Dönem
: 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 747)
Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Ankara Milletvekili
Yücel Seçkiner’in, 926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bir
Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Millî Savunma ve Plan
ve Bütçe Komisyonları Raporları
(1/898,
2/174)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
31.7.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-271/3679 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 11.7.2001 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri Komutanlığında görev yapan
Türk Silahlı Kuvvetleri personeline 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kanuna
istinaden aylıklarının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 100 fazlası
tazminat olarak ödenmektedir.
Halihazırda, Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri
Komutanlığında görev yapan personelin azamî tazminat miktarı 165 984 000 TL.,
asgarî 10 214 000 TL. arasında değişmektedir.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bulunan birlikler,
psikolojik yönden zor şartlar altında görev yapmaktadır. Görevin özelliği ve
fizikî güçlükler bu ortamı daha da zorlaştırmaktadır.
Ayrıca, hayat pahalılığının Türkiye’ye nazaran daha
fazla olması, mesafe uzaklığı, deniz yolculuğu ulaşımının gerekliliği nedeniyle
ev eşyalarının götürülememesi, çalışan eşin Kıbrıs’ta işe devam edememe durumu,
çocukların eğitimi nedeniyle ailelerin Türkiye’de bulunma zorunluluğu gibi
nedenlerle personelin mağduriyeti daha fazla artmaktadır.
Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri Komutanlığı personeli
arasında yapılan bir ankette, personelin % 88’inin konuk evinde kaldığı, %
60’nın istek dışı atandığı tespit edilmiştir.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde faaliyet gösteren
Türkiye Cumhuriyeti kurumlarının temsilcilik ve bürolarında çalışan personelin
maaşlarının askerî personele nazaran yüksek olduğu da bilinen bir gerçektir. Bu
nedenle, Türk Silahlı Kuvvetleri personeline ödenen tazminatın 1980 yılında
ödenen tazminatı reel olarak karşılayabilecek bir seviyeye çıkartılmasına
ihtiyaç duyulmaktadır.
Diğer taraftan, İller Bankası personelinin bankacılık
tazminatından yararlanması amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.
Ayrıca, halen Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma
Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik
Komutanlığı merkez karargâhlarında görev yapan memurlara ödenen ek özel hizmet
tazminatının, yukarıda sayılan kuruluşların kadrolarında görev yapanlara
ödenmesi öngörülmektedir.
Tasarı bu amaçlarla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, İller Bankası personelinin, 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin (2) numaralı fıkrasında öngörülen bankacılık tazminatından aynı
esas ve usullere göre yararlanması hükme bağlanmaktadır.
Madde 2. – Madde ile, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde
görev yapan personelin aylıklarının her türlü ödemeler dahil % 100 fazlasının
ödemeye esas alınacağı öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile, halen Genelkurmay Başkanlığı,
Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile
Sahil Güvenlik Komutanlığı merkez karargâhlarında görev yapan memurlara ödenen
ek özel hizmet tazminatının, yukarıda sayılan kuruluşların kadrolarında görev
yapanlara ödenmesi öngörülmektedir.
Madde 4. – Yürürlük maddesidir.
Madde 5. – Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun
bir maddesinde değişiklik yapılmasına dair Kanun Teklifim gerekçesi ile
birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim.
Yücel
Seçkiner
Ankara
GENEL GEREKÇE
1. Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli 657 sayılı Kanuna
tâbi Devlet Memurlarının özlük hakları bu Kanuna göre verilmekte, ilave
olarakta tayin bedeli almaktadırlar. Diğer Devlet Memurlarının yiyecek
yardımından istifade etmesi nedeniyle tayın bedeli almaları bir avantaj
olmaktan çıkmıştır. Söz konusu personel çalışma saatleri ve şartları yönünden
İç Hizmet Kanununa tâbi olduklarından fazla çalışma ücretinden yararlanamamaktadır.
Buna mukabil, diğer kamu personeli gerek saat ücretine göre, gerekse özel
kanunlarına ve Bütçe Kanununa göre büyük miktarlarda çalışma ücreti
almaktadırlar. Bazı kamu personeli ise özel kanunlarına göre ek tazminatlardan
istifade etmektedirler. Silahlı Kuvvetlerde görevli sivil memurların, kamu
kesimindeki personelden daha ağır görev koşullarına tâbi olmalarına rağmen
(Mesai saatleri, nöbet hizmetine alınma, disiplin ve yargılama hususlarında
subay ve astsubaylarla aynı mevzuata tâbi olmaları gibi) maddî avantajlarının
olmaması, hatta birçok kamu personeline nazaran düşük maaş almaları, bunların
mağduriyetlerine neden olmaktadır. Ayrıca, Silahlı Kuvvetlerde görevli işçiler
bu personelden çok daha fazla ücret almaktadırlar. Bu bakımdan, özel nitelik ve
uzmanlık gerektiren görevlere personel alımında ve görevdeki yetişmiş personeli
hizmette tutmada güçlüklerle karşılaşılmaktadır.
2. 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile;Genel Kurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet
Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak Genel
İdare Hizmetleri Sınıfına ait kadrolarda görevli memurlara, en yüksek Devlet
Memuru aylığının (Ek gösterge dahil) brüt tutarının % 30’unu geçmemek üzere
belirlenen kriterler dahilinde Ek Özel Hizmet Tazminatı ödenmesine imkân
sağlanmıştır.
3. Ancak, tazminat kapsamının büyük karargâhlarda
görevli Genel İdare Hizmetleri Sınıfı Personeli ile sınırlı tutulması Silahlı
Kuvvetlerde görevli Devlet Memurlarına ilave tazminat getirilmek istenmesindeki
amacı sağlamadığı gibi, aynı veya benzer görevleri yapan personel arasında
eşitsizliklere neden olmaktadır. Bu durum, tazminattan istifade edemeyen
personelin verimini ve moralini de olumsuz yönde etkilemektedir. Ayrıca,
tazminat kapsamı dışındaki kadrolara nitelikli ve uzman personel temininde
büyük güçlüklerle karşılaşılmaktadır.
4. Hazırlanan
tasarı ile, bu
olumsuzlukların giderilmesi
için Silahlı Kuvvetlerde görevli 657 sayılı Kanuna tâbi bütün
memurların ek özel hizmet tazminatından istifade ettirilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Tasarının birinci maddesi ile; 926 sayılı
Kanunun Ek 17 nci maddesinin sonuna 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname ile eklenen fıkra gereğince, Genelkurmay Başkanlığı, Millî
Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığının Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa tâbi olarak Genel İdare Hizmetleri sınıfına ait kadrolarda görevli
memurlara verilmekte olan ek özel hizmet tazminatının mevcut esaslarda bir
değişiklik yapılmaksızın, M.S.B. lığı ile T.S.K. leri kadrolarında (J. Gn. K.
lığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) görevli 657 sayılı Kanuna tâbi memurların
tamamına teşmil edilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
ANKARA MİLLETVEKİLİ YÜCEL SEÇKİNER’İN TEKLİFİ
926 SAYILI
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN
BİR
MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Kanunun Ek
17 nci maddesinin sonuna 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile eklenen fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri
kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil)
görevli 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlara;657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tâbi en yüksek Devlet Memuru aylığının (Ek Gösterge Dahil)
brüt tutarının % 30’unu geçmemek üzere aylık derecelerine, görev unvanlarına,
görev yer ve özelliklerine, öğrenim durumlarına, çalışma şartlarının zorluğuna
göre Millî Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine belirlenecek miktar, oran esas ve usuller dairesinde, damga vergisi
hariç herhangi bir vergiye tâbi tutulmadan ek özel hizmet tazminatı ödenebilir.
Ancak bu tazminat başka ad ve miktarlarla tazminat alanlara ödenmez.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
11.10.1999 |
|
|
Esas No. : 2/174 |
|
|
|
Karar No. : 25 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 12.7.1999 tarihinde Tali Komisyon
olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonununa havale
edilen 2/174 esas no. lu “Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in; 926 sayılı
Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Komisyonumuzun 7.10.1999 tarihinde yaptığı 7
nci Birleşimde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli 657 sayılı Kanuna
tâbi Devlet Memurlarının çalışma saatleri ve şartları yönünden İç Hizmet
Kanununa tâbi olduklarından dolayı fazla çalışma ücretinden yararlanamadıkları,
Buna mukabil diğer kamu personelinin saat ücretine
göre, özel kanunlarına göre veya Bütçe Kanununa göre fazla çalışma ücretinden
yararlandıkları,
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli işçi statüsündeki
personelin dahi sivil memurlardan daha fazla ücret almasının özel nitelik ve
uzmanlık gerektiren görevlere personel alımında ve görevdeki yetişmiş personeli
hizmette tutmada sıkıntılar doğurduğu,
23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet
Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının
Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Kanuna göre görev yapan sivil memurlara
belirli kriterler dahilinde Ek Özel Hizmet Tazminatı ödenmesine imkân
tanındığı,
Ancak, tazminat kapsamının büyük karargâhlarda
çalışanlar itibarıyla sınırlı tutulmasının Kanun Hükmündeki Kararnamedeki amacı
sağlamadığı gibi aynı ve benzeri görevleri yapan personel arasında da
eşitsizliklere yol açtığı,
Teklif ile bu olumsuzlukların giderilmesi için Silâhlı
Kuvvetlerde görevli 657 sayılı Kanuna tâbi bütün memurların ek özel hizmet
tazminatından faydalanmasının amaçlandığı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Söz konusu Ek Özel Hizmet Tazminatının halen sınırlı
sayıda personele verildiği, bunun tüm memurlara teşmil ettirilmesi halinde
bütçeye aylık olarak 500 milyar TL.’sını aşkın yük getireceği, diğer Devlet
Memurlarının da benzeri taleplerde bulunabileceği bu nedenle Maliye
Bakanlığının bu tür bir düzenlemeye karşı olduğu,
Söz konusu Kanun Teklifi ile getirilen düzenlemenin
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde 657 sayılı Kanuna tâbi olarak çalışanların İç Hizmet
Kanunu ve disiplin uygulamaları açısından askerî hükümlere tâbi oldukları,
fiilen fazla mesai yaptıkları ve nöbet tuttukları halde fazla mesai
alamadıkları,
Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmeleri ve Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesi, getirilmek istenen
düzenlemenin Kanun metnindeki tam yerini belirlemek amacıyla “27.7.1967 tarihli
ve 926 sayılı Kanunun 19.12.1996 tarihli ve 568 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
ile değiştirilen Ek 17 nci maddesinin (C) bendinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir” şeklinde yeniden düzenlenmek suretiyle,
Kabul edilen önerge doğrultusunda Teklifin çerçeve 1
inci maddesi ile değiştirilen Ek 17 nci maddenin (C) bendinin ikinci fıkrasındaki
% 30 oranı; 21.12.1996 tarihinde
yürürlüğe konulan 568 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnamenin 2 nci
maddesiyle % 35’e çıkartıldığından, buna paralel olarak % 35 şeklinde
değiştirilmek suretiyle,
Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü maddeleri
ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Esas Komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna
havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Sadık Kırbaş |
Hayrettin Özdemir |
M. Kemal Tuğmaner |
|
|
Çanakkale |
Ankara |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Metanet Çulhaoğlu |
Gönül Saray Alphan |
Oğuz Aygün |
|
|
Adana |
Amasya |
Ankara |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Rıza Ulucak |
Hüseyin Arabacı |
Turhan
Tayan |
|
|
Ankara |
Bilecik |
Bursa |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit Kayırıcı |
Fahrettin Kukaracı |
Mukadder Başeğmez |
|
|
Çorum |
Erzurum |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Arı |
Mustafa Enöz |
Hasan Gülay |
|
|
Konya |
Manisa |
Manisa |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ekrem Pakdemirli |
Şükrü Yürür |
Fethullah Gültepe |
|
|
Manisa |
Ordu |
Van |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Ömer
Üstünkol |
|
|
|
|
Zonguldak |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
926 SAYILI
TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN
BİR
MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Kanunun
19.12.1996 tarih ve 568 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilen Ek 17
nci maddesinin (C) bendinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri
kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil)
görevli 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlara;657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tâbi en yüksek Devlet Memuru aylığının (Ek Gösterge Dahil)
brüt tutarının % 35’ini geçmemek üzere aylık derecelerine, görev unvanlarına,
görev yer ve özelliklerine, öğrenim durumlarına, çalışma şartlarının zorluğuna
göre Millî Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine belirlenecek miktar, oran, esas ve usuller dairesinde, damga vergisi
hariç herhangi bir vergiye tâbi tutulmadan ek özel hizmet tazminatı ödenebilir.
Ancak bu tazminat başka ad ve miktarlarla tazminat alanlara ödenmez.
MADDE 2. – Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE3. – Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
23.10.2001 |
|
|
Esas No. : 1/898, 2/174 |
|
|
|
Karar No. : 70 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 31.7.2001 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.9.2001 tarihinde
Komisyonumuza havale edilen “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı”, (1/898) Komisyonumuzun 18.10.2001 tarihinde, Hükümeti temsilen Millî
Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Maliye Bakanlığı, Millî Savunma
Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve İller Bankası Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla yaptığı 2 nci birleşimde, Ankara
Milletvekili Yücel Seçkiner’in; “926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel
Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin”, Tasarı
ile aynı mahiyette görülmesi nedeniyle, İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca
birleştirilerek görüşülmesine ve görüşmelere 1/898 esas numaralı Tasarı
üzerinde devam edilmesine karar verilmesi suretiyle incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 15.11.2000 tarihinde kabul edilen 4603
sayılı Kanunla Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Halk Bankası Anonim Şirketi
ile Türkiye Emlak Bankasının yeniden yapılandırılmalarına ilişkin esas ve
usuller düzenlenmiştir. Bu Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası ile söz
konusu üç kamu bankasında çalışanlara, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek
gösterge dahil) brüt tutarının % 180’ini geçmemek üzere, görev ve unvanlarına
göre yönetim kurullarınca belirlenecek miktarlarda bankacılık tazminatı
ödenmesi hükme bağlanmıştır. Ancak, söz konusu bankacılık tazminatından, yerel
idarelerin imar işleriyle ilgili konularda faaliyet göstermek üzere, 13.6.1945
tarihli ve 4759 sayılı Kanunla kurulan İller Bankasının personeli
yararlanamamaktadır.
Diğer yandan, 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kanunla
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bulunan Türk Askerî Birlikleri ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarının personeline, aylıklarının (ek gösterge dahil) brüt
tutarının % 100 fazlası tutarında ücret ödenmesi hükme bağlanmıştır. Ancak,
gerek Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki hayat pahalılığı, gerekse personelin
yerine getirdiği görevin özelliği ve fizikî güçlükler dikkate alındığında söz
konusu tazminatın yetersiz kaldığı görülmektedir.
Ayrıca, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma
Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik
Komutanlığı Merkez Karargâhında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi
olarak görev yapan personele, en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge
dahil) brüt tutarının % 35’ini geçmemek üzere ek özel hizmet tazminatı
ödenmektedir. Bu tazminatın söz konusu
kurumların merkez karargâhı dışındaki çalışanlara ödenmemesi, aynı statüde istihdam
edilen personel arasında eşitsizliğe neden olmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
– Bankacılık alanında faaliyet gösteren Kamu
Kurumlarındaki personel arasında eşitsizliğin giderilmesi amacıyla İller
Bankası personelinin de 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (2) numaralı
fıkrasında öngörülen Bankacılık Tazminatından yararlandırılması amacıyla, 4759
sayılı İller Bankası Kanununa, bir ek madde eklenmesinin,
– 500 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan tazminat oranının, günün değişen ve gelişen ekonomik
şartları dikkate alınarak, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde görev yapan
personelin mağduriyetinin giderilmesine yönelik olarak, söz konusu personele ek
gösterge dahil, aylıklarının brüt tutarının % 100 fazlası olarak ödenen
tazminat oranının, her türlü ödemeler dahil; aylıklarının % 100’ünü geçmemek
üzere Bakanlar Kurulunca tespit edilmesi doğrultusunda yeniden düzenlenmesinin,
– 926 sayılı Kanunun ek 17 nci maddesinin (C) bendinde
Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının merkez
karargâhları dışında görev yapan personele de ek özel hizmet tazminatı
ödenebilmesine yönelik değişikliğin yapılmasının,
Amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde;
– Bankacılık sektöründe istihdam edilen kamu
personeline ödenen bankacılık tazminatı miktarlarının, kamu bankalarının çok
çeşitli alanlarda bankacılık faaliyetinde bulunmaları yanında, çok geniş bir
şube ağına sahip olmaları da değerlendirilerek tespit edildiği,
– Bankacılık tazminatının kapsamının, esasında ticarî
anlamda bankacılık hizmeti sunmak yerine, kamu hizmeti görmek üzere kurulan
kamu kurumlarını kapsayacak şekilde genişletilmesinin doğru bir yaklaşım
olmayacağı,
– Türkiye’nin ekonomik anlamda bir geçiş süreci içinde
bulunduğu, kamu harcamalarını daha da artırıcı tasarıların, Komisyonumuzda
makro ekonomik büyüklükler dikkate alınarak değerlendirilmesinin daha yararlı
olacağı,
– Yerel idarelerin imar işleriyle ilgili konularda
faaliyet gösteren İller Bankası personeline söz konusu tazminatın ödenmesi
halinde, benzer hizmetleri yerine getiren kamu kurumlarının talepleri ile
karşılaşılabileceği,
– Kamu personelinin ücretlerine ilişkin düzenlemelerin
geçici ve kurumlara yönelik özel düzenlemeler yerine, kalıcı ve hakkaniyet
prensiplerine uygun olarak tüm kamu ücret sistemini kapsayacak şekilde
yapılması gerektiği,
– Kıbrıs’ta görevlendirilecek personele ödenecek
tazminatın üst sınırının, uygulamada tereddütlere yol açmayacak şekilde yeniden
düzenlenmesinin daha uygun olacağı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet
adına yapılan tamamlayıcı açıklamada ise;
– Tasarının, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde
görevlendirilen personelin uzun yıllardır karşı karşıya kaldığı mağduriyetin
giderilmesi amacıyla hazırlandığı,
– Millî Savunma Bakanlığı ile Kuvvet Komutanlıklarının
karargâhlarında istihdam edilen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi
olarak çalışan sivil memurlara ödenen tazminatın, bu kurumlarda aynı şekilde
istihdam edilen, aynı görev ve sorumluluklara sahip taşradaki sivil memurlara
da ödenmesinin bir hakkın teslimi anlamına geldiği,
– Tasarı ile getirilen düzenlemelerin, kamu
personelinin ücret sisteminin yeniden düzenlenmesine yönelik olarak hazırlanan
Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde değerlendirilmesinde yarar görüldüğü,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakip, Tasarı ve
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek, maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesi, İller Bankası personeline
ödenmesi öngörülen bankacılık tazminatının, uygulanmakta olan yeni ekonomik
program ile kamu personelinin özlük haklarının yeniden düzenlenmesine yönelik
çalışmalar dikkate alınarak ve konunun üzerinde daha detaylı çalışmalar
yapılarak daha sonra tekrar görüşülmek üzere metinden çıkarılmak suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi ile 500 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinin birinci fıkrasında yapılan ibare değişikliğinde yer alan “her türlü
ödemeler dahil” ifadesi uygulamada tereddütlere yol açmaması amacıyla personel
mevzuatında memur aylığına esas teşkil eden ödemeleri kapsayacak şekilde 500
sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinin yeniden
düzenlenmesi ve madde numarasının metinden çıkarılan madde nedeniyle 1 inci
madde olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak aynen,
– Yürürlüğe ilişkin 4 üncü maddesinin, metinde yapılan
değişiklikler nedeniyle yeniden düzenlenmesi ve madde numarasının 3 olarak
değiştirilmesi suretiyle,
– Yürütmeye ilişkin 5 inci maddesi, 4 üncü madde olarak
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Ahmet
Kabil |
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar
Yakın |
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sait
Açba |
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
|
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.
Güven Karahan |
Hüseyin
Arabacı |
Necati
Yöndar |
|
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zeki
Ergezen |
Hayati
Korkmaz |
Oğuz
Tezmen |
|
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.
Altan Karapaşaoğlu |
Hakkı
Duran |
Aslan
Polat |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
S.
Metin Kalkan |
Mehmet
Dönen |
Masum
Türker |
|
|
Hatay |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nesrin
Nas |
Celal
Adan |
Hasan
Çalış |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Arslan
Aydar |
Mehmet
Serdaroğlu |
Kemal
Köse |
|
|
Kars |
Kastamonu |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Çelebi |
Metin
Ergun |
Ş.
Ramis Savaş |
|
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cevat
Ayhan |
Kemal Kabataş |
Lütfi
Ceylan |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir
Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 13.6.1945 tarihli ve 4759 sayılı İller
Bankası Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2. – Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun ek geçici 9 uncu ve ek geçici 21 inci maddelerine göre alan İller
Bankası personeli, 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin
(2) numaralı fıkrası hükümlerinden aynı esas ve usullere göre yararlanır.”
MADDE 2. – 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kıbrıs’a
Gönderilecek Türk Askerî Birliği Mensuplarının Aylık ve Ücretleriyle Çeşitli
İstihkakları ve Birliğin Başka Giderleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin
birinci fıkrasındaki “(ek gösterge
dahil) brüt tutarının % 100 fazlası” ibaresi “(her türlü
ödemeler dahil) % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca tespit edilecek
oran” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun ek 17 nci maddesinin (C) fıkrasının birinci
bendindeki “merkez karargâhlarında” ibaresi “kadrolarında” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 4. – Bu Kanunun 3 üncü maddesi 15.1.2002, 2 nci
maddesi 1.6.2001 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı, diğer maddeleri yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI
KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kıbrıs’a
Gönderilecek Türk Askerî Birliği Mensuplarının Aylık ve Ücretleriyle Çeşitli
İstihkakları ve Birliğin Başka Giderleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin
birinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu personele, bir ayda aldıkları aylık (ek gösterge
dahil), taban aylığı, kıdem aylığı, ödenek ve her türlü zam ve tazminat
toplamının net tutarının % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca tespit
edilecek tutar, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tâbi olmaksızın her ay
tazminat olarak ayrıca ödenir ve bu tazminata hak kazanmada ve ödenmesinde
aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.”
MADDE 2. – Tasarının
3 üncü maddesi 2 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Bu Kanun 15.1.2002’den geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Tasarının
5 inci maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
H. Gemici |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
F. Bal |
E. S. Gaydalı |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
Z. Çakan |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|