Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 572)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Millî Savunma, İçişleri ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/759)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                5.10.2000

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1/491/4647

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” bugünkü Resmî Gazete’de yayımlanmış ve Anayasanın 91 inci maddesi uyarınca bir sureti ekli olarak gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca, kadrosuzluk nedeniyle yaş haddinden önce emekliye sevk edilen subaylara, orgeneral brüt aylığının belli oranlarında kadrosuzluk tazminatı ödenmektedir.

Bu tazminatlar, orgeneral brüt aylığının (Ek gösterge dahil); yüzbaşılara % 9’u, binbaşılara % 10’u, yarbaylara % 11’i, albaylara % 12’si, tuğgeneral ve tuğamirallere % 15’i, tümgeneral ve tümamirallere % 20’si, korgeneral ve koramirallere % 25’i ile orgeneral ve oramirallere % 30’u ve-rilecek şekilde düzenlenmiş olup, 65 yaşına kadar ödenmektedir.

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde bekleme süresini tamamlamış ve 31 yıl hizmet etmiş olan albaylar, 49 ilâ 52 yaşında kadrosuzluktan emekli edilmektedirler. Hiçbir kamu kurum ve kuruluşlarında kadrosuzluktan emeklilik işleminin emsali bulunmamaktadır.

Bu sistem, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin dinamik yapısını muhafaza etmek, kadro teşkilât yapısı ile hizmet ihtiyacı uyumunu sağlayarak her rütbede yeteri kadar personeli bünyesinde bulundurmak maksadıyla kurulmuştur. Diğer yandan, Türk Silâhlı Kuvvetleri personel politikasının temelini “Halinden memnun, geleceğinden emin personel” ilkesi oluşturmaktadır.

Yukarıda belirtilen zorunluluk nedeniyle genç yaşta emekliye sevk edilen personel, askerlik hayatında elde ettiği bilgi ve becerileri emeklilik döneminde kullanmadığından bir iş imkânı da bulunmamaktadır.

Ayrıca, emekli olmuş bir kıdemli albayın, çalışan kıdemli albaya maaş oranı % 70 civarındadır. Emekliye ayrılan diğer personelin emekli maaşları da benzer oranlarda seyretmektedir. Bunu kısmen de olsa önlemek için ihdas edilmiş bulunan kadrosuzluk tazminatı halen albaylara 17 966 000 TL., orgeneral ve oramirallere 44 916 000 TL. olarak ödenmektedir.

Emekliye sevk edilen personelden orgeneral ve oramiral rütbesinde olanların bulundukları yaş itibarıyla bu tazminatı almaları teorik olarak mümkün olmakla birlikte pratikte nadiren gerçekleşmektedir. Diğer general ve amiral rütbesindeki personelin de bu tazminattan yararlanma süreleri oldukça kısa bir periyodu kapsamaktadır. Önerilen şekilde kadrosuzluk tazminatının aylık malî yükümlülüğü 207 milyar TL. olacağı değerlendirilmektedir.

Sonuç olarak, günümüzün ekonomik koşullarına uygun düşmeyen kadrosuzluk tazminatının artırılmasının uygun olacağı değerlendirilmektedir.

Jandarma Genel Komutanlığının görevi yurt içinde belediye hudutları dışında kalan bütün bölgelerde (belediye hudutları dahilindeki bölgeler polis bölgesidir) emniyet ve asayişi sağlamakla sorumlu olup, bu yerleşim birimleri Türkiye genelinin yaklaşık % 92’sine tekabül etmektedir.

Jandarma personeli yurt içinde emniyet ve asayişi temin etmek amacıyla günün 24 saatinde görevi başında bulunmakta, hafta tatili, dinî ve millî bayram günlerinde kesintisiz görevini sürdürmektedir.

Bu denli yoğun göreve karşılık jandarma ve emniyet personeline 1978’den 1993 yılına kadar her yıl Bütçe Kanunları ile belirlenen miktarda emniyet ve asayiş hizmetleri muhtelif hizmet ödemesi adı altında cüzi miktarda ek tazminat ödenmiştir.

Ancak; 2 Haziran 1998 tarihinden itibaren 4362 sayılı Emniyet Teşkilâtı Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile “ 3201 sayılı Emniyet Teşkilâtı Kanununun Ek-21 inci maddesinde değişiklik yapılarak emniyet personeline fazla çalışma ücreti adı altında en yüksek devlet memuru aylığının % 5 ile % 17 arasında ödenmekte olan tazminat oranları % 13 ile % 35’e yükseltilmiş, 25 Eylül 2000 tarihinden itibaren ise 611 sayılı Emniyet Teşkilâtı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile tekrar yarısı kadar artırmaya İçişleri Bakanı yetkili kılınmıştır. Yapılan bu düzenleme ile bekçiler dahi Türkiye’nin en ücra sınır karakolunda gece ve gündüz mefhumu gözetmeksizin 24 saat görev yapan jandarma personelinden daha fazla tazminat alır hale gelmiştir.

Geçmişte Bütçe Kanunu ile jandarma ve emniyet personeline aynı oranda Asayiş Hizmetleri Muhtelif Ücret Ödemesi adı altında, 1993 yılından sonra ise 2803 Sayılı Jandarma Teşkilât Görev ve Yetkileri Kanununun Ek-21 inci maddesi gereğince “Fazla çalışma karşılığı ödenen tazminatın aynı bakanlığa mensup personelden tek yanlı olarak 1998 ve 2000 yıllarında iki defa polise sağlanan bu artış, kanun koyucunun amacına aykırı olduğu gibi jandarma personelini de mağdur edeceği değerlendirilmektedir.

Polise nazaran jandarmanın görev sahasının ekonomik ve sosyal yönden daha büyük olumsuzluklar taşıdığı bilinen bir gerçek olmakla beraber bazı emniyet mensuplarının meslek yaşamında iki-üç yıl gibi bir süre Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da görev yaptığı halde, buna karşılık jandarma personeli meslek hayatı boyunca 5-6 defa ikinci coğrafî bölge atamasına tâbi tutulup, 12-13 yıl gibi uzun bir süre bu bölgede görev yapmaktadır.

Jandarma personeli ülkenin kırsal kesiminde ve büyük  çoğunluğu ekonomik ve sosyal yönden kısıtlı imkânları olan en ücra köşelerinde Türk Bayrağının dalgalandığı karakollarda gece ve gündüz demeden hizmete tâbi tutulmakta ve meslek hayatının yarısını Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinin mahrumiyet yerlerinde geçirmektedir. Ayrıca, 1984 yılından bugüne kadar terör olaylarında 2661 şehit, 5651 yaralı vermiştir.

KHK ile, yukarıda açıklanan faktörler ışığında sınırlı sayıda personelle her türlü güçlüğe göğüs gererek hizmet veren jandarma personeline bu fazla çalışma karşılığı olarak ödenmekte olan asayiş tazminatı oranının emniyet personeline artırılan oranda artırılmakla bir ölçüde günün koşullarına uygun tazminat verilmesi amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile; kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilen subaylara ödenen kadrosuzluk tazminatının, günümüzün ekonomik şartlarına göre artırılması amaçlanmaktadır.

Madde 2. – Madde ile; Jandarma personeline fazla çalışma karşılığı ödenen asayiş tazminatının komando ve sınır birliklerinde % 15’den % 52’ye, diğer karargâh, birlik ve kurumlarda ise % 13’den % 46’ya çıkarılması öngörülmektedir.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. – Yürütme maddesidir.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                8.12.2000

Esas No. : 1/759

Karar No. : 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan ve 5.10.2000 tarihli ve 24191 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren, aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 11.10.2000 tarihinde Başkanlıkça tali komisyon olarak İçişleri ve Millî Savunma Komisyonlarına, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen 1/759 esas numaralı ve 629 sayılı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” Komisyonumuzun 29.11.2000 tarihinde yaptığı 19 uncu Birleşiminde Hükümeti temsilen Başbakanlık, Millî Savunma, İçişleri ve Maliye Bakanlıkları ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip, görüşülmüştür.

1/759 esas numaralı 28.8.2000 tarih ve 629 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Anayasa Mahkemesinin Esas Sayısı : 2000/58, Karar Sayısı : 2000/31 ve Karar Günü : 26.10.2000 no. lu kararıyla iptal edilmiş ve iptal kararı Resmî Gazetenin 8.11.2000 tarihli ve 24224, sayılı nüshasında yayımlanmıştır.

Anayasa Mahkemesi; iptal edilen Kanun Hükmünde Kararnamenin doğuracağı hukuksal boşluk kamu yararını ihlal edici nitelikte görüldüğünden, Anayasanın 153 üncü maddesi ile 2949 sayılı Yasanın 53 üncü maddesi gereğince; iptal hükmünün, kararın Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir.

Kanun Hükmünde Kararnamenin gerekçesi incelendiğinde;

– 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesi uyarınca, kadrosuzluk nedeniyle yaş haddinden önce emekliye sevk edilen subaylara, orgeneral brüt aylığının belli oranlarında kadrosuzluk tazminatı ödendiği,

  Sadece 65 yaşına kadar ödenebilen bu tazminatın, hiçbir kamu kuruluşunda emsali bulunmayan kadrosuzluktan emeklilik sisteminden kaynaklandığı ve genç yaşta emekliye sevk edilen personelden halen, kadrosuzluk tazminatı olarak örneğin bir albaya 17 966 000 TL. sı, bir orgenerale ise 44 916 000. - TL. sı ödendiği,

– Kanun Hükmünde Kararname ile günümüz ekonomik koşullarına uygun düşmeyen kadrosuzluk tazminatının artırılmasının amaçlandığı,

– Türkiye genelinin % 92’lik kısmına tekabül eden bir bölgede emniyet ve asayişin sağlanmasından sorumlu olan Jandarma Genel Komutanlığı personelinin bu görevini kesintisiz olarak sürdürdüğü,

  Jandarma ve emniyet personeline 1993 yılına kadar her yıl Bütçe Kanunları ile belirlenen miktarda emniyet ve asayiş hizmetleri muhtelif hizmet ödemesi adı altında bir ek tazminat ödendiği,

– 1998 yılında 4362 sayılı Kanun ile emniyet personeline yapılan fazla çalışma ücreti adı altında ödenen tazminat oranları yükseltildiği ve 25 Eylül 2000 tarihli ve 611 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile bu oranın tekrar yarısı kadar arttırılmasına İçişleri Bakanının yetkili kılındığı,

– Meslek hayatları boyunca 5 veya 6 defa ikinci coğrafî bölge atamasına tâbi tutulan ve ekonomik ve sosyal yönden kısıtlı imkânlara sahip bölgelerde hizmet veren jandarma personeline de bu fazla çalışma karşılığı olarak ödenmekte olan asayiş tazminatı oranının, emniyet personeline artırılan oranda artırıldığı,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

– Halen en düşük devlet memuru maaşının 149 720 000 TL.sı olduğu ve yeni oranlarla kadrosuzluktan emekliye sevk edilmiş bir kıdemli albayın bunun % 70’i olan 104 804 000 TL. sı, bir yarbayın ise bunun % 55’i olan 82 346 000 TL. sı kadrosuzluk tazminatı alacağı ve kadrosuzluktan emekliye sevk işleminin en çok bu rütbeleri etkilediği ve yeni uygulama ile kıdemli binbaşıların da tazminatlarının artırılacağı,

– Kadrosuzluk tazminatının Kanun Hükmündeki Kararnamedeki yeni oranlar dahilinde yıllık maliyetinin aylık ( mevcut 111 milyar TL. artış 207 milyar TL.) 316 milyar TL. sı ve yıllık yaklaşık  3 trilyon TL. sı olacağı,

– Jandarma personeline verilmesi planlanan asayiş tazminatı uyarınca ödenecek yaklaşık tazminat tutarlarının, komando birlikleri için 77 854 000 TL./ay, diğer birlikler için 68 875 000 TL./ay ve toplam maliyetin de 2 225 trilyon TL./ay olacağı,

– Bu tazminatın fiilen ödenmeye başlanmış bir tazminat olduğu ve tazminatın isminin emniyet personeline yapılandan farklı tutulmasının Türk Silâhlı Kuvvetleri görev  tanımlarından kaynaklandığı,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri takiben Kanun Hükmünde Kararname ile gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 ve 2 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddelerinde yer alan “Bu Kanun Hükmünde Kararname” ibareleri “Kanun” şeklinde değiştirilerek kabul edilmiştir.

Metnin başlığı, kanunların hazırlanmasında uyulan usul ve esaslar çerçevesinde “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabulü Hakkında Kanun Tasarısı” şeklinde yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

Başkan

 

Başkanvekili

Sözcü

Hasan Gülay

 

Vedat Çınaroğlu

Şükrü Yürür

Manisa

 

Samsun

Ordu

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

Üye

 

Üye

Üye

Oğuz Aygün

 

Ergün Bayrak

M. Metanet Çulhaoğlu

Ankara

 

Artvin

Adana

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

 

Üye

Üye

Ergün Dağcıoğlu

 

Namık Hakan Durhan

Mustafa Enöz

Tokat

 

Malatya

Manisa

Üye

 

Üye

Üye

Mehmet Gölhan

 

Nazire Karakuş

Hidayet Kılınç

Konya

 

İstanbul

İçel

Üye

 

Üye

Üye

Ekrem Pakdemirli

 

Rıza Ulucak

Ömer Üstünkol

Manisa

 

Ankara

Zonguldak

 

 

Üye

 

 

 

Bahri Zengin

 

 

 

İstanbul

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE JANDARMA TEŞKİLÂT,

GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN KABULÜ HAKKINDA

KANUN TASARISI

MADDE 1. – 629 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – 629 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

İçişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

İçişleri Komisyonu                  5.1.2001

     Esas No. : 1/759

Karar No. : 10

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

5.10.2000 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanarak Başkanlığınıza sunulan 629 sayılı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” Başkanlığınızca 11.10.2000 tarihinde esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna tali komisyon olarak da Komisyonumuza ve Millî Savunma Komisyonuna havale edilmiş; Komisyonumuz, 4.1.2001 tarihli 5 inci toplantısında Millî Savunma, Maliye ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Bilindiği gibi söz konusu KHK, Anayasa Mahkemesinin 26.10.2000 tarihli ve E : 2000/58 K : 2000/31 kararında, dayanağı olan 4588 sayılı Yetki Kanununun iptali nedeniyle dayanaksız bulunarak iptal edilmiştir. Ancak Anayasa Mahkemesi KHK’nin iptal edilmesi durumunda ortaya çıkacak hukukî boşluğu kamu yararını ihlal edici nitelikte bulunduğundan, gerekli düzenlemenin yapılması amacıyla, iptal kararının, Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesini kararlaştırmıştır. Komisyonumuz Anayasa Mahkemesinin bu kararı doğrultusunda KHK’yi gündemine alarak görüşmüştür.

KHK ile bir taraftan Türk Silâhlı Kuvvetleri personeline ödenmekte olan kadrosuzluk tazminatının oranı, diğer taraftan jandarma personeline ödenmekte olan asayiş tazminatının oranı artırılmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan görüşmeler sırasında Komisyon üyelerimizce;

– Ülkemizde kamu personeline ödenen ücretlerde büyük dengesizlikler olduğu ve bunun ciddî bir personel ücret reformunu gerektirdiği,

– Nitekim bunu düşünmüş olan Hükümetin, bu amaçla hazırlıklar yapmakta olduğu,

– Hükümete bu konuda düzenleme yapması için bir yetki yasasıyla yetki verilmiş olduğu,

– Bu yetki yasası çerçevesinde hükümetin çalışmalarını sürdürmekte olduğu,

– Bu nedenle bu çalışmalar sürdürülürken sadece Türk Silâhlı Kuvvetleri personeli ile Jandarma personelini kapsayan bir düzenlemenin çıkarılmasının doğru olmayacağı,

– Bu personelin de diğer personelle birlikte düşünülmesi gerektiği,

– Tasarının gerekçesinde emniyet teşkilâtı personeli ile karşılaştırma yapılarak jandarma teşkilâtı personelinin durumunun ortaya konmaya çalışıldığı,

– Ortaya konan tabloda son derece müreffeh bir emniyet teşkilâtı personeli portresi çizildiği,

– Oysa durumun hiç de böyle olmadığı; emniyet teşkilâtı personelinin büyük maddî sıkıntılar içinde olduğu,

– Emniyet teşkilâtı personelinin maddî durumunun Türk Silâhlı Kuvvetleri personelinin durumundan daha kötü olduğu,

  Bu nedenle yapılan karşılaştırmanın doğru ve anlamlı olmadığı,

Görüşleri dile getirilmiştir.

Hükümet temsilcilerince yapılan cevabî açıklamada,

– Yapılan karşılaştırmanın, emniyet teşkilâtı personelinin maddî imkânlarının iyi olduğunu ortaya koymak için yapılmadığı,

– Bu karşılaştırmanın sadece emniyet teşkilâtı personeline ödenmekte olan asayiş tazminatının jandarma personeline yansıtılmamış olduğunu göstermek için yapıldığı,

– Gerekçede yer alan bazı ifadelerin yanlış anlaşıldığı,

Belirtilmiştir.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra Tasarı uygun bulunmuş, ancak komisyonumuz Tasarıda tali komisyon olarak belirlendiğinden, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, maddelerine geçilmesine gerek görülmemiş; Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.

Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonununa sunulmak üzere arz olunur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Mehmet Pak

Hasan Fehmi Konyalı

Hasan Hüseyin Balak

 

İstanbul

Ordu

Tokat

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasari Güler

Halil İbrahim Özsoy

Eyyüp Sanay

 

Adıyaman

Afyon

Ankara

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Çelik

Tamer Kanber

Hüsamettin Korkutata

 

Antalya

Balıkesir

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Necmi Hoşver

Hasan Akgün

Mustafa Zorlu

 

Bolu

Giresun

Isparta

 

Üye

Üye

Üye

 

Yalçın Kaya

Abdülkadir Aksu

Ali Oğuz

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Vatan

Ali Sezal

M. Cihan Yazar

 

İzmir

Kahramanmaraş

Manisa

 

 

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu                11.1.2001

Esas No. : 1/759

Karar No. : 14

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 5.10.2000 tarihinde Resmî Gazetede yayımı ile Anayasanın 91 inci maddesi gereğince aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunularak yürürlüğe giren “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” (KHK 629), Başkanlıkça 11.10.2000 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma ve İçişleri Komisyonlarına, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Söz konusu Kanun Hükmünde Kararname, Komisyonumuzun 9.1.2001 tarihinde yaptığı 20 nci birleşimde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Maliye Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin dinamik yapısını muhafaza etmek, kadro-teşkilât yapısı ile hizmet ihtiyacı uyumunu sağlayarak her rütbede yeteri kadar personeli bünyesinde bulundurmak amacıyla 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda kadrosuzluk nedeniyle, yaş haddinden önce emekliliğe sevk edilme sistemi düzenlenmiştir. Bu sistemde; kadrosuzluk nedeniyle yaş haddinden önce emekliliğe sevk edilen subaylara, 926 sayılı Kanunun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca orgeneral brüt aylığının (ek gösterge dahil) belli oranlarında kadrosuzluk tazminatı ödenmektedir.

Diğer yandan, yurt içinde belediye hudutları dışında kalan ve ülkenin yaklaşık % 92’sine te-kabül eden bölgelerde emniyet ve asayişi sağlamakla görevli ve sorumlu olan Jandarma Genel Komutanlığı personelinin ekonomik ve sosyal yönden sınırlı imkânlara sahip yörelerde görev yapmaları da dikkate alınarak fazla çalışma karşılığı asayiş tazminatı ödenmektedir.

Gerek Türk Silâhlı Kuvvetlerinde bekleme süresini tamamlayarak genç yaşta emekliliğe sevk edilen subaylara ödenen kadrosuzluk tazminatı, gerekse jandarma personeline ödenen asayiş tazminatı oranları günün ekonomik koşulları da dikkate alındığında yetersiz olduğu görülmektedir.

Bu nedenle, Türk Silâhlı Kuvvetlerinden kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilen personele ödenen kadrosuzluk tazminatı oranları ile jandarma personeline fazla çalışma karşılığı ödenen asayiş tazminatı miktarlarında artış öngören 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak 28.8.2000 tarihli ve 629 sayılı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname” çıkartılmıştır. Ancak söz konusu Kanun Hükmünde Kararname, 4588 sayılı Yetki Kanununun, Anayasaya aykırı görülerek iptal edilmesinden dolayı Anayasa Mahkemesinin 8.11.2000 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan K: 2000/31 sayılı kararı ile iptal edilmiştir. Anayasa Mahkemesi; 629 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin iptal edilmesi ile ortaya çıkacak hukuksal boşluğun kamu yararını ihlal edici nitelikte olacağını dikkate alarak Anayasanın 153 üncü maddesi ile 2949 sayılı Kanunun 53 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde iptal kararının Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir. Bu nedenle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararından dolayı kamu menfaatini ihlal edecek hukuksal boşluğun ortaya çıkmaması için söz konusu Kanun Hükmünde Kararnamenin ivedilikle kanunlaştırılması zarureti hâsıl olmuştur.

Kanun Hükmünde Kararname ile; gerekçesi incelendiğinde kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilen Türk Silâhlı Kuvvetleri personeline ödenen kadrosuzluk tazminatı ile jandarma personeline fazla çalışma karşılığı ödenen asayiş tazminatı oranlarının artırılmasının amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda, Kanun Hükmünde Kararnamenin geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;

– Kanun Hükmünde Kararname ile getirilen düzenlemelerin olumlu karşılandığı, ancak belli meslek gruplarına yönelik ücret düzenlemeleri yerine kamu çalışanlarının tamamını kapsayan genel bir ücret düzenlemesinin yapılmasının uygun olacağı,

– Belli meslek gruplarının ücretlerinde iyileştirmeye gidilmesinin kamu çalışanları arasındaki mevcut ücret dengesizliğini daha da artıracağı, bu nedenle söz konusu Kanun Hükmünde Kararnamenin, son çıkarılan kamu personeli arasındaki ücret dengesizliğinin giderilmesine yönelik yetki yasası kapsamında ele alınarak diğer meslek gruplarının ücretleriyle birlikte değerlendirilmesi gerektiği,

– Türk Silâhlı Kuvvetlerinde kadrosuzluk nedeniyle emekliliğe sevk edilenlerin emekliliklerinde ek görevlerde bulunmaları halinde, kadrosuzluk tazminatından yararlanmalarını önleyici bir sistem getirilmesinin uygun olacağı,

Şeklindeki görüşleri müteakip Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

– Kanun Hükmünde Kararname ile Türk Silâhlı Kuvvetlerinde kadrosuzluk nedeniyle emekliliğe sevk edilenlere ödenen kadrosuzluk tazminatı ile jandarma personeline ödenen asayiş tazminatı oranlarının günün ekonomik koşulları da dikkate alınarak artırılmasının amaçlandığı,

– TBMM’nce kabul edilen 21.12.2000 tarihli ve 4615 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak kamu çalışanları arasında ücret dengesizliğinin giderilmesine yönelik çalışmaların devam ettiği, bu çalışmaların 3 ay içerisinde Kanun Hükmünde Kararnameler olarak yayımlanacağı,

– Türk Silâhlı Kuvvetlerinde kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilenlere ödenen kadrosuzluk tazminatının tavanının en yüksek devlet memuru maaşı kadar olduğu,

– Jandarma personeline ödenen asayiş tazminatı miktarının emniyet personeline ödenen miktarlar seviyesine getirilmesinin amaçlandığı, emniyet personeline halen aylık olarak ödenen tazminat miktarının 70 ile 90 milyon lira arasında değiştiği, jandarma personeline de, aynı görevi yapan emniyet personelinden farklı bir artış öngörülmediği,

İfade edilmiştir.

Görüşmeleri müteakip Kanun Hükmünde Kararname ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek, Millî Savunma ve İçişleri Komisyonlarınca hazırlanan raporlar da dikkate alınarak maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Kanun Hükmünde Kararnamenin;

– Birinci maddesinde yer alan, “(f) bendinde” ibaresinin önüne, söz konusu bendin 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilmiş olduğunun belirtilmesi amacıyla “değişik” ibaresi eklenmesi suretiyle,

– İkinci maddesi; Jandarma Genel Komutanlığının, komando ve sınır birlikleri dışında diğer karargâh ve kurumlarında çalışan personele ödenen asayiş tazminatı oranının, ayın görevi yapan personel arasında oluşabilecek ücret dengesizliğinin giderilmesi amacıyla, % 46’dan % 40’a indirilmesi ve Jandarma Genel Komutanlığı personeli ile aynı görev ve fonksiyonları yerine getiren Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline de ödenen asayiş tazminatı oranlarının artırılması amacıyla yeniden düzenlenmesi suretiyle,

– Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Ayrıca, kanunların hazırlanmasında uygulanacak esas ve usuller doğrultusunda, Kanun Hükmünde Kararnamenin ikinci maddesinde yapılan değişiklikler de dikkate alınarak Kanun Hükmünde Kararnamenin başlığı yeniden düzenlenmiş ve metinde geçen “Kanun Hükmünde Kararname” ibareleri “kanun” olarak değiştirilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan V.

Sözcü

Kâtip

 

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

 

Ankara

Kırıkkale

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Dengir Mir. M. Fırat

Gaffar Yakın

M. Zeki Sezer

 

Adıyaman

Afyon

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

 

Antalya

Balıkesir

Bilecik

 

Üye

Üye

Üye

 

Necati Yöndar

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

 

Bingöl

Bitlis

Bursa

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

 

Çankırı

Çankırı

Erzurum

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sadri Yıldırım

S.Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Er

Masum Türker

Nesrin Nas

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

 

Sakarya

Samsun

Samsun

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

Evliya Parlak

 

Tokat

Tunceli

Hakkâri

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME

 

 

 

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununda değişiklik yapılması; 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanuna dayanılarak, Bakanlar Kurulunca 28.8.2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.

MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrası-nın (f) bendinde geçen “%9’u” ibaresi “%30’u”, “% 10’u” ibaresi “% 50’si”, “% 11’i” ibaresi “% 55’i”, “%12’si” ibaresi “% 70’i”, “ % 15’i” ibaresi “% 75’i”, “% 20’si” ibaresi  “%80’i”, “%25’i” ibaresi “% 90’ı” ve “% 30’u” ibaresi “ % 100’ü” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 2. – 10.6.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde geçen “% 15” ibaresi “% 52”, (b) bendinde geçen “%13” ibaresi “%46” olarak değiştirilmiştir.

 

 

 

 


(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)

 

MADDE 3. – Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE JANDARMA TEŞKİLÂT, GÖREV VE YETKİLERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ İLE SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

 

 

 

 

 

 

MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrası-nın değişik (f) bendinde geçen “%9’u” ibaresi “%30’u”, “% 10’u” ibaresi “% 50’si”, “% 11’i” ibaresi “% 55’i”, “%12’si” ibaresi “% 70’i”, “ % 15’i” ibaresi “% 75’i”, “% 20’si” ibaresi  “%80’i”, “%25’i” ibaresi “% 90’ı” ve “% 30’u” ibaresi “% 100’ü” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 2. – 10.3.1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilât, Görev ve Yetkileri Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde geçen “% 15” ibaresi “% 52”, (b) bendinde geçen “%13” ibaresi “% 40” ve 9.7.1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun değişik 16 ncı maddesinin beşinci fıkrasının (a) bendindeki “%15” ibaresi “%52”, (b) bendindeki “%13” ibaresi “%40” olarak değiştirilmiştir.


(Plan ve Bütçe Komisyonunun Kabul

Ettiği Metin)

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

Ahmet Necdet Sezer

 

 

 

Cumhurbaşkanı

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

İ. Talay

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı V.

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

R. K. Yücelen

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin