Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 592)
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat
ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 624 Sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile Fazilet Partisi Grup Başkanvekili Kahramanmaraş
Milletvekili Avni Doğan
ve 7 Arkadaşının; Anavatan
Partisi Grup Başkanvekilleri Bartın Milletvekili Zeki Çakan, Denizli
Milletvekili Beyhan Aslan,
Eskişehir Milletvekili İ. Yaşar Dedelek ile Antalya Milletvekili Cengiz
Aydoğan’ın Aynı Mahiyetteki
Kanun Teklifleri ve İçişleri, Millî Savunma ve Plan ve Bütçe
Komisyonları Raporları
(1/757,
2/603, 2/605)
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
4.10.2000 |
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1/507/4633 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Hükmünde Kararname”
bugünkü Resmî Gazete’de yayımlanmış ve Anayasanın 91 inci maddesi uyarınca bir
sureti ekli olarak gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, 11.5.2000 tarihli ve 4567 sayılı Kanun ile, 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa ek 77 nci madde ile geçici 210 uncu
madde ilave edilmiştir. Söz konusu düzenlemede, getireceği malî yük de dikkate
alınarak ek 77 nci madde kapsamında şehit olanların dul ve yetimleri ile
birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü derecede malûl olanlara, emsalleri emsal
alınarak her yıl kademe, her üç yılda bir derece yükselmesi imkânı
getirilmiştir. Ancak Kanunun yayımlanmasını müteakip beş ve altıncı derecede malûl
olan personelin haklı talepleri ortaya çıkmıştır.
Kanun Hükmünde Kararname ile; gerek ülkemizin bölünmez bütünlüğüne
yönelik terör eylemlerinin etkisiyle, gerekse ek 77 nci maddede belirtilen
diğer görevler nedeniyle malûl olanların durumlarının iyileştirilmesi ve
uygulamada meydana gelen sorunların giderilmesi amaçlanarak, malûllük sınırı
kaldırılmak suretiyle, hayatını kaybedenlerin dul ve yetimlerinin yanısıra
malûllere ve bunların ölümü halinde dul ve yetimlerine de bağlanan aylıkların
rütbe, kıdem ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik hak
doğurmamak kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi her yıl kademe ilerlemesi,
her üç yılda bir derece yükselmesi yapılacak şekilde artırılmasına imkân
sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, Kanun Hükmünde Kararname ile; uçuş, dalış ve atlayış
hizmetlerinde şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl olanlara da, 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına girenlere uygulanan esaslar dahilinde
emekli ikramiyesi verilmesi öngörülmektedir.
Kanun Hükmünde Kararname ile ayrıca; terörle mücadele, kaçakçılığın men,
takip ve tahkiki ile ilgili görevler esnasında hastalanan, yararlanan ve
sakatlanan yedek subay, erbaş ve erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü
maaşının bağlandığı tarih arasında hastalık, yaralanma ve sakatlanmalarından
dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık kuruluşlarına en yakın
askerlik şubelerince sevkleri ve bu sevk esnasında yol ücreti ile
gündeliklerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden karşılanması
amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile; Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 77
nci maddesinde belirtilen kanunlar ve diğer görevler nedeniyle meydana gelen
malûliyetlerdeki sınır kaldırılmakta ve malûllerin ölümleri halinde bunların
dul ve yetimlerinin de aynı haklardan istifadesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 2. – Madde ile; 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve
Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ile 3160 sayılı Emniyet
Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri TazminatKanununa tâbi personelden; uçuş, dalış ve
atlayış faaliyetleri esnasında şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl
olanlara, 2330 ve 3713 sayılı kanunların kapsamına girenlere uygulanan esaslar
üzerinden emekli ikramiyesi verilmesi amaçlanmakta ve bu maksatla 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa bir madde eklenmesi
öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile; 5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenerek, ek
77 nci madde kapsamına giren hak sahiplerinin aylıklarının, Kanun Hükmünde
Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren ve geçmişe yönelik hak doğurmamak
kaydıyla yükseltilmesi sağlanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile; Kanun kapsamına giren yedek subay, erbaş ve
erlerden askerlik yükümlülüğü sona ermiş olup henüz vazife malûllüğü aylığı
bağlanmamış olanlardan tedavileri devam edenlerin; maruz kaldıkları hastalık,
yaralanma ve sakatlanmalardan dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık
kuruluşlarına sevklerinin, ikametgâhındaki veya ikametgâhına en yakın askerlik
şubeleri tarafından sağlanması sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere
bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine;gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için ödenecek
gündeliğin sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak
ödenmesi, yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası
ücretlerinin; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliğinin esas
alınması, bunlardan ambulans veya özel vasıtalarla hastanelere gitmesi resmî
tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans veya özel vasıta ücretlerinin
ödenmesinde yerel rayiçlerin esas alınması, ödenen yol ücretleri, gündelikler,
ambulans veya özel vasıta ücretlerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
İçişleri Komisyonu Raporu |
|
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
İçişleri Komisyonu |
5.1.2001 |
|
Esas No. : 1/757 |
|
|
Karar No. : 9 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
4.10.2000 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanarak Başkanlığınıza sunulan
624 sayılı “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkinKanun Hükmünde
Kararname” Başkanlığınızca 11.10.2000 tarihinde esas komisyon olarak Plan ve
Bütçe Komisyonuna tali komisyon olarak da Komisyonumuza ve Millî Savunma
Komisyonuna havale edilmiş; Komisyonumuz, 4.1.2001 tarihli 5 inci toplantısında
Millî Savunma, Maliye ve İçişleri Bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Bilindiği gibi söz konusu KHK, Anayasa Mahkemesinin 26.10.2000 tarihli
ve E : 2000/60 K : 2000/33 kararında, dayanağı olan 4588 sayılı Yetki Kanununun
iptali nedeniyle dayanaksız bulunarak iptal edilmiştir. Ancak Anayasa Mahkemesi
KHK’nin iptal edilmesi durumunda ortaya çıkacak hukukî boşluğu kamu yararını
ihlal edici nitelikte bulduğundan, gerekli düzenlemenin yapılması amacıyla,
iptal kararının, Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak dokuz ay sonra
yürürlüğe girmesini kararlaştırmıştır. Komisyonumuz Anayasa Mahkemesinin bu
kararı doğrultusunda KHK’yi gündemine alarak görüşmüştür.
KHK ile,
1. Terör eylemleri etkisiyle ve T.C. Emekli Sandığı Kanununun 77 nci
maddesinde sayılan görevler için malûllük sınırı kaldırılarak bütün malûller
ile bunların ölümü halinde dul ve yetimlerine kademe ve derece ilerlemesi
imkânı getirilmektedir.
2. Uçuş, dalış ve atlayış hizmetlerinde şehit olanların kanunî
mirasçıları ile malûl olanlara da Terörle Mücadele Kanunu kapsamına girenlere
uygulanan esaslar dahilinde emekli ikramiyesi verilmektedir.
3. Terörle mücadele, kaçakçılığın men, takip ve tahkiki ile ilgili
görevler sırasında hastalanan, yaralanan ve sakatlanan yedek subay, erbaş ve
erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü maaşının bağlandığı tarih arasında
hastalık, yaralanma ve sakatlanmalarından dolayı tedavilerini sürdürmek üzere
ilgili sağlık kuruluşlarına en yakın askerlik şubelerince sevkleri ve bu sevk
esnasında yol ücreti ile gündeliklerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanması imkânı getirilmektedir.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerden sonra
Tasarı uygun bulunmuş, ancak komisyonumuz Tasarıda tali komisyon olarak
belirlendiğinden, İçtüzüğün 23 üncü maddesi uyarınca, maddelerine geçilmesine
gerek görülmemiş;Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona
bildirilmesiyle yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
Mehmet Pak |
Hasan Fehmi Konyalı |
Hasan Hüseyin Balak |
|
İstanbul |
Ordu |
Tokat |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasari Güler |
Halil
İbrahim Özsoy |
Eyyüp Sanay |
|
Adıyaman |
Afyon |
Ankara |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Çelik |
Tamer Kanber |
Hüsamettin Korkutata |
|
Antalya |
Balıkesir |
Bingöl |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Necmi Hoşver |
Hasan Akgün |
Mustafa Zorlu |
|
Bolu |
Giresun |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Yalçın Kaya |
Abdulkadir Aksu |
Ali Oğuz |
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Vatan |
Ali Sezal |
M. Cihan Yazar |
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Manisa |
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunda DeğişiklikYapılmasına İlişkin Kanun Teklifi
gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
Bülent Arınç |
Avni Doğan |
Fethullah Erbaş |
|
Manisa |
Kahramanmaraş |
Van |
|
Mustafa Kamalak |
Hüseyin Arı |
M. Zeki Okudan |
|
Kahramanmaraş |
Konya |
Antalya |
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
Ahmet Derin |
|
Tokat |
|
Kütahya |
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, 11.5.2000 tarihli ve 4567 sayılı Kanun ile, 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa ek 77 nci madde ile geçici 210 uncu
madde ilave edilmiştir. Söz konusu düzenlemede, getireceği malî yük de dikkate
alınarak ek 77 nci madde kapsamında şehit olanların dul ve yetimleri ile
birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü derecede malûl olanlara, emsalleri emsal,
alınarak her yıl kademe, her üç yılda bir derece yükselmesi imkânı
getirilmiştir. Ancak Kanunun yayımlanmasını müteakip beş ve altıncı derecede
malûl olan personelin haklı talepleri ortaya çıkmıştır.
Kanun Hükmünde Kararname ile; gerek ülkemizin bölünmez bütünlüğüne
yönelik terör eylemlerinin etkisiyle, gerekse ek 77 nci maddede belirtilen
diğer görevler nedeniyle malûl olanların durumlarının iyileştirilmesi ve
uygulamada meydana gelen sorunların giderilmesi amaçlanarak, malûllük sınırı
kaldırılmak suretiyle, hayatını kaybedenlerin dul ve yetimlerinin yanı sıra
malûllere ve bunların ölümü halinde dul ve yetimlerine de bağlanan aylıkların
rütbe, kıdem ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik hak
doğurmamak kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi her yıl kademe ilerlemesi,
her üç yılda bir derece yükselmesi yapılacak şekilde artırılmasına imkân
sağlanmaktadır.
Diğer taraftan, KanunHükmünde Kararname ile; uçuş, dalış ve atlayış
hizmetlerinde şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl olanlara da, 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına girenlere uygulanan esaslar dahilinde
emekli ikramiyesi verilmesi öngörülmektedir.
Kanun Hükmünde Kararname ile ayrıca; terörle mücadele, kaçakçılığın men,
takip ve tahkiki ile görevler esnasında hastalanan, yaralanan ve sakatlanan
yedek subay, erbaş ve erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü maaşının
bağlandığı tarih arasında hastalık, yaralanma ve sakatlanmalarından dolayı
tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık kuruluşlarına en yakın askerlik
şubelerince sevkleri ve bu sevk esnasında yol ücreti ile gündeliklerinin Millî
Savunma Bakanlığı bütçesinden karşılanması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile; Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 77
nci maddesinde belirtilen kanunlar ve diğer görevler nedeniyle meydana gelen
malûliyetlerdeki sınır kaldırılmakta ve malûllerin ölümleri halinde bunların
dul ve yetimlerinin de aynı haklardan istifadesine imkân sağlanmaktadır.
Madde 2. – Madde ile; 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve
Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ile 3160 sayılı Emniyet
Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri TazminatKanununa tâbi personelden; uçuş, dalış ve
atlayış faaliyetleri esnasında şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl
olanlara, 2330 ve 3713 sayılı kanunların kapsamına girenlere uygulanan esaslar
üzerinden emekli ikramiyesi verilmesi amaçlanmakta ve bu maksatla 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa bir madde eklenmesi
öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile; 5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenerek, ek
77 nci madde kapsamına giren hak sahiplerinin aylıklarının, Kanun Hükmünde
Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren ve geçmişe yönelik hak doğurmamak
kaydıyla yükseltilmesi sağlanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile; Kanun kapsamına giren yedek subay, erbaş ve
erlerden askerlik yükümlülüğü sona ermiş olup henüz vazife malûllüğü aylığı
bağlanmamış olanlardan tedavileri devam edenlerin; maruz kaldıkları hastalık,
yaralanma ve sakatlanmalardan dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık
kuruluşlarına sevklerinin, ikametgâhındaki veya ikametgâhına en yakın askerlik
şubeleri tarafından sağlanması sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere
bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine; gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için
ödenecek gündeliğin sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans
olarak ödenmesi, yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım
vasıtası ücretlerinin; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliğinin
esas alınması, bunlardan ambulans veya özel vasıtalarla hastanelere gitmesi
resmî tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans veya özel vasıta ücretlerinin
ödenmesinde yerel rayiçlerin esas alınması, ödenen yol ücretleri, gündelikler,
ambulans veya özel vasıta ücretlerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
FAZİLET PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ KAHRAMANMARAŞ
MİLLETVEKİLİ
AVNİ DOĞAN VE 7 ARKADAŞININ TEKLİFİ
TC EMEKLİ
SANDIĞI KANUNU İLE NAKDÎ TAZMİNAT VE AYLIK BAĞLANMASI HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun ek 77 nci maddesinin birinci fıkrası ile bu fıkranın (a)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun 64 üncü 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında
Görevli Personele Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
18.12.1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat
Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı
Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve
926 Sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun ve 12.4.1991 tarihli 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan
eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu
harekât ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve
yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine
bu Kanuna göre bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil
iştirakçilerin dul ve yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde
de dul ve yetimlerine bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile
malûllerin emsalleri esas alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir
derece yükselmesi işlemine tabi tutulur.”
MADDE 2. – 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 78. – 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt,
Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 Sayılı Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ile
28.2.1985 tarihli ve 3160 sayılı Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanunu kapsamına giren personelden, uçuş, paraşüt, denizaltı, dalgıç ve kurbağa
adam hizmetlerinin fiilen ifası sırasında; yaşamını sürdürebilmek için gerekli
hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak
derecede malûl olanlar ile ölenlerin dul ve yetimlerine en yüksek Devlet memuru
aylığı üzerinden, diğer malûllere ise mevcut aylıkları üzerinden 30 yıl hizmet
yapmış gibi emekli ikramiyesi ödenir. Bu madde hükümlerine göre ilgililere
fazla olarak yapılan ödemeler, faturası karşılığı ilgili sosyal güvenlik
kuruluşlarınca Hazineden tahsil edilir.”
MADDE 3. – 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 211. – Bu Kanun Hükmünde Kararname ile değişik ek 77 nci
madde kapsamına giren hak sahiplerinin aylıkları, bu KanunHükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren ek 77 nci maddede belirtilen esaslara göre
yükseltilir. Ancak, bu yükseltmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık farkı
ödenmez.”
MADDE 4. – 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun kapsamına giren yedek subay, erbaş ve erlerden askerlik
yükümlülüğü sona ermiş olup, henüz vazife malûllüğü maaşı bağlanmamış
olanlardan tedavileri devam edenlerin; maruz kaldıkları hastalık, yaralanma ve
sakatlanmalardan dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık
kuruluşlarına sevkleri, ikametgâhındaki veya ikametgâhına en yakın askerlik
şubeleri tarafından sağlanır. Sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere
bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine; gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için
gündelik, sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak ödenir.
Yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası
ücretleri; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliği esas
alınır. Bunlardan ambulans veya özel vasıtalarla hastanelere gitmesi resmî
tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans veya özel vasıta ücretlerinin
ödenmesinde yerel rayiçler esas alınır. Ödenen yol ücretleri, gündelikler,
ambulans veya özel vasıta ücretleri Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanır.”
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin” Kanun teklifimiz
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
Zeki Çakan |
Beyhan Aslan |
İ. Yaşar Dedelek |
Cengiz Aydoğan |
|
Bartın |
Denizli |
Eskişehir |
Antalya |
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere, 11.5.2000 tarihli ve 4567 sayılı Kanun ile, 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa ek 77 nci madde ile geçici 210 uncu
madde ilave edilmiştir. Söz konusu düzenlemede, getireceği malî yük de dikkate
alınarak ek 77 nci madde kapsamında şehit olanların dul ve yetimleri ile
birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü derecede malûl olanlara, emsalleri emsal
alınarak her yıl kademe, her üç yılda bir derece yükselmesi imkânı
getirilmiştir. Ancak Kanunun yayımlanmasını müteakip beş ve altıncı derecede
malûl olan personelin haklı talepleri ortaya çıkmıştır.
Kanun Teklifi ile; gerek ülkemizin bölünmez bütünlüğüne yönelik terör
eylemlerinin etkisiyle, gerekse ek 77 nci maddede belirtilen diğer görevler
nedeniyle malûl olanların durumlarının iyileştirilmesi ve uygulamada meydana
gelen sorunların giderilmesi amaçlanarak, malûllük sınırı kaldırılmak
suretiyle, hayatını kaybedenlerin dul ve yetimlerinin yanısıra malûllere ve
bunların ölümü halinde dul ve yetimlerine de bağlanan aylıkların rütbe, kıdem
ve unvanlarında bir değişiklik yapılmamak ve geçmişe yönelik hak doğurmamak
kaydıyla, görevde bulunan emsalleri gibi her yıl kademe ilerlemesi, her üç
yılda bir derece yükselmesi yapılacak şekilde artırılmasına imkân
sağlanmaktadır.
Diğer taraftan kanun teklifimiz ile; uçuş, dalış ve atlayış
hizmetlerinde şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl olanlara da, 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunun kapsamına girenlere uygulanan esaslar dahilinde
emekli ikramiyesi verilmesi öngörülmektedir.
Kanun Teklifi ile ayrıca; terörle mücadele, kaçakçılığın men, takip ve
tahkiki ile ilgili görevler esnasında hastalanan, yaralanan ve sakatlanan yedek
subay, erbaş ve erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü maaşının bağlandığı
tarih arasında hastalık, yaralanma ve sakatlanmalarından dolayı tedavilerini
sürdürmek üzere ilgili sağlık kuruluşlarına en yakın askerlik şubelerince
sevkleri ve bu sevk esnasında yol ücreti ile gündeliklerinin Millî Savunma
Bakanlığı bütçesinden karşılanması amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile; Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 77
nci maddesinde belirtilen kanunlar ve diğer görevler nedeniyle meydana gelen
malûliyetlerdeki sınır kaldırılmakta ve malûllerin ölümleri halinde bunların
dul ve yetimlerinin de aynı haklardan istifadesine imkân sağlamaktadır.
Madde 2. – Madde ile; 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve
Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri
Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ile 3160 sayılı Emniyet
Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri TazminatKanununa tâbi personelden; uçuş, dalış ve
atlayış faaliyetleri esnasında şehit olanların kanunî mirasçıları ile malûl
olanlara, 2330 ve 3713 sayılı kanunların kapsamına girenlere uygulanan esaslar
üzerinden emekli ikramiyesi verilmesi amaçlanmakta ve bu maksatla 5434 sayılı
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa bir madde eklenmesi
öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile; 5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenerek, ek
77 nci madde kapsamına giren hak sahiplerinin aylıklarının, Kanun Hükmünde
Kararnamenin yayımı tarihinden itibaren ve geçmişe yönelik hak doğurmamak
kaydıyla yükseltilmesi sağlanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile; Kanun kapsamına giren yedek subay, erbaş ve
erlerden askerlik yükümlülüğü sona ermiş olup henüz vazife malûllüğü aylığı
bağlanmamış olanlardan tedavileri devam edenlerin; maruz kaldıkları hastalık,
yaralanma ve sakatlanmalardan dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık
kuruluşlarına sevklerinin, ikâmetgâhındaki veya ikâmetgâhına en yakın askerlik
şubeleri tarafından sağlanması sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere
bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine;gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için ödenecek
gündeliğin sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak
ödenmesi, yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası
ücretlerinin; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliğinin esas
alınması, bunlardan ambulans veya özel vasıtalarla hastanelere gitmesi resmî
tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans veya özel vasıta ücretlerinin
ödenmesinde yerel rayiçlerin esas alınması, ödenen yol ücretleri, gündelikler,
ambulans veya özel vasıta ücretlerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanması amaçlanmaktadır.
Madde 5. – Yürürlük maddesidir.
Madde 6. – Yürütme maddesidir.
ANAVATAN PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ BARTIN MİLLETVEKİLİ
ZEKİ ÇAKAN, DENİZLİ MİLLETVEKİLİ BEYHAN ASLAN, ESKİŞEHİR MİLLETVEKİLİ İ. YAŞAR
DEDELEK İLE ANTALYA MİLLETVEKİLİ CENGİZ AYDOĞAN’IN TEKLİFİ
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU İLE NAKDÎ TAZMİNAT VE AYLIK BAĞLANMASI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununun ek 77 nci maddesinin birinci fıkrası ile bu fıkranın (a)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun 64 üncü 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında
Görevli Personele Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun,
18.12.1981 tarihli ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat
Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı
Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve
926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun ve 12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamındaki görevler ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan
eğitim, tatbikat ve manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu
harekat ve hizmetlerin sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve
yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine
bu Kanuna göre bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay, astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil iştirakçilerin
dul ve yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve
yetimlerine de bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin
emsalleri esas alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece
yükselmesi işlemine tâbi tutulur.”
MADDE 2. – 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE 78. – 22.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt,
Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ile
28.2.1985 tarihli ve 3160 sayılı Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat
Kanunu kapsamına giren personelden, uçuş, paraşüt, denizaltı, dalgıç ve kurbağa
adam hizmetlerinin fiilen ifası sırasında; yaşamını sürdürebilmek için gerekli
hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak
derecede malûl olanlar ile ölenlerin dul ve yetimlerine en yüksek Devlet Memuru
aylığı üzerinden, diğer malûllere ise mevcut aylıkları üzerinden 30 yıl hizmet
yapmış gibi emekli ikramiyesi ödenir. Bu madde hükümlerine göre ilgililere
fazla olarak yapılan ödemeler, faturası karşılığı ilgili sosyal güvenlik
kuruluşlarınca Hazineden tahsil edilir.”
MADDE 3. – 5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 211. – Bu Kanun ile değişik ek 77 nci madde kapsamına
giren hak sahiplerinin aylıkları, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren ek 77 nci maddede belirtilen esaslara göre yükseltilir. Ancak, bu
yükseltmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık farkı ödenmez.”
MADDE 4. – 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun kapsamına giren yedek subay, erbaş ve erlerden askerlik
yükümlülüğü sona ermiş olup, henüz vazife malûllüğü maaşı bağlanmamış
olanlardan tedavileri devam edenlerin; maruz kaldıkları hastalık, yaralanma ve
sakatlanmalardan dolayı tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık
kuruluşlarına sevkleri, ikâmetgâhındaki veya ikâmetgâhına en yakın askerlik
şubeleri tarafından sağlanır. Sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere
bir kimse refakatinde gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda
refakatçisine; gidiş ve dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için
gündelik, sevk eden askerlik şubesi tarafından peşin veya avans olarak ödenir.
Yol ücretinin ödenmesinde şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası
ücretleri; gündelikte ise en düşük dereceli Devlet memuru gündeliği esas
alınır. Bunlardan ambulans veya özel vasıtalarla hastanelere gitmesi resmî
tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans veya özel vasıta ücretlerinin
ödenmesinde yerel rayiçler esas alınır. Ödenen yol ücretleri, gündelikler,
ambulans veya özel vasıta ücretleri Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanır.”
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Millî Savunma Komisyonu Raporu |
|
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Millî Savunma Komisyonu |
28.11.2000 |
|
Esas No. : 1/757, 2/603, 2/605 |
|
|
Karar No. : 42 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak
hazırlanan ve 4.10.2000 tarihli ve 24190 mükerrer sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe giren, aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve 11.10.2000 tarihinde Başkanlıkça tali komisyon olarak
İçişleri ve Millî Savunma Komisyonlarına, esas komisyon olarak da Plan ve Bütçe
Komisyonuna havale edilen 1/757 esas numaralı “Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Hükmünde Kararname” ile 2/603 esas
numaralı “Fazilet Partisi Grup Başkanvekili Kahramanmaraş Milletvekili Avni
Doğan ve 7 Arkadaşının; Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî
Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda DeğişiklikYapılmasına İlişkin
Kanun Teklifi” ve 2/605 esas numaralı “Anavatan Partisi Grup Başkanvekilleri
Bartın Milletvekili Zeki Çakan, Denizli Milletvekili Beyhan Aslan, Eskişehir
Milletvekili İ. Yaşar Dedelek ile Antalya Milletvekili Cengiz Aydoğan’ın;
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi” kabul
edilen önerge doğrultusunda birleştirilmek ve görüşmelerde 1/757 esas numaralı
Kanun Hükmünde Kararname esas alınmak suretiyle; Komisyonumuzun 24.11.2000
tarihinde yaptığı 18 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen Başbakanlık, Millî Savunma,
İçişleri ve Maliye Bakanlıkları ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip, görüşülmüştür.
15.9.2000 tarihli ve 624 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Anayasa
Mahkemesinin 26.10.2000 tarihli ve Esas : 2000/60, Karar : 2000/33 numaralı
kararıyla iptal edilmiş ve iptal kararı Resmî Gazetenin 8.11.2000 tarihli ve
24224 sayılı nüshasında yayımlanmıştır.
Anayasa Mahkemesince; iptal edilen Kanun Hükmünde Kararnamenin
doğuracağı hukuksal boşluk kamu yararını ihlal edici nitelikte görüldüğünden,
Anayasanın 153 üncü maddesi ile 2949 sayılı Yasanın 53 üncü maddesi gereğince;
iptal hükmünün, kararın Resmî Gazetede yayımlanmasından başlayarak dokuz ay
sonra yürürlüğe girmesine karar verilmiştir.
Kanun Hükmünde Kararname ile Tekliflerin gerekçeleri incelendiğinde;
- 11.5.2000 tarihli ve 4567 sayılı Kanun ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanununda yapılan değişiklikle ek 77 nci madde kapsamında şehit
olanların dul ve yetimleri ile 1’den 4 üncü dereceye kadar malûl olanlara
emsalleri esas alınarak her yıl kademe ve her üç yılda bir derece yükselmesi
imkânı getirildiği,
- Kanun Hükmünde Kararname ve Teklifler ile bu konudaki malûllük
sınırının kaldırıldığı ve geçmişe yönelik bir hak doğurmamak kaydı ile bunlara
da görevde bulunan emsalleri gibi her yıl bir kademe ilerlemesi, her üç yılda
bir derece yükselmesi imkânı getirildiği,
- Uçuş, dalış ve atlayış hizmetlerinde şehit olanların kanunî
mirasçıları ile malûl olanlara da Terörle Mücadele Kanunu kapsamında emekli
ikramiyesi verilmesinin öngörüldüğü,
- Terörle mücadele, kaçakçılığın men, takip ve tahkiki ile ilgili
görevler esnasında hastalanan, yaralanan ve sakatlanan yedek subay, erbaş ve
erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü maaşının bağlandığı tarih arasında
hastalık, yaralanma ve sakatlıklarının tedavisinde sevkleri ve bunların yol
ücretleri ve gündeliklerinin Millî Savunma Bakanlığı bütçesinden
karşılanmasının öngörüldüğü,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
- Bu konuda yapılan düzenlemelerin yerinde olduğu, ancak böyle bir
imkândan faydalanma konusunda askerlik şubelerinin erbaş ve erleri özellikle
bilgilendirmesi gerektiği, hatta bunun için daha başka düzenlemeler yapılması
gerektiği,
- Alt derecelerde kademe ilerlemesinin fazla bir parasal artış
getirmediği,
Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Kademe ilerlemelerindeki artışın fazla bir seviyede olmadığının doğru
olduğu ve halen çalışan tüm kamu görevlileri için de geçerli olduğu, ancak
aradan geçen uzun zamanda elde edilecek ekonomik değerin çok daha fazla
olacağı,
- Erbaş ve erlerin bilgilendirilmesi konusunda askerlik şubelerinin ve
birliklerinin reorganizasyonlarının sağlanacağı,
Dile getirilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri takiben Kanun Hükmünde Kararname ile
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Kanun Hükmünde Kararnamenin 1, 2, 3 ve 4 üncü maddeleri Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddelerinde yeralan “Bu Kanun
Hükmünde Kararname” ibareleri “Kanun” şeklinde değiştirilerek kabul edilmiştir.
Metnin başlığı, kanunların hazırlanmasında uyulan usul ve esaslar
çerçevesinde “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkinKanun Hükmünde
Kararnamenin Kabulü Hakkında Kanun Tasarısı” şeklinde yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Hasan Gülay |
Vedat Çınaroğlu |
Şükrü Yürür |
|
Manisa |
Samsun |
Ordu |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Kemal Tuğmaner |
Oğuz Aygün |
Mukadder Başeğmez |
|
Mardin |
Ankara |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ergün Bayrak |
M. Metanet Çulhaoğlu |
Ergün Dağcıoğlu |
|
Artvin |
Adana |
Tokat |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Namık Hakan Durhan |
Mustafa Enöz |
Mehmet Gölhan |
|
Malatya |
Manisa |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Yılmaz Karakoyunlu |
Nazire Karakuş |
Vahit Kayırıcı |
|
İstanbul |
İstanbul |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hidayet Kılınç |
Ekrem
Pakdemirli |
Rıza Ulucak |
|
İçel |
Manisa |
Ankara |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Üstünkol |
Sebahattin Yıldız |
|
|
Zonguldak |
Muş |
|
|
|
|
|
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU İLE NAKDÎ TAZMİNAT VE AYLIK BAĞLANMASI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN
KABULÜ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 624 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – 624 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. – 624 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – 624 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu |
|
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
18.1.2001 |
|
Esas No. : 1/757, 2/603, 2/605 |
|
|
Karar No. : 19 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak
çıkarılan, 4.10.2000 tarihli ve 24190 mükerrer sayılı Resmî Gazetede yayımı ile
yürürlüğe giren ve aynı tarihte Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
sunulan, Başkanlıkça 11.10.2000 tarihinde tali komisyon olarak Millî Savunma
Komisyonu ile İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza
havale edilen “Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve
Aylık Bağlanması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Hükmünde
Kararname” ile muhtelif tarihlerde Komisyonumuza havale edilen aynı mahiyetteki
(2/603) ve (2/605) esas numaralı kanun teklifleri, Komisyonumuzun 9.1.2001
tarihinde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sabahattin Çakmakoğlu ile
Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve
Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu
20 nci birleşiminde incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 11.5.2000 tarihli ve 4567 sayılı Kanun ile Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa eklenen hükümler ile terörle mücadele
sırasında veya barışta ya da olağanüstü hallerde yapılan tatbikat ve
manevralarda, bu görevlerin ifası sırasında hayatını kaybedenlerin dul ve
yetimlerine, malûl olanların ise kendilerine, ölümleri halinde ise dul ve
yetimlerine görevde olan emsalleri esas alınarak her yıl kademe, üç yılda bir
de derece yükseltilmesi imkânı getirilmiş ve düzenlemenin kapsamı, getireceği
malî yük de dikkate alınarak birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü derecede malûl
olanlarla sınırlı tutulmuş idi. Ancak, zaman içinde beş ve altıncı derecede
malûl olanların haklı talepleri ortaya çıkmış olup, söz konusu vatandaşların
mağduriyetlerinin giderilmesi gereği hâsıl olmuştur. Bu nedenle malûllük
derecesine ilişkin sınırlamanın kaldırılarak, bütün malûllerin bu imkândan
yararlandırılmaları gerekli olmuştur.
Diğer taraftan, 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında
Kanun ile terörle mücadele, kaçakçılığın men, takip ve tahkiki ile görevli
olanlara bu görevlerinden dolayı maruz kaldıkları yaralanma veya hastalık
sonucu ölmeleri veya sakat kalmaları halinde ödenecek nakdî tazminat ile
birlikte aylık bağlanması ve bu şekilde ödenecek tazminata ilişkin esas ve
usuller düzenlenmiş olup, söz konusu Kanunun 7 nci maddesi ile de anılan
faaliyetler sırasında hastalanan, yaralanan ve sakatlanan subay, erbaş ve
erlerin tedavilerinin askerî ve sivil hastanelerde yapılabilmesine imkân
sağlanmıştır. Ancak, bu şekilde tedavileri yapılan yedek subay, erbaş ve
erlerin terhis tarihi ile vazife malûllüğü maaşının bağlandığı tarih arasında
devam eden tedavilerinde, gerek kendilerinin gerekse refakatçilerinin yol
masrafları, ambulans giderleri ve tedavileri için gerekli cihazların alınmaları
sırasında yapılan masraflar henüz maaş bağlanmamış olduğu için kendilerinden
tahsil edilmekte olup, söz konusu kişiler maddi yönden sıkıntıya düşmektedir.
Bu bakımdan, söz konusu sorunun Anayasamızda ifadesini bulan sosyal devlet
ilkesi çerçevesinde giderilmesi gerekmektedir.
Kanun Hükmünde Kararname ve gerekçesi incelendiğinde; yukarıda değinilen
sorunların giderilmesi ve buna ilaveten uçuş, dalış ve atlayış hizmetlerinden
dolayı sakat kalanlara da Terörle Mücadele Kanunu kapsamında emekli ikramiyesi
verilmesine imkân tanınmasının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Kanun Hükmünde Kararnamenin geneli üzerinde yapılan
görüşmelerden sonra konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini
teminen bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt komisyon, 10.1.2001 tarihinde; Maliye Bakanlığı, Millî Savunma
Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü, Millî
İstihbarat Teşkilâtı Müsteşarlığı ile şehit yakınları ve malûllerin
temsilcilerinin de katılımıyla yapmış olduğu toplantıda ilgili kuruluş
temsilcilerinden konuyla ilgili ayrıntılı bilgi almış, gerekli
değerlendirmelerde bulunmuş ve yapılan çalışmalara ilişkin raporunu
Komisyonumuza sunmuştur.
Bu defa Komisyonumuz, 17.1.2001 tarihinde yapmış olduğu 22 nci
birleşimde alt komisyon raporunda belirtilen hususları da dikkate alarak Kanun
Hükmünde Kararnamenin maddeleri ile Fazilet Partisi Grup Başkanvekili
Kahramanmaraş Milletvekili Avni Doğan ve 7 Arkadaşının (2/603) ve Anavatan
Partisi Grup Başkanvekilleri Bartın Milletvekili Zeki Çakan, Denizli
Milletvekili Beyhan Aslan, Eskişehir Milletvekili İ. Yaşar Dedelek ile Antalya
Milletvekili Cengiz Aydoğan’ın; (2/605) esas numaralı Tekliflerini görüşmüştür.
Görüşmeler sırasında Kanun Hükmünde Kararname ile Tekliflerin, aynı
mahiyette görülmeleri nedeniyle İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca
birleştirilmelerine ve görüşmelere Kanun Hükmünde Kararnamenin esas alınmasına
karar verilmiştir.
Kanun Hükmünde Kararnamenin;
- Çerçeve 1 inci maddesi; 5434 sayılı Kanunun ek 77 nci maddesinin (a)
bendinin, Emniyet Teşkilâtı personeli ile Millî İstihbarat Teşkilâtı
personelini de kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi aynen,
- 5434 sayılı Kanuna bir geçici madde eklenmesini öngören çerçeve 3 üncü
maddesi, geçici maddenin kanun tekniğine uygunluk açısından, bu Kanunun geçici
maddesi olması gerektiğinden, “Geçici Madde 1” olarak yeniden düzenlenmesi ve
takip eden çerçeve maddelerinin numaralarının buna göre teselsül ettirilmesi
suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak aynen,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri; madde metinlerinde
geçen “Kanun Hükmünde Kararname” ibarelerinin “Kanun” şeklinde redaksiyona tâbi
tutulması ve madde numa-ralarının 4 ve 5 olarak değiştirilmesi suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca, Kanun Hükmünde Kararnamenin başlığında geçen “Kanun Hükmünde
Kararname” ibaresi, Kanun Hükmünde Kararnamenin kanunlaşacak olması nedeniyle
“Kanun” şeklinde redaksiyona tâbi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
Sait Açba |
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Arabacı |
Zeki
Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
Bilecik |
Bitlis |
Bursa |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Oğuz
Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin Kalkan |
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Dönen |
Ali Er |
Masum Türker |
|
Hatay |
İçel |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nesrin Nas |
Celal Adan |
Hasan Çalış |
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Köse |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
Kocaeli |
Mardin |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
|
Sakarya |
Sakarya |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
Samsun |
Tokat |
Tunceli |
|
|
Üye |
|
|
|
Evliya Parlak |
|
|
|
Hakkâri |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU İLE NAKDÎ TAZMİNAT VE AYLIK BAĞLANMASI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAME
Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ile Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması
Hakkında Kanunda değişiklik yapılması; 29.6.2000 tarihli ve 4588 sayılı Kanunun
verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulunca 15.9.2000 tarihinde kararlaştırılmıştır.
MADDE 1. –
8.6.1949 tarihli ve 5434 sa-yılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun
ek 77 nci maddesinin birinci fıkrası ile bu fıkranın (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun
64 üncü, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması
Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında Görevli Personele
Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 18.12.1981 tarihli
ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt,
Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun ve
12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki görevler
ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve
manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu harekât ve hizmetlerin
sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile malûl
olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine bu Kanuna göre
bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay,
astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ve sivil iştirakçilerin dul ve
yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine
bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin emsalleri esas
alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine
tâbi tutulur.”
MADDE 2. –
5434 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“EK MADDE
78. – 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve
Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 Sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile 28.2.1985 tarihli ve
3160 sayılı Emniyet Teşkilâtı Uçuş Hizmetleri Tazminat Ka-nunu kapsamına giren
personelden, uçuş, paraşüt, denizaltı, dalgıç ve kurbağa adam hizmetlerinin
fiilen ifası sırasında; yaşamını sürdürebilmek için gerekli hareketleri yapamayacak
ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malûl olanlar ile
ölenlerin dul ve yetimlerine en yüksek Devlet memuru aylığı üzerinden, diğer
malûllere ise mevcut aylıkları üzerinden 30 yıl hizmet yapmış gibi emekli ikramiyesi
ödenir. Bu madde hükümlerine göre ilgililere fazla olarak yapılan ödemeler,
faturası karşılığı ilgili sosyal güvenlik kuruluşlarınca Hazineden tahsil
edilir.”
MADDE 3. –
5434 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE
211. – Bu Kanun Hükmünde Kararname ile değişik ek 77 nci madde kapsamına giren
hak sahiplerinin aylıkları, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren ek 77 nci maddede belirtilen esaslara göre yükseltilir.
Ancak, bu yükseltmeden dolayı geçmişe yönelik aylık ve aylık farkı ödenmez.”
MADDE 4. –
3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında
Kanunun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu Kanun
kapsamına giren yedek subay, erbaş ve erlerden askerlik yükümlülüğü sona ermiş
olup, henüz vazife malûllüğü maaşı bağlanmamış olanlardan tedavileri devam
edenlerin; maruz kaldıkları hastalık, yaralanma ve sakatlanmalardan dolayı
tedavilerini sürdürmek üzere ilgili sağlık kuruluşlarına sevkleri,
ikametgâhındaki veya ikametgâhına en yakın askerlik şubeleri tarafından
sağlanır. Sevk edilen hasta ile sevk edildikleri yerlere bir kimse refakatinde
gitmesinin resmî tabip raporuyla belgelenmesi durumunda refakatçisine; gidiş ve
dönüş yol ücreti ile gidiş ve dönüş süresi için gündelik, sevk eden askerlik
şubesi tarafından peşin veya avans olarak ödenir. Yol ücretinin ödenmesinde
şehirlerarası karayolu toplu taşım vasıtası ücretleri; gündelikte ise en düşük
dereceli Devlet memuru gündeliği esas alınır. Bunlardan ambulans veya özel
vasıtalarla hastanelere gitmesi resmî tabip raporuyla belirlenenlerin ambulans
veya özel vasıta ücretlerinin ödenmesinde yerel rayiçler esas alınır. Ödenen
yol ücretleri, gündelikler, ambulans veya özel vasıta ücretleri Millî Savunma
Bakanlığı bütçesinden karşılanır.”
MADDE 5. –
Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. –
Bu Kanun Hükmünde Karar-name hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU İLE NAKDÎ TAZMİNAT VE AYLIK BAĞLANMASI
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN
DEĞİŞTİRİLEREK KABULÜNE DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. –
8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek
77 nci maddesinin birinci fıkrası ile bu fıkranın (a) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun
64 üncü, 3.11.1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdî Tazminat ve Aylık Bağlanması
Hakkında Kanun, 23.4.1981 tarihli ve 2453 sayılı Yurtdışında Görevli Personele
Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun, 18.12.1981 tarihli
ve 2566 sayılı Bazı Kamu Görevlilerine Nakdî Tazminat Verilmesi ve Aylık
Bağlanması Hakkında Kanun, 28.2.1982 tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt,
Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam Hizmetleri Tazminat Kanunu ve 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ve
12.4.1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki görevler
ile ayrıca barışta veya olağanüstü hallerde yapılan eğitim, tatbikat ve
manevralar ile birlik halinde intikaller sırasında, bu harekât ve hizmetlerin
sebep ve etkileriyle hayatlarını kaybedenlerin dul ve yetimleri ile malûl
olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine bu Kanuna göre
bağlanan aylıklar, aşağıdaki esaslar dahilinde yükseltilir.
a) Subay,
astsubay, uzman jandarma, uzman erbaşlar ile Emniyet Teşkilâtı personeli ve
Millî İstihbarat Teşkilâtı personeli dahil sivil iştirakçilerin dul ve
yetimleri ile malûl olanlara, bunların ölümleri halinde de dul ve yetimlerine
bağlanan aylıklar, kendisinden aylık bağlananlar ile malûllerin emsalleri esas
alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine
tâbi tutulur.”
MADDE 2. –
Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. –
Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak aynen kabul
edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
1. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununun bu Kanun ile değişik ek 77 nci maddesi kapsamına giren hak
sahiplerinin aylıkları, 4.10.2000 tarihinden itibaren ek 77 nci maddede
belirtilen esaslara göre yükseltilir. Ancak, bu yükseltmeden dolayı geçmişe
yönelik aylık ve aylık farkı ödenmez.
MADDE 4. –
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. –
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
Ahmet Necdet Sezer |
|
|
Başbakan |
|
Cumhurbaşkanı |
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Bostancıoğlu |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
Millî
SavunmaBakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
H. H. Özkan |
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
Ş. Üşenmez |
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
|
SIRA SAYISI 592 NİN SONU