T.B.M.M.           S. Sayısı : 554

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

                       

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

5.12.2000

 

Esas No. : 1/740-3/642

 

 

Karar No. : 8

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 31.7.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 4.10.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı” ile, Sayıştay Başkanlığınca hazırlanıp 6.10.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 11.10.2000 tarihinde Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait “Genel Uygunluk Bildirimi”ne ilişkin müzakerelere Komisyonumuzun 10.11.2000 tarih ve 3 üncü birleşimde Maliye Bakanının Bütçe ve Kesinhesap Kanunu Tasarılarını Komisyona sunuşu ile başlanılmış ve Komisyonumuzda 10.11.2000 - 1.12.2000 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısı ile;

– Genel Bütçeli dairelere bütçe kanunu ile toplam ( 27 186 600 000 000 000) liralık ödenek verildiği, bu tutarın yılı içinde yapılan çeşitli yasal değişikliklerle toplam (28 358 276 016 584 000) liraya ulaştığı,

 Yılı içinde toplam (28 358 276 016 584 000) liraya ulaşan ödenek yetkisine karşılık; yılı içinde toplam; (7 724 202 798 686 000) lirası cari, (627 191 571 012 000) lirası yatırım, (19 490 045 013 827 000) lirası da sermaye teşkili ve transfer ödenek türlerinden olmak üzere, toplam (27 841 439 383 525 000) liralık giderin gerçekleştiği,

– 1999 yılında genel bütçenin gelirlerinin toplam (17 950 000 000 000 000) lira olarak tahmine karşılık, yılı tahsilatının toplam; (14 802 279 916 274 000) lirası vergi gelirlerinden, (1 883 461 120 913 000) lira vergi dışı normal gelirlerden, (1 871 168 350 238 000) lira özel gelirler ve fonlardan, (100 767 688 463 000) lira özel kanun gelirlerinden olmak üzere toplam (18 657 677 075 888 000) lira olarak gerçekleştiği,

– Toplam (3 312 116 866 515 000) lira nazım gelir tahsil edildiği ve aynı miktarda nazım gider yapıldığı,

– Giderler ile gelirler arasındaki farkı oluşturan (9 183 762 637 000) liranın gider fazlası oluşturduğu,

– Zorunlu sebeplerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam (835 622 266 901 000) liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

– 1999 yılı içinde harcanamayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen toplam (28 688 541 993 000) liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla devredilmesinin teklif edildiği,

– Yılı içinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan toplam (1 323 770 357 967 000) liralık ödeneğin iptal edildiği,

– 1998 yılında 1999 yılına toplam (11 612 885 175 361 000) lira iç borç devrettiği, 1999 yılında alınan (32 434 145 200 595 000) liranın ilavesiyle toplam iç borcun (44 047 030 375 956 000) liraya ulaştığı, yıl içinde bu borçların (21 126 884 820 957 000) liralık kısmının ödendiği ve 2000 yılına (22 920 145 554 999 000) liranın iç borç olarak devrettiği,

– Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşların 1998 yılından 1999 yılına toplam (1 113 755 655 139 000) lira dış borcun devrettiği, bu miktara yılı içinde alınan borçların ilavesi ve ödemeler düşüldükten sonra 1999 yılından 2000 yılına (3 934 599 983 342 000) liranın dış borç olarak devrettiği,

tespit edilmiştir.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan 1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanun Tasarısına ilişkin “Genel Uygunluk Bildirimi”, rapor ve ekli cetvellerinde ise;

– Genel Bütçeli İdarelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam (835 622 266 901 000) lira ödenek dışı gider kaydedildiği, bu tutardan (86 972 102 597 000) liralık kısmın ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, (675 495 145 793 000) liralık kısmın da personel giderlerine ait olduğundan bunlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan (73 155 018 511 000) liranın ise; sorumluluk gerektiren giderler olup, 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip, verilmemesinin Yüce Meclisin takdirine olduğu,

– 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 üncü maddesi hükmü uyarınca bir kısım gelir tertiplerine ilişkin gelir kesinhesabındaki açıklamaların tahmin, tahakkuk ve tahsilat arasındaki farklara ait bilgileri içermediğinden Gelir İzahnamesinin yetersiz bulunduğu,

– Başbakanlık, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine Müsteşarlığı Dış Ticaret Müsteşarlığı, Danıştay, Devlet İstatistik Enstitüsü, Diyanet İşleri Başkanlığı, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, Adalet Bakanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Orman Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sanayi ve TicaretBakanlığı, Enerji Tabiî KaynaklarBakanlığı, Kültür Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Çevre Bakanlığı, Denizcilik Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı, gider izahnamelerinin faaliyet-projeler itibariyle yetersiz bulunduğu,

– Hazine Müsteşarlığının 31.12.1999 tarihi itibariyle, Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşlara ait dış borç tutarının 2000 yılına devri Hazine Genel Hesabında ve Dış Borçlar Saymanlığı 1999 Yılı Mizanında 3 934 599 983 342 000 lira olarak yazılı olduğu bu tutarın Genel Bütçeden Devirli, Garantili Dış Borçları, FERİS’i ve Kur farklarını içermediği, “Dış Borçlar Hesabı”; hatalı veriler içermesi, önemli miktarda veri eksikliği bulunması ve 1999 yılı sonu itibariyle gerçek döviz karşılığı TL miktarını göstermemesi nedenleriyle dış devlet borcu bakiyesini tam, doğru ve uygun bir biçimde sunulmadığı, “Dış Borçlar Hesabı”nın 1999 Yılı sonu itibarıyle “Alacak Bakiyesi” tam, doğru ve uygun bir biçimde tespit edilememiş olmasından dolayı uygunluk verilemediği,

Daha önceki yıllarda reddedilmiş olan;

1995, 1996, 1997 ve 1998 yılları Dış Borçlar,

1997 ve 1998 yılları Genel Bütçe Dışındaki Daire ve Kurum Borçları,

1997 ve 1998 yılları Genel Bütçe Dışındaki Dairelere Yatırılan Sermayeler,

hesapları henüz hazırlanmamış olduğundan bunlara uygunluk verilmesine dönük bir çalışmanın yapılamadığı,

Bugüne kadar reddedilmiş olan Hazine hesaplarına uygunluk bildirimi verilebilmesi için;

“1) Reddedilen hesaplar, ait oldukları yıl bazından eksiklikleri ve hataları giderilerek yeniden tanzim edilip Sayıştay’a sunulmalıdır.

2) Denetime sunulan hesaplar;

a) Kaydedilmesi gereken tüm işlemleri ihtiva etmeli

b) Tüm kayıtlar ve işlemlerin tasnifi muhasebe ilkelerine ve mevzuata uygun olmalı,

c) Kayıtlar hesabı önemli ölçüde saptıracak maddi hatalardan uzak olmalı

3) Uygunluk bildirimi verilen hesaplar doğrultusunda saymanlık mizanlarında, genel mizanlarda ve Hazine Genel Hesaplarında, geçmişe dönük olarak gerekli değişiklikler yapılmalıdır.” şeklinde bir takım şartların bulunduğu,

Ayrıca;

“1. Hazine Müsteşarlığında Maliye Bakanlığının geçici izni ile kullanılmakta olan hesaplar, mevcut yapıları muhafaza edilerek ve geliştirilerek Devlet Muhasebesi Yönetmeliğine eklenmesi, bu amaçla Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünce hazırlanan ve Devlet Muhasebesi Yönetmeliğinde değişiklik öngören taslağın bir an önce yürürlüğe sokulması sağlanmalıdır.

2. Borç Muhasebesi projesi kapsamlı şekilde revize edilmeli, Hazinenin önceliklerine göre proje hedefleri gözden geçirilmelidir. Gerek duyulması halinde ilk ihale çerçevesinde tamamlanmayan işlerin bitirilmesi için yeni danışmanlık hizmetleri alınması yoluna gidilmelidir.

3. Borç Muhasebesi ile ilgili proje anlaşmasında öngörüldüğü üzere, Hazine bünyesinde sürekli bir çalışma grubu oluşturulmalı, Maliye, Merkez Bankası ve Sayıştay’dan konuyla ilgili uzmanların bu çalışma grubunda projenin ömrü boyunca görevlendirilmeleri ve projenin yönlendirilmesinden, günlük sorunların çözülmesinden sorumlu olmaları sağlanmalıdır. DevletBorçları Saymanı proje çalışma grubunun daimi elemanlarından biri olmalıdır.

4. Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü personelinin adedi artırılmalıdır.

5. Bugüne kadar Meclis’e gönderilen Sayıştay raporlarında yer alan ve Plan ve Bütçe Komisyonunca da oylanarak kabul edilen prensiplerden henüz gereği yerine getirilemeyenlerin gerçekleştirilmesine öncelik verilmelidir. Bu çerçevede;

Dış borç kaydı yapılan tutarlar Maliye Bakanlığı tarafından eksiksiz şekilde bütçeleştirilmelidir.

Hazine bünyesinde kreditör ve kullanıcı kuruluş verilerine istinaden oluşturulan kayıtlar bilgisayar ortamında entegre edilmeli ve yapılması gereken kontroller bilgisayar yazılımları ile desteklenmelidir.

- Dış borçlara ilişkin olarak, mevcut çalışma disiplini içinde bir arşiv düzenlenmesi yapılmalı, hangi belgelerin, hangi düzende, kim tarafından ve ne kadar süreyle muhafaza edileceği belirlenmelidir.

- Devlet Borçları Saymanlığının statüsünün güçlendirilmesi ve tuhakkuk birimi ile eşit seviyede olmasına dönük çalışmalar sonuçlandırılmalıdır.

- Hazine Kontrolörlerinin Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğünü periyodik olarak denetlemesi sağlanmalıdır.

6. Hazine bünyesinde iç kontrollerin yeniden yapılandırılması ile ilgili çalışmalar geliştirilerek sürdürülmeli ve iç kontrollere ilişkin olarak;

a) İç kontrol yapıları iç kontrol amaçlarının gerçekleşmesi için yeterli bir güvence sağlanmalıdır.

b) Yöneticiler ve çalışanlar iç kontroller konusunda daima olumlu ve destekleyici bir tutum içinde bulunmalı ve bu tutumlarını açıkça göstermelidirler.

c) Yöneticiler ve çalışanlar kişisel ve meslekî açılardan dürüst olmalı ve yeterli iç kontrollerin hazırlanması, uygulanması ve sürdürülmesinin öneminin kavranmasına ve iç kontrollerin genel hedeflerinin gerçekleşmesine imkân verecek bir yeterlilik düzeyinde bulunmalıdırlar.

d) Örgütün her faaliyeti için, yeterli, eksiksiz, makul ve bütün örgütsel amaçlarla bütünlük içinde olan özel kontrol hedefleri belirlenmeli veya hazırlanmalıdır.

e) Yöneticiler çalışmalarını sürekli olarak gözden geçirmeli ve düzenli, ekonomik, etkin ve verimli olmayan bulgularla karşılaştıklarında ivedi ve uygun önlemleri almalıdırlar.”

şeklinde görüş ve öneriler belirtilmiştir.

Hazine Müsteşarlığının 31.12.1999 tarihi itibariyle “İç Borç” tutarı; 3 236 753 520 048 000 lirası kısa vadeli, 19 683 392 034 951 000 lirası orta ve uzun vadeli olmak üzere toplam 22 920 145 554 999 000 lira olduğu,

1999 Malî Yılı Bütçe Kanununa göre Toplam (10 736 839 095 917 000) lira borçlanma yetkisine karşılık, (9 769 401 180 845 000) liralık bir borçlanmanın yapıldığı ve yetki limit dahilinde olduğu,

Başbakanlık, Hazine Müsteşarlığı, Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Orman Bakanlığı, Enerji ve Tabiî KaynaklarBakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı kesinhesaplarının incelenmesinde, dış proje kredisi kullanım miktarının Hazine Müsteşarlığı ve kuruluşlar tarafından farklı tespit edildiği, kullanılan kredilerin büyük bir kısmının bütçeleştirilmediği, muhasebe kayıtlarının yapılmadığı ve kesinhesapta yer alan ödenek ve gider toplamlarına dahil edilmediği,

Hazine Müsteşarlığının, kreditör bilgisine göre kuruluşların kredi kullanım verileri, yukarıda belirtilen kuruluşlar tarafından Hazine Müsteşarlığına bildirilen kullanım miktarları ve kesinhesapta yer alan kredi kullanımı ile ilgili kayıtların karşılaştırılmasında;

Hazine Müsteşarlığının kreditör verisine dayanarak tespit ettiği kullanımla;

Başbakanlığın bildirdiği kullanım miktarı arasında 27 093 773 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Başbakanlık tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 27 093 773 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,

Hazine Müsteşarlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 264 310 478 865 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Hazine Müsteşarlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 27 062 489 380 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun kar-şılığında kesinhesapta 28 500 000 000 lira ödenek kaydı yapıldığı fakat gider kaydı yapılmadığı,

Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 167 858 654 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığında Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 167 858 654 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 4 825 510 000 lira ödenek kaydı yapıldığı ancak gider kaydı yapılmadığı,

Millî Savunma Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 144 317 043 459 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Millî Savunma Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 216 812 513 145 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,

İçişleri Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 2 168 428 919 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca İçişleri Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 4 403 213 820 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,

Emniyet Genel Müdürlüğünün bildirdiği kullanım miktarı arasında 12 438 254 137 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 31 727 016 005 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,

Sahil Güvenlik Komutanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 2 173 092 451 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile herhangi bir dış proje kredisi kullanımı bildirilmediği bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydı yapılmadığı,

Maliye Bakanlığının bildirdiği kullanım miktarı arasında 547 608 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Maliye Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 114 117 208 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 10 980 681 000 lira ödenek kaydı yapıldığı ancak herhangi bir gider kaydının yapılmadığı,

Millî Eğitim Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 3 739 794 193 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 15 425 695 860 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,

Sağlık Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 1 007 369 514 000 liralık farklılık olduğu ayrıca Sağlık Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 1 586 549 100 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 806 178 692 000 lira ödenek kaydı yapıldığı ancak herhangi bir gider kaydının yapılmadığı,

Ulaştırma Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 3 349 968 400 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Ulaştırma Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 361 400 000 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 1 602 189 291 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 2 395 100 980 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 50 368 806 000 lira ödenek, 56 284 289 000 lira gider kaydının yapılmadığı,

Orman Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 14 254 807 058 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Orman Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 3 625 212 798 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 1 139 529 582 000 lira ödenek 450 381 658 000 lira gider kaydının yapılmadığı,

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 590 892 471 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile herhangi bir bildirimde bulunulmadığı gibi kesinhesapta ödenek ve gider kaydının yapılmadığı,

Gümrük Müsteşarlığı’nın bildirdiği kullanım miktarı arasında 19 884 042 000 liralık farklılık olduğu, ayrıca Gümrük Müsteşarlığı tarafından 1999 yılı içerisinde Hazine Müsteşarlığına Dış Proje Kredisi İzleme formları ile 403 670 901 000 lira dış proje kredisi kullanıldığı bunun karşılığında kesinhesapta 138 317 442 000 lira ödenek kaydı yapıldığı, ancak herhangi bir gider kaydının yapılmadığı,

Hazine Müsteşarlığı tarafından kreditör ve kurum bildirimlerine dayanarak tespit edilen dış proje kredisi kullanım miktarı arasındaki farklılığın, 1999 yılı içinde kullanılan dış proje kredilerinin, ödenek ve gider yazılarak bütçeleştirilmemesinin nedenleri; yukarıda belirtilen kurumlar ve bütçe dairesi başkanlıklarınca, dış proje kredisi kullanım miktarları arasındaki farklılığın nedenleri tam olarak açıklanmamış ancak, DPK formlarıyla bildirlikleri kullanımların bir kısmının Maliye Bakanlığı tarafından kuruluşların bütçesine ödenek kaydedilmediği, bu yüzden ilgili rakamların ödenek ve gider yazılarak Kesinhesaplara intikal ettirilmediği belirtilmiş olup; Maliye Bakanlığı tarafından kullanılan kredilerin ödenek kaydı yapılmaması nedeniyle;

– Başbakanlık tarafından 27 093 773 000 lira,

– Hazine Müsteşarlığı tarafından 2 014 076 244 000 lira,

– Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı tarafından 167 858 645 000 lira,

– Millî Savunma Bakanlığı tarafından 216 812 513 145 000 lira,

– İçişleri Bakanlığı tarafından 4 403 213 820 000 lira,

–Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından 31 727 016 005 000 lira,

– Sahil Güvenlik Komutanlığı tarafından 2 173 092 451 000 lira,

– Maliye Bakanlığı tarafından 114 117 208 000 lira,

– Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 15 425 695 860 lira,

– Sağlık Bakanlığı tarafından 1 586 549 100 000 lira,

– Ulaştırma Bakanlığı tarafından 361 400 000 000 lira,

– Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından 2 338 816 691 000 lira,

– Orman Bakanlığı tarafından 3 174 831 140 000 lira,

– Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı tarafından 590 892 471 000 lira,

– Gümrük Müsteşarlığı tarafından 403 670 901 000 lira,

giderin bütçeleştirilemediği,

tespit edilmiştir.

Ayrıca Sayıştayca;

Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü kesinhesabına ekli Gider (A) cetveli ile saymanlık yönetim dönemi hesabı cetvelleri arasında; 111 01 1 001 150 tertibinde, 2 568 989 000 lira, 111 01 1 001 160 tertibinde de 2 568 989 000 lira farkının belirlendiği, söz konusu farkların gider genel toplamını etkilememekle birlikte gider cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,

Ulaştırma Bakanlığı tarafından, 4387 sayılı Kanunun verdiği yetki uyarınca, 112 01 1 001 300 tertibinden 7 498 000 000 liralık ödenek tescil ettirildiği halde, 4393 sayılı 1999 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile aynı tertibe 5 900 000 000 lira ödenek tahsis edilmesi sonucu, bütçesine uyumsuz hale geldiği, söz konusu uyumsuzluk, Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli gider (A) cetveli ödenek genel toplamını etkilememekle birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,

Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’na ait, 4387 sayılı Kanunun verdiği yetki uyarınca çıkarılan 27.5.1999 tarih ve 111520-320-8666 sayılı Ödenek Tezkeresi ile 999 01 2 001 700 tertibinden 999 99 2 001 700 tertibine yapılan 4 915 826 000 lira tutarındaki aktarma işleminin 1999 Malî Yılı Bütçe Kanununun yasalaşmasından sonra, bütçesine uyumsuz hale geldiği, söz konusu uyumsuz-luğun, Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli Gider (A) cetveli ödenek genel toplamını etkilememekle birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,

Gümrük Müsteşarlığı Kesinhesabının incelenmesinde Ekli Gider (A) cetveli ile saymanlık yönetim dönemi hesabı cetvelleri arasında; 111 01 1 002 210 tertibinde 1 197 405 000 lira, 111 01 1 002 220 tertibinde ise 1 197 405 000 lira fark belirlendiği, söz konusu farkların gider genel toplamını etkilememekle birlikte Gider (A) cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,

belirtilmiştir.

Genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde

Devlet Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, Ulaştarma Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı Kesinhesap Kanun Tasarısına ekli gider (A) cetvellerinde saptanan fakat gider genel toplamını etkilemeyen farklar müzakere edilmiş, söz konusu kurumların cetvellerinin genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar çerçevesinde düzeltilmeleri, diğer kurumların gider cetvellerinin ise aynen kabul edilmeleri kararlaştırılmıştır.

1999 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçeli bazı kurumların kullandıkları dış proje kredi miktarlarının bütçeleştirilmemesine ilişkin Komisyonumuzda yapılan müzakerelerde;

1999 Malî Yılında Genel ve Katma Bütçeli 29 kurumun, kullandıkları dış proje kredisi miktarını Hazine Müsteşarlığına eksik bildirdiklerinin tespit edildiği, ayrıca ilgili kuruluşların, Maliye Bakanlığının ödenek kaydetmemesi nedeniyle, kullandıklarını bildirdikleri kredilerin % 90’ının muhasebe kayıtlarının yapılmadığı ve bütçe dışında harcandığı, Genel ve Katma bütçeli kuruluşların Hazine Müsteşarlığına bildirdikleri kullanım miktarlarından 430 trilyonunun bütçeye dahil edilmediği, ilgili kuruluşların Hazine Müsteşarlığına bildirmedikleri başka dış borç kullanımlarının da bulunduğu ancak, bu kullanımlara ilişkin rakamların tam olarak tespit edilemediği,

Hazine Müsteşarlığınca Maliye Bakanlığına veya kurumların Hazine Müsteşarlığına kullandıkları dış proje kredi miktarını eksik bildirmeleri veya bildirmemeleri nedeniyle muhasebe kayıtlarının yapılamadığı ve bütçe dışında harcandığı, dolayısıyla; teknik olarak bütçeleşti-rilmesinin mümkün olmadığı,

Sayıştayın 1995 tarihinden beri dış borçlara uygunluk verilmeyen ve verilebilmesi için Genel Uygunluk Ek Raporlarında belirttiği görüş ve önerileri; Komisyonumuzca müzakere edilip; SayıştayBaşkanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığınca oluşturulacak bir komisyonda yeniden değerlendirilmesi,

Bütçeleştirilemeyen dış borç kullanımlarının SayıştayBaşkanlığınca net olarak tespit edilip ek uygunluk bildirimi ile raporlanmasının istenmesi, kararlaştırılmış olup, 1999 Malî Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısının :

Devlet Borçları başlıklı 8 inci maddesi; genel uygunluk bildiriminde yer alan hususlar dikkate alınarak veri eksikliği nedeniyle, Sayıştayca Uygunluk verilmeyen dış borçlara ilişkin (b) bendinin madde metninden çıkartılması suretiyle,

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 9 ve 10 uncu maddeleri aynen,

kabul edilmiştir.

Genel Kurulun onayına sunulmak üzere YüksekBaşkanlığa saygı ile arz olunur.

                      

 

Başkan

Başkan V.

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir M. Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

 

Çankırı

Çankırı

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

MehmetSadri Yıldırım

Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Er

Masum Türker

Nesrin Nas

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Derin

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

 

Kütahya

Mardin

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

 

Sakarya

Sakarya

Samsun

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

 

Samsun

Tokat

Tunceli

 

 

Üye

 

 

 

Evliya Parlak

 

 

 

Hakkâri

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

1999 MALÎ YILI KESİNHESAP KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1. – Genel bütçeli idarelerin 1999 malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (27 841 439 383 525 000) lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir Bütçesi

MADDE 2. – Genel bütçenin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, (18 657 677 075 888 000) lira olarak gerçekleşmiştir.

Nazım Gelir ve Gider

MADDE 3. – (3 312 116 866 515 000) lira nazım gelir tahsil edilmiş ve aynı miktar gider yapılmıştır.

Denge

MADDE 4. – Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında (9 183 762 307 637 000) liralık gider fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 5. – Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı (835 622 266 901 000) liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere, aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen Ödenek

MADDE 6. – 1999 malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin ve-rilen (28 688 541 993 000) liralık özel ödenek, ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal Edilen Ödenek

MADDE 7. – Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılan ve devredilenler dışında kalan (1 323 770 357 967 000) liralık ödenek iptal edilmiştir.

(Hükümetin Teklif Ettiği Metin)

 

Devlet Borçları

MADDE 8. – Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.1999 tarihi itibariyle :

a) (19 683 392 034 951 000) lira orta ve uzun vadeli, (3 236 753 520 048 000) lira kısa vadeli olmak üzere, toplam (22 920 145 554 999 000) lira iç borç,

b) (3 934 599 983 342 000) lira genel ve katma bütçeli kuruluşlara ait dış borç,

Mevcuttur.

Yürürlük

MADDE 9. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 10. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

1999 MALÎ YILI KESİNHESAP KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Gelir Bütçesi

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Nazım Gelir ve Gider

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Denge

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Tamamlayıcı Ödenek

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Devredilen Ödenek

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

İptal Edilen Ödenek

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

(Plan ve Bütçe Komisyonunun

Kabul Ettiği Metin)

Devlet Borçları

MADDE 8. – Bağlı, Devlet borçları uygulama sonuçları kesinhesap cetvellerinde ayrıntısı gösterildiği üzere 31.12.1999 tarihi itibariyle :  (19 683 392 034 951 000)  lira  orta ve uzun vadeli, (3 236 753 520 048 000) lira kısa vadeli olmak üzere, toplam (22 920 145 554 999 000) lira iç borç mevcuttur.

 

 

 

 

Yürürlük

MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

                             

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

Prof. Dr. T. Toskay

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Prof. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sosyal Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve. Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin