Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 629)

 

Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile İzmir Milletvekili Işılay Saygın’ın Türk Ceza Kanunu ile Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Doğru Yol Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Saffet Arıkan Bedük, İçel Milletvekili Turhan Güven ve Sakarya Milletvekili Nevzat Ercan’ın Türk Ceza Kanununun 455 inci Maddesine İki Fıkra Eklenmesine Dair Kanun Teklifi, Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve 5 Arkadaşının Türk Ceza Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi, Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve 5 Arkadaşının Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Erol Al’ın Türk Ceza Kanunu ve Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi ve Adalet Komisyonu Raporu (1/796,

2/341, 2/559, 2/562, 2/563, 2/686)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

13.12.2000

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-157/6283

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 28.9.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının gerek nicelik, gerek nitelik bakımından büyük bir gelişme ve artış gösterdiği bilinen bir gerçektir. Özellikle şehir içi ve şehirlerarası karayollarında doğrudan veya dolaylı olarak bu araçların yoğun bir şekilde trafik kazasına karışmaları sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir.

Bu araçlarla işlenen ve öldürme ya da yaralama ile sonuçlanan trafik kazalarında bu suçlara ilişkin kusurluluk şekli, özellikle alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen suçlarda kusurluluğun derecesini yeterince ortaya çıkarmamaktadır. Zira, uyuşturucu ve keyif verici maddeler ile alkollü araç kullanılması sonucunda işlenen eylemlerde, fiil ve sonuç arasında ortaya çıkan nedensellik değerine bağlı cezaî yaptırımı, ceza hukukundaki klasik kusur teorisiyle açıklamak son derece güçtür.

Tasarı ile, çağdaş ceza kanunlarında olduğu gibi kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış şekli olan “bilinçli taksir” kavramına 765 sayılı Türk Ceza Kanununda yer verilerek faildeki tehlikelilik haliyle orantılı cezanın genel ve özel önleme fonksiyonlarının gerçekleştirilmesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun bu konu ile ilgili maddelerinde öngörülen cezalar artırılarak, bu suçlara karşı caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.

Tasarıda ayrıca, otoyollarda ve Devlet karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasının yasaklanmasına ilişkin hükümlere yer verilmiştir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununda genel olarak kusuru düzenleyen 45 inci maddeye bir fıkra eklenmek  suretiyle, “bilinçli  taksir”  kavramına  yer  verilmiştir. Bilinçli taksir halinde verilecek cezanın üçte bir oranında artırılması öngörülmüştür.

Madde 2. – Cezaların bireyselleştirilmesinin sonucu olarak, 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen paraya çevirme kuralının bilinçli taksir halinde uygulanamayacağı hükme bağlanmıştır.

Madde 3. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarında öngörülen tedbire ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezaların miktarı caydırıcılığı sağlamak için artırılmıştır.

Madde 4. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinde öngörülen tedbirlere ilişkin süreler ile para ve hürriyeti bağlayıcı cezalar artırılmaktadır.

Madde 5. – Otoyollarda ve Devlet karayollarında konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılması yasaklanmıştır.

Madde 6. – Daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerin durumlarını yeni düzenlemeye uygun hale getirmeleri için bir yıllık geçiş süresi öngörülmüştür.

Madde 7. – Yürürlükle ilgilidir.

Madde 8. – Yürütmeyle ilgilidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türk Ceza Kanunu  ile Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

                                    Işılay Saygın

                                               İzmir

GEREKÇE

Ülkemizin en önemli sorunlarından biri hiç şüphesiz ki, trafik anarşisidir. 1998 yılında 6590 vatandaşımız trafik kazasında ölmüştür. Ülkemizdeki trafik kazalarının % 65’i alkollü araç kullanmaktan dolayı meydana gelmektedir.

Alkolün sürücü üzerindeki olumsuz etkileri şunlardır :

  1. Alkolün en az miktarı bile beyni uyuşturur, aklı örter.

  2. Refleksi azaltır, zaafa uğratır.

  3. Dikkati azaltır, yahut yok eder.

  4. Gözün odak hareketlerini yavaşlatır veya yok eder.

  5. Alkollü sürücü görüş netliğini kaybeder.

  6. Olaylar karşısında karar verme çabukluğunu kaybeder.

  7. Alkollü sürücü mesafeleri takip edemez.

  8. Öfke ve heyecanlar kontrolden çıkar.

  9. Alkol, cesaret ve kabadayılık hislerini anormal şekilde kamçılar.

10. Muhakeme mekanizmasını zaafa uğratır.

Bu şekilde zararları olan alkolün alınarak trafiğe çıkılması pek çok kazaya neden olmaktadır. Bu şekilde pek çok vatandaş ölmekte, yakınları keder içerisinde kalmaktadırlar.

Alkollü araç kullanarak ölüme sebebiyet verenlerin cezalarının hafifletilmesi veya paraya çevrilmesi hiç de adaletli değildir.

Teklifimiz bu amaçla verilmiştir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türk Ceza Kanununun 455 inci Maddesine İki Fıkra Eklenmesine Dair Kanun Teklifi Gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.

Gereğini arz ederiz.

Saygılarımızla.

 

Saffet Arıkan Bedük

Nevzat Ercan

Turhan Güven

 

Ankara

Sakarya

İçel

 

Doğru Yol Partisi

Doğru Yol Partisi

Doğru Yol Partisi

 

Grup Başkanvekili

Grup Başkanvekili

Grup Başkanvekili

GENEL GEREKÇE

Türkiye; enflasyon, işsizlik, yolsuzluk, terör gibi büyük sorunlarla mücadele etmekle birlikte bir de bunlara ek olarak trafik terörü ile uğraşmak zorundadır.

Trafik kazalarında Türkiye dünya ülkeleri arasında ilk sıralarda yer almaktadır. Kazaların sonucuna ilişkin istatistikler ürkütücü boyutlara ulaşmıştır.

Son beş yılda, ülkemizde 1 812 990 trafik kazası olmuş, bunun sonucunda 26 418 vatandaşımız hayatını kaybetmiş, 555 463 vatandaşımız ise yaralanmıştır. Bu tablo, Avrupa Birliğine aday olan Türkiye için düşündürücüdür. Trafik kazalarının çeşitli sebepleri vardır. Altyapı yetersizliği dışında trafik kazalarının en önemli sebeplerinden biri de alkollü araç kullanmaktır. Alkollü araç kullanan kişinin her zaman ölümle veya yaralama ile bitebilecek bir olaya sebebiyet verebileceği lâzım geldiğinden bilinçli taksir maddeye ithal edilmiştir.

Her yıl binlerce vatandaşımızın ölümüne, onbinlerce vatandaşımızın yaralanmasına ve sakat kalmasına neden olan ve ülkemizi katrilyonlarca lira zarara uğratan trafik kazalarının önlenebilmesi için ciddi ve kalıcı tedbirlerin alınması kaçınılmazdır. Kanun Teklifimiz bu amaçla hazırlanmıştır.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“765 sayılı Türk Ceza Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi”miz genel ve madde gerekçeleriyle birlikte ekte sunulmuştur.

Gereği saygıyla arz olunur.                 16.6.2000

 

Ahmet Tan

N. Kemal Atahan

Emin Karaa

 

 

İstanbul

Hatay

Kütahya

 

 

Ali Arabacı

Hakan Tartan

Mehmet Ali Şahin

 

 

Bursa

İzmir

İstanbul

 

GENEL GEREKÇE

1926 yılında yürürlüğe konulan Türk Ceza Kanunu, 1889 İtalyan Zanardelli Kanunundan çok geniş ölçüde iktibas  edilmek suretiyle hazırlanmıştır. Kanunun çeşitli maddeleri 56 defa değiştirilmiş ve bunların bazıları çok kapsamlı olmuştur. Yasa teklifimize konu TCK’nun 455 ve 459 uncu maddeleri de en son  9.7.1953 tarih ve 6123 sayılı yasa ile değiştirilmiştir. Bu hükümler 47 yıldır yürürlüktedir.

Oysa, Türkiye 1950’li yıllardan itibaren çok hızlı sosyal ve ekonomik değişim ve gelişim içindedir. Hızlı bir kentleşmeyle birlikte sanayileşme de büyük bir atılım içine girmiş, insan hakları, hukuk ve adalet anlayışlarında evrensel gelişmelere koşut anlayışlar yerleşmiştir. Değerlerdeki, inançlardaki karşı konulmaz ve süratli değişim, mevcut hukuksal yapıyı da zorlamaktadır. Suç ve ceza siyaseti bakımından en önemli husus, değişen değerleri fazla vakit geçirmeden ceza kanunlarına yansıtabilmektir. Adalet duygusunun en çabuk zedeleneceği alan ceza hukukudur. Ceza hukukunun özünü ceza adaleti oluşturur. Cezanın amacı, toplumdaki suç eğilimlerini önleme, bireylerin adalet duygularını onarma ve karşılamadır. Ceza, hukukun yaptırımı olduğu gibi, adaletin de güvencesidir. Bu nedenle ceza verilirken toplumda tüm koşullar iyi değerlendirilmeli, cezalarda adaletsizlik en düşük noktada tutulmalıdır. Bunun yanında suç ile cezalar arasında belirli bir oranın, dengenin bulunması da gerekir. Suçla ceza arasındaki dengesizlikler, adaleti sağlamadığı gibi, halkın tepkisini suçlunun üzerine çeker, toplumun adalet duygusunu sarsar. Cezaların örnek olma niteliği kalkar, suçları önleyici işlevini yapamaz bir duruma gelir.

Türk Ceza Kanununda bütün taksirli suçlar iki maddede (455, 459) toplanmıştır. İş kazaları, da, trafik kazaları da, diğer meslek kazaları da bu maddelere göre değerlendirilmektedir. Türkiye’de taksirle suç işleyenlerin sayısı, araç sayısının, sürücü sayısının, iş sahalarının olağanüstü artmasıyla, bu artışa koşut hızla yükselmiştir. Özellikle trafik kazaları ve bu kazalarda ölen ve yaralanan insan sayısı dünya ölçülerinin çok üstüne çıkmış, bu suçu işleyenlere verilen cezalar; suçu önlemede yetersiz kaldığı gibi, kamu vicdanını ağır şekilde yaralar hale gelmiş, toplumdaki adalet duygularını zedeleyecek boyutlara ulaşmıştır. Hele, hele taksirli suçlarda uygulanan cezalandırma sistemi toplumun isyan duygularını artırmıştır. Ağır kusurlu olanların dahi ceza alsa bile, bu cezanın paraya çevrilebilir olması, tecil edilebilir olması toplumda, suçun cezasız kaldığı izlenimini vermekte, suçu önlemek bir yana adeta özendirmektedir.

Batı ülkeleri, ceza kanunlarında gerekli düzenlemeleri yaparken, Türkiye, 50 yıldır bu yönde herhangi bir düzenleme yapamamıştır.

Teklifle, taksirli suçlara verilen cezalar artırılırken, bilinçli taksirle suç işlendiğinde bilinçli taksir, şiddet nedeni sayılmaktadır. Bu gibi hallerde ceza üçte bir oranında artırıldığı gibi, verilen hapis cezası paraya çevrilemeyecek, tecil edilemeyecektir.

Bilinçli taksiri, basit taksirden ayıran husus, neticesinin failce fiilen tahmin edilmiş ve fakat istenmemiş olmasıdır. Sözgelimi, kırmızı ışıkta geçerek veya alkollü araç kullanarak veya hız sınırlarının üstünde araç kullanarak (vb) kazaya neden olma ve insan ölüm ya da yaralanmasına sebebiyet hali örnek gösterilebilir. Benzer halleri diğer taksirli suçlarda da görmek mümkündür.

Teklifle, suç ve ceza arasında denge kurulmak, ceza adaletini sağlamak, toplumda mevcut adaletsizlik duygusunu onarmak amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Bu madde ile 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesi yeniden düzenlenmekte, taksirle adam öldürmeye verilen cezalar artırılırken, bilinçli taksir halinde, verilen cezanın üçte bir oranında artırılacağı ve bu cezanın paraya çevrilemeyeceği, tecil edilemeyeceği hüküm altına alınmaktadır.

Madde 2. – Bu madde ile de 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 459 uncu maddesi yeniden düzenlenmekte, taksirle adam yaralama suçuna verilen cezalar artırılırken, bilinçli taksir halinde, cezanın üçte bir oranında artırılacağı ve bu cezanın paraya çevrilemeyeceği, tecil edilemeyeceği hüküm altına alınmaktadır.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. – Yürütme maddesidir.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi”miz genel ve madde gerekçeleriyle birlikte ekte sunulmuştur.

Gereği saygıyla arz olunur.                                                16.6.2000

 

Ahmet Tan

N. Kemal Atahan

Emin Karaa

 

İstanbul

Hatay

Kütahya

 

Ali Arabacı

Hakan Tartan

Mehmet Ali Şahin

 

Bursa

İzmir

İstanbul

 

GENEL GEREKÇE

Son yıllarda hızla artan ve artması giderek devam eden trafik kazalarının azalmasını temin için bu teklif hazırlanmıştır.

Teklif hazırlanırken toplumun içinde bulunduğu trafik terörünün bilimsel nedenleri incelenmiş ve toplum bünyemize uymayan belli uygulamalardan vazgeçilmiştir. Cezaların paraya çevrilmesi, veya ertelenmesi kuralından vazgeçilmiş alkollü içkinin kullanılması tamamen yasaklanarak sürücüleri daha dikkatli olmaya, karikatürlere bile konu olan içkili davranış bozukluklarından vazgeçirme amaçlanmakta, “ölçülü içtim” itirazlarını kaldırmaktadır. Asli kusur sayılarına hız kurallarını ihlâl etmek ile alkollü araç kullanmayı da getirmektedir. İçkili araç kullanımının 2 nci kez tekrarlanması halinde araca elkoyma kuralı da yasa teklifinde yeni bir uygulama olacaktır.

6085 sayılı Karayolları Trafik Kanununda alkollü araç kullanmak derecesine bakılmaksızın kesin olarak yasak iken 1985 yılında yürürlüğe giren 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda alkollü araç kullanmakta belirli ölçüler getirilerek sürücülerin belirli miktarlarda alkol almalarına izin verilmiştir. Böylece Türkiye’de alkollü sürücülerden kaynaklanan kazalarda neredeyse bir patlama meydana gelmiştir.

1985 yılında olan toplam 65 831 adet kazanın 3041’i alkollü sürücülerden kaynaklanırken, 1986 yılında meydana gelen 92 625 adet kazanın 11 441’i alkollü sürücülerden kaynaklanmıştır.

Bu iki yıl karşılaştırıldığında toplam kaza sayısındaki artış % 40.7 iken, alkollü sürücülerden kaynaklanan kazalardaki artışın % 376 olduğu görülmektedir.

Trafik kazalarını önlemek için uluslararası standartları yakalamamız gerekmektedir. Eğer böyle düşünüyorsak hem hapis cezalarını hem para cezalarını yeniden düzenlememiz icap eder.

Örneğin alkollü araç kullanan sürücüye verilen para cezası bugün için ülkemizde 34 900 000 TL. iken bu rakam TL. karşılığı olarak,

İsviçre’de

2 868 000 000 TL.

Hollanda’da

2 528 000 000 TL.

İtalya’da

574 000 000 TL.

İngiltere’de

4 615 000 000 TL.

Fransa’da

5 097 000 000 TL

.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin 3 üncü fıkrasında değişiklik yapılarak, sürücü belgesi olmadan trafiğe çıkanlara verilen hapis ve para cezaları artırılmaktadır.

Madde 2. – Bu maddede, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesi değiştirilmekte, uyuşturucu veya keyif verici maddeler ile alkollü içki alarak araç kullananlara verilen cezalar artırılmaktadır. Ayrıca, alkollü olarak ölümlü ya da yaralamalı trafik kazasına neden olunması halinde ağır kusurun varlığı kabul edilmektedir.

Madde 3. – Bu madde ile, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesi değiştirilerek, hız kurallarını ihlâl edenlere verilen cezalar artırılmaktadır.

Madde 4. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 84 üncü maddesi 1 inci fıkrasına (m) ve (n) alt bentleri eklenerek hız kurallarını ihlâl edenlerle, alkollü araç kullananların trafik kazası halinde “aslî kusurlu” sayılacakları hüküm altına alınmıştır.

Madde 5. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesi sonuna bir cümle eklenerek yerel ve ulusal bazda yayın yapan televizyon kuruluşlarının, trafik eğitim programlarını, izlenebilir bir saatte yayınlamaları zorunluluğu getirmektedir.

Madde 6. – Bu madde ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu hükümlerine göre verilen hapis ve hafif hapis cezalarının paraya çevrilemeyeceği ve tecil edilemeyeceği hükmü getirilmektedir.

Madde 7. – Yürürlük maddesidir.

Madde 8. – Yürütme maddesidir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“765 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifim” genel ve madde gerekçeleriyle birlikte ekte sunulmuştur.

Gereğini saygıyla arz ederim.                                                                                   7.2.2001

                                             Erol Al

                                           İstanbul

GENEL GEREKÇE

Motorlu kara taşıtlarının yol açtığı kazalar çok sayıda vatandaşımızın ölümüne, yaralanmasına yol açmakta, aynı zamanda maddî kayıpları da beraberinde getirmektedir.

Buna karşılık kusurlarıyla kazalara yol açan sürücülere verilen cezaların azlığı kamuoyunda infial uyandırmaktadır.

Teklif ile çağdaş ceza kanunlarında olduğu gibi kusurluluğun bir türünü oluşturan, taksirin daha da yoğunlaşmış şekli olan “bilinçli taksir” kavramına Türk Ceza Kanununda yer verilerek suç ve ceza arasında orantı sağlanması amaçlanmıştır.

Öte yandan, karayolu altyapısındaki iyileşmeye paralel olarak, Karayolları Trafik Kanununun “Tanımlar” bölümünde yer alan “bölünmüş karayolu” kavramanın “hız sınırları”nı düzenleyen maddede de dikkate alınması yararlı olacaktır.

Yapısı ve seyir güvenliği açısından “otoyol”a benzeyen “şehirlerarası bölünmüş karayolu”nda hız sınırının, iki yönde tek şeritli şehirlerarası karayoluna göre farklılaştırılmasının faydalı olacağı düşünülmüştür.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – 765 sayılı Türk Ceza Kanununun genel olarak kusuru düzenleyen 45 inci maddesinde “bilinçli taksir” kavramına yer verilerek suç ile ceza arasındaki orantının sağlanması öngörülmüştür.

Taksirli hareket sonucu meydana gelen kazada failin şahsı ve ailesi bakımından büyük bir mağduriyet doğmuş ise ayrıca bir ceza verilmemesi düzenlenmiştir.

Madde 2. – 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun “hız sınırları”nı düzenleyen 50 nci maddesinde, “şehirlerarası bölünmüş karayolu” kavramı için ayrı bir düzenleme öngörülmüştür.

Madde 3. – Yürürlükle ilgilidir.

Madde 4. – Yürütmeyle ilgilidir.

Adalet Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Adalet Komisyonu

12.3.2001

 

Esas No. :1/796, 2/562, 2/563, 2/341, 2/559, 2/686

 

 

Karar No. :11

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuzun 11.1.2001 tarihli 9 uncu birleşiminde geneli üzerinde görüşmeleri tamamlanarak maddelerine geçilmesi kabul edilen ancak maddelerin ayrıntılı olarak incelenerek tek metin halinde düzenlenmesi için alt komisyona havale edilen Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/796), Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve Beş Arkadaşının; Türk Ceza Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/562), Bursa Milletvekili Ali Arabacı ve Beş Arkadaşının;Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/563), İzmir Milletvekili Işılay Saygın’ın; Türk Ceza Kanunu ile Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/341), Doğru Yol Partisi Grup Başkanvekilleri, Ankara Milletvekili Saffet Arıkan Bedük, İçel Milletvekili TurhanGüven ve Sakarya Milletvekili Nevzat Ercan’ın; Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesine İki Fıkra Eklenmesine Dair Kanun Teklifi (2/559) alt komisyon tarafından birleştirilerek ve Tasarı esas alınarak tek metin halinde düzenlenmiş, Komisyonumuz da alt komisyon raporunu ve metnini dikkate alarak, Komisyonumuza esas komisyon olarak 16.2.2001 tarihinde havale edilen İstanbul Milletvekili Erol Al’ın; Türk Ceza Kanunu ve Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/686)’ni de birleştirerek ve Tasarıyı esas alarak 22.2.2001 tarihli 16 ncı ve 1.3.2001 tarihli 18 inci birleşimlerinde, Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami Türk’ün, Adalet ve İçişleri Bakanlıkları temsilcileri ile teklif sahiplerinin de katılmalarıyla inceleyip görüşmüş, maddelere ilişkin düzenlemeler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.

– Tasarının 1 inci maddesine, 2/559 no.lu Teklifin çerçeve 1 inci maddesiyle TürkCeza Kanununun 455 inci maddesine eklenmesi öngörülen ikinci fıkradaki “verilmez” ibaresi “verilmeyebilir” şeklinde, bilinçli taksir halinde verilecek cezanın “yarıdan altıda bire kadar indirilebileceği” şeklinde değiştirilerek ikinci fıkra olarak ilave edilmiş, çerçeve madde bu doğrultuda değiştirilerek 1 inci madde olarak kabul edilmiştir.

– Tasarının 2 nci maddesi 2 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

– 2/563 sayılı Teklifin çerçeve 1 inci maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının değiştirilmesi öngörülmektedir.Fıkrada yer alan para cezası miktarı İçişleri Bakanlığı temsilcilerinin önerisi üzerine Karayolları Trafik Kanunundaki düzenlemelere uyum sağlamak üzere artırılmış ve redaksiyon yapılarak 3 üncü madde olarak kabul edilmiştir.

– Tasarının 3 üncü maddesi ile Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. Bu fıkralarda yer alan para cezaları yetersiz görülerek artırılmış ve 4 üncü madde olarak kabul edilmiştir.

– 2/686 sayılı Teklifin, Karayolları Trafik Kanununun 50 nci maddesinin birinci fıkrasının değiştirilmesini öngören çerçeve 2 nci maddesi, 5 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

– Tasarının 4 üncü maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkralarının değiştirilmesi öngörülmektedir. Birinci ve üçüncü fıkralarda yer alan para cezaları miktarları yetersiz görülerek artırılmış ve 6 ncı madde olarak kabul edilmiştir.

– 2/563 sayılı Teklifin çerçeve 4 üncü maddesiyle Karayolları Trafik Kanununun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına eklenmesi öngörülen (n) bendine “Uyuşturucu veya keyif verici madde almış olmak” ibaresi eklenmiş ve 7 nci madde olarak kabul edilmiştir.

– 2/563 sayılı Teklifin 5 inci maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

– Tasarının çerçeve 5 inci maddesiyle değiştirilmesi öngörülen Karayolları Trafik Kanununun Ek 12 nci maddesi, konaklama yerleri ve belediye mücavir alanlarında olanlar hariç, otoyollarda, Devlet ve il karayollarında bulunan yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına ve içilmesine izin verilmeyeceği ve bu hükme uymayan iş yerlerine uygulanacak müeyyideyi içeren bir ilave yapılmak suretiyle düzenlenmiş, ayrıca akaryakıt istasyonlarında alkollü içki satılamayacağına ilişkin birinci fıkra ve alkollü içki içme ve satma yasağını içeren hükmün yapı ve tesisin görülebilir bir ye-rine asılacağına ilişkin son fıkra ilavesiyle üç fıkra olarak yeniden düzenlenmiş ve 9 uncu madde olarak kabul edilmiştir.

– Tasarının 6 ncı maddesi 10, 7 nci maddesi 11, 8 inci maddesi 12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Günümüzde motorlu kara taşıt araçlarının, özellikle şehirlerarası karayollarında yoğun bir şekilde trafik kazalarına karışmaları sonucu suç işlenmesine karşın, mevzuatımızda bu eylemleri cezaî yaptırıma bağlayan hükümlerin yeteri derecede caydırıcı olmadığı görülmektedir. Bu caydırıcılığı sağlamak amacıyla Türk Ceza Kanununa bilinçli taksir kavramını getiren ve Karayolları Trafik Kanunundaki cezaları artıran Tasarının biran önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52 nci maddesi gereğince, Genel Kurulda öncelikle görüşülmesine oy birliği ile karar vermiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başanvekili

Sözcü

 

Emin Karaa

İ. Sühan Özkan

Salih Erbeyin

 

Kütahya

İstanbul

Denizli

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Yekta Açıkgöz

Müjdat Kayayerli

Ramazan Toprak

 

Samsun

Afyon

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Kemal Aykurt

Mehmet Gözlükaya

Fahrettin Kukaracı

 

Denizli

Denizli

Erzurum

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

(Söz hakkım saklıdır)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Günay

Erol Al

İsmail Aydınlı

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Gül

A. Nazlı Ilıcak

Mehmet Pak

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(Toplantıya katılmadı)

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ali Şahin

Hayri Diri

Işılay Saygın

 

İstanbul

İzmir

İzmir

 

 

(Toplantıya katılmadı)

(Toplantıya katılmadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Edip Özbaş

Sevgi Esen

Cemal Özbilen

 

Kahramanmaraş

Kayseri

Kırklareli

 

 

(Toplantıya katılmadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdoğan Sezgin

Orhan Bıçakçıoğlu

Fethullah Erbaş

 

Samsun

Trabzon

Van

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

İZMİR MİLLETVEKİLİ IŞILAY SAYGIN’IN TEKLİFİ (2/341)

TÜRK CEZA KANUNU İLE CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesinin değişik son fıkrasına aşağıdaki hüküm eklenmiştir.

Ancak alkollü araç kullanarak dikkatsizlik ve tedbirsizlikle ölüme sebebiyet verilmesi  halinde bu hüküm uygulanmaz.

MADDE2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Alkollü araç kullanarak ölüme sebebiyet verilmesi hali hariç olmak üzere taksirli suçlardan dolayı hükmolunan hürriyeti bağlayıcı cezalar hakkında bu maddenin ilk fıkrasının (1) numaralı bendi hükmü uygulanabilir.

MADDE3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DOĞRU YOL PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ SAFFET ARIKAN BEDÜK, İÇEL MİLLETVEKİLİ TURHAN GÜVEN VE SAKARYA MİLLETVEKİLİ

NEVZAT ERCAN’IN TEKLİFİ (2/559)

TÜRK CEZA KANUNUNUN 455 İNCİ MADDESİNE İKİ FIKRA EKLENMESİNE

DAİR KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Failin tahmin ettiği neticeyi istememesine rağmen, neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.

Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice, münhasıran failin şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın hükmedilmesini gereksiz kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza verilmez; bilinçli taksir halinde verilecek ceza yarıdan üçte bire kadar indirilebilir.”

MADDE2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

BURSA MİLLETVEKİLİ ALİ ARABACI VE BEŞ ARKADAŞININ TEKLİFİ (2/562)

TÜRK CEZA KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 455 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 455. – Dikkatsizlik, tedbirsizlik, meslek ve sanatta acemilik, kanun, nizam ve emirlere riayetsizlik suretiyle bir kimsenin ölümüne sebebiyet veren kişiye üç yıldan altı yıla kadar hapis, 100 milyon liradan 250 milyon liraya kadar ağır para cezası verilir.

Fiil, birden fazla insanın ölümüne veya bir insanın ölümüyle beraber 456 ncı maddenin 2 nci fıkrasında gösterilen derecede diğer bir insanın yaralanmasına sebep olmuş ise, faile, beş yıldan on yıla kadar hapis cezası, 250 milyon liradan, 500 milyon liraya kadar ağır para cezası verilir.

Yukarıdaki fıkralarda beyan olunan cezalar, kusurun derecesine göre sekizde bire kadar indirilebilir. Ancak, failin tahmin ettiği neticeyi istememesine rağmen, neticenin meydana gelmesi halinde ceza üçte bir oranında artırılır. Bu şekilde verilen cezalar paraya çevrilemez, ertelenemez.

MADDE2.– 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı TürkCeza Kanununun 459 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 459. – Bir insana, dikkatsizlik, tedbirsizlik, meslek ve sanatta acemilik, kanun, nizam ve emirlere riayetsizlik suretiyle cismen eza veren veya onun sağlığını ihlâl eden veya aklî melekelerinde karışıklıklara sebep olan kimseye;

1. 456 ncı maddenin bir veya dördüncü fıkralarındaki hallerde, zarar görenin şikâyeti üzerine üç aydan altı aya kadar hapis, 50 milyon liradan yüz milyon liraya kadar ağır para cezası,

2. 456 ncı maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarındaki hallerde, altı aydan iki yıla kadar hapis, 75 milyon liradan 150 milyon liraya kadar ağır para cezası verilir.

Birden fazla kişi cürümden zarar görmüş ise, yukarıdaki fıkranın 1 no.lu bendinde yazılı halde faile altı aydan bir yıla kadar hapis ve 75 milyon liradan 150 milyon liraya kadar ağır para cezası, 2 nci bendinde yazılı halde bir yıldan üç yıla kadar hapis, 150 milyon liradan 300 milyon liraya kadar ağır para cezası verilir.

Yukarıdaki fıkralarda beyan olunan cezalar, kusurun derecesine göre sekizde bire kadar indirilebilir. Ancak, failin tahmin ettiği neticeyi istememesine rağmen, neticenin meydana gelmesi halinde ceza üçte bir oranında artırılır. Bu şekilde verilen cezalar paraya çevrilemez, ertelenemez.

MADDE3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

BURSA MİLLETVEKİLİ ALİ ARABACI VE BEŞ ARKADAŞININ TEKLİFİ (2/563)

KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Sürücü belgesi olmadan trafiğe çıkanlara ilk tespitte (3) aydan (6) aya kadar, tekrarı halinde (6) aydan (1) yıla kadar hapis cezası verilir. Ayrıca bu kişiler her defasında iki yüz elli milyon lira para cezası ile cezalandırılırlar. Bu kişilerin kazaya neden olması halinde bu cezaların uygulanması diğer cezaların uygulanmasına engel teşkil etmez. Sürücü aynı zamanda araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına da aynı miktar için ceza tutanağı düzenlenir.”

MADDE2. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Madde 48. – Uyuşturucu veya keyif verici maddeleri almış olanlar ile alkollü içki almış olması nedeniyle güvenli sürme yeteneklerini kaybetmiş kişilerin karayolunda araç sürmeleri yasaktır.

Bu madde hükmüne uymayan sürücüler derhal araç kullanmaktan men olunur.

Toplu taşıma araçlarında sigara içilmez. Sigara içenler hakkında 4207 sayılı Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun hükümleri uygulanır.

Alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerin, birinci defada bir yıl, ikinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri ellerinden alınır. Ayrıca, bu kişilere 250 000 000 TL. para cezası uygulanır. İkinci defasında alkollü araç kullandığı tespit edilenlere yukarıda yazılı cezalarla birlikte üç aydan altı aya kadar hapis cezası verilir;  aracına üç ay süreyle el konulur; aracın muhafaza masrafları kendisinden alınır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir. Alkollü olarak ölümlü ya da yaralamalı trafik kazasına neden olunması halinde ağır kusurun varlığı kabul edilir.

Uyuşturucu ve keyif verici maddeleri alarak araç kullananlar ise beş yüz milyon lira para cezası ve bir yıl hapis cezası ile cezalandırılırlar ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.

MADDE3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 51 inci maddesinin 2, 3 ve 5 inci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını; yüzde ondan yüzde otuza kadar aşan sürücüler yüz milyon lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücüler iki yüz elli milyon lira para cezası ile cezalandırılır.”

“Hız kuralını ihlâl sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru (1) yıl içerisinde aynı kuralı (3) defa ihlâl ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri (2) yıl süre ile geri alınacağı gibi, ayrıca üç ay da hapis cezası verilir. Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına mani hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri iade edilir.”

“Bu cihazları imal veya ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 750 000 000 TL. para cezası ile altı ay hapis cezası ile araçlarında bulunduran, işletenler ise 750 000 000 TL. para cezası ve iki aydan üç aya kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.”

MADDE4. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına (l) bendinden sonra gelmek üzere (m), (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.

m) Hız kurallarını ihlâl etmek

n) Alkollü araç kullanmak

o) Sürücü belgesiz araç kullanmak

MADDE5. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu programların günün 12.00 - 24.00 saatleri arasında yayımlanması zorunludur.”

MADDE6. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun Ek-3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Bu Kanun hükümlerine göre faillere uygulanan hafif hapis ve hapis cezaları paraya çevrilemez, tecil edilemez.”

MADDE7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

İSTANBUL MİLLETVEKİLİ EROL AL’IN TEKLİFİ (2/686)

TÜRK CEZA KANUNU VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNUN BAZI

MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”

“Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice, münhasıran failin şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın hükmedilmesini gereksiz kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza verilmeyebilir.”

MADDE 2. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 50 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Şehirlerarası karayollarında 90 km/s, şehirlerarası bölünmüş karayollarında 100 km/s, otoyollarda 120 km/s hızı geçmemek üzere motorlu araçların cins ve kullanma amaçlarına göre sürülebileceği en çok ve en az hız sınırları yönetmelikle belirlenir.”

MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN (1/796)

 

TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki son fıkra eklenmiştir.

“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”

MADDE 2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde uygulanmaz.”

MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 100 000 000 lira para cezası uygulanır. İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 150 000 000 lira para cezası uygulanır. Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte 200 000 000 lira para cezası uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.

Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile birlikte 400 000 000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”

MADDE 4. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde  otuza  (otuz dahil) kadar aşan sürücülere 50 000 000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücülere 100 000 000 lira para cezası uygulanır.

Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı kuralı üç defa ihlal ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre ile geri alınır. Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri iade edilir.”

“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 300 000 000 lira hafif para cezası ve sekiz ay hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 300 000 000 lira hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.”

MADDE 5. – 2918 sayılı Kanunun ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ek Madde 12. – Konaklama yerleri ve belediye mücavir alanları hariç olmak üzere, otoyollarda ve Devlet karayollarında yapılacak ve açılacak yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına izin verilmez.”

MADDE 6. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 17. – Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”

MADDE 7. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. N. Çağan

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

M. Bostancıoğlu

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

M. İ. Talay

A. K. Tanrıkulu

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Prof. Dr. T. Toskay

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

ADALET KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

TÜRK CEZA KANUNU, CEZALARIN İNFAZI HAKKINDA KANUN VE KARAYOLLARI TRAFİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1. – 1.3.1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 45 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Failin öngördüğü neticeyi istememesine rağmen neticenin meydana gelmesi halinde bilinçli taksir vardır; bu halde ceza üçte bir oranında artırılır.”

“Taksirli hareket sonucu sebebiyet verilen netice, münhasıran failin şahsı ve ailevî durumu bakımından, artık bir cezanın hükmedilmesini gereksiz kılacak derecede mağdur olmasına yol açmışsa ceza verilmeyebilir; bilinçli taksir halinde verilecek ceza yarıdan altıda bire kadar indirilebilir.”

MADDE 2. – 13.7.1965 tarihli ve 647 sayılı Cezaların İnfazı Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu hüküm, bilinçli taksir halinde uygulanmaz.”

MADDE 3. – 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Sürücü belgesi sahibi olmadan trafiğe çıkanlara ilk tespitte üç aydan altı aya kadar, tekrarı halinde altı aydan bir yıla kadar hafif hapis cezası verilir. Ayrıca bu kişiler her defasında 275 000 000 lira hafif para cezası ile cezalandırılırlar. Bu kişilerin kazaya neden olması halinde bu cezaların uygulanması diğer cezaların uygulanmasına engel teşkil etmez. Sürücü aynı zamanda araç sahibi değilse, ayrıca tescil plakasına da aynı miktar için ceza tutanağı düzenlenir.”

MADDE 4. – 2918 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin beş ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yönetmelik ile belirtilen miktarların üzerinde alkollü araç kullandığı tespit edilen sürücülerden; suçun işlendiği tarihten itibaren geriye doğru beş yıl içinde birinci defada altı ay süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve haklarında 550 000 000 lira para cezası uygulanır. İkinci defada iki yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve 825 000 000 lira para cezası uygulanır. Üçüncü defasında ise beş yıl süreyle sürücü belgeleri geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak   üzere  hafif  hapis  cezası  ile birlikte 1 000 000 000 lira para cezası uygulanır. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesi sonrası uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir. Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzman muayenesinin yapılmasına dair esas ve usuller yönetmelikte gösterilir.

Uyuşturucu ve keyif verici maddeler alarak araç kullananlar hakkında eylemleri başka bir suç oluştursa bile ayrıca bir yıl hafif hapis cezası ile birlikte 2 000 000 000 lira hafif para cezası uygulanır ve sürücü belgeleri süresiz olarak geri alınır.”

MADDE 5. – 2918 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Şehirlerarası karayollarında 90 km/s, şehirlerarası bölünmüş karayollarında 100 km/s, otoyollarda 120 km/s hızı geçmemek üzere motorlu araçların cins ve kullanma amaçlarına göre sürülebileceği en çok ve en az hız sınırları yönetmelikle belirlenir.”

MADDE 6. – 2918 sayılı Kanunun 51 inci maddesinin iki, üç ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Hız ölçen teknik cihaz veya çeşitli usullerle yapılan tespit sonucu hız sınırlarını yüzde ondan yüzde otuza (otuz dahil) kadar aşan sürücülere 100 000 000 lira, yüzde otuzdan fazla aşan sürücülere 250 000 000 lira para cezası uygulanır.

Hız kuralının ihlâli sebebiyle ceza yazılan sürücülerden, suçun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl içinde aynı kuralı üç defa ihlâl ettiği tespit edilenlerin sürücü belgeleri iki yıl süre ile geri alınır. Süresi sonunda psiko-teknik değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi almasına engel hali olmadığı anlaşılanlara belgeleri iade edilir.”

“Bu cihazları imal ve ithal edenler, fiil başka bir suç oluştursa bile ayrıca 750 000 000 lira hafif para cezası ve sekiz ay hafif hapis cezası ile; araçlarında bulunduran işletenler ise, 750 000 000 lira hafif para cezası ve dört aydan altı aya kadar hafif hapis cezası ile cezalandırılırlar ve bu cihazların müsaderesine de hükmolunur.”

MADDE 7. – 2918 sayılı Kanunun 84 üncü maddesinin birinci fıkrasına (l) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (m), (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.

“m) Hız kurallarını ihlâl etmek,

n) Uyuşturucu veya keyif verici madde almış olmak veya alkollü araç kullanmak,

o) Sürücü belgesiz araç kullanmak.”

MADDE 8. – 2918 sayılı Kanunun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu programların günün 12.00-24.00 saatleri arasında yayımlanması zorunludur.”

MADDE 9. – 2918 sayılı Kanunun Ek 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ek Madde 12. – Akaryakıt istasyonlarında alkollü içki satılamaz.

Konaklama yerleri ve Belediye mücavir alanlarında olanlar hariç, otoyol, Devlet ve il karayollarında bulunan yapı ve tesislerde alkollü içki satılmasına ve içilmesine izin verilmez. Bu hükme uymayan işyeri sahiplerine birinci defada 3 000 000 000 lira hafif para cezası verilir; tekerrürü halinde her defasında iş yeri bir hafta süreyle kapatılır.

Alkollü içki içme ve satma yasağını içeren  hüküm,  yapı  ve  tesisin  görülebilir yerine asılır.” 

MADDE 10. – 2918 sayılı Kanuna geçici 16 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 17 nci madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 17. – Bu Kanunun ek 12 nci maddesi kapsamına giren ve daha önce yapılmış veya açılmış yapı ve tesislerde bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde ek 12 nci maddede belirtilen yükümlülükler yerine getirilir.”

MADDE 11. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 12. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.