Dönem : 21           Yasama Yılı : 4

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 757)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Millî Savunma

Komisyonları Raporları (1/863)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

15.5.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-242/2392

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 16.4.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun, 24.12.1934 tarihli ve 2888 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve bugüne kadar, 2 nci maddesine bir fıkra eklenmesi dışında hiçbir değişikliğe uğramamıştır.

1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ise, 31.5.1927 tarihli ve 598 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve 1928 yılında yapılan küçük bir oran ayarlaması dışında hiçbir değişikliğe uğramamıştır. Kanunda yer verilen istihkaklar bilimsel gelişme ve değişmeye uygun olmadığından, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait hiçbir hastahanede uygulanmamaktadır.

1034 sayılı Kanunun, uygulanabilirliğini yitirmesi, nekahethanelerin olmaması ve sanatoryumların sadece iç hastalıklarına yönelmesinden dolayı hasta beslenmesi ile ilgili ihtiyaçlara cevap veremediği değerlendirilmektedir.

Adı geçen kanunlarda, hasta beslenmesinde bir derecelenme mevcut olmadığından hastalar, erbaş ve er iaşesi gibi standart beslenmekte, Kanunda yer verilmeyen yiyecek maddesinin verilebilmesi için, tabibin ayrıca belirleyeceği çeşit ve miktarda yiyecek maddesi ancak, hasta tabelasının baştabipçe tasdiki ve ita amirinin onayını müteakip verilebilmektedir.

Diğer taraftan, müteferrika cetvelinde yer verilen beyin, böbrek, karaciğer, kakao, kahve, kaymak, krema, paça gibi besinler, doktor ve diyetisyenlerce uygun görülmediği ve tedariki zor olduğundan müteferrika cetveli de uygulanamamaktadır.

Derecelerin kullanılmaması sonucu, bu derecelerden yararlanacak hastalar, ayrı rejim beslenmesine dahil edilmekte, bu durum ise mutfak, aşçı ve ilâve teçhizatı gerektirmektedir.

Hasta beslenme işlemlerinin  daha sağlıklı ve kaliteli bir hale getirilmesi  yanında bütçeye de % 40’a varan bir tasarruf sağlaması beklenen KanunTasarısı ile; yürürlükteki iki kanunun tek kanunda birleştirilmesi, sağlık hizmetlerinde görevin, uygun basamakta uzman kişilerce yapılması, teşhisten sonra hastanın beslenmesinin diyetisyence belirlenmesi, beslenmede gıda maddelerinin seçim yetkisinin doktor ve diyetisyene bırakılması, yataklı tedavi yerleri dışında da hasta beslenme işlemleri yapılarak hizmetin kapsamının genişletilmesi, diyetisyenlerin beslenmeye yönelik statülerinin hüküm altına alınması, tedavileri ayakta yapılan ve raporlarında belirtilen süre içerisinde beslenmeleri birlik ve kurumlarında devam edecek askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenmelerinin bütçeye ek yük getirmeyecek şekilde düzenlenmesi, hasta beslenmesinin normal ve diyet olmak üzere ikiye bölünmesi ve diyet yemeklerinin değişebilirliğinin kolay ancak standart hale getirilmesi, hastaya sıvı gereksinimi yanında moral açısından da katkı sağlayacağı değerlendirilen içeceğin öğün aralarında da verilmesi, hastalara taburcu olduklarında varacakları yere kadar, doktor onayı ve diyetisyen kontrolünde kumanya verilmesi amaçlanmaktadır.

Tasarı bu nedenlerle hazırlanmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, bu Kanunun amacının Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait yataklı tedavi yerlerinde tedavileri yapılan tüm hasta ve yaralıların, beslenmelerine yönelik gereksinimlerinin karşılanması olduğu belirtilmiştir.

Madde 2. – Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde sağlık hizmetlerini veren yerlerde, tedavileri yatılı olarak yapılan tüm hasta ve yaralıların beslenme gereksinimleri, 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Kanun uyarınca karşılanmaktadır.

Madde ile, bu Kanun kapsamında, tedavileri yatılı olarak yapılan tüm hasta ve yaralıların, hasta olmadığı halde süt emzirdiği bebeğinin tedavisine katkısının olacağı doktoru tarafından gerekli görülen annelerin, tedavilerinin yataklı kısmının tamamlanmasının ardından taburcu edilen veya ayakta muayene edilerek raporlarında belirtilen süre içerisinde istirahat ve tedavilerine ilaçlı veya ilaçsız olarak birlik ve kurumlarında devam edilmesine karar verilen askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenme gereksinimlerinin karşılanmasına imkân sağlanmaktadır.

Madde 3. – Madde ile, bu Kanunda geçen bazı ifadeler tanımlanmaktadır.

Madde 4. – Madde ile, hastanın beslenme şekline doktorun, besin maddelerinin seçimi ve öğünlerine diyetisyenin karar vermesi, hasta beslenmesinde tıbbî sorumluluktan ötürü beslenemeyecek durumdaki hastalara doktorun onayı ile yemek verilmeyeceği, normal hasta beslenmesinde, er beslenmesinde olduğu gibi günlük istihkak tutarını aşmamak kaydıyla yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayacak her türlü besin maddesinin verilebilmesi amaçlanmaktadır.

Diğer taraftan diyet yemeği alacak hastalara, doktorun önerisi doğrultusunda diyetisyenin belirleyeceği ilkelere göre, depo ve bütçe imkânları içinde her türlü besin maddesinin sınırlanmadan ve gruplandırılarak verilmesi, işgücü ve verimliliğin artırılması için de diyet yemeklerin planlanmasında, normal yemek listelerinden mümkün olduğu ölçüde yararlanılması hüküm altına alınmaktadır.

Bunun yanı sıra, bütün gereksinimlerinin Devlet tarafından karşılanması hüküm altına alınmış olan askerî öğrenci, erbaş ve erlerden, yatarak tedavileri tamamlandıktan sonra, nekahet dönemlerini veya muayene edildikten sonraki ilaçlı tedavilerini birliklerinde geçireceklerin de, beslenmelerinin ne şekilde olacağına açıklık getirilmiş, hava değişimine gönderilen veya birliğine katılması için taburcu edilen askerî öğrenci, erbaş ve erlere yol süresine bağlı olarak kumanya verilmesi öngörülmüştür.

Madde 5. – Madde ile, hasta beslenmesi, normal ve diyet olmak üzere ikiye ayrılarak, beslenme sisteminin kolaylaştırılması, sürekli gelişen bilim ve teknolojiye uyumlu olarak değişebilmesi ve sistemin kendini sürekli yenilemesi amaçlanmaktadır.

Diyet yemeği ile tedavisi sürdürülen hastaların beslenmelerinin kontrol altında olması nedeniyle normal yemek alanlara, ara öğün yerine ara içecek veya meyve verilerek, hasta moralinin yükseltilmesi ve sıvı, vitamin ve posa ihtiyaçlarının karşılanması öngörülmektedir. Diğer taraftan, yeterli ve dengeli beslenmek için günlük olarak hasta beslenmesinde kullanılacak besin grupları bilimsel bir temele bağlanmış ve günümüz teknolojisi ile uyumlu hale getirilmiştir.

Madde 6. – Madde ile, bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esasların, günlük istihkak tutarının belirlenmesinde kullanılacak besin maddelerinin cins ve tutarlarının, hasta beslenmesinin ihaleye verilmesi durumunda yüklenici firmalar ve idare tarafından verilecek yemek hizmetlerine yönelik ilkelerin, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren 6 ay içerisinde, Sağlık Bakanlığı ve Sayıştay’ın da görüşleri alınarak, Millî Savunma ve İçişleri bakanlıkları tarafından müştereken yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenmesi öngörülmektedir.

Madde 7. – Madde ile, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanunun yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.

Madde 8. – Yürürlük maddesidir.

Madde 9. – Yürütme maddesidir.

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler

5.6.2001

 

Komisyonu

 

 

Esas No. : 1/863

 

 

Karar No. : 16

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 15.5.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 24.5.2001 tarihinde Tali Komisyon olarak Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna havale edilen, “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı”, Komisyonumuzun 31.5.2001 tarihinde yaptığı 3 üncü yasama yılının 23 üncü Birleşiminde, Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Tasarı;Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait yataklı tedavi yerlerinde, tedavileri yapılan tüm hasta ve yaralıların beslenme gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usullerin yeniden belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır.

Bu anlamda Tasarı ile;

Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde sağlık hizmetlerini veren yerlerde, tedavileri yatılı olarak yapılan tüm hasta ve yaralıların beslenme gereksinimlerinin düzenlendiği 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun; hasta beslenme işlemlerinin daha sağlıklı hale getirilmesinin gerekliliği nedeniyle;

Aynı şekilde, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun da uygulanabilirliliğini yitirmesi, nekahethanelerin olmaması gibi nedenlerle yürürlükten kaldırılmış, yerine beslenme gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usuller yeniden düzenlenmiştir.

Komisyon toplantısında tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde, Komisyon üyelerimizin çoğunluğu tarafından tasarı ve gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine geçilmiştir.

Tasarının, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Esas Komisyon olan Millî Savunma Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Ertuğrul Kumcuoğlu

Hasan Basri Üstünbaş

Ali Kemal Başaran

 

Aydın

Kayseri

Trabzon

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Zeki Okudan

Mustafa Karslıoğlu

Ersoy Özcan

 

Antalya

Bolu

Bolu

 

Üye

Üye

Üye

 

Orhan Şen

Ali Ahmet Ertürk

İbrahim Konukoğlu

 

Bursa

Edirne

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Turhan Alçelik

Perihan Yılmaz

Mükremin Taşkın

 

Giresun

İstanbul

Nevşehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Demircan

Reşat Doğru

Mesut Türker

 

Samsun

Tokat

Yozgat

 

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Millî Savunma Komisyonu

6.11.2001

 

Esas No. : 1/863

 

 

Karar No. : 57

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 15.5.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 24.5.2001 tarihinde tali komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna havale edilen 1/863 esas numaralı “Türk Silâhlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı” Komisyonumuzun 1.11.2001 tarihinde yaptığı 26 ncı Birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma, Sağlık ve Maliye Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Türk Silâhlı Kuvvetlerinde hastaların beslenmesi konusunun, 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Askerî Hastaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun ile düzenlenmiş olduğu ve bu çok eski iki Kanunda bugüne kadar önemli bir değişiklik yapılmadığı,

Söz konusu kanunlarda yer alan istihkakların bilimsel gelişme ve değişmeye uyumlu olmamaları nedeniyle Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait hiçbir hastahanede uygulanamadığı ve cetvellerde yer verilen bazı besinlerin günümüzde doktor ve diyetisyenlerce de uygun görülmediği,

Adı geçen kanunların günümüzde uygulanabilirliklerini yitirmesi ve değişik hastalıkların gerektirdiği değişik besinlerin ancak hasta tabelasının baştabipçe tastiki ve ita amirinin onayını müteakip verilebildiği, diğer hastaların erbaş ve erler gibi standart beslenme rejimine tâbi tutuldukları,

Hasta beslenme işlemlerinin daha sağlıklı ve kaliteli bir hale getirilmesi yanında bütçede önemli bir tasarruf sağlanması amacıyla söz konusu Kanun Tasarısının hazırlandığı,

Görülmektedir.

Tali komisyon olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunun görüşerek aynen kabul ettiği Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde;

Türk Silâhlı Kuvvetleri bünyesinde ve Tasarıyla doğrudan ilişkili olarak,

25 adedi Kara Kuvvetleri Komutanlığına,

5 adedi Deniz Kuvvetleri Komutanlığına,

6 adedi Hava Kuvvetleri Komutanlığına,

1 adedi Jandarma Genel Komutanlığına,

2 adedi Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı (Çağlıca Göğüs Hastalıkları Hastanesi dahil) ve 1 adet Türk Silâhlı Kuvvetleri Rehabilitasyon Merkezi olmak üzere toplam 40 adet askerî hastane olduğu ve bu hastanelerin toplam 8853 yatak kapasitesine sahip bulunduğu,

Bu hastanelerde geçtiğimiz yıl 4 250 000’den fazla hasta kabul edildiği, yatılı kalan 189 000 hastanın 1 535 000 gün yatış yaptığı,

Bu hastalara üç değişik grupta verilen ortalama yıllık gıda maliyetinin 2 700 000 TL.’sını bulduğu, hazırlanan tasarının kabulü halinde bu maliyetin 2 170 000 TL.’sına düşeceğinin hesaplandığı,

Tasarı ile hastaların çağdaş beslenme standartlarının diyetisyenler tarafından sağlanmasının öngürüldüğü,

Dile getirilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri takiben maddelerin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;maddenin (a) bendinde yer alan “anne sütü ile beslenmesi gereken bebeklerin annelerinin” ibaresinin “anne sütü ile beslenmesi gereken hasta bebekler ile annelerinin” şeklinde ve redaksiyon yetkisi dahilinde yeniden düzenlenmesinin daha yerinde olacağı şeklindeki görüşler üzerine, Hükümet adına yapılan açıklamalarda;

Mevcut Kanunda 1976 yılında yapılan değişiklikle, “yatırılarak tedavi edilen süt çocuklarının” da kapsama alındığı ve bu ibarenin Tasarıya redaksiyonla konmasında bir sakınca olmadığı, ancak Tasarının zaten bu haliyle de hastanede fiilen yatan tüm hastaları kapsaması nedeniyle böyle bir değişikliğe gerek bulunmadığı belirtilmiş ve Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 5 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;maddenin dördüncü fıkrasında düzenlenen içme suyu bulunmayan yerlerdeki içme suyu ihtiyacının sahra tipi askerî su arıtma tesisleriyle karşılanmasının mümkün olup olmadığı yönündeki sorular karşısında Hükümetçe yapılan açıklamalarda;

Bu düzenlemenin henüz su arıtma tesisi temin edilememiş ve özellikle acilen kurulmuş bulunan sahra hastanelerinin su ihtiyacını acilen karşılamak amacıyla temin edilecek su bedellerinin istihkak listelerinde gösterilebilmesini teminen yapıldığı, 1934 tarihli eski Kanunda içecek türlerinin tek tek sayılmasına rağmen bunun içinde suya yer verilmediği, kullanma suyu bedellerinin ise bütçenin bir başka faslından karşılandığı belirtilmiş ve Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Hasan Gülay

Vedat Çınaroğlu

Mustafa Kemal Tuğmaner

 

Manisa

Samsun

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Oğuz Aygün

M. Metanet Çulhaoğlu

Mustafa Enöz

 

Ankara

Adana

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Gölhan

Fadlı Ağaoğlu

Kemal Albayrak

 

Konya

İstanbul

Kırıkkale

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Vahit Kayırıcı

Hidayet Kılınç

Rıza Ulucak

 

Çorum

İçel

Ankara

 

                                         Üye

                                       Üye

 

 

                                 Ömer Üstünkol

                          Sevgi Esen

 

 

                                     Zonguldak

                               Kayseri

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait yataklı tedavi yerlerinde, tedavileri yapılan tüm hasta ve yaralıların beslenme gereksinimlerinin karşılanması ile ilgili esas ve usulleri belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2. – Bu Kanun, Türk Silâhlı Kuvvetlerine ait yataklı tedavi yerlerinde;

a) Tedavileri yatılı olarak yapılan hasta ve yaralılar ile anne sütü ile beslenmesi gereken bebeklerin annelerinin,

b) Taburcu edilen veya muayene edilerek raporlarında belirtilen süre içerisinde istirahat ve tedavilerine birlik ve kurumlarında devam edilecek olan askerî öğrenci, erbaş ve erlerin,

Doktorun gerekli görmesi durumunda tedavilerine katkı sağlayacak beslenme gereksinimlerinin karşılanmasını kapsar.

Tanımlar

MADDE 3. – Bu Kanunda geçen deyimlerden;

a) Normal yemek : Hastanın günlük kalori ve besin ögeleri gereksinimini karşılamak amacı ile üç öğün olarak verilen yiyecek ve içecekleri,

b) Diyet yemeği : Hastanın tıbbî zorunluluktan veya tedavisi gereği besin ögelerinden bir veya birkaçının miktarındaki azaltma ve çoğaltmaları öngören ve bunlara bağlı olarak besin maddelerinin çeşitleri, miktarları, hazırlanışları ile öğün sayısı ve zamanının normal yemekten farklı olduğu yiyecek ve içecekleri,

c) Ara öğün : Beslenmeleri normal yemek olarak yapılan hastalara günlük sıvı gereksinimlerinin, vitamin ve posa ihtiyaçlarının bir bölümünü karşılamak ve moral vermek için öğün aralarında verilecek sıcak veya soğuk içecekleri ve taze meyveleri,

d) Yataklı tedavi yerleri : Türk Silâhlı Kuvvetlerinin sağlık hizmetlerini yürüten kurum veya kuruluşlardan; hasta veya yaralıların yatırılarak tedavisini sağlayacak nitelikte olan kıta tabiplikleri, revirler, dispanserler, seyyar, çevre, merkez ve özel dal hastahaneleri ile ilmî ve tıbbî merkezleri,

İfade eder.

Görev, yetki ve sorumluluklar

MADDE 4. – Hastanın, kontrolü ve biyokimyasal bulguları doğrultusunda, normal veya diyet yemeği verilerek beslenmesine doktoru, tedaviye uygun besin maddelerinin seçimi, çeşitleri ve miktarları, hazırlama şekilleri ile öğün sayılarına ise diyetisyen karar verir. Diyetisyenlerin olmadığı durumlarda bu görev doktorlar tarafından yapılır.

Doktorunun onayı ile, tıbben beslenecek durumda olmayan veya tedavisi gereği beslenmemesi gereken hastalara besin maddeleri verilmez.

Normal hasta yemek listesi, günlük istihkak tutarı içerisinde kalmak koşuluyla, yeterli ve dengeli beslenmeyi sağlayacak her türlü besin maddeleri, depo veya bütçe imkânları göz önüne alınarak diyetisyen tarafından belirlenir.

Diyet yemeği alacak hastalara, diyetisyenin uygun göreceği miktar ve sıklıkta, depo veya bütçe imkânları doğrultusunda her türlü yiyecek maddesi, sınırlamaya tâbi olmadan gruplandırılarak ve normal yemek listelerinden de azamî ölçüde yararlanılarak verilir.

Yatarak tedavileri tamamlandıktan sonra nekahet dönemlerini veya muayene edildikten sonraki ilaçlı tedavilerini birlik veya kurumlarında geçirecek askerî öğrenci, erbaş ve erlerin beslenmelerinin nasıl olacağı ve süresi, doktor tarafından taburcu belgesi veya raporda belirtilir. Bu tür hastaların beslenmeleri, hastanın birlik veya kurumuna ait imkânlar da göz önüne alınarak diyetisyen tarafından belirlenecek kriterlere göre yapılır. Ayrıca askerî öğrenci, er ve erbaşlardan taburcu olanlara, gerekli görüldüğünde birliğine veya varacağı yere bağlı olarak uygun görülen cins ve miktarda kumanya verilir.

Beslenme yöntemi

MADDE 5. – Hasta beslenmesinde normal yemek ve diyet yemeği olmak üzere iki yöntem uygulanır.

Normal yemek verilerek tedavisi sürdürülen hastalara ayrıca öğün aralarında içecek ve taze meyve verilir. Normal yemeğin günlük istihkak miktarlarını oluşturan besin maddeleri; et, yumurta, kuru baklagiller; süt ve süt ürünleri;taze sebze ve meyveler; ekmek ve tahıllardan oluşan gruplar ile yağ, şeker, tatlılar, çeşni vericiler ve çaylardan seçilir.

Normal hasta yemek listesinde, günlük istihkak tutarının altında kalan parasal değerler gösterilir ve söz konusu bakiyeler gerektiğinde yıl sonunda aşım yaratmayacak şekilde diğer günlerdeki yemek listelerinin oluşturulmasında kullanılabilir.

İçme suyunun uygun bulunmadığı bölgelerdeki hastahanelerde yemek pişirme ve hastaların içme suyu gereksinimi, su arıtma yöntemi ile karşılanır ve bu amaçla yeteri kadar su arıtma cihazı tesis edilir.

Beslenme hizmetinin, bu amaçla personel istihdam edilmemesi ve ödeneğin olması kaydıyla ihale yoluyla temin edilmesi halinde; yönetmelikte belirtilen normal yemek istihkak tutarına pişirme, temizlik ve dağıtım giderleri gibi satın alınacak hizmetin kapsamına bağlı olarak, diğer girdilerin bedelleri de eklenir. Bu girdilerin neler olduğu ve ne şekilde hesaplanacağına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

Yönetmelik

MADDE 6. – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esaslar, normal yemeğin günlük istihkak tutarının belirlenmesinde parametre olarak kullanılacak olan besin maddelerinin cins ve miktarları, beslenme hizmetinin kurumun dışında yapılması veya yüklenici firmalar yahut idare tarafından verilecek yemek hizmetlerine yönelik ilkeler, Sağlık Bakanlığı ile Sayıştayın da görüşü alınarak Millî Savunma ve İçişleri bakanlıklarınca, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 7. – 19.5.1927 tarihli ve 1034 sayılı Askerî Nekahethane ve Sanatoryumlarda Bulunan ve Sevkedilenlere ve Harb Yaralılarının ve Tebdilhavalıların Sureti İaşelerine Dair Kanun ile 15.12.1934 tarihli ve 2615 sayılı Askerî Hastahaneler ile Hastahane Gibi Kullanılacak Revirlerde Hastaların Beslenme ve Bakımları Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.


Yürürlük

MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ HASTA BESLENME KANUNU TASARISI

 

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 9. – Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

Y. Yalova

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

R. K. Yücelen

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

R. Önal

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

 

 

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

İ. Cem

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

M. C. Ersümer

M. İ. Talay

E. Mumcu

 

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin