Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 710)
2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe
Komisyonu
Raporu (1/873)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
8.6.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-283/2750 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.6.2001
tarihinde kararlaştırılan “2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
2001 Yılı Bütçesi ile genel ve katma bütçeli
kuruluşlara 48 katrilyon 360 trilyon lira ödenek tahsis edilmiştir.
Tahsis edilen ödeneğin 12 katrilyon lirası personel, 4
katrilyon 750 trilyon lirası diğer cari, 3 katrilyon 470 trilyon lirası yatırım
ve 16 katrilyon 677 trilyon lirası faiz ödemeleri olmak üzere toplam 28
katrilyon 141 trilyon lirası transfer harcamalarına ayrılmıştır.
Uygulanan ekonomik programla birlikte 2000 yılı
enflasyon rakamları son 14 yılın en düşük seviyesine çekilmiş ve bunun sonucu
olarak faiz oranları % 30’lar seviyesine inmiştir. Kamu malî sisteminde yaşanan
bu olumlu gelişmeler 2001 yılı bütçe büyüklüklerine de yansımış, faiz
ödemelerinin GSMH içindeki payının % 16’lardan % 10’lara indirilmesi
hedeflenmiştir.
Ancak, 2000 yılı Kasım ve 2001 yılı Şubat aylarında
ekonomide yaşanan gelişmeler, kur ve enflasyon hedeflerinde değişikliklere
neden olmuştur.
Böylece, başta borç faiz ödemeleri olmak üzere personel
ve diğer zarurî giderler için toplam 30 katrilyon 80 trilyon liralık ek ödenek
ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Ek ödenek ihtiyacının önemli bir kısmı, başta faiz harcamaları
olmak üzere, görev zararları karşılığı Ziraat Bankası ve Halk Bankasına
yapılacak ödemeler, tarımsal destekleme, sosyal güvenlik kurumlarına yapılacak
transferler ile personel giderlerine ait bulunmaktadır.
Zorunlu olarak karşılanması gereken bu harcamaların
dışında, döviz kurundaki değişiklikler ve tahmin edilenin üstünde gerçekleşen
fiyat artışları nedeniyle, yatırım harcamaları ile önemli kısmı güvenlik amaçlı
olmak üzere kuruluşların diğer cari harcamaları için de ek ödeneğe ihtiyaç
duyulmaktadır.
Talep edilen ek ödeneğin kaynağını bütçe gelirlerinde
uygulanacak tedbirler çerçevesinde sağlanacak artışlar ile borçlanma hâsılatı
oluşturacaktır.
Öte yandan, ilk dört aylık bütçe gelir gerçekleşmeleri
ve makro ekonomik göstergelerdeki değişime paralel olarak bütçe gelirlerinde de
revizyon ihtiyacı doğmuş bulunmaktadır.
Ekonomide meydana gelen gelişmelere paralel olarak,
2001 yılı başında uygulamaya konulan 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununun dayandığı
ekonomik göstergeler revize edilmiştir. GSMH deflatörü, TEFE ve TÜFE
göstergeleri daha yüksek bir noktada belirlenmiştir. Bu değişimin gelirleri
nominal olarak artış yönünde etkilemesi beklenmektedir.
Diğer taraftan, yaşanan ekonomik kriz sonucu artan kamu
finansmanı ihtiyacına paralel olarak katma değer vergisi ve akaryakıt tüketim
vergilerinde yapılan artışların bu vergi gelirlerini olumlu yönde etkileyeceği
tahmin edilmektedir.
Yapılan revizyon sonucu vergi gelirlerinin 37 150
trilyon liraya, genel bütçe gelirlerinin 48 200 trilyon liraya ulaşması beklenmektedir.
2001 yılı başında uygulamaya konulan Bütçe Kanununun
öngördüğü gelire nispetle genelde, gelir vergisi, katma değer vergisi ve
akaryakıt tüketim vergilerinde önemli artışlar beklenmekte, buna karşın krizin
etkisiyle kurumlar vergisinde düşüş olacağı tahmin edilmektedir.
Yukarıda belirtilen gelişmeler sonucu ortaya çıkan yeni
büyüklüklerin, 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa yansıtılması amacıyla Tasarı
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Maddede, 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı
(A) işaretli cetvele ilave edilecek ödenek miktarı hüküm altına alınmaktadır.
Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek tertibine
eklenen 30 katrilyon 80 trilyon liralık ödeneğin, 24 katrilyon 591 trilyon
lirası faiz ödemelerine ait bulunmaktadır. Bu toplam içinde, kamu personelinin
maaşlarında yapılan düzenlemeler nedeniyle, personel giderleri için 2 katrilyon
300 trilyon liralık ödenek öngörülmüştür. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar
Kurumu ve Bağ-Kur’un emekli maaşlarını zamanında ve tam olarak ödeyebilmeleri için
bütçeden 777 trilyon liralık transfer yapılması gerekmektedir.
Belirtilen bu zorunlu ihtiyaçlar dışında, yatırımlar,
kamu iktisadî teşebbüslerine transferler, tarımsal destekleme gibi çeşitli
ihtiyaçlar için de ödenek ayrılmaktadır. Tasarı ile talep edilen ödeneğin, 400
trilyon lirası görev zararları karşılığı Ziraat Bankası ve Halk Bankasına
yapılacak ödemeler, 280 trilyon lirası yatırımlar, 153 trilyon lirası kamu
iktisadî teşebbüslerine yapılacak ödemeler, 75 trilyon lirası tarımsal
destekleme amacıyla yapılacak ödemeler için kullanılacaktır. Tasarı ile ayrıca
kuruluşların diğer cari harcamaları için de ödenek ayrılmaktadır.
Madde 2. – Yılın ilk dört aylık dönemindeki bütçe gelir
gerçekleşmeleri ve makro ekonomik göstergelerdeki değişime paralel olarak bütçe
gelirlerinde de revizyon ihtiyacı doğmuş bulunmakta olup, madde ile gelir
tahmin rakamı yeniden belirlenmekte ve buna bağlı olarak da 2001 Malî Yılı
Bütçe Kanununa bağlı (B) işaretli cetvel yeniden düzenlenmektedir.
Madde 3. – Yürürlük maddesidir.
Madde 4. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
12.6.2001 |
|
|
Esas No.: 1/873 |
|
|
|
Karar No.: 60 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak 8.6.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilen, "2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı
Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
12.6.2001 tarihinde yaptığı 54 üncü birleşimde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı
Sümer ORAL ile Maliye Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve
Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 2001 Yılı Bütçesi ile genel ve katma bütçeli kuruluşlara
toplam 48 katrilyon 360 trilyon lira ödenek tahsis edilmiştir. Uygulanan
ekonomik programla birlikte 2000 yılı enflasyon rakamları son 14 yılın en düşük
seviyesine çekilmiş ve faiz oranları %30'lar seviyesine indirilmiştir. Kamu malî sisteminde yaşanan
bu olumlu gelişmeler 2001 yılı bütçe büyüklüklerine de yansımış ve bu çerçevede
GSMH içinde faiz ödemelerinin payının % 16'dan % 10'a indirilmesi hedeflenmiştir.
Ancak, 2000 yılı Kasım ve 2001
yılı Şubat aylarında ekonomide yaşanan gelişmeler, kur ve enflasyon
hedeflerinde değişikliklere neden olmuştur. Özellikle kur ve enflasyon
hedeflerinde ortaya çıkan sapma sonucunda 2001 yılı bütçesinde; borç faiz
ödemeleri başta olmak üzere görev zararları karşılığı Ziraat ve Halk
Bankalarına yapılacak ödemeler, tarımsal destekleme, sosyal güvenlik
kurumlarına yapılacak transferler, personel giderleri, yatırım harcamaları ile
önemli kısmı güvenlik amaçlı olmak üzere kuruluşların diğer cari harcamaları
için 30 katrilyon 80 trilyon liralık ek ödenek ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Diğer taraftan, yaşanan ekonomik kriz sonucu artan kamu finansmanı
ihtiyacına paralel olarak; 2001 yılı başında uygulamaya konulan Bütçe
Kanunu'nun öngördüğü gelire nispetle, genelde gelir vergisi, katma değer
vergisi ve akaryakıt tüketim vergilerindeki önemli artışlara karşılık, kurumlar
vergisinde düşüş olacağı tahmin edildiğinden, gelir kalemlerinde de revizyon
yapılması gerekmektedir.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek tertibine,
· Faiz ödemelerine 24 katrilyon 591 trilyon lira,
· Personel ödemelerine 2
katrilyon 300 trilyon lira,
· Sosyal güvenlik kuruluşlarına 777 trilyon,
· Ziraat ve Halk bankalarının görev zararlarına 400 trilyon lira,
· Yatırımlara 280 trilyon lira,
· Kamu iktisadi teşebbüslerine 153 trilyon lira ,
· Tarımsal desteklemelere 75 trilyon lira,
· Vergi iadelerine 750 trilyon lira,
· Millî Savunma Bakanlığına 250
trilyon lira,
· Devlet iştiraklerine 203
trilyon lira,
· Kuruluşların diğer cari harcamalarında zorunlu olarak ortaya çıkacak
ihtiyaçlarına, 550 trilyon lira,
olmak üzere toplam 30 katrilyon, 80 trilyon liralık ödeneğin ilave
edilmesi,
- Gelir tahmin rakamının 48 katrilyon 200 trilyon olarak belirlenmesi ve
2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı B
cetvelinin yeniden düzenlenmesi,
Öngörülmektedir.
Komisyonumuzda, Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Ekonomik krizin olumsuz etkilerinin daha kolay aşılabilmesini teminen
partiler üstü bir anlayışla her kesimin bilgi ve tecrübesinden yararlanılmak
suretiyle çözümler üretilmesinin gerektiği,
- Ek ödenek tasarısı ile içinde bulunduğumuz ekonomik sıkıntının açık
bir şekilde bütçeye yansıtılarak giderilmesine çalışıldığı,
- Vergi oranlarında veya yeni vergi ihdası yerine Bütçe kalemlerinden
mümkün olduğunca tasarruf sağlanması ve
ödeneklerin en verimli şekilde kullanımına dikkat edilmesinin uygun bir yol
olacağı,
- Enflasyonun her ay istikrarlı
bir şekilde aşağıya çekilmesi amacıyla
Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Merkez Bankası arasında
koordinasyonun çok iyi sağlanmasının
gerektiği,
- Fonların kontrolüne daha fazla önem verilmesi ve bütçe dışında fon
bırakılmaması gerektiği,
- Ekonomik istikrarsızlıkların kısa süreli uygulamalar sonucu meydana
geldiğini söylemenin mümkün olmadığı, uzun yıllardan beri süregelen
borçlanmalar, enflasyonun ciddi olarak kontrol altına alınmasına ilişkin
politikaların uygulanamaması gibi nedenlerle içinde bulunduğumuz sıkıntılı döneme gelindiği,
- Kamu çalışanları ile emeklilerin ücretlerinin % 52,5 hedefine göre
hesaplanması halinde bu kesimin mağdur edileceği, zira enflasyonun % 52,5
düzeyini aşacağı,
- 30 katrilyon lira büyüklüğündeki ilave bütçe açığının yeni
olumsuzluklara neden olabileceği, yeni ekonomik krizlere zemin
hazırlayabileceği,
- Vergi gelirlerinin faiz giderlerini karşılayamaz hale geldiği, bu
sıkıntının önümüzdeki yıllara da yansıyabileceği,
- Programın açıklanması sırasında yeni vergi öngörülmeyeceği ifade
edilmişken, yeni vergiler getirilme hazırlığı içinde olunmasının programın
inandırıcılığını azalttığı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
- 2000 yılında ekonomide yaşanan olumlu gelişmeler doğrultusunda;
enflasyonun son 14 yılın en düşük seviyesine çekildiği, faiz oranlarının % 30
seviyesine indiği ve buna bağlı olarak borçlanma maliyetinin azaldığı, önemli
bir bütçe performans kriteri olan, GSMH
içinde konsolide bütçe faiz dışı fazlasının % 6 oranında gerçekleştiği,
- 2000 yılında Ekonomide yaşanan olumlu
gelişmeler sonucu faiz ödemelerinin GSMH içindeki payının % 16'dan %10'a
indirildiği, bütçe büyüklüklerinin düşük faiz, düşük enflasyon ve programlanmış
döviz kuru politikası üzerine oturtulduğu,
- 2001 Malî Yılı Bütçesi ile Genel ve Katma Bütçeli kuruluşlara, 2000
yılında ekonomide yaşanan olumlu gelişmeler doğrultusunda;
· 12 katrilyon lira personel,
· 4 katrilyon 750 trilyon lira diğer cari,
· 3 katrilyon 470 trilyon lira yatırım,
· 16 katrilyon 677 trilyon lira faiz,
· 11 katrilyon 464 trilyon lira diğer transfer harcamaları,
olmak üzere toplam 48 katrilyon 360 trilyon ödenek öngörüldüğü,
- 2001 yılının Şubat ayında malî piyasalarda yaşanan dalgalanmaların,
ekonominin diğer bölümlerine de
yansıması ve dengelerin bozulmasına neden olduğu, Hükümetin bir yandan
ekonomiyi normal işleyişine döndürmek diğer yandan kamu maliyesini sağlıklı bir
yapıya kavuşturarak enflasyonu yenmek
ve büyümeyi sağlamak amacıyla yeni bir ekonomik programı uygulamaya koyduğu,
- Güçlü ekonomiye geçiş programı kapsamında yer alan yasal
düzenlemelerin önemli bir bölümünün tamamlandığı, bu düzenlemelerden birinin de
ek ödenek kanun tasarısı olduğu, bu tasarının hazırlanmasındaki en önemli
nedenin enflasyon ve kur hedefinde ortaya çıkan ciddi sapmalar olduğu,
- Ek ödenek kanun tasarısında en büyük payın 24 katrilyon 591 trilyon
ile faiz ödemelerine tahsis edildiği, öngörülen bu ödeneğin; 3.3 katrilyon
lirası, kamu ve fon bankalarına daha önce verilen tahvillerin yenileri ile
değiştirilmesi sonucu sözkonusu kağıtların o güne kadar işleyen faiz giderleri,
8.4 katrilyon lirası, fon bankalarının malî yapılarını düzeltmek için ihraç
edilen devlet iç borçlanma senetlerinden kaynaklanan faizleri, 6 katrilyon
lirası, Şubat 2001 krizi sonrasında yükselen faiz hadleri ve piyasa koşulları
çerçevesinde kısa vadeli borçlanmaya ağırlık verilmesi nedeniyle 2001 yılı
bütçesine gelen ilave faiz giderleri
karşılığını oluşturduğu, dolayısıyla 17.3 katrilyon liranın bütçenin
finansmanı ile ilgili normal borçlanmanın faiz giderleri olarak ele alınmaması
gerektiği, bu miktarın bankalar sistemini sağlıksız bir yapıya dönüştüren
yılların birikimi "görev zararları" nın tasfiyesi ile kamu ve fon bankalarının içine düştüğü likidite
sıkıntısını giderecek işlemlerden kaynaklandığı,
- Oluşan yeni makro ekonomik hedefler çerçevesinde, ek ödenek
ihtiyacının toplam 5 katrilyon 373 trilyon liralık bölümünün vergi gelirleriyle
sağlanacağı,
- 2001 yılı başlangıcında öngörülen 5.2 katrilyon liralık bütçe
açığının, 24.5 katrilyona ulaşacağının tahmin edildiği, ek ödeneğin vergi
gelirlerindeki artış dışında kalan bölümünün finansmanının net borçlanma
hâsılatı ile karşılanacağı,
- Ülkenin her zamandan daha fazla birlik ve beraberliğe ihtiyacı olduğu,
çağdaş dünyada güçlü bir ülke olmak için beraberlik ruhuna sahip olmamız
gerektiği,
- Sorunların küçümsenmemesi gerektiği, ancak, aşılamayacak büyüklükte de
olmadığı, ülkemizin dünyanın en güçlü ülkeleri arasına girmeye aday ülke
olduğu,
- Bu ödemeler ile, kamu bankalarının biriken görev zararlarının
kapatılmasının yanında, fon bankalarının da
sağlıklı bir yapıya kavuşturulacağı,
- Vergi tahsilatında Nisan 2001 tarihi itibariyle hedeflere ulaşıldığı;
vergi kanunlarının ekonomiye duyarlı olması gerektiği, gelir-gider dengesi
sağlandıkça vergi oranlarının küçültülmesi yoluna gidileceği ifade edilmiştir.
Bu görüşmeleri takiben tasarı ve gerekçesi komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- 1 inci maddesi; memurlara, mayıs ve haziran aylarında yapılan ek
zamların ve işçilere toplu iş sözleşmelerinin getirdiği ek yükün karşılanması
ile likit petrol gazı kullanılarak elde edilen enerjiyi üretimlerinde kullanan
bazı sanayi kuruluşlarına yapılacak 80 trilyon liralık transferin karşılanabilmesi
için maddede yer alan ödeneğe ve ekli 1 sayılı cetvelde yer alan ödeneğe 560 trilyon lira ilave edilmesi
suretiyle,
- 2 nci maddesi; makro ekonomik göstergeler ve vergilerin
gerçekleşmelerinde meydana gelen değişiklikler dikkate alınarak, ekli 2 sayılı
cetvellerde gelir vergisinin ve
Akaryakıt Tüketim Vergisinin 250'şer
trilyon lira, Banka ve Sigorta Muamele Vergisinin 60 trilyon lira artırılması ve maddedeki
gelir toplamının da bu nedenle 560
trilyon lira daha artırılması suretiyle,
kabul edilmiştir.
- Ayrıca, dış kredi kullanımlarında kredi gerçekleşmelerine bağlı olarak
ödenmesi gereken Katma Değer Vergisinin karşılanması amacıyla ilgili kurum
bütçelerine Maliye Bakanına ödenek ekleme yetkisi veren bir hüküm metne yeni 3 üncü madde olarak ilave edilmiştir.
- Tasarının, Yürürlük ve Yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri, 4 ve 5
inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Ahmet Kabil |
|
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Dengir Mir
Mehmet Fırat |
Gaffar Yakın |
|
|
|
Bartın |
Adıyaman |
Afyon |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
|
|
|
Afyon |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
|
|
|
Balıkesir |
Bilecik |
Bingöl |
|
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Zeki
Ergezen |
Hayati Korkmaz |
Oğuz Tezmen |
|
|
|
Bitlis |
Bursa |
Bursa |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Hakkı Duran |
Hüseyin
Karagöz |
Aslan Polat |
|
|
|
Çankırı |
Çankırı |
Erzurum |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin
Kalkan |
Mehmet
Dönen |
|
|
|
Eskişehir |
Hatay |
Hatay |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali Er |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
|
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Celal Adan |
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
|
|
|
İstanbul |
Karaman |
Kars |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
|
|
|
Kastamonu |
Kırklareli |
Kocaeli |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
|
|
Mardin |
Muğla |
Sakarya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cevat Ayhan |
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
|
|
|
Sakarya |
Samsun |
Samsun |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
(Muhalefet
şerhimiz eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Yaşar Topçu |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
|
|
Sinop |
Tokat |
Tunceli |
|
MUHALEFET
ŞERHİ
2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısına aşağıda açıklanan nedenlerle muhalifiz.
1. Tasarı ile 2001 yılı ödeneklerine 30 080 katrilyon TL.’lik ödenek
ilavesi yapılmaktadır. Eklenen ödeneğin 24.5 katrilyonluk kısmı borç faizi
ödemelerine ilişkindir. Bu ilave ile faiz ödenekleri 41.8 katrilyon düzeyine
yükseltilmektedir. GSMH’ya oran olarak faiz ödemeleri % 23 düzeyine
ulaşmaktadır. Bankacılık sektörüne verilen yaklaşık 29 katrilyonluk kamu kâğıdı
ile birlikte iç borçlar 110 katrilyon düzeyine ulaşacaktır. Bu düzeyde bir iç
borç stokunu döndürebilmekte ciddi zorluklar yaşanmaktadır. Vadenin kısalması
ve kurdaki belirsizliklerede bağlı olarak faizlerin, enflasyondaki
gerçekleşmelerede bağlı olarak yine faizlerin öngörülenin çok üzerinde
gerçekleşmesi kuvvetle muhtemeldir. Bu değerlendirmeler ışığında faizler için
öngörülen 24.5 katrilyonluk ek faiz ödeneğinin yeterli olmayacağı, bütçeninde
eklenen ödeneklerle birlikte gerçek durumunu göstermeyeceği anlaşılmaktadır.
Bütçe açığıda öngörülen 29.7 katrilyonun çok üstüne çıkacaktır.
2. Ek ödenek yasasında öngörülen 5.3 katrilyonluk vergi gelirleri
artışının hesaplara dayanmadığı gerçekçi görünmemektedir. % 52.5 oranında
öngörülen enflasyonun çok üstünde % 75-80 düzeyinde gerçekleşmesi beklenen
enflasyon nedeniyle bu artış gerçekleşebilir. Bu yönde, yani enflasyonun
hedefin üstünde gerçekleşmesinin etkilerinin ve ekonomide beklenen % 6-7
küçülmenin vergi tahsilâtında yaratacağı etkileri dikkatle değerlendirilmediği
görülmektedir. Bu hesaplar ışığında konsolide bütçe açığı, 29.7 katrilyonun çok
üstünde gerçekleşecektir.
3. Getirilen ek ödenek tasarısında, kamu çalışanlarının, emeklilerinin,
destekleme alım fiyatlarının % 52.5’luk enflasyon hedefi ile sınırlandığı
anlaşılmaktadır. Enflasyon hedefinin % 75-80’lerde gerçekleşeceği
beklenmektedir. Gerçekleşen enflasyonla hedef enflasyon arasındaki farkın
memur, emeklilere yansıtılması halinde personel için öngörülen 2.3 katrilyonluk
ödenek artışında yeterli olmayacak, bütçe dengeleri bu açıdan da gerçekçi
olmayacaktır.
|
|
Kemal Kabataş |
Oğuz Tezmen |
Celâl Adan |
|
|
Samsun |
Bursa |
İstanbul |
|
|
M. Sadri Yıldırım |
|
Necati Yöndar |
|
|
Eskişehir |
|
Bingöl |
MUHALEFET ŞERHİ
1/873 sayılı “2001 Malî Yılı Bütçe Kanununda Değişiklik
Yapan Kanun Tasarısı” ile ilgili muhalefet şerhi:
2001 yılı Bütçe
hedefleri :
Büyüme yüzde 4,5
TEFE ortalama yüzde 15,2
TEFE yılsonu yüzde 10,0
TÜFE ortalama yüzde 19,5
TÜFE yılsonu yüzde 12,0
Ortalama dolar kuru 714
000 TL.
Bütçe açığı 5 233 Trilyon TL.
Bütçe açığı/GSMH yüzde –
3,4
Faiz dışı fazla/GSMH yüzde 7,5
Giderler 48 360 Trilyon
- Personel 12
000 ”
- Diğer cari 4
750 ”
- Yatırım 3 470 ”
- Faiz 16 677 ”
- Sosyal güvenlik 4
335 ”
- Diğer transferler 7
128 ”
Gelirler 43 127 ”
- Vergi 31 777 ”
- Vergi dışı normal gelirler 8 022 ”
- Özel gelirler ve fonlar 3 028 ”
- Katma Bütçe gelirleri 300 ”
Ek Bütçe Kanun Tasarısı ile 30 080 Trilyon ek ödenek
getirilmektedir.
Bu ödenekten :
Cari harcamalara 2
850 Trilyon
Faiz harcamalarına 24
591 ”
Sosyal güvenliğe 777 ”
Vergi iadesine 750 ”
Görev zararı 400 Trilyon
(Ziraat ve Halk Bank.)
Devlet iştirakleri 203 ”
KİT’lere 153 ”
Tarım destekleme 75 ”
Yatırımlar 280 ”
Ayrıca
önerge ile 560 Trilyon ödenek ilave edildi. Böylece ek bütçe ödenek toplamı 30
640 Trilyon oldu.
Tasarı ile
2001 yılı Bütçe hedefleri
Gider 79 000 Trilyon
- Faiz 41 268 ”
- Yatırım 3 750 ”
-Personel 14
780 ”
- Diğer cariler 5300 ”
Gelir 48 200 ”
- Vergi 37 150 ”
Bütçe açığı 30
800 Trilyon TL.
1. Yukarıdaki değerlerden görülüyor ki 2001 yılı
bütçesi altı ay içinde bütün değerleri ile tepetaklak olmuştur. Hükümet bunun
gerekçesi olarak Kasım 2000 ve Şubat 2001 krizlerini göstermektedir. Hükümet bu
krizlere sığınamaz çünkü iki yıldır iş başındadır. Krizlerin sorumlusu
hükümetin kendisidir.
2. Hükümetin beceriksizliği ile döviz kurları yüzde yüz
mertebesinde, faizler görülmemiş oranda artmış. Enflasyon aylık yüzde 10
mertebesinde artarak tırmanışa geçmiştir. İş hayatı, esnaf, sanayici, tüccar
ve çiftçisi ile çökmüştür. Türkiye
bedbin, umutsuz, insanlar ülkesi olmuştur. Herkes varlığının, gelirinin
yarısını kaybetmiştir, çiftçi, memur, emekli ve esnaf perişandır.
3. Vergi gelirlerinin tamamı 37 150 Trilyon TL, faiz
giderleri 41 268 Trilyon liradır. Vergi gelirlerinin tamamı faize gittiği halde
yetmemektedir. Faiz/vergi oranı yüzde 111’dir.
Vergi gelirlerinin faize giden kısmı sırası ile :
1996 yılı yüzde
68
1997 ” ”
48
1998 ” ”
68
1999 ” ”
75
2000 ” ”
79
2001 ” ”
111
Görülüyor ki 54 üncü Hükümetin, Refah-Yol hükümetinin,
1997’de yüzde 48’e düşürdüğü oranı bu hükümet yüzde 111’e çıkararak Türkiye’yi
batırmakta, memleketi felakete götürmektedir.
Memleket insanı açlık, işşizlik ve sefaletle mücadele
ederken hükümet topladığı her kaynağı faize, rantiyeye ödemektedir.
4. Ek bütçede çiftçi, esnaf ve çöken iş hayatının
canlandırılması için kaynak ayrılmamıştır. Memur ve emeklilerin perişan hali
devam ediyor. Netice olarak hükümet bütçeyi de, memleketi de idare etme
ehliyetine sahip değildir.
|
|
Cevat
Ayhan |
Aslan
Polat |
|
|
Sakarya |
Erzurum |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
2001 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 20.12.2000 tarihli ve 4611 sayılı 2001 Malî
Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (1) sayılı cetvelde
yazılı tertibine (30 080 000 000 000 000) liralık ek ödenek verilmiştir.
MADDE 2. – 4611 sayılı Kanunun 2 nci maddesindeki gelir
tahmini (48 200 000 000 000 000) lira olarak, bağlı (B) işaretli cetvelde
ilişik (2) sayılı cetvelde gösterildiği şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|
|
Bülent
Ecevit |
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
|
D.
Bahçeli |
H.
H. Özkan |
M.
Yılmaz |
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
K.
Derviş |
Prof.
Dr. T. Toskay |
M.
Keçeciler |
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
Prof.
Dr. Ş. S. Gürel |
Prof.
Dr. T. Toskay |
Dr.
Y. Karakoyunlu |
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
|
|
|
M.
Yılmaz |
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
M.
Keçeciler |
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
H.
Gemici |
Prof.
Dr. Ş. Üşenmez |
E.
S. Gaydalı |
|
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
|
F.
Ünlü |
Prof.
Dr. R. Mirzaoğlu |
R.
Önal |
|
|
|
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
|
|
|
|
|
Prof.
Dr. H. S. Türk |
K.
Aydın |
R.
K. Yücelen |
|
|
|
|
|
Dışişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
|
|
|
İ.
Cem |
S.
Oral |
M.
Bostancıoğlu |
|
|
|
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
|
|
|
K.
Aydın |
Doç.
Dr. O. Durmuş |
Prof.
Dr. E. Öksüz |
|
|
|
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
|
|
Prof.
Dr. H. Y. Gökalp |
Y.
Okuyan |
A.
K. Tanrıkulu |
|
|
|
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı V. |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
|
|
|
|
|
R.
K. Yücelen |
M.
İ. Talay |
E.
Mumcu |
|
|
|
|
|
Orman Bakanı |
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
|
|
Prof.
Dr. N. Çağan |
F.
Aytekin |
|
|
|
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
2001 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 20.12.2000 tarihli ve 4611 sayılı 2001 Malî Yılı Bütçe
Kanununa bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (1) sayılı cetvelde yazılı
tertibine (30 640 000 000 000 000) liralık ek ödenek verilmiştir.
MADDE 2. - 4611 sayılı Kanunun 2 nci maddesindeki gelir tahmini (48 760
000 000 000 000) lira olarak, bağlı (B) işaretli cetvelde ilişik (2) sayılı
cetvelde gösterildiği şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 3. - 4611 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin (a) fıkrasının 4
numaralı bendinin sonuna aşağıdaki hüküm eklenmiştir.
“Dış proje kredisi kullanımlarından kaynaklanan Katma Değer Vergilerinin
karşılanmasında; dış kredi gerçekleştiği halde, KDV karşılığı iç kaynağın
bulunamaması durumunda, Yatırım Programı ile ilişkilendirmek suretiyle ilgili
kuruluşların bütçelerinin mevcut ya da yeni açılacak tertiplerine söz konusu
miktarlarda ödenek eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir.”
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
Tablolar skaynerden tarandığı için yer almamıştır.
Sıra sayısının sonu