Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 609)

 

Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair 626 Sayılı Kanun Hükmünde

Kararname ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/758)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                5.10.2000

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1/466/4648

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” bugünkü Resmî Gazete’de yayımlanmış ve Anayasa’nın 91 inci maddesi uyarınca bir sureti ekli olarak gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türkiye, Birleşmiş Milletler Teşkilâtının kurucu üyelerinden birisi olarak, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesini ilk onaylayan ülkeler arasında yer almış, insan hakları konusundaki tüm Avrupa sözleşmeleri ile Birleşmiş Milletler çerçevesinde yapılan önemli sözleşmelerin büyük bölümüne taraf olmuştur. Bu sözleşmeler, Anayasada da öngörüldüğü üzere Türk hukuk sisteminin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir.

İnsan hakları ve temel özgürlükler alanında diğer demokrasilerle aynı değer ve amaçları paylaşan Türkiye’de, insan hakları standartlarının en yüksek düzeye getirilmesi amacıyla son yıllarda birçok önemli adım atılmıştır.

Başbakanlığın 9.4.1997 tarihli ve 1997/17 sayılı Genelgesiyle oluşturulan İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu, Türkiye’de insan haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir anlayışla korunması ve geliştirilmesi amacıyla bugüne kadar önemli çalışmalar yapmıştır.

Diğer taraftan, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun 20.12.1993 tarihinde kabul ettiği 48/134 sayılı Kararda, insan haklarının korunması ve geliştirilmesi amacıyla ulusal kuruluşların önemi vurgulanarak, üye ülkelere bu tür kurumları kurmaları ve mevcutları güçlendirmeleri çağrısında bulunulmuştur. Müteakiben, gerek Birleşmiş Milletler gerek Avrupa Konseyi çerçevesinde gerçekleştirilen çeşitli toplantılarda bu kurumların gerekli yasal düzenlemelerle yaygınlaştırılmalarının ve güçlendirilmelerinin ve kurumlar arasında iletişim sağlanmasının önemi dile getirilmiştir. Bu çağrılar doğrultusunda başta Avrupa ülkeleri olmak üzere çeşitli ülkelerde bu tür kurumların sayısının giderek artmakta ve aralarındaki iletişim ağının güçlenmekte olduğu gözlenmektedir.

21 inci yüzyıla girilirken demokrasimizin eksikliklerini gidermeyi, insan haklarını geliştirmeyi, düşünce özgürlüğünü genişletmeyi programında öncelikli görevleri arasında sayan 57 nci Hükümetin bu taahhüdü doğrultusunda sürdürülen çalışmalara yeni bir ivme kazandırmak, uluslararası camiadaki bu gelişmeleri gerektiği şekilde değerlendirmek, Avrupa Birliği adaylık sürecinde Kopenhag Siyasî Kriterleri ile ilgili çalışmaları koordine etmek ve izlemek üzere, insan hakları alanında yeni bir yapılanmaya gidilmesinde yarar görülmüştür.

Bu çerçevede;

a) Başbakanlık teşkilâtı içinde anahizmet birimlerinden biri olarak İnsan Hakları Başkanlığının oluşturulması,

b) Daha önce genelgeyle oluşturulan İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulunun kanunî bir statüye kavuşturulması,

c) İnsan hakları alanında ilgili Devlet kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak amacıyla İnsan Hakları Danışma Kurulunun oluşturulması,

d) İnsan hakları ihlâli iddialarının azaltılmasını ve son bulmasını sağlamak amacıyla insan hakları ihlali iddialarını araştırmak üzere heyetlerin oluşturulması,

öngörülmektedir.

Kanun Hükmünde Kararname ile, bu düzenlemeleri gerçekleştirmek amacıyla 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda gerekli değişiklikler yapılmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, 10.10.1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 7 nci maddesinde sayılan anahizmet birimlerine İnsan Hakları Başkanlığı eklenmektedir.

Madde 2. – Madde ile, İnsan Hakları Başkanlığının görevleri düzenlenmektedir.

Madde 3. – Madde ile, Başbakanlık Merkez Teşkilâtı cetvelinin Anahizmetler Birimleri bölümüne 13 üncü birim olarak İnsan Hakları Başkanlığı eklenmiştir.

Madde 4. – Bu madde ile, 3056 sayılı Kanuna dört madde eklenmiştir.

Ek 4 üncü madde ile insan haklarının korunmasına ve geliştirilmesine yönelik idarî ve kanunî tedbirlere ilişkin çalışmalar yapmak, Başbakanlık ve bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları arasında koordinasyonu sağlamak, insan hakları konusunda tavsiyelerde bulunmak üzere, İnsan Hakları Üst Kurulu kurulmuştur. Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanının başkanlığında Başbakanlık, Adalet, İçişleri, Dışişleri, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıklarının müsteşarlarından oluşturulan bu Kurulun sekreterya görevinin İnsan Hakları Başkanlığınca yürütülmesi benimsenmiştir.

Ayrıca, bu Kurulun alt çalışma grupları ve komisyonlar kurabileceği öngörülerek Üst Kurul üyesi bakanlıklar dışındaki kişilerden de yararlanma olanağı getirilmiştir.

Ek 5 inci madde ile, İnsan haklarına ilişkin olarak sivil toplum kuruluşları ile ilgili Devlet kuruluşları arasında iletişimi sağlamak, ulusal ve uluslararası alanda insan hakları konularında danışma görevi yürütmek üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanına bağlı olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu oluşturulmuştur. Bu Kurul ile sivil toplum kuruluşlarının insan hakları alanında yapılması gereken çalışmalarla ilgili önerilerinin ve katkılarının alınması amaçlanmaktadır.

Ayrıca, Danışma Kurulunun oluşturulmasıyla, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Konseyinin bu tür kurulların oluşturulması yönünde yaptığı çağrılar da karşılanmış olmaktadır.

Danışma Kurulunun, insan hakları ile ilgili bazı bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri, sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları ve çalışmaları bulunan kişilerden oluşturulması benimsenmiştir. Danışma Kuruluna kendi üyeleri arasından seçeceği bir başkanın başkanlık edeceği hükme bağlanmıştır. Danışma Kurulunun giderlerinin Başbakanlık bütçesinden karşılanması ve sekretaryasının İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilmesi öngörülmüştür.

Ek 6 ncı madde ile, insan hakları ihlâli iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere, Üst Kurul üyesi bakanlıkların temsilcileri ve insan hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları arasından Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanınca belirlenecek en az beş kişiden meydana gelen heyetlerin oluşturulması öngörülmüştür. İnceleme ve araştırma yapılacak yer ve konunun özelliğine göre belirlenecek bu heyetler, inceleme ve araştırma sonucu hazırlayacakları raporu kendilerini görevlendiren makama sunarak, heyet başkan ve üyelerinin yaptıkları çalışmalar ve raporları hakkında herhangi bir açıklamada bulunmaması amaçlanmaktadır.

Heyetlere, Başbakanlık temsilcisinin başkanlık edeceği, sekretarya hizmetlerinin İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirileceği ve giderlerinin de Başbakanlık bütçesinden karşılanacağı öngörülmüştür.

Heyetlerin, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanının onayı ile ani ve planlı olarak insan hakları ihlâli iddiaları ile ilgili inceleme ve araştırma yapmalarıyla insan hakları ihlâli iddialarının azaltılması ve sona erdirilmesi amaçlanmaktadır.

Ek 7 nci madde ile, Başkanlığın kendisine verilen görevleri yerine getirebilmesi için ihtiyaç duyulan kadrolar ihdas edilmiştir.

Madde 5. – Bu madde ile 3056 sayılı Kanuna iki geçici madde eklenmiştir.

Geçici 6 ncı madde ile, İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu Sekreteryasında Üst Kurul üyesi bakanlıklardan geçici görevli olarak gelen ve halen çalışmakta olan personelin insan hakları konusunda belirli bir deneyim kazanmış olmaları nedeniyle, istekleri halinde mükteseplerine ve öğrenim durumlarına uygun kadrolara, kurumların muvafakatı da alınarak sınav şartı aranmaksızın bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içinde atanabilmelerine olanak sağlanmıştır.

Geçici 7 nci madde ile, İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları ihlâli iddialarını araştırmak üzere oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve işleyişleri ile ilgili usul ve esasların bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren Başbakanlıkça dört ay içerisinde çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenmesi amaçlanmıştır.

Madde 6. – Yürürlük maddesidir.

Madde 7. – Yürütme maddesidir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu

Esas No. : 1/758         9.2.2001

Karar No. : 25

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan, 5.10.2000 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan ve Anayasanın 91 inci maddesi gereğince aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunularak yürürlüğe giren “Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” (KHK 626), Başkanlıkça 11.10.2000 tarihinde tâli komisyon olarak Anayasa Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Sözkonusu Kanun Hükmünde Kararname, Komisyonumuzun 6.2.2001 tarihinde yaptığı 27 nci birleşimde Hükümeti temsilen Çevre Bakanı Fevzi Aytekin ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; İnsan Hakları Evrensel Bildirgesini ilk onaylayan ülkeler arasında yer alan Türkiye; insan hakları konusundaki tüm Avrupa sözleşmeleri ile Birleşmiş Milletler çerçevesinde yapılan önemli sözleşmelerin büyük bölümüne taraf olmuştur. İnsan hakları ve temel özgürlükler alanında diğer demokrasilerle aynı değer ve amaçları paylaşan Ülkemizde, insan hakları standartlarının en yüksek düzeye getirilmesi hususunda son yıllarda önemli gelişmeler sağlamıştır. İnsan haklarında sağlanan bu gelişmeleri kalıcı kılmak amacıyla, Birleşmiş Milletlerin insan haklarının korunması ve geliştirilmesinde ulusal kuruluşların önemini vurgulayan ve bu tür kuruluşların kurulması ve mevcutların güçlendirilmesi yönündeki tavsiye kararını da dikkate alarak, bu kurumların gerekli yasal düzenlemelerle yaygınlaştırılmaları, güçlendirilmeleri ve kurumlar arasında iletişim sağlanması gittikçe önem kazanmıştır. Diğer taraftan Avrupa Birliği adaylık sürecinde Kopenhag Siyasî Kriterleri ile ilgili çalışmaları koordine etmek ve izlemek üzere, insan hakları alanında yeni bir yapılanmaya gidilmesi yararlı görülmektedir.

1997 tarihinde Başbakanlık Genelgesi ile oluşturulan İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulunun yasal bir statüye kavuşturulması yanında, ülkemizde insan haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir anlayışla korunması ve geliştirilmesine yönelik olarak, 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, 5.10.2000 tarihli ve 626 sayılı “Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” çıkarılmıştır. Ancak, sözkonusu Kanun Hükmünde Kararname, 4588 sayılı Yetki Kanununun Anayasaya aykırı görülerek iptal edilmesinden dolayı, Anayasal dayanaktan yoksun kalması nedeniyle Anayasa Mahkemesinin 8.11.2000 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 2000/32 sayılı kararı ile iptal edilmiştir. Anayasa mahkemesi, 626 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin iptal edilmesi ile ortaya çıkacak hukuksal boşluğun kamu yararını ihlal edici nitelikte olacağını dikkate alarak, Anayasanın 153 üncü maddesi ile 2949 sayılı Kanunun 53 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde iptal kararının Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir. Bu nedenle, gerek Anayasa Mahkemesi kararı, gerekse uluslararası yükümlülüklerimiz doğrultusunda Kanun Hükmünde Kararnamenin ivedilikle kanunlaştırılması zarureti hasıl olmuştur.

Kanun Hükmünde Kararname ile; 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda;

– Başbakanlık teşkilâtı içinde ana hizmet birimi olarak “İnsan Hakları Başkanlığı”nın oluşturulmasına,

– Daha önce Başbakanlık genelgesiyle oluşturulan “İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu”nun yasal bir statüye kavuşturulmasına,

– İnsan haklarına ilişkin olarak, Devlet kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını kapsayan ulusal ve uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak üzere “İnsan Hakları Danışma Kurulu”nun oluşturulmasına,

– İnsan hakları ihlali iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere; ilgili Devlet kuruluşları ile insan hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları temsilcilerinden müteşekkil heyetlerin oluşturulabilmesine olanak sağlanmasına,

İlişkin düzenlemeler yapılması öngörülmektedir.

Geneli üzerinde yapılan müzakereler esnasında, Kanun Hükmünde Kararname ile öngörülen düzenlemelerin, 2000’li yıllarda insan haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir anlayışla korunması ve geliştirilmesine önemli katkıları sağlayacağı, esasında insan hakları ile ilgili kuruluşların yasal bir statüye kavuşturulmasında geç kalındığı, bu nedenle getirilen düzenlemelerin olumlu karşılandığı şeklindeki olumlu görüşleri müteakip Kanun Hükmünde kararname ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Kanun Hükmünde Kararnamenin;

– 3056 sayılı Kanuna ek maddeler eklenmesini öngören çerçeve 4 üncü maddesine bağlı ek 4 üncü maddesine; İnsan Hakları Üst Kurulunda yer alacak kuruluş temsilcileri arasına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Müsteşarının da dahil edilmesi suretiyle,

– 3056 sayılı Kanuna geçici maddeler eklenmesini öngören çerçeve 5 inci maddesine bağlı geçici 6 ve 7 nci madelerinin; kanunların hazırlanmasında uygulanacak esas ve usuller doğrultusunda, bu Kanunun geçici 1 ve 2 nci madeleri olarak metne eklenmesi ve geçici 1 inci maddesinde yer alan “atanmaya ilişkin niteliklere” açıklık getirmek amacıyla maddeye 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa atıfta bulunan bir ibarenin eklenmesi suretiyle,

– Diğer maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) ve (2) sayılı listeler Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Ayrıca, kanunların hazırlanmasında uygulanacak esas ve usuller doğrultusunda, Kanun Hükmünde Kararnamenin başlığı yeniden düzenlenmiş ve metinde geçen “Kanun Hükmünde Kararname” ibareleri “Kanun” olarak değiştirilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir M. Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Necati Yöndar

Hayati Korkmaz

 

Balıkesir

Bingöl

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

 

Bursa

Çankırı

Çankırı

 

Üye

Üye

Üye

 

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

Metin Kalkan

 

Erzurum

Eskişehir

Hatay

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Dönen

Ali Er

Masum Türker

 

Hatay

İçel

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Nesrin Nas

Celal Adan

Hasan Çalış

 

İstanbul

İstanbul

Karaman

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

 

Kars

Kastamonu

Kırklareli

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Köse

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

 

Kocaeli

Mardin

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

 

Sakarya

Sakarya

Samsun

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

 

Samsun

Tokat

Tunceli

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

BAŞBAKANLIK TEŞKİLÂTI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN HÜKMÜNDE

 KARARNAME

 

 

 

 

 

Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda değişiklik yapılması; 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulunca 20.9.2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.

MADDE 1. – 10.10.1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 7 nci maddesine aşağıdaki (m) bendi eklenmiştir.

"m) İnsan Hakları Başkanlığı."

MADDE 2. – 3056 sayılı Kanunun mülga 17/A maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

"İnsan Hakları Başkanlığı

Madde 17/A – İnsan Hakları Başkanlığının görevleri şunlardır :

a) İnsan hakları ile ilgili konularda görevli kuruluşlarla sürekli temas halinde bulunmak ve bu kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak,

b) İnsan hakları konusundaki mevzuat hükümlerinin uygulanmasını izlemek, izleme sonuçlarını değerlendirmek, uygulamada ve mevzuatta görülen aksaklıkların giderilmesi ve Türkiye'nin ulusal mevzuatının insan hakları alanında taraf olduğu uluslararası belgelerle uyumlu hale getirilmesi doğrultusunda yapılacak çalışmaları koordine etmek ve bu konularla ilgili önerilerde bulunmak,

c) Kamu kurum ve kuruluşlarının hizmet öncesi staj ve hizmet içi insan hakları eğitim programlarının uygulanmasını izlemek, değerlendirmek ve koordine etmek,

d) İnsan hakları ihlâli iddiaları ile ilgili başvuruları incelemek ve araştırmak, inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek ve alınabilecek önlemlere ilişkin çalışmaları koordine etmek,

e) Başbakanlığın koordinatörlüğünde görevleriyle ilgili konularda teşkil edilen kurullara sekretarya hizmeti yapmak,

f) Makamca verilen benzeri görevleri yapmak."

MADDE 3. – 3056 sayılı Kanunun eki "Başbakanlık Merkez Teşkilâtı" cetvelinin "Anahizmetler Birimleri" bölümüne "13. İnsan Hakları Başkanlığı" ibaresi eklenmiştir.

MADDE 4. – 3056 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

"EK MADDE 4. – İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesine yönelik idarî ve kanunî düzenlemelere ilişkin çalışmalar yapmak ve Başbakanlık ve bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşları için insan hakları konusunda tavsiye kararları vermek üzere; Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının başkanlığında, Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı müsteşarlarının katılımıyla İnsan Hakları Üst Kurulu oluşturulmuştur. Üst Kurul, gerekli gördüğü takdirde ilgili kamu kuruluşları ile özel kuruluşların temsilcilerini toplantılarına katılmaya davet edebilir ve belirleyeceği konularda komisyonlar ve çalışma grupları kurabilir. Üst Kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir.

 

EK MADDE 5. – İnsan haklarına ilişkin olarak ilgili Devlet kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını kapsayan ulusal ve uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu oluşturulmuştur. Danışma Kurulu, insan hakları ile ilgili bakanlık, kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri, insan hakları alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları ve çalışmaları bulunan kişilerden oluşur. Danışma Kuruluna, kendi üyeleri arasından seçeceği bir başkan başkanlık eder. Danışma Kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Danışma Kurulunun giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.

EK MADDE 6. – İnsan hakları ihlâli iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak heyetler oluşturulur. Heyetler; Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı temsilcileri ile insan hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları arasından inceleme ve araştırma yeri ve konusuna göre Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca beş kişiden az olmamak üzere belirlenir. Heyetlere Başbakanlık temsilcisi başkanlık eder ve sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Heyetlerde görev alacak bakanlık temsilcileri kurumlarınca, kişi ve meslek kuruluşları ise Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca belirlenir. Heyetler, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının onayı ile inceleme ve araştırma yaparlar ve inceleme ve araştırma sonuçlarını bir rapor halinde görevlendiren makama sunarlar. Heyetlerin giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.

EK MADDE 7. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilmiş ve Başbakanlık merkez teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Başbakanlık bölümüne eklenmiştir."

MADDE 5. – 3056 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 6. – İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu Sekretaryasında Üst Kurul üyesi bakanlıklardan geçici görevli olarak gelen ve halen çalışmakta olan personel, müracaat etmek ve atanmaya ilişkin nitelikleri taşımaları kaydıyla, ilgili kurumların muvafakatı ile mükteseplerine ve öğrenim durumlarına uygun kadrolara bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içerisinde atanırlar.

 

GEÇİCİ MADDE 7. – İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları ihlâli iddialarını araştırmak üzere oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve işleyişleri ile ilgili usul ve esaslar, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren dört ay içerisinde Başbakanlıkça çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir."

MADDE 6. – Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7. – Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

BAŞBAKANLIK TEŞKİLÂTI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ İLE GENEL KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN EKİ CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 1. – Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2. – Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 3. – Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 4. – 3056 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.

“EK MADDE 4. – İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesine yönelik idarî ve kanunî düzenlemelere ilişkin çalışmalar yapmak ve Başbakanlık ve bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşları için insan hakları konusunda tavsiye kararları vermek üzere; Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının başkanlığında, Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı müsteşarlarının katılımıyla İnsan Hakları Üst Kurulu oluşturulmuştur. Üst Kurul, gerekli gördüğü takdirde ilgili kamu kuruluşları ile özel kuruluşların temsilcilerini toplantılarına katılmaya davet edebilir ve belirleyeceği konularda komisyonlar ve çalışma grupları kurabilir. Üst Kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir.

EK MADDE 5. – İnsan haklarına ilişkin olarak ilgili Devlet kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını kapsayan ulusal ve uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu oluşturulmuştur. Danışma Kurulu, insan hakları ile ilgili bakanlık, kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri, insan hakları alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları ve çalışmaları bulunan kişilerden oluşur. Danışma Kuruluna, kendi üyeleri arasından seçeceği bir başkan başkanlık eder. Danışma Kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Danışma Kurulunun giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.

EK MADDE 6. – İnsan hakları ihlâli iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak heyetler oluşturulur. Heyetler; Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı temsilcileri ile insan hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları arasından inceleme ve araştırma yeri ve konusuna göre Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca beş kişiden az olmamak üzere belirlenir. Heyetlere Başbakanlık temsilcisi başkanlık eder ve sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Heyetlerde görev alacak bakanlık temsilcileri kurumlarınca, kişi ve meslek kuruluşları ise Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca belirlenir. Heyetler, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının onayı ile inceleme ve araştırma yaparlar ve inceleme ve araştırma sonuçlarını bir rapor halinde görevlendiren makama sunarlar. Heyetlerin giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.

EK MADDE 7. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilmiş ve Başbakanlık merkez teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Başbakanlık bölümüne eklenmiştir."

 

 

GEÇİCİ MADDE 1. – İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu Sekretaryasında Üst Kurul üyesi bakanlıklardan geçici görevli olarak gelen ve halen çalışmakta olan personel, müracaat etmek ve atanmaya ilişkin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68/B maddesindeki nitelikleri taşımaları kaydıyla, ilgili kurumların muvafakatı ile mükteseplerine ve öğrenim durumlarına uygun kadrolara bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içerisinde atanırlar.

GEÇİCİ MADDE 2. – İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları ihlâli iddialarını araştırmak üzere oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve işleyişleri ile ilgili usul ve esaslar, bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren dört ay içerisinde Başbakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

Ahmet Necdet Sezer

 

 

 

 

Cumhurbaşkanı

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

 

M. İ. Talay

F. Bal

Prof. Dr. H. S. Türk

 

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı V.

Dışişleri Bakanı V.

 

 

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

S. Oral

H. H. Özkan

 

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı V.

 

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. T. Toskay

A. K. Tanrıkulu

 

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

 

F. Aytekin

 

 

KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEYE EKLİ LİSTELER

(1) SAYILI LİSTE

KURUMU : BAŞBAKANLIK

TEŞKİLÂTI : MERKEZ

İPTAL EDİLEN KADROLARIN

                                                 KADRO               SERBEST            TUTULAN

SINIFI     UNVANI             DERECESİ KADRO AD. KADRO AD.               TOPLAM

GİH

Memur

5

3

3

GİH

Memur

6

1

1

GİH

Memur

9

2

2

GİH

Memur

10

1

1

GİH

Veri Hazırlama ve

 

 

 

 

 

Kontrol İşletmeni

5

2

2

GİH

Veri Hazırlama ve

 

 

 

 

 

Kontrol İşletmeni

6

1

1

GİH

Veri Hazırlama ve

 

 

 

 

 

Kontrol İşletmeni

7

1

1

GİH

Veri Hazırlama ve

 

 

 

 

 

Kontrol İşletmeni

 9

  1 

  1 

 

                      Toplam

 

12

 

12

 

(2) SAYILI LİSTE

KURUMU : BAŞBAKANLIK

TEŞKİLÂTI : MERKEZ

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

                                                 KADRO               SERBEST            TUTULAN

SINIFI

UNVANI

DERECESİ

KADRO AD.

KADRO AD.

TOPLAM

GİH

Başkan

1

1

1

GİH

Şube Müdürü

1

1

1

GİH

Şube Müdürü

2

1

1

GİH

Şube Müdürü

3

2

2

GİH

Araştırmacı

1

1

1

GİH

Araştırmacı

2

1

1

GİH

Araştırmacı

3

1

1

GİH

Araştırmacı

4

2

2

GİH

Mütercim

5

1

1

GİH

Mütercim

6

  1 

  1 

 

                      Toplam

 

12

 

12

 

SIRA SAYISI 609’UN SONU