Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 738)
Gelir Vergisi Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin
Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/904)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
22.8.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-336/4029 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 1.8.2001 tarihinde kararlaştırılan “Gelir Vergisi Kanununa
Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
|
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
GENEL GEREKÇE
Vergi sistemlerinin
ekonomik koşullardan bağımsız olarak düşünülemeyeceği, vergi düzenlemelerinin
değişmez olmadığı, vergi sisteminin temel fonksiyonunun ekonomik koşulları
değiştirmek olmadığı ve ekonomik koşulların vergi sistemini değiştirmek için
yeterli gerekçe olabileceği gerçeklerinden hareketle Gelir Vergisi Kanununa bir
geçici madde eklenmektedir.
Tasarı ile, Devletin
borçlanma ihtiyacının daha kolay ve daha az maliyetle karşılanması amacına
yönelik bir düzenleme yapılmaktadır.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile,
2002 yılı sonuna kadar ihraç edilecek Devlet İç Borçlanma Senetleri (DİBS) faiz
ve alım satım kazançları aleyhine olan vergileme koşulları, ekonomik koşullar
da dikkate alınarak değiştirilmekte ve bu gelirlerin bir kısmı gelir
vergisinden istisna tutulmaktadır.
Yapılan bu düzenlemeyle;
– İstisnanın, 31.12.2002
tarihine kadar ihraç edilen DİBS’lerden, 31.12.2004 tarihine kadar elde edilen
kazançlarla sınırlı olarak uygulanması,
– 26.7.2001 tarihinden
önce ihraç edilen DİBS’lerden elde edilen gelirler için istisna uygulanmaması,
– Repo gelirleri için
istisna uygulanmaması,
– Ticarî işletmeler ve
kurumlar tarafından elde edilen gelirlerin, bugüne kadar olduğu gibi ticarî
kazancın tespitinde dikkate alınmaması,
Hükme bağlanmaktadır.
Maddede belirtilen
istisna tutarları Gelir Vergisi Kanununun 76 ncı maddesinde yer alan indirim
oranının uygulanmasından sonraki tutarlar olup, elde edilen madde kapsamındaki
gelirler enflasyondan arındırılacak ve kalan tutarın maddede belirtilen kısmı
gelir vergisinden istisna tutulacaktır. Gelir tutarının istisna tutarından
düşük olması durumunda kazanç beyan edilmeyecek, başka gelirler nedeniyle
beyanname verilmesi durumunda da istisna tutarı beyannameye dahil
edilmeyecektir.
Düzenlemeye göre, 2001
yılında elde edilen gelirin 50 milyar lirası gelir vergisinden müstesnadır.
2002 yılında uygulanacak istisna tutarı, 50 milyar liranın 2001 yılı için
belirlenen yeniden değerleme oranında, 2003 yılında uygulanacak istisna tutarı,
2002 yılında uygulanan tutarın 2002 yılı yeniden değerleme oranında artırılması
suretiyle hesaplanacaktır. 2004 yılı istisna tutarı da aynı yöntemle
hesaplanacak olup, DİBS’in ihraç tarihine bakılmaksızın 2005 ve sonraki
yıllarda elde edilen gelirler için istisna uygulanmayacaktır.
Madde 2. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. – Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
10.10.2001 |
|
|
Esas No. : 1/904 |
|
|
|
Karar No. : 66 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanarak 22.8.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan ve Başkanlıkça 17.9.2001 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilen “Gelir Vergisi Kanununa Bir Geçici Madde Eklenmesine İlişkin
Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 10.10.2001 tarihinde yaptığı 1 inci
birleşiminde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Sümer Oral, Maliye Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; vergi
sisteminin, ekonomik koşullardan bağımsız olarak mütalaa edilmesinin mümkün
olamayacağı gerçeğinden hareketle, ülkede yaşanan ekonomik koşullara paralel
olarak ilgili vergi kanununda gereken değişiklikleri yapma ihtiyacı doğmuştur.
Tasarı ile; 31.12.2004
tarihine kadar, 26.7.2001 - 31.12.2002 tarihleri arasında ihraç edilen Devlet
İç Borçlanma Senetlerinin, faiz gelirleri ve elden çıkarılmasından sağlanan
diğer kazançlar toplamının, 2001 yılında 50 milyar lirasının 2002 ve izleyen
yıllarda ise bu tutarın veya artırılmış tutarın her yıl için belirlenen yeniden
değerleme oranında artırılması ile bulunacak tutarın gelir vergisinden istisna
tutulması öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının
geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Vergilemede
muafiyetlere yol açabilecek uygulamaların Ülkemizde uygulanan ekonomik program
açısından olumsuzluklara neden olabileceği,
– Türk vergi sisteminin
vergide dönemsellik esasına dayandığı, bu nedenle muafiyet tarihinin 26.7.2001
tarihinde başlatılmasının, uygulamada mükellefler arasında farklı uygulamalara
neden olacağı,
– Hazinenin olumlu
şartlarda borçlanmasına katkı sağlayacak vergi ile ilgili istisnaların olumlu
karşılandığı,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– 2000 yılının başından
bu yana uygulanmakta olan ekonomik programın gereği olarak, vergi
düzenlemelerinin zamanında yapıldığı,
– Getirilen düzenlemenin
Devletin daha az maliyetle borçlanması amacına yönelik bir düzenlemeyi
içerdiği,
– Tasarının Parlamentoya
sevkinin faiz oranlarında azalmaya neden olduğu, faiz oranlarının düşmesinde
beyanname vermekten kaçınan küçük yatırımcıların etkili olduğu,
– İleriye dönük bir
teşvik aracı olarak düşünüldüğü için muafiyetin başlangıç tarihinin Tasarının
hazırlandığı tarih olarak tespit edildiği,
Belirtilmiştir.
Bu görüş ve eleştirileri
müteakip Tasarı ve gerekçesi benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
1 inci maddesi aynen,
– Verilen bir önergenin
kabulü ile metne ilave edilen 5434 sayılı T. C. Emekli Sandığı Kanununun 12 nci
maddesinin 2 nci fıkrasının sonuna eklenen ibarenin yeni 2 nci madde olarak,
– Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 2 ve 3 üncü maddeler, 3 ve 4 üncü maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Tasarının başlığı yeni
ilave edilen madde gereği yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
|
|
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
|
|
|
|
|
Antalya |
Ankara |
|
|
|
|
|
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
|
|
Ahmet Kabil |
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
|
|
|
|
|
Rize |
Bartın |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Dengir Mir M. Fırat |
Gaffar Yakın |
|
|
|
|
|
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
|
|
|
|
|
Afyon |
Ankara |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
|
|
|
|
Antalya |
Balıkesir |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
|
|
|
|
|
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
Bitlis |
Bursa |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Oğuz Tezmen |
M.Altan Karapaşaoğlu |
|
|
|
|
|
Bursa |
Bursa |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(Muhalefet şerhimiz ekli) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hakkı Duran |
Aslan Polat |
|
|
|
|
|
Çankırı |
Erzurum |
|
|
|
|
|
|
(Tasarı ile 193 sayılı Gelir |
|
|
|
|
|
|
Vergisi Kanununa eklenen |
|
|
|
|
|
|
geçici 59 uncu |
|
|
|
|
|
|
maddeye muhalifim) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin Kalkan |
|
|
|
|
|
Eskişehir |
Hatay |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(Tasarı ile 193 sayılı Gelir Vergisi |
|
|
|
|
|
|
Kanununa eklenen geçici 59 |
|
|
|
|
|
|
uncu maddeye muhalifim) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mehmet Dönen |
Masum Türker |
|
|
|
|
|
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Nesrin Nas |
Celal Adan |
|
|
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
|
|
|
|
Karaman |
Kars |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
|
|
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
|
|
|
|
|
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
|
|
|
|
Mardin |
Muğla |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
|
|
|
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
|
|
(Tasarı ile 193 sayılı Gelir |
|
|
|
|
|
|
Vergisi Kanununa eklenen |
|
|
|
|
|
|
geçici 59 uncu maddeye |
|
|
|
|
|
|
Muhalifim) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Kemal Kabataş |
Yaşar Topçu |
|
|
|
|
|
Samsun |
Sinop |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
|
|
|
|
Tokat |
Tunceli |
|
|
|
MUHALEFET
ŞERHİ
Görüşülmekte olan
tasarıya aşağıdaki gerekçe ile muhalifiz.
|
|
Kemal Kabataş |
Mehmet Dönen |
Oğuz Tezmen |
|
|
Samsun |
Hatay |
Bursa |
Görüşülen tasarı ile
gelir vergisi beyanının temel ilkesi olan yıllık olma vasfı zedelenmektedir.
Gelir Vergisi her takvim yılı içinde elde edilen her türlü gelirin toplanarak
beyan edilmesi esasına dayanır. 26.7.2001 tarihinin istisnaya esas alınması bu
ilkeyi ihlal etmiştir. 2001 yılı gelirini beyan edecek aynı takvim yılı içinde
aynı tür geliri (menkul sermaye iradı) elde edenler arasında ciddi vergi yükü
farkı olacak ve adaletsizlik yaratacaktır.
|
|
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
|
|
|
Eskişehir |
|
|
|
10.10.2001 |
MUHALEFET
ŞERHİ
1. Tasarıda gerekçesinde
borçlanma maliyetine getirilen istisna ile düşürülebileceği önerilmektedir. Bu
gerçekçi bir yaklaşım değildir. Türkiye’de ciddi bir güven sorunu vardır, güven
krizi vardır. Bu aşılmadığı müddetçe sağlıklı bir borçlanma politikasını
yürütmek imkânsızdır. Uzun vadede işlerin düzeleceğine güven gelirse tasarruf
sahipleri bono alır.
2. Tasarının getiriliş
amacı aslında faiz maliyetlerini düşürmek değil, borçlardaki derinleşen itfa
sorununu çözmektir. Vergi istisnası belki borçlanmayı kolaylaştırabilir ancak
borç sorununu çözmekte yetersizdir.
3. Borçların itfasının
çözüme kavuşturulmasında daha etkili bir yöntem, vergi istisnası yerine gecelik
piyasalarda biriken büyük fonların bu alana aktarılmasıdır.
4. Gelir vergisinde
dönemsellik vardır. İstisnasının da dönemi kapsaması gerekir.
5. Tasarıda vergi
istisnasının halka arzının hedef aldığı belirtilmektedir. Ancak Ekonomik kriz
ile birlikte, artan güven krizi halkın hazine tahvil ve bonolarına yönelişini
adeta durdurmuştur.
|
|
Sait Açba |
Altan Karapaşaoğlu |
|
|
Afyon |
Bursa |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
GELİR VERGİSİ KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1- 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“Eski Madde 59. –
31/12/2004 tarihine kadar, 26/7/2001-31/12/2002 tarihleri arasında ihraç edilen
Devlet tahvilleri ve Hazine bonolarının faiz gelirleri ve elden çıkarılmasından
sağlanan diğer kazançlar toplamının; 2001 yılında 50 Milyar lirası, 2002 ve izleyen
yıllarda bu tutarın veya arttırılmış tutarın her yıl için belirlenen yeniden
değerleme oranında artırılmasıyla bulunacak tutar gelir vergisinden
müstesnadır. Bu istisnadan yararlananlar, 80 inci ve geçici 56 ncı maddelerde
yer alan istisnalardan ayrıca yararlanamaz.
Ticari işletmelere ait
olan bu tür gelirler hakkında bu madde hükmü uygulanmaz.”
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GELİR VERGİSİ KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE VE
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1
inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MADDE2. – 8.6.1949
tarihli ve 5434 sayılı T. C. Emekli Sandığı Kanununun 12 nci maddesinin ikinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki ibare eklenmiştir.
“Bu Kanunun uygulamasında
en yüksek T. C. Emekli Sandığı iştirakçisi olarak en yük-sek Devlet Memuru esas
alınır.”
MADDE3. – Tasarının 2 nci
maddesi 3 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE4. – Tasarının 3
üncü maddesi 4 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
H. Gemici |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
F.Ünlü |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R.Önal |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
İ.Cem |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
S.Oral |
M. Bostancıoğlu |
K.Aydın |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
Z. Çakan |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|