Dönem : 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 732)
Yapı Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu (1/883)
NOT : Tasarı, Başkanlıkça Adalet; İçişleri ve Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
22.6.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-204/3065 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.6.2001 tarihinde kararlaştırılan
“Yapı Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Yeryüzünün en aktif
deprem kuşaklarında birisinin içerisinde bulunan, topraklarının % 96’sı farklı
oranlarda deprem tehlikesine sahip olan ve nüfusunun % 98’i bu bölgelerde
yaşayan ülkemizde, uzun yıllardır yürürlükte olan imar ve afetler mevzuatındaki
çeşitli hükümlere rağmen uygulamada etkili bir yapı denetiminin sağlanamadığı
açık bir gerçektir. Ülkemizde son 20 yıl içerisinde meydana gelen depremlerden
sonra bu durumun olumsuz sonuçları açıklıkla görülmüş olmasına karşın, bugüne
kadar yapı denetimi konusunda olumlu bir gelişme sağlanamamış, aksine hızlı
nüfus artışı ve göçler, denetimsiz şehirleşme ve sanayileşme, yoğun kaçak
yapılaşma ve sık sık başvurulan imar afları ülkemizdeki deprem ve diğer afet
risklerini her geçen gün daha da artırmıştır.
17 Ağustos ve 12 Kasım
1999 tarihlerinde yaşanan depremler sonrasında meydana gelen can ve mal
kayıpları, denetimsiz yerleşme ve yapılaşmaların yol açabilecekleri zararları
bütün açıklığı ile yeniden gözler önüne sermiştir.
Ülkemizde yerleşme ve
yapılaşmalara, 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri ile
getirilen denetime ilgili idarelerce uyulmadığı, yapılan araştırmalarda, proje
denetimi aşamasında dahi projelerin % 91’inde tasarım, hesap ve çizim hataları
olduğu, uygulamanın ise hiç denetlenmediği ve şantiyelerin % 90’ında yönetmelik
ve standartlara aykırı beton döküldüğü ve beton mukavemet değerlerinin
projesinde öngörülenden ortalama olarak % 40 daha az olduğu tespit edilmiştir.
Bu araştırmalar ve
yaşanan son depremler, 3194 sayılı Kanunda yapım işlerinde rol alan teknik
uygulama sorumlusunun (fenni mesul); yapı projelerini ve uygulamalarını
denetlemekle sorumlu olan belediyeler ve valiliklerin; uygulamayı hiç denetleyemediklerini
bütün çıplaklığı ile ortaya koymuştur.
Ülkemizdeki yapı denetim
sistemi ve yapım aşamasında görev alan fenni mesullerin sorumluluklarını
yeniden düzenlemek ve kâğıt üzerinde denetlenmiş gibi görülen, ancak hemen
hemen hiç denetlenmeyen yapıların teknik uygulama sorumlusu fenni mesullere
verilecek cezalar ile ilgili yeni bir kanunî düzenleme getirmek zorunlu
olmuştur. Bu amaçla; 3.2.2000 tarihli ve 595 sayılı Yapı Denetimi Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname yürürlüğe konulmuş, ancak, mezkûr Kanun Hükmünde
Kararname Anayasa Mahkemesince 24.5.2001 tarihli ve E.2001/35, K.2001/90 sayılı
Kararıyla iptal edilerek yürürlüğü durdurulmuş ve yapı denetimi konusunda
mevzuatımızda bir boşluk meydana gelmiştir.
Bu boşluğu doldurmak
amacıyla, sağlam yapılar yaparak muhtemel afetlerde can ve mal güvenliğini
sağlamak, yapıların; imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına ve
standartlara uygun, kaliteli yapılması için denetimine ilişkin usul ve esasları
düzenlemek üzere bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile;
Kanunun amacının; yapıda can ve mal güvenliğini teminen yapıların imar planına,
fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun kalitede yapılması için yapı denetimine
ilişkin usul ve esasların düzenlenmesi olduğu belirtilmektedir.
Kanun, inşa edilecek tüm
yapıların denetimini kapsamakla beraber kamu kurum ve kuruluşlarının
yapacakları veya yaptıracakları yapılar ile ruhsata tabi olmayan yapılar
Kanunun kapsamına alınmamıştır.
Ayrıca, uygulamada
kolaylık sağlamak ve yanlış yorumlara yol açmamak için, Kanunda yer alan
kavramlar, bu Kanunun uygulanmasına mahsus olmak üzere tanımlanmıştır.
Madde 2. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşları imar mevzuatında yer alan fenni mesulün yerine ikame
edilmekte, Kanun kapsamındaki yapıların bu kuruluşların denetimi altında inşa
edilmesi zorunluluğu getirilmekte, yapı denetim kuruluşunun hizmeti
gerçekleştirebilmesi için yapı sahibi veya vekili ile hizmet sözleşmesi
akdetmesi gerektiği, denetimin objektif bir şekilde gerçekleştirilmesi için
yapı sahibinin müteahhidi hiçbir şekilde vekil tayin edemeyeceği belirtilmekte
ve yapı denetim kuruluşlarının görevleri açıklanmaktadır. Yapı denetim
kuruluşunda görev alacak imza yetkisine sahip mimar ve mühendisler, yardımcı
kontrol elemanları ile laboratuvar görevlilerinin belirli bir vasıfta ve
tecrübeye sahip olmaları öngörüldüğünden, bunlarda aranacak niteliklerin neler
olacağı ve kuruluşun çalışma usul ve esaslarının hazırlanacak yönetmelikle
düzenleneceği belirtilmektedir.
Madde 3. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşlarının yapı sahibi ile ilgili idareye karşı
sorumlulukları, sorumluluğun kapsamı ile sorumlu olacakları durumlar
düzenlenmekte ve sorumluluklara ilişkin zamanaşımı süreleri belirlenmektedir.
Ayrıca, denetimin sağlıklı bir şekilde yapılmasını teminen bu kuruluşlar ile
imza yetkisine sahip denetçi mimar ve mühendislerin yapamayacakları işler
açıklanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşlarının faaliyet gösterebilmeleri için izin verecek yapı
denetim komisyonunun kimlerden oluşturulacağı ve görevleri belirtilmekte, bu
komisyonun çalışma usul ve esasları yönetmelikle düzenleneceği hükme
bağlanmaktadır.
Madde 5. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşu ile mal sahibi arasında düzenlenecek sözleşmede hangi
hususların yer alacağı, yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedeli ile
bu bedelin hangi kriterlere göre belirleneceği açıklanmakta, yapı denetimi
hizmet sözleşmesi ve hizmet bedellerinin ödenme esaslarının, Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenleneceği öngörülmektedir.
Madde 6. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşu ile mimar ve mühendislerinin herhangi birinin görevden
ayrılması veya herhangi bir sebeple yapı ile ilişkilerinin kesilmesi halinde
yapı denetim kuruluşlarınca yapılması gereken işlemler hükme bağlanmaktadır.
Madde 7. – Madde ile,
yapı denetim kuruluşlarının ve bu kuruluşların mimar ve mühendislerinin,
sicillerinin kimler tarafından tutulacağı ve hangi kurumlara gönderileceği
belirtilmekte, bu Kanun uyarınca denetlenerek inşa edilen yapılar için ilgili
idarelere bu özelliklerinin belirtilmesine imkânverecek bir sertifika verilmesi
düzenlenmekte ve sicillerin tutulması ve yapılara sertifika verilmesine dair
usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceği öngörülmektedir.
Madde 8. – Madde ile,
Kanunda öngörülen esaslara uymayan denetim kuruluşlarının faaliyetlerinin hangi
hallerde geçici olarak durdurulacağı ya da izin belgesinin iptal edileceği
hususları düzenlenmektedir.
Madde 9. – Madde ile,
Kanun hükümlerinin uygulanması sırasında görevlerini ihmal eden veya kötüye
kullanan mimar ve mühendisler ile deneyleri yapan laboratuvar görevlileri, ceza
hukuku açısından Devlet memuru sayılmakta ve izin belgesinin sahte belgelere
istinaden alınması halinde ne gibi işlemler yapılacağı düzenlenmektedir.
Ayrıca, Kanuna aykırı fiillerinden dolayı verilecek hapis cezalarının paraya
çevrilemeyeceği ve tecil edilemeyeceği de hükme bağlanmaktadır.
Madde 10. – Madde ile,
Bakanlığın, bu Kanun hükümlerine göre yapı denetim kuruluşlarını doğrudan
denetleme yetkisine sahip olduğu düzenlenmektedir.
Madde 11. – Madde ile, bu
Kanunun öngördüğü idarî düzenlemelerin ülke düzeyinde kısa sürede
gerçekleştirilmesinin zorluğu nedeniyle, doğal afet riski yüksek ve hızlı
şehirleşmenin etkisi altındaki illerden başlayarak, uygulamanın
yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır.
Madde 12. – Madde ile, bu
Kanunda yer almayan hususlarda 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili
yönetmeliklerinin uygulanacağı belirtilmekte ve bu Kanuna göre düzenlenecek
yönetmeliklerin hangi tarihe kadar hazırlanacağı açıklanmaktadır.
Madde 13. – Madde ile,
595 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Anayasa Mahkemesi Kararı ile iptal
edilmesi ve yürürlüğünün durdurulmasına karar verilmesi nedeni ile adı geçen
Kanun Hükmünde Kararnamenin tamamlayıcısı olan 601 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile getirilen düzenlemeler yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde 1. – Madde
ile, daha önce verilmiş yapı denetim izin belgelerinin belirli bir süre geçerli
olacağı, bu süre içerisinde bu Kanun hükümlerine uygun olarak yenilenmeyen izin
belgelerinin geçersiz olacağı öngörülmüştür.
Geçici Madde 2. – Madde
ile, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce yapı ruhsatı almış yapıların,
ruhsat aldıkları tarihteki usul ve esaslara göre inşaatların devam
ettirilmesine imkân sağlanmaktadır.
Geçici Madde 3. – Madde
ile, 595 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yapı
denetim kuruluşlarınca yaptırılmış olan malî sorumluluk sigorta bedellerinin
hak sahiplerine iade edilmesi öngörülmektedir.
Madde 14. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 15. – Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve |
27.6.2001 |
|
|
Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/883 |
|
|
|
Karar No.: 46 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca hazırlanan, Başbakanlıkça 22.6.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve aynı tarihte Başkanlıkça tali komisyon olarak
Adalet ve İçişleri komisyonlarına, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilen 1/883 esas numaralı “Yapı Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı”
Komisyonumuzun 27.6.2001 tarihli 21 inci birleşiminde Hükümeti temsilen
Bayındırlık ve İskân Bakanı Koray Aydın, Bayındırlık ve İskân, İçişleri, Adalet
ve Maliye Bakanlıkları, Hazine Müsteşarlığı ile ilgili meslek teşekküllerinin
temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
Yeryüzünün en aktif
deprem kuşaklarından birisi içerisinde bulunan; topraklarının % 96’sı farklı
oranlarda deprem tehlikesine sahip olan ve nüfusunun % 98’i bu bölgelerde
yaşayan ülkemizde; uzun yıllardır yürürlükte olan imar ve afet mevzuatındaki
çeşitli hükümlere rağmen uygulamada etkili bir yapı denetiminin sağlanamadığı,
Özellikle 17 Ağustos ve
12 Kasım 1999 tarihlerinde yaşanan depremler sonrasında meydana gelen can ve
mal kayıplarının, denetimsiz yerleşme ve yapılaşmaların yol açabilecekleri
zararları bütün açıklığı ve ağır bir fatura ile gözler önüne serdiği,
Ülkemizde yerleşme ve
yapılaşmalara, 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri ile
getirilen denetime ilgili idarelerce uyulmadığı, yapılan araştırmalarda; proje
denetimi aşamasında dahi projelerin % 91’inde tasarım, hesap ve çizim
hatalarının olduğu, uygulamanın ise hiç denetlenmediği ve şantiyelerin %
90’ında yönetmelik ve standartlara aykırı beton döküldüğü ve beton mukavemet
değerlerinin projesinde öngörülenden ortalama olarak % 40 daha az olduğunun tespit
edildiği,
Ülkemizdeki yapı denetim
sistemi ve yapım aşamasında görev alan fenni mesullerin sorumluluklarını
yeniden düzenlemek ve kâğıt üzerinde denetlenmiş gibi görülen, ancak hemen
hemen hiç denetlenmeyen yapıların teknik uygulama sorumlusu fenni mesullere
verilecek cezalar ile ilgili yeni bir yasal düzenleme getirmenin zorunlu
olduğu, bu amaçla; 3.2.2000 tarihli ve 595 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe konulduğu, ancak, sözkonusu Kanun Hükmünde
Kararnamenin Anayasa Mahkemesince 24.5.2001 tarihli ve E.2001/35, K.2001/90
sayılı kararıyla iptal edilerek yürürlüğünün durdurulduğu ve yapı denetimi
konusunda mevzuatımızda bir boşluk meydana geldiği,
Meydana gelen yasal
boşluğu doldurmak amacıyla, sağlam yapılar yaparak muhtemel afetlerde can ve
mal güvenliğini sağlamak, yapıların; imar planına, fen, sanat ve sağlık
kurallarına ve standartlara uygun, kaliteli yapılması için denetimine ilişkin
usul ve esasları düzenlemek üzere bu Tasarının hazırlandığı,
Tasarının hazırlanmasında
3194 sayılı İmar Kanunundaki fenni mesuller yerine aynı görevi yürütmek üzere
yapı denetim kuruluşları ile yapıların güvenli yapılmasının amaçlandığı,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında;Hükümet adına Bayındırlık ve İskân Bakanı Koray
Aydın tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda, özellikle Anayasa
Mahkemesince iptal edilen 595 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile görüşülmekte
olan “Yapı Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı” arasındaki farklılıkları belirtmek
amacıyla aynen;
“- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da tek katlı ve yapı inşaatı alanı 180 m2’yi geçmeyen
müstakil yapılar KHK kapsamı dışındayken, Yapı Denetimi Hakkında Kanun
Tasarısında bu istisna kaldırılmıştır.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da İl ve İlçe Yapı Denetim Komisyonları varken Kanun
Tasarısında bu komisyonlar kaldırılmıştır.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da yapı denetim ücretleri, yapı yaklaşık maliyetinin %
4’ü ila, % 8’i arasında belirlenirken, Tasarıda denetim ücreti yapı yaklaşık
maliyetinin % 3’ü olarak belirlenmiş ve yapım süresi 2 yılı aşan yapılarda bu
oranın her 6 ay için % 10 artırılması, 2 yıldan kısa sürede bitecek yapılar
için de her 6 ay için % 5 azaltılması esası getirilmiştir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da Zorunlu Malî Sorumluluk Sigortası varken, Tasarıda
Zorunlu Malî Sorumluluk Sigortası kaldırılmıştır. Ödenmiş primler hak
sahiplerine iade edilecektir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da uzman mimar ve uzman mühendis kavramı varken ve ilgili
meslek odalarından uzmanlık belgelerinin alınması zorunluluğu getirilirken,
Tasarıda bu kavram yerine Denetçi Mimar ve Mühendisler getirilmiş olup, nitelik
ve deneyimlerinin neler olacağı yönetmeliğe bırakılmıştır. Uzman mühendis ve
mimar olma koşullarını belirleyen 601
sayılı KHK yürürlükten kaldırılmıştır.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da pilot uygulama olarak 27 il seçilmişken, Tasarıda
uygulama yapılacak il sayısı 19’a indirilmiştir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da yapı denetim kuruluşlarının sermayelerinin en az %
51’inin uzman mühendis veya uzman mimarlara ait olması hükme bağlanmışken,
Tasarıda kuruluşların sermayelerinin nama yazılı olması ve tamamının denetçi
mühendis veya mimarlara ait olması esası getirilmiştir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da yalnızca Yapı Denetim Kuruluşları ile bu kuruluşların
uzman mühendis ve mimarlarına kusursuz sorumluluk getirilmiş, proje müellifi ve
yapı müteahhidine ise, kusurlarının kanıtlanması halinde rucu edilebileceği ve
yapının taşıyıcı sistemi için sorumluluk süresinin 10 yıl olacağı hükme
bağlanmışken, Tasarıda yapı denetim kuruluşları, denetçi mimar veya
mehündisleri ile proje müellifleri, laboratuvar görevlileri ve yapı müteahhitlerine,
kusurları oranında sorumluluk getirilmiş, yapının taşıyıcı sistemi için
sorumluluk süresi on beş yıla çıkarılmıştır.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da yapı müteahhidine mühendis veya mimar olmak kaydıyla
şantiye şefi çalıştırma yükümlülüğü geliştirilmişken, Tasarıda şantiye şefi
çalıştırma yükümlülüğü, İmar Kanunu ile uyumlu olması için kaldırılmıştır.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da yapı ruhsatı alınması sırasında; yapı sahibi ile yapı
müteahhidi, yapı müteahhidi ile şantiye şefi, yapı denetim kuruluşu ile yapı
sahibi arasındaki 3 adet sözleşme, malî sorumluluk sigorta poliçesi ve
primlerinin ödendiğine dair belgeler istenirken, Yapı Denetimi Hakkında Kanun
Tasarısında Malî Sorumluluk Sigortasının da kaldırılması sonucu, ruhsat
aşamasında, yalnızca yapı sahibi ile yapı müteahhidi arasındaki sözleşme ve
yapı denetim kuruluşunun taahhütnamesi gibi az sayıda belge istenmektedir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da KHK ile ceza hükümleri düzenlemek mümkün olmadığı
için, cezaî hükümler bulunmazken, Tasarıda yapı denetim kuruluşlarının mimar ve
mühendisleri ile deney yapan laboratuvar görevlilerine ağır cezaî hükümler
getirilmiştir.
- 595 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında KHK’da Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği ve Sigorta Uygulama
Talimatı varken, Tasarıda
1. Yapı denetim kuruluşu
ve laboratuvarların çalışma usul ve esasları,
2. Yapı denetim
komisyonununun çalışma usul ve esasları,
3. Yapı denetim hizmet
sözleşmesi ve hizmet bedellerinin ödeme esasları,
4. Siciller ile sicil
raporlarının tutulması ve yapılara sertifika verilmesine dair usul ve esaslara
ilişkin konuların yönetmelikle düzenlenmesi esası getirilmiştir.”
Şeklinde ifadelere yer
verilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelere müteakiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Yapılan görüşmeler
sonucunda;
Tasarının 1 inci maddesi;
Yapı maliyeti tanımında,
karkas kısım ile taşıyıcı kısım tanımlamasında bina içi ve bina dışı olarak
ayrım yapılmasının yerinde olacağı,
Yapı Denetim Komisyonunun
tamamının mimar ve mühendislerden oluşmasının ve betonarme sistemler için on
beş yıl sorumluluk süresi getirilmesinin yetersiz olduğu,
Kooperatif ve
müteahhitlerin kamuoyundaki intıbalarının çok kötü olduğu ve bunun giderilmesi
gerektiği,
Uygulamada müteahhidin
sorumluluğunun yanında şantiye şefinin de sorumlu olması gerektiği yönünde
görüşler dile getirilmek suretiyle ve Tasarının tümünün oylanmasından önce
verilen önerge sonucu tekriri müzakere edilerek kabul edilmesi sonucunda;
birinci fıkranın proje denetimi yapılmadan yapı denetimini yapmanın mümkün olmadığı;
hatalı bir projeye dayalı yapılan yapının denetlenmiş olsa bile hatalı olacağı
gerekçesiyle “Bu Kanunun amacı; can ve mal güvenliğini teminen, imar planına,
fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması
için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir:”
Şeklinde düzenlenmek
suretiyle,
Tasarının 2 nci maddesi;
Komisyon üyesince
yöneltilen; Tasarının, meslek odalarının meslekî denetimini tamamen kaldırıp
kaldırmadığı şeklindeki soruya Hükümet temsilcisinin 3194 sayılı İmar Kanununda
bu konuda hüküm bulunduğu, bu denetimin kaldırılmasının ise 19 il ile
sınırlandırıldığı yönünde cevaplaması sonrasında aynen,
Tasarının 3 üncü maddesi;
İptal edilen 595 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamede Malî Sorumluluk Sigortasının öngörüldüğü, ancak bu
Tasarıda sigorta şirketlerinin kusursuz sorumluluğu yüklenmek istememesi
nedeniyle bulunmadığı, yeni mezun inşaat mühendislerine imza yetkisi verilmek
istendiği, bunun da sakıncalı olduğu,
Sorumluluğu olmayan ancak
sorumlu olan kişi yerine eş ve çocukların da bu Madde ile kusursuz olarak
sorumlu tutulmak istendiği, bunun sakıncalı olduğu şeklinde görüşler ifade
edilmek ve eş ve çocukların sorumluluklarını ortadan kaldırmak ve Anayasanın
mülkiyet hukukuna ilişkin hükümlerine aykırı olduğu gerekçesiyle verilen
önergenin kabul edilmesi sonucu dördüncü fıkra değiştirilmek suretiyle,
Tasarının 4 üncü maddesi;
Komisyon üyesinin
Tasarıda yapı denetim komisyonlarında büyükşehir belediyeleri ve TMMOB üyelerine
yer verilmediği şeklindeki görüşleri üzerine; Hükümet temsilcisinin iptal
edilen 595 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede sözkonusu temsilcilere yer
verildiği ancak uygulamaya bu temsilcilerin iştirak etmedikleri şeklindeki
beyanları üzerine aynen,
Tasarının 5 inci maddesi;
Hükümet adına yapılan
açıklamalarda; 2001 yılı fiyatlarıyla yapı denetim hizmetleri için yapı denetim
kuruluşlarına ödenecek hizmet bedelleri konusunda örnekler verilmek ve iptal
edilen 595 sayılı KanunHükmünde Kararnamede öngörülen bedellerden çok düşük
olduğu şeklinde görüşler belirtilmek suretiyle aynen,
Tasarının 6, 7 ve 8 inci
maddeleri aynen,
Tasarının 9 uncu maddesi;
Birinci fıkrada görevi
ihmal ve kötüye kullanma düzenlendiğinden; bu kapsamın genişletilmemesi
amacıyla ayrıntılı olarak yazılmasını gerektirdiği ve Yapı Denetim Kurulu ile
denetçi mimar ve mühendislerin eylem ve işlemlerinden dolayı, 3194 sayılı İmar
Kanununun fenni mesul için öngörülen hükümlerine tabi olduğunun açıkça
belirtilmesi amacıyla verilen önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilmek
suretiyle,
Tasarının 10, 11, 12 ve
13 üncü maddeleri ile geçici 1, 2 ve 3 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye
dair 14 ve 15 inci maddeleri aynen
Kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Gül |
Sefer Koçak |
Ahmet
Sancar Sayın |
|
|
Elazığ |
Ordu |
Antalya |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Yusuf Kırkpınar |
Celal Esin |
Nidai Seven |
|
|
İzmir |
Ağrı |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Vural |
Mustafa
Örs |
Hüseyin
Mert |
|
|
Antalya |
Burdur |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fadlı
Ağaoğlu |
Mehmet
Çümen |
M. Turhan İmamoğlu |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kocaeli |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Sefer Ekşi |
Veysi Şahin |
Mümtaz Yavuz |
|
|
Kocaeli |
Mardin |
Muş |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Osman Fevzi Zihnioğlu |
|
Ahmet Erol Ersoy |
|
|
Sakarya |
|
Yozgat |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
YAPI DENETİMİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
Amaç, kapsam ve tanımlar
MADDE 1. – Bu Kanunun
amacı; can ve mal güvenliğini teminen, imar planına, fen, sanat ve sağlık
kurallarına, standartlara uygun kaliteli yapı yapılması için yapı denetimini
sağlamak ve yapı denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Bu Kanun; 3194 sayılı
İmar Kanununun 26 ncı maddesinde belirtilen kamuya ait yapı ve tesisler ile 27
nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar hariç, belediye ve
mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların
denetimini kapsar.
Bu Kanunun
uygulanmasında;
a) Bakanlık :Bayındırlık
ve İskân Bakanlığını,
b)İlgili idare : Belediye
ve mücavir alan sınırları içindeki uygulamalar için büyükşehir belediyeleri ile
diğer belediyeleri, bu alanlar dışında kalan alanlarda valilikleri, yapı
ruhsatı ve kullanma izin belgesi verme yetkisine sahip diğer idareleri,
c)Yapı sahibi : Yapı
üzerinde mülkiyet hakkına sahip olan gerçek ve tüzel kişileri,
d) Yapım süresi : Yapı
sahibinin, yapı ruhsatını aldığı tarih ile yapı kullanma iznini aldığı tarih
arasındaki dönemi,
e) Yapı inşaat alanı :
Işıklıklar hariç, bodrum kat, asma kat ve çatı arasında yer alan mekanlar ve
ortak alanlar dahil yapının inşa edilen tüm katlarının alanını,
f) Yapı yaklaşık maliyeti
:Binalarda, Bakanlıkça her yıl yayımlanan mimarlık ve mühendislik hizmet
bedellerinin hesabına esas yapı yaklaşık birim maliyetlerine ilişkin ilgili
mevzuatta belirtilen birim maliyet ile yapı inşaat alanının çarpımından elde
edilen bedeli; binalarda yapılacak değiştirme, güçlendirme ve esaslı onarım
işlerinin ve bina dışında kalan yapılarda ise yapının keşif bedelini,
g) Taşıyıcı sistem :
Yapıların; temel, betonarme, ahşap, çelik karkas, duvar, döşeme ve çatı gibi
yük taşıyan ve aktaran bölümlerini ve istinat yapılarını,
h) Yapı hasarı
:Kullanımdan doğan hasarlar hariç, yapının fen ve sanat kurallarına aykırı,
eksik, hatalı ve kusurlu yapılması nedeniyle yapıda meydana gelen ve yapının
kullanımını engelleyen veya yapıda değer kaybı oluşturan her türlü hasarı,
ı) Yapı denetim kuruluşu
: Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile münhasıran yapı denetimi görevini yapan,
ortaklarının tamamı mimar ve mühendislerden oluşan tüzel kişiyi,
j)Yapı müteahhidi :Yapım
işini, yapı sahibine karşı taahhüt eden veya ticarî amaçla ya da kendisi için
şahsî finans kaynaklarını kullanarak üstlenen, ilgili meslek odasına kayıtlı,
gerçek ve tüzel kişiyi,
k) Proje müellifi
:Mimarlık, mühendislik tasarım hizmetlerini iştigal konusu olarak seçmiş,
yapının etüt ve projelerini hazırlayan gerçek ve tüzel kişiyi,
l) Denetçi mimar ve
mühendis :İlgili mühendis ve mimar meslek odalarına üyeliği devam eden ve
Bakanlıkça denetçi belgesi verilmiş mühendis ve mimarları,
m) Laboratuvar :İnşaat ve
yapı malzemeleri ile ilgili ham madde ve mamul madde üzerinde ilgili
standartlarına veya teknik şartnamelerine göre ölçüm, muayene, kalibrasyon
yapabilen ve diğer özelliklerini tayin eden, Bakanlıktan izin almış tesisi,
İfade eder.
Yapı denetim kuruluşları ve görevleri
MADDE 2. – Bu Kanun
kapsamına giren her türlü yapı; Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile çalışan ve
münhasıran yapı denetimi ile uğraşan tüzel kişiliğe sahip yapı denetim
kuruluşlarının denetimine tabidir. Yapı denetim hizmeti; Yapı denetim kuruluşu
ile yapı sahibi veya vekili arasında akdedilen hizmet sözleşmesi hükümlerine
göre yürütülür. Yapı sahibi, yapım işi için anlaşma yaptığı yapı müteahhidini
vekil tayin edemez.
Yapı denetim
kuruluşlarının nama yazılı ödenmiş sermayelerinin tamamının, mimar veya
mühendislere ait olması zorunludur. Yapı denetim kuruluşları; denetçi mimar ve
mühendisler ile yardımcı kontrol elemanları istihdam eder.
Yapı denetim kuruluşunda
görev alacak denetçi mimar ve mühendisler ile yardımcı kontrol elemanlarında ve
laboratuvar görevlilerinde aranacak nitelik ve deneyim ile bu kişilere belge
verilmesi, yapı denetim kuruluşunun ve laboratuvarların çalışma usul ve
esasları Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Yapı denetim kuruluşları
aşağıda belirtilen görevleri yerine getirmekle yükümlüdür:
a) Proje müelliflerince
hazırlanan, yapının inşa edileceği arsa veya arazinin zemin ve temel raporları
ile uygulama projelerini ilgili mevzuata göre incelemek, proje müelliflerince
hazırlanarak doğrudan kendilerine teslim edilen uygulama projesi ve hesaplarını
kontrol ederek, ilgili idareler dışında başka bir kurum veya kuruluşun vize
veya onayına tabi tutulmadan, ilgili idareye uygunluk görüşünü bildirmek.
b)Yapı denetimini
üstlendiğine dair ilgili idareye taahhütname vermek, yapı ruhsatının ilgili
bölümünü imzalamak, bu yapıya ilişkin bilgileri yapı ruhsatı düzenleme
tarihinden itibaren yedi gün içinde Bakanlığa bildirmek.
c)Yapının, ruhsat ve
ekleri ile mevzuata uygun olarak yapılmasını denetlemek.
d) Yapım işlerinde
kullanılan malzemeler ile imalatın proje, teknik şartname ve standartlara
uygunluğunu kontrol etmek ve sonuçlarını belgelendirmek, malzemeler ve imalatla
ilgili deneyleri yaptırmak.
e)Yapılan tüm denetim
hizmetlerine ilişkin belgelerin bir nüshasını ilgili idareye vermek,
denetimleri sırasında yapıda kullanılan malzeme ve imalatın teknik şartname ve
standartlara aykırı olduklarını belirledikleri takdirde, durumu bir rapor ile
ilgili idareye ve il sanayi ve/veya ticaret müdürlüklerine bildirmek.
f) İş yerinde, iş
güvenliği ve işçi sağlığı konusunda gerekli tedbirlerin alınması için yapı
müetahhidini yazılı olarak uyarmak, uyarıya uyulmadığı takdirde durumu ilgili
bölge çalışma müdürlüğüne bildirmek.
g)Ruhsat ve eklerine
aykırı uygulama yapılması halinde durumu üç iş günü içinde ilgili idareye
bildirmek.
h) Yapının ruhsat eki
projelerine uygun olarak kısmen veya tamamen bitirildiğine dair ilgili idareye
rapor vermek.
ı)Zemin, malzeme ve
imalata ilişkin deneyleri, şartname ve standartlara uygun olarak
laboratuvarlarda yaptırmak.
Sorumluluklar ve yapılamayacak işler
MADDE 3. – Bu Kanunun
uygulanmasında, yapı denetim kuruluşları imar mevzuatı uyarınca öngörülen fennî
mesuliyeti ilgili idareye karşı üstlenir.
Yapı denetim kuruluşları,
denetçi mimar ve mühendisler, proje müellifleri, laboratuvar görevlileri ve
yapı müetahhidi ile birlikte yapının ruhsat ve eklerine, fen, sanat ve sağlık
kurallarına aykırı, eksik, hatalı ve kusurlu yapılmış olması nedeniyle ortaya
çıkan yapı hasarından dolayı yapı sahibi ve ilgili idareye karşı, kusurları
oranında sorumludurlar. Bu sorumluluğun süresi; yapı kullanma izninin alındığı
tarihten itibaren, yapının taşıyıcı sisteminden dolayı onbeş yıl, taşıyıcı
olmayan diğer kısımlarda ise iki yıldır.
Yapıda, yapı kullanma
izni alındıktan sonra, ilgili idareden izin alınmadan yapılacak esaslı
tadilattan doğacak yapı hasarından, izinsiz tadilat yapan sorumludur. Yapı
denetim kuruluşu; yazılı ihtarına rağmen yapı sahibi tarafından önlemi
alınmayan, parsel dışında meydana gelen ve yapıda hasar oluşturan yer kayması,
çığ düşmesi, kaya düşmesi ve sel baskınından doğan hasarlardan sorumlu
değildir.
Yapı denetim
kuruluşlarının yöneticileri, ortakları, denetçi mimar ve mühendisleri ile proje
müellifleri, laboratuvar görevlileri ve yapı müteahhidi; bu Kanunun
uygulanmasından dolayı ortaya çıkan yapı hasarından kendisi, eşi ve reşit olmayan
çocuklarının mal varlıkları ile sorumludur.
Yapı denetim kuruluşu
denetim faaliyeti dışında başka ticarî faaliyette bulunamaz. Bu kuruluşun
denetçi mimar ve mühendislerinin, denetim faaliyeti süresince başkaca meslekî
ve inşaat işleri ile ilgili ticarî faaliyette bulunmaları yasaktır.
Yapı denetim komisyonu ve görevleri
MADDE 4. – Yapı denetim
komisyonu; Bakanlıkça görevlendirilecek, konu ile ilgili en az genel müdür
yardımcısı seviyesinde bir başkan ile en az şube müdürü seviyesinde dört üyeden
oluşur ve Bakanlıkça uygun görülen birimin bünyesinde faaliyetlerini yürütür.
Yapı denetimi komisyonu,
yapı denetim kuruluşlarına izin belgesi verir, faaliyetlerini denetler ve
sicillerini tutar. Bu Kanunun uygulanmasından doğan uyuşmazlıkları inceler ve
görüşünü bildirir.
Yapı denetim komisyonu bu
Kanun hükümlerine aykırı hareket eden yapı denetim kuruluşu hakkında 8 inci
maddeye göre işlem yapılmak üzere Bakanlığa teklifte bulunur.
Yapı denetim
komisyonunun; çalışma usul ve esasları Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle
düzenlenir.
Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri
MADDE 5. – Yapı denetimi
hizmet sözleşmeleri yapı sahibi ile yapı denetim kuruluşu arasında akdedilir.
Bu sözleşmenin bir sureti taahhütname ekinde ilgili idareye verilir.
Bu sözleşmede; taahhüt
edilen hizmetin konusu, yeri, inşaat alanı, süresi, varsa yapı sahibi ile yapı
müteahhidi arasında akdedilen sözleşmede yer alan yapının fizikî özellikleri,
yapı denetimi hizmet bedeli, yapı denetiminde görev alacak teknik personel
listesi ve diğer yükümlülükler yer alır.
İlgili idare; yapı
denetimi hizmet sözleşmesinde yer alan hükümlere, yapı sahibinin uymaması
halinde yapı tatil tutanağı düzenleyerek inşaatı durdurur, yapı denetim
kuruluşunun uymaması halinde ise yapı denetimi komisyonuna bildirimde bulunur.
Yapı denetimi hizmetleri
için yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedelleri, asgarî hizmet
bedelinden az olmamak kaydıyla, projenin özellikleri ile yapının bulunduğu
bölgenin fizikî, ekonomik ve sosyal özellikleri dikkate alınarak bu sözleşmede
belirtilir.
Asgarî hizmet bedeli,
yapı yaklaşık maliyetinin % 3’üdür. Yapım süresi, iki yılı aşan yapılarda, bu
oran, her altı ay için % 10 artırılır, iki yıldan kısa süren yapılarda ise her
altı ay için % 5 azaltılır.
Yapı denetim kuruluşu,
katma değer vergisi hariç yaptığı hizmetlerden dolayı yapı sahibinden başka ad
altında ayrıca hiçbir bedel talebinde bulunamaz.
Yapı denetimi hizmet
sözleşmesi ve hizmet bedellerinin ödenme esasları Bakanlıkça hazırlanacak
yönetmelikle düzenlenir.
Yapı denetim kuruluşu ile mimar ve mühendislerinin yapı ile
ilişkisinin kesilmesi
MADDE 6. – Yapı denetim
kuruluşunun görevden ayrılması veya mimar ve/veya mühendislerinden birinin,
herhangi bir sebeple yapı ile ilişkisinin kesilmesi halinde yapı denetim
kuruluşu durumu; gerekçeleri ile birlikte en geç üç iş günü içinde yazılı
olarak Bakanlığa ve ilgili idareye bildirir. Aksi takdirde kanunî sorumluluktan
kurtulamaz.
Bu durumda; yapı
sahibince, yeniden yapı denetim kuruluşu görevlendirilmedikçe veya yapı denetim
kuruluşunca, ayrılan mimar ve/veya mühendislerin yerine yenisi işe
başlatılmadıkça ilgili idarece yapının devamına izin verilmez.
Sicillerin tutulması ve yapılara sertifika verilmesi
MADDE 7. – Yapı denetim
kuruluşlarının ve bu kuruluşların mimar ve mühendislerinin yapı denetimine ait
sicilleri, ilgili idare tarafından verilen sicil raporlarına göre yapı denetimi
komisyonunca tutulur.
Bu Kanun kapsamında
denetlenerek inşa edilmiş yapılara ilgili idarelerce sertifika verilir.
Siciller ile sicil
raporlarının tutulması ve yapılara sertifika verilmesine dair usul ve esaslar
Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir.
Denetim faaliyetinin durdurulması ve izin belgesinin iptali
MADDE 8. – Yapı denetim
kuruluşlarından, bu Kanunda öngörülen esaslara göre denetim görevini yerine
getirmedikleri anlaşılanların veya son üç yıl içerisinde üç defa olumsuz sicil
alanların veyahut 3 üncü maddenin son fıkrası ile 6 ncı maddenin birinci
fıkrası hükümlerine aykırı hareket ettiği belirlenenlerin denetim faaliyeti,
yapı denetim komisyonunun teklifi üzerine Bakanlıkça bir yıla kadar durdurulur
ve belgesi geçici olarak geri alınır. Durdurma kararı, Resmî Gazetede ilan
edilir ve sicillerine işlenir. Denetim faaliyetinin geçici olarak
durdurulmasına neden olan yapı denetim kuruluşunun mimar ve mühendisleri, bu
süre içerisinde başka ad altında dahi olsa hiçbir denetim faaliyetinde
bulunamaz. Geçici durdurmaya neden olan mimar ve mühendisler Bakanlıkça ilgili
meslek odasına bildirilir. Meslek odaları, bu kişiler hakkında kendi mevzuatına
göre işlem yapar.
Faaliyeti üç defa
durdurulan yapı denetim kuruluşunun denetim faaliyetine son verilir ve izin
belgesi Bakanlıkça iptal edilir.
İzin belgesi iptal edilen
yapı denetim kuruluşunun, kusurları mahkeme kararı ile kesinleşen mimar ve
mühendisleri başka bir yapı denetim kuruluşunda görev almaları halinde, görev
aldıkları bu kuruluşa izin belgesi verilmez, verilmişse iptal edilir.
Denetim faaliyeti geçici
olarak durdurulan veya izin belgesi iptal edilen yapı denetim kuruluşu
hakkındaki bu karar ilgili idareye bildirilir ve denetimini üstlendiği
yapıların devamına izin verilmez. Bu durumda, yapım faaliyetine devam edilebilmesi
için yapı sahibince başka bir yapı denetim kuruluşunun görevlendirilmesi
zorunludur.
Ceza hükümleri
MADDE 9. – Bu Kanun
hükümlerinin uygulanması sırasında görevini ihmal eden veya kötüye kullanan
yapı denetim kuruluşunun ortakları, yöneticileri mimar ve mühendisleri, yapı
müteahhidi, proje müellifi ile laboratuvar görevlileri 765 sayılı Türk Ceza
Kanununun memurlara uygulanan hükümlerine tabidir.
Yapı denetim kuruluşunun
izin belgesi alma aşamasında gerçeğe aykırı belge düzenlendiğinin izin belgesi
verildikten sonra anlaşılması halinde, izin belgesi derhal iptal edilir ve
ayrıca gerçeğe aykırı belge düzenlemekten, bu belgeleri düzenleyenler hakkında
suç duyurusunda bulunulur.
Yapılar ile ilgili diğer
düzenlemeler ile yapıların uğramış olduğu yıkım ve zararlardan dolayı genel
hukuk hükümleri uygulanır.
Bu madde uyarınca
hükmolunacak cezalar paraya çevrilemez ve tecil edilemez.
Bu Kanuna aykırı
fiillerden dolayı hükmolunan kesinleşmiş mahkeme kararları, Cumhuriyet
savcılıklarınca Bakanlığa ve mimar ve mühendislerin bağlı olduğu meslek
odalarına bildirilir.
Yapı denetim kuruluşu ile
denetçi mimar ve mühendislerine; 3194 sayılı İmar Kanunu-nun 42 nci maddesinde
fenni mesul için öngörülen idarî para cezaları uygulanır.
Bakanlığın denetim yetkisi
MADDE 10. – Bakanlık, bu
Kanunun uygulanmasında yapı denetim kuruluşlarının işlem ve faaliyetlerini
denetleme yetkisine sahiptir.
Kanunun uygulanacağı iller
MADDE 11. – Bu Kanunun
uygulanmasına pilot iller olarak; Adana, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir,
Bolu, Bursa, Çanakkale, Denizli, Düzce, Eskişehir, Gaziantep, Hatay, İstanbul,
İzmir, Kocaeli, Sakarya, Tekirdağ ve Yalova illerinde başlanır.
Pilot illerin
genişletilmesi ve daraltılmasına, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Diğer hükümler ve yönetmelikler
MADDE 12. – Bu Kanunda
hüküm bulunmayan hallerde 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
Bu Kanun gereğince
düzenlenmesi öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren
kırkbeş gün içerisinde Bakanlıkça çıkarılır.
Yürürlükten kaldırılan ve değiştirilen hükümler
MADDE 13. – a) 3.2.2000
tarihli ve 595 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
yürürlükten kaldırılmıştır.
b) 27.1.1954 tarihli ve
6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun ek 5, ek 6, ek 7
nci maddeleri ile geçici 6 ve geçici 7 nci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
c) 17.6.1938 tarihli ve
3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 7. – 1 inci
maddede belirtilen diploma veya ruhsatnamelerden birini haiz olmayanlar
Türkiye’de mühendis veya mimar unvanı ile istihdam olunamazlar, imzalarla sanat
icra edemezler, bu unvanları kullanarak rey veremezler ve imza da koyamazlar.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlıkça yapı denetim kuruluşlarına
verilmiş olan yapı denetimi izin belgeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay süreyle geçerlidir. Bu süre içerisinde bu Kanun
hükümlerine uygun olarak yenilenmeyen yapı denetim izin belgeleri geçersiz
sayılır.
GEÇİCİ MADDE 2. – Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce 3194 sayılı İmar Kanunu ile 595 sayılı
Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre alınan yapı
ruhsatları geçerlidir.
GEÇİCİ MADDE 3. – 595
sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yapı denetim
kuruluşlarınca yaptırılmış olan malî sorumluluk sigorta bedelleri hak
sahiplerine iade edilir.
Yürürlük
MADDE 14. – Bu Kanun
yayımı tarihinden otuz gün sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
BAYINDIRLIK,
İMAR, ULAŞTIRMA VE
TURİZM
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
YAPI DENETİMİ HAKKINDA
KANUN
TASARISI
Amaç, kapsam ve tanımlar
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı; can ve mal güvenliğini teminen,
imar planına, fen, sanat ve sağlık kurallarına, standartlara uygun kaliteli
yapı yapılması için proje ve yapı denetimini sağlamak ve yapı denetimine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Bu Kanun; 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesinde
belirtilen kamuya ait yapı ve tesisler ile 27 nci maddesinde belirtilen ruhsata
tâbi olmayan yapılar hariç, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve
dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların denetimini kapsar.
Bu Kanunun uygulanmasında;
a)Bakanlık :Bayındırlık ve İskân Bakanlığını,
b)İlgili idare :Belediye ve mücavir alan sınırları içindeki
uygulamalar için büyükşehir belediyeleri ile diğer belediyeleri, bu alanlar
dışında kalan alanlarda valilikleri, yapı ruhsatı ve kullanma izin belgesi
verme yetkisine sahip diğer idareleri,
c)Yapı sahibi : Yapı üzerinde mülkiyet hakkına sahip olan
gerçek ve tüzel kişileri,
d) Yapım süresi :Yapı sahibinin, yapı ruhsatını aldığı tarih
ile yapı kullanma iznini aldığı tarih arasındaki dönemi,
e)Yapı inşaat alanı : Işıklıklar hariç, bodrum kat, asma kat
ve çatı arasında yer alan mekanlar ve ortak alanlar dahil yapının inşa edilen
tüm katlarının alanını,
f) Yapı yaklaşık maliyeti :Binalarda, Bakanlıkça her yıl
yayımlanan mimarlık ve mühendislik hizmet bedellerinin hesabına esas yapı
yaklaşık birim maliyetlerine ilişkin ilgili mevzuatta belirtilen birim maliyet
ile yapı inşaat alanının çarpımından elde edilen bedeli;binalarda yapılacak
değiştirme, güçlendirme ve esaslı onarım işlerinin ve bina dışında kalan
yapılarda ise yapının keşif bedelini,
g)Taşıyıcı sistem :Yapıların; temel, betonarme, ahşap, çelik
karkas, duvar, döşeme ve çatı gibi yük taşıyan ve aktaran bölümlerini ve
istinat yapılarını,
h)Yapı hasarı : Kullanımdan doğan hasarlar hariç, yapının
fen ve sanat kurallarına aykırı, eksik, hatalı ve kusurlu yapılması nedeniyle
yapıda meydana gelen ve yapının kullanımını engelleyen veya yapıda değer kaybı
oluşturan her türlü hasarı,
ı)Yapı denetim kuruluşu :Bakanlıktan aldığı izin belgesi ile
münhasıran yapı denetimi görevini yapan, ortaklarının tamamı mimar ve
mühendislerden oluşan tüzel kişiyi,
j) Yapı müteahhidi :Yapım işini, yapı sahibine karşı taahhüt
eden veya ticarî amaçla ya da kendisi için şahsî finans kaynaklarını kullanarak
üstlenen, ilgili meslek odasına kayıtlı, gerçek ve tüzel kişiyi,
k)Proje müellifi :Mimarlık, mühendislik tasarım hizmetlerini
iştigal konusu olarak seçmiş, yapının etüt ve projelerini hazırlayan gerçek ve
tüzel kişiyi,
l)Denetçi mimar ve mühendis :İlgili mühendis ve mimar meslek
odalarına üyeliği devam eden ve Bakanlıkça denetçi belgesi verilmiş mühendis ve
mimarları,
m)Laboratuvar : İnşaat ve yapı malzemeleri ile ilgili ham
madde ve mamul madde üzerinde ilgili standartlarına veya teknik şartnamelerine
göre ölçüm, muayene, kalibrasyon yapabilen ve diğer özelliklerini tayin eden,
Bakanlıktan izin almış tesisi,
İfade eder.
Yapı denetim kuruluşları
ve görevleri
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Sorumluluklar ve
yapılamayacak işler
MADDE 3. – Bu Kanunun uygulanmasında, yapı denetim
kuruluşları imar mevzuatı uyarınca öngörülen fennî mesuliyeti ilgili idareye
karşı üstlenir.
Yapı denetim kuruluşları, denetçi mimar ve mühendisler,
proje müellifleri, laboratuvar görevlileri ve yapı müetahhidi ile birlikte
yapının ruhsat ve eklerine, fen, sanat ve sağlık kurallarına aykırı, eksik,
hatalı ve kusurlu yapılmış olması nedeniyle ortaya çıkan yapı hasarından dolayı
yapı sahibi ve ilgili idareye karşı, kusurları oranında sorumludurlar. Bu
sorumluluğun süresi; yapı kullanma izninin alındığı tarihten itibaren, yapının
taşıyıcı sisteminden dolayı on beş yıl, taşıyıcı olmayan diğer kısımlarda ise
iki yıldır.
Yapıda, yapı kullanma izni alındıktan sonra, ilgili idareden
izin alınmadan yapılacak esaslı tadilattan doğacak yapı hasarından, izinsiz
tadilat yapan sorumludur. Yapı denetim kuruluşu; yazılı ihtarına rağmen yapı
sahibi tarafından önlemi alınmayan, parsel dışında meydana gelen ve yapıda
hasar oluşturan yer kayması, çığ düşmesi, kaya düşmesi ve sel baskınından doğan
hasarlardan sorumlu değildir.
Yapı denetim kuruluşlarının yöneticileri, ortakları, denetçi
mimar ve mühendisleri ile proje müellifleri, laboratuvar görevlileri ve yapı
müteahhidi; bu Kanunun uygulanmasından dolayı ortaya çıkan yapı hasarından
sorumludur.
Yapı denetim kuruluşu denetim faaliyeti dışında başka ticarî
faaliyette bulunamaz. Bu kuruluşun denetçi mimar ve mühendislerinin, denetim
faaliyeti süresince başkaca meslekî ve inşaat işleri ile ilgili ticarî
faaliyette bulunmaları yasaktır.
Yapı denetim komisyonu ve
görevleri
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yapı denetimi hizmet
sözleşmeleri
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yapı denetim kuruluşu ile
mimar ve mühendislerinin yapı ile ilişkisinin kesilmesi
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Sicillerin tutulması ve
yapılara sertifika verilmesi
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Denetim faaliyetinin
durdurulması ve izin belgesinin iptali
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Ceza hükümleri
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerinin uygulanması sırasında
görevini ihmal eden veya kötüye kullanan yapı denetim kuruluşunun ortakları,
yöneticileri, mimar ve mühendisleri, yapı müteahhidi, proje müellifi ile
laboratuvar görevlileri 765sayılı Türk Ceza Kanununun 3 üncü bab, 4 üncü
faslındaki görevi ihmal ve görevi kötüye kullanma ile ilgili hükümlerine göre
cezalandırılır.
Yapı denetim kuruluşunun izin belgesi alma aşamasında
gerçeğe aykırı belge düzenlendiğinin izin belgesi verildikten sonra anlaşılması
halinde, izin belgesi derhal iptal edilir ve ayrıca gerçeğe aykırı belge
düzenlemekten, bu belgeleri düzenleyenler hakkında suç duyu-rusunda bulunulur.
Yapılar ile ilgili diğer düzenlemeler ile yapıların uğramış
olduğu yıkım ve zararlardan dolayı genel hukuk hükümleri uygulanır.
Bu madde uyarınca hükmolunacak ceza-lar paraya çevrilemez ve
tecil edilemez.
Bu Kanuna aykırı fiillerden dolayı hükmolunan kesinleşmiş
mahkeme kararları, Cumhuriyet savcılıklarınca Bakanlığa ve mimar ve
mühendislerin bağlı olduğu meslek odalarına bildirilir.
Yapı denetim kuruluşu ile denetçi mimar ve mühendisleri;
eylem ve işlemlerinden 3194 sayılı İmar Kanununun fenni mesul için öngörülen
hükümlerine tabidirler.
Bakanlığın denetim
yetkisi
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kanunun uygulanacağı
iller
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Diğer hükümler ve
yönetmelikler
MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürürlükten kaldırılan ve
değiştirilen hükümler
MADDE 13. – Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. – Tasarının geçici 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. – Tasarının geçici 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 14. – Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 15. – Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
SIRA SAYISININ SONU