T.B.M.M. S. Sayısı : 554
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
5.12.2000 |
|
|
Esas No. : 1/740-3/642 |
|
|
|
Karar No. : 8 |
|
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 31.7.2000 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4.10.2000
tarihinde Komisyonumuza havale edilen “1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun
Tasarısı” ile, Sayıştay Başkanlığınca hazırlanıp 6.10.2000 tarihinde Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 11.10.2000 tarihinde
Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait “Genel Uygunluk Bildirimi”ne ilişkin
müzakerelere Komisyonumuzun 10.11.2000 tarih ve 3 üncü birleşimde Maliye
Bakanının Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile
başlanılmış ve Komisyonumuzda 10.11.2000 - 1.12.2000 tarihleri arasında yapılan
birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların
temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı ile;
– Genel Bütçeli dairelere bütçe kanunu ile toplam ( 27 186 600 000 000
000) liralık ödenek verildiği, bu tutarın yılı içinde yapılan çeşitli yasal
değişikliklerle toplam (28 358 276 016 584 000) liraya ulaştığı,
Yılı içinde toplam (28 358 276
016 584 000) liraya ulaşan ödenek yetkisine karşılık; yılı içinde toplam; (7
724 202 798 686 000) lirası cari, (627 191 571 012 000) lirası yatırım, (19 490
045 013 827 000) lirası da sermaye teşkili ve transfer ödenek türlerinden olmak
üzere, toplam (27 841 439 383 525 000) liralık giderin gerçekleştiği,
– 1999 yılında genel bütçenin gelirlerinin toplam (17 950 000 000 000
000) lira olarak tahmine karşılık, yılı tahsilatının toplam; (14 802 279 916
274 000) lirası vergi gelirlerinden, (1 883 461 120 913 000) lira vergi dışı
normal gelirlerden, (1 871 168 350 238 000) lira özel gelirler ve fonlardan,
(100 767 688 463 000) lira özel kanun gelirlerinden olmak üzere toplam (18 657
677 075 888 000) lira olarak gerçekleştiği,
– Toplam (3 312 116 866 515 000) lira nazım gelir tahsil edildiği ve
aynı miktarda nazım gider yapıldığı,
– Giderler ile gelirler arasındaki farkı oluşturan (9 183 762 637 000)
liranın gider fazlası oluşturduğu,
– Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere
toplam (835 622 266 901 000) liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak
verilmesinin öngörüldüğü,
– 1999 yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen
toplam (28 688 541 993 000) liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla
devredilmesinin teklif edildiği,
– Yılı içinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı
tutulanlar dışında kalan toplam (1 323 770 357 967 000) liralık ödeneğin iptal
edildiği,
– 1998 yılında 1999 yılına toplam (11 612 885 175 361 000) lira iç borç
devrettiği, 1999 yılında alınan (32 434 145 200 595 000) liranın ilavesiyle
toplam iç borcun (44 047 030 375 956 000) liraya ulaştığı, yıl içinde bu
borçların (21 126 884 820 957 000) liralık kısmının ödendiği ve 2000 yılına (22
920 145 554 999 000) liranın iç borç olarak devrettiği,
– Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşların 1998 yılından 1999 yılına toplam
(1 113 755 655 139 000) lira dış borcun devrettiği, bu miktara yılı içinde
alınan borçların ilavesi ve ödemeler düşüldükten sonra 1999 yılından 2000
yılına (3 934 599 983 342 000) liranın dış borç olarak devrettiği,
tespit edilmiştir.
Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan 1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun
Tasarısına ilişkin “Genel Uygunluk Bildirimi”, rapor ve ekli cetvellerinde ise;
– Genel Bütçeli İdarelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere
toplam (835 622 266 901 000) lira ödenek dışı gider kaydedildiği, bu tutardan
(86 972 102 597 000) liralık kısmın ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere,
(675 495 145 793 000) liralık kısmın da personel giderlerine ait olduğundan
bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan (73 155 018
511 000) liranın ise; sorumluluk gerektiren giderler olup, 1050 sayılı
Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek
verilip, verilmemesinin Yüce Meclisin takdirine olduğu,
– 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 üncü maddesi hükmü
uyarınca bir kısım gelir tertiplerine ilişkin gelir kesinhesabındaki
açıklamaların tahmin, tahakkuk ve tahsilat arasındaki farklara ait bilgileri
içermediğinden Gelir İzahnamesinin yetersiz bulunduğu,
– Başbakanlık, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine Müsteşarlığı Dış
Ticaret Müsteşarlığı, Danıştay, Devlet İstatistik Enstitüsü, Diyanet İşleri
Başkanlığı, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Devlet Meteoroloji İşleri Genel
Müdürlüğü, Adalet Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı,
Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı,
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı, Orman Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
Sanayi ve TicaretBakanlığı, Enerji Tabiî KaynaklarBakanlığı, Kültür Bakanlığı,
Turizm Bakanlığı, Çevre Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Gümrük
Müsteşarlığı, gider izahnamelerinin faaliyet-projeler itibariyle yetersiz
bulunduğu,
– Hazine Müsteşarlığının 31.12.1999 tarihi itibariyle, Genel ve Katma
Bütçeli Kuruluşlara ait dış borç tutarının 2000 yılına devri Hazine Genel
Hesabında ve Dış Borçlar Saymanlığı 1999 Yılı Mizanında 3 934 599 983 342 000
lira olarak yazılı olduğu bu tutarın Genel Bütçeden Devirli, Garantili Dış
Borçları, FERİS’i ve Kur farklarını içermediği, “Dış Borçlar Hesabı”; hatalı
veriler içermesi, önemli miktarda veri eksikliği bulunması ve 1999 yılı sonu
itibariyle gerçek döviz karşılığı TL miktarını göstermemesi nedenleriyle dış
devlet borcu bakiyesini tam, doğru ve uygun bir biçimde sunulmadığı, “Dış
Borçlar Hesabı”nın 1999 Yılı sonu itibarıyle “Alacak Bakiyesi” tam, doğru ve
uygun bir biçimde tespit edilememiş olmasından dolayı uygunluk verilemediği,
Daha önceki yıllarda reddedilmiş olan;
1995, 1996, 1997 ve 1998 yılları Dış Borçlar,
1997 ve 1998 yılları Genel Bütçe Dışındaki Daire ve Kurum Borçları,
1997 ve 1998 yılları Genel Bütçe Dışındaki Dairelere Yatırılan
Sermayeler,
hesapları henüz hazırlanmamış olduğundan bunlara uygunluk verilmesine
dönük bir çalışmanın yapılamadığı,
Bugüne kadar reddedilmiş olan Hazine hesaplarına uygunluk bildirimi
verilebilmesi için;
“1) Reddedilen hesaplar, ait oldukları yıl bazından eksiklikleri ve
hataları giderilerek yeniden tanzim edilip Sayıştay’a sunulmalıdır.
2) Denetime sunulan hesaplar;
a) Kaydedilmesi gereken tüm işlemleri ihtiva etmeli
b) Tüm kayıtlar ve işlemlerin tasnifi muhasebe ilkelerine ve mevzuata
uygun olmalı,
c) Kayıtlar hesabı önemli ölçüde saptıracak maddi hatalardan uzak olmalı
3) Uygunluk bildirimi verilen hesaplar doğrultusunda saymanlık
mizanlarında, genel mizanlarda ve Hazine Genel Hesaplarında, geçmişe dönük
olarak gerekli değişiklikler yapılmalıdır.” şeklinde bir takım şartların
bulunduğu,
Ayrıca;
“1. Hazine Müsteşarlığında Maliye Bakanlığının geçici izni ile
kullanılmakta olan hesaplar, mevcut yapıları muhafaza edilerek ve
geliştirilerek Devlet Muhasebesi Yönetmeliğine eklenmesi, bu amaçla Maliye
Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünce hazırlanan ve Devlet Muhasebesi Yönetmeliğinde
değişiklik öngören taslağın bir an önce yürürlüğe sokulması sağlanmalıdır.
2. Borç Muhasebesi projesi kapsamlı şekilde revize edilmeli, Hazinenin
önceliklerine göre proje hedefleri gözden geçirilmelidir. Gerek duyulması
halinde ilk ihale çerçevesinde tamamlanmayan işlerin bitirilmesi için yeni
danışmanlık hizmetleri alınması yoluna gidilmelidir.
3. Borç Muhasebesi ile ilgili proje anlaşmasında öngörüldüğü üzere,
Hazine bünyesinde sürekli bir çalışma grubu oluşturulmalı, Maliye, Merkez
Bankası ve Sayıştay’dan konuyla ilgili uzmanların bu çalışma grubunda projenin
ömrü boyunca görevlendirilmeleri ve projenin yönlendirilmesinden, günlük
sorunların çözülmesinden sorumlu olmaları sağlanmalıdır. DevletBorçları Saymanı
proje çalışma grubunun daimi elemanlarından biri olmalıdır.
4. Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü personelinin adedi artırılmalıdır.
5. Bugüne kadar Meclis’e gönderilen Sayıştay raporlarında yer alan ve
Plan ve Bütçe Komisyonunca da oylanarak kabul edilen prensiplerden henüz gereği
yerine getirilemeyenlerin gerçekleştirilmesine öncelik verilmelidir. Bu
çerçevede;
Dış borç kaydı yapılan tutarlar Maliye Bakanlığı tarafından eksiksiz
şekilde bütçeleştirilmelidir.
Hazine bünyesinde kreditör ve kullanıcı kuruluş verilerine istinaden
oluşturulan kayıtlar bilgisayar ortamında entegre edilmeli ve yapılması gereken
kontroller bilgisayar yazılımları ile desteklenmelidir.
- Dış borçlara ilişkin olarak, mevcut çalışma disiplini içinde bir arşiv
düzenlenmesi yapılmalı, hangi belgelerin, hangi düzende, kim tarafından ve ne
kadar süreyle muhafaza edileceği belirlenmelidir.
- Devlet Borçları Saymanlığının statüsünün güçlendirilmesi ve tuhakkuk
birimi ile eşit seviyede olmasına dönük çalışmalar sonuçlandırılmalıdır.
- Hazine Kontrolörlerinin Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğünü periyodik
olarak denetlemesi sağlanmalıdır.
6. Hazine bünyesinde iç kontrollerin yeniden yapılandırılması ile ilgili
çalışmalar geliştirilerek sürdürülmeli ve iç kontrollere ilişkin olarak;
a) İç kontrol yapıları iç kontrol amaçlarının gerçekleşmesi için yeterli
bir güvence sağlanmalıdır.
b) Yöneticiler ve çalışanlar iç kontroller konusunda daima olumlu ve
destekleyici bir tutum içinde bulunmalı ve bu tutumlarını açıkça
göstermelidirler.
c) Yöneticiler ve çalışanlar kişisel ve meslekî açılardan dürüst olmalı
ve yeterli iç kontrollerin hazırlanması, uygulanması ve sürdürülmesinin
öneminin kavranmasına ve iç kontrollerin genel hedeflerinin gerçekleşmesine
imkân verecek bir yeterlilik düzeyinde bulunmalıdırlar.
d) Örgütün her faaliyeti için, yeterli, eksiksiz, makul ve bütün
örgütsel amaçlarla bütünlük içinde olan özel kontrol hedefleri belirlenmeli
veya hazırlanmalıdır.
e) Yöneticiler çalışmalarını sürekli olarak gözden geçirmeli ve düzenli,
ekonomik, etkin ve verimli olmayan bulgularla karşılaştıklarında ivedi ve uygun
önlemleri almalıdırlar.”
şeklinde görüş ve öneriler belirtilmiştir.
Hazine Müsteşarlığının 31.12.1999 tarihi itibariyle “İç Borç” tutarı; 3
236 753 520 048 000 lirası kısa vadeli, 19 683 392 034 951 000 lirası orta ve
uzun vadeli olmak üzere toplam 22 920 145 554 999 000 lira olduğu,
1999 Malî Yılı Bütçe Kanununa göre Toplam (10 736 839 095 917 000) lira
borçlanma yetkisine karşılık, (9 769 401 180 845 000) liralık bir borçlanmanın
yapıldığı ve yetki limit dahilinde olduğu,
Başbakanlık, Hazine Müsteşarlığı, Devlet İstatistik Enstitüsü
Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Emniyet Genel
Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı,
Orman Bakanlığı, Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı
kesinhesaplarının incelenmesinde, dış proje kredisi kullanım miktarının Hazine
Müsteşarlığı ve kuruluşlar tarafından farklı tespit edildiği, kullanılan
kredilerin büyük bir kısmının bütçeleştirilmediği, muhasebe kayıtlarının
yapılmadığı ve kesinhesapta yer alan ödenek ve gider toplamlarına dahil
edilmediği,
Hazine Müsteşarlığının, kreditör bilgisine göre kuruluşların kredi
kullanım verileri, yukarıda belirtilen kuruluşlar tarafından Hazine
Müsteşarlığına bildirilen kullanım miktarları ve kesinhesapta yer alan kredi
kullanımı ile ilgili kayıtların karşılaştırılmasında;
Hazine Müsteşarlığının kreditör verisine dayanarak tespit ettiği
kullanımla;
Başbakanlığın bildirdiği kullanım miktarı arasında 27 093 773 000
liralık farklılık olduğu, ayrıca Başbakanlık tarafından 1999 yılı içerisinde
Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 27 093 773 000 lira
dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider
kaydı yapılmadığı,
Hazine Müsteşarlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 264 310 478
865 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Hazine Müsteşarlığı tarafından 1999
yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 27
062 489 380 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun kar-şılığında
kesinhesapta 28 500 000 000 lira ödenek kaydı yapıldığı fakat gider kaydı
yapılmadığı,
Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığının bildirdiği kullanım miktarı
arasında 167 858 654 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Devlet İstatistik
Enstitüsü Başkanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığında Dış
Proje Kredisi İzleme formları ile 167 858 654 000 lira dış proje kredisi
kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 4 825 510 000 lira ödenek kaydı
yapıldığı ancak gider kaydı yapılmadığı,
Millî Savunma Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 144 317
043 459 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Millî Savunma Bakanlığı tarafından
1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları
ile 216 812 513 145 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında
kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,
İçişleri Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 2 168 428 919
000 liralık farklılık olduğu, ayrıca İçişleri Bakanlığı tarafından 1999 yılı
içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 4 403
213 820 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta
ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,
Emniyet Genel Müdürlüğünün bildirdiği kullanım miktarı arasında 12 438
254 137 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından
1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları
ile 31 727 016 005 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında
kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 2 173
092 451 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Sahil Güvenlik Komutanlığı
tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme
formları ile herhangi bir dış proje kredisi kullanımı bildirilmediği bunun
karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,
Maliye Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 547 608 000
liralık farklılık olduğu, ayrıca Maliye Bakanlığı tarafından 1999 yılı
içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 114 117
208 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 10
980 681 000 lira ödenek kaydı yapıldığı ancak herhangi bir gider kaydının
yapılmadığı,
Millî Eğitim Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 3 739
794 193 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları
ile 15 425 695 860 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında
kesinhesapta ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,
Sağlık Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 1 007 369 514
000 liralık farklılık olduğu ayrıca Sağlık Bakanlığı tarafından 1999 yılı
içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 1 586
549 100 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta
806 178 692 000 lira ödenek kaydı yapıldığı ancak herhangi bir gider kaydının
yapılmadığı,
Ulaştırma Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 3 349 968
400 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Ulaştırma Bakanlığı tarafından 1999
yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 361
400 000 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta
ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 1
602 189 291 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme
formları ile 2 395 100 980 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun
karşılığında kesinhesapta 50 368 806 000 lira ödenek, 56 284 289 000 lira gider
kaydının yapılmadığı,
Orman Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 14 254 807 058
000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Orman Bakanlığı tarafından 1999 yılı
içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 3 625
212 798 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta
1 139 529 582 000 lira ödenek 450 381 658 000 lira gider kaydının yapılmadığı,
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı
arasında 590 892 471 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış
Proje Kredisi İzleme formları ile herhangi bir bildirimde bulunulmadığı gibi
kesinhesapta ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,
Gümrük Müsteşarlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 19 884 042
000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Gümrük Müsteşarlığı tarafından 1999 yılı
içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 403 670
901 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 138
317 442 000 lira ödenek kaydı yapıldığı, ancak herhangi bir gider kaydının
yapılmadığı,
Hazine Müsteşarlığı tarafından kreditör ve kurum bildirimlerine
dayanarak tespit edilen dış proje kredisi kullanım miktarı arasındaki
farklılığın, 1999 yılı içinde kullanılan dış proje kredilerinin, ödenek ve
gider yazılarak bütçeleştirilmemesinin nedenleri; yukarıda belirtilen kurumlar
ve bütçe dairesi başkanlıklarınca, dış proje kredisi kullanım miktarları
arasındaki farklılığın nedenleri tam olarak açıklanmamış ancak, DPK formlarıyla
bildirlikleri kullanımların bir kısmının Maliye Bakanlığı tarafından
kuruluşların bütçesine ödenek kaydedilmediği, bu yüzden ilgili rakamların
ödenek ve gider yazılarak Kesinhesaplara intikal ettirilmediği belirtilmiş
olup; Maliye Bakanlığı tarafından kullanılan kredilerin ödenek kaydı
yapılmaması nedeniyle;
– Başbakanlık tarafından 27 093 773 000 lira,
– Hazine Müsteşarlığı tarafından 2 014 076 244 000 lira,
– Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı tarafından 167 858 645 000
lira,
– Millî Savunma Bakanlığı tarafından 216 812 513 145 000 lira,
– İçişleri Bakanlığı tarafından 4 403 213 820 000 lira,
–Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından 31 727 016 005 000 lira,
– Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından 2 173 092 451 000 lira,
– Maliye Bakanlığı tarafından 114 117 208 000 lira,
– Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 15 425 695 860 lira,
– Sağlık Bakanlığı tarafından 1 586 549 100 000 lira,
– Ulaştırma Bakanlığı tarafından 361 400 000 000 lira,
– Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından 2 338 816 691 000 lira,
– Orman Bakanlığı tarafından 3 174 831 140 000 lira,
– Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı tarafından 590 892 471 000 lira,
– Gümrük Müsteşarlığı tarafından 403 670 901 000 lira,
giderin bütçeleştirilemediği,
tespit edilmiştir.
Ayrıca Sayıştayca;
Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü kesinhesabına ekli Gider (A)
cetveli ile saymanlık yönetim dönemi hesabı cetvelleri arasında; 111 01 1 001
150 tertibinde, 2 568 989 000 lira, 111 01 1 001 160 tertibinde de 2 568 989
000 lira farkının belirlendiği, söz konusu farkların gider genel toplamını
etkilememekle birlikte gider cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,
Ulaştırma Bakanlığı tarafından, 4387 sayılı Kanunun verdiği yetki
uyarınca, 112 01 1 001 300 tertibinden 7 498 000 000 liralık ödenek tescil
ettirildiği halde, 4393 sayılı 1999 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile aynı tertibe 5
900 000 000 lira ödenek tahsis edilmesi sonucu, bütçesine uyumsuz hale geldiği,
söz konusu uyumsuzluk, Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli gider (A) cetveli
ödenek genel toplamını etkilememekle birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre
düzeltilmesi gerektiği,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’na ait, 4387 sayılı Kanunun verdiği yetki
uyarınca çıkarılan 27.5.1999 tarih ve 111520-320-8666 sayılı Ödenek Tezkeresi
ile 999 01 2 001 700 tertibinden 999 99 2 001 700 tertibine yapılan 4 915 826
000 lira tutarındaki aktarma işleminin 1999 Malî Yılı Bütçe Kanununun
yasalaşmasından sonra, bütçesine uyumsuz hale geldiği, söz konusu
uyumsuz-luğun, Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli Gider (A) cetveli ödenek genel
toplamını etkilememekle birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre düzeltilmesi
gerektiği,
Gümrük Müsteşarlığı Kesinhesabının incelenmesinde Ekli Gider (A) cetveli
ile saymanlık yönetim dönemi hesabı cetvelleri arasında; 111 01 1 002 210
tertibinde 1 197 405 000 lira, 111 01 1 002 220 tertibinde ise 1 197 405 000
lira fark belirlendiği, söz konusu farkların gider genel toplamını etkilememekle
birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,
belirtilmiştir.
Genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde
Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde
Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, Ulaştarma Bakanlığı, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli gider
(A) cetvellerinde saptanan fakat gider genel toplamını etkilemeyen farklar
müzakere edilmiş, söz konusu kurumların cetvellerinin genel uygunluk
bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde düzeltilmeleri, diğer kurumların
gider cetvellerinin ise aynen kabul edilmeleri kararlaştırılmıştır.
1999 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçeli bazı kurumların kullandıkları dış
proje kredi miktarlarının bütçeleştirilmemesine ilişkin Komisyonumuzda yapılan
müzakerelerde;
1999 Malî Yılında Genel ve Katma Bütçeli 29 kurumun, kullandıkları dış
proje kredisi miktarını Hazine Müsteşarlığına eksik bildirdiklerinin tespit
edildiği, ayrıca ilgili kuruluşların, Maliye Bakanlığının ödenek kaydetmemesi
nedeniyle, kullandıklarını bildirdikleri kredilerin % 90’ının muhasebe
kayıtlarının yapılmadığı ve bütçe dışında harcandığı, Genel ve Katma bütçeli
kuruluşların Hazine Müsteşarlığına bildirdikleri kullanım miktarlarından 430
trilyonunun bütçeye dahil edilmediği, ilgili kuruluşların Hazine Müsteşarlığına
bildirmedikleri başka dış borç kullanımlarının da bulunduğu ancak, bu
kullanımlara ilişkin rakamların tam olarak tespit edilemediği,
Hazine Müsteşarlığınca Maliye Bakanlığına veya
kurumların Hazine Müsteşarlığına kullandıkları dış proje kredi miktarını eksik
bildirmeleri veya bildirmemeleri nedeniyle muhasebe kayıtlarının yapılamadığı
ve bütçe dışında harcandığı, dolayısıyla; teknik olarak bütçeleşti-rilmesinin
mümkün olmadığı,
Sayıştayın 1995 tarihinden beri dış borçlara uygunluk
verilmeyen ve verilebilmesi için Genel Uygunluk Ek Raporlarında belirttiği
görüş ve önerileri; Komisyonumuzca müzakere edilip; SayıştayBaşkanlığı, Maliye
Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığınca oluşturulacak bir komisyonda yeniden
değerlendirilmesi,
Bütçeleştirilemeyen dış borç kullanımlarının
SayıştayBaşkanlığınca net olarak tespit edilip ek uygunluk bildirimi ile
raporlanmasının istenmesi, kararlaştırılmış olup, 1999 Malî Yılı Kesinhesap
Kanunu Tasarısının :
Devlet Borçları başlıklı 8 inci maddesi; genel uygunluk
bildiriminde yer alan hususlar dikkate alınarak veri eksikliği nedeniyle,
Sayıştayca Uygunluk verilmeyen dış borçlara ilişkin (b) bendinin madde
metninden çıkartılması suretiyle,
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeleri ile yürürlük ve
yürütmeyi düzenleyen 9 ve 10 uncu maddeleri aynen,
kabul edilmiştir.
Genel Kurulun onayına sunulmak üzere YüksekBaşkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkan V. |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir M. Fırat |
Gaffar Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
Aslan Polat |
|
Çankırı |
Çankırı |
Erzurum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
MehmetSadri Yıldırım |
Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
|
Eskişehir |
Hatay |
Hatay |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Er |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Celal Adan |
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahmet Derin |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
Kütahya |
Mardin |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
|
Sakarya |
Sakarya |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
Samsun |
Tokat |
Tunceli |
|
|
Üye |
|
|
|
Evliya Parlak |
|
|
|
Hakkâri |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
1999 MALÎ
YILI KESİNHESAP KANUNU TASARISI
Gider Bütçesi
MADDE 1. – Genel bütçeli idarelerin 1999 malî yılı
giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (27 841 439 383 525
000) lira olarak gerçekleşmiştir.
Gelir Bütçesi
MADDE 2. – Genel bütçenin gelirleri, bağlı (B) işaretli
cetvelde gösterildiği üzere, (18 657 677 075 888 000) lira olarak
gerçekleşmiştir.
Nazım Gelir
ve Gider
MADDE 3. – (3 312 116 866 515 000) lira nazım gelir
tahsil edilmiş ve aynı miktar gider yapılmıştır.
Denge
MADDE 4. – Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci
maddede yazılı gelirler arasında (9 183 762 307 637 000) liralık gider fazlası
meydana gelmiştir.
Tamamlayıcı
Ödenek
MADDE 5. – Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda
kayıtlı (835 622 266 901 000) liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere, aynı
tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.
Devredilen
Ödenek
MADDE 6. – 1999 malî yılı içinde harcanmayan ve özel
kanunlarla devrine izin ve-rilen (28 688 541 993 000) liralık özel ödenek,
ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.
İptal Edilen
Ödenek
MADDE 7. – Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda
kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler dışında kalan (1 323
770 357 967 000) liralık ödenek iptal edilmiştir.
(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)
Devlet
Borçları
MADDE 8. – Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları
kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.1999 tarihi
itibariyle :
a) (19 683 392 034 951 000) lira orta ve uzun vadeli,
(3 236 753 520 048 000) lira kısa vadeli olmak üzere, toplam (22 920 145 554
999 000) lira iç borç,
b) (3 934 599 983 342 000) lira genel ve katma bütçeli
kuruluşlara ait dış borç,
Mevcuttur.
Yürürlük
MADDE 9. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
1999 MALÎ
YILI KESİNHESAP KANUNU TASARISI
Gider Bütçesi
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Gelir Bütçesi
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Nazım Gelir
ve Gider
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Denge
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Tamamlayıcı
Ödenek
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Devredilen
Ödenek
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul
edilmiştir.
İptal Edilen
Ödenek
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
(Plan ve Bütçe Komisyonunun
Kabul Ettiği Metin)
Devlet
Borçları
MADDE 8. – Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları
kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.1999 tarihi
itibariyle : (19 683 392 034 951
000) lira orta ve uzun vadeli, (3 236 753 520 048 000) lira kısa vadeli
olmak üzere, toplam (22 920 145 554 999 000) lira iç borç mevcuttur.
Yürürlük
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Yürütme
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul
edilmiştir.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
Prof. Dr. T. Toskay |
Y. Yalova |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık ve
İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
Prof. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve Sosyal
Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
En. ve. Tab. Kay.
Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|