Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 610)
Bazı
Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı ve
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu (1/819)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
8.2.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-128/737 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 30.1.2001 tarihinde kararlaştırılan “Bazı Fonların
Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, 1980’li yıllardan itibaren fon
uygulamalarının artması malî disiplinin bozulmasına, bütçe birliğinin
zedelenmesine ve kaynakların etkin kullanımı prensibinden uzaklaşılmasına yol
açmıştır.
Bu gelişmeler neticesinde, maliye politikalarının
etkinliğinin artırılması ve fonların belirli bir malî disipline kavuşturulması
amacıyla 1992 yılından itibaren T.C. Merkez Bankası nezdinde Müşterek Fon
Hesabı açılarak tüm fonların gelirleri bu hesaptan geçirilmeye başlanılmıştır.
1993 yılında ise fonların büyük bir kısmı bütçe kapsamına alınmıştır.
Mevcut fon politikalarının hedefleri arasında, fonların
yükümlülüklerinin artırılmayarak ve bütçe kapsamındaki fonların faaliyetlerinin
ilgili genel ve katma bütçeli kuruluşlar tarafından üstlenilerek fonların zaman
içerisinde tasfiye edilmeleri yer almaktadır.
57 nci Hükümetin uygulamaya koyduğu Ekonomik İstikrar
ve Enflasyonla Mücadele Programı ile; bütçe kapsamı içinde bulunan 61 fondan
45’inin 2000 yılı Ağustos ayı, kalan fonların ise 2001 yılının ilk yarısı
içerisinde, bütçe kapsamı dışındaki fonlardan kaldırılmasına karar verilenlerin
2000 yılı Haziran ayına kadar tasfiye edilmesi, ayrıca bütçe içi ve dışında
yeni fonlar oluşturulmaması kararlaştırılmış ve bu suretle Devletin gelir ve
giderlerinde birliğin ve şaffaflığın sağlanması amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, fonlarla yürütülen hizmetlerden
devamında zorunluluk arz edenlerin ilgili kurum ve kuruluş bütçelerinden yerine
getirilebilmesi ve bu suretle bütçe disiplinine katkıda bulunulması amacıyla,
maddede belirtilen fonların tasfiye edilmesi öngörülmüştür.
1163 sayılı Kooperatifler Kanunu ile Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı bünyesinde oluşturulan Çiftçi ve Kooperatifçilik Tanıtma, Eğitim ve
Ödüllendirme Fonu ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Kooperatifçilik
Tanıtma ve Eğitim Fonu tarafından yürütülen hizmetlerin ilgili Bakanlık
bütçesine bu hizmetler için ödenek tahsis edilmesi suretiyle yerine getirilmesi
mümkün bulunduğundan adı geçen iki Fonun tasfiye edilmesi amaçlanmıştır.
2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören Çiftçilere
Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanun ile kurulmuş bulunan Fonun önceki yıllarda
gelir ve giderleri çok düşük seviyede gerçekleşmiş bulunduğundan ve Fonun
faaliyetleri Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bütçesine konulacak ödeneklerle
yürütebileceğinden, adı geçen Kanunla kurulan Fon kaldırılmaktadır.
2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ile Turizm Bakanlığı
nezdinde kurulan Turizmi Geliştirme Fonunun, Fon tarafından üstlenilen turizm
yatırımlarına kredi desteği sağlama ve dış pazarlama imkânlarının
geliştirilmesi gibi hizmetlerin anılan Bakanlık bütçesinden veya genel teşvik
mevzuatı çerçevesinde yerine getirilmesi mümkün bulunduğundan, söz konusu
Kanunun;fonun kurulması, gelirleri, giderleri ve fon yönetmeliğine ilişkin
hükümlerinin yürürlükten kaldırılması ve bu suretle Fonun tasfiye edilmesi
öngörülmüştür.
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
ile Kültür Bakanlığı emrinde, özel hukuka tâbi gerçek ve tüzelkişilerin
mülkiyetinde bulunan, korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının;
korunması, bakımı ve onarımı için aynî, nakdî ve teknik yardım yapmak ve kredi
vermek amacıyla kurulan ve gelirleri bütçeye konulan ödenek ve Fondan verilen
kredilerin geri dönüşlerinden oluşan Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür
Varlıklarının Onarımına Katkı Fonunun kaldırılmasına karşın, söz konusu Kanunun
12 nci maddesinin birinci fıkrası yürürlükten kaldırılmayarak Kültür
Bakanlığınca, özel hukuka tâbi gerçek ve tüzelkişilerin mülkiyetinde bulunan ve
korunması gerekli kültür ve tabiat varlıklarının korunması, bakımı ve onarımı
için aynî, nakdî ve teknik yardım yapılması ve kredi verilmesi imkânı saklı
tutulmuştur.
Çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin
iyileştirilmesi amacıyla, 2872 sayılı Çevre Kanunu ile Çevre Bakanlığı
bünyesinde oluşturulan ve kaynakları ağırlıklı olarak, çevre kirliliğini
önleyici ve çevreyi iyileştirici faaliyetlerde kullanılmak üzere belediyelere
verilen araç gereçlerin alımlarında kullanılan Çevre Kirliliğini Önleme Fonu,
çevre kirliliğinin önlenmesi ve çevrenin iyileştirilmesi faaliyetlerinin, fon
uygulaması yerine genel bütçe prensipleri içinde ilgili Bakanlık bütçesinden
yapılarak bütçe disiplinine katkı sağlanması amacıyla tasfiye edilmekte ve 2872
sayılı Kanunun Fonun kurulması, gelirleri ve Fonun kullanılmasına ilişkin
hükümleri yürürlükten kaldırılmaktadır.
Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesindeki Trafik
Hizmetlerini Geliştirme Fonunun tasfiye edilmesi halinde, Fon tarafından
yürütülen;bilgi işlem merkezinin geliştirilmesi, trafik hizmetlerinin
geliştirilmesi ve etkinlik kazandırılması amacıyla her çeşit araç ve gerecin
sağlanması, trafikle ilgili görevler verilen mahallî idarelerin bu konudaki
projelerinin finanse edilmesi, okullar ve kurslar açmak dahil trafik
personelinin ve halkın eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesi hizmetleri, bu
Kanunun 5 inci maddesi ile getirilen hüküm çerçevesinde sigorta yaptıranların
sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta primi üzerinden alınan fon
gelirlerinin bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek
kaydedilmesi suretiyle yerine getirilebilecektir.
3213 sayılı Maden Kanunu ile kurulmuş bulunan
Madencilik Fonunun teşkili, kaynakları, işleyişi, denetimi ile Madencilik
Fonunun tanımı ve maden sahasından çıkarılacak cevherlerin işletme yıllık brüt
kârından Madencilik Fonunun % 5 oranında aldığı pay ve bunun Etibank’a
aktarılmasına ilişkin hüküm ile Kanunda geçen “Madencilik Fonuna” ve
“madencilik fon katkısı ve” ibareleri yürürlükten kaldırılmakta, bunun sonucu
oluşacak gelir kayıplarının telafisi amacıyla da bu Kanunun 5 inci maddesinde
gerekli düzenlemeler yapılmaktadır.
Muhtaç sanatçılara, sosyal yardım amacıyla kurulmuş
olan Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonundan yardım yapılabileceği,
Fon tarafından, her yıl belirlenecek sayıda filmin yapımcı ve yönetmenine
sinema başarı ödülleri ve kredi verilmesi ve Türk kültür zenginliklerini
tanıtıcı mahiyetteki projelerin desteklenmesi hizmetlerinin ise Kültür
Bakanlığı bütçesinden yerine getirilebileceği düşünüldüğünden, 3257 sayılı
Sinema, Video ve Müzik Eserleri Kanunu ile Kültür Bakanlığı nezdinde kurulan
Sinema ve Müzik Sanatı Destekleme Fonunun tasfiye edilmesi öngörülmüştür.
3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât
ve Görevleri Hakkında Kanun gereğince, federasyon faaliyetlerinde sürat ve
verimliliği artırmak amacıyla kurulan Federasyonlar Fonu aracılığı ile yapılan
hizmetlerin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bütçesinden yerine getirilmesi
mümkün olduğundan, malî disiplinin ve bütçe birliğinin sağlanmasını teminen Fon
tasfiye edilmekte, müsabakalardan elde edilecek brüt hâsılattan gerekli masraflar
çıktıktan sonra geriye kalan miktardan Fona pay ayrılmayarak bu miktarın tamamı
müsabakanın yapıldığı Gençlik ve Spor İl Müdürlükleri ile müsabaka yapan
kulüplere bırakılmaktadır.
Bunun yanı sıra;
– 2510 sayılı İskân Kanunu ile, iskân işleri için
lüzumlu olan harcamaların karşılanması amacıyla T.C. Ziraat Bankası bünyesinde
kurulan Özel İskân Fonu,
– 6831 sayılı Orman Kanunu ile kurulan Ağaçlandırma
Fonu ve Orman Köylülerini Kalkındırma Fonu,
– 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun kapsamına giren
yerlerin tesis koruma, onarım, bakım, tanıtım ve işletme harcamaları için Orman
Bakanlığı emrinde kurulan Millî Parklar Fonu,
– 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine
Dair Tarım Reformu Kanunu ile oluşturulan Tarım Reformu Fonu,
– Virginia ve Burley vasıflı şark tipi tütün ekiminin iyileştirilmesi, geliştirilmesi, tütün
ekicilerinin desteklenmesi ve eğitilmesi, tütün borsasının kurulması, tütün
üretici kooperatiflerinin finansmanı, sektörce kurulacak hangar ve kurutma
tesisi gibi yatırımların desteklenmesi, yurt dışında Türk tütününden sigara
imal eden fabrikaların kurulması, Tekelin modernizasyonu ve özelleştirilmesi,
Türkiye’de üretilen sigara ve diğer tütün mamulleri ihracatının desteklenmesi
ve gerektiğinde ihracatın teşviki için Eximbank’a kredi verilmesi hususlarında
destek ve teşvikte bulunmak amacıyla kurulan, ancak bu amaçların
gerçekleştirilmesi yönünde bugüne kadar yeterli işlerlik kazandırılamayan Tütün
Fonu,
– Adalet hizmetlerinin süratli ve etkin bir şekilde yürütülebilmesi için
Adalet Bakanlığı merkez ve taşra teşkilâtıyla bağlı kuruluşları, ceza infaz
kurumları ve tutukevlerinin bina, eğitim tesisi, konut, araç, gereç ve tefriş
ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olmak için gerekli kaynakların
sağlanması amacıyla Adalet Bakanlığı nezdinde kurulmuş bulunan Adalet
Teşkilâtını Güçlendirme Fonu ile
– 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu ile kurulan ve Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı bünyesinde faaliyetleri sürdürülmekte olan Ölçüler ve Ayar Fonunun,
Tasfiye edilmesi ve söz konusu fonlara ilişkin mezkûr kanunlarda yer
alan diğer hükümler ile Tarım Reformu Fonunun kaldırılmasına paralel olarak,
3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanunda yer alan, ilgili personele fondan ödeme yapılmasına ilişkin hükmün de
yürürlükten kaldırılması öngörülmüştür.
Madde 2. – Bu Kanunun 1 inci maddesi ile Özel İskân Fonunun tasfiyesi
öngörüldüğünden, 2510 sayılı İskân Kanununun ek 35 inci maddesinde geçen,
göçmen konutlarının yapımının fonlar ihale yönetmeliğine tâbi olacağına ilişkin
hüküm yürürlükten kaldırılmakta ve bu konu ile ilgili ita amirliği yetkisi aynı
Kanunun ek 34 üncü maddesi uyarınca Başbakan tarafından görevlendirilen Bakana
verilmektedir.
Madde 3. – Madde ile, 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine
Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun 1 inci maddesi
yeniden düzenlenerek, gelirlerinin tamamı genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı
toplamı üzerinden ayrılan paydan oluşan, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
nezdindeki Belediyeler Fonu ve Mahallî İdareler Fonu ile İçişleri Bakanlığı
nezdindeki İl Özel İdareleri Fonu ve Mahallî İdareler Fonunun kaldırılması
öngörülmüştür.
Madde 4. – a) Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonu
tasfiye edilerek, verilen hizmetler karşığında toplanan ücret veya bedellerin
Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde kurulacak bir
döner sermaye işletmesinde toplanması öngörülmüş ve döner sermaye işletmesinin
sermayesi, gelirleri, işletmenin tâbi olmayacağı mevzuat ve işletmeden
yapılacak harcamalara ilişkin konular ile yönetmelikle düzenlenecek hususlar
belirtilmiştir.
b) Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonunun her türlü
gelir ve gideri ile demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli, taşınır ve
taşınmaz malvarlıkları, alacakları, borçları ve yükümlülüklerinin, Fonun yerini
alan döner sermaye işletmesine devredilmesi öngörülmüştür.
Madde 5. – a) 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu ile verilen görevleri
yapmak üzere kurulan ve tüzel kişiliği haiz Sermaye Piyasası Kurulunun bütçesi,
Fon adı altında tutulan bir hesapla yürütülmekte ve giderleri bu özel Fondan
karşılanmaktadır. Mezkûr Kanunda düzenlenen Fon, klasik anlamda fon
uygulamalarından uzak olup, daha çok Sermaye Piyasası Kurulunun özel bütçesi
olarak kullanılmakta ve kurulun bütün giderleri de buradan yapılmaktadır. Bu
nedenle Kurulun, görevlerini yerine getirmesi açısından anılan Kanunda geçen
“Fon” ibarelerinin “Hesap” olarak değiştirilmesi öngörülmüştür.
b) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 12 nci
maddesinin dördüncü fıkrası değiştirilerek , bu Kanunun 1 inci maddesi ile
kaldırılan Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlıklarının Onarımına Katkı
Fonundan yapılacak harcamalar ve verilecek kredilere ilişkin usul ve esasların
yönetmelikle belirlenmesine dair hüküm madde metninden çıkarılmıştır.
c) Bütçe kapsamı dışında yer alan ve gelirlerinden bütçeye kesinti
yapılmayan Garanti Fonu, zorunlu malî sorumluluk sigortasına tâbi motorlu
araçların sebep olacakları zararların, işletenin sorumluluğuna ilişkin kurallar
uyarınca geçerli teminat tutarları dahilinde karşılanması amacıyla, Türkiye
Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği nezdinde faaliyet göstermekte, işlevi
açısından bir tür sigorta mahiyetinde olup gelirleri kamu geliri niteliği
taşımamaktadır. Adının “fon” olmasına karşın, bir tür “hesap” niteliğinde olan
Fonun, fon tanımı dışında tutularak, fon sistemi dışında Karayolu Trafik
Garanti Sigortası Hesabı şeklinde faaliyetlerine devam etmesi öngörülmüştür.
Ayrıca, bu Kanunun 1 inci maddesi uyarınca, Trafik Hizmetlerini Geliştirme
Fonunun kaldırılması öngörüldüğünden, 2918 sayılı Kanunun 91 inci maddesinin
üçüncü fıkrasında, sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri
sigorta primi üzerinden adı geçen Fona yatırılması öngörülen tutarın, Maliye
Bakanlığı bütçesine gelir ve EmniyetGenel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek
kaydedilmesi suretiyle trafik hizmetlerinde kullanımının sağlanması
amaçlanmıştır.
d) 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 131 inci maddesinin üçüncü fıkrası
uyarınca Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonuna yatırılan basılı kâğıtlar ve
plakaların satışının federasyona sağladığı net gelirin % 60’ının, bu Kanunun 1
inci maddesi uyarınca söz konusu Fon kaldırıldığından, Maliye Bakanlığınca
bütçeye gelir ve Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilerek
Emniyet Genel Müdürlüğü hizmetlerinde kullanılması amaçlanmaktadır.Gelirin
kalan kısmı ise, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna
bırakılmaktadır.
e) Bu Kanunun 1 inci maddesi ile Madencilik Fonunun tasfiyesi
öngörüldüğünden ve Maden Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen
“% 5’i fon iştiraki” ibaresi kaldırıldığından, bir gelir kaybına yol açmamak
amacıyla söz konusu tutar aynı maddede yer alan Devlet hakkına ilave edilerek,
Devlet hakkı % 10’a çıkarılmaktadır. Bunun yanı sıra, 3213 sayılı Madencilik
Kanununda geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri “bütçeye” olarak değiştirilerek,
ilgili maddelerde belirtilen fon gelirlerinin bütçeye aktarılması ve aynı
Kanunun 35 inci maddesinde geçen “Madencilik Fonundan” ibaresi “Bakanlık
bükçesinden” şeklinde değiştirilerek söz konusu maddede belirtilen masrafların
bütçeden karşılanması amaçlanmıştır.
Madde 6. – Madde ile, kaldırılan fonlara ilişkin gerekli düzenlemeleri
yapmaya, Maliye Bakanı ile Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu bakanlar yetkili kılınmıştır.
Ayrıca, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm pazarlama işleri için
Turizm Bakanlığı ilgili yıl ödeneğinin % 50’sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşünü almak kaydıyla, gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler
yapılması konusunda Turizm Bakanlığına yetki verilmiştir.
Geçici Madde 1. – a) Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların her
türlü gelirinin genel bütçe geliri addedilmesi ve genel bütçe saymanlıklarınca
tahsil edilmesi, söz konusu fonların bu Kanunun yürürlük tarihi itabarıyla
mevcutları ve nakit bakiyelerinin Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığına
yatırılması ve bu miktarların bütçeye gelir yazılması, bu Kanun ile yürürlükten
kaldırılan fonlardan kullandırılan kredilerin geri dönüşlerinin, tahsil
edildikten sonra 15 gün içerisinde ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına
yatırılması, yatırılan bu tutarların aynı amaçla kullanılmak üzere, Maliye
Bakanlığınca bütçeye gelir ve ilgili kurumun bütçesine özel ödenek kaydedilmesi
öngörülmüştür.
Ayrıca, bu Kanunla ve diğer şekillerde kaldırılan fonlardaki mevcut
personelin, istekleri halinde, ihtiyaç bulunan diğer kamu kurum ve
kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadroların naklen atanmaları,
kaldırılan fonların varsa demirbaşları ile taşınır ve taşınmaz tüm mallarının
bağlı bulundukları kurum veya kuruluşa devredilmesi hükme bağlanmıştır.
b) Yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerini ve varsa ilave
ödeneklerini gerektiğinde, bu fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına
ihtiyaç duyulanlarda kullanılmak üzere, ilgili bakanlığın bütçesinde mevcut
veya yeniden açılacak tertiplere kısmen veya tamamen özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanının yetkili kılınması, bu tertiplerdeki ödeneklerden yıl içinde
harcanmayan tutarların, ertesi yıl bütçesine gelir ve ödenek kaydedilmesi ve bu
tertiplerden yapılacak harcamaların kapsamının, fonların yürürlükten kaldırılan
mevzuatları ile belirlenen çerçeveyi aşmaması öngörülmüştür. Böylece, bu Kanun
uyarınca tasfiye edilen fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına
ihtiyaç duyulanların, uygulamada boşluğa yol açılmamasını teminen bütçeden
yapılmasına imkân sağlanmakta ve bu uygulamaya ilişkin esasların ilgili
kuruluşlar ile Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenmesi hükme
bağlanmaktadır.
Madde 7. – Yürürlük maddesidir.
Madde 8. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
|
15.2.2001 |
|
|
Esas No.: 1/819 |
|
|
|
|
|
|
|
Karar No.: 28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 8.2.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 9.2.2001
tarihinde Komisyonumuza havale edilen
"Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 14.2.2001 tarihinde yapmış olduğu 29 uncu
birleşiminde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Recep Önal ile Maliye Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin
de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi 1980'li yıllardan
itibaren fon uygulamalarının artması sonucunda malî disiplin bozulmuş, bütçe birliği zedelenmiş, kaynakların etkin
kullanımından uzaklaşılmıştır. Fonların
disipline edilebilmeleri amacıyla 1992 yılından itibaren tüm fonların gelirleri
T.C. Merkez Bankası nezdinde açılan "Müşterek Fon Hesabı" nda
toplanmaya başlanmış, 1993 yılında da fonların büyük bir bölümü bütçe kapsamına
alınmıştır.
Halen izlenmekte olan fon politikası çerçevesinde; fonların mevcut
yükümlülükleri artırılmadan,
üstlendikleri görevlerin genel ve katma bütçeli kuruluşlarca
yürütülmesine ve fonların zaman içinde
tasfiye edilmesine çalışılmaktadır.
Hükümetin uygulamaya koyduğu Ekonomik İstikrar ve Enflasyonla Mücadele
Programı çerçevesinde;
- Bütçe kapsamı içinde bulunan 61 fondan 45'inin 2000 yılı Ağustos ayı, diğerlerinin de 2001 yılının ilk yarısında,
- Bütçe kapsamı dışındaki fonlardan kaldırılmasına karar verilenlerin
de 2000 yılı Haziran ayına kadar,
tasfiye edilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarı ile; fonlarla yürütülen hizmetlerden devamında zorunluluk arz
edenlerin ilgili kurum ve kuruluş bütçelerinden yerine getirilebilmesi ve bu
suretle bütçe disiplinine katkıda bulunulması amacıyla Özel İskân Fonu,
Ağaçlandırma Fonu, Orman Köylülerini Kalkındırma Fonu, Çiftçi ve
Kooperatifçiliği Eğitim ve Ödüllendirme Fonu, Tabiî Afetlerden Zarar Gören
Çiftçilere Yardım Fonu, Kooperatifçilik Tanıtma ve Eğitim Fonu, Millî Parklar Fonu, Turizmi Geliştirme Fonu,
Korunması Gerekli Kültür Varlıklarının Onarımına Katkı Fonu, Çevre Kirliliğini
Önleme Fonu, Trafik Hizmetlerini Geliştirme Fonu, Tarım Reformu Fonu,
Madencilik Fonu, Sinema ve Müzik Sanatını Destekleme Fonu, Federasyonlar Fonu,
Tütün Fonu, Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu, Ölçüler ve Ayar Hizmetleri Fonu, Belediyeler Fonu, Mahallî
İdareler Fonu (İçişleri Bakanlığı), Mahallî İdareler Fonu (Bayındırlık
Bakanlığı), İl Özel İdareleri Fonu, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Fonu, Sermaye
Piyasası Kurulu Fonu ve Karayolları Trafik Garanti Fonu olmak üzere 25 adet fonun tasfiye
edilmesi öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Fon uygulamalarının bütçe birliğini ve malî disiplini bozduğu, bu
nedenle fonların tasfiyesinin ve kaynaklarının bütçeye alınmasının yararlı
olacağı,
- Fonların geçmişte hızlı karar
alma ve uygulama kolaylığı sağlamaları nedeniyle oluşturulduğu, ancak günümüzde
çoğunun işlevini yitirdiği ve fon uygulamalarının da amacından uzaklaştığı,
- Bir taraftan fonlar tasfiye
edilirken, diğer taraftan Döner Sermaye uygulamalarının
yaygınlaştırılmasının bütçe birliğini
bozacağı ve malî disiplini
zedeleyeceğinden döner sermayeler içinde bir düzenlemenin yapılmasının
gerektiği,
- Bütçe dışı fonların tasfiye edilmesi halinde, bu fonlar aracılığı ile
yürütülen hizmetlerin nasıl finanse edileceğine açıklık getirilmesi gerektiği,
- Fonların üstlendiği sosyal hizmetleri yapacak yeni oluşumlara ve
sağlıklı işleyecek bir yapıya ihtiyaç
olduğu,
- Kamu Kurumlarının vakıflarında
önemli kaynaklar toplandığı,
bunlarla ilgili düzenlemelere de gerek olduğu,
- Belediyeler ile il özel idarelerinin cari faaliyetlerini gerçekleştirmelerini sağlayacak gelirden mahrum
kalmamaları için, kesilecek borç taksitlerine sınır getirilmesinin zorunluluk
arz ettiği,
-Halen son derece sağlıklı işleyen bazı
fonların bulunduğu, bu fonların muhafazasında yarar görüldüğü,
-Niteliği gereği Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna benzeyen Yatırımcıları
Koruma Fonunun tasfiye edilmeyecek fonlar arasında yer alması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
- Fonlarla, belirli veya birbirine yakın amaçlar grubunun
gerçekleştirilmesi için belirli
kaynakların toplanarak, özel
usuller çerçevesinde harcandığı, geleneksel malî kurumların dışında hızlı karar
verme ve uygulama kolaylığı sağlandığı, ancak fon uygulamalarının özellikle
1986 yılından sonra kapsamlarının hızla
genişlemesi sonucunda, kullanım amaçları dışına çıkılarak süresiz çalışan bir sisteme dönüştüğü,
- Fon uygulamalarının hızla yaygınlaştığı 1980-1992 döneminde; fonların kaynaklarının ve
harcamalarının hızla genişlemesi ve
bütçeden karşılanamayan harcamaların giderek fon sistemine kaydırılmasının,
malî disiplinin bozulmasına, bütçe birliğinin zedelenmesine ve kaynakların etkin kullanımı prensibinden
uzaklaşılmasına yol açarak maliye politikasının etkinliğini zedelediği,
- Kamu finansmanının önemli bir
bölümünü oluşturan fon sisteminin disiplin
altına alınması suretiyle kamu finansman sisteminin etkinliğinin
artırılması gereğinin ortaya çıktığı,
- Fonların çeşitli yönlerden
incelemeye tabi tutularak, tasfiye edilmelerine ilişkin gerekli çalışmaların
başlatılmasının zorunlu hale geldiği, bunu teminen 2000 ve 2001 Malî Yılı Bütçe Kanunlarının ilgili
maddelerinde gerekli düzenlemelere yer
verildiği,
- İlk aşamada tasfiye edilmesi gereken
27 adet fonun tespit edildiği ve bunların tasfiyelerine ilişkin hukukî sürecin tamamlandığı, ikinci aşama
olarak tasfiyesi öngörülen 21 bütçe
içi, 4 bütçe dışı fona ilişkin olarak görüşülen tasarının hazırlandığı, üçüncü aşamada ise geriye kalan bütçe
dışı Mera Fonu ile bütçe içi 15 adet fonun tasfiyesini düzenleyen
tasarının hazırlanarak Türkiye Büyük
Millet Meclisi'ne sunulacağı,
- Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı
Teşvik Fonu, Sigorta Murakabe Kurulu Fonu, Tanıtma Fonu, Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu ile Özelleştirme Fonunun kaldırılmayacağı,
-Yatırımcıları Koruma Fonu'nun da niteliği gereği özel amaçlı bir fon
olduğundan kaldırılmayacak fonlar
arasında mütalaa edildiği,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin
görüşmesine geçilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucunda; uygulamada ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve teknik olarak eksik ve boşlukta kalan
hususları tamamlamaya yönelik olarak Tasarının 1,2,3,4,5,6 ve 7 nci maddeleri
yeniden düzenlenmiş, yürürlüğe ilişkin 8 inci maddesi ise aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir MehmetFırat |
Gaffar Yakın |
|
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
|
|
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
|
|
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Zeki
Ergezen |
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
|
|
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
Aslan Polat |
|
|
|
Çankırı |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
|
|
|
Eskişehir |
Hatay |
Hatay |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Er |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
|
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Celal
Adan |
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
|
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
|
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
|
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
|
|
|
Sakarya |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
Tevfik Ahmet Özal |
|
|
|
Tokat |
Tunceli |
Malatya |
|
15.2.2001
MUHALEFET ŞERHİ
1/819 sayılı “Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun
Tasarısı” ile ilgili muhalefet şerhi ekte takdim edilmiştir.
Muhtelif kamu kurumlarında, genel bütçe uygulamaları
içinde yürütülmesinde zorluk çekilen hizmetlerde kullanılmak üzere, zaman
içinde fonlar kurulmuş ve harcama kolaylığı sebebi ile süratle yayılmıştır.
Uygulamada karşılaşılan keyfî harcamalar, fonların kuruluş maksadı dışında
kullanıldığına dair kanaati yaygınlaştırmıştır.Artan şikâyetler fonların önce
bütçe içine alınmasını ve müteakiben tasfiyesini gündeme getirmiştir. Bazı
fonların ise devam etmesi hükümetin de benimsediği bir husustur. Bunlar
arasında DFİF, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Fonu, Tanıtma Fonu, Savunma
Sanayii Destekleme Fonu, Tasarruf Mevduatını Destekleme Fonu sayılabilir.
1. Bazı fonların muhafazası düşünüldüğüne göre, fon müessesesinin faydasına hükümet de inanmaktadır. Bu değerlendirme doğrudur.İptal edilmek istenen fonların kullanıldığı yerler ve yapılan hizmetler dikkate alındığında iptal neticesinde bazı hizmetlerin aksayacağı görülmektedir.
Mera Fonu, 1998 yılında TBMM’nin ittifakı ile çıkarılan
Mera Kanunu ile kurulmuştur. Bu fon kullanılarak meraların ihyası ve yeni
meraların tahsisi kararlaştırılmıştır.
1950 yılından sonra ülkemizde, tarımda mekanizasyonun
artmasına paralel olarak mera alanlarında hızlı düşüş olmuştur. Şöyle ki; 1948
yılında 38 900 000 hektar olan çayır-mera alanı, 12 000 000 hektara inmiştir.
Ülke hayvancılığının geleceği ve insanımızın protein
açığının kapanması için mera fonu bir ümit olmuştur.
Mera Fonunun gelirlerinin bütçeye aktarılması ve fonun
kaldırılması ülke hayvancılığının geleceği açısından büyük tehlike arz
edecektir.
2. Tasarıda fonların gelirleri ile yürütülen
hizmetlerin bütçe kaynakları ile yürütüleceği ifade edilmektedir. Bütçe vergi
gelirlerinin yüzde 88’inin faiz ödemelerine gittiği bugünkü şartlarda, fon
hizmetleri için bütçeden ödenek tahsisi zor görünmektedir. Bu bakımdan
hizmetlerde aksamalar olacaktır.
3. Bir taraftan fonlar tasfiye edilirken, döner sermaye
ve güçlendirme vakıflarının yaygınlaşması tezat teşkil etmektedir.
Kamu kurumları bünyesinde kurulan vakıf ve dernekler
nüfuz ve baskı kullanarak yardım toplamaktadır. Bu kuruluşlardaki uygulamalar
hakkında da yaygın şüphe ve endişe mevcuttur. Bunlarla ilgili bir düzenleme
getirilmemiştir.
|
|
Cevat Ayhan |
S. Metin Kalkan |
Hüseyin Karagöz |
|
|
Sakarya |
Hatay |
Çankırı |
|
|
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Sait Açba |
Aslan Polat |
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Erzurum |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
BAZI FONLARIN TASFİYESİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – a) 14.6.1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 18, ek
21, ek 24, ek 25, ek 29 ve ek 30 uncu maddeleri ile ek 32 nci maddesinde geçen
“ve diğer Özel İskân Fonu zararları” ibaresi,
b) 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 64 ve ek 3 üncü
maddeleri,
c) 24.4.1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 41 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ile kanun veya anasözleşme gereğince
kurulan diğer fonlara yatırılacak paralar” ve ikinci fıkrasında yer alan “ve
özel fonların” ibareleri ile 83 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ve 94 üncü
maddesi,
d) 20.6.1977 tarihli ve 2090 sayılı Tabiî Afetlerden Zarar Gören
Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanunun 4, 5 ve 6 ncı maddeleri ile 7
nci maddesinin (A) bendi, 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında geçen “bir fon
saymanlığı” ibaresi, ek 1 inci maddesinde geçen “2090 sayılı Kanunla kurulmuş
fon hesabından temin edilerek” ibaresi ile geçici 1 inci maddesinde yer alan
“2090 sayılı Yasayla kurulmuş fon hesabından temin edilerek” ibaresi,
e) 12.3.1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 21, 22 ve
23 üncü maddeleri ile 37 nci maddesinin (B) bendinin (1) numaralı alt bendinin
(a) paragrafında yer alan “ve Turizmi Geliştirme Fonuna yatırılmasına ilişkin
konular” ile (b) paragrafı,
f) 21.7.1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 12 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları,
g) 9.8.1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 17, 18 ve 19 uncu
maddeleri,
h) 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun 17, 18 ve 19
uncu maddeleri ile 22 nci maddesinin (b) bendi,
ı) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 129
uncu maddesi,
j) 22.11.1984 tarihli ve 3083
sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanununun 20,
21, 22 ve 23 üncü maddeleri,
k) 26.2.1985 tarihli ve 3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası,
l) 4.6.1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 34 üncü maddesi, 3
üncü maddesinde yer alan “Madencilik Fonu” tanımı ile 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasında geçen “% 5’i Madencilik Fon iştiraki şeklinde” ve “fon
iştiraki ise Etibank’a” ibareleri, üçüncü fıkrasında geçen “ve fon iştirakinin”
ibaresi ve 16 ncı maddesinin ikinci fıkrasında, 22 nci maddesinin ikinci
fıkrasında, geçici 1 inci maddesinin dördüncü fıkrasında ve geçici 2 nci
maddesinin onuncu fıkrasında geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri ile geçici 7
nci maddesinde geçen “madencilik fon katkısı ve” ibaresi,
m) 23.1.1986 tarihli ve 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik Eserleri
Kanununun 10 uncu maddesi,
n) 21.5.1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor GenelMüdürlüğünün
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 15 inci maddesi ile 16 ncı maddesinde
yer alan “federasyonlar fonuna”, ibaresi,
o) 9.5.1969 tarihli ve 1177 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinde yer alan
“ve üretilen tütün mamullerinde kullanılan tütün cinslerine göre fon alınması
ve bu fonun kullanma usul ve esasları” ve “Bu fonun denetimi BaşbakanlıkYüksek
Denetleme Kurulu tarafından yapılır.” ibareleri,
p) 27.5.1988 tarihli ve 3454 sayılı Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu
Kurulmasına Dair Kanun,
r) 11.1.1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 16 ncı
maddesinin son fıkrası ile 18 inci maddesi,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2. – 14.6.1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 35 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek Madde 35. – Göçmen konutlarının yapımı hususlarında ita amirliği
yetkisi, bu Kanunun ek 34 üncü maddesinde belirtilen konuların koordinasyonu
ile görevli Bakana aittir.”
MADDE 3. –
2.2.1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine GenelBütçe
Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun değişik 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 1. – Genel Bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden
belediyelere % 6, il özel idarelerine % 1.14 nispetinde pay verilir.
Bu paylar, ek 2 nci madde hükümlerine göre aylık olarak hesaplanır,
tahsil edilen ayı takip eden ay sonuna kadar İçişleri Bakanlığı emrinde ayrı
ayrı hesaplara kaydolunmak üzere İller Bankasına yatırılır.
İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan belediyeler payı Banka
tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı
sonuçlarına göre büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyelere dağıtılır.
İllerBankasında her ay sonuna kadar toplanan il özel idare payı Banka
tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı
sonuçlarına göre il özel idarelerine dağıtılır.
İller Bankası kendisine borçlu belediye ve il özel idarelerinin vadesi
gelmiş borç taksitlerini genel bütçeden bu idarelere ayrılan paylardan kesmeye
yetkilidir.”
MADDE 4. – a) 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun
10 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Merkez, bu hizmetleri ücret veya bedel karşılığı yapar. Toplanan ücret
veya bedeller Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde
oluşturulan döner sermaye işletmesinde toplanır.”
“Döner sermaye işletmesine verilecek ilk sermayenin miktarı
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı bütçesinde gösterilir. Kendi gelirlerinden
karşılanmak üzere döner sermaye işletmesinin sermayesinin artırılmasına
BakanlarKurulu yetkilidir.
Döner sermaye işletmesi, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye ve 2886 sayılı
Devlet İhale Kanunu hükümlerine tâbi değildir. Döner sermayeden elde edilen ve
yıl sonunda kullanılmayıp sermayeye de eklenmeyen gelir, bütçeye irat
kaydedilmek üzere Hazineye aktarılır.
Döner sermaye faaliyetlerinin gerektirdiği giderler ile Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Merkezi için gerekli harcamalar döner sermayeden yapılır. Döner
sermaye işletmesinin faaliyet alanı, çalışma usul ve esasları, muhasebe
usulleri ve diğer malî hususlar Maliye Bakanlığının görüşü alınarak düzenlenecek
bir yönetmelikle belirlenir.”
b) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 49. – Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Fonunun her türlü gelir ve gideri, demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli,
taşınır ve taşınmaz malvarlıkları, alacakları, borçları ve yükümlülükleri döner
sermaye işletmesine devredilmiştir.”
MADDE 5. – a) 28.7.1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası
Kanununun 28 ve 29 uncu maddelerinde yer alan “Fon” ibareleri “Hesap” olarak
değiştirilmiştir.
b) 21.7.1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 12 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kültür Bakanlığınca yapılacak aynî, nakdî ve teknik yardımlara ilişkin
usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.”
c) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 8, 98
ve 107 nci maddeleri ile 108 inci maddesinde ve başlığında yer alan “Garanti
Fonu” ibareleri ile “fon” ve “fonhesabı” ibareleri “Karayolu Trafik Garanti
Sigortası Hesabı” olarak, 91 inci maddesinin üçüncü fıkrası ise aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta
priminin tutarı üzerinden % 5’i oranındaki miktar, sigorta şirketi tarafından
tahsil edildiği ayı takip eden ayın en geç 20’sine kadar İçişleri Bakanlığı
MerkezSaymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, münhasıran trafik
hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve Emniyet
Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir.”
d) 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 131
inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Basılı kâğıtlar ve plakaların satışının federasyona sağladığı net
gelirin % 60’ı, her yıl Şubat ayı sonuna kadar İçişleri Bakanlığı Merkez
Saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, Emniyet Genel Müdürlüğü
hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye gelir ve Emniyet
Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir. Gelirin kalan kısmı Türkiye
Şoförler ve Otomobilciler Federasyonuna aittir.”
e) 4.6.1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasında geçen “% 5’i
Devlet hakkı” ibaresi “% 10’u
Devlet hakkı” şeklinde ve 12 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 15
inci maddesinin son fıkrasında, 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında, 20 nci
maddesinin birinci fıkrasında, 29 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında, 36 ncı
maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasında
ve geçici 3 üncü maddesinde geçen “Madencilik Fonuna” ibareleri “bütçeye”, 35
inci maddesinde geçen “Madencilik Fonundan” ibaresi “Bakanlık bütçesinden”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6. – Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların
tasfiyesine ilişkin olarak gerekli her türlü düzenlemeyi yapmaya Maliye Bakanı,
Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
bakanlar yetkilidir.
Turizm Bakanlığı, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm pazarlama işleri
için yılı ödeneğinin % 50’sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının uygun görüşünü
almak kaydıyla gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler yapmaya yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 1. – a) Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların her
türlü gelirleri genel bütçe geliri addedilir ve genel bütçe saymanlıklarınca
tahsil edilir. Söz konusu gelirlerin tahsili, ilgili kuruluşlarla birlikte Maliye
Bakanlığınca da takip edilir. Bu gelirlerin takip ve tahsilinde uygulanacak
usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir. Söz konusu fonların bu Kanunun
yürürlük tarihi itibariyle mevcutları ve nakit bakiyeleri Maliye Bakanlığı
Merkez Saymanlığına yatırılır ve bu miktarlar bütçeye gelir yazılır.
Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonlardan kullandırılan kredilerin
geri dönüşleri, ilgili mevzuat çerçevesindeki esas ve usuller dahilinde bağlı
bulundukları kurumlar tarafından vade tarihleri itibariyle tahsil edildikten
sonra 15 gün içerisinde ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına yatırılır.
Yatırılan bu tutarlar, aynı amaçla kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca
bütçeye gelir ve ilgili kurumun bütçesine özel ödenek kaydedilir.
Bu Kanunla ve diğer şekillerde kaldırılan fonlardaki mevcut personel,
istekleri halinde, ihtiyaç bulunan diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki
durumlarına uygun boş memur kadrolarına naklen atanırlar. Bu kişiler hakkında,
3.4.1998 tarihli ve 4359 sayılı Kanunun geçici 7 nci maddesinin iki, üç, dört,
altı ve yedinci fıkraları uygulanır. Kaldırılan fonların varsa demirbaşları ile
taşınır ve taşınmaz tüm malları bağlı bulundukları kurum veya kuruluşa
devredilir.
b)Yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerini ve varsa ilave
ödeneklerini gerektiğinde, bu fonlar tarafından yürütülen hizmetlerden devamına
ihtiyaç duyulanlarda kullanılmak üzere, ilgili bakanlığın bütçesinde mevcut
veya yeniden açılacak tertiplere kısmen veya tamamen özel ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı yetkilidir. Bu tertiplerdeki ödeneklerden yıl içinde harcanmayan
tutarlar, ertesi yıl bütçesine gelir ve ödenek kaydedilir. Bu tertiplerden
yapılacak harcamaların kapsamı ile harcama usulleri ve diğer hususlar,
kaldırılan fonun bağlı olduğu bakanlık ile Maliye Bakanlığınca müştereken
hazırlanıp yürürlüğe konulacak esaslar ile belirlenir. Ancak harcamaların
kapsamı, fonların yürürlükten kaldırılan mevzuatları ile belirlenen çerçeveyi
aşamaz.
MADDE 7. – Bu Kanun 1.1.2002 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Bülent Ecevit
Başbakan
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
|
|
|
|
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI FONLARIN TASFİYESİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. – a) 14/6/1934 tarihli
ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 18, ek 21,
ek 29 , ek 30 ve ek 32 nci maddeleri ile ek 11 inci maddede geçen
"özel fondan" ve "masrafları özel iskân fonundan karşılanmak
suretiyle" ibareleri, Ek 22 nci maddesinde geçen "Özel İskân
Fonundan" ibaresi, ek 24 üncü maddesinde geçen "Bu projeler için
lüzumlu kredi özel iskân fonundan karşılanır" cümlesi,
b) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 64 üncü maddesi ile
ek 3 üncü maddesi,
c) 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 17
nci maddesi,
d) 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanununun 83 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ve 94
üncü maddesi,
e) 20/6/1977 tarihli ve 2090 sayılı Tabii Afetlerden Zarar Gören
Çiftçilere Yapılacak Yardımlar Hakkında Kanunun 4, 5 ve 6 ncı maddeleri ile 7 nci maddesinin (A) bendi, 8 inci
maddesinin ikinci fıkrasında geçen "bir fon saymanlığı" ibaresi, ek 1 inci maddesinde geçen "2090 sayılı
Kanunla kurulmuş fon hesabından temin edilerek" ibaresi ve geçici 1 inci
maddesinde yer alan "2090 sayılı Yasayla kurulmuş fon hesabından temin
edilerek" ibaresi,
f) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanununun "Altıncı Bölüm" başlığı ile 6 ncı maddesinin (d) fıkrası, 17, 18 ve 19 uncu maddeleri ile 22 nci maddesinin (b) bendi,
g) 17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının
Desteklenmesi Hakkında Kanunun 18 ve 19 uncu maddeleri ile 14 üncü maddesinin
ikinci fıkrası,
h) 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi
Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanununun 20, 21, 22 ve 23 üncü maddeleri,
ı) 26/2/1985 tarihli ve 3155 sayılı Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 24 üncü maddesinin ikinci fıkrası,
j) 4/6/1985 tarihli ve 3213
sayılı Maden Kanununun 3 üncü
maddesinde yer alan "Madencilik
Fonu" tanımı ile 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında geçen "% 5'i
Madencilik Fon iştiraki şeklinde" ve "fon iştiraki ise
Etibank'a" ibareleri, üçüncü fıkrasında geçen "ve fon
iştirakinin" ibaresi ve 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında, 16 ncı
maddesinin ikinci fıkrasında ve geçici 2 nci maddesinin onuncu fıkrasında geçen
"Madencilik Fonuna" ibareleri ile geçici 7 nci maddesinde geçen
"madencilik fon katkısı ve" ibaresi ile 34 üncü maddesi,
k) 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 15 inci maddesi ile 16 ncı
maddesinde yer alan "federasyonlar fonuna" ibaresi,
l) 28/5/1986 tarihli ve 3291 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan "ve üretilen
tütün mamullerinde kullanılan tütün cinslerine göre fon alınması ve bu fonun
kullanma usul ve esasları"
ve "Bu fonun denetimi Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu
tarafından yapılır." ibareleri,
m) 27/5/1988 tarihli ve 3454 sayılı
Adalet Teşkilâtını Güçlendirme Fonu Kurulmasına Dair Kanun,
n) 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 16 ncı
maddesinin son fıkrası ile 18 inci maddesi,
o) 23/7/1995 tarihli ve 4122 sayılı Millî Ağaçlandırma ve Erozyon
Kontrolü Seferberlik Kanununun 9 ve 10 uncu maddesi,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2. – 23/1/1986 tarihli ve 3257 sayılı Sinema, Video ve Müzik
Eserleri Kanununun 10 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 10. – Sinema sanayi ve müzik sanatının gelişmesine katkıda
bulunmak, sinema ve müzik sanatını desteklemek, tarihi ve kültürel
zenginliklerin tanıtılması, fikrî haklara tecavüzün önlenmesi amacıyla
kullanılmak üzere;
a) Yerli ve yabancı eserlerden alınacak kayıt ve tescil ücretleri,
b) Her film ve video kopyasından bandrol başına alınacak ücretler,
c) Her plak ve her ses kaseti başına alınacak ücretler,
d) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 21 inci
maddesinin (I) numaralı bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri uyarınca
ayrılan paylar,
e) 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanununun 44
üncü maddesi uyarınca ayrılan dörtte bir pay,
Kültür Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan
bu tutarlar bir yandan bütçeye özel gelir yazılır, diğer yandan Maliye
Bakanlığınca aynı amaçlarla kullanılmak üzere Kültür Bakanlığı bütçesinde
mevcut tertiplere ödenek veya yeni açılacak özel tertiplere özel ödenek olarak
kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan tutarları, ertesi yıl bütçesine
devren gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
(a), (b) ve (c) bentlerinde
yazılı ücretler, her yıl Kültür Bakanlığınca belirlenir. Eğitim amacıyla
hazırlanmış eserlerden kayıt ve tescil ücreti alınmaz."
MADDE 3. – 2/2/1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel
İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanunun değişik 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 1. – Genel bütçe vergi gelirleri tahsilatı toplamı üzerinden
belediyelere % 6, il özel idarelerine % 1.12 nispetinde pay verilir.
Bu paylar, ek 2 nci madde hükümlerine göre aylık olarak hesaplanır,
tahsil edilen ayı takip eden ay sonuna kadar İçişleri Bakanlığı emrinde ayrı
ayrı hesaplara kaydolunmak üzere İller Bankasına yatırılır.
İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan belediyeler payı Banka
tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı
sonuçlarına göre büyükşehir belediyeleri dışındaki belediyelere dağıtılır.
İller Bankasında her ay sonuna kadar toplanan il özel idare payı Banka
tarafından İçişleri Bakanlığınca bildirilecek son genel nüfus sayımı
sonuçlarına göre il özel idarelerine dağıtılır.
İller Bankası kendisine borçlu belediye ve il özel idarelerinin vadesi
gelmiş borç taksitlerini genel bütçeden bu idarelere ayrılan paylardan kesmeye
yetkilidir."
MADDE 4. – 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 10
uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye
aşağıdaki fıkralar ile bu Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"Merkez bu hizmetleri ücret veya bedel karşılığı yapar. Toplanan
ücret veya bedeller Yükseköğretim
Kurulu Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde oluşturulan döner sermaye
işletmesi'nde toplanır."
"Döner sermaye işletmesinin ilk sermayesi bir trilyon liradır.
Döner sermayeden elde edilen gelir fazlası her yılın sonunda döner sermaye
işletmesi'nin sermayesine eklenebileceği gibi ertesi yılın döner sermaye
gelirine de eklenebilir."
"Döner sermaye işletmesi, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye ve 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerine tabi değildir."
"Döner sermaye faaliyetlerinin gerektirdiği giderler ile Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Merkezi için gerekli her türlü harcamalar döner sermayeden yapılır. Döner
sermaye işletmesinin faaliyet alanı, çalışma usul ve esasları, muhasebe usulleri
ve diğer malî hususlar Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak Yükseköğretim
Kurulu tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir."
"Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinde görevli personele (işçiler
hariç) Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine ÖSYM Başkanı tarafından
personelin kurum çalışmalarına katkısı, sorumluluğu, kadro unvanı ve derecesi
gibi kriterlere göre belirlenecek miktarda aylık maktu fazla mesai ücreti döner
sermaye gelirlerinden ödenebilir."
"GEÇİCİ MADDE 49. – Yükseköğretim Kurulu Öğrenci Seçme ve
Yerleştirme Merkezi Fonunun her türlü gelir ve gideri, nakit bakiyesi,
demirbaşları, kadrosuyla birlikte personeli, taşınır ve taşınmaz malvarlıkları,
alacakları, borçları ve yükümlülükleri ÖSYM
Döner Sermaye İşletmesi'ne devredilmiştir. ÖSYM Döner Sermaye İşletmesi
için ilk sermaye olarak öngörülen 1 trilyon lira, devredilen nakit bakiyesinden
karşılanır.
MADDE 5. – a) 14/6/1934 tarihli ve 2510 sayılı İskân Kanununun ek 10
uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde, ek 25 inci maddesindeki
"fon alacakları" ibaresi "alacaklar" şeklinde
değiştirilmiş, ek 10 uncu maddeye son fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
"İskân edilecek kimselerin taşınmaz malları için özel kanunları
gereğince veya kamulaştırma neticesinde kendilerine ödenecek bedeller (tezyidi
bedeller dahil), ek 14 üncü maddede
düzenlenen yardımlar dışındaki diğer iskân yardımları ve borçlandırma bedellerinden
mahsup edilmek ve iskân amacıyla kullanılmak üzere bir yandan Köy Hizmetleri
Genel Müdürlüğü bütçesine özel gelir yazılır ve diğer yandan Maliye Bakanlığınca açılacak özel tertibe özel
ödenek kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar ertesi yıl
bütçesine devren gelir ve ödenek yazılır. Mahsup işlemi Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine
hazırlanacak esaslar dahilinde yapılır ve
artan kısım haksahiplerine geri verilecek paralar tertibinden iade
edilir. "
"İskân edilecek kimselerin bu Kanun uyarınca borçlandırılması
sonucunda yatıracakları miktarlar da iskân amacıyla kullanılmak üzere bir
yandan Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü bütçesine özel gelir yazılır ve diğer yandan Maliye Bakanlığınca açılacak
özel tertibe özel ödenek kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar
ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek yazılır."
b) 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa 3914
sayılı Kanunla eklenen Mükerrer 44 üncü maddenin 13 üncü fıkrasındaki
"Çevre Kirliliğini Önleme Fonuna" ve "fona" ibareleri
"Çevre Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına" şeklinde
değiştirilmiş, 21 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"(I) numaralı bendin (1) ve (2) numaralı alt bentleri uyarınca
yerli ve yabancı film gösterimlerinden
tahsil olunan vergi gelirlerinin
% 75'i Kültür Bakanlığı payı olarak ayrılır ve tahsilini takip eden ayın
onbeşinci günü akşamına kadar Kültür Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırılır. Belediye Muhasipleri ve Hesap İşleri Müdürleri bu hükmün
uygulanmasından idarî, malî ve cezaî açıdan sorumludurlar."
c) 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun 28 ve 29
uncu maddelerinde yer alan "Fon" ibareleri "Özel Hesap"
olarak değiştirilmiştir.
d) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 12 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmış,
dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kültür Bakanlığınca yapılacak aynî, nakdî ve teknik yardımlar ve
verilecek kredilere ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir. Kredi geri
dönüşleri Kültür Bakanlığınca takip edilir ve bütçeye gelir yazılır."
e) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun "Dördüncü
Bölüm" başlığı ile 17,18 ve 19 uncu maddeleri yürürlükten kaldırılmış, 24
üncü maddesinin (a) bendinin üçüncü paragrafında geçen "Çevre Kirliliğini
Önleme Fonuna" ibaresi, "Çevre Bakanlığı Merkez Saymanlığı
hesabına" şeklinde değiştirilmiş, aynı paragrafın son cümlesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
f) 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 8, 98
ve 107 nci maddeleri ile 108 inci maddesinde ve başlığında yer alan
"Garanti Fonu" ibareleri ile "fon" ve "fon
hesabı" ibareleri "Karayolu
Trafik Garanti Sigortası Hesabı" olarak, 91 inci maddesinin üçüncü fıkrası
ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
" Sigorta yaptıranların, sigorta şirketlerine ödeyecekleri sigorta
priminin tutarı üzerinden % 5'i oranındaki miktar, sigorta şirketi tarafından
tahsil edildiği ayı takip eden ayın en geç
20'sine kadar İçişleri Bakanlığı Merkez Saymanlığı hesabına yatırılır.
Yatırılan bu miktarlar, münhasıran trafik hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye Bakanlığınca bütçeye özel gelir ve
Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine özel ödenek kaydedilir. Özel ödenek kaydedilen
tutarlardan harcanmayan miktarlar, ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek
yazılır."
g) 13/10/1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununun 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrası ile 35
inci maddesinin ikinci fıkrasının ikinci ve üçüncü cümleleri ve 129 uncu
maddesi yürürlükten kaldırılmış, 131 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Basılı kağıtlar ve plakaların tespit edilen bedel üzerinden
satışının federasyona sağladığı net gelirin % 60'ı, her yıl Şubat ayı sonuna kadar İçişleri Bakanlığı Merkez
Saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarlar, Emniyet Genel Müdürlüğü
hizmetlerinde kullanılmak üzere, Maliye
Bakanlığınca bir yandan bütçeye özel gelir, diğer yandan Emniyet Genel
Müdürlüğü bütçesinde mevcut tertiplere ödenek ya da açılacak özel tertiplere
özel ödenek kaydedilir. Gelirin kalanı Türkiye Şoförler ve Otomobilciler
Federasyonuna aittir. Özel ödenek kaydedilen tutarlardan harcanmayan miktarlar
ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir. Ad ve/veya soyad veya
tescil edilmiş ticari unvan ihtiva eden plaka satışlarından elde edilen
gelirler ile emniyet hizmetleri karşılığında tahsil edilmeleri Maliye
Bakanlığınca uygun görülen diğer hizmet gelirleri hakkında da bu fıkra
hükümleri uygulanır."
h) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununun 14 üncü maddesinin
birinci fıkrasında geçen "% 5'i
Devlet hakkı" ibaresi "% 10'u Devlet hakkı"
şeklinde , 12 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında, 15 inci
maddesinin son fıkrasında, 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında, 20 nci
maddesinin birinci fıkrasında, 29 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında, 36 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü
fıkralarında, 37 nci maddesinin üçüncü fıkrasında ve geçici 3 üncü maddesinde
geçen "Madencilik Fonuna" ibareleri "bütçeye" şeklinde
, 22 nci maddesindeki "madencilik
fonuna en fazla parayı bağışlayana ruhsat ve-rilir" ibaresi " en
yüksek bedeli ödemeyi taahhüt edene ruhsat verilir. Bu bedeller bütçeye özel
gelir yazılır." şeklinde, 35 inci
maddesinde geçen "Madencilik Fonundan" ibaresi "Bakanlık
bütçesinden" şeklinde, Geçici 1
inci maddesinin 4 üncü fıkrasındaki "Madencilik Fonuna en fazla bağışta
bulunan ruhsatı almaya hak kazanacaktır" ibaresi "en yüksek bedeli
ödemeyi taahhüt eden ruhsat almaya hak kazanacaktır. Bu bedeller bütçeye özel
gelir yazılır." şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 6. – 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 22
ve 23 üncü maddeleri ile 37 nci maddesinin (B) bendinin 1/a alt bendinde (a)
yer alan "ve Turizmi Geliştirme Fonuna yatırılmasına ilişkin konular"
ibaresi ile 1/b alt bendi yürürlükten kaldırılmış, 21 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Gelecek Yıllara Sari Taahhüt Yetkisi
Madde 21. – Turizm Bakanlığı, yurt dışı reklam ve fuar gibi turizm
pazarlama işleri için yılı ödeneğinin % 50'sini geçmemek ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşünü almak kaydıyla gelecek yıllara sari taahhüt ve sözleşmeler yapmaya yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 1. – A)
Bu Kanun ile yürürlükten kaldırılan fonların gelirlerine ilişkin olarak;
a) Bu konularda yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar;
1. 28/5/1986 tarihli ve 3291 sayılı
Kanunun 17 nci maddesi uyarınca yabancı tütün ve sigaralardan ithalat
sırasında mülga Tütün Fonu adına alınan paralar,
2. 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 18 inci maddesi
birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca motorlu taşıt araçlarının fenni muayene
ücretlerinin beşte biri oranında mülga Çevre Kirliliğini Önleme Fonu adına
ayrıca tahsil edilen paralar,
3. 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 18 inci maddesi
birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca motorlu taşıt alım vergisi tutarının
dörtte biri oranında mülga Çevre Kirliliğini Önleme Fonu adına ayrıca tahsil
edilen paralar,
4. 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 22 nci
maddesi uyarınca, turizm işletmelerine verilecek para cezaları ile hizmete
katılma payı olarak mülga Turizm Hizmetlerini Geliştirme Fonu adına tahsil
edilen paralar,
5. 4/6/1985 tarihli ve 3213
sayılı Maden Kanununun 34 üncü maddesi uyarınca maden ithalat ve ihracatı
üzerinden mülga Madencilik Fonu adına tahsil edilmekte olan fon kesintileri,
Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan hükümler çerçevesinde tahsil edilmeye
devam edilir ve doğrudan bütçeye gelir yazılır.
b) Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan fonlar için, 1.1.2002 tarihinden
itibaren tahsil edilecek genel bütçe vergi, resim ve harç gelirlerinden pay
ayrılmaz.
c) (a) ve (b) bendlerinde
belirtilenler dışındaki diğer her türlü fon gelirleri de Bu Kanunla yürürlükten
kaldırılan hükümlere göre tahsil edilmeye devam edilir. Ancak bu gelirler genel
bütçe geliri addedilir ve tahsilatı yapan kurumlarca bütçeye gelir yazılmak
üzere genel bütçe saymanlıklarına aktarılır. Gerektiğinde bu bent kapsamındaki
gelirleri bir yandan genel bütçeye veya katma bütçelere özel gelir, diğer
yandan fonların devamında yarar görülen hizmetlerinde kullanılmak üzere ilgili
kuruluş bütçelerinde açılacak özel tertiplere Maliye Bakanlığınca özel ödenek
kaydedilir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar, ertesi yıl bütçesine
devren gelir ve ödenek kaydedilir.
d) Genel bütçeye veya kurum bütçelerine gelir yazılan fon gelirlerinin
takip ve tahsili ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte Maliye Bakanlığınca da
izlenir ve takip edilir. Bu gelirlerin takip ve tahsilinde 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
B) Bu Kanun ve diğer şekillerde kaldırılan fonlarda istihdam edilmekte
olan personelden;
a) Memurlar öncelikle fonların bağlı olduğu genel veya katma bütçeli
idareye, kurumlarının muvafakatı ve
ihtiyaç bulunması halinde de Devlet
Personel Başkanlığınca belirlenecek diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki
durumlarına uygun boş memur kadrolarına naklen atanırlar.
Sözkonusu memurlar, durumlarına uygun bir kadroya atanıncaya kadar her
türlü özlük haklarını ilgili kurum bütçesinden ödenmek üzere eski kadrolarına
göre almaya devam ederler. Ancak bu süre altı ayı geçemez. Durumlarına uygun
yeni bir kadroya atananların almakta oldukları her türlü ödemeler dahil net
aylık tutarı, eski kadrolarında en son ayda aldıkları her türlü ödemeler dahil
net aylık tutarından az ise aradaki fark kapanıncaya kadar tazminat olarak
ödenir.
b) Sözleşmeli personelden 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda
belirtilen genel ve özel şartları taşıyanlar,
istekleri halinde öncelikle fonların bağlı olduğu genel veya katma
bütçeli idareye, kurumlarının muvafakatı ve ihtiyaç bulunması halinde de Devlet Personel Başkanlığınca belirlenecek
diğer kamu kurum ve kuruluşlarındaki durumlarına uygun boş memur kadrolarına üç
ay içinde atanırlar.
Bunlar hakkında 3.11.1999 tarihli ve 4460 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinin 2,3 ve 4 üncü fıkraları hükümleri uygulanır.
Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenler ile 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununda belirtilen genel ve özel şartları taşımayanların
sözleşmeleri fesh edilir.
c) Sürekli işçi kadrolarında görev yapan personel, fonların bağlı olduğu
genel veya katma bütçeli idareye aynı statüde kadrolarıyla birlikte devredilir.
Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenlerin her türlü yasal
hakları ödenerek kurumlarıyla ilişikleri kesilir.
d) Geçici işçi pozisyonlarındaki personel fonların bağlı olduğu genel
veya katma bütçeli idareye geçici işçi statüsünde pozisyonları ile birlikte devredilir.
Bu Kanun hükümlerinden faydalanmak istemeyenlerin her türlü yasal
hakları ödenerek kurumlarıyla ilişikleri kesilir.
e) Bu Kanun ve diğer şekillerde kaldırılan fonlara ait kadro ve
pozisyonlardan; Bu Kanunun yayımı tarihinde boş olanlar ile yukarıdaki
hükümlere göre atamaları yapılmış olan personelden boşalanlar, hiç bir işleme
gerek kalmaksızın iptal edilmiş olup, iptal edilen kadrolar 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye bağlı cetvellerin ilgili bölümünden çıkarılmıştır.
Bu Madde kapsamında memur kadrolarına atanacak personelin durumuna uygun
unvan ve derece bulunmaması halinde 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinin son fıkrası dikkate alınmaksızın
unvan ve derece değişikliği yapmaya ve mevcut memur kadrolarının yetersiz
kalması halinde ise bu sayılar aşılmamak üzere yeni kadrolar ihdas ederek, 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki cetvellere eklemeye Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
C) Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların;
a) Varsa demirbaşları ile
taşınır ve taşınmaz tüm malları bağlı
bulundukları kurum veya kuruluşa devredilir.
b) Bu Kanunun yürürlük tarihi
itibariyle mevcut nakit bakiyeleri ile alacaklarından yapılacak tahsilatları
bir yandan bütçeye gelir veya özel gelir kaydetmeye, diğer yandan bütçelerinde
mevcut tertiplere ödenek veya açılacak
tertiplere özel ödenek olarak kaydetmeye
Maliye Bakanı yetkilidir. Özel
ödenek kaydedilen tutarlardan harcanmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devren
gelir ve ödenek kaydedilir.
c) Yürürlükten kaldırılan
fonlardan kullandırılan kredilerin geri
dönüşleri, ilgili mevzuat çerçevesindeki esas ve usuller dahilinde bağlı
bulundukları kurumlar tarafından vade tarihleri itibariyle tahsil edilir ve
ilgili kurumun merkez saymanlığı hesabına yatırılır. Yatırılan bu miktarları gerektiğinde bütçeye gelir veya özel
gelir, aynı amaçla kullanılmak üzere
ilgili kurum bütçelerinde mevcut tertiplere ödenek veya açılacak tertiplere
özel ödenek olarak kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Özel ödeneklerden kullanılmayan miktarlar
ertesi yıl bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilebilir. Zorunlu hallerde,
kullandırılan kredilerin geri dönüşüne
ilişkin vade ve faiz şartlarında değişiklik yapmaya, tahsili imkansız hale
gelenleri terkin etmeye Maliye Bakanlığının görüşü üzerine ilgili kurumlar
yetkilidir.
Sözkonusu fonlarla ilgili olarak bütçelerde açılacak tertiplerden veya
özel tertiplerden kullandırılacak krediler için de bu fıkra hükmü uygulanabilir.
d) Yürüttükleri hizmetlerden devamına ihtiyaç duyulanlar ilgili kurum
bütçelerinde bu amaçla açılacak tertiplere konulacak ödenekler ile bu Kanun uyarınca açılması öngörülen
özel tertiplere kaydedilecek özel ödeneklerle yürütülür. Bu tertiplerden
yapılacak harcamaların kapsamı ile harcama usulleri, kredi verilmesi gereken
hallerde kredi verilmesinin şartları, vade ve faiz koşulları ile diğer
hususlar, kaldırılan fonun bağlı olduğu bakanlık ile Maliye Bakanlığınca
müştereken hazırlanıp yürürlüğe konulacak esaslar ile belirlenir.
e) Yürürlükten kaldırılan fonlarla ilgili genel ve katma bütçelerden
yapılacak harcamalarda verile emrine eklenecek belgeleri belirlemeye,
gerektiğinde yeni hesaplar açmaya ve yardımcı defterler ihdas etmeye Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
D) Bu Kanunla veya diğer şekillerde kaldırılan fonların tasfiyesine
ilişkin olarak gerekli her türlü düzenlemeyi yapmaya ilgisine göre Maliye
Bakanı ve/veya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yetkilidir.
MADDE 7. – Bu Kanun 1/1/2002 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
sıra sayısının sonu