Dönem : 21           Yasama Yılı : 4

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 747)

 

Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in, 926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Millî Savunma ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları

(1/898, 2/174)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

31.7.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-271/3679

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 11.7.2001 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri Komutanlığında görev yapan Türk Silahlı Kuvvetleri personeline 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kanuna istinaden aylıklarının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 100 fazlası tazminat olarak ödenmektedir.

Halihazırda, Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri Komutanlığında görev yapan personelin azamî tazminat miktarı 165 984 000 TL., asgarî 10 214 000 TL. arasında değişmektedir.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bulunan birlikler, psikolojik yönden zor şartlar altında görev yapmaktadır. Görevin özelliği ve fizikî güçlükler bu ortamı daha da zorlaştırmaktadır.

Ayrıca, hayat pahalılığının Türkiye’ye nazaran daha fazla olması, mesafe uzaklığı, deniz yolculuğu ulaşımının gerekliliği nedeniyle ev eşyalarının götürülememesi, çalışan eşin Kıbrıs’ta işe devam edememe durumu, çocukların eğitimi nedeniyle ailelerin Türkiye’de bulunma zorunluluğu gibi nedenlerle personelin mağduriyeti daha fazla artmaktadır.

Kıbrıs Türk Barış Kuvvetleri Komutanlığı personeli arasında  yapılan bir ankette,  personelin % 88’inin konuk evinde kaldığı, % 60’nın istek dışı atandığı tespit edilmiştir.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde faaliyet gösteren Türkiye Cumhuriyeti kurumlarının temsilcilik ve bürolarında çalışan personelin maaşlarının askerî personele nazaran yüksek olduğu da bilinen bir gerçektir. Bu nedenle, Türk Silahlı Kuvvetleri personeline ödenen tazminatın 1980 yılında ödenen tazminatı reel olarak karşılayabilecek bir seviyeye çıkartılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

Diğer taraftan, İller Bankası personelinin bankacılık tazminatından yararlanması amacıyla gerekli düzenleme yapılmıştır.

Ayrıca, halen Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı merkez karargâhlarında görev yapan memurlara ödenen ek özel hizmet tazminatının, yukarıda sayılan kuruluşların kadrolarında görev yapanlara ödenmesi öngörülmektedir.

Tasarı bu amaçlarla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, İller Bankası personelinin,  15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (2) numaralı fıkrasında öngörülen bankacılık tazminatından aynı esas ve usullere göre yararlanması hükme bağlanmaktadır.

Madde 2. – Madde ile, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde görev yapan personelin aylıklarının her türlü ödemeler dahil % 100 fazlasının ödemeye esas alınacağı öngörülmektedir.

Madde 3. – Madde ile, halen Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı merkez karargâhlarında görev yapan memurlara ödenen ek özel hizmet tazminatının, yukarıda sayılan kuruluşların kadrolarında görev yapanlara ödenmesi öngörülmektedir.

Madde 4. – Yürürlük maddesidir.

Madde 5. – Yürütme maddesidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun bir maddesinde değişiklik yapılmasına dair Kanun Teklifim gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımla arz ederim.

                                 Yücel Seçkiner

                                            Ankara

GENEL GEREKÇE

1. Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli 657 sayılı Kanuna tâbi Devlet Memurlarının özlük hakları bu Kanuna göre verilmekte, ilave olarakta tayin bedeli almaktadırlar. Diğer Devlet Memurlarının yiyecek yardımından istifade etmesi nedeniyle tayın bedeli almaları bir avantaj olmaktan çıkmıştır. Söz konusu personel çalışma saatleri ve şartları yönünden İç Hizmet Kanununa tâbi olduklarından fazla çalışma ücretinden yararlanamamaktadır. Buna mukabil, diğer kamu personeli gerek saat ücretine göre, gerekse özel kanunlarına ve Bütçe Kanununa göre büyük miktarlarda çalışma ücreti almaktadırlar. Bazı kamu personeli ise özel kanunlarına göre ek tazminatlardan istifade etmektedirler. Silahlı Kuvvetlerde görevli sivil memurların, kamu kesimindeki personelden daha ağır görev koşullarına tâbi olmalarına rağmen (Mesai saatleri, nöbet hizmetine alınma, disiplin ve yargılama hususlarında subay ve astsubaylarla aynı mevzuata tâbi olmaları gibi) maddî avantajlarının olmaması, hatta birçok kamu personeline nazaran düşük maaş almaları, bunların mağduriyetlerine neden olmaktadır. Ayrıca, Silahlı Kuvvetlerde görevli işçiler bu personelden çok daha fazla ücret almaktadırlar. Bu bakımdan, özel nitelik ve uzmanlık gerektiren görevlere personel alımında ve görevdeki yetişmiş personeli hizmette tutmada güçlüklerle karşılaşılmaktadır.

2. 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile;Genel Kurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak Genel İdare Hizmetleri Sınıfına ait kadrolarda görevli memurlara, en yüksek Devlet Memuru aylığının (Ek gösterge dahil) brüt tutarının % 30’unu geçmemek üzere belirlenen kriterler dahilinde Ek Özel Hizmet Tazminatı ödenmesine imkân sağlanmıştır.

3. Ancak, tazminat kapsamının büyük karargâhlarda görevli Genel İdare Hizmetleri Sınıfı Personeli ile sınırlı tutulması Silahlı Kuvvetlerde görevli Devlet Memurlarına ilave tazminat getirilmek istenmesindeki amacı sağlamadığı gibi, aynı veya benzer görevleri yapan personel arasında eşitsizliklere neden olmaktadır. Bu durum, tazminattan istifade edemeyen personelin verimini ve moralini de olumsuz yönde etkilemektedir. Ayrıca, tazminat kapsamı dışındaki kadrolara nitelikli ve uzman personel temininde büyük güçlüklerle karşılaşılmaktadır.

4. Hazırlanan  tasarı  ile,  bu  olumsuzlukların  giderilmesi için  Silahlı Kuvvetlerde  görevli 657 sayılı Kanuna tâbi bütün memurların ek özel hizmet tazminatından istifade ettirilmesi amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Tasarının birinci maddesi ile; 926 sayılı Kanunun Ek 17 nci maddesinin sonuna 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eklenen fıkra gereğince, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak Genel İdare Hizmetleri sınıfına ait kadrolarda görevli memurlara verilmekte olan ek özel hizmet tazminatının mevcut esaslarda bir değişiklik yapılmaksızın, M.S.B. lığı ile T.S.K. leri kadrolarında (J. Gn. K. lığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) görevli 657 sayılı Kanuna tâbi memurların tamamına teşmil edilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

ANKARA MİLLETVEKİLİ YÜCEL SEÇKİNER’İN TEKLİFİ

926 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN

BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Kanunun Ek 17 nci maddesinin sonuna 23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eklenen fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) görevli 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlara;657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi en yüksek Devlet Memuru aylığının (Ek Gösterge Dahil) brüt tutarının % 30’unu geçmemek üzere aylık derecelerine, görev unvanlarına, görev yer ve özelliklerine, öğrenim durumlarına, çalışma şartlarının zorluğuna göre Millî Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine belirlenecek miktar, oran esas ve usuller dairesinde, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tâbi tutulmadan ek özel hizmet tazminatı ödenebilir. Ancak bu tazminat başka ad ve miktarlarla tazminat alanlara ödenmez.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

Millî Savunma Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Millî Savunma Komisyonu

11.10.1999

 

Esas No. : 2/174

 

 

Karar No. : 25

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 12.7.1999 tarihinde Tali Komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonununa havale edilen 2/174 esas no. lu “Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in; 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” Komisyonumuzun 7.10.1999 tarihinde yaptığı 7 nci Birleşimde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli 657 sayılı Kanuna tâbi Devlet Memurlarının çalışma saatleri ve şartları yönünden İç Hizmet Kanununa tâbi olduklarından dolayı fazla çalışma ücretinden yararlanamadıkları,

Buna mukabil diğer kamu personelinin saat ücretine göre, özel kanunlarına göre veya Bütçe Kanununa göre fazla çalışma ücretinden yararlandıkları,

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde görevli işçi statüsündeki personelin dahi sivil memurlardan daha fazla ücret almasının özel nitelik ve uzmanlık gerektiren görevlere personel alımında ve görevdeki yetişmiş personeli hizmette tutmada sıkıntılar doğurduğu,

23.2.1995 tarihli ve 547 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının Merkez Karargâhlarında 657 sayılı Kanuna göre görev yapan sivil memurlara belirli kriterler dahilinde Ek Özel Hizmet Tazminatı ödenmesine imkân tanındığı,

Ancak, tazminat kapsamının büyük karargâhlarda çalışanlar itibarıyla sınırlı tutulmasının Kanun Hükmündeki Kararnamedeki amacı sağlamadığı gibi aynı ve benzeri görevleri yapan personel arasında da eşitsizliklere yol açtığı,

Teklif ile bu olumsuzlukların giderilmesi için Silâhlı Kuvvetlerde görevli 657 sayılı Kanuna tâbi bütün memurların ek özel hizmet tazminatından faydalanmasının amaçlandığı,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Söz konusu Ek Özel Hizmet Tazminatının halen sınırlı sayıda personele verildiği, bunun tüm memurlara teşmil ettirilmesi halinde bütçeye aylık olarak 500 milyar TL.’sını aşkın yük getireceği, diğer Devlet Memurlarının da benzeri taleplerde bulunabileceği bu nedenle Maliye Bakanlığının bu tür bir düzenlemeye karşı olduğu,

Söz konusu Kanun Teklifi ile getirilen düzenlemenin Türk Silâhlı Kuvvetlerinde 657 sayılı Kanuna tâbi olarak çalışanların İç Hizmet Kanunu ve disiplin uygulamaları açısından askerî hükümlere tâbi oldukları, fiilen fazla mesai yaptıkları ve nöbet tuttukları halde fazla mesai alamadıkları,

Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmeleri ve Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Teklifin çerçeve 1 inci maddesi, getirilmek istenen düzenlemenin Kanun metnindeki tam yerini belirlemek amacıyla “27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Kanunun 19.12.1996 tarihli ve 568 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilen Ek 17 nci maddesinin (C) bendinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir” şeklinde yeniden düzenlenmek suretiyle,

Kabul edilen önerge doğrultusunda Teklifin çerçeve 1 inci maddesi ile değiştirilen Ek 17 nci maddenin  (C) bendinin ikinci fıkrasındaki  % 30 oranı; 21.12.1996 tarihinde  yürürlüğe konulan 568 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnamenin 2 nci maddesiyle % 35’e çıkartıldığından, buna paralel olarak % 35 şeklinde değiştirilmek suretiyle,

Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Esas Komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Sadık Kırbaş

Hayrettin Özdemir

M. Kemal Tuğmaner

 

Çanakkale

Ankara

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Metanet Çulhaoğlu

Gönül Saray Alphan

Oğuz Aygün

 

Adana

Amasya

Ankara

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Rıza Ulucak

Hüseyin Arabacı

Turhan Tayan

 

Ankara

Bilecik

Bursa

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Vahit Kayırıcı

Fahrettin Kukaracı

Mukadder Başeğmez

 

Çorum

Erzurum

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arı

Mustafa Enöz

Hasan Gülay

 

Konya

Manisa

Manisa

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ekrem Pakdemirli

Şükrü Yürür

Fethullah Gültepe

 

Manisa

Ordu

Van

 

 

Üye

 

 

 

Ömer Üstünkol

 

 

 

Zonguldak

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

926 SAYILI TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ PERSONEL KANUNUNUN

BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Kanunun 19.12.1996 tarih ve 568 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değiştirilen Ek 17 nci maddesinin (C) bendinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Millî Savunma Bakanlığı ile Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil) görevli 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlara;657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi en yüksek Devlet Memuru aylığının (Ek Gösterge Dahil) brüt tutarının % 35’ini geçmemek üzere aylık derecelerine, görev unvanlarına, görev yer ve özelliklerine, öğrenim durumlarına, çalışma şartlarının zorluğuna göre Millî Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine belirlenecek miktar, oran, esas ve usuller dairesinde, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tâbi tutulmadan ek özel hizmet tazminatı ödenebilir. Ancak bu tazminat başka ad ve miktarlarla tazminat alanlara ödenmez.

MADDE 2. – Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE3. – Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

23.10.2001

 

Esas No. : 1/898, 2/174

 

 

Karar No. : 70

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca 31.7.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.9.2001 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, (1/898) Komisyonumuzun 18.10.2001 tarihinde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile Maliye Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve İller Bankası Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla yaptığı 2 nci birleşimde, Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in; “926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin”, Tasarı ile aynı mahiyette görülmesi nedeniyle, İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca birleştirilerek görüşülmesine ve görüşmelere 1/898 esas numaralı Tasarı üzerinde devam edilmesine karar verilmesi suretiyle incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, 15.11.2000 tarihinde kabul edilen 4603 sayılı Kanunla Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Halk Bankası Anonim Şirketi ile Türkiye Emlak Bankasının yeniden yapılandırılmalarına ilişkin esas ve usuller düzenlenmiştir. Bu Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası ile söz konusu üç kamu bankasında çalışanlara, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 180’ini geçmemek üzere, görev ve unvanlarına göre yönetim kurullarınca belirlenecek miktarlarda bankacılık tazminatı ödenmesi hükme bağlanmıştır. Ancak, söz konusu bankacılık tazminatından, yerel idarelerin imar işleriyle ilgili konularda faaliyet göstermek üzere, 13.6.1945 tarihli ve 4759 sayılı Kanunla kurulan İller Bankasının personeli yararlanamamaktadır.

Diğer yandan, 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kanunla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde bulunan Türk Askerî Birlikleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının personeline, aylıklarının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 100 fazlası tutarında ücret ödenmesi hükme bağlanmıştır. Ancak, gerek Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki hayat pahalılığı, gerekse personelin yerine getirdiği görevin özelliği ve fizikî güçlükler dikkate alındığında söz konusu tazminatın yetersiz kaldığı görülmektedir.

Ayrıca, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı Merkez Karargâhında, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak görev yapan personele, en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının % 35’ini geçmemek üzere ek özel hizmet tazminatı ödenmektedir. Bu  tazminatın söz konusu kurumların merkez karargâhı dışındaki çalışanlara ödenmemesi, aynı statüde istihdam edilen personel arasında eşitsizliğe neden olmaktadır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

– Bankacılık alanında faaliyet gösteren Kamu Kurumlarındaki personel arasında eşitsizliğin giderilmesi amacıyla İller Bankası personelinin de 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (2) numaralı fıkrasında öngörülen Bankacılık Tazminatından yararlandırılması amacıyla, 4759 sayılı İller Bankası Kanununa, bir ek madde eklenmesinin,

– 500 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan tazminat oranının, günün değişen ve gelişen ekonomik şartları dikkate alınarak, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde görev yapan personelin mağduriyetinin giderilmesine yönelik olarak, söz konusu personele ek gösterge dahil, aylıklarının brüt tutarının % 100 fazlası olarak ödenen tazminat oranının, her türlü ödemeler dahil; aylıklarının % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca tespit edilmesi doğrultusunda yeniden düzenlenmesinin,

– 926 sayılı Kanunun ek 17 nci maddesinin (C) bendinde Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının merkez karargâhları dışında görev yapan personele de ek özel hizmet tazminatı ödenebilmesine yönelik değişikliğin yapılmasının,

Amaçlandığı anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde;

– Bankacılık sektöründe istihdam edilen kamu personeline ödenen bankacılık tazminatı miktarlarının, kamu bankalarının çok çeşitli alanlarda bankacılık faaliyetinde bulunmaları yanında, çok geniş bir şube ağına sahip olmaları da değerlendirilerek tespit edildiği,

– Bankacılık tazminatının kapsamının, esasında ticarî anlamda bankacılık hizmeti sunmak yerine, kamu hizmeti görmek üzere kurulan kamu kurumlarını kapsayacak şekilde genişletilmesinin doğru bir yaklaşım olmayacağı,

– Türkiye’nin ekonomik anlamda bir geçiş süreci içinde bulunduğu, kamu harcamalarını daha da artırıcı tasarıların, Komisyonumuzda makro ekonomik büyüklükler dikkate alınarak değerlendirilmesinin daha yararlı olacağı,

– Yerel idarelerin imar işleriyle ilgili konularda faaliyet gösteren İller Bankası personeline söz konusu tazminatın ödenmesi halinde, benzer hizmetleri yerine getiren kamu kurumlarının talepleri ile karşılaşılabileceği,

– Kamu personelinin ücretlerine ilişkin düzenlemelerin geçici ve kurumlara yönelik özel düzenlemeler yerine, kalıcı ve hakkaniyet prensiplerine uygun olarak tüm kamu ücret sistemini kapsayacak şekilde yapılması gerektiği,

– Kıbrıs’ta görevlendirilecek personele ödenecek tazminatın üst sınırının, uygulamada tereddütlere yol açmayacak şekilde yeniden düzenlenmesinin daha uygun olacağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamada ise;

– Tasarının, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde görevlendirilen personelin uzun yıllardır karşı karşıya kaldığı mağduriyetin giderilmesi amacıyla hazırlandığı,

– Millî Savunma Bakanlığı ile Kuvvet Komutanlıklarının karargâhlarında istihdam edilen 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak çalışan sivil memurlara ödenen tazminatın, bu kurumlarda aynı şekilde istihdam edilen, aynı görev ve sorumluluklara sahip taşradaki sivil memurlara da ödenmesinin bir hakkın teslimi anlamına geldiği,

– Tasarı ile getirilen düzenlemelerin, kamu personelinin ücret sisteminin yeniden düzenlenmesine yönelik olarak hazırlanan Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde değerlendirilmesinde yarar görüldüğü,

İfade edilmiştir.

Geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek, maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi, İller Bankası personeline ödenmesi öngörülen bankacılık tazminatının, uygulanmakta olan yeni ekonomik program ile kamu personelinin özlük haklarının yeniden düzenlenmesine yönelik çalışmalar dikkate alınarak ve konunun üzerinde daha detaylı çalışmalar yapılarak daha sonra tekrar görüşülmek üzere metinden çıkarılmak suretiyle,

– Çerçeve 2 nci maddesi ile 500 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yapılan ibare değişikliğinde yer alan “her türlü ödemeler dahil” ifadesi uygulamada tereddütlere yol açmaması amacıyla personel mevzuatında memur aylığına esas teşkil eden ödemeleri kapsayacak şekilde 500 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinin yeniden düzenlenmesi ve madde numarasının metinden çıkarılan madde nedeniyle 1 inci madde olarak değiştirilmesi suretiyle,

– Çerçeve 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak aynen,

– Yürürlüğe ilişkin 4 üncü maddesinin, metinde yapılan değişiklikler nedeniyle yeniden düzenlenmesi ve madde numarasının 3 olarak değiştirilmesi suretiyle,

– Yürütmeye ilişkin 5 inci maddesi, 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Ahmet Kabil

 

Antalya

Ankara

Rize

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Altan Karapaşaoğlu

Hakkı Duran

Aslan Polat

 

Bursa

Çankırı

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

Masum Türker

 

Hatay

Hatay

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Nesrin Nas

Celal Adan

Hasan Çalış

 

İstanbul

İstanbul

Karaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

Kemal Köse

 

Kars

Kastamonu

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

 

Sakarya

Samsun

Tokat

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Gündoğan

 

 

 

Tunceli

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 13.6.1945 tarihli ve 4759 sayılı İller Bankası Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 2. – Aylıklarını 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek geçici 9 uncu ve ek geçici 21 inci maddelerine göre alan İller Bankası personeli, 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (2) numaralı fıkrası hükümlerinden aynı esas ve usullere göre yararlanır.”

MADDE 2. – 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kıbrıs’a Gönderilecek Türk Askerî Birliği Mensuplarının Aylık ve Ücretleriyle Çeşitli İstihkakları ve Birliğin Başka Giderleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki  “(ek  gösterge  dahil)  brüt  tutarının % 100 fazlası” ibaresi “(her türlü ödemeler dahil) % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca tespit edilecek oran” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 3. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun ek 17 nci maddesinin (C) fıkrasının birinci bendindeki “merkez karargâhlarında” ibaresi “kadrolarında” şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 4. – Bu Kanunun 3 üncü maddesi 15.1.2002, 2 nci maddesi 1.6.2001 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 14.7.1964 tarihli ve 500 sayılı Kıbrıs’a Gönderilecek Türk Askerî Birliği Mensuplarının Aylık ve Ücretleriyle Çeşitli İstihkakları ve Birliğin Başka Giderleri Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu personele, bir ayda aldıkları aylık (ek gösterge dahil), taban aylığı, kıdem aylığı, ödenek ve her türlü zam ve tazminat toplamının net tutarının % 100’ünü geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca tespit edilecek tutar, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tâbi olmaksızın her ay tazminat olarak ayrıca ödenir ve bu tazminata hak kazanmada ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır.”

MADDE 2. – Tasarının  3 üncü  maddesi 2 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Bu Kanun 15.1.2002’den geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Tasarının  5  inci  maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Dr. Y. Karakoyunlu

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

H. Gemici

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

F. Bal

E. S. Gaydalı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

Prof. Dr. A. Çay

R. Önal

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

R. K. Yücelen

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

Z. Çakan

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin