Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 566)
Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Yetki Kanunu Tasarısı ve Anayasa ve Plan ve Bütçe Komisyonları
Raporları
(1/790)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
15.12.2000 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-135/6361 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 14.12.2000 tarihinde kararlaştırılan “Memurlar ve Diğer
Kamu Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki
Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi, Hükümet Programında, kamu yönetiminde
ve kamu hizmetlerinde adaletli bir yönetim anlayışının benimseneceği ve aynı
işi yapan personel arasındaki ücret farklılıklarının gide-rileceği; bu amaçla
yapılacak düzenlemelerde iş, görev ve sorumluluk esasına göre “eşit işe eşit
ücret” ilkesinin uygulanacağı belirtilmektedir.
Kamu hizmetlerinde etkinliğin artırılması ve kamu
kesiminde ücret adaletinin sağlanması amacıyla yürütülen çalışmaların
tamamlanmasına kadar, kamu personelinin hakları arasındaki dengesizliklerin
giderilmesi için bazı ivedi düzenlemelerin yapılmasında da zorunluluk
bulunmaktadır.
Bu gereksinimin karşılanması amacıyla, kamu kurum ve
kuruluşlarında görev yapan memurlarla diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve
sosyal haklarına ilişkin olarak 657, 926, 2802 ve 2914 sayılı kanunlarla 399
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede ve diğer kanun ve kanun hükmünde
kararnamelerin memurlar ile diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve sosyal
haklarına ilişkin hükümlerinde değişiklikler ve yeni düzenlemeler yapılması
ihtiyacı duyulmaktadır.
Ancak, özellikle TBMM’nin yoğun gündemi dikkate
alındığında, birden fazla yasa değişikliğini gerektiren söz konusu
düzenlemelerin ivedi olarak yürürlüğe konulması çok güç görünmektedir. Halen
TBMMGenel Kurulu ile komisyonlarında görüşülmeyi bekleyen kanun tasarısı ve
teklifi sayısı dikkate alındığında, kanun hükmünde kararname çıkarma yoluna
başvurulmasının kaçınılmaz olduğu da ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle, ivedi
olarak yapılması gereken bazı düzenlemelerin kanun hükmünde kararnameler
çıkarılması yoluyla gerçekleştirilmesinde zorunluluk bulunmaktadır.
Tasarıyla, kanun hükmünde kararname çıkarma süresi de
üç ayla sınırlanmakta ve Anayasa Mahkemesince belirlenen ölçütlere uygun olarak
kısa bir süre içinde ve sınırlı bir konuda kanun hükmünde kararnameler
çıkarılması öngörülmektedir.
Tasarı, daha önce hakkında Anayasaya aykırılığı ileri
sürülerek iptal davası açılan ve Anayasa Mahkemesince iptal istemi reddedilen
12.3.1986 tarihli ve 3268 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri Hakkındaki
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki Kanunu gözönünde
bulundurularak hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Kanunun amacını ve kapsamını belirleyen bu
maddede, memurlar ve diğer kamu görevlilerinin çalışmalarında etkinliği
artırmak, kamu hizmetlerinin düzenli ve hızlı bir şekilde yürütülmesini
sağlamak amacıyla bunların idarî, malî ve sosyal hakları arasındaki
adaletsizlikleri gidermek üzere Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname
çıkarma yetkisi verildiği belirtilmekte ve bu Kanuna göre çıkarılacak kanun
hükmünde kararnamelerin, memurlarla diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve
sosyal haklarına ilişkin olarak 657, 926, 2802 ve 2914 sayılı kanunlarla 399
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede ve diğer kanunlarla kanun hükmünde
kararnamelerin memurlar ile diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve sosyal
haklarına ilişkin hükümlerinde yapılacak değişiklik ve yeni düzenlemeleri
kapsadığı ifade edilmektedir.
Madde 2. – Bu madde ile, kanun hükmünde kararnamelerin
hazırlanması sırasında gözönünde bulundurulacak ilkeler belirlenmektedir.
Ayrıca, Bakanlar Kuruluna verilen yetkinin süresinin üç
ay olduğu ve yetki süresi içinde Bakanlar Kurulunun birden fazla kanun hükmünde
kararname çıkarabileceği açıklanmaktadır.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
Anayasa
Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Anayasa Komisyonu |
18.12.2000 |
|
Esas No. : 1/790 |
|
|
Karar No. : 5 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça, 15.12.2000 tarihinde esas komisyon olarak
Plan ve Bütçe; tali komisyon olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen “Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Yetki Kanunu Tasarısı (1/790)” Komisyonumuzun 18.12.2000 tarihli toplantısında
Devlet Bakanı Sayın Hasan Gemici ve Başbakanlık temsilcilerinin katılımlarıyla
görüşülmüştür.
Tasarı ile; kamu hizmetlerinde etkinliğin artırılması
ve ücret adaletinin sağlanması amacıyla Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde
kararname çıkarma yetkisi verilmekte; yetki süresi üç ay olarak tespit
edilmekte, kanun hükmünde kararnamelerin hazırlanmasında göz önünde
bulundurulacak ilkeler belirlenmektedir. Tasarının daha önce Anayasaya
aykırılığı ileri sürülerek iptal davası açılan ve Anayasa Mahkemesince bu
istemin reddedildiği 12.3.1986 tarihli ve 3268 sayılı “Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki
Kanunu” göz önünde bulundurulmak suretiyle hazırlandığına gerekçede yer
verilmektedir.
Devlet Bakanı Sayın Hasan Gemici Türkiye Büyük Millet
Meclisi’nin oldukça yoğun bir programı olduğunu, bu nedenle Hükümet programında
belirlenen hedeflere ulaşmayı sağlayıcı düzenlemeleri bir an önce çıkarabilmek
için kanun hükmünde kararname çıkarma yoluna başvurmanın zorunlu hale geldiğini
ifade etmiştir. Bu hedefler arasında kamu yönetiminde ve kamu hizmetlerinde
adaletli bir yönetim anlayışının benimsenerek, personel arasındaki ücret
farklılıklarının giderilmesi de bulunmaktadır. Bu dengesizliğin giderilmesi ve
ücret adaletinin sağlanması için ivedi bazı düzenlemelerin yapılabilmesi
zorunludur. Bu tasarı Anayasanın kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi
vermeyi düzenleyen 91 inci maddesinde belirlenen esaslar doğrultusunda
hazırlanmıştır. Önemli, ivedi ve zorunlu durumlarda Bakanlar Kuruluna kanun
hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilebileceği Anayasa Mahkemesinin çeşitli
kararlarında da yer alan bir husustur.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde,
– Kamuda 1 900 000 memur, 200 000 sözleşmeli personel
ve 600 000 işçi çalıştığı,
– Amacın kamu çalışanları arasındaki ücret
dengesizliklerinin giderilmesi olduğu ve bu amacı sağlayıcı düzenlemelerin
kararnamelerle getirileceği,
– Tasarının Anayasaya aykırılık yönünden incelenmesi
gerektiği, yerindelik incelenmesinin doğru olmayacağı,
– Kanun
hükmünde kararnamelerle ilgili Anayasada reform yapılması gerektiği,
– Anayasa Mahkemesi kararlarında getirilen ivedilik,
zorunluluk gibi kriterlerin kararlarda tanımlandığı ve geniş kapsamlı olduğu,
– Yetki istenen
alan oldukça geniş kapsamlı olduğu için böyle bir yetkinin verilmesinin mümkün
olmayacağı, Anayasada kamuya girişle ilgili bölümün kanun hükmünde kararname
çıkarma yetkisi verilemeyecek bölümde olduğu, Tasarıyla öngörülen alanın iptal
edilen 4588 sayılı Kanunun alanından daha geniş olduğu, oysa yetki kanununun
alanının belli olması gerektiği,
– Kamu
personelinin durumunun üç ay içinde düzeltilmesinin mümkün olmayacağı,
İfade edilmiştir.
İncelenmekte olan Tasarının Anayasanın 91 inci
maddesinde belirtilen amaç, kapsam, ilkeler, kullanma süresi ve süresi içinde
birden fazla kararname çıkarılıp, çıkarılmayacağı hususlarını içerdiği ve
Anayasaya aykırılık içermediğine dikkat çekilmiştir. Kamu kesiminde ücrette
adaletsizliği gidermek önemli, zorunlu ve ivedidir.
Tasarı ile ilgili çalışmaların ertelenmesi yolundaki
öneri Komisyonumuzca oy çokluğu ile reddedilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından
sonra Komisyon Başkanlığına ve-rilen bir önerge ile Anayasa Komisyonunun tali
komisyon olması sebebiyle Tasarının maddelerine geçilmeyerek Anayasaya
aykırılık yönünden incelenmesi ve sonuçlandırılması önerilmiştir.
Bu önerge Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul
edilmiştir.
Bu çerçevede maddelere geçilmemesi, Tasarının Anayasaya
uygun olup olmadığı oya sunulmuş ve yapılan oylama sonucunda Tasarının
Anayasaya aykırı olmadığına oy çokluğu ile karar verilmiştir.
Raporumuz havalesi gereği esas komisyon olan Plan ve
Bütçe Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Turhan Tayan |
N. Kemal Atahan |
Mehmet Nacar |
|
Bursa |
Hatay |
Kilis |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
E. Cenap Gülpınar |
Ahmet İyimaya |
Cemil Çiçek |
|
Şanlıurfa |
Amasya |
Ankara |
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
H. Tayfun İçli |
Salih Çelen |
Şaban Kardeş |
|
Ankara |
Antalya |
Bayburt |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
İsmail Alptekin |
Ayvaz Gökdemir |
Edip Özgenç |
|
Bolu |
Erzurum |
İçel |
|
(Muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cahit Tekelioğlu |
Osman Kılıç |
Necdet Saruhan |
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nevzat Yalçıntaş |
Işın Çelebi |
Rahmi Sezgin |
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Kamalak |
İsmail Çevik |
Mehmet Kundakçı |
|
Kahramanmaraş |
Nevşehir |
Osmaniye |
|
(Muhalif) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Şeref Malkoç |
Ali Naci Tuncer |
|
|
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
KARŞI
OY GÖRÜŞÜ
Çoğunluğun benimsediği tasarı ve rapor, Anayasamıza ve Yüksek Mahkemenin
yerleşik içtihadına, açıkça aykırıdır.
1. Tasarının düzenleme alanı, “geniş kapsamlı, sınırsız ve belirsizdir.”
(Tasarı, Mad. 1/a-h) Genel anlamda, “Kamu Personel Rejiminde Reform”u içeren
bir geniş konuda yürütme organına yetki devredilemez (Anayasa Madde 7, 87, 91).
2. Düzenlemeye konu kılınan “İdarî Hak” kavramı, yasak alanda düzenleme
yetkisini devretmektedir ki, bu mümkün olamaz (Anayasa 91. c.2):
a) “İdarî Hak kavramının yanlışlığı bir yana” giriş, -disiplin, -çıkarma
gibi statüyle ilgisi belirgindir.
b) Anayasanın 38/8 c.1 ve 70 hükümleriyle doğrudan alakalı olan bu
sahada, yürütme organına yasa gücünde kural koyma yetkisi verilemez (Anayasa
Mad. 91/c.2).
3. Gerekçede atıf yapılan 6.1.1987 t, 1/15-E/K sayılı Anayasa Mahkemesi
kararından sonra, kriterlere tanımlar getirilmiş ve bu karar, pozitif hukuk
yönünden atıf niteliğini büyük ölçüde yitirmiştir. Konudaki en son kararında
Yüksek Mahkeme, “niteliği itibariyle uzun süreli ve çok yönlü çalışmayı
gerektiren düzenlemeler ivedi ve zorunlu olarak nitelenemez” sonucuna
ulaşmıştır. Tasarının “1/a-f” bentlerindeki sorunları üç ayda çözecek bir
mucizevî hükümet nerede? Komisyonun bu kriter farklılaşmasını gözardı eden
tutumu, kuşkusuz anayasa duyarlığıyla bağdaştırılamaz. (Bkz. Bu karşı oy, no. :
4’teki Yüksek Mahkeme Kararı)
4. Yetki yasasının gizlenmeye çalışılan açık amacı, “Meclis Tatilde iken
Yaşatılan Memur Kararnamesi Krizini Yeniden Üretmek ve Yaşatmaktır.” Bu amaç,
Anayasa Mahkemesinin 5.10.2000 tarih, 27/45-E/K sayılı kararını etkisiz kılma
hedefi ile de örtüşmektedir. (Anayasa Madde 153, 2, 7, 87, 91) Kamusal alan
düzenlemesini tamamlayamamış ve 19 asır devlet formatlarına teslim olmuş
siyasetin, bu katılık içinde yabancılaşması kaçınılmaz bir kaderdir.
5. Kamu görevlilerine tanınacak sosyal ve malî hakların her türlüsünün
yanındayız. Ancak bu alandaki yaşamsal düzenleme, anayasamıza uygun kural
çıkarma sınırını aşmanın sebebi olamaz (Anayasa Mad. 11/2). “Haklar
tanıyacağız” perdesinin arkasına, hukukun üstünlüğüne son verecek
mekanizmaların saklanmasına onay verilemez. Bu anlamda tasarıdaki “idarî”
teriminin çıkarılması, kapsam genişliği ve ivedilik-zorunluluk-önem ölçütleri
dışındaki aykırılıkları gidericidir.
|
Ahmet İyimaya |
Ayvaz Gökdemir |
|
Amasya |
Erzurum |
|
Ali Naci Tuncer |
Salih Çelen |
|
Trabzon |
Antalya |
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük MilletMeclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
18.12.2000 |
|
Esas No. : 1/790 |
|
|
Karar No. : 10 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 15.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük
MilletMeclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte tali komisyon
olarak Anayasa Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen
“Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Yetki Kanunu Tasarısı” Komisyonumuzun 18.12.2000 tarihinde
yapmış olduğu 18 inci birleşimde, Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Hasan Gemici,
Başbakanlık, Maliye Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi kamu personeli arasındaki ücret
dağılımındaki dengesizliklerin giderilmesine, kamu hizmetlerinde etkinliğin
artırılarak, kamu kesiminde ücret adaletinin sağlanmasına ihtiyaç olduğu
değişik platformlarda sık sık vurgulanmaktadır.
Söz konusu sorunların çözüme kavuşması için oldukça
kapsamlı düzenlemeler yapılmasına ihtiyaç olduğu, bu çalışmaların da uzun zaman
alacağı aşikârdır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin yoğun gündemi dikkate
alındığında, ivedi olarak yapılması gereken bazı düzenlemelerin kanun hükmünde
kararname çıkarılması yoluyla gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; memurlar ve kamu
görevlilerinin çalışmalarında etkinliği artırmak, kamu hizmetlerinin, düzenli
ve hızlı bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla; memurlarla diğer kamu
görevlilerinin idarî, malî ve sosyal hakları arasındaki adaletsizliği gidermek
üzere, yeni düzenlemelerde bulunmak amacıyla Bakanlar Kuruluna üç ay süre ile
birden fazla Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisinin verilmesinin
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Devlet Bakanı Hasan Gemici tarafından Komisyonumuzda
Tasarı ile ilgili olarak yapılan açıklamalarda;
– Hükümet Programında; kamu yönetiminde güven ve
verimliliğin sağlanması için yeniden yapılandırılmaya ihtiyaç duyulduğu, aynı
işi yapan personel arasındaki ücret farklılıklarının giderilmesinin gerektiği,
bu amaçla yapılacak düzenlemelerde “eşit işe eşit ücret” ilkesinin
uygulanacağı,
– Kamu personeli arasındaki ücret dengesizliğinin
giderilmesi için uzun zaman gerektiren yasal düzenlemelerin, ağır çalışma yükü
altında bulunan Türkiye Büyük Millet Meclisince kısa sürede
gerçekleştirilmesinin güç olduğu,
– Hükümetin bugüne kadar kanun hükmünde kararname
çıkarma yetkisini, son derece sınırlı alanlarda ve Anayasa Mahkemesi
kararlarıyla getirilen ölçütlere sadık kalarak kullandığı,
– Tasarının, Anayasa Mahkemesince 6.1.1987 tarihli ve
E:1986/15, K:1987/1 sayılı Kararıyla iptal istemi reddedilen 12.3.1986 tarih ve
3268 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlileri Hakkındaki Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Yetki Kanununun gözönünde bulundurulması suretiyle
hazırlandığı,
– Kamu kesiminde işçi-memur ve memur-memur arasında
ücret farklılıkları olduğu,
– Tasarı ile kamu görevlilerinin ücretlerinde herhangi
bir kesintiye yol açacak düzenlemelere gidilemeyeceği,
ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Tali Komisyon olan Anayasa Komisyonunun 18.12.2000
tarihli toplantısında, Tasarının Anayasaya aykırılık yönünden yapılan
incelemesinde, Anayasaya aykırı olmadığına oy çokluğu ile karar verildiği,
– Kanun Hükmünde Kararnamelerin belirli durumlarda ve
belirli konularda çıkarılması gerektiği, oysa, yetki istenen alanın oldukça
geniş kapsamlı olduğu, özellikle, “idarî haklar” kavramının geniş bir kapsam
ihtiva ettiği,
– Kamu Personeli arasındaki ücret dengesizliğinin
olağanüstü boyutlara ulaştığı, bu durumun kamu personeli arasında huzursuzluğa
yol açtığı, yapılan işin niteliği, öğrenim durumu gibi kıstaslara göre ücret
rejiminin yeniden düzenlenmesinin kamu yönetiminde verimliliğin artmasına
yardımcı olacağı,
şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Hükümetin, bugüne kadar kanun hükmünde kararname
çıkarma yetkisini, son derece sınırlı alanlarda Anayasa Mahkemesi kararlarında
yer alan önemli, zorunlu ve ivedi durumlarda aldığı,
– Kamu görevlilerine ilişkin düzenlemelerde idarî, malî
ve sosyal hakların bir bütün olarak değerlendirilmesinin gerektiği,
ifade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– “Amaç ve kapsam” başlıklı 1 inci maddesi,
Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile Türkiye Büyük MilletMeclisi Genel
Sekreterliği Teşkilâtlarının yürütme yetkilerinin Cumhurbaşkanlığı Genel
Sekreteri ile Türkiye Büyük MilletMeclisi Başkanına ait olması nedeniyle, “kamu
kurum ve kuruluşlarında” ibaresinden sonra gelmek üzere, söz konusu
teşkilâtların, Tasarının kapsamı dışında tutulmasına ilişkin bir hüküm ilave
edilmesi suretiyle,
– “İlkeler ve yetki süresi” başlıklı 2 nci maddesi ile
Yürürlük ve Yürütmeye ilişkin 3 üncü ve 4 üncü maddeleri aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
M. Zeki Sezer |
|
Bartın |
Afyon |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
|
Antalya |
Balıkesir |
Bilecik |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
Bingöl |
Bitlis |
Bursa |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
(Muhalifim) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
Metin Kalkan |
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Dönen |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
|
Karaman |
Kars |
Kastamonu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
|
Sakarya |
Samsun |
Samsun |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
Evliya Parlak |
|
Tokat |
Tunceli |
Hakkâri |
KARŞI
OY GÖRÜŞÜ
Çoğunluğun benimsediği tasarı ve rapor, Anayasamıza ve Yüksek Mahkemenin
yerleşik içtihadına, açıkça aykırıdır.
1. Tasarının düzenleme alanı, “geniş kapsamlı, sınırsız ve belirsizdir.”
(Tasarı, Mad. 1/a-h) Genel anlamda, “Kamu Personel Rejiminde Reform”u içeren
bir geniş konuda yürütme organına yetki devredilemez (Anayasa Madde 7, 87, 91).
2. Düzenlemeye konu kılınan “İdarî Hak” kavramı, yasak alanda düzenleme
yetkisini devretmektedir ki, bu mümkün olamaz (Anayasa 91. c.2):
a) “İdarî Hak kavramının yanlışlığı bir yana” giriş, -disiplin, -çıkarma
gibi statüyle ilgisi belirgindir.
b) Anayasanın 38/8 c.1 ve 70 hükümleriyle doğrudan alakalı olan bu
sahada, yürütme organına yasa gücünde kural koyma yetkisi verilemez (Anayasa
Mad. 91/c.2).
3. Gerekçede atıf yapılan 6.1.1987 t, 1/15-E/K sayılı Anayasa Mahkemesi
kararından sonra, kriterlere tanımlar getirilmiş ve bu karar, pozitif hukuk
yönünden atıf niteliğini büyük ölçüde yitirmiştir. Konudaki en son kararında
Yüksek Mahkeme, “niteliği itibariyle uzun süreli ve çok yönlü çalışmayı
gerektiren düzenlemeler ivedi ve zorunlu olarak nitelenemez” sonucuna
ulaşmıştır. Tasarının “1/a-f” bentlerindeki sorunları üç ayda çözecek bir
mucizevî hükümet nerede? Komisyonun bu kriter farklılaşmasını gözardı eden
tutumu, kuşkusuz anayasa duyarlığıyla bağdaştırılamaz. (Bkz. Bu karşı oy, no. :
4’teki Yüksek Mahkeme Kararı)
4. Yetki yasasının gizlenmeye çalışılan açık amacı, “Meclis Tatilde iken
Yaşatılan Memur Kararnamesi Krizini Yeniden Üretmek ve Yaşatmaktır.” Bu amaç,
Anayasa Mahkemesinin 5.10.2000 tarih, 27/45-E/K sayılı kararını etkisiz kılma
hedefi ile de örtüşmektedir. (Anayasa Madde 153, 2, 7, 87, 91) Kamusal alan
düzenlemesini tamamlayamamış ve 19 asır devlet formatlarına teslim olmuş
siyasetin, bu katılık içinde yabancılaşması kaçınılmaz bir kaderdir.
5. Kamu görevlilerine tanınacak sosyal ve malî hakların her türlüsünün
yanındayız. Ancak bu alandaki yaşamsal düzenleme, anayasamıza uygun kural
çıkarma sınırını aşmanın sebebi olamaz (Anayasa Mad. 11/2). “Haklar
tanıyacağız” perdesinin arkasına, hukukun üstünlüğüne son verecek
mekanizmaların saklanmasına onay verilemez. Bu anlamda tasarıdaki “idarî”
teriminin çıkarılması, kapsam genişliği ve ivedilik-zorunluluk-önem ölçütleri
dışındaki aykırılıkları gidericidir.
|
Mehmet Dönen |
Oğuz Tezmen |
M. Sadri Yıldırım |
|
Hatay |
Bursa |
Eskişehir |
|
Kemal Kabataş |
Necati Yöndar |
|
|
Samsun |
Bingöl |
|
MUHALEFET
ŞERHİ
1. Anayasa Mahkemesince iptal edilen bir yasa, iptal gerekçeleri dikkate
alınmadan tekrar komisyona getirilerek çıkarılmak istenmektedir.
2. Anayasamızın 91 inci Maddesi KHK çıkarma yetkisini düzenlemiş olup,
Anayasanın II nci kısım 1 ve 2 nci bölümlerinde yer alan temel haklar ile kişi
hakları ve ödevleriyle 4 üncü bölümde yer alan siyasî haklar ve ödevler
konusunda KHK çıkarılamaz hükmü getirilmiştir. Yetki kanunları amaç, kapsam,
ilkeler, kullanma süresi ve bu sürede birden fazla kararname çıkarıp,
çıkarmayacağı gösterilir denmesine rağmen, kapsam ve ilkeler belirlenmeden,
sınırları çizilmeden, İdarî, Malî ve Sosyal Haklarına ilişkin değişiklik için
yetki verilmesi, Anayasaya aykırılığı gündeme getireceği kaçınılmazdır.
3. 23.6.2000 tarihli KHK yetkisi Meclisten istenirken, talep edilen
yetkinin iyileştirme yerine memur kıyımı ile ilgili hukukî olmayan düzenleme
yapılma girişimleri güvensizlik doğurmuştur.
4. Kamu görevlilerinin özlük haklarının nasıl tanzim edileceği,
Anayasanın 128 inci Maddesinde belirlenmiş ve kanunla belirlenmesini amirdir.
Bu açıdan da yetki yasası 128 inci Maddeye aykırıdır.
5. Hükümet, getirdiği bu tasarıda Memurların Malî, Ekonomik ve Sosyal
haklarını iyileştirmede samimî olsaydı, 2001 yılı bütçesinde ödenek ayırması
gerekirdi. Kime, ne kadar ücret vereceğini açıkça belirlemesi de mümkün idi.
Bu açılardan muhalif olduğumuzu arz ederiz.
|
|
|
18.12.2000 |
|
S. Metin Kalkan |
Zeki Ergezen |
Ahmet Derin |
|
Hatay |
Bitlis |
Kütahya |
|
Hüseyin Karagöz |
Cevat Ayhan |
Aslan Polat |
|
Çankırı |
Sakarya |
Erzurum |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
MEMURLAR VE
DİĞER KAMU GÖREVLİLERİ HAKKINDAKİ BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YETKİ KANUNU TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. – Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin
çalışmalarında etkinliği artırmak ve kamu hizmetlerinin düzenli, süratli,
verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülmesini temin etmek amacıyla bunların
idarî, malî ve sosyal hakları arasındaki adaletsizlikleri gidermek üzere
Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiştir.
Bu Kanuna göre çıkarılacak kanun hükmünde kararnameler,
kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan memurlarla diğer kamu görevlilerinin
idarî, malî ve sosyal haklarına ilişkin olarak;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda,
b) 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel
Kanununda,
c) 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununda,
d) 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanununda,
e) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede,
f)Diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerin memurlar
ile diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve sosyal haklarına ilişkin
hükümlerinde,
Yapılacak değişiklik ve yeni düzenlemeleri kapsar.
İlkeler ve
yetki süresi
MADDE 2. – Bakanlar Kurulu 1 inci madde ile verilen
yetkiyi kullanırken kamu hizmetlerinin verimli ve etkin bir şekilde
yürütülmesini; ülkenin ekonomik ve sosyal durumunu dikkate alarak, memurlar ve
diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve sosyal haklarında hizmetin özellik ve
gereklerine uygun olarak adaletsizlikleri giderecek düzenlemeler yapılmasını
gözönünde bulundurur.
Bu Kanunla Bakanlar Kuruluna verilen yetki, Kanunun
yayımından itibaren üç ay süre ile geçerlidir. Bu süre içinde Bakanlar Kurulu
birden fazla kanun hükmünde kararname çıkarabilir.
Yürürlük
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MEMURLAR VE
DİĞER KAMU GÖREVLİLERİ HAKKINDAKİ BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YETKİ KANUNU TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. – Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin
çalışmalarında etkinliği artırmak ve kamu hizmetlerinin düzenli, süratli,
verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülmesini temin etmek amacıyla bunların
idarî, malî ve sosyal hakları arasındaki adaletsizlikleri gidermek üzere
Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiştir.
Bu Kanuna göre çıkarılacak kanun hükmünde kararnameler,
kamu kurum ve kuruluşlarında (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ve Türkiye
Büyük Millet Meclisi Genel Sekreterliği Teşkilât Kanunları ile diğer kanun ve
kanun hükmünde kararnamelerin bu Teşkilâtlarla ilgili hükümleri hariç) çalışan
memurlarla diğer kamu görevlilerinin idarî, malî ve sosyal haklarına ilişkin
olarak;
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda,
b) 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununda,
c) 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanununda,
d) 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununda,
e) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede,
f) Diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerin
memurlar ile diğer kamu görevlilerinin idarî, malî, ve sosyal haklarına ilişkin
hükümlerinde,
yapılacak değişiklik ve yeni düzenlemeleri kapsar.
İlkeler ve
yetki süresi
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Yürütme
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
M. Keçeciler |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî Savunma
Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı
V. |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim
Bakanı |
Bayındırlık ve
İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve Sos.
Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret
Bakanı |
En. ve Tab. Kay.
Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı V. |
|
|
M. İ. Talay |
Y. Okuyan |
|