Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

        Türkiye Büyük Millet Meclisi

         Plan ve Bütçe Komisyonu            20.11.2001

    Esas No. : 1/900-3/900,3/898,3/899

      Karar No. : 73

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 31.7.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.9.2001 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı” ile, Sayıştay Başkanlığınca hazırlanıp 11.10.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 18.10.2001 tarihinde Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait “Genel Uygunluk Bildirimi”ne ilişkin müzakerelere Komisyonumuzun 25.10.2001 tarih ve 2 nci birleşimde Maliye Bakanının Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile başlanılmış ve Komisyonumuzda 25.10.2001/14.11.2001 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı ile;

– Genel Bütçeli dairelere bütçe kanunu ile toplam (46.702.436.000.000.000) liralık ödenek verildiği, bu tutarın yılı içinde yapılan çeşitli yasal değişikliklerle toplam (49.089.420.362.858.000) liraya ulaştığı,

– Yılı içinde toplam (49.089.420.362.858.000) liraya ulaşan ödenek yetkisine karşılık; yılı içinde toplam; (11.363.346.865.680.000) lirası cari, (932.870.119.630.000) lirası yatırım, (34.088.073.626.340.000) lirası da sermaye teşkili ve transfer ödenek türlerinden olmak üzere, toplam (46.384.290.611.650.000) liralık giderin gerçekleştiği,

– 2000 yılında genel bütçenin gelirlerinin toplam (32.460.000.000.000.000) lira olarak tahminine karşılık, yılı tahsilatının toplam; (26.503.698.413.260.000) lirası vergi gelirlerinden, (3.486.492.923.840.000) lirası vergi dışı normal gelirlerden, (2.833.446.045.450.000) lirası özel gelirler ve fonlardan (217.265.470.200.000) lira özel kanun gelirlerinden olmak üzere toplam (33.040.902.852.750.000) lira olarak gerçekleştiği,

– Toplam (5.749.577.227.540.000) lira nazım gelir tahsil edildiği ve aynı miktarda nazım gider yapıldığı,

– Giderler ile gelirler arasındaki farkı oluşturan (13.343.387.758.900.000) liranın gider fazlası oluşturduğu,

– Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam (261.441.302.790.000) liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

– 2000 yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen toplam (273.102.727.970.000) liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla devredilmesinin teklif edildiği,

– Yılı içinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan toplam (2.693.468.326.028.000) liralık ödeneğin iptal edildiği,

– 1999 yılından 2000 yılına toplam (22.920.145.554.999.000) lira iç borç devrettiği, 2000 yılında alınan (36.348.240.405.701.000) liranın ilavesiyle toplam iç borcun (59.268.385.960.700.000) liraya ulaştığı, yıl içinde bu borçların (22.847.765.186.750.000) liralık kısmının ödendiği ve 2001 yılına (36.420.620.773.950.000) liranın iç borç olarak devrettiği,

– Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşların 1999 yılından 2000 yılına toplam (3.934.599.983.342.000) lira dış borcun devrettiği, bu miktara yılı içinde alınan borçların ilavesi ve ödemeler düşüldükten sonra 2000 yılından 2001 yılına (8.841.968.623.100.000) liranın dış borç olarak devretmesi,

Öngörülmüştür.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan 2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısına ilişkin “Genel Uygunluk Bildirimi”, rapor ve ekli cetvellerinde ise;

– Genel Bütçeli İdarelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam (261.441.302.790.000) lira ödenek dışı gider kaydedildiği, bu tutardan (73.655.610.480.000) liralık kısmın ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, (97.480.197.080.000) liralık kısmın da personel giderlerine ait olduğundan bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan (90.305.495.230.000) liranın ise, sorumluluk gerektiren giderler olup, 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip, verilmemesinin Yüce Meclisin takdirinde olduğu,

– 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 üncü maddesi hükmü uyarınca bir kısım gelir tertiplerine ilişkin gelir kesinhesabındaki açıklamaların tahmin ve tahsilat arasındaki farklara ait bilgileri içermediğinden Gelir izahnamesinin yetersiz bulunduğu,

– Başbakanlık, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Devlet İstatistik Enstitüsü, Diyanet İşleri Başkanlığı, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, İçişleri Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Çevre Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı, gider izahnamelerinin faaliyet-projeler itibariyle yetersiz bulunduğu,

– Hazine Müsteşarlığının 31.12.2000 tarihi itibariyle, Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşlara ait dış borç tutarının 2001 yılına devri Hazine Genel Hesabında ve Dış Borçlar Saymanlığı 2000 Yılı Mizanı’nda 8.841.968.623.100.000 lira olarak yazılı olduğu bu tutarın Genel Bütçeden Devirli, Garantili Dış Borçları FERİS’i ve Kur farklarını içerdiği, “Dış Borçlar Hesabı”; hatalı veriler içermesi, önemli miktarda veri eksikliği bulunması ve 2000 yılı sonu itibariyle gerçek döviz karşılığı TL. miktarını göstermemesi nedenleriyle dış devlet borcu bakiyesini tam, doğru ve uygun bir biçimde sunulmadığı, “Dış Borçlar Hesabı”nın 2000 yılı son itibariyle “Alacak Bakiyesi” tam, doğru ve uygun bir biçimde tespit edilememiş olmasından dolayı uygunluk verilemediği,

Daha önceki yıllarda reddedilmiş olan;

1995, 1996, 1997, 1998 ve 1999 yılları Dış Borçlar,

1997, 1998 ve 1999 yılları Genel Bütçe Dışındaki Daire ve Kurum Borçları,

1997, 1998 ve 1999 yılları Genel Bütçe Dışındaki Dairelere Yatırılan Sermayeler,

1999 yılı Kredi Anlaşmaları,

1999 yılı kullanılacak Dış Krediler,

hesapları henüz hazırlanmamış olduğundan bunlara uygunluk verilmesine dönük bir çalışmanın yapılamadığı,

Bugüne kadar reddedilmiş olan Hazine hesaplarına uygunluk bildirimi verilebilmesi için;

“1) Reddedilen hesaplar, ait oldukları yıl bazında eksiklikleri ve hataları giderilerek yeniden tanzim edilip Sayıştay’a sunulması,

2) Denetime sunulan hesaplar :

a) Kaydedilmesi gereken tüm işlemleri ihtiva etmesi,

b) Tüm kayıtlar ve işlemlerin tasnifinin muhasebe ilkelerine ve mevzuata uygun olması,

c) Kayıtlar hesabı önemli ölçüde saptıracak maddî hatalardan uzak olması,

3) Uygunluk bildirimi verilen hesaplar doğrultusunda saymanlık mizanlarında, genel mizanlarda ve Hazine Genel Hesaplarında, geçmişe dönük olarak gerekli değişiklikler yapılmalıdır.” şeklinde şartların bulunduğu,

Ayrıca;

1998 Yılı İzleme Raporu ile önerilen ve Plan ve Bütçe Komisyonunca oylanarak kabul edilen:

“1- Yıllık Yatırım Programlarına dış kredi anlaşmalarında öngörülen kullanım takviminde yer alan ödenekler konmalıdır.

2- Maliye Bakanlığı bütçe çağrısında kuruluşların dış proje kredisi kullanımlarının tamamı için ödenek istemeleri uyarısında bulunmalıdır. Bu ödenekler aynen bütçeleştirilmeli ve ödenek kesintisinin dışında tutulmalıdır.

3- Dış proje kredileri için verilen ödenekler, nakit temini gerektirmediklerinden ve uluslararası anlaşmalar gereğince belirlenen takvimler çerçevesinde harcandıklarından, yıl başlarında tamamen serbest bırakılmalıdır.

4- Bütçeleştirme işlemlerinin uzamasının yatırımları yavaşlatmasını veya durdurmasını önlemek için, dış proje kredilerinin ödenek kaydı işlemleri kuruluşların Bütçe Dairesi Başkanlıklarınca yapılmalıdır.”

şeklinde önerilere ek olarak 2001 yılı izleme raporu ile belirtilen,

1- Kullanılacak Dış Krediler Hesabı kayıtları, kreditör tarafından bildirilen dış borç kullanım bilgileri ile tutulmalıdır. Bu şekilde kayıt dışı kalan dış borç tutarlarının kamu hesaplarına intikali sağlanacaktır.

2- Devlet Borçları Saymanlığı nezdinde dış borç stokunun hem kullanıcı kuruluşlardan gelen bilgiyle, hem de kreditörlerden gelen bilgiyle iki ayrı hesapta takip edilmesi sağlanmalıdır.

3- Kullanıcı kuruluş verileri ile kreditör verileri arasında yıl sonlarında oluşan fark Maliye Bakanlığı ve Sayıştay Başkanlığına bildirilmelidir.

4- Hali hazırda dış borç kullanımlarına ilişkin olarak kuruluşlardan alınan bilgiler, sadece proje kredilerine ilişkindir. Bu kredilerle ilgili giderlerin Hazineye bildirilmesi ve bütçeleştirilmesi henüz sağlanamamıştır. Bu tutarların takibi ve bütçeleştirilmesi için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

5- Genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından program kredilerinden kullanılan ve bütçeye gider kaydedilmesi gereken tutarların da Hazineye bildirilmesi ve bütçeleştirilmesi için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

6- Bütçe dışındaki hesaplarda takip edilmekle birlikte, ödeme niteliği taşıyan bütün sermaye mahsup işlemlerinde tahakkuk evrakı kullanılmalıdır.

şeklinde görüş ve öneriler belirtilmiştir.

Ayrıca,

Hazine Müsteşarlığının 31.12.2000 tarihi itibariyle “İç Borç” tutarı: 2 057 683 285 430 000 lirası kısa vadeli, 34 362 937 488 520 000 lirası orta ve uzun vadeli olmak üzere toplam 36 420 620 773 950 000 lira olduğu,

2000 Malî Yılı Bütçe Kanununa göre toplam (10 851 039 583 657 000) lira borçlanma yetkisine karşılık, (8 954 165 096 908 000) liralık bir borçlanmanın yapıldığı ve limitin yetki dahilinde olduğu,

Sayıştay Başkanlığınca 2000 yılı Genel Bütçeli bazı kurum ve kuruluşların Kesinhesaplarının incelenmesinde, Dış Proje Kredisi kullanım miktarının Hazine Müsteşarlığı ve kuruluşlar tarafından farklı tespit edildiği, kullanılan kredilerin bir kısmının bütçeleştirilmediği, muhasebe kayıtlarının yapılmadığı ve kesinhesapta yer alan ödenek ve gider toplamlarına dahil edilmediği,

Hazine Müsteşarlığının, kreditör bilgisine göre kuruluşların kredi kullanım verileri, aşağıda belirtilen kuruluşlar tarafından Hazine Müsteşarlığına bildirilen kullanım miktarları ve kesinhesapta yer alan kredi kullanımı ile ilgili kayıtların karşılaştırılmasında;

Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları

Genel Müdürlüğü

22 393 390 000

Hazine Müsteşarlığı

831 013 496 000

Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı

502 154 367 000

Millî Savunma Bakanlığı

486 168 145 208 000

Sahil Güvenlik Komutanlığı

5 077 517 160 000

Maliye Bakanlığı

286 912 690 000

Millî Eğitim Bakanlığı

62 289 030 815 000

Sağlık Bakanlığı

11 383 692 631 000

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı

2 384 322 213 000

Orman Bakanlığı

9 119 223 648 000

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı

31 679 510 000

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı

223 065 647 000

Gümrük Müsteşarlığı

6 657 794 863 000

Karayolları Genel Müdürlüğü

31 417 248 328 000

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü

199 605 780 030 000

Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü

65 464 415 745 000

 lira  olmak  üzere  Toplam 583 099 272 863 000 lira Dış Proje Kredisi Bütçeleştirilmediği,

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı 2000 Malî Yılı Kesinhesabına bağlı Gider Kesinhesap (A) cetvelinde “Dış Proje Kredilerinden Ertesi Yıla Devreden Ödenek sütunu toplamlarının ilgili cetvelin tertipler itibariyle ayrıntısında 40 558 990 000 TL icmalinde ise 30 000 000 TL farkla 40 588 990 000 TL yazıldığı söz konusu farkın genel toplamı etkilememekle birlikte gider cetvelinin buna göre düzeltilmesinin gerektiği,

belirtilmiştir.

Genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde Komisyonumuzda tasarı ile ilgili yapılan müzakerelerde;

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Kesinhesap Kanun tasarısına ekli Gider (A) cetvelinde saptanan fakat gider genel toplamını etkilemeyen farklar müzakere edilmiş söz konusu kurum cetvelinin genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde düzeltilmesi, diğer kurumların gider cetvellerinin ise aynen kabul edilmeleri kararlaştırılmıştır.

2000 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçeli bazı kurumların kullandıkları dış proje kredi miktarlarının bütçeleştirilememesine ilişkin Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde;

Sayıştayın 1995 tarihinden beri dış borçlara uygunluk verilmeyen ve verilebilmesi için 1998 yılı İzleme raporunda belirtilen ve oylanarak kabul edilen önerilere ek olarak 2001 yılı izleme raporunda belirtilen 6 maddelik öneriler Komisyonumuzca müzakere edilmiş ve bilgi edinilmiştir.

1999 Malî Yılına ait kesinhesapların incelenmesi sırasında, genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından kullanılan dış proje kredi miktarlarının Hazine Müsteşarlığı ve kullanıcı kuruluşlar arasında farklı tespit edildiği, kullanılan kredilerin büyük bir kısmının bütçeleştirilmediği, muhasebe kayıtlarının yapılmadığı gerekçesiyle, Komisyonumuzca Sayıştay Başkanlığından bütçeleştirilemeyen dış borç kullanımlarının net olarak tespit edilip Ek Uygunluk bildirimi ile raporlanmasını istediği dış borçlara ilişkin Ek Uygunluk bildirimi ile müzakere edilerek, 2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı esas alınmak suretiyle, İçtüzüğün 35 inci maddesi hükmü çerçevesinde birleştirilmesi ve Komisyon Raporunda ayrı bir bölüm olarak konuya yer verilmesi kararlaştırılmış olup, 2000 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısının :

Devlet Borçları başlıklı 8 inci maddesi; genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar dikkate alınarak Dış Borçlar Hesabının Devletin Dış borç stokunu içermemesi gerekçesiyle Sayıştayca Uygunluk verilmeyen dış borçlara ilişkin (b) bendinin madde metninden çıkartılması suretiyle,

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 9 ve 10 uncu maddeleri aynen,

kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

 

Başkan

Başkan V.

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Ahmet Kabil

 

Antalya

Ankara

Rize

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Altan Karapaşaoğlu

Hakkı Duran

Aslan Polat

 

Bursa

Çankırı

Erzurum

 

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sadri Yıldırım

Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

Üye

Üye

Üye

 

Aydın Ayaydın

Masum Türker

Nesrin Nas

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Kemal Kabataş

Yaşar Topçu

 

Sakarya

Samsun

Sinop

 

(Muhalifim)

 

 

 

Üye

 

Üye

 

Lütfi Ceylan

 

Bekir Gündoğan

 

Tokat

 

Tunceli

 

 

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2000 MALÎ YILI KESİNHESAP

KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1. - Genel bütçeli idarelerin 2000 Malî Yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (46 384 290 611 650 000.-) lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir Bütçesi

MADDE 2. - Genel bütçenin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (33 040 902 852 750 000.-) lira olarak gerçekleşmiştir.

Nazım Gelir ve Gider

MADDE 3. - (5 749 577 227 540 000.-) lira nazım gelir tahsil edilmiş ve aynı miktar gider yapılmıştır.

Denge

MADDE 4. - Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında (13 343 387 758 900 000.-) liralık gider fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 5. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı (261 441 302 790 000.-) liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen Ödenek

MADDE 6. - 2000 Malî Yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen (273 102 727 970 000.-) liralık özel ödenek ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal Edilen Ödenek

MADDE 7. - Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler dışında kalan (2 693 468 326 028 000-) liralık ödenek iptal edilmiştir.

Devlet Borçları

MADDE 8. - Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.2000 tarihi itibariyle:

a) (34 362 937 488 520 000.-) lira orta ve uzun vadeli, (2 057 683 285 430 000.-) lira kısa vadeli olmak üzere, toplam (36 420 620 773 950 000.-) lira iç borç,

b) (8 841 968 623 100 000.-) lira genel ve katma bütçeli kuruluşlara ait dış borç,

Mevcuttur.

Yürürlük

MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

2000 MALÎ YILI KESİNHESAP

KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Gelir Bütçesi

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Nazım Gelir ve Gider

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Denge

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir

 

 

Devredilen Ödenek

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

İptal Edilen Ödenek

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Devlet Borçları

MADDE 8. - Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.2000 tarihi itibariyle: (34 362 937 488 520 000.-) lira
orta ve uzun vadeli, (2 057 683 285 430 000.-) lira kısa vadeli olmak üzere, toplam
(36 420 620 773 950 000.-) lira iç borç mevcuttur.

 

 

 

Yürürlük

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

           Bülent Ecevit

                 Başbakan

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

D. Bahçeli H. H. Özkan                M. Yılmaz

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

K. Derviş Prof. Dr. T. Toskay            M. Keçeciler

Devlet Bakanı Devlet Bakanı          Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal Dr. Y. Karakoyunlu

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu         H. Gemici

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. Üşenmez E. S. Gaydalı       F. Ünlü

Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı         Adalet Bakanı

Prof. Dr. Ş. Üşenmez R. Önal Prof. Dr. H. S. Türk

Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı        Dışişleri Bakanı V.

S. Çakmakoğlu R. K. Yücelen Prof. Dr. Ş. S. Gürel

 Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı

S. Oral M. Bostancıoğlu                  K. Aydın

Sağlık Bakanı Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı

Doç. Dr. O. Durmuş A. K. Tanrıkulu Prof. Dr. H. Y. Gökalp     

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı

Y. Okuyan A. K. Tanrıkulu                 Z. Çakan

Kültür Bakanı Turizm Bakanı         Orman Bakanı

M. İ. Talay E. Mumcu Prof. Dr. N. Çağan

                                      Çevre Bakanı

                             F. Aytekin