Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 687)
Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanunu
ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununda DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma
Komisyonu Raporu (1/854)
NOT : Tasarı
Başkanlıkça Plan ve Bütçe ve Millî Savunma Komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 17.4.2001
Kanunlar ve
Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-252/1809
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 22.2.2001
tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silâhlı Kuvvetlerinin modern ve daha profesyonel
bir yapıya kavuşturulması çalışmaları kapsamında, oluşan şartlar ve gelişen
ihtiyaçlar doğrultusunda personel rejiminde de gerekli değişikliklerin
yapılması zorunlu hale gelmektedir.
Fakülte veya yüksek okulu bitirenlerden muvazzaf
subaylığa geçme ile ilgili esaslar, 926 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde
belirtilmiştir. Buna göre; askerlik hizmetine başlamamış olanlar ile askerlik
yükümlülüğünü yedek subay statüsünde yerine getirmiş olanlar kaynak olarak
belirlenmiştir. Fakülte ve yüksek okul mezunlarından ihtiyaç fazlası olanlar,
1984 yılından itibaren, inisiyatifleri dışında 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu hükümleri
çerçevesinde askerliğini kısa dönem erbaş ve er olarak yerine getirmeleri
nedeni ile muvazzaf subaylığa geçebilmeleri mümkün olmadığından, bu imkânın
askerliğini erbaş veya er statüsünde yerine getiren fakülte ve yüksek okul mezunlarına
da tanınmasının uygun olacağı bu şekilde kaynağın çoğaltılarak, kişilerin
mağduriyetlerinin önlenebileceği değerlendirilmiştir.
Silâhlı Kuvvetler personelinden kişisel, ahlakî ve
meslekî nitelikleri yönünden temayüz etmiş, hizmetin daha iyi yürütülmesine
katkı sağlayan, görevini üstün hizmet anlayışı ile yürüten emsallerine nazaran
daha kısa sürede üst rütbelere ve görevlere yükselmesi uygun görülen personeli
daha objektif kriterlere göre tespit etmek ve bu personeli emsallerine nazaran
üst konuma getirmek, personelin moral ve motivasyonunu artırmak, büyük önem arz
etmektedir.
Türk Silâhlı Kuvvetlerindeki hizmetin daha kaliteli
olarak icra edilmesi ve başarıyı teşvik maksadına yönelik olarak, personele
üstün başarı nedeniyle ve lisansüstü öğrenim nedeniyle kıdem verilmesi,
başarılı ve nitelikleri uygun olan astsubayların subaylığa geçirilmesine
ilişkin maddelerine değişiklik ve ilaveler yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Bu
çerçevede emsalleri arasında temayüz etmiş astsubayların subaylığa
nasbedilmesine aranan sicil notu şartı % 85’den % 90’a yükseltilerek, daha
başarılı ve uygun nitelikli personelin seçilebilmesine imkân tanınmaktadır.
Diğer taraftan eşleri farklı kuvvetlerde çalışan subay
ve astsubayların aynı garnizona atandırılarak aile bütünlüklerinin
sağlanabilmesine yönelik olarak, kuvvet değişikliğine tâbi tutulabilmelerine
imkân sağlanmaktadır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 84 ve 98 inci
maddeleri gereğince tecil edilmiş, tedbire veya paraya çevrilmiş, affa uğraşmış
olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçları işleyenler Devlet memuriyetinden
çıkarılmaktadır. Bu suçları işleyen subay, astsubay, uzman erbaşlar ve uzman
jandarmalar ise 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 30 uncu maddesinde sayılan
haller dışında görevlerine devam edebildiklerinden, kanunlar arasındaki bu
farklılığın giderilmesi gerekmiştir.
Bu mülahazalar yanında Tasarı ile; Birleşmiş Milletler
Teşkilâtı dışındaki uluslararası kuruluşlara atanan subay ve astsubayların
özlük hakları, Türk Silâhlı Kuvvetleri kadroları dışında görevlendirilecek
subay ve astsubayların görevlendirilmelerine ilişkin esas ve usullerin
belirlenmesi, astsubayların yaş hadleri bakımından ortaya çıkan tereddütlerin
giderilmesi ve astsubaylıktan subay nasbedilenlerin intibaklarında karşılaşılan
sorunların çözümlenmesine yönelik değişikliklerin gerçekleştirilmesi
amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Fakülte veya yüksek okulu bitirenlerden
muvazzaf subay olma, sözleşmeli ve yedek subaylıktan muvazzaf subaylığa geçme
ile ilgili esaslar, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü
maddesinde belirlenmiştir. Buna göre; muvazzaf askerlik hizmetine başlamış
olanlar ile askerlik yükümlülüğünü yedek subay statüsünde yerine getirmiş
olanlar kaynak olarak belirlenmiştir. Maddenin birinci fıkrasında
yükümlülüklerini erbaş veya er olarak yerine getirenlerin muvazzaf subaylığa
geçirilmeyeceklerine dair bir hüküm yok ise de, ikinci fıkrada sadece yedek
subay olarak askerlik yükümlülüğünü yerine getirenlerin belirtilmiş olması,
yedek subay kaynağından kısa dönem erbaş veya er uygulamasına geçilmiş olması
nedeniyle hukukî sorunlara neden olmaktadır.
Yedek subay yetiştirilmesi ile ilgili hususlar ise,
1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanununda düzenlenmiş olup,
askerliğine yedek subay aday adayı olarak karar aldırmış bir yükümlünün
sınıflandırılması, yedek subay, erbaş veya er statüsüne ayrılması, Silâhlı
Kuvvetlerin ihtiyacı göz önüne alınarak, adayın inisiyatifi dışında bilgisayar
ortamında gerçekleştirilmekte, bunların yaklaşık olarak % 55’i kendi
inisiyatifleri dışında idare tarafından erbaş veya er olarak yükümlülüğe tâbi
tutulmaktadır. Bu durum, kaynak miktarını azaltmakta ve kişilerin hak kaybına
neden olmaktadır.
Madde ile, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin harp okulları
dışındaki subay kaynağını artırmak ve olabilecek mağduriyetleri önlemek
amacıyla, en az 4 yıl süreli fakülte veya yüksek okul mezunu olup da yedek
subay olmayı engelleyen hali bulunmayanların askerlik hizmeti sırasında veya
terhislerinden sonra muvazzaf subay olabilmelerine imkân tanınmakta ve Silâhlı
Kuvvetlerin hizmet ihtiyaçları doğrultusunda dış kaynaktan muvazzaf subaylığa
geçiş yaş sınırları yeniden düzenlenmektedir.
Diğer taraftan astsubaylıktan muvazzaf subaylığa
nasbedilecek personelin sahip olması gereken nitelik ve şartların, kamu
personelinin özlük haklarının kanunla düzenlenmesi gereğine ilişkin Anayasa
hükmü uyarınca ayrıntılı şekilde belirlenmektedir.
Madde 2. - Bayan subayların Türk Silâhlı Kuvvetlerinde
istihdamının artması nedeniyle, subay ve astsubaylarla evlenen bayan subay
sayısında da artışlar olmuştur. Ancak, eşleri değişik kuvvetlere mensup subay
ve astsubayların, kuvvet özelliklerinin ve hizmet ihtiyacının farklı olması
nedeniyle, bazı durumlarda aynı garnizona atanması mümkün olamamakta ve aile
bütünlükleri sağlanamamaktadır.
Madde ile, personelin hizmet verimini artırmak, aile
bütünlüklerini ve moral motivasyonunu sağlamak amacıyla, sınıflandırma
yönetmeliğinde belirtilecek esas, usul ve şartlara göre, kuvvet değişikliğine
tâbi tutulabilmesine imkân tanınmaktadır.
Madde 3. - Madde ile, değişiklik öngörülen hükümde yer
alan “yedek subay okulu ve yedek subaylık hizmetinde geçen süre” ibaresi
“askerlik hizmetinde geçen süre” olarak değiştirilerek askerlik hizmeti
sırasında veya askerlik hizmetini müteakip sonra muvazzaf subaylığa
geçirilenlerin nasıplarının düzeltilebilmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 4. - Madde ile, lisansüstü öğrenim yapmış olan
personele kıdem verilebilmesi için, Silâhlı Kuvvetlerin özelliği ve hizmet
ihtiyaçları dikkate alınarak belirlenen ve personelde bulunması gereken şartlar
ile nitelikler tereddütlere yol açmayacak şekilde belirlenmekte ve iki yarı yıl
süreli Komutanlık ve Karargâh Subaylığı Kursuna seçilen ve bu kursu başarı ile
bitiren subaylara, maddede belirlenmiş olan azamî dört yıllık kıdemin
içerisinde kalmak şartıyla bir yıl kıdem verilebilmesi öngörülmektedir.
Madde 5. - Madde ile, askerlik hizmetini tamamladıktan
sonra muvazzaf subaylığa geçirilenlerin değişik kaynaklı muvazzaf subaylar
arasındaki kıdem sırası belirlenmektedir.
Madde 6. - Subayların üstün başarı terfilerine ilişkin
esaslar, Silâhlı Kuvvetlerin özellikleri ve hizmet ihtiyaçları dikkate alınarak
yeniden belirlenmekte ve son rütbeye ilişkin sicil notu ortalaması % 90’dan %
95’e çıkarılarak, daha nitelikli personelin üstün başarı nedeniyle terfiine
imkân tanınmaktadır.
Madde 7. - Türk Silâhlı Kuvvetleri mensupları, 1632
sayılı Askerî Ceza Kanununun 30 uncu maddesi çerçevesinde Devletin şahsiyetine
karşı işlenen suçlarla basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, yüz
kızartıcı ve şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale alım ve satımlara fesat karıştırma
suçlarından hapis cezası ile cezalandırılmaları durumunda, haklarında Silâhlı
Kuvvetlerden çıkarma cezası da uygulanmakta, ancak, bu cezaların ertelenmesi,
tedbire veya para cezasına çevrilmesi veya affa uğraması halinde, mevcut
hükümlere göre Silâhlı Kuvvetlerdeki görevine devam etmektedirler.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 ve 98 inci
maddeleri ise,tecil edilmiş, tedbire veya para cezasına çevrilmiş, affa uğramış
olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas,
irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma,
dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçlardan ya da
istimal ve istihlâk kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara
fesat karıştırma, Devletsırlarını açığa vurma suçlarından mahkûm olanların
memurluktan çıkarılacağını âmir bulunmaktadır.
Madde ile, Kanunun 50 nci maddesine eklenen hüküm
çerçevesinde belirtilen suçlardan ceza alıp da cezaları ertelenen, tedbire veya
para cezasına çevrilen veya affa uğrayan subayların, Devlet memurlarındaki
uygulamaya paralel olarakSilâhlı Kuvvetlerden çıkarılabilmeleri
öngörülmektedir.
Madde 8. - Askerlik hizmetini tamamladıktan sonra
muvazzaf subaylığa geçirilenlerin nasıp düzeltilmesine olanak sağlamak
amacıyla, maddede yer alan “yedek subaylıktan” ibaresi “askerlik hizmetinde”
şeklinde değiştirilmekte ve fakülte veya yüksek okul mezunu astsubayların
subaylığa nasıplarının, kararname onay tarihinden geçerli olarak
yapılabilmesini temin için maddedeki “veya astsubaylıktan” ibaresi metinden
çıkarılmaktadır.
Madde 9. - Madde ile, fakülte, yüksek okul veya meslek
yüksek okullarını bitirdikten sonra muvazzaf astsubay olmak için
başvuranlarından astsubay nasbedilenlerin, hazırlık sınıfı ve sınıfta kalmaları
hariç, gördükleri yükseköğretim sürelerinin tamamının rütbe bekleme
sürelerinden düşülmesine imkân sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 10. - Madde ile, astsubayların üstün başarı
nedeni ile terfi esasları subaylardan yapılan düzenlemeye paralel olarak ve
Silâhlı Kuvvetlerin hizmet özellikleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak yeniden
belirlenmekte ve üstün başarı nedeni ile terfi edecek astsubayların son rütbeye
ait sicil notu ortalamaları, daha nitelikli personele imkân tanımak amacıyla %
90’dan % 95’e yükseltilmektedir.
Madde 11. - 926 sayılı Kanunun 107 nci maddesinde
astsubayların yedeklik çağlarının sonu, rütbelerine bakılmaksızın 55 yaşını
doldurdukları tarih olarak belirlenmiş olmasına karşılık, 5434 sayılı Kanunun
40 ıncı maddesinde astsubayların yaş hadleri başçavuşlar için 55 yaş olarak
belirlenmiş ve Kanunda gösterilen yaşlardan 5 yıl daha yaşlı olanların orduya
alınabileceği öngörülmüştür.
Madde ile, Silâhlı Kuvvetlerin seferdeki hizmet
ihtiyaçları da göz önüne alınarak, astsubayların yaş hadleri, Emekli Sandığı
Kanununun 40 ıncı maddesinde belirlenen yaş hadlerine tâbi olacak şekilde
düzenlenmekte ve böylece her iki kanun hükümleri arasındaki çelişki ortadan
kaldırılarak uygulamadaki tereddütlerin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 12. - Madde ile, emsalleri arasında temayüz etmiş
astsubayların teğmenliğe nasbedilmesinde aranan sicil notu şartı, daha üstün
nitelikli personelin bu imkândan yararlandırılabilmesi için % 85’den % 90’a
çıkarılarak, benzer işlemlerde sicil notu şartları bakımından paralellik
sağlanması amaçlanmakta, ayrıca üstün başarı nedeni ile bir üst rütbeye terfi
ettirilecek astsubayların terfi esasları, subaylara paralel olarak herhangi bir
tereddüde yer vermeyecek şekilde ayrıntılı olarak yeniden düzenlenmektedir.
Madde 13. - 657 sayılı Kanuna tâbi memurlardan fakülte
ve yüksek okulların birinci ve ikinci sınıflarını başarı ile tamamlayarak
intibakları yapılanların, daha sonra lisans öğrenimini tamamlamaları halinde
intibakları tekrar yapılabilmekte ve bu uygulama çerçevesinde dört yıllık
fakülteye kayıt olan memurlar iki yıllık ön lisans diplomasını aldıktan sonra
bir kademe, lisans diploması aldıklarında ise iki kademe alabilmektedirler.
926 sayılı Kanunun 110 uncu ve 137 nci maddelerine göre
ise, astsubaydan subay nasbedilenler ile astsubaylardan fakülte ve yüksek okul
bitirenlerin intibakları ancak bir kez yapılabilmektedir.
Madde ile, Anayasa Mahkemesinin 6.9.1995 tarihli ve K :
1995/40, E : 1995/47 sayılı Kararı çerçevesinde 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 36 ncı maddesi hükümlerine paralel olarak, astsubaydan subay
nasbedildikten sonra 2 veya 3 yıl süreli yükseköğrenimi tamamlayarak
intibakları yapılmış olanların, daha sonra lisans öğrenimlerini tamamlamaları
halinde, intibak işlemlerinin bir defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılabilmesine
imkân sağlanarak, fakülte ve yüksek okul bitiren personelin intibaklarında
askerî ve sivil personel arasındaki farklılığın kaldırılması suretiyle,
astsubaylıktan subay olanlar ile astsubaylardan fakülte veya yüksek okul
bitirenlerin aleyhine oluşan eşitsizliğin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 14. - 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personeli Kanununda, 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan
düzenlemeler çerçevesinde, terfilerin kadro esasına göre yapılması sağlanmış ve
bu kapsamda, gerçek hizmet ihtiyacı ve kadro görev yerine en uygun nitelikte
personelin istihdam edilebilmesine imkân tanınmıştır. Kurmay subay kadroları
ile yurt dışı kadroları ise farklı sınıflardan olabildiğinden, öngörülen
değişiklik ile belirtilen kadrolar için kadroda yazılı sınıf yerine, personelin
kurmaylık ve özel niteliğine ilişkin kodun atamaya esas alınabilmesi
sağlanmaktadır.
Madde 15. - Türk Silâhlı Kuvvetlerine mensup muvazzaf
subay ve astsubaylar, 926 sayılı Kanunun 124 üncü maddesi gereğince Silâhlı
Kuvvetler içindeki hizmetlerden başka bir göreve verilememekte; ancak, zorunlu
durumlarda Bakanlar Kurulu kararı ile Silâhlı Kuvvetler dışındaki Devlet
hizmetlerinde görevlendirilebilmektedirler.
Subay ve astsubayların atanma ve yer değiştirmeleri;
meslek programları, meslek içi eğitim esasları ve kadro ihtiyacı, kıt’a hizmeti
zorunluluğu, terfi durumu, sınıf ve ihtisasları, kendisinin, eşinin ve
çocuklarının hayatî önemi haiz sağlık durumları, idarî, asayiş ve zarurî
sebepler ve istekli bulunduğu yerler dikkate alınarak yapılmaktadır.
Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınmadan yapılan bazı
görevlendirmelerin, atama planlamalarını olumsuz yönde etkilediği, atama dönemi
dışında yapılan görevlendirmelerin Silâhlı Kuvvetlerdeki hizmeti aksattığı,
kıt’a hizmeti, ihtisas eğitimi gibi görevlerin tamamlanamaması nedeniyle
personelin terfiinde sorunlarla karşılaşıldığı, sicil üstlerinin
belirlenmesinde ve sicil işlemlerinde sorunlara neden olduğu, Silâhlı
Kuvvetlerden uzun süre uzak kalınmasının meslekî gelişim ve yetiştirme
paternini olumsuz şekilde etkilediği müşahede edilmiştir.
Yeniden düzenlenen madde ile, yukarıda belirtilen
sakıncaların giderilmesi, personelin mağduriyetinin önlenmesi, görevin
özelliğine göre daha uygun nitelikli personelin Genelkurmay Başkanlığınca
belirlenmesi, bu tür görevlendirmeler ile görev süresinin uzatılması veya
kısaltılmasında Genelkurmay Başkanlığının görüşünün alınması, görev süresi
uzatılmayan personelin yeni bir Bakanlar Kurulu kararına gerek kalmaksızın
Silâhlı Kuvvetlerdeki görevine iade edilmesi öngörülmekte ve Sahil Güvenlik
komutanlığı ibaresi madde metnine ilave edilmektedir.
Madde 16. - 657 sayılı Kanuna tâbi memurlardan fakülte
ve yüksek okulların birinci ve ikinci sınıflarını başarı ile tamamlayarak
intibakları yapılanların, daha sonra lisans öğrenimini tamamlamaları halinde
intibakları tekrar yapılabilmekte ve bu uygulama çerçevesinde dört yıllık
fakülteye kayıt olan memurlar, iki yıllık ön lisans diplomasını aldıktan sonra
bir kademe, lisans diploması aldıklarında ise iki kademe alabilmektedirler.
926 sayılı Kanunun 110 uncu ve 137 nci maddelerine göre
ise astsubaylardan subay nasbedilenler ile astsubaylardan fakülte ve yüksek
okul bitirenlerin intibakları ancak bir kez yapılabilmektedir.
Madde ile, Anayasa Mahkemesinin 6.9.1995 tarihli ve
K:1995/40, E :1995/47 sayılı kararı çerçevesinde 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 36 ncı maddesi hükümlerine paralel olarak, astsubaydan subay
nasbedildikten sonra 2 veya 3 yıl süreli yükseköğrenimi tamamlayarak
intibakları yapılmış olanların, daha sonra lisans öğrenimlerini tamamlamaları
halinde intibak işlemlerinin bir defaya mahsus olmak üzere tekrar
yapılabilmesine imkân sağlanarak, fakülte ve yüksek okul bitiren personelin
intibaklarında askerî ve sivil personel arasındaki uygulama birliğinin temin
edilmesi ve astsubaydan subay olanlar ile astsubaylardan fakülte bitirenlerin
aleyhine oluşan eşitsizliğin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 17. – Soğuk savaş sonrası dönemde Avrupa Güvenlik
ve İşbirliği Teşkilâtı (AGİT), çatışmaların önlenmesi ve kriz yönetiminden
sorumlu bölgesel kurum niteliğini kazanmıştır.
AGİT tarafından çatışma bölgelerine vakit geçirmeksizin
sevk edilmek üzere eğitilmiş polis gücünü de kapsayacak şekilde kriz yönetimi
ve çatışma sonrası rehabilitasyon alanlarında görev yapmak üzere “Acil Uzman
Yardım ve İşbirliği Timleri” (REACT-Rapid Expert Assistance and Cooperation
Teams) kurulmasına karar verilmiş olup, önümüzdeki dönemde güvenlik boyutu da
olan Avrupa Birliği ve diğer uluslararası teşkilâtların benzeri personel
taleplerinin gündeme gelebileceği değerlendirilmektedir.
Madde ile,
Birleşmiş Milletler Teşkilâtı dışında AGİT ve benzeri diğer uluslararası
teşkilâtlar tarafından talep edilecek Türk Silâhlı Kuvvetleri personelinin de
yurt dışında maaşlı izin olarak görevlendirilebilmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 18. – 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 14 üncü ve 110 uncu maddeleri kapsamında astsubaylıktan subay
olanlar, nasbedildikleri teğmen rütbesinin aylığından fazla olarak daha önce
emsal oldukları astsubayların derece ve kademelerine göre, ek VIII sayılı
Cetvele göre aylık almakta ve bunların yükselecekleri subaylık rütbe ve rütbe
kıdemliliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsalleri astsubayların aylık
derece ve kademelerine eşit hale geldiğinde emsali subaylar hakkındaki derece
ve kademelerine tâbi tutulmaktadırlar.
Kanunun 109 uncu maddesi gereğince, astsubay başçavuş
rütbesinde teğmen nasbedilenlerden görevde bulunan subayların, ek VII sayılı
Cetvele intibakları sağlanmış ve bu şekilde kendi emsalleri olan astsubaylar
ile aynı derece ve kademeden veya bir üst kademeden aylık almaları temin
edilmiş ve böylece, görevde bulunan astsubaylardan subay olarak nasbedilen
personele, birinci dereceye intibak edebilme imkânı tanınmıştır. Ancak bu
imkândan, aynı statüde bulunan ve 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği 2 Eylül 1993 tarihinden önce emekli olan subaylar mahrum
bırakılmışlardır.
Kanunun ek 25 inci maddesi kapsamında ek VIII sayılı
Cetvele göre ikinci derecenin üçüncü kademesinden aylık alan subaylara da
maddede öngörülen şartları taşımaları halinde birinci derecenin birinci
kademesine yükselebilme imkânı tanınmıştır. Bu düzenleme; 109 uncu maddeye göre
teğmen rütbesine nasbedilen ve ek VII sayılı Cetvel kapsamında ikinci derecenin
ikinci kademesinde bulunan ve 30 Ağustos 1992 tarihinde emekli olan bir subaya
kıyasla, bu subayla aynı duhule ve hizmet süresine sahip olan bir astsubaya, ek
VIII sayılı Cetvelin birinci derecenin birinci kademesinden emekli olma hakkını
kazandırmaktadır.
Kanuna 1998 yılında eklenen ek geçici 73 üncü madde ile
de; astsubaylardan 31 Aralık 1984 ila 3 Temmuz 1992 tarihleri arasında emekli
olanlara, ek 25 inci maddede öngörülen şartları taşımaları kaydıyla, aylık
almakta oldukları göstergeden az olmamak üzere, birinci derecenin göstergesine
yükselme imkânı tanınmıştır.
Bu düzenlemelerle, görevdeki astsubaylarla
emeklilerinin intibak sorunları
çözülmüş; ancak, 2 Eylül 1993
tarihinden önce astsubaydan subay nasbedilenler ile emeklilerinin, emsali
astsubaylardan daha az emekli maaşı almalarına yol açmıştır. Madde ile, 2 Eylül 1993 tarihinden önce
emekli olan astsubaylardan subay olanların mağduriyetlerinin giderilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 19. – Madde ile, askerlik hizmetini tamamladıktan
sonra muvazzaf subaylığa geçirilenlerin Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı ile
ilgilendirmesi amacıyla maddedeki “yedek subaylık hizmetini” ibaresi “askerlik
hizmetine tâbi tutulan” olarak değiştirilmektedir.
Madde 20. – Madde ile, fakülte ve yüksek okullardan
kendi hesabına okuduktan sonra muvazzaf subaylığa geçirilenler de olduğu gibi,
askerlik hizmetini takiben muvazzaf subaylığa geçirilenlerin de normal süreyi
aşan öğrenim sürelerinin, fiilî hizmet müddetinden sayılmaması hüküm altına
alınmaktadır.
Madde 21. – Madde ile, malûl olan personelden başka
vazife ve sınıflara nakledilenlerin, mecburî hizmet yükümlülüğünü tamamlamadan
Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayrılmalarına mâni olunarak, personel zafiyetine
yol açılmaması sağlanmakta, ancak, bunların nakledildikleri başka vazife ve
sınıflarda vazifelerini yapmaya mâni durumlarının raporla belgelenmesi halinde
süreye bağlı olmaksızın ayrılma hakları saklı tutulmaktadır.
Madde 22. – Yürürlük maddesidir.
Madde 23. – Yürütme maddesidir.
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 21.5.2001
Esas No. :1/854
Karar No. :54
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Başbakanlıkça
17.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 26.4.2001 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen 1/854 esas numaralı “Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” Komisyonumuzun 10.5.2001 tarihinde yaptığı 24 üncü Birleşiminde
Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Sabahattin Çakmakoğlu’nun
başkanlığında Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı
ve Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de
katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Halen mevzuat gereğince askerliğini yedek subay
statüsünde yerine getirenlerin muvazzaf subaylığa geçme imkânlarının bulunduğu,
ancak fakülte ve yüksek okul mezunlarından ihtiyaç fazlası olarak ve
inisiyatifleri dışında askerliklerini kısa dönem er veya erbaş olarak yerine
getirenlerin ise böyle bir imkânlarının bulunmadığı,
Türk Silahlı Kuvvetlerindeki personele üstün başarı ve
lisansüstü eğitim nedeniyle kıdem verilmesine yönelik düzenlemeler yapıldığı,
Emsalleri arasında temayüz etmiş astsubayların
subaylığa nasbedilmesinde aranan sicil notu şartının % 85’den % 90’a
yükseltilerek daha başarılı personelin seçilmesine imkân tanındığı,
Eşleri farklı kuvvetlerde çalışan subay ve
astsubayların aynı garnizona atanarak aile bütünlüklerinin sağlanabilmesi
amacıyla kuvvet değişikliğine tâbi tutulacakları,
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 84 ve 98 inci
maddeleri gereğince tecil edilmiş, tedbire veya paraya çevrilmiş, affa uğramış
olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçları işleyenlerin Devlet memuriyetinden
çıkarılmalarına paralel olarak bu tür suçları işleyenlerin Silahlı Kuvvetlerden
çıkarılmalarına yönelik düzenleme yapıldığı,
Birleşmiş Milletler dışındaki uluslararası kuruluşlara
atanan subay ve astsubayların özlük hakları ile Türk Silahlı Kuvvetleri dışında
görevlendirilecek olanların görevlendirilmelerine ilişkin esas ve usullerin
yeniden düzenlendiği,
Astsubayların yaş hadlerine ilişkin tereddütleri
giderecek yeni bir düzenleme ile astsubaylıktan subay nasbedilenlerin
intibaklarında yaşanan sıkıntıları giderecek bir düzenleme yapıldığı,
Görülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde Komisyonumuzda yapılan
görüşmelerde;
Sözkonusu Tasarının tamamen teknik bir düzenleme olduğu
ve halen Genel Kurul gündeminde bulunan “Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam
Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubay Kanunu Tasarısı” ile geçtiğimiz yıl
kanunlaşan Askerî Ceza Kanununda gerçekleştirilmiş bulunan değişiklik ve
düzenlemelerin 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununa da
taşındığı,
Gerçekleştirilmesi amaçlanan asıl değişikliğin ise
askerliklerini kısa dönem er veya erbaş olarak yapan fakülte ve yüksek okul
mezunlarına da muvazzaf subaylık imkânının getirilmesi olduğu,
Türk Silahlı Kuvvetlerinin halen yılda 15 bin adet
yedek subay ihtiyacının bulunduğu ve 70 ila 80 bin fakülte ve yüksek okul
mezununun ise askerlik hizmetlerini kısa dönem er ve erbaş olarak yerine
getirdikleri,
Bu düzenleme ile anayasal bir eşitsizliğin giderildiği
ve olumlu bir Tasarı olduğu,
Anayasanın göreve atanmalarda sadece hizmetin
gerektirdiği ehliyet ve liyakatın aranacağını öngördüğü, ancak özellikle kamuda
istihdam edilecekler için aranan niteliklerin yasa ve yönetmeliklerle tek tek
sayılması yoluna gidildiği, kamuda istihdam edilecekler için genel bir şartlar
dizisi belirlenmesi gerektiği, uygulamada “... diğer hususlar yönetmelikle
düzenlenir.” denilerek bürokrasiye büyük bir yetki devri yapıldığı,
Muvazzaf subaylığa başvuru için eskiden lisans
mezunları için 30 ve lisansüstü mezunları için 35 olan yaş sınırlarının hangi
amaçla Tasarıda 27 ve 32’ye indirildiği ve eşleri aynı garnizon içinde
bulundurmanın askerî disiplin ve hiyerarşiye ne derece uygun olacağı,
Aile bütünlüğünün sağlanması amacıyla eşlerin aynı
kuvvetlere tayin edilmesinin önemli bir konu olduğu, ancak geçmişte Millî
Eğitim Bakanlığı bünyesinde çok sayıda öğretmenin eş durumundan tayinlerini
yaptırdıkları ve bu şekildeki yığılmalar nedeniyle aslî faaliyetleri olan
öğretmenliği yapamadıkları ve ders veremediklerinin görüldüğü, hatta sırf tayin
amacıyla anlaşmalı evliliklerin bile gerçekleştirildiği,
Türk Silahlı Kuvvetlerinde bu durumda olanların
sayısının çok fazla olmadığı ve tüm atamaların bilgisayar ortamında yapıldığı,
Yaş sınırlamalarının Sözleşmeli Subaylık ve Astsubaylık
Kanun Tasarısı ile Askerî Hâkimler Kanununda da bu şekilde olduğu ve herhangi
bir çelişki yaratılmaması amacıyla bu şekilde düzenlendiği,
Anayasamızın 128 inci maddesinin ikinci fıkrasında
memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri ve atanmalarının kanunla
düzenleneceği yönündeki hüküm paralelinde kanunlarımızın bu şekilde
düzenlenmesinin anayasal bir hüküm olduğu,
Dile getirilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 1, 2, 3, 4, 5 ve 6 ncı maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 7 nci maddesi ile değiştirilen 926
sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 50 nci maddesinin birinci
fıkrasında geçen “... veya belirli suçlardan...” ibaresi alınan redaksiyon
yetkisi dahilinde ve kanunda net bir ifade sağlanması amacıyla “... veya (d)
bendindeki suçlardan...” şeklinde değiştirilmiş ve madde bu şekliyle kabul
edilmiştir.
Tasarının çerçeve 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Komisyonumuzda görüşülerek kabul edilen önerge
doğrultusunda Tasarının çerçeve 8 inci maddesinden sonra gelmek üzere, Askerî
Ceza Kanununun 22.3.2000 tarihli ve 4551 sayılı Kanunla değiştirilen 30 uncu
maddesinde yapılan düzenlemeye paralel olarak maddede belirtilen suçlardan para
cezasına mahkûm edilen ve Türk Silahlı Kuvvetlerinden çıkarılmaları gereken
personelin açıklarının devam ettirilmesi ve bu şekilde ceza almış personele
ilişkileri kesilinceye kadar görev verilmemesini sağlayan ve anılan suçlardan
para cezasına mahkûm edilip çıkarma fer’i cezası uygulanan personelin de açığa
çıkarılabilmelerini öngören yeni bir madde, çerçeve 9 uncu madde olarak Tasarı
metnine eklenmiştir.
Tasarının çerçeve 9 ve 10 uncu maddeleri çerçeve 10 ve
11 inci maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuzda görüşülerek kabul edilen önerge
doğrultusunda Tasarının çerçeve 11 inci maddesinden sonra gelmek üzere, Kanun
Tasarısının çerçeve 7 nci maddesine paralel olarak 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 50 nci maddesinde subaylar bakımından yapılan
değişikliğin astsubaylar için de uygulanabilmesi amacıyla, maddede belirtilen
suçlardan ceza alıp cezaları ertelenen, para cezası veya tedbire çevrilen veya
affa uğrayan astsubayların Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiklerinin
kesilmesini sağlayacak yeni bir düzenleme, çerçeve 12 nci madde olarak Tasarı
metnine eklenmiştir.
Tasarının çerçeve 11, 12, 13, 14 ve 15 inci maddeleri
çerçeve 13, 14, 15, 16 ve 17 nci maddeler olarak Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Komisyonumuzda görüşülerek kabul edilen iki ayrı önerge
ile çerçeve 17 nci maddeden sonra gelmek üzere;
Halen uygulamada Türk Silahlı Kuvvetleri personeli için
yurt dışı öğrenim izinlerinin personelin bağlı bulunduğu makama göre,
Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları ve
Jandarma Genel Komutanlığınca verildiği, ancak yurt içi öğrenim izinlerinin 926
sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 126 ncı maddesine göre sadece
Genelkurmay Başkanlığınca verilebildiği ve bu farklılığı ortadan kaldırarak
yurt dışı ve yurt içi öğrenim izinlerinin verilmesinde paralellik sağlayacak
yeni bir düzenleme yeni çerçeve 18 inci madde olarak,
Halen uygulamada subay ve astsubayların en uzun sıhhî
izin sürelerinin aynı rütbede toplam iki yıl olarak belirlendiği; kanser, her
türlü kötü huylu tümör, verem, kronik böbrek yetmezliği, akıl ve ruh hastalığı
gibi hastalıklarda ise bu sürenin üç yıla çıktığı ve bu süreleri geçirenlerin
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre emekliliğe sevk edildikleri,
ancak Türk Silahlı Kuvvetlerinde rütbe terfi esaslarının üç ila iki yıl
arasında sicil bulunması şartını gerektirmesi, görev sırasında yaralanıp tedavi
görenler için de bir yıl sicil bulunması şartını gerektirmesi nedeniyle bekleme
süresi üç yıl olan rütbelerde 2/3 oranında yıllık sicil alma şartını
sağlayamayanların terfi edememesine karşın, sıhhî izin süresi nedeniyle bu
sürenin bir kısmını bulunduğu rütbede, bir kısmını da sonraki rütbede
geçirenler arasında rütbe terfi bakımından eşitsizlikler oluştuğu ifade edilmiş
ve bu adaletsizliğe yol açan madde metnindeki “aynı rütbede” ibaresini çıkaran
ve sıhhî izin sürelerini her bir hastalık için iki yıl olarak belirleyen ve
çeşitli hastalıklar için kullanılabilecek sıhhî izin sürelerinin toplamı yerine
her bir hastalık için en fazla iki yıl sıhhî izin süresi getiren ve ilgili
maddenin (b) bendine “her türlü kötü huylu tümör ile kronik böbrek hastalığını
da” ekleyen yeni bir düzenleme yeni çerçeve 19 uncu madde olarak Tasarı metnine
eklenmiştir.
Tasarının çerçeve 16, 17, 18, 19, 20 ve 21 inci
maddeleri çerçeve 20, 21, 22, 23, 24 ve 25 inci maddeler olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 22 ve 23 üncü
maddeleri ise 26 ve 27 nci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
Hasan Gülay |
Vedat Çınaroğlu |
Mustafa Kemal Tuğmaner |
|
Manisa |
Samsun |
Mardin |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Meral Akşener |
Oğuz Aygün |
Mukadder Başeğmez |
|
Kocaeli |
Ankara |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ergün
Bayrak |
M. Metanet Çulhaoğlu |
Ergün Dağcıoğlu |
|
Artvin |
Adana |
Tokat |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(1 inci
maddeye muhalif olarak) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Namık Hakan Durhan |
Mehmet
Said Değer |
Mustafa Enöz |
|
Malatya |
Şırnak |
Manisa |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Gölhan |
Vahit Kayrıcı |
Ekrem Pakdemirli |
|
Konya |
Çorum |
Manisa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Rıza Ulucak |
Ömer Üstünkol |
Sebahattin Yıldız |
|
Ankara |
Zonguldak |
Muş |
|
(1 inci
maddeye muhalif olarak) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
Bahri Zengin |
|
|
|
İstanbul |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANU-NUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“II-Fakülte
veya yüksek okul mezunlarının muvazzaf subay nasbedilmesi
Madde 14. – En az 4 yıl süreli fakülte veya yüksek
okulları bitiren kadın veya erkeklerden muvazzaf subay olmak için başvuranlar;
düzeltilmemiş nüfus kaydına göre 27 yaşından, lisansüstü öğrenimi tamamlamış
olanlar ise 32 yaşından büyük olmamak, yedek subay olma koşullarını taşımak ve
diğer nitelikleri de haiz bulunmak şartıyla Genelkurmay Başkanlığınca
gösterilecek lüzuma göre Türk Silahlı Kuvvetlerinin harp okullarında
yetiştiremediği veya yeterince yetiştiremediği sınıflarda muvazzaf subaylığa
nasbedilebilirler.
En az 4 yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip
Silahlı Kuvvetlerde askerlik hizmetine başladıklarında düzeltilmemiş nüfus
kaydına göre 27 yaşından, lisansüstü öğrenimini tamamlamış olanlarda ise 32
yaşından büyük olmayanlardan muvazzaf subaylığa geçmek isteyenler, birinci
fıkrada yazılı şartlar dahilinde muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler. Bunlardan
terhislerini müteakip başvuranlar ile askerlik hizmeti esnasında veya
terhislerini müteakip en az 4 yıl süreli fakülte veya yüksek okulları bitirip
başvuranlar da birinci fıkra hükümlerine göre muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
En az 4 yıl süreli fakülte veya yüksek okulları
bitirerek muvazzaf subay olmak için başvuran astsubaylar, 27 yaşından;
lisansüstü öğrenimini tamamlamış olanlar ise 32 yaşından büyük olmamak; en az 3
yıl astsubay olarak görev yapmış olmak; astsubaylığa nasıp tarihinden itibaren
subaylığa müracaat tarihine kadar almış olduğu sicil notlarının ortalaması
sicil tam notunun % 90 ve daha yukarısı olmak; askerî disiplin, tutum ve
davranışları, görevindeki başarısı, meslekî bilgi ve yetenekleri, genel kültürü
ile ahlakî ve şahsî nitelikleri bakımından subaylığa lâyık bulunduğu nitelik
belgesi ile onanmış olmak; 109 uncu maddede gösterilen astsubaylıktan subay
olmaya engel bir durumu bulunmamak; yapılacak seçme sınavlarında başarılı olmak
ve yönetmelikte belirtilecek diğer nitelikleri de haiz bulunmak şartıyla,
kuvvet komutanlarının, Jandarma Genel Komutanının veya Sahil Güvenlik
Komutanının teklifi üzerine kendi sınıflarında veya askerî hâkim sınıfı hariç
öğrenimlerinin ilgilendirdiği ihtiyaç duyulan sınıflarda teğmen rütbesiyle
muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler. Bunlardan nasbedildikleri teğmen
rütbesinin aylığından fazla derece ve kademe aylığı alanlar daha önce emsal
oldukları astsubayların derece, kademe ve yükselecekleri yeni derece ve kademe
aylıklarına göre aylık almaya devam ederler. Ancak, yükselecekleri subaylık
rütbe ve rütbe kıdemliğindeki aylık derece ve kademeleri, emsali astsubayların
aylık derece ve kademelerine eşit hale gelince, emsali subaylar hakkındaki
aylık derece ve kademelerine tâbi tutulurlar.
Üçüncü fıkrada belirtilenler hariç olmak üzere, bu
madde hükümlerine göre subay nasbedilenler, 15 inci maddede öngörülen askerî
eğitimi müteakip atandıkları görevlerde 1 yıllık deneme (adaylık) süresine tâbi
tutulurlar. Bunlardan askerî eğitimde başarı gösteremeyenler ve eğitimi başarı
ile bitirdikten sonra atandıkları görevde 1 yıllık deneme süresi sonunda
Silahlı Kuvvetlere uyum sağlayamayan veya subaylığa engel hali görülenler ile
deneme süresinin bitimine kadar kendi istekleri ile ayrılmak isteyenlerin Türk
Silahlı Kuvvetlerinden ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları dışında
Devletçe bunlara yapılan masraflar kanunî faizleriyle birlikte kendilerinden
tahsil olunur.
357 sayılı Askerî Hâkimler Kanunu hükümleri ile
sözleşmeli subay istihdamına ilişkin hükümler saklıdır.”
MADDE2. – 926 sayılı Kanunun 24 üncü maddesine
aşağıdaki (h) bendi eklenmiştir.
“h) Eşleri farklı kuvvetlere mensup subayların
kuvvetleri, aile bütünlüklerinin korunabilmesi amacıyla, sınıflandırma
yönetmeliğinde gösterilecek esas, usul ve şartlara göre; ilgili kuvvet
komutanlıklarının, Jandarma Genel Komutanlığının veya Sahil Güvenlik
Komutanlığının da görüşleri alındıktan sonra, Genelkurmay Başkanlığınca
değiştirilebilir.”
MADDE3. – 926 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin (e)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Askerlik hizmeti esnasında veya terhisini müteakip
muvazzaf subaylığa geçirilmesi uygun görülenler, subaylığa nasıp kararnamesinin
onayı tarihinden geçerli olarak muvazzaf subay nasbedilirler. Bunların askerlik
hizmetinde geçen süreleri nasıp tarihine eklenerek bekleme süresinden sayılır
ve üst rütbeye terfileri, bu şekilde bulunan nasıplarına ve (d) bendi ile 31,
32 ve 64 üncü maddelere göre yürütülür. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş,
maaş farkı ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez. Bunlardan lisansüstü
öğrenimini tıpta uzmanlık, diğer mesleklerde doktora öğrenimi olarak tamamlamış
bulunanlar ile doçent unvanını almış olanlar hakkında (d) bendindeki hükümler
uygulanır.”
MADDE4. – 926 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin (d)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Kuvvet Harp Akademileri öğrenimini tamamlayıp
kurmaylığı onaylanan subaylara iki yıl, bunlardan Silahlı Kuvvetler
Akademisinden mezun olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;
Harp Akademileri Komutanlığınca düzenlenen ve iki yarı
yıllık programı içeren Komutanlık ve Karargâh Subaylığı öğrenimini bitiren
subaylara bir yıl;
Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı insangücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek
ihtiyaç duyulan dallarda yüksek lisans (bilim uzmanlığı, yüksek mühendislik,
master) öğrenimi yapanlara bir yıl, bunlardan doktora yapanlara bir yıl,
doğrudan doktora yapanlara iki yıl, doçent olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere
toplam üç yıl;
Tıpta uzmanlık belgesi alanlara, diş tabipliğinde,
veterinerlikte, eczacılıkta uzman belgesi alanlara veya doktora yapanlara iki
yıl, bunlardan doçent olanlara ayrıca bir yıl olmak üzere toplam üç yıl;
Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığının insan gücü temin ve yetiştirme planlarında belirtilecek
ihtiyaç duyulan dallarda, general ve amiraller hariç olmak üzere, daha önce
lisansüstü öğrenim yaptığı daldan farklı bir dalda ilave bir lisansüstü öğrenim
yapan subaylara en fazla bir yıl daha;
kıdem verilir.
35 inci maddenin (d) bendi hükümlerine göre muvazzaf
subaylığa nasbedilenler hariç olmak üzere, Silahlı Kuvvetlere muvazzaf subay
olarak katılmadan önce branşları ile ilgili yukarıda belirtilen öğrenimlerini
kendi nam ve hesaplarına yapmış veya subay nasbedildikten sonra bitirmiş
olanlar, lisanüstü öğrenimi tamamladığı için sınıfları değiştirilen subaylar
ile lisansüstü öğrenim kaynağına göre subaylığa nasbedilen astsubaylar hakkında
da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.
Bu şekilde kıdem alanların nasıpları düzeltilir.
Bu madde hükümlerine göre verilen kıdemlerin toplamı
hiçbir şekilde dört yılı aşamaz.
Yukarıda yazılı nitelikleri haiz olanlara lisansüstü
öğrenim kıdemi verilebilmesi için;
1. Lisansüstü öğrenimini, Kuvvet Komutanlıkları,
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının insan gücü temin ve
yetiştirme planlarına göre belirtilecek ihtiyaç duyulan dallarda yapmış olması,
2. Müracaat tarihinde subaylığa nasıp tarihinden
itibaren almış olduğu sicil notları ortalamasının, sicil tam notunun % 90 ve
daha üstünde olması,
3. Lisansüstü öğrenimini kendi nam ve hesabına yapanlar
için, askerî disiplin, tutum ve davranışları, görevindeki başarısı, meslekî
bilgi ve yetenekleri, genel kültürü, ahlakî ve şahsî nitelikleri bakımından
kıdem almaya lâyık bulunduğuna dair Subay Sicil Yönetmeliğinde yer verilen
“Lisansüstü Öğrenim Kıdemi Nitelik Belgesi”nin müspet olarak düzenlenmiş
olması,
4. Özel kanunlara tâbi olanların, yukarıdaki şartlara
ilâve olarak bu sıfatlarını kazanmada, kendi kanun ve yönetmeliklerinde
belirtilen usul ve esasları yerine getirmiş olması,
5. Cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş, genel
veya özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine ilişkin kayıtları
adlî sicilden çıkarılmış olsalar bile;
aa) Devletin şahsîyetine karşı işlenen suçlar ile basit
ve nitelikli zimmet, irtikâp, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin,
cürüm tasnii, ırza geçmek, sarkıntılık, kız, kadın veya erkek kaçırmak,
fuhşiyata tahrik, gayri tâbii mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya
şeref ve haysiyet kırıcı suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve
satımlara fesat karıştırma suçlarından birisinden mahkûm olmaması,
bb) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre
itaatsizlikte ısrar, üste hakaret, mukavemet, fesat, isyan suçları ile 1632
sayılı Askerî Ceza Kanununun 148 inci maddesinde belirtilen suçlardan mahkûm
olmaması,
cc) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, yukarıdaki
bentlerde belirtilen suçların dışındaki suçlardan, askerî ve adlî mahkemeler,
disiplin mahkemeleri veya disiplin amirlerince toplam olarak 21 gün ve daha
fazla hapis veya oda hapsi cezası ile mahkûm veya cezalandırılmış olmaması,
Gerekir.
Açığa alınmayı gerektiren ya da yukarıdaki bentlerde
sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar, tutuklananlar veya kamu davası
açılanlar, haklarındaki yargılama neticesine göre işleme tâbi tutulurlar.”
MADDE5. – 926 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin (b)
bendinin (2) numaralı alt bendinin (cc) alt bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“cc) Askerlik hizmeti sırasında veya müteakiben
muvazzaf subay nasbedilenler,”
MADDE6.– 926 sayılı Kanunun 38 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Üstün başarılı üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların
terfi esasları :Üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların bu rütbelerine ait bekleme
sürelerinin bitiminden bir yıl önce bu rütbelere ait her yılki sicil notu,
sicil tam notunun % 95 ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam
notunun % 90 ve daha yukarısı olanlardan;
1. Bu rütbelerde en az iki ayrı birinci veya ikinci
sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir
yıl önce alacak olanlar,
2. Muharip sınıf üsteğmen ve yüzbaşılar ile kurmay
yüzbaşılardan, bu rütbelerinde bekledikleri sürenin üçte biri kadar veya daha
fazla kıt’a görevi yapmış olanlar veya bu süreyi rütbe bekleme süresinin
bitiminden bir yıl önce tamamlayacak olanlar,
Belirlenir ve bu subaylar, sicil notu ortalaması en
üstün olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı
sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan subaylardan, sicil notu ortalaması en üstün
olanlardan başlanmak suretiyle Kuvvet Komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya
Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler, kendi sınıf mevcudunun;
muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı sınıflar için % 4’ü oranında bir üst
rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE7. – 926
sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
“Kadrosuzluk, yetersizlik, disiplinsizlik, ahlakî durum
veya belirli suçlardan hükümlülük nedeni ile aşağıda belirtilen esas ve şartlar
dahilinde subaylar hakkında Silahlı Kuvvetlerden ayırma işlemi yapılır.”
“d) Aşağıda belirtilen suçlardan hükümlü olma nedeniyle
ayırma :
Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa
uğramış olsalar bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, 1632 sayılı
Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkarasının az vahim hali
hariç basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira, gibi yüz kızartıcı
veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından hükümlü olan subaylar hakkında, hizmet sürelerine bakılmaksızın
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanır.”
MADDE8. – 926 sayılı Kanunun 64 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 64. – Silahlı Kuvvetler hesabına fakülte veya
yüksek okullardan mezun olup subay nasbedilenlerin subaylık nasıpları hangi
tarihlerde olursa olsun kademe ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde esas
olacak nasıpları fakülte veya yüksek okullardan mezun oldukları takvim yılının
30 Ağustos tarihidir. Askerlik hizmeti sırasında veya müteakiben muvazzaf subay
nasbedilenlerin subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe
ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerinde esas olacak nasıpları 35 inci madde
gereğince nasıplarının götürüldüğü takvim yılının 30 Ağustos tarihidir.”
MADDE9. – 926
sayılı Kanunun 79 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Genelkurmay Başkanlığınca tespit edilecek fakülte,
yüksek okul veya meslek yüksek okullarını bitirdikten sonra muvazzaf astsubay
olmak için başvuranlardan; astsubay sınıf okullarında en az bir öğretim yılı
öğrenim ve eğitimi başarıyla bitirip astsubay nasbedilenlerin, hazırlık sınıfı
veya sınıfta kalmaları hariç fakülte, yüksek okul veya meslek yüksek
okullarındaki öğrenim süreleri rütbe bekleme sürelerinden düşülür. Bunların
hangi rütbelerde ne kadar eksik bekletilecekleri yönetmelikte gösterilir.”
MADDE10.– 926 sayılı Kanunun 85 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Üstün başarılı üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve
başçavuşların terfi esasları; üstçavuş, kıdemli üstçavuş ve başçavuşların bu
rütbelerine ait bekleme sürelerinin bitiminden bir yıl önce üstçavuşların
kıdemli çavuşluk ve üstçavuşluk; kıdemli üstçavuşların üstçavuşluk ve kıdemli
üstçavuşluk; başçavuşların ise başçavuşluk rütbesine ait her yılki sicil notu,
sicil tam notunun % 95’i ve daha yukarısı ve sicil notu ortalaması da sicil tam
notunun % 90 ve daha yukarısı olanlardan;
1. Bu rütbelerde, en az iki ayrı birinci veya ikinci
sicil üstünden sicil notu alanlar veya rütbe bekleme süresinin bitiminden bir
yıl önce alacak olanlar,
2. Muharrip sınıf üstçavuşlardan kıdemli çavuş ve
üstçavuş; kıdemli üstçavuşlardan, üstçavuş ve kıdemli üstçavuşluk rütbelerinde
bekleme süresinin toplam üçte biri kadar veya daha fazla kıt’a görevi yapmış
olanlar veya bu süreyi rütbe bekleme süresinin bitiminden bir yıl önce
tamamlayacak olanlar,
Belirlenir ve bu astsubaylar, sicil notu ortalaması en
yüksek olandan başlanarak rütbelerine göre kendi sınıfları içerisinde ayrı ayrı
sıralanırlar. Bu şekilde sıralanan astsubaylardan sicil notu ortalaması en
üstün olandan başlanmak suretiyle Kuvvet Komutanı, Jandarma Genel Komutanı veya
Sahil Güvenlik Komutanı tarafından uygun görülenler kendi sınıf mevcudunun;
muharip sınıflar için % 8’i, yardımcı sınıflar için % 4’ü oranında bir üst
rütbeye yükseltilebilirler.”
MADDE 11. – 926 sayılı Kanunun 107 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bunların yedeklik çağları, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesi hükümlerine tâbidir.”
MADDE 12. – 926 sayılı Kanunun 109 uncu maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“b) Subaylık için sınava müracaat tarihinde astsubaylığa nasıp tarihinden
itibaren almış olduğu mevcut sicil notlarının ortalaması, sicil tam notunun %
90 ve daha yukarısı olmak,”
“Astsubaylıktan subay olmaya engel haller aşağıda belirtilmiştir. Bu
fıkrada belirtilenler; cezaları ertelenmiş, para cezasına çevrilmiş, genel veya
özel af kanunları kapsamına girmiş, hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adlî
sicilden çıkartılmış olsalar da subay olamazlar:
a) Devletin şahsîyetine karşı işlenen suçlar ile basit ve nitelikli
zimmet, irtikâp, iftira, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı
kötüye kullanma, yalan yere tanıklık, yalan yere yemin, cürüm tasnii, ırza
geçmek, sarkıntılık, kız, kadın veya erkek kaçırmak, fuhşiyata tahrik, gayrî
tabiî mukarenet, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysite kırıcı
suçlar ile kaçakçılık, resmî ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırma
suçlarından birisinden mahkûm olmak,
b) Firar, amir veya üste fiilen taarruz, emre itaatsizlikte ısrar, üste
hakaret, mukavemet, fesat suçları ile 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 148
inci maddesinde belirtilen suçlardan birisinden mahkûm olmak,
c) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, (a) ve (b) bentlerinde sayılan
suçların dışındaki suçlardan askerî ve adlî mahkemeler, disiplin mahkemeleri
veya disiplin amirlerince toplam olarak 21 gün ve daha fazla hapis veya oda
hapsi cezası ile mahkûm olmak veya cezalandırılmak.
Açığa alınmayı gerektiren ya da yukarıdaki fıkranın (a) ve (b)
bentlerinde sayılan suçlardan gözetim altına alınanlar veya tutuklananlar veya
haklarında kamu davası açılanlar, bu durumlarının devamı süresince sınava
alınmazlar. Bunlar hakkında soruşturma emri verilmemesi veya hazırlık
soruşturması sonunda kovuşturmaya yer olmadığı kararı verilmesi veya yargılama
neticesine göre beraat etmeleri halinde, diğer şartları da haiz olmak kaydıyla
sınava kabul edilirler.”
MADDE 13. – 926 sayılı Kanunun 110 uncu maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bunlardan subay nasbedildikten sonra fakülte veya yüksekokul
bitirenlerin intibakı personelin fakülte, yüksekokul veya meslekyüksekokulunu
bitirdiğine dair resmî belgeyi ibraz edip müracaatını yaptığı tarihteki derece
ve kademelerine, 2 yıl süreli yükseköğrenim için 1 kademe, 3 yıl süreli
yükseköğrenim için 2 kademe, 4
yıl süreli yükseköğrenim için 1 derece ilave edilerek yapılır. 2 ve 3 yıl süreli
yükseköğrenimi tamamlayarak intibakları yapılmış olanların daha sonra lisans
öğrenimlerini tamamlamaları halinde intibak işlemleri bir defaya mahsus olmak
üzere tekrar yapılır. Yükseköğrenimden dolayı bir defadan fazla yapılan intibak
işlemleri toplamı 1 dereceden fazla olamaz. 5 yıl ve üzerindeki öğrenimlerin 4
yıldan fazlası için kademe verilmez.”
MADDE 14. – 926 sayılı Kanunun 117 nci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Hizmet ihtiyacının zorunlu kıldığı durumlarda, kadroda yazılı sınıf
yerine personelin kurmaylık veya özel niteliğine ilişkin atama kodu esas
alınabilir.”
MADDE 15. – 926 sayılı Kanunun 124 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 124. – Silâhlı Kuvvetlere (Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil
Güvenlik Komutanlığı dahil) mensup muvazzaf subay ve astsubaylar, Silâhlı
Kuvvetler içindeki hizmetlerden başka bir göreve verilemezler. Ancak, zorunlu
durumlarda Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak Bakanlar kurulu kararı ile
Silâhlı Kuvvetler kadrolarında gösterilmek ve aylık, ödenek, her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer malî ve sosyal hak ve yardımlarını ve istihkaklarını mevcut
hükümler çerçevesinde, kendi bağlı bulunduğu Bakanlık bütçesinden almak şartı
ile Silâhlı Kuvvetler dışındaki Devlet hizmetleri ile Türk Hava Kurumu
hizmetlerinde görevlendirilebilirler. Bu personelin görev süresi azamî iki yıl
olup, görevlendirme süresi Bakanlar Kurulu kararında belirtilir. Genelkurmay
Başkanlığının teklifi ile bu süre kısaltılabilir veya uzatılabilir. Görev
süresi uzatılmayan personel, yeni bir karara gerek kalmaksızın görev süresinin
sonunda Silâhlı Kuvvetlerdeki aslî görevine iade edilir.”
MADDE 16. – 926 sayılı Kanunun 137 nci maddesinin dördüncü fıkrasının
(c) bendinin birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Astsubaylar hakkındaki gösterge tabloları EK-VIII sayılı cetvelde
gösterilmiştir. Yükseköğrenim yapmış olan astsubayların intibakları; 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun Genel İdare Hizmetleri Sınıfında aynı yükseköğrenimi
bitirenler için tespit edilen derece ve kademelerden hizmete başlamış kabul
edilerek yapılır. Bu intibaklar personelin fakülte, yüksekokul veya meslek
yüksekokulunu bitirdiğine dair resmî belgeyi ibraz edip müracaatını yaptığı
tarihteki derece ve kademelerine, 2 yıl süreli yükseköğrenim için 1 kademe, 3
yıl süreli yükseköğrenim için 2 kademe, 4 yıl yükseköğrenim için 1 derece ilave
edilerek yapılır. 2 ve 3 yıl süreli yükseköğrenimini tamamlayarak intibakları
yapılmış olanların, daha sonra lisans öğrenimini tamamlamaları halinde intibak
işlemleri bir defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılır. Yükseköğrenimden dolayı
bir defadan fazla yapılan intibak işlemleri toplamı 1 dereceden fazla olamaz, 5
yıl ve üzerindeki öğrenimlerin 4 yıldan fazlası için kademe verilmez.”
MADDE 17. – 926 sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ek Madde 10. – Yabancı bir memlekette veya uluslararası kuruluşlarda
Genelkurmay Başkanlığının muvafakati ile görev alacak subay ve astsubaylara
Millî Savunma Bakanlığının (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığı için İçişleri Bakanlığının) teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı
ile 5 yıla kadar maaşsız izin verilebilir.
Birleşmiş Milletler Teşkilâtı ile Türkiye Cumhuriyetinin üye olduğu veya
imzaladığı anlaşmalarla taraf bulunduğu diğer uluslararası teşkilâtlar nezdinde
ateşkesi denetlemek üzere gözlemci sıfatıyla görev alan veya barış gücünde görevlendirilen
subay ve astsubaylara ise aynı usul ve süre ile maaşlı izin verilebilir. Bu
personele, görevlendirilen teşkilât tarafından yapılacak ödemelerin dışında,
ayrıca, aynı kararname ile tespit edilecek tutarda aylık ek ücret de
verilebilir.
Bu şekilde yabancı memleket veya uluslararası kuruluşlarda görevde geçen
süreler hizmetten sayılır ve emeklilik hakları ile 205 sayılı Ordu Yardımlaşma
Kurumu Kanununca sağlanan hakları, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 31 inci maddesi ve 205 sayılı Kanun hükümlerine uyulmak kaydı
ile saklı tutulur.”
MADDE 18. – 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.
“EK GEÇİCİ MADDE 79. – 109 ve 110 uncu maddelere göre astsubaylıktan
subaylığa nasbedilip, 2 Eylül 1993 tarihinden önce emekli olan subaylardan Ek-VII
sayılı cetvele göre maaş almakta olanlar, bu cetvelde bulundukları derece ve
kademelerine göre, 499 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile yeniden düzenlenen
Ek-VII sayılı cetvelin aylık gösterge tablosundaki aynı derece ve göstergeye
aktarılır. Derecesi emsali astsubayların derecesinden düşük olanlar, emsalinin
derecesine yükseltilerek daha önce kazanmış oldukları göstergeye intibak
ettirilirler.Bu şekilde astsubaylıktan subaylığa geçirilenlerin emekli
aylıkları, emsali astsubay emekli aylığından az olamaz. Bunlara geçmişe yönelik
aylık ve ikramiye farkı ödenmez.”
MADDE 19. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun 12 nci maddesinin (II) numaralı fıkrasının (j) bendinin
ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Fakülte ve yüksekokullarda kendi hesabına okuduktan sonra muvazzaf
subay nasbedilen veya askerlik hizmetini takiben muvazzaf subay nasbedilenler
ve astsubay sınıf okulu öğrencileri;”
MADDE 20. – 5434 sayılı Kanunun 31 inci maddesinin altıncı fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Harp okulları, fakülte ve yüksekokullar ile astsubay sınıf okullarında
her ne sebeple olursa olsun sınıf geçemeyen Silâhlı Kuvvetler mensubu askerî
öğrencilerin fazla öğrenim yılları fiilî hizmet müddetlerinden derhal indirilir.
Fakülte ve yüksekokulları kendi hesabına bitirdikten sonra veya askerlik
hizmetini takiben muvazzaf subay nasbedilenlerin, normal süreyi aşan öğrenim
süreleri fiilî hizmet müddetinden sayılmaz.”
MADDE 21. – 5434 sayılı Kanunun 44
üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Şu kadar ki, bunlar yazı ile istedikleri takdirde haklarında bu Kanun
hükümleri uygulanmaksızın malûllüklerinin mani olmadığı başka vazife ve
sınıflara nakil suretiyle tayinleri yapılmak üzere istifa etmiş sayılırlar.
Bunların, istifa etmiş sayıldıktan sonra dahi, bu Kanun hükümlerinin
uygulanmasını istemek hakları mahfuzdur. Ancak, kurumlarında başka vazife ve
sınıflara nakli mümkün olanlardan özel kanunlarına göre yükümlülük süresine
tâbi olanlar, bu yükümlülüklerini tamamlamadıkça veya malûliyetlerinin yeni
vazifelerine de mani olduğuna dair 50 nci madde uyarınca yeniden rapor
almadıkça bu haklarını kullanamazlar.”
MADDE 22. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 23. – Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ PERSONEL KANUNU İLE TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANU-NUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 7. – 926 sayılı Kanunun 50 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki (d) bendi
eklenmiştir.
“Kadrosuzluk, yetersizlik, disiplinsizlik, ahlakî durum
veya (d) bendindeki suçlardan hükümlülük nedeni ile aşağıda belirtilen esas ve
şartlar dahilinde subaylar hakkında Silâhlı Kuvvetlerden ayırma işlemi
yapılır.”
“d) Aşağıda belirtilen suçlardan hükümlü olma nedeniyle
ayırma :
Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa
uğramış olsalar bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, 1632 sayılı
Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasının az vahim hali
hariç basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı
veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlâk
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından hükümlü olan subaylar hakkında, hizmet sürelerine bakılmaksızın
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanır.”
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – 926 sayılı Kanunun 65 inci maddesinin (c)
bendinin (1) numaralı alt bendi ile (d) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“1. Yargılama sonunda beraatlerine, haklarındaki kamu
davasının her ne sebeple olursa olsun ortadan kaldırılmasına veya duruşmanın
tatiline veya davanın düşmesine veya kamu davasının reddine veya Türk Silâhlı
Kuvvetlerinden ilişiklerinin kesilmesini gerektirmeyecek şekilde
hükümlülüklerine karar verilenlerin açıkları, haklarındaki kararın kesinleşmesi
beklenmeksizin kaldırılır.”
“d) Hükmün aleyhe bozulması ve mahkemece bu bozmaya
uyulması veya duruşmanın tatiline dair kararın ortadan kalkması veya Türk
Silâhlı Kuvvetlerinden ilişkilerinin kesilmesini gerektirecek şekilde
hükümlülüklerine karar verilmesi hallerinde de (a) bendi hükmü uygulanır.”
MADDE 10. – Tasarının 9 uncu maddesi 10 uncu madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 11. – Tasarının 10 uncu maddesi 11 inci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. – 926 sayılı Kanunun 94 üncü maddesinin ilk
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki (c) bendi
eklenmiştir.
“Kadrosuzluk, yetersizlik, disiplinsizlik, ahlakî durum
veya (c) bendinde belirtilen suçlardan hükümlülük nedeni ile aşağıda belirtilen
esas ve şartlar dahilinde astsubaylar hakkında Silâhlı Kuvvetlerden ayırma
işlemi yapılır.”
“c) Aşağıda belirtilen suçlardan hükümlülükleri
ertelenen, para cezasına veya tedbire çevrilen veya affa uğrayanların
ayrılmaları :
Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa
uğramış olsalar bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, 1632 sayılı
Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasının az vahim hali
hariç, basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı
veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlâk
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından hükümlü olan astsubaylar hakkında, hizmet sürelerine bakılmaksızın
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanır.”
MADDE 13. – Tasarının 11 inci maddesi 13 üncü madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14. – Tasarının 12 nci maddesi 14 üncü madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15. – Tasarının 13 üncü maddesi 15 inci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16. – Tasarının 14 üncü maddesi 16 ncı madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 17. – Tasarının 15 inci maddesi 17 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18. – 926 sayılı Kanunun 126 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Silâhlı Kuvvetlerde gerekli uzmanlık dallarında ve
ihtiyaç duyulan branşlarda yurt içinde öğrenim için, general ve amirallere;
Genelkurmay Başkanlığınca, bu Kanun kapsamına giren diğer personelden;
Genelkurmay Başkanlığına bağlı olanlara Genelkurmay Başkanlığınca, Millî
Savunma Bakanlığına bağlı olanlara Millî Savunma Bakanlığınca, Kuvvet
Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığına bağlı olanlara ise Kuvvet
Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya Sahil Güvenlik Komutanlığınca,
özlük hakları saklı kalmak şartıyla, öğrenim süresi kadar izin verilebilir.”
MADDE 19. – 926 sayılı Kanunun 128 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Barışta ve savaşta hizmet yapamayacak şekilde
hastalanan subaylar ve astsubaylar, hastalıkları geçici veya geçici olup sekel
bırakan hastalıklardan ise, hastahanelerde geçen teşhis ve tedavi süreleri
hariç, ay ve gün hesabı ile her bir hastalığı için toplam olarak ve fiilen iki
yılı geçmemek üzere, nekahet tedavisi, istirahat ve hava değişimi işlemine tâbi
tutulurlar. Bu gibiler hakkında raporlar sağlık kurulunca verilir.
b) Kanser, her türlü kötü huylu tümör, verem, kronik
böbrek yetmezliği ile akıl ve ruh hastalıkları gibi uzun süreli bir tedaviye
ihtiyaç gösteren hastalığa yakalananlar, sağlık kurulları raporlarında
gösterilecek lüzum üzerine, toplam olarak ve fiilen üç yılı geçmemek şartı ile
tedavi, istirahat veya hava değişimine tâbi tutulabilirler.”
MADDE 20. – Tasarının 16 ncı maddesi 20 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 21. – Tasarının 17 nci maddesi 21 inci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 22. – Tasarının 18 inci maddesi 22 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 23. – Tasarının 19 uncu maddesi 23 üncü madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 24. – Tasarının 20 nci maddesi 24 üncü madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 25. – Tasarının 21 inci maddesi 25 inci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 26. – Tasarının 22 nci maddesi 26 ncı madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 27. – Tasarının 23 üncü maddesi 27 nci madde
olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Devlet Bahçeli |
|
|
|
Başbakan
V. |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı V. |
Dışişleri
BakanıV. |
|
Prof. Dr. T. Toskay |
S. Oral |
H. H. Özkan |
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M.C. Ersümer |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|