Dönem
: 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 757)
Türk Silâhlı
Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler ve Millî Savunma
Komisyonları
Raporları (1/863)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
15.5.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-242/2392 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 16.4.2001
tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane ile
Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları
Hakkında Kanun, 24.12.1934 tarihli ve 2888 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe girmiş ve bugüne kadar, 2 nci maddesine bir fıkra eklenmesi dışında
hiçbir değişikliğe uğramamıştır.
1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda
Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti
İaşelerine Dair Kanun ise, 31.5.1927 tarihli ve 598 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve 1928 yılında yapılan küçük bir oran ayarlaması
dışında hiçbir değişikliğe uğramamıştır. Kanunda yer verilen istihkaklar
bilimsel gelişme ve değişmeye uygun olmadığından, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait
hiçbir hastahanede uygulanmamaktadır.
1034 sayılı Kanunun, uygulanabilirliğini yitirmesi,
nekahethanelerin olmaması ve sanatoryumların sadece iç hastalıklarına
yönelmesinden dolayı hasta beslenmesi ile ilgili ihtiyaçlara cevap veremediği
değerlendirilmektedir.
Adı geçen kanunlarda, hasta beslenmesinde bir
derecelenme mevcut olmadığından hastalar, erbaş ve er iaşesi gibi standart
beslenmekte, Kanunda yer verilmeyen yiyecek maddesinin verilebilmesi için,
tabibin ayrıca belirleyeceği çeşit ve miktarda yiyecek maddesi ancak, hasta
tabelasının baştabipçe tasdiki ve ita amirinin onayını müteakip
verilebilmektedir.
Diğer taraftan, müteferrika cetvelinde yer verilen
beyin, böbrek, karaciğer, kakao, kahve, kaymak, krema, paça gibi besinler,
doktor ve diyetisyenlerce uygun görülmediği ve tedariki zor olduğundan
müteferrika cetveli de uygulanamamaktadır.
Derecelerin kullanılmaması sonucu, bu derecelerden
yararlanacak hastalar, ayrı rejim beslenmesine dahil edilmekte, bu durum ise
mutfak, aşçı ve ilâve teçhizatı gerektirmektedir.
Hasta beslenme işlemlerinin daha sağlıklı ve kaliteli bir hale getirilmesi yanında bütçeye de % 40’a varan bir tasarruf
sağlaması beklenen KanunTasarısı ile; yürürlükteki iki kanunun tek kanunda
birleştirilmesi, sağlık hizmetlerinde görevin, uygun basamakta uzman kişilerce
yapılması, teşhisten sonra hastanın beslenmesinin diyetisyence belirlenmesi,
beslenmede gıda maddelerinin seçim yetkisinin doktor ve diyetisyene
bırakılması, yataklı tedavi yerleri dışında da hasta beslenme işlemleri
yapılarak hizmetin kapsamının genişletilmesi, diyetisyenlerin beslenmeye
yönelik statülerinin hüküm altına alınması, tedavileri ayakta yapılan ve
raporlarında belirtilen süre içerisinde beslenmeleri birlik ve kurumlarında
devam edecek askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenmelerinin bütçeye ek yük
getirmeyecek şekilde düzenlenmesi, hasta beslenmesinin normal ve diyet olmak
üzere ikiye bölünmesi ve diyet yemeklerinin değişebilirliğinin kolay ancak
standart hale getirilmesi, hastaya sıvı gereksinimi yanında moral açısından da
katkı sağlayacağı değerlendirilen içeceğin öğün aralarında da verilmesi,
hastalara taburcu olduklarında varacakları yere kadar, doktor onayı ve
diyetisyen kontrolünde kumanya verilmesi amaçlanmaktadır.
Tasarı bu nedenlerle hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, bu Kanunun amacının Türk Silâhlı
Kuvvetlerine ait yataklı tedavi yerlerinde tedavileri yapılan tüm hasta ve
yaralıların, beslenmelerine yönelik gereksinimlerinin karşılanması olduğu
belirtilmiştir.
Madde 2. – Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde sağlık
hizmetlerini veren yerlerde, tedavileri yatılı olarak yapılan tüm hasta ve
yaralıların beslenme gereksinimleri, 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Kanun
uyarınca karşılanmaktadır.
Madde ile, bu Kanun kapsamında, tedavileri yatılı
olarak yapılan tüm hasta ve yaralıların, hasta olmadığı halde süt emzirdiği
bebeğinin tedavisine katkısının olacağı doktoru tarafından gerekli görülen
annelerin, tedavilerinin yataklı kısmının tamamlanmasının ardından taburcu
edilen veya ayakta muayene edilerek raporlarında belirtilen süre içerisinde
istirahat ve tedavilerine ilaçlı veya ilaçsız olarak birlik ve kurumlarında
devam edilmesine karar verilen askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenme
gereksinimlerinin karşılanmasına imkân sağlanmaktadır.
Madde 3. – Madde ile, bu Kanunda geçen bazı ifadeler
tanımlanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile, hastanın beslenme şekline
doktorun, besin maddelerinin seçimi ve öğünlerine diyetisyenin karar vermesi,
hasta beslenmesinde tıbbî sorumluluktan ötürü beslenemeyecek durumdaki
hastalara doktorun onayı ile yemek verilmeyeceği, normal hasta beslenmesinde,
er beslenmesinde olduğu gibi günlük istihkak tutarını aşmamak kaydıyla yeterli
ve dengeli beslenmeyi sağlayacak her türlü besin maddesinin verilebilmesi
amaçlanmaktadır.
Diğer taraftan diyet yemeği alacak hastalara, doktorun
önerisi doğrultusunda diyetisyenin belirleyeceği ilkelere göre, depo ve bütçe
imkânları içinde her türlü besin maddesinin sınırlanmadan ve gruplandırılarak
verilmesi, işgücü ve verimliliğin artırılması için de diyet yemeklerin
planlanmasında, normal yemek listelerinden mümkün olduğu ölçüde yararlanılması
hüküm altına alınmaktadır.
Bunun yanı sıra, bütün gereksinimlerinin Devlet
tarafından karşılanması hüküm altına alınmış olan askerî öğrenci, erbaş ve
erlerden, yatarak tedavileri tamamlandıktan sonra, nekahet dönemlerini veya
muayene edildikten sonraki ilaçlı tedavilerini birliklerinde geçireceklerin de,
beslenmelerinin ne şekilde olacağına açıklık getirilmiş, hava değişimine
gönderilen veya birliğine katılması için taburcu edilen askerî öğrenci, erbaş
ve erlere yol süresine bağlı olarak kumanya verilmesi öngörülmüştür.
Madde 5. – Madde ile, hasta beslenmesi, normal ve diyet
olmak üzere ikiye ayrılarak, beslenme sisteminin kolaylaştırılması, sürekli
gelişen bilim ve teknolojiye uyumlu olarak değişebilmesi ve sistemin kendini
sürekli yenilemesi amaçlanmaktadır.
Diyet yemeği ile tedavisi sürdürülen hastaların
beslenmelerinin kontrol altında olması nedeniyle normal yemek alanlara, ara
öğün yerine ara içecek veya meyve verilerek, hasta moralinin yükseltilmesi ve
sıvı, vitamin ve posa ihtiyaçlarının karşılanması öngörülmektedir. Diğer
taraftan, yeterli ve dengeli beslenmek için günlük olarak hasta beslenmesinde
kullanılacak besin grupları bilimsel bir temele bağlanmış ve günümüz
teknolojisi ile uyumlu hale getirilmiştir.
Madde 6. – Madde ile, bu Kanunun uygulanmasına ilişkin
esasların, günlük istihkak tutarının belirlenmesinde kullanılacak besin
maddelerinin cins ve tutarlarının, hasta beslenmesinin ihaleye verilmesi
durumunda yüklenici firmalar ve idare tarafından verilecek yemek hizmetlerine
yönelik ilkelerin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 6 ay içerisinde,
Sağlık Bakanlığı ve Sayıştay’ın da görüşleri alınarak, Millî Savunma ve
İçişleri bakanlıkları tarafından müştereken yürürlüğe konulacak yönetmelikle
belirlenmesi öngörülmektedir.
Madde 7. – Madde ile, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı
Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb
Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934
tarihli ve 2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak
Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanunun yürürlükten
kaldırılması öngörülmektedir.
Madde 8. – Yürürlük maddesidir.
Madde 9. – Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler |
5.6.2001 |
|
|
Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/863 |
|
|
|
Karar No. : 16 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 15.5.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve 24.5.2001 tarihinde Tali Komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak
Millî Savunma Komisyonuna havale edilen, “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta
Beslenme Kanunu Tasarısı”, Komisyonumuzun 31.5.2001 tarihinde yaptığı 3 üncü
yasama yılının 23 üncü Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı,
Sağlık Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Tasarı;Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait yataklı tedavi
yerlerinde, tedavileri yapılan tüm hasta ve yaralıların beslenme
gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usullerin yeniden
belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Bu anlamda Tasarı ile;
Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde sağlık hizmetlerini
veren yerlerde, tedavileri yatılı olarak yapılan tüm hasta ve yaralıların
beslenme gereksinimlerinin düzenlendiği 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı
Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların
Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun; hasta beslenme işlemlerinin daha sağlıklı
hale getirilmesinin gerekliliği nedeniyle;
Aynı şekilde, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî
Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının
ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun da uygulanabilirliliğini
yitirmesi, nekahethanelerin olmaması gibi nedenlerle yürürlükten kaldırılmış, yerine
beslenme gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usuller yeniden
düzenlenmiştir.
Komisyon toplantısında tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde, Komisyon üyelerimizin çoğunluğu tarafından tasarı ve
gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine
geçilmiştir.
Tasarının, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeleri ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
Ali Kemal Başaran |
|
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zeki Okudan |
Mustafa Karslıoğlu |
Ersoy Özcan |
|
|
Antalya |
Bolu |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Şen |
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
|
|
Bursa |
Edirne |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Turhan Alçelik |
Perihan Yılmaz |
Mükremin Taşkın |
|
|
Giresun |
İstanbul |
Nevşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Demircan |
Reşat Doğru |
Mesut Türker |
|
|
Samsun |
Tokat |
Yozgat |
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Millî Savunma Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
6.11.2001 |
|
|
Esas No. : 1/863 |
|
|
|
Karar No. : 57 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar
Kurulunca 15.5.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan
ve Başkanlıkça 24.5.2001 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna
havale edilen 1/863 esas numaralı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme
Kanunu Tasarısı” Komisyonumuzun 1.11.2001 tarihinde yaptığı 26 ncı Birleşiminde
Hükümeti temsilen Millî Savunma, Sağlık ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Türk Silâhlı Kuvvetlerinde hastaların beslenmesi
konusunun, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî Nekahethane ve
Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve
Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934 tarihli ve 2615
sayılı Askerî Hastaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların
Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun ile düzenlenmiş olduğu ve bu çok eski iki
Kanunda bugüne kadar önemli bir değişiklik yapılmadığı,
Söz konusu kanunlarda yer alan istihkakların bilimsel
gelişme ve değişmeye uyumlu olmamaları nedeniyle Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait
hiçbir hastahanede uygulanamadığı ve cetvellerde yer verilen bazı besinlerin
günümüzde doktor ve diyetisyenlerce de uygun görülmediği,
Adı geçen kanunların günümüzde uygulanabilirliklerini
yitirmesi ve değişik hastalıkların gerektirdiği değişik besinlerin ancak hasta
tabelasının baştabipçe tastiki ve ita amirinin onayını müteakip verilebildiği,
diğer hastaların erbaş ve erler gibi standart beslenme rejimine tâbi
tutuldukları,
Hasta beslenme işlemlerinin daha sağlıklı ve kaliteli
bir hale getirilmesi yanında bütçede önemli bir tasarruf sağlanması amacıyla
söz konusu Kanun Tasarısının hazırlandığı,
Görülmektedir.
Tali komisyon olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler Komisyonunun görüşerek aynen kabul ettiği Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde;
Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde ve Tasarıyla
doğrudan ilişkili olarak,
25 adedi Kara Kuvvetleri Komutanlığına,
5 adedi Deniz Kuvvetleri Komutanlığına,
6 adedi Hava Kuvvetleri Komutanlığına,
1 adedi Jandarma Genel Komutanlığına,
2 adedi Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına
bağlı (Çağlıca Göğüs Hastalıkları Hastanesi dahil) ve 1 adet Türk Silâhlı
Kuvvetleri Rehabilitasyon Merkezi olmak üzere toplam 40 adet askerî hastane
olduğu ve bu hastanelerin toplam 8853 yatak kapasitesine sahip bulunduğu,
Bu hastanelerde geçtiğimiz yıl 4 250 000’den fazla
hasta kabul edildiği, yatılı kalan 189 000 hastanın 1 535 000 gün yatış
yaptığı,
Bu hastalara üç değişik grupta verilen ortalama yıllık
gıda maliyetinin 2 700 000 TL.’sını bulduğu, hazırlanan tasarının kabulü
halinde bu maliyetin 2 170 000 TL.’sına düşeceğinin hesaplandığı,
Tasarı ile hastaların çağdaş beslenme standartlarının
diyetisyenler tarafından sağlanmasının öngürüldüğü,
Dile getirilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri takiben
maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi üzerinde yapılan
görüşmelerde;maddenin (a) bendinde yer alan “anne sütü ile beslenmesi gereken
bebeklerin annelerinin” ibaresinin “anne sütü ile beslenmesi gereken hasta
bebekler ile annelerinin” şeklinde ve redaksiyon yetkisi dahilinde yeniden
düzenlenmesinin daha yerinde olacağı şeklindeki görüşler üzerine, Hükümet adına
yapılan açıklamalarda;
Mevcut Kanunda 1976 yılında yapılan değişiklikle,
“yatırılarak tedavi edilen süt çocuklarının” da kapsama alındığı ve bu ibarenin
Tasarıya redaksiyonla konmasında bir sakınca olmadığı, ancak Tasarının zaten bu
haliyle de hastanede fiilen yatan tüm hastaları kapsaması nedeniyle böyle bir
değişikliğe gerek bulunmadığı belirtilmiş ve Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi üzerinde yapılan
görüşmelerde;maddenin dördüncü fıkrasında düzenlenen içme suyu bulunmayan
yerlerdeki içme suyu ihtiyacının sahra tipi askerî su arıtma tesisleriyle
karşılanmasının mümkün olup olmadığı yönündeki sorular karşısında Hükümetçe
yapılan açıklamalarda;
Bu düzenlemenin henüz su arıtma tesisi temin edilememiş
ve özellikle acilen kurulmuş bulunan sahra hastanelerinin su ihtiyacını acilen
karşılamak amacıyla temin edilecek su bedellerinin istihkak listelerinde
gösterilebilmesini teminen yapıldığı, 1934 tarihli eski Kanunda içecek
türlerinin tek tek sayılmasına rağmen bunun içinde suya yer verilmediği,
kullanma suyu bedellerinin ise bütçenin bir başka faslından karşılandığı
belirtilmiş ve Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Hasan Gülay |
Vedat Çınaroğlu |
Mustafa Kemal Tuğmaner |
|
|
Manisa |
Samsun |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Aygün |
M. Metanet Çulhaoğlu |
Mustafa Enöz |
|
|
Ankara |
Adana |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Gölhan |
Fadlı Ağaoğlu |
Kemal
Albayrak |
|
|
Konya |
İstanbul |
Kırıkkale |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit Kayırıcı |
Hidayet Kılınç |
Rıza Ulucak |
|
|
Çorum |
İçel |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ömer Üstünkol |
Sevgi Esen |
|
|
|
Zonguldak |
Kayseri |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Türk Silâhlı Kuvvetlerine
ait yataklı tedavi yerlerinde, tedavileri yapılan tüm hasta ve yaralıların
beslenme gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usulleri
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2. – Bu Kanun, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait
yataklı tedavi yerlerinde;
a) Tedavileri yatılı olarak yapılan hasta ve yaralılar
ile anne sütü ile beslenmesi gereken bebeklerin annelerinin,
b) Taburcu edilen veya muayene edilerek raporlarında
belirtilen süre içerisinde istirahat ve tedavilerine birlik ve kurumlarında
devam edilecek olan askerî öğrenci, erbaş ve erlerin,
Doktorun gerekli görmesi durumunda tedavilerine katkı
sağlayacak beslenme gereksinimlerinin karşılanmasını kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. – Bu Kanunda geçen deyimlerden;
a) Normal yemek : Hastanın günlük kalori ve besin
ögeleri gereksinimini karşılamak amacı ile üç öğün olarak verilen yiyecek ve
içecekleri,
b) Diyet yemeği : Hastanın tıbbî zorunluluktan veya
tedavisi gereği besin ögelerinden bir veya birkaçının miktarındaki azaltma ve
çoğaltmaları öngören ve bunlara bağlı olarak besin maddelerinin çeşitleri,
miktarları, hazırlanışları ile öğün sayısı ve zamanının normal yemekten farklı
olduğu yiyecek ve içecekleri,
c) Ara öğün : Beslenmeleri normal yemek olarak yapılan
hastalara günlük sıvı gereksinimlerinin, vitamin ve posa ihtiyaçlarının bir
bölümünü karşılamak ve moral vermek için öğün aralarında verilecek sıcak veya
soğuk içecekleri ve taze meyveleri,
d) Yataklı tedavi yerleri : Türk Silâhlı Kuvvetlerinin
sağlık hizmetlerini yürüten kurum veya kuruluşlardan; hasta veya yaralıların
yatırılarak tedavisini sağlayacak nitelikte olan kıta tabiplikleri, revirler,
dispanserler, seyyar, çevre, merkez ve özel dal hastahaneleri ile ilmî ve tıbbî
merkezleri,
İfade eder.
Görev, yetki
ve sorumluluklar
MADDE 4. – Hastanın, kontrolü ve biyokimyasal bulguları
doğrultusunda, normal veya diyet yemeği verilerek beslenmesine doktoru,
tedaviye uygun besin maddelerinin seçimi, çeşitleri ve miktarları, hazırlama
şekilleri ile öğün sayılarına ise diyetisyen karar verir. Diyetisyenlerin
olmadığı durumlarda bu görev doktorlar tarafından yapılır.
Doktorunun onayı ile, tıbben beslenecek durumda olmayan
veya tedavisi gereği beslenmemesi gereken hastalara besin maddeleri verilmez.
Normal hasta yemek listesi, günlük istihkak tutarı
içerisinde kalmak koşuluyla, yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayacak her türlü
besin maddeleri, depo veya bütçe imkânları göz önüne alınarak diyetisyen
tarafından belirlenir.
Diyet yemeği alacak hastalara, diyetisyenin uygun
göreceği miktar ve sıklıkta, depo veya bütçe imkânları doğrultusunda her türlü
yiyecek maddesi, sınırlamaya tâbi olmadan gruplandırılarak ve normal yemek
listelerinden de azamî ölçüde yararlanılarak verilir.
Yatarak tedavileri tamamlandıktan sonra nekahet
dönemlerini veya muayene edildikten sonraki ilaçlı tedavilerini birlik veya
kurumlarında geçirecek askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenmelerinin nasıl
olacağı ve süresi, doktor tarafından taburcu belgesi veya raporda belirtilir.
Bu tür hastaların beslenmeleri, hastanın birlik veya kurumuna ait imkânlar da
göz önüne alınarak diyetisyen tarafından belirlenecek kriterlere göre yapılır.
Ayrıca askerî öğrenci, er ve erbaşlardan taburcu olanlara, gerekli görüldüğünde
birliğine veya varacağı yere bağlı olarak uygun görülen cins ve miktarda
kumanya verilir.
Beslenme
yöntemi
MADDE 5. – Hasta beslenmesinde normal yemek ve diyet
yemeği olmak üzere iki yöntem uygulanır.
Normal yemek verilerek tedavisi sürdürülen hastalara
ayrıca öğün aralarında içecek ve taze meyve verilir. Normal yemeğin günlük
istihkak miktarlarını oluşturan besin maddeleri; et, yumurta, kuru baklagiller;
süt ve süt ürünleri;taze sebze ve meyveler; ekmek ve tahıllardan oluşan gruplar
ile yağ, şeker, tatlılar, çeşni vericiler ve çaylardan seçilir.
Normal hasta yemek listesinde, günlük istihkak
tutarının altında kalan parasal değerler gösterilir ve söz konusu bakiyeler
gerektiğinde yıl sonunda aşım yaratmayacak şekilde diğer günlerdeki yemek
listelerinin oluşturulmasında kullanılabilir.
İçme suyunun uygun bulunmadığı bölgelerdeki
hastahanelerde yemek pişirme ve hastaların içme suyu gereksinimi, su arıtma
yöntemi ile karşılanır ve bu amaçla yeteri kadar su arıtma cihazı tesis edilir.
Beslenme hizmetinin, bu amaçla personel istihdam
edilmemesi ve ödeneğin olması kaydıyla ihale yoluyla temin edilmesi halinde;
yönetmelikte belirtilen normal yemek istihkak tutarına pişirme, temizlik ve
dağıtım giderleri gibi satın alınacak hizmetin kapsamına bağlı olarak, diğer
girdilerin bedelleri de eklenir. Bu girdilerin neler olduğu ve ne şekilde
hesaplanacağına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
Yönetmelik
MADDE 6. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esaslar,
normal yemeğin günlük istihkak tutarının belirlenmesinde parametre olarak
kullanılacak olan besin maddelerinin cins ve miktarları, beslenme hizmetinin
kurumun dışında yapılması veya yüklenici firmalar yahut idare tarafından
verilecek yemek hizmetlerine yönelik ilkeler, Sağlık Bakanlığı ile Sayıştayın
da görüşü alınarak Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarınca, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde çıkartılacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 7. – 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî
Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının
ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934 tarihli ve
2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde
Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRK SİLÂHLI
KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H.
Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr.
T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr.
Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr.
Ş. Üşenmez |
R. K.
Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr.
Ş. Üşenmez |
E. S.
Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr.
A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr.
H. S. Türk |
S.
Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M.
Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr.
O. Durmuş |
Prof. Dr.
E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr.
H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K.
Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
M. C.
Ersümer |
M. İ.
Talay |
E. Mumcu |
|
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
Prof. Dr.
N. Çağan |
F. Aytekin |
|
|