Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 610)

 

Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı ve

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/819)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

8.2.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-128/737

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.1.2001 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Bilindiği üzere, 1980’li yıllardan itibaren fon uygulamalarının artması malî disiplinin bozulmasına, bütçe birliğinin zedelenmesine ve kaynakların etkin kullanımı prensibinden uzaklaşılmasına yol açmıştır.

Bu gelişmeler neticesinde, maliye politikalarının etkinliğinin artırılması ve fonların belirli bir malî disipline kavuşturulması amacıyla 1992 yılından itibaren T.C. Merkez Bankası nezdinde Müşterek Fon Hesabı açılarak tüm fonların gelirleri bu hesaptan geçirilmeye başlanılmıştır. 1993 yılında ise fonların büyük bir kısmı bütçe kapsamına alınmıştır.

Mevcut fon politikalarının hedefleri arasında, fonların yükümlülüklerinin artırılmayarak ve bütçe kapsamındaki fonların faaliyetlerinin ilgili genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından üstlenilerek fonların zaman içerisinde tasfiye edilmeleri yer almaktadır.

57 nci Hükümetin uygulamaya koyduğu Ekonomik İstikrar ve Enflasyonla Mücadele Programı ile; bütçe kapsamı içinde bulunan 61 fondan 45’inin 2000 yılı Ağustos ayı, kalan fonların ise 2001 yılının ilk yarısı içerisinde, bütçe kapsamı dışındaki fonlardan kaldırılmasına karar verilenlerin 2000 yılı Haziran ayına kadar tasfiye edilmesi, ayrıca bütçe içi ve dışında yeni fonlar oluşturulmaması kararlaştırılmış ve bu suretle Devletin gelir ve giderlerinde birliğin ve şaffaflığın sağlanması amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, fonlarla yürütülen hizmetlerden devamında zorunluluk arz edenlerin ilgili kurum ve kuruluş bütçelerinden yerine getirilebilmesi ve bu suretle bütçe disiplinine katkıda bulunulması amacıyla, maddede belirtilen fonların tasfiye edilmesi öngörülmüştür.

1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Çiftçi ve Kooperatifçilik Tanıtma, Eğitim ve Ödüllendirme Fonu ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Kooperatifçilik Tanıtma ve Eğitim Fonu tarafından yürütülen hizmetlerin ilgili Bakanlık bütçesine bu hizmetler için ödenek tahsis edilmesi suretiyle yerine getirilmesi mümkün bulunduğundan adı geçen iki Fonun tasfiye edilmesi amaçlanmıştır.

2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun ile kurulmuş bulunan Fonun önceki yıllarda gelir ve giderleri çok düşük seviyede gerçekleşmiş bulunduğundan ve Fonun faaliyetleri Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bütçesine konulacak ödeneklerle yürütebileceğinden, adı geçen Kanunla kurulan Fon kaldırılmaktadır.

2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ile Turizm Bakanlığı nezdinde kurulan Turizmi Geliştirme Fonunun, Fon tarafından üstlenilen turizm yatırımlarına kredi desteği sağlama ve dış pazarlama imkânlarının geliştirilmesi gibi hizmetlerin anılan Bakanlık bütçesinden veya genel teşvik mevzuatı çerçevesinde yerine getirilmesi mümkün bulunduğundan, söz konusu Kanunun;fonun kurulması, gelirleri, giderleri ve fon yönetmeliğine ilişkin hükümlerinin yürürlükten kaldırılması ve bu suretle Fonun tasfiye edilmesi öngörülmüştür.

2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ile Kültür Bakanlığı emrinde, özel hukuka tâbi gerçek ve tüzelkişilerin mülkiyetinde bulunan, korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının; korunması, bakımı ve onarımı için aynî, nakdî ve teknik yardım yapmak ve kredi vermek amacıyla kurulan ve gelirleri bütçeye konulan ödenek ve Fondan verilen kredilerin geri dönüşlerinden oluşan Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlıklarının Onarımına Katkı Fonunun kaldırılmasına karşın, söz konusu Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrası yürürlükten kaldırılmayarak Kültür Bakanlığınca, özel hukuka tâbi gerçek ve tüzelkişilerin mülkiyetinde bulunan ve korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının korunması, bakımı ve onarımı için aynî, nakdî ve teknik yardım yapılması ve kredi verilmesi imkânı saklı tutulmuştur.

Çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi amacıyla, 2872 sayılı Çevre Kanunu ile Çevre Bakanlığı bünyesinde oluşturulan ve kaynakları ağırlıklı olarak, çevre kirliliğini önleyici ve çevreyi iyileştirici faaliyetlerde kullanılmak üzere belediyelere verilen araç gereçlerin alımlarında kullanılan Çevre Kirliliğini Önleme Fonu, çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi faaliyetlerinin, fon uygulaması yerine genel bütçe prensipleri içinde ilgili Bakanlık bütçesinden yapılarak bütçe disiplinine katkı sağlanması amacıyla tasfiye edilmekte ve 2872 sayılı Kanunun Fonun kurulması, gelirleri ve Fonun kullanılmasına ilişkin hükümleri yürürlükten kaldırılmaktadır.

Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesindeki Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonunun tasfiye edilmesi halinde, Fon tarafından yürütülen;bilgi işlem merkezinin geliştirilmesi, trafik hizmetlerinin geliştirilmesi ve etkinlik kazandırılması amacıyla her çeşit araç ve gerecin sağlanması, trafikle ilgili görevler verilen mahallî idarelerin bu konudaki projelerinin finanse edilmesi, okullar ve kurslar açmak dahil trafik personelinin ve halkın eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi hizmetleri, bu Kanunun 5 inci maddesi ile getirilen hüküm çerçevesinde sigorta yaptıranların sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta primi üzerinden alınan fon gelirlerinin bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilmesi suretiyle yerine getirilebilecektir.

3213 sayılı Maden Kanunu ile kurulmuş bulunan Madencilik Fonunun teşkili, kaynakları, işleyişi, denetimi ile Madencilik Fonunun tanımı ve maden sahasından çıkarılacak cevherlerin işletme yıllık brüt kârından Madencilik Fonunun % 5 oranında aldığı pay ve bunun Etibank’a aktarılmasına ilişkin hüküm ile Kanunda geçen “Madencilik Fonuna” ve “madencilik fon katkısı ve” ibareleri yürürlükten kaldırılmakta, bunun sonucu oluşacak gelir kayıplarının telafisi amacıyla da bu Kanunun 5 inci maddesinde gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.

Muhtaç sanatçılara, sosyal yardım amacıyla kurulmuş olan Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonundan yardım yapılabileceği, Fon tarafından, her yıl belirlenecek sayıda filmin yapımcı ve yönetmenine sinema başarı ödülleri ve kredi verilmesi ve Türk kültür zenginliklerini tanıtıcı mahiyetteki projelerin desteklenmesi hizmetlerinin ise Kültür Bakanlığı bütçesinden yerine getirilebileceği düşünüldüğünden, 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanunu ile Kültür Bakanlığı nezdinde kurulan Sinema ve Müzik Sanatı Destekleme Fonunun tasfiye edilmesi öngörülmüştür.

3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince, federasyon faaliyetlerinde sürat ve verimliliği artırmak amacıyla kurulan Federasyonlar Fonu aracılığı ile yapılan hizmetlerin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bütçesinden yerine getirilmesi mümkün olduğundan, malî disiplinin ve bütçe birliğinin sağlanmasını teminen Fon tasfiye edilmekte, müsabakalardan elde edilecek brüt hâsılattan gerekli masraflar çıktıktan sonra geriye kalan miktardan Fona pay ayrılmayarak bu miktarın tamamı müsabakanın yapıldığı Gençlik ve Spor İl Müdürlükleri ile müsabaka yapan kulüplere bırakılmaktadır.

Bunun yanı sıra;

– 2510 sayılı İskân Kanunu ile, iskân işleri için lüzumlu olan harcamaların karşılanması amacıyla T.C. Ziraat Bankası bünyesinde kurulan Özel İskân Fonu,

– 6831 sayılı Orman Kanunu ile kurulan Ağaçlandırma Fonu ve Orman Köylülerini Kalkındırma Fonu,

– 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun kapsamına giren yerlerin tesis koruma, onarım, bakım, tanıtım ve işletme harcamaları için Orman Bakanlığı emrinde kurulan Millî Parklar Fonu,

– 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu ile oluşturulan Tarım Reformu Fonu,

– Virginia ve Burley vasıflı  şark tipi tütün ekiminin iyileştirilmesi, geliştirilmesi, tütün ekicilerinin desteklenmesi ve eğitilmesi, tütün borsasının kurulması, tütün üretici kooperatiflerinin finansmanı, sektörce kurulacak hangar ve kurutma tesisi gibi yatırımların desteklenmesi, yurt dışında Türk tütününden sigara imal eden fabrikaların kurulması, Tekelin modernizasyonu ve özelleştirilmesi, Türkiye’de üretilen sigara ve diğer tütün mamulleri ihracatının desteklenmesi ve gerektiğinde ihracatın teşviki için Eximbank’a kredi verilmesi hususlarında destek ve teşvikte bulunmak amacıyla kurulan, ancak bu amaçların gerçekleştirilmesi yönünde bugüne kadar yeterli işlerlik kazandırılamayan Tütün Fonu,

– Adalet hizmetlerinin süratli ve etkin bir şekilde yürütülebilmesi için Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilâtıyla bağlı kuruluşları, ceza infaz kurumları ve tutukevlerinin bina, eğitim tesisi, konut, araç, gereç ve tefriş ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olmak için gerekli kaynakların sağlanması amacıyla Adalet Bakanlığı nezdinde kurulmuş bulunan Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu ile

– 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu ile kurulan ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyetleri sürdürülmekte olan Ölçüler ve Ayar Fonunun,

Tasfiye edilmesi ve söz konusu fonlara ilişkin mezkûr kanunlarda yer alan diğer hükümler ile Tarım Reformu Fonunun kaldırılmasına paralel olarak, 3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda yer alan, ilgili personele fondan ödeme yapılmasına ilişkin hükmün de yürürlükten kaldırılması öngörülmüştür.

Madde 2. – Bu Kanunun 1 inci maddesi ile Özel İskân Fonunun tasfiyesi öngörüldüğünden, 2510 sayılı İskân Kanununun ek 35 inci maddesinde geçen, göçmen konutlarının yapımının fonlar ihale yönetmeliğine tâbi olacağına ilişkin hüküm yürürlükten kaldırılmakta ve bu konu ile ilgili ita amirliği yetkisi aynı Kanunun ek 34 üncü maddesi uyarınca Başbakan tarafından görevlendirilen Bakana verilmektedir.

Madde 3. – Madde ile, 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesi yeniden düzenlenerek, gelirlerinin tamamı genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden ayrılan paydan oluşan, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı nezdindeki Belediyeler Fonu ve Mahallî İdareler Fonu ile İçişleri Bakanlığı nezdindeki İl Özel İdareleri Fonu ve Mahallî İdareler Fonunun kaldırılması öngörülmüştür.

Madde 4. – a) Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonu tasfiye edilerek, verilen hizmetler karşığında toplanan ücret veya bedellerin Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde kurulacak bir döner sermaye işletmesinde toplanması öngörülmüş ve döner sermaye işletmesinin sermayesi, gelirleri, işletmenin tâbi olmayacağı mevzuat ve işletmeden yapılacak harcamalara ilişkin konular ile yönetmelikle düzenlenecek hususlar belirtilmiştir.

b) Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonunun her türlü gelir ve gideri ile demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli, taşınır ve taşınmaz malvarlıkları, alacakları, borçları ve yükümlülüklerinin, Fonun yerini alan döner sermaye işletmesine devredilmesi öngörülmüştür.

Madde 5. – a) 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu ile verilen görevleri yapmak üzere kurulan ve tüzel kişiliği haiz Sermaye Piyasası Kurulunun bütçesi, Fon adı altında tutulan bir hesapla yürütülmekte ve giderleri bu özel Fondan karşılanmaktadır. Mezkûr Kanunda düzenlenen Fon, klasik anlamda fon uygulamalarından uzak olup, daha çok Sermaye Piyasası Kurulunun özel bütçesi olarak kullanılmakta ve kurulun bütün giderleri de buradan yapılmaktadır. Bu nedenle Kurulun, görevlerini yerine getirmesi açısından anılan Kanunda geçen “Fon” ibarelerinin “Hesap” olarak değiştirilmesi öngörülmüştür.

b) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası değiştirilerek , bu Kanunun 1 inci maddesi ile kaldırılan Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlıklarının Onarımına Katkı Fonundan yapılacak harcamalar ve verilecek kredilere ilişkin usul ve esasların yönetmelikle belirlenmesine dair hüküm madde metninden çıkarılmıştır.

c) Bütçe kapsamı dışında yer alan ve gelirlerinden bütçeye kesinti yapılmayan Garanti Fonu, zorunlu malî sorumluluk sigortasına tâbi motorlu araçların sebep olacakları zararların, işletenin sorumluluğuna ilişkin kurallar uyarınca geçerli teminat tutarları dahilinde karşılanması amacıyla, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği nezdinde faaliyet göstermekte, işlevi açısından bir tür sigorta mahiyetinde olup gelirleri kamu geliri niteliği taşımamaktadır. Adının “fon” olmasına karşın, bir tür “hesap” niteliğinde olan Fonun, fon tanımı dışında tutularak, fon sistemi dışında Karayolu Trafik Garanti Sigortası Hesabı şeklinde faaliyetlerine devam etmesi öngörülmüştür. Ayrıca, bu Kanunun 1 inci maddesi uyarınca, Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonunun kaldırılması öngörüldüğünden, 2918 sayılı Kanunun 91 inci maddesinin üçüncü fıkrasında, sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta primi üzerinden adı geçen Fona yatırılması öngörülen tutarın, Maliye Bakanlığı bütçesine gelir ve EmniyetGenel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilmesi suretiyle trafik hizmetlerinde kullanımının sağlanması amaçlanmıştır.

d) 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 131 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonuna yatırılan basılı kâğıtlar ve plakaların satışının federasyona sağladığı net gelirin % 60’ının, bu Kanunun 1 inci maddesi uyarınca söz konusu Fon kaldırıldığından, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilerek Emniyet Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılması amaçlanmaktadır.Gelirin kalan kısmı ise, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna bırakılmaktadır.

e) Bu Kanunun 1 inci maddesi ile Madencilik Fonunun tasfiyesi öngörüldüğünden ve Maden Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen “% 5’i fon iştiraki” ibaresi kaldırıldığından, bir gelir kaybına yol açmamak amacıyla söz konusu tutar aynı maddede yer alan Devlet hakkına ilave edilerek, Devlet hakkı % 10’a çıkarılmaktadır. Bunun yanı sıra, 3213 sayılı Madencilik Kanununda geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri “bütçeye” olarak değiştirilerek, ilgili maddelerde belirtilen fon gelirlerinin bütçeye aktarılması ve aynı Kanunun 35 inci maddesinde geçen “Madencilik Fonundan” ibaresi “Bakanlık bükçesinden” şeklinde değiştirilerek söz konusu maddede belirtilen masrafların bütçeden karşılanması amaçlanmıştır.

Madde 6. – Madde ile, kaldırılan fonlara ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaya, Maliye Bakanı ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu bakanlar yetkili kılınmıştır.

Ayrıca, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm pazarlama işleri için Turizm Bakanlığı ilgili yıl ödeneğinin % 50’sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının uygun görüşünü almak kaydıyla, gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler yapılması konusunda Turizm Bakanlığına yetki verilmiştir.

Geçici Madde 1. – a) Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların her türlü gelirinin genel bütçe geliri addedilmesi ve genel bütçe saymanlıklarınca tahsil edilmesi, söz konusu fonların bu Kanunun yürürlük tarihi itabarıyla mevcutları ve nakit bakiyelerinin Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığına yatırılması ve bu miktarların bütçeye gelir yazılması, bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonlardan kullandırılan kredilerin geri dönüşlerinin, tahsil edildikten sonra 15 gün içerisinde ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına yatırılması, yatırılan bu tutarların aynı amaçla kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve ilgili kurumun bütçesine özel ödenek kaydedilmesi öngörülmüştür.

Ayrıca, bu Kanunla ve diğer şekillerde kaldırılan fonlardaki mevcut personelin, istekleri halinde, ihtiyaç bulunan diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadroların naklen atanmaları, kaldırılan fonların varsa demirbaşları ile taşınır ve taşınmaz tüm mallarının bağlı bulundukları kurum veya kuruluşa devredilmesi hükme bağlanmıştır.

b) Yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerini ve varsa ilave ödeneklerini gerektiğinde, bu fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına ihtiyaç duyulanlarda kullanılmak üzere, ilgili bakanlığın bütçesinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplere kısmen veya tamamen özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanının yetkili kılınması, bu tertiplerdeki ödeneklerden yıl içinde harcanmayan tutarların, ertesi yıl bütçesine gelir ve ödenek kaydedilmesi ve bu tertiplerden yapılacak harcamaların kapsamının, fonların yürürlükten kaldırılan mevzuatları ile belirlenen çerçeveyi aşmaması öngörülmüştür. Böylece, bu Kanun uyarınca tasfiye edilen fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına ihtiyaç duyulanların, uygulamada boşluğa yol açılmamasını teminen bütçeden yapılmasına imkân sağlanmakta ve bu uygulamaya ilişkin esasların ilgili kuruluşlar ile Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenmesi hükme bağlanmaktadır.

Madde 7. – Yürürlük maddesidir.

Madde 8. – Yürütme maddesidir.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

 

 

15.2.2001

 

Esas No.: 1/819

 

 

 

 

 

 

Karar No.: 28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

 

Bakanlar Kurulunca  8.2.2001  tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 9.2.2001  tarihinde Komisyonumuza havale edilen   "Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı"  Komisyonumuzun 14.2.2001  tarihinde yapmış olduğu 29 uncu birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Recep Önal ile Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği  gibi 1980'li yıllardan itibaren fon uygulamalarının artması sonucunda malî disiplin bozulmuş,   bütçe birliği zedelenmiş, kaynakların etkin kullanımından  uzaklaşılmıştır. Fonların disipline edilebilmeleri amacıyla 1992 yılından itibaren tüm fonların gelirleri T.C. Merkez Bankası nezdinde açılan "Müşterek Fon Hesabı" nda toplanmaya başlanmış, 1993 yılında da fonların büyük bir bölümü bütçe kapsamına alınmıştır.

Halen izlenmekte olan fon politikası çerçevesinde; fonların mevcut yükümlülükleri artırılmadan,  üstlendikleri görevlerin genel ve katma bütçeli kuruluşlarca yürütülmesine ve fonların zaman  içinde tasfiye edilmesine çalışılmaktadır.

Hükümetin uygulamaya koyduğu Ekonomik İstikrar ve Enflasyonla Mücadele Programı çerçevesinde;

- Bütçe kapsamı içinde bulunan 61 fondan  45'inin 2000 yılı Ağustos ayı, diğerlerinin de 2001  yılının ilk yarısında,

- Bütçe kapsamı dışındaki fonlardan kaldırılmasına karar verilenlerin de  2000 yılı Haziran ayına kadar,

tasfiye edilmesi kararlaştırılmıştır.

Tasarı ile; fonlarla yürütülen hizmetlerden devamında zorunluluk arz edenlerin ilgili kurum ve kuruluş bütçelerinden yerine getirilebilmesi ve bu suretle bütçe disiplinine katkıda bulunulması amacıyla Özel İskân Fonu, Ağaçlandırma Fonu, Orman Köylülerini Kalkındırma Fonu, Çiftçi ve Kooperatifçiliği Eğitim ve Ödüllendirme Fonu, Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yardım Fonu, Kooperatifçilik Tanıtma ve Eğitim Fonu,  Millî Parklar Fonu, Turizmi Geliştirme Fonu, Korunması Gerekli Kültür Varlıklarının Onarımına Katkı Fonu, Çevre Kirliliğini Önleme Fonu, Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonu, Tarım Reformu Fonu, Madencilik Fonu, Sinema ve Müzik Sanatını Destekleme Fonu, Federasyonlar Fonu, Tütün Fonu, Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu, Ölçüler ve Ayar  Hizmetleri Fonu, Belediyeler Fonu, Mahallî İdareler Fonu (İçişleri Bakanlığı), Mahallî İdareler Fonu (Bayındırlık Bakanlığı), İl Özel İdareleri Fonu, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonu, Sermaye Piyasası Kurulu Fonu ve Karayolları Trafik Garanti Fonu   olmak üzere  25 adet  fonun  tasfiye  edilmesi öngörülmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Fon uygulamalarının bütçe birliğini ve malî disiplini bozduğu, bu nedenle fonların tasfiyesinin ve kaynaklarının bütçeye alınmasının yararlı olacağı,

- Fonların  geçmişte hızlı karar alma ve uygulama kolaylığı sağlamaları nedeniyle oluşturulduğu, ancak günümüzde çoğunun işlevini yitirdiği ve fon uygulamalarının da amacından uzaklaştığı,

- Bir taraftan fonlar  tasfiye edilirken, diğer taraftan Döner Sermaye uygulamalarının yaygınlaştırılmasının  bütçe birliğini bozacağı ve  malî disiplini zedeleyeceğinden döner sermayeler içinde bir düzenlemenin yapılmasının gerektiği,

- Bütçe dışı fonların tasfiye edilmesi halinde, bu fonlar aracılığı ile yürütülen hizmetlerin nasıl finanse edileceğine açıklık  getirilmesi gerektiği,

- Fonların üstlendiği sosyal hizmetleri yapacak yeni oluşumlara ve sağlıklı işleyecek bir yapıya  ihtiyaç olduğu, 

- Kamu Kurumlarının vakıflarında  önemli kaynaklar  toplandığı, bunlarla ilgili düzenlemelere de gerek olduğu, 

- Belediyeler ile il özel idarelerinin cari  faaliyetlerini gerçekleştirmelerini sağlayacak gelirden mahrum kalmamaları için, kesilecek borç taksitlerine sınır getirilmesinin zorunluluk arz ettiği,   

-Halen son derece sağlıklı işleyen bazı  fonların bulunduğu, bu fonların muhafazasında yarar görüldüğü,

-Niteliği gereği Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna benzeyen Yatırımcıları Koruma Fonunun tasfiye edilmeyecek fonlar arasında yer alması gerektiği,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- Fonlarla, belirli veya birbirine yakın amaçlar grubunun gerçekleştirilmesi için belirli  kaynakların toplanarak,  özel usuller çerçevesinde harcandığı, geleneksel malî kurumların dışında hızlı karar verme ve uygulama kolaylığı sağlandığı, ancak fon uygulamalarının özellikle 1986 yılından sonra  kapsamlarının hızla genişlemesi sonucunda, kullanım amaçları dışına çıkılarak süresiz  çalışan bir sisteme dönüştüğü,

- Fon uygulamalarının hızla yaygınlaştığı 1980-1992  döneminde; fonların kaynaklarının ve harcamalarının hızla genişlemesi  ve bütçeden karşılanamayan harcamaların giderek fon sistemine kaydırılmasının, malî disiplinin bozulmasına, bütçe birliğinin zedelenmesine  ve kaynakların etkin kullanımı prensibinden uzaklaşılmasına yol açarak maliye politikasının etkinliğini zedelediği,

-  Kamu finansmanının önemli bir bölümünü oluşturan fon sisteminin disiplin  altına alınması suretiyle kamu finansman sisteminin etkinliğinin artırılması gereğinin ortaya çıktığı,

-  Fonların çeşitli yönlerden incelemeye tabi tutularak, tasfiye edilmelerine ilişkin gerekli çalışmaların başlatılmasının zorunlu hale geldiği, bunu teminen   2000 ve 2001 Malî Yılı Bütçe Kanunlarının ilgili maddelerinde   gerekli düzenlemelere yer verildiği,

- İlk aşamada tasfiye edilmesi gereken  27 adet fonun tespit edildiği ve bunların tasfiyelerine ilişkin  hukukî sürecin tamamlandığı, ikinci aşama olarak tasfiyesi  öngörülen 21 bütçe içi, 4 bütçe dışı fona ilişkin olarak görüşülen  tasarının hazırlandığı, üçüncü aşamada ise geriye kalan bütçe dışı Mera Fonu ile bütçe içi 15 adet fonun tasfiyesini düzenleyen tasarının  hazırlanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne sunulacağı,  

- Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu, Sigorta Murakabe Kurulu Fonu, Tanıtma Fonu, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu ile Özelleştirme Fonunun kaldırılmayacağı,

-Yatırımcıları Koruma Fonu'nun da niteliği gereği özel amaçlı bir fon olduğundan  kaldırılmayacak fonlar arasında mütalaa edildiği,

İfade edilmiştir.

Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı  ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşmesine geçilmiştir.

Yapılan görüşmeler sonucunda; uygulamada  ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye  ve teknik olarak eksik ve boşlukta kalan hususları tamamlamaya yönelik olarak Tasarının 1,2,3,4,5,6 ve 7 nci maddeleri yeniden düzenlenmiş, yürürlüğe ilişkin 8 inci maddesi ise aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek  Başkanlığa  saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Nihat Gökbulut

 

Antalya

Ankara

Kırıkkale

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir MehmetFırat

Gaffar Yakın

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

(Muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

Üye

Üye

Üye

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

 

Çankırı

Çankırı

Erzurum

 

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Sadri Yıldırım

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Er

Masum Türker

Nesrin Nas

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

 

Sakarya

Samsun

Samsun

 

(Muhalefet şerhi eklidir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

Tevfik Ahmet Özal

 

Tokat

Tunceli

Malatya

                                                                        15.2.2001

MUHALEFET ŞERHİ

1/819 sayılı “Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı” ile ilgili muhalefet şerhi ekte takdim edilmiştir.

Muhtelif kamu kurumlarında, genel bütçe uygulamaları içinde yürütülmesinde zorluk çekilen hizmetlerde kullanılmak üzere, zaman içinde fonlar kurulmuş ve harcama kolaylığı sebebi ile süratle yayılmıştır. Uygulamada karşılaşılan keyfî harcamalar, fonların kuruluş maksadı dışında kullanıldığına dair kanaati yaygınlaştırmıştır.Artan şikâyetler fonların önce bütçe içine alınmasını ve müteakiben tasfiyesini gündeme getirmiştir. Bazı fonların ise devam etmesi hükümetin de benimsediği bir husustur. Bunlar arasında DFİF, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Fonu, Tanıtma Fonu, Savunma Sanayii Destekleme Fonu, Tasarruf Mevduatını Destekleme Fonu sayılabilir.

1. Bazı fonların muhafazası düşünüldüğüne göre, fon müessesesinin faydasına hükümet de inanmaktadır. Bu değerlendirme doğrudur.İptal edilmek istenen fonların kullanıldığı yerler ve yapılan hizmetler dikkate alındığında iptal neticesinde bazı hizmetlerin aksayacağı görülmektedir.

Mera Fonu, 1998 yılında TBMM’nin ittifakı ile çıkarılan Mera Kanunu ile kurulmuştur. Bu fon kullanılarak meraların ihyası ve yeni meraların tahsisi kararlaştırılmıştır.

1950 yılından sonra ülkemizde, tarımda mekanizasyonun artmasına paralel olarak mera alanlarında hızlı düşüş olmuştur. Şöyle ki; 1948 yılında 38 900 000 hektar olan çayır-mera alanı, 12 000 000 hektara inmiştir.

Ülke hayvancılığının geleceği ve insanımızın protein açığının kapanması için mera fonu bir ümit olmuştur.

Mera Fonunun gelirlerinin bütçeye aktarılması ve fonun kaldırılması ülke hayvancılığının geleceği açısından büyük tehlike arz edecektir.

2. Tasarıda fonların gelirleri ile yürütülen hizmetlerin bütçe kaynakları ile yürütüleceği ifade edilmektedir. Bütçe vergi gelirlerinin yüzde 88’inin faiz ödemelerine gittiği bugünkü şartlarda, fon hizmetleri için bütçeden ödenek tahsisi zor görünmektedir. Bu bakımdan hizmetlerde aksamalar olacaktır.

3. Bir taraftan fonlar tasfiye edilirken, döner sermaye ve güçlendirme vakıflarının yaygınlaşması tezat teşkil etmektedir.

Kamu kurumları bünyesinde kurulan vakıf ve dernekler nüfuz ve baskı kullanarak yardım toplamaktadır. Bu kuruluşlardaki uygulamalar hakkında da yaygın şüphe ve endişe mevcuttur. Bunlarla ilgili bir düzenleme getirilmemiştir.

 

Cevat Ayhan

S. Metin Kalkan

Hüseyin Karagöz

 

Sakarya

Hatay

Çankırı

 

Dengir Mir Mehmet Fırat

Sait Açba

Aslan Polat

 

Adıyaman

Afyon

Erzurum

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

BAZI FONLARIN TASFİYESİ HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. – a) 14.6.1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 18, ek 21, ek 24, ek 25, ek 29 ve ek 30 uncu maddeleri ile ek 32 nci maddesinde geçen “ve diğer Özel İskân Fonu zararları” ibaresi,

b) 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 64 ve ek 3 üncü maddeleri,

c) 24.4.1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 41 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ile kanun veya anasözleşme gereğince kurulan diğer fonlara yatırılacak paralar” ve ikinci fıkrasında yer alan “ve özel fonların” ibareleri ile 83 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ve 94 üncü maddesi,

d) 20.6.1977 tarihli ve 2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanunun 4, 5 ve 6 ncı maddeleri ile 7 nci maddesinin (A) bendi, 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında geçen “bir fon saymanlığı” ibaresi, ek 1 inci maddesinde geçen “2090 sayılı Kanunla kurulmuş fon hesabından temin edilerek” ibaresi ile geçici 1 inci maddesinde yer alan “2090 sayılı Yasayla kurulmuş fon hesabından temin edilerek” ibaresi,

e) 12.3.1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 21, 22 ve 23 üncü maddeleri ile 37 nci maddesinin (B) bendinin (1) numaralı alt bendinin (a) paragrafında yer alan “ve Turizmi Geliştirme Fonuna yatırılmasına ilişkin konular” ile (b) paragrafı,

f) 21.7.1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları,

g) 9.8.1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 17, 18 ve 19 uncu maddeleri,

h) 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun 17, 18 ve 19 uncu maddeleri ile 22 nci maddesinin (b) bendi,

ı) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 129 uncu maddesi,

j) 22.11.1984 tarihli  ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanununun 20, 21, 22 ve 23 üncü maddeleri,

k) 26.2.1985 tarihli ve 3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası,

l) 4.6.1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 34 üncü maddesi, 3 üncü maddesinde yer alan “Madencilik Fonu” tanımı ile 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen “% 5’i Madencilik Fon iştiraki şeklinde” ve “fon iştiraki ise Etibank’a” ibareleri, üçüncü fıkrasında geçen “ve fon iştirakinin” ibaresi ve 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında, 22 nci maddesinin ikinci fıkrasında, geçici 1 inci maddesinin dördüncü fıkrasında ve geçici 2 nci maddesinin onuncu fıkrasında geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri ile geçici 7 nci maddesinde geçen “madencilik fon katkısı ve” ibaresi,

m) 23.1.1986 tarihli ve 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanununun 10 uncu maddesi,

n) 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor GenelMüdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 15 inci maddesi ile 16 ncı maddesinde yer alan “federasyonlar fonuna”, ibaresi,

o) 9.5.1969 tarihli ve 1177 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinde yer alan “ve üretilen tütün mamullerinde kullanılan tütün cinslerine göre fon alınması ve bu fonun kullanma usul ve esasları” ve “Bu fonun denetimi BaşbakanlıkYüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılır.” ibareleri,

p) 27.5.1988 tarihli ve 3454 sayılı Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu Kurulmasına Dair Kanun,

r) 11.1.1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 16 ncı maddesinin son fıkrası ile 18 inci maddesi,

Yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 2. – 14.6.1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 35 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Ek Madde 35. – Göçmen konutlarının yapımı hususlarında ita amirliği yetkisi, bu Kanunun ek 34 üncü maddesinde belirtilen konuların koordinasyonu ile görevli Bakana aittir.”

 

MADDE 3. – 2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine GenelBütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun değişik 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 1. – Genel Bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden belediyelere % 6, il özel idarelerine % 1.14 nispetinde pay verilir.

Bu paylar, ek 2 nci madde hükümlerine göre aylık olarak hesaplanır, tahsil edilen ayı takip eden ay sonuna kadar İçişleri Bakanlığı emrinde ayrı ayrı hesaplara kaydolunmak üzere İller Bankasına yatırılır.

İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan belediyeler payı Banka tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı sonuçlarına göre büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyelere dağıtılır.

İllerBankasında her ay sonuna kadar toplanan il özel idare payı Banka tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı sonuçlarına göre il özel idarelerine dağıtılır.

İller Bankası kendisine borçlu belediye ve il özel idarelerinin vadesi gelmiş borç taksitlerini genel bütçeden bu idarelere ayrılan paylardan kesmeye yetkilidir.”

 

MADDE 4. – a) 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 10 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Merkez, bu hizmetleri ücret veya bedel karşılığı yapar. Toplanan ücret veya bedeller Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde oluşturulan döner sermaye işletmesinde toplanır.”

“Döner sermaye işletmesine verilecek ilk sermayenin miktarı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı bütçesinde gösterilir. Kendi gelirlerinden karşılanmak üzere döner sermaye işletmesinin sermayesinin artırılmasına BakanlarKurulu yetkilidir.

Döner sermaye işletmesi, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir. Döner sermayeden elde edilen ve yıl sonunda kullanılmayıp sermayeye de eklenmeyen gelir, bütçeye irat kaydedilmek üzere Hazineye aktarılır.

Döner sermaye faaliyetlerinin gerektirdiği giderler ile Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi için gerekli harcamalar döner sermayeden yapılır. Döner sermaye işletmesinin faaliyet alanı, çalışma usul ve esasları, muhasebe usulleri ve diğer malî hususlar Maliye Bakanlığının görüşü alınarak düzenlenecek bir yönetmelikle belirlenir.”

b) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

 

“GEÇİCİ MADDE 49. – Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonunun her türlü gelir ve gideri, demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli, taşınır ve taşınmaz malvarlıkları, alacakları, borçları ve yükümlülükleri döner sermaye işletmesine devredilmiştir.”

 

MADDE 5. – a) 28.7.1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 28 ve 29 uncu maddelerinde yer alan “Fon” ibareleri “Hesap” olarak değiştirilmiştir.

b) 21.7.1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kültür Bakanlığınca yapılacak aynî, nakdî ve teknik yardımlara ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.”

c) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 8, 98 ve 107 nci maddeleri ile 108 inci maddesinde ve başlığında yer alan “Garanti Fonu” ibareleri ile “fon” ve “fonhesabı” ibareleri “Karayolu Trafik Garanti Sigortası Hesabı” olarak, 91 inci maddesinin üçüncü fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta priminin tutarı üzerinden % 5’i oranındaki miktar, sigorta şirketi tarafından tahsil edildiği ayı takip eden ayın en geç 20’sine kadar İçişleri Bakanlığı MerkezSaymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, münhasıran trafik hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir.”

d) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 131 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Basılı kâğıtlar ve plakaların satışının federasyona sağladığı net gelirin % 60’ı, her yıl Şubat ayı sonuna kadar İçişleri Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, Emniyet Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir. Gelirin kalan kısmı Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna aittir.”

e) 4.6.1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında  geçen  “% 5’i  Devlet  hakkı” ibaresi “% 10’u Devlet hakkı” şeklinde ve 12 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 15 inci maddesinin son fıkrasında, 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında, 20 nci maddesinin birinci fıkrasında, 29 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında, 36 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasında ve geçici 3 üncü maddesinde geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri “bütçeye”, 35 inci maddesinde geçen “Madencilik Fonundan” ibaresi “Bakanlık bütçesinden” şeklinde değiştirilmiştir.

 

MADDE 6. – Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların tasfiyesine ilişkin olarak gerekli her türlü düzenlemeyi yapmaya Maliye Bakanı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu bakanlar yetkilidir.

Turizm Bakanlığı, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm pazarlama işleri için yılı ödeneğinin % 50’sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının uygun görüşünü almak kaydıyla gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler yapmaya yetkilidir.

 

GEÇİCİ MADDE 1. – a) Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların her türlü gelirleri genel bütçe geliri addedilir ve genel bütçe saymanlıklarınca tahsil edilir. Söz konusu gelirlerin tahsili, ilgili kuruluşlarla birlikte Maliye Bakanlığınca da takip edilir. Bu gelirlerin takip ve tahsilinde uygulanacak usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir. Söz konusu fonların bu Kanunun yürürlük tarihi itibariyle mevcutları ve nakit bakiyeleri Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığına yatırılır ve bu miktarlar bütçeye gelir yazılır.

Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonlardan kullandırılan kredilerin geri dönüşleri, ilgili mevzuat çerçevesindeki esas ve usuller dahilinde bağlı bulundukları kurumlar tarafından vade tarihleri itibariyle tahsil edildikten sonra 15 gün içerisinde ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar, aynı amaçla kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve ilgili kurumun bütçesine özel ödenek kaydedilir.

Bu Kanunla ve diğer şekillerde kaldırılan fonlardaki mevcut personel, istekleri halinde, ihtiyaç bulunan diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadrolarına naklen atanırlar. Bu kişiler hakkında, 3.4.1998 tarihli ve 4359 sayılı Kanunun geçici 7 nci maddesinin iki, üç, dört, altı ve yedinci fıkraları uygulanır. Kaldırılan fonların varsa demirbaşları ile taşınır ve taşınmaz tüm malları bağlı bulundukları kurum veya kuruluşa devredilir.

b)Yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerini ve varsa ilave ödeneklerini gerektiğinde, bu fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına ihtiyaç duyulanlarda kullanılmak üzere, ilgili bakanlığın bütçesinde mevcut veya yeniden açılacak tertiplere kısmen veya tamamen özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Bu tertiplerdeki ödeneklerden yıl içinde harcanmayan tutarlar, ertesi yıl bütçesine gelir ve ödenek kaydedilir. Bu tertiplerden yapılacak harcamaların kapsamı ile harcama usulleri ve diğer hususlar, kaldırılan fonun bağlı olduğu bakanlık ile Maliye Bakanlığınca müştereken hazırlanıp yürürlüğe konulacak esaslar ile belirlenir. Ancak harcamaların kapsamı, fonların yürürlükten kaldırılan mevzuatları ile belirlenen çerçeveyi aşamaz.

 

MADDE 7. – Bu Kanun 1.1.2002 tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

    Bülent Ecevit

         Başbakan

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

Prof. Dr. H. S. Türk

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Dışişleri Bakanı

 

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

İ. Cem

 

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

 

S. Oral

M. Bostancıoğlu

K. Aydın

 

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

 

Doç. Dr. O. Durmuş

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

 

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

 

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

M. C. Ersümer

 

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

Orman Bakanı

 

M. İ. Talay

E. Mumcu

Prof. Dr. N. Çağan

 

 

Çevre Bakanı

 

 

 

F. Aytekin

 

 

 

 

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

BAZI FONLARIN TASFİYESİ HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE  1. – a) 14/6/1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 18, ek 21,  ek 29 , ek 30 ve ek 32 nci maddeleri ile ek 11 inci maddede geçen "özel fondan" ve "masrafları özel iskân fonundan karşılanmak suretiyle" ibareleri, Ek 22 nci maddesinde geçen "Özel İskân Fonundan" ibaresi, ek 24 üncü maddesinde geçen "Bu projeler için lüzumlu kredi özel iskân fonundan karşılanır" cümlesi,

b) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 64 üncü maddesi ile ek 3 üncü maddesi,

c) 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 17 nci maddesi,

d) 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun  83 üncü maddesinin  dördüncü  fıkrası ve 94 üncü maddesi,

e) 20/6/1977 tarihli ve 2090 sayılı Tabii Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanunun  4, 5 ve 6 ncı maddeleri ile 7 nci maddesinin (A) bendi, 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında geçen "bir fon saymanlığı" ibaresi,  ek 1 inci maddesinde geçen "2090 sayılı Kanunla kurulmuş fon hesabından temin edilerek" ibaresi ve geçici 1 inci maddesinde yer alan "2090 sayılı Yasayla kurulmuş fon hesabından temin edilerek" ibaresi,

f) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar  Kanununun "Altıncı Bölüm"  başlığı ile 6 ncı maddesinin  (d) fıkrası,  17, 18 ve 19 uncu maddeleri ile 22 nci maddesinin (b) bendi,

g) 17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanunun 18 ve 19 uncu maddeleri ile 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası,

h) 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanununun 20, 21, 22 ve 23 üncü maddeleri,

ı) 26/2/1985 tarihli ve 3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası,

j)  4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun  3 üncü maddesinde yer alan  "Madencilik Fonu" tanımı ile 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen "% 5'i Madencilik Fon iştiraki şeklinde" ve "fon iştiraki ise Etibank'a" ibareleri, üçüncü fıkrasında geçen "ve fon iştirakinin" ibaresi ve 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında, 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında ve geçici 2 nci maddesinin onuncu fıkrasında geçen "Madencilik Fonuna" ibareleri ile geçici 7 nci maddesinde geçen "madencilik fon katkısı ve" ibaresi ile 34 üncü maddesi,

k)  21/5/1986 tarihli  ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 15 inci maddesi ile 16 ncı maddesinde yer alan "federasyonlar fonuna" ibaresi,

l) 28/5/1986 tarihli ve 3291 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan  "ve üretilen tütün mamullerinde kullanılan tütün cinslerine göre fon alınması ve bu  fonun  kullanma usul ve esasları"  ve "Bu fonun denetimi Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu tarafından yapılır." ibareleri,

m) 27/5/1988 tarihli ve 3454 sayılı  Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu Kurulmasına Dair Kanun,

n) 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 16 ncı maddesinin son fıkrası ile 18 inci maddesi,

o) 23/7/1995 tarihli ve 4122 sayılı Millî Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Seferberlik Kanununun 9 ve 10 uncu maddesi,

Yürürlükten kaldırılmıştır.

 

 

MADDE 2. – 23/1/1986 tarihli ve 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanununun 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 10. – Sinema sanayi ve müzik sanatının gelişmesine katkıda bulunmak, sinema ve müzik sanatını desteklemek, tarihi ve kültürel zenginliklerin tanıtılması, fikrî haklara tecavüzün önlenmesi amacıyla kullanılmak üzere;

a) Yerli ve yabancı eserlerden alınacak kayıt ve tescil ücretleri,

b) Her film ve video kopyasından bandrol başına alınacak ücretler,

c) Her plak ve her ses kaseti başına alınacak ücretler,

d) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 21 inci maddesinin (I) numaralı bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri uyarınca ayrılan paylar,

e) 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun 44 üncü maddesi uyarınca ayrılan dörtte bir pay,

Kültür Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar bir yandan bütçeye özel gelir yazılır, diğer yandan Maliye Bakanlığınca aynı amaçlarla kullanılmak üzere Kültür Bakanlığı bütçesinde mevcut tertiplere ödenek veya yeni açılacak özel tertiplere özel ödenek olarak kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan tutarları, ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.

(a), (b) ve (c)  bentlerinde yazılı ücretler, her yıl Kültür Bakanlığınca belirlenir. Eğitim amacıyla hazırlanmış eserlerden kayıt ve tescil ücreti alınmaz."

MADDE 3. – 2/2/1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun  değişik 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 1. – Genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden belediyelere % 6, il özel idarelerine % 1.12 nispetinde pay verilir.

Bu paylar, ek 2 nci madde hükümlerine göre aylık olarak hesaplanır, tahsil edilen ayı takip eden ay sonuna kadar İçişleri Bakanlığı emrinde ayrı ayrı hesaplara kaydolunmak üzere İller Bankasına yatırılır.

İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan belediyeler payı Banka tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı sonuçlarına göre büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyelere dağıtılır.

İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan il özel idare payı Banka tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı sonuçlarına göre il özel idarelerine dağıtılır.

İller Bankası kendisine borçlu belediye ve il özel idarelerinin vadesi gelmiş borç taksitlerini genel bütçeden bu idarelere ayrılan paylardan kesmeye yetkilidir."

MADDE 4. – 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 10 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye aşağıdaki fıkralar ile bu Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"Merkez bu hizmetleri ücret veya bedel karşılığı yapar. Toplanan ücret veya bedeller Yükseköğretim  Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde oluşturulan döner sermaye işletmesi'nde toplanır."

"Döner sermaye işletmesinin ilk sermayesi bir trilyon liradır. Döner sermayeden elde edilen gelir fazlası her yılın sonunda döner sermaye işletmesi'nin sermayesine eklenebileceği gibi ertesi yılın döner sermaye gelirine de eklenebilir."

"Döner sermaye işletmesi, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi değildir."

"Döner sermaye faaliyetlerinin gerektirdiği  giderler ile Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi için gerekli her türlü harcamalar döner sermayeden yapılır. Döner sermaye işletmesinin faaliyet alanı, çalışma usul ve esasları, muhasebe usulleri ve diğer malî hususlar Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir."

"Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde görevli personele (işçiler hariç) Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine ÖSYM Başkanı tarafından personelin kurum çalışmalarına katkısı, sorumluluğu, kadro unvanı ve derecesi gibi kriterlere göre belirlenecek miktarda aylık maktu fazla mesai ücreti döner sermaye gelirlerinden ödenebilir."

"GEÇİCİ MADDE 49. – Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Fonunun her türlü gelir ve gideri, nakit bakiyesi, demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli, taşınır ve taşınmaz malvarlıkları, alacakları, borçları ve yükümlülükleri ÖSYM  Döner Sermaye İşletmesi'ne devredilmiştir. ÖSYM Döner Sermaye İşletmesi için ilk sermaye olarak öngörülen 1 trilyon lira, devredilen nakit bakiyesinden karşılanır.

 

MADDE 5. – a) 14/6/1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 10 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde, ek 25 inci maddesindeki "fon alacakları" ibaresi "alacaklar" şeklinde değiştirilmiş, ek 10 uncu maddeye son fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"İskân edilecek kimselerin taşınmaz malları için özel kanunları gereğince veya kamulaştırma neticesinde kendilerine ödenecek bedeller (tezyidi bedeller dahil), ek 14 üncü  maddede düzenlenen yardımlar dışındaki diğer iskân yardımları ve borçlandırma bedellerinden mahsup edilmek ve iskân amacıyla kullanılmak üzere bir yandan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü bütçesine özel gelir yazılır ve  diğer yandan Maliye Bakanlığınca açılacak özel tertibe özel ödenek kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek yazılır. Mahsup işlemi  Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine hazırlanacak esaslar dahilinde yapılır ve  artan kısım haksahiplerine geri verilecek paralar tertibinden iade edilir. "

"İskân edilecek kimselerin bu Kanun uyarınca borçlandırılması sonucunda yatıracakları miktarlar da iskân amacıyla kullanılmak üzere bir yandan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü bütçesine özel gelir yazılır ve  diğer yandan Maliye Bakanlığınca açılacak özel tertibe özel ödenek kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek yazılır."

b) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa 3914 sayılı Kanunla eklenen Mükerrer 44 üncü maddenin 13 üncü fıkrasındaki "Çevre Kirliliğini Önleme Fonuna" ve "fona" ibareleri "Çevre Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına" şeklinde değiştirilmiş, 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"(I) numaralı bendin (1) ve (2) numaralı alt bentleri uyarınca yerli ve yabancı film gösterimlerinden  tahsil olunan vergi  gelirlerinin % 75'i Kültür Bakanlığı payı olarak ayrılır ve tahsilini takip eden ayın onbeşinci günü akşamına kadar Kültür Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Belediye Muhasipleri ve Hesap İşleri Müdürleri bu hükmün uygulanmasından idarî, malî ve cezaî açıdan sorumludurlar."

c) 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 28 ve 29 uncu maddelerinde yer alan "Fon" ibareleri "Özel Hesap" olarak değiştirilmiştir.

d) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12 nci maddesinin  ikinci ve üçüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmış,  dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Kültür Bakanlığınca yapılacak aynî, nakdî ve teknik yardımlar ve verilecek kredilere ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Kredi geri dönüşleri Kültür Bakanlığınca takip edilir ve bütçeye gelir yazılır."

e) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun "Dördüncü Bölüm" başlığı ile 17,18 ve 19 uncu maddeleri yürürlükten kaldırılmış, 24 üncü maddesinin (a) bendinin üçüncü paragrafında geçen "Çevre Kirliliğini Önleme Fonuna" ibaresi, "Çevre Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına" şeklinde değiştirilmiş, aynı paragrafın son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.

f) 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 8, 98 ve 107 nci maddeleri ile 108 inci maddesinde ve başlığında yer alan "Garanti Fonu" ibareleri ile "fon" ve "fon hesabı" ibareleri  "Karayolu Trafik Garanti Sigortası Hesabı" olarak, 91 inci maddesinin üçüncü fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

" Sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta priminin tutarı üzerinden % 5'i oranındaki miktar, sigorta şirketi tarafından tahsil edildiği ayı takip eden ayın en geç  20'sine kadar İçişleri Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, münhasıran trafik hizmetlerinde kullanılmak üzere,  Maliye Bakanlığınca bütçeye özel gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir. Özel ödenek kaydedilen tutarlardan harcanmayan miktarlar, ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek yazılır."

g) 13/10/1983 tarihli  ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrası ile 35 inci maddesinin ikinci fıkrasının ikinci ve üçüncü cümleleri ve 129 uncu maddesi yürürlükten kaldırılmış, 131 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Basılı kağıtlar ve plakaların tespit edilen bedel üzerinden satışının federasyona sağladığı net gelirin % 60'ı,  her yıl Şubat ayı sonuna kadar İçişleri Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, Emniyet Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılmak üzere,  Maliye Bakanlığınca bir yandan bütçeye özel gelir, diğer yandan Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinde mevcut tertiplere ödenek ya da açılacak özel tertiplere özel ödenek kaydedilir. Gelirin kalanı Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna aittir. Özel ödenek kaydedilen tutarlardan harcanmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir. Ad ve/veya soyad veya tescil edilmiş ticari unvan ihtiva eden plaka satışlarından elde edilen gelirler ile emniyet hizmetleri karşılığında tahsil edilmeleri Maliye Bakanlığınca uygun görülen diğer hizmet gelirleri hakkında da bu fıkra hükümleri uygulanır."

h) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında   geçen  "% 5'i  Devlet  hakkı"  ibaresi "% 10'u Devlet hakkı" şeklinde , 12 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 15 inci maddesinin son fıkrasında, 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında, 20 nci maddesinin birinci fıkrasında, 29 uncu maddesinin  dördüncü fıkrasında, 36 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasında ve geçici 3 üncü maddesinde geçen "Madencilik Fonuna" ibareleri "bütçeye" şeklinde ,  22 nci maddesindeki "madencilik fonuna en fazla parayı bağışlayana ruhsat ve-rilir" ibaresi " en yüksek bedeli ödemeyi taahhüt edene ruhsat verilir. Bu bedeller bütçeye özel gelir yazılır."  şeklinde, 35 inci maddesinde geçen "Madencilik Fonundan" ibaresi "Bakanlık bütçesinden" şeklinde,  Geçici 1 inci maddesinin 4 üncü fıkrasındaki "Madencilik Fonuna en fazla bağışta bulunan ruhsatı almaya hak kazanacaktır" ibaresi "en yüksek bedeli ödemeyi taahhüt eden ruhsat almaya hak kazanacaktır. Bu bedeller bütçeye özel gelir yazılır."  şeklinde değiştirilmiştir.

MADDE 6. – 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 22 ve 23 üncü maddeleri ile 37 nci maddesinin (B) bendinin 1/a alt bendinde (a) yer alan "ve Turizmi Geliştirme Fonuna yatırılmasına ilişkin konular" ibaresi ile 1/b alt bendi yürürlükten kaldırılmış,  21 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Gelecek Yıllara Sari Taahhüt Yetkisi

Madde 21. – Turizm Bakanlığı, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm pazarlama işleri için yılı ödeneğinin % 50'sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının uygun görüşünü almak kaydıyla gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler  yapmaya yetkilidir.

GEÇİCİ  MADDE 1. –  A)  Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerine ilişkin olarak;

a) Bu konularda yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar;

1. 28/5/1986 tarihli ve 3291 sayılı  Kanunun 17 nci maddesi uyarınca yabancı tütün ve sigaralardan ithalat sırasında mülga Tütün Fonu adına alınan paralar,

2. 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 18 inci maddesi birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca motorlu taşıt araçlarının fenni muayene ücretlerinin beşte biri oranında mülga Çevre Kirliliğini Önleme Fonu adına ayrıca tahsil edilen paralar,

3. 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 18 inci maddesi birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca motorlu taşıt alım vergisi tutarının dörtte biri oranında mülga Çevre Kirliliğini Önleme Fonu adına ayrıca tahsil edilen paralar,

4. 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 22 nci maddesi uyarınca, turizm işletmelerine verilecek para cezaları ile hizmete katılma payı olarak mülga Turizm Hizmetlerini Geliştirme Fonu adına tahsil edilen paralar,

5.  4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 34 üncü maddesi uyarınca maden ithalat ve ihracatı üzerinden mülga Madencilik Fonu adına tahsil edilmekte olan fon kesintileri,

Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümler çerçevesinde tahsil edilmeye devam edilir ve doğrudan bütçeye gelir yazılır.

b) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan fonlar için, 1.1.2002 tarihinden itibaren tahsil edilecek genel bütçe vergi, resim ve harç gelirlerinden pay ayrılmaz.

c)  (a) ve (b) bendlerinde belirtilenler dışındaki diğer her türlü fon gelirleri de Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümlere göre tahsil edilmeye devam edilir. Ancak bu gelirler genel bütçe geliri addedilir ve tahsilatı yapan kurumlarca bütçeye gelir yazılmak üzere genel bütçe saymanlıklarına aktarılır. Gerektiğinde bu bent kapsamındaki gelirleri bir yandan genel bütçeye veya katma bütçelere özel gelir, diğer yandan fonların devamında yarar görülen hizmetlerinde kullanılmak üzere ilgili kuruluş bütçelerinde açılacak özel tertiplere Maliye Bakanlığınca özel ödenek kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar, ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir.

d) Genel bütçeye veya kurum bütçelerine gelir yazılan fon gelirlerinin takip ve tahsili ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte Maliye Bakanlığınca da izlenir ve takip edilir. Bu gelirlerin takip ve tahsilinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.

B) Bu Kanun ve diğer şekillerde kaldırılan fonlarda istihdam edilmekte olan personelden;

a) Memurlar öncelikle fonların bağlı olduğu genel veya katma bütçeli idareye,  kurumlarının muvafakatı ve ihtiyaç bulunması halinde de  Devlet Personel Başkanlığınca belirlenecek diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadrolarına naklen atanırlar.

Sözkonusu memurlar, durumlarına uygun bir kadroya atanıncaya kadar her türlü özlük haklarını ilgili kurum bütçesinden ödenmek üzere eski kadrolarına göre almaya devam ederler. Ancak bu süre altı ayı geçemez. Durumlarına uygun yeni bir kadroya atananların almakta oldukları her türlü ödemeler dahil net aylık tutarı, eski kadrolarında en son ayda aldıkları her türlü ödemeler dahil net aylık tutarından az ise aradaki fark kapanıncaya kadar tazminat olarak ödenir.

b) Sözleşmeli personelden 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen genel ve özel şartları taşıyanlar,  istekleri halinde öncelikle fonların bağlı olduğu genel veya katma bütçeli idareye, kurumlarının muvafakatı ve ihtiyaç bulunması halinde de  Devlet Personel Başkanlığınca belirlenecek diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadrolarına üç ay içinde atanırlar.

Bunlar hakkında 3.11.1999 tarihli ve 4460 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin 2,3 ve 4 üncü fıkraları hükümleri uygulanır.

Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenler ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen genel ve özel şartları taşımayanların sözleşmeleri fesh edilir.

c) Sürekli işçi kadrolarında görev yapan personel, fonların bağlı olduğu genel veya katma bütçeli idareye aynı statüde kadrolarıyla birlikte devredilir.

Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenlerin her türlü yasal hakları ödenerek kurumlarıyla ilişikleri kesilir.

d) Geçici işçi pozisyonlarındaki personel fonların bağlı olduğu genel veya katma bütçeli idareye geçici işçi statüsünde pozisyonları ile birlikte devredilir.

Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenlerin her türlü yasal hakları ödenerek kurumlarıyla ilişikleri kesilir.

e) Bu Kanun ve diğer şekillerde kaldırılan fonlara ait kadro ve pozisyonlardan; Bu Kanunun yayımı tarihinde boş olanlar ile yukarıdaki hükümlere göre atamaları yapılmış olan personelden boşalanlar, hiç bir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş olup, iptal edilen kadrolar 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı cetvellerin ilgili bölümünden çıkarılmıştır.

Bu Madde kapsamında memur kadrolarına atanacak personelin durumuna uygun unvan ve derece bulunmaması halinde 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinin son fıkrası dikkate alınmaksızın unvan ve derece değişikliği yapmaya ve mevcut memur kadrolarının yetersiz kalması halinde ise bu sayılar aşılmamak üzere yeni kadrolar ihdas ederek, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki cetvellere eklemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.

C) Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların;

a)  Varsa demirbaşları ile taşınır ve taşınmaz tüm malları  bağlı bulundukları kurum veya kuruluşa devredilir.

b)  Bu Kanunun yürürlük tarihi itibariyle mevcut nakit bakiyeleri ile alacaklarından yapılacak tahsilatları bir yandan bütçeye gelir veya özel gelir kaydetmeye, diğer yandan bütçelerinde mevcut tertiplere ödenek veya  açılacak tertiplere özel ödenek olarak kaydetmeye  Maliye Bakanı yetkilidir.  Özel ödenek kaydedilen tutarlardan harcanmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir.

c)  Yürürlükten kaldırılan fonlardan kullandırılan kredilerin  geri dönüşleri, ilgili mevzuat çerçevesindeki esas ve usuller dahilinde bağlı bulundukları kurumlar tarafından vade tarihleri itibariyle tahsil edilir ve ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına yatırılır.  Yatırılan bu miktarları gerektiğinde bütçeye gelir veya özel gelir,  aynı amaçla kullanılmak üzere ilgili kurum bütçelerinde mevcut tertiplere ödenek veya açılacak tertiplere özel ödenek olarak kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.  Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilebilir. Zorunlu hallerde, kullandırılan  kredilerin geri dönüşüne ilişkin vade ve faiz şartlarında değişiklik yapmaya, tahsili imkansız hale gelenleri terkin etmeye Maliye Bakanlığının görüşü üzerine ilgili kurumlar yetkilidir.

Sözkonusu fonlarla ilgili olarak bütçelerde açılacak tertiplerden veya özel tertiplerden kullandırılacak krediler için de bu fıkra  hükmü uygulanabilir.

d) Yürüttükleri hizmetlerden devamına ihtiyaç duyulanlar ilgili kurum bütçelerinde bu amaçla açılacak tertiplere konulacak ödenekler  ile bu Kanun uyarınca açılması öngörülen özel tertiplere kaydedilecek özel ödeneklerle yürütülür. Bu tertiplerden yapılacak harcamaların kapsamı ile harcama usulleri, kredi verilmesi gereken hallerde kredi verilmesinin şartları, vade ve faiz koşulları ile diğer hususlar, kaldırılan fonun bağlı olduğu bakanlık ile Maliye Bakanlığınca müştereken hazırlanıp yürürlüğe konulacak esaslar ile belirlenir. 

e) Yürürlükten kaldırılan fonlarla ilgili genel ve katma bütçelerden yapılacak harcamalarda verile emrine eklenecek belgeleri belirlemeye, gerektiğinde yeni hesaplar açmaya ve yardımcı defterler ihdas etmeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.

D) Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların tasfiyesine ilişkin olarak gerekli her türlü düzenlemeyi yapmaya ilgisine göre Maliye Bakanı ve/veya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yetkilidir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 7. – Bu Kanun 1/1/2002 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

sıra sayısının sonu