Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 664)
Terörle
Mücadele Kanununun Bir Maddesinde DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve
Adalet Komisyonu Raporu (1/850)
T.C.
Başbakanlık 23.4.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-230/1931
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 19.4.2001
tarihinde kararlaştırılan “Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde
DeğişiklikYapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanununun 16 ncı maddesinde, bu Kanunun kapsamına giren suçlardan dolayı mahkûm
olmuş veya tutuklanmış bulunanların muhafaza olunacakları ceza infaz kurumları
ve tutukevleri belirlenmiş ve bu kurumlarda uygulanması gerekli özel infaz veya
tutukluluk rejimi açıklanmıştır. 30.7.1999 tarihli ve 4422 sayılı Çıkar Amaçlı
Suç Örgütleriyle Mücadele Kanununun 13 üncü maddesinde de bu Kanunun
kapsamındaki suçlardan hükümlü veya tutuklu olanların da aynı hükümlere tâbi
bulundukları ifade edilmiştir.
Her iki kanunda da tutuklu veya hükümlülerin muhafaza
olunacakları kurumlar ve koşulları belirlenmekle birlikte, iyileştirme ve
eğitim programlarının ne suretle uygulanacağına dair herhangi bir açıklık
yoktur. Aslında ceza infaz rejimleri bakımından özel durumlarda bulunan
hükümlüler hakkında özgü hükümlerin saptanarak uygulanması elbette ki
olanaklıdır. Ancak uygulamada 16 ncı maddenin kapsamındaki hükümlü veya
tutukluların kendilerine özgü bir infaz rejimine tâbi kılınmalarının gerekip
gerekmediği hususunda duraksamaların yaşandığı, bazı kaygıların bulunduğu ve
eleştirilerin yapıldığı bilinmektedir. Oysa Avrupa Konseyi BakanlarKomitesinin
R (82) 17 sayılı Tavsiye Kararının 7 nci maddesinde tehlikeli tutuklu ve
hükümlüler için cezaevi güvenliğinin olanak verdiği ölçüde eğitim, meslekî
yetiştirme, iş ve boş zaman uğraşları ile diğer faaliyetlerin düzenlenmesi
öngörülmüştür. Ayrıca Avrupa İşkencenin Önlenmesi Komitesi de, Ülkemiz
cezaevleriyle ilgili rapor ve açıklamalarında tüm hükümlü ve tutukluların günün
makul bir süresini barındırıldıkları mekânın dışında eğitim ve meslekî
uğraşlar, spor ve benzeri yararlı faaliyetlerle geçirmeleri için olanak
sağlanmasını tavsiye etmektedir.
Çağdaş penolojide tehlikeli olarak nitelendirilen,
örneğin uzun süreli psikolojik ve psikiyatrik sorunları olan hükümlüler ile
terörizm suçundan hükümlü olanların cezalarının infazında bazı özel rejimler
öngörülmekte olup, ülkeler bu konuda değişik seçenekleri uygulamaya
çalışmaktadırlar. Bu hükümlüleri bütünüyle ayrı bir ceza infaz kurumunda
toplayıp durumlarının zorunlu kıldığı bir infaz rejimi uygulamak veya bunları
diğer cezaevlerinin özel kısımlarında toplayıp aşağıda belirtilecek temel
ilkelere göre cezalarını yerine getirmek şeklinde özetlenebilecek iki yöntem
kabul edilmiş bulunmaktadır.
Çağdaş ceza infaz kurumlarının infaz rejimi itibariyle
dört temel ödevinin bulunduğu bilinmektedir.
1. Hükümlülerin kaçmalarına veya kurum içerisindeki
düzeni bozmalarına olanak vermeyecek surette muhafaza edilmeleri,
2. Bu muhafaza ödevinin, kurum içinde ve dışında
güvenliği sağlayacak bir düzenin geliştirilip yürütülmesi suretiyle yerine
getirilmesi,
3. Hükümlünün iyileştirilmesi için kurum içi eğitim,
spor, akademik ve benzeri faaliyetlere katılabilmesi ve kurum içi veya dışı
iyileştirici hizmetlerden yararlandırılması,
4. Muhafaza, düzen ve güvenlik tedbirlerinin
uygulanmasını sağlayacak yaptırımların öngörülmesi; bunların uygulanmasında
adalet gereklerine uyulması suretiyle hükümlülerin bazı haklarının kabulü ve
korunması amacıyla bazı yasal düzenlemeler getirilmesi.
İnfaz sistemlerinde bu ödevlerin birbiriyle dengeli
olarak yerine getirilmesi çağdaş penolojinin temel verilerindendir. Aslında bu
ödevlerin icrası bakımından bazen çelişkiler ortaya çıkabilir. Fakat amaca
ulaşmanın temel unsuru, infazda bu dört ödev arasında dengeyi sağlamaktır. Bu
denge yönünden kurumda bir denetim mekanizması kurulmalıdır. Hedeflerin
birbiriyle çelişmeyecek biçimde gerçekleştirilmesi ancak bu suretle mümkün olabilir.
Tasarıyla, Terörle Mücadele Kanununun 16 ncı maddesinin
iki fıkrası yukarıda açıklanan hedeflere dengeli bir biçimde ulaşmak amacıyla
değiştirilmektedir. Bu maddenin yeni şekliyle terörizmden hükümlü olan
kişilerin de iyileştirilmelerinin ve topluma kazandırılmalarının olanaklı
bulunacağı kabul edilmektedir. Maddeye eklenen unsurlarla bu amaca
yönelinirken, ceza infaz kurumlarında olumsuz ortamların oluşmaması için
gerekli tedbirlerin alınması da öngörülmüştür.
Ancak bu ortam içinde hükümlülerin iyileştirilmelerini
sağlamak üzere haklarında belirli programların uygulanması, eğitim, spor
bakımından olanaklar sağlanması, adı geçenlerin yeniden toplumsal yetenek
kazanmalarını amaçlayan faaliyetlere ve iş yurdu çalışmalarına katılmaları
olanaklı hale getirilmiştir.
Yukarıda sözü edilen ödevlerin yerine getirilmesinde
hükümlü ve tutukluların sosyal çevreleri ve yakınları ile belirli güvenlik
gereklerine uyularak görüşmelerinin sağlanması da, elbette iyileştirme
faaliyetlerinin bir kısmını oluşturmaktadır. O nedenle resmî ve dinî tatiller
gibi belirli günlerde yapılan açık ziyaretler hükümlü ve tutukluların ve
ailelerinin psikolojik bakımdan rahatlamalarına yardım edecektir. Maddede
yapılan değişiklikle bu olanak sağlanmıştır. Ancak söz konusu olanaktan
yararlanmak için kınama dışında disiplin cezası almamış olmak şartı
aranmaktadır. Böyle bir ceza verilmişse önce bu cezanın kaldırılmış olması
gerekir.
Tasarı ile getirilen düzenlemelerde çağdaş ceza
anlayışlarında aranan düzen-denetim dengesinin kurulması ve korunmasına dikkat
edilmiştir. O nedenle Tasarı, hükümlülerin iyileştirme ve eğitim programlarına
uygun olarak, eğitim, spor, meslek kazandırma ve işyurdu çalışmaları ve diğer
sosyal ve kültürel faaliyetlere katılma ve açık görüşme olanaklarından
yararlanabilmelerini “güvenlik bakımından tehlike yaratılmaması” temel koşuluna
bağlamıştır. İyileştirme ve eğitim faaliyetlerinin amaca aykırı sonuçlar
verdiği saptandığında, ilgili hükümlüler yönünden öngörülen uygulamalara ya son
verilecek, ya da sakıncaları ortadan kaldırıcı değişiklikler yapılacaktır.
Tasarının getirdiği diğer bir yenilik de cezalarının en
az üçte birini iyi halle geçiren hükümlüler yanında kamuoyunda pişmanlık yasası
olarak adlandırılan 3419 sayılı “Bazı Suç Failleri Hakkında Uygulanacak
Hükümlere Dair Kanun” ve değişikliklerinden yararlanan hükümlülere de diğer
ceza infaz kurumlarına nakledilme olanağının sağlanmasıdır. Böylece 3419 sayılı
Kanun ve değişikliklerinden yararlanan ve ancak terör örgütlerinin hedefi
haline gelebilen hükümlü ve tutukluların tehdit ve baskılardan kurtarılarak
toplum hayatına daha çabuk uyumlarını sağlamak için diğer ceza infaz
kurumlarına gönderilebilmeleri öngörülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununun 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yapılan değişiklik ile
bu kurumlardaki hükümlülerin, işledikleri suçlara, kurumdaki davranışlarına,
ilgi ve yeteneklerine göre gruplandırılması, güvenlik bakımından tehlike
yaratmadığı ölçüde, kendileri için hazırlanmış iyileştirme ve eğitim
programları çerçevesinde ortak yaşam alanlarında eğitim ve spor, meslek
kazandırma ve işyurdu çalışmaları ile diğer sosyal ve kültürel faaliyetlere
katılmaları, uygulanacak programların süresi ile katılacak hükümlülerin
sayısının her programın özelliği, güvenlik koşulları ve kurumun olanakları
dikkate alınarak belirlenmesi ve disiplin cezası almadıkça açık görüş hakkından
yararlanmaları düzenlenmiştir. Hükümlülerin gruplandırılmasında işledikleri
suçun türü ve ağırlığı ile kurumda olumlu davranış gösterip göstermedikleri,
hangi programlara, bu arada hangi mesleğe ilgi duydukları ve bu konudaki
yetenekleri de göz önünde bulundurulacaktır. Temel amaç, genel gerekçede
belirtilen ve çağdaş penolojide kabul edilen esas ve ödevleri benimsemek
suretiyle ceza infaz kurumlarında muhafaza, düzen, kontrol olanaklarının
sağlanması ve bütün bunlarda adaletli olma esaslarını yerleştirmek ve bunların
dengeli biçimde etkin olmalarını sağlamaktır. Uygulanan iyileştirme ve eğitim
faaliyetlerinin amaca aykırı sonuçlar verdiği gözlemlenen hükümlüler yönünden
maddenin öngördüğü uygulamalara son verilebilecek veya gerekli düzeltmeler,
değişiklikler yapılabilecektir. Ayrıca haklarında kınama dışında disiplin
cezası uygulanan hükümlülere bu ceza kaldırılıncaya kadar açık görüş yaptırılamayacağı
belirtilmiştir. Böylece getirilen sistem, Kanunun kapsamına giren hükümlü ve
tutukluların daha baştan iyileştirilmelerini sağlayıcı teşviklerle esas amaç
doğrultusunda faaliyetlerde bulunulmasını sağlamak istemektedir.
16 ncı maddenin üçüncü fıkrasında yapılan değişiklik
ise, bu kurumlarda cezalarının en az üçte birini iyi halle geçirmiş bulunan
hükümlülerle, 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı “Bazı Suç Failleri Hakkında
Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun” ve değişikliklerinden yararlanan hükümlülerin
de diğer ceza infaz kurumlarına nakledilmeleri olanağının getirilmiş olmasıdır.
Madde 2. - Yürürlükle ilgilidir.
Madde 3. - Yürütme ile ilgilidir.
Adalet
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Adalet Komisyonu 26.4.2001
Esas No. : 1/850
Karar No. : 12
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 24.4.2001 tarihinde esas komisyon
olarak Komisyonumuza havale edilen “Terörle Mücadele Kanununun Bir Maddesinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 26.4.2001 tarihli
29 uncu toplantısında, Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami Türk ile
bakanlık temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, gerekçesi
uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesinin birinci fıkrasının
üçüncü cümlesinde yer alan “gözlemlenen” ibaresi subjektif ve tartışmalı
sonuçlar doğurabilecek bir ifade olması nedeniyle “belirlenen” şeklinde
değiştirilmiş, Tasarının diğer maddeleri Bakanlar Kurulundan gelen şekli ile
aynen kabul edilmiştir.
Çağdaş ceza anlayışlarında aranan düzen denetim
dengesinin kurulması ve korunmasına özen gösterilerek, terörizmden hükümlü olan
kişilerin de iyileştirilmeleri ve topluma kazandırılmaları amacıyla hazırlanan,
ayrıca cezalarının en az üçte birini iyi halle geçiren hükümlüler yanında,
kamuoyunda pişmanlık yasası olarak adlandırılan 3419 sayılı “Bazı Suç Failleri
Hakkında Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun” ve değişikliklerinden yararlanan
hükümlülere de diğer ceza infaz kurumlarına nakledilme olanağını sağlayan
Tasarının, bir an önce kanunlaşmasını uygun gören Komisyonumuz, İçtüzüğün 52
nci maddesi gereğince, Genel Kurulda öncelikle görüşülmesine oybirliği ile
karar vermiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Emin Karaa |
İ. Sühan Özkan |
Salih Erbeyin |
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Yekta Açıkgöz |
Müjdat Kayayerli |
Ramazan Toprak |
|
|
Samsun |
Afyon |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Kemal Aykurt |
Mehmet
Gözlükaya |
Fahrettin Kukaracı |
|
|
Denizli |
Denizli |
Erzurum |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Oğuz Aykut |
Ali Günay |
Erol Al |
|
|
Hatay |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Aydınlı |
Mehmet Gül |
A. Nazlı Ilıcak |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Pak |
Mehmet Ali Şahin |
Hayri Diri |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Işılay
Saygın |
Edip Özbaş |
Sevgi Esen |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kayseri |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Özbilen |
Erdoğan
Sezgin |
Orhan Bıçakçıoğlu |
|
|
Kırklareli |
Samsun |
Trabzon |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fethullah Erbaş |
|
|
|
|
Van |
|
MUHALEFET ŞERHİMDİR
Hükümlüler ve TMK’nun 16 ncı maddesinin son fıkrası
gereği doğal olarak tutuklular için getirilen yeni düzenleme, olumlu olmakla
birlikte subjektif ve keyfî uygulamalara da yol açabilecek niteliktedir.
Sosyal ve kültürel faaliyetlerden istifade etmek için
bir takım koşullar getirilmektedir. “Güvenlik bakımından tehlike yaratmadığı
ölçüde” ve “iyileştirme ve eğitim programlarının amaca aykırı sonuçlar verdiği
belirlenen hükümlüler yönünden bu uygulamaya son verilir.” Düzenlemeler, yeni
sıkıntılara yol açabilir.
Bu nedenle getirilecek yeni düzenlemenin koşulsuz
olması ve huzur bozucu davranışlar için genel hükümlere yollama yapılması daha
uygun olurdu.
Bu nedenlerle yeni düzenlemeye muhalifim.
Mehmet
Ali Şahin
İstanbul
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TERÖRLE
MÜCADELE KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununun 16 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bu kurumlarda hükümlüler, işledikleri suçlara,
kurumdaki davranışlarına, ilgi ve yeteneklerine göre gruplandırılarak, güvenlik
bakımından tehlike yaratmadığı ölçüde, kendileri için hazırlanmış iyileştirme
ve eğitim programları çerçevesinde eğitim ve spor, meslek kazandırma ve işyurdu
çalışmaları ile diğer sosyal ve kültürel faaliyetlere katılırlar. Programların
süresi ve katılacak hükümlülerin sayısı, her programın özelliği, güvenlik
koşulları ve kurumun olanakları dikkate alınarak belirlenir. İyileştirme ve
eğitim programlarının amaca aykırı sonuçlar verdiği gözlemlenen hükümlüler
yönünden bu uygulamaya son verilebilir veya gerekli değişiklikler yapılabilir.
Haklarında kınama dışında disiplin cezası uygulanan hükümlülere bu ceza
kaldırılıncaya kadar açık görüş yaptırılmaz.
Bu kurumlarda cezalarının en az üçte birini iyi halle
geçiren veya 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında
Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun ve değişikliklerinden yararlanan hükümlüler,
diğer infaz kurumlarına nakledilebilirler.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini BakanlarKurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TERÖRLE
MÜCADELE KANUNUNUN BİR MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununun 16 ncı maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bu kurumlarda hükümlüler, işledikleri suçlara,
kurumdaki davranışlarına, ilgi ve yeteneklerine göre gruplandırılarak, güvenlik
bakımından tehlike yaratmadığı ölçüde, kendileri için hazırlanmış iyileştirme
ve eğitim programları çerçevesinde eğitim ve spor, meslek kazandırma ve işyurdu
çalışmaları ile diğer sosyal ve kültürel faaliyetlere katılırlar. Programların
süresi ve katılacak hükümlülerin sayısı, her programın özelliği, güvenlik
koşulları ve kurumun olanakları dikkate alınarak belirlenir. İyileştirme ve
eğitim programlarının amaca aykırı sonuçlar verdiği belirlenen hükümlüler
yönünden bu uygulamaya son verilebilir veya gerekli değişiklikler yapılabilir.
Haklarında kınama dışında disiplin cezası uygulanan hükümlülere bu ceza
kaldırılıncaya kadar açık görüş yaptırılmaz.
Bu kurumlarda cezalarının en az üçte birini iyi halle
geçiren veya 25.3.1988 tarihli ve 3419 sayılı Bazı Suç Failleri Hakkında
Uygulanacak Hükümlere Dair Kanun ve değişikliklerinden yararlanan hükümlüler,
diğer infaz kurumlarına nakledilebilirler.”
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
Prof. Dr. A. Çay |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
M. C. Ersümer |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
|