Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 646)
Hayvan
Sağlığı ve Zabıtası Kanununda Değişiklik Yapılma-sı Hakkında Kanun Tasarısı ve
Tarım, Orman ve Köyişleri
Komisyonu
Raporu (1/824)
T.C.
Başbakanlık 21.2.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-179/990
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tarım ve
Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
19.1.2001 tarihinde kararlaştırılan “Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizde hayvancılığın geliştirilmesi çalışmalarının
önemli bir bölümünü, hayvan hastalıkları ile mücadele ederek hayvan ve insan
sağlığının korunması teşkil etmektedir.
Hayvan hastalıkları ile mücadele amacıyla ülkemizde
geçmiş yıllardan bugüne gelişen çalışmalar yapılmakta; alet, ekipman ve
mücadele metotları, aşı üretim ve uygulamaları, hayvan hareketlerinin
kontrolleri gelişen periyotlarla sürdürülmektedir.
Ancak yapılan bütün çalışmalara ve alınan önlemlere rağmen
ülkemize yabancı ülkelerden kaçak hayvan girişleri önlenememiş ve yurt içinde
de sağlık kontrolleri yaptırılmadan kaçak hayvan sevkleri devam etmiştir.
Hayvanların sağlıklı bir şekilde nakledilmelerini ve
hastalık mihrakı bulunan bölgelerden geçen hayvanlara, hastalığın bulaşmasının
önlenmesi için hayvan nakli yapan araçlarda asgarî teknik ve hijyenik şartların
bulunması gerekmektedir.
Ülkeye kaçak olarak hayvan sokan ve yurt içinde
kontrolsüz sevk yapan hayvan kaçakçıları ve tacirlerine verilen cezaların
caydırıcı olmaması, günümüz koşullarına uyarlanmamış olması ve nakil
vasıtalarının ceza kapsamı dışında kalması nedeniyle salgın hayvan hastalıkları
ile mücadele zorlaşmış ve hastalıkların eradikasyonu sağlanamamıştır.
Bütün çalışmalar göstermiştir ki hayvan hareketlerini
kontrol etmeden aşılama ile yapılacak mücadele çalışmaları başarısız
olmaktadır.
Ülkemiz için çok büyük önem taşıyan salgın
hastalıkların eradike edilmemesi ise ülkemiz içerisinde ve ülkemizin diğer
ülkelerle olan ticaretinde de önemli aksaklıklara neden olmaktadır.
Bu nedenlerle salgın hastalıkların önlenebilmesi,
hastalıkların tespit edildiği yerde söndürülebilmesi, hayvan ve hayvansal
ürünlerin kanunî olmayan sevklerinin önlenmesi ile mümkün bulunduğundan cezaî
müeyyidelerin günümüz şartlarına uyarlanarak caydırıcı hale getirilmesi
gerekmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Globalleşen dünyada uluslararası ticaret
belirli kurallara bağlanmaktadır. Bu çerçevede özellikle uluslararası canlı
hayvan ve hayvan maddelerinin ticaretinde ülkemizin de üyesi olduğu
Uluslararası Salgın Hastalıklar Ofisi (OIE) ve Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ)
kuralları dikkate alınmaktadır. Dolayısıyla 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve
Zabıtası Kanununun 7 nci maddesini güncelleştirmek ve üyesi bulunduğumuz
uluslararası örgütlerin kuralları ile uyumlaştırmak ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Mezkûr Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasına göre
gümrük kapılarına veteriner sağlık raporsuz getirilen hayvan ve hayvansal
ürünlere idarî kararla el konulurken aynı maddenin beşinci fıkrasına göre yurda
kaçak olarak girdiği tespit edilen hayvan ve hayvansal ürünlere mahkeme kararı
ile el konulmaktadır. Her iki durumda da kanunî olmayan bir hayvan ticareti söz
konusu olmakla birlikte, hayvan ve hayvansal ürünlere birinci durumda idarî
kararla ikinci durumda ise mahkeme kararı ile el konulması uygulamada
sıkıntılara yol açmaktadır.
Öte yandan, kaçak olarak yurda girdiği tespit edilen
hayvan ve hayvansal maddelere mahkeme kararı ile el konulması, hem mahkemelerin
iş yükünün artırılarak gereksiz yere meşgul edilmesine hem de mahkeme
kararlarının açıklanmasının uzun zaman alması nedeniyle hayvan ve hayvansal
maddelerin bekletilmesi dolayısıyla çeşitli problemlerin ortaya çıkmasına neden
olmaktadır.
Madde ile, uluslararası canlı hayvan ve hayvan
maddeleri ticareti ile transit geçişlerin üyesi olduğumuz uluslararası
örgütlerin kurallarıyla uyumlaştırılması ve yukarıda belirtilen sakıncaların
giderilmesi amacıyla, hayvan ve hayvansal ürünlere idarî kararla el
konulmasının sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 2. – Madde ile, hayvan sevklerinde kullanılan
nakil vasıtaları ile nakil sırasında hayvanların bakımları, yüklenmeleri,
boşaltılmaları, yolculuk sırasında dikkat edilecek hususların belirlenmesi
gerektiği düşüncesiyle asgarî şartların belirlenmesi, ayrıca hayvan taşımaya
bir standart getirilmesi ve hayvan taşıyan araçların taşıma standartlarına
uymasının sağlanmasını teminen bu konularda düzenleme yapılması yetkisi Tarım
ve Köyişleri Bakanlığına verilmiştir.
Madde 3. – Madde ile, hastalıklı veya hastalık şüphesi
taşıyan hayvan ve hayvansal ürünleri yasak bölgeler dışına çıkaranlar ile
bunları satanlar, başkalarına devredenler veya yasak bölgelere sokanlara
uygulanan cezaların miktarı artırılarak caydırıcı hale getirilmesi
amaçlanmıştır.
Madde 4. – Madde ile, hayvan ve hayvan maddelerinin
3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununda belirtilen usul ve esaslarda
sevk edilmesini temin amacıyla, aksine davrananların caydırıcı bir şekilde
cezalandırılması amaçlanmış, hayvan ve hayvan maddesi sevk etmek isteyen
şahıslar ile nakledicilerin menfaat birliği göz önünde bulundurularak cezaî
müeyyidelere nakliyeciler dahil edilmiş olup, ülkeye telafisi mümkün olmayan
zararlar veren kaçak hayvan girişlerinin önlenebilmesi amacıyla bu tür
fiillerin suçun ağırlığı ile uyumlu olarak en üst seviyede cezalandırılması ve
günümüz şartlarına uyarlanmasının sağlanması ayrıca, mahkemeye suç duyurusunda
bulunulmadan, idarî para cezası verilmesi amaçlanmıştır.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
Tarım, Orman
ve Köyişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu 11.4.2001
Esas No. :1/824
Karar No. : 4
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Hakkında Kanun Tasarısı
Tarım ve Köyişleri ile Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katıldığı
11.4.2001 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.
Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan
müzakerelerde;Hükümet temsilcileri;
– Ülkemiz hayvancılığının geliştirilmesi çalışmalarının
önemli bölümünü hayvan hastalıkları ile mücadele ederek hayvan ve insan
sağlığının korunmasının teşkil ettiğini,
– Yapılan bütün çalışmalara ve önlemlere rağmen
Ülkemize yabancı ülkelerden kaçak olarak giren hayvan girişlerinin ve ülke içi
hayvan nakil hareketlerinin eksiksiz olarak kontrol altında yapılamadığını,
bunun sonucu olarak Ülkemiz insanının hijyenik şartlarda hayvan ürünlerini
tüketemediğini;son zamanlarda Avrupada çıkan hayvan hastalıkları nedeniyle
kaçak hayvan girişlerinin önlenmesinin Ülkemiz insanı için hayatî öneme haiz
olduğunu,
– Hayvan hareketlerini kontrol etmeden aşılama ile
yapılacak hayvan hastalıkları ile mücadele çalışmalarının akim kaldığını,
– Salgın hastalıkların önlenebilmesi, hastalıkların
tespit edildiği yerde yok edilebilmesi; hayvan hareketlerinin yasal olan
yollarla yapılabilmesini temin etme açısından söz konusu Kanun Tasarısının
hazırlandığını,
İfade etmişlerdir.
– Komisyonumuz, gerek Hükümet temsilcilerinin yaptığı
açıklamalarını, gerekse Kanun Tasarısının genel gerekçesini uygun bulmuş ve
Kanun Tasarısının maddelerine geçilmesini oybirliği ile kabul etmiştir.
– Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi
sonucunda;Tasarının 1, 2, 3, 4, 5, 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz havalesi gereğince Genel Kurulun tasviplerine
sunulmak üzere saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mahmut Erdir |
Nail Çelebi |
Evren Bulut |
|
|
Eskişehir |
Trabzon |
Edirne |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Numan Gültekin |
Mehmet Halit Dağlı |
İsmet Vursavuş |
|
|
Balıkesir |
Adana |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Nedim Bilgiç |
Ali Uzunırmak |
Ali Keskin |
|
|
Adıyaman |
Aydın |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nurettin Dilek |
Mustafa İlimen |
Latif Öztek |
|
|
Diyarbakır |
Edirne |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mihrali Aksu |
Necati Albay |
Ali Özdemir |
|
|
Erzincan |
Eskişehir |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mecit Piruzbeyoğlu |
Ali Güner |
Yücel Erdener |
|
|
Hakkâri |
Iğdır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Nurettin Aydın |
Musa Demirci |
Ahmet Karavar |
|
|
Siirt |
Sivas |
Şanlıurfa |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Maliki Ejder Arvas |
|
|
|
|
Van |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
HAYVAN
SAĞLIĞI VE ZABITASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 8.5.1986 tarihli ve 3285 sa-yılı Hayvan
Sağlığı ve Zabıtası
Kanununun 7 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Kaçak olarak yurda girdiği tespit edilen hayvan ve
hayvan maddelerinden hükümet ve-teriner hekimi tarafından sağlıklı olduğu
tespit edilenler usulüne uygun olarak satılmak üzere Maliye Bakanlığının ilgili
mahallî teşkilâtına teslim olunur. Hükümet veteriner hekimi tarafından
hastalıklı olduğu tespit edilenler ise tazminatsız olarak imha edilir.
Yabancı bir ülkede hayvan hastalığı çıkması durumunda,
hastalığın türüne göre, bu ülkenin tamamından veya bir bölgesinden bulaşmaya
vasıta olabilecek canlı hayvanlar ile hayvan maddelerinin ithalatı, transit
geçişi Bakanlıkça yasaklanabilir. İthalat yasağının kapsamı yabancı ülkedeki
hayvan hastalığının seyrine göre daraltılabilir veya genişletilebilir. İthalat
ve transit yasağının konulmasında Uluslararası Salgın Hastalıklar Ofisinin
hastalık bildirim bültenleri veya yabancı ülke dış temsilciliklerimizin
hastalık bildirimleri esas alınır.”
MADDE 2. – 3285 sayılı Kanunun 29 uncu maddesine
aşağıdaki fıkralar birinci ve ikinci fıkra olarak eklenmiş ve mevcut birinci
fıkra üçüncü fıkra olarak teselsül ettirilmiştir.
“Hayvan nakliyeciliği yapanlar Bakanlığa bildirimde
bulunmak, Bakanlıkça belirlenen şartları haiz nakil vasıtaları ile hayvan ve
hayvan maddelerini nakletmek mecburiyetindedir.
Hayvan nakliyeciliği yapanlara ait bildirimler ve
bunlara verilecek belgeler ile nakil vasıtalarının haiz olacakları şartlar ve
nakil şartları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 3. – 3285 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “otuz bin liradan üçyüz bin liraya” ibaresi
“yüzelli milyon liradan iki milyar liraya” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 4. – 3285 sayılı Kanunun 47 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 47. – Bu Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrası ile 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükümleri saklı kalmak şartıyla;
a) Hayvan park, pazar ve panayırlarından başka yerlerde
canlı hayvan satanlara ikiyüz elli milyon lira,
b) 22 nci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen menşe
şahadetnamesiz ve veteriner sağlık raporsuz olup menşei ile menşeinde salgın
hastalık olmadığı tespit edilen hayvanları naklederken veya naklettirirken 23
üncü maddede belirtilen görevliler tarafından yakalanan veya ele geçirilen
hayvan sahiplerine yedi yüz elli milyon lira,
c) Menşei tespit edilemeyen veya menşeinde salgın
hastalık tespit edilen hayvanlardan 22 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre
alıkonularak masrafları hayvan sahipleri tarafından karşılanmak üzere
karantinaya alınan ve karantina sonunda hastalıksız olduğu anlaşıldığı için
veteriner sağlık raporu verilerek serbest bırakılan hayvan sahiplerine bir
milyar lira,
d) Veteriner sağlık raporsuz sevk edildikleri ve
menşeinde hastalık bulunmadığı
anlaşılan ve 22 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre veteriner sağlık raporu
verilerek serbest bırakılan hayvan maddelerinin sahiplerine beş yüz milyon lira,
e) Menşe şahadetnamesi ve veteriner sağlık raporu
olmayan hayvanların kesiminin yapıldığı mezbaha, kombina ve kesim yerlerinin
sahiplerine iki milyar lira,
f) Menşe şahadetnamesi veya veteriner sağlık raporu
olmayan hayvan ve hayvan maddelerini taşıyan nakil vasıtaları 3 ay süre ile
trafikten men edilerek nakil vasıtalarının sahiplerine beş yüz milyon lira,
İdarî para cezası verilir.
Ayrıca hayvan ve hayvan maddelerini, Bakanlık tarafından
belirlenen şartlara uygun olmayan vasıtalarla ve uygun olmayan şekilde
taşıyanların nakil vasıtaları 1 ay süre ile trafikten men edilir.
Para cezaları o yerin en büyük mülkî amiri tarafından
verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümlerince tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren
en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz,
idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zarurî
görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. İtiraz üzerine ve-rilen cezalar kesindir. Söz konusu ceza 15
gün içerisinde ödenir. Bu süre içinde ödenmeyen cezalar 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığı
ilgili birimlerince tahsil olunur.”
TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
HAYVAN
SAĞLIĞI VE ZABITASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. – Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Kanun Tasarısının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve Tab.
Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|