Dönem : 21          Yasama Yılı : 3

 

         T.B.M.M. (S. Sayısı : 598)

 

At Yarışları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (1/747)

 

              T.C.

Başbakanlık  5.9.2000

Kanunlar ve Kararlar

     Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-117/4184

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 21.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “At Yarışları Hakkında Kanunda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                          Bülent Ecevit

              Başbakan

GENEL GEREKÇE

10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun, zamanın şartlarına göre genel hükümler ihtiva eder mahiyette düzenlenmiş, bu nedenle yarışların usul ve nizamlara uygun ve dürüstlükle yapılmasına engel olabilecek, disiplini bozucu hâl ve hareketlerin neler olduğuna ve karşılığındaki cezalara ayrı ayrı ve açık olarak yer verilmeyip bunların tüzükle  düzenlenmesi öngörülmüş ve 19.7.1955 tarihli ve 4/5592 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan At Yarışları Tüzüğünün uygulanması yakın zamana kadar yürütülmüş ise de; son zamanlarda at yarışlarının tanzimi ile bu yarışlar üzerinde müşterek bahisler tertibinde memleket ihtiyaçlarının gerektirdiği hususlar, 1953 yılından beri yapılan yarış organizasyonlarında kazanılan tecrübeler, işin icaplarına göre değişen şartlar ile uygulamadan doğan aksaklık ve uyuşmazlıklar söz konusu kanunda bazı değişikliklerin yapılmasını zaruri kılmıştır. Bu sebeple, mezkûr kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişiklikle atın ilgililerine açıklık getirilmiş, yarış yerleri ve tesislerinde düzen ve disipline aykırı hareket edenler için uygulanacak yaptırımlar konusunda idarenin yetkisi artırılmıştır.

Yarış atlarının dopingli koşturulması durumunda yarış otoritesince verilen disiplin cezalarının ve özellikle at için uygulanan muvakkat ve müebbet yasakların mahkeme kararları ile ortadan kaldırıldığı, böylece laboratuvar tahlilleri sonucu doping yapıldığı tespit edilmesine rağmen bu atların sahalara dönmesi sonucu yarış otoritesi olan Bakanlığın otoritesi sarsıldığı, aynı zamanda bu durum at sahipleri ve yarışseverler tarafından da iyi karşılanmadığından, giderek uygulamadan doğan uyuşmazlıklar sonucu verilen mahkeme kararları ile aynı doğrultuda yerleşen kazai içtihatlar karşısında, söz konusu kanunun 8 inci maddesine dayanılarak çıkarılan At Yarışları Tüzüğünde bütün disiplin suç ve cezaları açıkça belirtilmiş olduğu halde kanunsuz suç ve ceza olmayacağı ilkesi dikkate alınarak doping fiiline tasarıda açık olarak yer verilmiştir.

6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareketler belirtilmiş ve 8 inci maddesi ile disiplin cezalarının hangi hallerde ve hangi merciler tarafından verileceğinin çıkarılacak tüzükte belirtileceği hükme bağlanmıştır. Suç teşkil eden fiile esas olan çok değişik hallerin kanunda teker teker zikredilmesinin yerinde olmayacağı açıktır. Esasen Anayasanın 115 inci maddesi uyarınca kanunların uygulanmasını göstermek veya emrettikleri işleri düzenlemek üzere çıkarılan tüzüklerde kanunlarda yer almayan ayrıntılı hükümlerin düzenlenmesi gerekmektedir ve tüzükte yer verilecek ayrıntılı hükümlerde kanundaki temel suç ve ceza normlarına aykırı hükümler konulmaması esastır. Disiplin hukuku alanına giren bir idarî ceza olması sebebi ile disiplin suçuna kaynaklık eden fiil ve eylemlerin tür ve niteliklerinin tüzükte belirlenmesinde hukuksal bir sakınca olmayacağı düşünülerek adı geçen kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında temel suç unsuru  belirtilmiş ancak, aynı fıkranın (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerinde bu suça esas olan fiil ve eylemlerin detaylarına yer verilmeden ceza hükümleri düzenlenmiştir.

Ayrıca, kanuna eklenen geçici 2 nci madde ile yarış atları ve ilgilileri hakkında verilen disiplin cezalarının bir defaya mahsus olmak üzere kaldırılması sonucu görev, hizmet ve sanat icrasına devam etmeleri ve yarış dışı bırakılan atların yarışlara katılabilmelerinin sağlanması amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası değiştirilirken, at sahipliğinin çeşitleri belirtilerek uyuşmazlıklar önlenmiş, yalnız yarışların düzen içinde ve usulüne uygun olarak yapılmasını temin ve yarış nizam ve dürüstlüğünü muhafaza ile kalınmayıp idarenin icra yetkisini artırma gayesi güdülmüş,  yapılan  düzenleme  ile  hipodrom  yetkilileri, Yarış Komiserler Kurulu ve Yüksek Komiserler Kurulunun düzen ve disiplini koruma hususunda yetkili kılınması sağlanmıştır.

Ayrıca, yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareket eden ve yarış yerleri ile tesislerinde düzen ve disiplini bozan at sahibi, antrenör, jokey, jokey yamağı, seyisler ve sair hizmetliler yanında fiilde iştiraki olabilecek at sahibi vekilleri, at sahibi antrenör, centilmen binici, seyisbaşı ve yarış işlerinde görevlendirilen kimseler de bu kategoriye ilave edilmiş ve atın hizmetlerinde ve yarışlarla ilgili diğer işlerde çalışanların suç işlemeleri halinde disiplin cezası verilmesi öngörülmüştür.

6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası, yarış dürüstlüğünü bozan doping fiiline iştirak eden atın ilgililerine ve yarış işlerinde görevlendirilmiş şahıslara ve dopingli koşturulan ata verilecek men ve para cezalarını kapsar şekilde düzenlenmiştir.

Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde 100 liralık para cezası ile aynı maddenin ikinci fıkrasında 1 000 liralık para cezası öngörülmekte ve bu cezaları mahallî Yarış Komiserler Kurulu uygulamaktadır. Her ne kadar Yüksek Komiserler Kuruluna 1 000 lirayı aşan para cezalarının verilmesi yetkisi verilmiş ve 4421 sayılı Kanunla bu cezaların artırılması mümkün kılınmışsa da bu dahi yeterli olamamakta ve günümüz şartlarında söz konusu para cezalarının hiç bir caydırıcılığı bulunmadığı dikkate alınarak para cezaları artırılmış bulunmaktadır.

Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde ve aynı maddenin ikinci fıkrasında yer alan para cezaları temel suç unsurları dikkate alınarak yeniden düzenlenmiş olup, bu fiiller için para cezalarının alt ve üst sınırlarına yer verilmeden maktu para cezaları öngörülmek suretiyle, takdire bağlı olarak idarî ceza tayin edilmesi de önlenmiştir.

Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) bendine “Tribün ve müştemilatı hariç” ifadesinin eklenmesi ile seyir yeri, lokanta, kafeterya gibi ünitelerden cezalı şahısların istifadelerine imkân tanınmıştır.

Aynı Kanunun 8 inci maddesine istinaden 19.7.1955 tarihli ve 4/5592 sayılı BakanlarKurulu Kararı ile yürürlüğe konulan At Yarışları Tüzüğünde bu konuya detaylı olarak yer verilmesine karşın, kanunda doping fiilinin cezası açıkça belirtilmediğinden, YüksekKomiserler Kurulunca verilen doping cezalarına dair kararların mahkeme kararları ile yürütülmesinin durdurulması ve iptal edilmesi sonucu bu cezalar uygulanamaz hale gelmiş ve bu durum yarış dürüstlüğünü bozduğu gibi otoriteyi sarsan boyutlara ulaşmıştır. Bütün bu hususlar dikkate alınarak atın ilgililerinin ve yarış işlerinde görevlendirilenlerin doping fiiline katıldıklarının tespiti halinde bu şahıslara verilecek men ve para cezaları ayrı ayrı belirtilmiş, fiilin tekerrürü halinde verilecek disiplin cezaları da gösterilmiştir.

Ayrıca, dopingli koşturulduğu laboratuvar muayeneleri sonucu tespit edilen at için uygulanacak yasak hükümlerine de maddede yer verilmiştir. Atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping fiiline at ilgililerinin iştirakinin tespitinin çok güç olduğu ve doping fiilinin yarış usul ve nizamlarını ve yarış dürüstlüğünü bozan en büyük suç olduğu dikkate alınarak ve suçta kusursuz sorumluluk esası benimsenerek at ilgililerinin, doping fiiline katıldıkları tespit edilememiş olsa bile cezalandırılması öngörülmüştür.Böylece, doping fiiline at sahibi ve vekilleri ile atın diğer ilgililerinin katıldıklarının tespit edilememiş olması halinde atın koşulara iştirakten muvakkat veya müebbet olarak yasaklanmasından doğan uyuşmazlıklar nedeniyle son zamanlarda yerleşen yargı kararları ile ortaya çıkmış olan boşluk giderilerek, bir yandan yarış nizamını en fazla bozan ve yarış dürüstlüğünün en ağır şekilde ihlali olan doping fiiline karşı caydırıcılığın sağlanması, diğer yandan atı hileye alet edilen at sahipleri ile vekillerinin veya atın diğer ilgililerinden herhangi birinin doping fiiline katıldığı tespit edilememiş olsa dahi haksız kazanç temin etmelerine engel olunarak atlarını dürüstlükle koşturan diğer at sahiplerinin ve müşterek bahis iştirakçilerinin haklarının korunması imkânı sağlanmıştır. Ayrıca madde ile, ilk defa dopingli koşan atın sahibi  veya  vekilinin belli bir miktar para cezası ödemesi şartıyla atın koşulara iştirakine imkân veren  eskisine  göre  hafifletilmiş bir hüküm getirilmiş olup, bu şekilde atın bir defaya mahsus olmak üzere koşulara iştirakten men edilmeyerek koşturulması temin edilmiştir. Para cezasının ödenmesi doping fiiline katıldığı tespit edilen şahıslara verilecek cezaları ortadan kaldırmayacağı gibi  ilk  defa  işlenen  doping fiilinin gerek bu şahıslar ve gerekse at yönünden daha sonra işlenen aynı fiilden dolayı uygulanacak cezanın tayininde tekerrüre esas tutulması öngörülmüştür.

Madde ile ayrıca, men ve para cezalarının kimler tarafından verileceği belirtilmiştir. Men cezaları düzenleyen 6132 sayılı Kanun ve ilgili Tüzüğün yürürlüğe girdiği yıllarda, haftada yalnızca iki veya üç yarış günü olduğu halde son yıllarda haftada 6 gün yarış koşusu yapılmaktadır. Bu bakımdan hafta olarak verilen men cezaları güne çevrilmek suretiyle hakkaniyet sağlanmıştır.

Madde 2. - Madde ile bu Kanunun yürürlük tarihinden önce işlenen fiillerden dolayı gerek ilgili şahıslar gerekse at hakkında verilmiş disiplin cezaları bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kaldırıldığı gibi, devam eden disiplin soruşturma ve kovuşturmaları da ortadan kaldırılmak suretiyle yürürlük tarihinden önceki fiillerden dolayı artık disiplin cezası verilmemesi ve verilip de kesinleşmiş olan disiplin cezalarının infaz edilmemesi hükme bağlanmış olup, böylece bir defaya mahsus olmak üzere ilgili şahıslar ve atlar hakkındaki men cezaları ortadan kaldırılarak hem bu şahısların men edildikleri yerlere girip faaliyette bulunmaları, görev, hizmet ve sanat icrasına devam etmeleri ve yarış dışı bırakılan atların yarışlara katılabilmelerine imkân verilmesi, hem de daha önce verilmiş bu cezalar sebebiyle yargı mercilerine intikal eden ve konusu kalmayan uyuşmazlıkların sona erdirilmesiyle yarış camiasına rahatlama getirilmiştir. Ayrıca, halen yargı aşamasında bulunan davalılara davalarının devam etmelerini talep etme hakkı tanınmıştır.

Madde 3. - Yürürlük maddesidir.

Madde 4. - Yürütme maddesidir.

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 25.1.2001

    Esas No. : 1/747

  Karar No. : 2

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Tarım ve Köyişleri ve Adalet Bakanlıkları ile Türkiye Jokey Kulübü temsilcilerinin de katıldığı, 23.11.2000, 10.1.2001 ve 17.1.2001 tarihli Komisyonumuz toplantılarında görüşülmüştür.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;

- Hükümet temsilcilerince yapılan açıklamalarda;  1953  yılından  beri  yapılan  yarış  organizasyonlarında kazanılan tecrübeler, işin icaplarına göre değişen şartlar ve uygulamalardan doğan aksaklıklar ve uyuşmazlıklar; 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde bazı değişikliklerin yapılmasını zarurî kıldığını,

- Yarış atlarının dopingli koşturulması halinde,  yarış  otoritesince  tüzüğe  istisnadan  verilen  disiplin cezalarının ve özellikle at için uygulanan geçici ve müebbet yasakların, kanunsuz suç ve ceza olmayacağı gerekçesiyle mahkemelerce ortadan kaldırılması, bunun sonucunda laboratuvar tahlilleri sonucu doping yaptığı tespit edilmesine rağmen, bu atların yarış sahalarına dönmesi sonucu yarış otoritesi olan Tarım ve Köyişleri Bakanlığının otoritesinin sarsılmasına, aynı zamanda bu durumun at sahipleri ve yarış severler tarafından haksız rekabete yol açacağı,

- Ayrıca yarış atları ve ilgilileri hakkında verilen disiplin cezalarının bir defaya mahsus olmak üzere kaldırılmasının yarış camiasına karşı yararlı olacağını,

İfade etmişlerdir.

Hükümet temsilcilerinin yaptığı açıklamalar karşısında söz alan Komisyonumuz üyeleri;

- At yarışlarının her ne kadar paraya dayanan müşterek bahislerin tertiplenmesiyle ilgili olsa da sonuçta sportif faaliyetlerden biri olarak toplumca kabul edildiğini, bu nedenle yarıştan önceki ve yarış sırasındaki kurallara uyulmasının, yarışçıların eşit koşullarda yarıştırılmalarının spor ahlâkı açısından çok önemli olduğunu,

- Yarışların düzen içerisinde ve kurallarına uygun olarak yapılmasını temin etmek, yarış dürüstlüğünün ve eşitliğinin sağlanmasına, ayrıca idarenin icra yetkisini netleştiren düzenlemeye giderken yarışlar öncesi ve yarış sırasında yapılabilecek kural dışı davranışların iyi tespit edilmesi gerektiğini, bu ortamlarda düzenin ve disiplinin korunması, kayıt, tartı gibi yükümlülüklerin usulüne uygun olarak yerine getirilmesi, yarış dürüstlüğüne aykırı davranış içerisinde olanların engellenmesi, yarışların ana unsuru atın yarıştığı atlarla eşitliğini, gelecekteki sağlığını, performansını direkt etkileyen dopingin engellenmesinin en önemli faktörler olduğunu,

İfade etmişlerdir.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakereler sonucunda maddelerinin müzakeresine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiş ve Tasarının Trabzon Milletvekili Nail Çelebi, Balıkesir Milletvekili Numan Gültekin ve Aydın Milletvekili Ali Uzunırmak’tan oluşan bir alt komisyonun hazırlayacağı metin üzerinde müzakerelerin devam ettirilmesine karar verilmiştir.

Alt komisyonun kabul ettiği metin üzerinde yapılan müzakerelerde;

Kanun Tasarısının;

1. Birinci maddesi; yarışlarda görevlendirilenlerden yarış usul ve nizamlarına ve yarış ahlakına doping yaparak aykırı hareket edenler hakkında verilecek cezalar günün ekonomik şartlarına göre güncelleştirilerek yeniden düzenlenmiştir.

2. 6132 sayılı Kanunda bütünlüğü sağlamak, illegal olarak oynanan müşterek bahislerdeki likiditeyi sistem içine çekmek amacıyla Kanun Tasarısının 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere yeni bir 2 nci madde ilave edilerek beş bin liradan az olmamak üzere olan para cezası elli milyar liradan az olmamak üzere artırılmıştır.

3. Kanun Tasarısına, Yüksek Komiserler Kuruluna atanacakların nitelikli ve özellikle atçılıkla ilgili meslekten ve at sağlığı ile yakın bilgisinin olması, müşterek bahislerin mümkün olduğunca dürüst geçmesi amacıyla 6132 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin yeniden düzenlenmesine yönelik yeni bir üçüncü madde eklenmiştir.

4. Kanun Tasarısının 2 nci maddesi eklenen iki madde nedeniyle 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.

5. Kanun Tasarısına yeni beş ve altıncı maddeler ilave edilerek YüksekKomiserler Kuruluna yeni ilave edilen, 3 üncü maddede belirtilen niteliklere uygun atama yapılması hususunda Bakanlığa imkân tanınmış ve 6132 sayılı Kanunda geçen ibareler güncelleştirilmiştir.

6. Kanun Tasarısının 3 ve 4 üncü maddeleri ilave edilen maddeler nedeniyle teselsül ettirilerek 7 ve 8 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, GenelKurulun tasviplerine arz edilmek üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mahmut Erdir

Nail Çelebi

Evren Bulut

 

Eskişehir

Trabzon

Edirne

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Numan Gültekin

Mehmet Halit Dağlı

Adnan Fatin Özdemir

 

Balıkesir

Adana

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

İsmet Vursavuş

Mahmut Nedim Bilgiç

Ali Uzunırmak

 

Adana

Adıyaman

Aydın

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Keskin

Nurettin Dilek

Mustafa İlimen

 

Denizli

Diyarbakır

Edirne

 

Üye

Üye

Üye

 

Latif Öztek

Mihrali Aksu

Zeki Ertugay

 

Elazığ

Erzincan

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Necati Albay

Ali Özdemir

Ali Güner

 

Eskişehir

Gaziantep

Iğdır

 

Üye

Üye

Üye

 

Yücel Erdener

Musa Demirci

Ahmet Karavar

 

İstanbul

Sivas

Şanlıurfa

                                                                                              Üye

                        Maliki Ejder Arvas

                                                                                              Van

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 


AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 4. - Mülkiyetinde, ortaklığında veya kirası altındaki atları yarışlarda koşturan at sahipleri ile bunların vekilleri, antrenör, at sahibi antrenör ve atın jokey, jokey yamağı, centilmen binici, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlileri gibi ilgilileri ve koşularda ve yarışlarda görevlendirilenlerden yarış usul ve nizamlarına ve yarış  dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların ve yarış yerlerinin ve yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlar hakkında aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır :

a) İhtar cezası,

b) Para cezası,

1. Yarış usul ve nizamlarına aykırı hareket eden, yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlara yirmibeş milyon lira,

2. Kayıt ve tartı ile ilgili yükümlülükleri yerine getirmeyenlere elli milyon lira,

3. Yarış dürüstlüğüne aykırı olarak hileli davranışlarda bulunanlara yüz milyon lira,

c) Yarışlarla ilgili yerlerde muvakkaten veya müebbeten sanat icrasından men,

d) Tribün ve müştemilatı hariç, yarışlarla ilgili mahal ve tesislere girmekten muvakkaten veya müebbeten men,

e) Atın koşulara iştirakten muvakkaten men edilmesi.

Fiilin tekerrürü halinde yukarıda yazılı para cezaları iki kat artırılarak uygulanır.

Yarış usul ve nizamları ile yarış dürüstlüğünün doping fiili sebebiyle bozulduğu hallerde aşağıdaki cezalar verilir :

a) Atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping fiiline iştirak ettiği tespit edilen at sahipleri, bunların vekilleri ve binicileri ile doping fiiline katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile atların bakım, beslenme ve idman işleri ile doğrudan ilgili olan antrenör, at sahibi antrenör, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlilere ilk defasında bir yıl süre ile birinci fıkranın (d) bendi uyarınca muvakkaten men ve yüz milyon lira para cezası, ayrıca antrenör, at sahibi antrenör, binici, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlilere aynı süre ile birinci fıkranın (c) bendinde yazılı muvakkaten men cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, failin taşıdığı nam ve hizmet sıfatına bakılmaksızın; para ve men cezaları iki katına çıkarılarak uygulanır. Aynı fiilin üçüncü defa tekrar işlenmesi halinde ise, bu kişiler hakkında müebbeten men cezası uygulanır.

Doping fiiline katıldıkları tespit edilen koşularda ve yarışlarda görevlendirilen kişiler hakkında (c) bendindeki müebbeten men cezası ile yüz milyon lira para cezası uygulanır ve bu kişilerin görevlerine derhal son verilir. Bu kişiler, yarış işlerinde bir daha görevlendirilemezler.

b) Doping fiiline at ilgililerinin katıldıkları tespit edilememiş olsa bile, dopingli koşturulduğu tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl süreyle, üçüncü defasında müebbeten koşulara iştirakten men edilir. İlk kez dopingli koşturulan at, dopingli koştuğu koşudaki birincilik ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının, at sahibi veya at sahibi vekili tarafından yarış müessesesine nakten ve defaten ödenmesi halinde koşulara iştirak ettirilir. Aynı atın tekrar dopingli koşturulduğunun veya  aynı  şahsa  ait  bir  başka atın  dopingli koşturulduğunun tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri uygulanır. Atın ilk defa dopingli olarak koşturulması ve para cezası ödemek kaydıyla koşulara iştirak ettirilmesi hususu atın ilgililerine verilen disiplin cezalarını ortadan kaldırmaz.

Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile elli milyon liraya kadar para cezası, on beş yarış gününe kadar koşulara iştirakten ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından muvakkaten men cezaları Yarış Komiserler Heyeti tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir ve derhal icra olunur. Elli milyon lirayı aşan para cezaları ile on beş yarış gününü aşan muvakkat men cezaları ve müebbet men cezaları Yüksek Komiserler Heyetince verilir.

Fiilin ağırlık derecesine göre; yukarıda yazılı disiplin cezalarından biri veya birkaçı birlikte verilebilir.

Yarış Komiserler Heyetince verilecek cezalara karşı ıttıla tarihinden itibaren on beş gün zarfında Yüksek Komiserler Heyetinde itiraz edilebilir. Yüksek Komiserler Heyetince itirazen veya bidayeten verilen cezalar katidir."

 

MADDE 2. - 6132 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

 

"GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenmiş fiiller sebebiyle verilmiş disiplin cezaları bir defaya mahsus olmak üzere bütün sonuçlarıyla  birlikte ortadan kaldırılmıştır. Ancak bu durum, ilgililere daha önce verilmiş ve uygulanmış olan cezalardan dolayı atın ikramiye, kupa ve sair mükâfatları ile herhangi bir parasal talep için hak doğurmaz.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen ve birinci fıkra kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren fiillerden dolayı ilgililer ve yarış ve yarış atları hakkında disiplin soruşturması ve kovuşturması yapılmaz, devam etmekte olan disiplin soruşturma ve kovuşturmaları işlemden kaldırılır, kesinleşmiş olan disiplin cezaları infaz edilmez. Bu Kanunun kapsamına giren ve Kanunun yürürlük tarihinden önce işlenmiş disiplin suçları nedeniyle verilmiş olan disiplin cezalarına karşı Kanunun yürürlük tarihinden önce idarî yargı mercilerine başvurmuş olanlardan, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde dosyanın bulunduğu yargı merciine müracaat etmek suretiyle davaya devam etmek istediklerini bildirmeyenlerin davaları hakkında; görülmekte olan davalarda, davayı gören mahkemece, karar temyiz edilmiş ise  Danıştayca, karar verilmesine yer olmadığına ve tarafların yaptıkları masrafların üzerlerinde bırakılmasına karar verilir, vekâlet ücretine hükmedilmez. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde davaya devam etmek istediklerini bildirenlerin davalarının görülmesine devam olunur. Ancak, davanın davacının aleyhine sonuçlanması halinde bu maddede öngörülen af hükümleri uygulanır."

 


MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. - 10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 4. - Mülkiyetinde, ortaklığında veya kirası altındaki atları yarışlarda koşturan at sahipleri ile bunların vekilleri, antrenör, at sahibi antrenör ve atın jokey, jokey yamağı, centilmen binici, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlileri gibi ilgilileri ve koşularda ve yarışlarda görevlendirilenlerden yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların ve yarış yerlerinin ve yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlar hakkında aşağıdaki di-siplin cezaları verilir.

a) İhtar cezası,

b) Para cezası,

1. Yarış usul ve nizamlarına aykırı hareket eden, yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlara ikiyüz elli milyon lira,

2. Kayıt ve tartı ile ilgili yükümlülükleri yerine getirmeyenlere beşyüz milyon lira,

3. Yarış dürüstlüğüne aykırı olarak hileli davranışlarda bulunanlara bir milyar lira,

c) Yarışlarla ilgili yerlerde muvakkaten veya müebbeten sanat icrasından men,

d) Tribün ve müştemilatı hariç, yarışlarla ilgili mahal ve tesislere girmekten muvakkaten veya müebbeten men,

e) At sahibi atlarının koşulara iştirakten muvakkaten veya müebbeten men edilmesi.

Bu bentteki para cezaları fiilin tekerrürü halinde iki kat artırılarak uygulanır.

f) Yarış usul ve nizamları ile yarış dürüstlüğünün doping fiili nedeniyle bozulduğu hallerde aşağıdaki cezalar verilir :

1.  Atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping fiiline iştirak ettiği tespit edilen at sahipleri, bunların vekilleri ve binicileri ile doping fiiline katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile atların bakım, beslenme ve idman işleri ile doğrudan ilgili olan antrenör, at sahibi antrenör, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlilere ilk defasında bir yıl süre ile birinci fıkranın (d) bendi uyarınca muvakkaten men ve bir milyar lira para cezası, ayrıca antrenör, at sahibi antrenör, jokey, jokey yamağı, centilmen binici, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlilere aynı süre ile birinci fıkranın (c) bendinde yazılı muvakkaten men cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, failin taşıdığı nam ve hizmet sıfatına bakılmaksızın; para ve men cezaları iki katına çıkarılarak uygulanır. Aynı fiilin üçüncü defa tekrar işlenmesi halinde ise bu kişiler hakkında müebbeten men cezası uygulanır. Doping fiiline katıldıkları tespit edilen koşularda görevlendirilen kişiler hakkında birinci fıkranın (c) bendindeki müebbeten men cezası ile bir milyar lira para cezası uygulanır ve bu kişilerin görevlerine derhal son verilir. Bu kişiler, yarış işlerinde bir daha görevlendirilemezler.

2.  Doping fiiline at ilgililerinin katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile, dopingli koşturulduğu tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süre ile, ikinci defasında iki yıl süre ile üçüncü defasında müebbeten koşulara iştirakten men edilir. Aynı atın tekrar dopingli koşturulduğunun veya aynı şahsa ait bir başka atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri uygulanır. Ayrıca dopingli koşan atlara ikramiye ve yetiştiricilik primi ödenmez.

Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile beşyüz milyon liraya kadar para cezası, on beş yarış gününe kadar koşulara iştirakten ve yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından muvakkaten men cezaları Yarış Komiserler Heyeti tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir ve derhal icra olunur. Beşyüz milyon lirayı aşan para cezaları ile on beş yarış gününü aşan muvakkat men cezaları ve müebbet men cezaları Yüksek Komiserler Heyetince verilir.

Fiilin ağırlık derecesine göre, yukarıda yazılı disiplin cezalarından biri veya birkaçı birlikte verilebilir.

Yarış Komiserler heyetince verilecek cezalara karşı ıttıla tarihinden itibaren on beş gün zarfında Yüksek Komiserler Heyetinde itiraz edilebilir. Yüksek Komiserler Heyetince itirazen veya bidayeten verilen cezalar katidir.

Bu Kanunla belirlenen para cezaları, o yıl için Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.

MADDE 2. - At Yarışları Hakkında Kanunun değişik 7 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Birinci fıkra hükmüne aykırı hareket edenler hakkında üç aydan iki seneye kadar hapis ve 50 000 000 000 (Elli milyar) liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezası verilir."

MADDE 3. - At Yarışları Hakkında Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 8. - Yarışların şartlarına, tertip, icra ve inzibatına, hipodrom veya yarış yerlerinin tanzim ve idaresine, yarış programları, ikramiyeler ve müşterek bahislere müteallik teknik, idarî ve malî inzibati hususlar, Yüksek Komiserler Heyetinin vazife ve selahiyetleri inzibati cezaların hangi hallerde  hangi  merciler tarafından verileceği, yarışların ve selahiyet verilmiş dernek ve belediye ve özel idarelerin murakabe ve teftiş tarzı ve doping muayenelerine ait usuller bu Kanun ve beynelminel yarış nizamlarına ve memleket ihtiyaçları ve işin icaplarına göre Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanıp Bakanlar Kurulunca tasdik edilecek tüzüklerde belirtilir. Yüksek Komiserler Heyeti; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Müsteşarı, Tarım ve Köyişleri Bakanı tarafından seçilecek 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesi birinci fıkrası (A) bendinin beşinci alt bendindeki şartlara uygun, atçılık ve yarışçılıkla ilgili üç veteriner hekim, üç ziraat mühendisi (zooteknist), bir hukuk fakültesi mezunu ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdüründen teşekkül eder. Bakan, Kurul üyelerinden birine başkanlık görevini verir. Koruma Kontrol Genel Müdürü aynı zamanda Kurulun Genel Sekreterliğini yapar.

Yüksek Komiserler Kurulu üyeliğine atanabilmek için; üyeliğe atanmadan önceki iki yıl içinde ve üyelik süresince gerek kendi adına ve gerekse eküri olarak veya birinci derecede yakınları adına yarış atı sahibi veya at sahibi vekili sıfatıyla hipodromlarda atlarını koşturmamış bulunmak, yine bu süreler içinde Bakanlık ve Yüksek Komiserler Kurulu ile ilgili olarak, doğrudan veya dolaylı şekilde ticarî faaliyet, taahhüt, komisyonculuk, temsilcilik ve benzeri işleri yapmamış olmak, kendisinin, birinci ve ikinci derecede akrabalarının ganyan bayiliği olmamak koşulları aranır.

MADDE 4. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici ikinci madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenmiş fiiller sebebiyle verilmiş disiplin cezaları bir defaya mahsus olmak üzere bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kaldırılmıştır. Ancak bu durum, ilgililere daha önce verilmiş ve uygulanmış olan cezalardan dolayı atın ikramiye, kupa ve sair mükâfatları ile herhangi bir parasal talep için hak doğurmaz.

Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen ve birinci fıkra kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren fiillerden dolayı ilgililer ve yarış atları hakkında disiplin soruşturması ve kovuşturması yapılmaz; devam etmekte olan disiplin soruşturma ve kovuşturmaları işlemden kaldırılır. Kesinleşmiş olan disiplin cezaları infaz edilmez.

Bu Kanunun kapsamına giren ve Kanunun yürürlük tarihinden önce işlenmiş disiplin suçları nedeniyle verilmiş olan disiplin cezalarına karşı kanunun yürürlük tarihinden önce idarî yargı mercilerine başvurmuş olanlardan, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 30 gün içinde dosyanın bulunduğu yargı merciine müracaat etmek suretiyle davaya devam etmek istediklerini bildirmeyenlerin davaları hakkında; görülmekte olan davalarda, davayı gören mahkemece, karar temyiz edilmiş ise Danıştayca karar verilmesine yer olmadığına ve tarafların yaptıkları masrafların üzerlerinde bırakılmasına karar verilir, vekâlet ücretine hükmedilmez. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde davaya devam etmek istediklerini bildirenlerin davalarının görülmesine devam olunur. Ancak davanın davacının aleyhine sonuçlanması halinde bu maddede öngörülen af hükümleri uygulanır.”

MADDE 5. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici 3 üncü madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yayımından itibaren bir ay içerisinde Yüksek Komiserler Kurulu üyeliğine yeniden atama yapılır.

MADDE 6. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici 4 üncü madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 4. - At Yarışları Hakkında Kanunda geçen “Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı”, “Tarım Vekâleti”, “Ziraat Vekâleti” ibareleri; “Tarım ve Köyişleri Bakanlığı”, “İcra Vekilleri Heyeti” ibaresi; “Bakanlar Kurulu” olarak değiştirilmiştir.


MADDE 7. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi 7 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi 8 inci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.    Bülent

Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. C. Ersümer

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

K. Aydın

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

Kültür Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. İ. Talay

 

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin