Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 733)
Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma
Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu (1/884)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
25.6.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-258/3129 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 22.6.2001 tarihinde kararlaştırılan “Hazineye Ait
Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi, ülkemizde 2001 yılının Şubat ayında
meydana gelen olumsuz ekonomik gelişmeler yeni bir ekonomik programın
uygulamaya konulmasını gerektirmiştir. Yaşanan bu olumsuz ekonomik gelişmeler,
ekonomimizin en önemli sorununun kaynak sıkıntısı olduğunu göstermiştir.
Hükümetçe uygulamaya konulan yeni ekonomik programın
önemli esaslarından birisi de bir yandan kamu kaynaklarının kullanılmasında
azamî tasarruf sağlanması diğer yandan ise kamu kaynaklarının en verimli
şekilde kullanılarak borçlanma gereksiniminin azaltılmasıdır. Bu çerçevede,
Hazineye ait ve halen atıl durumda bulunan taşınmaz malların kısa bir süre
içerisinde ekonomiye kazandırılması ve bu suretle elde edilecek gelirlerin
öncelikle ekonominin canlandırılması için kullanılması gereği ortaya çıkmıştır.
Diğer taraftan, bu hedeflere ulaşmak ve çarpık
kentleşmeyi önleyerek düzenli kentleşmeyi sağlamak üzere, Hazineye ait taşınmaz
malların satışında etkinliğin sağlanması ve yalnız bu işlerle görevli değer
tespit ve ihale komisyonlarının kurulması zorunlu görülmektedir.
Tasarı bu amaçlarla hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, Kanunun amacının, Hazineye ait taşınmaz malların
daha kısa sürede ekonomiye kazandırılması ve Bakanlar Kurulu kararı ile satış
kapsamına alınan Hazineye ait taşınmaz malların satış işlemlerine ilişkin esas
ve usullerin düzenlenmesi olduğu ifade edilmekte ve Kanunda yer alan bazı
ifadelerin tanımı yapılmaktadır.
Madde 2. – Madde ile, Hazineye ait taşınmaz malların satılmasına ilişkin
usul ve esaslar belirlenmektedir.
Bu kapsamda; Hazineye ait taşınmaz malların ihaleye çıkarılması;
komisyonların toplanma ve karar verme usulü; taşınmaz mala ilişkin ihalenin
ilanı ve usulü; Hazineye ait taşınmaz malların satışı işlemlerinde görev alan
Kurul ve komisyonların başkan ve üyeleri ile Kanunun uygulanmasında doğrudan
görev alanlara yapılacak ödemelerle ilgili ayrıntılı düzenlemelere yer
verilmektedir.
Madde 3. – Madde ile, 6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci maddesi
gereğince Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin satılmasına
ilişkin usul ve esaslar belirlenmektedir.
Madde 4. – Madde ile; Hazineye ait taşınmaz mallardan doğrudan satış
yöntemiyle satılacak olanlar belirlenmektedir.
Madde 5. – Madde ile, Hazineye ait taşınmaz malların satış bedelinin;
ihalenin yapıldığı yıl bütçe kanununda belirtilen tutarın üzerinde olması
halinde, taksitle de ödenmesi imkânı getirilmektedir.
Ayrıca, belediye ve mücavir alan sınırları içinde bulunan Hazineye ait
arsa ve arazilerin satış bedellerinin tahsil edilen kısımlarından ilgili
belediyeye ve büyükşehir belediyesine belirli oranlarda pay verilmesi
öngörülmektedir.
Diğer taraftan, 6831 sayılı Orman Kanununun 2 nci maddesinin (B) bendi
uyarınca Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin satış
bedellerinin tahsil edilen kısmının yüzde onunun her ay bir taraftan bütçeye
gelir, diğer taraftan orman köylülerinin kalkınmalarının desteklenmesi
hizmetleri için Orman Bakanlığı bütçesinde açılacak özel tertiplere ödenek
kaydedilmesi ve bu ödeneğin Orman ve Köy İlişkileri Genel Müdürlüğünün orman
köylülerine verdiği kredilerin tâbi olduğu esas ve usullere göre
kullandırılması hükme bağlanmaktadır.
Yine, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve Bakanlar Kurulunca
tespit edilecek alanlarda bulunan; 31.12.2000 tarihinden önce üzerinde toplu
yapılanma olan Hazineye ait taşınmaz malların, yapı sahipleri ile bunların
kanunî ve akdî haleflerine satılmak ya da genel hükümlere göre değerlendirilmek
üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan harca esas
metre kare birim değeri üzerinden belediyelere devredilmesi öngörülmektedir.
Madde 6. – Madde ile, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi gereğince, sit alanı
olması nedeniyle kesin inşaat yasağı getirilmiş korunması gerekli taşınmaz
kültür ve tabiat varlıklarının bulunduğu taşınmaz malların Hazineye ait
taşınmaz mallarla değiştirilmesi işlemlerinde, taşınmaz mal maliklerinin kabul
etmesi halinde, sit alanında kalan taşınmaz malların bedelinin Maliye
Bakanlığınca tespit edilerek, kendilerine taşınmaz malın bedelini gösterir bir
belge verilmesi ve bu belgenin Hazinece yapılan taşınmaz mal satışlarında ödeme
aracı olarak kabul edilmesi hükme bağlanmaktadır.
Madde 7. – Madde ile, Hazineye ait taşınmaz malların satış işlemlerinin
hızlandırılması amacıyla, kamu kurum ve kuruluşlarının yükümlülükleri
düzenlenmektedir.
Ayrıca, Hazineye ait taşınmaz malların satış ve devir işlemleri ve bu
işlemler sırasında düzenlenen belgelerin vergi, resim ve harçtan müstesna
olduğu ve satışı yapılan taşınmaz malların satış tarihini takip eden yıldan
itibaren beş yıl süre ile emlâk vergisine tâbi tutulmayacağı hükme
bağlanmaktadır.
Madde 8. – Madde ile Hazinece yapılan taşınmaz mal satışlarının katma
değer vergisine tâbi tutulmayacağı öngörülmektedir.
Geçici Madde 1. – Madde ile, 2001 yılında, Hazineye ait taşınmaz
malların satılmasında taksitle ödeme yapılacak tutarın, belediye mücavir alan
sınırları içindeki taşınmaz mallar için elli milyar lira, dışındakiler için on
milyar lira olarak uygulanması öngörülmektedir.
Geçici Madde 2. – Madde ile, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte 2924
sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun
gereğince Orman Bakanlığınca hak sahipliği, rayiç bedel tespiti ve satış
işlemlerine başlanmış olup da tapuları henüz verilmemiş olan yerlere ait
dosyaların, bu Kanuna göre işlem yapılmak üzere Maliye Bakanlığına
devredileceği öngörülmektedir.
Madde 9. – Yürürlük maddesidir.
Madde 10. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/884 |
28.6.2001 |
|
|
Karar No. : 64 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 25.6.2001
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça
26.6.2001 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "Hazineye Ait Taşınmaz
Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 28.6.2001 tarihinde
yaptığı 58 inci birleşiminde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Sümer Oral ile
Maliye Bakanlığı, Orman Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemizde 2001 yılının Şubat ayında meydana gelen
olumsuz ekonomik gelişmeler, ekonomimizin en önemli sorununun kaynak sıkıntısı
olduğunu göstermiş ve yeni bir ekonomik programın uygulamaya konulmasını
zorunlu hale getirmiştir. Uygulamaya konulan yeni ekonomik programın önemli
gereklerinden birisi de kamu kaynaklarının azami tasarrufla ve verimli şekilde
kullanılması suretiyle borçlanma gereksiniminin azaltılmasıdır. Bu çerçevede,
kamu hizmeti için gerekli olmayan
Hazineye ait taşınmazların süratle ekonomiye kazandırılması ve bu suretle elde
edilecek gelirlerin öncelikle ekonominin canlandırılması için kullanılması
gereği ortaya çıkmıştır.
Hazineye ait taşınmaz malların kısa sürede ekonomiye kazandırılmasını ve
uygulamada ortaya çıkan çeşitli sorunların çözümlenmesini amaçlayan Tasarı ile;
- Hazineye ait taşınmaz mal satışlarını hızlandırmak amacıyla; ilgili
kuruluşlar arasında koordinasyonu
sağlamak, satışı uygun görülenleri Bakanlar Kuruluna teklif etmek, değer tespit
ve ihale komisyonlarının görev sürelerini belirlemek üzere Hazine Taşınmaz
Malları Satış Koordinasyon Kurulu kurulması,
- İhalelerde açıklık ve rekabetin sağlanması amacıyla; satışa sunulacak taşınmaz malların ihale usulünün
yeniden düzenlenmesi, yeni ihale modeli yanında, mevcut ihale usullerinin de
uygulanmasına devam edilmesi,
- Hazine adına orman sınırları
dışına çıkartılan yerlerin satılmasına ilişkin olarak yeniden düzenleme
yapılması, orman köylüsünün kalkındırılmasında kullanılmak üzere, bu kapsamda
yapılacak satışlardan elde edilecek gelirin bir bölümünün Orman Bakanlığı
Bütçesine özel gelir ve ödenek olarak
aktarılması,
- Hazineye ait taşınmaz malların, özel durumlarda hissedarlarına veya
kullanıcılarına rayiç bedel üzerinden doğrudan satışına imkân verilmesi,
- Belli tutarın üzerindeki Hazineye ait taşınmaz malların satışında,
satış bedelinin taksitle ödenmesi imkânının getirilmesi,
- Hazineye ait taşınmaz mal satış gelirlerinden belediyelere ve Orman
Bakanlığına belirli oranlarda pay verilmesi,
- Kültür Bakanlığınca sit alanı ilan edilen yerlerde kalan ve üzerinde
kesin inşaat yasağı bulunan taşınmaz malların, Hazineye ait taşınmaz mallar ile
değiştirilmesi işlemlerinde, sertifika verilmesi suretiyle takas uygulaması
imkânının yaratılması,
Öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Kamusal kaynakların değerlendirilmesinde, ekonomik kriz nedeniyle yeni
vergiler getirilmesi yerine devletin elindeki taşınmazların ekonomiye
kazandırılmasını öngören düzenlemenin olumlu karşılandığı,
- Hazine arazilerinin satışının hep gündemde olan ancak, gerçekleşemeyen
bir konu olduğu, Hazine arazilerinin satışının olumlu karşılandığı, ancak çok
ciddi çalışmalar yapılmasına ihtiyaç olduğu,
- Hazine arazilerinin satışına
yönelik olarak daha önce de çalışmaların yapıldığı, ancak olumlu sonuçlar
alınamadığı, bunun yeterli alt yapının oluşturulamamasından kaynaklandığı,
- Tasarı ile çarpık kentleşmenin önlenerek planlı şehirleşme ve kent
dokusunun oluşmasına imkân sağlanacağı,
- Sit alanlarında takasın olumlu karşılandığı, ancak takas işleminin
nasıl yapılacağı konusuna açıklık getirilmesinde yarar görüldüğü,
- Bütçeye özel ödenek kaydı yapılarak belirli gelirlerin belirli
giderlere tahsis edilmesinin bütçe ilkeleri ile bağdaşamayacağı, fon sistemine
benzer bu tür düzenlemelerin doğru
olmadığı,
- Hazine arazilerinin satışına ekonomik olarak yaklaşılması gerektiği,
kriz içinde bulunan ekonomide önemli bir kaynak sağlanmasının mümkün
görülmediği,
- İstanbul gibi büyükşehirlerin çevresindeki orman arazileri konusuna hassasiyetle yaklaşılması gerektiği,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Bakanlıkta iki yıldır Hazine arazilerinin satışına yönelik
hazırlıkların yapıldığı, pilot bölge
seçilen 22 ilde olumlu gelişmelerin sağlandığı, ancak bu işlemlerin daha da
hızlandırılması amacıyla sözkonusu düzenlemelere ihtiyaç duyulduğu,
- Tasarı ile vatandaşın sorununu çözmenin yanısıra, Devlet ve vatandaş
arasındaki itilafı gidermenin ve kaynak sağlamanın amaçlandığı, belediyelere
yapılacak satışlardan belli oranlarda pay verildiği, imar planlarını yapma
yetkisinin belediyelerde olduğu gözönünde bulundurularak, belirli alanların
belediyelere devri suretiyle satışına imkân sağlandığı,
- Tasarının, Hazine arazileri konusundaki tüm sorunları çözmesinin
mümkün olmadığı, ancak yıllardır süre gelen
hukuki uyuşmazlıkların çözüme kavuşmasına yardımcı olacağı,
- Sit alanında arazileri bulunanlara
takas imkânı verildiği,
Belirtilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben, tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek, maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının;
- 2 nci maddesi; üçüncü fıkrasının ilk cümlesinin, ihale komisyonlarının
eksiksiz olarak toplanacağı, 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 14 üncü
maddesinde hüküm altına alındığından, bu doğrultuda yeniden düzenlenmesi, beş,
altı, yedi, sekiz ve onuncu fıkralarının; 2886 sayılı Devlet İhale Kanununda
yer alan hükümlere maddede tekrar yer
verilmesine gerek görülmemesi ve bazı hükümlerin de tebliğ ve
yönetmeliklerde düzenlenmesine bırakılmasının daha uygun olacağı görüşüyle
metnin sadeleştirilmesi, onbirinci fıkrasının; Kurul ve Komisyonların başkan ve üyeleri ile bu Kanunun
uygulanmasında doğrudan görev alanlara, görevleri süresince verilmesi öngörülen
huzur hakkı veya ücretin hesaplanmasında,
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu
başkan ve üyelerine ödenen miktarın esas alınması doğrultusunda yeniden
düzenlenmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi; altıncı
fıkrasında, Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin devrinde,
"...varsa öncelikle kullanıcısı orman köylüsüne..." ibaresinin, konuya açıklık getirmek amacıyla
"köylerde, varsa öncelikle kullanıcısı orman köylüsüne, belediye ve
mücavir alan sınırları içerisinde kullanıcılarına..." şeklinde
değiştirilmesi, bu yerlerin belediyelerin yanısıra Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne
devrine de imkân verecek bir ibarenin eklenmesi, ayrıca mülkiyet hakkına sınırlama getirdiği görüşüyle son
cümlesinin metinden çıkarılması
suretiyle,
- 4 üncü maddesi; birinci fıkrasının (a) bendine, Hazineye ait taşınmaz
mallardan, karşılıklı olmak kaydıyla
yabancı devletlere doğrudan satış yöntemiyle satılacak olan taşınmaz
malların satışında, yanlış
anlaşılmalara sebebiyet vermemek amacıyla diplomatik amaçlarla kullanılma
şartının ilave edilmesi, Hazineye ait
taşınmaz malların rayiç bedeli üzerinden hak lehtarlarına, hissedarlarına,
kullanıcılarına ve vakıflara doğrudan satılabilmesine imkân vermek amacıyla
(d), (e ) ve (h) bentlerinin metinden
çıkarılması suretiyle,
- 5 inci maddesi; birinci fıkrasında anlatıma açıklık getirmek amacıyla
"Taksitli ödemelerde borçlandırma;..." ibaresinin "Bu durumda,
borç tutarına;..." şeklinde değiştirilmesi, üçüncü fıkrasında; orman köylülerinin kalkındırılması amacıyla
Orman Bakanlığı bütçesine özel gelir olarak aktarılacak payın yüzde ondan,
yüzde yirmiye çıkarılması ve dördüncü fıkrasında; uygulamada tereddütlere yol
açmamak amacıyla, ", yapı
sahipleri..." ibaresinin ", öncelikle yapı sahipleri..."
şeklinde değiştirilmesi suretiyle,
- 7 nci maddesi; ikinci fıkrasının, Bakanlığın tahsis kaldırma yetkisi
zaten mevcut olduğundan metinden çıkarılması, üçüncü fıkrasına; Hazineye ait
taşınmaz malların hasılat paylaşımı esasına göre gayrimenkul yatırım
ortaklıkları veya diğer gerçek veya tüzel kişiler ile birlikte
değerlendirilmesine ilişkin esas ve usulleri de tespit etme yetkisinin Bakanlığa verilmesine dair
bir hükmün ilave edilmesi suretiyle,
- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Hazinece satışı yapılan ancak
tapuda devir işlemleri tamamlanmayan taşınmaz malları satın alanların da bu
Kanun hükümlerinden yararlanmasını öngören bir düzenlemenin, metne geçici 3
üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
- 1, 6 ve 8 inci maddeleri ile
Geçici 1 ve Geçici 2 nci maddeleri ve yürürlük ve yürütmeye ilişkin 9 ve 10 uncu maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Ahmet Kabil |
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
M. Zeki Sezer |
|
|
Bartın |
Afyon |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
Necati Yöndar |
|
|
Antalya |
Balıkesir |
Bingöl |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
|
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
Mehmet Dönen |
Ali Er |
|
|
Eskişehir |
Hatay |
İçel |
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Masum Türker |
Nesrin Nas |
Celal Adan |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
|
|
Karaman |
Kars |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Tekin |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
|
Kırklareli |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
Yaşar Topçu |
|
|
Samsun |
Samsun |
Sinop |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Lütfi Ceylan |
|
Bekir Gündoğan |
|
|
Tokat |
|
Tunceli |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşülmekte olan bu tasarıya aşağıdaki nedenlerle
muhalif olduğumuzu arz ederiz.
1. Plan Bütçe Komisyonu bir partinin kapatılması
nedeniyle bazı üyelerin üyeliklerinin düşmüş bulunması karşısında, bu konuda
noksanlık giderilmediği sürece çalışmalarını sürdüremez.
a) Bütçe Plan Komisyonu bir İçtüzük Komisyonu değildir.
Yapısı anayasada düzenlenmiştir. Parlamentonun varlık sebebi bütçe hakkını
doğru temellere oturtma üzerine kurulmuştur. Anayasa açıkça bağımsız
milletvekillerinin oranlı şekilde bu komisyonda temsilini emretmektedir.
Anayasa buyruğu düzenlemeler çerçevesinde bu hak komisyon ve parlamento
tarafından askıya alınamaz, kesintiye uğratılamaz. (Anayasa Mad. 162/2; mad.
11/1)
b) İçtüzüğün 11, 21, 22 ve benzeri maddelerinde tanzim
olunan komisyonlarda temsil, boşalma ve doldurma kuralları Anayasanın 95 inci
maddesinde çerçeve olarak düzenlenen komisyonlar yapısı ile ilgilidir. Başka
deyimle içtüzükte tanımlanan komisyonlarla ilgilidir. (İçtüzük Madde 20)
Boşalma halinde eski komisyonun göreve devam edeceği yönündeki İçtüzük hükmü
bir anayasa kuralı değildir. Anayasa, Bütçe ve Plan Komisyonunda bağımsızların
temsilini ve kuşkusuz kişi-muhalefet olan bağımsız Milletvekillerinin bu
komisyonda yer almasını bir anayasa sorunu saymıştır. Bir konunun anayasa
sorunu sayılmasının zorunlu sonucu her hal ve şartta o noksanlığın giderilmesi
gereğidir. Diğer deyimle bir parti kapatılması ile ortaya çıkan boşalmanın
getirdiği sayı noksanlığını gidermek, bir faaliyet şartıdır. O giderilmedikçe
faaliyet durdurulur. (Anayasa Mad. 11)
c) Anayasa koşulu, saydam yasamanın ve olası malî
yolsuzlukların önlenmesine kaynaklık edecek normatif çalışmaların
gerçekleştirilmesinin mekanik koşuludur. Bir bağımsız muhalif milletvekilinin
belli bir açılımı komisyonu etkileyebilir ve süreçte verim ve kalite bu yolla
sağlanıp, olası risklerin önüne geçilebilir. Yasama tarihinde bu örneklere
rastlanmamış değildir.
d) Bu noksanlık Cumhurbaşkanımızın veto yetkisi
kullanmasını zorunlu kılabilir. Yasama sadece hukuka uygun davranma değil,
olası süreç tavırlarını öngörerek gereğini yapma zorundadır.
2. Anayasamızca ormanlarımız doğal servet ve evrensel
ekoloji varlık olarak değerlendirilmiş ve özel koruma altına alınmıştır. Böyle
bir özel konumda olan orman varlığımız bu yasa tasarısı ile özel sözleşmelerin
konusu olarak değerlendirilmektedir. Oysa anayasa bütün dolanlı, dar çerçeveli
kavramlara taşımadığı anlamlar yükleyen öneri paketlerine kapalıdır. (Anayasa
Mad. 168-169-170)
|
|
Oğuz Tezmen |
Kemal Kabataş |
Mehmet Dönen |
|
|
Bursa |
Samsun |
Hatay |
|
|
M. Sadri Yıldırım |
Celal Adan |
Necati Yöndar |
|
|
Eskişehir |
İstanbul |
Bingöl |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
HAZİNEYE AİT
TAŞINMAZ MALLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TASARISI
Amaç ve
tanımlar
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı;Hazineye ait taşınmaz
malların daha kısa sürede ekonomiye kazandırılması ve Bakanlar Kurulu kararı
ile satış kapsamına alınan Hazineye ait taşınmaz malların satış işlemlerine
ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Bu Kanunun uygulamasında;
a)Bakanlık :Maliye Bakanlığını,
b) Kurul :Bakanlar Kurulu kararı ile satış kapsamına
alınan Hazineye ait taşınmaz malların satışa sunulmasında karşılaşılan
sorunları çözüme bağlamak, kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak, satışı
uygun görülenleri Bakanlar Kuruluna
teklif etmek, değer tespit ve ihale komisyonlarının görev sürelerini
belirlemek üzere, Maliye Bakanlığı Müsteşarının veya görevlendireceği Müsteşar
Yardımcısının başkanlığında Maliye Bakanlığı Millî Emlak Genel Müdürü ve
Yardımcısı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Teknik Araştırma ve Uygulama Genel
Müdürü, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel
Müdürü, Kültür Bakanlığı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma GenelMüdürü,
Turizm Bakanlığı Arazi Tahsis Komisyonu Başkanı, Orman Bakanlığı Orman ve Köy
İlişkileri Genel Müdürü ve Orman Genel Müdürü, Tapu ve Kadastro Genel Müdürü ve
Arsa Ofisi Genel Müdüründen oluşan Hazine Taşınmaz Malları Satış Koordinasyon
Kurulunu,
c) Değer tespit komisyonu :Bakanlar Kurulunca satış
kapsamına alınan Hazineye ait taşınmaz malların değer tespit işlemlerini yapmak
üzere, taşınmaz malın satışının yapılacağı il veya illerde; il defterdarının
başkanlığında, millî emlak dairesi başkanlığı kurulan yerlerde millî emlak
dairesi başkanı ve emlak müdürü, olmayan yerlerde millî emlak müdürü, taşınmaz
mal mülhak ilçede ise ilçe malmüdürü, bayındırlık ve iskân il müdürü, tarım il
müdürü, kültür il müdürü, turizm il müdürü, orman işletme müdürü, orman ve köy
ilişkileri başmühendisi, tapu sicil müdürü, kadastro müdürü, ilgili belediye
başkanı, Türk Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği il koordinasyon kurulu
sekreteri (taşra teşkilâtı olmayan illerde Birlik tarafından önerilen temsilci)
ve il emlakçılar odası veya derneği başkanından oluşan komisyonu,
d) İhale komisyonu :Değer tespit komisyonlarınca değeri
tespit edilen taşınmaz malların satış ihalesini yapmak üzere;satışın yapılacağı
taşınmaz malın bulunduğu il veya illerde il defterdarının veya millî emlak
dairesi başkanlığı kurulan yerlerde millî emlak dairesi başkanının
başkanlığında, emlak müdürü, olmayan yerlerde millî emlak müdürü, taşınmaz mal
mülhak ilçede ise ilçe malmüdürü, bayındırlık ve iskân il müdürü ile kadastro
müdüründen oluşan komisyonu,
İfade eder.
Kurul,
komisyonlar, taşınmazların ve değerinin tespiti ile ihale usulü
MADDE 2. – Bakanlıkça belirlenen ve Kurul tarafından
teklif edilen Hazineye ait taşınmaz mallardan uygun görülenlerin satışa
çıkarılmasına BakanlarKurulunca karar verilir. Bakanlar Kurulunca satış
kapsamına alınan taşınmaz malların değer tespit komisyonunca değer tespiti
yapıldıktan sonra, beş iş günü içerisinde Kurula bildirilir. Kurul, on iş günü
içerisinde, üye tam sayısı ile toplanır. Kurul, tespit edilen bedeli aynen
kabul edebileceği gibi gerekçesini belirtmek kaydıyla artırabilir veya
azaltabilir. Kurul kararları salt çoğunlukla alınır. Taşınmaz malların tahmini
bedellerinin tespitinde, gerektiğinde 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa
tâbi ekspertiz şirketlerinden de yararlanılabilir.
Taşınmaz mal, Kurul tarafından uygun görülen bedel
üzerinden ihaleye çıkarılmak üzere ilgili valiliğe bildirilir. İhale sonucuna
ilişkin kararlar, onbeş iş günü içerisinde ita amirinin onayına sunulur. İhale
komisyonu kararları en geç onbeş iş günü içerisinde ita amirinin onayı ile
kesinleşir. İta amirinin onaylamama kararları kesindir.
Komisyonlar, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile
toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla karar verir, kararda çekimser
kalınamaz. Karara muhalefet eden üye, muhalefet gerekçesini belirtmek
zorundadır. Komisyonlarca, gerekli görüldüğü takdirde, değer tespit çalışmalarına
yardımcı olmak üzere ve kararlara katılmamak kaydıyla yeterli sayıda uzman
görevlendirilebilir.
Satışa konu taşınmaz mala ilişkin ihalenin ilan metni,
şekli ve adedi ihale komisyonunca belirlenir. İlan metni, Türkiye genelinde
dağıtımı yapılan yüzbin ve üzerinde tirajı olan günlük gazetelerin en az
birinde ve en az bir defa;tahmin edilen bedel 2886 sayılı Devlet İhale
Kanununun 17 nci maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca belirlenecek tutarın
üç katını aştığı takdirde, Resmî Gazetede de bir kez yayımlanır. İhale ilanı
ayrıca, internet ve diğer yayın araçlarıyla da yayınlanabilir. Resmî Gazetede
ve/veya günlük gazetede yayımlanacak ilan, ihale tarihinden en az yirmi gün,
birden fazla yayımlanacaksa, son ilan ihale tarihinden en az on gün önce
yayımlanır.
Satış, kapalı teklif usulü ile teklif alma suretiyle
yapılır. Teklifler, iadeli taahhütlü mektupla ve postayla gönderilir. Teklif
mektubu bir zarfa konulduktan sonra, zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı ve
tebligata esas adresi yazılarak zarf kapatılır. Zarfın yapıştırılan yeri
istekli tarafından imzalanır. Bu zarf geçici teminata ait alındı veya banka
teminat mektubu ve istenilen diğer belgelerle birlikte ikinci bir zarfa
konularak kapatılır. Dış zarfın üzerine;komisyon başkanlığının açık adresi ile
hangi ihaleye ait olduğu, isteklinin adı, soyadı ve açık adresi yazılır.
Postadaki gecikmeler nedeniyle işleme konulmayacak tekliflerin alınış saati bir
tutanakla tespit edilir. Verilen teklifler hangi sebeple olursa olsun geri
alınamaz.
İhale komisyonu, ihale gün ve saatinde, isteklilerden
hazır bulunanların önünde, kaç teklif verildiğini tespit eder ve alınış sıra
numarasına göre dış zarfları açar. Dış zarfların üzerindeki alınış sıra
numarası iç zarfların üzerine de yazılır. Tekliflerin açılışında, gerektiğinde
basın ve yayın organları da izleyici olarak bulunabilir.
İhale komisyonu, önce dış zarfı açarak, geçici teminat mektubu veya
teminat alındı belgeleri ile şartnamede istenilen diğer belgelerin tam ve doğru
olarak mevcut olup olmadığını kontrol eder. Komisyon, belgeleri eksik olan veya
usulüne uygun olmayan isteklilerin iç zarflarını açmayarak, usulüne uygun
olmayan belgelerin birer örneğini alır ve bu belgeleri diğer belgelerle
birlikte teklif sahibine veya vekillerine iade eder. Bu isteklilere ait
teklifler değerlendirmeye alınmaz. Bu hususlar bir tutanakla tespit edilir ve
ihale kararına yazılır.
Teklif mektupları değerlendirilerek ihale komisyonunca, en yüksek teklif
sahibine geçici ihalenin yapılmasına karar verilir. Ancak, ihale komisyonu
ihaleyi yapıp yapmamakta serbest olup, istekli çıkmadığı ya da teklif edilen
bedel uygun görülmediği takdirde, ihale komisyonunca ihalenin yapılamadığına
karar verilir. Kararlar, ihale komisyonunca imzalanarak hazır bulunanlara
duyurulur. İhaleye istekli çıkmaması veya ihalenin yapılamaması halinde,
komisyonca ihale aynı usulle en geç iki ay içinde yeniden yapılır.
İhale komisyonları gerektiğinde yerel basın ve yayın organlarının satış
işlemlerini izlemesi de dahil olmak üzere, rekabet ve açıklık ilkelerine uygun
her türlü tedbiri alır.
Onaylanan ihale kararı, onaylandığı günden itibaren yedi iş günü
içerisinde üzerine ihale yapılana veya vekiline tebliğ edilir veya iadeli
taahhütlü mektupla tebligat adresine postalanır. Onaylanan ihale kararı
internet aracılığı ile ayrıca yayınlanır.
Hazineye ait taşınmaz malların satışı işlemlerinde görev alan Kurul ve
komisyonların başkan ve üyeleri ile bu Kanunun uygulanmasında doğrudan görev
alanlara görevleri süresince ve aylık tutarı (35 000) gösterge rakamının memur
aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarı geçmemek
üzere, Bakanlığın teklifi ve Başbakan onayı ile belirlenecek miktarda huzur
hakkı veya ücret ödenir. Bu ödemeler, Bakanlık bütçesinden karşılanır ve damga
vergisi hariç herhangi bir vergiye tâbi tutulmaz.
Hazine adına orman sınırları dışına
çıkarılan yerler
MADDE 3. – 6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci maddesi gereğince
Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerde, 2924 sayılı Orman
Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun hükümleri uygulanmaz.
Bakanlığın talebi üzerine bu yerlerin, daha önce kadastrosu yapılmamış
ise, fiili kullanım durumları dikkate alınmak suretiyle, 3402 sayılı Kadastro
Kanununun 11 inci maddesinde belirtilen askı ilanı hariç, diğer ilanlar
yapılmaksızın öncelikle kadastrosu yapılarak, varsa üzerindeki muhdesatın kime
veya kimlere ait olduğu ve kim veya kimler tarafından kullanıldığı kadastro
tutanağının beyanlar hanesinde gösterilmek suretiyle Hazine adına tescil edilir
ve Bakanlığın tasarrufuna geçer.
Kadastro sırasında, orman ile 6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci
maddesinin (B) bendi uyarınca orman sınırları dışına çıkartılan parsel
arasındaki ortak sınır; orman tahdit ve/veya kadastro haritaları teknik
esaslara uygun ise bu haritalara göre, değilse harita ve tutanaklarda
tanımlanan orman sınır taşları esas alınmak suretiyle kadastro ekibince
belirlenir.
Bu yerler, Bakanlığın talebi üzerine, 3194 sayılı İmar Kanunu ve
uygulama yönetmeliklerindeki kısıtlamalara tâbi olmaksızın, gerektiğinde ifraz
ve/veya tevhit de edilir. İfraz ve/veya tevhit işlemleri sırasında herhangi bir
nedenle oluşmuş pafta zemin uyumsuzluğunun tespiti halinde, ihtilaflı ve
ihtilafsız kısımlar ayrılır. İhtilafsız kısımlarda ifraz ve/veya tevhit
işlemleri yapılır. Diğer bölümlerde ise, gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra,
otuz gün süre ile belediye, muhtarlık ve kadastro müdürlüğünde ilan edilir.
İlan süresi içerisinde dava açılmadığı takdirde, düzeltme kesinleşir.
Kadastro hizmetleri Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca belirlenen
fiyatlara, ifraz ve/veya tevhit işlemleri ise Harita ve Kadastro Mühendisleri
Odasınca belirlenen fiyatlara göre yapılır. Bu işlemler için gerekli harcamalar
Bakanlık bütçesinden karşılanır.
Bu yerler; 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan
harca esas değerinden az olmamak üzere rayiç bedeli üzerinden varsa öncelikle
kullanıcısı orman köylüsüne doğrudan satılabileceği gibi, aynı amaçla harca
esas metre kare birim değeri üzerinden ilgili belediyelere de devredilebilir.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalan yerlerden satışı yapılan
taşınmazlar miras hükümleri hariç beş yıl süreyle üçüncü kişilere devredilemez.
Bu yerlerin kullanıcıları tarafından satın alınmasına ilişkin talepler
öncelikle sonuçlandırılır.İdarece yapılan inceleme sonucunda, satışı uygun
görülen ve bu amaçla kullanıcısına yapılan tebligat tarihinden itibaren otuz
gün içinde kullanıcıları tarafından satın alınmayan yerler ile kullanıcısı
bulunmayan yerler Hazineye ait diğer taşınmaz mallar gibi değerlendirilir.
Bu yerlerin satışı, 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesinde yer
alan kısıtlamalara bağlı olmaksızın yapılır.
Özel kanunları gereğince satışı mümkün olmayan yerlere ilişkin hükümler
saklıdır.
Doğrudan satış
MADDE4. – Hazineye ait taşınmaz mallar;
a) Karşılıklı olmak ve Dışişleri Bakanlığının olumlu görüşü alınmak
kaydıyla yabancı devletlere,
b) 6831 sayılı Orman Kanunu, 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ve 2873
sayılı Millî Parklar Kanunu uyarınca ormanlardan izin ve irtifak hakkına konu
edilmiş yerler dışında, üzerinde çeşitli amaçlarla kişiler lehine irtifak hakkı
tesis edilmiş ise, zemini ile üzerindeki bina ve tesislerin Hazineye geçmesi
gereken kısmının, talep edilmesi halinde hak lehtarlarına,
c) Uygulama imar planı içinde ise, hisse miktarı seksen metre kareyi ve
hisse nispeti yüzde yirmiyi; uygulama imar planı dışında ise, hisse miktarı bin
metre kareyi ve hisse nispeti yüzde yirmiyi aşmamak kaydıyla hissedarlarına,
d) Kuruluş amaçlarında kullanılmak üzere, kanunla kurulmuş kurum ve
kuruluşlara,
e) Küçük sanayi sitesi, organize hayvancılık ve besi bölgesi kurulması
amacıyla kamu kurum ve kuruluşlarına,
f) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında, köy ve mezraların
yerleşme alanı içinde bulunan ve yüz ölçümü beşbin metre kareye kadar olan
Hazineye ait taşınmaz mallar kullanıcılarına,
g) 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa göre
kurulan vakıflara,
h) Kuruluş amaçlarında kullanılmak üzere, kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşlarına,
Bu Kanun hükümlerine göre belirlenecek rayiç bedel üzerinden doğrudan
satılabilir.
(f) Bendindeki taşınmaz malları satın alacakların veya bunların kanunî
ve akdî haleflerinin, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, taşınmaz malın
bulunduğu köy nüfusuna kayıtlı olmaları veya 31.12.2000 tarihinden beri o köyde
ikamet etmeleri şarttır.
Taksitle ödeme, satış bedelinden pay
verilmesi, belediyelere devir
MADDE5. – Hazineye ait taşınmaz malların satış bedeli; ihalenin
yapıldığı yıl bütçe kanununda belirtilen tutarın üzerinde ise, taksitle de
ödenebilir. Taksitle ödeme halinde, satış bedelinin en az dörtte biri peşin,
kalanı en fazla iki yılda ve oniki eşit taksitte kanunî faizi ile birlikte
ödenir. Bu durumda, kalan ve takside bağlanan satış bedeli ve kanunî faizlerini karşılayacak miktarda
kesin ve süresiz banka teminat mektubu alınır veya 743 sayılı Türk Kanunu
Medenisinin 807 nci maddesinin (1) numaralı bendi uyarınca, satışı yapılan
taşınmaz mal üzerine Hazine lehine birinci derece ve birinci sırada ipotek
tesis edilir. Ancak; belediye ve mücavir alan sınırları dışında 6831 sayılı
Orman Kanununun değişik 2 nci maddesi gereğince Hazine adına orman sınırları
dışına çıkartılan yerlerdeki taşınmaz malların orman köylüsüne satışı halinde
satış bedeli ilgililerce ilan tarihinden itibaren bir yıl içinde peşin olarak
veya ilgilinin aynı süre içinde yazılı başvurusu üzerine beş yıl içinde yıllık
eşit taksitlerle tahsil olunur. Taksitli ödemelerde borçlandırma;
borçlandırmanın yapıldığı tarihteki Orman ve Köy İlişkileri Genel Müdürlüğünün
orman köylülerine verdiği kredilere uyguladığı faiz oranı uygulanır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde bulunan Hazineye ait arsa ve
arazilerin satış bedellerinin tahsil edilen kısımlarından, ilgili belediyeye
yüzde on, varsa büyükşehir belediyesine de yüzde beş oranında pay verilir.
Belediyelere yapılan her türlü satış ve devir gelirlerinden özel ödenek
kaydedilen satış gelirlerinden belediyelere pay verilmez. Belediyelere ödenecek
payın yıllık tutarı, genel bütçe vergi gelirlerinden aktarılan payın yıllık
toplam tutarını geçemez. Belediyelere ödenen bu tutarın en az yarısı, alt yapı
ve imar giderleri için harcanır.
6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci maddesinin (B) bendi uyarınca
Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerin satış bedellerinin
tahsil edilen kısmının yüzde onu her ay bir taraftan bütçeye gelir, diğer
taraftan orman köylülerinin kalkınmalarının desteklenmesi hizmetleri için Orman
Bakanlığı bütçesinde açılacak özel tertiplere ödenek kaydedilir. Bu
ödeneklerden yılı içerisinde harcanmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine
devredilir. Bu ödenekler,
Orman ve Köy İlişkileri Genel Müdürlüğünün orman köylülerine verdiği
kredilerin tâbi olduğu esas ve usullere göre kullandırılır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve Bakanlar Kurulunca tespit
edilecek alanlarda bulunan; 31.12.2000 tarihinden önce üzerinde toplu yapılanma
olan Hazineye ait taşınmaz mallar, yapı sahipleri ile bunların kanunî veya akdi
haleflerine satılmak ya da genel hükümlere göre değerlendirilmek üzere, 492
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan harca esas metre kare
birim değeri üzerinden belediyelere devredilebilir. Bu taşınmaz malların
belediyelerce üçüncü kişilere satılması halinde, satış bedelinden alt yapı ve
imar giderleri ile taşınmaz malların Hazinece belediyeye satışına esas bedelin
bir kat fazlası indirildikten sonra kalan tutarın yarısı, belediyelerce satışın
yapıldığı tarihi takip eden ayın başından itibaren en geç üç ay içinde Hazineye
ödenir. Ödenmeyen tutarlardan belediye başkanı ile belediye saymanları
müştereken ve müteselsilen sorumludur. Süresinde ödenmeyen tutarlar,
sorumlulardan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre tahsil edilir.
İkinci fıkrada yer alan oranları ayrı ayrı veya birlikte bir katına
kadar artırmaya veya sıfıra kadar indirmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Dördüncü fıkraya göre devri yapılan taşınmaz malların imar planları yapılmamış
ise öncelikle yapılır. Onaylı imar planında kamu hizmetlerine ayrılan yerler
re’sen Hazine adına tescil edilir.
Sit alanlarında kalan taşınmaz mallar
MADDE 6. – 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun 15
inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi gereğince, sit alanı olması
nedeniyle kesin inşaat yasağı getirilmiş korunması gerekli taşınmaz kültür ve
tabiat varlıklarının bulunduğu taşınmaz malların, Hazineye ait taşınmaz
mallarla değiştirilmesi işlemlerinde, taşınmaz mal maliklerinin kabul etmesi
halinde, sit alanında kalan taşınmaz malların bedeli Maliye Bakanlığınca tespit
edilerek, kendilerine taşınmaz malın bedelini gösterir bir belge verilir. Bu
belge, Hazinece yapılan taşınmaz mal satışlarında ödeme aracı olarak kabul
edilir. Belgenin işleme tâbi tutulacağı tarihteki bedeli, belgede yazılı
bedele, kıymet takdir tarihinden itibaren kanunî faiz uygulanmak suretiyle
tespit edilir.
Kamu kurum ve kuruluşlarının
yükümlülükleri ve diğer hükümler
MADDE 7. – Kamu kurum ve kuruluşları; Hazineye ait taşınmaz malların
değerlendirilmesi ile ilgili işlemlerde Bakanlık, Kurul veya komisyonlar
tarafından istenen bilgi ve belgeleri öncelikli olarak gönderirler ve imar
mevzuatında yer alan kısıtlamalara tâbi olmaksızın ifraz, tevhit ve tescil
işlemlerini talebi izleyen en geç bir ay içinde sonuçlandırırlar.
Kamu hizmetine tahsis edilmiş olan taşınmaz mallardan, tahsis amacında
kullanılmadıkları tespit edilenlerin tahsisleri, ilgili idarelerin muvafakatı
alınarak Bakanlıkça kaldırılır.
Bu Kanunun uygulamasına ilişkin esas ve usuller ile 3 üncü madde, 4 üncü
maddenin (f) bendi ve 5 inci maddenin dördüncü fıkrasında yer alan hükümlerin
uygulanmayacağı yerleri belirlemeye Bakanlık yetkilidir.
Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
hükümleri uygulanır.
Hazineye ait taşınmaz malların satış ve devir işlemleri ve bu işlemler
sırasında düzenlenen belgeler vergi, resim ve harçtan müstesnadır. Satışı
yapılan taşınmaz mallar, satış tarihini takip eden yıldan itibaren beş yıl süre
ile emlak vergisine tâbi tutulmaz.
MADDE 8. – 25.10.1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 1 inci maddesinin (3) numaralı fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“d) Hazinece yapılan taşınmaz mal satışları hariç müzayede mahallerinde
ve gümrük depolarında yapılan satışlar,”
GEÇİCİ MADDE 1. – 2001 yılında, bu Kanunun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasına göre taksitle ödeme yapılacak tutar, belediye mücavir alan sınırları
içindeki taşınmaz mallar için elli milyar lira, dışındakiler için on milyar
lira olarak uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2. – Bu Kanunun yürürlük tarihi itibarıyla 2924 sayılı
Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun gereğince Orman
Bakanlığınca hak sahipliği, rayiç bedel tespiti ve satış işlemlerine başlanmış
olup da tapuları henüz verilmemiş olan yerlere ait dosyalar, bu Kanuna göre
işlem yapılmak üzere Bakanlığa devredilir.
Yürürlük
MADDE 9. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
H. Gemici |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
F. Ünlü |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. Önal |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
|
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
F. Bal |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı V. |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Z. Çakan |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
HAZİNEYE AİT
TAŞINMAZ MALLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
TASARISI
Amaç ve tanımlar
MADDE 1. - Tasarının 1 inci
maddesi aynen kabul edilmiştir.
Kurul, komisyonlar, taşınmaz malların ve
değerinin tespiti ile ihale usulü
MADDE 2. - Bakanlıkça belirlenen ve Kurul tarafından teklif edilen
Hazineye ait taşınmaz mallardan uygun görülenlerin satışa çıkarılmasına
Bakanlar Kurulunca karar verilir. Bakanlar Kurulunca satış kapsamına alınan
taşınmaz malların değer tespit komisyonunca değer tespiti yapıldıktan sonra,
beş iş günü içerisinde Kurula bildirilir. Kurul, on iş günü içerisinde, üye tam
sayısı ile toplanır. Kurul, tespit edilen bedeli aynen kabul edebileceği gibi
gerekçesini belirtmek kaydıyla artırabilir veya azaltabilir. Kurul kararları
salt çoğunlukla alınır. Taşınmaz malların tahmini bedellerinin tespitinde,
gerektiğinde 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tâbi ekspertiz
şirketlerinden de yararlanılabilir.
Taşınmaz mal, Kurul tarafından uygun görülen bedel üzerinden ihaleye
çıkarılmak üzere ilgili valiliğe bildirilir. İhale sonucuna ilişkin kararlar,
on beş iş günü içerisinde ita amirinin onayına sunulur. İhale komisyonu
kararları en geç on beş iş günü içerisinde ita amirinin onayı ile kesinleşir.
İta amirinin onaylamama kararları kesindir.
Değer tespit komisyonu, üye
tamsayısının üçte iki çoğunluğu, ihale
komisyonu üye tam sayısı ile toplanır, değer tespit komisyonu
katılanların salt çoğunluğuyla, ihale
komisyonu ise, oybirliği ile karar
alır, kararda çekimser kalınamaz. Karara muhalefet eden üye, muhalefet
gerekçesini belirtmek zorundadır. Komisyonlarca, gerekli görüldüğü takdirde,
değer tespit çalışmalarına yardımcı olmak üzere ve kararlara katılmamak
kaydıyla yeterli sayıda uzman görevlendirilebilir.
Satışa konu taşınmaz mala ilişkin ihalenin ilan metni, şekli ve adedi
ihale komisyonunca belirlenir. İlan metni, Türkiye genelinde dağıtımı yapılan
yüz bin ve üzerinde tirajı olan günlük gazetelerin en az birinde ve en az bir
defa; tahmin edilen bedel 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 17 nci maddesinin
(2) numaralı fıkrası uyarınca belirlenecek tutarın üç katını aştığı takdirde,
Resmî Gazetede de bir kez yayımlanır. İhale ilanı ayrıca, internet ve diğer
yayın araçlarıyla da yayınlanabilir. Resmî Gazetede ve/veya günlük gazetede
yayımlanacak ilan, ihale tarihinden en az yirmi gün, birden fazla
yayımlanacaksa, son ilan ihale tarihinden en az on gün önce yayımlanır.
Satış, kapalı teklif usulü ile teklif alma suretiyle yapılır. Teklifler,
iadeli taahhütlü mektupla ve postayla gönderilir.
Tekliflerin açılışında, gerektiğinde basın ve yayın organları da
izleyici olarak bulunabilir.
İhaleye istekli çıkmaması veya ihalenin yapılamaması halinde, komisyonca
ihale aynı usulle en geç iki ay içinde yeniden yapılır.
İhale komisyonları gerektiğinde yerel basın ve yayın organlarının satış
işlemlerini izlemesi de dahil olmak üzere, rekabet ve açıklık ilkelerine uygun
her türlü tedbiri alır.
Onaylanan ihale kararı internet aracılığı ile ayrıca yayınlanır.
Hazineye ait taşınmaz malların satışı işlemlerinde görev alan kurul ve
komisyonların başkan ve üyeleri ile bu Kanunun uygulanmasında doğrudan görev
alanlara görevleri süresince aylık tutarı
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu
iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen miktarı
geçmemek üzere, Bakanlığın teklifi ve Başbakan onayı ile belirlenecek miktarda
huzur hakkı veya ücret ödenir. Bu ödemeler Bakanlık bütçesinden karşılanır ve
damga vergisi hariç her hangi bir vergiye tâbi tutulmaz.
Hazine adına orman sınırları dışına
çıkartılan yerler
MADDE 3. - 6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci maddesi gereğince
Hazine adına orman sınırları dışına çıkartılan yerlerde, 2924 sayılı Orman
Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanun hükümleri uygulanmaz.
Bakanlığın talebi üzerine bu yerlerin, daha önce kadastrosu yapılmamış
ise, fiili kullanım durumları dikkate alınmak suretiyle, 3402 sayılı Kadastro
Kanununun 11 inci maddesinde belirtilen askı ilanı hariç, diğer ilanlar
yapılmaksızın öncelikle kadastrosu yapılarak, varsa üzerindeki muhdesatın kime
veya kimlere ait olduğu ve kim veya kimler tarafından kullanıldığı kadastro
tutanağının beyanlar hanesinde gösterilmek suretiyle Hazine adına tescil edilir
ve Bakanlığın tasarrufuna geçer.
Kadastro sırasında, orman ile
6831 sayılı Orman Kanununun
değişik 2 nci maddesinin (B) bendi uyarınca orman sınırları dışına
çıkartılan parsel arasındaki ortak sınır; orman tahdit ve/veya kadastro haritaları teknik esaslara
uygun ise bu haritalara göre, değilse harita ve tutanaklarda tanımlanan orman
sınır taşları esas alınmak suretiyle kadastro ekibince belirlenir.
Bu yerler, Bakanlığın talebi üzerine, 3194 sayılı İmar Kanunu ve
uygulama yönetmeliklerindeki kısıtlamalara tâbi olmaksızın, gerektiğinde ifraz
ve/veya tevhit de edilir. İfraz ve/veya tevhit işlemleri sırasında her hangi
bir nedenle oluşmuş pafta zemin uyumsuzluğunun tespiti halinde, ihtilaflı ve
ihtilafsız kısımlar ayrılır. İhtilafsız kısımlarda ifraz ve/veya tevhit
işlemleri yapılır. Diğer bölümlerde ise, gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra,
otuz gün süre ile belediye, muhtarlık ve kadastro müdürlüğünde ilan edilir.
İlan süresi içerisinde dava açılmadığı taktirde, düzeltme kesinleşir.
Kadastro hizmetleri Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca belirlenen
fiyatlara, ifraz ve /veya tevhit işlemleri ise, Harita ve Kadastro Mühendisleri
Odasınca belirlenen fiyatlara göre yapılır. Bu işlemler için gerekli
harcamalar, Bakanlık bütçesinden karşılanır.
Bu yerler; 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan
harca esas değerinden az olmamak üzere rayiç bedeli üzerinden; köylerde varsa
öncelikle kullanıcısı orman köylüsüne, belediye ve mücavir alan sınırları
içerisinde kullanıcılarına doğrudan satılabileceği gibi, aynı amaçla harca esas
metre kare birim değeri üzerinden ilgili belediyelere ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne
de devredilebilir.
Bu yerlerin kullanıcıları tarafından satın alınmasına ilişkin talepler
öncelikle sonuçlandırılır. İdarece yapılan inceleme sonucunda, satışı uygun
görülen ve bu amaçla kullanıcısına yapılan tebligat tarihinden itibaren otuz
gün içinde kullanıcıları tarafından satın alınmayan yerler ile kullanıcısı
bulunmayan yerler, Hazineye ait diğer taşınmaz mallar gibi değerlendirilir.
Bu yerlerin satışı, 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesinde yer
alan kısıtlamalara bağlı olmaksızın yapılır.
Özel kanunları gereğince satışı mümkün olmayan yerlere ilişkin hükümler
saklıdır.
Doğrudan satış
MADDE 4. - Hazineye ait taşınmaz mallar;
a) Karşılıklı olmak, Dışişleri
Bakanlığının olumlu görüşü alınmak ve diplomatik amaçlarla kullanılmak kaydıyla
yabancı devletlere,
b) 6831 sayılı Orman Kanunu, 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu ve 2873
sayılı Milli Parklar Kanunu uyarınca
ormanlardan izin veya irtifak hakkına konu edilmiş yerler dışında, üzerinde
çeşitli amaçlarla kişiler lehine irtifak hakkı tesis edilmiş ise, zemini ile
üzerindeki bina ve tesislerin Hazineye geçmesi gereken kısmının, talep edilmesi
halinde hak lehtarlarına,
c) Uygulama imar planı içinde ise, hisse miktarı seksen metre kareyi ve
hisse nispeti yüzde yirmiyi; uygulama imar planı dışında ise, hisse miktarı bin
metre kareyi ve hisse nispeti yüzde yirmiyi aşmamak kaydıyla hissedarlarına,
d) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında, köy ve mezraların
yerleşme alanı içinde bulunan ve yüzölçümü beş bin metre kareye kadar olan
Hazineye ait taşınmaz mallar kullanıcılarına,
e) 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa göre
kurulan vakıflara,
Bu Kanun hükümlerine göre belirlenecek rayiç bedel üzerinden doğrudan
satılabilir.
(d) bendindeki taşınmaz malları satın alacakların veya bunların kanuni
ve akdi haleflerinin, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, taşınmaz malın
bulunduğu köy nüfusuna kayıtlı olmaları veya 31/12/2000 tarihinden beri o köyde
ikamet etmeleri şarttır.
Taksitle ödeme, satış bedelinden pay
verilmesi, belediyelere devir
MADDE 5. - Hazineye ait taşınmaz malların satış bedeli; ihalenin
yapıldığı yıl bütçe kanununda belirtilen tutarın üzerinde ise, taksitle de
ödenebilir. Taksitle ödeme halinde, satış bedelinin en az dörtte biri peşin,
kalanı en fazla iki yılda ve on iki eşit taksitte, kanuni faizi ile birlikte
ödenir. Bu durumda, kalan ve takside bağlanan satış bedeli ve kanuni faizlerini
karşılayacak miktarda kesin ve süresiz banka teminat mektubu alınır veya 743
sayılı Türk Kanunu Medenisinin 807 nci maddesinin (1) numaralı bendi uyarınca,
satışı yapılan taşınmaz mal üzerine Hazine lehine birinci derece ve birinci
sırada ipotek tesis edilir. Ancak; belediye ve mücavir alan sınırları dışında
6831 sayılı Orman Kanununun değişik 2 nci maddesi gereğince Hazine adına orman
sınırları dışına çıkartılan yerlerdeki taşınmaz malların orman köylüsüne satışı
halinde, satış bedeli ilgililerce ilan tarihinden itibaren bir yıl içinde peşin
olarak veya ilgilinin aynı süre içinde yazılı başvurusu üzerine beş yıl içinde
yıllık eşit taksitlerle tahsil olunur. Bu durumda, borç tutarına;
borçlandırmanın yapıldığı tarihteki Orman ve Köy İlişkileri Genel Müdürlüğünün
orman köylülerine verdiği kredilere uyguladığı faiz oranı uygulanır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde bulunan Hazineye ait arsa ve
arazilerin satış bedellerinin tahsil edilen kısımlarından, ilgili belediyeye
yüzde on, varsa büyükşehir belediyesine de yüzde beş oranında pay verilir.
Belediyelere, yapılan her türlü satış ve devir gelirlerinden ve özel ödenek
kaydedilen satış gelirlerinden belediyelere pay verilmez. Belediyelere ödenecek
payın yıllık tutarı, genel bütçe vergi gelirlerinden aktarılan payın yıllık
toplam tutarını geçemez. Belediyelere ödenen bu tutarın en az yarısı, alt yapı
ve imar giderleri için harcanır.
6831 sayılı Orman Kanununun
değişik 2 nci maddesinin (B) bendi uyarınca Hazine adına orman sınırları
dışına çıkartılan yerlerin satış bedellerinin tahsil edilen kısmının yüzde
yirmisi her ay bir taraftan bütçeye gelir, diğer taraftan orman köylülerinin
kalkınmalarının desteklenmesi hizmetleri için Orman Bakanlığı bütçesinde
açılacak özel tertiplere ödenek kaydedilir. Bu ödeneklerden yılı içerisinde
harcanmayan miktarlar ertesi yıl bütçesine devredilir. Bu ödenekler, Orman ve
Köy İlişkileri Genel Müdürlüğünün orman köylülerine verdiği kredilerin tâbi
olduğu esas ve usullere göre kullandırılır.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve Bakanlar Kurulunca tespit
edilecek alanlarda bulunan; 31/12/2000 tarihinden önce üzerinde toplu yapılanma
olan Hazineye ait taşınmaz mallar, öncelikle yapı sahipleri ile bunların kanuni
veya akdi haleflerine satılmak ya da genel hükümlere göre değerlendirilmek
üzere, 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesinde yer alan harca esas
metre kare birim değeri üzerinden belediyelere devredilebilir. Bu taşınmaz
malların belediyelerce üçüncü kişilere satılması halinde, satış bedelinden, alt
yapı ve imar giderleri ile taşınmaz malların Hazinece belediyeye satışına esas
bedelin bir kat fazlası indirildikten sonra, kalan tutarın yarısı
belediyelerce, satışın yapıldığı tarihi takip eden ayın başından itibaren en
geç üç ay içinde Hazineye ödenir. Ödenmeyen tutarlardan belediye başkanı ile
belediye saymanları müştereken ve müteselsilen sorumludur. Süresinde ödenmeyen
tutarlar, sorumlulardan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
İkinci fıkrada yer alan oranları ayrı ayrı veya birlikte bir katına
kadar artırmaya veya sıfıra kadar indirmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Dördüncü fıkraya göre devri yapılan taşınmaz malların imar planları yapılmamış
ise, öncelikle yapılır. Onaylı imar planında kamu hizmetlerine ayrılan yerler
re'sen Hazine adına tescil edilir.
Sit alanlarındaki taşınmaz mallar
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.
Kamu kurum ve kuruluşlarının
yükümlülükleri ve diğer hükümler
MADDE 7. - Kamu kurum ve kuruluşları, Hazineye ait taşınmaz malların
değerlendirilmesi ile ilgili işlemlerde Bakanlık, kurul veya komisyonlar
tarafından istenen bilgi ve belgeleri öncelikli olarak gönderirler ve imar
mevzuatında yer alan kısıtlamalara tâbi olmaksızın ifraz, tevhit ve tescil işlemlerini talebi izleyen en geç bir ay
içinde sonuçlandırırlar.
Bu Kanunun uygulamasına ilişkin esas ve usuller ile 3 üncü madde, 4 üncü
maddenin (d) bendi ve 5 inci maddenin dördüncü fıkrasında yer alan hükümlerin
uygulanmayacağı yerleri belirlemeye, Bakanlar Kurulunca belirlenecek Hazineye
ait taşınmaz malların gayrimenkul satış vaadi ve arsa payı karşılığında hasılat
paylaşımı esasına göre inşaat
sözleşmesi yapılmak suretiyle gayrimenkul yatırım ortaklıkları veya diğer
gerçek veya tüzel kişiler ile birlikte değerlendirilmesine ilişkin esas ve
usulleri tespit etmeye Bakanlık
yetkilidir.
Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
hükümleri uygulanır.
Hazineye ait taşınmaz malların satış ve devir işlemleri ve bu işlemler
sırasında düzenlenen belgeler vergi, resim ve harçtan müstesnadır. Satışı
yapılan taşınmaz mallar, satış tarihini takip eden yıldan itibaren beş yıl süre
ile emlak vergisine tâbi tutulmaz.
MADDE 8-Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tasarının Geçici 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Tasarının Geçici 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce Hazinece satışı
yapılan ancak tapuda devir işlemleri tamamlanmamış taşınmaz mallar hakkında da bu Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
sıra sayısının sonu