Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 678)

 

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına  Dair  Kanun  Tasarısı ve Millî Savunma

Komisyonu Raporu (1/844)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                20.4.2001

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-281/1880

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 9.4.2001 tarihinde kararlaştırılan “Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki askerî hastanelerden, 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu hükümleri çerçevesinde, sadece Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ve yakınları yararlanabilmektedir.

Türk Silahlı Kuvvetlerinin sağlık bilimleri alanındaki eğitim, öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yürütmek üzere, 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Kanuna göre kurulmuş bulunan Gülhane Askerî Tıp Akademisinde ise, eğitim faaliyetlerine katkı sağlamak amacıyla kapasitesinin yüzde beşini geçmemek üzere sivil hasta kabul edilebilmektedir.

“Mehmetçikle Elele Kampanyası” kapsamında tamamen vatandaşlarımızdan toplanan paralarla başlatılan, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı Projesi, başarı ile sonuçlandırılmış ve Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı, 200 yataklı bir sağlık kuruluşu olarak hizmete açılmıştır.

Yurdumuzda terör olaylarının azalması nedeniyle bu Merkezin yaygın ve verimli olarak kullanılabilmesi, anılan Merkezin ihtiyaç duyan daha fazla vatandaşımızın istifadesine açılması ve kapasite kullanımını artırmak maksadıyla, 2955 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yer alan sivil kişilerin istifadesine yönelik yüzde beş oranındaki sınırlamanın, Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı bakımından uygulanmamasının yararlı olacağı değerlendirilmiştir.

Tüm ülkelerde çok pahalı bir hizmet sunan rehabilitasyon merkezlerinin uluslararası alanda hasta kaynağı arayışı içinde olduğu bilinmektedir. Uluslararası standarttaki Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığında, Genelkurmay Başkanlığınca uygun görülen oran veya sayıdaki sivil kişilerin ayakta veya yatarak tedavilerinin gerçekleştirilmesi sureti ile sağlanacak gelirle, Merkezin giderlerinin bir kısmının karşılanarak gelişmesine katkı sağlanacağı ve yapılacak bilimsel çalışmalarla uluslararası rehabilitasyon alanında söz sahibi olunacağı değerlendirilmektedir.

Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile, 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesine bir fıkra eklenmek suretiyle aynı maddenin birinci fıkrasının (j) bendinde yer alan, yüzde beş oranındaki sivil hasta sınırlamasının, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı bakımından uygulanmaması ve Genelkurmay Başkanlığınca uygun görülecek oran veya sayıda, yurt içi ve yurt dışından sivil kişilerin söz konusu Merkezde ayakta veya yatarak tedavilerinin yapılabilmesine imkân sağlanarak, Merkezin bilimsel çalışmalarına ve giderlerinin bir kısmının karşılanmasına katkıda bulunulması öngörülmektedir.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu                15.5.2001

Esas No. : 1/844

Karar No. : 53

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 20.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 24.4.2001 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/844 esas numaralı “Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 10.5.2001 tarihinde yaptığı 24 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Sabahattin Çakmakoğlu’nun başkanlığında Millî Savunma, Maliye ve Sağlık Bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki askerî hastanelerden sadece Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ile yakınlarının yararlanabildiği, ancak Gülhane Askerî Tıp Akademisi bünyesinde eğitim faaliyetlerine katkı sağlamak amacıyla kapasitesinin yüzde beşini geçmemek üzere sivil hasta kabul edilebildiği,

“Mehmetçikle Elele Kampanyası” çerçevesinde vatandaşlarımızdan toplanan paralarla başlatılan ve başarı ile sonuçlandırılan Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığının Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı olarak faaliyet gösterdiği,

Yurdumuzdaki terör olaylarının azalması nedeniyle 200 yataklı bu merkezin daha verimli olarak kullanılabilmesi ve anılan merkezden daha fazla sayıda sivil vatandaşımızın da faydalanabilmesini sağlamak amacıyla 2955 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yer alan yüzde beş oranındaki sınırlamanın, Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı bakımından uygulanmamasının daha yararlı olacağı,

Tüm dünyada çok yüksek maliyetlerle çalışan bu tür merkezlerin uluslararası alanda da hasta kaynağı arayışı içinde olduğu ve uluslararası standarttaki Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığında, Genelkurmay Başkanlığınca uygun görülecek oran ve sayıdaki sivil kişilerin tedavilerinden sağlanacak gelir yanında, söz konusu kurumun bilimsel gelişimine de katkı sağlanacağı,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Ülkemiz de dahil olmak üzere bu tür merkezlerden Dünyada sadece 5 adet mevcut bulunduğu ve ülkemizdeki bu merkezin Almanya modeli esas alınarak yapıldığı,

Başarılı fizyolojik ve psikolojik tedavinin yapılabildiği bu merkezdeki sivil hasta sınırlamasının kaldırılmasıyla yurt içi ve dışından da hasta kabul edilebileceği ve bu merkezin bilimsel gelişmesine katkı sağlanmasının yanında merkezin giderlerinin de bir kısmının kendi kaynaklarıyla karşılanmış olacağı,

Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda geçen yüzde beşlik sivil hasta oranını yeniden belirleme yetkisinin Millî Savunma Bakanlığı yerine Genelkurmay Başkanlığına verilmesinin söz konusu askerî hastanelerin Genelkurmay Başkanlığına bağlı olmasından kaynaklandığı,

Türkiye’de Sağlık Bakanlığı bünyesinde bu çapta bir tesis bulunmadığı ve oluşturulan bu Rehabilitasyon ve Bakım Merkezinin daha yüksek oranla sivil kullanıma açılmasının çok yerinde olacağı,

Tesisin mevcut kapasitesinin azamî 200+50 yatak olduğu ve yüzde beş kısıtlamasıyla 13 adet sivil hasta kabulünün mümkün olduğu, Tasarının kanunlaşmasıyla tüm kapasitenin kullanımına olanak sağlanacağı,

İfade edilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesine yeni bir fıkra eklenmesi yerine, alınacak bir redaksiyon yetkisi ile söz konusu düzenlemenin yüzde beş sivil hasta kabulünü öngören birinci fıkranın (j) bendinde yapılmasının daha yerinde olacağı belirtilmiştir.

Hükümet adına yapılan açıklamalarda;

Bu şekilde yapılacak bir düzenlemenin Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı tüm eğitim hastanelerindeki yüzde beş oranını kaldıracağı, oysa amacın asıl olarak sadece Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Komutanlığı bünyesindeki yüzde beş kısıtlamasını kaldırmak olduğu ve Kanun Tekniği açısından da bu şekilde yeni bir fıkra eklenmesinin daha yerinde olacağı dile getirilmiş ve Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Hasan Gülay

Vedat Çınaroğlu

Mustafa Kemal Tuğmaner

 

Manisa

Samsun

Mardin

 

Üye

Üye

Üye

 

Meral Akşener

Oğuz Aygün

Mukadder Başeğmez

 

Kocaeli

Ankara

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Ergün Bayrak

M. Metanet Çulhaoğlu

Ergün Dağcıoğlu

 

Artvin

Adana

Tokat

 

Üye

Üye

Üye

 

Namık Hakan Durhan

Mehmet Said Değer

Mustafa Enöz

 

Malatya

Şırnak

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Gölhan

Vahit Kayrıcı

Ekrem Pakdemirli

 

Konya

Çorum

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Rıza Ulucak

Ömer Üstünkol

Sebahattin Yıldız

 

Ankara

Zonguldak

Muş

 

 

Üye

 

 

 

Bahri Zengin

 

 

 

İstanbul

 

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığına yurt içinden veya yurt dışından kabul edilecek hastalar bakımından, birinci fıkranın (j) bendinde belirtilen oran veya hasta sayısı Genelkurmay Başkanlığınca belirlenir.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

GÜLHANE ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

F. Bal

Y. Yalova

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. K. Yücelen

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

R. Önal

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

S. Tantan

 

 

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

İ. Cem

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

M. C. Ersümer

M. İ. Talay

E. Mumcu

 

 

Orman Bakanı

 

Çevre Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

 

F. Aytekin