Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 646)

 

Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununda Değişiklik Yapılma-sı Hakkında Kanun Tasarısı ve Tarım,  Orman ve Köyişleri

Komisyonu Raporu (1/824)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                21.2.2001

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-179/990

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 19.1.2001 tarihinde kararlaştırılan “Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemizde hayvancılığın geliştirilmesi çalışmalarının önemli bir bölümünü, hayvan hastalıkları ile mücadele ederek hayvan ve insan sağlığının korunması teşkil etmektedir.

Hayvan hastalıkları ile mücadele amacıyla ülkemizde geçmiş yıllardan bugüne gelişen çalışmalar yapılmakta; alet, ekipman ve mücadele metotları, aşı üretim ve uygulamaları, hayvan hareketlerinin kontrolleri gelişen periyotlarla sürdürülmektedir.

Ancak yapılan bütün çalışmalara ve alınan önlemlere rağmen ülkemize yabancı ülkelerden kaçak hayvan girişleri önlenememiş ve yurt içinde de sağlık kontrolleri yaptırılmadan kaçak hayvan sevkleri devam etmiştir.

Hayvanların sağlıklı bir şekilde nakledilmelerini ve hastalık mihrakı bulunan bölgelerden geçen hayvanlara, hastalığın bulaşmasının önlenmesi için hayvan nakli yapan araçlarda asgarî teknik ve hijyenik şartların bulunması gerekmektedir.

Ülkeye kaçak olarak hayvan sokan ve yurt içinde kontrolsüz sevk yapan hayvan kaçakçıları ve tacirlerine verilen cezaların caydırıcı olmaması, günümüz koşullarına uyarlanmamış olması ve nakil vasıtalarının ceza kapsamı dışında kalması nedeniyle salgın hayvan hastalıkları ile mücadele zorlaşmış ve hastalıkların eradikasyonu sağlanamamıştır.

Bütün çalışmalar göstermiştir ki hayvan hareketlerini kontrol etmeden aşılama ile yapılacak mücadele çalışmaları başarısız olmaktadır.

Ülkemiz için çok büyük önem taşıyan salgın hastalıkların eradike edilmemesi ise ülkemiz içerisinde ve ülkemizin diğer ülkelerle olan ticaretinde de önemli aksaklıklara neden olmaktadır.

Bu nedenlerle salgın hastalıkların önlenebilmesi, hastalıkların tespit edildiği yerde söndürülebilmesi, hayvan ve hayvansal ürünlerin kanunî olmayan sevklerinin önlenmesi ile mümkün bulunduğundan cezaî müeyyidelerin günümüz şartlarına uyarlanarak caydırıcı hale getirilmesi gerekmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Globalleşen dünyada uluslararası ticaret belirli kurallara bağlanmaktadır. Bu çerçevede özellikle uluslararası canlı hayvan ve hayvan maddelerinin ticaretinde ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Salgın Hastalıklar Ofisi (OIE) ve Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralları dikkate alınmaktadır. Dolayısıyla 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununun 7 nci maddesini güncelleştirmek ve üyesi bulunduğumuz uluslararası örgütlerin kuralları ile uyumlaştırmak ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Mezkûr Kanunun 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasına göre gümrük kapılarına veteriner sağlık raporsuz getirilen hayvan ve hayvansal ürünlere idarî kararla el konulurken aynı maddenin beşinci fıkrasına göre yurda kaçak olarak girdiği tespit edilen hayvan ve hayvansal ürünlere mahkeme kararı ile el konulmaktadır. Her iki durumda da kanunî olmayan bir hayvan ticareti söz konusu olmakla birlikte, hayvan ve hayvansal ürünlere birinci durumda idarî kararla ikinci durumda ise mahkeme kararı ile el konulması uygulamada sıkıntılara yol açmaktadır.

Öte yandan, kaçak olarak yurda girdiği tespit edilen hayvan ve hayvansal maddelere mahkeme kararı ile el konulması, hem mahkemelerin iş yükünün artırılarak gereksiz yere meşgul edilmesine hem de mahkeme kararlarının açıklanmasının uzun zaman alması nedeniyle hayvan ve hayvansal maddelerin bekletilmesi dolayısıyla çeşitli problemlerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır.

Madde ile, uluslararası canlı hayvan ve hayvan maddeleri ticareti ile transit geçişlerin üyesi olduğumuz uluslararası örgütlerin kurallarıyla uyumlaştırılması ve yukarıda belirtilen sakıncaların giderilmesi amacıyla, hayvan ve hayvansal ürünlere idarî kararla el konulmasının sağlanması amaçlanmıştır.

Madde 2. – Madde ile, hayvan sevklerinde kullanılan nakil vasıtaları ile nakil sırasında hayvanların bakımları, yüklenmeleri, boşaltılmaları, yolculuk sırasında dikkat edilecek hususların belirlenmesi gerektiği düşüncesiyle asgarî şartların belirlenmesi, ayrıca hayvan taşımaya bir standart getirilmesi ve hayvan taşıyan araçların taşıma standartlarına uymasının sağlanmasını teminen bu konularda düzenleme yapılması yetkisi Tarım ve Köyişleri Bakanlığına verilmiştir.

Madde 3. – Madde ile, hastalıklı veya hastalık şüphesi taşıyan hayvan ve hayvansal ürünleri yasak bölgeler dışına çıkaranlar ile bunları satanlar, başkalarına devredenler veya yasak bölgelere sokanlara uygulanan cezaların miktarı artırılarak caydırıcı hale getirilmesi amaçlanmıştır.

Madde 4. – Madde ile, hayvan ve hayvan maddelerinin 3285 sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununda belirtilen usul ve esaslarda sevk edilmesini temin amacıyla, aksine davrananların caydırıcı bir şekilde cezalandırılması amaçlanmış, hayvan ve hayvan maddesi sevk etmek isteyen şahıslar ile nakledicilerin menfaat birliği göz önünde bulundurularak cezaî müeyyidelere nakliyeciler dahil edilmiş olup, ülkeye telafisi mümkün olmayan zararlar veren kaçak hayvan girişlerinin önlenebilmesi amacıyla bu tür fiillerin suçun ağırlığı ile uyumlu olarak en üst seviyede cezalandırılması ve günümüz şartlarına uyarlanmasının sağlanması ayrıca, mahkemeye suç duyurusunda bulunulmadan, idarî para cezası verilmesi amaçlanmıştır.

Madde 5. – Yürürlük maddesidir.

Madde 6. – Yürütme maddesidir.

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu                11.4.2001

Esas No. :1/824

  Karar No. : 4

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Hakkında Kanun Tasarısı Tarım ve Köyişleri ile Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katıldığı 11.4.2001 tarihli Komisyonumuz toplantısında görüşülmüştür.

Kanun Tasarısının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;Hükümet temsilcileri;

– Ülkemiz hayvancılığının geliştirilmesi çalışmalarının önemli bölümünü hayvan hastalıkları ile mücadele ederek hayvan ve insan sağlığının korunmasının teşkil ettiğini,

– Yapılan bütün çalışmalara ve önlemlere rağmen Ülkemize yabancı ülkelerden kaçak olarak giren hayvan girişlerinin ve ülke içi hayvan nakil hareketlerinin eksiksiz olarak kontrol altında yapılamadığını, bunun sonucu olarak Ülkemiz insanının hijyenik şartlarda hayvan ürünlerini tüketemediğini;son zamanlarda Avrupada çıkan hayvan hastalıkları nedeniyle kaçak hayvan girişlerinin önlenmesinin Ülkemiz insanı için hayatî öneme haiz olduğunu,

– Hayvan hareketlerini kontrol etmeden aşılama ile yapılacak hayvan hastalıkları ile mücadele çalışmalarının akim kaldığını,

– Salgın hastalıkların önlenebilmesi, hastalıkların tespit edildiği yerde yok edilebilmesi; hayvan hareketlerinin yasal olan yollarla yapılabilmesini temin etme açısından söz konusu Kanun Tasarısının hazırlandığını,

İfade etmişlerdir.

– Komisyonumuz, gerek Hükümet temsilcilerinin yaptığı açıklamalarını, gerekse Kanun Tasarısının genel gerekçesini uygun bulmuş ve Kanun Tasarısının maddelerine geçilmesini oybirliği ile kabul etmiştir.

– Kanun Tasarısının maddelerinin müzakeresi sonucunda;Tasarının 1, 2, 3, 4, 5, 6 ncı maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz havalesi gereğince Genel Kurulun tasviplerine sunulmak üzere saygı ile sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mahmut Erdir

Nail Çelebi

Evren Bulut

 

Eskişehir

Trabzon

Edirne

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Numan Gültekin

Mehmet Halit Dağlı

İsmet Vursavuş

 

Balıkesir

Adana

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Nedim Bilgiç

Ali Uzunırmak

Ali Keskin

 

Adıyaman

Aydın

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Nurettin Dilek

Mustafa İlimen

Latif Öztek

 

Diyarbakır

Edirne

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mihrali Aksu

Necati Albay

Ali Özdemir

 

Erzincan

Eskişehir

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Mecit Piruzbeyoğlu

Ali Güner

Yücel Erdener

 

Hakkâri

Iğdır

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Nurettin Aydın

Musa Demirci

Ahmet Karavar

 

Siirt

Sivas

Şanlıurfa

 

 

Üye

 

 

 

Maliki Ejder Arvas

 

 

 

Van

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

HAYVAN SAĞLIĞI VE ZABITASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – 8.5.1986 tarihli ve 3285 sa-yılı  Hayvan  Sağlığı  ve  Zabıtası  Kanununun 7 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kaçak olarak yurda girdiği tespit edilen hayvan ve hayvan maddelerinden hükümet ve-teriner hekimi tarafından sağlıklı olduğu tespit edilenler usulüne uygun olarak satılmak üzere Maliye Bakanlığının ilgili mahallî teşkilâtına teslim olunur. Hükümet veteriner hekimi tarafından hastalıklı olduğu tespit edilenler ise tazminatsız olarak imha edilir.

Yabancı bir ülkede hayvan hastalığı çıkması durumunda, hastalığın türüne göre, bu ülkenin tamamından veya bir bölgesinden bulaşmaya vasıta olabilecek canlı hayvanlar ile hayvan maddelerinin ithalatı, transit geçişi Bakanlıkça yasaklanabilir. İthalat yasağının kapsamı yabancı ülkedeki hayvan hastalığının seyrine göre daraltılabilir veya genişletilebilir. İthalat ve transit yasağının konulmasında Uluslararası Salgın Hastalıklar Ofisinin hastalık bildirim bültenleri veya yabancı ülke dış temsilciliklerimizin hastalık bildirimleri esas alınır.”

MADDE 2. – 3285 sayılı Kanunun 29 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar birinci ve ikinci fıkra olarak eklenmiş ve mevcut birinci fıkra üçüncü fıkra olarak teselsül ettirilmiştir.

“Hayvan nakliyeciliği yapanlar Bakanlığa bildirimde bulunmak, Bakanlıkça belirlenen şartları haiz nakil vasıtaları ile hayvan ve hayvan maddelerini nakletmek mecburiyetindedir.

Hayvan nakliyeciliği yapanlara ait bildirimler ve bunlara verilecek belgeler ile nakil vasıtalarının haiz olacakları şartlar ve nakil şartları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”

MADDE 3. – 3285 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “otuz bin liradan üçyüz bin liraya” ibaresi “yüzelli milyon liradan iki milyar liraya” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 4. – 3285 sayılı Kanunun 47 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 47. – Bu Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrası ile 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası hükümleri saklı kalmak şartıyla;

a) Hayvan park, pazar ve panayırlarından başka yerlerde canlı hayvan satanlara ikiyüz elli milyon lira,

b) 22 nci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen menşe şahadetnamesiz ve veteriner sağlık raporsuz olup menşei ile menşeinde salgın hastalık olmadığı tespit edilen hayvanları naklederken veya naklettirirken 23 üncü maddede belirtilen görevliler tarafından yakalanan veya ele geçirilen hayvan sahiplerine yedi yüz elli milyon lira,

c) Menşei tespit edilemeyen veya menşeinde salgın hastalık tespit edilen hayvanlardan 22 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre alıkonularak masrafları hayvan sahipleri tarafından karşılanmak üzere karantinaya alınan ve karantina sonunda hastalıksız olduğu anlaşıldığı için veteriner sağlık raporu verilerek serbest bırakılan hayvan sahiplerine bir milyar lira,

d) Veteriner sağlık raporsuz sevk edildikleri ve menşeinde  hastalık bulunmadığı anlaşılan ve 22 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre veteriner sağlık raporu verilerek serbest bırakılan hayvan maddelerinin sahiplerine beş yüz milyon lira,

e) Menşe şahadetnamesi ve veteriner sağlık raporu olmayan hayvanların kesiminin yapıldığı mezbaha, kombina ve kesim yerlerinin sahiplerine iki milyar lira,

f) Menşe şahadetnamesi veya veteriner sağlık raporu olmayan hayvan ve hayvan maddelerini taşıyan nakil vasıtaları 3 ay süre ile trafikten men edilerek nakil vasıtalarının sahiplerine beş yüz milyon lira,

İdarî para cezası verilir.

Ayrıca hayvan ve hayvan maddelerini, Bakanlık tarafından belirlenen şartlara uygun olmayan vasıtalarla ve uygun olmayan şekilde taşıyanların nakil vasıtaları 1 ay süre ile trafikten men edilir.

Para cezaları o yerin en büyük mülkî amiri tarafından verilir. Verilen para cezalarına dair kararlar ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerince tebliğ edilir. Bu cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine getirilmesini durdurmaz. İtiraz, zarurî görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. İtiraz üzerine ve-rilen cezalar kesindir. Söz konusu ceza 15 gün içerisinde ödenir. Bu süre içinde ödenmeyen cezalar 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre Maliye Bakanlığı ilgili birimlerince tahsil olunur.”

TARIM, ORMAN VE KÖYİŞLERİ

KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

HAYVAN SAĞLIĞI VE ZABITASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. – Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin