Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 774)
2000 Malî Yılı Katma Bütçeye Dahil Kuruluşların
Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna İlişkin Sayıştay
Başkanlığı Tezkeresi ile 2000 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap
Kanunu Tasarısı ve Plan ve
Bütçe Komisyonu
Raporu (1/901, 3/901)
T.C.
Sayıştay Başkanlığı 11.10.2001
Sayı : 449900/3936
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Katma Bütçeli Dairelerin
2000 Bütçe Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısına ait genel uygunluk bildiriminin
ilişik olarak sunulduğunu saygılarımla arz ederim.
Necip
Pekçevik
Birinci Başkan V.
GENEL UYGUNLUK BİLDİRİMİ
Anayasa ve 1050 sayılı
Muhasebe-i Umumiye Kanunu hükümleri uyarınca bir nüshası Sayıştay’a gönderilen katma
bütçeli idarelerin 2000 bütçe yılı kesinhesapları Sayıştayca sayman yönetim
dönemi hesapları ve Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanun Tasarısı ile
karşılaştırılarak uygunluk derecesi bağlı cetvellerde gösterilmiştir.
Ödenekler, giderler ve
gelirlerin gerçekleşme durumuna ilişkin tespitler, “2000 Katma Bütçeli Uygulama
Sonuçları” raporunda yer almış ve ekte sunulmuştur.
1. ÖDENEK DIŞI GİDER
Katma Bütçeli İdarelerin
ödenek dışı gideri, ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere 211 267 380 000
(ikiyüzonbirmilyar ikiyüzaltmışyedimilyon üçyüzseksenbin) lirası yasalara göre
ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere 2 906 354 270 000 (ikitrilyon
dokuzyüzaltımilyar üçyüzellidörtmilyon ikiyüzyetmişbin) lirası personel
giderlerine, 268 404 220 000 (ikiyüzaltmışsekizmilyar dörtyüzdörtmilyon
ikiyüzyirmibin) lirası sorumluluk gerektiren giderlere ait olmak üzere toplam 3
386 025 870 000 (üçtrilyon üçyüzseksenaltımilyar yirmibeşmilyon
sekizyüzyetmişbin) lira olarak tespit edilmiştir.
T. C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü 31.7.2001
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-148/3682
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 30.7.2001 tarihinde kararlaştırılan “2000 Malî Yılı Katma
Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı” ile eki cetveller ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 20.11.2001
Esas No. : 1/901,
3/901
Karar No. : 74
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 31.7.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.9.2001 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen “2000 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanun Tasarısı”
ile, Sayıştay Başkanlığınca hazırlanıp 11.10.2001 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 18.10.2001 tarihinde
Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait “Genel Uygunluk Bildirimi”ne ilişkin
müzakerelere Komisyonumuzun 25.10.2001 tarih ve 2 nci birleşimde Maliye
Bakanının Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile
başlanılmış ve Komisyonumuzda 25.10.2001 - 14.11.2001 tarihleri arasında yapılan
birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların
temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
2000 Malî Yılı Katma
Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile;
– Katma Bütçeli İdarelere
2000 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile toplam (3 320 801 822 000 000) liralık ödenek
verildiği, bu tutarın yılı içinde yapılan çeşitli yasal değişikliklerle toplam
(4 370 684 554 852 000) liraya ulaştığı,
Yılı içinde toplam (4 370
684 554 852 000) liraya ulaşan ödenek yetkisine karşılık; yılı içinde toplam;
(2 250 590 105 090 000) lirası cari, (1 542 245 730 570 000) lirası yatırım,
(416 114 818 620 000) lirası da sermaye teşkili ve transfer ödenek türlerinden
olmak üzere, toplam (4 208 950 654 280 000) liralık giderin gerçekleştiği,
– 2000 malî yılında Katma
Bütçeli idarelerin gelirleri toplamının (3 320 801 822 000 000) lira olarak
tahmin edilmesine karşılık, yılı tahsilatının, toplam; (12 635 849 400 000)
lirası vergi gelirlerinden, (127 280 959 270 000) lirası vergi dışı normal
gelirlerden, (3 913 455 100 590 000) lirası özel gelirler ve hazine
yardımından, (248 540 057 930 000) lirası da özel kanun gelirlerinden olmak
üzere toplam (4 301 911 967 190 000) lira olarak gerçekleştiği,
– Giderler ile gelirler
arasındaki farkı oluşturan (92 961 312 910 000) liranın gelir fazlası
oluşturduğu,
– Zorunlu sebeplerle
yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam (3 386 025 870 000)
liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,
– 2000 yılı içinde
harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen toplam (39 890 221 940
000) liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere
devredilmesinin teklif edildiği,
– Yılı içerisinde
kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan
toplam (125 229 704 502 000) liralık ödeneğin iptal edilmesi,
öngörülmüştür.
Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan “Katma
Bütçeli İdarelerin 2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısına İlişkin Genel
Uygunluk Bildirimi”, rapor ve ekli cetvellerinde ise;
– Katma Bütçeli Dairelerin ekli gider
cetvellerinde gösterildiği üzere Toplam (3 386 025 870 000. -) liranın ödenek
dışı gider kaydedildiği, bu tutardan (211 267 380 000.-) liralık kısmının
yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak, giderlere, ( 2 906 854 270 000.-)
liralık kısmının da personel giderlerine ait olduğundan bunlar için tamamlayıcı
ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan (268 404 220 000.-) liralık kısmının
ise; 1050 sayılı Kanunun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip, verilmemesinin
Yüce Meclisin takdirinde olduğu,
– 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun
104 ve 118 inci maddeleri uyarınca, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Telsiz
Genel Müdürlüğü, Boğaziçi Üniversitesi, Uludağ Üniversitesi, Selçuk
Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Cumhuriyet Üniversitesi ve Çukurova
Üniversitesine ait bir kısım gelir kalemlerinde tahminle tahsilat arasındaki
fark sebeplerinin açıklanmaması nedeniyle gelir izahnamelerinin yetersiz
bulunduğu,
– Vakıflar Genel Müdürlüğü, Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü, Orman Genel
Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğretim Kurulu, Ankara
Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi,
İstanbul Teknik Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Ege Üniversitesi, Trakya
Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi, Erciyes Üniversitesi, Cumhuriyet
Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Gaziantep
Üniversitesi, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü,
Süleyman Demirel Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Mersin
Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Kocaeli
Üniversitesi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kafkas
Üniversitesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Niğde Üniversitesi,
Dumlupınar Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve Muğla Üniversitesi’nin
bütçe hizmet gerekçelerinin faaliyet-proje düzeyinde düzenlenmemesi ve fizikî
hedefleri kapsamadığından gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,
Sayıştay Başkanlığınca 2000 yılı Katma
Bütçeli bazı kurum ve kuruluşların Kesinhesaplarının incelenmesinde, Dış Proje
Kredisi kullanım miktarının Hazine Müsteşarlığı ve kuruluşlar tarafından farklı
tespit edildiği, kullanılan kredilerin bir kısmının bütçeleştirilmediği,
muhasebe kayıtlarının yapılmadığı ve kesinhesapta yer alan ödenek ve gider
toplamlarına dahil edilmediği,
belirtilmiştir.
Diğer taraftan,Hazine Müsteşarlığının,
kreditör bilgisine göre kuruluşların kredi kullanım verileri, aşağıda
belirtilen kuruluşlar tarafından Hazine Müsteşarlığına bildirilen kullanım
miktarları ve kesinhesapta yer alan kredi kullanımı ile ilgili kayıtların
karşılaştırılmasında;
|
Yüksek Öğretim Kurulu |
576 130 330 000.- |
|
Ankara Üniversitesi |
709 458 417 000.- |
|
Hacettepe Üniversitesi |
87 947 340 000.- |
|
Gazi Üniversitesi |
182 954 115 000.- |
|
Boğaziçi Üniversitesi |
266 700 960 000.- |
|
Ege Üniversitesi |
259 695 730 000.- |
|
Dokuz Eylül Üniversitesi |
579 078 240 000.- |
|
Trakya Üniversitesi |
722 347 270 000.- |
|
Akdeniz Üniversitesi |
366 965 360 000.- |
|
Cumhuriyet Üniversitesi |
1 034 517 510 000.- |
|
Çukurova Üniversitesi |
1 611 527 940 000.- |
|
İnönü Üniversitesi |
10 851 600 830 000.- |
|
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü |
170 889 840 000.- |
Süleyman Demirel
Üniversitesi 9 053 255 790 000.- TL. olmak üzere toplam 322 876 567 485
000. - TL Dış Proje Kredisi bütçeleştirilmediği,
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü Kesinhesap Kanun Tasarısına bağlı Gider (A) cetveli ile
Saymanlık yönetim dönemi hesabı cetvelleri arasında 101 02 1 001 510
tertibinde; 418 000 000 .- TL., 101 02 1 001 590 tertibinde ise 418 000 000.-
TL. farkların olduğu, Söz konusu farklar, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü Merkez Saymanlığı hesaplarından kaynaklanmakta olup
gider genel toplamını etkilememekle birlikte Gider cetvelinin buna göre
düzeltilmesinin gerektiği,
Katma Bütçeli İdareler 2000 Malî Yılı
Bütçe Kanununa bağlı, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel
Müdürlüğüne ait (B) cetveli ile kurum kesinhesap kanun tasarısına ekli gelir
kesinhesap (B) cetveli arasında; 2310 Faizler Gelir Türünde 500 000 000. -TL.,
2320 İrat Kaydedilecek Teminatlarda ise, 270 000 000.-TL., farkların olduğu,
söz konusu farklar, Bütçe Kanunundaki tahmin tutarlarının Kesinhesap Kanun Tasarısına
hatalı alınmasından kaynaklanmış olup Gelir genel toplamını etkilememekle
birlikte Gelir (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,
Katma Bütçeli İdareler 2000 Malî Yılı
Bütçe Kanununa bağlı, Yükseköğretim Kuruluna ait (B) cetveli “2231 Taşınır
Mallar Satış Gelirleri” bütçe tahmini sütununda 20 000 000.-TL. yazılı iken,
2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı gelir Kesinhesap (B) cetvelinde “2231
Taşınır Mallar Satış Gelirleri” kodunun hiç yeralmadığı, tahmin genel
toplamlarının da 3 979 200 000 000.- lira yazılı iken Kesinhesap Gelir (B)
cetvelinde 3 979 180 000 000.- lira olarak yazılı olduğu, söz konusu farklar,
gelir tahminleri genel toplamını etkilemekte olup gelir genel toplamını ise
etkilememekle birlikte Gelir (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin
gerektiği,
Atatürk Üniversitesi 2000 yılı Kesinhesap
Kanun tasarısına bağlı Gider (A) cetvelinde; 111.01.005.210 tertibine ait, “Yıl
sonu harcamalar toplamı” sütununda 83 400 000 TL, “iptal edilecek
ödenek”sütununda 412 100 000 TL, 111.01.1.005 Faaliyet projeye ait, “Yıl sonu
harcama toplamı” sütununda 131 108 150 000 TL, “iptal edilecek ödenek”
sütununda 473 850 000 TL yazılı olduğu ancak, 111.01.1 ödenek türüne ait “Yıl
sonu harcamalar toplamı” sütununda 60 000 000 TL. farkla 724 220 620 000 TL.
“iptal edilecek ödenek” sütununda da 60 000 000 TL. farkla 1 908 080 000 TL.
yazılı olduğu görülmüş, 111.01.1.005.210 tertibine ait 60 000 000 TL’lik
harcamanın Kesinhesap cetveline sehven alınmasından kaynaklandığı sözkonusu
farklar kesinhesap kanun tasarısına bağlı Gider (A)cetveli genel toplamını
etkilememekle birlikte Gider cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,
Atatürk Üniversitesi 2000 malî yılı
kesinhesabına bağlı Gelir (B) cetvelinde;
– “5000 Şartlı Bağış ve Yardımlar” şeklinde
yazılı olması gereken gelir türünün: “5000 Şartlı Bağış Gelirleri” şeklinde,
– “6100 Yükseköğretim Kurumlarının Cari
Hizmet Maliyetlerine Öğrenci Katkısı” şeklinde yazılı olması gereken gelir
türünün: “6100 Yükseköğretim Kurumlarına Cari Hizmet Maliyetine Devlet
Katkısı”şeklinde,
– “6150 Yükseköğretim Kurumlarının
Taşınmaz Mal Kira ve İşletme Gelirleri” şeklinde yazılı olması gereken gelir
türünün: “6150 Yükseköğretim Kurum Taşınmaz Mal ve İşletme Gelirleri” şeklinde,
yazılı olduğu, farklılık gelir toplamlarını
etkilememekle birlikte Gelir (B) cetvelinin buna göre düzeltilmesinin
gerektiğine,
yer verilmiştir.
Komisyonumuzda tasarı ile ilgili yapılan
müzakerelerde yukarıda sözü edilen Katma Bütçeli İdarelerin Kesinhesap Kanun
Tasarılarına ekli Gider (A) ve Gelir (B) cetvellerinde saptanan fakat, gider ve
gelir genel toplamını etkilemeyen farklar müzakere edilmiş, söz konusu
idarelerin cetvellerinin Genel Uygunluk Bildiriminde yer alan hususlar
çerçevesinde düzeltilmeleri, diğer kurumların gelir ve gider cetvellerinin ise
aynen kabul edilmeleri kararlaştırılmıştır.
Genel Uygunluk Bildiriminde yer alan
hususlar çerçevesinde yapılan müzakereler ve genel dengeyi etkilemeyen
değişiklikler sonucunda;
Tasarının; 1, 2, 3, 4, 5, 6 ncı maddeleri
ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 7 ve 8 inci maddeleri aynen,
kabul edilmiştir.
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
2000 MALÎ
YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU TASARISI
Gider
Bütçesi
MADDE 1. - Katma bütçeli idarelerin 2000
malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (4 208 950
654 280 000.-) lira olarak gerçekleştirilmiştir.
Gelir
Bütçesi
MADDE 2. - Katma bütçeli idarelerin
gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (4 301 911 967 190
000.-) lira olarak gerçekleştirilmiştir.
Denge
MADDE 3. - Birinci maddede yazılı giderler
ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında (92 961 312 910 000.-) liralık
gelir fazlası meydana gelmiştir.
Tamamlayıcı
Ödenek
MADDE 4. - Bağlı (A) işaretli cetvelin
ilgili sütununda kayıtlı (3 386 025 870 000.-) liralık ödenek üstü gideri
karşılamak üzere aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.
Devredilen
Ödenek
MADDE 5. - 2000 malî yılı içinde
harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen (39 890 221 940 000.-)
liralık özel ödenek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.
İptal
Edilen Ödenek
MADDE 6. - Bağlı (A) işaretli cetvelin
ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler
dışında kalan (125 229 704 502 000-) liralık ödenek iptal edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 7. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 8. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
2000 MALÎ
YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER KESİNHESAP KANUNU TASARISI
Gider
Bütçesi
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Gelir
Bütçesi
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Denge
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Tamamlayıcı
Ödenek
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Devredilen
Ödenek
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
İptal
Edilen Ödenek
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
H. Gemici |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
F. Ünlü |
|
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. Önal |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı V. |
|
|
|
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
A. K. Tanrıkulu |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
Z. Çakan |
|
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
|