Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 629)
Türk Ceza
Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile İzmir Milletvekili Işılay
Saygın’ın Türk Ceza Kanunu ile Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Doğru Yol Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara
Milletvekili Saffet Arıkan Bedük, İçel Milletvekili Turhan Güven ve Sakarya
Milletvekili Nevzat Ercan’ın Türk Ceza Kanununun 455 inci Maddesine İki Fıkra
Eklenmesine Dair Kanun Teklifi, Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve 5 Arkadaşının
Türk Ceza Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi,
Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve 5 Arkadaşının Karayolları Trafik Kanununun
Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili
Erol Al’ın Türk Ceza Kanunu ve Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (1/796,
2/341,
2/559, 2/562, 2/563, 2/686)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
|
Genel
Müdürlüğü |
13.12.2000 |
|
|
Sayı
: B.02.0.KKG.0.10/101-157/6283 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.9.2000
tarihinde kararlaştırılan “Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve
Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının gerek nicelik,
gerek nitelik bakımından büyük bir gelişme ve artış gösterdiği bilinen bir
gerçektir. Özellikle şehir içi ve şehirlerarası karayollarında doğrudan veya
dolaylı olarak bu araçların yoğun bir şekilde trafik kazasına karışmaları
sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma
bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir.
Bu araçlarla işlenen ve öldürme ya da yaralama ile
sonuçlanan trafik kazalarında bu suçlara ilişkin kusurluluk şekli, özellikle
alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen suçlarda kusurluluğun derecesini
yeterince ortaya çıkarmamaktadır. Zira, uyuşturucu ve keyif verici maddeler ile
alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen eylemlerde, fiil ve sonuç arasında
ortaya çıkan nedensellik değerine bağlı cezaî yaptırımı, ceza hukukundaki
klasik kusur teorisiyle açıklamak son derece güçtür.
Tasarı ile, çağdaş ceza kanunlarında olduğu gibi
kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış şekli olan
“bilinçli taksir” kavramına 765 sayılı Türk Ceza Kanununda yer verilerek
faildeki tehlikelilik haliyle orantılı cezanın genel ve özel önleme
fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun
bu konu ile ilgili maddelerinde öngörülen cezalar artırılarak, bu suçlara karşı
caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.
Tasarıda ayrıca, otoyollarda ve Devlet karayollarında
konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapı ve
tesislerde alkollü içki satılmasının yasaklanmasına ilişkin hükümlere yer
verilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununda genel olarak
kusuru düzenleyen 45 inci maddeye bir fıkra eklenmek suretiyle, “bilinçli
taksir” kavramına yer
verilmiştir. Bilinçli taksir halinde verilecek cezanın üçte bir oranında
artırılması öngörülmüştür.
Madde 2. – Cezaların bireyselleştirilmesinin sonucu
olarak, 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinde
öngörülen paraya çevirme kuralının bilinçli taksir halinde uygulanamayacağı
hükme bağlanmıştır.
Madde 3. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48
inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarında öngörülen tedbire ilişkin süreler
ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezaların miktarı caydırıcılığı sağlamak için
artırılmıştır.
Madde 4. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51
inci maddesinde öngörülen tedbirlere ilişkin süreler ile para ve hürriyeti
bağlayıcı cezalar artırılmaktadır.
Madde 5. – Otoyollarda ve Devlet karayollarında
konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapılacak ve
açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılması yasaklanmıştır.
Madde 6. – Daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve
tesislerin durumlarını yeni düzenlemeye uygun hale getirmeleri için bir yıllık
geçiş süresi öngörülmüştür.
Madde 7. – Yürürlükle ilgilidir.
Madde 8. – Yürütmeyle ilgilidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türk Ceza Kanunu
ile Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Işılay
Saygın
İzmir
GEREKÇE
Ülkemizin en önemli sorunlarından biri hiç şüphesiz ki,
trafik anarşisidir. 1998 yılında 6590 vatandaşımız trafik kazasında ölmüştür.
Ülkemizdeki trafik kazalarının % 65’i alkollü araç kullanmaktan dolayı meydana
gelmektedir.
Alkolün sürücü üzerindeki olumsuz etkileri şunlardır :
1. Alkolün en
az miktarı bile beyni uyuşturur, aklı örter.
2. Refleksi
azaltır, zaafa uğratır.
3. Dikkati
azaltır, yahut yok eder.
4. Gözün odak
hareketlerini yavaşlatır veya yok eder.
5. Alkollü
sürücü görüş netliğini kaybeder.
6. Olaylar
karşısında karar verme çabukluğunu kaybeder.
7. Alkollü
sürücü mesafeleri takip edemez.
8. Öfke ve
heyecanlar kontrolden çıkar.
9. Alkol,
cesaret ve kabadayılık hislerini anormal şekilde kamçılar.
10. Muhakeme mekanizmasını zaafa uğratır.
Bu şekilde zararları olan alkolün alınarak trafiğe
çıkılması pek çok kazaya neden olmaktadır. Bu şekilde pek çok vatandaş ölmekte,
yakınları keder içerisinde kalmaktadırlar.
Alkollü araç kullanarak ölüme sebebiyet verenlerin
cezalarının hafifletilmesi veya paraya çevrilmesi hiç de adaletli değildir.
Teklifimiz bu amaçla verilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türk Ceza Kanununun 455 inci Maddesine İki Fıkra
Eklenmesine Dair Kanun Teklifi Gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
Saffet Arıkan Bedük |
Nevzat Ercan |
Turhan Güven |
|
|
Ankara |
Sakarya |
İçel |
|
|
Doğru Yol
Partisi |
Doğru Yol
Partisi |
Doğru Yol
Partisi |
|
|
Grup
Başkanvekili |
Grup
Başkanvekili |
Grup
Başkanvekili |
GENEL GEREKÇE
Türkiye; enflasyon, işsizlik, yolsuzluk, terör gibi büyük
sorunlarla mücadele etmekle birlikte bir de bunlara ek olarak trafik terörü ile
uğraşmak zorundadır.
Trafik kazalarında Türkiye dünya ülkeleri arasında ilk
sıralarda yer almaktadır. Kazaların sonucuna ilişkin istatistikler ürkütücü
boyutlara ulaşmıştır.
Son beş yılda, ülkemizde 1 812 990 trafik kazası olmuş,
bunun sonucunda 26 418 vatandaşımız hayatını kaybetmiş, 555 463 vatandaşımız
ise yaralanmıştır. Bu tablo, Avrupa Birliğine aday olan Türkiye için
düşündürücüdür. Trafik kazalarının çeşitli sebepleri vardır. Altyapı
yetersizliği dışında trafik kazalarının en önemli sebeplerinden biri de alkollü
araç kullanmaktır. Alkollü araç kullanan kişinin her zaman ölümle veya yaralama
ile bitebilecek bir olaya sebebiyet verebileceği lâzım geldiğinden bilinçli
taksir maddeye ithal edilmiştir.
Her yıl binlerce vatandaşımızın ölümüne, onbinlerce
vatandaşımızın yaralanmasına ve sakat kalmasına neden olan ve ülkemizi
katrilyonlarca lira zarara uğratan trafik kazalarının önlenebilmesi için ciddi
ve kalıcı tedbirlerin alınması kaçınılmazdır. Kanun Teklifimiz bu amaçla
hazırlanmıştır.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“765 sayılı Türk Ceza Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi”miz genel ve madde gerekçeleriyle
birlikte ekte sunulmuştur.
Gereği saygıyla arz olunur. 16.6.2000
|
|
Ahmet
Tan |
N.
Kemal Atahan |
Emin
Karaa |
|
|
|
İstanbul |
Hatay |
Kütahya |
|
|
|
Ali
Arabacı |
Hakan
Tartan |
Mehmet
Ali Şahin |
|
|
|
Bursa |
İzmir |
İstanbul |
|
GENEL
GEREKÇE
1926 yılında yürürlüğe konulan Türk Ceza Kanunu, 1889 İtalyan Zanardelli
Kanunundan çok geniş ölçüde iktibas
edilmek suretiyle hazırlanmıştır. Kanunun çeşitli maddeleri 56 defa
değiştirilmiş ve bunların bazıları çok kapsamlı olmuştur. Yasa teklifimize konu
TCK’nun 455 ve 459 uncu maddeleri de en son
9.7.1953 tarih ve 6123 sayılı yasa ile değiştirilmiştir. Bu hükümler 47
yıldır yürürlüktedir.
Oysa, Türkiye 1950’li yıllardan itibaren çok hızlı sosyal ve ekonomik
değişim ve gelişim içindedir. Hızlı bir kentleşmeyle birlikte sanayileşme de
büyük bir atılım içine girmiş, insan hakları, hukuk ve adalet anlayışlarında
evrensel gelişmelere koşut anlayışlar yerleşmiştir. Değerlerdeki, inançlardaki
karşı konulmaz ve süratli değişim, mevcut hukuksal yapıyı da zorlamaktadır. Suç
ve ceza siyaseti bakımından en önemli husus, değişen değerleri fazla vakit
geçirmeden ceza kanunlarına yansıtabilmektir. Adalet duygusunun en çabuk
zedeleneceği alan ceza hukukudur. Ceza hukukunun özünü ceza adaleti oluşturur.
Cezanın amacı, toplumdaki suç eğilimlerini önleme, bireylerin adalet duygularını
onarma ve karşılamadır. Ceza, hukukun yaptırımı olduğu gibi, adaletin de
güvencesidir. Bu nedenle ceza verilirken toplumda tüm koşullar iyi
değerlendirilmeli, cezalarda adaletsizlik en düşük noktada tutulmalıdır. Bunun
yanında suç ile cezalar arasında belirli bir oranın, dengenin bulunması da
gerekir. Suçla ceza arasındaki dengesizlikler, adaleti sağlamadığı gibi, halkın
tepkisini suçlunun üzerine çeker, toplumun adalet duygusunu sarsar. Cezaların
örnek olma niteliği kalkar, suçları önleyici işlevini yapamaz bir duruma gelir.
Türk Ceza Kanununda bütün taksirli suçlar iki maddede (455, 459)
toplanmıştır. İş kazaları, da, trafik kazaları da, diğer meslek kazaları da bu
maddelere göre değerlendirilmektedir. Türkiye’de taksirle suç işleyenlerin
sayısı, araç sayısının, sürücü sayısının, iş sahalarının olağanüstü artmasıyla,
bu artışa koşut hızla yükselmiştir. Özellikle trafik kazaları ve bu kazalarda
ölen ve yaralanan insan sayısı dünya ölçülerinin çok üstüne çıkmış, bu suçu
işleyenlere verilen cezalar; suçu önlemede yetersiz kaldığı gibi, kamu
vicdanını ağır şekilde yaralar hale gelmiş, toplumdaki adalet duygularını
zedeleyecek boyutlara ulaşmıştır. Hele, hele taksirli suçlarda uygulanan
cezalandırma sistemi toplumun isyan duygularını artırmıştır. Ağır kusurlu
olanların dahi ceza alsa bile, bu cezanın paraya çevrilebilir olması, tecil
edilebilir olması toplumda, suçun cezasız kaldığı izlenimini vermekte, suçu
önlemek bir yana adeta özendirmektedir.
Batı ülkeleri, ceza kanunlarında gerekli düzenlemeleri yaparken,
Türkiye, 50 yıldır bu yönde herhangi bir düzenleme yapamamıştır.
Teklifle, taksirli suçlara verilen cezalar artırılırken, bilinçli
taksirle suç işlendiğinde bilinçli taksir, şiddet nedeni sayılmaktadır. Bu gibi
hallerde ceza üçte bir oranında artırıldığı gibi, verilen hapis cezası paraya
çevrilemeyecek, tecil edilemeyecektir.
Bilinçli taksiri, basit taksirden ayıran husus, neticesinin failce
fiilen tahmin edilmiş ve fakat istenmemiş olmasıdır. Sözgelimi, kırmızı ışıkta
geçerek veya alkollü araç kullanarak veya hız sınırlarının üstünde araç
kullanarak (vb) kazaya neden olma ve insan ölüm ya da yaralanmasına sebebiyet
hali örnek gösterilebilir. Benzer halleri diğer taksirli suçlarda da görmek
mümkündür.
Teklifle, suç ve ceza arasında denge kurulmak, ceza adaletini sağlamak,
toplumda mevcut adaletsizlik duygusunu onarmak amaçlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu madde ile 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesi
yeniden düzenlenmekte, taksirle adam öldürmeye verilen cezalar artırılırken, bilinçli
taksir halinde, verilen cezanın üçte bir oranında artırılacağı ve bu cezanın paraya
çevrilemeyeceği, tecil edilemeyeceği hüküm altına alınmaktadır.
Madde 2. – Bu madde ile de 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 459 uncu
maddesi yeniden düzenlenmekte, taksirle adam yaralama suçuna verilen cezalar
artırılırken, bilinçli taksir halinde, cezanın üçte bir oranında artırılacağı
ve bu cezanın paraya çevrilemeyeceği, tecil edilemeyeceği hüküm altına
alınmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi”miz genel ve madde gerekçeleriyle
birlikte ekte sunulmuştur.
Gereği saygıyla arz olunur. 16.6.2000
|
|
Ahmet Tan |
N. Kemal Atahan |
Emin Karaa |
|
|
İstanbul |
Hatay |
Kütahya |
|
|
Ali Arabacı |
Hakan Tartan |
Mehmet Ali Şahin |
|
|
Bursa |
İzmir |
İstanbul |
GENEL GEREKÇE
Son yıllarda hızla artan ve artması giderek devam eden
trafik kazalarının azalmasını temin için bu teklif hazırlanmıştır.
Teklif hazırlanırken toplumun içinde bulunduğu trafik
terörünün bilimsel nedenleri incelenmiş ve toplum bünyemize uymayan belli
uygulamalardan vazgeçilmiştir. Cezaların paraya çevrilmesi, veya ertelenmesi
kuralından vazgeçilmiş alkollü içkinin kullanılması tamamen yasaklanarak
sürücüleri daha dikkatli olmaya, karikatürlere bile konu olan içkili davranış
bozukluklarından vazgeçirme amaçlanmakta, “ölçülü içtim” itirazlarını
kaldırmaktadır. Asli kusur sayılarına hız kurallarını ihlâl etmek ile alkollü
araç kullanmayı da getirmektedir. İçkili araç kullanımının 2 nci kez
tekrarlanması halinde araca elkoyma kuralı da yasa teklifinde yeni bir uygulama
olacaktır.
6085 sayılı Karayolları Trafik Kanununda alkollü araç
kullanmak derecesine bakılmaksızın kesin olarak yasak iken 1985 yılında
yürürlüğe giren 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda alkollü araç
kullanmakta belirli ölçüler getirilerek sürücülerin belirli miktarlarda alkol
almalarına izin verilmiştir. Böylece Türkiye’de alkollü sürücülerden
kaynaklanan kazalarda neredeyse bir patlama meydana gelmiştir.
1985 yılında olan toplam 65 831 adet kazanın 3041’i
alkollü sürücülerden kaynaklanırken, 1986 yılında meydana gelen 92 625 adet
kazanın 11 441’i alkollü sürücülerden kaynaklanmıştır.
Bu iki yıl karşılaştırıldığında toplam kaza sayısındaki
artış % 40.7 iken, alkollü sürücülerden kaynaklanan kazalardaki artışın % 376
olduğu görülmektedir.
Trafik kazalarını önlemek için uluslararası
standartları yakalamamız gerekmektedir. Eğer böyle düşünüyorsak hem hapis
cezalarını hem para cezalarını yeniden düzenlememiz icap eder.
Örneğin alkollü araç kullanan sürücüye verilen para
cezası bugün için ülkemizde 34 900 000 TL. iken bu rakam TL. karşılığı olarak,
|
İsviçre’de |
2 868 000
000 TL. |
|
Hollanda’da
|
2 528 000
000 TL. |
|
İtalya’da |
574 000
000 TL. |
|
İngiltere’de |
4 615 000
000 TL. |
|
Fransa’da |
5 097 000
000 TL |
.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 36 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasında değişiklik yapılarak, sürücü
belgesi olmadan trafiğe çıkanlara verilen hapis ve para cezaları
artırılmaktadır.
Madde 2. – Bu maddede, 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 48 inci maddesi değiştirilmekte, uyuşturucu veya keyif verici
maddeler ile alkollü içki alarak araç kullananlara verilen cezalar
artırılmaktadır. Ayrıca, alkollü olarak ölümlü ya da yaralamalı trafik kazasına
neden olunması halinde ağır kusurun varlığı kabul edilmektedir.
Madde 3. – Bu madde ile, 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 51 inci maddesi değiştirilerek, hız kurallarını ihlâl edenlere
verilen cezalar artırılmaktadır.
Madde 4. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 84 üncü maddesi 1 inci fıkrasına (m) ve (n) alt bentleri eklenerek
hız kurallarını ihlâl edenlerle, alkollü araç kullananların trafik kazası
halinde “aslî kusurlu” sayılacakları hüküm altına alınmıştır.
Madde 5. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesi sonuna bir
cümle eklenerek yerel ve ulusal bazda yayın yapan televizyon kuruluşlarının,
trafik eğitim programlarını, izlenebilir bir saatte yayınlamaları zorunluluğu
getirmektedir.
Madde 6. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanunu hükümlerine göre verilen hapis ve hafif hapis cezalarının paraya
çevrilemeyeceği ve tecil edilemeyeceği hükmü getirilmektedir.
Madde 7. – Yürürlük maddesidir.
Madde 8. – Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“765 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifim”
genel ve madde gerekçeleriyle birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini saygıyla arz ederim. 7.2.2001
Erol Al
İstanbul
GENEL GEREKÇE
Motorlu kara taşıtlarının yol açtığı kazalar çok sayıda
vatandaşımızın ölümüne, yaralanmasına yol açmakta, aynı zamanda maddî kayıpları
da beraberinde getirmektedir.
Buna karşılık kusurlarıyla kazalara yol açan sürücülere
verilen cezaların azlığı kamuoyunda infial uyandırmaktadır.
Teklif ile çağdaş ceza kanunlarında olduğu gibi
kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış şekli olan
“bilinçli taksir” kavramına Türk Ceza Kanununda yer verilerek suç ve ceza
arasında orantı sağlanması amaçlanmıştır.
Öte yandan, karayolu altyapısındaki iyileşmeye paralel
olarak, Karayolları Trafik Kanununun “Tanımlar” bölümünde yer alan “bölünmüş
karayolu” kavramanın “hız sınırları”nı düzenleyen maddede de dikkate alınması
yararlı olacaktır.
Yapısı ve seyir güvenliği açısından “otoyol”a benzeyen
“şehirlerarası bölünmüş karayolu”nda hız sınırının, iki yönde tek şeritli
şehirlerarası karayoluna göre farklılaştırılmasının faydalı olacağı
düşünülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununun genel olarak
kusuru düzenleyen 45 inci maddesinde “bilinçli taksir” kavramına yer verilerek
suç ile ceza arasındaki orantının sağlanması öngörülmüştür.
Taksirli hareket sonucu meydana gelen kazada failin
şahsı ve ailesi bakımından büyük bir mağduriyet doğmuş ise ayrıca bir ceza
verilmemesi düzenlenmiştir.
Madde 2. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun
“hız sınırları”nı düzenleyen 50 nci maddesinde, “şehirlerarası bölünmüş
karayolu” kavramı için ayrı bir düzenleme öngörülmüştür.
Madde 3. – Yürürlükle ilgilidir.
Madde 4. – Yürütmeyle ilgilidir.
Adalet Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Adalet Komisyonu |
12.3.2001 |
|
|
Esas No. :1/796, 2/562, 2/563, 2/341, 2/559, 2/686 |
|
|
|
Karar No. :11 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 11.1.2001 tarihli 9 uncu birleşiminde
geneli üzerinde görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilen
ancak maddelerin ayrıntılı olarak incelenerek tek metin halinde düzenlenmesi
için alt komisyona havale edilen Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında
Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı (1/796), Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve Beş Arkadaşının; Türk Ceza
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/562),
Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve Beş Arkadaşının;Karayolları Trafik Kanununun
Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/563), İzmir
Milletvekili Işılay Saygın’ın; Türk Ceza Kanunu ile Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/341), Doğru Yol Partisi
Grup Başkanvekilleri, Ankara Milletvekili Saffet Arıkan Bedük, İçel
Milletvekili TurhanGüven ve Sakarya Milletvekili Nevzat Ercan’ın; Türk Ceza
Kanununun 455 inci maddesine İki Fıkra Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/559)
alt komisyon tarafından birleştirilerek ve Tasarı esas alınarak tek metin
halinde düzenlenmiş, Komisyonumuz da alt komisyon raporunu ve metnini dikkate
alarak, Komisyonumuza esas komisyon olarak 16.2.2001 tarihinde havale edilen
İstanbul Milletvekili Erol Al’ın; Türk Ceza Kanunu ve Karayolları Trafik
Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/686)’ni de
birleştirerek ve Tasarıyı esas alarak 22.2.2001 tarihli 16 ncı ve 1.3.2001
tarihli 18 inci birleşimlerinde, Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami
Türk’ün, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları temsilcileri ile teklif sahiplerinin
de katılmalarıyla inceleyip görüşmüş, maddelere ilişkin düzenlemeler sırasıyla
aşağıda açıklanmıştır.
– Tasarının 1 inci maddesine, 2/559 no.lu Teklifin
çerçeve 1 inci maddesiyle TürkCeza Kanununun 455 inci maddesine eklenmesi
öngörülen ikinci fıkradaki “verilmez” ibaresi “verilmeyebilir” şeklinde,
bilinçli taksir halinde verilecek cezanın “yarıdan altıda bire kadar
indirilebileceği” şeklinde değiştirilerek ikinci fıkra olarak ilave edilmiş,
çerçeve madde bu doğrultuda değiştirilerek 1 inci madde olarak kabul
edilmiştir.
– Tasarının 2 nci maddesi 2 nci madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
– 2/563 sayılı Teklifin çerçeve 1 inci maddesiyle
Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının değiştirilmesi
öngörülmektedir.Fıkrada yer alan para cezası miktarı İçişleri Bakanlığı
temsilcilerinin önerisi üzerine Karayolları Trafik Kanunundaki düzenlemelere
uyum sağlamak üzere artırılmış ve redaksiyon yapılarak 3 üncü madde olarak
kabul edilmiştir.
– Tasarının 3 üncü maddesi ile Karayolları Trafik
Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarının değiştirilmesi
öngörülmektedir. Bu fıkralarda yer alan para cezaları yetersiz görülerek
artırılmış ve 4 üncü madde olarak kabul edilmiştir.
– 2/686 sayılı Teklifin, Karayolları Trafik Kanununun
50 nci maddesinin birinci fıkrasının değiştirilmesini öngören çerçeve 2 nci
maddesi, 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
– Tasarının 4 üncü maddesiyle Karayolları Trafik
Kanununun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkralarının değiştirilmesi
öngörülmektedir. Birinci ve üçüncü fıkralarda yer alan para cezaları miktarları
yetersiz görülerek artırılmış ve 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.
– 2/563 sayılı Teklifin çerçeve 4 üncü maddesiyle
Karayolları Trafik Kanununun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına eklenmesi
öngörülen (n) bendine “Uyuşturucu veya keyif verici madde almış olmak” ibaresi
eklenmiş ve 7 nci madde olarak kabul edilmiştir.
– 2/563 sayılı Teklifin 5 inci maddesi 8 inci madde
olarak aynen kabul edilmiştir.
– Tasarının çerçeve 5 inci maddesiyle değiştirilmesi
öngörülen Karayolları Trafik Kanununun Ek 12 nci maddesi, konaklama yerleri ve
belediye mücavir alanlarında olanlar hariç, otoyollarda, Devlet ve il
karayollarında bulunan yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına ve
içilmesine izin verilmeyeceği ve bu hükme uymayan iş yerlerine uygulanacak
müeyyideyi içeren bir ilave yapılmak suretiyle düzenlenmiş, ayrıca akaryakıt
istasyonlarında alkollü içki satılamayacağına ilişkin birinci fıkra ve alkollü
içki içme ve satma yasağını içeren hükmün yapı ve tesisin görülebilir bir
ye-rine asılacağına ilişkin son fıkra ilavesiyle üç fıkra olarak yeniden
düzenlenmiş ve 9 uncu madde olarak kabul edilmiştir.
– Tasarının 6 ncı maddesi 10, 7 nci maddesi 11, 8 inci
maddesi 12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının, özellikle
şehirlerarası karayollarında yoğun bir şekilde trafik kazalarına karışmaları
sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma
bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir. Bu
caydırıcılığı sağlamak amacıyla Türk Ceza Kanununa bilinçli taksir kavramını
getiren ve Karayolları Trafik Kanunundaki cezaları artıran Tasarının biran önce
kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52 nci maddesi gereğince,
Genel Kurulda öncelikle görüşülmesine oy birliği ile karar vermiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başanvekili |
Sözcü |
|
|
Emin Karaa |
İ. Sühan Özkan |
Salih Erbeyin |
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Yekta Açıkgöz |
Müjdat Kayayerli |
Ramazan Toprak |
|
|
Samsun |
Afyon |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Kemal Aykurt |
Mehmet
Gözlükaya |
Fahrettin Kukaracı |
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
(Söz
hakkım saklıdır) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Günay |
Erol Al |
İsmail
Aydınlı |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Gül |
A. Nazlı
Ilıcak |
Mehmet Pak |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ali Şahin |
Hayri Diri |
Işılay
Saygın |
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Edip Özbaş |
Sevgi Esen |
Cemal Özbilen |
|
|
Kahramanmaraş |
Kayseri |
Kırklareli |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdoğan Sezgin |
Orhan
Bıçakçıoğlu |
Fethullah Erbaş |
|
|
Samsun |
Trabzon |
Van |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
İZMİR MİLLETVEKİLİ IŞILAY SAYGIN’IN TEKLİFİ (2/341)
TÜRK CEZA
KANUNU İLE CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun 455 inci maddesinin değişik son fıkrasına aşağıdaki hüküm
eklenmiştir.
Ancak alkollü araç kullanarak dikkatsizlik ve
tedbirsizlikle ölüme sebebiyet verilmesi
halinde bu hüküm uygulanmaz.
MADDE2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların
İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Alkollü araç kullanarak ölüme sebebiyet verilmesi hali
hariç olmak üzere taksirli suçlardan dolayı hükmolunan hürriyeti bağlayıcı
cezalar hakkında bu maddenin ilk fıkrasının (1) numaralı bendi hükmü
uygulanabilir.
MADDE3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DOĞRU YOL PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA
MİLLETVEKİLİ SAFFET ARIKAN BEDÜK, İÇEL MİLLETVEKİLİ TURHAN GÜVEN VE SAKARYA
MİLLETVEKİLİ
NEVZAT ERCAN’IN TEKLİFİ (2/559)
TÜRK CEZA
KANUNUNUN 455 İNCİ MADDESİNE İKİ FIKRA EKLENMESİNE
DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. – Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesine
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Failin tahmin ettiği neticeyi istememesine rağmen,
neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte
bir oranında artırılır.
Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice,
münhasıran failin şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın
hükmedilmesini gereksiz kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza
verilmez; bilinçli taksir halinde verilecek ceza yarıdan üçte bire kadar
indirilebilir.”
MADDE2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BURSA MİLLETVEKİLİ ALİ ARABACI VE BEŞ ARKADAŞININ
TEKLİFİ (2/562)
TÜRK CEZA
KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun 455 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 455. – Dikkatsizlik, tedbirsizlik, meslek ve
sanatta acemilik, kanun, nizam ve emirlere riayetsizlik suretiyle bir kimsenin
ölümüne sebebiyet veren kişiye üç yıldan altı yıla kadar hapis, 100 milyon
liradan 250 milyon liraya kadar ağır para cezası verilir.
Fiil, birden fazla insanın ölümüne veya bir insanın
ölümüyle beraber 456 ncı maddenin 2 nci fıkrasında gösterilen derecede diğer
bir insanın yaralanmasına sebep olmuş ise, faile, beş yıldan on yıla kadar
hapis cezası, 250 milyon liradan, 500 milyon liraya kadar ağır para cezası
verilir.
Yukarıdaki fıkralarda beyan olunan cezalar, kusurun
derecesine göre sekizde bire kadar indirilebilir. Ancak, failin tahmin ettiği
neticeyi istememesine rağmen, neticenin meydana gelmesi halinde ceza üçte bir
oranında artırılır. Bu şekilde verilen cezalar paraya çevrilemez, ertelenemez.
MADDE2.– 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı TürkCeza
Kanununun 459 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 459. – Bir insana, dikkatsizlik, tedbirsizlik,
meslek ve sanatta acemilik, kanun, nizam ve emirlere riayetsizlik suretiyle
cismen eza veren veya onun sağlığını ihlâl eden veya aklî melekelerinde
karışıklıklara sebep olan kimseye;
1. 456 ncı maddenin bir veya dördüncü fıkralarındaki
hallerde, zarar görenin şikâyeti üzerine üç aydan altı aya kadar hapis, 50
milyon liradan yüz milyon liraya kadar ağır para cezası,
2. 456 ncı maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarındaki
hallerde, altı aydan iki yıla kadar hapis, 75 milyon liradan 150 milyon liraya
kadar ağır para cezası verilir.
Birden fazla kişi cürümden zarar görmüş ise, yukarıdaki
fıkranın 1 no.lu bendinde yazılı halde faile altı aydan bir yıla kadar hapis ve
75 milyon liradan 150 milyon liraya kadar ağır para cezası, 2 nci bendinde
yazılı halde bir yıldan üç yıla kadar hapis, 150 milyon liradan 300 milyon
liraya kadar ağır para cezası verilir.
Yukarıdaki fıkralarda beyan olunan cezalar, kusurun
derecesine göre sekizde bire kadar indirilebilir. Ancak, failin tahmin ettiği
neticeyi istememesine rağmen, neticenin meydana gelmesi halinde ceza üçte bir
oranında artırılır. Bu şekilde verilen cezalar paraya çevrilemez, ertelenemez.
MADDE3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BURSA MİLLETVEKİLİ ALİ ARABACI VE BEŞ ARKADAŞININ
TEKLİFİ (2/563)
KARAYOLLARI
TRAFİK KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı
Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Sürücü belgesi olmadan trafiğe çıkanlara ilk tespitte
(3) aydan (6) aya kadar, tekrarı halinde (6) aydan (1) yıla kadar hapis cezası
verilir. Ayrıca bu kişiler her defasında iki yüz elli milyon lira para cezası
ile cezalandırılırlar. Bu kişilerin kazaya neden olması halinde bu cezaların
uygulanması diğer cezaların uygulanmasına engel teşkil etmez. Sürücü aynı
zamanda araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına da aynı miktar için ceza
tutanağı düzenlenir.”
MADDE2. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 48 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 48. – Uyuşturucu veya keyif verici maddeleri
almış olanlar ile alkollü içki almış olması nedeniyle güvenli sürme
yeteneklerini kaybetmiş kişilerin karayolunda araç sürmeleri yasaktır.
Bu madde hükmüne uymayan sürücüler derhal araç
kullanmaktan men olunur.
Toplu taşıma araçlarında sigara içilmez. Sigara içenler
hakkında 4207 sayılı Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun
hükümleri uygulanır.
Alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerin,
birinci defada bir yıl, ikinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri
ellerinden alınır. Ayrıca, bu kişilere 250 000 000 TL. para cezası uygulanır.
İkinci defasında alkollü araç kullandığı tespit edilenlere yukarıda yazılı
cezalarla birlikte üç aydan altı aya kadar hapis cezası verilir; aracına üç ay süreyle el konulur; aracın
muhafaza masrafları kendisinden alınır. Psiko-teknik değerlendirme ve
psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda
belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı
muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir. Alkollü olarak
ölümlü ya da yaralamalı trafik kazasına neden olunması halinde ağır kusurun
varlığı kabul edilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri alarak araç
kullananlar ise beş yüz milyon lira para cezası ve bir yıl hapis cezası ile
cezalandırılırlar ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.
MADDE3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 51 inci maddesinin 2, 3 ve 5 inci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan
tespit sonucu hız sınırlarını; yüzde ondan yüzde otuza kadar aşan sürücüler yüz
milyon lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücüler iki yüz elli milyon lira para
cezası ile cezalandırılır.”
“Hız kuralını ihlâl sebebiyle ceza yazılan
sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru (1) yıl içerisinde aynı
kuralı (3) defa ihlâl ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri (2) yıl süre
ile geri alınacağı gibi, ayrıca üç ay da hapis cezası verilir. Süresi sonunda
psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçirilerek
sürücü belgesi almasına mani hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri iade
edilir.”
“Bu cihazları imal veya ithal edenler, fiil başka bir
suç oluştursa bile ayrıca 750 000 000 TL. para cezası ile altı ay hapis cezası
ile araçlarında bulunduran, işletenler ise 750 000 000 TL. para cezası ve iki
aydan üç aya kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların
müsaderesine de hükmolunur.”
MADDE4. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına (l) bendinden sonra
gelmek üzere (m), (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.
m) Hız kurallarını ihlâl etmek
n) Alkollü araç kullanmak
o) Sürücü belgesiz araç kullanmak
MADDE5. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu programların günün 12.00 - 24.00 saatleri arasında
yayımlanması zorunludur.”
MADDE6. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununun Ek-3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu Kanun hükümlerine göre faillere uygulanan hafif
hapis ve hapis cezaları paraya çevrilemez, tecil edilemez.”
MADDE7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İSTANBUL
MİLLETVEKİLİ EROL AL’IN TEKLİFİ (2/686)
TÜRK CEZA KANUNU VE KARAYOLLARI TRAFİK
KANUNUNUN BAZI
MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi
halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”
“Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice, münhasıran failin
şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın hükmedilmesini gereksiz
kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza verilmeyebilir.”
MADDE 2. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 50 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Şehirlerarası karayollarında 90 km/s, şehirlerarası bölünmüş
karayollarında 100 km/s, otoyollarda 120 km/s hızı geçmemek üzere motorlu
araçların cins ve kullanma amaçlarına göre sürülebileceği en çok ve en az hız
sınırları yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/796)
TÜRK CEZA
KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci
maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.
“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi
halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”
MADDE 2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde uygulanmaz.”
MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı
tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş
yıl içinde birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve
haklarında 100 000 000 lira para cezası uygulanır. İkinci defada iki yıl
süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 150 000 000 lira para cezası uygulanır.
Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan
aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte 200 000 000 lira para
cezası uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi
sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade
edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman muayenesinin yapılmasına
dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında
eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile
birlikte 400 000 000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri
süresiz olarak geri alınır.”
MADDE 4. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız
sınırlarını yüzde ondan yüzde
otuza (otuz dahil) kadar aşan
sürücülere 50 000 000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücülere 100 000 000
lira para cezası uygulanır.
Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun
işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı kuralı üç defa ihlal ettiği
tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre ile geri alınır. Süresi
sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden
geçilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri
iade edilir.”
“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile
ayrıca 300 000 000 lira hafif para cezası ve sekiz ay hafif hapis cezası ile;
araçlarında bulunduran işletenler ise, 300 000 000 lira hafif para cezası ve
dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu
cihazların müsaderesine de hükmolunur.”
MADDE 5. – 2918 sayılı Kanunun ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ek Madde 12. – Konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç
olmak üzere, otoyollarda ve Devlet karayollarında yapılacak ve açılacak yapı ve
tesislerde alkollü içki satılmasına izin verilmez.”
MADDE 6. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere
aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 17. – Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha
önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine
getirilir.”
MADDE 7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D.
Bahçeli |
H.
H. Özkan |
M.
Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. N. Çağan |
Prof.
Dr. T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
M.
Bostancıoğlu |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
Y.
Yalova |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
R.
K. Yücelen |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
Y.
Yalova |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
M.
İ. Talay |
A.
K. Tanrıkulu |
Prof.
Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
|
|
S.
Çakmakoğlu |
S.
Tantan |
İ.
Cem |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
K.
Aydın |
|
|
Sağlık Bakanı V. |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
Prof.
Dr. T. Toskay |
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y.
Okuyan |
A.
K. Tanrıkulu |
M.
C. Ersümer |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
M.
İ. Talay |
E.
Mumcu |
Prof.
Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
F.
Aytekin |
|
ADALET
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK CEZA
KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi
halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”
“Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice, münhasıran failin
şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın hükmedilmesini gereksiz
kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza verilmeyebilir; bilinçli
taksir halinde verilecek ceza yarıdan altıda bire kadar indirilebilir.”
MADDE 2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında
Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde uygulanmaz.”
MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sürücü belgesi sahibi olmadan trafiğe çıkanlara ilk tespitte üç aydan
altı aya kadar, tekrarı halinde altı aydan bir yıla kadar hafif hapis cezası
verilir. Ayrıca bu kişiler her defasında 275 000 000 lira hafif para cezası ile
cezalandırılırlar. Bu kişilerin kazaya neden olması halinde bu cezaların
uygulanması diğer cezaların uygulanmasına engel teşkil etmez. Sürücü aynı
zamanda araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına da aynı miktar için ceza
tutanağı düzenlenir.”
MADDE 4. – 2918 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin beş ve altıncı
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı
tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş
yıl içinde birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve
haklarında 550 000 000 lira para cezası uygulanır. İkinci defada iki yıl
süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 825 000 000 lira para cezası uygulanır.
Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan
aşağı olmamak üzere hafif
hapis cezası ile birlikte 1 000 000 000 lira para cezası
uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası
uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir.
Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman muayenesinin yapılmasına dair
esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.
Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında
eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile
birlikte 2 000 000 000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri
süresiz olarak geri alınır.”
MADDE 5. – 2918 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Şehirlerarası karayollarında 90 km/s, şehirlerarası bölünmüş
karayollarında 100 km/s, otoyollarda 120 km/s hızı geçmemek üzere motorlu
araçların cins ve kullanma amaçlarına göre sürülebileceği en çok ve en az hız
sınırları yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 6. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız
sınırlarını yüzde ondan yüzde otuza (otuz dahil) kadar aşan sürücülere 100 000
000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücülere 250 000 000 lira para cezası uygulanır.
Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun
işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı kuralı üç defa ihlâl ettiği
tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre ile geri alınır. Süresi
sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden
geçirilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri
iade edilir.”
“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile
ayrıca 750 000 000 lira hafif para cezası ve sekiz ay hafif hapis cezası ile;
araçlarında bulunduran işletenler ise, 750 000 000 lira hafif para cezası ve
dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu
cihazların müsaderesine de hükmolunur.”
MADDE 7. – 2918 sayılı Kanunun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına (l)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (m), (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.
“m) Hız kurallarını ihlâl etmek,
n) Uyuşturucu veya keyif verici madde almış olmak veya alkollü araç
kullanmak,
o) Sürücü belgesiz araç kullanmak.”
MADDE 8. – 2918 sayılı Kanunun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu programların günün 12.00-24.00 saatleri arasında yayımlanması
zorunludur.”
MADDE 9. – 2918 sayılı Kanunun Ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ek Madde 12. – Akaryakıt istasyonlarında alkollü içki satılamaz.
Konaklama yerleri ve Belediye mücavir alanlarında olanlar hariç, otoyol,
Devlet ve il karayollarında bulunan yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına
ve içilmesine izin verilmez. Bu hükme uymayan işyeri sahiplerine birinci defada
3 000 000 000 lira hafif para cezası verilir; tekerrürü halinde her defasında
iş yeri bir hafta süreyle kapatılır.
Alkollü içki içme ve satma yasağını içeren hüküm, yapı ve
tesisin görülebilir yerine
asılır.”
MADDE 10. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere
aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 17. – Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha
önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine
getirilir.”
MADDE 11. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.