Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 667)
İnfaz
Hâkimliği Kanunu Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu (1/849)
T.C.
Başbakanlık 20.4.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-231/1903
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.4.2001
tarihinde kararlaştırılan “İnfaz Hâkimliği Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ceza infaz kurumları ve tutukevleri, suç işleyenlerin
cezalarının yerine getirildiği ve tutuklama tedbirlerinin uygulandığı
kurumlardır. Bu kurumların yönetiminin hukuka uygun olarak yürütülmesi esastır.
Dışa karşı kısmen kapalı konumda bulunan bu kurumlardaki hükümlü ve tutuklular
hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlerin başta Anayasa
olmak üzere kanun, tüzük, yönetmelik ve genelgelere, ayrıca Ülkemizin taraf
olduğu uluslararası sözleşmelere uygun olarak yürütülmesi, hükümlü ve
tutukluların daha sonra toplum hayatına uyum göstermeleri bakımından büyük önem
taşımaktadır. Çağdaş infaz anlayışında, hükümlülerin cezalarını çektikleri
sırada kurum idaresince kendilerine karşı insanlık onuruna yaraşır şekilde
davranılması ve kendilerinin topluma yararlı bireyler olarak geri gönderilmesi
düşüncesi vardır. Hükümlülere tanınan hakların başında “şikâyet hakkı”
gelmektedir. Bu hak, yargı organlarına başvurma yetkisini de içermektedir.
Nitekim üyesi bulunduğumuz Birleşmiş Milletler ve Avrupa Konseyinde yapılan
çalışmalar çerçevesinde insan hak ve özgürlükleri konusunda hükümlü ve
tutukluların yararlanacakları hak ve yetkiler de belirtilmiştir.
Anayasanın 17 nci maddesine göre “Kimseye işkence ve
eziyet yapılamaz; kimse insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir cezaya veya
muameleye tâbi tutulamaz”. Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel
Beyannamesi ile Avrupa İnsan Haklarını ve Ana Hürriyetlerini Koruma
Sözleşmesinde, hiç kimsenin zulüm ve işkenceye maruz bırakılamayacağı ve hiç
kimseye insanlık dışı ve alçaltıcı davranışta bulunulamayacağı ve ceza
verilemeyeceği ilkeleri yer almaktadır. 30.8.1955 tarihinde toplanan Suçun
Önlenmesi ve Suçluların Islahı Birleşmiş Milletler 1 inci Kongresinde
“Hükümlülerin Islahı İçin Asgarî Standart Kurallar” kabul edilmiştir. Birleşmiş
Milletler bünyesinde gerçekleştirilen “Medenî ve Siyasal Haklara İlişkin
Uluslararası Sözleşme”nin 10 uncu maddesinde özgürlüklerinden yoksun bırakılan
herkese insanca ve doğuştan sahip olduğu onuruna saygı gösterilerek
davranılacağı, infaz sisteminin asıl hedefinin mahkûmların ıslahı ve topluma
yeniden kazandırılması olacağı kuralına yer verilmiştir. Avrupa Konseyi
Bakanlar Komitesince de hükümlülerin haklarına ilişkin birçok karar ve tavsiye
kabul edilmiştir.
Yukarıda açıklanan ilkelerin uygulamaya aktarılması ve
gerçekleştirilmesinin sağlanması amacıyla ceza infaz kurumları ve
tutukevlerinde bulunan hükümlü ve tutukluların, bu kurumlarda bulundukları
sürece, haklarında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlere yönelik
şikâyetleri incelemek ve karara bağlamak ve kanunlarla verilen diğer görevleri
yerine getirmek üzere, Adalet Bakanlığınca Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulunun olumlu görüşü alınarak, yargı çevresinde ceza infaz kurumu ve
tutukevi bulunan ağır ceza mahkemeleri ile coğrafî durum ve iş yoğunluğu göz
önünde tutularak ilçe asliye ceza mahkemeleri nezdinde infaz hâkimliklerinin
kurulacağı öngörülmüştür. Bu hâkimliklerin yetki alanının kurulduğu yer ağır
ceza veya asliye ceza mahkemesinin yargı çevresiyle sınırlı olduğu
belirtilmiştir.
Bu çerçeve içinde hükümlü ve tutukluların ceza infaz
kurumları ve tutukevlerine kabul edilmeleri, yerleştirilmeleri,
barındırılmaları, ısıtılmaları, giydirilmeleri, beslenmeleri, temizliklerinin
sağlanması, bedensel ve ruhsal sağlıklarının korunması amacıyla muayene ve
tedavilerinin yaptırılması, dışarıyla ilişkileri, çalıştırılmaları, cezaların
infazı, müşahedeye tâbi tutulmaları, açık cezaevine ayrılmaları, disiplin
tedbirleri ve cezaları, izin, sevk, nakil gibi kurum idaresince yapılan
işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlere karşı infaz hâkimliğine şikâyet
yoluyla başvuruda bulunma olanağı tanınarak, infaz veya tutukluluk sırasında
yapılan işlem veya faaliyetler üzerinde yargı denetimi getirilmiştir.
Böylelikle hükümlü ve tutuklu haklarının Anayasa ve
uluslararası normlara uygun olarak korunması ve geliştirilmesi sağlanmış
olacaktır. Tasarı, bu düşüncelerle hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu Kanunun amacının infaz hâkimliklerinin
kuruluş, görev, çalışma esas ve usullerini düzenlemek olduğu
belirtilmiştir.Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde bulunan hükümlü ve tutuklular
hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili faaliyetlere yönelik şikâyetleri
incelemek, karara bağlamak ve kanunlarla verilen diğer görevleri yerine
getirmek üzere kurulan infaz hâkimliklerine ilişkin hükümlerin bu Kanunun
kapsamında olduğu ifade edilmiştir. Ayrıca askerî ceza infaz kurumları ve
tutukevlerine ilişkin hükümlerin saklı olduğu belirtilmiştir.
Bu Tasarının çeşitli maddelerinde geçen “İşlem”,
hükümlü ve tutuklular hakkında yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre hukukî
sonuç doğurmaya yönelik her türlü karar, önlem ve irade açıklamalarını ifade
etmektedir.“Faaliyet” ise, hükümlü ve tutukluların konumlarında değişiklik
yapan her türlü eylemler ile iyileştirme ve eğitim (tretman) programlarına
uygun olarak yapılan çalışmalar anlamına gelmektedir.
Madde 2. – Adalet Bakanlığınca, Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunun olumlu görüşü alınarak, yargı çevresinde ceza infaz kurumu ve
tutukevi bulunan ağır ceza mahkemeleri ile coğrafî durum ve iş yoğunluğu göz
önünde tutularak ilçe asliye ceza mahkemeleri nezdinde infaz hâkimliklerinin
kurulacağı ve bu hâkimliklerin yetki alanının kurulduğu yer ağır ceza veya
asliye ceza mahkemesinin yargı çevresi ile sınırlı olduğu hükme bağlanmıştır.
İş ve ihtiyaç durumuna göre, aynı yerde birden fazla infaz hâkimliğinin
kurulabileceği belirtilmiştir.İnfaz hâkimliklerinin kuruldukları yer adliye
binasında görev yapacakları ve bu hâkimliklerde bir yazı işleri müdürü ile
yeteri kadar personelin de bulunacağı gösterilmiştir.
Madde 3. – Maddede infaz hâkimlerinin nitelikleri ve
atanmaları düzenlenmiştir. İnfaz hâkimliğine, atanacakları bölgeye veya bir alt
bölgeye hak kazanmış adlî yargı hâkim ve Cumhuriyet Savcıları arasından
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca iş ve kadro durumuna göre atama
yapılacağı veya o yerdeki hâkimlerden birine infaz hâkimliği yetkisi
verilebileceği hükme bağlanmış ve infaz hâkimlerinin yükselmelerinin nasıl
yapılacağı düzenlenmiştir.
Madde 4. – İnfaz hâkimliklerinin görevleri, bentler
halinde ayrıntılı olarak sayılmış; kanunlarda başka bir yargı merciine
bırakılan konulara ilişkin hükümlerin saklı tutulduğu belirtilmiştir.
Madde 5. – Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde
hükümlü ve tutuklular hakkında yapılan işlemlerin veya onlarla ilgili
faaliyetlerin kanun, tüzük ve yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı
olduğu iddiasıyla bu işlem veya faaliyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren
onbeş gün, her halde yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içinde infaz
hâkimliğine şikâyet yoluyla başvurulabileceği belirtilmiştir.
Ayrıca maddede şikâyette bulunma usulü ile şikâyetin
yapılabileceği merciler gösterilmiş; infaz hâkimliği dışında yapılan
başvuruların en geç üç gün içinde infaz hâkimliğine gönderileceği belirtilerek
yapılan işlem veya faaliyet nedeniyle hükümlü ve tutukluların mağduriyetlerinin
önüne geçilmesi amaçlanmış, ayrıca sözlü olarak yapılan şikâyetin tutanağa
bağlanıp bir suretinin başvurana verileceği belirtilmiştir.
İnfaz hâkimliğine başvuru, kural olarak yapılan işlem
veya faaliyetin yerine getirilmesini durdurmayacaktır. Ancak maddede sayılan
hâl ve koşulların birlikte gerçekleşmesi durumunda infaz hâkimi, yapılan işlem
veya faaliyetin durdurulmasına veya ertelenmesine karar verebilecektir.
Madde 6. – Şikâyet başvurusunun bu Kanunda belirtilen
sürelerin geçmesinden sonra veya infaz hâkimliğinin görev ve yetki alanı
dışında kalan bir işlem veya faaliyete karşı ya da başvuru hakkı olmayan
kimselerce yapılması hallerinde infaz hâkiminin başvuru dilekçesini esasa
girmeden reddedeceği, şikâyet başvurusunun başka bir yargı merciinin görevi
içerisinde ise o mercie göndereceği belirtilmiştir. Şikâyet başvurusu üzerine
infaz hâkiminin duruşma yapmaksızın dosya üzerinde bir hafta içinde karar
vereceği, gerek gördüğünde karardan önce şikâyet konusu işlem veya faaliyet
hakkında re’sen araştırma yapabileceği ve bilgi ve belge isteyebileceği, ayrıca
ilgili Cumhuriyet savcısının da yazılı görüşünü alacağı ifade edilmiştir. İnfaz
hâkiminin yapacağı inceleme sonunda şikâyeti yerinde görmezse reddine, yerinde
görürse yapılan işlemin iptaline ya da faaliyetin durdurulmasına veya
ertelenmesine karar vereceği öngörülmüştür.
İnfaz hâkiminin bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun hükümlerine
göre incelemelerini yapıp karar vereceği belirtilmiş; bu kararlara karşı
tebliğden itibaren bir hafta içinde Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu hükümlerine
göre acele itiraz yoluna başvurulması ve başvuru merci gösterilmiştir.
İtirazın, infaz hâkimliğinin kurulduğu yer ağır ceza
mahkemesine, ağır ceza mahkemesinin birden fazla dairesinin bulunması halinde
(2) numaralı daireye yapılması esası kabul edilmektedir. İnfaz hâkiminin aynı
zamanda bu ağır ceza mahkemesinin üyesi olması durumunda itirazla ilgili karara
katılamayacağı belirtilmektedir. Bu durumda ağır ceza mahkemesinin üye
eksikliği genel hükümlere göre doldurulacaktır.
Madde 7. – Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 116 ncı
maddesinin beşinci fıkrasında yapılan değişiklikle, tutuklular hakkında ilgili
kurul veya memurlar tarafından verilen disiplin cezaları ve tedbirlere dair
kararların infaz hâkiminin onayına sunulacağı ve kararların onaydan sonra
uygulanacağı; acil hallerde bu kararların, ilgili kurul veya memurlar
tarafından alınarak uygulamaya konulacağı ve derhal infaz hâkiminin onayına
sunulacağı hükme bağlanmıştır.
Geçici Madde 1. – Maddede, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 2 nci maddede öngörülen usule göre kurulacak infaz
hâkimliklerine atamaların Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca iş ve kadro
durumu dikkate alınarak yapılacağı ve bu atamalar yapılıncaya kadar yetki ile
görevlendirme yoluna gidileceği belirtilmiş; ayrıca bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten sonra yapılan işlem veya faaliyetlere karşı ilgili infaz
hâkimliğine şikâyet yoluyla başvurulabileceği düzenlenmiştir.
Madde 8. – Yürürlükle ilgilidir.
Madde 9. – Yürütmeyle ilgilidir.
Adalet Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu 2.5.2001
Esas No. : 1/849
Karar No. : 13
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 24.4.2001 tarihinde esas komisyon
olarak Komisyonumuza havale edilen “İnfaz Hâkimliği Kanunu Tasarısı”,
Komisyonumuzun 2.5.2001 tarihli 30 uncu toplantısında, Adalet Bakanı Sayın
Prof. Dr. Hikmet Sami Türk ile Bakanlık temsilcilerinin katılmalarıyla
incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul
edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasına, verilen
önerge doğrultusunda yapılan ilave ile hükümlü veya tutuklunun ayırt etme
gücüne sahip çocuğuna da şikâyet yoluna başvurabilme hakkı tanınmıştır.
Tasarının diğer maddeleri, Bakanlar Kurulundan gelen
şekli ile aynen kabul edilmiştir.
Hükümlü ve tutuklu haklarının, Anayasa ve uluslararası
normlara uygun olarak korunması ve geliştirilmesi amacıyla hazırlanan Tasarının
bir an önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52 nci maddesi
gereğince Genel Kurulda öncelikle görüşülmesine oybirliği ile karar vermiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Emin Karaa |
İ. Sühan Özkan |
Salih Erbeyin |
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Yekta Açıkgöz |
Müjdat Kayayerli |
Ramazan Toprak |
|
|
Samsun |
Afyon |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Kemal Aykurt |
Mehmet Gözlükaya |
Fahrettin Kukaracı |
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Oğuz Aykut |
Ali Günay |
Erol Al |
|
|
Hatay |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail
Aydınlı |
Mehmet Gül |
A. Nazlı Ilıcak |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Pak |
Mehmet Ali Şahin |
Hayri Diri |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Işılay Saygın |
Edip Özbaş |
Sevgi Esen |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kayseri |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Özbilen |
Erdoğan
Sezgin |
Orhan
Bıçakçıoğlu |
|
|
Kırklareli |
Samsun |
Trabzon |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fethullah Erbaş |
|
|
|
|
Van |
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
İNFAZ
HÂKİMLİĞİ KANUNU TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, infaz hâkimliklerinin
kuruluş, görev, çalışma esas ve usullerini düzenlemektir.
Bu Kanun, ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde
bulunan hükümlü ve tutuklular hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili
faaliyetlere yönelik şikâyetleri incelemek, karara bağlamak ve kanunlarla
verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere kurulan infaz hâkimliklerine
ilişkin hükümleri kapsar.
Askerî ceza infaz kurumları ve tutukevlerine ilişkin
hükümler saklıdır.
İnfaz
hâkimliklerinin kuruluşu
MADDE 2. – İnfaz hâkimlikleri, Adalet Bakanlığınca
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun olumlu görüşü alınarak, yargı çevresinde
ceza infaz kurumu ve tutukevi bulunan ağır ceza mahkemeleri ile coğrafî durum
ve iş yoğunluğu göz önünde tutularak ilçe asliye ceza mahkemeleri nezdinde
kurulur. İnfaz hâkimliğinin yetki alanı, kurulduğu yer ağır ceza veya asliye
ceza mahkemesinin yargı çevresi ile sınırlıdır.
Gerektiğinde birinci fıkradaki usule göre bir yerde
birden çok infaz hâkimliği kurulabilir. Bu durumda infaz hâkimlikleri
numaralan-dırılır.
İnfaz hâkimlikleri, kuruldukları yer adliye binasında
görev yapar.
İnfaz hâkimliklerinde bir yazı işleri müdürü ile yeteri
kadar personel bulunur.
İnfaz
hâkimliklerinin nitelikleri ve atanmaları
MADDE 3. – İnfaz hâkimliğine, atanacakları bölgeye veya
bir alt bölgeye hak kazanmış adlî yargı hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca iş ve kadro durumuna göre atama yapılır
veya o yerdeki hâkimlerden birine infaz hâkimliği yetkisi verilebilir.
Doğrudan doğruya infaz hâkimi olarak atananların
yükselmeleri, müfettiş hal kâğıtları ile çıkardıkları iş miktarına göre
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından yapılır. Yetki verilenlerin bu
çalışmaları ise, yükselmelerinde ayrıca değerlendirilir.
İnfaz
hâkimliklerinin görevleri
MADDE 4. – İnfaz hâkimliklerinin görevleri şunlardır :
1. Hükümlü ve tutukluların ceza infaz kurumları ve tutukevlerine kubul edilmeleri,
yerleştirilmeleri, barındırılmaları, ısıtılmaları ve giydirilmeleri,
beslenmeleri, temizliklerinin sağlanması, bedensel ve ruhsal sağlıklarının korunması
amacıyla muayene ve tedavilerinin yaptırılması, dışarıyla ilişkileri,
çalıştırılmaları gibi işlem veya faaliyetlere ilişkin şikâyetleri incelemek ve
karara bağlamak.
2. Hükümlülerin cezalarının infazı, müşahadeye tâbi
tutulmaları, açık cezaevlerine ayrılmaları, izin, sevk, nakil ve tahliyeleri;
tutukluların sevk ve tahliyeleri gibi işlem veya faaliyetlere ilişkin
şikâyetleri incelemek ve karara bağlamak.
3. Hükümlü ve tutuklular hakkında alınan disiplin
tedbirleri ve verilen disiplin cezalarının kanun, tüzük veya yönetmelik
hükümleri ile genelgelere aykırı olduğu iddiasıyla yapılan şikâyetleri
incelemek ve karara bağlamak.
4. Ceza infaz kurumları ve tutukevleri izleme
kurullarının kendi yetki alanlarına giren ceza infaz kurumları ve
tutukevlerindeki tespitleri ile ilgili olarak düzenleyip intikal ettirdikleri
raporları inceleyerek, varsa şikâyet niteliğindeki konular hakkında karar
vermek.
5. Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Kanunlarda başka bir yargı merciine bırakılan konulara
ilişkin hükümler saklıdır.
İnfaz
hâkimliğine şikâyet ve usulü
MADDE 5. – Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde
hükümlü ve tutuklular hakkında yapılan işlemler veya bunlarla ilgili
faaliyetlerin kanun, tüzük ve yönetmelik hükümleri ile genelgelere aykırı
olduğu gerekçesiyle bu işlem veya faaliyetlerin öğrenildiği tarihten itibaren
onbeş gün, herhalde yapıldığı tarihten itibaren otuz gün içinde şikâyet yoluyla
infaz hâkimliğine başvurulabilir.
Şikâyet, dilekçe ile doğrudan doğruya infaz hâkimliğine
yapılabileceği gibi; Cumhuriyet başsavcılığı veya ceza infaz kurumu ve tutukevi
müdürlüğü aracılığıyla da yapılabilir. İnfaz hâkimliği dışında yapılan
başvurular hemen ve en geç üç gün
içinde infaz hâkimliğine gönderilir. Sözlü yapılan şikâyet, tutanağa bağlanır
ve bir sureti başvurana verilir.
Şikâyet yoluna, kendisi ile ilgili olmak kaydıyla
hükümlü veya tutuklu ya da eşi, müdafii, kanunî temsilcisi veya ceza infaz
kurumu ve tutukevi izleme kurulu başvurabilir.
Şikâyet yoluna başvurulması, yapılan işlem veya faaliyetin
yerine getirilmesini durdurmaz. Ancak, infaz hâkimi giderilmesi güç veya
imkansız sonuçların doğması ve işlem veya faaliyetin açıkça hukuka aykırı
olması koşullarının birlikte gerçekleşmesi durumunda işlem veya faaliyetin
ertelenmesine veya durdurulmasına karar verebilir.
İnfaz
hâkimliğince şikâyet üzerine verilen kararlar
MADDE 6. – Şikâyet başvurusu, 5 inci maddede yazılı
sürenin geçmesinden sonra veya infaz hâkimliğinin görev ve yetki alanı dışında
kalan bir işlem veya faaliyete karşı ya da başvuru hakkı olmayan kimselerce
yapılmışsa infaz hâkimi, başvuru dilekçesini esasa girmeden reddeder; şikâyet
başvurusu başka bir yargı merciinin görevi içerisinde ise o mercie gönderir.
Şikâyet başvurusu üzerine infaz hâkimi, duruşma
yapmaksızın dosya üzerinden bir hafta içinde karar verir; ancak, gerek
gördüğünde karar vermeden önce şikâyet konusu işlem veya faaliyet hakkında
re’sen araştırma yapabilir ve ilgililerden bilgi ve belge isteyebilir; ayrıca
ceza infaz kurumu ve tutukevi ile ilgili Cumhuriyet savcısının da yazılı
görüşünü alır.
İnfaz hâkimi, inceleme sonunda şikâyeti yerinde
görmezse reddine; yerinde görürse, yapılan işlemin iptaline ya da faaliyetin
durdurulmasına veya ertelenmesine karar verir.
İnfaz hâkimi, bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
4.4.1929 tarihli ve 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu hükümlerine göre
inceleme ve işlemelerini yürütür ve kararını verir.
İnfaz hâkiminin kararlarına karşı şikâyetçi veya ilgili
Cumhuriyet savcısı tarafından, tebliğden itibaren bir hafta içinde Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunu hükümlerine göre acele itiraz yoluna gidilebilir.
İtiraz, infaz hakimliğinin kurulduğu yer ağır ceza
mahkemesine, ağır ceza mahkemesinin birden fazla dairesinin bulunması halinde
(2) numaralı daireye yapılır. İnfaz hâkimi aynı zamanda bu mahkemenin üyesi
olduğu takdirde itirazla ilgili karara katılamaz.
MADDE 7. – Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 116 ncı
maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yukarıda belirtilen disiplin cezaları ve tedbirlere
dair kararlar, ilgili kurul veya memurlar tarafından alınır ve infaz hâkiminin
onayına sunulur. Kararlar infaz hâkiminin onayından sonra uygulanır. Acil
hallerde bu kararlar, ilgili kurul veya memurlar tarafından alınarak uygulamaya
konulur ve derhal infaz hâkiminin onayına sunulur.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren iş ve kadro durumu dikkate alınarak, 2 nci madde hükümlerine göre
Adalet Bakanlığınca kurulacak infaz hâkimliklerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulunca atama yapılır. Bu atamalar yapılıncaya kadar Hâkimler ve Savcılar
Yüksek Kurulunca yetki ile görevlendirme yapılır.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapılan
işlem veya faaliyetlere karşı ilgili infaz hâkimliğine şikâyet yoluyla
başvurulabilir.
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
M. C. Ersümer |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|