Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 578)
Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/784)
T.C.
Başbakanlık 5.12.2000
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-209/6043
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 21.11.2000 tarihinde kararlaştırılan “Kamu İktisadî
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL
GEREKÇE
233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesinde kamu iktisadî teşebbüsü (teşebbüs) deyiminin
iktisadî devlet teşekkülleri (teşekkül) ile kamu iktisadî kuruluşlarını
(kuruluş) ifade ettiği, bunlardan iktisadî devlet teşekküllerinin sermayesinin
tamamı Devlete ait, iktisadî alanda ticarî esaslara göre faaliyet göstermek
üzere kurulan kamu iktisadî teşebbüsü olduğu belirtilmektedir. Bu hüküm
nedeniyle, Türk Ticaret Kanununun 277 nci maddesi uyarınca anonim şirket
kurulabilmesi için gerekli olan beş ortak şartı yerine gelmediği için iktisadî
devlet teşekkülleri ile kamu iktisadî kuruluşlarının anonim şirket şeklinde
kurulmaları mümkün olmamaktadır.
Oysa, kamu iktisadî teşebbüslerinin özelleştirilmeleri aşamasında
yurtiçi ve yurtdışında halka arz, gerçek ve/veya tüzel kişilere blok satış,
borsada satış işlemlerinin yapılabilmesi için anonim şirket şeklinde
yapılandırılmaları gerekmektedir. Aynı şekilde, Türkiye’de, Devletin payının
yüksek olduğu enerji gibi birçok sektörde yeniden yapılanmaya gidilmesi ve
sektörün serbest piyasa koşullarına uyumlu hale getirilmesi, özellikle artan
enerji talebinin karşılanabilmesi için gerekli yatırımı sağlayacak olan özel
sektör katılımı, sektörde yeni bir yapının oluşturulması ile mümkün olacaktır.
233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesinin (3) numaralı
fıkrasında, iktisadî devlet teşekküllerinin anonim şirket statüsünde
kurulabilmeleri ve bu şekilde kurulan teşekküllerde beş kurucu bulunması
şartının aranmaması yönünde bir düzenlemeye gidilmesi neticesinde; bu
teşekküllerin ekonomik ve ticarî esaslara uygun olarak ticarî faaliyette
bulunmaları, serbest piyasa ekonomisine uyum sağlamaları, diğer şirketlerle
eşit statüde ve eşit koşullarda rekabet etmeleri sağlanmış olacaktır.
Bilindiği üzere, iktisadî devlet teşekküllerinin de anonim şirket
statüsünde kurulmasına olanak sağlayan 615 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
Anayasa Mahkemesinin 2.11.2000 tarihli ve E : 2000/72, K : 2000/46 sayılı
Kararı ile iptal edilmiştir. İptal kararı nedeniyle ortaya çıkan hukukî
boşluğun giderilmesi ve iptal edilen Kanun Hükmünde Kararname ile öngörülen
gayenin karşılanabilmesi büyük önem taşımaktadır.
Bunun yanısıra, kamu bankalarının yeniden yapılandırılmalarına ve
özelleştirilmelerine ilişkin Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası,Türkiye Halk
Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun,
15.11.2000 tarihinde TBMMGenel Kurulunda kabul edilmiştir. Söz konusu Kanun
uyarınca kamu bankaları 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin dışına
çıkarılmıştır. Bu bağlamda, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tâbi bir kamu
bankası kalmadığı dikkate alınarak, daha önce söz konusu Kanun Hükmünde
Kararnamenin 3 üncü maddesinin (3) numaralı fıkrasında yeralan, “Teşebbüslerden
iktisadî devlet teşekkülü olanlar, bankacılık alanında, sermayelerinin en az %
91’inin Devlete ait olması şartıyla anonim şirket şeklinde de kurulabilir.”
hükmüne yeni düzenlemede yer verilmemektedir.
Kanun Tasarısı, bu hususların karşılanabilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü
maddesinin, Anayasa Mahkemesince iptal edilen (3) numaralı fıkrası yeniden
düzenlenerek; sermayesinin tamamı Devlete ait olan iktisadî devlet
teşekküllerinin anonim şirket şeklinde kurulmasına olanak sağlanmakta ve anonim
şirket statüsünde kurulan iktisadî devlet teşekküllerinde Türk Ticaret
Kanununun 277 nci maddesinde sözü edilen 5 kurucunun bulunması şartının
aranmaması, genel kurul ve denetçilerin bulunmaması öngörülmektedir.
İktisadî devlet teşekküllerinin anonim şirket şeklinde kurulması
sonucunda; bu teşekküllerin ekonomik ve ticarî esaslara uygun olarak ticarî
faaliyette bulunmaları, serbest piyasa ekonomisine uyum sağlamaları, rekabet
ortamı içerisinde ve ticarî teamüllere uygun olarak kuruluş amaç ve
faaliyetlerini gerçekleştirmeleri ile birlikte diğer şirketlerle eşit statüde
ve eşit koşullarda rekabet etmeleri sağlanmakta, bu teşekküllerin
özelleştirilmeleri aşamasında, borsada satış, halka arz gibi yöntemlerin
uygulanmasına daha elverişli bir yapılanmaya gitme imkânı getirilmektedir.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 18.1.2001
Esas No. : 1/784
Karar No. : 16
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 5.12.2000 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 14.12.2000 tarihinde Başkanlıkça
Komisyonumuza sevk olunan “Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun
17.1.2001 tarihinde yaptığı 22 nci birleşimde Hükümeti temsilen Orman Bakanı
Nami Çağan ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve
Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameyle
iktisadî devlet teşekkülleri ile kamu iktisadî kuruluşlarına ilişkin hususlar
düzenlenmiştir. Söz konusu Kanun Hükmünde Kararnamede, kamu iktisadî teşebbüsü
deyiminin iktisadî devlet teşekkülleri ile kamu iktisadî kuruluşlarını ifade
ettiği, bunlardan iktisadî devlet teşekküllerinin sermayesinin tamamı Devlete
ait, iktisadî alanda ticarî esaslara göre faaliyet göstermek üzere kurulan kamu
iktisadî teşebbüsleri olduğu belirtilmektedir. Bu nedenle, Türk Ticaret
Kanununun 277 nci maddesi uyarınca anonim şirket kurulabilmesi için gerekli
olan beş ortak şartı yerine gelmediği için iktisadî devlet teşekkülleri ile
kamu iktisadî kuruluşlarının anonim şirket şeklinde kurulmaları mümkün
olmamaktadır.
İktisadî devlet teşekküllerinin de anonim şirket
statüsünde kurulmasına olanak sağlayan 615 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
dayanağını teşkil eden yetki kanununun iptal edilmesinden dolayı Anayasa
Mahkemesinin 2.11.2000 tarih ve Esas : 2000/72, Karar : 2000/46 sayılı kararı
ile iptal edilmiştir. Bu nedenle; gerek iptal kararı ile ortaya çıkan hukukî
boşluğun giderilmesi, gerekse kamu iktisadî teşebbüslerinin özelleştirilmeleri
aşamasında yurt içi ve yurt dışında halka arz, gerçek ve/veya tüzel kişilere
blok satış, borsada satış işlemlerinin kolaylıkla yapılabilmesi ve özellikle
devletin payının yüksek olduğu enerji sektöründe faaliyet gösteren KİT’lerde
yeniden yapılanmaya gidilebilmesi için kamu iktisadî teşebbüslerinin anonim
şirket şeklinde yeniden yapılandırılmasına olanak sağlayacak düzenlemeler
yapılması gereği ortaya çıkmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 8.6.1984 tarih ve
233 sayılı Kamu İktisadî Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3
üncü maddesinin mülga (3) üncü bendi, bu Kanun Hükmünde Kararnamenin kapsamında
olan kamu bankalarının 15.11.2000 tarih ve 4603 sayılı Kanun ile söz konusu
Kanun Hükmünde Kararnamenin kapsamından çıkarılmaları da dikkate alınarak,
iktisadî devlet teşekküllerinin Türk Ticaret Kanunun 277 nci maddesi hükmü
dışında, beş kurucu üye ile genel kurul ve denetçileri bulunma koşulları
aranmaksızın anonim şirket şeklinde kurulmalarına olanak sağlanmasının
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
– Tasarının KİT’lerin özelleştirilmesine hız
kazandıracağı, KİT’lerin anonim şirket şeklinde örgütlenmesi halinde daha kolay
özelleştirilebileceği, bu bakımdan Tasarının olumlu karşılandığı, ancak
özelleştirme sırasında KİT’lerin % 51 hissesi devredilirken % 49’unun kamu
varlığı olarak korunmasında yarar bulunduğu,
– KİT’lerin zararlarının her geçen gün artmakta olduğu,
ekonomiye sürekli hasar veren bu kuruluşların özelleştirilmesi konusunda
kapsamlı bir strateji oluşturulması gerektiği,
– Tasarının kısa vadeli beklentileri karşılaması
bakımından olumlu karşılandığı, ancak KİT’lerin anonim şirket haline
dönüştürülmesinin sadece isimlerinde kalacağı, devlet kontrolü sürdüğü sürece
tam anlamıyla anonim şirket olamayacakları, gerçek anlamda anonim şirket haline
gelmeyen bu kuruluşların ileride bazı sorunlara yol açabileceği,
– Tasarı ile Türk Ticaret Kanununa uyumlu olmayan bir
anonim şirket modeli öngörüldüğü, genel kurulun ve denetçilerin, anonim
şirketlerin vazgeçilmez ögeleri olduğu, bunlar bulunmadığı takdirde gerçek bir
anonim şirketten söz edilemeyeceği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
– Tasarının ilk aşamada Türkiye Elektrik Üretim İletim
Anonim Şirketi (TEAŞ)’ın üç ayrı iktisadî devlet teşekkülü olarak
teşkilâtlandırılması suretiyle elektrik sektörünün yeniden yapılandırılması ve
sektörün rekabete açılması amacını taşıdığı,
– TEAŞ’ın Bakanlar Kurulu kararı ile üç ayrı şirkete
dönüştürüldüğü, ancak Danıştayın bu konuda 233 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameyi gerekçe göstererek yürütmeyi durdurduğu, bunun üzerine 4588 sayılı
Yetki Kanununa dayanılarak çıkarılan 615 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin de
Yetki Kanununun iptalinden sonra Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildiği,
bu nedenle Tasarının hazırlandığı,
– KİT’lerin özelleştirilmesinde iki aşamada hareket
edileceği, öncelikle bu kuruluşların ano-nim şirket haline dönüştürüleceği,
daha sonra Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından özelleştirme kapsamına
alınacağı, böylece bu tasarı ile oluşturulan anonim şirket statüsünün geçici
bir statü olacağı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve
gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiş ve
Tasarının maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
Sait Açba |
|
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki Sezer |
Cengiz
Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arabacı |
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
|
Bilecik |
Bitlis |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz
Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin
Karagöz |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
Metin
Kalkan |
|
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Dönen |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Celal Adan |
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cevat Ayhan |
Kemal
Kabataş |
Lütfi Ceylan |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
|
|
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
KAMU İKTİSADÎ
TEŞEBBÜSLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadî
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesinin mülga (3)
numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“3. Teşebbüslerden iktisadî devlet teşekkülü olanlar,
anonim şirket şeklinde de kurulabilir. Anonim şirket şeklinde kurulan iktisadî
devlet teşekküllerinde Türk Ticaret Kanununun 277 nci maddesinde sözü edilen 5
kurucunun bulunması şartı aranmaz, genel kurul ve denetçiler bulunmaz.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
KAMU İKTİSADÎ
TEŞEBBÜSLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
A. M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
Prof. Dr. H. S. Türk |
|
|
|
Millî
SavunmaBakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı |
|
|
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
İ. Cem |
|
|
|
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
|
|
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
K. Aydın |
|
|
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
|
|
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
|
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
|
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
Çevre
Bakanı V. |
|
|
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|