Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 598)
At Yarışları
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Tarım, Orman ve
Köyişleri Komisyonu Raporu (1/747)
T.C.
Başbakanlık 5.9.2000
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-117/4184
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve
Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca
21.6.2000 tarihinde kararlaştırılan “At Yarışları Hakkında Kanunda
DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At Yarışları Hakkında
Kanun, zamanın şartlarına göre genel hükümler ihtiva eder mahiyette
düzenlenmiş, bu nedenle yarışların usul ve nizamlara uygun ve dürüstlükle
yapılmasına engel olabilecek, disiplini bozucu hâl ve hareketlerin neler
olduğuna ve karşılığındaki cezalara ayrı ayrı ve açık olarak yer verilmeyip
bunların tüzükle düzenlenmesi
öngörülmüş ve 19.7.1955 tarihli ve 4/5592 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan At Yarışları Tüzüğünün uygulanması yakın zamana kadar
yürütülmüş ise de; son zamanlarda at yarışlarının tanzimi ile bu yarışlar
üzerinde müşterek bahisler tertibinde memleket ihtiyaçlarının gerektirdiği
hususlar, 1953 yılından beri yapılan yarış organizasyonlarında kazanılan
tecrübeler, işin icaplarına göre değişen şartlar ile uygulamadan doğan aksaklık
ve uyuşmazlıklar söz konusu kanunda bazı değişikliklerin yapılmasını zaruri
kılmıştır. Bu sebeple, mezkûr kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında
yapılan değişiklikle atın ilgililerine açıklık getirilmiş, yarış yerleri ve
tesislerinde düzen ve disipline aykırı hareket edenler için uygulanacak
yaptırımlar konusunda idarenin yetkisi artırılmıştır.
Yarış atlarının dopingli koşturulması durumunda yarış
otoritesince verilen disiplin cezalarının ve özellikle at için uygulanan
muvakkat ve müebbet yasakların mahkeme kararları ile ortadan kaldırıldığı,
böylece laboratuvar tahlilleri sonucu doping yapıldığı tespit edilmesine rağmen
bu atların sahalara dönmesi sonucu yarış otoritesi olan Bakanlığın otoritesi
sarsıldığı, aynı zamanda bu durum at sahipleri ve yarışseverler tarafından da
iyi karşılanmadığından, giderek uygulamadan doğan uyuşmazlıklar sonucu verilen
mahkeme kararları ile aynı doğrultuda yerleşen kazai içtihatlar karşısında, söz
konusu kanunun 8 inci maddesine dayanılarak çıkarılan At Yarışları Tüzüğünde
bütün disiplin suç ve cezaları açıkça belirtilmiş olduğu halde kanunsuz suç ve
ceza olmayacağı ilkesi dikkate alınarak doping fiiline tasarıda açık olarak yer
verilmiştir.
6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareketler
belirtilmiş ve 8 inci maddesi ile disiplin cezalarının hangi hallerde ve hangi
merciler tarafından verileceğinin çıkarılacak tüzükte belirtileceği hükme
bağlanmıştır. Suç teşkil eden fiile esas olan çok değişik hallerin kanunda
teker teker zikredilmesinin yerinde olmayacağı açıktır. Esasen Anayasanın 115
inci maddesi uyarınca kanunların uygulanmasını göstermek veya emrettikleri işleri
düzenlemek üzere çıkarılan tüzüklerde kanunlarda yer almayan ayrıntılı
hükümlerin düzenlenmesi gerekmektedir ve tüzükte yer verilecek ayrıntılı
hükümlerde kanundaki temel suç ve ceza normlarına aykırı hükümler konulmaması
esastır. Disiplin hukuku alanına giren bir idarî ceza olması sebebi ile
disiplin suçuna kaynaklık eden fiil ve eylemlerin tür ve niteliklerinin tüzükte
belirlenmesinde hukuksal bir sakınca olmayacağı düşünülerek adı geçen kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasında temel suç unsuru belirtilmiş ancak, aynı fıkranın (a), (b), (c), (d) ve (e)
bentlerinde bu suça esas olan fiil ve eylemlerin detaylarına yer verilmeden
ceza hükümleri düzenlenmiştir.
Ayrıca, kanuna eklenen geçici 2 nci madde ile yarış
atları ve ilgilileri hakkında verilen disiplin cezalarının bir defaya mahsus
olmak üzere kaldırılması sonucu görev, hizmet ve sanat icrasına devam etmeleri
ve yarış dışı bırakılan atların yarışlara katılabilmelerinin sağlanması
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrası değiştirilirken, at sahipliğinin çeşitleri
belirtilerek uyuşmazlıklar önlenmiş, yalnız yarışların düzen içinde ve usulüne
uygun olarak yapılmasını temin ve yarış nizam ve dürüstlüğünü muhafaza ile
kalınmayıp idarenin icra yetkisini artırma gayesi güdülmüş, yapılan
düzenleme ile hipodrom
yetkilileri, Yarış Komiserler Kurulu ve Yüksek Komiserler Kurulunun
düzen ve disiplini koruma hususunda yetkili kılınması sağlanmıştır.
Ayrıca, yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne
aykırı hareket eden ve yarış yerleri ile tesislerinde düzen ve disiplini bozan
at sahibi, antrenör, jokey, jokey yamağı, seyisler ve sair hizmetliler yanında
fiilde iştiraki olabilecek at sahibi vekilleri, at sahibi antrenör, centilmen
binici, seyisbaşı ve yarış işlerinde görevlendirilen kimseler de bu kategoriye
ilave edilmiş ve atın hizmetlerinde ve yarışlarla ilgili diğer işlerde
çalışanların suç işlemeleri halinde disiplin cezası verilmesi öngörülmüştür.
6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası,
yarış dürüstlüğünü bozan doping fiiline iştirak eden atın ilgililerine ve yarış
işlerinde görevlendirilmiş şahıslara ve dopingli koşturulan ata verilecek men
ve para cezalarını kapsar şekilde düzenlenmiştir.
Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde 100 liralık para cezası ile aynı maddenin ikinci fıkrasında 1 000
liralık para cezası öngörülmekte ve bu cezaları mahallî Yarış Komiserler Kurulu
uygulamaktadır. Her ne kadar Yüksek Komiserler Kuruluna 1 000 lirayı aşan para
cezalarının verilmesi yetkisi verilmiş ve 4421 sayılı Kanunla bu cezaların
artırılması mümkün kılınmışsa da bu dahi yeterli olamamakta ve günümüz
şartlarında söz konusu para cezalarının hiç bir caydırıcılığı bulunmadığı dikkate
alınarak para cezaları artırılmış bulunmaktadır.
Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde ve aynı maddenin ikinci fıkrasında yer alan para cezaları temel suç
unsurları dikkate alınarak yeniden düzenlenmiş olup, bu fiiller için para
cezalarının alt ve üst sınırlarına yer verilmeden maktu para cezaları
öngörülmek suretiyle, takdire bağlı olarak idarî ceza tayin edilmesi de
önlenmiştir.
Aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendine “Tribün ve müştemilatı hariç” ifadesinin eklenmesi ile seyir yeri,
lokanta, kafeterya gibi ünitelerden cezalı şahısların istifadelerine imkân
tanınmıştır.
Aynı Kanunun 8 inci maddesine istinaden 19.7.1955
tarihli ve 4/5592 sayılı BakanlarKurulu Kararı ile yürürlüğe konulan At
Yarışları Tüzüğünde bu konuya detaylı olarak yer verilmesine karşın, kanunda
doping fiilinin cezası açıkça belirtilmediğinden, YüksekKomiserler Kurulunca
verilen doping cezalarına dair kararların mahkeme kararları ile yürütülmesinin
durdurulması ve iptal edilmesi sonucu bu cezalar uygulanamaz hale gelmiş ve bu
durum yarış dürüstlüğünü bozduğu gibi otoriteyi sarsan boyutlara ulaşmıştır.
Bütün bu hususlar dikkate alınarak atın ilgililerinin ve yarış işlerinde
görevlendirilenlerin doping fiiline katıldıklarının tespiti halinde bu
şahıslara verilecek men ve para cezaları ayrı ayrı belirtilmiş, fiilin
tekerrürü halinde verilecek disiplin cezaları da gösterilmiştir.
Ayrıca, dopingli koşturulduğu laboratuvar muayeneleri
sonucu tespit edilen at için uygulanacak yasak hükümlerine de maddede yer
verilmiştir. Atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping fiiline at
ilgililerinin iştirakinin tespitinin çok güç olduğu ve doping fiilinin yarış
usul ve nizamlarını ve yarış dürüstlüğünü bozan en büyük suç olduğu dikkate
alınarak ve suçta kusursuz sorumluluk esası benimsenerek at ilgililerinin,
doping fiiline katıldıkları tespit edilememiş olsa bile cezalandırılması öngörülmüştür.Böylece,
doping fiiline at sahibi ve vekilleri ile atın diğer ilgililerinin
katıldıklarının tespit edilememiş olması halinde atın koşulara iştirakten
muvakkat veya müebbet olarak yasaklanmasından doğan uyuşmazlıklar nedeniyle son
zamanlarda yerleşen yargı kararları ile ortaya çıkmış olan boşluk giderilerek,
bir yandan yarış nizamını en fazla bozan ve yarış dürüstlüğünün en ağır şekilde
ihlali olan doping fiiline karşı caydırıcılığın sağlanması, diğer yandan atı
hileye alet edilen at sahipleri ile vekillerinin veya atın diğer ilgililerinden
herhangi birinin doping fiiline katıldığı tespit edilememiş olsa dahi haksız
kazanç temin etmelerine engel olunarak atlarını dürüstlükle koşturan diğer at
sahiplerinin ve müşterek bahis iştirakçilerinin haklarının korunması imkânı
sağlanmıştır. Ayrıca madde ile, ilk defa dopingli koşan atın sahibi veya
vekilinin belli bir miktar para cezası ödemesi şartıyla atın koşulara
iştirakine imkân veren eskisine göre
hafifletilmiş bir hüküm getirilmiş olup, bu şekilde atın bir defaya
mahsus olmak üzere koşulara iştirakten men edilmeyerek koşturulması temin
edilmiştir. Para cezasının ödenmesi doping fiiline katıldığı tespit edilen
şahıslara verilecek cezaları ortadan kaldırmayacağı gibi ilk
defa işlenen doping fiilinin gerek bu şahıslar ve gerekse
at yönünden daha sonra işlenen aynı fiilden dolayı uygulanacak cezanın
tayininde tekerrüre esas tutulması öngörülmüştür.
Madde ile ayrıca, men ve para cezalarının kimler
tarafından verileceği belirtilmiştir. Men cezaları düzenleyen 6132 sayılı Kanun
ve ilgili Tüzüğün yürürlüğe girdiği yıllarda, haftada yalnızca iki veya üç
yarış günü olduğu halde son yıllarda haftada 6 gün yarış koşusu yapılmaktadır.
Bu bakımdan hafta olarak verilen men cezaları güne çevrilmek suretiyle
hakkaniyet sağlanmıştır.
Madde 2. - Madde ile bu Kanunun yürürlük tarihinden
önce işlenen fiillerden dolayı gerek ilgili şahıslar gerekse at hakkında
verilmiş disiplin cezaları bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kaldırıldığı
gibi, devam eden disiplin soruşturma ve kovuşturmaları da ortadan kaldırılmak
suretiyle yürürlük tarihinden önceki fiillerden dolayı artık disiplin cezası
verilmemesi ve verilip de kesinleşmiş olan disiplin cezalarının infaz
edilmemesi hükme bağlanmış olup, böylece bir defaya mahsus olmak üzere ilgili
şahıslar ve atlar hakkındaki men cezaları ortadan kaldırılarak hem bu
şahısların men edildikleri yerlere girip faaliyette bulunmaları, görev, hizmet
ve sanat icrasına devam etmeleri ve yarış dışı bırakılan atların yarışlara
katılabilmelerine imkân verilmesi, hem de daha önce verilmiş bu cezalar
sebebiyle yargı mercilerine intikal eden ve konusu kalmayan uyuşmazlıkların
sona erdirilmesiyle yarış camiasına rahatlama getirilmiştir. Ayrıca, halen
yargı aşamasında bulunan davalılara davalarının devam etmelerini talep etme
hakkı tanınmıştır.
Madde 3. - Yürürlük maddesidir.
Madde 4. - Yürütme maddesidir.
Tarım, Orman
ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 25.1.2001
Esas No. : 1/747
Karar No. : 2
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanunda
DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Tarım ve Köyişleri ve Adalet
Bakanlıkları ile Türkiye Jokey Kulübü temsilcilerinin de katıldığı, 23.11.2000,
10.1.2001 ve 17.1.2001 tarihli Komisyonumuz toplantılarında görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;
- Hükümet temsilcilerince yapılan açıklamalarda; 1953
yılından beri yapılan
yarış organizasyonlarında
kazanılan tecrübeler, işin icaplarına göre değişen şartlar ve uygulamalardan
doğan aksaklıklar ve uyuşmazlıklar; 6132 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde bazı
değişikliklerin yapılmasını zarurî kıldığını,
- Yarış atlarının dopingli koşturulması halinde, yarış
otoritesince tüzüğe istisnadan
verilen disiplin cezalarının ve
özellikle at için uygulanan geçici ve müebbet yasakların, kanunsuz suç ve ceza
olmayacağı gerekçesiyle mahkemelerce ortadan kaldırılması, bunun sonucunda
laboratuvar tahlilleri sonucu doping yaptığı tespit edilmesine rağmen, bu
atların yarış sahalarına dönmesi sonucu yarış otoritesi olan Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının otoritesinin sarsılmasına, aynı zamanda bu durumun at sahipleri ve
yarış severler tarafından haksız rekabete yol açacağı,
- Ayrıca yarış atları ve ilgilileri hakkında verilen
disiplin cezalarının bir defaya mahsus olmak üzere kaldırılmasının yarış
camiasına karşı yararlı olacağını,
İfade etmişlerdir.
Hükümet temsilcilerinin yaptığı açıklamalar karşısında
söz alan Komisyonumuz üyeleri;
- At yarışlarının her ne kadar paraya dayanan müşterek
bahislerin tertiplenmesiyle ilgili olsa da sonuçta sportif faaliyetlerden biri
olarak toplumca kabul edildiğini, bu nedenle yarıştan önceki ve yarış
sırasındaki kurallara uyulmasının, yarışçıların eşit koşullarda
yarıştırılmalarının spor ahlâkı açısından çok önemli olduğunu,
- Yarışların düzen içerisinde ve kurallarına uygun
olarak yapılmasını temin etmek, yarış dürüstlüğünün ve eşitliğinin
sağlanmasına, ayrıca idarenin icra yetkisini netleştiren düzenlemeye giderken
yarışlar öncesi ve yarış sırasında yapılabilecek kural dışı davranışların iyi
tespit edilmesi gerektiğini, bu ortamlarda düzenin ve disiplinin korunması,
kayıt, tartı gibi yükümlülüklerin usulüne uygun olarak yerine getirilmesi,
yarış dürüstlüğüne aykırı davranış içerisinde olanların engellenmesi,
yarışların ana unsuru atın yarıştığı atlarla eşitliğini, gelecekteki sağlığını,
performansını direkt etkileyen dopingin engellenmesinin en önemli faktörler
olduğunu,
İfade etmişlerdir.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakereler
sonucunda maddelerinin müzakeresine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiş ve
Tasarının Trabzon Milletvekili Nail Çelebi, Balıkesir Milletvekili Numan
Gültekin ve Aydın Milletvekili Ali Uzunırmak’tan oluşan bir alt komisyonun
hazırlayacağı metin üzerinde müzakerelerin devam ettirilmesine karar
verilmiştir.
Alt komisyonun kabul ettiği metin üzerinde yapılan
müzakerelerde;
Kanun Tasarısının;
1. Birinci maddesi; yarışlarda görevlendirilenlerden
yarış usul ve nizamlarına ve yarış ahlakına doping yaparak aykırı hareket
edenler hakkında verilecek cezalar günün ekonomik şartlarına göre
güncelleştirilerek yeniden düzenlenmiştir.
2. 6132 sayılı Kanunda bütünlüğü sağlamak, illegal
olarak oynanan müşterek bahislerdeki likiditeyi sistem içine çekmek amacıyla
Kanun Tasarısının 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere yeni bir 2 nci madde
ilave edilerek beş bin liradan az olmamak üzere olan para cezası elli milyar
liradan az olmamak üzere artırılmıştır.
3. Kanun Tasarısına, Yüksek Komiserler Kuruluna
atanacakların nitelikli ve özellikle atçılıkla ilgili meslekten ve at sağlığı
ile yakın bilgisinin olması, müşterek bahislerin mümkün olduğunca dürüst
geçmesi amacıyla 6132 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin yeniden düzenlenmesine
yönelik yeni bir üçüncü madde eklenmiştir.
4. Kanun Tasarısının 2 nci maddesi eklenen iki madde
nedeniyle 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
5. Kanun Tasarısına yeni beş ve altıncı maddeler ilave
edilerek YüksekKomiserler Kuruluna yeni ilave edilen, 3 üncü maddede belirtilen
niteliklere uygun atama yapılması hususunda Bakanlığa imkân tanınmış ve 6132
sayılı Kanunda geçen ibareler güncelleştirilmiştir.
6. Kanun Tasarısının 3 ve 4 üncü maddeleri ilave edilen
maddeler nedeniyle teselsül ettirilerek 7 ve 8 inci maddeler olarak aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, GenelKurulun tasviplerine arz edilmek üzere
YüksekBaşkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mahmut
Erdir |
Nail
Çelebi |
Evren
Bulut |
|
|
Eskişehir |
Trabzon |
Edirne |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Numan
Gültekin |
Mehmet
Halit Dağlı |
Adnan
Fatin Özdemir |
|
|
Balıkesir |
Adana |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmet
Vursavuş |
Mahmut
Nedim Bilgiç |
Ali
Uzunırmak |
|
|
Adana |
Adıyaman |
Aydın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Keskin |
Nurettin
Dilek |
Mustafa
İlimen |
|
|
Denizli |
Diyarbakır |
Edirne |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Latif
Öztek |
Mihrali
Aksu |
Zeki
Ertugay |
|
|
Elazığ |
Erzincan |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necati
Albay |
Ali
Özdemir |
Ali
Güner |
|
|
Eskişehir |
Gaziantep |
Iğdır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yücel
Erdener |
Musa
Demirci |
Ahmet
Karavar |
|
|
İstanbul |
Sivas |
Şanlıurfa |
Üye
Maliki Ejder Arvas
Van
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
AT YARIŞLARI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At
Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 4. - Mülkiyetinde, ortaklığında veya kirası
altındaki atları yarışlarda koşturan at sahipleri ile bunların vekilleri,
antrenör, at sahibi antrenör ve atın jokey, jokey yamağı, centilmen binici,
seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlileri gibi ilgilileri ve koşularda ve
yarışlarda görevlendirilenlerden yarış usul ve nizamlarına ve yarış dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların
ve yarış yerlerinin ve yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve
disiplinini bozanlar hakkında aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır :
a) İhtar cezası,
b) Para cezası,
1. Yarış usul ve nizamlarına aykırı hareket eden,
yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlara yirmibeş
milyon lira,
2. Kayıt ve tartı ile ilgili yükümlülükleri yerine
getirmeyenlere elli milyon lira,
3. Yarış dürüstlüğüne aykırı olarak hileli
davranışlarda bulunanlara yüz milyon lira,
c) Yarışlarla ilgili yerlerde muvakkaten veya müebbeten
sanat icrasından men,
d) Tribün ve müştemilatı hariç, yarışlarla ilgili mahal
ve tesislere girmekten muvakkaten veya müebbeten men,
e) Atın koşulara iştirakten muvakkaten men edilmesi.
Fiilin tekerrürü halinde yukarıda yazılı para cezaları
iki kat artırılarak uygulanır.
Yarış usul ve nizamları ile yarış dürüstlüğünün doping
fiili sebebiyle bozulduğu hallerde aşağıdaki cezalar verilir :
a) Atın dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping
fiiline iştirak ettiği tespit edilen at sahipleri, bunların vekilleri ve
binicileri ile doping fiiline katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile atların
bakım, beslenme ve idman işleri ile doğrudan ilgili olan antrenör, at sahibi
antrenör, seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlilere ilk defasında bir yıl süre ile
birinci fıkranın (d) bendi uyarınca muvakkaten men ve yüz milyon lira para
cezası, ayrıca antrenör, at sahibi antrenör, binici, seyisbaşı, seyis ve sair
hizmetlilere aynı süre ile birinci fıkranın (c) bendinde yazılı muvakkaten men
cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, failin taşıdığı nam ve hizmet sıfatına
bakılmaksızın; para ve men cezaları iki katına çıkarılarak uygulanır. Aynı
fiilin üçüncü defa tekrar işlenmesi halinde ise, bu kişiler hakkında müebbeten
men cezası uygulanır.
Doping fiiline katıldıkları tespit edilen koşularda ve
yarışlarda görevlendirilen kişiler hakkında (c) bendindeki müebbeten men cezası
ile yüz milyon lira para cezası uygulanır ve bu kişilerin görevlerine derhal
son verilir. Bu kişiler, yarış işlerinde bir daha görevlendirilemezler.
b) Doping fiiline at ilgililerinin katıldıkları tespit
edilememiş olsa bile, dopingli koşturulduğu tespit edilen at, ilk defasında bir
yıl süreyle, ikinci defasında iki yıl süreyle, üçüncü defasında müebbeten
koşulara iştirakten men edilir. İlk kez dopingli koşturulan at, dopingli
koştuğu koşudaki birincilik ikramiyesinin üç katı tutarındaki para cezasının,
at sahibi veya at sahibi vekili tarafından yarış müessesesine nakten ve defaten
ödenmesi halinde koşulara iştirak ettirilir. Aynı atın tekrar dopingli
koşturulduğunun veya aynı şahsa
ait bir başka atın
dopingli koşturulduğunun tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri
uygulanır. Atın ilk defa dopingli olarak koşturulması ve para cezası ödemek
kaydıyla koşulara iştirak ettirilmesi hususu atın ilgililerine verilen disiplin
cezalarını ortadan kaldırmaz.
Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile elli milyon
liraya kadar para cezası, on beş yarış gününe kadar koşulara iştirakten ve
yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından muvakkaten men cezaları Yarış
Komiserler Heyeti tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir
ve derhal icra olunur. Elli milyon lirayı aşan para cezaları ile on beş yarış
gününü aşan muvakkat men cezaları ve müebbet men cezaları Yüksek Komiserler
Heyetince verilir.
Fiilin ağırlık derecesine göre; yukarıda yazılı
disiplin cezalarından biri veya birkaçı birlikte verilebilir.
Yarış Komiserler Heyetince verilecek cezalara karşı
ıttıla tarihinden itibaren on beş gün zarfında Yüksek Komiserler Heyetinde
itiraz edilebilir. Yüksek Komiserler Heyetince itirazen veya bidayeten verilen
cezalar katidir."
MADDE 2. - 6132 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce işlenmiş fiiller sebebiyle verilmiş disiplin cezaları bir defaya
mahsus olmak üzere bütün sonuçlarıyla
birlikte ortadan kaldırılmıştır. Ancak bu durum, ilgililere daha önce
verilmiş ve uygulanmış olan cezalardan dolayı atın ikramiye, kupa ve sair
mükâfatları ile herhangi bir parasal talep için hak doğurmaz.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen ve
birinci fıkra kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren
fiillerden dolayı ilgililer ve yarış ve yarış atları hakkında disiplin
soruşturması ve kovuşturması yapılmaz, devam etmekte olan disiplin soruşturma
ve kovuşturmaları işlemden kaldırılır, kesinleşmiş olan disiplin cezaları infaz
edilmez. Bu Kanunun kapsamına giren ve Kanunun yürürlük tarihinden önce
işlenmiş disiplin suçları nedeniyle verilmiş olan disiplin cezalarına karşı Kanunun
yürürlük tarihinden önce idarî yargı mercilerine başvurmuş olanlardan, Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde dosyanın bulunduğu yargı
merciine müracaat etmek suretiyle davaya devam etmek istediklerini
bildirmeyenlerin davaları hakkında; görülmekte olan davalarda, davayı gören
mahkemece, karar temyiz edilmiş ise
Danıştayca, karar verilmesine yer olmadığına ve tarafların yaptıkları
masrafların üzerlerinde bırakılmasına karar verilir, vekâlet ücretine
hükmedilmez. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz gün içinde davaya
devam etmek istediklerini bildirenlerin davalarının görülmesine devam olunur.
Ancak, davanın davacının aleyhine sonuçlanması halinde bu maddede öngörülen af
hükümleri uygulanır."
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
AT YARIŞLARI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 10.7.1953 tarihli ve 6132 sayılı At
Yarışları Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 4. - Mülkiyetinde, ortaklığında veya kirası
altındaki atları yarışlarda koşturan at sahipleri ile bunların vekilleri,
antrenör, at sahibi antrenör ve atın jokey, jokey yamağı, centilmen binici,
seyisbaşı, seyis ve sair hizmetlileri gibi ilgilileri ve koşularda ve
yarışlarda görevlendirilenlerden yarış usul ve nizamlarına ve yarış
dürüstlüğüne aykırı hareket eden, yarışların ve yarış yerlerinin ve yarışlarla
ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlar hakkında aşağıdaki
di-siplin cezaları verilir.
a) İhtar cezası,
b) Para cezası,
1. Yarış usul ve nizamlarına aykırı hareket eden,
yarışlarla ilgili mahal ve tesislerin düzen ve disiplinini bozanlara ikiyüz
elli milyon lira,
2. Kayıt ve tartı ile ilgili yükümlülükleri yerine
getirmeyenlere beşyüz milyon lira,
3. Yarış dürüstlüğüne aykırı olarak hileli
davranışlarda bulunanlara bir milyar lira,
c) Yarışlarla ilgili yerlerde muvakkaten veya müebbeten
sanat icrasından men,
d) Tribün ve müştemilatı hariç, yarışlarla ilgili mahal
ve tesislere girmekten muvakkaten veya müebbeten men,
e) At sahibi atlarının koşulara iştirakten muvakkaten
veya müebbeten men edilmesi.
Bu bentteki para cezaları fiilin tekerrürü halinde iki
kat artırılarak uygulanır.
f) Yarış usul ve nizamları ile yarış dürüstlüğünün
doping fiili nedeniyle bozulduğu hallerde aşağıdaki cezalar verilir :
1. Atın
dopingli koşturulduğunun tespiti halinde doping fiiline iştirak ettiği tespit
edilen at sahipleri, bunların vekilleri ve binicileri ile doping fiiline
katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile atların bakım, beslenme ve idman işleri
ile doğrudan ilgili olan antrenör, at sahibi antrenör, seyisbaşı, seyis ve sair
hizmetlilere ilk defasında bir yıl süre ile birinci fıkranın (d) bendi uyarınca
muvakkaten men ve bir milyar lira para cezası, ayrıca antrenör, at sahibi
antrenör, jokey, jokey yamağı, centilmen binici, seyisbaşı, seyis ve sair
hizmetlilere aynı süre ile birinci fıkranın (c) bendinde yazılı muvakkaten men
cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde, failin taşıdığı nam ve hizmet sıfatına
bakılmaksızın; para ve men cezaları iki katına çıkarılarak uygulanır. Aynı
fiilin üçüncü defa tekrar işlenmesi halinde ise bu kişiler hakkında müebbeten
men cezası uygulanır. Doping fiiline katıldıkları tespit edilen koşularda
görevlendirilen kişiler hakkında birinci fıkranın (c) bendindeki müebbeten men
cezası ile bir milyar lira para cezası uygulanır ve bu kişilerin görevlerine
derhal son verilir. Bu kişiler, yarış işlerinde bir daha görevlendirilemezler.
2. Doping
fiiline at ilgililerinin katıldıkları tespit edilmemiş olsa bile, dopingli
koşturulduğu tespit edilen at, ilk defasında bir yıl süre ile, ikinci defasında
iki yıl süre ile üçüncü defasında müebbeten koşulara iştirakten men edilir.
Aynı atın tekrar dopingli koşturulduğunun veya aynı şahsa ait bir başka atın
dopingli koşturulduğunun tespiti halinde bu bentteki tekerrür hükümleri
uygulanır. Ayrıca dopingli koşan atlara ikramiye ve yetiştiricilik primi
ödenmez.
Bu maddede öngörülen ihtar cezası ile beşyüz milyon
liraya kadar para cezası, on beş yarış gününe kadar koşulara iştirakten ve
yarışlarla ilgili yerlerde sanat icrasından muvakkaten men cezaları Yarış
Komiserler Heyeti tarafından ilgililerin savunmaları alınmak kaydıyla verilir
ve derhal icra olunur. Beşyüz milyon lirayı aşan para cezaları ile on beş yarış
gününü aşan muvakkat men cezaları ve müebbet men cezaları Yüksek Komiserler
Heyetince verilir.
Fiilin ağırlık derecesine göre, yukarıda yazılı
disiplin cezalarından biri veya birkaçı birlikte verilebilir.
Yarış Komiserler heyetince verilecek cezalara karşı
ıttıla tarihinden itibaren on beş gün zarfında Yüksek Komiserler Heyetinde
itiraz edilebilir. Yüksek Komiserler Heyetince itirazen veya bidayeten verilen
cezalar katidir.
Bu Kanunla belirlenen para cezaları, o yıl için Vergi
Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır.
MADDE 2. - At Yarışları Hakkında Kanunun değişik 7 nci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Birinci fıkra hükmüne aykırı hareket edenler
hakkında üç aydan iki seneye kadar hapis ve 50 000 000 000 (Elli milyar)
liradan aşağı olmamak üzere ağır para cezası verilir."
MADDE 3. - At Yarışları Hakkında Kanunun 8 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 8. - Yarışların şartlarına, tertip, icra ve
inzibatına, hipodrom veya yarış yerlerinin tanzim ve idaresine, yarış
programları, ikramiyeler ve müşterek bahislere müteallik teknik, idarî ve malî
inzibati hususlar, Yüksek Komiserler Heyetinin vazife ve selahiyetleri inzibati
cezaların hangi hallerde hangi merciler tarafından verileceği, yarışların
ve selahiyet verilmiş dernek ve belediye ve özel idarelerin murakabe ve teftiş
tarzı ve doping muayenelerine ait usuller bu Kanun ve beynelminel yarış nizamlarına
ve memleket ihtiyaçları ve işin icaplarına göre Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca
hazırlanıp Bakanlar Kurulunca tasdik edilecek tüzüklerde belirtilir. Yüksek
Komiserler Heyeti; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Müsteşarı, Tarım ve Köyişleri
Bakanı tarafından seçilecek 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesi birinci fıkrası (A) bendinin beşinci alt bendindeki şartlara uygun,
atçılık ve yarışçılıkla ilgili üç veteriner hekim, üç ziraat mühendisi
(zooteknist), bir hukuk fakültesi mezunu ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
Koruma ve Kontrol Genel Müdüründen teşekkül eder. Bakan, Kurul üyelerinden
birine başkanlık görevini verir. Koruma Kontrol Genel Müdürü aynı zamanda
Kurulun Genel Sekreterliğini yapar.
Yüksek Komiserler Kurulu üyeliğine atanabilmek için;
üyeliğe atanmadan önceki iki yıl içinde ve üyelik süresince gerek kendi adına
ve gerekse eküri olarak veya birinci derecede yakınları adına yarış atı sahibi
veya at sahibi vekili sıfatıyla hipodromlarda atlarını koşturmamış bulunmak,
yine bu süreler içinde Bakanlık ve Yüksek Komiserler Kurulu ile ilgili olarak,
doğrudan veya dolaylı şekilde ticarî faaliyet, taahhüt, komisyonculuk,
temsilcilik ve benzeri işleri yapmamış olmak, kendisinin, birinci ve ikinci
derecede akrabalarının ganyan bayiliği olmamak koşulları aranır.
MADDE 4. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici ikinci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce işlenmiş fiiller sebebiyle verilmiş disiplin cezaları bir defaya
mahsus olmak üzere bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kaldırılmıştır. Ancak bu
durum, ilgililere daha önce verilmiş ve uygulanmış olan cezalardan dolayı atın
ikramiye, kupa ve sair mükâfatları ile herhangi bir parasal talep için hak
doğurmaz.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce işlenen ve
birinci fıkra kapsamına giren disiplin cezalarının verilmesini gerektiren
fiillerden dolayı ilgililer ve yarış atları hakkında disiplin soruşturması ve
kovuşturması yapılmaz; devam etmekte olan disiplin soruşturma ve kovuşturmaları
işlemden kaldırılır. Kesinleşmiş olan disiplin cezaları infaz edilmez.
Bu Kanunun kapsamına giren ve Kanunun yürürlük
tarihinden önce işlenmiş disiplin suçları nedeniyle verilmiş olan disiplin
cezalarına karşı kanunun yürürlük tarihinden önce idarî yargı mercilerine
başvurmuş olanlardan, kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 30 gün içinde
dosyanın bulunduğu yargı merciine müracaat etmek suretiyle davaya devam etmek
istediklerini bildirmeyenlerin davaları hakkında; görülmekte olan davalarda,
davayı gören mahkemece, karar temyiz edilmiş ise Danıştayca karar verilmesine
yer olmadığına ve tarafların yaptıkları masrafların üzerlerinde bırakılmasına
karar verilir, vekâlet ücretine hükmedilmez. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren otuz gün içinde davaya devam etmek istediklerini bildirenlerin
davalarının görülmesine devam olunur. Ancak davanın davacının aleyhine
sonuçlanması halinde bu maddede öngörülen af hükümleri uygulanır.”
MADDE 5. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici 3 üncü madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yayımından itibaren bir ay
içerisinde Yüksek Komiserler Kurulu üyeliğine yeniden atama yapılır.
MADDE 6. - At Yarışları Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici 4 üncü madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 4. - At Yarışları Hakkında Kanunda geçen
“Tarım Orman ve Köyişleri Bakanlığı”, “Tarım Vekâleti”, “Ziraat Vekâleti”
ibareleri; “Tarım ve Köyişleri Bakanlığı”, “İcra Vekilleri Heyeti” ibaresi;
“Bakanlar Kurulu” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 7. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi 7 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi 8 inci
madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir. Bülent
|
Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve
Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
K. Aydın |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
Kültür
Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. İ. Talay |
|
|
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |