Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 679)
Yükseköğretim Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı ile Kırklareli Milletvekili Necdet Tekin’in Yükseköğretim Personel
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/797, 2/760)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
13.12.2000 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-183/6284 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 13.10.2000 tarihinde kararlaştırılan “Yükseköğretim
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
Başbakan |
GENEL GEREKÇE
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci
maddesinde vakıflar tarafından kurulmuş yükseköğretim kurumlarının giderlerine
katkıda bulunmak amacı ile ilgili yükseköğretim kurumunun başvurusu,
Yükseköğretim Kurulunun görüşü ve Millî Eğitim Bakanlığının teklifi üzerine
Maliye Bakanlığınca Devlet yardımı yapılabileceği hükme bağlanarak, yardım
miktarının, vakıf yükseköğretim kurumunun toplam bütçe giderlerinin yüzde
kırkbeşini geçemeyeceği öngörülmüştür.
Bu maddeye göre Devlet yardımına hak kazanabilmek için
vakıf yükseköğretim kurumunun;
– En az iki yıl eğitim-öğretim yapmış olması,
– Üniversitelerarası Kurulca görevlendirilen
değerlendirme komisyonunca tespit edilen tanınmış bilimsel dergilerde öğretim
üyesi başına düşen yayın sayısı bakımından bu esasa göre sıralanan Devlet
üniversitelerinin ilk yarısına girecek durumda olması,
– Öğrenci yerleştirme sınavında fen ve matematik
puanlarına göre ilk ikibine giren öğrencilerin üniversitelere yerleştirilmeleri
suretiyle yapılacak sıralamada Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girecek
durumda olması,
– Öğrencilerin en az yüzde onuna eğitim-öğretim
masraflarını karşılayacak burs vermesi,
şartları öngörülmüştür.
Bununla birlikte, anılan maddede “Söz konusu sıralamada
en sonda yer alan beş devlet üniversitesi düzeyinde olan vakıf yükseköğretim
kurumlarına yukarıda belirlenen esaslara göre, bütçelerinin en çok yüzde yirmi
oranına kadar yardım yapılabilir.” hükmü de yer almaktadır.
Ancak, anılan hüküm yazılış itibarıyla yoruma açık bir
hüküm olup uygulamada çeşitli aksaklıklara yol açmaktadır. Bu hükümle, ek 18
inci maddenin yedinci fıkrasının (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde öngörülen
şartları taşımayan vakıf üniversitelerine bütçelerinin yüzde yirmisine kadar
yardım yapılmasını öngörmüş olmasına karşın, söz konusu hüküm yanlış
anlaşılabilmektedir. Nitekim, bu tür yanlış değerlendirmeler sonucunda bir
kısım vakıf üniversitelerine, hak ettikleri yardımlar yapılmamakta, hatta
yapılan ödemelerin geri alınması yoluna gidilmektedir.
Tasarı, bu aksaklıkların giderilmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, bilimsel faaliyette
bulunabilmeleri için gerekli olan maddî imkânlara kavuşturulmaları amacıyla,
vakıflar tarafından kurulmuş yükseköğretim kurumlarının giderlerine katkıda
bulunmak üzere yapılan Devlet yardımlarını almaya hak kazanabilmek için gerekli
olan şartlar azaltılarak, vakıf üniversitelerinin Devlet yardımı almaları
kolaylaştırılmaktadır.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
Türkiye
Büyük Millet Meclisi |
|
|
Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve |
|
|
Spor
Komisyonu |
19.4.2001 |
|
Esas
No. : 1/797 |
|
|
Karar
No. : 9 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuz, gündeminde yer alan “Yükseköğretim
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”nı 25 Ocak ve 19 Nisan
2001 tarihlerinde görüşmüştür. Bu toplantılara Millî Eğitim Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu yetkilileri katılmışlardır.
Komisyonumuz; 25 Ocak 2001 tarihli toplantısında
konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesi için Tasarıyı bir Alt Komisyona
havale etmiş; Alt Komisyonun hazırladığı raporu da 19 Nisan 2001 tarihli
gündemiyle görüşmeye başlamıştır.
Söz konusu Tasarı ile 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun vakıf üniversitelerine yapılacak Devlet yardımı ile ilgili ek 18 inci
maddesinde değişiklik öngörülmektedir.
Alt Komisyon Başkanı tarafından verilen bilgilerden
anlaşıldığına göre, ülkemizde eğitim-öğretim faaliyeti gösteren 18 vakıf
üniversitesi rektörleri Komisyona gelerek konu hakkında detaylı bilgi
sunmuşlardır.
Bu bilgiler ışığı altında; 2647 sayılı Yükseköğretim
Kanununun ek 18 inci maddesinin yeniden düzenlenmesinin gerekliliği ortaya
çıkmıştır.
Komisyonumuz; vakıf üniversitelerine yapılacak Devlet
yardımı ile ilgili kriterleri, günümüzün gelişen ve değişen koşulların,
ÖSYM’deki yeni teknik uygulamalar sonucunda ortaya çıkan durumların ışığında
yeniden belirlemiştir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci maddesi
aşağıdaki gerekçeler doğrultusunda yeniden düzenlenmiştir. Buna göre;
Vakıf yükseköğretim kurumlarında çağın gerektirdiği
kalite düzeyi yüksek olan eğitimi-öğretimi teşvik etmeyi amaçlayan Devlet
yardımı ile ilgili 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci maddesinin
mevcut halinde bazı belirsizlikler bulunmakta, yoruma açık olması nedeniyle
uygulamada bazı sorunlarla karşılaşılmakta, bir kısım vakıf yükseköğretim
kurumları hak ettikleri yardımı alamamaktadır.
Kanun maddesinin yanlış yorumlanmasının önlenmesi,
yoruma açık olmaması, belirsizliklerin giderilmesi ve gelişen teknolojide uygun
yeni şarlar da ilave edilerek yeniden düzenlenmesi gerekliliği ortaya
çıkmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci
maddesinde yapılan değişiklik ile;
1. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yapılcak Devlet
yardımının ne şekilde yapılacağı ve yapılacak azamî yardım miktarının nasıl
hesaplanacağı yeniden düzenlenmiştir.
2. “Vakıf üniversiteleri merkezleri dışındaki illerde
yükseköğretim kurumları kurabilirler” ifadesi yeni düzenleme ile madde
metninden çıkartılarak vakıf üniversitelerine “kampus üniversitesi” olma
niteliğinin kazandırılması amaçlanmıştır.
3. Devlet yardımı talebinde bulunan vakıf yükseköğretim
kurumlarının bu yardımdan yararlanma şartları yeniden düzenlenmiş, yapılacak
Devlet yardımının azamî haddi makul bir seviyeye çekilmiştir.
Yapılan bu yeni düzenleme ile vakıf yükseköğretim
kurumlarının;
– ÖSYM sınavı ile yerleştirilen başarılı, fakat maddî
imkânları kısıtlı olan öğrencilerden % 10’una burs verilmesi zorunluluğu var
iken bu oran en az % 15 tam bursa çıkartılarak daha çok öğrencinin burstan
yararlandırılması amaçlanmıştır.
– Vakıf yükseköğretim kurumunun kendi akademik
kadrosunu oluşturmak amacıyla; Yükseköğretim Kurulunca yurt içinde veya yurt
dışında belirlenen üniversitelerde vakıf yükseköğretim kurumu adına doktora
yapan öğrencilerin giderlerinin vakıf üniversitesince karşılanması ve yurt
dışında yerleşik öğretim üyelerinin vakıf yükseköğretim kurumlarında görev
almalarının sağlanması zorunluluğu getirilmiştir.
– Vakıf yükseköğretim kurumlarında eğitim-öğretim daha
kaliteli olması için lisans düzeyindeki örgün öğretim programlarında görev alan
öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının, Devlet üniversitelerinin öğretim
üyesi başına düşen öğrenci sayısı ortalamasına eşit veya daha az olmasının
sağlanması amaçlanmıştır.
– Bilimsel yayın yapılması hususunda, değerlendirilmeye
alınacak yayını yapan öğretim elemanının en az bir eğitim-öğretim yılı o
üniversitede tam gün görev yapmış olması şartı getirilerek bilimsel aktivitede
devamlılığın olması sağlanmıştır.
– ÖSYM sistemine göre sayısal, sözel ve eşit ağırlık
puanları esas alınarak yerleştirilen ve bu sınav ile ilk yüzde beşe giren
öğrencilerden öğrenci almış olması hükmü getirilerek puan türleri yönünden
sisteme uygunluk sağlanmış, daha önce “ilk iki bin” şeklindeki baraj makul bir
ölçüye çekilmiştir.
– Azamî ve asgarî hadleri belirlenen vakıf
üniversitelerinin devlet yardımından yararlanma oranları; tasarıda yer alan
şartların tümünü sağlayan üniversiteler için azamî haddin tamamı, bu şartlardan
(a), (b), (c), (d) bendlerinde yer alanların yanı sıra (e) veya (f) bendinde
yer alan şartları sağlayan üniversiteler için azamî haddin yüzde sekseni,
sadece asgarî şartları taşıyan üniversiteler için ise yüzde altmışı kadar
yardım yapılabileceği öngörülerek, üniversitelerin devlet yardımından başarı
durumlarına göre adil bir şekilde yararlanabilmelerinin sağlanması amaçlanmış,
asgarî şartları taşımayan üniversitelerin Devlet yardımından yararlanamayacağı
hüküm altına alınmıştır.
Yukarıda açıklanan gerekçeler doğrultusunda yeniden
yazılan Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3
üncü maddeleri Komisyonumuzca oylanarak kabul edilmiştir.
Raporumuz, esas komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna
gönderilmek üzere, Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Abdurrahman Küçük |
Halil Çalık |
Abdulbaki Erdoğmuş |
|
Ankara |
Kocaeli |
Diyarbakır |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mücahit Himoğlu |
Mahmut Göksu |
Akif Gülle |
|
Erzurum |
Adıyaman |
Amasya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ayşe Gürocak |
Yahya Çevik |
İbrahim Halil Oral |
|
Ankara |
Bitlis |
Bitlis |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan Erçelebi |
Lütfi Doğan |
Ayvaz Gökdemir |
|
Denizli |
Gümüşhane |
Erzurum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ahat Andican |
Bozkurt Yaşar Öztürk |
Bahri Sipahi |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Güler Arslan |
Saffet Başaran |
Avni Doğan |
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sağlam |
Seydi Karakuş |
Ömer Ertaş |
|
Kahramanmaraş |
Kütahya |
Mardin |
|
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
M. Salih Yıldırım |
|
|
Samsun |
Şırnak |
|
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ
METİN
YÜKSEK
ÖĞRETİM KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek
Öğretim Kanununun ek 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek Madde 18. – Vakıflar tarafından kurulmuş
yükseköğretim kurumlarının giderlerine katkıda bulunmak amacıyla ilgili yükseköğretim
kurumunun müracaatı, Yükseköğretim Kurulunun görüşü ve Millî Eğitim
Bakanlığının teklifi üzerine Maliye Bakanlığınca Devlet yardımı yapılır.
Yapılacak Devlet yardımı: Devlet yükseköğretim
kurumlarına o yıl tahsis edilen toplam bütçe ödeneklerinin örgün öğrenci
sayısına bölünmesiyle elde edilen miktarı, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunda
okuyan öğrenci sayısıyla çarpılması sonucu bulunulacak miktarın yüzde otuzunu
geçemez. En az iki yıl eğitim-öğretim yapmış olan vakıf üniversiteleri Devlet
yardımı almak amacı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına müracaat ederler.
Vakıf yükseköğretim kurumlarına;
a) En az iki eğitim-öğretim yılını tamamlamış olması,
b)Öğrencilerin en az yüzde on beşine eğitim-öğretim
masraflarını karşılayacak düzeyde tam burs vermesi,
c) Öğrenci alınan her program için, öğretim üyesi
yetiştirmek amacıyla, vakıf üniversitelerince seçilerek Yükseköğretim Kurulu
tarafından yurt içinde veya yurt dışında belirlenen üniversitelere
yerleştirilen ve izlenen doktora öğrencilerine, kontenjanı 50’ye kadar olan
programlar için bir, 50 ile 100 arasında olan programlar için iki ve kontenjanı
100’den fazla olan programlar için üç öğrenciye eğitim-öğretim ve diğer
masraflarını karşılayacak düzeyde, burs vermesi veya üniversitelerin bu doktora
öğrencileri kadar, yurt dışında yerleşik Türk uyruklu öğretim üyesini en az bir
eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde çalıştırdığı Yükseköğretim
Kuruluna belgelemesi,
d) Üniversitelerin lisans düzeyindeki örgün öğretim
programlarında en az bir eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde
çalışan (kısmî statüde görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden
görevlendirme suretiyle çalışanlar hariç) öğretim üyesi başına düşen öğrenci
sayısının, bu esasa göre hesaplanan Devlet üniversitelerinin öğretim üyesi
başına düşen öğrenci sayısının ortalamasına eşit veya daha az olması,
e) Üniversitelerarası Kurulca görevlendirilen
komisyonca yapılacak değerlendirme sonucunda; bir önceki yıl sonu itibariyle
tespit edilen tanınmış bilimsel dergilerde, üniversitede en az bir
eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde çalışan (kısmî statüde
görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden görevlendirme suretiyle çalışanlar
hariç) öğretim üyesi başına düşen yayın sayısı bakımından, bu esasa göre
sıralanan Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girecek durumda olması,
f) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme sisteminde sayısal,
sözel ve eşit ağırlığa göre, Öğrenci Seçme ve yerleştirme merkezince o yıl
yerleştirilen örgün öğretim öğrencileri arasında ilk yüzde beşe giren öğrenci
almış olması ve üniversitenin örgün öğretim programları toplam öğrenci
kontenjanı ile her bir puan türünün göreceli önemini yansıtan ağırlıkları
dikkate alınarak yapılan değerlendirmede, bu esasa göre sıralanan Devlet
üniversitelerinin ilk yarısına girmesi,
Şartlarından asgarî (a), (b), (c) ve (d) bentlerini
yerine getirmeleri halinde Devlet yardımı yapılır. Buna göre, yukarıda ikinci
fıkrada belirtilen miktarın;
(a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde sayılan tüm
şartları yerine getiren vakıf yükseköğretim kurumlarına tamamı,
– Asgarî şartlardan (a), (b), (c) ve (d) bentlerinin
yanı sıra (e) veya (f) bentlerinden birini yerine getiren vakıf yükseköğretim
kurumlarına yüzde sekseni,
– Sadece asgarî şartları yerine getiren vakıf
yükseköğretim kurumlarına yüzde altmışı,
Devlet yardımı olarak verilir. Asgarî şartları yerine
getiremeyen vakıf yükseköğretim kurumlarına Devlet yardımı yapılmaz.
Bu madde de belirtilen azamî ve asgarî düzeyler
arasında yer alan vakıf yükseköğretim kurumlarına yapılacak yardım miktarı,
YükseköğretimKurulu tarafından yapılacak değerlendirme esas alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığı tarafından tespit edilir. Vakıf yükseköğretim kurumlarına
yapılacak yardım her yılın ilk yarısında iki eşit taksit halinde ödenir.
Yardım alan vakıf yükseköğretim kurumu her yıl nisan
ayı sonuna kadar, bir önceki yılın gelir ve giderlerini Maliye Bakanlığına,
Millî Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kuruluna göndermek zorundadır.
Bu maddenin uygulanmasıyla ilgili olarak vakıf
yükseköğretim kurumlarından her türlü belge ve bilgiyi istemeye ve gerektiğinde
merkez denetim elemanları vasıtasıyla denetim ve inceleme yaptırmaya Maliye
Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 2. – Bu Kanunun 1 inci maddesi ile değiştirilen
ek 18 inci maddenin (c) bendi 1.1.2002 tarihinde, diğer hükümleri ise 1.1.2001
tarihinden geçerli olmak üzere, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yükseköğretim Personel Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygı ile arz ederim.
|
|
Necdet Tekin |
|
|
Kırklareli |
GEREKÇE
11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek Öğretim
Personel Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasındaki değişiklikle ikinci
öğretimde ödenecek ek ders ücretine sınırlama getirilerek normal eğitimin
aksamadan yürütülmesi, ikinci fıkrasında yapılan değişiklikle de teorik ders
dışı faaliyetlerin ek ders ücretinin hesaplanmasında dikkate alınması ve buna
bir sınır getirilmesi sağlanarak, her iki değişiklik ile maddenin mevcut
halindeki yorum farklılıkları nedeniyle uygulamada yaşanan sorunların
giderilmesi amaçlanmıştır.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye
Büyük MilletMeclisi |
|
|
Plan
ve Bütçe Komisyonu |
16.5.2001 |
|
Esas
No. : 1/797, 2/760 |
|
|
Karar
No. : 40 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca, 13.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük
MilletMeclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 20.12.2000 tarihinde tali
komsiyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Yüksek Öğretim Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 25.4.2001
tarihinde yaptığı 42 nci birleşimde Hükümeti temsilen Millî Eğitim Bakanı Metin
Bostancıoğlu, Maliye ve Millî Eğitim Bakanlıkları ile DevletPlanlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, eğitim ve öğretim toplumun gelişmesine,
çağdaşlaşmasına ve bilgi toplumu aşamasına ulaşmasına yön ve güç katacak en
önemli temel unsurlardan biridir. Bu nedenle, eğitim ve öğretimi etkili hale
getirecek ve yaygınlaştıracak girişimlerin Devletçe öncelikle yerine
getirilmesinin yanında, özel kurum ve kuruluşların da özendirilip,
desteklenmesi ülkemiz yükseköğretimine hem nitelik hem de nicelik olarak büyük
yarar sağlayacaktır. Bu amaçla, 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim
Kanununa eklenen ek 18 inci madde ile vakıflar tarafından kurulmuş yüksek öğretim
kurumlarının giderlerine katkıda bulunmak amacıyla Devlet yardımı yapılması
hükme bağlanmıştır. Daha sonra, 28.12.1999 tarihli ve 4498 sayılı Kanunla ek 18
inci maddeye vakıf üniversitelerine taşınmaz mal tahsisi de dahil bazı
teşvikler içeren hükümler eklenmiştir. Ancak, söz konusu düzenlemeler Anayasa
Mahkemesinin 5.1.2001 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 2000/21 sayılı kararı
ile iptal edilmiştir. Ortaya çıkan bu durum ile yoruma açık bazı hükümler
nedeniyle Devlet yardımı alamama durumu ile karşı karşıya bulunan vakıf
üniversitelerinin bilimsel faaliyette bulunabilmeleri için gerekli olan maddî
katkının sağlanabilmesi amacıyla ek 18 inci maddenin yeniden düzenlenmesi kamu
menfaati açısından önemli hale gelmiştir.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde, vakıflar tarafından
kurulmuş yüksek öğretim kurumlarının giderlerine katkıda bulunmak üzere yapılan
Devlet yardımlarını almaya hak kazanabilmek için gerekli olan şartların
azaltılarak, vakıf üniversitelerinin Devlet yardımı almalarının
kolaylaştırılmasının ve yoruma açık mevcut hükümlere açıklık getirilmesinin
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan
müzakerelerde;
– Gelişmiş ülkelerde üniversitelerin genelde vakıf
üniversitesi olarak şekillendiği ve bu üniversitelerin ülke yüksek öğretimine
önemli destek sağladığı,
– Tasarı ile getirilen düzenlemelerin vakıf
üniversitelerinin desteklenmesinde önemli bir adım olarak görüldüğü, bu
çabaların ülkemizin bilgi toplumu aşamasına gelmesine katkı sağlayacağı,
– Tasarı ile büyük şehirler dışında da vakıf
üniversitesi açılmasını teşvik edecek düzenlemelere yer verilmemesinin büyük
bir eksiklik olduğu, özellikle büyük şehirler dışında kurulacak olan vakıf
üniversitelerine daha fazla Devlet yardımı sağlanmasının doğru ve teşvik edici
bir yaklaşım olacağı,
– Vakıf üniversitelerinin, bir plan çerçevesinde, belli
standart ve hedefler doğrultusunda hizmet veremedikleri düşük maliyetle
faaliyete geçebilecek ancak, ülke ihtiyaçlarına cevap vermekten uzak bulunan
fakülteleri açmaya yöneldikleri, gerekli önlemler alınmaz ise gelecek yıllarda
Devletten sağlanacak imkânlarla bu tip fakültelerin daha da artmasının
kaçınılmaz olacağı,
– Vakıf üniversitelerinin bir ihtiyaç sonucunda ortaya
çıktığı, bunların eğitim politikamızın tespitinde gözardı edilemeyeceği,
Devletçe objektif kriterler çerçevesinde teşvik edilmelerinin ulusal
menfaatimizin bir gereği olduğu,
– Konunun daha ayrıntılı bir şekilde ele alınarak
özellikle Devlet yardımının daha objektif kriterlere dayandırılması amacıyla
bir alt komisyon teşkil edilmesinin yararlı olacağı,
Şeklindeki eleştiri ve temennileri müteakip, Hükümet
adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Vakıflara Devlet yardımı yapılmasının millî
eğitimimizin gelişmesine katkı sağlayacağı, Tasarının bu amaçla hazırlandığı,
– Avrupa Birliğine üyelik sürecinde eğitimli insan
gücünün ancak nitelikli yüksek öğretim kurumlarınca sağlanabileceği, bu amaçla
Tasarıda Devlet yardımının vakıf üniversitelerinin başarı düzeyi de dikkat
alınarak verilmesine yönelik düzenlemelere yer verildiği,
– Vakıf üniversitelerine Devlet yardımının öğrenci
sayısı yanında, bu üniversitelerin mukayeseli olarak daha fazla maliyetli olan
fen bilimleri dallarında eğitim veren fakülteleri de dikkate alınarak
belirlenmesinin doğru bir yaklaşım olarak değerlendirildiği, bu amaçla konunun
kurulacak bir alt komisyonda ele alınmasının yararlı olacağı,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek, maddelerinin görüşülmesine geçilmiş, ancak
Komisyonumuzda ortaya çıkan genel kanı neticesinde bir alt komisyon kurulmasına
karar verilmiştir.
Alt Komisyon 27.4.2001 tarihinde ilgili Bakanlık, kurum
ve kuruluş temsilcilerinin de katılımıyla yaptığı titiz ve kapsamlı çalışmalar
sonucu hazırladığı metni bir raporla birlikte Komisyonumuza sunmuştur.
Bu defa, Komisyonumuz 1.5.2001 tarihinde, Hükümeti
temsilen Millî Eğitim Bakanı Metin Bostancıoğlu ile Millî Eğitim Bakanlığı,
Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığı temsilcilerinin katılımıyla yaptığı 43 üncü birleşimde, Alt
Komisyonca hazırlanan metin esas alınmak suretiyle maddelerinin görüşülmesine
başlanmıştır.
Alt Komisyon metninin;
– Çerçeve 1 inci maddesinden önce gelmek üzere;
teknolojik gelişmeye paralel olarak elektronik ortamlarda hazırlanarak örgün
öğretime yönelik olarak kullanılan her türlü materyala ödenecek telif
haklarının esas ve usullerinin belirlenmesi ve örgün eğitimde Yükseköğretim
Kurulunun yönlendirici rolüne açıklık getirilmesi doğrultusunda 2547 sayılı
Kanunun 48 inci maddesinin yeniden düzenlenmesini öngören metnin çerçeve 1 inci
madde olarak metne eklenmesi ve müteakip madde numaralarının teselsül
ettirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 1 inci maddesi; uygulamada tereddütlere yol
açmamak amacıyla ifadelere açıklık getirilmesi ve madde numarası 2 olarak
değiştirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesi ile düzenlenen 2547 sayılı
Kanunun ek 18 inci maddesi, ikinci fıkrası; “ağırlıkları dikkat alınarak,”
ifadesinin “ağırlıklar uygulanarak,” şeklinde değiştirilmesi, “bu oranları % 20
oranında” ibaresi vakıf üniversitelerinin, ülkenin ihtiyaçları doğrultusunda
eğitim ve öğretim vermelerini sağlamada Yükseköğretim Kurulunun etkinliğinin
artırılması amacıyla “bu oranları yarısına kadar” şeklinde değiştirilmesi,
üçüncü fıkrasının (c) ve (f) bentlerinin redaksiyona tâbi tutulması ve madde
numarası 3 olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Çerçeve 3 üncü maddesi 4 üncü madde olarak aynen,
– Yürürlüğü düzenleyen 4 üncü maddesi, metinde yapılan
değişiklikler ve maksadı daha iyi ifade edebilmek amacıyla redaksiyona tâbi
tutulması ve madde numarası 5 olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Yürütmeye ilişkin 5 inci maddesi 6 ncı madde olarak
aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca, Tasarıda yapılan değişikliklere paralel olarak
başlık yeniden düzenlenmiştir.
Ancak, Komisyon raporumuz henüz Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına verilmeden önce; 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek
Öğretim Personel Kanununun 11 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında
değişiklik yapan, tasarının 4 üncü maddesinin İçtüzüğün 43 üncü maddesinin
ikinci fıkrası hükmü çerçevesinde Komisyonumuzda yeniden görüşülmesini ve
8.5.2001 tarihinde Komisyonumuza havale edilen 2/760 esas numaralı ve aynı
mahiyetteki Kırklareli Milletvekili Necdet Tekin’in “Yüksek Öğretim Personel
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi”nin de İçtüzüğün 35 inci
maddesi gereği tasarı ile birleştirilmesini öngören Komisyon üyelerimizin
önergesi, Komisyonumuzun 15.5.2001 tarihinde yapılan 47 nci birleşiminde
oylanarak kabul edilmiş, teklif ile birleştirilen tasarının söz konusu 4 üncü
maddesi yeniden müzakere edilerek üzerinde değişiklik yapılmadan aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, GenelKurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Ek : Alt
Komsiyon Raporu ve Metni.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin
Şahin |
Hayrettin
Özdemir |
Nihat
Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer
Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir
Mir Mehmet Fırat |
Gaffar
Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M.
Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M.
Güven Karahan |
Hüseyin
Arabacı |
Necati Yöndar |
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Zeki Ergezen |
Hayati
Korkmaz |
Oğuz
Tezmen |
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı
Duran |
Hüseyin
Karagöz |
Aslan Polat |
|
Çankırı |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin Kalkan |
Mehmet
Dönen |
|
Eskişehir |
Hatay |
Hatay |
|
(İmzada bulunamadı) |
(İmzada bulunamadı) |
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali
Er |
Masum
Türker |
Nesrin
Nas |
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Celal Adan |
Hasan
Çalış |
Arslan
Aydar |
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Serdaroğlu |
Necdet
Tekin |
Kemal
Köse |
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Süleyman
Çelebi |
Metin
Ergun |
Ahmet
Kabil |
|
Mardin |
Muğla |
Rize |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş.
Ramis Savaş |
Cevat
Ayhan |
Mehmet
Çakar |
|
Sakarya |
Sakarya |
Samsun |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal
Kabataş |
Lütfi
Ceylan |
Bekir
Gündoğan |
|
Samsun |
Tokat |
Tunceli |
|
(Muhalefet şerhim eklidir) |
|
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
MUHALEFET ŞERHİMİZDİR
Görüşülmekte olan “Yüksek Öğretim Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısına” aşağıdaki nedenlerle muhalifiz.
1. Tasarı ile bütçede yer alan ödenekle sınırlı olmak
üzere, öğrenci başına maliyetlerin % 30’unu aşmamak üzere vakıf yükseköğretim
kurumlarına bütçeden yardım yapılması esası getirilmektedir. Yapılacak yardımı
öğrenci seçme ve yerleştirme sisteminde kullanılan puan türlerini esas alarak
ağırlıklandırmak, öğrenci başına sağlanacak desteğin dağıtımında bu esası bir
anahtar olarak kullanmak prensibi esas alınmaktadır. Bütçeden yapılacak
desteğin bu ilkelere göre yapılması objektif olmaktan ve eğitimde maliyete ve
harcamaya dayalı kaliteyi teşvik etmekten uzak bir yaklaşımdır.
2. Öğrenci maliyetlerine dayalı ve sayısal, sözel ve
eşit ağırlıklı puan türlerine göre verilecek yardımın % 15’le
sınırlandırılması, diğer % 15’lik kısmın da, üniversitenin bir önceki yıl
bütçesinde yer alan eğitim öğretim giderleri oranında dağıtılması sisteminin
getirilmesi haklı, doğru ve eğitimde kaliteyi teşvik edecek bir düzenleme
olacaktır.
Getirilen tasarı dağıtım esasları açısından objektif
olmaktan uzak bir yapı sergilemektedir. Objektif, tutarlı ve amacına uygun bir
yapı içermeyen tasarıya bu nedenle de muhalifiz.
Saygılarımızla arz ederiz. 1.5.2001
|
Kemal
Kabataş |
Mehmet
Dönen |
Oğuz
Tezmen |
|
Samsun |
Hatay |
Bursa |
MUHALEFET ŞERHİ
4.11.1981 tarih ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununda
Değişiklik Yapan Kanun Tasarısı ile ilgili muhalefet şerhimiz:
1. Tasarı ile Kanunun Ek 18 inci maddesi değiştirilerek
vakıf yüksek öğretim kurumlarına yapılan yardım miktarı yüzde elliden yüzde
otuza düşürülmektedir.
1.8.1996 tarih ve 4160 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi
ile getirilen değişiklik ile her yıl devlet üniversitelerinde örgün öğrenci
başına düşen ödeneğin yüzde ellisi kadar yardım, vakıf yüksek öğretim
kurumlarında okuyan öğrenci sayısı dikkate alınarak, bu üniversitelere
verilmekte idi. Getirilen değişiklikle yardım miktarı yüzde otuza
düşürülmektedir. Devletin 100 birim harcayarak yaptığı hizmeti yapan vakıf
üniversitelere yapılan yardımın azaltılması vakıf üniversitelerin çalışmasını
zorlaştırıcı bir tutumdur. Mevcut yüzde elli nispeti muhafaza edilmeli ve bu
miktarı yüzde yüze kadar artırmaya BakanlarKurulu yetkili kılınmalı idi. Bu
istikametteki bir önergemiz reddedilmiştir.
2. Ek 18 inci maddede halen meri olan hükme göre vakıf
üniversiteleri merkezleri dışındaki illerde yüksek öğretim kurumları
kurabilmektedir. Getirilen değişiklikle bu imkân kaldırılmaktadır. Vakıf
üniversitelerin eğitim hizmetlerini yayması engellenmektedir.
3. Tasarı eğitimde devlet tekelciliğini güçlendirme
anlayışının bir neticesidir. Bu anlayış eğitimi ve ilmi çalışmaları zayıflatan
ve başarısız kılan bir anlayıştır. Devlet, üniversitelerini iyi
yönetememektedir. Bunun neticesi olarak öğretim üyeleri ayrılmakta ve vakıf
üniversiteleri tercih etmektedirler.
Devlet üniversitelerinde bir profesörün maaşı bugün 500
dolara düşmüştür.
YÖK’ün despot uygulamaları neticesinde akademik
hürriyetleri baskı altında kalan öğretim üyeleri, ömürlerini verdikleri devlet
üniversitelerinden ayrılmaktadırlar.
Devlet üniversitelerindeki huzursuzluk TBMMAraştırma
Komisyonu raporuna da girmiştir ve Meclis gündemindedir.
Yüksek öğretim kurumlarından beklenen, gençlerimizi
ahlakî ve meslekî sahada dünya şartlarında yüksek vasıflı olarak yetiştirmek ve
ilmî ve teknolojik çalışmalar için uygun şartları hazırlamak ve teşvik
etmektir. Türkiye’nin geleceği bu sahadaki başarıya bağlıdır.
Bazı vakıf üniversitelerinin başarılı çalışmalar ortaya
koydukları görülürken diğerlerini de başarılı kılacak desteği vermek yerine
çalışmalarını zorlaştırıcı anlayışı anlamak mümkün değildir. Bu üniversitelerde
eğitim standardının yükseltilmesi için denetim ve destek birlikte
uygulanmalıdır.
|
|
|
2.5.2001 |
|
Cevat
Ayhan |
Hüseyin
Karagöz |
Dengir
Mir Mehmet Fırat |
|
Sakarya |
Çankırı |
Adıyaman |
Alt Komisyon
Raporu
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 13.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 20.12.2000 tarihinde tali
komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Yüksek Öğretim Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 25.4.2001 tarihli
42 nci birleşiminde görüşülmeye başlanmış ancak, tasarının tümü üzerinde
yapılan müzakerelerde konuya ilişkin değişik görüş ve önerilerde bulunulması
nedeniyle tasarının oluşturulacak bir alt komisyonda daha ayrıntılı bir şekilde
incelenmesi kabul edilmiştir.
Oluşturulan Alt Komisyonun 27.4.2001 tarihinde yapmış
olduğu çalışmalar sonucunda;
– 4618 sayılı Kanun ile Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık
kurumları ile esenlendirme tesislerinde çalışan personelin döner sermayeden
alabileceği pay oranları yeniden düzenlenmiş ancak, üniversitelerde emsal görev
yürüten personelin alabileceği döner sermaye payı düşük kalmıştır. Oranın
eşitlenmesi ve farklılığın giderilebilmesini teminen 2547 sayılı Kanunun 58
inci maddesinde değişiklik yapılmasına ilişkin düzenlemenin Tasarıya çerçeve 1
inci madde olarak eklenmesi,
– Tasarının 2547 sayılı Kanunun ek 18 inci maddesini
değiştiren 1 inci maddesi, Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunca
düzenlenen metin esas alınmak suretiyle müzakere edilmiş; maddenin birinci
fıkrasında geçen “amacıyla” ibaresinden sonra gelmek üzere “bütçede yer alan
ödenekle sınırlı olmak üzere” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrasının birinci
cümlesinden sonra gelmek üzere, vakıf üniversitelerinin öğrenci aldıkları
programların tıp, mühendislik gibi maliyeti daha yüksek, ancak sosyal bilimler
gibi maliyeti göreceli olarak daha düşük olanlarının öğrenci başına maliyet
esasının kullanılarak yapılacak devlet yardımının belirlenmesinde, bu
programlara öğrenci alınırken sosyal, sözel ve eşit ağırlık gibi puan
türlerinin ağırlıklarının programların öğrenci eğitim maliyetini büyük ölçüde
yansıtmasından hareketle, vakıf üniversitelerinin eğitim kalitesinin
yükseltilmesini teşvik etmek ve buna bağlı olarak yardım yapılabilmesini
sağlayacak diğer kriterlere yer vermek, ayrıca gelişen ihtiyaç ve şartlara göre
vakıf üniversitelerince açılacak programların ihtiyaca göre yönlendirilmesini
teminen yapılacak devlet yardımı miktarının belirlenmesine esas olacak puan
türleri ağırlıklarının % 20 oranında Yükseköğretim Kurulunca yükseltilmesine
veya eksiltilmesine yetki verilmesine ilişkin hükümler ikinci fıkraya ilave
edilmiş, 3 üncü fıkranın (d), (e) ve (f) bentlerinde yer alan “devlet
üniversitelerinin” ibaresinin “tüm devlet üniversitelerinin” şeklinde
düzenlenerek yanlış anlamaların önlenmesi amaçlanmış, 5 inci fıkrada yer alan,
yapılacak yardımın zamanına ilişkin hükmün yeniden düzenlenmesi suretiyle konuya
açıklık getirilmiş ve madde bu değişikliklerle, Tasarıda çerçeve 2 nci maddesi
olarak yer alması,
– 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun; ikinci
öğretimde ödenecek ek ders ücretine sınırlama getirilmesi suretiyle normal
eğitimin aksamadan yürütülmesi, teorik ders dışı faaliyetlerin ek ders
ücretinin hesaplanmasında dikkate alınarak, mevcut 11 inci maddesinin birinci
ve ikinci fıkraları ile öngörülen hükümlerin uygulamada tereddütlere yol
açmaması amacıyla, değiştiren düzenlemelerin Tasarıya çerçeve 3 üncü madde
olarak eklenmesi,
– Tasarının yürürlük maddesi Tasarıda meydana gelen
değişiklik nedeniyle yeniden düzenlenerek 4 üncü madde olarak, yürürlüğe
ilişkin maddenin ise Tasarıya 5 inci madde olarak ilave edilmesi,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülmek üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan |
|
|
|
Necdet Tekin |
|
|
|
Kırklareli |
|
|
|
|
Kemal Kabataş |
Ahmet Kabil |
Sait Açba |
|
Samsun |
Rize |
Afyon |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Metin Ergun |
|
|
|
Muğla |
|
|
|
ALT KOMİSYONUN KABUL ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM
KANUNU İLE YÜKSEKÖĞRETİM PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek
Öğretim Kanununun 58 inci maddesinin (a) fıkrasının dördüncü bendindeki “her
türlü tazminat toplamının” ibaresi “her türlü tazminat (makam ve temsil
tazminatı hariç) toplamının” şeklinde,
“% 50’sini geçemez” ibaresi “%
80’ini (% 80 oranı işin ve hizmetin özelliği dikkate alınarak yoğun bakım,
doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık, diyaliz, ameliyathane ve acil
serviste çalışan sağlık personeli için % 50’sine kadar artırılabilir) geçemez”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2. – Yüksek Öğretim Kanununun ek 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir :
“Ek Madde 18. – Vakıflar tarafından kurulmuş
yükseköğretim kurumlarının giderlerine katkıda bulunmak amacıyla; bütçede yer
alan ödenekle sınırlı olmak üzere, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunun
müracaatı, Yükseköğretim Kurulunun görüşü ve Millî Eğitim Bakanlığının teklifi
üzerine Maliye Bakanlığınca Devlet yardımı yapılabilir.
Yapılacak Devlet Yardımı :Devlet yükseköğretim
kurumlarına o yıl tahsis edilen toplam bütçe ödeneklerinin örgün öğrenci
sayısına bölünmesiyle elde edilen tutarın, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunda
okuyan örgün öğrenci sayısıyla çarpılması sonucu bulunulacak miktarın yüzde
otuzunu geçemez. Ancak, bu miktarın üniversitelere dağıtımı; öğrenci seçme ve
yerleştirme sisteminde kullanılan sayısal (% 50), sözel (% 20) ve eşit
ağırlıklı (% 30) puan türlerinin parantez içinde gösterilen ağırlıkları dikkate
alınarak, üniversitenin toplam örgün öğrenci sayısına göre yapılır.
Yükseköğretim Kurulu bu oranları %20 oranında yükseltmeye veya eksiltmeye
yetkilidir. En az iki yıl eğitim-öğretim yapmış olan vakıf üniversiteleri
Devlet yardımı almak amacı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına müracaat
ederler.
Vakıf yükseköğretim kurumlarına Devlet yardımının
yapılabilmesi için bu kurumların;
a) En az iki eğitim-öğretim yılını tamamlamış olması,
b) Öğrencilerin en az yüzde on beşine eğitim-öğretim
masraflarını karşılayacak düzeyle tam burs vermesi,
c) Öğrenci alınan her lisans programı için, öğretim
üyesi yetiştirmek amacıyla, vakıf üniversitelerince seçilerek Yükseköğretim Kurulu
tarafından yurt içinde veya yurt dışında belirlenen üniversitelere
yerleştirilen ve izlenen doktora öğrencilerine, kontenjanı 50’ye kadar olan
programlar için 1 öğrenciye, 50 ile 100 arasında olan programlar için 2
öğrenciye ve kontenjanı 100’den fazla olan programlar için 3 öğrenciye
eğitim-öğretim ve diğer masraflarını karşılayacak düzeyde burs vermesi veya
üniversitelerin bu doktora öğrencileri kadar, yurt dışında yerleşik Türk
uyruklu öğretim üyesini en az bir eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün
statüsünde çalıştırdığını Yükseköğretim Kuruluna belgelemesi,
d) Üniversitelerin lisans düzeyindeki örgün öğretim
programlarında en az bir eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde
çalışan (kısmî statüde görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden
görevlendirme suretiyle çalışanlar hariç) öğretim üyesi başına düşen öğrenci
sayısının, bu esasa göre hesaplanan tüm Devlet üniversitelerinin öğretim üyesi
başına düşen öğrenci sayısının ortalamasına eşit veya daha az olması,
e) Üniversitelerarası Kurulca görevlendirilen
komisyonca yapılacak değerlendirme sonucunda; bir önceki yıl sonu itibariyle
tespit edilen tanınmış bilimsel dergilerde, üniversitede en az bir
eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde çalışan (kısmî statüde
görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden görevlendirme suretiyle çalışanlar
hariç) öğretim üyesi başına düşen yayın sayısı bakımından, bu esasa göre
sıralanan tüm Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girecek durumda olması,
f) Öğrenci seçme ve yerleştirme sisteminde sayısal,
sözel ve eşit ağırlığa göre, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince o yıl
yerleştirilen örgün öğretim öğrencileri arasında ilk yüzde beşe giren öğrenci
almış olması ve üniversitenin örgün öğretim programları toplam öğrenci
kontenjanı ile her bir puan türünün ikinci fıkrada belirtilen göreceli önemini
yansıtan ağırlıkları dikkate alınarak yapılan değerlendirmede, bu esasa göre
sıralanan tüm Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girmesi,
Şartlarından asgarî (a), (b), (c) ve (d) bentlerini
yerine getirmeleri halinde Devletçe yapılır. Buna göre, ikinci fıkrada
belirtilen miktarın;
– (a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde sayılan
tüm şartları yerine getiren vakıf yükseköğretim kurumlarına tamamına kadar,
– Asgarî şartlardan (a), (b), (c) ve (d) bentlerinin
yanısıra (e) veya (f) bentlerinden birini yerine getiren vakıf yükseköğretim
kurumlarına yüzde seksenine kadar,
– Sadece asgarî şartları yerine getiren vakıf
yükseköğretim kurumlarına yüzde altmışına kadar,
Devlet yardımı verilir. Asgarî şartları yerine
getiremeyen vakıf yükseköğretim kurumlarına Devlet yardımı yapılmaz.
Bu maddede belirtilen azamî ve asgarî düzeyler arasında
yer alan vakıf yükseköğretim kurumlarına yapılacak yardım miktarı,
Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılacak değerlendirme esas alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığı tarafından tespit edilir. Vakıf yükseköğretim kurumlarına
yapılacak yardım her yılın en geç Ekim ayı sonuna kadar iki eşit taksit halinde
ödenir.
Yardım alan vakıf yükseköğretim kurumu her yıl Nisan
ayı sonuna kadar bir önceki yılın gelir ve giderlerini Maliye Bakanlığı, Millî
Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kuruluna göndermek zorundadır.
Bu maddenin uygulanmasıyla ilgili olarak vakıf
yükseköğretim kurumlarından her türlü belge ve bilgiyi istemeye ve gerektiğinde
merkez denetim elemanları vasıtasıyla denetim ve inceleme yaptırmaya Maliye
Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 3. – 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek
Öğretim Personel Kanununun değişik 11 inci maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 11. – 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 36
ncı maddesine göre haftalık okutulması mecburî ders yükü saati dışında, kısmî
statüde bulunanlar dahil öğretim elemanlarına görev unvanlarına göre aşağıda
belirlenen mecburî ve isteğe bağlı dersler ve diğer faaliyetler için bu ders ve
faaliyetlerin haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartıyla
normal öğretimde en çok 20 saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok 10 saate
kadar ek ders ücreti ödenir. Ders yüklerinin tamamlanmasında öncelikle normal
örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler dikkate alınır.
Öğretim elemanlarının teorik derslerle yaptırdıkları
uygulama, yönettikleri tez, seminer ve doktora çalışmalarının ve ara sınavların
ne ölçüde ders yükünden sayılacağı, Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. Ara
sınavlar için Yükseköğretim Kurulunca öğrenci sayısı gözönünde bulundurulmak
suretiyle tespit edilecek ders yükü beş saati, diğer faaliyetler için
belirlenecek ders yükü ise bir saati geçemez. Teorik dersler dışındaki
faaliyetlerin ders yükünün tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin
hesabında dikkate alınır. Ancak mecburî ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders
ücretinin hesabında, teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla
10 saatlik kısmı dikkate alınır, kalan kısmı ise maaş karşılığı sayılır.”
MADDE 4. – Bu Kanunun;
– 1 inci maddesi ile 2547 sayılı Yüksek Öğretim
Kanununun 58 inci maddesinin (a) fıkrasının dördüncü bendinin değiştirilmesini
öngören düzenleme yayımını izleyen aybaşından geçerli olmak üzere,
– 2 nci maddesi ile değiştirilen 2547 sayılı Yüksek
Öğretim Kanununun ek 18 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (c) bendi 1.1.2002
tarihinde, diğer hükümleri ise 1.1.2001 tarihinden geçerli olmak üzere,
– 3 üncü maddesi ile 2914 sayılı Yüksek Öğretim
Personel Kanununun değişik 11 inci maddesi ile ilgili düzenlemeler yayımını
izleyen aybaşından geçerli olmak üzere,
– Diğer maddeleri ise,
Yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci maddesinin yedinci fıkrasının (c) bendi ile
sekizinci fıkrasında geçen “yukarıda belirlenen esaslara göre” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
M. C. Ersümer |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı V. |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
H. H. Özkan |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı V. |
Dışişleri
Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Oral |
İ. Cem |
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
K. Aydın |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
KIRKLARELİ
MİLLETVEKİLİ NECDET TEKİN’İN TEKLİFİ
YÜKSEKÖĞRETİM
PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek
Öğretim Personel Kanununun değişik 11 inci maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 11. – 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 36
ncı maddesine göre haftalık okutulması mecburî ders yükü saati dışında, kısmî
statüde bulunanlar dahil öğretim elemanlarına görev unvanlarına göre aşağıda
belirlenen mecburî ve isteğe bağlı dersler ve diğer faaliyetler için bu ders ve
faaliyetlerin haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartıyla
normal öğretimde en çok 20 saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok 10 saate
kadar ek ders ücreti ödenir. Ders yüklerinin tamamlanmasında öncelikle normal
örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler dikkate alınır.
Öğretim elemanlarının teorik derslerle yaptırdıkları
uygulama, yönettikleri tez, seminer ve doktora çalışmalarının ve ara sınavların
ne ölçüde ders yükünden sayılacağı, Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. Ara
sınavlar için Yükseköğretim Kurulunca öğrenci sayısı gözönünde bulundurulmak
suretiyle tespit edilecek ders yükü beş saati, diğer faaliyetler için
belirlenecek ders yükü ise bir saati geçemez. Teorik dersler dışındaki
faaliyetlerin ders yükünün tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin
hesabında dikkate alınır. Ancak mecburî ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders
ücretinin hesabında, teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla
10 saatlik kısmı dikkate alınır, kalan kısmı ise maaş karşılığı sayılır.”
MADDE 2. – Bu Kanun 1.9.2001 tarihinde geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
YÜKSEKÖĞRETİM
KANUNU İLE YÜKSEKÖĞRETİM PERSONEL KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 48 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ders kitapları ve eğitim-öğretim araçlarının basılıp
çoğaltılması
Madde 48. – Üniversitelerde ders kitapları, bilgisayar
ve elektronik ortamlarda hazırlanan eğitim-öğretim ve uzaktan öğretim
ilkelerine göre oluşturulan her türlü materyal ilgili üniversite veya
Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanır veya hazırlattırılır ve öğrencilere
uygun bedelle satılır. Ders aracı olarak kullanılan kitap ve her türlü
materyali öğretim elemanları kendi hesaplarına bastıramaz ve çoğaltamazlar,
bunlar ilgili üniversite tarafından basılır, bastırılır veya çoğaltılır. Ancak,
başvurdukları eğitim-öğretim yılı içinde bastırılamayacağı, kurumun yönetim
kurulunca yazılı olarak bildirilen kitapları kendilerinin bastırma hakları
saklıdır.
Ders kitapları, bilgisayar ve elektronik ortamlarda
hazırlanan eğitim-öğretim ve uzaktan öğretim ilkelerine göre oluşturulan her
türlü materyalle ilgili olarak uygulanacak esaslar ve ödenecek telif hakları
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Yükseköğretim Kurulunca belirlenir.”
MADDE 2. – Yükseköğretim Kanununun 58 inci maddesinin
(a) fıkrasının dördüncü bendindeki “her türlü tazminat toplamının” ibaresi “her
türlü tazminat (makam ve temsil tazminatı hariç) toplamının” şeklinde, “% 50’sini geçemez” ibaresi “% 80’ini geçemez. İşin ve hizmetin özelliği
dikkate alınarak yoğun bakım, doğumhane, yeni doğan, süt çocuğu, yanık,
diyaliz, ameliyathane ve acil serviste çalışan sağlık personeli için % 80
oranı, ayrıca % 50’sine kadar artırılabilir.” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3. – Yükseköğretim Kanununun ek 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir :
“Ek Madde 18. – Vakıflar tarafından kurulmuş
yükseköğretim kurumlarının giderlerine katkıda bulunmak amacıyla; bütçede yer
alan ödenekle sınırlı olmak üzere, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunun
müracaatı, Yükseköğretim Kurulunun görüşü ve Millî Eğitim Bakanlığının teklifi
üzerine Maliye Bakanlığınca Devlet yardımı yapılır.
Yapılacak Devlet Yardımı :Devlet yükseköğretim
kurumlarına o yıl tahsis edilen toplam bütçe ödeneklerinin örgün öğrenci
sayısına bölünmesiyle elde edilen tutarın, ilgili vakıf yükseköğretim kurumunda
okuyan örgün öğrenci sayısıyla çarpılması sonucu bulunulacak miktarın yüzde
otuzunu geçemez. Ancak, bu miktarın üniversitelere dağıtımı; öğrenci seçme ve
yerleştirme sisteminde kullanılan sayısal (% 50), sözel (% 20) ve eşit
ağırlıklı (% 30) puan türlerinin parantez içinde gösterilen ağırlıklar
uygulanarak, üniversitenin toplam örgün öğrenci sayısına göre yapılır. Yükseköğretim
Kurulu bu oranları yarısına kadar yükseltmeye veya eksiltmeye yetkilidir. En az
iki yıl eğitim-öğretim yapmış olan vakıf üniversiteleri Devlet yardımı almak
amacı ile Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına müracaat ederler.
Vakıf yükseköğretim kurumlarına Devlet yardımının
yapılabilmesi için bu kurumların;
a) En az iki eğitim-öğretim yılını tamamlamış olması,
b) Öğrencilerin en az yüzde on beşine eğitim-öğretim
masraflarını karşılayacak düzeyde tam burs vermesi,
c) Öğrenci alınan her lisans programı için, öğretim
üyesi yetiştirmek amacıyla, vakıf üniversitelerince seçilecek Yükseköğretim
Kurulu tarafından yurt içinde veya yurt dışında belirlenen üniversitelere
yerleştirilen ve izlenen doktora öğrencilerine, kontenjanı 50’ye kadar olan
programlar için 1 öğrenciye, 50 ile 100 arasında olan programlar için 2
öğrenciye ve kontenjanı 100’den fazla olan programlar için 3 öğrenciye
eğitim-öğretim ve diğer masraflarını karşılayacak düzeyde burs vermesi veya
üniversitelerin bu doktora öğrencilerinin sayısı kadar, yurt dışında yerleşik
Türk uyruklu öğretim üyesini en az bir eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün
statüsünde çalıştırdığını Yükseköğretim Kuruluna belgelemesi,
d) Üniversitelerin lisans düzeyindeki örgün öğretim
programlarında en az bir eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde
çalışan (kısmî statüde görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden
görevlendirme suretiyle çalışanlar hariç) öğretim üyesi başına düşen öğrenci
sayısının, bu esasa göre hesaplanan tüm Devlet üniversitelerinin öğretim üyesi
başına düşen öğrenci sayısının ortalamasına eşit veya daha az olması,
e) Üniversitelerarası Kurulca görevlendirilen
komisyonca yapılacak değerlendirme sonucunda; bir önceki yıl sonu itibariyle
tespit edilen tanınmış bilimsel dergilerde, üniversitede en az bir
eğitim-öğretim yılı sözleşmeli tam gün statüsünde çalışan (kısmî statüde
görevli, ek ders veya diğer üniversitelerden görevlendirme suretiyle çalışanlar
hariç) öğretim üyesi başına düşen yayın sayısı bakımından, bu esasa göre
sıralanan tüm Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girecek durumda olması,
f) Öğrenci seçme ve yerleştirme sisteminde sayısal,
sözel ve eşit ağırlığa göre, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince o yıl
yerleştirilen örgün öğretim öğrencileri arasında ilk yüzde beşe giren öğrenci
almış olması ve üniversitenin örgün öğretim programlarına o yıl yerleştirilen
toplam öğrenci sayısı ile her bir puan türünün ikinci fıkrada belirtilen
göreceli önemini yansıtan ağırlıkları dikkate alınarak yapılan değerlendirmede,
bu esasa göre sıralanan tüm Devlet üniversitelerinin ilk yarısına girmesi,
Şartlarından asgarî (a), (b), (c) ve (d) bentlerini
yerine getirmeleri gerekmektedir. Buna göre, ikinci fıkrada belirtilen
miktarın;
– (a), (b), (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde sayılan
tüm şartları yerine getiren vakıf yükseköğretim kurumlarına tamamına kadar,
– Asgarî şartlardan (a), (b), (c) ve (d) bentlerinin
yanısıra (e) veya (f) bentlerinden birini yerine getiren vakıf yükseköğretim
kurumlarına yüzde seksenine kadar,
– Sadece asgarî şartları yerine getiren vakıf
yükseköğretim kurumlarına yüzde altmışına kadar,
Devlet yardımı verilir. Asgarî şartları yerine
getiremeyen vakıf yükseköğretim kurumlarına Devlet yardımı yapılmaz.
Bu maddede belirtilen azamî ve asgarî düzeyler arasında
yer alan vakıf yükseköğretim kurumlarına yapılacak yardım miktarı,
Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılacak değerlendirme esas alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığı tarafından tespit edilir. Vakıf yükseköğretim kurumlarına
yapılacak yardım her yılın en geç Ekim ayı sonuna kadar iki eşit taksit halinde
ödenir.
Yardım alan vakıf yükseköğretim kurumu her yıl Nisan
ayı sonuna kadar bir önceki yılın gelir ve giderlerini Maliye Bakanlığı, Millî
Eğitim Bakanlığı ile Yükseköğretim Kuruluna göndermek zorundadır.
Bu maddenin uygulanmasıyla ilgili olarak vakıf
yükseköğretim kurumlarından her türlü belge ve bilgiyi istemeye ve gerektiğinde
merkez denetim elemanları vasıtasıyla denetim ve inceleme yaptırmaya Maliye
Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE 4. – 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek
Öğretim Personel Kanununun değişik 11 inci maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 11. – 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 36 ncı
maddesine göre haftalık okutulması mecburî ders yükü saati dışında, kısmî
statüde bulunanlar dahil öğretim elemanlarına görev unvanlarına göre aşağıda
belirlenen mecburî ve isteğe bağlı dersler ve diğer faaliyetler için bu ders ve
faaliyetlerin haftalık ders programında yer alması ve fiilen yapılması şartıyla
normal öğretimde en çok 20 saate kadar, ikinci öğretimde ise en çok 10 saate
kadar ek ders ücreti ödenir. Ders yüklerinin tamamlanmasında öncelikle normal
örgün öğretimde verilen ders ve faaliyetler dikkate alınır.
Öğretim elemanlarının teorik derslerle yaptırdıkları
uygulama, yönettikleri tez, seminer ve doktora çalışmalarının ve ara sınavların
ne ölçüde ders yükünden sayılacağı, Yükseköğretim Kurulunca belirlenir. Ara
sınavlar için Yükseköğretim Kurulunca öğrenci sayısı gözönünde bulundurulmak
suretiyle tespit edilecek ders yükü beş saati, diğer faaliyetler için
belirlenecek ders yükü ise bir saati geçemez. Teorik dersler dışındaki
faaliyetlerin ders yükünün tamamlanmasından sonraki kısmı ek ders ücretinin
hesabında dikkate alınır. Ancak mecburî ders yükünün tamamlanmasında ve ek ders
ücretinin hesabında, teorik dersler dışındaki faaliyetlerin haftalık en fazla
10 saatlik kısmı dikkate alınır, kalan kısmı ise maaş karşılığı sayılır.”
MADDE 5. – Bu Kanunun;
– 2 nci maddesi yayımını izleyen ay başında,
– 3 üncü maddesiyle düzenlenen 2547 sayılı Kanunun ek
18 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (c) bendi 1.1.2002 tarihinde, diğer
hükümleri 1.1.2001 tarihinde,
– 4 üncü maddesi 1.9.2001 tarihinde,
– Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.