Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 678)
Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı ve Millî Savunma
Komisyonu
Raporu (1/844)
T.C.
Başbakanlık 20.4.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-281/1880
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı BakanlarKurulunca 9.4.2001
tarihinde kararlaştırılan “Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki askerî
hastanelerden, 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu hükümleri
çerçevesinde, sadece Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ve yakınları
yararlanabilmektedir.
Türk Silahlı Kuvvetlerinin sağlık bilimleri alanındaki
eğitim, öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yürütmek üzere, 17.11.1983
tarihli ve 2955 sayılı Kanuna göre kurulmuş bulunan Gülhane Askerî Tıp
Akademisinde ise, eğitim faaliyetlerine katkı sağlamak amacıyla kapasitesinin
yüzde beşini geçmemek üzere sivil hasta kabul edilebilmektedir.
“Mehmetçikle Elele Kampanyası” kapsamında tamamen
vatandaşlarımızdan toplanan paralarla başlatılan, Türk Silahlı Kuvvetleri
Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı Projesi, başarı ile sonuçlandırılmış
ve Gülhane Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı, 200 yataklı bir sağlık
kuruluşu olarak hizmete açılmıştır.
Yurdumuzda terör olaylarının azalması nedeniyle bu
Merkezin yaygın ve verimli olarak kullanılabilmesi, anılan Merkezin ihtiyaç
duyan daha fazla vatandaşımızın istifadesine açılması ve kapasite kullanımını
artırmak maksadıyla, 2955 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yer alan sivil
kişilerin istifadesine yönelik yüzde beş oranındaki sınırlamanın,
Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı bakımından uygulanmamasının yararlı
olacağı değerlendirilmiştir.
Tüm ülkelerde çok pahalı bir hizmet sunan
rehabilitasyon merkezlerinin uluslararası alanda hasta kaynağı arayışı içinde
olduğu bilinmektedir. Uluslararası standarttaki Türk Silahlı Kuvvetleri
Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığında, Genelkurmay Başkanlığınca uygun
görülen oran veya sayıdaki sivil kişilerin ayakta veya yatarak tedavilerinin
gerçekleştirilmesi sureti ile sağlanacak gelirle, Merkezin giderlerinin bir
kısmının karşılanarak gelişmesine katkı sağlanacağı ve yapılacak bilimsel
çalışmalarla uluslararası rehabilitasyon alanında söz sahibi olunacağı
değerlendirilmektedir.
Tasarı bu amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, 2955 sayılı Gülhane Askerî Tıp
Akademisi Kanununun 7 nci maddesine bir fıkra eklenmek suretiyle aynı maddenin
birinci fıkrasının (j) bendinde yer alan, yüzde beş oranındaki sivil hasta
sınırlamasının, Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi
Başkanlığı bakımından uygulanmaması ve Genelkurmay Başkanlığınca uygun
görülecek oran veya sayıda, yurt içi ve yurt dışından sivil kişilerin söz
konusu Merkezde ayakta veya yatarak tedavilerinin yapılabilmesine imkân
sağlanarak, Merkezin bilimsel çalışmalarına ve giderlerinin bir kısmının
karşılanmasına katkıda bulunulması öngörülmektedir.
Madde 2. – Yürürlük maddesidir.
Madde 3. – Yürütme maddesidir.
Millî Savunma
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 15.5.2001
Esas No. : 1/844
Karar No. : 53
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 20.4.2001
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
24.4.2001 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/844 esas
numaralı “Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 10.5.2001 tarihinde yaptığı 24 üncü Birleşiminde
Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Sabahattin Çakmakoğlu’nun
başkanlığında Millî Savunma, Maliye ve Sağlık Bakanlıkları ile Genelkurmay
Başkanlığı temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesindeki askerî
hastanelerden sadece Türk Silahlı Kuvvetleri mensupları ile yakınlarının
yararlanabildiği, ancak Gülhane Askerî Tıp Akademisi bünyesinde eğitim
faaliyetlerine katkı sağlamak amacıyla kapasitesinin yüzde beşini geçmemek
üzere sivil hasta kabul edilebildiği,
“Mehmetçikle Elele Kampanyası” çerçevesinde
vatandaşlarımızdan toplanan paralarla başlatılan ve başarı ile sonuçlandırılan
Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığının Gülhane
Askerî Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı olarak faaliyet gösterdiği,
Yurdumuzdaki terör olaylarının azalması nedeniyle 200
yataklı bu merkezin daha verimli olarak kullanılabilmesi ve anılan merkezden
daha fazla sayıda sivil vatandaşımızın da faydalanabilmesini sağlamak amacıyla
2955 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde yer alan yüzde beş oranındaki
sınırlamanın, Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi Başkanlığı bakımından
uygulanmamasının daha yararlı olacağı,
Tüm dünyada çok yüksek maliyetlerle çalışan bu tür
merkezlerin uluslararası alanda da hasta kaynağı arayışı içinde olduğu ve
uluslararası standarttaki Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım
Merkezi Başkanlığında, Genelkurmay Başkanlığınca uygun görülecek oran ve
sayıdaki sivil kişilerin tedavilerinden sağlanacak gelir yanında, söz konusu
kurumun bilimsel gelişimine de katkı sağlanacağı,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Ülkemiz de dahil olmak üzere bu tür merkezlerden
Dünyada sadece 5 adet mevcut bulunduğu ve ülkemizdeki bu merkezin Almanya
modeli esas alınarak yapıldığı,
Başarılı fizyolojik ve psikolojik tedavinin
yapılabildiği bu merkezdeki sivil hasta sınırlamasının kaldırılmasıyla yurt içi
ve dışından da hasta kabul edilebileceği ve bu merkezin bilimsel gelişmesine
katkı sağlanmasının yanında merkezin giderlerinin de bir kısmının kendi
kaynaklarıyla karşılanmış olacağı,
Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununda geçen yüzde
beşlik sivil hasta oranını yeniden belirleme yetkisinin Millî Savunma Bakanlığı
yerine Genelkurmay Başkanlığına verilmesinin söz konusu askerî hastanelerin
Genelkurmay Başkanlığına bağlı olmasından kaynaklandığı,
Türkiye’de Sağlık Bakanlığı bünyesinde bu çapta bir
tesis bulunmadığı ve oluşturulan bu Rehabilitasyon ve Bakım Merkezinin daha
yüksek oranla sivil kullanıma açılmasının çok yerinde olacağı,
Tesisin mevcut kapasitesinin azamî 200+50 yatak olduğu
ve yüzde beş kısıtlamasıyla 13 adet sivil hasta kabulünün mümkün olduğu,
Tasarının kanunlaşmasıyla tüm kapasitenin kullanımına olanak sağlanacağı,
İfade edilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde;
Gülhane Askerî Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesine yeni bir fıkra eklenmesi
yerine, alınacak bir redaksiyon yetkisi ile söz konusu düzenlemenin yüzde beş
sivil hasta kabulünü öngören birinci fıkranın (j) bendinde yapılmasının daha
yerinde olacağı belirtilmiştir.
Hükümet adına yapılan açıklamalarda;
Bu şekilde yapılacak bir düzenlemenin Gülhane Askerî
Tıp Akademisi Komutanlığına bağlı tüm eğitim hastanelerindeki yüzde beş oranını
kaldıracağı, oysa amacın asıl olarak sadece Rehabilitasyon ve Bakım Merkezi
Komutanlığı bünyesindeki yüzde beş kısıtlamasını kaldırmak olduğu ve Kanun
Tekniği açısından da bu şekilde yeni bir fıkra eklenmesinin daha yerinde
olacağı dile getirilmiş ve Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 nci ve 3 üncü
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Hasan Gülay |
Vedat Çınaroğlu |
Mustafa Kemal Tuğmaner |
|
|
Manisa |
Samsun |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Meral Akşener |
Oğuz Aygün |
Mukadder Başeğmez |
|
|
Kocaeli |
Ankara |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ergün Bayrak |
M. Metanet Çulhaoğlu |
Ergün Dağcıoğlu |
|
|
Artvin |
Adana |
Tokat |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Namık Hakan Durhan |
Mehmet Said Değer |
Mustafa Enöz |
|
|
Malatya |
Şırnak |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Gölhan |
Vahit Kayrıcı |
Ekrem Pakdemirli |
|
|
Konya |
Çorum |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Rıza Ulucak |
Ömer Üstünkol |
Sebahattin Yıldız |
|
|
Ankara |
Zonguldak |
Muş |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bahri Zengin |
|
|
|
|
İstanbul |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
GÜLHANE
ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 17.11.1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane
Askerî Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Türk Silahlı Kuvvetleri Rehabilitasyon ve Bakım
Merkezi Başkanlığına yurt içinden veya yurt dışından kabul edilecek hastalar
bakımından, birinci fıkranın (j) bendinde belirtilen oran veya hasta sayısı
Genelkurmay Başkanlığınca belirlenir.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
GÜLHANE
ASKERÎ TIP AKADEMİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
M. C. Ersümer |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|