Dönem :
21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı : 688)
Ürünlere
İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
(1/801)
Not :
Tasarı Başkanlıkça Adalet ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
Genel
Müdürlüğü |
18.12.2000 |
|
Sayı
: B.02.0.KKG.0.10/101-58/6384 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 10.5.2000 tarihinde kararlaştırılan “Ürünlere İlişkin
Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini
arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
Türkiye
ile Avrupa Birliği (AB) arasında bir Gümrük Birliğini teşkil eden 6.3.1995
tarihli ve 1/95 sayılı Türkiye-AB Ortaklık Konseyi Kararının (OKK) malların
serbest dolaşımıyla ilgili 8 ila 11 inci maddeleri uyarınca, ülkemizin, 5 yıl
içinde, Avrupa Topluluğunun ticarette teknik engellerin kaldırılmasına ilişkin
mevzuatını iç mevzuata dahil etmesi öngörülmüştür.
Bu
çerçevede, 21.5.1997 tarihli ve 2/97 sayılı OKK ile belirlenen listede, AB
mevzuatına uyumlaştırmakla yükümlü olduğumuz yaklaşık 310 adet ticarette teknik
engellerin kaldırılmasına ilişkin mevzuat (teknik mevzuat) bulunmaktadır.
Kamu
kuruluşları, 29.4.1997 tarihli ve 22974 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan
97/9196 sayılı Kararnamenin eki Türk Ürünlerinin İhracatının Artırılmasına
Yönelik Teknik Mevzuatı Hazırlayacak Kurumların Belirlenmesine İlişkin Karar
gereğince bu kapsamdaki çalışmalarını sürdürmektedirler.
Ancak,
ilgili kuruluşlarımızca uyumlaştırma süreci devam eden teknik mevzuatın
uygulamaya geçirilebilmesi, AB standardizasyon sistemine paralel bir sistemin
genel çerçevesinin çizilmesini ve temel esasların belirlenmesini gerekli
kılmaktadır. Aksi takdirde uyumlaştırılan mevzuata işlerlik kazandırılması
mümkün olmayacaktır.
Bu
Tasarı, yukarıda belirtilen mevzuatın tüm ilgili kuruluşlar tarafından yeknesak
olarak yürütülebilmesine imkân sağlamak üzere hazırlanmıştır.
Tasarıda,
ürünlerin piyasaya arz koşulları; üretici ve dağıtıcıların yükümlülükleri;
uygunluk değerlendirme kuruluşları ile ülkemizde halihazırda mevcut olmayan
onaylanmış kuruluşlar; piyasa gözetimi ve denetimi; ürünün piyasaya arzının
yasaklanması, toplatılması ve bertarafı konularındaki temel esaslar ile bunlara
ilişkin olarak AB Komisyonuna ve AB üyesi ülkelere yapılacak bildirimler
düzenlenmektedir.
Bu
çerçevede, insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve
sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması yönlerinden güvenli ürünlerin piyasaya
arzı konusunda; üretici, ithalatçı ve dağıtıcılara önemli sorumluluklar
verilmekte ve kamu kuruluşlarının da etkin bir piyasa gözetimi ve denetimi
yapabilmelerine zemin hazırlanmaktadır.
Bu
Tasarının kanunlaşması halinde, Tasarıda yer alan faaliyetlerin yürütülebilmesi
için gerekli bulunan teknik alt yapının oluşturulması ile ülkemiz ürünleri, AB
normlarına uygun olarak piyasaya arz edileceğinden, AB üyesi ülkelerin
pazarlarında serbestçe dolaşabilecek ve dolayısıyla ihracatta rekabet gücümüz
artacaktır.
Diğer
taraftan, Türkiye’de faaliyet gösteren laboratuvarlar, muayene ve belgelendirme
kuruluşlarının yeterliliklerini onaylayacak, diğer bir ifadeyle bu kuruluşların
akredite edilmesini sağlayacak bir sistemin oluşturulmasını teminen, 27.10.1999
tarihli ve 4457 sayılı Türk Akreditasyon Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanun, 4.11.1999 tarihli ve 23866 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
girmiştir. Türk Akreditasyon Kurumu
(TÜRKAK) da, bu Kanun Tasarısı ile çerçevesi çizilmekte olan sistemin bir parçası
olacaktır. TÜRKAK’ın teknik mevzuat uyumu çerçevesinde akredite edeceği
laboratuvar, muayene ve belgelendirme kuruluşlarının çalışma usul ve esaslarını
belirleyen bu Kanun Tasarısının kanunlaşması ile birlikte, 2/97 sayılı OKK
kapsamında uyumlaştırılmakta olan AB teknik mevzuatı çerçevesindeki
akreditasyon faaliyetlerinin de gerçekleştirilebilmesine imkân sağlanacaktır.
Bu
Tasarının kanunlaşmasıyla birlikte;
- AB
teknik mevzuatına uygun ürünler piyasaya arz edileceği için, ürünlerimizin
gerek AB gerek üçüncü ülke menşeli
ürünler karşısında rekabet gücü yükselecektir.
-
İhracatçılarımızın, AB teknik mevzuatına uyumlu olarak üretilen rekabet gücü
yüksek ürünlerinin AB’ye ihracı teknik engellerle karşılaşmayacak ve AB teknik
mevzuatının uluslararası kriterlere uygunluğu gözönüne alındığında, ihraç
ürünlerimizin uluslararası piyasalarda da rekabet gücü yükselecektir.
-
İhracatçılarımız, uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini, AB’nin test ve
belgelendirme kuruluşları yerine, AB tarafından tanınan kendi test ve
belgelendirme kuruluşlarımıza ve daha az maliyetle yaptırabileceklerdir.
(Örneğin, CE uygunluk işareti, artık maliyetli bir şekilde AB’de yerleşik
onaylanmış kuruluşlara yaptırılan testler sonucunda değil, doğrudan kendi
kuruluşlarımıza yaptırılan testler sonucunda alınabilecektir.)
- AB’ye
ihraç edilecek üçüncü ülke ürünlerinin uygunluk değerlendirmesi, AB tarafından
tanınan ülkemiz test ve belgelendirme kuruluşlarında gerçekleştirilebilecek ve
bu ülkemize önemli ölçüde döviz kazandıracaktır.
-
İthalatçılarımız, ithalatı teknik engellerle karşılaşmaksızın
gerçekleştireceklerdir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde
1. – Madde ile, Kanun Tasarısının amacı, Türkiye ile Avrupa Birliği (AB)
arasında gerçekleştirilen gümrük birliği çerçevesinde, ticarette teknik
engellerin kaldırılmasına ilişkin topluluk mevzuatının ülkemiz iç mevzuatına
yansıtılması, bu konuda ülkemiz iç mevzuatına dahil edilecek yeni mevzuatın
uygulanmasına yasal zemin hazırlanması ve bu suretle uluslararası normlara
uygun, diğer bir ifade ile insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki
yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından asgarî güvenlik
koşullarına sahip ürünlerin üretimi ve piyasaya arzının sağlanmasıdır. Ayrıca,
bu amaçların gerçekleştirilmesi açısından gerekli olan uygunluk değerlendirme
prosedürleri, uygunluk değerlendirme kuruluşları, onaylanmış kuruluşlar, piyasa
gözetimi ve denetimi ile bu konularla ilgili olarak yapılacak bildirimlere
ilişkin düzenlemelerin yapılması ve başta üretici olmak üzere, bu Kanun
kapsamına giren tarafların yükümlülüklerinin belirlenmesi bu Kanun Tasarısının
diğer amaçları arasında yer almaktadır.
Madde
2. – Halihazırda ülkemizde, ürünlerin piyasaya arz koşullarını; üretici ve
dağıtıcıların yükümlülüklerini; uygunluk değerlendirme kuruluşlarını; piyasa
gözetimi ve denetimini; ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını, toplatılmasını
ve bertarafını kapsayan ortak bir mevzuat bulunmamakta, bu faaaliyetlerin bir
kısmıyla ilgili olmak üzere mevcut olan mevzuat ise eksiklikler içermekte ve
üründen ürüne değişiklik göstermektedir. Diğer taraftan, onaylanmış kuruluşlar
ve yukarıda ifade edilen hususlarla ilgili olarak AB Komisyonu ve AB üyesi
ülkelere yapılacak bildirimler hakkında iç mevzuatımızda herhangi bir hüküm
bulunmamaktadır. Mevzuatımızda mevcut olmayan konulara ilişkin gerekli
düzenlemelerin yapılması ve yukarıda yer alan hususların ortak bir mevzuata
göre yapılması önem taşıdığından kapsam bu şekilde düzenlenmiştir.
Madde
3. – Tasarıda yer alan bazı ibarelerin tanımları yapılmaktadır.
Madde
4. – Ülkemizde halihazırda ilgili bakanlıklar, görev ve teşkilât kanunlarıyla
kendi yetki alanlarında olan sektörler ve ürünlerle ilgili olarak teknik
mevzuat hazırlamakta ve uygulamaktadır. Bu madde ile, gerek AB mevzuatına uyum
çerçevesinde gerekse ulusal düzenlemeler kapsamında ürünlerle ilgili olarak
hazırlanması gereken teknik mevzuatın yine söz konusu yetkili kuruluşlar
(ilgili bakanlıklar veya diğer kamu kuruluşları) tarafından hazırlanacağı hükme
bağlanmaktadır. Örneğin, gıda maddeleriyle ilgili teknik düzenlemeleri
hazırlamaya Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı, makineler ve
asansörlerle ilgili teknik düzenlemeleri hazırlamaya Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı, kişisel korunma donanımları ile ilgili teknik düzenlemeleri
hazırlamaya Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı yetkili bulunmaktadır.
Madde
5. – Madde ile, mevcut uygulamaya paralel olarak, gerek yurt içinde üretilmiş
gerek ithal edilmiş olsun, piyasaya arz edilecek tüm yeni ürünlerin teknik
düzenlemesine uygun olması zorunlu tutulmuştur. Kullanılmış olmakla birlikte
değişiklik yapılarak piyasaya tekrar arz edilmesi hedeflenen ürünler ile AB
üyesi ülkeler dışındaki ülkelerden ithal edilen eski ve kullanılmış ürünlerin
de piyasaya arz anlamında yeni ürün olarak kabul edilmesi gerektiğinden, bu
ürünlerin de teknik düzenlemesine uygun olması koşulu aranmaktadır. Diğer bir
ifade ile piyasaya (Türkiye ve AB üyesi ülkelerin piyasası) ilk defa arz
edilecek tüm ürünlerin teknik düzenlemesine uygun olması gerekmektedir. Bu
hüküm ile yerli üreticilerimizin haksız rekabetten, tüketicilerimizin de
kalitesiz üründen korunması amaçlanmıştır.
Ayrıca,
ürünlerin teknik düzenlemeye uygun olmaları zorunluluğu bağlamında, iç piyasada
ya da ithalatta ürünlerin yeni, eski veya kullanılmış olmaları ya da
ülke/ülkeler bazında uygulamada yeni düzenlemeler yapmak, sınırlamalar veya
istisnalar getirebilmek amacıyla Bakanlar Kuruluna yetki verilmektedir.
Diğer
taraftan, üreticinin piyasaya arz edeceği gerek yeni, gerekse de kullanılmış
veya ıslah edilmiş ve menşe farkı
gözetilmeksizin, piyasaya arz edilmesi hedeflenen tüm ürünlerin güvenli olması
zorunlu kılınmıştır. Bir ürünün güvenli olup olmadığına ise, şu şekilde karar
verilmesi hükme bağlanmıştır :
Bir
ürünün teknik düzenlemesi var ise, teknik düzenlemesine uygun ürünlerin, aksi
ispatlanana kadar, güvenli olduğu kabul edilir. Bu tür ürünlerin güvenliğine
ilişkin gözetim ve denetimler ilgili teknik düzenlemenin hükümleri göz önüne
alınarak gerçekleştirilir.
Teknik
düzenlemesi bulunmayan ürünlerin güvenli olup olmadığına; ulusal veya
uluslararası standartlar, bunların olmaması halinde ise, iyi uygulama kodu veya
bilim ve teknoloji düzeyi ya da tüketicinin güvenliğe ilişkin makul beklentisi
dikkate alınarak karar verilir.
Üretici,
güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz
edilmediğini veya ürünün güvenli olmaması halinin ilgili teknik düzenlemeye
uygunluktan kaynaklandığını ispatladığı takdirde sorumluluktan kurtulur. Bu
hüküm, üreticilerin hangi koşullarda yükümlülük altında bulunmadığını
belirlemektedir.
Güvenli
ürün; ürünün bileşimi, ambalajlanması, montaj ve bakımına ilişkin talimatlar da
dahil olmak üzere ürünün özellikleri; başka ürünlerle birlikte kullanılması
öngörülüyorsa bu ürünlere yapacağı etkileri; ürünün piyasaya arzı,
etiketlenmesi, kullanımı ve bertaraf edilmesi ile ilgili talimatlar ve üretici
tarafından sağlanacak diğer bilgiler ve ürünü kullanabilecek, özellikle
çocuklar gibi, risk altındaki tüketici grupları açısından değerlendirildiğinde,
temel gerekler bakımından azamî ölçüde koruma sağlayan üründür.
Bir
ürünün güvenli kabul edilebilmesi için, yukarıda belirtilen hususlar
çerçevesinde asgarî kriterlere sahip olması yeterlidir. Asgarî kriterlerin
üzerinde güvenlik sağlayacak bir ürünün üretilmesinin mümkün olması veya
piyasada daha az risk taşıyan ürünlerin mevcut olması, ilgili teknik
düzenlemede aksi belirtilmedikçe, asgarî kriterleri sağlayan ürünün güvenli
olmadığı anlamına gelmez.
Üreticilerin,
ürünlerin piyasaya arzı konusundaki yükümlülükleri anlatılmakta; bu çerçevede
üretici, tüketiciye güvenli ürün sunmak için gerekenleri yerine getirmekle
yükümlü tutulmaktadır. Üreticinin, “bir ürünü üreten, imal eden, ıslah eden
veya ürüne adını, ticarî markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle
kendini üretici olarak tanıtan gerçek veya tüzel kişi; üreticinin Türkiye
dışında olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilci ve/veya
ithalatçı; ayrıca, ürünün tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün
güvenliğine ilişkin özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişi” şeklinde
tanımlanmasının nedeni, AB sisteminde olduğu gibi, ister iç piyasada üretilen
isterse ithal edilen ürünler olsun, her halukârda piyasaya güvenli ürünün arz
edilmesinden sorumlu olan birisinin bulunmasını temin etmektir. Ayrıca, gerekli
tüm uygunluk değerlendirme işlemlerini yapma veya yaptırma yükümlülüğü
üreticiye verilmektedir.
Üretici,
ürünle ilgili olarak ileride meydana gelebilecek soruşturma ve denetim gibi
nedenler dikkate alınarak, ilgili teknik düzenlemede belirtilen tüm belgeleri;
bu belgeler kapsamındaki son ürünün yurt içinde üretiliyor ise üretildiği,
ithal ise ithal edildiği tarihten itibaren ilgili teknik düzenlemede belirtilen
süre, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre
boyunca muhafaza etmek ve istenilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmekle
yükümlü tutulmaktadır.
Dağıtıcı,
tüketiciye güvenli ürün sunma çerçevesinde, güvenli olmadığını bildiği ürünü
arz etmemek ve ürünlerin taşıdığı riskler hakkında bu ürünleri kullanacak
kişilere gerekli bilgileri vermekle yükümlü tutulmaktadır. Ayrıca, üreticinin
tespit edilemediği durumlarda, üreticinin veya malı tedarik ettiği kişinin
kimliğini yetkili kuruluşa, bu kuruluşça belirlenecek süre içinde bildirmeyen
dağıtıcının üretici olarak kabul edileceği hükme bağlanmıştır. Bu çerçevede, AB
mevzuatına paralel olarak, güvensiz ürünü piyasaya arz eden üreticiye
ulaşılmasının; ulaşılamadığı takdirde bu konuda bir sorumlunun tespit
edilmesinin ve dağıtıcıların da güvenli ürün arzı konusunda duyarlı olmasının
temini amaçlanmıştır.
Ürünlerle
birlikte bulunması gereken uygunluk belgesi ile ürünlere iliştirilen uygunluk
işaretinin usulüne uygun olarak kullanılması istenmektedir. Uygunluk belgesinin
ve/veya işaretinin tahrif veya taklit edilmesi, usulüne uygun olmadan kullanılması,
piyasaya güvenli olmayan ürünlerin arz edilmesini önlemek amacıyla
yasaklanmaktadır.
Madde
6. – Ürünlerin, ilgili mevzuata uygun olup olmadığını test ve muayene eden,
uygun olanlara uygunluk belgesi düzenleyen ve kısaca uygunluk değerlendirme
kuruluşları olarak isimlendirilen test, muayene ve belgelendirme
kuruluşlarının, görevlerini doğru olarak yapmaları için bazı kurallara uymaları
gerekmektedir. Bu kurallar, bu Kanun, bu Kanuna istinaden yayımlanacak
yönetmelikte ve/veya ürüne ilişkin teknik düzenlemede belirtilecektir.
Bu
kuruluşlar, bir teknik düzenleme kapsamındaki faaliyetlerinden dolayı bu teknik
düzenlemeyi yürüten yetkili kuruluşa karşı sorumlu tutulmaktadırlar.
Madde
7. – Onaylanmış kuruluşlar, AB teknik mevzuatı içerisinde yer alan ve ilgili
ürünlere CE uygunluk işareti taşıma zorunluluğu getiren Yeni Yaklaşım
Direktifleri kapsamındaki test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarıdır.
Bu kuruluşların yapacakları test, muayene ve belgelendirme faaliyetleri, ilgili
direktife göre değişse de; görevlendirilmeleri, çalışma usul ve esasları ile
sorumlulukları hangi direktif kapsamında faaliyette bulunursa bulunsunlar, tüm
onaylanmış kuruluşlar için aynıdır. Diğer test, muayene ve/veya belgelendirme
kuruluşlarından farklı şekilde görevlendirilen ve farklı şartlar altında
uygunluk değerlendirme faaliyeti yerine getiren bu kuruluşlar, ülkemizde ilk
defa bu Kanun ile oluşturulmaktadırlar. Oluşturulmamaları halinde, mevzuatını
uyumlaştırdığımız ilgili ürün gruplarının test, muayene ve belgelendirmelerinin
AB üyesi ülkelerdeki onaylanmış kuruluşlarda yapılması gerekecektir. Bugün
yalnızca AB üyesi ülkelerde bulunan onaylanmış kuruluşların ülkemizde de tesis
edilmesi halinde, bu kuruluşlar, 2/97 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (OKK)
hükümleri gereğince AB tarafından tanınacaktır ki bu AB tarafından EFTA
ülkeleri dışında üçüncü ülkelere tanınmayan bir haktır.
Bugün
yürürlükte bulunan ve ülkemizce de iç mevzuata geçirilerek uygulanacak olan 21
adet Yeni Yaklaşım Direktifinin her biri, düzenlemekte olduğu ürün grubunun
taşıdığı risk doğrultusunda üreticilere uygunluk değerlendirmesi açısından
çeşitli seçenekler sunmaktadır. Bu seçenekler, “modül” olarak
adlandırılmaktadır. Her direktif, toplam sekiz modül arasından uygun olan modül
veya modülleri belirtir. Sekiz adet modülden az riskli ürünler için uygun
görülen bir tanesinin ilk bölümü dışında hepsi, test, muayene ve
belgelendirmenin bir onaylanmış kuruluş tarafından yapılmasını öngörmektedir.
AB
ülkelerine CE işaretli ürünleri ihraç eden ihracatçılarımız, CE işaretini,
halihazırda, AB üyesi ülkelerin onaylanmış kuruluşlarından almakta ve bu da
ihracatçılarımıza ek maliyet yaratarak rekabet güçlerini düşürmektedir. Ayrıca,
onaylanmış kuruluşlar ülkemizde tesis edilmediği takdirde, CE işaretini zorunlu
hale getiren mevzuatın, ülkemizin Gümrük Birliğinden kaynaklanan yükümlülükleri
çerçevesinde iç mevzuat haline getirilmesi ile birlikte, yalnızca bu ürünlerin
ihracatçıları değil iç piyasaya üretim yapan üreticilerimiz de AB ülkelerinin
onaylanmış kuruluşlarına bağımlı hale gelecektir.
Dolayısıyla,
onaylanmış kuruluşların, bu Kanun ile ülkemizde oluşturulması, CE işaretli
ürünler açısından, üreticilerimiz ve ihracatçılarımıza, uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerini, AB’nin test ve belgelendirme kuruluşları
yerine, AB tarafından tanınan kendi test ve belgelendirme kuruluşlarımıza ve
daha az maliyetle yaptırmalarına fırsat tanıyacaktır. Ayrıca, AB üyesi ülkelere
CE işaretli ürünleri ihraç eden üçüncü ülke ihracatçıları da, ürünlerinin
uygunluk değerlendirmesini, AB tarafından tanınan ülkemiz onaylanmış
kuruluşlarında gerçekleştirilebilecek ve bu ülkemize önemli ölçüde döviz
kazandıracaktır.
Yeni
Yaklaşım Direktiflerinin uygulandığı ürün gruplarının, makinelerden
oyuncaklara, tıbbî cihazlardan inşaat malzemelerine kadar oldukça geniş bir
kapsamının olduğu ve anılan direktiflerin sayısının her geçen gün arttığı
gözönüne alınarak, anılan kuruluşların ülkemizde bir an önce oluşturulmaları
gerekmektedir.
Bu
maddede, yukarıda belirtilen açıklamalar doğrultusunda ülkemizde tesis
edilmekte olan onaylanmış kuruluşlara ilişkin esaslar belirlenmektedir.
Onaylanmış
kuruluşlar, yetkili kamu kuruluşları tarafından, Türkiye’de yerleşik olan test,
muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından uygun görecekleri sayıda
kuruluşu, ilgili teknik düzenlemelerde ve/veya bu Kanun ve bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerde belirtilen esaslar çerçevesinde, bir veya
birden fazla teknik düzenleme kapsamındaki uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere yetkilendirir.
Yetkilendirilen
kuruluşların adı, adresi, görevlendirildikleri modüller ve uygunluk
değerlendirmesi yapacakları ürün veya ürün grupları Komisyona bildirilir. Bu
bilgiler ile anılan kuruluşlara Komisyon tarafından verilen kimlik kayıt
numarası Resmî Gazetede yayımlanır. Söz konusu kuruluşlar, bu şekilde
onaylanmış kuruluş statüsünü elde ederler.
Madde
8. – Onaylanmış kuruluşların test, muayene ve belgelendirme faaliyetlerini
yerinde yapmalarının maliyet ve zaman açısından daha uygun olacağından hareketle,
merkez ile beraber yurt içinde ve/veya yurt dışında açacakları şube veya
temsilcilik faaliyetleri sonucunda verilecek belgeler münhasıran onaylanmış
kuruluşlar tarafından düzenlenecektir.
Onaylanmış
kuruluşların bazı durumlarda ve belirli koşullar altında, birtakım test ve
muayene faaliyetlerini bir sözleşme aracılığıyla yüklenici bir firmaya
yaptırabilmesi olanağı öngörülmektedir. Ancak, yüklenici firma tarafından
yürütülen sözleşme konusu faaliyetlerden onaylanmış kuruluş sorumludur ve
uygunluk belgesi onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenir.
Madde
9. – Uygunluk de
ğerlendirme
kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar tarafından verilecek belgelerin
uluslararası pazarlarda tanınabilmesi ve böylelikle bu belgelere ilişkin
ürünlerin teknik engellerle karşılaşmaksızın pazarlanması ancak, bu
kuruluşların bağımsız ve tarafsız bir şekilde faaliyette bulunmalarına
bağlıdır.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların, ilgili teknik
düzenlemede ve/veya bu Kanun ve bu kanunun uygulama usul ve esaslarına ilişkin
yönetmeliklerde belirtilen şartları kaybettiğinin ve/veya sorumlulukları yerine
getirmediğinin tespit edilmesi halinde, bu kuruluşların ilgili teknik düzenleme
kapsamındaki faaliyetlerinin yetkili kuruluşça geçici olarak durdurulması hükme
bağlanmıştır.
Gerekli
şartların ve/veya sorumlulukların ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre
içinde, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre
içinde yerine getirilmemesi durumunda da, yetkili kuruluşça uygunluk değerlendirme
kuruluşunun ilgili teknik düzenleme kapsamındaki faaliyetine son verilmesi,
onaylanmış kuruluşun ise ilgili teknik düzenleme kapsamındaki onaylanmış
kuruluş statüsünün kaldırılması öngörülmüştür.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetlerinin geçici olarak durdurulması veya onaylanmış kuruluş
statüsünün kaldırılmasına ilişkin kararlar yetkili kuruluşlar tarafından Resmî
Gazetede ilân edilecek ayrıca, Komisyona bildirilecektir.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar, yapılacak bir soruşturma
ve/veya denetlemede kullanılmak üzere, faaliyetleri ile ilgili her türlü bilgi,
kayıt ve belgeleri, ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre, bu sürenin
belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca muhafaza
etmek ve talep edilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmekle yükümlü
tutulmuşlardır. Faaliyetine son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine son
veren uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar, faaliyette
bulundukları dönemde yapmış oldukları uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile
ilgili bilgi, kayıt ve belgeleri, aynı konuda faaliyette bulunan uygunluk
değerlendirme kuruluşu veya onaylanmış kuruluşa devredilmek üzere yetkili
kuruluşa teslim eder. Ancak uygunluk değerlendirme kuruluşu ile onaylanmış
kuruluşların söz konusu bilgi, kayıt ve belgelere ilişkin sorumluluklarının
ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre, bu sürenin belirtilmemesi halinde
yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca devam etmesi hükme bağlanmıştır.
Madde
10. – Yetkili kamu kuruluşlarına, ürünün piyasaya arzı veya dağıtımı aşamasında
veya ürün piyasada iken, ilgili teknik düzenlemeye uygun olarak üretilip
üretilmediğinin, güvenli olup olmadığının denetlenmesi veya denetlettirilmesi
görevi ve yetkisi verilmiştir.
Yetkili
kamu kuruluşları, piyasa gözetimi ve denetimi esnasında gerekli durumlarda,
öncelikli olarak kendi test ve muayene olanaklarını kullanırlar. Ancak, bu
kuruluşların test ve muayene için gerekli donanıma sahip olmaması halinde aynı
konuda faaliyet gösteren, test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının
olanaklarına başvurabilirler. Söz konusu işlemlerin tarafsız yürütülebilmesi
amacıyla bu ürüne ilişkin uygunluk değerlendirme işlemlerini yürüten test,
muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının test ve muayene olanaklarından
yararlanmak yasaklanmıştır. Piyasa gözetimi ve denetimi işlemlerine ilişkin
nihaî karar yetkisi yetkili kamu kuruluşlarına tanınmıştır.
Piyasa
gözetimi ve denetiminde test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının
olanaklarından yararlanılması ve ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi
halinde, test ve muayeneye ilişkin giderler üretici tarafından ödenir.
Piyasa
gözetimi ve denetimini gerçekleştirecek yetkili kamu kuruluşlarının isimlerinin
AB sistemi gereğince Komisyona bildirilmesi gerekmektedir. Bu bildirimin tek
merkezden gerçekleştirilmesi amacıyla Müsteşarlık aracılığıyla yapılması
öngörülmüştür.
Madde
11. – Bir ürün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi,
ilgili mevzuat, üretici, ilgili uygunluk değerlendirme kuruluşu veya onaylanmış
kuruluştan kaynaklanan nedenlerle güvenli bir ürün olmayabilir. Piyasa gözetimi
ve denetimi sırasında veya şikayet üzerine bir ürünün güvenli olmadığının
tespit edilmesi halinde, yetkili kamu kuruluşlarının alacağı önlemler
belirtilmektedir. Bu önlemler aşağıda gerekçeleriyle birlikte verilmektedir:
İlgili
teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün güvenli
olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, temel gerekleri
karşılamadığı düşünülen bu ürünün piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar yetkili kuruluşça geçici olarak
durdurulur.
Kontrol
sonucunda ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, risk altındaki
tüketici gruplarının korunması amacıyla, masrafları üretici tarafından
karşılanmak üzere, yetkili kuruluş, aşağıdaki önlemlerin alınmasını
sağlayacaktır.
–
Ürünün piyasaya arzının yasaklanması,
–
Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan toplanması,
–
Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkansız olduğu durumlarda, taşıdıkları
risklere göre kısmen ya da tamamen bertaraf edilmesi,
–
Yukarıda belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin, masrafları üreticiden
karşılanmak üzere, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki gazete ile ülke
genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle, risk altındaki
kişilere duyurulması.
Risk
altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları
vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel
basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği
durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılacaktır.
Yetkili
kamu kuruluşları tarafından, bu madde kapsamında alınan önlemler, bu ürünün AB
üyesi ülkelerin pazarlarında da bulunabileceği ve bu doğrultuda önlem almaları
gerekebileceğinden, Komisyona iletilir.
Madde
12. – Bu maddede, bu Kanun hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında
uygulanacak idarî para cezaları belirtilmektedir. Bu Kanunda öngörülen para
cezaları, doğrudan veya dolaylı olarak güvenli olmayan ürünlerin piyasaya
arzını önlemeye yöneliktir.
Bu para
cezalarına konu fiillerin bir yıl içinde tekrarı halinde, her tekrar için
cezanın iki katı olarak uygulanacağı öngörülmüştür.
Diğer
taraftan uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların, ilgili
teknik düzenlemelerde ve/veya bu Kanun ve bu Kanunun uygulanma usul ve
esaslarına ilişkin yönetmeliklerde yer alan usul ve esaslara uygun olarak
bağımsız ve tarafsız bir şekilde uygunluk değerlendirme hizmeti vermelerini
sağlamaya yönelik olarak para cezası öngörülmüştür. Uygunluk değerlendirme
kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların, yetkili kuruluşlarca yapılacak denetim
ve/veya incelemelerde kullanılmak üzere, faaliyetleri ile ilgili her türlü
bilgi, kayıt ve belgeleri, ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre, bu
sürenin belirtilmemesi halinde, yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca
muhafaza etmelerinin sağlanması ve faaliyetine son verilen veya kendi isteği
ile faaliyetine son veren uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış
kuruluşların, faaliyette bulundukları dönemde yapmış oldukları uygunluk
değerlendirme faaliyetleri ile ilgili bilgi, kayıt ve belgeleri, aynı konuda
faaliyette bulunan uygunluk değerlendirme kuruluşu veya onaylanmış kuruluşa
devredilmek üzere yetkili kuruluşa teslim etmelerini teminen de idarî para
cezası öngörülmüştür.
Bu
Kanunda öngörülen idarî para cezalarını, uygulamadaki gelişmelere bağlı olarak,
765 sayılı Türk Ceza Kanununun ek 2 nci maddesi hükümleri uyarınca her yıl
artırılarak hesaplanacak ceza miktarını esas alarak, % 100’e kadar artırmaya
veya % 50 nispetinde azaltmaya Bakanlar Kurulu yetkili kılınmaktadır.
Ayrıca,
bu Kanundaki idarî para cezalarının, cezaya esas teşkil eden fiiller için diğer
Kanunlarda idarî para cezası öngörülmediği takdirde uygulanacağı hükme
bağlanmıştır.
Madde
13. – Bu maddede, Kanunda öngörülen para cezalarının, yetkili kamu kuruluşları
veya bu kuruluşların taşra teşkilâtı tarafından verileceği ve ne kadar süre
içinde ve nerelere ödeneceği belirtilmektedir. Ayrıca, bu cezalara karşı tebliğ
tarihinden itibaren otuz gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz
edilebileceği ile yapılacak itirazın, verilen cezanın yerine getirilmesini
durdurmayacağı hükme bağlanmıştır.
Diğer
taraftan, bu maddede verilen para cezaları hakkında hangi mevzuatın
uygulanacağı ile bu Kanunda düzenlenen para cezalarına ilişkin zamanaşımı
süresi ve hangi durumlarda zamanaşımı süresinin kesileceği öngörülmüştür.
Madde
14. – Bu maddede, Kanunun kapsamında yer alan ve Komisyona, AB üyesi ülkelere
ve diğer AB kuruluşlarına yapılacak bildirimlere ilişkin usul ve esasların
yetkili kuruluşların görüşleri alınarak, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak
yönetmeliklerle ve piyasa gözetimi ve denetimi, uygunluk değerlendirme
kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar ve diğer hususlara ilişkin usul ve
esasların da Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmeliklerle belirleneceği hükme
bağlanmaktadır.
Madde
15. – Piyasaya arz edilecek tüm ürünlere güvenli olma şartının getirildiği bu
Kanunun 5 inci maddesinde, ürünlerin taşıyabileceği risklere ilişkin olarak
kullanıcıların bilgilendirilmesi hususu düzenlendiğinden, 4077 sayılı Kanunu
yürütmekle görevli bulunan Sanayi ve Ticaret Bakanlığının teklifi üzerine,
anılan Kanunun aynı konuda düzenleme getiren 19 uncu maddesinden mallara
ilişkin hususlar çıkarılmış ve söz konusu madde, başlığı ile birlikte yalnızca
hizmetlere ilişkin hususları içerecek şekilde değiştirilmiştir.
Madde
16. – Yürürlük maddesidir.
Madde
17. – Yürütme maddesidir.
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi veTeknoloji Komisyonu Raporu
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
Sanayi,
Ticaret, Enerji, |
|
|
Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve |
|
|
Teknoloji
Komisyonu |
24.05.2001 |
|
Esas
No. : 1/801 |
|
|
Karar
No. : 7 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Ürünlere
İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 17.5.2001 tarihinde, Devlet Bakanı Sayın Tunca Toskay, Adalet
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Çevre Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı, Türk Standartları Enstitüsü Başkanlığı, Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği Başkanlığı ve Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği
Başkanlığı temsilcilerinin katıldığı toplantıda görüşüldü.
Türkiye
ile Avrupa Birliği (AB) arasında bir Gümrük Birliğini teşkil eden 6 Mart 1995
tarih ve 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı (OKK)’nın malların serbest
dolaşımıyla ilgili 8-11 inci maddeleri, Avrupa Birliği’nin ticarette teknik
engellerin kaldırılmasına ilişkin mevzuatının ülkemiz tarafından 31.12.2000
tarihine kadar millî mevzuatımıza dahil edilmesini öngörmektedir.
Bu
çerçevede, yaklaşık 310 adet mevzuatın yer aldığı, ülkemizce millî mevzuatımıza
dahil edilmesi öngörülen Avrupa Birliği’nin ticarette teknik engellerin
kaldırılmasına ilişkin mevzuat listesi 21 Mayıs 1997 tarih ve 2/97 sayılı OKK
ile belirlenmiş ve sözkonusu mevzuatı uyumlaştıracak olan kamu kuruluşları
arasındaki görev dağılımı da 97/9196 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit
edilmiştir.
Ancak,
ilgili kamu kuruluşlarınca uyumlaştırma süreci devam eden teknik mevzuatın
etkin bir şekilde uygulanabilmesi, AB standardizasyon sistemine paralel bir
sistemin genel çerçevesinin çizilmesini ve uygulamaya yönelik temel esasların
ve ortak hükümlerin belirlenmesini gerekli kılmıştır.
Bu
itibarla, uyumlaştırılan teknik mevzuatın tüm ilgili kamu kuruluşları
tarafından bir bütünlük içerisinde yürütülebilmesine imkan sağlamak üzere,
“Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun
Tasarısı” hazırlanmıştır.
Sözkonusu
Tasarı, AB’nin “Genel Ürün Güvenliği Direktifi”, AB teknik mevzuatının
uygulanması konusunda hazırlanan rehber nitelikteki dokümanlar, teknik
düzenlemeler ve standardizasyon konusundaki AB üyesi ülkelerin uygulamaları ve
ülkemiz uygulamaları dikkate alınarak, mevzuat uyumundan sorumlu kamu
kuruluşlarının katılımları ve özel sektör temsilcilerinin katkıları ile Dış
Ticaret Müsteşarlığı koordinatörlüğünde hazırlanmıştır. Bu Tasarı;
Ürünlerin
piyasaya arz koşullarını ve bu çerçevede üretici ve dağıtıcıların
yükümlülüklerini,
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile Ülkemizde halihazırda mevcut olmayan onaylanmış
kuruluşların çalışma usul ve esaslarını,
Piyasa
gözetimi ve denetimine dair esasları,
Ürünün
güvensiz olması halinde piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve
bertarafı gibi yetkili kuruluşlarca alınacak önlemleri,
Güvensiz
ürünle ilgili olarak sorumlular hakkında uygulanacak müeyyideleri,
Avrupa
Birliği ilgili kuruluşlarına ve üye ülkelere yapılacak bildirimlere ilişkin
usul ve esasları
Belirlemektedir.
En
önemli amacı piyasaya sadece insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve
bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından güvenli
ürünlerin arzını sağlamak olan bu Tasarı, beş adet uygulama yönetmeliği ve ürün
ya da ürün grupları için yetkili kuruluşlarca hazırlanan teknik düzenlemelerin
yürürlüğe konulması ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK)’nun akreditasyon
faaliyetlerine başlaması ile birlikte Ülkemizde uluslararası düzeyde yeni bir
standardizasyon sisteminin oluşturulması sağlanmış olacaktır.
Sözkonusu
Tasarı ile genel çerçevesi çizilen ve uygulamaya ilişkin ortak hükümleri
belirlenen bu yeni standardizasyon sistemi sayesinde;
Ülkemiz
menşeli ürünler ile ülkemizde serbest dolaşıma girmiş üçüncü ülke menşeli
ürünler teknik engellerle karşılaşmadan AB’ye ihraç edilebilecek, diğer bir
ifade ile AB-Türkiye arasında malların serbest dolaşımı sağlanmış olacak,
AB
teknik mevzuatına uygun olarak üretilen ve belgelenen ürünlerimizin gerek AB
pazarına gerek dünya pazarlarında gerekse ülkemize ithal edilen ürünler
karşısında rekabet gücü yükselecek,
Üçüncü
ülkelerden yapılacak ithalatta kontroller uluslararası standartlara uygun ve
daha etkin bir şekilde yapılacak,
Halihazırda,
AB’ye ihraç edilecek ürünlerimizin AB’de yerleşik uygunluk değerlendirme
kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar tarafından yapılan uygunluk değerlendirme
işlemleri artık ülkemizde yapılabileceğinden ihraç ürünlerimizin maliyetleri
nispeten azalacak,
Ülkemize
ve AB’ye ihracat yapan üçüncü ülkelerdeki ihracatçı firmalara ülkemizde
yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış kuruluşlar tarafından
uygunluk değerlendirme hizmetleri verilebilecek ve bu da ülkemize döviz
kazandıracak,
Tüketicilerimiz,
yerli ve ithal ürünler itibariyle, dünya standartlarında ve daha güvenli
ürünlere sahip olacaktır.
Komisyonda
yapılan görüşmelerde Kanun Tasarısının bir an önce yasalaşmasının yararlı
olacağı belirtilmiştir.
Kanun
Tasarısının geneli üzerine yapılan görüşmelerin tamamlanmasını müteakip
maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Kanun
Tasarısının 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 ve 16 ncı maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İşbu
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile
sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Hasan
Kaya |
Miraç
Akdoğan |
Fahrettin
Gülener |
|
|
Konya
|
Malatya
|
Bursa
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Serdengeçti |
İlhan Aytekin |
Aydın
Gökmen |
|
|
Manisa
|
Balıkesir
|
Balıkesir
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İlyas
Yılmazyıldız |
Abdülsamet
Turgut |
Akif
Serin |
|
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
İçel |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Coşkun |
Mustafa
Haykır |
Ahmet
Arkan |
|
|
İstanbul |
Kırşehir |
Koceli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cumali
Durmuş |
Eyüp
Doğanlar |
Mükerrem
Levent |
|
|
Kocaeli |
Niğde |
Niğde |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Şükrü
Ünal |
|
|
|
|
Osmaniye |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı |
|
|
)
SANAYİ,
TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
ÜRÜNLERE
İLİŞKİN TEKNİK
MEVZUATIN
HAZIRLANMASI VE
UYGULANMASINA
DAİR KANUN TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1. – Bu Kanunun amacı; ürünlerin piyasaya arzı, uygunluk değerlendirmesi,
piyasa gözetimi ve denetimi ile bunlarla ilgili olarak yapılacak bildirimlere
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE
2. – Bu Kanun; ürünlerin piyasaya arz koşullarını, üretici ve dağıtıcıların
yükümlülüklerini, uygunluk değerlendirme kuruluşlarını, onaylanmış kuruluşları,
piyasa gözetimi ve denetimini, ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,
toplatılmasını, bertarafını ve bunlarla ilgili olarak yapılacak bildirimleri
kapsar.
Tanımlar
MADDE
3. – Bu Kanunda geçen;
a)
Müsteşarlık : Dış Ticaret Müsteşarlığını,
b)
Komisyon : Avrupa Birliği Komisyonunu,
c) Ürün
: Piyasaya arz edilmesi hedeflenen tüm ürünleri,
d) Son
ürün : İlgili teknik düzenlemeye uygunluğu gösteren aynı belgeler kapsamındaki
ürünlerden piyasaya en son arz edileni,
e)
Güvenli ürün : Kullanım süresi için, normal kullanım koşullarında risk
taşımayan veya kabul edilebilir ölçülerde risk taşıyan ve temel gerekler
bakımından azamî ölçüde koruma sağlayan ürünü,
f)
Temel gerekler : Ürünün; insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki
yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından sahip olması gereken
asgarî güvenlik koşullarını,
g)
Üretici : Bir ürünü üreten, imal eden, ıslah eden veya ürüne adını, ticarî
markasını veya ayırt edici işaretini koymak suretiyle kendini üretici olarak
tanıtan gerçek veya tüzel kişiyi; üreticinin Türkiye dışında olması halinde,
üretici tarafından yetkilendirilen temsilciyi ve/veya ithalatçıyı; ayrıca,
ürünün tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün güvenliğine ilişkin
özelliklerini etkileyen gerçek veya tüzel kişiyi,
h)
Dağıtıcı : Ürünün tedarik zincirinde yer alan ve faaliyetleri ürünün
güvenliğine ilişkin özelliklerini etkilemeyen gerçek veya tüzel kişiyi,
ı)
Standart : Üzerinde mutabakat sağlanmış olan, kabul edilmiş bir kuruluş
tarafından onaylanan, mevcut şartlar altında en uygun seviyede bir düzen
kurulmasını amaçlayan, ortak ve tekrar eden kullanımlar için ürünün
özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol,
ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi işlemleri
hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması ihtiyarî olan
düzenlemeyi,
j)
Teknik düzenleme : Bir ürünün, ilgili idarî hükümler de dahil olmak üzere,
özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, bunlarla ilgili terminoloji, sembol,
ambalajlama, işaretleme, etiketleme ve uygunluk değerlendirmesi işlemleri
hususlarından biri veya birkaçını belirten ve uyulması zorunlu olan her türlü
düzenlemeyi,
k)
Piyasaya arz : Ürünü, tedarik veya kullanım amacıyla bedelli veya bedelsiz
olarak piyasada yer alması için yapılan faaliyeti,
l)
Yetkili kuruluş : Ürünlere ilişkin mevzuat hazırlamaya ve yürütmeye yasal
olarak yetkili bulunan ve bu Kanun hükümlerini kendi görev alanına giren
ürünler itibarıyla uygulayacak olan kamu kurum veya kuruluşunu,
m)
Uygunluk değerlendirmesi : Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunun test
edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin her türlü
faaliyeti,
n)
Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Ürünün, ilgili teknik düzenlemeye uygunluğunun
test edilmesi, muayene edilmesi ve/veya belgelendirilmesine ilişkin faaliyette
bulunan özel veya kamu kuruluşunu,
o)
Onaylanmış kuruluş : Test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşları arasından,
bir veya birden fazla teknik düzenleme çerçevesinde uygunluk değerlendirme
faaliyetinde bulunmak üzere, yetkili kuruluş tarafından belirlenerek, bu Kanunda
ve ilgili teknik düzenlemede belirtilen esaslar çerçevesinde yetkilendirilen
özel veya kamu kuruluşunu,
p)
Uygunluk işareti : Bir ürünün, ilgili teknik düzenlemede yer alan gereklere
uygun olduğunu ve ilgili tüm uygunluk değerlendirmesi işlemlerine tâbi
tutulduğunu gösteren işareti,
r)
Modül : İlgili mevzuat gereğince, ürünün taşıdığı risklere göre hangi uygunluk
değerlendirmesi işlemlerine tâbi tutulacağını gösteren yollardan her birini,
s)
Piyasa gözetimi ve denetimi : Yetkili kuruluşlar tarafından, ürünün piyasaya
arzı veya dağıtımı aşamasında veya ürün piyasada iken ilgili teknik düzenlemeye
uygun olarak üretilip üretilmediğinin, güvenli olup olmadığının denetlenmesi
veya denetlettirilmesini,
t) İyi
uygulama kodu : İlgili sektördeki mevcut teknoloji düzeyi ve bilimsel kriterler
çerçevesindeki sağlık ve güvenliğe ilişkin uygulama esaslarını,
İfade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ürünlere
İlişkin Teknik Düzenlemeler, Ürünlerin Piyasaya Arzında Üreticilerin ve
Dağıtıcıların Yükümlülükleri
Ürünlere
ilişkin teknik düzenlemeler
MADDE
4. – Ürünlere ilişkin teknik düzenlemeler yetkili kuruluşlar tarafından
hazırlanır.
Ürünlerin
piyasaya arzında üreticilerin ve dağıtıcıların yükümlülükleri
MADDE
5. – Piyasaya arz edilecek yeni ürünlerin ilgili teknik düzenlemeye uygun
olması zorunludur. Bu hüküm, kullanılmış olmakla birlikte değişiklik yapılarak
piyasaya tekrar arz edilmesi hedeflenen ürünler ile Avrupa Birliği üyesi
ülkeler dışındaki ülkelerden ithal edilen eski ve kullanılmış ürünlere de
uygulanır.
Birinci
fıkrada belirtilen hususlarda düzenlemeler
yapmaya, sınırlamalar getirmeye ve istisnalar tanımaya Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Üretici,
piyasaya sadece güvenli ürünleri arz etmek zorundadır. Teknik düzenlemelere
uygun ürünlerin güvenli olduğu kabul edilir. Teknik düzenlemenin bulunmadığı
hallerde, ürünün güvenli olup olmadığı; ulusal veya uluslararası standartlara;
bunların olmaması halinde ise söz konusu sektördeki iyi uygulama kodu veya
bilim ve teknoloji düzeyi veya tüketicinin güvenliğe ilişkin makul beklentisi
dikkate alınarak değerlendirilir.
Üretici,
güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz
edilmediğini veya ürünün güvenli olmaması halinin ilgili teknik düzenlemeye
uygunluktan kaynaklandığını ispatladığı takdirde sorumluluktan kurtulur.
Bir
ürünün güvenli kabul edilmesi için; ürünün bileşimi, ambalajlanması, montaj ve
bakımına ilişkin talimatlar da dahil olmak üzere özellikleri; başka ürünlerle
birlikte kullanılması öngörülüyorsa bu ürünlere yapacağı etkiler; piyasaya arzı,
etiketlenmesi, kullanımı ve bertaraf edilmesi ile ilgili talimatlar ve üretici
tarafından sağlanacak diğer bilgiler ve ürünü kullanabilecek risk altındaki
tüketici grupları açısından değerlendirildiğinde, temel gerekler bakımından
azamî ölçüde koruma sağlaması gerekir.
Daha
güvenli bir ürünün üretilmesinin mümkün olması veya piyasada daha az risk
taşıyan ürünlerin mevcut olması, ilgili teknik düzenlemede aksi
belirtilmedikçe, bir ürünün güvenli olmadığı anlamına gelmez.
Üretici,
ürünün öngörülen kullanım süresi içinde, yeterli uyarı olmaksızın fark
edilemeyecek nitelikteki riskleri hakkında tüketicilere gerekli bilgiyi
sağlamak, özelliklerini belirtecek şekilde ürünü işaretlemek; gerektiğinde
piyasaya arz edilmiş ürünlerden numuneler alarak test etmek, şikâyetleri
soruşturmak ve yapılan denetim sonuçlarından dağıtıcıları haberdar etmek,
riskleri önlemek amacı ile ürünlerin toplatılması ve bertarafı da dahil olmak
üzere gerekli önlemleri almakla yükümlüdür.
Üretici,
ilgili teknik düzenlemede belirtilen tüm belgeleri; bu belgeler kapsamındaki
son ürünün yurt içinde üretiliyor ise üretildiği, ithal ise ithal edildiği
tarihten itibaren ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre, bu sürenin
belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca muhafaza
etmek ve istenilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmekle yükümlüdür.
Dağıtıcı,
sahip olduğu bilgiler çerçevesinde, güvenli olmadığını bildiği ürünleri
piyasaya arz edemez. Dağıtıcı, faaliyetleri çerçevesinde, ürünlerin taşıdığı
riskler ve bu risklerden korunmak için alınması gereken önlemler hakkında
ilgililere bilgi verir. Üreticinin tespit edilemediği durumlarda, yetkili
kuruluşça belirlenecek süre içinde üreticinin veya malı tedarik ettiği kişinin
kimliğini bildirmeyen dağıtıcı, üretici olarak kabul edilir.
Uygunluk
işaretinin veya uygunluk değerlendirme işlemleri sonucunda verilen belgelerin
tahrif veya taklit edilmesi, usulüne uygun olmadan kullanılması yasaktır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşlarına İlişkin Esaslar, Onaylanmış Kuruluşlara İlişkin
Esaslar, Onaylanmış Kuruluşların Faaliyetleri, Şube ve Temsilcilikleri ve
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış
Kuruluşların
Sorumlulukları
Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarına ilişkin esaslar
MADDE
6. – Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının teknik yeterliliğine ilişkin asgarî
kriterler, ilgili teknik düzenlemelerde ve/veya bu Kanunun uygulama usul ve
esaslarına ilişkin yönetmeliklerde belirtilir.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları, bir teknik düzenleme kapsamındaki faaliyetlerinden
dolayı bu teknik düzenlemeyi yürüten yetkili kuruluşa karşı sorumludur.
Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin esaslar
MADDE
7. – Yetkili kuruluşlar, Türkiye’de yerleşik olan test, muayene ve/veya
belgelendirme kuruluşları arasından, uygun görecekleri sayıda kuruluşu, ilgili
teknik düzenlemelerde ve/veya bu Kanun ve bu Kanunun uygulama usul ve
esaslarına ilişkin yönetmeliklerde belirtilen esaslar çerçevesinde, bir veya
birden fazla teknik düzenleme kapsamındaki uygunluk değerlendirme faaliyetlerini
gerçekleştirmek üzere yetkilendirir.
Yetkilendirilen
test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşunun adı, adresi, uygunluk
değerlendirmesi yapacağı modüller ile ürünler Komisyona bildirilir. Bu kuruluş,
bu bilgiler ile Komisyon tarafından verilecek kimlik kayıt numarasının Resmî
Gazetede yayımlanması ile onaylanmış kuruluş statüsünü elde eder.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetleri, şube ve temsilcilikleri
MADDE
8. – Onaylanmış kuruluşların, yurt içinde ve/veya yurt dışında açacakları şube
veya temsilciliklerinin faaliyetleri sonucunda verilecek belgeler onaylanmış
kuruluşlar tarafından düzenlenir.
Onaylanmış
kuruluşlar, yetkilendirildikleri uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin bir
kısmını, sözleşme yaparak bir yüklenici kuruluşa yaptırabilirler. Ancak,
yapılan tüm işlemlerden onaylanmış kuruluş sorumludur ve yüklenici kuruluşların
faaliyetleri sonucunda verilecek belgeler onaylanmış kuruluşlar tarafından
düzenlenir.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların sorumlulukları
MADDE 9.
– Uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar, ilgili teknik
düzenlemelerde ve/veya bu Kanun ve bu Kanunun uygulama usul ve esaslarına
ilişkin yönetmeliklerde yer alan usul ve esaslara uygun olarak bağımsız ve
tarafsız bir şekilde uygunluk değerlendirme hizmeti vermekle yükümlüdürler.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların, ilgili teknik
düzenlemede ve/veya bu Kanun ve bu Kanunun uygulama usul ve esaslarına ilişkin
yönetmeliklerde belirtilen şartları kaybettiğinin ve/veya sorumlulukları yerine
getirmediğinin tespit edilmesi halinde, bu kuruluşların ilgili teknik düzenleme
kapsamındaki faaliyeti yetkili kuruluşça geçici olarak durdurulur.
Gerekli
şartların ve/veya sorumlulukların ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre
içinde, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre
içinde yerine getirilmemesi durumunda, yetkili kuruluşça, uygunluk
değerlendirme kuruluşunun ilgili teknik düzenleme kapsamındaki faaliyetine son
verilir, onaylanmış kuruluşun ise ilgili teknik düzenleme kapsamındaki
onaylanmış kuruluş statüsü kaldırılır.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetlerinin geçici olarak durdurulması veya onaylanmış kuruluş
statüsünün kaldırılmasına ilişkin kararlar Resmî Gazetede ilan edilerek,
Komisyona bildirilir.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar, faaliyetleri ile ilgili
her türlü bilgi, kayıt ve belgeleri, ilgili teknik düzenlemede belirtilen süre,
bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili kuruluşça belirlenecek süre boyunca
muhafaza etmek ve talep edilmesi halinde yetkili kuruluşlara ibraz etmekle
yükümlüdürler. Faaliyetine son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine son
veren uygunluk değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar, faaliyette
bulundukları dönemde yapmış oldukları uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile
ilgili bilgi, kayıt ve belgeleri, aynı konuda faaliyette bulunan uygunluk
değerlendirme kuruluşu veya onaylanmış kuruluşa devredilmek üzere yetkili
kuruluşa teslim eder. Ancak, uygunluk değerlendirme kuruluşu ile onaylanmış
kuruluşların söz konusu bilgi, kayıt ve belgelere ilişkin sorumlulukları ilgili
teknik düzenlemede belirtilen süre, bu sürenin belirtilmemesi halinde yetkili
kuruluşça belirlenecek süre boyunca devam eder.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Piyasa
Gözetimi ve Denetimi, Ürünün Piyasaya Arzının Yasaklanması, Toplatılması ve
Bertarafı
Piyasa
gözetimi ve denetimi
MADDE
10. – Piyasa gözetimi ve denetimi, ilgili teknik düzenlemelerde ve/veya bu
Kanun ve bu Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerde belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde yapılır. Bunlara ilişkin idarî düzenlemeler yetkili
kuruluşlarca hazırlanır.
Yetkili
kuruluşlar, piyasa gözetimi ve denetiminde, gerekli gördükleri durumlarda,
gözetim ve denetime konu ürüne ilişkin uygunluk değerlendirme işlemlerinde yer
almayan test, muayene ve/veya belgelendirme kuruluşlarının imkânlarından
yararlanabilirler. Ancak, piyasa gözetimi ve denetiminde nihaî karar, yetkili
kuruluşlara aittir. Piyasa gözetimi ve denetiminde test, muayene ve/veya belgelendirme
kuruluşlarının imkânlarından yararlanılması ve ürünün güvenli olmadığının
tespit edilmesi halinde, test ve muayeneye ilişkin giderler üretici tarafından
ödenir.
Piyasa
gözetimi ve denetimini gerçekleştirecek yetkili kuruluşların isimleri
Müsteşarlık aracılığıyla Komisyona bildirilir.
Ürünün
piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve bertarafı
MADDE
11. – İlgili teknik düzenlemeye uygunluğu belgelenmiş olsa dahi, bir ürünün
güvenli olmadığına dair kesin belirtilerin bulunması halinde, bu ürünün
piyasaya arzı, kontrol yapılıncaya kadar yetkili kuruluşça geçici olarak
durdurulur.
Kontrol
sonucunda ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi halinde, masrafları
üretici tarafından karşılanmak üzere, yetkili kuruluş;
a)
Ürünün piyasaya arzının yasaklanmasını,
b)
Piyasaya arz edilmiş olan ürünlerin piyasadan toplanmasını,
c)
Ürünlerin, güvenli hale getirilmesinin imkânsız olduğu durumlarda, taşıdıkları
risklere göre kısmen ya da tamamen bertaraf edilmesini,
d) (a),
(b) ve (c) bentlerinde belirtilen önlemler hakkında gerekli bilgilerin,
masrafları üreticiden karşılanmak üzere, ülke genelinde dağıtımı yapılan iki
gazete ile ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı suretiyle,
risk altındaki kişilere duyurulmasını,
Sağlar.
Risk
altındaki kişilerin yerel yayın yapan gazete ve televizyon kanalları
vasıtasıyla bilgilendirilmesinin mümkün olduğu durumlarda, bu duyuru yerel
basın ve yayın organları yoluyla, risk altındaki kişilerin tespit edilebildiği
durumlarda ise bu kişilerin doğrudan bilgilendirilmesi yoluyla yapılır.
Bu
madde kapsamında alınacak önlemler, gerektiğinde Komisyona iletilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Ceza
hükümleri
MADDE
12. – Bu Kanunun;
a) 5
inci maddesinin birinci fıkrasına aykırı hareket eden üreticiler hakkında 2
milyar Türk Lirası,
b) 5
inci maddesinin üçüncü fıkrasına aykırı hareket eden üreticiler hakkında 10
milyar Türk Lirası,
c) 5
inci maddesinin yedinci fıkrasına aykırı hareket eden üreticiler hakkında 2
milyar Türk Lirası,
d) 5
inci maddesinin sekizinci fıkrasına aykırı hareket eden üreticiler hakkında 2
milyar Türk Lirası,
e) 5
inci maddesinin dokuzuncu fıkrasına aykırı hareket eden dağıtıcılar hakkında 1
milyar Türk Lirası,
f) 5
inci maddesinin onuncu fıkrasına aykırı hareket edenler hakkında 5 milyar Türk
Lirası,
g) 9
uncu maddesinin birinci fıkrasına aykırı hareket eden uygunluk değerlendirme
kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar hakkında 25 milyar Türk Lirası,
h) 9
uncu maddesinin beşinci fıkrasına aykırı hareket eden uygunluk değerlendirme
kuruluşları ile onaylanmış kuruluşlar hakkında 5 milyar Türk Lirası,
İdarî
para cezası uygulanır.
Birinci
fıkrada belirtilen idarî para cezaları, fiilin bir yıl içinde tekrarı halinde,
her tekrar için iki katı olarak uygulanır.
Bu
Kanunda öngörülen idarî para cezalarını, 765 sayılı Türk Ceza Kanununun ek 2
nci maddesi hükümleri uyarınca her yıl artırılarak hesaplanacak ceza miktarını
esas alarak, % 100’e kadar artırmaya veya % 50 nispetinde azaltmaya Bakanlar
Kurulu yetkilidir.
Bu
Kanundaki idarî para cezaları, aynı fiil için diğer Kanunlarda idarî para
cezası öngörülmediği takdirde uygulanır.
Cezalarda
yetki ve zamanaşımı
MADDE
13. – Bu Kanunda yer alan idarî para cezaları, yetkili kuruluşlar tarafından
verilir ve tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde vergi dairelerine veya
mal müdürlüklerine ödenir. Bu idarî para cezalarına karşı, tebliğ tarihinden
itibaren otuz gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz,
verilen idarî para cezasının yerine getirilmesini durdurmaz.
Bu
Kanuna göre verilen idarî para cezaları hakkında, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Bu
Kanunda düzenlenen idarî para cezalarına ilişkin zamanaşımı süresi, ihlalin
vuku bulduğu tarihten itibaren beş yıl, yetkili kuruluşça ihlalin öğrenildiği
tarihten itibaren bir yıldır. Üreticilerin, dağıtıcıların, uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının veya onaylanmış kuruluşların faaliyetlerinin
kontrolü ve denetimi amacıyla herhangi bir işlem başlatılması halinde
zamanaşımı süresi kesilir.
Yönetmelikler
MADDE
14. – Bu Kanun kapsamında yer alan;
a)
Komisyona, Avrupa Birliği üyesi ülkelere ve diğer Avrupa Birliği kuruluşlarına
yapılacak bildirimlere ilişkin usul ve esaslar, yetkili kuruluşların görüşleri
alınarak, Müsteşarlık tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle,
b)
Piyasa gözetimi ve denetimi, uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onaylanmış
kuruluşlar ve diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca,
Çıkarılacak
yönetmeliklerle düzenlenir.
MADDE
15. – 23.2.1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Ka-nunun
19 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hizmet
Denetimi
Madde
19. – Tüketiciye sunulan hizmetler; can ve mal güvenliği ile çevreye zarar
vermemeli, ilgili mevzuata ve standardına, bunların bulunmaması halinde
belirlenecek teknik kurallara uygun olmalıdır. Bakanlık, bu esaslara göre
denetim yapmak veya yaptırmakla görevlidir.”
Yürürlük
MADDE
16. – Bu Kanun yayımı tarihinden 6 ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
17. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En.
ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D.
Bahçeli |
H. H.
Özkan |
M. C.
Ersümer |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H. H.
Özkan |
Prof.
Dr. T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
Prof.
Dr. Ş. S. Gürel |
Prof.
Dr. T. Toskay |
Y.
Yalova |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
R. K.
Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H.
Gemici |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
E. S.
Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
F.
Ünlü |
Prof.
Dr. E. Öksüz |
R. K.
Yücelen |
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
Prof.
Dr. H. S. Türk |
S.
Çakmakoğlu |
S.
Tantan |
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
İ.
Cem |
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
K. Aydın |
Doç.
Dr. O. Durmuş |
Prof.
Dr. E. Öksüz |
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
Y.
Okuyan |
A. K.
Tanrıkulu |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ.
Talay |
E.
Mumcu |
Prof.
Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F.
Aytekin |
|
ÜRÜNLERE
İLİŞKİN TEKNİK
MEVZUATIN
HAZIRLANMASI VE
UYGULANMASINA
DAİR KANUN TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1. – Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kapsam
MADDE
2. – Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tanımlar
MADDE
3. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Ürünlere
İlişkin Teknik Düzenlemeler, Ürünlerin Piyasaya Arzında Üreticilerin ve
Dağıtıcıların Yükümlülükleri
Ürünlere
ilişkin teknik düzenlemeler
MADDE
4. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Ürünlerin
piyasaya arzında üreticilerin ve dağıtıcıların yükümlülükleri
MADDE
5. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşlarına İlişkin Esaslar, Onaylanmış Kuruluşlara İlişkin
Esaslar, Onaylanmış Kuruluşların Faaliyetleri, Şube ve Temsilcilikleri ve
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış
Kuruluşların
Sorumlulukları
Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarına ilişkin esaslar
MADDE
6. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin esaslar
MADDE
7. – Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetleri, şube ve temsilcilikleri
MADDE
8. – Kanun Tasarısının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Uygunluk
değerlendirme kuruluşları ile onaylanmış kuruluşların sorumlulukları
MADDE
9. – Kanun Tasarısının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Piyasa
Gözetimi ve Denetimi, Ürünün Piyasaya Arzının Yasaklanması, Toplatılması ve
Bertarafı
Piyasa
gözetimi ve denetimi
MADDE
10. – Kanun Tasarısının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Ürünün
piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve bertarafı
MADDE
11. – Kanun Tasarısının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Ceza
hükümleri
MADDE
12. – Kanun Tasarısının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Cezalarda
yetki ve zamanaşımı
MADDE
13. – Kanun Tasarısının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yönetmelikler
MADDE
14. – Kanun Tasarısının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
15. – Kanun Tasarısının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE
16. – Kanun Tasarısının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE
17. – Kanun Tasarısının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.