Dönem : 21           Yasama Yılı : 4

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 789)

 

Endüstri Bölgeleri Kanunu Tasarısı ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Raporu (1/906)

 

                              

Not : Tasarı Başkanlıkça, Plan ve Bütçe ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

10.9.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-238/4188

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.8.2001 tarihinde kararlaştırılan “Endüstri Bölgeleri Kanunu Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Son yıllarda tüm dünyayı etkisi altına alan küreselleşme akımı, sermayenin dünyanın bütün bölgelerini rahatça dolaşmasını ve yatırımlarda kullanılmasını kolaylaştırmıştır. Zaten küreselleşme ve dünyayla entegrasyon düşüncelerinin asıl amaçlarından biri de budur.

Yabancı sermaye, fark gözetmeksizin kendisi için uygun ortam bulunan bütün ülkelere girmekte, bu ortam bozulduğunda ise çıkmaktadır. Yabancı sermayenin bir ülkeye girişi ülke ekonomisi için nasıl olumlu bir etki yapıyorsa, çıkışı da ülke ekonomisini o ölçüde olumsuz yönde etkilemektedir. Bu durum Türkiye’nin son yıllarda yaşadığı bütün ekonomik ve finansal krizlerde gözlemlenmektedir. Bu nedenle yabancı sermayenin ülkeye sağlıklı bir şekilde girmesi, üretime ve ekonomik yatırımlara yöneltilmesi için gerekli ortamın sağlanması, iyi işleyen bir ekonominin oluşturulması ve dünyada yaşanan ekonomik ve finansal krizlerden en az şekilde etkilenilmesi için zorunlu görülmektedir.

Diğer taraftan, ülkeye yabancı sermaye girişini artırmanın yanı sıra yatırım yapmak isteyen yerli girişimcilerin de özendirilmesi ve teşvik edilmesi, ülke ekonomisinin sağlıklı bir yapıya kavuşturulması için hayati önem arz etmektedir.

Yukarıda belirtilen amaçları gerçekleştirmek üzere yatırımların teşvik edilmesi ve yabancı sermaye girişinin artırılmasına yönelik endüstri bölgeleri oluşturulması amacıyla bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, Kanunun amaç ve kapsamı; globalleşen dünyada ülkeler arasında dolaşan sermayenin ülkemiz ekonomisine de katkı sağlayabilmesini teminen yatırımları teşvik etmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere endüstri bölgelerinin kurulması ve bu bölgelerde gerçekleştirilecek yatırımlara ilişkin izin ve teşviklerin düzenlenmesi olarak düzenlenmiştir.

Madde 2. – Madde ile, endüstri bölgeleri kurulacak alanları belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere, Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri, Sanayi ve Ticaret, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür, Turizm ve Çevre bakanlıkları müsteşarları, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine, Dış Ticaret ve Denizcilik Müsteşarları, Köy Hizmetleri Genel Müdürü ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu adı altında bir kurul oluşturulmaktadır.

Madde 3. – Madde ile, endüstri bölgelerinin kurulma prosedürü açıklanmaktadır. Buna göre, ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek amacıyla; Sanayi ve Ticaret Bakanlığının önerisi üzerine Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunca belirlenen yerlerde Bakanlar Kurulunca endüstri bölgeleri kurulabilmesi, endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararlarının Resmî Gazetede yayımlanması ve endüstri bölgesi olarak belirlenen arazilerin hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaması öngörülmektedir.

Ayrıca, endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinin, endüstri bölgesi olarak tespit edilen alanın sınırları içinde olan il valisinin başkanlığında ilgili belediye başkanı ve Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.

Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yatırımcılar başvurularını Sanayi ve Ticaret Bakanlığına yapacak, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bu başvuruları ilgili komisyona iletecek ve komisyonlar yatırım için gerekli olan izin, ruhsat ve benzeri işlemleri en geç 3 ay içerisinde sonuçlandıracaktır. Bu süre içerisinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca gerekli işlemler yapılmadığı takdirde, komisyon tarafından re’sen izin verilecektir. Ancak, işlemlerin başlatılması için, talepte bulunan kuruluş tarafından, yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının % 1’ini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarın, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı merkez saymanlık müdürlüğü hesabına endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde kullanılmak üzere katkı payı olarak yatırılması zorunluluğu getirilmektedir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde görev alan komisyon üyelerine, kamu iktisadî teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret ödenmesi hükme bağlanmaktadır.

Madde 4. – Madde ile, endüstri bölgelerinde yapılacak yatırımlarda uygulanacak teşvik tedbirleri düzenlenmektedir.

Madde 5. – Madde ile Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu ve komisyonların çalışması, endüstri bölgelerinin seçimi, yatırım izni verilmesi, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının bütçesine özel ödenek kaydedilen tutarların harcanma usul ve esasları ile Kanunun uygulanmasıyla ilgili diğer hususların Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenmesi öngörülmektedir.

Geçici Madde 1. – Madde ile, mevcut organize sanayi bölgelerinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, serbest bölgelerden ise Dış Ticaret Müsteşarlığınca uygun görülenlerin Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesine dönüştürülebilmesine imkân sağlanmaktadır.

Ayrıca, endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgesine dönüştürülmesi hükme bağlanmaktadır.

Madde 6. – Yürürlük maddesidir.

Madde 7. – Yürütme maddesidir.

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

 

 

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

28.12.2001

 

Esas No. : 1/906

 

 

Karar No. : 13

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Endüstri Bölgeleri Kanunu Tasarısı”nın Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri, Sanayi ve Ticaret, Kültür, Turizm ve Çevre Bakanlıkları ile Devlet Planlama, Hazine, Dış Ticaret ve Denizcilik Müsteşarlıkları ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcilerinin 23.11.2001 tarihinde katılmasıyla komisyonumuzda görüşülmesine başlanmıştır.

Kanun Tasarısının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde bir alt komisyonda incelenmesi karar altına alınmıştır. Alt komisyon kurularak çalışmalarına başlamış, 26.11.2001, 4.12.2001, 7.12.2001 ve 26.12.2001 tarihlerinde yaptığı toplantılardaki çalışmalarını bir rapor halinde komisyonumuza sunmuştur.

Komisyonumuz 27.12.2001 tarihinde yaptığı toplantıda alt komisyonun yaptığı çalışmalar doğrultusunda Tasarıyı görüşmeye başlamıştır.

Kanun Tasarısının  geneli üzerinde yapılan görüşmeler tamamlanmış, maddelerine geçilmesi oybirliği ile kararlaştırılmıştır.

Kanun Tasarısının başlığı, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 14 üncü maddesinde bir değişiklik yapılması nedeniyle buna uygun olarak “Endüstri Bölgeleri Kanunu ve 4562 Sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” olarak yeniden düzenlenmiştir.

Kanun Tasarısının 1 inci maddesinin birinci fıkrası; yurt dışında çalışan işçilerin tasarruflarını da kapsayacak şekilde değiştirilmiştir.

Kanun Tasarısının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde başvuruda bulunan kuruluşlardan kesilecek katkı payı % 1’den % 0.5’e indirilmiştir. Yine 3 üncü maddenin dördüncü fıkrasından  sonra gelmek üzere endüstri bölgelerinin tüzel kişiliğinin olamaması ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığının araziyi kendi adına tescil edememesi sebebiyle “Kamulaştırma Ödeneği Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Bütçesinden karşılanan endüstri bölgesi arazisi Hazine adına tapuda tescil edilir” şeklinde yeni bir fıkra eklenmiştir.

Ülkemizde uygulanan çevre, tarım arazileri, sağlık ve güvenlik mevzuatına göre, işletmeler kurulmadan önce çeşitli belge ve izinler almak mecburiyetindedir. Bu belge ve izinlerin verilmesi aşamasında; yatırım için istenen bilgi ve belgeler ile inceleme ve değerlendirme süreci çok büyük benzerlikler içermektedir. Hem çeşitli mevzuat ile istenen incelemelerin tam olarak yapılması, hem de emek, zaman ve para israfının önlenmesi amacıyla Tasarının 3 üncü maddesinin altıncı fıkrası “Endüstri Bölgelerinde yatırım yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler çevre, tarım arazileri, sağlık ve güvenlik ile ilgili mevzuatta yer alan bilgileri de içeren bir Etki Belirleme ve Değerlendirme Raporunu Sanayi ve Ticaret Bakanlığına sunarlar. Bu raporu incelemek ve değerlendirmek üzere Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye Bakanlık ve kuruluşlar ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Endüstri Bölgesinin bulunduğu yerin Belediyesinin yetkili temsilcilerinden oluşan bir inceleme değerlendirme komisyonu kurulur. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, raporun Bakanlığa ulaşmasından itibaren iki işgünü içerisinde inceleme değerlendirme komisyonu üyelerine ulaştırır. İnceleme değerlendirme komisyonu üyeleri en geç iki hafta içerisinde raporu değerlendirir, eksiklik tespit edilmiş ise bunların en geç bir ay içerisinde giderilmesi için yatırımcıya bildirilir. Yatırımcının eksiklikleri giderdiğini bildirmesinden sonra, inceleme değerlendirme komisyonu yatırımın kabulünü ya da reddini en geç on gün içerisinde oy çokluğu ile karara bağlar. Yatırım reddedilmiş ise yatırımcı tarafından Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılmış olan katkı payı iade edilir. Yatırım kabul edilmiş ise, çevre, sağlık, güvenlik mevzuatına göre işletmelerin alması gereken kurma izni, çevresel etkileri olumlu belgesi, gayri sıhhi müessese ruhsatı gibi işletmelerin kurulması için gerekli belgeler ilgili kuruluşları tarafından başkaca bir işleme gerek kalmaksızın tanzim edilerek en geç 15 gün içerisinde yatırımcıya iletilmek üzere Sanayi ve Ticaret Bakanlığına gönderilirler.” şeklinde değiştirilmiştir. Ayrıca maddeye bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Etki Belirleme ve Değerlendirme Raporlarında yer alacak hususlar, inceleme değerlendirme komisyonlarının çalışma usul ve esasları, hangi bakanlık ve kuruluşların yatırımın kabulü kararından sonra hangi belgeleri verecekleri yönetmelikle belirlenir.”

Kanun Tasarısının 4 üncü maddesinin ilk fıkrasının birinci cümlesindeki “200” sayısı, ilk defa sigortalı olacakların bu kanundan yararlanacak kuruluşları çok fazla sınırladığından; “100” olarak, yine son fıkrasındaki “15 trilyon” aynı gerekçe ile “10 trilyon” olarak değiştirilmiştir.

Kanun Tasarısının 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının son cümlesi; Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanan endüstri bölgesi arazisinin Hazine adına tescil edilmesi mecburiyetinden dolayı “Bu şekilde kamulaştırılan taşınmaz malların kamulaştırma bedelleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanmış ise, bu taşınmaz mallar üzerinde sözleşmesinde belirtilen süre kadar yatırımcılar lehine bedeli karşılığında, kamulaştırma bedeli yatırımcılar tarafından karşılanmış ise, yatırımcılar lehine bedelsiz olarak irtifak hakkı tesis edilebilir. İrtifak haklarına ilişkin tüm işlemler Maliye Bakanlığınca yapılır” şeklinde değiştirilmiştir.

Kanun Tasarısının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısına, OSBkurucusu kurum ve kuruluşların malî yetersizlikleri çerçevesinde ve OSB projelerinin gerçekleştirilmesi için, projenin bir bütün olarak ele alınması ve genel idare giderlerinin de kredi kapsamına alınması gerektiğinden 6 ncı madde olarak; 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesine “tutarı” kelimesinden sonra gelmek üzere “ve genel idare giderleri” ibaresi ilave edilmiştir.

Kanun Tasarısının geçici 1 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarının sonunda yer alan “bölgesine dönüştürülebilir ve” ibarelerinin “bölgesi olarak ilan edilebilir” şeklinde değiştirilmesi ve serbest bölgelerle ilgili ibarelerin metinden çıkarılması, üçüncü fıkra olarak endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi bölgeleri mevcut organları vasıtasıyla sevk ve idare edilir. Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı gerçekleştiren yatırımcılar yine bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar”, ibaresi, bu bölgelerin tüzel kişilikleri, organları ve idare yapılarının değişmesini önlemek için ilave edilmiştir.

Kanun tasarısının 6 ncı maddesi 7 nci madde olarak, 7 nci maddesi 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

                       

Başkan

Başkanvekili

Üye

 

 

Hasan Kaya

Miraç Akdoğan

Saffet Kaya

 

Konya

Malatya

Ardahan

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

Üye

 

Cengiz Altınkaya

Halit Dikmen

İlhan Aytekin

 

Aydın

Aydın

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Aydın Gökmen

İlyas Yılmazyıldız

Kenan Sönmez

 

Balıkesir

Balıkesir

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Karagöz

Abdülsamet Turgut

Akif Serin

 

Çankırı

Diyarbakır

İçel

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Haykır

Ahmet Arkan

Cumali Durmuş

 

Kırşehir

Kocaeli

Kocaeli

 

Üye

Üye

Üye

 

Özkan Öksüz

Eyüp Doğanlar

Mükerrem Levent

 

Konya

Niğde

Niğde

 

 

Üye

 

 

 

Şükrü Ünal

 

 

 

Osmaniye

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNU TASARISI

 

 

 

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1. – Bu Kanunun amacı, yatırımları teşvik etmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere endüstri bölgelerinin kurulması, yönetim ve işletilmesine ilişkin esasları düzenlemektir.

Bu Kanun, Endüstri Bölgeleri  Koordinasyon Kurulunun oluşumu, endüstri bölgelerinin kurulmasını ve bu bölgelerde gerçekleştirilecek yatırımlara ilişkin izin ve teşvikleri kapsar.

 

 

 

Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu

MADDE 2. – Endüstri bölgeleri kurulacak alanları belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında, Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri, Sanayi, Ticaret, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür, Turizm ve Çevre  Bakanlıkları Müsteşarları, Devlet Planlama Teşkilâtı, Hazine, Dış Ticaret ve Denizcilik Müsteşarları, Köy Hizmetleri Genel Müdürü ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.

Kurul, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerine başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya davet eder. Kurulun sekretarya hizmetleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülür.

Endüstri bölgeleri

MADDE 3. – Ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek ve yabancı sermaye girişini artırmak amacıyla; Sanayi ve Ticaret Bakanlığının önerisi üzerine Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunca belirlenen yerlerde, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgeleri kurulabilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararları Resmî Gazetede yayımlanır. Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, endüstri bölgesi olarak tespit edilen alanın sınırları içinde olan il valisinin başkanlığında, ilgili belediye başkanı ve Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından yürütülür.

Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yerli veya yabancı gerçek ve tüzel kişiler Sanayi ve Ticaret Bakanlığına başvurur. Başvuruda bulunan kuruluşun, yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının % 1’ini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı merkez saymanlık müdürlüğü hesabına endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde kullanılmak üzere katkı payı olarak yatırması zorunludur. Yatırılan bu tutarlar Maliye Bakanlığınca  bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Bakanlık bütçesinde açılacak tertiplere özel ödenek kaydedilir.

Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli arazi temini ve alt yapı ile ilgili giderler Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulacak ödenek ile bu madde hükmüne göre kaydedilecek özel ödenekten karşılanır. Kaydedilen özel ödeneklerden yılı içerisinde kullanılmayan tutarlar, Maliye Bakanlığınca Sanayi ve Ticaret Bakanlığının ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve ödenek kaydedilir.

Bu Kanun kapsamında yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yerli veya yabancı gerçek ve tüzel kişilerin taleplerini ilgili komisyona iletir. Komisyonlar yatırım için gerekli olan izin, ruhsat ve benzeri işlemleri en geç 3 ay içerisinde sonuçlandırır. Bu süre içerisinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca gerekli işlemler yapılmadığı takdirde, komisyon tarafından re’sen izin verilir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde görev alan komisyon üyelerine, kamu iktisadî teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret ödenir. Bu ödemeler Sanayi ve Ticaret Bakanlığının bütçesinden karşılanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teşvik tedbirleri

MADDE 4. – Endüstri bölgelerinde işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu bölgedeki iş yerlerinde ilk defa sigortalı olarak fiilen ve sürekli 200 veya daha fazla işçi çalıştırmaları şartıyla, münhasıran bu işyerlerinden elde ettikleri kazançları, işe başlama tarihinden itibaren yatırım dönemi dahil 5 vergilendirme dönemi gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır. Bu kazançlar hakkında, 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 25 inci maddesinin ikinci fıkrası ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin (6) numaralı bendinin (b) alt bendi hükümleri uygulanmaz.

31.12.2005 tarihine kadar uygulanmak üzere; endüstri bölgelerinde işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu bölgedeki işyerlerinde çalıştırdıkları işçilerin ücretlerinden kesilen ve beyan edilerek tahakkuk ettirilen gelir ve damga vergileri, beyanname verme süresini izleyen ikinci yılın aynı döneminde ödenir.

Endüstri bölgeleri içinde kalan özel mülkiyet konusu arazi ve arsaların yatırım faaliyetlerine tahsisi amacıyla, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi hükümlerine göre acele kamulaştırma yapılabilir. Bu bölgelerdeki taşınmazlar yatırımcılara 99 yıla kadar irtifak hakkı tesis edilmek suretiyle kullandırılabilir.

Bu maddede öngörülen teşvik tedbirleri, endüstri bölgelerinde yeni makine ve teçhizat kullanmak suretiyle kurulan ve yatırım tutarı asgarî 15 trilyon Türk lirası olan yatırımlara uygulanır.

 

 

 

 

 

 

 

Yönetmelik

MADDE 5. – Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu ve komisyonların çalışmaları, endüstri bölgelerinin seçimi, yatırım izninin verilmesi, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesine özel ödenek kaydedilen tutarların harcama usul ve esasları ile bu Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

 

 

 

 

 

 

GEÇİCİ MADDE 1. – 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ve 3218 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan mevcut organize sanayi bölgelerinden Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, serbest bölgelerden Dış Ticaret Müsteşarlığınca uygun görülenler Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesine dönüştürülebilir.

Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi bölgeleri bu madde uyarınca endüstri bölgesine dönüştürülür.

 

 

 

 

 

 

Yürürlük

MADDE 6. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 7. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Bülent Ecevit

         Başbakan

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

D. Bahçeli H. H. Özkan                M. Yılmaz

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

K. Derviş Prof. Dr. T. Toskay            M. Keçeciler

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel F. Bal              N. Arseven

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

M. Yılmaz Prof. Dr. R. Mirzaoğlu Dr. Y. Karakoyunlu

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

H. Gemici Prof. Dr. Ş.Üşenmez E. S. Gaydalı

Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

Prof. Dr. Ş. S. Gürel Prof. Dr. A. Çay             R. Önal

Adalet Bakanı Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı

Prof. Dr. H. S. Türk                     S. Çakmakoğlu R. K. Yücelen

           Dışişleri Bakanı         Maliye Bakanı Millî Eğitim Bakanı

İ. Cem S. Oral      M. Bostancıoğlu

Bayındırlık ve İskân Bakanı  Sağlık Bakanı     Ulaştırma Bakanı

K. Aydın Doç. Dr. O. Durmuş     O. Vural

Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı Sanayi ve Ticaret Bakanı

Prof. Dr. H. Y. Gökalp Y. Okuyan       A. K. Tanrıkulu

En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür Bakanı         Turizm Bakanı

Z. Çakan M. İ. Talay                 M. Taşar

Orman Bakanı                                           Çevre Bakanı

Prof. Dr. N. Çağan                                     F. Aytekin
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR,  BİLGİ  VE  TEKNOLOJİ  KO-MİSYONUNUN  KABUL  ETTİĞİ  METİN

ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNU TASARISI

(ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNU VE ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TASARISI)

Amaç ve kapsam

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, yatırımları teşvik etmek, yurtdışında çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma yönlendirmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere endüstri bölgelerinin kurulması, yönetim ve işletilmesine ilişkin esasları düzenlemektir.

Bu Kanun, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun oluşumunu, endüstri bölgelerinin kurulmasını ve bu bölgelerde gerçekleştirilecek yatırımlara ilişkin izin ve teşvikleri kapsar.

Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu

MADDE 2. - Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Endüstri bölgeleri

MADDE 3. - Ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek ve yabancı sermaye girişini artırmak amacıyla; Sanayi ve TicaretBakanlığının önerisi üzerine Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunca belirlenen yerlerde, BakanlarKurulunca endüstri bölgeleri kurulabilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin BakanlarKurulu kararları Resmî Gazetede yayımlanır. Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, endüstri bölgesi olarak tespit edilen alanın sınırları içinde olan il valisinin başkanlığında, ilgili belediye başkanı ve Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından yürütülür.

Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yerli veya yabancı gerçek ve tüzel kişiler Sanayi ve Ticaret Bakanlığına başvurur. Başvuruda bulunan kuruluşun, yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının % 5’ini geçmemek üzere BakanlarKurulunca belirlenecek tutarı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde kullanılmak üzere katkı payı olarak yatırması zorunludur. Yatırılan bu tutarlar Maliye Bakanlığınca bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Bakanlık bütçesinde açılacak tertiplere özel ödenek kaydedilir.

Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli arazi temini ve alt yapı ile ilgili giderler Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulacak ödenek ile bu madde hükmüne göre kaydedilecek özel ödenekten karşılanır. Kaydedilen özel ödeneklerden yılı içerisinde kullanılmayan tutarlar, Maliye Bakanlığınca Sanayi ve Ticaret Bakanlığının ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve ödenek kaydedilir.

Kamulaştırma ödeneği Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanan endüstri bölgesi arazisi Hazine adına tapuda tescil edilir.

Bu Kanun kapsamında yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.

Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler, çevre, tarım arazileri, sağlık ve güvenlik ile ilgili mevzuatta yer alan bilgileri de içeren bir Etki Belirleme ve Değerlendirme Raporunu, Sanayi ve Ticaret Bakanlığına sunarlar. Bu raporu incelemek ve değerlendirmek üzere Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve kuruluşlar ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Endüstri Bölgesinin bulunduğu yerin belediyesinin yetkili temsilcilerinden oluşan bir inceleme değerlendirme komisyonu kurulur. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, raporun Bakanlığa ulaşmasından itibaren iki işgünü içerisinde inceleme değerlendirme komisyonu üyelerine ulaştırır. İnceleme değerlendirme komisyonu üyeleri en geç iki hafta içerisinde raporu değerlendirir, eksiklik tespit edilmiş ise bunların en geç bir ay içerisinde giderilmesi için yatırımcıya bildirilir. Yatırımcının eksiklikleri giderdiğini bildirmesinden sonra, inceleme değerlendirme komisyonu, yatırımın kabulünü ya da reddini en geç on gün içerisinde oy çokluğu ile karara bağlar. Yatırım reddedilmiş ise yatırımcı tarafından Sanayi ve TicaretBakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılmış olan katkı payı iade edilir. Yatırım kabul edilmiş ise, çevre, sağlık, güvenlik mevzuatına göre işletmelerin alması gereken kurma izni, çevresel etkileri olumlu belgesi, gayri sıhhî müessese ruhsatı gibi, işletmelerin kurulması için gerekli belgeler, ilgili kuruluşları tarafından başkaca bir işleme gerek kalmaksızın tanzim edilerek en geç 15 gün içerisinde yatırımcıya iletilmek üzere Sanayi ve Ticaret Bakanlığına gönderilirler.

Etki Belirleme ve Değerlendirme Raporlarında yer alacak hususlar, inceleme değerlendirme komisyonlarının çalışma usul ve esasları, hangi Bakanlık ve kuruluşların yatırımın kabulü kararından sonra hangi belgeleri verecekleri yönetmelikle belirlenir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde görev alan komisyon üyelerine, kamu iktisadî teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret ödenir. Bu ödemeler Sanayi ve Ticaret Bakanlığının bütçesinden karşılanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz.

Teşvik tedbirleri

MADDE 4. - Endüstri bölgelerinde işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu bölgedeki işyerlerinde ilk defa sigortalı olarak fiilen ve sürekli 100 veya daha fazla işçi çalıştırmaları şartıyla, münhasıran bu işyerlerinden elde ettikleri kazançları, işe başlama tarihinden itibaren yatırım dönemi dahil 5 vergilendirme dönemi, gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır. Bu kazançlar hakkında, 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 25 inci maddesinin ikinci fıkrası ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin (6) numaralı bendinin (b) alt bendi hükümleri uygulanmaz.

31.12.2005 tarihine kadar uygulanmak üzere; endüstri bölgelerinde işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu bölgedeki işyerlerinde çalıştırdıkları işçilerin ücretlerinden kesilen ve beyan edilerek tahakkuk ettirilen gelir ve damga vergileri, beyanname verme süresini izleyen ikinci yılın aynı döneminde ödenir.

Endüstri bölgeleri içinde kalan özel mülkiyet konusu arazi ve arsaların yatırım faaliyetlerine tahsisi amacıyla, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi hükümlerine göre acele kamulaştırma yapılabilir. Bu şekilde kamulaştırılan taşınmaz mallar, tapuda Hazine adına tescil edilir. Kamulaştırılan bu taşınmaz malların kamulaştırma bedelleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanmış ise, bu taşınmaz mallar üzerinde sözleşmesinde belirtilen süre kadar yatırımcılar lehine bedeli karşılığında, kamulaştırma bedeli yatırımcılar tarafından karşılanmış ise yatırımcılar lehine bedelsiz olarak irtifak hakkı tesis edilebilir. İrtifak haklarına ilişkin tüm işlemler Maliye Bakanlığınca yapılır.

Bu maddede öngörülen teşvik tedbirleri, endüstri bölgelerinde yeni makine ve teçhizat kullanmak suretiyle kurulan ve yatırım tutarı asgari 10 trilyon Türk lirası olan yatırımlara uygulanır.

Yönetmelik

MADDE5. – Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE6. – 12.4.2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesine “tutarı” kelimesinden sonra gelmek üzere “ve genel idare giderleri” ibaresi eklenmiştir.

GEÇİCİMADDE1. – 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan mevcut organize sanayi bölgelerinden Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca uygun görülenler, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi bölgeleri bu madde uyarınca endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi bölgeleri mevcut organları vasıtasıyla sevk ve idare edilir. Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı gerçekleştiren yatırımcılar yine bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.

Yürürlük

MADDE7. – Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca 7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE8. – Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca 8 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.