Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 708)
Üretimini Likit Petrol Gazı ile Yapan Üreticilerin Zararlarının
Karşılanması Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/866)
NOT : Tasarı
Başkanlıkça Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji ile
Plan ve Bütçe
Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 25.5.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-296/2558
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 25.4.2001 tarihinde kararlaştırılan “Üretimini Likit
Petrol Gazı ile Yapan Üreticilerin Zararlarının Karşılanması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Alternatif enerji kaynağı olarak ürünlerden doğal gaz
ile likit petrol gazı (LPG) arasındaki fiyat dengesinin likit petrol gazı
aleyhine büyük farklılıklar oluşturması nedeniyle üretiminde LPG kullanan
seramik ve vitrifiye üreticileri ile bu tesislere elektrik sağlamak üzere
kurulmuş olan oto-prodüktör tesisler, üretimlerinde
doğalgaz kullanan aynı nitelikteki tesislere karşı haksız rekabete uğramakta ve
bu nedenle karşılaştıkları zararlar üreticilerin üretimlerini durdurma
noktasına getirmiş bulunmaktadır. İhracat taahhütleride bulunan bu
müesseselerin üretimlerini durdurmaları halinde dış pazardaki paylarını da
kaybetmeleri dolayısıyla ülkemiz ihracat gelirlerindeki kalıcı ciddî azalmalara
neden olunması söz konusudur.
Getirilen düzenleme ile anılan üreticilere bölgelerine
doğalgazın gelmesine kadar geçecek olan sınırlı süre için destek sağlanarak,
üretimlerini durdurmamaları, dolayısıyla Devletin vergi, sigorta primi gibi
gelirlerinden olmaması, istihdamın ve yapılan ihracatın azalmaması ve
oluşabilecek yöresel işsizlik nedeniyle olabilecek sosyal sorunların önlenmesi
sağlanacaktır.
Verilecek destekle Devletin imkânları düşünülerek
toplam destek için seksen trilyon liralık üst sınır getirilmekte ve
üretimlerinin en az % 20’sini ihraç eden kuruluşların bu destekten
yararlanabilmesi sağlanmaktadır. Ayrıca, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
sonra işletmeye açılan firmaların bu destekten yararlandırılmayacağı hükme
bağlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile, 31.12.2001 tarihine kadar üretimlerini likit
petrol gazı ile yapan karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve porselen sofra eşyası üreticileri ile bu üretim
tesislerine likit petrol gazı kullanarak elektrik sağlamak amacıyla kurulan
kojeneratör sistemli otoprodüktör şirketlerini, üretimde kullandıkları likit
petrol gazının maliyeti ile aynı üretimin doğalgaz ile yapılmış olması halinde
hesaplanacak maliyet arasındaki farkın % 70’inin Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanması ve bu destekten
üretimlerinin en az % 20’sini ihraç eden kuruluşların yararlanabilmesi
öngörülmektedir.
Madde 2. - Yürürlük maddesidir.
Madde 3. - Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 8.6.2001
Esas No. : 1/866
Karar No. : 58
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 25.5.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 29.5.2001 tarihinde tali komisyon olarak
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna esas
komisyon olarak da, Komisyonumuza havale edilen “Üretimini Likit Petrol Gazı
ile Yapan Üreticilerin Zararlarının Karşılanması Hakkında Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 5.6.2001 tarihinde yaptığı 52 nci Birleşiminde Hükümeti temsilen
Devlet Bakanı Rüştü Kâzım Yücelen ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; alternatif enerji kaynağı olan doğalgaz ve likit petrol
gazı arasındaki fiyat dengesinin aleyhine büyük farklılık oluşturması
nedeniyle, likit petrol gazı (LPG) kullanan karo seramik ve vitrifiye sağlık
gereçleri ve porselen sofra eşyası üreticileri ile bu tesislere LPG kullanarak
elektrik sağlayan otoprodüktör tesislerinin, elektrik üretiminde doğalgaz
kullanan aynı nitelikteki tesislere oranla mağduriyete uğramaları ve
üretimlerinin durma noktasına gelmesi, ihracat taahhütleri de bulunan bu
müesseselerin dış pazardaki paylarını kaybetmeleri halinde, ülkemiz ihracat
gelirlerinde olumsuz gelişmelere neden olunması söz konusudur.
Tasarı ile; üretimlerini LPG ile gerçekleştiren ve üretimlerinin en az
yüzde yirmisini ihraç eden karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve porselen
sofra eşyası üreticileri ile bu üretim tesislerine LPGkullanmak suretiyle
elektrik enerjisi sağlayan kojeneratör sistemli otoprodüktör şirketlerinin
31.12.2001 tarihine kadar söz konusu maliyet farkının % 70’inin karşılanmasına
imkân sağlanması amaçlanmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Reel sektörün genel olarak kriz içinde bulunduğu bir ortamda, belli
sektörlere yönelik teşviklerin ekonomide haksız rekabete yol açabileceği,
– Üretimlerini LPGile yapan karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve
porselen sofra eşyası üreticilerine doğrudan malî destek verilmesi yerine,
vergi avantajları sağlanmasının uluslararası standartlara daha uygun olacağı,
– LPG ile üretim yapan seramik fabrikalarına sağlanacak ekonomik
desteğin malî boyutunun yanında, bu kuruluşların ülke ekonomisine sağladığı
istihdam ile de sosyal boyutunun bulunduğu,
– Söz konusu düzenlemenin Dünya Ticaret Örgütü prensipleri çerçevesinde
subvansiyon olarak değerlendirilebileceği, ayrıca rekabet hukuku açısından
doğal gaza dayalı üretim yapanlar ile LPG’ye dayalı üretim yapanlar arasında
haksız rekabete neden olabileceği,
– Seramik sektörünün Türk ekonomisi içinde ihracat potansiyeline sahip
önemli bir sektör olduğu, bu nedenle sektörün sorunlarına hassasiyetle
yaklaşılmasının memnuniyetle karşılandığı,
– Reel sektörün son yaşanan ekonomik krizden dolayı üretemez hale
geldiği, bu nedenle Devletin genel olarak sektörlere yönelik bir teşvik
sistemini oluşturarak uygulamaya koyması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve değerlendirmeleri müteakip Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Sanayide LPGtüketiminin dünyada sürekli olarak arttığı, ülkemizde de
LPGkullanımının 1995 yılından beri artış trendine girdiği,
– Ülkenin ihtiyacı olan LPG’nin büyük kısmının ithalatla karşılandığı,
bu nedenle LPG fiyatının belirlenmesinin büyük ölçüde dış faktörlere bağlı
olduğu,
– LPG’nin değişik üretim faaliyetlerinde kullanıldığı, son yıllarda
dünya petrol fiyatlarında meydana gelen artışlardan dolayı üretimlerini LPGile
yapan sanayi kuruluşlarının zor duruma düştüğü,
– Söz konusu düzenleme ile ihracatın desteklenmesi, dış pazarda tesis
edilen pazar paylarının kaybedilmemesi, istihdamın ve ihracatın desteklenmesi,
işsizlik nedeniyle ortaya çıkacak sosyal sorunların önlenmesi ve haksız rekabet
ile karşı karşıya kalan seramik üreticilerinin geçici bir süre desteklenmesinin
amaçlandığı,
– Tasarının sosyal devlet olmanın bir gereği olarak hazırlandığı ve
seramik sektöründe doğal gaz ile LPG arasında iç piyasadaki fiyat farkından
doğan haksız rekabetin önlenmesinin amaçlandığı,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddeleri üzerindeki görüşmelere geçilmesine
karar verilmiş, ancak konunun ülke ekonomisi açısından önemli düzenlemeler
öngördüğü, bu düzenlemelerin çerçevesinin gerek, seramik sektöründe LPG ile
üretim yapan kuruluşların sorunlarının çözümlenmesi, gerekse kabul görmüş
uluslararası serbest piyasa ekonomisi standartları dikkate alınarak yeniden
değerlendirilmesi gerektiği şeklinde Komisyonumuzda ortaya çıkan genel kanı
neticesinde, bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt Komisyon; ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin katılımlarıyla
6.6.2001 tarihinde yaptığı toplantıda, konuyu ekonomik boyutu yanında sosyal
boyutu ile değerlendirerek uluslararası serbest piyasa ekonomisi standartları
çerçevesinde oluşturduğu metni bir raporla birlikte Komisyonumuza sunmuştur.
Bu defa, Komisyonumuz 7.6.2001 tarihinde, Hükümeti temsilen Devlet
Bakanı Mehmet Keçeciler ile Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de
katılımıyla yaptığı 53 üncü birleşimde Alt Komisyonca hazırlanan metnin
maddeleri üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Alt Komisyon metninin 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Tasarıda yer alan yüzde yirmi ihraç şartının madde metninden
çıkarılmasının olumlu karşılandığı,
– LPG kullanarak elektrik sağlamak amacıyla kurulan kojeneratör sistemli
otoprodüktör şirketlerinin, seramik sektörüne verdikleri elektrik enerjisi
üretiminde kullanılan LPG maliyeti ile sınırlandırılmasına yönelik
düzenlemenin, bu kuruluşların kendi seramik üretiminde kullandıkları elektrik
enerjisinin üretilmesinde kullandıkları LPG maliyet miktarı kadar Devlet
desteğinden yararlanmaları sağlanacak şekilde yeniden düzenlenmesinin yerinde
olacağı,
– Tasarı kapsamının, seramik sektörü yanında tekstil ve gıda ve LPG ile
üretim yapan kiremit ve tuğla fabrikaları gibi diğer sektörleri de kapsayacak
şekilde genişletilmesi gerektiği,
Şeklindeki görüş ve değerlendirmelerden sonra Alt Komisyon metninin;
– 1 inci maddesi birinci fıkrasında yer alan “yukarıda belirtilen sanayi
tesislerine teslim ettikleri elektrik miktarı için” ibaresinin, LPG kullanarak
elektrik üreten kojeneratör sistemli otoprodüktör şirketlerinin, kendi
üretimlerinde kullandıkları elektrik enerjisi üretiminde kullandıkları LPG
maliyeti ile sınırlandırılması ve son fıkrasının da birinci fıkrada yer alan
başlangıç tarihine paralel olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
Ek : Alt Komisyon Raporu
|
Başkan |
Başkanvekili. |
Bu Raporun Sözcüsü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Ahmet Kabil |
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan
Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar Yakın |
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki
Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
M. Güven
Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Arabacı |
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
|
|
Bilecik |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hayati
Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
|
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
|
|
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Karagöz |
Aslan Polat |
Mehmet Sadri
Yıldırım |
|
|
Çankırı |
Erzurum |
Eskişehir |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
S. Metin
Kalkan |
Mehmet Dönen |
Ali Er |
|
|
Hatay |
Hatay |
İçel |
|
|
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Masum Türker |
Nesrin Nas |
Hasan Çalış |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Arslan Aydar |
Mehmet
Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
Süleyman
Çelebi |
|
|
Kocaeli |
Kütahya |
Mardin |
|
|
|
(Muhalefet şerhim eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Ergun |
Ş. Ramis
Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
Muğla |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çakar |
Kemal
Kabataş |
Lütfi Ceylan |
|
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
ÜRETİMİNİ
LİKİT PETROL GAZI İLE YAPAN ÜRETİCİLERİN ZARARLARININ
KARŞILANMASI
HAKKINDAKİ KANUN TASARISINA MUHALEFET ŞERHİDİR.
1. Alternatif enerji kaynağı olan ürünlerden doğalgaz ile LPG arasındaki
fiyat dengesinin büyük farklılıklar oluşturması nedeniyle üretimde LPG kullanan
seramik ve vitrifiye üreticileri ile bu tesislere elektrik sağlamak üzere
kurulmuş olan otoprodüktör tesisleri üretiminde doğalgaz kullanan diğer
tesislere karşı haksız rekabete uğradığı bir gerçektir. Ancak, LPG ile elektrik
üreten otoprodüktör tesisler yalnızca seramik ve vitrifiye sektörüne elektrik
vermemektedir. Aynı yöntemle Demir-Çelik sektörü ve ülkemizin lokomotifi olarak
gördüğümüz tekstil sektörüne de elektrik vermektedir. Eğer böyle bir haksızlık
var ve giderilecekse, yalnızca bir sektörde değil tüm sektörlerde var olan bu haksızlıklar
birlikte değerlendirilerek giderilmesi gerektiği kanısındayız.
2. Bu yasayla, seramik sektörüne aktarılacak kaynak Dünya Ticaret
Örgütünün sübvansiyon saymayacağı şekilde ve Avrupa Birliği normları
doğrultusunda yapılması gerekir. Aksi takdirde bir haksız rekabeti önlemek
adına bütün sektörü antidamping soruşturmasıyla karşı karşıya bırakacağı
kanısındayız.
Yukarıda saydığımız nedenlerle reel sektöre kaynak aktarmamız gerektiği
ancak bu kaynakların haklı ve rekabeti bozmayacak şekilde bütün sektörlere
yaygınlaştırılması kanısındayız.
Bu yasanın istenilen amacı gerçekleştiremeyeceği düşüncesiyle yasaya
muhalif olduğumuzu belirtiriz.
|
Mehmet Dönen |
Oğuz Tezmen |
M. Sadri Yıldırım |
|
Hatay |
Bursa |
Eskişehir |
MUHALEFET
ŞERHİ
25.5.2001 tarih, 2558 sayılı “Üretimini Likit Petrol Gazı ile Yapan
Üreticilerin Zararlarının Karşılanması Hakkındaki Kanun Tasarısı”nın 1 inci
maddesinde 31.12.2001 tarihine kadar uygulanacak destek, seksen trilyonu
aşmayacağından LPG ile doğalgazla çalışan fabrikalar arasındaki haksız rekabeti
kaldırmak için maliyetler arasındaki farkın % 70’inin verilmesi yine de %
30’luk haksız bir rekabet oluşturacaktır. Bu açıdan muhalifiz. % 70’in, % 100
olmasıyla ancak adil bir yasa çıkarmış oluruz. Aynı sektördeki haksız rekabeti
de ortadan kaldırmış oluruz. Ayrıca Devlete ek bir yük de gelmeyecektir.
|
Ahmet Derin |
S. Metin Kalkan |
|
Kütahya |
Hatay |
Alt Komisyon Raporu
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca 29.5.2001 tarihinde esas
komisyon olarak Komisyonumuza sevk olunan “Üretimini Likit Petrol Gazı ile
Yapan Üreticilerin Zararlarının Karşılanması Hakkında Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 5.6.2001 tarihinde yaptığı 52 nci birleşimde, Tasarının ülke
ekonomisi ile ilgili önemli bir sektöre yönelik düzenlemeler öngördüğü ve bu
düzenlemelerin çerçevesinin sektörün sorunları ile uluslararası standartlar
dikkate alınarak yeniden değerlendirilmesi gerektiği şeklinde Komisyonumuzda
ortaya çıkan genel kanı neticesinde, bir alt komisyonda ele alınmasına karar
verilmiştir.
Alt Komisyon, 6.6.2001 tarihinde; Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ile konuyla
ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinin de katılımlarıyla toplanmıştır.
Görüşmelerde,
– Reel
sektörün ekonomik kriz nedeniyle oluşan zararlarının telafisi amacıyla bir
çerçeve yasa düzenlenmesi ve bu yasa çerçevesinde fon oluşturulması suretiyle
sektörde rehabilitasyon sağlanmasının gerektiği,
– Seramik
sektörünün yaklaşık % 50’sinin üretimlerini LPG kullanarak gerçekleştirdikleri,
– LPG ile
üretim yapan seramik sektöründe 12 bini doğrudan, 40 bini dolaylı olmak üzere
yaklaşık 50 bin kişiye istihdam sağlandığı, bu fabrikaların yıllık ihracaatının
yaklaşık 125 milyon ABD dolarına ulaştığı,
– Söz konusu
sektörde faaliyet gösteren fabrikaların KDV ile SSK primleri ve benzer vergiler
yoluyla Devlete 70 milyon ABD doları gelir sağladığı,
– LPG ile
üretim yapan fabrikalara sağlanacak ekonomik desteğin malî boyutunun yanında,
bu kuruluşların ülke ekonomisine sağladığı istihdam olanakları ile ihracat
boyutunun yarattığı katkının ülkenin sosyal düzeninde olumlu sonuçlara sebep
olduğu,
– Söz konusu
düzenlemenin sosyal devlet olmanın bir gereği olarak hazırlandığı ve doğalgaz
ile LPG arasındaki fiyat farkından doğan iç piyasadaki haksız rekabetin
önlenmesinin amaçlandığı,
dile
getirilmiştir.
Tasarının;
– 1 inci
maddesi,
– Konunun
önemi dikkate alınarak, sağlancak desteğin 1.5.2001 tarihinden itibaren
başlatılması, otoprodüktör şirketlerine sağlanacak desteğin ise maddede yer
alan sanayi tesislerine teslim ettikleri elektrik miktarı için kullandıkları
LPG maliyeti ile sınırlandırılmasına ilişkin hususların ilave edilmesi, ayrıca,
söz konusu desteğin sektörün önemi, ülke istihdamına katkısı gibi sosyal devlet
olmanın getirdiği yükümlülükler göz önünde bulundurularak % 20 düzeyindeki
ihraç şartı madde metninden çıkarılmış ve madde yapılan bu değişikliklerle
kabul edilmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanlığına saygı
ile arz olunur.
|
Hasan
Çalış |
M.
Zeki Sezer |
Nesrin
Nas |
|
Karaman |
Ankara |
İstanbul |
|
Cevat
Ayhan |
Kemal
Kabataş |
|
|
Sakarya |
Samsun |
|
|
|
|
|
ALT KOMİSYONUN KABUL ETTİĞİ METİN
ÜRETİMİNİ
LİKİT PETROL GAZI İLE YAPAN ÜRETİCİLERİN ZARARLARININ
KARŞILANMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1.5.2001 ile 31.12.2001 tarihleri arasında
üretimlerini likit petrol gazı ile yapan karo seramik, vitrifiye sağlık
gereçleri ve porselen sofra eşyası üreticileri ile bu üretim tesislerine likit
petrol gazı kullanarak elektrik sağlamak amacıyla kurulan kojeneratör sistemli
otoprodüktör şirketlerin, yukarıda belirtilen sanayi tesislerine teslim
ettikleri elektrik miktarı için kullandıkları likit petrol gazının maliyeti ile
aynı üretimin doğalgaz ile yapılmış olması halinde hesaplanacak maliyet arasındaki
farkın % 70’i Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten
karşılanır.
Bu Kanun gereğince yapılacak ödemelerin toplam tutarı
80 trilyon lirayı geçemez ve ödemelere ilişkin usul ve esaslar Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Devlet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra üretime
başlayan firmalar bu hükümlerden yararlanamazlar.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SIRA SAYISI 708 İN SONU
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ÜRETİMİNİ
LİKİT PETROL GAZI İLE YAPAN ÜRETİCİLERİN ZARARLARININ KARŞILANMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 31.12.2001 tarihine kadar üretimlerini likit petrol gazı ile
yapan karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve porselen sofra eşyası
üreticileri ile bu üretim tesislerine likit petrol gazı kullanarak elektrik
sağlamak amacıyla kurulan kojeneratör sistemli otoprodüktör şirketlerin,
üretimde kullandıkları likit petrol gazının maliyeti ile aynı üretimin doğalgaz
ile yapılmış olması halinde hesaplanacak maliyet arasındaki farkın % 70’i
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
Bu destek, üretimlerinin en az % 20’sini ihraç eden üreticilere uygulanır.
Bu Kanun gereğince yapılacak ödemelerin toplam tutarı seksen trilyon
lirayı geçemez ve ödemelere ilişkin usul ve esaslar Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Devlet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra üretime başlayan firmalar bu
hükümlerden yararlanamaz.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3.– Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ÜRETİMİNİ
LİKİT PETROL GAZI İLE YAPAN ÜRETİCİLERİN ZARARLARININ KARŞILANMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 1.5.2001 ile 31.12.2001 tarihleri arasında üretimlerini likit
petrol gazı ile yapan karo seramik, vitrifiye sağlık gereçleri ve porselen
sofra eşyası üreticileri ile bu üretim tesislerine likit petrol gazı kullanarak
elektrik sağlamak amacıyla kurulan kojeneratör sistemli otoprodüktör
tesislerin, yukarıda belirtilen sanayi üretimlerinden kendi üretimlerinde
kullandıkları elektrik miktarı için kullandıkları likit petrol gazının maliyeti
ile aynı üretimin doğal gaz ile yapılmış olması halinde hesaplanacak maliyet
arasındaki farkın % 70’i Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı bütçesine
konulacak ödenekten karşılanır.
Bu Kanun gereğince yapılacak ödemelerin toplam tutarı 80 trilyon lirayı
geçemez ve ödemelere ilişkin usul ve esaslar Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Devlet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Enerji ve Tabiî Kaynaklar
Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir.
1.5.2001 tarihinden sonra bu Kanun kapsamında üretime başlayan firmalar
bu hükümlerden yararlanamazlar.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Bülent Ecevit
Başbakan
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.
D. Bahçeli H.
H. Özkan M. Yılmaz
Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
Prof. Dr. N. Çağan Prof. Dr. T. Toskay M.
Keçeciler
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal Y.
Yalova
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
M. Yılmaz Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu R. K. Yücelen
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
H. Gemici Prof.
Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
F. Ünlü Prof.
Dr. A. Çay R. Önal
Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı İçişleri Bakanı
Prof. Dr. H. S. Türk S. Çakmakoğlu S.
Tantan
Dışişleri Bakanı Maliye Bakanı Millî
Eğitim Bakanı
İ. Cem S.
Oral M. Bostancıoğlu
Bayındırlık ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı Ulaştırma
Bakanı
K. Aydın Doç.
Dr. O. Durmuş Prof. Dr. E. Öksüz
Tarım ve
Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv.
Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı
Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan A.
K. Tanrıkulu
En. ve Tab. Kay.
Bakanı Kültür Bakanı Turizm Bakanı
M. C. Ersümer M. İ. Talay E.
Mumcu
Orman Bakanı Çevre Bakanı
Prof. Dr. N. Çağan F. Aytekin