Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 681)
Orta Doğu
Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Bir Kampus Kurmasına
İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Plan ve Bütçe ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ve Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/845)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
20.4.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-276/1882 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.3.2001
tarihinde kararlaştırılan «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı» ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Komisyonlarda
ve Genel Kurulda ivedilikle görüşülmesini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
İkisi vakıf, üçü özel beş üniversiteye sahip olan Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin giderek önemli bir yükseköğretim merkezi haline
gelmesi ve öğrenci sayısının 23 000’e ulaşmış olması, KKTC’de ekonomik ve
sosyal yaşama kazandırdığı dinamizm açısından son derece olumlu sonuçlar
doğurmuştur. Ayrıca, başta Amerikan Üniversiteleri olmak üzere yabancı üniversitelerle
işbirliği kurmakta olan KKTC Üniversiteleri, ülkenin dış tanıtımında siyasî
bakımdan vazgeçilmez bir rol üstlenmişlerdir.
2000-2001 öğretim yılı itibariyle, Doğu Akdeniz
Üniversitesi (DAÜ), Yakın Doğu Üniversitesi (YDÜ), Girne Amerikan Üniversitesi
(GAÜ), Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) ve Uluslararası Kıbrıs Üniversitesinde
(UKÜ) öğrenim gören 23 000 öğrencinin 15 000’ini Türkiye’den gelen öğrenciler
oluşturmaktadır.
Bu bağlamda, 10 000 öğrencinin KKTC’de eğitim görmesine
imkân sağlayacak ODTÜ Kampusu, toplam öğrenci sayısının 40 000’e çıkarılması
hedefine ulaşılmasında önemli bir dönüm noktası olacaktır. 2002 yılında
faaliyete geçmesi ve ilk etapta 6 000 öğrenciye eğitim olanağı sağlaması
öngörülen Kampus’un, KKTC ekonomisine yılda takriben 50 000 000 Dolar katkıda
bulunacağı hesaplanmaktadır. ODTÜ Kampusu, KKTC’nin uluslararası alanda
tanıtımında ve Türkiye ile KKTC arasında ekonomik, kültürel ilişkilerin
derinleştirilmesinde önemli bir aşama oluşturacaktır.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
3.5.2001 |
|
|
Esas No.: 1/845 |
|
|
|
Karar No.: 43 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Başbakanlıkça
20.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça
24.4.2001 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna tali komisyon
olarak da Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu ile Komisyonumuza
havale edilen «Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı» Komisyonumuzun 1.5.2001 tarihinde
yaptığı 43 üncü birleşimde Hükümeti temsilen Millî Eğitim Bakanı Metin
Bostancıoğlu ile Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile; Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün
onaylanmasının uygun bulunması öngörülmektedir.
Çerçeve protokol ile Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti her alanda mevcut işbirliği ve dayanışma çerçevesinde
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yüksek öğrenim kapasitesini ve öğrenci
sayısını artırma hedefi doğrultusunda Orta Doğu Teknik Üniversitesinin bir
eğitim kampusu tesisi kurması amaçlanmakta, kampus tesisinin Türkiye
Cumhuriyeti ile Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin işbirliği ile
gerçekleştirileceği, ilk aşamada 6 000 öğrencinin eğitim görmesinin
hedeflendiği, KKTC’de devlet/vakıf üniversiteleri için öngörülen teşvik ve
muafiyetlerin ODTÜ kampus tesisi ve faaliyetleri ile ilgili olarak da
sağlanacağı, kampusun finansmanı ve sağlanan kaynağın yönetimi ve denetimi
belirlenmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Tasarının olumlu bulunduğu, böyle bir işbirliğinin
özellikle KKTC’ne ekonomik, sosyal ve siyasal bakımdan önemli avantajlar
sağlayacağı,
– ODTÜ’nün KKTC’de oluşturacağı eğitim kampusunda
teknik eğitimin yanında; ekonomi, maliye gibi sosyal konularda da eğitim
verilmesinin yararlı olacağı,
– Kampus tesisinin malî boyutu ve finansmanın ne
şekilde sağlanacağı konusunda Komisyonun bilgilendirilmesine ihtiyaç bulunduğu,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– İkisi vakıf, üçü özel beş üniversiteye sahip olan
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin turizmin yanında yüksek öğretim merkezi haline
geldiği, Orta Doğu Teknik Üniversitesinin de teknik ağırlıktaki bölümler
açılması suretiyle yüksek standartda öğrencilerin eğitimlerine katkı
sağlayacağı,
– Kampusun eğitim ve Ar-Ge tesisleri ile yurt, lojman
ve diğer tesislerinin yapımı, idamesi ve cari giderlerinin Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyetine dönük projelere uygulanan finansman çerçevesinde sağlanacağı,
– Kampusda verilecek eğitim, diğer faaliyet ve cari
harcamaları karşılamak üzere; öğrenci ücretleri, faaliyet gelirleri, bağış ve
yardımlar ile bu kaynakların nemalandırılması suretiyle fon oluşturulacağı,
– Protokolün yasalaşması sonucunda uygulamaya hemen
geçilebileceği,
Belirtilmiştir.
Konuya ilişkin Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörü
Ural Akbulut tarafından; kampus tesisinin sağlanan 50 milyon dolarlık kredi
anlaşması ile gerçekleştirileceği, ancak Orta Doğu Teknik Üniversitesine Vakıf Üniversitesi
olan Doğu Akdeniz Üniversitesine benzer bir yapılanma kazandırılması halinde ve
Bakanlar Kurulunun onaylayacağı bir Tüzük ile uluslararası özel statü
verilmesine imkân sağlanması durumunda uygulamada karşılaşılabilecek bazı malî
güçlüklerin daha kolay aşılabileceği açıklamalarında bulunulmuş ve bu çerçevede
Türkiye Büyük Millet Meclisinin katkılarının beklenildiği dile getirilmiştir.
Komisyonumuzca Tasarı ve gerekçesi benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiş, Tasarının 1 inci maddesi ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna havale edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar Yakın |
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sait Açba |
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
|
Afyon |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
|
|
Bilecik |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
|
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Karagöz |
Aslan Polat |
Mehmet Sadri
Yıldırım |
|
|
Çankırı |
Erzurum |
Eskişehir |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
S. Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
Ali Er |
|
|
Hatay |
Hatay |
İçel |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Masum Türker |
Nesrin Nas |
Celal Adan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Köse |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
|
Kocaeli |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Kabil |
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
Rize |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
|
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik |
7.5.2001 |
|
|
ve Spor Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/845 |
|
|
|
Karar No.: 11 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuz; gündeminde yer alan «Orta Doğu Teknik
Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin
Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı»nı, 3
Mayıs 2001 tarihinde görüşmüştür. Bu toplantıya Millî Eğitim Bakanlığı,
Yükseköğretim Kurulu, Dışişleri Bakanlığı, Kıbrıs ile ilişkilerden sorumlu
Devlet Bakanlığı yetkilileri ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörü
katılmıştır.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
– Vakıf üniversitelerinin «şube» açmaları daha önce
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu tarafından uygun görülmemişti.
Orta Doğu Teknik Üniversitesinin (ODTÜ), Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bir
«kampus» açmasının bu görüşle çelişebileceği de dile getirilmiştir. Yapılan
açıklamalarda, ODTÜ tarafından açılması öngörülen kampusun her iki ülkenin
devlet başkanları ve hükümetlerinin ortak talebi ile gündeme geldiği ifade
edilmiştir. Ekonomik hayatiyeti eğitim ve turizm sektörlerine dayanan KKTC’de
yüksek eğitim sektörüne kaliteli eğitim verecek ve uzun vadede başarısını
sürdürecek bir kurumun, hem ekonomik ve bilimsel açıdan hem de bu ülkeye
verilen destekteki kararlılığın yansıtılması açısından önemli olduğu
vurgulanmıştır. Ayrıca uluslararası düzeyde kabul gören ve «akredite» olmuş
üniversite ve bölümlere yurt dışına açılma izninin hatta görevinin verilmesinin
düşünülmesi gerektiği önerilmiştir.
– «Kampus» teriminin, akademik teşkilâtlanma
mevzuatında yeri olmadığı, bu sözleşme ile «kampus» teriminin yasallaştırıldığı
ve eğitim-öğretim mevzuatına girmiş olacağı, ancak terimin neyi ifade ettiğinin
açıklanmadığı görüşleri dile getirilmiştir. Bu görüşlere verilen cevaplarda, şu
anda resmî mevzuatta olmasa da Türkiye’de «İstanbul Üniversitesi Avcılar
Kampusu» veya «Ankara Üniversitesi Cebeci Kampusu» gibi günümüzde kullanıldığı;
farklı fakülte veya bölümlerin bir arada yerleştiği «akademik veya eğitim
merkezi» anlamında düşünülebileceği ve bu merkezde yer alacak birimlerin
Protokol’e ek olarak Bakanlar Kurulu tarafından onaylanacak Tüzükte yer
alabileceği belirtilmiştir. Aynı Tüzükte varolan mevzuata uymayan konulara
açıklık getirileceği ve uygulamaya işlerlik kazandırılacağı ifade edilmiştir.
– ODTÜ’nün yeni kampus kurmak yerine mevcut
üniversitelere yardım etmesi hatta yeni kampus açmak yerine, Doğu Akdeniz
Üniversitesine olanaklarını kullanması istenmiştir. Bu imkânı kullanmasının
mümkün olup olmayacağı da sorulmuştur. Bu değerlendirmelere ve sorulara verilen
cevaplar, şu noktalarda olmuştur:
– ODTÜ kuruluş aşamasından bu yana sürekli olarak Doğu
Akdeniz Üniversitesine (DAÜ) yardımcı olmuştur. Kurucu DAÜ Rektörü, ODTÜ’den
görevli olarak gönderilmiş ve DAÜ’ye sürekli olarak öğretim üyesi desteği
sağlanmıştır.
ODTÜ’nün hedeflediği standartlarda eğitim verebilmesi,
müstakil olarak çalışabilmesi halinde ancak mümkün olabilmektedir.
ODTÜ’nün bundan sonra KKTC’de varolan diğer
üniversitelerle işbirliği ve dayanışma amaçladığı, bunların da şu şekilde
olabileceği ifade edilmiştir.
ODTÜ Kampusunda açılacak geleneksel yöntemle (yüz yüze)
verilecek dersler ile Internet ortamından verilecek «uzaktan eğitim»
derslerinin diğer üniversite öğrencilerine de sunulması:
– ODTÜ kampusunda görev yapan öğretim üyelerinin diğer
üniversitelerde de ders verebilmeleri; ODTÜ kampusunda yürütülmesi hedeflenen
yoğun olarak bilimsel ve kültürel etkinliklere diğer üniversite öğretim üye ve
öğrencilerinin davet edilmeleri,
Diğer üniversitelerin öğretim üyesi yetişme çalışmalarında,
«ODTÜ Ankara Kampusu» ağırlıklı olarak yardım etmesi ve destek olması,
KKTC’deki diğer üniversitelerle yürütülebilecek eğitim
ve araştırma faaliyetleri ile KKTC üniversitelerinin de ODTÜ’nün geniş
uluslararası temas ve ilişki ağından yararlanarak yurt dışına açılmalarının
kolaylaştırılması,
ODTÜ’nün KKTC’de kurması önerilen kampus, ülkenin az
gelişmiş olan Güzelyurt bölgesinin ekonomik ve sosyal kalkınmasına önemli katkı
sağlaması,
ODTÜ şimdiye kadar ne kadar dış ülkelere açıldı, kaç
tane yabancı uyruklu öğrencisi var soruları sorulmuştur. Verilen cevaplarda
aşağıdaki hususlar ifade edilmiştir:
ODTÜ’den mezun olan çok sayıdaki yabancı uyruklu
öğrenci, özellikle Ürdün, Suriye, Irak, Nijerya, Lübnan gibi ülkelerde, sorumlu
düzeylerde görev yapmaktadır ve bu ülkelerde ODTÜ ismi büyük prestij ifade
etmektedir.
Devlet üniversitelerinde yabancı uyruklu öğrencilerden
alınan eğitim paylarının çok düşük olması ve üniversitelerin bu payları
yükseltmelerine izin verilmemesi nedeniyle, devlet üniversiteleri yabancı
uyruklu öğrenci çekebilmek için gayret göstermemektedir. Uluslararası düzeyde
çok düşük öğrenim payı ödeyen bu öğrencilerin, devlet tarafından subvansiye
edilen tabldot, yurt gibi hizmetlerden yararlanmaları ve kısıtlı olan toplam
öğrecni kontenjanlarından önemli bir pay almaları sorun yaratmaktadır.
ODTÜ’nün KKTC’de kampus açması bu ülkede varolan diğer
üniversiteleri olumsuz etkileyebileceği endişesi gündeme getirilmiştir. Yapılan
açıklamalarda şu noktalar vurgulanmıştır:
ODTÜ, KKTC’deki diğer üniversitelerle rekabet etme
amacında ve konumunda değildir. Öncelikle, ODTÜ’nün ÖYS puanları açısından
hedeflediği öğrenci kitlesi, şu anda KKTC üniversitelerinin kabul ettiği
öğrenci kitlesinden farklıdır. ODTÜ Kıbrıs Kampusunda oluşturulacak
eğitim-öğretim koşulları, verilen eğitimin kalitesi, başka üniversitelerde
olmayan bazı programların varlığı ve başarılı öğrencilere verilecek geniş burs
imkânları ile kabul edeceği T.C. ve KKTC uyruklu öğrencilerin ÖYS puanlarının,
KKTC’nin şu anda kabul ettiği diğer öğrencilerin puanlarının üstünde olması
hedeflenecektir.
ODTÜ Kıbrıs Kampusu, sadece T.C. ve KKTC uyruklu değil,
Doğu Akdeniz ve Orta Doğu ülkeleri başta olmak üzere, üçüncü ülkelerden önemli
sayılarda öğrenci cezbetmeyi amaçlamaktadır.
– ODTÜ’nün KKTC’deki Kampusu, daha önce değinilen
dayanışma ve işbirliği ile genel kalite düzeyini artıracak ve ODTÜ’nün KKTC’de
faaliyet göstermesi bir eğitim merkezi olarak bu ülkenin çekiciliğine ve
saygınlığına önemli katkı sağlayacaktır.
Oluşturulan kampus fonlarının denetimi ve artan
fonların ne yapılacağı konuları sorulmuştur. Fon kullanımının denetlenmesinin,
Protokolde ifade edildiği üzere, KKTC Millî Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından
atanacak 3 kişilik heyet tarafından gerçekleştirileceği belirtilmiştir.
Uluslararası kalite düzeyinde ve ileri teknoloji kullanarak eğitim verecek bu
Kampusun malî açıdan kendine yeterli olması amaçlandığı, oluşturulan
kaynaklardan başka amaçlarla kullanılabilecek fon artmasının mümkün görülmediği
ifade edilmiştir.
KKTC’de görevlendirilecek öğretim üyelerinin, yurt
içinde ve yurt dışında ayrı ayrı maaş almasının doğru olup olmadığı dile
getirilmiştir. Verilen cevapta; 2547 sayılı Yasanın ilgili maddelerinin buna
izin verdiği ve bu maddeler çerçevesinde çok sayıda öğretim üyesinin yurt
dışında görevlendirildiği; bu öğretim üyelerinin yurt dışı maaşlarına ek olarak
ziyaret ettikleri kurumlardan da malî destek alabildikleri belirtilmiştir. Bu
nedenle, ODTÜ Kuzey Kıbrıs Kampusunun ayrıcalık oluşturmayacağı ifade
edilmiştir.
Komisyonumuzca, yukarıdaki değerlendirmelerin ışığında
«Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde Bir Kampus
Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı» uygun görülerek kabul edilmiştir.
Raporumuz, Tasarının esas komisyonu olan Dışişleri
Komisyonuna gönderilmek üzere, Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Abdurrahman Küçük |
Halil Çalık |
Mücahit Himoğlu |
|
|
Ankara |
Kocaeli |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Göksu |
Akif Gülle |
Ayşe Gürocak |
|
|
Adıyaman |
Amasya |
Ankara |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yahya Çevik |
İbrahim Halil Oral |
Hasan Erçelebi |
|
|
Bitlis |
Bitlis |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Lütfi Doğan |
Bozkurt Yaşar Öztürk |
Bahri Sipahi |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(1. maddede adı
geçen |
|
|
|
|
protokolün 13.
maddesinden |
|
|
|
|
dolayı şerh
koyuyorum.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Güler Arslan |
Saffet Başaran |
Avni Doğan |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Ertaş |
Musa Uzunkaya |
Takiddin Yarayan |
|
|
Mardin |
Samsun |
Siirt |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M. Salih Yıldırım |
|
|
|
|
Şırnak |
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye BüyükMilletMeclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
16.5.20001 |
|
|
Esas No. : 1/845 |
|
|
|
Karar No. : 30 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Orta Doğu Teknik Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyetinde Bir Kampus Kurmasına İlişkin Çerçeve Protokolün Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı Komisyonumuzun 10 Mayıs 2001 tarihli 17
nci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve Devlet
Bakanlığı temsilcileri ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Rektörünün
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin giderek önemli bir
yüksek öğretim merkezi haline gelmesinin ekonomik ve sosyal yaşama dinamizm
kazandırdığı bilinmektedir. Komisyonumuzda yapılan açıklamalarda; Uluslararası
düzeyde kabul görmüş bir üniversite olan Orta Doğu Teknik Üniversitenin, bundan
sonra KKTC’de varolan diğer üniversitelerle işbirliği ve dayanışma amaçladığı,
KKTC’deki üniversitelerin de ODTÜ’nün geniş uluslararası ilişki ağından
yararlanarak yurt dışına açılmalarının kolaylaştırılmasını arzuladığı, yeni
kampusun Türkiye Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti uyruklu
öğrenciler dışında Doğu Akdeniz ve Orta Doğu ülkelerinden öğrenci cezbetmeyi
amaçladığı belirtilmiştir.
10 000 öğrencinin KKTC’de eğitim görmesine imkân
sağlayacak olan ODTÜ Kampusu kurulmasını öngören Protokol Komisyonumuzca
benimsenmiş ve Tasarı kabul edilmiştir.
Raporumuz GenelKurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Kâmran İnan |
Suat Çağlayan |
Mehmet Kaya |
|
|
Van |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hikmet Uluğbay |
Ş.Bülent Yahnici |
Nesrin Ünal |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Servet Sazak |
Ayfer Yılmaz |
Zafer Güler |
|
|
Eskişehir |
İçel |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Ali İrtemçelik |
Hüseyin Kansu |
Abdullah Gül |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arı |
Cevdet Akçalı |
Basri Coşkun |
|
|
Konya |
Kütahya |
Malatya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Necati Çetinkaya |
Ahmet Zamantılı |
Hasan Özgöbek |
|
|
Manisa |
Tekirdağ |
Uşak |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Yaşar Ünal |
|
|
|
|
Uşak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ORTA
DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ-NİN KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİ-YETİNDE BİR KAMPUS KURMASINA
İLİŞKİN ÇERÇEVE PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUN-
DUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 27 Mart 2000 tarihinde Ankara’da imzalanan “Orta Doğu Teknik
Üniversitesinin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC)’nde Bir Kampus Kurmasına
İlişkin Çerçeve Protokol”ün onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
H. H. Özkan |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı V. |
|
|
M. C. Ersümer |
M. İ. Talay |
Y. Yalova |
|
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
DIŞİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
ORTA
DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ-NİN KUZEY KIBRIS TÜRK
CUMHURİ-YETİNDE BİR KAMPUS KURMASINA
İLİŞKİN ÇERÇEVE PROTOKOLÜN ONAYLANMASININ UYGUN BULUN-
DUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
ORTA DOĞU
TEKNİK ÜNİVERSİTESİNİN KKTC’DE BİR KAMPUS KURMASINA
İLİŞKİN
ÇERÇEVE PROTOKOL
Türkiye Cumhuriyeti ile Kuzey KıbrısTürk Cumhuriyeti (KKTC) her alanda mevcut işbirliği ve dayanışma çerçevesinde ve KKTC’de yüksek öğrenim kapasitesini ve öğrenci sayısını artırma hedefi doğrultusunda KKTC’de Orta Doğu Teknik Üniversitesinin (ODTÜ) bir eğitim kampusu tesisi amacıyla aşağıdaki hususlarda anlaşmışlardır.
1. ODTÜ’nün KKTC’de oluşturacağı eğitim kampusu Türkiye
Cumhuriyeti ile Kuzey KıbrısTürk Cumhuriyetinin işbirliği ile
gerçekleştirilecektir.
2. KKTC Hükümeti söz konusu kampus için yeterli
büyüklükteki araziyi tahsis ve/veya kiralamayı taahhüt eder. Tahsis ve/veya
kiralanacak arazi ayrı bir protokol ile belirlenecektir.
3. KKTC Hükümeti ODTÜ kampusunun tesisi ve
faaliyetleriyle ilgili olarak KKTC’de devlet/vakıf üniversiteleri için
öngörülen teşvik ile muafiyetleri sağlayacaktır.
4. Eğitim ve barınma ile ilgili yatırımların
gerçekleştirilmesine paralel olarak faaliyete geçmesi öngörülen bu kampusta ilk
aşamada 6 000 öğrencinin eğitim görmesi hedeflenmektedir.
5. ODTÜ - KKTC kampusunda eğitim gören öğrenciler
gerektiğinde ODTÜ’nün Ankara’daki merkez kampusunda da eğitim
görebileceklerdir.
6. Kampusun eğitim ve Ar-Ge tesisleri ile yurt, lojman
ve diğer tesislerin yapımı ve idamesi ile cari giderlere destek, KKTC’ye dönük
projelere uygulanan finansman çerçevesinde bu amaçla ayrılacak tertipteki
ödenekle sağlanacak; ayrıca, kampusta verilecek eğitim, diğer faaliyetler ve
cari harcamaları karşılamak üzere bir fon oluşturulacaktır. Fon öğrenci
ücretlerinden, faaliyet gelirlerinden, bağış ve yardımlar ile bu kaynakların
nemalandırılmasından ve bu maksatla ayrılacak tertipteki ödenekten elde
edilecek gelirlerden oluşacaktır. Bu fon Kampus Yönetim Kurulu tarafından
yönetilecek, fonun çalışma usul ve esasları Yönetim Kurulunca belirlenecektir.
Fonun ita amiri Kampus Yönetim Kurulu Başkanıdır.
7. KKTC Kampusu ODTÜ’nün mevzuat ve usulleri gözönünde
tutularak akademik ve idarî bakımdan özerk bir yapıya sahip olacaktır. Kampusun
üst organları, teşkilâtlanma dahil akademik konularda ODTÜ Senatosu, idarî ve
malî konularda ise ODTÜ Yönetim Kurulu ve Kampus Yönetim Kuruludur. Kampus
Yönetim Kurulu, Başkan dahil yedi üyeden oluşacaktır. ODTÜ Rektörü tarafından
profesör unvanlı ODTÜ öğretim üyeleri arasından atanan Kampus Yönetim Kurulu
Başkanı KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı nezdinde yetki ve sorumlulukları
açısından Rektör sıfat ve statüsüne haiz olacaktır. Kampus yönetim kurulunda
ODTÜ Rektörü tarafından atanacak beş üyeye ilaveten, KKTC Millî Eğitim ve
Kültür Bakanlığı tarafından belirlenen iki temsilci yeralacaktır. Başkan ve
üyelerin görev süreleri üç yıl olup, başkan veya üyeliğin herhangi bir şekilde
boşalması halinde aynı usulle yenileri atanacaktır. Eski başkan ve üyelerin
aynı usullerle yeniden atanmaları mümkündür. Yönetim Kurulu Başkan ve
üyelerinin ücretleri KKTC’deki emsalleri gözönüne alınarak ODTÜ Yönetim Kurulu
tarafından belirlenir.
Kampus Yönetim Kurulu,
a) ODTÜ Rektörü, Senatosu ve Yönetim Kurulunun
devredeceği yetkileri kullanma,
b) 6 ncı maddede belirtilen fonu kampusun amaçlarına
uygun olarak kurma ve yönetme,
c) Kampus’da görev alacak yöneticiler, öğretim
elemanları ve idarî personele ödenecek ücretler ile öğrenim ücretlerini ODTÜ
Yönetim Kuruluna önerme,
d) Malî konularda harcama usul ve esaslarını belirleme,
e) Akademik personelin atama ve terfileri için ODTÜ
Yönetim Kuruluna öneride bulunma,
görev ve
yetkilerine haiz olacaktır.
8. Fonun malî denetimi biri KKTC Millî Eğitim ve Kültür
Bakanlığı, diğer ikisi Türkiye Cumhuriyeti Yükseköğretim Kurulu tarafından
seçilecek üç kişilik bir kurul tarafından yapılır. Denetçilerin malî yıl
sonunda hazırlayacakları denetleme raporunun bir örneği KKTC Millî Eğitim ve
Kültür Bakanlığına, bir örneği T.C. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına, bir
örneği de ODTÜ Rektörlüğüne gönderilir.
9. ODTÜ’de görevli akademik ve idarî personelin kampusta
sözleşmeli olarak görevlendirilmeleri halinde Üniversiteden aylıklı izinli
sayılırlar, bu kişilerin aldıkları sözleşme ücreti döner sermayeye ödenmez.
Görevlendirmeler her defasında bir yılı aşmamak üzere Üniversite Yönetim Kurulu
tarafından toplam süre sınırı olmaksızın yapılır. Kampusta kısa süreli
görevlendirilen personel ODTÜ’deki çalışmaları nedeniyle döner sermaye katkı
payı alabilirler.
10. Kampusta faaliyette bulunacak bölümler ile bu
bölümlerin öğrenci kontenjanları ODTÜ Senatosunun önerisi üzerine T.C.
Yükseköğretim Kurulu ve KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı arasında istişare
halinde belirlenecektir. Kampusta öğrenim görecek öğrenciler T.C. Öğrenci Seçme
ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezi sınavla seçilecektir. KKTC’li
öğrencilere tanınacak kontenjanlar KKTC Millî Eğitim ve Kültür Bakanlığı ile
istişare halinde belirlenecek; bu kontenjanlara yerleştirilecek öğrenciler de
T.C. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezi sınav
sonuçlarına göre seçilecektir. Üçüncü ülkelerden ODTÜ’nün belirleyeceği usul ve
kriterlere göre öğrenci alınacaktır. Mezun olacak öğrencilere ODTÜ KKTC Kampusu
diploması verilecektir.
11. ODTÜ ile DAÜ arasındaki işbirliği protokolleri
geçerli olmaya devam edecek, her iki devlet-vakıf üniversitesi yakın bir
işbirliği, istişare ve dayanışma içerisinde olacaktır.
12. Uygulamaya ait hususlar iki taraf arasında istişare
halinde belirlenecek ve uygulama protokolleri ile yürürlüğe konulacaktır.
13. İş bu protokol dört orijinal nüsha halinde Ankara’da
27 Mart 2000 tarihinde imzalanmış olup, bu tarihten itibaren yürürlüğe
girecektir.
|
Prof. Dr. Şükrü S. GÜREL |
|
Doç. Dr. Mehmet ALTINAY |
|
|
|
T.C. Hükümeti
adına |
|
KKTC Hükümeti
adına |
|
|
Devlet
Bakanı |
|
Millî
Eğitim ve Kültür Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Suha SEVÜK |
|
|
|
|
Orta Doğu Teknik
Üniversitesi adına |
|
|
|
|
Rektör |
|