Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 698)
Konut
Müsteşarlığının Kurulması ve Arsa Ofisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ve Plan ve Bütçe
Komisyonları
Raporları (1/857)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
20.4.2001 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-265/1904 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 28.2.2001 tarihinde kararlaştırılan "Konut
Müsteşarlığının Kurulması ve Arsa Ofisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünde bir karar organı bulunmamakta ve bu kuruluşlarda karar alma, icra
ve denetim Başkan ve Genel Müdürde toplanmaktadır. Yönetim ve denetim
bakımından bir zafiyet oluşturan bu hususun ortadan kaldırılması ve ekonomi
içinde çok ağırlıklı bir konumda olan arsa ve konut üretimi faaliyetlerinin
belli bir düzen içerisinde yürütülmesi amacıyla Tasarı ile; Konut Yüksek Kurulu
ve Konut İcra Kurulu oluşturulmakta ve kurulların aldığı kararların hayata
geçirilmesi ile bağlı kuruluşların koordinasyon içinde çalışabilmesinin sağlanması
için Konut Müsteşarlığı kurulmaktadır. Bu kurullarda, konu ile ilgili diğer
bakanlıklar ve kamu görevlilerinin de yer alması sağlanarak kamunun arsa ve
konut politikalarında daha etkin çözümler üretebilecek bir yapı
oluşturulmaktadır.
Diğer taraftan, 1164 sayılı Arsa Ofisi Kanunu ile Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğüne verilen görevlerin gereği gibi yerine getirilebilmesi
için yeni düzenlemeler yapılarak, uygulamadaki aksaklıkların giderilmesi ve
ayrıca atıl duran bir kısım kamu arazisinin kaynak olarak kullanılması
suretiyle arsa ve konut üretiminin hızlandırılması hedeflenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Ülkemizde konut ve her çeşit yatırım için
üretilmiş arsa açığı yüzünden sağlıksız kentleşme, hizmetlerin pahalıya mal
oluşu, yatırımların gecikmesi bilinen hususlar olup madde ile, bu
olumsuzlukların giderilmesine yönelik olarak hazırlanan Kanunun amacı ifade
edilmektedir.
Madde 2. – Madde ile, Kanunda geçen bazı kavramlar
tanımlanmaktadır.
Madde 3. – Madde ile, arsa ve konut üretimi konusunda
karar organı olarak Konut Yüksek Kurulu oluşturulmaktadır.
Madde 4. – Madde ile, alınan kararların uygulanmasında
hizmette verimliliği ve çabukluğu sağlamakla görevli Konut İcra Kurulu
oluşturulmaktadır.
Madde 5. – Madde ile, Konut Müsteşarlığının kuruluş ve
görevleri düzenlenmektedir. Düzenleme yapılırken, zarurî olan asgarî seviyede
bir yapılanma öngörülmüştür.
Madde 6. – Müsteşarlığın kuruluşu için gerekli kadrolar
zarurî olan asgarî yapılanma seviyesinde ihdas edilmektedir.
Madde 7. – Madde ile, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
sermayesi artırılarak, yüklendiği görevleri daha etkin bir şekilde ifa
edebilmesine imkân verilmektedir.
Madde 8. – Madde ile, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
kamulaştırma yetkisi, yeni yapılanmaya uygun biçimde ve yeni yerleşim
yerlerinin oluşturulmasına imkân verecek şekilde düzenlenmektedir.
Madde 9. – 1164 sayılı Arsa Ofisi Kanununun 11 inci
maddesinin uygulanmasında çeşitli sıkıntılar bulunmaktadır. Madde ile,
uygulamanın Kanunla düzenlenemeyecek ayrıntılarının yönetmelikle düzenlenmesi
ve uygulamaya esneklik getirilmesi hedeflenmiştir.
Madde 10. – Madde ile, mülkiyeti Hazineye ait araziler
ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerden bir bölümünün arsa üretimi
amacıyla Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne devredilmesi öngörülmüştür.
Geçici Madde 1. – Madde ile, Müsteşarlığın 2001 yılı
giderlerinin Başbakanlık bütçesinden karşılanması öngörülmektedir.
Madde 11. – Yürürlük maddesidir.
Madde 12. – Yürütme maddesidir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve |
9.5.2001 |
|
Turizm Komisyonu |
|
|
Esas No.: 1/857 |
|
|
Karar No.: 44 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 20.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve 2.5.2001 tarihinde Başkanlıkça esas komisyon
olarak Plan ve Bütçe, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/857
esas numaralı "Konut Müsteşarlığının Kurulması ve Arsa Ofisi Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 8.5.2001 tarihli
19 uncu birleşiminde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Faruk Bal, Maliye
Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı, Arsa Ofisi, Tapu ve Kadastro, Millî Emlak Genel Müdürlüğü
temsilcilerinin katılmalarıyla incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünde herhangi bir karar organının bulunmadığı ve bu kuruluşlarda karar
alma, icra ve denetim yetkisinin Başkan ve Genel Müdürde toplandığı, yönetim ve
denetim bakımından bir zaafiyet oluşturan bu hususun ortadan kaldırılması ve
ekonomi içinde çok ağırlıklı bir konumda olan arsa ve konut üretimi
faaliyetlerinin belli bir düzen içerisinde yürütülmesinin amaçlandığı,
Tasarı ile; Konut Yüksek Kurulu ve Konut İcra Kurulu
oluşturulduğu ve Kurulların aldığı kararların hayata geçirilmesi ile bağlı
kuruluşların koordinasyon içinde çalışabilmesinin sağlanması için Konut
Müsteşarlığının kurulduğu ve oluşturulan kurullarda, konu ile ilgili diğer
bakanlıklar ve kamu görevlilerinin de yer alması sağlanarak kamunun arsa ve
konut politikalarında daha etkin çözümler üretebilecek bir yapı oluşturulduğu,
1164 sayılı Arsa Ofisi Kanunu ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğüne verilen görevlerin gereği gibi yerine getirilebilmesi için yeni
düzenlemeler yapıldığı, uygulamadaki aksaklıkların giderilmesi ve ayrıca bir
kısım kamu arazisinin kaynak olarak kullanılması suretiyle arsa ve konut
üretiminin hızlandırılmasının hedeflendiği,
Anlaşılmaktadır.
Hükümet adına Devlet Bakanı Faruk Bal tarafından
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne Kanunla verilen görevlerin
gereği gibi yerine getirilemediği,
Ülkemizde arsa maliyetinin inşaat maliyetleri
içerisindeki payının % 35-55 seviyelerinde olduğu, oysa Avrupa ülkelerinde bu
oranın % 12-28 mertebelerinde bulunduğu, Arsa Ofisinin arsa maliyetlerini makul
bir düzeye getiremediği,
Arsa satışında rayiç bedel yönteminin geçerli olduğu,
ancak rayiç bedel yönteminin birtakım sorunları da beraberinde getirdiği,
örneğin 1 milyar TL. olan bir arsanın alıcıya maliyetinin harçlar ve benzeri
giderler nedeniyle 1.6 milyar TL. ye ulaştığı, bu nedenle arsa üretimi ve
satışında arzulanan seviyelere ulaşılamadığı,
Konut üretiminde en çok önem taşıyan hususun arsa
üretimi olduğu, bu nedenle Arsa Ofisinin tanzim alış ve satış yapmasının önünün
bu Kanun ile açılmasının hedeflendiği,
Günümüz mevzuatının konut ve konutun sosyal çevresi ile
ilgili olarak Devletçe yapılacak düzenlemelerde bir takım problemlere yol
açtığı, öte yandan arsa üretimi hususundaki bürokratik birimlerin farklı
Bakanlıkların teşkilâtında yer almasının sıkıntılara neden olduğu,
Yeni konut alanlarının temini için farklı bürokrasi
birimleri arasındaki koordinasyon ve işbirliğinin Konut Yüksek Kurulu ile
sağlanmasının hedeflendiği,
Bu Tasarının ana amaçlarının; ham arazilerin
değerlendirilmesi, inşaat sektörüne hız ve canlılık kazandırılması ve mevzuatın
düzenlenmesi olduğu,
İfade edilmiştir.
Komisyon üyelerince belirtilen görüşlerde ise;
İçeriği itibariyle Tasarının Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonunun Esas Komisyon olmasını gerektirdiğini,
Konut Müsteşarlığı kurulurken bir denetleme biriminin
de Müsteşarlık bünyesinde bulunmasının gerektiği, Başbakanlık Teftiş Kurulunun
yoğun işleri arasında yeni bir kurumun teftişini kaldıramayacağı,
Yeni bir düzenleme yapılarak binalar ve malların Millî
Emlak Genel Müdürlüğünde, diğer taşınmazların ise Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü
uhdesinde olmasının sağlanması gerektiği,
Arsa Ofisi ile ilgili Kanunun yürürlüğe girdiği günden
bu yana uygulanamamasının;Kanunun yerel yönetimlerle işbirliğini öngörmemiş
olmasından kaynaklandığı, Tasarıda da bu eksikliğin halen mevcut olduğu,
Tasarının esas olarak Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğü arasında köprü oluşturmayı hedeflediği, oysa sözkonusu kurumların
yerel yönetimlerle de işbirliği içerisinde olmasının, kalkınma planlarında
hedeflenen amaçlara ulaşılması bakımından gerekli olduğu,
Konut Müsteşarlığının kurulmasıyla bürokrasinin
artacağı, İcra Kuruluna belediyelerin de dahil edilmesi gerektiği, İcra
Kurulunun oluşturulmasıyla kurumlar arasındaki diyalog eksikliğinin
giderileceği, Tasarıda kurulması öngörülen Konut Yüksek Kurulunun ise
yapılanmasının bir sonucu olarak toplanmasının zor şartlarda gerçekleşeceği, esasen
İcra Kurulunun hedeflere ulaşmak bakımından gerekli olduğu ve sadece bu Kurulun
işlev bakımından yeterli olabileceği,
İfadelerine yer verilmiştir.
Komisyon üyelerince dile getirilen bu görüşler
karşısında, Hükümet adına Devlet Bakanı Faruk Bal tarafından yapılan
açıklamalarda;
Bu Tasarının en iddialı amacının bürokrasiyi en aza
indirmek olduğu, ilgili bakanlardan ve üst düzey yetkililerden oluşturulacak
Kurul vasıtasıyla alt kademelerde bulunan bürokratların alınan kararları yerine
getirecekleri,
Tasarının diğer bir amacının ise; inşaat sektöründeki
koordinasyon ve planlamayı sağlamak ve inşaat maliyetlerini % 30 civarında
düşürmek olduğu, ayrıca bu yolla 140 ayrı sektöre de katkı sağlanacağı,
Tasarıda belirtilen kadroların nitelikleri itibariyle
açıktan atamaya imkân tanımadığı, kadroların yeni bir malî yük getirmeyeceği ve
mevcut personelin istihdam edileceği,
Tasarının 4 üncü maddesinde "yürütülecek
projelerin özelliklerine göre, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının yöneticileri
de Kurul kararı ile İcra Kuruluna katılır." ibaresi kullanılarak
belediyelerin de kapsama alındığı,
İfade edilmiştir.
Müteakiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Yapılan görüşmeler sonucunda;
Tasarının 1 inci maddesi;
Kalkınma planlarının yerel planlara yansıtılmasını
teminen "yatırım sektörleri" ibaresinden önceki metin; "Bu
Kanunun amacı; kalkınma planları ve yıllık programlar ile bölgesel ve yerel
planlar arasında uyumu sağlayarak, sağlıklı ve düzenli yapılaşmayı oluşturmak,"
Şeklinde düzenlenmek suretiyle,
Tasarının 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, geçici 1 inci
maddesi ile, 11 ve 12 nci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Esas Komisyon olan Plan ve Bütçe Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Mustafa Gül |
Sefer Koçak |
Ahmet Sancar Sayın |
|
Elazığ |
Ordu |
Antalya |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Yusuf Kırkpınar |
Celal Esin |
Nidai Seven |
|
İzmir |
Ağrı |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Vural |
Hüsamettin Korkutata |
Mustafa Örs |
|
Antalya |
Bingöl |
Burdur |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Aslan |
Mustafa Yaman |
Hüseyin Mert |
|
Diyarbakır |
Giresun |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Fadlı Ağaoğlu |
Mehmet Çümen |
Kemal Albayrak |
|
İstanbul |
İzmir |
Kırıkkale |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Sezal |
M. Turhan İmamoğlu |
Yaşar Canbay |
|
Kahramanmaraş |
Kocaeli |
Malatya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Veysi Şahin |
Mümtaz Yavuz |
Osman Fevzi Zihnioğlu |
|
Mardin |
Muş |
Sakarya |
|
|
Üye |
|
|
|
Mehmet Güneş |
|
|
|
Şanlıurfa |
|
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
28.5.2001 |
|
Esas No. :1/857 |
|
|
Karar No. :53 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 20.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 2.5.2001 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Konut Müsteşarlığının Kurulması
ve Arsa Ofisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 22.5.2001 tarihinde yaptığı 48 inci birleşimde, Hükümeti temsilen
Devlet Bakanı Faruk Bal ile Maliye Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ile
Millî Emlak Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkenin konut ihtiyacının karşılanması,
konut inşaatı yapanların tâbi olacağı usul ve esaslarının tespit edilmesi,
ülkenin koşul ve malzemelerine uygun endüstriyel inşaat teknikleri ile araç ve
gereçlerinin geliştirilmesi ile Devletin konut sektörüne yapacağı
desteklemelerin koordine edilmesi amacıyla 1984 yılında Başbakanlık Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı kurulmuştur. Diğer yandan, arsaların aşırı fiyat artışlarını
önlemek amacıyla tanzim alış ve satışı yapma, konut, sanayi, eğitim ve turizm
yatırımları ile kamu tesisleri için arazi ve arsa sağlama görevlerini 1164
sayılı Kanun çerçevesinde Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü yerine getirmektedir.
Ancak, son yıllarda ülkemizin ekonomik şartlarında meydana gelen gelişmelere
paralel olarak, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün görevlerini daha etkin bir şekilde yerine getirebilmesi amacıyla
yeni düzenlemeler yapılması gereği hâsıl olmuştur.Özellikle, sözkonusu iki kamu
kuruluşunda bir karar organı bulunmaması, karar alma, icra ve denetim
yetkilerinin Başkan ve Genel Müdürde toplanması yönetim ve denetim açısından
her iki kuruluşta sorunlara neden olmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün yönetim ve denetim açısından daha
etkin bir duruma getirilmesi, ekonomi içinde ağırlıklı bir konuma sahip arsa ve
konut üretimi faaliyetlerinin belli bir düzen içinde yürütülmesi amacıyla
Tasarı ile;
– Kamunun arsa ve konut politikalarında daha etkin
çözümler üretebilecek bir yapı oluşturulması için ilgili bakanlık, kurum ve
kuruluş temsilcilerinin yer alacağı Konut Yüksek Kurulu ve Konut İcra Kurulu
kurulmasının,
– Bu kurulların aldığı kararların hayata geçirilmesini
ve bağlı kuruluşların koordinasyon içinde çalışabilmesini sağlayacak, Konut
Müsteşarlığının kurulmasının,
–1164 sayılı Arsa Ofisi Kanununda, uygulamadan
kaynaklanan bazı aksaklıkların giderilmesi için değişiklik ve düzenlemelerin
yapılmasının,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Geneli üzerinde yapılan müzakerelerde;
– Ülkemizde özellikle büyükşehirler çevresinde,
belediyelerin ve devletin sağlıklı konut alanları yaratamaması sonucu
gecekondulaşma olarak adlandırılan sağlıksız yapılaşmaların oluştuğu,
– Konut alanlarının oluşturulması suretiyle konut
üretiminde Devletin yönlendirici bir rol üstlenmesi gerektiği,
– Merkezî idare içinde yeni teşkilâtlanmalar yerine,
özel sektörün imkânlarını harekete geçirecek mekanizmaların oluşturulmasının
daha yararlı olacağı,
– Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün mevcut sistem içinde görev ve sorumluluklarını yerine getirdiği,
ortaya çıkan ihtiyaçları karşılamak için, bu iki Kuruluş bünyesinde değişiklik
ve düzenlemelerin yapılabileceği, bunların gerçekleştirilebilmesi için yeni
kadro ihdası öngören teşkilâtlanmalara ihtiyaç olmadığı,
– Tasarı ile Devlet teşkilâtında konut yapımına yönelik
bir yapılanmanın öngörüldüğü, Konut Müsteşarlığına bağlanacak Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün, özel hukuk tüzel kişileri
ile ortaklıklar kurmasına olanak veren düzenlemelerin, geçmişte yaşanan Emlak
Bankası örneğinde olduğu gibi yine kötü uygulamalara ve sonuçlara sebebiyet
verebileceği,
– Tasarı ile, yerel idarelerin düzenleme ve denetleme
alanına giren bir konuda merkezî idareye geniş yetkiler verilmesinin
öngörüldüğü, bunun uygulamada bürokrasiyi daha da artıracağı, en azından
kurulması öngörülen kurullara yerel yönetimlerin de katılmasının sağlanması
gerektiği,
– Uzun yıllardır devam eden konut açığının
giderilememesinin temel nedeninin uzun vadeli finansman desteğinin
sağlanamaması olduğu, bu açığın özellikle yurt dışından sağlanacak düşük faizli
ve 15-20 yıl vadeli krediler ile giderilebileceği,
– İnşaat sektörünün canlandırılması için devlet
desteğinin şart olduğu, bu amaçla kamu arazilerinin ucuz arsa üretiminde
kullanılması da dahil yeni teşviklerin uygulamaya konulması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
– 1970’lerden sonra ülkenin üretim yapısında meydana
gelen gelişmeler sonucu, büyükşehirlerimizin çevresinde gecekondu olarak tabir
edilen çarpık yapılaşmaların ortaya çıktığı, özellikle tarım alanlarının bu
yapılaşmadan olumsuz etkilendiği,
– Ülkemizde konut üretiminde arsa maliyetinin toplam
konut maliyeti içinde önemli bir paya sahip olduğu, bu nedenle, ucuz konut
alanları üreterek konut maliyetinin azaltılmasını sağlayacak mekanizmaların
oluşturulmasının öngörüldüğü,
– Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün mevcut mevzuatında özel hukuk tüzel kişileri ile ortaklık
kurmasına imkân sağlayan hükümlerin bulunduğu, Tasarı ile, Konut Müsteşarlığına
bağlanması öngörülen sözkonusu kuruluşların bu tür faaliyetlerinin kontrol
altına alınmasının amaçlandığı,
– Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün görevleri arasında ucuz
konut alanları üretmenin yer aldığı, ancak Genel Müdürlüğün bu görevi etkin bir
şekilde yerine getiremediği, öngörülen düzenleme ile bu sorunun giderilmesinin
amaçlandığı,
– Kamu kurumları arasında sağlıklı arsa üretimi ile
konut açığının giderilmesi için tespit edilen politikaların uygulanmasında
koordinasyon eksikliğinden kaynaklanan sorunların bulunduğu, Konut Müsteşarlığı
ile bu Müsteşarlık bünyesinde oluşturulacak Konut Yüksek ve Konut İcra
Kurullarının kurulmasıyla koordinasyon sorununun giderileceği,
– Kurulların konuyla ilgili Bakanlık, kurum ve
kuruluşların üst düzey temsilcilerinden oluşacağı, bu nedenle gerekli
koordinasyon sağlanarak bürokrasinin azaltılmasının hedeflendiği,
– Yerel yönetimler ile konuyla ilgili sivil toplum
kuruluşlarının Konut Yüksek Kurulu ile Konut İcra Kurulunda temsil
edilebilmelerine imkân sağlayan düzenlemelere de, Tasarıda yer verildiği,
– Devletin temel görevinin, konut alanındaki makro
politikaları belirlemek olduğu, Emlakbank örneğinde yaşanan kötü uygulamalar
dikkate alınarak, Kamunun konut üretip, pazarlaması yerine, Tasarı ile ucuz
konut alanları oluşturulmasına öncelik veren düzenlemelerin öngörüldüğü,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan müzakereleri müteakip, Tasarı
ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeleri üzerindeki görüşmelere
geçilmiştir.
Tasarının;
– “Amaç” başlıklı 1 inci maddesi; Konut Müsteşarlığının
sağlıklı ve düzenli yapılaşmayı sağlamaya yönelik politikaları, bölgesel ve
yerel planlar arasında uyumu da dikkate alarak oluşturmasını temin edecek
doğrultuda redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
– “Tanımlar”başlıklı 2 nci maddesi; (d) bendi Konut
İcra Kurulunun bir koordinasyon kurulu olarak oluşturulması öngörüldüğünden, bu
Kurulun adının “Konut Koordinasyon Kurulu” şeklinde değiştirilmesi suretiyle,
– “Konut Yüksek Kurulu” başlıklı 3 üncü maddesi; (d)
bendi 2 nci maddede yapılan değişiklik doğrultusunda “Konut İcra Kurulu”
ibaresinin, “Konut Koordinasyon Kurulu” olarak değiştirilmesi suretiyle,
– “Konut İcra Kurulu” başlıklı 4 üncü maddesi; Konut
İcra Kurulunun bir koordinasyon kurulu olarak yapılandırılması öngörüldüğünden,
madde metninin bu doğrultuda yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– “Konut Müsteşarlığı” başlıklı 5 inci maddesi; birinci
fıkrası, Müsteşarlık bünyesinde Teftiş Kurulu Başkanlığı kurulması
doğrultusunda ekli (1) sayılı cetvelde değişiklik yapılması, ikinci fıkrasının
(a) bendinin, Konut İcra Kurulunun Koordinasyon Kuruluna dönüştürülmesi
nedeniyle yeniden düzenlenmesi, (d) bendinin müsteşarlığın iç ve dış
kaynaklardan sağlayacağı krediyi bağlı kuruluşlarına kullandıracağına açıklık
getirilmesi doğrultusunda yeniden düzenlenmesi ve (i) bendinin, Konut İcra
Kurulunun adında yapılan değişiklik doğrultusunda redaksiyona tâbi tutulması
suretiyle,
– 6 ncı maddesi; ekli kadro ihdasına ilişkin listede
değişiklikler yapılması suretiyle,
– 9 uncu maddesi ile değiştirilen 1164 sayılı Kanunun
11 inci maddesinde yer alan “konusunda” ibaresinin “hususunda” olarak
değiştirilmesi suretiyle,
– 10 uncu maddesi ile 1164 sayılı Kanuna eklenmesi
öngörülen ek 4 üncü maddenin başına, maddede atıfta bulunulan Kurula açıklık
kazandırmak amacıyla “Konut Yüksek” ibaresinin eklenmesi suretiyle,
– 7, 8 ve geçici 1 inci maddeleri ile yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 11 ve 12 nci maddeleri aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir
Mir M. Fırat |
Gaffar Yakın |
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
(Muhalefet
şerhi) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Güven Karahan |
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
|
Balıkesir |
Bingöl |
Bitlis |
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Karagöz |
Aslan
Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
|
Çankırı |
Erzurum |
Eskişehir |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
S.
Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
Ali Er |
|
Hatay |
Hatay |
İçel |
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalefet
şerhi ekli) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nesrin Nas |
Celal Adan |
Hasan Çalış |
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
Süleyman Çelebi |
|
Kocaeli |
Kütahya |
Mardin |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Metin Ergun |
Ahmet Kabil |
Ş. Ramis Savaş |
|
Muğla |
Rize |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
Lütfi Ceylan |
|
Sakarya |
Samsun |
Tokat |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
|
|
|
Bekir Gündoğan |
|
|
|
Tunceli |
|
|
|
KONUT MÜSTEŞARLIĞININ KURULMASI VE ARSA OFİSİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISINA MUHALEFET ŞERHİMİZDİR
Hükümet; bir yandan ekonomik istikrar programı
uyguladığını ve bu istikrar pogramının başarılı olacağını iddia ederken, bir
yandan da kamuya yeni yükler getiren Konut Müsteşarlığı Kurulması Kanun
Tasarısını gündeme getirmektedir.
1. Bu kanunla kurulmak istenen; Konut Yüksek Kurulu,
Koordinasyon Kurulu ve Konut Müsteşarlığının yeni bürokratik kademeler
yaratacağını ve devleti daha da hantallaştıracağı kanısındayız.
2. Bu yasayla amaçlanan; yeni arsa üretimi, alt yapı
yapımı ve konut üretim ve pazarlamasını gerçekleştirecek olan yeni
yapılanmanın, yeni bir emlak konut modeli olduğu kanısındayız.
3. Bankaların, dış kredilerine tam güvence verildiği bu
dönemde, yalnızca bir Bakan onayıyla iç ve dış finans odaklarından borçlanmayı
getiren bu tasarının, ülkeyi ve devleti yeni borç stoklarıyla karşı karşıya
bırakacağı kanısındayız.
4. Hazinenin güçlü ekonomiye geçiş programını açıkladığı,
IMF’ye ve dünya bankasına bu programı titizlikle uygulayacağı garantisini
verdiği ve kamu oyuna açıkladığı kitapçığın 53 üncü sayfasının “i.i.i”
bendinde; “Gider artışına yol açacak teşkilât genişletilmesine gidilmeyecektir.
Yeni kadro iddiası dahil, kaynağı olmayan harcama artırıcı uygulamaya
gidilmeyecektir.” denmesine rağmen, hükümetin bu tasarıyla hiçbir işe
yaramayacak, yeni müsteşarlık ve kadrolar ihdas etmesi, kendi programını daha
şimdiden rafa kaldırdığı kanısını taşımaktayız.
5. Hükümet, yine sözde güçlü ekonomiye geçiş
programında döner sermayelerin yarı yarıya düşürülmesini vaat ederken, arsa
ofisinin döner sermayesini 250 trilyona çıkararak, yine kendi programıyla
çeliştiği kanısındayız.
Yukarıda saydığımız nedenlere baktığımızda; bu kanun
tasarısıyla getirilmek istenen kanunun, gerekçesinde yazdığı gibi ucuz arsa
üretmek olmadığı, tam tersine yeni bürokratik kademeler getirdiği, koalisyon
içerisinde dengeleri sağlamak adına Emlak Kredi Bankasının koalisyonun bir
ortağının elinden gitmesiyle oluşan boşluğu doldurmak için, Emlak Konutun
trilyonlarca liralık mal varlığını yönetmek, arsa ofisini ve toplu konutun da
içinde bulunduğu yeni bir hantal kurum oluşturmaktan öteye hiçbir işe
yaramadığı kanısındayız.
Bu nedenlerle, ülke sorumluluğumuzun ve olumlu
muhalefetimizin bir gereği olarak, bu kanun tasarısına muhalifiz.
|
Mehmet Dönen |
Oğuz Tezmen |
Celal Adan |
|
Hatay |
Bursa |
İstanbul |
|
Sadri Yıldırım |
|
Necati Yöndar |
|
Eskişehir |
|
Bingöl |
MUHALEFET ŞERHİ
1/857 sayılı Konut Müsteşarlığı kurulması ve Arsa Ofisi
Kanununda değişiklik yapılması hakkında kanun tasarısına ait muhalefet
şerhimiz.
1. Tasarının gerekçesinde Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün çalışmalarının zafiyet içinde
olduğu iddia edilerek Konut Müsteşarlığı kurularak bu eksikliğin giderileceği
ifade edilmektedir. Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü 29.4.1969 tarih ve 1164 sayılı
Kanun ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı 2.3.1984 tarih ve 2985 sayılı Kanun ile
kurulmuşlardır. Bu kuruluşların çalışmalarında kanundan kaynaklanan aksaklıklar
varsa düzenlemelerin bu kanunlarda yapılması gerekir.
Konut Müsteşarlığı kurularak yeni bir bakanlık kuruluşuna gidilmektedir. Bu takdirde önce konut bakanlığının kurulması gerekir. Konut Bakanlığı kurulmasına ise ihtiyaç yoktur. Konut sahasında bir bakanlığın görevlendirilmesine ihtiyaç varsa bu bakanlık Bayındırlık ve İskân Bakanlığıdır. Bu bakanlık bünyesinde bulunan Teknik Araştırma ve Uygulama Genel Müdürlüğünün çalışma sahası çevre düzeni ve imar planları standartlarını hazırlamak, inşaat malzemesi, standartları ve teknolojiler sahasında çalışmalar yapmaktır.
2. Tasarının 5 inci maddesi (d) bendi ile müsteşarlığa
iç ve dış kaynakdan kredi kullanmak yetkisi verilmektedir. Kredi taleplerinin
Hazine Müsteşarlığında toplanıp değerlendirilmesi gerekir. Aksi halde hatalı
borçlanmalar ve fahiş maliyetlerle sıkıntıya düşülür.
3. Tasarının 5 inci maddesi (e) bendi ile bağlı
kuruluşlara müsteşarlık izni ile ortaklıklar kurma yetkisi verilmektedir. Bir
taraftan KİT’ler ve kamu iştirakleri özelleştirilirken yeni iştiraklere imkân
verilmektedir.
4. Memlekette had safhada mesken ihtiyacı
bulunmaktadır. Artan nüfusa paralel olarak mevcut meskenlerinde standartlarının
yükseltilmesi gerekmektedir. İnşaat sektörü işgücü ve malzeme imkânları
bakımından yeterlidir.Eksik olan unsur mesken sahibi olmak isteyenlerin ödeme
gücüne uygun finansman kaynaklarının teminidir. Hükümetin bu sahada çalışmalar
yapması, imkânlar temin etmesi gerekir. Toplu Konut İdaresi bir dönem sektör
için faydalı hizmetler vermiştir. Ancak fon kaynakları kuruduğundan ve fonlar
tasfiye edildiğinden bu sahada yeni çalışmalar yapılması gerekir.
5. Kamu yönetimi, iktisadî gelişme hedef ve
potansiyelini dikkate alarak, bölge, il ve ilçe seviyesinde nüfus artış
hedeflerine göre mesken, sanayi ve ulaşım ihtiyaçları için çevre düzeni
planlarını hazırlamalı, ancak doğrudan mesken inşaatına girmemeli, bu sahayı
özel sektöre bırakmalıdır.
Tasarının komisyonda müzakeresi sırasında bakanlık
tarafından Emlak Bankasından 2 katrilyon lira üzerinde gayrimenkul ettiğini
ifade edilmiştir. Türkiye’nin bu kadar sıkıntıda olduğu bir dönemde, yüzde
yüzün üzerinde faizle borçlanarak bu kadar büyük kaynağı atıl hale getirmesini
kabul etmek mümkün değildir.
Devlet arsa ve bina ticaretine devam ederse yeni
yolsuzluklara da zemin hazırlamış olur.
6. Mülkiyeti hazineye ait arazi ve arsaların bedeli
karşılığı devri gerekirken bu yapılmamıştır. Arsaların peşkeş çekilmesine zemin
hazırlanmaktadır.
7. Mahallî idarelerle ilgili temel kanun bugünlerde
mecliste ele alınacaktır. Bu kanunun beklenmesi gerekirdi bu tasarıdan önce.
8. Tasarıda belediyelerle işbirliği düşünülmemiştir.
23.5.2001
|
Cevat Ayhan |
Aslan Polat |
Zeki Ergezen |
|
Sakarya |
Erzurum |
Bitlis |
|
Sait Açba |
Hüseyin Karagöz |
Ahmet Derin |
|
Afyon |
Çankırı |
Kütahya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
KONUT
MÜSTEŞARLIĞININ KURULMASI VE ARSA OFİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı; kalkınma planlarına ve yıllık programlara
uygun olarak planlı, sağlıklı ve düzenli yapılaşmayı oluşturmak üzere, yatırım
sektörleri, kamu tesisleri ve her çeşit konut için ihtiyaç duyulan arsa
üretimini sağlamak, konut ihtiyacını gidermeye yönelik alternatif finansman
modellerini geliştirmek, arsa ve konut politikaları üretmek ve bu politikaların
uygulanmasını sağlamaktır.
Tanımlar
MADDE 2. – Bu Kanunda geçen;
a)Bakan : Konut Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanı,
b) Bakanlık : Konut Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığı,
c) Kurul : Konut Yüksek Kurulunu,
d) İcra Kurulu : Konut İcra Kurulunu,
e) Müsteşarlık :Konut Müsteşarlığını,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilât ve Görevler
Konut Yüksek Kurulu
MADDE 3. – Başbakanın başkanlığında, Bakan, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakan,
Maliye Bakanı, Bayındırlık ve İskân Bakanı ile Konut Müsteşarından oluşan Konut
Yüksek Kurulu kurulmuştur. Başbakanın bulunmadığı hallerde Kurula, Bakan
başkanlık eder.
Görüşülecek konunun özelliğine göre, Kurul Başkanının daveti üzerine
ilgili bakanlar da Kurula katılır.
Kurulun görevleri şunlardır :
a) Arsa ve konut üretimi konusunda genel politikaları belirlemek.
b) Öncelikli arsa ve konut üretim alanlarını ve bu alanlarda yapılacak
üretimin takvimini tespit etmek.
c) Yapılacak arsa ve konut üretimi için gerekli iç ve dış kaynakları yönlendirmek.
d) İcra Kurulu ve Müsteşarlık tarafından, bu Kanun kapsamında hazırlanıp
onayına sunulan hususları değerlendirip karara bağlamak.
Konut İcra Kurulu
MADDE 4. – Konut Müsteşarının başkanlığında, Toplu Konut İdaresi
Başkanı, Arsa Ofisi Genel Müdürü, Millî Emlak Genel Müdürü, Tapu ve Kadastro
Genel Müdürü ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Teknik Araştırma ve Uygulama
Genel Müdüründen oluşan Konut İcra Kurulu kurulmuştur.
Yürütülecek projelerin özelliklerine göre, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının yöneticileri de Kurul kararı ile İcra Kuruluna katılır.
İcra Kurulu, Müsteşarlıkça Konut Yüksek Kurulunun çalışmalarına esas
teşkil edecek şekilde hazırlanan öneri ve araştırmaları değerlendirmek,
alternatif öneriler sunmak, Kurul kararlarının uygulanmasını takip etmek ve
sonuçlarını Kurula bildirmekle görevlidir.
Konut Müsteşarlığı
MADDE 5. – Başbakanlığa bağlı Konut Müsteşarlığı kurulmuştur.
Müsteşarlığın merkez teşkilâtı ekli (1) sayılı cetvelde gösterilmiştir. Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, Müsteşarlığın bağlı
kuruluşlarıdır.
Müsteşarlığın görevleri şunlardır :
a) Kurul ve İcra Kurulu tarafından alınan kararların uygulanmasını takip
etmek ve sonuçlarını bildirmek.
b) Sektörel plan hedefleri de göz önünde tutularak, seçilecek arsa
üretim alanlarının sınırlarını belirlemek.
c) Kurul tarafından alınan kararlar doğrultusunda, bağlı kuruluşları
vasıtasıyla, her türlü sektörel yatırımlar ve kamu tesisleri için kamulaştırma,
bedelli, bedelsiz, peşin veya vadeli olarak satın alma, devir ve anlaşma yolu
ile gerekli olan gayrimenkulleri sağlamak, sağlanan bu gayrimenkulleri tespit
edilecek esaslara göre, olduğu gibi veya planlayarak, alt yapı tesislerini
kısmen ya da tamamen ikmal ederek veya ettirerek ihtiyaç sahiplerine satmak, kiralamak,
trampa etmek, irtifak hakkı tesis etmek, kamu kurum ve kuruluşları veya özel
hukuk tüzel kişileri eliyle pazarlamak ve satmak.
d) Arsa, alt yapı, konut üretimi ve bu konulardaki araştırma geliştirme
faaliyetleri için Bakan onayı ile her türlü iç ve dış kaynaktan kredi
kullanmak, değişik gelir gruplarının konut ve işyeri sahibi olabilmesi için
alternatif finansman modelleri geliştirmek.
e) Amaçlarını gerçekleştirmek üzere, kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar ve özel hukuk tüzel kişileri ile araştırma, inceleme ve proje
hazırlama konularında teknik işbirliği yapmak ve bağlı kuruluşların ortaklıklar
kurmasına izin vermek, özel sektör temsilcileri ile istişarelerde bulunmak.
f) Bağlı kuruluşlara bu Kanun kapsamında görev ve talimatlar vermek, bu
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak, bu Kanun ve kendi kanunları ile
verilen görevlerin yerine getirilmesinde gözetim ve idarî denetim yapmak.
g) Görev alanına giren konularda, ilgili kuruluşlara görüş bildirmek.
h) Uluslararası anlaşmaların verdiği görevleri yerine getirmek.
ı) Kurul ve İcra Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek.
j) Mevzuatla verilen diğer işleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
MADDE 6. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki I sayılı cetvele Konut Müsteşarlığı
bölümü olarak ilave edilmiştir.
MADDE 7. – 29.4.1969 tarihli ve 1164 sayılı Arsa Ofisi Kanununun 5 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün döner sermayesi 250 000 000 000 000
(ikiyüzelli trilyon) TL.’dir. Sermayenin tamamı Devlete aittir. Bu sermaye,
Bakanlar Kurulu kararı ile dört katına kadar artırılabilir.”
MADDE 8. – 1164 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 9. – Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü;konut, sanayi, eğitim, sağlık ve
turizm yatırımları ile kamu tesisleri için gerçek ve tüzel kişilere ait arazi
ve arsaları ve bunlar içerisinde veya üzerinde bulunan muhdesatı Bakan onayı
ile kamulaştırmaya yetkilidir.”
MADDE 9. – 1164 sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 11. – Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, sattığı veya devrettiği arsa ve
arazinin amacına uygun kullanılması için tapu kayıtlarına, satış şartlarına
uygun alt yapı, yapı veya tesis yapılmadıkça üçüncü kişilere satış, devir,
temlik yapılamayacağı ve haczedilemeyeceği konusunda şerhler koydurmaya ve/veya
bu amaca yönelik sözleşmeler yapmaya yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esaslar yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 10. – 1164 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 4. – Kurul tarafından belirlenen arsa ve konut üretim
alanlarında bulunan, mülkiyeti Hazineye ait arazi ve arsalar bedelsiz olarak
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne devredilir. Kamu hizmetlerine ayrılan yerler aynı
şartlarla Hazineye iade edilir.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Müsteşarlığın 2001 malî yılı harcamaları Başbakanlık
bütçesinden karşılanır. Bu konuda düzenlemeler yapmaya Maliye Bakanı
yetkilidir.
MADDE 11. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
TASARIYA EKLİ CETVEL VE LİSTE
(1)
SAYILI CETVEL
KONUT
MÜSTEŞARLIĞI MERKEZ TEŞKİLÂTI
|
Müsteşarlık |
Müsteşar
Yardımcılıkları |
Birimler |
|
Müsteşar |
Müsteşar
Yrd. |
APK Daire
Başkanlığı |
|
Müsteşar
Yrd. |
İdarî ve
Malî İşler Daire Başkanlığı |
|
|
Müsteşar
Yrd. |
Hukuk
Müşavirliği |
|
(1)
SAYILI LİSTE
Kurumu : Konut Müsteşarlığı
Teşkilâtı : Merkez
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
|
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
|
GİH |
Müsteşar |
1 |
1 |
– |
1 |
|
GİH |
Müst. Yrd. |
1 |
3 |
– |
3 |
|
GİH |
APK Daire
Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
|
GİH |
1. Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
– |
1 |
|
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
1 |
2 |
– |
2 |
|
AH |
Avukat |
1 |
3 |
– |
3 |
|
GİH |
Daire
Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
|
GİH |
Şube
Müdürü |
1 |
2 |
– |
2 |
|
GİH |
Uzman |
1 |
3 |
– |
3 |
|
GİH |
Uzman |
2 |
3 |
– |
3 |
|
GİH |
Uzman |
3 |
3 |
– |
3 |
|
GİH |
Uzman |
6 |
5 |
– |
5 |
|
GİH |
Uzman |
7 |
10 |
– |
10 |
|
GİH |
V.H.K.İ. |
7 |
5 |
– |
5 |
|
GİH |
V.H.K.İ. |
8 |
10 |
– |
10 |
|
GİH |
Şoför |
7 |
2 |
– |
2 |
|
GİH |
Şoför |
8 |
3 |
– |
3 |
|
YH |
Hizmetli |
6 |
3 |
|
3 |
|
Toplam |
|
61 |
|
61 |
|
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE
EKLİ
CETVEL VE LİSTE
(1)
SAYILI CETVEL
KONUT
MÜSTEŞARLIĞI MERKEZ TEŞKİLÂTI
müsteşarlik
|
Müsteşarlık |
Müsteşar Yardımcılıkları |
|
Birimler |
|
Müsteşar |
Müsteşar |
Yrd. |
Teftiş Kurulu
Başkanlığı |
|
Müsteşar
Yrd. |
APK Daire
Başkanlığı |
|
|
|
Müsteşar
Yrd. |
İdarî ve
Malî İşler Daire Başkanlığı |
|
|
|
|
I. Hukuk
Müşavirliği |
|
|
(1)
SAYILI LİSTE
Kurumu : Konut Müsteşarlığı
Teşkilâtı : Merkez
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
Serbest |
Tutulan |
|
|
|
|
Kadro |
Kadro |
|
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Adedi |
Adedi |
Toplam |
GİH |
Müsteşar |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Müst. Yrd. |
1 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Teftiş
Kurulu Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
APK Daire
Başkanı |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
1. Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Müfettiş |
1 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Daire
Başkanı |
1 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Uzman |
1 |
5 |
– |
5 |
GİH |
Müfettiş |
2 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Uzman |
2 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
3 |
4 |
– |
4 |
GİH |
Müfettiş |
3 |
4 |
– |
4 |
GİH |
Uzman |
3 |
3 |
– |
3 |
GİH |
Müfettiş |
4 |
2 |
– |
2 |
GİH |
Müfettiş |
5 |
1 |
– |
1 |
GİH |
Uzman |
6 |
7 |
– |
7 |
GİH |
Uzman |
7 |
10 |
– |
10 |
GİH |
V.H.K.İ. |
7 |
2 |
– |
2 |
GİH |
V.H.K.İ. 8 4 4 |
|
|
|
|
|
Toplam |
|
61 |
|
61 |
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
KONUT
MÜSTEŞARLIĞININ KURULMASI VE ARSA OFİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. – Bu Kanunun amacı; kalkınma planlarına ve yıllık programlar
ile bölgesel ve yerel planlar arasında uyumu sağlayarak sağlıklı ve düzenli
yapılaşmayı oluşturmak üzere, yatırım sektörleri, kamu tesisleri ve her çeşit
konut için ihtiyaç duyulan arsa üretimini sağlamak, konut ihtiyacını gidermeye
yönelik alternatif finansman modellerini geliştirmek, arsa ve konut
politikaları üretmek ve bu politikaların uygulanmasını sağlamaktır.
Tanımlar
MADDE 2. – Bu Kanunda geçen;
a)Bakan : Konut Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanı,
b) Bakanlık : Konut Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığı,
c) Kurul : Konut Yüksek Kurulunu,
d) Koordinasyon Kurulu : Konut Koordinasyon Kurulunu,
e) Müsteşarlık :Konut Müsteşarlığını,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilât ve Görevler
Konut Yüksek Kurulu
MADDE 3. – Başbakanın başkanlığında, Bakan, Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünün bağlı olduğu Bakan, Maliye Bakanı, Bayındırlık ve İskân Bakanı ile
Konut Müsteşarından oluşan Konut Yüksek Kurulu kurulmuştur. Başbakanın
bulunmadığı hallerde Kurula, Bakan başkanlık eder.
Görüşülecek konunun özelliğine göre, Kurul Başkanının daveti üzerine
ilgili bakanlar da Kurula katılır.
Kurulun görevleri şunlardır :
a) Arsa ve konut üretimi konusunda genel politikaları belirlemek.
b) Öncelikli arsa ve konut üretim alanlarını ve bu alanlarda yapılacak
üretimin takvimini tespit etmek.
c) Yapılacak arsa ve konut üretimi için gerekli iç ve dış kaynakları
yönlendirmek.
d) Konut Koordinasyon Kurulu ve Müsteşarlık tarafından, bu Kanun
kapsamında hazırlanıp onayına sunulan hususları değerlendirip karara bağlamak.
Konut Koordinasyon Kurulu
MADDE 4. – Konut Müsteşarının başkanlığında, Toplu Konut İdaresi
Başkanı, Arsa Ofisi Genel Müdürü, Millî Emlak Genel Müdürü, Tapu ve Kadastro
Genel Müdürü ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Teknik Araştırma ve Uygulama
Genel Müdüründen oluşan Konut Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.
Yürütülecek projelerin özelliklerine göre, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının yöneticileri de Kurul kararı ile Koordinasyon Kuruluna
katılabilirler.
Konut Koordinasyon Kurulu, Kurul kararlarının oluşumuna esas olmak
üzere, hazırlıkları yapmak ve Kurul kararlarının uygulanmasında ilgili kurum ve
kuruluşlarla koordinasyonu sağlamakla görevlidir.”
Konut Müsteşarlığı
MADDE 5. – Başbakanlığa bağlı Konut Müsteşarlığı kurulmuştur.
Müsteşarlığın merkez teşkilâtı ekli (1) sayılı cetvelde gösterilmiştir. Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, Müsteşarlığın bağlı
kuruluşlarıdır.
Müsteşarlığın görevleri şunlardır :
a) Kurul tarafından alınan kararların uygulanmasını takip etmek ve
sonuçlarını Kurula bildirmek.
b) Sektörel plan hedefleri de göz önünde tutularak, seçilecek arsa
üretim alanlarının sınırlarını belirlemek.
c) Kurul tarafından alınan kararlar doğrultusunda, bağlı kuruluşları
vasıtasıyla, her türlü sektörel yatırımlar ve kamu tesisleri için kamulaştırma,
bedelli, bedelsiz, peşin veya vadeli olarak satın alma, devir ve anlaşma yolu
ile gerekli olan gayrimenkulleri sağlamak, sağlanan bu gayrimenkulleri tespit
edilecek esaslara göre, olduğu gibi veya planlayarak, alt yapı tesislerini
kısmen ya da tamamen ikmal ederek veya ettirerek ihtiyaç sahiplerine satmak,
kiralamak, trampa etmek, irtifak hakkı tesis etmek, kamu kurum, kuruluşları
veya özel hukuk tüzel kişileri eliyle pazarlamak ve satmak.
d) Arsa, alt yapı, konut üretimi ve bu konulardaki araştırma geliştirme
faaliyetleri için Bakan onayı ile her türlü iç ve dış kaynaktan temin edilen
krediyi bağlı kuruluşlara kullandırmak, değişik gelir gruplarının konut ve
işyeri sahibi olabilmesi için alternatif finansman modelleri geliştirmek.
e) Amaçlarını gerçekleştirmek üzere, kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar ve özel hukuk tüzel kişileri ile araştırma, inceleme ve proje
hazırlama konularında teknik işbirliği yapmak ve bağlı kuruluşların ortaklıklar
kurmasına izin vermek, özel sektör temsilcileri ile istişarelerde bulunmak.
f) Bağlı kuruluşlara bu Kanun kapsamında görev ve talimatlar vermek, bu
kuruluşlar arasında koordinasyonu sağlamak, bu Kanun ve kendi Kanunları ile
verilen görevlerin yerine getirilmesinde gözetim ve idarî denetim yapmak.
g) Görev alanına giren konularda, ilgili kuruluşlara görüş bildirmek.
h) Uluslararası anlaşmaların verdiği görevleri yerine getirmek.
ı) Kurul ve Koordinasyon Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek.
j) Mevzuatla verilen diğer işleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Diğer
Hükümler
MADDE 6. – Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvele Konut Müsteşarlığı
bölümü olarak ilave edilmiştir.
MADDE 7. – Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. – 1164 sayılı Kanunun 11 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 11. – Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, sattığı veya devrettiği arsa ve
arazinin amacına uygun kullanılması için tapu kayıtlarına, satış şartlarına
uygun alt yapı, yapı veya tesis yapılmadıkça üçüncü kişilere satış, devir,
temlik yapılamayacağı ve haczedilemeyeceği hususunda şerhler koydurmaya ve/veya
bu amaca yönelik sözleşmeler yapmaya yetkilidir. Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esaslar yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 10. – 1164 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 4. – Konut Yüksek Kurulu tarafından belirlenen arsa ve konut
üretim alanlarında bulunan, mülkiyeti Hazineye ait arazi ve arsalar bedelsiz
olarak Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne devredilir. Kamu hizmetlerine ayrılan
yerler aynı şartlarla Hazineye iade edilir.”
GEÇİCİ MADDE 1. – Tasarının geçici 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12. – Tasarının 12 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Sıra sayısının sonu