Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 537)
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/775)
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
6.11.2000 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-136/5314 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 5.10.2000 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
|
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere; Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası,
Türkiye Halk Bankası ve Türkiye Emlak Bankası, Türk bankacılık sisteminin
yaklaşık % 40’ını teşkil etmektedir. Bu nedenle, adı geçen bankaların
performansı tüm bankacılık sistemi üzerinde belirleyici olmakta, bu bankaların
malî yapılarındaki değişimler sektöre de yansımaktadır.
Son yıllarda bankacılık sektöründe meydana gelen
olumsuz gelişmeler sistemin kırılganlığını göstermiş, sektörün yeniden
yapılandırılması bir gereklilik olarak ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, kamu
bankalarının sektördeki yeri ve önemi dikkate alındığında; söz konusu
bankalarının içinde yer almadığı bir yeniden yapılandırma programının amacına
ulaşamayacağı açıktır.
Tasarı ile, kamu bankalarının yeniden yapılandırılması
suretiyle, gerek idarî gerekse malî yapılarının kuvvetlendirilmesi
öngörülmektedir. Bu sayede tüm sektörün rehabilitasyonu mümkün olabileceği
gibi, Avrupa Birliğiyle gerçekleşecek üyelik öncesinde sistemin bütünüyle
kuvvetlenmesi ve ulusal rekabet gücümüzün artması sağlanacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – (1) numaralı fıkra ile, Kanunun amacının,
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve
Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketinin çağdaş bankacılığın ve uluslararası
rekabetin gereklerine göre çalışmalarını ve özelleştirmeye hazırlanmalarını
sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılmaları ile hisse satışlarına ilişkin
düzenlemelerin ve hisselerin % 100’üne kadarının özel sektöre satışının
gerçekleştirilmesi olduğu belirtilmiştir.
(2) numaralı fıkra ile, adı geçen kamu bankaları bu
Kanun dışında sektördeki diğer özel bankalar gibi özel hukuk hükümlerine ve
Bankalar Kanunu hükümlerine tâbi kılınmıştır.
(3) numaralı fıkra ile, Kanunun amacı genel çerçeveyi
belirlemek olduğundan, sektördeki özel bankalarda olduğu gibi ayrıntılı
hususların ana sözleşmelerde düzenlenmesi öngörülmüştür.
(4) numaralı fıkra ile, bankaların yıllık
faaliyetlerinin bağımsız denetim kuruluşlarınca incelenerek rapora bağlanması
ve bu raporların bankaların genel kurullarına sunulması öngörülmüştür.
Özel bankalarla rekabet içinde çalışan söz konusu
bankalar, kamu bankası olmaları nedeniyle tâbi oldukları mevzuat açısından
diğer bankalara göre bazı kısıtlamalar altında faaliyet göstermek
zorundadırlar.
(5) numaralı fıkra ile, yeniden yapılandırmanın
başarıya ulaşması için söz konusu kamu bankalarının tâbi olmayacakları kanunlar
belirtilmiştir.
Madde 2. – (1) numaralı fıkra ile, bağlı ortaklık ve
iştiraklerindeki payları da dahil olmak üzere bankaların etkin ve verimli bir
şekilde çalışmalarının sağlanması amacıyla yeniden yapılandırılmalarına ilişkin
usul ve esasların Bakanlar Kurulunca belirlenmesi öngörülmüştür.
(2) numaralı fıkra ile, bankaların yeniden
yapılandırıldıktan sonra hisselerinin satış işlemlerinin 4046 sayılı Kanun
hükümlerine göre sonuçlandırılması öngörülmüştür. Ayrıca, bankaların yeniden
yapılandırılma ve hisse satış işlemlerinin bu Kanunun yürürlüğe girmesinden
başlayarak 3 yıl içinde sonuçlandırılacağı ve bu 3 yıllık sürenin bir defaya
mahsus olmak üzere Bakanlar Kurulunca yarısı kadar uzatılabileceği hükme
bağlanmıştır.
Uygulanmayacak hükümler arasında 399 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname hükümleri de sayıldığından, (3) numaralı fıkra ile, bu
Kanunun yürürlüğe girmesiyle hukukî bir boşluğun doğmamasını teminen bankaların
mevcut personeli için, halen tâbi oldukları mevzuat hükümlerinin uygulanacağı
belirtilmiş, özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılacak personelin kadro sayısı
ve unvanları ile ücret ve sair malî haklarının bankaların genel kurullarınca
tespit edileceği öngörülmüştür. Ayrıca, yeniden yapılandırma süresince
bankalarca özel hukuk hükümlerine göre yeni istihdam edilecek personele ilişkin
usul ve esasların Bakanlar Kurulunca belirlenmesi hükme bağlanmıştır.
Madde 3. – Bankaların birikmiş görev zararı
alacaklarının yeniden yapılandırma önündeki en büyük engel olduğu dikkate
alınarak, (1) numaralı fıkra ile, yeniden yapılandırma çalışmaları sırasında
söz konusu zararların yeniden yapılandırma programında belirtilen esas ve
süreler dahilinde itfa edilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, çeşitli kanun ve
kararnamelerle bankalara verilmiş olan görevlerin program dönemi sonunda
yürürlükten kalkacağı ve yeniden yapılandırma döneminde bankalara bedeli
önceden ödenmeden görev verilemeyeceği hükme bağlanmıştır.
(2) numaralı fıkra ile, bankalarda Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte çalışmakta olan personele en yüksek Devlet memuru aylığının (ek
gösterge dahil) brüt tutarının % 150'sini geçmemek üzere görev ve unvanlarına
göre yönetim kurullarınca belirlenecek miktarda bankacılık tazminatı ödenmesi
öngörülmüştür. Ayrıca, herhangi bir kanunî düzenlemeye dayanılmaksızın kamu
iktisadî teşebbüsü statüsündeki bankaların personeline bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce, yol parası ve ikâmet gibi adlarla yapılmış olan
ödemelerin kanunî dayanağa kavuşturulması amacıyla, söz konusu ödemelerin bu
Kanuna göre yapılmış sayılması hükme bağlanmaktadır.
Türkiye Halk Bankası ve Türkiye Emlak Bankası halen
anonim şirket statüsünde faaliyet göstermektedir.
(3) numaralı fıkra ile, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasının da aynı yapıya getirilmesi amacıyla, anılan
Bankanın anonim şirket olarak ticaret siciline tescil edilmesi yönünde
düzenleme yapılmış; zaman ve kaynak tasarrufu sağlanabilmesi amacıyla bir defaya
mahsus olmak üzere hiçbir hukukî işleme gerek olmaksızın resen tescil imkanı
getirilmiştir. Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasının mevcut sağlık
yardım sandığına tüzelkişilik verilmiş, sandığın organları, kaynakları ile
çalışma usul ve esaslarını düzenleyen ana statüsünün Banka yönetim kurulunun
onayı ile yürürlüğe girmesi hükme bağlanmıştır.
(4) numaralı fıkra ile, Kanun çerçevesinde yapılacak
işlemler ile bu işlemlere ilişkin kağıtların her türlü vergi, resim ve harçtan
istisna tutulması öngörülerek, malî tasarrufun yanı sıra işlemlerin
hızlandırılması amaçlanmış, ticaret siciline tescil ve Sermaye Piyasası Kurulu
kayıt işlemlerinden ücret alınmaması öngörülmüştür.
(5) numaralı fıkra ile, bankalardaki Hazine
hisselerinin bankaların ilgili olduğu Bakan tarafından temsil edilmesi hükme
bağlanmıştır.
Geçici Madde 1. – (1) numaralı fıkra ile, bankaların
ana sözleşmelerinin Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde
yapılacak ilk genel kurullarının onayı ile yürürlüğe girmesi öngörülmüştür.
Ayrıca, mevcut yönetim kurulu üyelerinin görevlerinin genel kurullarca yenileri
seçilinceye kadar devam etmesi ve bankaların diğer personelinin Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte bulundukları kadro ve pozisyonlara atanmış
sayılmaları hükme bağlanmıştır.
(2) numaralı fıkra ile, Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihte 5434 sayılı Kanuna göre hizmet süreleri itibariyle emeklilik hakkını
kazanmış olan personelin emekliliğe teşvik edilmesi amacıyla ek maddî faydalar
sağlanmıştır. Bununla birlikte, bu kapsamda emekli olan personelin, emekli
oldukları tarihten itibaren 3 yıl süreyle bu bankalarda yeniden istihdam
edilememesi hükme bağlanmıştır.
(3) numaralı fıkra ile, bankaların mevcut personeline
yeniden yapılandırma süresince isteklerine bağlı olmak üzere, diğer kamu
kurumlarına geçme imkânı da tanınmış, söz konusu işlemler için uygulamalarda
bütünlük sağlanmasını teminen 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde yer alan
usul ve esasların temel alınması öngörülmüştür. Ancak, bu durumda söz konusu
Kanuna göre yapılması gereken ödemelerin ilgili bankalarca karşılanması
öngörülmüştür.
Madde 4. – Yürürlük maddesidir. Madde ile, Kanunun
bankalar hakkında sermayelerindeki kamu payı % 50'nin altına düşünceye kadar
yürürlükte kalması hükme bağlanmıştır.
Madde 5. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
10.11.2000 |
|
|
Esas No. : 1/775 |
|
|
|
Karar No. : 3 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 6.11.2000 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 7.11.2000 tarihinde
Komisyonumuza sevk olunan ''Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk
Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun
Tasarısı'', Komisyonumuzun 9.11.2000 tarihinde yaptığı 2 nci birleşimde
Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Recep Önal, Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu
Başkanlığı, Sermaye Piyasası Kurulu Başkanlığı, T.C. Ziraat Bankası ile T. Halk
Bankası ve T. Emlak Bankası Genel Müdürlükleri temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 1980 sonrasında Türkiye'de değişen ve
gelişen ekonomik şartlara paralel olarak, bankaların mülkiyet yapılarının
verimliliklerini etkilediği düşüncesi bankacılık sistemi içinde yoğun olarak
tartışılmaya başlanmıştır. Bu çerçevede, Türk bankacılık sisteminde önemli paya
sahip olan kamu bankalarının, gelişen ekonomik koşullara ve rekabete dayalı
serbest piyasa ekonomisi şartlarına bağlı olarak, ekonomideki genel etkinliğin
ve verimliliğin yükseltilmesi amacıyla özelleştirilmeleri gündeme gelmiştir.
Bankacılık sektörü Türk finans sisteminin en gelişmiş
kesimini oluşturmaktadır. Geniş hizmet yelpazesi ve kaynak birikimi ile ülke
kalkınmasında oldukça önemli ve etkin bir yere sahiptir. Türkiye Cumhuriyeti
Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası ve Türkiye Emlak Bankası Türk bankacılık
sisteminin % 40'ını teşkil etmektedir. Bu nedenle, adı geçen bankaların
performansı tüm bankacılık sistemi üzerinde belirleyici olmakta, bu bankaların
malî yapılarındaki değişimler sektöre de yansımaktadır. Son onbeş yılda
bankacılık kesiminde meydana gelen değişimler de dikkate alındığında, bankacılık sisteminde kamu bankalarının da
yer alacağı bir yeniden
yapılandırma programının uygulanmasının, AB'liğine üyelik sürecinde Türk
bankacılık sisteminin sağlıklı bir yapıya kavuşturulmasının ön koşulu olarak
kabul edilmektedir.
Türk bankacılık sisteminde önemli bir yere sahip olan
kamu bankalarının özelleştirilmesi ile ekonomideki genel etkinliğin ve
verimliliğin yükseltilmesi yanında, tüm bankaların farklı kanunlara ve hiçbir
ayrıcalığa tabi olmadan faaliyet göstermelerinin şartları oluşturulacak,
böylece piyasadaki rekabet artarak, mevcut kaynakların etkin kullanımı
sağlanmış olacaktır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde, getirilen düzenleme
ile;
· Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketinin;
– Çağdaş
bankacılığın ve uluslararası
rekabetin gereklerine göre
çalışmalarını ve özelleştirmeye hazırlanmalarını sağlayacak şekilde
idarî ve malî yönden yeniden yapılandırılmalarının,
– Hisse satışlarına ilişkin düzenlemelerin yapılması ve
hisselerinin % l00'üne kadarının özel sektöre satılabilmesine olanak
sağlanmasının,
– Bankacılık sektöründeki diğer özel bankalar gibi özel
hukuk hükümlerine ve Bankalar Kanunu hükümlerine tabi kılınması ile bankacılık
faaliyetlerine ilişkin diğer ayrıntılı hususların ana sözleşmelerinde
düzenlenebilmesinin hükme bağlanmasının,
– Yıllık faaliyetlerinin bağımsız denetim
kuruluşlarınca izlenerek rapora bağlanması ve bu raporların sözkonusu
bankaların genel kurullarına sunulabilmesine olanak sağlanmasının,
– Kamu bankası olmaları nedeniyle mevzuat açısından
tabiî oldukları kısıtlamaların kaldırılması suretiyle diğer özel bankalarla
rekabet edebilmelerinin sağlanmasının,
– Etkin ve verimli bir şekilde çalışmalarının
sağlanması amacıyla yeniden yapılandırmaya ilişkin usul ve esasların
belirlenmesi konularında Bakanlar Kuruluna yetki verilmesinin,
– Hisselerinin satış işlemlerinin özelleştirmeye
ilişkin 4046 sayılı Kanun hükümlerine göre sonuçlandırılmasının,
– Yeniden yapılandırma ve hisse satış işlemlerinin
Tasarının kanunlaşmasını takibeden 3 yıl için tamamlanmasının,
– 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Tasarının
kanunlaşmasından sonra sözkonusu bankalarda anılan KHK 'ye tabi olarak
çalışanlar açısından uygulanmayacak olması nedeniyle hukukî bir boşluğun
doğmamasını teminen, mevcut personele halen tabi oldukları mevcut hükümlerin
uygulanacağının hükme bağlanmasının,
Amaçlandığı anlaşılmıştır.
Tasarıda ayrıca;
· Özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılacak personelin
kadro sayısı ve unvanları ile ücret ve sair malî haklarının sözkonusu
bankaların genel kurullarında tespit edileceğini hükme bağlayan,
· Yeniden yapılandırma sürecinde Ziraat, Halk ve Emlak Bankalarınca özel hukuk hükümlerine göre yeni istihdam
edilecek personele ilişkin usul ve esasların Bakanlar Kurulunca belirleneceğini
belirten,
· Ziraat, Halk ve
Emlak Bankalarının birikmiş
görev zararlarının yeniden
yapılandırma programında belirtilen esas ve süreler dahilinde itfa edilmesine
olanak sağlayan,
· Çeşitli kanun ve kararnamelerle sözkonusu bankalara
verilmiş olan görevleri program dönemi sonunda yürürlükten kaldıran,
· Yeniden yapılandırma döneminde sözkonusu bankalara,
bedeli önceden ödenmeden görev verilemeyeceğini hükme bağlayan,
· Tasarının kanunlaşmasından sonra sözkonusu bankaların
mevcut personeline, en yüksek Devlet Memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt
tutarının %150'sini geçmemek üzere, görev ve unvanlarına göre yönetim
kurullarınca belirlenecek miktarda bankacılık tazminatı ödenmesini öngören,
· KİT statüsünde faaliyet gösteren anılan bankaların
personeline, herhangi bir kanunî düzenlemeye dayanmaksızın yol parası ve ikâmet
gibi adlarla yapılmış ödemelerin bu düzenlemeye göre yapılmış sayılacağını
hükme bağlayan,
· Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankasını, anonim şirket
statüsünde faaliyet gösteren Türkiye Halk Bankası ve Türkiye Emlak Bankası gibi
anonim şirket statüsüne dönüştüren,
· T.C. Ziraat Bankasının mevcut sağlık yardım sandığına
tüzel kişilik veren,
Öngörülen düzenlemeler çerçevesinde yapılacak işlemler
ile bu işlemlere ilişkin kağıtların her türlü vergi, resim ve harçtan istisna
tutulmasına imkân sağlayan,
· Bankalardaki hazine hisselerinin bankaların ilgili
olduğu Bakan tarafından temsil edileceğini belirten,
· Bankaların, ana sözleşmelerinin Tasarının
kanunlaşmasını takip eden 3 ay içinde yapılacak ilk genel kurullarının onayı
ile yürürlüğe girmesine, mevcut yönetim kurulu üyelerinin görevlerinin genel
kurullarınca yenileri seçilinceye kadar devam etmesine, diğer personelin bu
düzenleme ile mevcut kadro ve pozisyonlara atanmış sayılmalarına, 5434 sayılı
Kanuna göre hizmet süreleri itibariyle emeklilik hakkı kazanmış personelin
emekliliğe teşvik edilmesine, emekli olan personelin emekli oldukları tarihten
itibaren 3 yıl süre ile anılan bankalarda yeniden istihdam edilememesine ve
isteyen personele diğer kamu kurumlarına da geçme imkânı tanıyan,
· Sözkonusu düzenlemelerin, Bankalar hakkında,
sermayelerindeki kamu payının % 50'nin altına düşünceye kadar uygulanacağını
hükme bağlayan,
Düzenlemelere yer verilmiştir .
Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;
– Özelleştirmenin ülkemiz için bir gereklilik olduğu,
bu gerekliliğin toplumun büyük bir bölümü tarafından kabul edildiği, ancak son
yıllarda yapılan özelleştirme uygulamalarının bazı olumsuz yönlerinin
kamuoyunca tartışılmasının toplumun özelleştirme uygulamalarına güvenini
sarstığı,
– Ekonomik istikrar programının en önemli unsurlarından
biri olan kamu bankalarının özelleştirilmesinin orta ve uzun dönemde
makro-ekonomik istikrarın sağlanmasına önemli katkı sağlayacağı,
– Türk bankacılık sektöründe yer alan kamu bankalarının
özelleştirilmesi halinde devletin bankacılık sistemine müdahalesinin büyük
oranda ortadan kalkacağı, böylece bu bankaların ekonomik koşullar doğrultusunda
gerekli politikaları süratle üretmeleri ve uygulamalarının kolaylaşacağı,
etkinlik ve verimlilik düzeylerinde önemli artışların meydana geleceği,
– T.C. Ziraat Bankası ile T. Halk Bankasının yurt geneline
yayılmış şubeleri ile önemli bir kamu hizmeti yerine getirdiği, bu bankaların
yüklendiği ihtisas gerektiren görevlerin yanında stratejik bir öneme de sahip
oldukları, bu nedenle sözkonusu
bankaların yüklendikleri özel misyonu yerine getirecek mekanizmaların
neler olduğuna açıklık getirilmesi gerektiği,
– Kamu kesiminin bankacılık sistemindeki mevcut
ağırlığının kademeli olarak azaltılmasının yararlı olacağı, bu amaçla mevcut ve
gelecekteki ekonomik gereklere göre, belirli bir alanda kamusal sermayeli
ihtisas bankası vasfının devamına ihtiyaç duyulmayan bankaların hızla
özelleştirilmesi, ihtiyaç duyulanların ise ihtisas görevlerine uygun
organizasyon ve kaynak yapısına kavuşturulmasının yararlı olacağı,
– Başta kamu bankaları olmak üzere diğer kamusal
sermayeli kuruluşların özelleştirilmesinin istenilen hızla
gerçekleştirilemediği, değişen ve gelişen dünya ekonomisinin şartları dikkate
alındığında bu durumun ülke ekonomisinin bir zaafı olarak ortaya çıktığı,
– Türk finans kesiminde, yapısal değişim politikaları
çerçevesinde değerlendirilecek Sermaye Piyasası Kanunu ile Bankalar Kanunu gibi
önemli düzenlemelerin yapıldığı, ancak bu reformların başarıya ulaşması için
hayati bir öneme haiz olan Kamu Bankalarının özelleştirilmesinin
gerçekleştirilemediği, bu durumun ekonomideki üretim yapısının yenilenmesini ve
kamu kesiminin ekonomideki payının azaltılmasına dönük politikaları olumsuz bir
şekilde etkilediği,
– Ziraat, Halk ve Emlak Bankalarının özelleştirme
sürecinin 3 yıl olarak belirlendiği, bu süre içinde bankaların denetimlerinin
nasıl olacağı hususunda bir düzenlemeye tasarıda yer verilmediği,
– Emlak, Halk, Ziraat ve Vakıflar Bankasının
özelleştirilmesinin ülke ekonomisi açısından yararlı olacağı, ancak Ziraat ve
Halk Bankalarının önemli görevlerinin bulunduğu, bu nedenle sözkonusu
bankalarda kamu denetiminin sürdürülmesini sağlayacak imtiyazlı hisselerin
oluşturulması gerektiği,
– Kamu bankalarının özerkleştirme yerine bir an önce
özelleştirilmesi gerektiği, özelleştirmenin
uzun vadede ekonomik istikrarın sağlanması ve haksız rekabetin önlenmesine
katkı sağlayacağı,
– Kamu bankalarının sektördeki ağırlığının %50'yi
aştığı, özel banka ve finans kuruluşlarının kamu bankalarına aktardığı fonlar
da hesaba katıldığında bu oranın % 70'lere kadar yükselebildiği, bu durumun
finans piyasalarının kamu bankalarına endeksli olarak faaliyette
bulunduklarının en büyük göstergesi olduğu,
– Kamu bankalarının reel kesime aktardığı fonların
ekonomiye önemli etkileri bulunduğu, bu fonların politik ve spekülatif olarak
dağıtılmalarının sözkonusu olduğu, bu durumun sözkonusu bankaların rekabet
şartlarına göre çalışmalarına engel teşkil ettiği,
kamu bankalarının
özelleştirilmesi ile bu tür olumsuzlukların önlenebileceği,
– Öncelikle özerkleştirilerek özelleştirilmesi
planlanan üç kamu bankasının, 3 yıllık yeniden yapılandırma sürecinde,
yürütmenin denetiminde kalacağından TBMM Kamu İktisadî Teşebbüsleri
Komisyonunun denetiminden de çıkartılmaması gerektiği, -Yeniden yapılandırma
olarak belirtilen 3 yıllık sürecin
Bakanlar Kuruluna verilen yetki
ile 4,5 yıla kadar çıkartılabilmesi olanağının, söz konusu
bankaların
özelleştirilmeleri konusunda
hassas olunmadığının bir göstergesi olarak değerlendirilebileceği,
– Türkiye'nin son yıllarda karşı karşıya kaldığı temel
problemin kamunun iç borçlanması ve kamu bankaları aracılığıyla ülke
kaynaklarının büyük bir kesimini denetim altında tutmasından kaynaklandığı, bu
nedenle gerek AB'liğine tam üyelik süreci, gerekse çağdaş bankacılık alanındaki
gelişmeler dikkate alındığında bankacılık sisteminde başlatılan yeniden
yapılandırma programının temel unsurlarından biri olan kamu bankalarının
özelleştirilmesine yönelik bu tasarının 57'nci Hükümet tarafından gündeme
getirilmesinin, Hükümetin ülkenin kronikleşmiş sorunlarına karşı sergilediği
anlayışın bir göstergesi olarak değerlendirilmesi gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– Son yıllarda bankacılık sektöründe meydana gelen
olumsuz gelişmelerin yanında AB'liğine tam üyelik süreci ile 3 yıllık istikrar
programının temel hedefleri dikkate alındığında, bankacılık sektörünün yeniden
yapılandırılması gereğinin gündeme geldiği, bu çerçevede T.C. Ziraat, T. Halk
ve T. Emlak Bankalarının özelleştirilmesi amacıyla sözkonusu tasarının
hazırlandığı,
– Türk bankacılık sisteminde önemli bir paya sahip olan
kamu bankalarının özelleştirilmesi ile bankacılık sistemi içindeki tüm
bankaların farklı kanunlara ve hiçbir ayrıcalığa tâbi olmadan faaliyet
göstermelerine imkân sağlanmış olacağı,
– T.C. Ziraat, T. Halk ve T. Emlak Bankalarının
özelleştirilmeleri için öngörülen 3 yıllık sürenin, genelde bankaların birikmiş
görev zararların tasfiye edilerek mali yapılarının güçlendirilmesi, özelde ise
T.C Ziraat Bankasının rasyolarının Avrupa Birliği bankacılık sistemindeki
rasyolarla aynı düzeye getirilmesi için gerekli olduğu,
– Türk Bankacılık sektöründe öngörülen yeniden
yapılandırma programının temel amacının sistemde yer alan kamu ve özel tüm
bankaların bankacılık ilke ve kurallarına uygun olarak faaliyetlerini
sürdürmesi olduğu, yeniden yapılandırma programının temel amacının; tüm
bankaların özerk yönetim ilkelerine uygun, ülkenin sınırlı kaynaklarının etkin
ve verimli bir şekilde kullanıldığı, uluslararası bankalar ile rekabete açık
bir bankacılık sistemi yaratılması olduğu,
– İhtisas bankaları olan T.C. Ziraat ile T. Halk
Bankalarının yerine getirdikleri görevlerin bazılarının Hazine Müsteşarlığı
bünyesinde bulunan Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğünce yürütüldüğü, bu
birimin görev ve sorumluluklarının yeniden yapılandırma programı çerçevesinde
yeniden ele alınacağı,
– Özelleştirilecek üç kamu bankasının üç yıllık yeniden
yapılandırma sürecinde denetimlerinin 4389 sayılı Bankalar Kanunu ile genel
hükümler çerçevesinde yerine getirileceği,
İfade edilmiştir.
Bu görüşmeleri müteakip tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
· 1 inci maddesi;
– Birinci fıkrasında yer alan ''...hisselerin % 100'üne...''
ifadesinin ''hisselerin tamamına ...'', ''... özel sektöre ...''
ifadesinin ise hukuk mevzuatındaki kavramlarla paralellik sağlanması amacıyla
''... özel hukuk hükümlerine tâbi gerçek ve tüzel kişiler...'' şeklinde
değiştirilmesi,
– İkinci fıkrası; anlatıma açıklık getirmesi amacıyla
yeniden düzenlenmesi,
– Dördüncü fıkrası; özelleştirme kapsamındaki
Bankalarda geçiş sürecinde yapılacak bağımsız denetimin, 4389 Sayılı Bankalar
Kanunu çerçevesinde yapılacağına açıklık getirecek bir ifadenin ilave edilmesi,
– Beşinci fıkrasının sonuna, T.C. Ziraat Bankası ve T.
Halk Bankasının stratejik kuruluşlar olarak nitelendirilemeyeceği, bu
kuruluşların hisselerinin de imtiyazlı hisse olmadığı görüşünden hareketle,
özelleştirmeyle ilgili hükümleri düzenleyen 4046 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesinin bu kuruluşlar için uygulanmamasına ilişkin bir hükmün eklenmesi,
· 2 nci maddesi;
– Birinci fıkrasına, yeniden yapılandırma sürecinde,
sözkonusu üç bankanın özerk bir şekilde çalışacağına açıklık getirilmesi
doğrultusunda bir ibarenin ilave edilmesi,
– Üçüncü fıkrasının, ikinci cümlesinden sonra gelmek
üzere, Tasarının kanunlaşmasından sonra, bankaların, Emekli Sandığı ile
ilişkisini devam ettirmek isteyen personelinin, özel hukuk statüsünde geçirdiği
sürenin kazanılmış hak aylığında değerlendirilerek ek gösterge, makam ve temsil
tazminatı gibi haklarının verilebilmesine olanak sağlayan bir düzenlemenin
eklenmesi,
· 3 üncü maddesi;
– İkinci fıkrasının; özerk anonim şirket statüsünde
faaliyet gösterecek bankaların personeline ödenecek bankacılık tazminatının,
verginin genelliği ile vergi adaleti gibi ilkeler de dikkate alınarak vergiye
tâbi tutulmasına olanak sağlanması, bu ödemenin vergiye tâbi tutulacak
olmasından dolayı bankacılık tazminatı oranının çalışanların hak kaybına
uğramaması amacıyla % 150'den % 180'e çıkartılması ve ayrıca bu ödeme benzeri
bir ödemenin yapılmasına olanak vermeyecek hükümler ile bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihe kadar yapılmış olan bu tür ödemelerin, damga vergisi hariç herhangi bir
vergiye tâbi tutulmamasına ilişkin düzenlemeleri kapsayacak şekilde yeniden
düzenlenmesi,
– Dördüncü fıkrasının; birinci cümlesine, anlama
açıklık getirilmesi amacıyla ''...bu işlemlere ilişkin ...'' ifadesinden sonra
gelmek üzere ''... olarak düzenlenecek...'' şeklindeki bir ibarenin eklenmesi,
ayrıca bu cümlede yer alan ''... istisnadır.'' ifadesinin ''... müstesnadır.''
şeklinde değiştirilmesi, ikinci cümlesinin ise; ticaret siciline tescil
sırasında özellikle T.C. Ziraat Bankasının ek malî yükümlülük altına girmemesi
amacıyla, bankaların bazı kanunlarda yer alan mecburi ödeme ve kesintilerden
muaf tutulmasına olanak sağlayacak şekilde yeniden düzenlenmesi,
· Geçici 1 inci maddesi; ikinci fıkrasında yer alan % 20
oranının, sözkonusu bankaların yeniden yapılandırma sürecinde verimli ve etkin
bir şekilde çalışabilmelerinin sağlanabilmesi amacıyla emekliliğin
özendirilmesi için öngörülen oranın yetersiz kalacağı düşüncesinin yanında,
4046 sayılı Kanunun 24 üncü
maddesinde bu oranın % 30 olması
da dikkate alınarak
% 30 olarak değiştirilmesi,
Suretiyle,
· Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri ise
aynen, kabul edilmiştir .
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar Yakın |
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
|
|
Bilecik |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir.) |
(İmzada
bulunamadı.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir.) |
|
(Muhalefet
şerhimiz ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
Metin Kalkan |
|
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
(Muhalefet
şehrimiz ektedir.) |
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
(Muhalefet
şerhim ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Dönen |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Celal Adan |
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
|
|
İstanbul |
Kars |
Kastamonu |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
Süleyman Çelebi |
|
|
Kocaeli |
Kütahya |
Mardin |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
Muğla |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
|
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir.) |
|
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Bekir Gündoğan |
|
Evliya Parlak |
|
|
Tunceli |
|
Hakkâri |
|
|
|
|
|
MUHALEFET ŞERHİ
T.C. Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim
Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi hakkında kanun tasarısına
aşağıdaki sebeplerle muhalifiz.
1. Özelleştirilmek
istenen bu bankalara
ait görev zararlarının ne kadar
olduğu gerekçede verilmemiştir. İfade edilen 20 milyar dolar doğru ise bu açık
nasıl karşılanacaktır. Bu hususta bir bilgi yoktur.
2. Ziraat Bankası
30 milyon çiftçiye, Halk Bankası 20 milyon esnaf, sanatkâr zümresine hizmet
etmektedir. Bu bankalar özelleşince çiftçi ve esnafa verilecek destek hizmeti
nasıl yürütülecektir. Bu hususta bir açıklık yoktur.
3. Bu bankalar üç ile dört buçuk yıllık sürede
özelleştirilecektir. Bu geçiş döneminde bu bankaların kamu adına denetimi nasıl
yapılacaktır? Buna ait bir hüküm getirilmemiştir.
4. Bankacılık sektöründe büyük yolsuzlukların olduğu
günümüzde bu bankaların batık kredilerinin miktarı nedir? Buna ait bir bilgi
yoktur.
5. Bu bankaların halen batmış ve TMSF’na devredilmiş
olan bankalara verdiği nakdî ve teminat mektupları miktarları ne kadardır? Bu
hususta bilgi verilmemiştir?
6. Bu bankaların yeniden yapılandırılmalarına ait usul
ve esasların Bakanlar Kurulunca tespit edileceği bildirilmekte ancak bu usul ve
esasların ne olacağı hakkında bilgi verilmemiştir.
|
|
|
|
9.11.2000 |
|
|
Metin Kalkan |
Aslan Polat |
Cevat Ayhan |
|
|
Hatay |
Erzurum |
Sakarya |
|
|
Ahmet Derin |
Hüseyin Karagöz |
Dengir Mir Mehmet Fırat |
|
|
Kütahya |
Çankırı |
Adıyaman |
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşülmekte olan kanun tasarısına aşağıda gösterilen
gerekçelerle muhalifiz.
1. Söz konusu kanun tasarısı ülkedeki finans kesiminin
% 40’ını temsil eden kamu bankalarının yarattığı sorunu çözmek amacıyla
hazırlanmamıştır. Bu hükümetlerin IMF’ye dönük görevlerini yerine getiriyor
izlenimini vermek için düzenlenmiştir. Zira, gerçek ihtiyaç olan özelleştirme,
kısmî ve takvime bağlı yöntemlerle belirlenmemiştir. Özelleştirme adı altında
yapılan düzenlemenin hiçbir anlamı bulunmamaktadır.
2. Mevcut bankaların yönetimleri Başbakan tarafından
atanacak, genel kurullarında hazine temsilcisi görev alacaktır. Bu bankaların
yeniden yapılandırılmaları Bakanlar Kurulunca belirlenecektir. Burada hiçbir
ilke ve çerçeve getirilmemiştir. Böyle özelleştirme mümkün değildir.
3. Özel hukuka
göre istihdam edilecek personelin kadro sayısı, unvanları, malî hakları
hazinenin kontrolündeki genel kurulca belirlenecektir. Böyle açık bir yetkinin
sakıncaları açıktır.
|
|
Oğuz Tezmen |
Kemal Atahan |
M. Sadri Yıldırım |
|
|
Bursa |
Samsun |
Eskişehir |
|
|
Mehmet Dönen |
Celal Adan |
Necati Yöndar |
|
|
Hatay |
İstanbul |
Bingöl |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI,
TÜRKİYE HALK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ VE TÜRKİYE EMLAK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1. Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketinin (bankalar) çağdaş bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerine göre çalışmalarını ve özelleştirmeye hazırlanmalarını sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılmaları ile hisse satışlarına ilişkin düzenlemelerin ve hisselerin % 100’üne kadarının özel sektöre satışının gerçekleştirilmesidir.
2. Bankalar, çalışmalarında özerk anonim şirketler olup, kârlılık ve
verimlilik ilkelerine ve özel hukuk hükümlerine göre çalışırlar. Bankalar
hakkında, 4389 sayılı Bankalar Kanunu ile bu Kanun, bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde genel hükümler uygulanır.
3. Bankaların çalışma konuları ve amaçları, merkezleri, sermaye
miktarları, hisseleri, genel kurulları, yönetim ve denetim organları, hesapları
ve kârlarının dağıtımı ile faaliyetlerine, devir, birleşme, fesih ve
tasfiyelerine ilişkin diğer esaslar, ana sözleşmelerinde gösterilir.
4. Bankaların yıllık faaliyetleri bağımsız denetim kuruluşlarınca
incelenerek rapora bağlanır. Bu raporlar bankaların genel kurullarına sunulur.
5. 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname, 399 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin
Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname, 3346 sayılı Kamu
İktisadî Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet Meclisince
Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu,
6245 sayılı Harcırah Kanunu ve 237 sayılı Taşıt Kanunu ile bunların ek ve
değişikliklerine ilişkin hükümler bankalar hakkında uygulanmaz.
MADDE 2.– 1. 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (b) fıkrası uyarınca
bankaların (bağlı ortaklık ve iştiraklerindeki payları dahil) etkin ve verimli
bir şekilde çalışmalarının sağlanması amacıyla yeniden yapılandırılmalarına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca belirlenir.
2. Yeniden yapılandırma işlemlerinin tamamlanmasını müteakiben
bankaların hisse satış işlemleri 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair kanun hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır. Yeniden
yapılandırma ve hisse satış işlemleri bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren
üç yıl içinde tamamlanır. Bakanlar Kurulu bu süreyi bir defaya mahsus olmak
üzere yarısı kadar uzatabilir.
3. Bankaları bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mevcut personeli
hakkında aylık, özlük ve emeklilikleri yönünden tâbi oldukları mevzuatın
uygulanmasına devam olunur. Bunlardan uygun görülenler istekleri halinde,
emeklilik statüleri devam etmek üzere özel hukuk hükümlerine göre
çalıştırılabilir. Bu kadro ve pozisyonlar emeklilik, istifa, ölüm ve sair nedenlerle boşaldıkları takdirde
hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır. Özel hukuk hükümlerine
göre çalıştırılacak personelin kadro sayısı ve unvanları ile ücret ve sair malî
hakları bankaların genel kurullarınca tespit olunur. Yeniden yapılandırma
süresince bankalarca özel hukuk hükümlerine göre yeni istihdam edilecek
personele ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca belirlenir.
MADDE3. – 1. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte Hazineden
olan birikmiş görev zararı alacakları yeniden yapılandırma programında
belirtilen esas ve süreler dahilinde itfa olunur. Çeşitli kanun ve
kararnamelerle bankalara verilmiş olan görevler program dönemi sonunda
yürürlükten kalkar. Devlet yeniden yapılandırma döneminde bankalara bedelini
önceden ödemeden görev veremez.
2. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte çalışmakta olan
personeline en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt
tutarının % 150’sini geçmemek üzere görev ve unvanlarına göre yönetim
kurullarınca belirlenecek miktarda bankacılık tazminatı ödenir. Bu ödeme, damga
vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaz. Bu personele bu
Kanununun yürürlüğe girdiği tarihe kadar bankalarca kendi iç mevzuatına göre
yol parası, geçici görevlendirme ve ikamet gideri olarak yapılmış olan ödemeler
bu Kanuna göre yapılmış sayılır.
3. Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası teşkilâtı, bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte hiçbir hukukî merasime tâbi olmaksızın anonim şirket olarak
ticaret siciline resen tescil olunur. Bankaların mevcut sağlık yardımı sandığı
da bu Kanunla tüzel kişilik kazanır. Sandığın organları, kaynakları ile çalışma
usul ve esaslarını düzenleyen ana statüsü Banka yönetim kurulunun onayı ile
yürürlüğe girer.
4. Bu Kanun çerçevesinde yapılacak işlemler ve bu işlemlere ilişkin
kâğıtlar, her türlü vergi, resim ve harçtan istisnadır. Ticaret siciline tescil
ve Sermaye Piyasası Kurulu kayıt işlemlerinden ücret alınmaz.
5. Bankalardaki kamu hisseleri, Bankanın ilgili olduğu Bakan tarafından
temsil edilir.
GEÇİCİ MADDE 1. – 1. Bankaların ana sözleşmeleri bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde yapılacak ilk genel kurullarının onayı
ile yürürlüğe girer. Mevcut yönetim kurulu üyelerinin görevleri genel
kurullarca yenileri seçilinceye kadar devam eder. Bankaların tüm diğer
personeli bu Kanunla bulundukları kadro ve pozisyonlara atanmış sayılır.
2. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte çalışan personelinden
5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa göre emeklilik hakkını
kazanmış olanlara Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay, bu hakkı
2002 yılı sonuna kadar kazanacak olanlara da kazandıkları tarihten
itibaren 3 ay içinde emeklilik başvurusunda bulunmaları halinde emekli
ikramiyeleri % 20 fazlasıyla ödenir. Ancak, bu kapsamda emekli olan personel,
emekli oldukları tarihten itibaren 3 yıl içinde bu bankalarda yeniden istihdam
edilemez.
3.
Bankaların mevcut personeli, yeniden yapılandırma süresince istekleri halinde
4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesine göre diğer kamu kurumu ve kuruluşlarına
nakledilir. Bu halde söz konusu Kanuna göre yapılması gereken ödemeler ilgili
bankalarca karşılanır.
MADDE 4. –Bu Kanun bankalar hakkında sermayelerindeki kamu payı % 50’nin
altına düşünceye kadar uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
3. - Bankaların mevcut personeli, yeniden yapılandırma süresince
istekleri halinde 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesine göre diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına nakledilir. Bu halde söz konusu Kanuna göre yapılması gereken
ödemeler ilgili bankalarca karşılanır.
MADDE 4. - Bu Kanun, bankalar hakkında sermayelerindeki kamu payı %
50’nin altına düşünceye kadar uygulanmak üzere yayımı ta-rihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
S.Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
E. Öksüz |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sosyal Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı V. |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
H.Y. Gökalp |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI,
TÜRKİYE HALK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ VE TÜRKİYE EMLAK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 1. Bu Kanunun amacı, Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketinin (bankalar) çağdaş bankacılığın ve uluslararası rekabetin gereklerine göre çalışmalarını ve özelleştirmeye hazırlanmalarını sağlayacak şekilde yeniden yapılandırılmaları ile hisse satışlarına ilişkin düzenlemelerin ve hisselerin tamamına kadarının özel hukuk hükümlerine tabî gerçek ve tüzel kişilere satışının gerçekleştirilmesidir.
2. Bankalar, anonim şirket statüsündedirler. Bu Kanunda yer alan
hükümler dışında 4389 sayılı Bankalar Kanunu ile genel hükümlere tabidirler.
3. Bankaların çalışma konuları ve amaçları, merkezleri, sermaye
miktarları, hisseleri, genel kurulları, yönetim ve denetim organları, hesapları
ve kârlarının dağıtımı ile faaliyetlerine devir, birleşme, fesih ve
tasfiyelerine ilişkin diğer esaslar, ana sözleşmelerinde gösterilir.
4. Bankaların yıllık faaliyetleri 4389 sayılı Bankalar Kanununun 13 üncü
maddesinin 2 numaralı fıkrasında belirtilen bağımsız denetim kuruluşlarınca
incelenerek rapora bağlanır. Bu raporlar bankaların genel kurullarına sunulur.
5. 233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname, 399 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Personel Rejiminin
Düzenlenmesi ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararname, 3346 sayılı Kamu
İktisadî Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet Meclisince
Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu,
5245 sayılı Harcırah Kanunu ve 237 sayılı Taşıt Kanunu ile bunların ek ve
değişikliklerine ilişkin hükümler ile 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 13 üncü maddesi bankalar hakkında uygulanmaz.
MADDE 2. – 1. 4059 sayılı Hazine Müsteşarlığı ile Dış Ticaret
Müsteşarlığı Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin (b)
fıkrası uyarınca bankaların (bağlı ortaklık ve iştiraklerindeki payları dahil)
etkin, verimli ve özerk bir şekilde çalışmalarının sağlanması amacıyla yeniden
yapılandırılmalarına ilişkin usul ve esaslar Bankalar Kurulunca belirlenir.
2. Yeniden yapılandırma işlemlerinin tamamlanmasını müteakiben
bankaların hisse satış işlemleri 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır. Yeniden
yapılandırma ve hisse satış işlemleri bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren
3 yıl içinde tamamlanır. Bakanlar
Kurulu bu süreyi bir defaya mahsus olmak üzere yarısı kadar
uzatılır.
3. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mevcut personeli
hakkında aylık, özlük ve emeklilikleri yönünden tabi oldukları mevzuatın
uygulanmasına devam olunur. Bunlardan uygun görülenler istekleri halinde,
emeklilik statüleri devam etmek üzere özel hukuk hükümlerine göre
çalıştırılabilir. 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile
ilgileri devam eden personelin özel hukuk hükümlerine göre çalışacakları
süreler kazanılmış hak aylıklarında değerlendirilir ve emeklilik işlemlerinde söz
konusu kanunun ek 48 inci maddesinin (b) fıkrası ile ek 68 inci maddesi
hükümleri uygulanır. Bu kadro ve pozisyonlar emeklilik, istifa, ölüm ve sair
nedenlerle boşaldıkları takdirde hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş
sayılır. Özel hukuk hükümlerine göre çalıştırılacak personelin kadro sayısı ve
unvanları ile ücret ve sair malî hakları bankaların genel kurullarınca tespit
olunur. Yeniden yapılandırma sürecinde bankalarca özel hukuk hükümlerine göre
yeni istihdam edilecek personele ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca
belirlenir.
MADDE 3. – 1. Bankaların bu Kanun yürürlüğe girdiği tarihte Hazineden
olan birikmiş görev zararı alacakları yeniden yapılandırma programında
belirtilen esas ve süreler dahilinde itfa olunur. Çeşitli kanun ve kararnamelerle
bankalara verilmiş olan görevler program dönemi sonunda yürürlükten kalkar.
Devlet yeniden yapılandırma döneminde bankalara bedelini önceden ödemeden görev
veremez.
2. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte çalışmakta olan
personeline en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt
tutarının % 180’ini geçmemek üzere görev ve unvanlarına göre yönetim
kurullarınca belirlenecek miktarda bankacılık tazminatı ödenir. Bu personele bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar bankalarca kendi iç mevzuatına göre yol
parası, geçici görevlendirme ve ikâmet gideri olarak yapılmış olan ödemeler bu
Kanuna göre yapılmış sayılır. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar
yapılmış olan bu tür ödemeler, damga vergisi hariç herhangi bir vergiye tabi
tutulmaz ve bundan sonra her ne ad altında olursa olsun, bu mahiyette ödeme
yapılmaz.
3. Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası teşkilâtı, bu Kanun yürürlüğe
girdiği tarihte hiçbir hukukî merasime tabi olmaksızın anonim şirket olarak
ticaret siciline resen tescil olunur. Bankanın mevcut sağlık yardım sandığı da
bu Kanunla tüzel kişilik kazanır. Sandığın organları, kaynakları ile çalışma
usul ve esaslarını düzenleyen ana statüsü Banka yönetim kurulunun onayı ile
yürürlüğe girer.
4. Bu Kanun çerçevesinde yapılacak işlemler ve bu işlemlere ilişkin
olarak düzenlenecek kağıtlar, her türlü vergi, resim ve harçtan müstesnadır.
Ticaret siciline tescil ve Sermaye Piyasası Kurulu kayıt işlemlerinden ücret
alınmaz. Bankalar hakkında 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun
29 uncu maddesi, 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalıştırma Ruhsatlarına Dair Kanun
Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 3 üncü maddesi ve
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 81 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.
5. Bankalardaki kamu hisseleri, Bankanın ilgili olduğu Bakan tarafından
temsil edilir.
GEÇİCİ MADDE 1. – 1. Bankaların ana sözleşmeleri bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren 3 ay içinde yapılacak ilk genel kurullarının onayı
ile yürürlüğe girer. Mevcut yönetim kurulu üyelerinin görevleri genel
kurullarca yenileri seçilinceye kadar devam eder. Bankaların tüm diğer
personeli bu Kanunla bulundukları kadro ve pozisyonlara atanmış sayılır.
2. Bankaların bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte çalışan personelinden
5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa göre emeklilik hakkını
kazanmış olanlara Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 6 ay, bu hakkı
2002 yılı sonuna kadar kazanacak olanlara da kazandıkları tarihten
itibaren 3 ay içinde emeklilik başvurusunda bulunmaları halinde emekli
ikramiyeleri % 30 fazlasıyla ödenir. Ancak, bu kapsamda emekli olan personel,
emekli oldukları tarihten itibaren 3 yıl içinde bu bankalarda yeniden istihdam
edilemez.
3. - Bankaların mevcut personeli, yeniden yapılandırma süresince
istekleri halinde 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesine göre diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına nakledilir. Bu halde söz konusu Kanuna göre yapılması gereken
ödemeler ilgili bankalarca karşılanır.
MADDE 4. - Bu Kanun, bankalar hakkında sermayelerindeki kamu payı %
50’nin altına düşünceye kadar uygulanmak üzere yayımı ta-rihinde yürürlüğe
girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
SIRA
SAYISININ SONU