Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 602)
Gözlükçülük
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Şanlıurfa
Milletvekili Mustafa Niyazi Yanmaz’ın Aynı Mahiyetteki Kanun Teklifi ile Muğla
Milletvekili Fikret Uzunhasan’ın, Türk Optometri ve Optik Meslekler Kanun
Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler
Komisyonu Raporu (1/767, 2/246, 2/570)
|
|
T.C. |
|
|
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
19.10.2000 |
|
|
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-161/4997 |
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 20.9.2000 tarihinde kararlaştırılan
“Gözlükçülük Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında
Kanun, 1941 yılında yürürlüğe girmiştir. Yaklaşık ellidokuz yıldır yürürlükte
olan bu Kanunun uygulanması sırasında Kanunun gelişen şartlara uygun hale
getirilmemesinden kaynaklanan bazı problemler ile karşılaşıldığı gözlemlenmiş
ve bu sebeple, mezkûr Kanunun günün şartlarına uygun düşmeyen bazı maddelerinin
değiştirilmesi, güncelleştirilmesi ve Kanuna bazı yeni hükümler eklenmesi
gerekli olmuştur.
1983 yılına kadar Sağlık Bakanlığının açtığı dörder
aylık kurslar ile gözlükçülük
eğitimi verilmesi yoluna gidilmiş ve bu kurslar neticesinde başarılı olanlara
Fennî Gözlükçülük Ruhsatnamesi verilmiştir. Düzenlenen bu kurslarda, o günün
tıbbî ve teknik imkânlarına uygun eğitim amaçlanmıştır. Ancak, Kanunun
yürürlüğe girmesinden sonra bilimsel ve teknolojik alanlarda meydana gelen
büyük gelişmeler, sağlık ile ilgili bir çok alanlarda olduğu gibi, göz sağlığı
alanında da kendini göstermiş; bunun tabiî bir uzantısı olarak genelde göz
sağlığında, özelde de fennî gözlükçülük alanında önemli mesafeler
katedilmiştir.
Belirtilen sebeplerden dolayı, diğer mesleklerden
tamamen bağımsız bir meslek haline gelmesi gereken gözlükçülük mesleğine yeni
mensupların kazandırılmasının, mevcut Kanun ile öngörülen ve uygulana gelmiş
bulunan oldukça kısa süreli kurslar ile sağlanması yerine, günün şartlarına,
değişen tekniklere, eğitim ve öğretim sistemine göre daha uzun ve sistemli
yüksekokul eğitimine dayandırılmasının uygun olacağı sonucuna varılmıştır.
Gözlükçülük eğitimi, en az ön lisans eğitimi tarzında
verilir ise gözlükçülük mesleğinin günümüzün gelişen şartlarına uygun olarak
icra edilmesi ve mesleğin ileride meydana gelecek gelişmelere de açık tutulması
amacına hizmet edilmiş olacaktır. Halen bazı üniversiteler bünyesinde bulunan
ve iki yıllık eğitim ve öğretim veren Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları
Optisyenlik Programı, bu alandaki eğitime örnek olarak gösterilebilir.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten bugüne kadar, sağlık
alanındaki insan gücü bakımından ülkemizde meydana gelen gelişmelere bağlı
olarak, fennî gözlükçülük
mesleğini icra etmeye yetkili olanlar ile ilgili bazı
değişiklikler yapılması da zorunluluk arz etmiştir.
Ayrıca gözlükçülüğün yeniden tanımlanması; gözlükçü
olmayanların gözlükçülük ticareti yapmaları suretiyle gözlükçülük mesleğinin kötüye
kullanılmasının engellenmesi bakımından, bu alandaki faaliyetleri disipline
etmeye yönelik hükümlerde değişikliğe gidilmesi ve yürürlükteki cezaların
caydırıcı niteliklerini kaybetmesinden dolayı, cezaî hükümlerde yeni
düzenlemelerde bulunulması gerekli görülmüştür.
Halkın göz sağlığını koruma bakımından fennî
gözlükçülük alanındaki hizmetin kalitesini artırmak maksadını taşıyan bu
düzenlemelerle, uygulamada görülen bazı problemler ve tereddütler ortadan
kalkacak ve gözlükçülük faaliyetinin sadece gözlükçüler tarafından sağlanarak,
bir yandan bu mesleğin itibarı korunurken, diğer yandan da mevcut mevzuat
güncelleştirilmiş olacak ve gözlükçülük alanında daha sağlıklı ve nitelikli
hizmet sunulması gerçekleştirilecektir.
Tasarı, yukarıda belirtilen gerekçelerle
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde
ile; 3958 sayılı
Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1
inci maddesi değiştirilerek; Kanundaki “gözlükçü” tanımı genişletilmiş ve
gözlük camı ve gözlük çerçevesi
satımı yetkisi yanında, gözlük montajı yapmak ve gözlükçülük laboratuvarı kurup
işletmek işinin de gözlükçüler tarafından yapılabileceğine açıklık getirilmesi
amaçlanmıştır.
Bunun dışında, maddede değişiklik yapılarak,
gözlükçülük yapabilecek kişilerde aranan şartların sayma sureti ile yeniden
belirlenmesi yoluna gidilmekte; bu arada, gözlükçülük için aranan eğitim ve
öğrenim şartı yeniden düzenlenmekte; getirilen öğrenim şartına bağlı olarak bu
mesleğin icrası için aranan yaş şartı kaldırılmaktadır.
Madde 2. – Madde ile; 1 inci maddedeki eğitim ve
öğrenim şartı ile ilgili olarak yapılan değişikliğe paralel olarak 2 nci
maddede değişiklik yapılmakta ve gözlükçü ruhsatnamesinin 1 inci maddede
belirtilen mezuniyet şartını haiz olanlara verileceği belirtilmektedir.
Ayrıca maddede ruhsatnamenin şekline, verilişine,
gözlükçü ticarethanelerinin ve laboratuvarının açılışına ve sahip olmaları
gereken şartlara dair usul ve esaslar ile gözlükçülerin yapacağı ilân ve
reklamlar, tutacakları defterler ve kullanacakları belgeler ve gözlük camlarının
kontak lenslerin imaline, ithaline ve satışına izin verilmesi ve bu Kanunun
uygulanması çerçevesinde yapılacak denetimler ile ilgili hususların Sağlık
Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelik ile düzenleneceği de öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile; 3 üncü maddede 1 ve 2 nci maddede
eğitim ve öğretim şartı ile ilgili olarak yapılan değişikliklere paralel olarak
değiştirilmekte ve yurtdışında görülen eğitim ve öğretimin denklik işlemlerinin
yapılmış olması gerektiği düzenlenmektedir.
Madde 4. – 3958 sayılı Kanunda açık bir hüküm
bulunmadığından, uygulamada bir gözlükçünün birden fazla ticarethanede meslek
icra ettiği görülmektedir. Mesleğin gereklerine uygun olmayan ve haksız
rekabete yol açtığı görülen bu gibi durumların önlenebilmesi için, gözlükçülük
ruhsatnamesinin tek bir ticarethane için geçerli olması ve bir gözlükçünün
birden fazla ticarethane açamaması hükme bağlanmaktadır.
Madde 5. – Uygulamada, gözlükçülerin “bilgisayarlı göz
muayenesi” adıyla bilinen muayeneleri yapmak suretiyle tabiplerin yetki
sahasına giren işlemlere kalkıştıkları
görülmekte olduğundan; gözlükçülük ile bağdaşmayan bu uygulamanın da açıkça
yasak olduğunun belirtilmesi için, 7 nci maddenin ikinci fıkrasına
“otorefraktometre ve keratometre gibi bilgisayarlı aletler ile olanlar da dahil
olmak üzere” kaydı eklenerek, gözlükçülerin bu nevi göz ve görme muayene ve
testlerini de yapamayacakları veya bu işlere yarayan her türlü aletleri ve
cihazları bulundurmalarının yasak olduğu vurgulanmaktadır. Bu arada, koruyucu
gözlük ve güneş gözlüğü satabilmek hususunda gözlükçülerin yetkili olduğuna
açıklık getirilmektedir. Maddenin ikinci fıkrası, gözlükçülerin ticarethanelerinde
gözlükçülükten başka iş yapmalarını ve ticarethanelerini muayenehane gibi
kullandırmalarını yasak faaliyetlerden olarak göstermektedir.
Yine gözlükçülerin, ticarethanelerinde gözlükçülük
dışındaki işler ile iştigal etmelerinin önüne geçebilmek için, bunların
gözlükçülük yaptıkları müddet içinde gözlükçü ticarethanelerinde bir başka iş
yapamayacakları ve ticarethanelerini muayenehane gibi kullandıramayacakları
açıklığa kavuşturulmaktadır.
Madde 6. – 8 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
“Her gözlükçü ticarethanesinin başında ruhsatnameli mesûl bir gözlükçünün
bulunması şarttır.” hükmünden hareket edilerek, gözlükçü olmayanların bile
gözlükçülük ticarethanesi ve hatta birçok gözlükçü ticarethanesi açıp başına
ruhsatnameli bir gözlükçüyü mesûl müdür tutmak suretiyle ticarî faaliyette
bulundukları görüldüğünden; gözlükçülük mesleğinin gereklerine ve olması
gereken meslekî inisiyatifine uymayan bu durumu ortadan kaldırmak için, fıkranın
değiştirilmesi yoluna gidilmekte ve “Gözlükçülük ruhsatnamesini haiz
gözlükçünün, ticarethanesinde bizzat bulunması esastır.” hükmü ile, mesleğin ve
gözlükçülük ticaretinin bizzat gözlükçü tarafından yapılabileceği
belirtilmektedir. Maddenin ikinci fıkrası ile gözlükçülerin şartları uygun olan
yerlerde gözlükçü ticarethanesi açabilecekleri ve buraların haiz olması gereken
şartların Sağlık Bakanlığınca belirleneceği açıklanmaktadır.
Yine tabiplik ve gözlükçülük mesleğinin kötüye
kullanılması ve haksız rekabet şeklinde ortaya çıkan ve uygulamada sıkça
karşılaşılan durumları önlemek için, maddeye gözlükçüler ve göz hastalıkları
uzmanı tabiplerin, vergi mükellefiyetleri ayrı olsa bile, aynı mekânda veya iç
giriş kapıları veya iç bağlantıları bulunan ticarethanelerinde birlikte
mesleklerini icra edemeyecekleri ve hastaneler bünyesinde de gözlükçü
ticarethanesi açılamayacağını öngören bir fıkra maddeye eklenmektedir.
3958 sayılı Kanunda, gözlükçülük mesleğinin geçici
olarak tatilini gerektiren durumlarda 18.12.1953 tarihli ve 6197 sayılı
Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanunda olduğu gibi mesûl müdür ile ticarî
faaliyetin sürdürülmesine imkân tanıyan hükümler bulunmamakta; bu durum da,
ilgililerin mağduriyetine ve sosyo-ekonomik kayıplara sebep olmaktadır. Bu
yüzden, sadece 14 üncü maddeye göre sağlık sebebiyle ruhsatnamesi geri
alınanların sürekli olarak, bunun dışında mesleğin geçici olarak tatilini
gerektiren hallerde, 1 inci maddede belirtilen ruhsatnameyi haiz bir kimseyi
mesûl müdür tayin etmek ve bunun için Sağlık Bakanlığından izin almak şartıyla
faaliyetlerinin sürdürülmesine; gözlükçü ticarethanesi işletilirken vefat eden
gözlükçünün belirli mirasçılarının, aynı şekilde mesûl müdür çalıştırmak
suretiyle beş yıl süre ile, reşit olmayan çocuğu var ise çocuk reşit oluncaya
kadar ve 1 inci maddenin (b) bendinde belirtilen okullarda öğrenim gören çocuğu
var ise çocuğu bu okullardan mezun oluncaya kadar gözlükçü ticarethanelerini
işletebileceklerine dair hükümler eklenmektedr.
Bu gibi durumlarda, bir gözlükçünün sadece tek bir
mesûl müdürlük görevi yapabileceği ve ayrıca gözlükçü ticarethanesi
işletemeyeceği hususuna açıklık getirilmesi amaçlanmaktadır. Ortaklık sureti
ile gözlükçülük yapılabileceği ve fakat bunun için bütün ortakların gözlükçülük
ruhsatını haiz olmaları şartı öngörülmekte; böylece, mesleğin meslekten
olmayanların ticarî menfaati için kullanılamayacağı esası benimsenmektedir.
Bunun yanında, Kanunda yapılan değişikliklerin genel
gerekçe ve amacına uygun olarak, eczanelerde gözlükçülük yapılabileceğini
öngören üçüncü fıkranın yürürlükten kaldırılması yoluna gidilmektedir.
Madde 7. – 9 uncu maddede değişiklik yapılarak, Kanun
kapsamında yapılacak teftişlerin daha kolay ve sağlıklı gerçekleştirilmesinin
sağlanması amaçlanmakta ve ayrıca, gözlükçü olmayanların gözlükçülük ticareti
yapmalarını engellemek maksadıyla faturalarda gözlükçünün ruhsatnamesinin tarih
ve sayısının belirtilmesi mecburiyeti getirilmektedir.
Madde 8. – Madde, cezada caydırıcılık düşüncesi ile
ruhsatnamesi olmadan Kanuna aykırı olarak gözlükçülük yapanlara veya gözlükçü
unvanını kullananlara alt sınırı dört ve üst sınırı bir yıl olan hapis cezası
müeyyidesi getirilmesini öngörmektedir. Ayrıca, kanunen gözlükçülük yapma ve
gözlükçü unvanı kullanma hakkı bulunmadığı halde, gözlükçülük yapan veya
kendini gözlükçü ilân edenlere malî müeyyide de tatbik edilmek suretiyle
uygulamada etkinlik sağlanması faydalı görülerek yürürlükteki maddenin öngördüğü
para cezası günün şartlarına göre artırılmaktadır.
Madde 9. – 3958 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin
sonundaki “tekerrürü halinde ruhsatnamesi geri alınır” ibaresi ile “bir daha
ruhsat verilmemek üzere geri alma” amaçlandığından, bu yönde daha açık bir
düzenleme ve değişikliğe gidilmektedir.
Madde 10. – Kanuna aykırı fiiller için malî müeyyide
tatbik edilmek suretiyle uygulamada etkinlik, süratlilik ve cezada caydırıcılık
sağlanması ve mahkemelerin işlerinin azaltılması faydalı olacağından,
yürürlükteki Kanunun öngördüğü para
cezaları günün şartlarına göre artırılmakta ve bu para cezaları “idarî para”
cezası haline dönüştürülmektedir.
Madde 11. – Kanunun 6, 9, 10 ve 11 inci maddelerine
aykırı davrananlar için 16 ncı maddede öngörülen para cezaları günün şartlarına
uygun olarak artırılmakta ve
idarî para cezası haline getirilmektedir.
Madde 12. – 3958 sayılı Kanundaki “kurs görerek
yetişmek” esası değiştirildiğinden ve bu kurslara bağlı olan sınavlara dair 4
üncü maddeye gerek kalmamış olduğundan, maddenin yürürlükten kaldırılması
yoluna gidilmektedir.
Ayrıca ülkemizde gözlükçülük eğitimi veren ön lisans
düzeyinde üniversitelerin açılmış olması ve tabiplerin eğitiminin uzun süreli
olması ve aldıkları eğitimin topluma maliyetinin yüksek olması nedenleriyle
sözkonusu tabiplerin meslekî eğitimlerine uygun olarak mesleklerini icra
etmeleri ve bu alanda istihdam edilmeleri sağlık hizmetleri bakımından önem ve
öncelik taşıdığından 5 inci maddenin yürürlükten kaldırılması yoluna
gidilmektedir.
Geçici Madde 1. – 3958 sayılı Kanunda geçen “Sıhhat ve
İçtimaî Muavenet Vekâleti” ibarelerinin, Bakanlığın bugünkü ismine uygun
şekilde “Sağlık Bakanlığı” olarak değiştirilmektedir. Ayrıca, Kanunun 18 inci
maddesinde Adalet, İçişleri, Maliye ve Sağlık Bakanlıklarına mahsus olduğu
belirtilen yürütme yetkisinin, günümüzün anlayışının bir gereği olarak Bakanlar
Kuruluna ait olduğu yolunda sözkonusu maddede düzenleme öngörülmektedir.
Geçici Madde 2. – 3958 sayılı Kanunda gözlükçünün
eğitim ve öğrenim şartı mesleğin icra ediliş şekli ile ilgili olarak önemli
değişikliklere gidilmekte olduğundan, Kanuna bazı geçiş hükümlerinin eklenmesi
gerekli görülmekte olup; geçici madde hükmü, bu düzenlemelerden önce verilmiş
gözlükçülük, ruhsatnamelerinin geçerliliğini ve sahiplerinin mesleklerini
icraya devam edebileceklerini, yani bu konuda müktesep haklarının bulunduğunu
vurgulamaktadır. Ayrıca daha önce ruhsatname alarak faaliyete başlamış olan
gözlükçülere ticarethanelerinin durumlarını bu Kanuna uygun hale getirmeleri
konusunda süre tanınmakta ve bu süre sonunda uygunluğu sağlamayanların
faaliyetlerinin durdurulacağı hükme bağlanmaktadır.
Madde 13. – Yürürlük maddesidir.
Madde 14. – Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türk Optometri ve Optik Meslekler Kanunu Teklifi ve
gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Fikret Uzunhasan
Muğla
GEREKÇE
Bazı üniversitelerimizde Sağlık Bakanlığı ve
Yükseköğretim Kurum Başkanlığınca imzalanan protokolle kurulmuş olan Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde Sağlık Bakanlığının önerisi ile
optisyenlik programı açılmıştır.
Halen ülkemizde fennî gözlükçülük olarak yürütülen
gözlükçülük hizmetleri 30.12.1940 tarih ve 3958 Sayılı Gözlükçülük Hakkındaki
Kanunla Sağlık Bakanlığının açmış olduğu 2-4 ay süreli kurslardan mezun olmuş
kişiler tarafından yürütülmektedir. Bu konuda eğitilmiş insan gücü yetiştirmek
amacıyla açılan Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Muğla Üniversitesi Optisyenlik
Programı mezunları, halen mevcut kanun çerçevesinde kendi iş yerini açamamaktadır.
Yarım asırı geçkin bir süredir yürürlükte olan, 3958 sayılı Kanun artık günümüz
koşullarına uymamaktadır.
Bilgi çağı olan günümüzde, halen ülkemiz sathında
yaklaşık 5006 ruhsatlı fennî gözlükçü, 4642 aktif çalışanla bu alanda faaliyet
göstermektedir. Bu okul mezunlarına, işyeri açma yetkisinin verilmesi, optik
sektörün gelişmesine katkı sağlayacağı gibi ülke ekonomisine ve işsizliğe de
kısmen çare olacağı bir gerçektir.
Eğitimden amacın; elde edilen bilgilerin eğitimi alan
kişiler tarafından en verimli şekilde kullanılmasıdır. Bu doğrultuda
optisyenlik programı mezunlarına, fennî gözlükçülere tanınan yetkilerin
verilmesi için “Optometrik ve Optik Meslekler Kanun Tasarısı” önerilmiştir.
MUĞLA MİLLETVEKİLİ FİKRET UZUNHASAN’IN TEKLİFİ
TÜRK
OPTOMETRİ VE OPTİK MESLEKLER KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – Türkiye’de koruyucu görme sağlığını
geliştirmek, halkın yeterli görme testi ve her türlü optik ve optometrik görme
gerecine olan ihtiyacını karşılamak, uzmanın yazdığı reçeteye göre gözlüğü
yapmak; kontak lensi tespit etmek ve diğer optik ve görme optiği hizmetleri ile
teknolojik alet ve gereç yapım, üretim işlerinde hizmet almak ve optometrist,
optisyen ve gözlükçü unvanlarını kullanabilmek için aşağıda yazılı şartları
haiz olmak lâzımdır.
1. Türk vatandaşı olmak.
2. Optik ve optometrik meslekler alanında, meslekî
eğitim ve öğretim veren ön lisans düzeyinde 2 yıllık (optisyen) ve lisans
düzeyinde 4 yıllık (optometri) yüksekokul veya fakültelerinin birinden mezun
olmak.
3. 3958 sayılı Kanuna göre daha önce gözlükçülük
unvanını elde etmiş bulunmak.
4. Meslek hizmetlerini yapmaya mani vücutça veya akılca
bir arızası bulunmamak.
5. Mesleği ile ilgili okul veya yüksekokul diplomasına
haiz olmak ve tesis edilmiş bir lisans imtihanı komitesi tarafından verilmiş
meslekî lisans belgesine haiz bulunmak.
6. Kanunla kurulacak optik ve optometrik meslek odaları
ve birliğine kayıtlı ve tescilini yaptırmış olmak.
MADDE 2. – Tanımlar :
Optik ve optometrik mesleklerin tanımı aşağıda
verilmiştir.
a) Oftalmolog (Göz Doktoru) her türlü göz ve görme
sistemi sorunlarını teşhis ve tedavi için uzmanlaşmış tıp eğitimi almış
kişidir.
b) Optometrist : Gözün rekratif durumu (kırma
özelliklerinin) görmeye yardım eden fizyolojik durumların ve fonksiyonların
belirlenmesi ve değerlendirilmesi, oküler anormalliklerin saptanması, optik
yönden görme kusurlarını düzeltici ölçümlerin yapılması; düzeltici optik
gerecin seçimi, dizaynı, temini ve hastaya adaptasyonu ile görme performansının
idamesi, korunması ve yükseltilmesi hizmetlerinde özel eğitim almış para
medical “görme sağlığı uzmanı” kişidir. Bu maksatla açılmış yurt içi ve dışı
öğretim kurumlarından diploma almış olmak lâzımdır. Meslekî unvanı
optometristliktir. Lisansüstü eğitimle optometri doktoru unvanını alır.
c) Optisyen : Görme kusurlarını düzeltmek için,
yetkilisince verilen reçeteye uygun olarak optik görme gerecinin yapılması,
montajı, hastaya adapte edilmesini sağlayan, optik ve optometrik hizmetlerin
diğer sahalarında çalışmak üzere özel eğitim almış “görme sağlığı teknisyeni”
kişidir. Bu maksatla açılmış yurt içi ve yurt dışı öğretim kurumlarından
diploma almış olmak lâzımdır. Meslekî unvanı optisyenliktir. Üst öğrenimle
optometrist olabilirler.
d) Optik Mekanik : Her çeşit görme gereçleri, gözlük
aksamı optometrik ölçüm aletlerinin dizaynı, imalatı, onarımı, montaj bakımı
üzerinde cam, çerçeve, kontak lens ve benzerlerinin üretiminde; optik
laboratuvar işletilmesinde çalışmak üzere özel eğitim almış teknisyen olup
optik mekanik teknisyeni unvanına haiz kişidir. Bu maksatla açılmış yurt içi ve
yurt dışı öğretim kurumlarının optik mekanik bölümünden diploma almış olmak
lâzımdır. Üst öğrenimle optik mühendisliğine ulaşabilirler.
Her üç meslek adamının verilmiş reçeteye uygun olarak
gözlüğü yapma yetkisi bulunmaktadır. Optometristler görme testi yaparak; her
çeşit görme gerecini, kontak lensi reçetelendirir ve hastaya uygularlar.
e) Fenni Gözlükçü : Görme gereçlerinin reçete verilerine göre montajını
yapan; gereç yapımında el becerisi bulunan alet ve makinalarda kontrol altında
gözlüğü monte edebilen kişidir. Meslekî okul eğitimi almamış fakat 3958 sayılı
kanuna göre ruhsatını almış kişidir. Meslekî unvanı gözlükçüdür. Üst öğrenimle
optisyen olabilirler. Optometrik ve optik meslek okullarının açılışı, Sağlık ve
Millî Eğitim Bakanlıklarınca hazırlanacak bir yönetmelikle en geç 2001 yılına
kadar tamamlanır.
MADDE 3. – Okul diploması ve lisans belgesi; meslekî okul eğitimlerini
başarmış gerekli mezuniyet şartlarına haiz olan ve diplomalarının denklik ve
tescil işlemleri yapılmış olanlara ve-rilir.
Optik ve optometrik mesleklerin tanınmasına görev-yetki-çalışma
alanlarına optometri ve optisyen yüksek okullarının açılışına, müfredat
programları ve diploma verilişine, bunların akademik kariyer ve gelişmelerine;
mezunların lisans imtihanı ve meslekî kuruluşlara kayıt ve tesciline, istihdam
şekillerine, işyerlerinin açılmasına ve sahip olması gereken şartlara dair usul
ve esaslar ile gözlükçülerin optisyen ve optometristlerin yapacakları ilan ve
reklamlara, tutacakları defterlere ve kullanacakları aletler ve belgeler ile
benzeri diğer hususlara, ilişkin esaslar Sağlık Bakanlığının bünyesinde tesis
edilecek optik konseyi ve optometrik uygulama birimlerinin Millî Eğitim ve
Sağlık Bakanlığının gözetiminde hazırlayacağı yönetmeliklerle düzenlenir.
Bu yönetmeliklerin hazırlanmasında, sanayi, teknoloji ve gereken diğer
Bakanlıklarla da işbirliği yapılır.
MADDE 4. – Yurtdışındaki eğitim ve öğretim kurumlarından diploma
alanlara lisans belgesi verilebilmesi için, yurtdışında görülen eğitimin 2 nci
maddenin 2 numaralı bendinde belirtilen meslekî eğitimlere denk olduğunu
yetkili kurumca tespit edilmiş olması şarttır.
MADDE 5. – Göz hastalıkları uzmanı olan tabipler, asıl görevleri olan
hastalıkların teşhis-tedavileri ile hastalık veya kusura ilişkin cerrahi
operasyonları yaparlar. İmkânları ölçüsünde refraksiyon kusur testi yaparak
reçetesini verebilirler. Ancak, refraksiyon ayrı bir ihtisas dalı olarak
optometri biliminin konusu olup, halkın yeterli refraksiyon testi
optometristlerce karşılanır. Özel imkânlara tâbi tutularak optisyenlere de
görme testi yapım görevleri verilebilir. Ancak, reçete yazımı optometriste veya
oftalmologa ait olur. Göz hastalıkları uzmanlarının gözlükçülük yapmaları caiz
değildir. Kendi alanında derinlemesine uzmanlığı esastır. 10 yaşın altında ve
65 yaşın üstündeki hastaların optometristlerce muayenesi ve gereç verilmesi
optalmolog sevkine bağlıdır. Gözün refraksiyon kusuru dışında hastalık olanlar,
optometristlerce oftalmologa sevk edilir.
MADDE 6. – Optometrist ve optisyen lisansına haiz olanlar, meslekî
kuruluşlara kayıt ve tescillerini yaptırmak koşulu ile sanatlarına (gözlükçülük
dahil) diledikleri yerde yapabilirler. Bu suretle sanatlarını yapmak isteyen;
optometrist ve optisyenler en geç bir hafta zarfında bir beyanname ile illerde
Sağlık Müdürlüklerine, ilçelerde Sağlık Ocaklarına başvurarak ad ve
soyadlarını, kimliklerini, diploma ve lisans belgelerinin tarih ve numarasını
ve adreslerini bildirmeye mecburdurlar. Alınmış meslek diploması ve lisans
belgesi, tek bir işyeri için geçerli olup; optometrist veya optisyen ile
gözlükçüler birden fazla işyeri açamaz. Ancak, işyeri olmayan lisanslı optisyen
veya optometrist veya gözlükçü o işyerindeki meslekî teknik sorumluluğu
yüklenerek bir işverenin emrinde o işyerinde çalışabilir. Bu takdirde işyerinin
Sağlık Bakanlığı, optik konseyince belirlenmiş şartları taşıması zorunludur.
Sermayedar bir kişi veya şirketin; kanunî ehliyeti haiz optometrik meslek
adamlarının teknik sorumluluğunda işyeri açması caizdir. İşyerinin değişmesi,
veya bulunulan mahallin terki yahut mesleklerin yapılmasından vazgeçilmesi
hallerinde, evvelce sanatın yapılmaya başlandığının haber verildiği makamlara
müracaatla bu durumun bir hafta öncesinden bildirilmesi zorunludur.
MADDE 7. – Optometrist ve optisyenlik yapanlar ile gözlükçüler; göz
hastalıkları uzmanları ile optometristlerce verilen reçetelerde yazılı
mercekleri hastaya verme yetkilerine haizdirler. Gözlük yapımı dışında;
eğitimlerinin gerektirdiği ve konseyce belirlenecek diğer görme sağlığı
alanında da çalışabilirler. Gözlükçüler kendi başlarına veya bir optisyen veya
optometrist nezaretinde gözlük montajı işlerinde çalışabilirler.
Bu meslek adamlarının (reçete olmadan) diyoptrili gözlük yapmaları,
satmaları, hastalara vermeleri veya tavsiye etmeleri yasaktır. Eğitimleri
gereği kazanılan yetkilere göre (optik alet ve enstrümanlara dahil)
refraktrometre, keratometre ve benzeri gözle görmenin ölçümüne ait aletleri
kullanmaları, görme testi yapmaları bu konuda optik konseyince belirlenecek
çalışma esaslarına ve düzenlenecek optometrik meslek adamlarının
kullanabilecekleri enstrümanlar listesine bağlıdır. Gözlükçülük belgesini haiz
olanlar kendileri için, saptanan aletler dışında bu kabil ölçme aletlerini
kullanmaları, görme testi yapmaları ve bu cihazları bulundurmaları yasaktır.
Optometristler, optisyenler ve gözlükçüler iş yerlerinde meslekî
faaliyet dışında ikinci bir iş yapamazlar.
Gözlükçülerin; gözlük montajı işlemi için kullanacakları alet ve
gereçler optik konseyinin düzenleyeceği listede belirlenir. Bu listeler,
teknolojik gelişmelere göre lüzum görüldükçe yenilenir.
MADDE 8. – Optometristlerin, optisyenlerin ve gözlükçülerin iş
yerlerinin özellikleri ve taşı-yacağı vasıflar Sağlık Bakanlığınca
oluşturulacak optik konseyince belirlenir. Bu mesleklerde; meslekî sorumluluk
verilen hizmetin, yapılan gerecin kusursuz, teknik ve standart esaslara uygun
ve doğru yapılmış olmasını gerektirir. İşyerinde sürekli oturma yerine, o yerde
kanunî yetkilinin sorumluluğu ve imzası tahtında işin yapılması esastır.
Göz hastalıkları uzmanları ile optometrist, optisyen ve gözlükçülerin
aynı işyeri veya şirketlenmiş bir kuruluş içinde, her birinin kanunla
tanımlanmış mesleklerini bağımsız olarak icra etmek ve sorumluluğunu yüklenmek
koşulu ile birlikte, gruplar halinde ve iletişim içinde çalışmalarına ayrı ayrı
bağımsız çalışmalarına cevap verilir.
Özel göz hastanelerinin refraksiyon merkezlerine, görme testi dahil
optik görme gereçlerinin yapımı ve tespiti işleri bu hizmetten sorumlu lisanslı
kişi tarafından yapılabilir.
Mesleğini icra etmekte iken askere alınanlar, en çok 2 yıllık bir süre
için (1 inci maddenin 5 inci fıkrasında belirtilen diploma ve lisansa) haiz bir
kimseyi mesul müdür tayin etmek ve bunun için Sağlık Bakanlığından izin almak
şartı ile işyerlerinin faaliyetlerini sürdürebilirler.
Optik ve optometrik mesleklerle ilgili bir işyerini işletirken vefat
eden meslek adamının; mirasçıları ile (14 üncü) maddeye göre maluliyet nedeni
ile lisansları geri alınanlarda meslekî lisans veya gözlükçülük ruhsatına haiz
bir kimseyi mesul müdür olarak çalıştırmak sureti ile en çok 3 yıl süre ile bu
işyerini işletebilirler.
Bir optometristin, optisyenin veya gözlükçünün mes’ul müdürlük yapabilme
görevi bir işverenin emrinde çalışması veya yukarıdaki şartlarda çalıştırılması
ile olabilir. Bu görevi yüklenenler ayrıca nam ve hesaplarına mesleklerini icra
edemezler. Adi ortaklık veya şirket halinde optometristlik, optisyenlik veya
gözlükçülük yapabilmesi için; şirketin işyerinde bu mesleklerin sorumluluğunu
yüklenmiş diplomalı, lisanslı veya ruhsatlı mes’ul meslek adamlarının bulunması
ve her çeşit kusur ve arızaya karşı sorumluluğun bunlarca yüklenilmiş olması
zorunludur.
MADDE 9. – Optometrist-optisyen ve gözlükçü iş yerleri Sağlık Bakanlığı
optik konseyince görevlendirilecek (tercihen optik ve optometrik meslek eğitimi
görmüş) müfettişleri ve sağlık müdürlükleri ile sağlık ocaklarında çalışan
(aynı mesleğe mensup) görevlendirilecek kişilerin teftiş ve denetimine tâbidir.
Bu iş yerlerinde meslekî sorumluluk taşıyanlar, teftiş ve denetimlerde her
türlü kolaylığı göstermeye, talep edilen bilgileri, meslekî lisans belgesi, ruhsatname,
meslekî kuruluşa kayıt ve tescil belgeleri ile konseyce tutulması öngörülen
defter ve kayıtları göstermeye, mecburdur. Teftişler sadece belge incelemesi
ile kalmaz, meslekî ehliyet ve beceriye ilişkin denetlemelerde konseyin
hazırlayacağı esaslar doğrultusunda yapılabilir. Optik ve optometrik meslek
adamları ile üretim, tüketim, nüfus verileri, refraksiyon ilişkilerine ait
istatistiki bilgi derleme ve verme zorunluluğu; Sosyal Güvenlik ve Sanayi Bakanlığının
işbirliği ile optik konseyince belirlenir.
MADDE 10. – Optometristler, optisyenler ve gözlükçüler iş yerlerinde
şekli konseyce belirlenen ve yaprakları ilgili sağlık kurumunca onaylı reçete
kayıt defterini tutmaya ve gereç reçetelerini buna sırası ile kaydetmeye ve yıl
sonlarında tevhidlerini, meslekî örgüte ve bağlı olunan sağlık kuruluşuna
bildirmeye mecburdurlar.
MADDE 11. – Optometrist veya optisyen lisansına veya gözlükçü ruhsatına
haiz olanlardan işyeri açmış olanlar, yalnız optometrist, optometri doktoru
ortoptist, kontagtolog optisyen; optik mekanik, optik teknisyen ve fenni gözlükçü
gibi unvanları kullanabilirler. Bu kabil unvanlar öğrenim belgelerinde
gösterilir. Başkaca unvan kullanmaları ve gerçeğe uymayan reklamlar yapmaları
yasaktır.
MADDE 12. – Diploma ve lisans belgesi olmadığı halde optometristlik veya
optisyenlik yapan veya ruhsatı olmadığı halde gözlükçülük yapan veya ilan
edenler bir aydan, bir yıla kadar hapse ve 10 milyon TL. dan 200 milyon TL. ya
kadar idarî para cezası ile cezalandırılırlar ve işyeri kapatılır.
MADDE 13. – Lisanslı bir optometrist, optisyen veya ruhsatlı bir
gözlükçü kendi isim ve unvanını başkasına vermek suretiyle (12 nci) maddedeki
suça iştirak ederse aynı cezalara çarptırılır. Tekerrürü halinde lisansı veya
ruhsatı geri alınır.
MADDE 14. – Sağlık durumunun sürekli şekilde optometrist, optisyen veya
gözlükçülük yapmaya mani olduğu, tam teşekküllü sıhhi heyet raporu ile sabit
olanların; lisans ve ruhsatları Sağlık Bakanlığınca geri alınır. Bu işyeri
sahipleri lisans belgesi veya ruhsatnamesi olan ber mes’ul müdür çalıştırmak
suretiyle iş yerlerini en fazla üç yıl işletebilirler.
MADDE 15. – Bu Kanunun 9 uncu maddesinde belirtilen yasaklara aykırı
hareket eden optometristler, optisyenler ve gözlükçüler 5 milyon TL’dan 100
milyon TL’ya kadar ağır para cezası ile cezalandırılırlar ve tekerrürü halinde
lisans veya ruhsatları geri alınır. Hareketleri ruhsatsız tababet sanatının
icra suçuna temas edenler hakkında bu hususa tâbi hükümler tatbik edilir. 10
uncu maddede yazılı yasakları hilafına hareket veya aynı maddede yazılı vasıf
ve şartlara uygun olmayan yerlerde (işyeri) açan optometrist, optisyen ve
gözlükçülere kanun hükümlerine uymaları için mühlet verilir. Bu mühlet
geçtikten sonra durumlarını bu kanun hükümlerine uydurmayan optometrist,
optisyen ve gözlükçülere 10 milyon TL’den 200 milyon TL’ye kadar ve tekerrürü
halinde bunun 2 katı kadar ağır para cezaları verilir. Ayrıca lisansları ve
ruhsatları geri alınır.
MADDE 16. – Bu Kanunun 6, 9, 10 ve 11 inci maddeleri hükümlerine riayet
etmeyenlerden (5 milyon) TL’den (40 milyon) TL’ye kadar hafif para cezası
alınır. Tahsil edilen para cezalarının belli bir bölümü meslekî kuruluşa
devredilir. Meslekî kuruluşlara devredilecek para cezalarının mahiyet ve
oranları konseyce belirlenir.
MADDE 17. – Bu Kanun uygulamaya girmesi ile gözlükçü unvanının
(optisyene dönüşüm) dönemi başlar. Fark imtihanlarda başarılı olanların
imtihanları yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 18. – Optometrik meslekler iş yerlerinde çalışan çırakların ve
vasıflı işçilerin meslek için eğitimleri; kayıt ve tescilleri kurulacak
Optometrik Meslek Odaları Millî Eğitim ve Sağlık Bakanlıklarınca hazırlanacak
yönetmelikle düzenlenir. Bu bilgiler (3958 Sayılı Kanuna) uygun
belgelendirilebilir. Ancak meslekî unvan 2 nci madde 5 inci fıkra yolu ile
kazanılır.
GEÇİCİ MADDE 1. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce verilmiş
gözlükçülük ruhsatnamesine haiz olanlar mesleklerini icraya devam edebilirler.
GEÇİCİ MADDE 2. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce ruhsatname
alarak faaliyete başlamış olan gözlükçüler iş yerlerinin durumlarını en geç 1
yıl içinde bu kanuna uygun hale getirmek zorundadırlar. Aksi taktirde
faaliyetleri Sağlık Bakanlığınca durdurulur.
Ancak, optik ve optometrik meslekler için; gözlükçülüğün optisyenlik
düzeyine çıkarılması esastır. Açılacak optometrik meslek okullarının
hazırlayacağı ek eğitim programlarını tamamlayanların optisyen düzeyine
yükseltilmesi için gerekli düzenlemeler Millî Eğitim ve Sağlık Bakanlığınca
müştereken yapılır ve buna ait yönetmelik 1 yıl içinde hazırlanır. Bu Kanunun
yürürlüğe girmesinden önce ruhsatlı olarak bir işyerinde çalışmakta olan
gözlükçülerin gereç yapımında sorumluluk ruhsatlı meslek adamı olan gözlükçüye
ait olmak üzere o işyerindeki faaliyetleri devam eder. İşyeri açılmasında
yeterli sermayesi olmayan optometris meslek adamları başkalarınca açılan optik
işyerlerinde kendi ruhsat ve lisansları ile sigortalı çalışabilirler.
3958 Sayılı Kanunun 8 inci maddesine göre eczanelerde gözlükçülük
yapmakta olanların müktesep hakları saklıdır.
MADDE 19. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 20. – Bu Kanun hükümlerini Adalet, İçişleri, Maliye, Sağlık,
Sosyal Güvenlik ve Sanayi Bakanlıkları yürütür.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Gözlükçülük hakkında kanun teklifimiz gerekçesiyle birlikte ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Mustafa
Niyazi Yanmaz
Şanlıurfa
GEREKÇE
Ülkemiz nüfusunun yaklaşık 1/100’ünü âmâ
vatandaşlarımız oluşturmaktadır. Bu ülkemizin göz sağlığı açısından içinde
bulunduğu kötü durumu açıkça ortaya koymaktadır.
Bu oranın daha da artmaması için insanımızın daha ucuz,
düzenli ve kolay görme testi yaptırmaları sağlanmalıdır.
Dünyada her alanda vaki olan ihtisaslaşma “görme
bilimleri” alanında da yaşanmış, Amerika’da 1900’lü yıllarda, Avrupa’da ise
1930’lu yıllardan sonra Optometri dalı ihdas edilmiş, Optik Tekniker yetiştiren
okullar ve meslekî kanunlar kabul edilmeye başlamıştır.
Ülkemizde gözlükçülük hizmetleri 30.12.1940 tarihinde
kabul edilen 3958 sayılı Kanunla yürütülmektedir.
Dünyadaki bu gelişmelere paralel olarak ülkemizde de
yeni ara sağlık mesleklerine önem verilmesi ve bunların yetiştirilmesi ihtiyacı
gün geçtikçe daha çok hissedilmektedir.
Bu bağlamda Sağlık Bakanlığının açmış olduğu 4’er aylık
kurslar ile gözlükçülük eğitimi verilmesi yoluna gidilmiş ve bu kurslar
neticesinde başarılı olanlara Fenni Gözlükçülük ruhsatnamesi verilmiştir.
Düzenlenen bu kurslarda o günün tıbbî ve teknik
imkânlarına uygun eğitim amaçlanmaktayken kanunun yürürlüğe girişinden sonra
bilim ve teknoloji alanında meydana gelen önemli gelişmeler, sağlık alanında
olduğu gibi göz sağlığı alanında önemli mesafeler kat etmiştir.
Türkiye gözlük mağazalarında göz ve görme sağlığına
ilişkin kurallaştırılmış uygulamalar, bilgi ve gözlükçüye genel sağlık
anlamında verilmiş ders ve uygulama sadece 4 aylık kurslar süresince verilmeye
çalışılmakta, daha çok usta çırak ilişkisiyle montajı öğrenen kişi gözlükçü
olmaktadır.
Sadece bu uygulama dahi Göz Sağlığı gibi insan
sağlığını direkt ilgilendiren bir konunun ülkemizde ne derece hafife
alındığının hazin bir kanıtı sayılabilir.
Sağlık alanında ara insan gücü yetiştirmek amacıyla
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Muğla Üniversitesi, Samsun 19 Mayıs
Üniversitesinde Optisyenlik Programı açılmıştır.
Ancak yarım asırı aşkın bir süredir yürütülmekte olan
ve o günün şartlarına göre hazırlanan kanunla yüksekokul mezunlarının işyeri
açma yetkisi bulunmamaktadır. Bu yasal düzensizlik optisyenlik programı
mezunlarının kazandıkları bilgi - beceri ve aldıkları eğitime yönelik çalışma
yapmalarını mümkün kılmamaktadır.
Bu durum fenni gözlükçülük mesleğini icra etmeye
yetkili olanlar ile ilgili bazı değişiklikler yapılmasını zorunlu hale
getirmiştir.
Avrupa Birliğine girmeye çaba gösteren Türkiye’nin bu
ülkelerle uyumlu bir yasal düzenleme yapması ve ilerde hizmetlerin serbest
dolaşımı için şimdiden bu konuda hazırlıklı olması gerekmektedir.
Verilen kanun teklifinin yanısıra, gözlükçülük
mesleğinin yeniden tanımlanması, meslek mensubu olmayanların gözlükçülük
ticareti yapmaları suretiyle mesleği kötüye kullanmalarının engellenmesi,
disipline edilmesi, ciddî bir kontrol mekanizmasıyla, caydırıcılığını kaybetmiş
olan cezaların artırılması gibi düzenlemelerinde behamahal yapılması, halkın
göz sağlığını korumak bakımından fenni gözlükçülük alanındaki hizmetlerin
kalitesini artıracak ve uygulamada görülen bazı problem ve tereddütlerin
ortadan kalkmasını sağlayacaktır.
Bilgi çağı olan günümüzde eğitimden amacın elde edilen
bilgilerin eğitim alan kişiler tarafından en verimli şekilde kullanılacağı
gerçeğinden hareketle, Sağlık Bakanlığının sayıları her geçen gün artan ve
kendi işyerlerini açma imkânı bulunmayan Optisyenlik Programı mezunlarının
mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla, mezunlara fenni gözlükçülere tanınan
yetkilerin verilmesini sağlayacak tasarının biran evvel kanunlaşmasıyla
ülkemizin sağlık elemanı yetiştirilmesi ve çağdaş bilgi ve eğitim düzeyine ulaşması
açısından büyük yararlar sağlayacaktır.
ŞANLIURFA MİLLETVEKİLİ MUSTAFA NİYAZİ YANMAZ’IN TEKLİFİ
GÖZLÜKÇÜLÜK
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı
Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 1. – Türkiye’de halkın görme sağlığını
geliştirmek, halkın yeterli görme testi ve görme gereci ihtiyacını karşılamak,
yetkili uzman tarafından düzenlenen optik gereç reçetesine uygun olarak gözlüklerin
montajını yapmak, numaralı gözlük camı ile koruyucu gözlük, güneş gözlüğü
camları ve gözlük çerçevelerini, her çeşit kontak lens satmak, gözlükçülük
laboratuvarı kurup işletmek, optometrist, optisyen, optik teknisyen ve gözlükçü
unvanlarını kullanabilmek için aşağıda yazılı olan şartları taşımak lâzımdır :
1. Türk vatandaşı olmak,
2. Optik ve optometrik meslekler alanında iki yıllık ön
lisans seviyesinde optisyenlik ve optik teknikerlik ve dört yıllık
optometristlik meslekî eğitimi ve öğretimi veren yüksekokul mezunu olmak,
3. Bu mesleklerin uygulama hizmetlerini yapmaya mani
vücutça ve akılca bir arızası bulunmamak,
4. Meslekî eğitim
diplomasına dayanarak Sağlık
Bakanlığınca verilmiş ruhsatnameye haiz
olmak.
MADDE 2. – 3958 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 2. – 1 inci maddesinin 4 üncü numaralı bendinde
belirtilen ruhsatname gerekli mezuniyet şartlarına haiz ve diplomalarının
denklik ve tescil işlemleri yapılmış olanlara verilir. 1 inci maddede
belirtilen unvanları kullanarak meslekî uygulamalarına ilişkin işyeri açmak
isteyenler ruhsat tanzim edilmek üzere aşağıdaki belgeleri Sağlık Bakanlığına
ibraz ederler;
1. Tasdikli nüfus hüviyet cüzdanı sureti,
2. Tasdikli diploma sureti,
3. 1 inci maddede belirtilen meslekleri yapmaya mani
vücutça ve akılca bir arızası bulunmadığına dair sağlık raporu,
4. İş yerinin açıldığı yerin sağlık kuruluşlarından
alınma işyeri açma izin belgesi,
5. 4 adet fotoğraf.
Meslekî işyerlerinin ve sahip olmaları gereken
şartlara, bu işyerinde tutulacak defterler ile kullanılacak diğer belgelere,
Kanun uygulamasına ilişkin denetimler ile meslekî kuruluşlara kayıt ve
tescillerine, yapacakları ilan ve reklamlara, bulundurabilecekleri ve yetki ile
kullanacakları optik ve optometrik alet ve gereçlere ve benzeri diğer hususlara
ilişkin esaslar, Sağlık Bakanlığının, Avrupa Birliği normlarına uygun olarak,
Sanayi Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve ilgili meslek kuruluşlarının
görüşleri alınarak hazırlanacak bir yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 3. – 3958 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 3. – Yurt dışındaki eğitim ve öğretim
kurumlarından alınmış diplomalara dayanılarak gözlükçülük ruhsatnamesi
verilebilmesi için, yurt dışında görülen eğitimin 1 inci maddenin (2) nu-maralı
bendinde belirtilen meslekî eğitime denk olduğunun tespit edilmiş olması
şarttır.
MADDE 4. – 3958 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 4. – Bu Kanunda geçen meslek çeşitlerinin
tanımları aşağıdaki şekilde belirtilmiştir :
a) Optometrist : Gözün refraktif durumu “ışığı kırma
özelliği”, görme işlevine yardım eden fizyolojik durum ve fonksiyonların
belirlenmesi ve değerlendirilmesi, oküler anormalliklerin saptanması, optik
yönden görme kusurlarını düzeltici göz ölçümlerinin yapılması, görme gerecinin
seçimi, dizaynı, tedariki ve kusurlu kişiye adaptasyonunun sağlanması, görme
performansının idamesi, korunması ve yükseltilmesi için optometri yüksekokulu
öğrenimi görmüş ve göz hastalıkları uzmanı ile cerrahi operasyonu ilgilendiren
hastaları veya diğer hastalıklardan muzdarip olanları yetkili uzmanına sevk
yetkisini haiz paramedikal görme sağlığı uzmanı kişidir. Bu çeşit uzman
yetiştirme maksadı ile yurt içi ve yurt dışı öğretim kurumlarından mezuniyet
diploması almış olmak lâzımdır. Optometristler, lisans üstü eğitimle optometri
doktoru unvanını alabilirler.
b) Optisyen :Görme kusurlarının giderilmesi için
yetkili uzmanca düzenlenen gereç reçetesine uygun olarak, her çeşit optik görme
gereci ve kontak lensi, dioptrik ve diğer teknik esaslarına uygun olarak el ve
makineli çalışma becerisi ile standardına uygun yapan, onaran montajını
sağlayan ve görme kusurlu kişiye adapte edilmesini temin eden görme sağlığı
taraması, refraksiyon hastanesi gereç yapımı laboratuvar teknisyenliği, kurum
görme gereçleri kontrol ve denetim elemanı gibi ara sağlık hizmetlerinde
paramedikal teknisyen olarak çalışacak yetenekte özel öğrenim görmüş “görme
sağlığı teknisyeni” kişidir. Bu maksatla öğrenim veren yurt içi ve yurt dışı ön
lisans okullarından mezuniyet diploması almış olmak lazımdır. Optisyen veya
optik teknikerlerden üst öğrenime devam etmek isteyenlerin aldıkları eğitim
değerlendirilir. Optik teknisyenlik, her çeşit optik görme gereçlerinin, tıbbî
gereçler içinde yer alan gözlük-çerçeve-kontak lens- güneş ve koruyucu
gözlüklere ilişkin sanayinin üretim işlerinde görev almak üzere, müfredat
programları açısından kendi içinde branşlaştırılabilir.
c) Fenni Gözlükçü : Sağlık Bakanlığınca daha önceden
düzenlenen meslekî kursları başarı ile bitirmiş 2 nci maddenin (d) bendine göre
gözlükçülük lisansı almış ve uzmanınca verilen gereç reçetesi verilerine uygun
olarak makineli çalışma ve el becerisi ile gözlüğün montajını yapan
kişidir. Münferiden işyeri açabileceği
gibi, optisyen ve optometrist işyerinde iş akdî ile çalışabilir. Optisyen
okullarının düzenleyecekleri tamamlama eğitimlerine ilişkin programlara katılmak
ve imtihanda başarılı olmak koşulu ile optisyenlik düzeyine yükselebilir. Bu
Kanunun yürürlüğe girmesi ile fenni gözlükçü unvanı herhangi bir düzenleme veya
meslekî kurs ile yeniden verilemez.
d) Optik ve optometrik mesleklere ait işyerlerinde
çalıştırılacak çırak, kalfa, resepsiyonist ve diğer satış elemanlarının meslek
içi eğitimleri, işyerinde kayıt ve tescilleri, bir işyerinden diğerine
gidişleri, çalışma koşulları ve bu kabil işyerlerinin taşıması gerekli asgarî
şartlar ile hizmetin görülmesine ait meslekî standartlar, Millî Eğitim
Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Türk
Standartları Enstitüsü ile Meslek kuruluşunun müştereken hazırlayacakları bir
yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal |
|
|
|
İşler Komisyonu |
1.2.2001 |
|
|
Esas No. : 1/767, 2/246, 2/570 |
|
Karar No. :8
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca
19.10.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
24.10.2000 tarihinde Tali Komisyon olarak Adalet Komisyonuna, Esas Komisyon
olarak Komisyonumuza havale edilen, “Gözlükçülük Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 7.12.2000, 14.12.2000, 18.1.2001 ve 25.1.2001
tarihlerinde yaptığı 3 üncü yasama yılının 4, 5, 10 ve 11 inci birleşimlerinde,
Hükümeti temsilen Sağlık Bakanı başkanlığında Sağlık Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Türk Oftalmoloji Derneği, Türk Eczacılar Birliği
ve Fenni Gözlükçüler Derneği temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Komisyonumuza ayrıca konuları itibariyle aynı mahiyette
olan iki kanun teklifi daha sevkedilmiştir.
Bunlar;
3.8.1999 tarihinde sevk edilen Muğla Milletvekili
Fikret Uzunhasan’ın “Türk Optometri ve Optik Meslekler Kanunu Teklifi” ile
29.6.2000 tarihinde sevkedilen Şanlıurfa Milletvekili
Mustafa Niyazi Yanmaz’ın “Gözlükçülük Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifi”dir.
Komisyonumuz Tasarı ile her iki teklifi birlikte
inceleme kararı almış, birleştirilerek görüşülmesini kabul etmiş ve
görüşmelerde Tasarının esas alınmasını uygun bulmuştur.
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında
Kanun, 1941 yılında yürürlüğe girmiştir ve yaklaşık altmış yıldır
yürürlüktedir. Söz konusu Kanunun değişen şartlara uygun hale getirilmemesi
nedeniyle uygulama sırasında pek çok sorunla karşılaşılmaktadır. Bunun sonucu
olarak da kanunun modern ve günün şartlarına uygun düşmeyen maddelerinin
değiştirilerek güncelleştirilmesi ve kanuna yeni bazı hükümlerin eklenmesi
gereği duyulmuştur. Tasarı söz konusu Kanunun zamanın koşullarına uygun hale
getirilerek, yeniden düzenlenmesini sağlamaktadır.
Sayın Bakanın verdiği bilgiler doğrultusunda
Komisyonumuzda görüşülen tasarı ile;
“Gözlükçü” tanımı genişletilerek gözlük camı ve gözlük
çerçevesi satımı yetkisi yanında, gözlük montajı yapmak ve gözlükçülük
laboratuvarı kurup işletmek işinin de gözlükçüler tarafından yapılabileceği hükme bağlanmıştır.
Gözlükçülük mesleğinin kısa süreli kurslar yerine günün
değişen tekniklerine ve şartlarına, eğitim ve öğretim sistemine göre daha uzun
ve sistemli yüksekokul eğitimine dayandırılması sağlanmıştır.
Gözlükçü olmayanların gözlükçülük ticareti yapmaları
engellenmiş ve haksız rekabete sebep olmaması amacıyla gözlükçülük
ruhsatnamesinin tek bir müessese için geçerli olduğu hükme bağlanmıştır.
Gözlükçülerin bilgisayarlı göz muayenesi adıyla bilinen
muayeneleri yapmak suretiyle göz doktorlarının yetki alanlarına giren işlemlere
kalkışmalarını engellemek amacıyla bu işlem açıkça yasaklanmıştır.
Gözlükçülerin müesseselerinde gözlükçülük dışında bir
başka iş yapamayacakları ve bu işyerlerini muayenehane gibi
kullandıramayacakları hükme bağlanmıştır.
Tababet uzmanlık tüzüğü ve etiğe uygun olarak kontak
lenslerin göz doktorları tarafından satılması yasaklanmış, bu sayede
doktorların lens ticaretine sebep olabilmeleri engellenmiştir. Bu anlamda göz
doktorlarının kontak lensin göze uyum ve adaptasyonunu sağlamaları, ancak
satışını yapmamaları hükme bağlanmıştır.
Sağlık Bakanlığınca düzenlenen eğitim sertifikasını
haiz olan doktorların da gözlük reçetesi yazabilmelerine olanak sağlanmıştır.
Bu göz hastalığının tedavi edilmesi anlamında olmayıp asgari bir yıl kurs gören
pratisyen doktorun gözlük reçetesi yazma yetkisidir. Bu anlamda ihtiyaca cevap
verebilmek amacıyla pratisyen doktorların reçete yazabilmeleri olanağı
sağlanmıştır.
Komisyon toplantısında tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde, Komisyon üyeleri-mizin çoğunluğu tarafından tasarı ve
gerekçesi kabul edilmiş ve yapılan görüşmelerin ardından maddelerine
geçilmiştir.
Tasarıda öncelikle “ticarethane” ibarelerinin
“müessese” olarak değiştirilmesi kabul edilmiştir.
Maddelerinin görüşülmesi sırasında yazılı olarak
verilen önergelerin kabulü ve sözlü olarak dile getirilip oylanarak,
üyelerimizin çoğunluğu tarafından kabul gören sözlü önerilerin kabul edilmesi
ile,
Tasarının,
Çerçeve 1 inci madde ile değiştirilen Kanunun 1 inci
maddesine, benzer kanunlarda da hüküm altına alındığı ve kamu hizmeti
niteliğinde olması gerekçesi ile gözlükçülük mesleğinin icrasında yüz kızartıcı
bir suçtan dolayı hapis cezası almış kimselerin gözlükçülük yapmalarına engel
getirilmiş, yurt dışında da olsa meslekten men edilmiş olanların bu mesleği
yapamayacakları hükmü eklenmiştir.
Çerçeve 2 nci madde ile değiştirilen Kanunun 2 nci
maddesine, Kanunun uygulanması bakımından, Sağlık Bakanlığı tarafından
çıkarılacak yönetmelikte kontak lenslerin özel reçete ile satışına ilişkin
hükmün de düzenleneceği eklenmiştir.
Çerçeve 6 ncı madde ile değiştirilen Kanunun 8 inci
maddesinin, 2 nci fıkrası metinden çıkarılmış, gözlükçülük mesleğinin doktorun
yazdığı reçete dışındaki herhangi bir kısıtlamaya tâbi olmadan bağımsız olarak
icra edilmesi gerekçesi ile ortam ve şartları uygun olan birbirinden bağımsız
yerlerde kendilerine ait kira kontratı, vergi mükellefiyeti ve gözlükçülük
ruhsatnamesi ile mesleklerini icra edebilmelerine olanak sağlanmış ve bu hüküm
de ikinci fıkra olmak üzere düzenlenmiştir.
Maddeye ayrıca son fıkra olmak üzere fonksiyonlarının
farklılığı ve birlikte yapılmaları halinde haksız rekabete de sebep olabileceği
gerekçesi ile gözlükçü müessesesi açmış olanların toptancılık, imalatçılık,
ithalatçılık yapamayacakları da hükme bağlanmıştır.
Çerçeve 8 inci madde ile değiştirilen Kanunun 12 nci
maddesine kontak lens uygulamasının göz doktorları tarafından yapılması
gerektiği gerekçesi ile gözlükçülük müessesesinde her türlü kontak lens
uygulanmasını yasaklayan ve uymayanlara para cezasının öngörüldüğü hüküm
eklenmiştir.
Çerçeve 11 inci madde ile değiştirilen Kanunun 16 ncı
maddesine, yasaklarına uymayanlar hakkında idarî para cezası hükmolunacağı
belirtilen maddelere kanunun 8 inci maddesi de eklenmiştir.
Geçici 2 nci maddede Kanunun yürürlük tarihinden önce
verilen gözlükçülük ruhsatnamesi sahiplerinin mesleklerini devam
ettirebilecekleri belirtilmiştir. Bu anlamda bu kişilerin faaliyetlerinin
devamı engellenmeyerek, bir anlamda kazanılmış hak olduğu kabul edilmiştir.
Madde bu durumdaki eczacı ve doktorların hayatta oldukları sürece gözlükçülük
yapabilmelerine olanak sağlayacak şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının para cezalarına ilişkin hükümlerinin alt
sınırı ikiyüzmilyondan beşyüzmilyon liraya yükseltilmiş maddeler bu şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
Bu anlamda çerçeve 10 uncu madde ile kanunun 15 inci
maddesinde yapılan değişiklikte durumlarını kanun hükümlerine uydurmayan
gözlükçülerin bu suçlarının tekerrürü halinde dörtyüzmilyon lira ödeyeceklerine
ilişkin hüküm de Komisyonumuzda yediyüzellimilyon lira olarak kabul edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 13 ve 14 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
|
|
Aydın |
Kayseri |
|
|
Kâtip |
Üye |
|
|
Sebahat Vardar |
Mehmet Zeki Okudan |
|
|
Bilecik |
Antalya |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Karslıoğlu |
Ersoy Özcan |
|
|
Bolu |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Şen |
Sacit Günbey |
|
|
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
|
|
Edirne |
Gaziantep |
|
|
|
(Muhalifim.
Gerekçem ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Turhan Alçelik |
Perihan Yılmaz |
|
|
Giresun |
İstanbul |
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
İlhan
Aküzüm |
Mükremin Taşkın |
|
|
Kars |
Nevşehir |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Doğan Baran |
Mehmet Said Değer |
|
|
Niğde |
Şırnak |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Reşat Doğru |
Mesut Türker |
|
|
Tokat |
Yozgat |
|
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU
BAŞKANLIĞINA
Görüşülmekte olan 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında
Kanunda değişiklik yapılmasına dair Kanun tasarısıyla ilgili Muhalefet
Şerhimizdir.
Tasarı ile yeni bir sağlık çalışanı, Gözlük Hekimi
tanımlanmaktadır.
Sağlık Bakanlığınca düzenlenen eğitim sertifikasına
haiz pratisyen tabiplerce Refraksiyon kusurunun tespiti ve numaralı gözlük camı
reçetesi verilmesi öngörülmektedir.
Sertifikalı hekim biomikroskopik muayene, oftalmoskopi
(göz dibi muayenesi), göz tansiyonu ölçümü, görme alanının değerlendirilmesi,
pupilla reaksiyonlarının yorumlanması gibi konularda eğitim alsa bile bu eğitim
yetersiz olacağından birçok göz hastalığının erken tanımına istemeyerek de olsa
engel olacak ve körlüğe kadar varan tıbbî hatalar görülmemiş boyutlara
ulaşacaktır.
Saygılarımızla.
|
|
M. Sait Değer |
İbrahim Konukoğlu |
Doğan Baran |
|
|
Şırnak
Milletvekili |
Gaziantep
Milletvekili |
Niğde
Milletvekili |
|
|
|
|
|
|
|
Turhan Alçelik |
Sacit Günbey |
M.Zeki Okudan |
|
|
Giresun
Milletvekili |
Diyarbakır
Milletvekili |
Antalya
Milletvekili |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
GÖZLÜKÇÜLÜK HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. –
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
1. – Numaralı (mihraklı) gözlük camı ve gözlük çerçevesi satmak ve gözlük
montajı yapmak için kurulacak olan gözlükçü ticarethanesi açabilmek için,
aşağıdaki şartları taşımak lazımdır:
a) Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b) Fenni
gözlükçülük veya optisyenlik alanında en az ön lisans seviyesinde meslekî
eğitim ve öğretim veren yüksek okul mezunu olmak,
c)
Gözlükçülük yapmaya mani olacak derecede bedenî veya aklî hastalığı
bulunmadığına dair sağlık kurulu raporunu haiz olmak,
d) Sağlık
Bakanlığınca verilmiş gözlükçü ruhsatnamesini haiz olmak."
MADDE 2. –
3958 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
2. – 1 inci maddenin (d) bendinde belirtilen ruhsatname, gerekli mezuniyet
şartlarını haiz olanlara verilir.
Ruhsatnamenin
şekline, verilişine, gözlükçü ticarethanelerinin ve laboratuvarının açılışına
ve sahip olmaları gereken şartlara dair usul ve esaslar ile gözlükçülerin
yapacağı ilan ve reklamlar, tutacakları defterler ve kullanacakları belgeler,
gözlük camlarının ve kontak lenslerin imaline, ithaline ve satışına izin
verilmesi ve bu Kanunun uygulanmasına dair denetimler ile ilgili hususlar
Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelik ile düzenlenir."
MADDE 3. –
3958 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
3. – Yurt dışındaki eğitim ve öğretim kurumlarından alınmış diplomalara
dayanılarak gözlükçülük ruhsatnamesi verilebilmesi için, yurt dışında görülen
eğitimin, 1 inci maddenin (b) bendinde belirtilen meslekî eğitime denk olduğunun
yetkili makamlarca kabul edilmiş olması şarttır."
MADDE 4. –
3958 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Gözlükçülük
ruhsatnamesi tek bir ticarethane için geçerli olup bir gözlükçü birden fazla
ticarethane açamaz."
MADDE 5. –
3958 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin bir ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Gözlükçüler,
göz hastalıkları uzmanı tabipler ve Sağlık Bakanlığınca düzenlenen eğitim
sertifikasını haiz olan tabipler tarafından verilen reçetelerde yazılı numaralı
gözlük cam ve çerçevelerini, koruyucu gözlükleri ve güneş gözlüklerini
satabilir.
Gözlükçülerin
reçetesiz olarak numaralı gözlük camı satmaları, vermeleri veya tavsiye
etmeleri, otorefraktometre ve keratometre gibi bilgisayarlı aletler ile olanlar
da dahil olmak üzere her nevi göz ve görme muayene ve testleri yapmaları veya
ticarethanelerinde bu işlere yarayan her türlü aletleri ve cihazları
bulundurmaları yasaktır. Gözlükçüler, gözlükçülük yaptıkları müddetçe gözlükçü
ticarethanelerinde başka bir iş yapamaz ve ticarethanelerini muayenehane gibi
kullandıramaz."
MADDE 6. –
3958 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
8. – Gözlükçülük ruhsatnamesini haiz gözlükçünün, ticarethanesinde bizzat
bulunması esastır.
Gözlükçüler,
ortam ve şartları uygun olan başka bir ticarethane veya mağazada dahi yalnız
kendilerine mahsus bir kısım işgal edebilir. Bu kısımlarda bulunması gereken
şartlar Sağlık Bakanlığınca tespit ve ilan olunur.
Gözlükçüler
ile göz hastalıkları uzmanı tabipler ve 7 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen tabipler, vergi mükellefiyetleri ayrı olsa bile, aynı mekanda veya
iç giriş kapıları veya iç bağlantıları bulunan ticarethanelerde birlikte mesleklerini
icra edemez. Hastahaneler bünyesinde de gözlükçü ticarethanesi açılamaz.
Mesleğini
icra etmekte iken;
a) 14 üncü
maddeye göre ruhsatnamesi geri alınanlar, sürekli olarak,
b)
Milletvekili veya belediye başkanı seçilenler ile askerlik hizmeti sebebiyle
silah altına alınanlar, bu görev ve hizmetleri müddetince,
c) Hürriyeti
bağlayıcı ceza ile mahkûm olanlar, bu cezanın beş yılı aşmaması şartıyla
cezanın infazı müddetince,
d) Hastalık
ve sair zorlayıcı sebeplerden dolayı bir aydan fazla ticarethanelerinin başında
bulunamayacak olanlar, bu mazeretleri müddetince,
e) Hacir
altına alınanlar, vasilerinin talebi üzerine, hacir altında bulundukları
sürece,
Gözlükçü
ruhsatnamesini haiz bir kimseyi Sağlık Bakanlığından izin almak şartı ile
mes'ûl müdür tayin ederek ticarethanelerinin faaliyetlerini sürdürebilir.
Gözlükçü
ticarethanesi işletirken vefat eden gözlükçünün eşi ve çocukları, gözlükçülük
ruhsatnamesini haiz bir kimseyi mes'ûl müdür olarak çalıştırmak suretiyle, beş
yıl süre ile gözlükçü ticarethanesini işletebilir. Vefat eden gözlükçünün;
reşit olmayan çocuğu var ise çocuk reşit oluncaya kadar, 1 inci maddenin (b)
bendinde belirtilen okullarda öğrenim gören çocuğu var ise bu okullardan mezun
oluncaya kadar, aynı şekilde mes'ûl müdür çalıştırmak suretiyle, çocuk ve var
ise eş namına gözlükçü ticarethanesi işletebilir.
Ancak,
yukarıdaki fıkralara göre mes'ûl müdür tayin edilinceye kadar gözlükçü
ticarethanesinin faaliyeti durdurulur.
Bir
gözlükçü, sadece yukarıdaki hallerde tek bir mes’ûl müdürlük görevi yapabilir
ve mes'ûl müdürlük yaparken ayrıca gözlükçü ticarethanesi işletemez.
Adi şirket
veya şirket halinde gözlükçülük yapılabilmesi için, şirketin bütün ortaklarının
gözlükçülük ruhsatnamesini haiz olmaları şarttır."
MADDE 7. –
3958 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
9. – Gözlükçü ticarethaneleri, Sağlık Bakanlığı müfettişlerinin, sağlık
müdürlüklerinin ve sağlık ocağı tabipliklerinin teftiş ve denetimine
tâbidirler. Gözlükçüler, bu teftiş ve denetimlerde her türlü kolaylığı
göstermeye, talep edilen bilgileri, ticarethane kayıt belgesini ve teftiş
defterini vermeye ve faturalarında ruhsatnamelerinin tarih ve sayısını
belirtmeye mecburdur."
MADDE 8. –
3958 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
12. – Ruhsatnamesi olmadığı halde gözlükçülük yapanlar veya gözlükçü olduğunu
ilan edenler, dört aydan bir yıla kadar hapis ve ikiyüzmilyon liradan ikimilyar
liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır."
MADDE 9. –
3958 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde yer alan "tekerrürü halinde
ruhsatnamesi geri alınır" ibaresi, "tekerrürü halinde bir daha
verilmemek üzere ruhsatnamesi geri alınır." şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10. –
3958 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi ile
ikinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"7 nci
maddede zikredilen yasaklar hilafına hareket eden gözlükçüler hakkında Sağlık
Bakanlığınca yüzmilyon lira idarî para cezası uygulanır ve ruhsatnameleri üç ay
süre ile geri alınır."
"Bu
mühlet geçtikten sonra durumlarını Kanun hükümlerine uydurmayan gözlükçüler
hakkında Sağlık Bakanlığınca ikiyüzmilyon lira idarî para cezası uygulanır;
tekerrürü halinde dörtyüzmilyon lira idarî para cezası verilir ve ruhsatnameleri
geri alınır."
MADDE 11. –
3958 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
16. – 6, 9, 10 ve 11 inci maddelerin hükümlerine riayet etmeyenler hakkında
Sağlık Bakanlığınca ikiyüzmilyon lira idarî para cezası uygulanır."
MADDE 12. –
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
1. – 30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Kanunda geçen "Sıhhat ve İçtimaî
Muavenet Vekâleti" ibareleri "Sağlık Bakanlığı" olarak ve aynı
Kanunun 18 inci maddesinde yer alan "Adliye, Dahiliye, Maliye ve Sıhhat ve
İçtimaî Muavenet Vekilleri" ibaresi "Bakanlar Kurulu" olarak
değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
2. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce verilmiş gözlükçülük
ruhsatnamesini haiz olanlar, mesleklerini icraya devam edebilir. Faaliyete
başlamış olan gözlükçüler, ticarethanelerinin durumunu en geç bir yıl içinde bu
Kanuna uygun hale getirmek zorundadır. Aksi takdirde, durumlarını bu Kanuna
uygun hale getirinceye kadar ticarethaneleri Sağlık Bakanlığınca kapatılır ve
ruhsatnameleri geri alınır.
MADDE 13. –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 14. –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SAĞLIK, AİLE,
ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
GÖZLÜKÇÜLÜK HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. –
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
1. – Numaralı (mihraklı) gözlük camı ve gözlük çerçevesi satmak ve gözlük
montajı yapmak için kurulacak olan gözlükçü müessesesi açabilmek için,
aşağıdaki şartları taşımak gerekir:
a) Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b) Fenni
gözlükçülük veya optisyenlik alanında en az ön lisans seviyesinde meslekî
eğitim ve öğretim veren yüksekokul mezunu olmak,
c)
Gözlükçülük yapmaya engel olacak derecede bedenî veya aklî hastalığı
bulunmadığına dair sağlık kurulu raporunu haiz olmak,
d) Yüz
kızartıcı bir suçtan dolayı hapis veya 5 yıldan fazla hapis veya 3 yıldan fazla
ağır hapis cezası ile mahkûm edilmemiş olmak,
e) Yurt
dışında dahi olsa meslekten men edilmemiş olmak,
f) Sağlık
Bakanlığınca verilmiş gözlükçü ruhsatnamesini haiz olmak."
MADDE 2. –
3958 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
2. – 1 inci maddenin (f) bendinde belirtilen ruhsatname, gerekli mezuniyet
şartlarını haiz olanlara verilir.
Ruhsatnamenin
şekline, verilişine, gözlükçü müesseselerinin ve laboratuvarlarının açılışına
ve sahip olmaları gereken şartlara dair usul ve esaslar ile gözlükçülerin
yapacağı ilan ve reklamlar, tutacakları defterler ve kullanacakları belgeler,
gözlük camlarının imaline, ithaline, satışına ve kontak lenslerin imaline,
ithaline ve özel reçeteyle satışına izin verilmesi ve bu Kanunun uygulanması
ile ilgili hususlar Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelik ile düzenlenir."
MADDE 3. –
3958 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
3. – Yurt dışındaki eğitim ve öğretim kurumlarından alınmış diplomalara
dayanılarak gözlükçülük ruhsatnamesi verilebilmesi için, yurt dışında görülen
eğitimin 1 inci maddenin (b) bendinde belirtilen meslekî eğitime denk olduğunun
yetkili makamlarca kabul edilmiş olması şarttır."
MADDE 4. –
3958 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Gözlükçülük
ruhsatnamesi tek bir müessese için geçerli olup bir gözlükçü birden fazla
müessese açamaz.”
MADDE 5. –
3958 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin bir ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Gözlükçüler,
göz hastalıkları uzmanı tabipler ve Sağlık Bakanlığınca düzenlenen eğitim
sertifikasını haiz olan tabipler tarafından verilen reçetelerde yazılı numaralı
gözlük cam ve çerçevelerini, koruyucu gözlükleri ve güneş gözlüklerini
satabilir."
"Gözlükçülerin
reçetesiz olarak numaralı gözlük camı satmaları, vermeleri veya tavsiye
etmeleri, otorefraktometre ve keratometre gibi bilgisayarlı aletler ile olanlar
da dahil olmak üzere her nevi göz ve görme muayene ve testleri yapmaları veya
müesseselerinde bu işlere yarayan her türlü aletleri ve cihazları
bulundurmaları yasaktır. Gözlükçüler, gözlükçülük yaptıkları sürece
müesseselerinde başka bir iş yapamaz ve müesseselerini muayenehane gibi
kullandıramaz."
MADDE 6. –
3958 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
8. – Gözlükçülük ruhsatnamesini haiz gözlükçünün, müessesesinde bizzat
bulunması esastır.
Gözlükçüler
ortam ve şartları uygun olan birbirinden bağımsız yerlerde kendilerine ait kira
kontratı, vergi mükellefiyeti ve gözlükçülük ruhsatnamesi ile mesleklerini icra
edebilirler. Bu yerlerde bulunması gereken şartlar Sağlık Bakanlığınca tespit
ve ilan olunur.
Gözlükçüler
ile göz hastalıkları uzmanı tabipler ve 7 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen tabipler, vergi mükellefiyetleri ayrı olsa bile, aynı mekanda veya
iç giriş kapıları veya iç bağlantıları bulunan müesseselerde birlikte
mesleklerini icra edemez. Hastaneler bünyesinde de gözlükçü müessesesi
açılamaz.
Mesleğini
icra etmekte iken;
a) 14 üncü
maddeye göre ruhsatnamesi geri alınanlar, sürekli olarak,
b)
Milletvekili veya belediye başkanı seçilenler ile askerlik hizmeti sebebiyle
silah altına alınanlar, bu görev ve hizmetleri süresince,
c) Hürriyeti
bağlayıcı ceza ile mahkûm olanlar, bu cezanın beş yılı aşmaması şartıyla
cezanın infazı süresince,
d) Hastalık
ve sair zorlayıcı sebeplerden dolayı bir aydan fazla müesseselerinin başında
bulunamayacak olanlar, bu mazeretleri süresince,
e) Hacir
altına alınanlar, vasilerin talebi üzerine, hacir altında bulundukları sürece,
Gözlükçü
ruhsatnamesini haiz bir kimseyi Sağlık Bakanlığından izin almak şartı ile
mes’ûl müdür tayin ederek müesseselerinin faaliyetlerini sürdürebilirler.
Gözlükçü
müessesesi işletirken vefat eden gözlükçünün eşi ve çocukları, gözlükçülük
ruhsatnamesini haiz bir kimseyi mes'ûl müdür olarak çalıştırmak suretiyle, beş
yıl süre ile gözlükçü müessesesini işletebilir. Vefat eden gözlükçünün; reşit
olmayan çocuğu var ise çocuk reşit oluncaya kadar, 1 inci maddenin (b) bendinde
belirtilen okullarda öğrenim gören çocuğu var ise bu okullardan mezun oluncaya
kadar, aynı şekilde mes'ûl müdür çalıştırmak suretiyle, çocuk ve var ise eş
namına gözlükçü müessesesi işletebilir.
Ancak
yukarıdaki fıkralara göre mes'ûl müdür tayin edilinceye kadar gözlükçü
müessesesinin faaliyeti durdurulur.
Bir
gözlükçü, sadece yukarıdaki hallerde tek bir mes'ûl müdürlük görevi yapabilir
ve mes'ûl müdürlük yaparken ayrıca gözlükçü müessesesi işletemez.
Adi şirket
veya şirket halinde gözlükçülük yapılabilmesi için, şirketin bütün ortaklarının
gözlükçülük ruhsatnamesini haiz olmaları şarttır.
Gözlükçü
müessesesi açmış olanlar, toptancılık, imalatçılık, ithalatçılık yapamazlar;
toptancılık, imalatçılık ve ithalatçılık yaptıkları müddetçe, gözlükçü
müessesesi işletemezler."
MADDE 7. –
3858 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
9. – Gözlükçü müesseseleri, Sağlık Bakanlığı müfettişlerinin, sağlık
müdürlüklerinin ve sağlık ocağı tabipliklerinin teftiş ve denetimine
tâbidirler. Gözlükçüler, bu teftiş ve denetimlerde her türlü kolaylığı
göstermeye, talep edilen bilgileri, müessese kayıt belgesini ve teftiş
defterini vermeye ve faturalarında ruhsatnamelerinin tarih ve sayısını
belirtmeye mecburdur."
MADDE 8. –
3958 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
12. – Ruhsatnamesi olmadığı halde gözlükçülük yapanlar veya gözlükçü olduğunu
ilan edenlerin müessesesi kapatılır. Gözlükçülük müessesesinde her türlü kontak
lens uygulanması yasaktır.
Yukarıdaki
yasaklara uymayanlar beşyüzmilyon liradan ikimilyar liraya kadar ağır para
cezası ile cezalandırılırlar."
MADDE 9. –
3958 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde yer alan "tekerrürü halinde
ruhsatnamesi geri alınır" ibaresi, "tekerrürü halinde bir daha
verilmemek üzere ruhsatnamesi geri alınır." şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 10. –
3958 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci cümlesi ile ikinci fıkrasının
ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"7 nci
maddede zikredilen yasaklar hilafına hareket eden gözlükçüler hakkında Sağlık
Bakanlığınca beşyüzmilyon lira idarî para cezası uygulanır ve ruhsatnameleri üç
ay süre ile geri alınır."
"Bu
süre geçtikten sonra durumlarını Kanun hükümlerine uydurmayan gözlükçüler
hakkında Sağlık Bakanlığınca beşyüzmilyon lira idari para cezası uygulanır;
tekerrürü halinde yediyüzellimilyon lira idarî para cezası verilir ve ruhsatnameleri
geri alınır."
MADDE 11. –
3958 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde
16. – 6, 8, 9, 10 ve 11 inci maddelerinin hükümlerine riayet etmeyenler
hakkında Sağlık Bakanlığınca beşyüzmilyon lira idarî para cezası
uygulanır."
MADDE 12. –
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Kanunun 4 ve 5 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
1. – 30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Kanunda geçen "Sıhhat ve İçtimai
Muavenet Vekâleti" ibareleri "Sağlık Bakanlığı" olarak,
"ticarethane" ibareleri "müessese" olarak ve aynı Kanunun
18 inci maddesinde yer alan "Adliye, Dahiliye, Maliye ve Sıhhat ve İçtimai
Muavenet Vekilleri" ibaresi "Bakanlar Kurulu" olarak
değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
2. – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce verilmiş gözlükçülük
ruhsatnamesini haiz olanlardan, fiilen mesleklerini icra etmekte bulunanlar
(eczacılar dahil) ile bu kanunun yürürlükten kaldırılan 5 inci maddesi kapsamında
gözlükçülük yapanlar, hayatta oldukları sürece, mesleklerini icraya devam
edebilirler.
MADDE 13. –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 14. –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
A. M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
F. Bal |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı V. |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
|
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
S. Oral |
H. H. Özkan |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı V. |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. T. Toskay |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|