Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.                                                (S. Sayısı : 593)

 

Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanun ile Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/772)

 

 

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

27.10.2000

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-19/5165

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.9.2000 tarihinde kararlaştırılan “Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanun ile Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanunda  Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                                                                                                 Bülent Ecevit

                                                                                                                   Başbakan

GENEL GEREKÇE

İşyurtları Kurumuna tahsis edilen iki trilyon lira döner sermaye, sermaye tavanının aşılması nedeniyle 17.7.1998 tarihli ve 98/11500 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla on kat artırılarak yirmi trilyon liraya çıkarılmıştır. Ancak, 1998 yılı sonu itibarıyla sermaye durumu ve sermayeye eklenmesi gereken İşyurtları Kurumu ile işyurtlarının gelir ve kârları sonucu ulaşılan toplam miktar, yirmi trilyon lirayı aşarak yirmidört trilyon liraya yaklaşmıştır. Bu itibarla, İşyurtları Kurumuna tahsis edilen döner sermayenin yeniden artırılması gerektiğinden, Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişiklikle yirmi trilyon lira olan döner sermaye kırk trilyon liraya çıkarılmaktadır.

Yeni ceza evlerinin yapımı, mevcutlarının geliştirilmesi ve bu yerlerde modern atölye ve tesislerin oluşturulması için kurulmuş bulunan Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun mevcut gelirleri hedeflenen amaçları gerçekleştirmeye yeter derecede bulunmadığından, Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendinde yer alan “% 25” oranının “% 35” olarak değiştirilmesi öngörülmektedir.

Diğer yandan, Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesi uyarınca, ödeme gücü olmayanlar hariç olmak üzere ceza evinde bulunan her mahkûm yiyecek bedeli ödemek zorundadır. Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri ve İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 8 inci maddesi uyarınca da işyurtlarında çalıştırılan hükümlü ve tutukluların gündelikleri, yiyecek karşılığı tutarı çıkarıldıktan sonra her ayın sonunda kendilerine ödenmektedir. Yiyecek bedelinin yükselmesi karşısında buna bağlı olarak gündelikler de artırılmaktadır. Bu durum, işyurtlarında üretilen değerlerin maliyetlerini olumsuz yönde etkilemektedir. Çalışan hükümlü ve tutuklulardan yiyecek bedelinin tahsil edilmeyerek, yiyecek karşılığı (iaşe bedeli) düşülmeden gündeliklerin ödenmesi yönünde söz konusu konularda düzenleme yapılması ihtiyaç olarak ortaya çıkmaktadır. Böylece, işyurtlarında çalışan hükümlü ve tutuklulardan yiyecek bedelinin tahsil edilmemesi ele geçen gündeliği artıracak ve çalışmayı daha cazip hale getirecektir.

Tasarı, belirtilen ihtiyaçları karşılamak amacıyla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumuna tahsis edilen döner sermaye miktarı kırk trilyon liraya çıkarılmaktadır. Ayrıca, 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3)  sayılı  tarifelere göre alınan yargı ve noter harçlarından Kurum hesabına aktarılmakta olan % 25’lik oran, % 35 olarak değiştirilmektedir.

Madde 2. – İşyurtlarında üretilen değerlerin maliyetlerini düşürmek ve çalışan hükümlü ve tutukluların ellerine geçen gündeliklerin özendirici olmasını temin etmek bakımından, yiyecek karşılığı (iaşe bedeli) düşülmeden gündelik ödenmesi esası getirilmektedir.

Madde 3. – Ödeme gücü olmadığı anlaşılan hükümlü ve tutukluların yanında işyurtlarında çalıştırılanlardan da yiyecek bedeli tahsil edilmemesi hükmü öngörülmektedir.

Madde 4. – Yürürlük maddesidir.

Madde 5. – Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

18.1.2001

 

Esas No. : 1/772

 

 

Karar No. : 20

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

AdaletBakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 27.10.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 3.11.2000 tarihinde tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanun ile Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkumlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanunda  Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 16.1.2001 tarihinde yapmış olduğu 21 inci Birleşimde, Hükümeti temsilen Adalet Bakanı Hikmet Sami Türk ile, Adalet ve Maliye Bakanlıkları ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi 6.8.1997 tarihli ve 4301 sayılı Yasa ile hükümlü ve tutukluların meslek ve sanatlarının korunup geliştirilmesi veya bir meslek ve sanat öğrenebilmelerini sağlamak üzere yeni ceza evlerinin yapımı, mevcutların geliştirilmesi, buralarda modern atölye ve tesislerin oluşturulması ile görevli Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumu kurulmuştur. İşyurtları Kurumuna tahsis edilen 2 trilyon lira sermaye, sermaye tavanının aşılması nedeniyle 1998 yılında Bakanlar Kurulunca 20 trilyon liraya çıkarılmış, ancak aradan geçen zaman içinde döner sermayenin tekrar artırılması zarureti doğmuştur. Diğer taraftan Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun mevcut gelirleri hedeflenen amaçları gerçekleştirmeye yetmediğinden sözkonusu kurumların gelirlerinin artırılması gerekmektedir. Ayrıca; işyurtlarında çalışan hükümlü ve tutukluların gündelikleri, yiyecek bedelleri düşüldükten sonra ödenmekte, yiyecek bedelleri artınca, gündeliklerin de artırılması gereği doğmakta, üretilen değerlerin maliyeti artmaktadır. Bu nedenle işyurtlarında çalıştırılanlardan da yiyecek bedeli alınmaması gereği doğmaktadır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

– İşyurtları Kurumunun döner sermayesinin kırk trilyon liraya çıkartılmasının,

– Yargı ve noter harçlarından İşyurtları Kurumuna ayrılan miktarın % 25’den, % 35’e çıkarılmasının,

– İşyurtlarında çalıştırılan hükümlü ve tutuklulardan yiyecek bedeli alınmasına ilişkin uygulamaya son verilmesinin,

Amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde

– Döner sermayelerin, bütçenin birliği ilkesini zedeleyen bir mahiyet arz ettiği, bütçenin birliği ilkesinden uzaklaşılması oranında da kamu kesiminin gerçek malî boyutlarının hesaplanmasının güçleştiği, bu nedenle döner sermayelerin zaman içinde tasfiyesi yoluna gidilmesinin gerektiği,

– Kanunlarda yazılı miktarları Bakanlar Kurulunun artırmasına imkân veren düzenlemelere yer verilmemesi gerektiği, Tasarı ile İşyurtları Kurumunun döner sermayesinin artırılmasının olumlu karşılandığı, ancak Bakanlar Kurulunun artırma yetkisinin sınırlı tutulmasında yarar görüldüğü,

– Hükümlü ve tutukluların meslek öğrenmelerini ve boş zamanlarını verimli bir şekilde değerlendirmelerini sağlayan işyurtlarının bütün ceza evlerine yaygınlaştırılmasının yerinde olacağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Hükümlü ve tutukluların meslek sahibi olabilmeleri bakımından işyurtlarının son derece önemli ve faydalı bir işleve sahip oldukları, İşyurtları Kurumunun döner sermayesinin Bakanlar Kurulu Kararı ile artırılmasına rağmen zaman içinde yetersiz kaldığı ve bu nedenle artırılmasına ihtiyaç duyulduğu,

– Yargı ve noter harçlarından, İşyurtları Kurumuna ayrılan payın artırılması gerektiği, buradan elde edilecek gelirlerin ceza evlerinde koğuş sisteminden oda sistemine geçişte önemli bir maddî kaynak sağlayacağı,

– Ülkemizde halen 506 adet ceza evi bulunduğu, bunlardan 157’sinde işyurdu bulunduğu ve bu işyurtlarında 4500 civarında hükümlünün çalıştığı, işyurtlarının tüm ceza evlerinde kurulmasına ilişkin çalışmaların devam ettiği,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi; 4301 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasını değiştiren fıkrada yer alan “40 000 000 000 000 TL. (Kırk Trilyon), ibaresinin “100 000 000 000 000 TL. (Yüz Trilyon), “on katına” ibaresinin ise “üç katına” şeklinde değiştirilmesi suretiyle,

– Çerçeve 2 ve 3 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Gaffar Yakın

Sait Açba

 

Bartın

Afyon

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

Zeki Ergezen

 

Bilecik

Bingöl

Bitlis

 

 

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

 

Bursa

Bursa

Çankırı

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

 

Çankırı

Erzurum

Eskişehir

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

Ali Er

 

Hatay

Hatay

İçel

 

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Masum Türker

Nesrin Nas

Celal Adan

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Çalış

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

 

Karaman

Kars

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Necdet Tekin

Kemal Köse

Süleyman Çelebi

 

Kırklareli

Kocaeli

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

 

Muğla

Sakarya

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

 

Samsun

Tokat

Tunceli

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

 

 

 

Evliya Parlak

 

 

 

Hakkâri

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

CEZA İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞYURTLARI KURUMUNUN KURULUŞ VE İDARESİNE İLİŞKİN KANUN İLE CEZA EVLERİYLE MAHKEME BİNALARI İNŞASI KARŞILIĞI OLARAK ALINACAK HARÇLAR VE MAHKÛMLARA ÖDETTİRİLECEK YİYECEK BEDELLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 6.8.1997 tarihli ve  4301 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşyurtları Kurumuna 40 000 000 000 000 TL. (Kırk Trilyon) döner sermaye tahsis edilmiştir. İhtiyaç halinde bu miktar Bakanlar Kurulu kararıyla on katına kadar artırılabilir.”

“c) 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3) sayılı tarifelere göre alınan yargı ve noter harçlarının % 35’i,”

MADDE 2. – Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşyurtlarında çalıştırılan hükümlü ve tutukluların gündelikleri her ayın sonunda veri-lir.”

MADDE 3. – 30.6.1934 tarihli ve 2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar ve Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşyurtlarında çalıştırılanlar ile ödeme gücü olmadığı anlaşılanlardan yiyecek bedelleri alınmaz.”

MADDE 4. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

CEZA İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞYURTLARI KURUMUNUN KURULUŞ VE İDARESİNE İLİŞKİN KANUN İLE CEZA EVLERİYLE MAHKEME BİNALARI İNŞASI KARŞILIĞI OLARAK ALINACAK HARÇLAR VE MAHKÛMLARA ÖDETTİRİLECEK YİYECEK BEDELLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 6.8.1997 tarihli ve  4301 sayılı Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumunun Kuruluş ve İdaresine İlişkin Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşyurtları Kurumuna 100 000 000 000 000 TL. (Yüz Trilyon) döner sermaye tahsis edilmiştir. İhtiyaç halinde bu miktar Bakanlar Kurulu kararıyla üç katına kadar artırılabilir.”

“c) 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3) sayılı tarifelere göre alınan yargı ve noter harçlarının % 35’i,”

MADDE 2. –  Tasarının  2 nci  maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi  aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

M. İ. Talay

F. Bal

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı V.

Dışişleri Bakanı V.

 

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

S. Oral

H. H. Özkan

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. T. Toskay

A. K. Tanrıkulu

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

 

 

SIRA SAYISI 593’ÜN SONU