Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 715)

 

Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Çevre, Plan ve Bütçe ve Dışişleri Komisyonları Raporları (1/805)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

3.1.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-205/68

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 8.12.2000 tarihinde kararlaştırılan “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Komisyonlarda ve Genel Kurul’da öncelikle görüşülmesini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

GEREKÇE

Avrupa Çevre Ajansı, AB Konseyinin 7 Mayıs 1990 tarihli Yönetmeliğiyle, çevre alanında veri tabanları ve raporlar hazırlamak, çevresel araştırmalar yapmak, periyodik raporlama sistemlerine destek sağlamak, hizmet sunumu ve şebeke altyapısını oluşturmak amacıyla çalışmalar yürütmek üzere kurulmuştur. Ajans, tüzel kişiliği haiz uluslararası bir kuruluş statüsündedir.

Türkiye, Avrupa Çevre Ajansına 1999 yılında üyelik başvurusunda bulunmuş ve katılım anlaşması, AB’ye aday diğer ülkelerle birlikte 9 Ekim 2000 tarihinde imzalanmıştır.

Türkiye’nin Ajansa katılımı :

• Çevre, tarım, sanayi gibi çeşitli alanlarda, AB müktesebatına uyum sürecinde gerekli olan doğru, güvenilir, AB standartlarına uygun çevresel verilerin derlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli altyapının oluşturulması,

• Kalkınma planları, ulusal strateji ve politikaların hazırlanması aşamasında, karar mercilerine çevre alanında gerekli veri ve bilgilerin temini,

• AB’ye aday ülkeler tarafından hazırlanan projelerin AB tarafından finanse edilmesi amacıyla tüm projeler için bir şart olarak öne sürülen “çevresel etki değerlendirmeleri”nin yapılması için gerekli tüm veri ve bilgilerin sağlanması,

• Çevresel verilerle ilgili “ulusal standart”ın oluşturulması,

• Çevre Bakanlığı tarafından başlatılan ve Bakanlığın koordinasyonunda diğer kurum ve kuruluşların katılımıyla yürütülen “Ulusal Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması Projesi”nin desteklenmesi,

• Ülkemizin, Ajans bünyesindeki Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına katılması sonucunda ülkemizdeki çevre durumunun düzenli bir şekilde izlenmesi, AB üyesi ülkeler ve diğer aday ülkelerle çevre konusunda doğrudan yakın temas ve bu konudaki verilere anında ulaşma imkânının kazanılması,

• Sözkonusu çevre durumu izleme sisteminin açık kaynak olması nedeniyle, çevre alanındaki veri ve bilgilerden toplumun da yararlanması, böylece çevre bilincinin gelişmesi

Gibi önemli kazanımlar sağlayacaktır.

 

Çevre Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Çevre Komisyonu

24.1.2001

 

Esas No. : 1/805

 

 

Karar No.: 3

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca, Komisyonumuza 11.1.2001 tarihinde gönderilen “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 24.1.2001 tarihli 4 üncü toplantısında Dışişleri ve Çevre Bakanlıkları ile Başbakanlık Avrupa Birliği Genel Sekreterliği yetkililerinin hazır bulunmalarıyla görüşülmüştür.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerin ardından maddelere geçilmiş ve Tasarı, Bakanlar Kurulundan gelen şekliyle aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Ediz Hun

Sedat Çevik

Esvet Özdoğu

 

İstanbul

Ankara

Ankara

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Burhan İsen

Abdülkadir Akcan

Ali Arabacı

 

Batman

Afyon

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Sünnetçioğlu

Nurettin Aktaş

Hakkı Töre

 

Bursa

Gaziantep

Hakkâri

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Oğuz Aykut

Hamdi Baktır

Nural Karagöz

 

Hatay

Kayseri

Kırklareli

 

Üye

Üye

Üye

 

Özkan Öksüz

Hasan Özyer

Nazif Topaloğlu

 

Konya

Muğla

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Fikret Uzunhasan

Mehmet Ceylan

Hasan Suna

 

Muğla

Sivas

Yalova

 

 

Üye

 

 

 

İlyas Arslan

 

 

 

Yozgat

 

 

 

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

18.1.2001

 

Esas No. : 1/805

 

 

 

Karar No. : 17

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 3.1.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 11.1.2001 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Çevre Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilen “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihai Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 17.1.2001 tarihinde yapmış olduğu 22 nci birleşimde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu, Maliye, Dışişleri ve Çevre Bakanlıkları ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.

Avrupa Çevre Ajansı (AÇA), çevre ile ilgili veri tabanları ve tematik raporlar hazırlamak, entegre çevresel değerlendirme çalışmaları yapmak, periyodik raporlama ve raporlama sistemlerine destek sağlamak, servis ve şebeke altyapısını oluşturmak amacıyla çalışmalar yürütmek ve bu amaçla gerekli idarî yapıyı oluşturmak gibi konularda hizmet veren tüzel kişiliği haiz uluslararası bir kuruluştur. Kuruluşa AB üyesi ülkeler ve bazı EFTA ülkeleri üyedir. Üyeler Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına bağlıdırlar.

Türkiye, Avrupa Çevre Ajansına 1999 yılı Haziran ayında üyelik başvurusunda bulunmuş, 27 Mart 2000 tarihinde AB Komisyonu ile müzakerelere başlanmıştır. AÇA’ya ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin katılımı ile ilgili olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti arasında yapılan anlaşmanın kabul edilmesi ile ilgili müzakerelerin nihai senedi 9 Ekim 2000 tarihinde imzalanmıştır.

Tasarı, sözkonusu anlaşmanın ve nihai senedin onaylanmasının uygun bulunmasını öngörmektedir.

Komisyonumuzda tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Devlet Bütçesine önemli malî yük getiren uluslararası kuruluşlara katılımımızı düzenleyen bu tür anlaşmaların onaylanması esnasında, sözkonusu Kuruluşa üyeliğin ülkemize sağlayacağı katkıların çok iyi değerlendirilmesi gerektiği,

– AB’ye aday ülkelerin sözkonusu kuruluşlara üye olup olmadıkları konusunda Komisyonumuzun bilgilendirilmesinde yarar olduğu,

İfade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

– AÇA’nın Türkiye’ye AB’ye tam üyelik kapılarını açan ilk AB kurumu olduğu,

– AB’ye aday ülkelerin tümünün sözkonusu Kuruluş ile katılım anlaşması imzaladığı,

– Kuruluşa katkı paylarının hesabına ülkelerin Gayri Safi Millî Hâsılalarının dikkate alındığı,

Belirtilmiştir.

Görüşmeler sonucunda Tasarı ve gerekçeleri Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının sözkonusu katılım Anlaşmasının ve nihai senedin onaylanmasının uygun bulunmasına dair 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Gaffar Yakın

Sait Açba

 

Bartın

Afyon

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Ankara

Antalya

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

 

Bilecik

Bitlis

Bursa

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

 

Bursa

Çankırı

Çankırı

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

Metin Kalkan

 

Erzurum

Eskişehir

Hatay

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Dönen

Masum Türker

Nesrin Nas

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

 

Sakarya

Samsun

Tokat

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Gündoğan

 

 

 

Tunceli

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye BüyükMillet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

13.6.2001

 

Esas No. : 1/805

 

 

Karar No. : 26

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının UygunBulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 26 Nisan 2001 tarihli 16 ncı birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ile Çevre Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Çevre alanında veri tabanları ve raporlar hazırlamak, çevresel araştırmalar yapmak ve periyodik raporlama sistemlerine destek sağlamak üzere kurulan Avrupa Çevre Ajansı tüzel kişiliği haiz uluslararası bir kuruluş statüsündedir.

Türkiye’nin, ajansa katılımı;

- Çevre, tarım, sanayi gibi alanlarda AB standartlarına uygun çevre verilerinin derlenmesi ve değerlendirilmesi için gerekli altyapının oluşturulması,

- “Çevresel etki değerlendirmeleri”nin yapılması için tüm veri ve bilgilerin sağlanması,

- Çevresel verilerle ilgili “ulusal standart”ın oluşturulması,

- “Ulusal Çevre Veritabanı Sisteminin Oluşturulması Projesi”nin desteklenmesi,

- AB üyesi ülkeler ve diğer aday ülkelerle çevre konusunda yakın temas sağlanması,

Gibi faydalar sağlayacaktır.

Çevre izleme sisteminin açık kaynak olması nedeniyle, toplumda çevre bilincinin gelişmesine katkıda bulunacağı öngörülen Tasarı Komisyonumuzca uygun görülerek kabul edilmiştir.

Raporumuz GenelKurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Kâmran İnan

Suat Çağlayan

Mehmet Kaya

 

Van

İzmir

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Hikmet Uluğbay

Ş. Bülent Yahnici

Nesrin Ünal

 

Ankara

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Agâh Oktay Güner

Teoman Özalp

Servet Sazak

 

Balıkesir

Bursa

Eskişehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Zafer Güler

İrfan Gündüz

Abdullah Gül

 

İstanbul

İstanbul

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arı

Basri Coşkun

M.Necati Çetinkaya

 

Konya

Malatya

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Birol Büyüköztürk

Ahmet Zamantılı

Mehmet Yaşar Ünal

 

Osmaniye

Tekirdağ

Uşak


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

AVRUPA ÇEVRE AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA YA-PILAN ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ MÜZAKERELERİN NİHAÎ SENEDİNİN VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA ÇEVRE AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - “Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedi”nin ve “Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

AVRUPA ÇEVRE AJANSINA VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN KATILIMI İLE İLGİLİ OLARAK AVRUPA TOPLULUĞU VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ ARASINDA YA-PILAN ANLAŞMANIN KABUL EDİLMESİ İLE İLGİLİ MÜZAKERELERİN NİHAÎ SENEDİNİN VE TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE AVRUPA TOPLULUĞU ARASINDA TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN AVRUPA ÇEVRE AJANSI VE AVRUPA BİLGİ VE GÖZLEM AĞINA KATILIMI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan

Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedi

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Avrupa Komisyonu Temsilcileri, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak Anlaşma Metnini müzakere ve kabul etmek amacıyla iki bin yılı içinde müzakereler yapmıştır.

Avrupa Komisyonu Temsilcileri, Avrupa Topluluğu Konseyinin, AB’ye Aday Ülkelerin Avrupa Çevre Ajansına Katılımlarının Müzakeresi Hakkındaki 14 Şubat 2000 tarihli Tavsiye Kararını temel alarak, yukarıda bahsedilen müzakereleri Avrupa Topluluğu adına yürütmüştür.

Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti temsilcileri, 27 Mart 2000 ve 10 Temmuz 2000 tarihlerinde Brüksel’de gerçekleştirilen müzakerelerin sonuçlarını dikkate almışlardır.

Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti temsilcileri müzakere sonuçlarını onaylamışlar, Türkiye Cumhuriyetinin, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımıyla İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak ve Bu Nihaî Senede Eklenecek Anlaşma Metnini kabul etmişlerdir.

Türkiye Cumhuriyetinin, Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında İmzalanacak Anlaşma, 18. Maddesi gereğince Tarafların kendi usullerine göre onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Taraf’ın ilk Taraf’a kendi işlemlerini tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın ilk gününde yürürlüğe girecektir.

Toplantıda hazır bulunan temsilciler huzurunda bu Nihaî Senet imzalanmıştır.

Brüksel’de Dokuz Ekim İki Bin tarihinde imzalanmıştır.

 

Avrupa Komisyonu

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti

 

Adına

Adına

 

Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa

Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağı’na Katılımı Anlaşması

Taraflardan biri olarak AVRUPA TOPLULUĞU,

Ve diğer tarafta bundan böyle “Türkiye” olarak anılacak TÜRKİYE CUMHURİYETİ,

Türkiye’nin Avrupa Çevre Ajansına katılmak için Avrupa Birliğine üye olmadan önce başvurduğunu DİKKATE ALARAK;

Lüksemburg Avrupa Konseyi’nin (Aralık 1997), Topluluk program ve ajanslarına katılımı, katılma öncesi stratejinin geliştirilmesi için bir yöntem olarak kabul ettiğini ANIMSAYARAK,

Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem Ağı’nın Kurulması Hakkında 933/19992 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/901 sayılı Konseyi Tüzüğünü DİKKATE ALARAK,

Türkiye’nin nihaî amacının Avrupa Birliği’ne üyelik olduğu ve Avrupa Çevre Ajansına katılımın, bu hedefe ulaşılmasında Türkiye’ye yardımcı olacağı gerçeğini TANIYARAK,

AŞAĞIDAKİ HUSUSLARI KARARLAŞTIRMIŞLARDIR :

Madde 1

933/99 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90 sayılı Konsey Tüzüğü (EEC) ile kurulan Avrupa Çevre Ajansı (bundan böyle “Ajans” olarak anılacaktır) ile Avrupa Çevresel Bilgi ve Gözlem Ağı (EIONET)’na Türkiye bütünüyle katılacaktır.

Madde 2

Türkiye, Madde 1 altında belirtilen faaliyetlere (Ajans ve EIONET) aşağıda belirtilen şekilde malî katkı sağlayacaktır :

Türkiye tarafından faaliyetleri kademeli olarak üstlenileceği 3 yıllık bir süre içerisinde katkı giderek artacaktır. Ödenmesi gereken malî katkılar :

1. yıl için      2,033,000 Euro

2. yıl için      2,596,000 Euro

3. yıl için      3,127,000 Euro’dur.

 

                                               

1  OJL 120, 11/05/1990 S. 0001-0006

2  OJL 117, 05/05/1999 S. 0001-0004

Bu Anlaşmanın yürürlüğe girişinin dördüncü yılından itibaren, Türkiye kendi malî katkısının tamamını (yani 3,127,000 Euro) karşılamak zorundadır.

Topluluğun yardım programlarından yapılabilecek malî katkı, ilgili Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.

Türkiye’nin Malî Katkısı hakkındaki ek hüküm ve koşullar, bu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasını oluşturan Ek 1’de belirtilmiştir.

Madde 3

Türkiye, oy hakkı olmaksızın, Ajans Yönetim Kuruluna bütünüyle iştirak edecek ve Ajansın Bilimsel Komitesinin çalışmalarına katılacaktır.

Madde 4

933/1999 sayılı Konsey Tüzüğü ile tadil edilmiş 1210/90 sayılı Konsey Tüzüğünün 4 (2) Maddesinde belirtildiği üzere, Türkiye, bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden itibaren üç ay içerisinde kendi ulusal bilgi ağlarının ana elemanlarını Ajansa bildirecektir.

Madde 5

Türkiye, özellikle 4. Maddede değinilen veya kendi toprakları üzerinde tesis edilmiş diğer kuruluşlar arasından, 6. Maddede değinilen konu merkezleri de dahil olmak üzere Ajansa veya EIONET’in parçası olan kuruluş veya birimlere ulusal düzeyde verilecek bilginin iletilmesini ve/veya eşgüdümünü sağlayacak bir “ulusal odak noktası” belirleyecektir.

Madde 6

Türkiye ayrıca, 4. Maddede belirtilen süre içerisinde, Türkiye topraklarında kurulu bulunan ve özel ilgi alanlarındaki belirli konularda Ajansla işbirliği yapma görevinin tevdi edilebileceği kuruluşları veya diğer kurumları belirleyebilecektir.Bu şekilde belirlenecek bir kuruluş, ağın konu merkezi sıfatıyla, belirli görevler için Ajansla anlaşma yapabilecek konumda olmalıdır. Bu merkezler, ağın parçası olan diğer kuruluşlarla işbirliği yapacaklardır.

Madde 7

4., 5. ve 6. Maddelerde sayılan bilgilerin alınmasından sonraki üç ay içerisinde, Ajans Yönetim Kurulu, Türkiye’nin katılımını değerlendirmek için ağın ana elemanlarını gözden geçirecektir.

Madde 8

Türkiye, Ajans çalışmaları kapsamında oluşturulmuş bulunan yükümlülüklere ve uygulamalara göre veri sağlamakla yükümlüdür.

Madde 9

Ajans 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı maddelerde değinildiği üzere, ağın bir parçasını oluşturan ve Türkiye tarafından belirlenmiş kuruluş veya birimlerle, kendilerine tevdi edilmiş görevlerin başarılı biçimde ifasını teminen, bilhassa sözleşme şeklinde gerekli düzenlemeleri yapma konusunda anlaşmaya varabilir.

Madde 10

Gizli bilgilere Türkiye ve Topluluk içerisinde aynı derecede koruma sağlanması kaydı ile, Ajans’tan çıkan veya Ajans’a sağlanan çevresel veriler yayınlanabilir ve halkın söz konusu verilere erişimi sağlanabilir.

Madde 11

Ajans, Türkiye’de tüzel kişiliği haiz olacak ve Türkiye’deki kanunlarla tüzel kişilere sağlanan en geniş yasal kapasiteyi kullanabilecektir.

Madde 12

Türkiye, bu Anlaşmanın Ek II’sinde yer alan ve Anlaşmanın ayrılmaz parçası olan Avrupa Toplulukları İmtiyazlar ve Muafiyetler Protokolü’nü Ajans’a yönelik olarak uygulayacaktır.

Madde 13

Avrupa Topluluklarının Personel Düzenlemeleri ve diğer hizmetlilerinin istihdam koşulları hakkında 259/68 sayılı Konsey Tüzüğü’nün3 12(2)(a) Maddesine getirilecek bir derogasyon vasıtasıyla, vatandaşlık haklarından bütünüyle yararlanan Türk uyruklular, İcra Direktörü tarafından, Ajansta sözleşmeli olarak çalıştırılabilirler.

Madde 14

Taraflar bu Anlaşma çerçevesindeki yükümlülüklerini yerine getirmek için gerekli olan genel veya özel her türlü tedbiri alacaklardır. Taraflar, Anlaşmada yer alan hedeflere ulaşılmasını gözeteceklerdir.

Madde 15

Bu Anlaşma Türkiye’nin Avrupa Birliğine üye oluşuna kadar sınırsız bir süre için yapılmıştır. Taraflardan biri, diğer Tarafa bildirmek suretiyle bu Anlaşmayı feshedebilir. Anlaşma, böyle bir bildirimin yapıldığı tarihten altı ay sonra yürürlükten kalkacaktır.

Madde 16

Bu Anlaşma, bir yanda Avrupa Topluluğunu, Avrupa Atom Enerjisi Topululuğunu ve Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğunu kuran Anlaşmaların uygulandığı topraklarda ve bu Anlaşmaların koyduğu koşullarla, diğer yanda Türkiye topraklarında uygulanacaktır.

Madde 17

Bu Anlaşma her bir metin eşit derecede geçerli olmak üzere Danimarkaca, Felemenkçe, İngilizce, Fince, Fransızca, Almanca, İtalyanca, İspanyolca, İsveççe, Yunanca, Portekizce ve Türkçe dillerinde iki nüsha olarak kaleme alınmıştır.

Madde 18

Anlaşma, Taraflarının kendi usullerine göre onaylanacaktır. Anlaşma, sonraki Tarafın ilk Tarafa kendi işlemlerini tamamladığını bildirdiği tarihi izleyen ikinci ayın ilk gününde yürürlüğe girecektir.

                              

3 OJL56, 4.3.1968

EK I

Avrupa Çevre Ajansı’na

Türkiye’nin Malî Katkısı

 

1. – Avrupa Çevre Ajansına katılmak için Türkiye tarafından Avrupa Birliği bütçesine malî katkı, katılımın,

1 inci yılı için                                2 033 000 Euro,

2 nci yılı için                                2 596 000 Euro,

3 üncü yılı için                                3 127 000 Euro

olacaktır.

Türkiye dördüncü yıldan itibaren yapacağı malî katkının tamamını (yani 3 127 000 Euro) karşılamak zorundadır.

2. – Topluluk yardım programlarından yapılabilecek malî destek, ilgili Topluluk programına göre ayrıca kararlaştırılacaktır.

3. – Türkiye’nin katkısı, Avrupa Birliği genel bütçesinin tâbi olduğu malî yönetmeliğe göre idare edilecektir.

Türk temsilci ve uzmanların, Avrupa Çevre Ajansı’nın çalışma programının uygulanması çerçevesinde, Ajans toplantı ve faaliyetlerine katılmak amacıyla yapacakları seyahat ve yevmiye giderleri, halen Avrupa Birliğine Üye Ülkeler için geçerli olan usullere göre Avrupa Çevre Ajansınca geri ödenecektir.

4. – Bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra ve onu izleyen her yılın başında, Komisyon, Türkiye’ye, Anlaşma çerçevesinde Avrupa Çevre Ajansına yapacağı katkının ödenmesi için çağrıda bulunacaktır. Katıldığı ilk takvim yılı için Türkiye, katıldığı tarihten o yılın sonuna kadar olan süreye oranlanacak bir katkı ödeyecektir. Müteakip yıllar için yapılacak katkı, bu Anlaşmaya göre olacaktır.

5. – Bu katkı EURO cinsinden ifade edilecek ve Avrupa Komisyonu’nun EURO banka hesabına ödenecektir.

6. – Türkiye, yapacağı katkıyı, Komisyonun 1 Nisandan önce ödeme çağrısında bulunması halinde 1 Mayıs’a kadar, veya çağrıda bulunulmasından itibaren en geç 30 günlük bir süre içinde ödeyecektir.

7. – Katkının ödenmesindeki herhangi bir gecikme, Türkiye tarafından, ödenmemiş miktara ödeme tarihinden itibaren uygulanacak bir faizin ödenmesini gerektirecektir. Faiz oranı Avrupa Merkez Bankasının EURO cinsinden işlemlere ödeme tarihinde uyguladığı oranın yüzde 1.5 üzerinde olacaktır.


EK II

AVRUPA TOPLULUKLARININ İMTİYAZLARI VE MUAFİYETLERİ PROTOKOLÜ

ÂKİT TARAFLAR,

Avrupa Topluluklarının Tek Konsey ve Tek Komisyonunu kuran Antlaşmanın 28 inci maddesine göre, Toplulukların ve Avrupa Yatırım Bankası’nın, görevlerinin ifası sırasında gerek duyulacak imtiyaz ve muafiyetlerden Üye Ülkelerin toprakları üzerinde yararlanacaklarını dikkate alarak,

Bu Antlaşmaya eklenecek aşağıdaki hükümleri KARARLAŞTIRMIŞLARDIR:

BÖLÜM I

AVRUPA TOPLULUKLARININ MÜLKLERİ, FONLARI, MAL VARLIKLARI VE

İŞLETMELERİ

Madde 1

Topluluğun merkez ve binaları dokunulmazlığı haiz olacaktır. Bunlar, arama, mükellef kılma, haciz veya kamulaştırmadan muaf tutulacaktır. Topluluğun mülkleri ve mal varlıkları Avrupa Adalet Divanının yetkilendirilmesi olmaksızın herhangi bir idarî ve yasal kısıtlamaya tâbi tutulamayacaktır.

Madde 2

Topluluk arşivleri dokunulmazlığı haiz olacaktır.

Madde 3

Topluluk, bunların mal varlıkları, gelirleri ve diğer mülkleri bütün dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır.

Üye Ülke Hükümetleri, imkân olduğu takdirde, Toplulukça resmî kullanım için bu tür vergileri içeren fiyatlarla önemli alımların yapıldığı yerlerde, taşınır ve taşınmz mülklerin fiyatlarına dahil olan satış vergilerini veya dolaylı vergileri düşürmek veya iade etmek için uygun tedbirleri alacaktır. Topluluk içindeki rekabetin bozulmasına neden oldukları takdirde, bu tedbirlere başvurulmayacaktır.

Sadece kamu hizmetlerinden tahakkuk ettirilen vergi ve matluplarda herhangi bir muafiyet uygulanmayacaktır.

Madde 4

Topluluk, resmî amaçla kullanacakları malzemelerin ihracatı veya ithalatı üzerindeki tüm gümrük vergilerinden, yasaklardan ve sınırlamalardan muaf olacaktır; ihraç edilen malzemeler, para karşılığı olsun veya olmasın, ithal edildikleri ülkedeki hükümetin onayladığı durumlar hariç, ithal edildikleri ülke toprakları içinde elden çıkarılmayacaktır.

Topluluk, aynı zamanda yayınlarının ihracatı veya ithalatı üzerindeki gümrük vergilerinden, yasaklamalardan ve sınırlamalardan muaf tutulacaktır.

Madde 5

Avrupa Kömür ve Çelik Topululuğu her çeşit dövizi bulundurabilecek ve herhangi bir döviz cinsi üzerinden işlem yapabilecektir.

BÖLÜM II

HABERLEŞME VE PASAVAN

Madde 6

Topluluk kuruluşları, resmî haberleşmeleri ve tüm dokümanlarının nakli bağlamında, her bir üye ülkenin topraklarında, o Devletin diplomatik elçiliklere tanıdığı muameleden faydalanacaklardır.

Topluluk kuruluşlarının resmî yazışmaları ve diğer resmî haberleşmeleri sansüre tâbi olmayacaktır.

Madde 7

Formatı Konsey tarafından belirlenecek ve Üye Ülke makamlarınca geçerli seyahat belgeleri olarak tanınacak pasavanlar, Topluluk kuruluşlarının çalışanlarına ve üyelerine, bu kuruluşların Başkanları tarafından verilebilir. Bu Pasavanlar, Topluluk çalışanlarının Personel Düzenlemeleri ve Diğer Görevlilerinin İstihdam Koşullarında belirtilen şartlar altında istihdam edilen çalışanları ile diğer görevlilerine verilecektir.

Komisyon, üçüncü ülkelerde bu pasavanların geçerli seyahat belgeleri olarak tanınmaları için anlaşmalar yapılabilir.

İşbu maddenin 1 inci paragrafının hükümleri uygulanıncaya kadar, işbu Anlaşma yürürlüğe girdiği tarihte Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğunun İmtiyazlar ve Muafiyetler Protokolünün 6 ncı maddesinde belirtilen pasavana sahip bulunan kuruluşların üye ve çalışanlarına, söz konusu 6 ncı madde hükümleri uygulanacaktır.

BÖLÜM III

AVRUPA PARLAMENTOSU ÜYELERİ

Madde 8

Avrupa Parlamentosu toplantı yerlerine veya toplantı yerinden seyahatleri sırasında, Avrupa Parlamentosu Üyelerinin serbest dolaşımına idarî veya diğer kısıtlamalar getirilmeyecektir.

Gümrük ve döviz kontrollerinde Avrupa Parlamentosu Üyelerine

a) Kendi Hükümetleri tarafından, geçici resmî görevlerle yurt dışına seyahat eden kıdemli görevlilere tanınan kolaylıkların aynısı;

b) Diğer Üye Ülkeler tarafından, geçici resmî görevlerle seyahat eden yabancı hükümet temsilcilerine tanınan kolaylıkların aynısı sağlanacaktır.

Madde 9

Avrupa Parlamentosu Üyelerinin görevlerinin ifası sırasındaki beyanları veya olayları, herhangi bir soruşturma, tevkif veya davaya tâbi olmayacaktır.

Madde 10

Avrupa Parlamentosu oturumlarında, Avrupa Parlamentosu Üyeleri:

a) Kendi ülkelerinin topraklarında, parlamento üyelerine uygulanan muafiyetlerden;

b) Diğer herhangi bir Üye Ülkenin toprağında, tevkif ve dava bağışıklığından yararlanacaklardır.

Avrupa Parlamentosu Üyelerine, Parlamento’nun toplantı yerinden veya toplantı yerine seyahat ederken de aynı şekilde muafiyet uygulanacaktır.

Bir üye, suçüstü yakalandığında muafiyet talep edemez ve muafiyet, Avrupa Parlamentosunun, üyelerinden birinin muafiyetini kaldırma hakkını engellemez.

BÖLÜM IV

AVRUPA TOPLULUKLARI KURULUŞLARININ ÇALIŞMALARINDA YER ALAN ÜYE ÜLKE TEMSİLCİLERİ

Madde 11

Avrupa Topluluğu kuruluşlarının çalışmalarında yer alan Üye Ülke temsilcileri, bunların danışmanları ve teknik uzmanları, görevlerini icra ederken ve toplantı yerine ve toplantı yerinden seyahatlerinde, mutad imtiyazlar, muafiyetler ve kolaylıklardan faydalanma hakkına sahip olacaklardır.

Bu madde aynı zamanda Topluluğun danışma organlarının üyelerine de uygulanacaktır.

BÖLÜM V

AVRUPA TOPLULUKLARININ MEMURLARI VE DİĞER GÖREVLİLERİ

Madde 12

Topluluk memurları ve diğer görevlileri, her bir Üye Ülkenin toprağında iken ve uyrukları ne olursa olsun:

a) bir yandan Topluluk memurları ve diğer görevlilerinin Topluluğa karşı sorumlulukları; diğer yandan Topluluklar ile, Topluluk memurları ve diğer görevlileri arasındaki anlaşmazlıklarda Adalet Divanının yetkisi hakkındaki Anlaşma hükümlerine tâbi olarak, resmî görevlerini yerine getirirken yaptıkları yazılı ya da sözlü beyanları da dahil, tüm eylemler için yasal işlemlerden muaf tutulacaktır. Bu muafiyet, görevlerinin sona ermesinden sonra da devam edecektir.

b) eşleri ve bakmakla yükümlü oldukları kişiler ile birlikte, iltica kısıtlamalarına veya yabancıların kaydına yönelik işlemlere tâbi olmayacaklardır;

c) nakit para ve döviz düzenlemeleri konusunda, uluslararası kuruluşların memurlarına mutaden uygulanan kolaylıklardan yararlandırılacaklardır;

d) atandıkları ülkede görevlerine ilk başladıklarında, mobilyalarını ve eşyalarını gümrüksüz olarak ithal etme hakkına ve bu ülkedeki görevleri sona erdiğinde, mobilyalarını ve eşyalarını gümrüksüz olarak yeniden ihraç etme hakkına sahip olacaklardır. Her iki durumda da bu hakkın icra edildiği ülkenin hükümeti tarafından gerekli görülecek koşullara tâbi olacaklardır;

e) son ikamet ettikleri ülkede veya uyruğunu taşıdıkları ülkede piyasa koşullarına göre edindikleri bir motorlu aracı, şahsî kullanımları için gümrüksüz olarak ithal ve gümrüksüz olarak tekrar ihraç etme hakkını haiz olacaklardır. Her durumda, ilgili ülkenin gerekli gördüğü koşullara tâbi tutulacaklardır.

Madde 13

Komisyonun önerisi üzerine Konsey tarafından belirlenen yöntem ve koşullara uygun olarak, Topluluk çalışanları ve diğer görevlilerinin Toplulukça ödenen maaşları, ücretleri ve aylıkları üzerinden, Topluluk yararı için bir miktar vergi tahakkuk edilecektir.

Topluluklar tarafından ödenen maaşlar, ücretler ve aylıklar ulusal vergilerden muaf tutulacaktır.

Madde 14

Gelir vergisi, varlık vergisi ve veraset vergisi ile, Topluluğa Üye Ülkeler arasında akdedilen çifte vergilendirmenin önlenmesi sözleşmelerinin uygulanmasında, sadece Topluluk birimlerindeki görevlerinin ifası amacıyla ve vergi düzenlemeleri çerçevesinde, Topluluk hizmetine girdikleri sırada yasal olarak ikamet ettikleri ülke dışında bir Üye Ülke toprağında ikamet tesis eden Topluluk memurları ile diğer görevlilerinin, hem yasal ikametlerinin bulunduğu ülkede, hem de vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkede, vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis ettikleri ülkenin Topluluk üyesi olması kaydıyla, bu sonuncu ülkedeki ikametlerini muhafaza ettikleri kabul olunacaktır. Bu kural, ayrıca gelir getiren bir işte çalışmamaları kaydıyla eşlere ve işbu maddede konu edilen kişilerin bakmakla yükümlü olduğu ve himayesinde bulunan çocuklara da uygulanacaktır.

Bir önceki paragrafta işaret edilen kişilere ait olan ve bunların bulundukları ülke topraklarında yeralan menkul malları, sözkonusu ülkedeki veraset vergisinden muaf tutulacaktır; bu menkul malların veraset vergisi hesaplanırken, üçüncü ülkelerin haklarına ve uluslararası çifte vergilendirme sözleşmelerinin muhtemel uygulamalarına bağlı olarak, bu malların, vergi düzenlemeleri nedeniyle ikamet tesis edilen ülkede olduğu varsayılacaktır.

Sadece diğer uluslararası organizasyonların hizmetindeki görevlerin ifası nedeniyle elde edilen bir ikametgah, bu Madde hükümlerinin uygulanmasında dikkate alınmayacaktır.

Madde 15

Konsey, Komisyonun önerisi üzerine oybirliğiyle, Topluluk memurları ve diğer görevlilerinin sosyal güvenlik düzenlemelerine ilişkin bir şema oluşturacaktır.

Madde 16

Konsey, Komisyonun önerisiyle ve ilgili diğer kuruluşlara danıştıktan sonra, 12. Madde, 13. Maddenin 2. paragrafı ve 14. Madde hükümlerinin, hangi kategorideki Topluluk memurları ve diğer görevlilerine tamamen veya kısmen uygulanacağına karar verecektir.

Bu kategorilerde yer alan görevlilerin ve diğer çalışanların adları, dereceleri ve adresleri Üye Ülke hükümetlerine düzenli olarak bildirilecektir.

BÖLÜM VI

AVRUPA TOPLULUKLARINA AKREDİTE EDİLEN ÜÇÜNCÜ ÜLKE                 GÖREVLİLERİNİN İMTİYAZLARI VE DOKUNULMAZLIKLARI

Madde 17

Toplulukların merkezinin bulunduğu  Üye Ülke, Topluluğa akredite edilen üçüncü ülke memurlarına mutad diplomatik imtiyaz ve dokunulmazlıkları sağlayacaktır.

BÖLÜM VII

GENEL KAİDELER

Madde 18

İmtiyazlar, dokunulmazlıklar ve kolaylıklar, Topluluk memurları ve diğer görevlilerine, yalnızca Topluluk menfaatleri için sağlanacaktır.

Sözkonusu muafiyet Topluluk menfaatlerine aykırı görülmediği takdirde, Topluluk kuruluşlarının, herhangi bir görevli veya çalışanına verilen muafiyetten feragat etmeleri gereklidir.

Madde 19

Topluluk kuruluşları, bu Protokolü uygulamak amacıyla, ilgili Üye Ülkelerin sorumlu makamları ile işbirliği yapacaklardır.

Madde 20

12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Komisyon Üyelerine uygulanacaktır.

Madde 21

12. Maddeden 15. Maddeye kadar tüm maddeler ve 18. Madde, Hâkimler ve Hukuk Müşavirlerinin Yasal İşlemlerden Muafiyetlerine Dair Adalet Divanı Statüsü Protokollerinin 3. Maddesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Adalet Divanı Hâkimleri, Hukuk Müşavirleri, Sicil Memuru ve Yardımcı Raportörlere uygulanacaktır.

Madde 22

Bu Protokol, Banka Statüsüne dair Protokol hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Avrupa Yatırım Bankasına, Banka faaliyetlerinde yer alan Üye Ülke temsilcilerine, Banka memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.

Avrupa Yatırım Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle herhangi bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tâbi olmayacak, aynı zamanda Bankanın merkezinin bulunduğu Devlette, bununla bağlantılı olabilecek her çeşit formaliteden muaf tutulacaktır. Benzer şekilde, feshi veya tasfiyesi de hernangi bir yükümlülüğe sebebiyet vermeyecektir. Son olarak, Bankanın ve organlarının Banka Statüsüne uygun faaliyetleri, hiçbir muamele vergisine konu olmayacaktır.

Madde 23*

Bu protokol, Avrupa Merkez Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankasının Statüsüne Dair Protokol kaideleri saklı kalmak kaydıyla, Avrupa Yatırım Bankasına, memurlarına ve organlarının üyelerine uygulanacaktır.

Avrupa Merkez Bankası, ayrıca, sermayesindeki artış vesilesiyle herhangi bir vergiye veya benzer yükümlülüğe tâbi olmayacak, aynı zamanda bankanın merkezinin bulunduğu Devlette bununla bağlantılı olabilecek her çeşit formaliteden muaf tutulacaktır. Bankanın ve organlarının Avrupa Merkez Bankaları Sistemi ve Avrupa Merkez Bankası Kanununa uygun olarak yürüttükleri faaliyetlerin hiçbir muamele vergisine konu olmayacaktır.

Yukarıdaki kurallar aynı zamanda Avrupa Para Enstitüsüne de uygulanacaktır. Enstitünün tasfiyesi veya dağılması durumunda hiçbir hak iddia edilemeyecektir.

Bu hususları dikkate alarak, aşağıda imzası bulunan tam yetkili temsilciler tarafından bu Protokol imzalanmıştır.

Brüksel’de sekiz nisan bin dokuz yüz altmış beş tarihinde imzalanmıştır.

Paul Henri Spaak

Kurt Schmücker

Maurice Couve de Murville

Amintone Fanfani

Pierre Werner

J. M. A. H. Luns

 

 

 

sıra sayısınınsonu