Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 625)
Uzman
Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve İçişleri
Komisyonu Raporu (1/810)
T.C.
Başbakanlık 16.1.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-208/257
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.12.2000
tarihinde kararlaştırılan “Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun uygulanmasından
kaynaklanan sorunların giderilmesi, Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde
istihdam edilen uzman jandarmaların uzmanlık seviyesinin yükseltilmesi ve
personel sisteminin uyumlu hale getirilmesi amacıyla, söz konusu Kanunda
değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur.
Bu kapsamda, uzman jandarma adaylarının da gerek
görülmesi halinde okuldaki eğitim ve öğretimleri sırasında kurs ve ihtisas
eğitimine tâbi tutulabilmelerine imkân sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, uzman jandarmaların astsubay
olabilmeleri için gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi
artırılmakta ve astsubay olmak için başvuracak adaylar için “Birinci Kademeli
Çavuş” rütbesinde olma şartı getirilmektedir. Bu düzenleme ile uzman
jandarmaların astsubay olabilmeleri için, en az üç yıl uzman jandarma olarak
kıt’alarda görev yapmaları gerekecektir. Bu şekilde, astsubay olacak adayların
daha uzun süre denenmeleri ve yetişmeleri amaçlanmaktadır.
Astsubay nasbedilenlerin uzman jandarmalıkta geçen
sürelerinin astsubaylık kıdemlerinden sayılması, astsubaylıkta gerekli tecrübe
ve bilgi birikimine sahip olmadan, yaşlarının ve seviyelerinin üstünde bir
rütbeye kısa sürede ulaşmalarına neden olduğundan uzman jandarmalıkta geçen
sürelerin astsubaylık kıdeminden sayılmaması yönünde bir düzenleme
yapılmaktadır. Böylece, bir uzman jandarma çavuş, astsubay olduğunda; astsubay
çavuş rütbesinden başlayarak üst rütbelere ulaşabilecektir. Nitekim,
astsubaylıktan subaylığa geçenler, teğmen rütbesinden başlayarak subay
nasbedilmektedirler. Bu düzenleme ile benzer idarî işlemler arasında esas ve
usul açısından paralellik sağlanmaktadır.
Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları, 1632 sayılı Askerî
Ceza Kanununun 30 uncu maddesi çerçevesinde hırsızlık, emniyeti suiistimal,
sahtekârlık, dolandırıcılık gibi suçları işlemeleri halinde, haklarında Silahlı
Kuvvetlerden çıkarma cezası da uygulanmakta ise de, bu cezaların ertelenmesi,
tedbire ve para cezasına çevrilmesi, affa uğraması halinde mevcut hükümlere
göre görevlerine devam etmeleri de mümkün olabilmektedir.
Ancak, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125 inci
maddesine göre, tecil edilmiş, tedbire veya para cezasına çevrilmiş, affa
uğramış olsa bile yukarıda belirtilen suçların işlenmesi halinde devlet
memurları için memuriyetten çıkarma cezası uygulanmaktadır.
657 sayılı Kanunda yer alan bu düzenlemeye paralel
olarak uzman jandarmalar için de, bu tür suçların işlenmesi halinde “Silahlı
Kuvvetlerden çıkarma” cezasının uygulanması şeklinde düzenleme yapılmıştır.
Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmış ve yerine 2.12.1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun yürürlüğe konulmuştur. Bu nedenle,
Uzman Jandarma Kanununda Memurin Muhakematı Hakkında Kanundan bahsedilen
yerlerde gerekli düzenlemeler yapılarak, yürürlüğe giren yeni Kanunun adı
yazılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Uzman jandarmalar, mevcut düzenleme uyarınca
ancak, uzman jandarma okulunun bitirilmesini müteakip ihtisas eğitimine tâbi
tutulabilmektedir. Yapılan düzenleme ile uzman jandarma adaylarının da, gerek
görülmesi halinde ihtisas eğitimine tâbi tutulabilmesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 2. – Uzman jandarmalar, çavuş rütbesini taşıyan
asker kişidir. Asker kişi sayılmalarının sonucu olarak askerlerin tâbi olduğu
hükümlere tâbidirler. Türk Silahlı Kuvvetlerinin rütbe hiyerarşisi içerisinde,
er ve erbaşlardan daha üst rütbede bulundukları gibi; uzman erbaşların da üstü
durumundadırlar. Ancak, bu husus Kanunda açıkça ifade edilmediği için
uygulamada tereddütler yaşanmaktadır.
Bu sebeple, Kanunun 6 ncı maddesinde, uzman
jandarmaların, uzman erbaşların üstü olduğu hususu açıkça düzenlenmiştir.
1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun yeni baştan askerlik
cezasına ilişkin 38 inci maddesi 14.6.1989 tarihli ve 3574 sayılı Kanun ile
yürürlükten kaldırıldığından, uzman jandarmalar için de paralel bir düzenleme
yapılmıştır.
Memurin Muhakematı Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılarak, yerine 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun ihdas edildiğinden, maddede yeni kanunun adı
zikredilmiştir.
Madde 3. – 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125
inci maddesinde yer alan düzenlemeye paralel olarak 3466 sayılı Kanunun 16 ncı
maddesine (f) bendi eklenmiştir. Bu düzenlemeyle, ertelenmiş, para cezasına
veya tedbire çevrilmiş, affa uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlarla, Askerî Ceza Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında
belirtilen az vahim hali hariç basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas,
iftira gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan
veya istimal ve istihlak kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım
satımlara fesat karıştırma suçlarından hüküm giyen uzman jandarmaların
ilişiğinin kesileceği hüküm altına alınmıştır.
Madde 4. – Uzman jandarmaların astsubay olmaları için
gerekli olan en az bir yıl kıt’ada bekleme süresi üç yıla çıkarılmakta ve
astsubay adayı olabilmek için “Birinci Kademeli Çavuş” rütbesinde bulunmak
koşulu getirilmektedir.
“Uzman jandarma çavuşluk” bir rütbe “uzman jandarmalık”
ise bir statü olduğundan, madde metninde düzeltme yapılarak “uzman jandarma”
ifadesi kullanılmıştır.
Mevcut düzenlemede, astsubay nasbedilen uzman
jandarmaların, bu statüde geçen hizmet süreleri astbubaylık kıdemlerinden
sayılmaktadır. Ancak, söz konusu personelin, astsubaylık için gerekli bilgi ve
tecrübeye sahip olmadan, kısa sürede tecrübe birikimini gerektiren bir statüye
ulaşmaları, uygulamada sakıncalar yaratmaktadır. Yapılan düzenlemeyle, uzman
jandarmalıkta geçen sürelerin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son
verilmiştir.
Astsubaylıktan subaylığa geçen personelde olduğu gibi;
uzman jandarmalıktan astsubaylığa geçenlerin de, rütbelerinin gerektirdiği
sorumlulukları taşıyabilmeleri ve yetkileri kullanabilmeleri için sıralı
rütbelerin karşılığı görevlerde çalışarak üst rütbelere ulaşmaları, sakıncaları
ortadan kaldıracaktır. Yapılan düzenleme ile uzman jandarmalıkta geçen hizmet
sürelerinin astsubaylıktan sayılması uygulamasına son verilerek, amaca uygun
düzenleme yapılmıştır.
Maddede yapılan diğer bir düzenleme ile de; 926 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesi uyarınca subaylığa geçen astsubaylarda olduğu gibi,
astsubaylığa geçen uzman jandarmaların da, bulundukları derece ve kademeden
aylık almaya devam etmeleri sağlanmaktadır.
Madde 5. – 3466 sayılı Kanunla eklenen geçici madde
ile, getirilen yeni düzenleme nedeniyle uzman jandarmaların astsubaylığa geçme
başvuru hakkının kayba uğramaması için, her adaya toplam üç başvuru hakkı
tanınmaktadır.
Madde 6. – Yürürlük maddesidir.
Madde 7. – Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
İçişleri Komisyonu |
23.2.2001 |
|
|
Esas No. : 1/810 |
|
|
|
Karar No. : 17 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak 16.1.2001 tarihinde
Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza sunulan, “Uzman Jandarma Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 19.1.2001 tarihinde tali
komisyon olarak Millî Savunma Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuzun 22.2.2001 tarihli 8 inci
toplantısında İçişleri ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarı incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile
– Uzman Jandarma Kanununun uygulamasından kaynaklanan
sorunlar giderilmekte,
– Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde istihdam edilen
uzman jandarmaların uzmanlık seviyeleri yükseltilmekte,
– Personel sistemindeki çelişkiler giderilmekte,
sistemde uyum sağlanmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra
Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarının maddelerinin
görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının uzman jandarma adaylarının da uzman
jandarmalar gibi ihtisas eğitimine tabi tutulacağını öngören 1 inci maddesi;
bunların uzman erbaşların da üstü olduğunu hüküm altına alan 2 nci maddesi;
uzman jandarmalıktan çıkarılma suçlarını düzenleyen 3 üncü maddesi;
astsubaylığa geçişin koşullarını değiştiren 4 üncü maddesi; astsubaylığa
geçişte kazanılmış hakları korumaya çalışan 5 inci maddesi ve yürürlük ile
yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
|
Mehmet Pak |
Hasan Fehmi Konyalı |
Hasan Hüseyin Balak |
|
|
|
İstanbul |
Ordu |
Tokat |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Halil İbrahim Özsoy |
EyyüpSanay |
Hüsamettin Korkutata |
|
|
|
Afyon |
Ankara |
Bingöl |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Necmi Hoşver |
Cezmi Polat |
Hasan Akgün |
|
|
|
Bolu |
Erzurum |
Giresun |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
MustafaZorlu |
Yalçın Kaya |
AbdulkadirAksu |
|
|
|
Isparta |
İçel |
İstanbul |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Oğuz |
Kemal Vatan |
Ali Sezal |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa
Eren |
M. Cihan Yazar |
Zeki Eker |
|
|
|
Karabük |
Manisa |
Muş |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
UZMAN
JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 28.5.1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman
Jandarma Kanununun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 6. – Uzman jandarma adayları ve uzman
jandarmalar, ihtiyaca göre düzenlenecek kurslar ile ihtisas eğitimine tâbi
tutulabilir. Uzman jandarmalar, eğitim aldıkları ihtisas kollarında istihdam
edilebilir. Tâbi tutulacakları kurslar ile ihtisas eğitimlerinin süre ve şekli
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 2. – 3466 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 9. – Uzman jandarmalar çavuş rütbesini taşıyan
asker kişi sayılır. Bunlar, uzman erbaş, erbaş ve erlerin üstü olup, disiplin
ve cezaî müeyyideler ile yargılama usulü bakımından erbaşlarla aynı hükümlere
tâbi tutulur. Askerî öğrencilerle astlık ve üstlük münasebetleri yoktur.
Uzman jandarmalar, mülkî görevlerinin ifası sırasında
işledikleri suçlardan dolayı, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine tâbidir.”
MADDE 3. – 3466 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi
eklenmiştir.
“f) Ertelenmiş, para cezasına veya tedbire çevrilmiş, affa
uğramış olsa bile, Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, Askerî Ceza
Kanununun 131 inci maddesinin birinci fıkrasında belirtilen az vahim hali
hariç, basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, iftira gibi yüz kızartıcı
veya şeref ve haysiyet kırıcı nitelikteki suçlardan veya istimal ve istihlak
kaçakçılığı hariç kaçakçılık, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma
suçlarından hüküm giyenler.”
MADDE 4. – 3466 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin bir,
iki ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uzman jandarma birinci kademeli çavuş rütbesinde olan
ve üçüncü hizmet yılını tamamlamış, altıncı hizmet yılını bitirmemiş uzman
jandarmalar, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve bu Kanuna
ait Türk Silahlı Kuvvetleri Sınıf Okulları Yönetmeliği hükümleri uyarınca
aranılan şartları da haiz iseler, astsubay sınıf okullarında verilecek öğrenim
ve eğitimi müteakip astsubay nasbedilebilir.
Astsubay sınıf okullarına alınan uzman jandarmaların
sınıf okulundaki öğrenim ve eğitimlerinde, özlük hakları yönünden uzman
jandarmalık statüleri devam eder.
Bunlardan astsubay nasbedilenlerin, sadece muvazzaf
erbaş veya er olarak geçen askerlik hizmeti süreleri kıdemlerinden sayılır ve
nasıpları buna göre düzeltilir. Nasıp düzeltilmesinden dolayı maaş ve maaş
farkları ödenmez ve diğer özlük hakları verilmez. Ayrıca, derece ve kademesi,
astsubay çavuş rütbesinin birinci hizmet yılındaki derece ve kademesinden daha
üst derece ve kademesinde bulunanlar, halen bulundukları derece ve kademelerine
göre aylık almaya devam ederler. Bu şekilde astsubaylığa geçirilenler hakkında
926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun astsubaylarla ilgili
hükümleri uygulanır.”
MADDE 5. – 3466 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2. – Uzman jandarmaların, astsubaylığa
geçme şartlarının değiştirilmesi sebebiyle, astsubaylığa geçme başvurusu üçten
az olan ve 27 yaşından büyük olmayan uzman jandarmalara, bu Kanunun 18 inci
maddesinde belirtilen diğer şartları da taşımaları halinde, ek başvuru hakkı
tanınır. Bu şekilde tanınacak başvuru hakkı da dahil olmak üzere, bir adaya
tanınan toplam başvuru hakkı üçü geçemez.”
MADDE 6. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
UZMAN
JANDARMA KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi, Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı V. |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
Y. Okuyan |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|