Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 715)
Avrupa Çevre
Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile
İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Çevre, Plan ve Bütçe ve Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/805)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
3.1.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-205/68 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 8.12.2000
tarihinde kararlaştırılan “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve
Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili
Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Komisyonlarda
ve Genel Kurul’da öncelikle görüşülmesini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
Avrupa Çevre Ajansı, AB Konseyinin 7 Mayıs 1990 tarihli
Yönetmeliğiyle, çevre alanında veri tabanları ve raporlar hazırlamak, çevresel
araştırmalar yapmak, periyodik raporlama sistemlerine destek sağlamak, hizmet
sunumu ve şebeke altyapısını oluşturmak amacıyla çalışmalar yürütmek üzere
kurulmuştur. Ajans, tüzel kişiliği haiz uluslararası bir kuruluş statüsündedir.
Türkiye, Avrupa Çevre Ajansına 1999 yılında üyelik
başvurusunda bulunmuş ve katılım anlaşması, AB’ye aday diğer ülkelerle birlikte
9 Ekim 2000 tarihinde imzalanmıştır.
Türkiye’nin Ajansa katılımı :
• Çevre, tarım, sanayi gibi çeşitli alanlarda, AB
müktesebatına uyum sürecinde gerekli olan doğru, güvenilir, AB standartlarına
uygun çevresel verilerin derlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli
altyapının oluşturulması,
• Kalkınma planları, ulusal strateji ve politikaların
hazırlanması aşamasında, karar mercilerine çevre alanında gerekli veri ve
bilgilerin temini,
• AB’ye aday ülkeler tarafından hazırlanan projelerin
AB tarafından finanse edilmesi amacıyla tüm projeler için bir şart olarak öne
sürülen “çevresel etki değerlendirmeleri”nin yapılması için gerekli tüm veri ve
bilgilerin sağlanması,
• Çevresel verilerle ilgili “ulusal standart”ın
oluşturulması,
• Çevre Bakanlığı tarafından başlatılan ve Bakanlığın
koordinasyonunda diğer kurum ve kuruluşların katılımıyla yürütülen “Ulusal
Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması Projesi”nin desteklenmesi,
• Ülkemizin, Ajans bünyesindeki Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına katılması sonucunda ülkemizdeki çevre durumunun düzenli bir şekilde
izlenmesi, AB üyesi ülkeler ve diğer aday ülkelerle çevre konusunda doğrudan
yakın temas ve bu konudaki verilere anında ulaşma imkânının kazanılması,
• Sözkonusu çevre durumu izleme sisteminin açık kaynak
olması nedeniyle, çevre alanındaki veri ve bilgilerden toplumun da
yararlanması, böylece çevre bilincinin gelişmesi
Gibi önemli kazanımlar sağlayacaktır.
Çevre
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Çevre
Komisyonu |
24.1.2001 |
|
|
Esas
No. : 1/805 |
|
|
|
Karar No.: 3 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, Komisyonumuza 11.1.2001 tarihinde
gönderilen “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye
Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti
Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai
Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye
Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 24.1.2001 tarihli 4 üncü toplantısında Dışişleri ve Çevre
Bakanlıkları ile Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliği yetkililerinin
hazır bulunmalarıyla görüşülmüştür.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerin ardından
maddelere geçilmiş ve Tasarı, Bakanlar Kurulundan gelen şekliyle aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ediz
Hun |
Sedat
Çevik |
Esvet
Özdoğu |
|
|
İstanbul |
Ankara |
Ankara |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Burhan
İsen |
Abdülkadir
Akcan |
Ali
Arabacı |
|
|
Batman |
Afyon |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet
Sünnetçioğlu |
Nurettin
Aktaş |
Hakkı
Töre |
|
|
Bursa |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı
Oğuz Aykut |
Hamdi
Baktır |
Nural
Karagöz |
|
|
Hatay |
Kayseri |
Kırklareli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Özkan
Öksüz |
Hasan
Özyer |
Nazif
Topaloğlu |
|
|
Konya |
Muğla |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret
Uzunhasan |
Mehmet
Ceylan |
Hasan
Suna |
|
|
Muğla |
Sivas |
Yalova |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İlyas
Arslan |
|
|
|
|
Yozgat |
|
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan
ve Bütçe Komisyonu |
|
18.1.2001 |
|
|
Esas
No. : 1/805 |
|
|
|
|
Karar No. : 17 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
3.1.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 11.1.2001 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna,
tali komisyon olarak da Çevre Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilen “Avrupa
Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı
ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 17.1.2001 tarihinde
yapmış olduğu 22 nci birleşimde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı
Sabahattin Çakmakoğlu, Maliye, Dışişleri ve Çevre Bakanlıkları ile Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip
görüşülmüştür.
Avrupa Çevre Ajansı (AÇA), çevre ile ilgili veri
tabanları ve tematik raporlar hazırlamak, entegre çevresel değerlendirme
çalışmaları yapmak, periyodik raporlama ve raporlama sistemlerine destek
sağlamak, servis ve şebeke altyapısını oluşturmak amacıyla çalışmalar yürütmek
ve bu amaçla gerekli idarî yapıyı oluşturmak gibi konularda hizmet veren tüzel
kişiliği haiz uluslararası bir kuruluştur. Kuruluşa AB üyesi ülkeler ve bazı
EFTA ülkeleri üyedir. Üyeler Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına bağlıdırlar.
Türkiye, Avrupa Çevre Ajansına 1999 yılı Haziran ayında
üyelik başvurusunda bulunmuş, 27 Mart 2000 tarihinde AB Komisyonu ile
müzakerelere başlanmıştır. AÇA’ya ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye
Cumhuriyetinin katılımı ile ilgili olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye
Cumhuriyeti arasında yapılan anlaşmanın kabul edilmesi ile ilgili müzakerelerin
nihai senedi 9 Ekim 2000 tarihinde imzalanmıştır.
Tasarı, sözkonusu anlaşmanın ve nihai senedin
onaylanmasının uygun bulunmasını öngörmektedir.
Komisyonumuzda tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Devlet Bütçesine önemli malî yük getiren uluslararası
kuruluşlara katılımımızı düzenleyen bu tür anlaşmaların onaylanması esnasında,
sözkonusu Kuruluşa üyeliğin ülkemize sağlayacağı katkıların çok iyi
değerlendirilmesi gerektiği,
– AB’ye aday ülkelerin sözkonusu kuruluşlara üye olup
olmadıkları konusunda Komisyonumuzun bilgilendirilmesinde yarar olduğu,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– AÇA’nın Türkiye’ye AB’ye tam üyelik kapılarını açan
ilk AB kurumu olduğu,
– AB’ye aday ülkelerin tümünün sözkonusu Kuruluş ile
katılım anlaşması imzaladığı,
– Kuruluşa katkı paylarının hesabına ülkelerin Gayri
Safi Millî Hâsılalarının dikkate alındığı,
Belirtilmiştir.
Görüşmeler sonucunda Tasarı ve gerekçeleri
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının sözkonusu katılım Anlaşmasının ve nihai
senedin onaylanmasının uygun bulunmasına dair 1 inci maddesi ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna havale edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Nihat
Gökbulut |
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar
Yakın |
Sait
Açba |
|
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
M.
Güven Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin
Arabacı |
Zeki Ergezen |
Hayati
Korkmaz |
|
|
Bilecik |
Bitlis |
Bursa |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı
Duran |
Hüseyin
Karagöz |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aslan
Polat |
Mehmet
Sadri Yıldırım |
Metin
Kalkan |
|
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Dönen |
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Celal
Adan |
Hasan
Çalış |
Arslan
Aydar |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Serdaroğlu |
Necdet
Tekin |
Kemal
Köse |
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Çelebi |
Metin
Ergun |
Ş.
Ramis Savaş |
|
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cevat Ayhan |
Kemal
Kabataş |
Lütfi
Ceylan |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Tokat |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir
Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye BüyükMillet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
13.6.2001 |
|
|
Esas No. : 1/805 |
|
|
|
Karar No. : 26 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına
Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye
Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin
Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye
Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının
Onaylanmasının UygunBulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 26 Nisan
2001 tarihli 16 ncı birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ile Çevre Bakanlığı
temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Çevre alanında veri tabanları ve raporlar hazırlamak,
çevresel araştırmalar yapmak ve periyodik raporlama sistemlerine destek
sağlamak üzere kurulan Avrupa Çevre Ajansı tüzel kişiliği haiz uluslararası bir
kuruluş statüsündedir.
Türkiye’nin, ajansa katılımı;
- Çevre, tarım, sanayi gibi alanlarda AB standartlarına
uygun çevre verilerinin derlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli altyapının
oluşturulması,
- “Çevresel etki değerlendirmeleri”nin yapılması için
tüm veri ve bilgilerin sağlanması,
- Çevresel verilerle ilgili “ulusal standart”ın
oluşturulması,
- “Ulusal Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması
Projesi”nin desteklenmesi,
- AB üyesi ülkeler ve diğer aday ülkelerle çevre
konusunda yakın temas sağlanması,
Gibi faydalar sağlayacaktır.
Çevre izleme sisteminin açık kaynak olması nedeniyle,
toplumda çevre bilincinin gelişmesine katkıda bulunacağı öngörülen Tasarı
Komisyonumuzca uygun görülerek kabul edilmiştir.
Raporumuz GenelKurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Kâmran İnan |
Suat Çağlayan |
Mehmet Kaya |
|
|
Van |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hikmet Uluğbay |
Ş. Bülent Yahnici |
Nesrin Ünal |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Agâh Oktay Güner |
Teoman Özalp |
Servet Sazak |
|
|
Balıkesir |
Bursa |
Eskişehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zafer Güler |
İrfan Gündüz |
Abdullah Gül |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arı |
Basri Coşkun |
M.Necati Çetinkaya |
|
|
Konya |
Malatya |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birol Büyüköztürk |
Ahmet Zamantılı |
Mehmet Yaşar Ünal |
|
|
Osmaniye |
Tekirdağ |
Uşak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
AVRUPA ÇEVRE AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA
TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ARASINDA YA-PILAN ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ
MÜZAKERELERİN NİHAÎ SENEDİNİN VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU
ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA ÇEVRE AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM
AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve
Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu
ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili
Müzakerelerin Nihaî Senedi”nin ve “Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu
Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem
Ağına Katılımı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve Köyişleri
Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AVRUPA ÇEVRE AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA
TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE
CUMHURİYETİ ARASINDA YA-PILAN ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ
MÜZAKERELERİN NİHAÎ SENEDİNİN VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU
ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA ÇEVRE AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM
AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Avrupa Çevre
Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile
İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın
Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedi
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Avrupa Komisyonu
Temsilcileri, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye
Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye
Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak Anlaşma Metnini müzakere ve kabul etmek amacıyla
iki bin yılı içinde müzakereler yapmıştır.
Avrupa Komisyonu Temsilcileri, Avrupa Topluluğu
Konseyinin, AB’ye Aday Ülkelerin Avrupa Çevre Ajansına Katılımlarının
Müzakeresi Hakkındaki 14 Şubat 2000 tarihli Tavsiye Kararını temel alarak,
yukarıda bahsedilen müzakereleri Avrupa Topluluğu adına yürütmüştür.
Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
temsilcileri, 27 Mart 2000 ve 10 Temmuz 2000 tarihlerinde Brüksel’de
gerçekleştirilen müzakerelerin sonuçlarını dikkate almışlardır.
Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
temsilcileri müzakere sonuçlarını onaylamışlar, Türkiye Cumhuriyetinin, Avrupa
Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımıyla İlgili Olarak
Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak ve Bu Nihaî Senede
Eklenecek Anlaşma Metnini kabul etmişlerdir.
Türkiye Cumhuriyetinin, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa
Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye
Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak Anlaşma, 18. Maddesi gereğince Tarafların
kendi usullerine göre onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Taraf’ın ilk Taraf’a
kendi işlemlerini tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın ilk
gününde yürürlüğe girecektir.
Toplantıda hazır bulunan temsilciler huzurunda bu Nihaî
Senet imzalanmıştır.
Brüksel’de Dokuz Ekim İki Bin tarihinde imzalanmıştır.
|
|
Avrupa
Komisyonu |
Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti |
|
|
Adına |
Adına |
Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa
Çevre Ajansı
ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımı Anlaşması
Taraflardan biri olarak AVRUPA TOPLULUĞU,
Ve diğer tarafta bundan böyle “Türkiye” olarak anılacak
TÜRKİYE CUMHURİYETİ,
Türkiye’nin Avrupa Çevre Ajansına katılmak için Avrupa
Birliğine üye olmadan önce başvurduğunu DİKKATE ALARAK;
Lüksemburg Avrupa Konseyi’nin (Aralık 1997), Topluluk
program ve ajanslarına katılımı, katılma öncesi stratejinin geliştirilmesi için
bir yöntem olarak kabul ettiğini ANIMSAYARAK,
Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem
Ağı’nın Kurulması Hakkında 933/19992 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş
1210/901 sayılı Konseyi Tüzüğünü DİKKATE ALARAK,
Türkiye’nin nihaî amacının Avrupa Birliği’ne üyelik
olduğu ve Avrupa Çevre Ajansına katılımın, bu hedefe ulaşılmasında Türkiye’ye
yardımcı olacağı gerçeğini TANIYARAK,
AŞAĞIDAKİ HUSUSLARI KARARLAŞTIRMIŞLARDIR :
Madde 1
933/99
sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90 sayılı Konsey Tüzüğü (EEC) ile
kurulan Avrupa Çevre Ajansı (bundan böyle “Ajans” olarak anılacaktır) ile
Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem Ağı (EIONET)’na Türkiye bütünüyle katılacaktır.
Madde 2
Türkiye, Madde 1 altında
belirtilen faaliyetlere (Ajans ve EIONET) aşağıda belirtilen şekilde malî katkı
sağlayacaktır :
Türkiye tarafından faaliyetleri kademeli olarak
üstlenileceği 3 yıllık bir süre içerisinde katkı giderek artacaktır. Ödenmesi
gereken malî katkılar :
1. yıl için
2,033,000 Euro
2. yıl için
2,596,000 Euro
3. yıl için
3,127,000 Euro’dur.
1 OJL 120, 11/05/1990
S. 0001-0006
2 OJL 117,
05/05/1999 S. 0001-0004
Bu Anlaşmanın yürürlüğe girişinin dördüncü yılından
itibaren, Türkiye kendi malî katkısının tamamını (yani 3,127,000 Euro)
karşılamak zorundadır.
Topluluğun yardım programlarından yapılabilecek malî
katkı, ilgili Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.
Türkiye’nin Malî Katkısı hakkındaki ek hüküm ve
koşullar, bu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasını oluşturan Ek 1’de
belirtilmiştir.
Madde 3
Türkiye, oy hakkı olmaksızın, Ajans Yönetim Kuruluna
bütünüyle iştirak edecek ve Ajansın Bilimsel Komitesinin çalışmalarına
katılacaktır.
Madde 4
933/1999 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90
sayılı Konsey Tüzüğünün 4 (2) Maddesinde belirtildiği üzere, Türkiye, bu
Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay içerisinde kendi ulusal bilgi
ağlarının ana elemanlarını Ajansa bildirecektir.
Madde 5
Türkiye, özellikle 4. Maddede değinilen veya kendi
toprakları üzerinde tesis edilmiş diğer kuruluşlar arasından, 6. Maddede
değinilen konu merkezleri de dahil olmak üzere Ajansa veya EIONET’in parçası
olan kuruluş veya birimlere ulusal düzeyde verilecek bilginin iletilmesini
ve/veya eşgüdümünü sağlayacak bir “ulusal odak noktası” belirleyecektir.
Madde 6
Türkiye ayrıca, 4. Maddede belirtilen süre içerisinde,
Türkiye topraklarında kurulu bulunan ve özel ilgi alanlarındaki belirli
konularda Ajansla işbirliği yapma görevinin tevdi edilebileceği kuruluşları
veya diğer kurumları belirleyebilecektir.Bu şekilde belirlenecek bir kuruluş,
ağın konu merkezi sıfatıyla, belirli görevler için Ajansla anlaşma yapabilecek
konumda olmalıdır. Bu merkezler, ağın parçası olan diğer kuruluşlarla işbirliği
yapacaklardır.
Madde 7
4., 5. ve 6. Maddelerde sayılan bilgilerin alınmasından
sonraki üç ay içerisinde, Ajans Yönetim Kurulu, Türkiye’nin katılımını
değerlendirmek için ağın ana elemanlarını gözden geçirecektir.
Madde 8
Türkiye, Ajans çalışmaları kapsamında oluşturulmuş
bulunan yükümlülüklere ve uygulamalara göre veri sağlamakla yükümlüdür.
Madde 9
Ajans 4 üncü,
5 inci ve 6 ncı maddelerde değinildiği üzere, ağın bir parçasını oluşturan ve
Türkiye tarafından belirlenmiş kuruluş veya birimlerle, kendilerine tevdi
edilmiş görevlerin başarılı biçimde ifasını teminen, bilhassa sözleşme şeklinde
gerekli düzenlemeleri yapma konusunda anlaşmaya varabilir.
Madde 10
Gizli
bilgilere Türkiye ve Topluluk içerisinde aynı derecede koruma sağlanması kaydı
ile, Ajans’tan çıkan veya Ajans’a sağlanan çevresel veriler yayınlanabilir ve
halkın söz konusu verilere erişimi sağlanabilir.
Madde 11
Ajans,
Türkiye’de tüzel kişiliği haiz olacak ve Türkiye’deki kanunlarla tüzel kişilere
sağlanan en geniş yasal kapasiteyi kullanabilecektir.
Madde 12
Türkiye, bu
Anlaşmanın Ek II’sinde yer alan ve Anlaşmanın ayrılmaz parçası olan Avrupa
Toplulukları İmtiyazlar ve Muafiyetler Protokolü’nü Ajans’a yönelik olarak
uygulayacaktır.
Madde 13
Avrupa
Topluluklarının Personel Düzenlemeleri ve diğer hizmetlilerinin istihdam
koşulları hakkında 259/68 sayılı Konsey Tüzüğü’nün3 12(2)(a) Maddesine getirilecek
bir derogasyon vasıtasıyla, vatandaşlık haklarından bütünüyle yararlanan Türk
uyruklular, İcra Direktörü tarafından, Ajansta sözleşmeli olarak
çalıştırılabilirler.
Madde 14
Taraflar bu
Anlaşma çerçevesindeki yükümlülüklerini yerine getirmek için gerekli olan genel
veya özel her türlü tedbiri alacaklardır. Taraflar, Anlaşmada yer alan
hedeflere ulaşılmasını gözeteceklerdir.
Madde 15
Bu Anlaşma
Türkiye’nin Avrupa Birliğine üye oluşuna kadar sınırsız bir süre için
yapılmıştır. Taraflardan biri, diğer Tarafa bildirmek suretiyle bu Anlaşmayı
feshedebilir. Anlaşma, böyle bir bildirimin yapıldığı tarihten altı ay sonra
yürürlükten kalkacaktır.
Madde 16
Bu Anlaşma,
bir yanda Avrupa Topluluğunu, Avrupa Atom Enerjisi Topululuğunu ve Avrupa Kömür
ve Çelik Topluluğunu kuran Anlaşmaların uygulandığı topraklarda ve bu
Anlaşmaların koyduğu koşullarla, diğer yanda Türkiye topraklarında
uygulanacaktır.
Madde 17
Bu Anlaşma
her bir metin eşit derecede geçerli olmak üzere Danimarkaca, Felemenkçe,
İngilizce, Fince, Fransızca, Almanca, İtalyanca, İspanyolca, İsveççe, Yunanca,
Portekizce ve Türkçe dillerinde iki nüsha olarak kaleme alınmıştır.
Madde 18
Anlaşma,
Taraflarının kendi usullerine göre onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Tarafın ilk
Tarafa kendi işlemlerini tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın
ilk gününde yürürlüğe girecektir.
3 OJL56, 4.3.1968
EK I
Avrupa Çevre Ajansı’na
Türkiye’nin Malî Katkısı
1. – Avrupa Çevre Ajansına katılmak için Türkiye tarafından Avrupa
Birliği bütçesine malî katkı, katılımın,
1 inci yılı için 2
033 000 Euro,
2 nci yılı için 2
596 000 Euro,
3 üncü yılı için 3
127 000 Euro
olacaktır.
Türkiye dördüncü yıldan itibaren yapacağı malî katkının tamamını (yani 3
127 000 Euro) karşılamak zorundadır.
2. – Topluluk yardım programlarından yapılabilecek malî destek, ilgili
Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.
3. – Türkiye’nin katkısı, Avrupa Birliği genel bütçesinin tâbi olduğu
malî yönetmeliğe göre idare edilecektir.
Türk temsilci ve uzmanların, Avrupa Çevre Ajansı’nın çalışma programının
uygulanması çerçevesinde, Ajans toplantı ve faaliyetlerine katılmak amacıyla
yapacakları seyahat ve yevmiye giderleri, halen Avrupa Birliğine Üye Ülkeler
için geçerli olan usullere göre Avrupa Çevre Ajansınca geri ödenecektir.
4. – Bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra ve onu izleyen her yılın
başında, Komisyon, Türkiye’ye, Anlaşma çerçevesinde Avrupa Çevre Ajansına
yapacağı katkının ödenmesi için çağrıda bulunacaktır. Katıldığı ilk takvim yılı
için Türkiye, katıldığı tarihten o yılın sonuna kadar olan süreye oranlanacak
bir katkı ödeyecektir. Müteakip yıllar için yapılacak katkı, bu Anlaşmaya göre
olacaktır.
5. – Bu katkı EURO cinsinden ifade edilecek ve Avrupa Komisyonu’nun EURO
banka hesabına ödenecektir.
6. – Türkiye, yapacağı katkıyı, Komisyonun 1 Nisandan önce ödeme
çağrısında bulunması halinde 1 Mayıs’a kadar, veya çağrıda bulunulmasından
itibaren en geç 30 günlük bir süre içinde ödeyecektir.
7. – Katkının ödenmesindeki herhangi bir gecikme, Türkiye tarafından,
ödenmemiş miktara ödeme tarihinden itibaren uygulanacak bir faizin ödenmesini
gerektirecektir. Faiz oranı Avrupa Merkez Bankasının EURO cinsinden işlemlere
ödeme tarihinde uyguladığı oranın yüzde 1.5 üzerinde olacaktır.
EK II
AVRUPA TOPLULUKLARININ İMTİYAZLARI VE
MUAFİYETLERİ PROTOKOLÜ
ÂKİT TARAFLAR,
Avrupa Topluluklarının Tek Konsey ve Tek Komisyonunu kuran Antlaşmanın
28 inci maddesine göre, Toplulukların ve Avrupa Yatırım Bankası’nın,
görevlerinin ifası sırasında gerek duyulacak imtiyaz ve muafiyetlerden Üye
Ülkelerin toprakları üzerinde yararlanacaklarını dikkate alarak,
Bu Antlaşmaya eklenecek aşağıdaki hükümleri KARARLAŞTIRMIŞLARDIR:
BÖLÜM
I
AVRUPA TOPLULUKLARININ MÜLKLERİ, FONLARI,
MAL VARLIKLARI VE
İŞLETMELERİ
Madde
1
Topluluğun merkez ve binaları dokunulmazlığı haiz olacaktır. Bunlar,
arama, mükellef kılma, haciz veya kamulaştırmadan muaf tutulacaktır. Topluluğun
mülkleri ve mal varlıkları Avrupa Adalet Divanının yetkilendirilmesi olmaksızın
herhangi bir idarî ve yasal kısıtlamaya tâbi tutulamayacaktır.
Madde
2
Topluluk arşivleri dokunulmazlığı haiz olacaktır.
Madde
3
Topluluk, bunların mal varlıkları, gelirleri ve diğer mülkleri bütün
dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır.
Üye Ülke Hükümetleri, imkân olduğu takdirde, Toplulukça resmî kullanım
için bu tür vergileri içeren fiyatlarla önemli alımların yapıldığı yerlerde,
taşınır ve taşınmz mülklerin fiyatlarına dahil olan satış vergilerini veya
dolaylı vergileri düşürmek veya iade etmek için uygun tedbirleri alacaktır.
Topluluk içindeki rekabetin bozulmasına neden oldukları takdirde, bu tedbirlere
başvurulmayacaktır.
Sadece kamu hizmetlerinden tahakkuk ettirilen vergi ve matluplarda
herhangi bir muafiyet uygulanmayacaktır.
Madde
4
Topluluk, resmî amaçla kullanacakları malzemelerin ihracatı veya
ithalatı üzerindeki tüm gümrük vergilerinden, yasaklardan ve sınırlamalardan
muaf olacaktır; ihraç edilen malzemeler, para karşılığı olsun veya olmasın,
ithal edildikleri ülkedeki hükümetin onayladığı durumlar hariç, ithal
edildikleri ülke toprakları içinde elden çıkarılmayacaktır.
Topluluk, aynı zamanda yayınlarının ihracatı veya ithalatı üzerindeki
gümrük vergilerinden, yasaklamalardan ve sınırlamalardan muaf tutulacaktır.
Madde
5
Avrupa Kömür ve Çelik Topululuğu her çeşit dövizi bulundurabilecek ve
herhangi bir döviz cinsi üzerinden işlem yapabilecektir.
BÖLÜM
II
HABERLEŞME VE PASAVAN
Madde
6
Topluluk kuruluşları, resmî haberleşmeleri ve tüm dokümanlarının nakli
bağlamında, her bir üye ülkenin topraklarında, o Devletin diplomatik
elçiliklere tanıdığı muameleden faydalanacaklardır.
Topluluk kuruluşlarının resmî yazışmaları ve diğer resmî haberleşmeleri
sansüre tâbi olmayacaktır.
Madde
7
Formatı Konsey tarafından belirlenecek ve Üye Ülke makamlarınca geçerli
seyahat belgeleri olarak tanınacak pasavanlar, Topluluk kuruluşlarının
çalışanlarına ve üyelerine, bu kuruluşların Başkanları tarafından verilebilir.
Bu Pasavanlar, Topluluk çalışanlarının Personel Düzenlemeleri ve Diğer
Görevlilerinin İstihdam Koşullarında belirtilen şartlar altında istihdam edilen
çalışanları ile diğer görevlilerine verilecektir.
Komisyon, üçüncü ülkelerde bu pasavanların geçerli seyahat belgeleri
olarak tanınmaları için anlaşmalar yapılabilir.
İşbu maddenin 1 inci paragrafının hükümleri uygulanıncaya kadar, işbu
Anlaşma yürürlüğe girdiği tarihte Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğunun İmtiyazlar
ve Muafiyetler Protokolünün 6 ncı maddesinde belirtilen pasavana sahip bulunan
kuruluşların üye ve çalışanlarına, söz konusu 6 ncı madde hükümleri
uygulanacaktır.
BÖLÜM
III
AVRUPA PARLAMENTOSU ÜYELERİ
Madde
8
Avrupa Parlamentosu toplantı yerlerine veya toplantı yerinden
seyahatleri sırasında, Avrupa Parlamentosu Üyelerinin serbest dolaşımına idarî
veya diğer kısıtlamalar getirilmeyecektir.
Gümrük ve döviz kontrollerinde Avrupa Parlamentosu Üyelerine
a) Kendi Hükümetleri tarafından, geçici resmî görevlerle yurt dışına
seyahat eden kıdemli görevlilere tanınan kolaylıkların aynısı;
b) Diğer Üye Ülkeler tarafından, geçici resmî görevlerle seyahat eden
yabancı hükümet temsilcilerine tanınan kolaylıkların aynısı sağlanacaktır.
Madde
9
Avrupa Parlamentosu Üyelerinin görevlerinin ifası sırasındaki beyanları
veya olayları, herhangi bir soruşturma, tevkif veya davaya tâbi olmayacaktır.
Madde
10
Avrupa Parlamentosu oturumlarında, Avrupa Parlamentosu Üyeleri:
a) Kendi ülkelerinin topraklarında, parlamento üyelerine uygulanan
muafiyetlerden;
b) Diğer herhangi bir Üye Ülkenin toprağında, tevkif ve dava
bağışıklığından yararlanacaklardır.
Avrupa Parlamentosu Üyelerine, Parlamento’nun toplantı yerinden veya
toplantı yerine seyahat ederken de aynı şekilde muafiyet uygulanacaktır.
Bir üye, suçüstü yakalandığında muafiyet talep edemez ve muafiyet,
Avrupa Parlamentosunun, üyelerinden birinin muafiyetini kaldırma hakkını
engellemez.
BÖLÜM
IV
AVRUPA TOPLULUKLARI KURULUŞLARININ
ÇALIŞMALARINDA YER ALAN ÜYE ÜLKE TEMSİLCİLERİ
Madde
11
Avrupa Topluluğu kuruluşlarının çalışmalarında yer alan Üye Ülke
temsilcileri, bunların danışmanları ve teknik uzmanları, görevlerini icra
ederken ve toplantı yerine ve toplantı yerinden seyahatlerinde, mutad
imtiyazlar, muafiyetler ve kolaylıklardan faydalanma hakkına sahip
olacaklardır.
Bu madde aynı zamanda Topluluğun danışma organlarının üyelerine de
uygulanacaktır.
BÖLÜM
V
AVRUPA TOPLULUKLARININ MEMURLARI VE DİĞER
GÖREVLİLERİ
Madde
12
Topluluk memurları ve diğer görevlileri, her bir Üye Ülkenin toprağında
iken ve uyrukları ne olursa olsun:
a) bir yandan Topluluk memurları ve diğer görevlilerinin Topluluğa karşı
sorumlulukları; diğer yandan Topluluklar ile, Topluluk memurları ve diğer
görevlileri arasındaki anlaşmazlıklarda Adalet Divanının yetkisi hakkındaki
Anlaşma hükümlerine tâbi olarak, resmî görevlerini yerine getirirken yaptıkları
yazılı ya da sözlü beyanları da dahil, tüm eylemler için yasal işlemlerden muaf
tutulacaktır. Bu muafiyet, görevlerinin sona ermesinden sonra da devam
edecektir.
b) eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları kişiler ile birlikte, iltica
kısıtlamalarına veya yabancıların kaydına yönelik işlemlere tâbi
olmayacaklardır;
c) nakit para ve döviz düzenlemeleri konusunda, uluslararası
kuruluşların memurlarına mutaden uygulanan kolaylıklardan
yararlandırılacaklardır;
d) atandıkları ülkede görevlerine ilk başladıklarında, mobilyalarını ve
eşyalarını gümrüksüz olarak ithal etme hakkına ve bu ülkedeki görevleri sona
erdiğinde, mobilyalarını ve eşyalarını gümrüksüz olarak yeniden ihraç etme
hakkına sahip olacaklardır. Her iki durumda da bu hakkın icra edildiği ülkenin
hükümeti tarafından gerekli görülecek koşullara tâbi olacaklardır;
e) son ikamet ettikleri ülkede veya uyruğunu taşıdıkları ülkede piyasa
koşullarına göre edindikleri bir motorlu aracı, şahsî kullanımları için
gümrüksüz olarak ithal ve gümrüksüz olarak tekrar ihraç etme hakkını haiz
olacaklardır. Her durumda, ilgili ülkenin gerekli gördüğü koşullara tâbi
tutulacaklardır.
Madde
13
Komisyonun önerisi üzerine Konsey tarafından belirlenen yöntem ve
koşullara uygun olarak, Topluluk çalışanları ve diğer görevlilerinin Toplulukça
ödenen maaşları, ücretleri ve aylıkları üzerinden, Topluluk yararı için bir
miktar vergi tahakkuk edilecektir.
Topluluklar tarafından ödenen maaşlar, ücretler ve aylıklar ulusal
vergilerden muaf tutulacaktır.
Madde
14
Gelir vergisi, varlık vergisi ve veraset vergisi ile, Topluluğa Üye
Ülkeler arasında akdedilen çifte vergilendirmenin önlenmesi sözleşmelerinin
uygulanmasında, sadece Topluluk birimlerindeki görevlerinin ifası amacıyla ve
vergi düzenlemeleri çerçevesinde, Topluluk hizmetine girdikleri sırada yasal
olarak ikamet ettikleri ülke dışında bir Üye Ülke toprağında ikamet tesis eden
Topluluk memurları ile diğer görevlilerinin, hem yasal ikametlerinin bulunduğu
ülkede, hem de vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkede,
vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkenin Topluluk üyesi
olması kaydıyla, bu sonuncu ülkedeki ikametlerini muhafaza ettikleri kabul
olunacaktır. Bu kural, ayrıca gelir getiren bir işte çalışmamaları kaydıyla
eşlere ve işbu maddede konu edilen kişilerin bakmakla yükümlü olduğu ve
himayesinde bulunan çocuklara da uygulanacaktır.
Bir önceki paragrafta işaret edilen kişilere ait olan ve bunların
bulundukları ülke topraklarında yeralan menkul malları, sözkonusu ülkedeki
veraset vergisinden muaf tutulacaktır; bu menkul malların veraset vergisi
hesaplanırken, üçüncü ülkelerin haklarına ve uluslararası çifte vergilendirme
sözleşmelerinin muhtemel uygulamalarına bağlı olarak, bu malların, vergi
düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis edilen ülkede olduğu varsayılacaktır.
Sadece diğer uluslararası organizasyonların hizmetindeki görevlerin
ifası nedeniyle elde edilen bir ikametgah, bu Madde hükümlerinin uygulanmasında
dikkate alınmayacaktır.
Madde
15
Konsey, Komisyonun önerisi üzerine oybirliğiyle, Topluluk memurları ve
diğer görevlilerinin sosyal güvenlik düzenlemelerine ilişkin bir şema
oluşturacaktır.
Madde
16
Konsey, Komisyonun önerisiyle ve ilgili diğer kuruluşlara danıştıktan
sonra, 12. Madde, 13. Maddenin 2. paragrafı ve 14. Madde hükümlerinin, hangi
kategorideki Topluluk memurları ve diğer görevlilerine tamamen veya kısmen
uygulanacağına karar verecektir.
Bu kategorilerde yer alan görevlilerin ve diğer çalışanların adları,
dereceleri ve adresleri Üye Ülke hükümetlerine düzenli olarak bildirilecektir.
BÖLÜM
VI
AVRUPA TOPLULUKLARINA AKREDİTE EDİLEN
ÜÇÜNCÜ ÜLKE
GÖREVLİLERİNİN İMTİYAZLARI VE DOKUNULMAZLIKLARI
Madde
17
Toplulukların merkezinin bulunduğu
Üye Ülke, Topluluğa akredite edilen üçüncü ülke memurlarına mutad
diplomatik imtiyaz ve dokunulmazlıkları sağlayacaktır.
BÖLÜM
VII
GENEL KAİDELER
Madde
18
İmtiyazlar, dokunulmazlıklar ve kolaylıklar, Topluluk memurları ve diğer
görevlilerine, yalnızca Topluluk menfaatleri için sağlanacaktır.
Sözkonusu muafiyet Topluluk menfaatlerine aykırı görülmediği takdirde,
Topluluk kuruluşlarının, herhangi bir görevli veya çalışanına verilen
muafiyetten feragat etmeleri gereklidir.
Madde
19
Topluluk kuruluşları, bu Protokolü uygulamak amacıyla, ilgili Üye
Ülkelerin sorumlu makamları ile işbirliği yapacaklardır.
Madde
20
12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Komisyon
Üyelerine uygulanacaktır.
Madde
21
12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Hâkimler ve
Hukuk Müşavirlerinin Yasal İşlemlerden Muafiyetlerine Dair Adalet Divanı
Statüsü Protokollerinin 3. Maddesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Adalet
Divanı Hâkimleri, Hukuk Müşavirleri, Sicil Memuru ve Yardımcı Raportörlere
uygulanacaktır.
Madde
22
Bu Protokol, Banka Statüsüne dair Protokol hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, Avrupa Yatırım Bankasına, Banka faaliyetlerinde yer alan Üye Ülke
temsilcilerine, Banka memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.
Avrupa Yatırım Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle
herhangi bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tâbi olmayacak, aynı zamanda
Bankanın merkezinin bulunduğu Devlette, bununla bağlantılı olabilecek her çeşit
formaliteden muaf tutulacaktır. Benzer şekilde, feshi veya tasfiyesi de
hernangi bir yükümlülüğe sebebiyet vermeyecektir. Son olarak, Bankanın ve organlarının
Banka Statüsüne uygun faaliyetleri, hiçbir muamele vergisine konu olmayacaktır.
Madde
23*
Bu protokol, Avrupa Merkez Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankasının
Statüsüne Dair Protokol kaideleri saklı kalmak kaydıyla, Avrupa Yatırım
Bankasına, memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.
Avrupa Merkez Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle herhangi
bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tâbi olmayacak, aynı zamanda bankanın
merkezinin bulunduğu Devlette bununla bağlantılı olabilecek her çeşit
formaliteden muaf tutulacaktır. Bankanın ve organlarının Avrupa Merkez
Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankası Kanununa uygun olarak yürüttükleri
faaliyetlerin hiçbir muamele vergisine konu olmayacaktır.
Yukarıdaki kurallar aynı zamanda Avrupa Para Enstitüsüne de
uygulanacaktır. Enstitünün tasfiyesi veya dağılması durumunda hiçbir hak iddia
edilemeyecektir.
Bu hususları dikkate alarak, aşağıda imzası bulunan tam yetkili
temsilciler tarafından bu Protokol imzalanmıştır.
Brüksel’de sekiz nisan bin dokuz yüz altmış beş tarihinde imzalanmıştır.
Paul Henri Spaak
Kurt Schmücker
Maurice Couve de Murville
Amintone Fanfani
Pierre Werner
J. M. A. H. Luns
sıra
sayısınınsonu