Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 681)

 

Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve Dışişleri Komisyonları Raporları (1/845)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

20.4.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-276/1882

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.3.2001 tarihinde kararlaştırılan «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı» ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Komisyonlarda ve Genel Kurulda ivedilikle görüşülmesini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

GEREKÇE

İkisi vakıf, üçü özel beş üniversiteye sahip olan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin giderek önemli bir yükseköğretim merkezi haline gelmesi ve öğrenci sayısının 23 000’e ulaşmış olması, KKTC’de ekonomik ve sosyal yaşama kazandırdığı dinamizm açısından son derece olumlu sonuçlar doğurmuştur. Ayrıca, başta Amerikan Üniversiteleri olmak üzere yabancı üniversitelerle işbirliği kurmakta olan KKTC Üniversiteleri, ülkenin dış tanıtımında siyasî bakımdan vazgeçilmez bir rol üstlenmişlerdir.

2000-2001 öğretim yılı itibariyle, Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ), Yakın Doğu Üniversitesi (YDÜ), Girne Amerikan Üniversitesi (GAÜ), Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) ve Uluslararası Kıbrıs Üniversitesinde (UKÜ) öğrenim gören 23 000 öğrencinin 15 000’ini Türkiye’den gelen öğrenciler oluşturmaktadır.

Bu bağlamda, 10 000 öğrencinin KKTC’de eğitim görmesine imkân sağlayacak ODTÜ Kampusu, toplam öğrenci sayısının 40 000’e çıkarılması hedefine ulaşılmasında önemli bir dönüm noktası olacaktır. 2002 yılında faaliyete geçmesi ve ilk etapta 6 000 öğrenciye eğitim olanağı sağlaması öngörülen Kampus’un, KKTC ekonomisine yılda takriben 50 000 000 Dolar katkıda bulunacağı hesaplanmaktadır. ODTÜ Kampusu, KKTC’nin uluslararası alanda tanıtımında ve Türkiye ile KKTC arasında ekonomik, kültürel ilişkilerin derinleştirilmesinde önemli bir aşama oluşturacaktır.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

3.5.2001

 

Esas No.: 1/845

 

 

Karar No.: 43

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Başbakanlıkça 20.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 24.4.2001 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna tali komisyon olarak da Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilen «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı» Komisyonumuzun 1.5.2001 tarihinde yaptığı 43 üncü birleşimde Hükümeti temsilen Millî Eğitim Bakanı Metin Bostancıoğlu ile Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ile; Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün onaylanmasının uygun bulunması öngörülmektedir.

Çerçeve protokol ile Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti her alanda mevcut işbirliği ve dayanışma çerçevesinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yüksek öğrenim kapasitesini ve öğrenci sayısını artırma hedefi doğrultusunda Orta Doğu Teknik Üniversitesinin bir eğitim kampusu tesisi kurması amaçlanmakta, kampus tesisinin Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin işbirliği ile gerçekleştirileceği, ilk aşamada 6 000 öğrencinin eğitim görmesinin hedeflendiği, KKTC’de devlet/vakıf üniversiteleri için öngörülen teşvik ve muafiyetlerin ODTÜ kampus tesisi ve faaliyetleri ile ilgili olarak da sağlanacağı, kampusun finansmanı ve sağlanan kaynağın yönetimi ve denetimi belirlenmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Tasarının olumlu bulunduğu, böyle bir işbirliğinin özellikle KKTC’ne ekonomik, sosyal ve siyasal bakımdan önemli avantajlar sağlayacağı,

– ODTÜ’nün KKTC’de oluşturacağı eğitim kampusunda teknik eğitimin yanında; ekonomi, maliye gibi sosyal konularda da eğitim verilmesinin yararlı olacağı,

– Kampus tesisinin malî boyutu ve finansmanın ne şekilde sağlanacağı konusunda Komisyonun bilgilendirilmesine ihtiyaç bulunduğu,

İfade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

– İkisi vakıf, üçü özel beş üniversiteye sahip olan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin turizmin yanında yüksek öğretim merkezi haline geldiği, Orta Doğu Teknik Üniversitesinin de teknik ağırlıktaki bölümler açılması suretiyle yüksek standartda öğrencilerin eğitimlerine katkı sağlayacağı,

– Kampusun eğitim ve Ar-Ge tesisleri ile yurt, lojman ve diğer tesislerinin yapımı, idamesi ve cari giderlerinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetine dönük projelere uygulanan finansman çerçevesinde sağlanacağı,

– Kampusda verilecek eğitim, diğer faaliyet ve cari harcamaları karşılamak üzere; öğrenci ücretleri, faaliyet gelirleri, bağış ve yardımlar ile bu kaynakların nemalandırılması suretiyle fon oluşturulacağı,

– Protokolün yasalaşması sonucunda uygulamaya hemen geçilebileceği,

Belirtilmiştir.

Konuya ilişkin Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörü Ural Akbulut tarafından; kampus tesisinin sağlanan 50 milyon dolarlık kredi anlaşması ile gerçekleştirileceği, ancak Orta Doğu Teknik Üniversitesine Vakıf Üniversitesi olan Doğu Akdeniz Üniversitesine benzer bir yapılanma kazandırılması halinde ve Bakanlar Kurulunun onaylayacağı bir Tüzük ile uluslararası özel statü verilmesine imkân sağlanması durumunda uygulamada karşılaşılabilecek bazı malî güçlüklerin daha kolay aşılabileceği açıklamalarında bulunulmuş ve bu çerçevede Türkiye Büyük Millet Meclisinin katkılarının beklenildiği dile getirilmiştir.

Komisyonumuzca Tasarı ve gerekçesi benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiş, Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna havale edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

Cengiz Aydoğan

M. Güven Karahan

 

Afyon

Antalya

Balıkesir

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

Zeki Ergezen

 

Bilecik

Bingöl

Bitlis

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

Hakkı Duran

 

Bursa

Bursa

Çankırı

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

Mehmet Sadri Yıldırım

 

Çankırı

Erzurum

Eskişehir

 

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

Ali Er

 

Hatay

Hatay

İçel

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Masum Türker

Nesrin Nas

Celal Adan

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Arslan Aydar

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

 

Kars

Kastamonu

Kırklareli

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Köse

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

 

Kocaeli

Mardin

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Kabil

Ş. Ramis Savaş

Cevat Ayhan

 

Rize

Sakarya

Sakarya

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

Lütfi Ceylan

 

Samsun

Samsun

Tokat

 

 

Üye

 

 

 

Bekir Gündoğan

 

 

 

Tunceli

 


Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik

7.5.2001

 

ve Spor Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/845

 

 

Karar No.: 11

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Komisyonumuz; gündeminde yer alan «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı»nı, 3 Mayıs 2001 tarihinde görüşmüştür. Bu toplantıya Millî Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu, Dışişleri Bakanlığı, Kıbrıs ile ilişkilerden sorumlu Devlet Bakanlığı yetkilileri ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörü katılmıştır.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

– Vakıf üniversitelerinin «şube» açmaları daha önce Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu tarafından uygun görülmemişti. Orta Doğu Teknik Üniversitesinin (ODTÜ), Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bir «kampus» açmasının bu görüşle çelişebileceği de dile getirilmiştir. Yapılan açıklamalarda, ODTÜ tarafından açılması öngörülen kampusun her iki ülkenin devlet başkanları ve hükümetlerinin ortak talebi ile gündeme geldiği ifade edilmiştir. Ekonomik hayatiyeti eğitim ve turizm sektörlerine dayanan KKTC’de yüksek eğitim sektörüne kaliteli eğitim verecek ve uzun vadede başarısını sürdürecek bir kurumun, hem ekonomik ve bilimsel açıdan hem de bu ülkeye verilen destekteki kararlılığın yansıtılması açısından önemli olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca uluslararası düzeyde kabul gören ve «akredite» olmuş üniversite ve bölümlere yurt dışına açılma izninin hatta görevinin verilmesinin düşünülmesi gerektiği önerilmiştir.

– «Kampus» teriminin, akademik teşkilâtlanma mevzuatında yeri olmadığı, bu sözleşme ile «kampus» teriminin yasallaştırıldığı ve eğitim-öğretim mevzuatına girmiş olacağı, ancak terimin neyi ifade ettiğinin açıklanmadığı görüşleri dile getirilmiştir. Bu görüşlere verilen cevaplarda, şu anda resmî mevzuatta olmasa da Türkiye’de «İstanbul Üniversitesi Avcılar Kampusu» veya «Ankara Üniversitesi Cebeci Kampusu» gibi günümüzde kullanıldığı; farklı fakülte veya bölümlerin bir arada yerleştiği «akademik veya eğitim merkezi» anlamında düşünülebileceği ve bu merkezde yer alacak birimlerin Protokol’e ek olarak Bakanlar Kurulu tarafından onaylanacak Tüzükte yer alabileceği belirtilmiştir. Aynı Tüzükte varolan mevzuata uymayan konulara açıklık getirileceği ve uygulamaya işlerlik kazandırılacağı ifade edilmiştir.

– ODTÜ’nün yeni kampus kurmak yerine mevcut üniversitelere yardım etmesi hatta yeni kampus açmak yerine, Doğu Akdeniz Üniversitesine olanaklarını kullanması istenmiştir. Bu imkânı kullanmasının mümkün olup olmayacağı da sorulmuştur. Bu değerlendirmelere ve sorulara verilen cevaplar, şu noktalarda olmuştur:

– ODTÜ kuruluş aşamasından bu yana sürekli olarak Doğu Akdeniz Üniversitesine (DAÜ) yardımcı olmuştur. Kurucu DAÜ Rektörü, ODTÜ’den görevli olarak gönderilmiş ve DAÜ’ye sürekli olarak öğretim üyesi desteği sağlanmıştır.

ODTÜ’nün hedeflediği standartlarda eğitim verebilmesi, müstakil olarak çalışabilmesi halinde ancak mümkün olabilmektedir.

ODTÜ’nün bundan sonra KKTC’de varolan diğer üniversitelerle işbirliği ve dayanışma amaçladığı, bunların da şu şekilde olabileceği ifade edilmiştir.

ODTÜ Kampusunda açılacak geleneksel yöntemle (yüz yüze) verilecek dersler ile Internet ortamından verilecek «uzaktan eğitim» derslerinin diğer üniversite öğrencilerine de sunulması:

– ODTÜ kampusunda görev yapan öğretim üyelerinin diğer üniversitelerde de ders verebilmeleri; ODTÜ kampusunda yürütülmesi hedeflenen yoğun olarak bilimsel ve kültürel etkinliklere diğer üniversite öğretim üye ve öğrencilerinin davet edilmeleri,

Diğer üniversitelerin öğretim üyesi yetişme çalışmalarında, «ODTÜ Ankara Kampusu» ağırlıklı olarak yardım etmesi ve destek olması,

KKTC’deki diğer üniversitelerle yürütülebilecek eğitim ve araştırma faaliyetleri ile KKTC üniversitelerinin de ODTÜ’nün geniş uluslararası temas ve ilişki ağından yararlanarak yurt dışına açılmalarının kolaylaştırılması,

ODTÜ’nün KKTC’de kurması önerilen kampus, ülkenin az gelişmiş olan Güzelyurt bölgesinin ekonomik ve sosyal kalkınmasına önemli katkı sağlaması,

ODTÜ şimdiye kadar ne kadar dış ülkelere açıldı, kaç tane yabancı uyruklu öğrencisi var soruları sorulmuştur. Verilen cevaplarda aşağıdaki hususlar ifade edilmiştir:

ODTÜ’den mezun olan çok sayıdaki yabancı uyruklu öğrenci, özellikle Ürdün, Suriye, Irak, Nijerya, Lübnan gibi ülkelerde, sorumlu düzeylerde görev yapmaktadır ve bu ülkelerde ODTÜ ismi büyük prestij ifade etmektedir.

Devlet üniversitelerinde yabancı uyruklu öğrencilerden alınan eğitim paylarının çok düşük olması ve üniversitelerin bu payları yükseltmelerine izin verilmemesi nedeniyle, devlet üniversiteleri yabancı uyruklu öğrenci çekebilmek için gayret göstermemektedir. Uluslararası düzeyde çok düşük öğrenim payı ödeyen bu öğrencilerin, devlet tarafından subvansiye edilen tabldot, yurt gibi hizmetlerden yararlanmaları ve kısıtlı olan toplam öğrecni kontenjanlarından önemli bir pay almaları sorun yaratmaktadır.

ODTÜ’nün KKTC’de kampus açması bu ülkede varolan diğer üniversiteleri olumsuz etkileyebileceği endişesi gündeme getirilmiştir. Yapılan açıklamalarda şu noktalar vurgulanmıştır:

ODTÜ, KKTC’deki diğer üniversitelerle rekabet etme amacında ve konumunda değildir. Öncelikle, ODTÜ’nün ÖYS puanları açısından hedeflediği öğrenci kitlesi, şu anda KKTC üniversitelerinin kabul ettiği öğrenci kitlesinden farklıdır. ODTÜ Kıbrıs Kampusunda oluşturulacak eğitim-öğretim koşulları, verilen eğitimin kalitesi, başka üniversitelerde olmayan bazı programların varlığı ve başarılı öğrencilere verilecek geniş burs imkânları ile kabul edeceği T.C. ve KKTC uyruklu öğrencilerin ÖYS puanlarının, KKTC’nin şu anda kabul ettiği diğer öğrencilerin puanlarının üstünde olması hedeflenecektir.

ODTÜ Kıbrıs Kampusu, sadece T.C. ve KKTC uyruklu değil, Doğu Akdeniz ve Orta Doğu ülkeleri başta olmak üzere, üçüncü ülkelerden önemli sayılarda öğrenci cezbetmeyi amaçlamaktadır.

– ODTÜ’nün KKTC’deki Kampusu, daha önce değinilen dayanışma ve işbirliği ile genel kalite düzeyini artıracak ve ODTÜ’nün KKTC’de faaliyet göstermesi bir eğitim merkezi olarak bu ülkenin çekiciliğine ve saygınlığına önemli katkı sağlayacaktır.

Oluşturulan kampus fonlarının denetimi ve artan fonların ne yapılacağı konuları sorulmuştur. Fon kullanımının denetlenmesinin, Protokolde ifade edildiği üzere, KKTC Millî Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından atanacak 3 kişilik heyet tarafından gerçekleştirileceği belirtilmiştir. Uluslararası kalite düzeyinde ve ileri teknoloji kullanarak eğitim verecek bu Kampusun malî açıdan kendine yeterli olması amaçlandığı, oluşturulan kaynaklardan başka amaçlarla kullanılabilecek fon artmasının mümkün görülmediği ifade edilmiştir.

KKTC’de görevlendirilecek öğretim üyelerinin, yurt içinde ve yurt dışında ayrı ayrı maaş almasının doğru olup olmadığı dile getirilmiştir. Verilen cevapta; 2547 sayılı Yasanın ilgili maddelerinin buna izin verdiği ve bu maddeler çerçevesinde çok sayıda öğretim üyesinin yurt dışında görevlendirildiği; bu öğretim üyelerinin yurt dışı maaşlarına ek olarak ziyaret ettikleri kurumlardan da malî destek alabildikleri belirtilmiştir. Bu nedenle, ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusunun ayrıcalık oluşturmayacağı ifade edilmiştir.

Komisyonumuzca, yukarıdaki değerlendirmelerin ışığında «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı» uygun görülerek kabul edilmiştir.

Raporumuz, Tasarının esas komisyonu olan Dışişleri Komisyonuna gönderilmek üzere, Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Abdurrahman Küçük

Halil Çalık

Mücahit Himoğlu

 

Ankara

Kocaeli

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Göksu

Akif Gülle

Ayşe Gürocak

 

Adıyaman

Amasya

Ankara

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Yahya Çevik

İbrahim Halil Oral

Hasan Erçelebi

 

Bitlis

Bitlis

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Lütfi Doğan

Bozkurt Yaşar Öztürk

Bahri Sipahi

 

Gümüşhane

İstanbul

İstanbul

 

 

(1. maddede adı geçen

 

 

 

protokolün 13. maddesinden

 

 

 

dolayı şerh koyuyorum.)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Güler Arslan

Saffet Başaran

Avni Doğan

 

İzmir

İzmir

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Ömer Ertaş

Musa Uzunkaya

Takiddin Yarayan

 

Mardin

Samsun

Siirt

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

 

 

 

M. Salih Yıldırım

 

 

 

Şırnak

 

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye BüyükMilletMeclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

16.5.20001

 

Esas No. : 1/845

 

 

Karar No. : 30

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 10 Mayıs 2001 tarihli 17 nci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Devlet Bakanlığı temsilcileri ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörünün katılmalarıyla görüşülmüştür.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin giderek önemli bir yüksek öğretim merkezi haline gelmesinin ekonomik ve sosyal yaşama dinamizm kazandırdığı bilinmektedir. Komisyonumuzda yapılan açıklamalarda; Uluslararası düzeyde kabul görmüş bir üniversite olan Orta Doğu Teknik Üniversitenin, bundan sonra KKTC’de varolan diğer üniversitelerle işbirliği ve dayanışma amaçladığı, KKTC’deki üniversitelerin de ODTÜ’nün geniş uluslararası ilişki ağından yararlanarak yurt dışına açılmalarının kolaylaştırılmasını arzuladığı, yeni kampusun Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti uyruklu öğrenciler dışında Doğu Akdeniz ve Orta Doğu ülkelerinden öğrenci cezbetmeyi amaçladığı belirtilmiştir.

10 000 öğrencinin KKTC’de eğitim görmesine imkân sağlayacak olan ODTÜ Kampusu kurulmasını öngören Protokol Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı kabul edilmiştir.

Raporumuz GenelKurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Kâmran İnan

Suat Çağlayan

Mehmet Kaya

 

Van

İzmir

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Hikmet Uluğbay

Ş.Bülent Yahnici

Nesrin Ünal

 

Ankara

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Servet Sazak

Ayfer Yılmaz

Zafer Güler

 

Eskişehir

İçel

İstanbul

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Ali İrtemçelik

Hüseyin Kansu

Abdullah Gül

 

İstanbul

İstanbul

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Arı

Cevdet Akçalı

Basri Coşkun

 

Konya

Kütahya

Malatya

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Necati Çetinkaya

Ahmet Zamantılı

Hasan Özgöbek

 

Manisa

Tekirdağ

Uşak

 

 

Üye

 

 

 

Mehmet Yaşar Ünal

 

 

 

Uşak

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN                                                                                 

                                                                                               

ORTA  DOĞU  TEKNİK  ÜNİVERSİTESİ-NİN KUZEY  KIBRIS TÜRK CUMHURİ-YETİNDE BİR KAMPUS  KURMASINA  İLİŞKİN ÇERÇEVE PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUN-                                                                                

DUĞUNA DAİR KANUN TASARISI                                                                            

MADDE 1. - 27 Mart 2000 tarihinde Ankara’da imzalanan “Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’nde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.                                                                         

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.                                                                                       

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.                                                                                 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. Önal

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

H. H. Özkan

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı V.

 

M. C. Ersümer

M. İ. Talay

Y. Yalova

 

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ORTA  DOĞU  TEKNİK  ÜNİVERSİTESİ-NİN KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİ-YETİNDE BİR KAMPUS KURMASINA  İLİŞKİN ÇERÇEVE PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUN-

DUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİNİN KKTC’DE BİR KAMPUS KURMASINA

İLİŞKİN ÇERÇEVE PROTOKOL

Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey KıbrısTürk Cumhuriyeti (KKTC) her alanda mevcut işbirliği ve dayanışma çerçevesinde ve KKTC’de yüksek öğrenim kapasitesini ve öğrenci sayısını artırma hedefi doğrultusunda KKTC’de Orta Doğu Teknik Üniversitesinin (ODTÜ) bir eğitim kampusu tesisi amacıyla aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır.

1. ODTÜ’nün KKTC’de oluşturacağı eğitim kampusu Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey KıbrısTürk Cumhuriyetinin işbirliği ile gerçekleştirilecektir.

2. KKTC Hükümeti söz konusu kampus için yeterli büyüklükteki araziyi tahsis ve/veya kiralamayı taahhüt eder. Tahsis ve/veya kiralanacak arazi ayrı bir protokol ile belirlenecektir.

3. KKTC Hükümeti ODTÜ kampusunun tesisi ve faaliyetleriyle ilgili olarak KKTC’de devlet/vakıf üniversiteleri için öngörülen teşvik ile muafiyetleri sağlayacaktır.

4. Eğitim ve barınma ile ilgili yatırımların gerçekleştirilmesine paralel olarak faaliyete geçmesi öngörülen bu kampusta ilk aşamada 6 000 öğrencinin eğitim görmesi hedeflenmektedir.

5. ODTÜ - KKTC kampusunda eğitim gören öğrenciler gerektiğinde ODTÜ’nün Ankara’daki merkez kampusunda da eğitim görebileceklerdir.

6. Kampusun eğitim ve Ar-Ge tesisleri ile yurt, lojman ve diğer tesislerin yapımı ve idamesi ile cari giderlere destek, KKTC’ye dönük projelere uygulanan finansman çerçevesinde bu amaçla ayrılacak tertipteki ödenekle sağlanacak; ayrıca, kampusta verilecek eğitim, diğer faaliyetler ve cari harcamaları karşılamak üzere bir fon oluşturulacaktır. Fon öğrenci ücretlerinden, faaliyet gelirlerinden, bağış ve yardımlar ile bu kaynakların nemalandırılmasından ve bu maksatla ayrılacak tertipteki ödenekten elde edilecek gelirlerden oluşacaktır. Bu fon Kampus Yönetim Kurulu tarafından yönetilecek, fonun çalışma usul ve esasları Yönetim Kurulunca belirlenecektir. Fonun ita amiri Kampus Yönetim Kurulu Başkanıdır.

7. KKTC Kampusu ODTÜ’nün mevzuat ve usulleri gözönünde tutularak akademik ve idarî bakımdan özerk bir yapıya sahip olacaktır. Kampusun üst organları, teşkilâtlanma dahil akademik konularda ODTÜ Senatosu, idarî ve malî konularda ise ODTÜ Yönetim Kurulu ve Kampus Yönetim Kuruludur. Kampus Yönetim Kurulu, Başkan dahil yedi üyeden oluşacaktır. ODTÜ Rektörü tarafından profesör unvanlı ODTÜ öğretim üyeleri arasından atanan Kampus Yönetim Kurulu Başkanı KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı nezdinde yetki ve sorumlulukları açısından Rektör sıfat ve statüsüne haiz olacaktır. Kampus yönetim kurulunda ODTÜ Rektörü tarafından atanacak beş üyeye ilaveten, KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı tarafından belirlenen iki temsilci yeralacaktır. Başkan ve üyelerin görev süreleri üç yıl olup, başkan veya üyeliğin herhangi bir şekilde boşalması halinde aynı usulle yenileri atanacaktır. Eski başkan ve üyelerin aynı usullerle yeniden atanmaları mümkündür. Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerinin ücretleri KKTC’deki emsalleri gözönüne alınarak ODTÜ Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Kampus Yönetim Kurulu,

a) ODTÜ Rektörü, Senatosu ve Yönetim Kurulunun devredeceği yetkileri kullanma,

b) 6 ncı maddede belirtilen fonu kampusun amaçlarına uygun olarak kurma ve yönetme,

c) Kampus’da görev alacak yöneticiler, öğretim elemanları ve idarî personele ödenecek ücretler ile öğrenim ücretlerini ODTÜ Yönetim Kuruluna önerme,

d) Malî konularda harcama usul ve esaslarını belirleme,

e) Akademik personelin atama ve terfileri için ODTÜ Yönetim Kuruluna öneride bulunma,

görev  ve yetkilerine haiz olacaktır.

8. Fonun malî denetimi biri KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı, diğer ikisi Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu tarafından seçilecek üç kişilik bir kurul tarafından yapılır. Denetçilerin malî yıl sonunda hazırlayacakları denetleme raporunun bir örneği KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığına, bir örneği T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, bir örneği de ODTÜ Rektörlüğüne gönderilir.

9. ODTÜ’de görevli akademik ve idarî personelin kampusta sözleşmeli olarak görevlendirilmeleri halinde Üniversiteden aylıklı izinli sayılırlar, bu kişilerin aldıkları sözleşme ücreti döner sermayeye ödenmez. Görevlendirmeler her defasında bir yılı aşmamak üzere Üniversite Yönetim Kurulu tarafından toplam süre sınırı olmaksızın yapılır. Kampusta kısa süreli görevlendirilen personel ODTÜ’deki çalışmaları nedeniyle döner sermaye katkı payı alabilirler.

10. Kampusta faaliyette bulunacak bölümler ile bu bölümlerin öğrenci kontenjanları ODTÜ Senatosunun önerisi üzerine T.C. Yükseköğretim Kurulu ve KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı arasında istişare halinde belirlenecektir. Kampusta öğrenim görecek öğrenciler T.C. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezi sınavla seçilecektir. KKTC’li öğrencilere tanınacak kontenjanlar KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı ile istişare halinde belirlenecek; bu kontenjanlara yerleştirilecek öğrenciler de T.C. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezi sınav sonuçlarına göre seçilecektir. Üçüncü ülkelerden ODTÜ’nün belirleyeceği usul ve kriterlere göre öğrenci alınacaktır. Mezun olacak öğrencilere ODTÜ KKTC Kampusu diploması verilecektir.

11. ODTÜ ile DAÜ arasındaki işbirliği protokolleri geçerli olmaya devam edecek, her iki devlet-vakıf üniversitesi yakın bir işbirliği, istişare ve dayanışma içerisinde olacaktır.

12. Uygulamaya ait hususlar iki taraf arasında istişare halinde belirlenecek ve uygulama protokolleri ile yürürlüğe konulacaktır.

13. İş bu protokol dört orijinal nüsha halinde Ankara’da 27 Mart 2000 tarihinde imzalanmış olup, bu tarihten itibaren yürürlüğe girecektir.

 

                    

Prof. Dr. Şükrü S. GÜREL

 

Doç. Dr. Mehmet ALTINAY

 

 

T.C. Hükümeti adına

 

KKTC Hükümeti adına

 

Devlet Bakanı

 

Millî Eğitim ve Kültür Bakanı

 

 

Prof. Dr. Suha SEVÜK

 

 

 

Orta Doğu Teknik Üniversitesi adına

 

 

 

Rektör