Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 609)
Başbakanlık
Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair 626 Sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ve
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/758)
T.C.
Başbakanlık 5.10.2000
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1/466/4648
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Başbakanlık
Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” bugünkü Resmî
Gazete’de yayımlanmış ve Anayasa’nın 91 inci maddesi uyarınca bir sureti ekli
olarak gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye, Birleşmiş Milletler Teşkilâtının kurucu
üyelerinden birisi olarak, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesini ilk onaylayan
ülkeler arasında yer almış, insan hakları konusundaki tüm Avrupa sözleşmeleri
ile Birleşmiş Milletler çerçevesinde yapılan önemli sözleşmelerin büyük
bölümüne taraf olmuştur. Bu sözleşmeler, Anayasada da öngörüldüğü üzere Türk
hukuk sisteminin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir.
İnsan hakları ve temel özgürlükler alanında diğer
demokrasilerle aynı değer ve amaçları paylaşan Türkiye’de, insan hakları
standartlarının en yüksek düzeye getirilmesi amacıyla son yıllarda birçok
önemli adım atılmıştır.
Başbakanlığın 9.4.1997 tarihli ve 1997/17 sayılı
Genelgesiyle oluşturulan İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu, Türkiye’de insan
haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir anlayışla korunması ve
geliştirilmesi amacıyla bugüne kadar önemli çalışmalar yapmıştır.
Diğer taraftan, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun
20.12.1993 tarihinde kabul ettiği 48/134 sayılı Kararda, insan haklarının
korunması ve geliştirilmesi amacıyla ulusal kuruluşların önemi vurgulanarak,
üye ülkelere bu tür kurumları kurmaları ve mevcutları güçlendirmeleri
çağrısında bulunulmuştur. Müteakiben, gerek Birleşmiş Milletler gerek Avrupa
Konseyi çerçevesinde gerçekleştirilen çeşitli toplantılarda bu kurumların
gerekli yasal düzenlemelerle yaygınlaştırılmalarının ve güçlendirilmelerinin ve
kurumlar arasında iletişim sağlanmasının önemi dile getirilmiştir. Bu çağrılar
doğrultusunda başta Avrupa ülkeleri olmak üzere çeşitli ülkelerde bu tür
kurumların sayısının giderek artmakta ve aralarındaki iletişim ağının
güçlenmekte olduğu gözlenmektedir.
21 inci yüzyıla girilirken demokrasimizin
eksikliklerini gidermeyi, insan haklarını geliştirmeyi, düşünce özgürlüğünü
genişletmeyi programında öncelikli görevleri arasında sayan 57 nci Hükümetin bu
taahhüdü doğrultusunda sürdürülen çalışmalara yeni bir ivme kazandırmak,
uluslararası camiadaki bu gelişmeleri gerektiği şekilde değerlendirmek, Avrupa
Birliği adaylık sürecinde Kopenhag Siyasî Kriterleri ile ilgili çalışmaları
koordine etmek ve izlemek üzere, insan hakları alanında yeni bir yapılanmaya
gidilmesinde yarar görülmüştür.
Bu çerçevede;
a) Başbakanlık teşkilâtı içinde anahizmet birimlerinden
biri olarak İnsan Hakları Başkanlığının oluşturulması,
b) Daha önce genelgeyle oluşturulan İnsan Hakları
Koordinatör Üst Kurulunun kanunî bir statüye kavuşturulması,
c) İnsan hakları alanında ilgili Devlet kuruluşları ile
sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak amacıyla İnsan Hakları
Danışma Kurulunun oluşturulması,
d) İnsan hakları ihlâli iddialarının azaltılmasını ve
son bulmasını sağlamak amacıyla insan hakları ihlali iddialarını araştırmak
üzere heyetlerin oluşturulması,
öngörülmektedir.
Kanun Hükmünde Kararname ile, bu düzenlemeleri
gerçekleştirmek amacıyla 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda gerekli
değişiklikler yapılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, 10.10.1984 tarihli ve 3056 sayılı
Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulü Hakkında Kanunun 7 nci maddesinde sayılan anahizmet birimlerine İnsan
Hakları Başkanlığı eklenmektedir.
Madde 2. – Madde ile, İnsan Hakları Başkanlığının
görevleri düzenlenmektedir.
Madde 3. – Madde ile, Başbakanlık Merkez Teşkilâtı
cetvelinin Anahizmetler Birimleri bölümüne 13 üncü birim olarak İnsan Hakları
Başkanlığı eklenmiştir.
Madde 4. – Bu madde ile, 3056 sayılı Kanuna dört madde
eklenmiştir.
Ek 4 üncü madde ile insan haklarının korunmasına ve
geliştirilmesine yönelik idarî ve kanunî tedbirlere ilişkin çalışmalar yapmak,
Başbakanlık ve bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları arasında koordinasyonu
sağlamak, insan hakları konusunda tavsiyelerde bulunmak üzere, İnsan Hakları
Üst Kurulu kurulmuştur. Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanının
başkanlığında Başbakanlık, Adalet, İçişleri, Dışişleri, Millî Eğitim ve Sağlık
bakanlıklarının müsteşarlarından oluşturulan bu Kurulun sekreterya görevinin
İnsan Hakları Başkanlığınca yürütülmesi benimsenmiştir.
Ayrıca, bu Kurulun alt çalışma grupları ve komisyonlar
kurabileceği öngörülerek Üst Kurul üyesi bakanlıklar dışındaki kişilerden de
yararlanma olanağı getirilmiştir.
Ek 5 inci madde ile, İnsan haklarına ilişkin olarak
sivil toplum kuruluşları ile ilgili Devlet kuruluşları arasında iletişimi
sağlamak, ulusal ve uluslararası alanda insan hakları konularında danışma
görevi yürütmek üzere, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanına bağlı
olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu oluşturulmuştur. Bu Kurul ile sivil toplum
kuruluşlarının insan hakları alanında yapılması gereken çalışmalarla ilgili
önerilerinin ve katkılarının alınması amaçlanmaktadır.
Ayrıca, Danışma Kurulunun oluşturulmasıyla, Birleşmiş
Milletler ve Avrupa Konseyinin bu tür kurulların oluşturulması yönünde yaptığı
çağrılar da karşılanmış olmaktadır.
Danışma Kurulunun, insan hakları ile ilgili bazı
bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri,
sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları ve çalışmaları
bulunan kişilerden oluşturulması benimsenmiştir. Danışma Kuruluna kendi üyeleri
arasından seçeceği bir başkanın başkanlık edeceği hükme bağlanmıştır. Danışma
Kurulunun giderlerinin Başbakanlık bütçesinden karşılanması ve sekretaryasının
İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilmesi öngörülmüştür.
Ek 6 ncı madde ile, insan hakları ihlâli iddialarını
yerinde incelemek ve araştırmak üzere, Üst Kurul üyesi bakanlıkların
temsilcileri ve insan hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek
kuruluşları arasından Başbakanın görevlendireceği bir Devlet bakanınca
belirlenecek en az beş kişiden meydana gelen heyetlerin oluşturulması
öngörülmüştür. İnceleme ve araştırma yapılacak yer ve konunun özelliğine göre
belirlenecek bu heyetler, inceleme ve araştırma sonucu hazırlayacakları raporu
kendilerini görevlendiren makama sunarak, heyet başkan ve üyelerinin yaptıkları
çalışmalar ve raporları hakkında herhangi bir açıklamada bulunmaması
amaçlanmaktadır.
Heyetlere, Başbakanlık temsilcisinin başkanlık edeceği,
sekretarya hizmetlerinin İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirileceği ve
giderlerinin de Başbakanlık bütçesinden karşılanacağı öngörülmüştür.
Heyetlerin, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet
bakanının onayı ile ani ve planlı olarak insan hakları ihlâli iddiaları ile
ilgili inceleme ve araştırma yapmalarıyla insan hakları ihlâli iddialarının
azaltılması ve sona erdirilmesi amaçlanmaktadır.
Ek 7 nci madde ile, Başkanlığın kendisine verilen
görevleri yerine getirebilmesi için ihtiyaç duyulan kadrolar ihdas edilmiştir.
Madde 5. – Bu madde ile 3056 sayılı Kanuna iki geçici
madde eklenmiştir.
Geçici 6 ncı madde ile, İnsan Hakları Koordinatör Üst
Kurulu Sekreteryasında Üst Kurul üyesi bakanlıklardan geçici görevli olarak
gelen ve halen çalışmakta olan personelin insan hakları konusunda belirli bir
deneyim kazanmış olmaları nedeniyle, istekleri halinde mükteseplerine ve
öğrenim durumlarına uygun kadrolara, kurumların muvafakatı da alınarak sınav
şartı aranmaksızın bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden
itibaren iki ay içinde atanabilmelerine olanak sağlanmıştır.
Geçici 7 nci madde ile, İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan
Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları ihlâli iddialarını araştırmak üzere
oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve işleyişleri ile ilgili usul ve
esasların bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren
Başbakanlıkça dört ay içerisinde çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenmesi
amaçlanmıştır.
Madde 6. – Yürürlük maddesidir.
Madde 7. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas No. : 1/758 9.2.2001
Karar No. : 25
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği
yetkiye dayanılarak hazırlanan, 5.10.2000 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan
ve Anayasanın 91 inci maddesi gereğince aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunularak yürürlüğe giren “Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname” (KHK 626), Başkanlıkça 11.10.2000
tarihinde tâli komisyon olarak Anayasa Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilmiştir. Sözkonusu Kanun Hükmünde Kararname,
Komisyonumuzun 6.2.2001 tarihinde yaptığı 27 nci birleşimde Hükümeti temsilen
Çevre Bakanı Fevzi Aytekin ile Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; İnsan Hakları Evrensel Bildirgesini ilk
onaylayan ülkeler arasında yer alan Türkiye; insan hakları konusundaki tüm
Avrupa sözleşmeleri ile Birleşmiş Milletler çerçevesinde yapılan önemli
sözleşmelerin büyük bölümüne taraf olmuştur. İnsan hakları ve temel özgürlükler
alanında diğer demokrasilerle aynı değer ve amaçları paylaşan Ülkemizde, insan
hakları standartlarının en yüksek düzeye getirilmesi hususunda son yıllarda
önemli gelişmeler sağlamıştır. İnsan haklarında sağlanan bu gelişmeleri kalıcı
kılmak amacıyla, Birleşmiş Milletlerin insan haklarının korunması ve
geliştirilmesinde ulusal kuruluşların önemini vurgulayan ve bu tür kuruluşların
kurulması ve mevcutların güçlendirilmesi yönündeki tavsiye kararını da dikkate
alarak, bu kurumların gerekli yasal düzenlemelerle yaygınlaştırılmaları,
güçlendirilmeleri ve kurumlar arasında iletişim sağlanması gittikçe önem
kazanmıştır. Diğer taraftan Avrupa Birliği adaylık sürecinde Kopenhag Siyasî
Kriterleri ile ilgili çalışmaları koordine etmek ve izlemek üzere, insan
hakları alanında yeni bir yapılanmaya gidilmesi yararlı görülmektedir.
1997 tarihinde Başbakanlık Genelgesi ile oluşturulan
İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulunun yasal bir statüye kavuşturulması
yanında, ülkemizde insan haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir
anlayışla korunması ve geliştirilmesine yönelik olarak, 29.6.2000 tarihli ve
4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, 5.10.2000 tarihli ve 626
sayılı “Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Hükmünde Kararname” çıkarılmıştır. Ancak, sözkonusu Kanun Hükmünde Kararname,
4588 sayılı Yetki Kanununun Anayasaya aykırı görülerek iptal edilmesinden
dolayı, Anayasal dayanaktan yoksun kalması nedeniyle Anayasa Mahkemesinin
8.11.2000 tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 2000/32 sayılı kararı ile iptal
edilmiştir. Anayasa mahkemesi, 626 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin iptal
edilmesi ile ortaya çıkacak hukuksal boşluğun kamu yararını ihlal edici
nitelikte olacağını dikkate alarak, Anayasanın 153 üncü maddesi ile 2949 sayılı
Kanunun 53 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde iptal kararının Resmî Gazetede
yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir.
Bu nedenle, gerek Anayasa Mahkemesi kararı, gerekse uluslararası
yükümlülüklerimiz doğrultusunda Kanun Hükmünde Kararnamenin ivedilikle
kanunlaştırılması zarureti hasıl olmuştur.
Kanun Hükmünde Kararname ile; 3056 sayılı Başbakanlık
Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunda;
– Başbakanlık teşkilâtı içinde ana hizmet birimi olarak
“İnsan Hakları Başkanlığı”nın oluşturulmasına,
– Daha önce Başbakanlık genelgesiyle oluşturulan “İnsan
Hakları Koordinatör Üst Kurulu”nun yasal bir statüye kavuşturulmasına,
– İnsan haklarına ilişkin olarak, Devlet kuruluşları
ile sivil toplum kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını
kapsayan ulusal ve uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak
üzere “İnsan Hakları Danışma Kurulu”nun oluşturulmasına,
– İnsan hakları ihlali iddialarını yerinde incelemek ve
araştırmak üzere; ilgili Devlet kuruluşları ile insan hakları alanında
çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları temsilcilerinden müteşekkil
heyetlerin oluşturulabilmesine olanak sağlanmasına,
İlişkin düzenlemeler yapılması öngörülmektedir.
Geneli üzerinde yapılan müzakereler esnasında, Kanun
Hükmünde Kararname ile öngörülen düzenlemelerin, 2000’li yıllarda insan
haklarının çağdaş evrensel ölçülere uygun bir anlayışla korunması ve
geliştirilmesine önemli katkıları sağlayacağı, esasında insan hakları ile
ilgili kuruluşların yasal bir statüye kavuşturulmasında geç kalındığı, bu
nedenle getirilen düzenlemelerin olumlu karşılandığı şeklindeki olumlu
görüşleri müteakip Kanun Hükmünde kararname ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Kanun Hükmünde Kararnamenin;
– 3056 sayılı Kanuna ek maddeler eklenmesini öngören
çerçeve 4 üncü maddesine bağlı ek 4 üncü maddesine; İnsan Hakları Üst Kurulunda
yer alacak kuruluş temsilcileri arasına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Müsteşarının da dahil edilmesi suretiyle,
– 3056 sayılı Kanuna geçici maddeler eklenmesini
öngören çerçeve 5 inci maddesine bağlı geçici 6 ve 7 nci madelerinin;
kanunların hazırlanmasında uygulanacak esas ve usuller doğrultusunda, bu
Kanunun geçici 1 ve 2 nci madeleri olarak metne eklenmesi ve geçici 1 inci
maddesinde yer alan “atanmaya ilişkin niteliklere” açıklık getirmek amacıyla
maddeye 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa atıfta bulunan bir ibarenin
eklenmesi suretiyle,
– Diğer maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) ve (2) sayılı
listeler Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Ayrıca, kanunların hazırlanmasında uygulanacak esas ve
usuller doğrultusunda, Kanun Hükmünde Kararnamenin başlığı yeniden düzenlenmiş
ve metinde geçen “Kanun Hükmünde Kararname” ibareleri “Kanun” olarak
değiştirilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir
M. Fırat |
Gaffar Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Güven Karahan |
Necati Yöndar |
Hayati Korkmaz |
|
Balıkesir |
Bingöl |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
Metin Kalkan |
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Dönen |
Ali Er |
Masum Türker |
|
Hatay |
İçel |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nesrin Nas |
Celal Adan |
Hasan Çalış |
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Köse |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
Kocaeli |
Mardin |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
|
Sakarya |
Sakarya |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
Samsun |
Tokat |
Tunceli |
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
BAŞBAKANLIK TEŞKİLÂTI HAKKINDA KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAME
Başbakanlık
Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunda değişiklik yapılması; 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği
yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulunca 20.9.2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.
MADDE 1. –
10.10.1984 tarihli ve 3056 sayılı Başbakanlık Teşkilâtı Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 7 nci maddesine aşağıdaki
(m) bendi eklenmiştir.
"m)
İnsan Hakları Başkanlığı."
MADDE 2. –
3056 sayılı Kanunun mülga 17/A maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
"İnsan
Hakları Başkanlığı
Madde 17/A –
İnsan Hakları Başkanlığının görevleri şunlardır :
a) İnsan hakları
ile ilgili konularda görevli kuruluşlarla sürekli temas halinde bulunmak ve bu
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak,
b) İnsan
hakları konusundaki mevzuat hükümlerinin uygulanmasını izlemek, izleme
sonuçlarını değerlendirmek, uygulamada ve mevzuatta görülen aksaklıkların
giderilmesi ve Türkiye'nin ulusal mevzuatının insan hakları alanında taraf olduğu
uluslararası belgelerle uyumlu hale getirilmesi doğrultusunda yapılacak
çalışmaları koordine etmek ve bu konularla ilgili önerilerde bulunmak,
c) Kamu
kurum ve kuruluşlarının hizmet öncesi staj ve hizmet içi insan hakları eğitim
programlarının uygulanmasını izlemek, değerlendirmek ve koordine etmek,
d) İnsan
hakları ihlâli iddiaları ile ilgili başvuruları incelemek ve araştırmak,
inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek ve alınabilecek önlemlere
ilişkin çalışmaları koordine etmek,
e)
Başbakanlığın koordinatörlüğünde görevleriyle ilgili konularda teşkil edilen
kurullara sekretarya hizmeti yapmak,
f) Makamca
verilen benzeri görevleri yapmak."
MADDE 3. –
3056 sayılı Kanunun eki "Başbakanlık Merkez Teşkilâtı" cetvelinin
"Anahizmetler Birimleri" bölümüne "13. İnsan Hakları
Başkanlığı" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 4. –
3056 sayılı Kanuna aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
"EK
MADDE 4. – İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesine yönelik idarî ve
kanunî düzenlemelere ilişkin çalışmalar yapmak ve Başbakanlık ve bakanlıklar
ile diğer kamu kurum ve kuruluşları için insan hakları konusunda tavsiye kararları
vermek üzere; Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının başkanlığında,
Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî
Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı müsteşarlarının katılımıyla İnsan Hakları
Üst Kurulu oluşturulmuştur. Üst Kurul, gerekli gördüğü takdirde ilgili kamu
kuruluşları ile özel kuruluşların temsilcilerini toplantılarına katılmaya davet
edebilir ve belirleyeceği konularda komisyonlar ve çalışma grupları kurabilir.
Üst Kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine
getirilir.
EK MADDE 5.
– İnsan haklarına ilişkin olarak ilgili Devlet kuruluşları ile sivil toplum
kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını kapsayan ulusal ve
uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak üzere, Başbakanın
görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu
oluşturulmuştur. Danışma Kurulu, insan hakları ile ilgili bakanlık, kamu kurum
ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri, insan hakları alanında
faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları
ve çalışmaları bulunan kişilerden oluşur. Danışma Kuruluna, kendi üyeleri
arasından seçeceği bir başkan başkanlık eder. Danışma Kurulunun sekretarya
hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Danışma Kurulunun
giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.
EK MADDE 6.
– İnsan hakları ihlâli iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere,
Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak heyetler
oluşturulur. Heyetler; Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri
Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı temsilcileri ile insan
hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları arasından inceleme
ve araştırma yeri ve konusuna göre Başbakanın görevlendireceği bir Devlet
Bakanınca beş kişiden az olmamak üzere belirlenir. Heyetlere Başbakanlık
temsilcisi başkanlık eder ve sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca
yerine getirilir. Heyetlerde görev alacak bakanlık temsilcileri kurumlarınca,
kişi ve meslek kuruluşları ise Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca
belirlenir. Heyetler, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının onayı
ile inceleme ve araştırma yaparlar ve inceleme ve araştırma sonuçlarını bir
rapor halinde görevlendiren makama sunarlar. Heyetlerin giderleri Başbakanlık
bütçesinden karşılanır.
EK MADDE 7.
– Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilmiş ve Başbakanlık merkez
teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin
Başbakanlık bölümüne eklenmiştir."
MADDE 5. –
3056 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
"GEÇİCİ
MADDE 6. – İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu Sekretaryasında Üst Kurul üyesi
bakanlıklardan geçici görevli olarak gelen ve halen çalışmakta olan personel,
müracaat etmek ve atanmaya ilişkin nitelikleri taşımaları kaydıyla, ilgili
kurumların muvafakatı ile mükteseplerine ve öğrenim durumlarına uygun kadrolara
bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girmesinden itibaren iki ay içerisinde
atanırlar.
GEÇİCİ MADDE
7. – İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları
ihlâli iddialarını araştırmak üzere oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve
işleyişleri ile ilgili usul ve esaslar, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girmesinden itibaren dört ay içerisinde Başbakanlıkça çıkarılacak
yönetmeliklerle düzenlenir."
MADDE 6. –
Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. –
Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
BAŞBAKANLIK TEŞKİLÂTI HAKKINDA KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜ İLE GENEL
KADRO VE USULÜ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN EKİ CETVELLERDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TASARISI
MADDE 1. –
Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2. –
Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. –
Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4. –
3056 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
“EK MADDE 4.
– İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesine yönelik idarî ve kanunî
düzenlemelere ilişkin çalışmalar yapmak ve Başbakanlık ve bakanlıklar ile diğer
kamu kurum ve kuruluşları için insan hakları konusunda tavsiye kararları vermek
üzere; Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının başkanlığında,
Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Millî
Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
müsteşarlarının katılımıyla İnsan Hakları Üst Kurulu oluşturulmuştur. Üst
Kurul, gerekli gördüğü takdirde ilgili kamu kuruluşları ile özel kuruluşların
temsilcilerini toplantılarına katılmaya davet edebilir ve belirleyeceği konularda
komisyonlar ve çalışma grupları kurabilir. Üst Kurulunun sekretarya hizmetleri
İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir.
EK MADDE 5.
– İnsan haklarına ilişkin olarak ilgili Devlet kuruluşları ile sivil toplum
kuruluşları arasında iletişim sağlamak ve insan haklarını kapsayan ulusal ve
uluslararası konularda danışma organı olarak görev yapmak üzere, Başbakanın
görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak İnsan Hakları Danışma Kurulu
oluşturulmuştur. Danışma Kurulu, insan hakları ile ilgili bakanlık, kamu kurum
ve kuruluşları ile meslek kuruluşları temsilcileri, insan hakları alanında
faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları temsilcileri ve bu alanda yayınları
ve çalışmaları bulunan kişilerden oluşur. Danışma Kuruluna, kendi üyeleri
arasından seçeceği bir başkan başkanlık eder. Danışma Kurulunun sekretarya
hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca yerine getirilir. Danışma Kurulunun
giderleri Başbakanlık bütçesinden karşılanır.
EK MADDE 6.
– İnsan hakları ihlâli iddialarını yerinde incelemek ve araştırmak üzere,
Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanına bağlı olarak heyetler
oluşturulur. Heyetler; Başbakanlık, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri
Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı temsilcileri ile insan
hakları alanında çalışmalar yapan kişi ve meslek kuruluşları arasından inceleme
ve araştırma yeri ve konusuna göre Başbakanın görevlendireceği bir Devlet
Bakanınca beş kişiden az olmamak üzere belirlenir. Heyetlere Başbakanlık
temsilcisi başkanlık eder ve sekretarya hizmetleri İnsan Hakları Başkanlığınca
yerine getirilir. Heyetlerde görev alacak bakanlık temsilcileri kurumlarınca,
kişi ve meslek kuruluşları ise Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanınca
belirlenir. Heyetler, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanının onayı
ile inceleme ve araştırma yaparlar ve inceleme ve araştırma sonuçlarını bir
rapor halinde görevlendiren makama sunarlar. Heyetlerin giderleri Başbakanlık
bütçesinden karşılanır.
EK MADDE 7.
– Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar iptal edilmiş ve Başbakanlık merkez
teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas
edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin
Başbakanlık bölümüne eklenmiştir."
GEÇİCİ MADDE
1. – İnsan Hakları Koordinatör Üst Kurulu Sekretaryasında Üst Kurul üyesi
bakanlıklardan geçici görevli olarak gelen ve halen çalışmakta olan personel,
müracaat etmek ve atanmaya ilişkin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 68/B
maddesindeki nitelikleri taşımaları kaydıyla, ilgili kurumların muvafakatı ile
mükteseplerine ve öğrenim durumlarına uygun kadrolara bu Kanunun yürürlüğe
girmesinden itibaren iki ay içerisinde atanırlar.
GEÇİCİ MADDE
2. – İnsan Hakları Üst Kurulu, İnsan Hakları Danışma Kurulu ve insan hakları
ihlâli iddialarını araştırmak üzere oluşturulacak heyetlerin kuruluş, görev ve
işleyişleri ile ilgili usul ve esaslar, bu Kanunun yürürlüğe girmesinden
itibaren dört ay içerisinde Başbakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 5. –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
|
Ahmet
Necdet Sezer |
|
|
|
|
Cumhurbaşkanı |
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D.
Bahçeli |
H.
H. Özkan |
M.
Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
R.
Önal |
Prof.
Dr. T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof.
Dr. Ş. S. Gürel |
F.
Bal |
Y.
Yalova |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
R.
K. Yücelen |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
E.
S. Gaydalı |
|
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
M.
İ. Talay |
F.
Bal |
Prof.
Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı V. |
Dışişleri Bakanı V. |
|
|
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
S.
Oral |
H.
H. Özkan |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
K.
Aydın |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı V. |
|
|
Doç.
Dr. O. Durmuş |
Prof.
Dr. T. Toskay |
A.
K. Tanrıkulu |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y.
Okuyan |
A.
K. Tanrıkulu |
M.
C. Ersümer |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
F.
Aytekin |
|
|
KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMEYE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : BAŞBAKANLIK
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İPTAL
EDİLEN KADROLARIN
KADRO SERBEST TUTULAN
SINIFI UNVANI DERECESİ KADRO AD. KADRO AD. TOPLAM
GİH |
Memur |
5 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Memur |
6 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Memur |
9 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Memur |
10 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve |
|
|
|
|
|
Kontrol
İşletmeni |
5 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve |
|
|
|
|
|
Kontrol
İşletmeni |
6 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve |
|
|
|
|
|
Kontrol
İşletmeni |
7 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Veri
Hazırlama ve |
|
|
|
|
|
Kontrol
İşletmeni |
9 |
1 |
– |
1 |
|
Toplam |
|
12 |
|
12 |
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU : BAŞBAKANLIK
TEŞKİLÂTI : MERKEZ
İHDAS
EDİLEN KADROLARIN
KADRO SERBEST TUTULAN
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
KADRO
AD. |
KADRO
AD. |
TOPLAM |
GİH |
Başkan |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Şube
Müdürü |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Şube
Müdürü |
2 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Şube
Müdürü |
3 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Araştırmacı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Araştırmacı |
2 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Araştırmacı |
3 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Araştırmacı |
4 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Mütercim |
5 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Mütercim |
6 |
1 |
– |
1 |
|
Toplam |
|
12 |
|
12 |
SIRA SAYISI
609’UN SONU