Dönem : 21           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 710)

 

2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe

Komisyonu Raporu (1/873)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

8.6.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-283/2750

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.6.2001 tarihinde kararlaştırılan “2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

2001 Yılı Bütçesi ile genel ve katma bütçeli kuruluşlara 48 katrilyon 360 trilyon lira ödenek tahsis edilmiştir.

Tahsis edilen ödeneğin 12 katrilyon lirası personel, 4 katrilyon 750 trilyon lirası diğer cari, 3 katrilyon 470 trilyon lirası yatırım ve 16 katrilyon 677 trilyon lirası faiz ödemeleri olmak üzere toplam 28 katrilyon 141 trilyon lirası transfer harcamalarına ayrılmıştır.

Uygulanan ekonomik programla birlikte 2000 yılı enflasyon rakamları son 14 yılın en düşük seviyesine çekilmiş ve bunun sonucu olarak faiz oranları % 30’lar seviyesine inmiştir. Kamu malî sisteminde yaşanan bu olumlu gelişmeler 2001 yılı bütçe büyüklüklerine de yansımış, faiz ödemelerinin GSMH içindeki payının % 16’lardan % 10’lara indirilmesi hedeflenmiştir.

Ancak, 2000 yılı Kasım ve 2001 yılı Şubat aylarında ekonomide yaşanan gelişmeler, kur ve enflasyon hedeflerinde değişikliklere neden olmuştur.

Böylece, başta borç faiz ödemeleri olmak üzere personel ve diğer zarurî giderler için toplam 30 katrilyon 80 trilyon liralık ek ödenek ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Ek ödenek ihtiyacının önemli bir kısmı, başta faiz harcamaları olmak üzere, görev zararları karşılığı Ziraat Bankası ve Halk Bankasına yapılacak ödemeler, tarımsal destekleme, sosyal güvenlik kurumlarına yapılacak transferler ile personel giderlerine ait bulunmaktadır.

Zorunlu olarak karşılanması gereken bu harcamaların dışında, döviz kurundaki değişiklikler ve tahmin edilenin üstünde gerçekleşen fiyat artışları nedeniyle, yatırım harcamaları ile önemli kısmı güvenlik amaçlı olmak üzere kuruluşların diğer cari harcamaları için de ek ödeneğe ihtiyaç duyulmaktadır.

Talep edilen ek ödeneğin kaynağını bütçe gelirlerinde uygulanacak tedbirler çerçevesinde sağlanacak artışlar ile borçlanma hâsılatı oluşturacaktır.

Öte yandan, ilk dört aylık bütçe gelir gerçekleşmeleri ve makro ekonomik göstergelerdeki değişime paralel olarak bütçe gelirlerinde de revizyon ihtiyacı doğmuş bulunmaktadır.

Ekonomide meydana gelen gelişmelere paralel olarak, 2001 yılı başında uygulamaya konulan 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununun dayandığı ekonomik göstergeler revize edilmiştir. GSMH deflatörü, TEFE ve TÜFE göstergeleri daha yüksek bir noktada belirlenmiştir. Bu değişimin gelirleri nominal olarak artış yönünde etkilemesi beklenmektedir.

Diğer taraftan, yaşanan ekonomik kriz sonucu artan kamu finansmanı ihtiyacına paralel olarak katma değer vergisi ve akaryakıt tüketim vergilerinde yapılan artışların bu vergi gelirlerini olumlu yönde etkileyeceği tahmin edilmektedir.

Yapılan revizyon sonucu vergi gelirlerinin 37 150 trilyon liraya, genel bütçe gelirlerinin 48 200 trilyon liraya ulaşması beklenmektedir.

2001 yılı başında uygulamaya konulan Bütçe Kanununun öngördüğü gelire nispetle genelde, gelir vergisi, katma değer vergisi ve akaryakıt tüketim vergilerinde önemli artışlar beklenmekte, buna karşın krizin etkisiyle kurumlar vergisinde düşüş olacağı tahmin edilmektedir.

Yukarıda belirtilen gelişmeler sonucu ortaya çıkan yeni büyüklüklerin, 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa yansıtılması amacıyla Tasarı hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Maddede, 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli cetvele ilave edilecek ödenek miktarı hüküm altına alınmaktadır.

Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek tertibine eklenen 30 katrilyon 80 trilyon liralık ödeneğin, 24 katrilyon 591 trilyon lirası faiz ödemelerine ait bulunmaktadır. Bu toplam içinde, kamu personelinin maaşlarında yapılan düzenlemeler nedeniyle, personel giderleri için 2 katrilyon 300 trilyon liralık ödenek öngörülmüştür. Emekli Sandığı, Sosyal Sigortalar Kurumu ve Bağ-Kur’un emekli maaşlarını zamanında ve tam olarak ödeyebilmeleri için bütçeden 777 trilyon liralık transfer yapılması gerekmektedir.

Belirtilen bu zorunlu ihtiyaçlar dışında, yatırımlar, kamu iktisadî teşebbüslerine transferler, tarımsal destekleme gibi çeşitli ihtiyaçlar için de ödenek ayrılmaktadır. Tasarı ile talep edilen ödeneğin, 400 trilyon lirası görev zararları karşılığı Ziraat Bankası ve Halk Bankasına yapılacak ödemeler, 280 trilyon lirası yatırımlar, 153 trilyon lirası kamu iktisadî teşebbüslerine yapılacak ödemeler, 75 trilyon lirası tarımsal destekleme amacıyla yapılacak ödemeler için kullanılacaktır. Tasarı ile ayrıca kuruluşların diğer cari harcamaları için de ödenek ayrılmaktadır.

Madde 2. – Yılın ilk dört aylık dönemindeki bütçe gelir gerçekleşmeleri ve makro ekonomik göstergelerdeki değişime paralel olarak bütçe gelirlerinde de revizyon ihtiyacı doğmuş bulunmakta olup, madde ile gelir tahmin rakamı yeniden belirlenmekte ve buna bağlı olarak da 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (B) işaretli cetvel yeniden düzenlenmektedir.

Madde 3. – Yürürlük maddesidir.

Madde 4. – Yürütme maddesidir.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

12.6.2001

 

Esas No.: 1/873

 

 

Karar No.: 60

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanarak 8.6.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça aynı tarihte esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen, "2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 12.6.2001 tarihinde yaptığı 54 üncü birleşimde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Sümer ORAL ile Maliye Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; 2001 Yılı Bütçesi ile genel ve katma bütçeli kuruluşlara toplam 48 katrilyon 360 trilyon lira ödenek tahsis edilmiştir. Uygulanan ekonomik programla birlikte 2000 yılı enflasyon rakamları son 14 yılın en düşük seviyesine çekilmiş ve faiz oranları %30'lar seviyesine  indirilmiştir. Kamu malî sisteminde yaşanan bu olumlu gelişmeler 2001 yılı bütçe büyüklüklerine de yansımış ve bu çerçevede GSMH içinde faiz ödemelerinin payının % 16'dan % 10'a  indirilmesi hedeflenmiştir.  Ancak, 2000  yılı Kasım ve 2001 yılı Şubat aylarında ekonomide yaşanan gelişmeler, kur ve enflasyon hedeflerinde değişikliklere neden olmuştur. Özellikle kur ve enflasyon hedeflerinde ortaya çıkan sapma sonucunda 2001 yılı bütçesinde; borç faiz ödemeleri başta olmak üzere görev zararları karşılığı Ziraat ve Halk Bankalarına yapılacak ödemeler, tarımsal destekleme, sosyal güvenlik kurumlarına yapılacak transferler, personel giderleri, yatırım harcamaları ile önemli kısmı güvenlik amaçlı olmak üzere kuruluşların diğer cari harcamaları için 30 katrilyon 80 trilyon liralık ek ödenek ihtiyacı ortaya  çıkmıştır.

Diğer taraftan, yaşanan ekonomik kriz sonucu artan kamu finansmanı ihtiyacına paralel olarak; 2001 yılı başında uygulamaya konulan Bütçe Kanunu'nun öngördüğü gelire nispetle, genelde gelir vergisi, katma değer vergisi ve akaryakıt tüketim vergilerindeki önemli artışlara karşılık, kurumlar vergisinde düşüş olacağı tahmin edildiğinden, gelir kalemlerinde de revizyon yapılması gerekmektedir.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek tertibine,

· Faiz ödemelerine 24 katrilyon 591 trilyon lira,

· Personel ödemelerine 2   katrilyon 300 trilyon lira,

· Sosyal güvenlik kuruluşlarına 777 trilyon,

· Ziraat ve Halk bankalarının görev zararlarına 400 trilyon lira,

· Yatırımlara 280 trilyon lira,

· Kamu iktisadi teşebbüslerine 153 trilyon lira ,

· Tarımsal desteklemelere 75 trilyon lira,

· Vergi iadelerine 750 trilyon lira,

· Millî Savunma  Bakanlığına 250 trilyon lira,

· Devlet iştiraklerine  203 trilyon lira,

· Kuruluşların diğer cari harcamalarında zorunlu olarak ortaya çıkacak ihtiyaçlarına, 550 trilyon lira,

olmak üzere toplam 30 katrilyon, 80 trilyon liralık ödeneğin ilave edilmesi,

- Gelir tahmin rakamının 48 katrilyon 200 trilyon olarak belirlenmesi ve 2001  Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı B cetvelinin yeniden düzenlenmesi,

Öngörülmektedir.

Komisyonumuzda, Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Ekonomik krizin olumsuz etkilerinin daha kolay aşılabilmesini teminen partiler üstü bir anlayışla her kesimin bilgi ve tecrübesinden yararlanılmak suretiyle çözümler üretilmesinin gerektiği,

- Ek ödenek tasarısı ile içinde bulunduğumuz ekonomik sıkıntının açık bir şekilde bütçeye yansıtılarak giderilmesine çalışıldığı,

- Vergi oranlarında veya yeni vergi ihdası yerine Bütçe kalemlerinden mümkün olduğunca tasarruf  sağlanması ve ödeneklerin en verimli şekilde kullanımına dikkat edilmesinin uygun bir yol olacağı,

- Enflasyonun her ay istikrarlı  bir şekilde aşağıya çekilmesi amacıyla  Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Merkez Bankası arasında koordinasyonun çok iyi sağlanmasının  gerektiği,

- Fonların kontrolüne daha fazla önem verilmesi ve bütçe dışında fon bırakılmaması gerektiği,

- Ekonomik istikrarsızlıkların kısa süreli uygulamalar sonucu meydana geldiğini söylemenin mümkün olmadığı, uzun yıllardan beri süregelen borçlanmalar, enflasyonun ciddi olarak kontrol altına alınmasına ilişkin politikaların uygulanamaması gibi nedenlerle içinde bulunduğumuz  sıkıntılı döneme gelindiği,

- Kamu çalışanları ile emeklilerin ücretlerinin % 52,5 hedefine göre hesaplanması halinde bu kesimin mağdur edileceği, zira enflasyonun % 52,5 düzeyini aşacağı,

- 30 katrilyon lira büyüklüğündeki ilave bütçe açığının yeni olumsuzluklara neden olabileceği, yeni ekonomik krizlere zemin hazırlayabileceği, 

- Vergi gelirlerinin faiz giderlerini karşılayamaz hale geldiği, bu sıkıntının önümüzdeki yıllara da yansıyabileceği,

- Programın açıklanması sırasında yeni vergi öngörülmeyeceği ifade edilmişken, yeni vergiler getirilme hazırlığı içinde olunmasının programın inandırıcılığını azalttığı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

- 2000 yılında ekonomide yaşanan olumlu gelişmeler doğrultusunda; enflasyonun son 14 yılın en düşük seviyesine çekildiği, faiz oranlarının % 30 seviyesine indiği ve buna bağlı olarak borçlanma maliyetinin azaldığı, önemli bir bütçe performans kriteri olan, GSMH  içinde konsolide bütçe  faiz  dışı fazlasının % 6 oranında gerçekleştiği,

- 2000 yılında Ekonomide yaşanan olumlu  gelişmeler sonucu faiz ödemelerinin GSMH içindeki payının % 16'dan %10'a indirildiği, bütçe büyüklüklerinin düşük faiz, düşük enflasyon ve programlanmış döviz kuru politikası üzerine oturtulduğu,

- 2001 Malî Yılı Bütçesi ile Genel ve Katma Bütçeli kuruluşlara, 2000 yılında ekonomide yaşanan olumlu gelişmeler doğrultusunda;

· 12 katrilyon lira personel,

· 4 katrilyon 750 trilyon lira diğer cari,

· 3 katrilyon 470 trilyon lira yatırım,

· 16 katrilyon 677 trilyon lira faiz,

· 11 katrilyon 464 trilyon lira diğer transfer harcamaları,

olmak üzere toplam 48 katrilyon 360 trilyon ödenek öngörüldüğü,

- 2001 yılının Şubat ayında malî piyasalarda yaşanan dalgalanmaların, ekonominin diğer bölümlerine de  yansıması ve dengelerin bozulmasına neden olduğu, Hükümetin bir yandan ekonomiyi normal işleyişine döndürmek diğer yandan kamu maliyesini sağlıklı bir yapıya  kavuşturarak enflasyonu yenmek ve büyümeyi sağlamak amacıyla yeni bir ekonomik programı uygulamaya koyduğu,

- Güçlü ekonomiye geçiş programı kapsamında yer alan yasal düzenlemelerin önemli bir bölümünün tamamlandığı, bu düzenlemelerden birinin de ek ödenek kanun tasarısı olduğu, bu tasarının hazırlanmasındaki en önemli nedenin enflasyon ve kur hedefinde ortaya çıkan ciddi sapmalar olduğu,

- Ek ödenek kanun tasarısında en büyük payın 24 katrilyon 591 trilyon ile faiz ödemelerine tahsis edildiği, öngörülen bu ödeneğin; 3.3 katrilyon lirası, kamu ve fon bankalarına daha önce verilen tahvillerin yenileri ile değiştirilmesi sonucu sözkonusu kağıtların o güne kadar işleyen faiz giderleri, 8.4 katrilyon lirası, fon bankalarının malî yapılarını düzeltmek için ihraç edilen devlet iç borçlanma senetlerinden kaynaklanan faizleri, 6 katrilyon lirası, Şubat 2001 krizi sonrasında yükselen faiz hadleri ve piyasa koşulları çerçevesinde kısa vadeli borçlanmaya ağırlık verilmesi nedeniyle 2001 yılı bütçesine gelen ilave faiz giderleri  karşılığını oluşturduğu, dolayısıyla 17.3 katrilyon liranın bütçenin finansmanı ile ilgili normal borçlanmanın faiz giderleri olarak ele alınmaması gerektiği, bu miktarın bankalar sistemini sağlıksız bir yapıya dönüştüren yılların birikimi "görev zararları" nın  tasfiyesi ile kamu ve fon bankalarının içine düştüğü likidite sıkıntısını giderecek işlemlerden kaynaklandığı,

- Oluşan yeni makro ekonomik hedefler çerçevesinde, ek ödenek ihtiyacının toplam 5 katrilyon 373 trilyon liralık bölümünün vergi gelirleriyle sağlanacağı, 

- 2001 yılı başlangıcında öngörülen 5.2 katrilyon liralık bütçe açığının, 24.5 katrilyona ulaşacağının tahmin edildiği, ek ödeneğin vergi gelirlerindeki artış dışında kalan bölümünün finansmanının net borçlanma hâsılatı ile karşılanacağı,

- Ülkenin her zamandan daha fazla birlik ve beraberliğe ihtiyacı olduğu, çağdaş dünyada güçlü bir ülke olmak için beraberlik ruhuna sahip olmamız gerektiği,

- Sorunların küçümsenmemesi gerektiği, ancak, aşılamayacak büyüklükte de olmadığı, ülkemizin dünyanın en güçlü ülkeleri arasına girmeye aday ülke olduğu,

- Bu ödemeler ile, kamu bankalarının biriken görev zararlarının kapatılmasının yanında, fon bankalarının da   sağlıklı bir yapıya kavuşturulacağı,

- Vergi tahsilatında Nisan 2001 tarihi itibariyle hedeflere ulaşıldığı; vergi kanunlarının ekonomiye duyarlı olması gerektiği, gelir-gider dengesi sağlandıkça vergi oranlarının küçültülmesi yoluna gidileceği ifade edilmiştir. Bu görüşmeleri takiben tasarı ve gerekçesi komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin  görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

- 1 inci maddesi; memurlara, mayıs ve haziran aylarında yapılan ek zamların ve işçilere toplu iş sözleşmelerinin getirdiği ek yükün karşılanması ile likit petrol gazı kullanılarak elde edilen enerjiyi üretimlerinde kullanan bazı sanayi kuruluşlarına yapılacak 80 trilyon liralık transferin karşılanabilmesi için maddede yer alan ödeneğe ve ekli 1 sayılı cetvelde yer alan  ödeneğe 560 trilyon lira ilave edilmesi suretiyle,

- 2 nci maddesi; makro ekonomik göstergeler ve vergilerin gerçekleşmelerinde meydana gelen değişiklikler dikkate alınarak, ekli 2 sayılı cetvellerde gelir  vergisinin ve Akaryakıt Tüketim Vergisinin 250'şer  trilyon lira, Banka ve Sigorta Muamele Vergisinin  60 trilyon lira artırılması ve maddedeki gelir toplamının da  bu nedenle 560 trilyon lira daha artırılması suretiyle,

kabul edilmiştir.

- Ayrıca, dış kredi kullanımlarında kredi gerçekleşmelerine bağlı olarak ödenmesi gereken Katma Değer Vergisinin karşılanması amacıyla ilgili kurum bütçelerine Maliye Bakanına ödenek ekleme yetkisi veren bir hüküm metne yeni  3 üncü madde olarak ilave edilmiştir.

- Tasarının, Yürürlük ve Yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri, 4 ve 5 inci maddeler olarak aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Metin Şahin

Hayrettin Özdemir

Ahmet Kabil

 

 

Antalya

Ankara

Rize

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Cafer Tufan Yazıcıoğlu

Dengir Mir Mehmet Fırat

Gaffar Yakın

 

 

Bartın

Adıyaman

Afyon

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Sait Açba

M. Zeki Sezer

Cengiz Aydoğan

 

 

Afyon

Ankara

Antalya

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

M. Güven Karahan

Hüseyin Arabacı

Necati Yöndar

 

 

Balıkesir

Bilecik

Bingöl

 

 

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Zeki Ergezen

Hayati Korkmaz

Oğuz Tezmen

 

 

Bitlis

Bursa

Bursa

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

(Muhalefet şerhim eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Hakkı Duran

Hüseyin Karagöz

Aslan Polat

 

 

Çankırı

Çankırı

Erzurum

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sadri Yıldırım

S. Metin Kalkan

Mehmet Dönen

 

 

Eskişehir

Hatay

Hatay

 

 

(Muhalefet şerhi ektedir)

(İmzada bulunamadı)

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ali Er

Masum Türker

Nesrin Nas

 

 

İçel

İstanbul

İstanbul

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Celal Adan

Hasan Çalış

Arslan Aydar

 

 

İstanbul

Karaman

Kars

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Mehmet Serdaroğlu

Necdet Tekin

Kemal Köse

 

 

Kastamonu

Kırklareli

Kocaeli

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Süleyman Çelebi

Metin Ergun

Ş. Ramis Savaş

 

 

Mardin

Muğla

Sakarya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Cevat Ayhan

Mehmet Çakar

Kemal Kabataş

 

 

Sakarya

Samsun

Samsun

 

 

(Muhalefet şerhi ektedir)

 

(Muhalefet şerhimiz eklidir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Yaşar Topçu

Lütfi Ceylan

Bekir Gündoğan

 

 

Sinop

Tokat

Tunceli

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

2001 Malî Yılı Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısına aşağıda açıklanan nedenlerle muhalifiz.

1. Tasarı ile 2001 yılı ödeneklerine 30 080 katrilyon TL.’lik ödenek ilavesi yapılmaktadır. Eklenen ödeneğin 24.5 katrilyonluk kısmı borç faizi ödemelerine ilişkindir. Bu ilave ile faiz ödenekleri 41.8 katrilyon düzeyine yükseltilmektedir. GSMH’ya oran olarak faiz ödemeleri % 23 düzeyine ulaşmaktadır. Bankacılık sektörüne verilen yaklaşık 29 katrilyonluk kamu kâğıdı ile birlikte iç borçlar 110 katrilyon düzeyine ulaşacaktır. Bu düzeyde bir iç borç stokunu döndürebilmekte ciddi zorluklar yaşanmaktadır. Vadenin kısalması ve kurdaki belirsizliklerede bağlı olarak faizlerin, enflasyondaki gerçekleşmelerede bağlı olarak yine faizlerin öngörülenin çok üzerinde gerçekleşmesi kuvvetle muhtemeldir. Bu değerlendirmeler ışığında faizler için öngörülen 24.5 katrilyonluk ek faiz ödeneğinin yeterli olmayacağı, bütçeninde eklenen ödeneklerle birlikte gerçek durumunu göstermeyeceği anlaşılmaktadır. Bütçe açığıda öngörülen 29.7 katrilyonun çok üstüne çıkacaktır.

2. Ek ödenek yasasında öngörülen 5.3 katrilyonluk vergi gelirleri artışının hesaplara dayanmadığı gerçekçi görünmemektedir. % 52.5 oranında öngörülen enflasyonun çok üstünde % 75-80 düzeyinde gerçekleşmesi beklenen enflasyon nedeniyle bu artış gerçekleşebilir. Bu yönde, yani enflasyonun hedefin üstünde gerçekleşmesinin etkilerinin ve ekonomide beklenen % 6-7 küçülmenin vergi tahsilâtında yaratacağı etkileri dikkatle değerlendirilmediği görülmektedir. Bu hesaplar ışığında konsolide bütçe açığı, 29.7 katrilyonun çok üstünde gerçekleşecektir.

3. Getirilen ek ödenek tasarısında, kamu çalışanlarının, emeklilerinin, destekleme alım fiyatlarının % 52.5’luk enflasyon hedefi ile sınırlandığı anlaşılmaktadır. Enflasyon hedefinin % 75-80’lerde gerçekleşeceği beklenmektedir. Gerçekleşen enflasyonla hedef enflasyon arasındaki farkın memur, emeklilere yansıtılması halinde personel için öngörülen 2.3 katrilyonluk ödenek artışında yeterli olmayacak, bütçe dengeleri bu açıdan da gerçekçi olmayacaktır.

 

 

Kemal Kabataş

Oğuz Tezmen

Celâl Adan

 

Samsun

Bursa

İstanbul

 

M. Sadri Yıldırım

 

Necati Yöndar

 

Eskişehir

 

Bingöl

 

MUHALEFET ŞERHİ

1/873 sayılı “2001 Malî Yılı Bütçe Kanununda Değişiklik Yapan Kanun Tasarısı” ile ilgili muhalefet şerhi:

2001 yılı  Bütçe hedefleri :

Büyüme yüzde                        4,5

TEFE ortalama yüzde                                15,2

TEFE yılsonu yüzde                                10,0

TÜFE ortalama yüzde                                19,5

TÜFE yılsonu yüzde                                12,0

 

Ortalama dolar kuru                                 714 000 TL.

Bütçe açığı                                         5 233 Trilyon TL.

 

Bütçe açığı/GSMH yüzde                                – 3,4

Faiz dışı fazla/GSMH yüzde                                   7,5

 

Giderler 48 360                   Trilyon

- Personel    12 000                       

- Diğer cari    4 750                       

- Yatırım 3 470                             

- Faiz 16 677                             

- Sosyal güvenlik 4 335                             

- Diğer transferler 7 128                             

Gelirler 43 127                             

- Vergi 31 777                             

- Vergi dışı normal gelirler 8 022                             

- Özel gelirler ve fonlar 3 028                             

- Katma Bütçe gelirleri              300                             

Ek Bütçe Kanun Tasarısı ile 30 080 Trilyon ek ödenek getirilmektedir.

Bu ödenekten :                               

Cari harcamalara 2 850                   Trilyon

Faiz harcamalarına      24 591                       

Sosyal güvenliğe           777                             

Vergi iadesine                          750                             

Görev zararı                                400   Trilyon

(Ziraat ve Halk Bank.)                                                    

Devlet iştirakleri                                203                               

KİT’lere                                153                               

Tarım destekleme                                75                               

Yatırımlar                                280                               

 

Ayrıca önerge ile 560 Trilyon ödenek ilave edildi. Böylece ek bütçe ödenek toplamı 30 640 Trilyon oldu.

Tasarı ile 2001 yılı Bütçe hedefleri

Gider 79 000                   Trilyon

- Faiz 41 268                             

- Yatırım 3 750                             

-Personel     14 780                       

- Diğer cariler                        5300                             

Gelir 48 200                             

- Vergi 37 150                             

Bütçe açığı   30 800      Trilyon TL.

1. Yukarıdaki değerlerden görülüyor ki 2001 yılı bütçesi altı ay içinde bütün değerleri ile tepetaklak olmuştur. Hükümet bunun gerekçesi olarak Kasım 2000 ve Şubat 2001 krizlerini göstermektedir. Hükümet bu krizlere sığınamaz çünkü iki yıldır iş başındadır. Krizlerin sorumlusu hükümetin kendisidir.

2. Hükümetin beceriksizliği ile döviz kurları yüzde yüz mertebesinde, faizler görülmemiş oranda artmış. Enflasyon aylık yüzde 10 mertebesinde artarak tırmanışa geçmiştir. İş hayatı, esnaf, sanayici, tüccar ve  çiftçisi ile çökmüştür. Türkiye bedbin, umutsuz, insanlar ülkesi olmuştur. Herkes varlığının, gelirinin yarısını kaybetmiştir, çiftçi, memur, emekli ve esnaf perişandır.

3. Vergi gelirlerinin tamamı 37 150 Trilyon TL, faiz giderleri 41 268 Trilyon liradır. Vergi gelirlerinin tamamı faize gittiği halde yetmemektedir. Faiz/vergi oranı yüzde 111’dir.

Vergi gelirlerinin faize giden kısmı sırası ile :

1996 yılı yüzde  68

1997              48

1998              68

1999              75

2000              79

2001            111

Görülüyor ki 54 üncü Hükümetin, Refah-Yol hükümetinin, 1997’de yüzde 48’e düşürdüğü oranı bu hükümet yüzde 111’e çıkararak Türkiye’yi batırmakta, memleketi felakete götürmektedir.

Memleket insanı açlık, işşizlik ve sefaletle mücadele ederken hükümet topladığı her kaynağı faize, rantiyeye ödemektedir.

4. Ek bütçede çiftçi, esnaf ve çöken iş hayatının canlandırılması için kaynak ayrılmamıştır. Memur ve emeklilerin perişan hali devam ediyor. Netice olarak hükümet bütçeyi de, memleketi de idare etme ehliyetine sahip değildir.

 

Cevat Ayhan

Aslan Polat

 

Sakarya

Erzurum

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2001 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 20.12.2000 tarihli ve 4611 sayılı 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (1) sayılı cetvelde yazılı tertibine (30 080 000 000 000 000) liralık ek ödenek verilmiştir.

MADDE 2. – 4611 sayılı Kanunun 2 nci maddesindeki gelir tahmini (48 200 000 000 000 000) lira olarak, bağlı (B) işaretli cetvelde ilişik (2) sayılı cetvelde gösterildiği şekilde değiştirilmiştir.


MADDE 3. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4. – Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

Prof. Dr. T. Toskay

Dr. Y. Karakoyunlu

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

 

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

M. Keçeciler

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

 

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

R. Önal

 

 

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

 

 

 

 

Prof. Dr. H. S. Türk

K. Aydın

R. K. Yücelen

 

 

 

 

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

 

 

İ. Cem

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

 

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

 

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

Prof. Dr. E. Öksüz

 

 

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

 

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

 

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı V.

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

 

 

R. K. Yücelen

M. İ. Talay

E. Mumcu

 

 

 

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

 

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin

 

 

 

 

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

2001 MALÎ YILI BÜTÇE KANUNU İLE BAĞLI CETVELLERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. - 20.12.2000 tarihli ve 4611 sayılı 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununa bağlı (A) işaretli cetvelin ilişik (1) sayılı cetvelde yazılı tertibine (30 640 000 000 000 000) liralık ek ödenek verilmiştir.

MADDE 2. - 4611 sayılı Kanunun 2 nci maddesindeki gelir tahmini (48 760 000 000 000 000) lira olarak, bağlı (B) işaretli cetvelde ilişik (2) sayılı cetvelde gösterildiği şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 3. - 4611 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin (a) fıkrasının 4 numaralı bendinin sonuna aşağıdaki hüküm eklenmiştir.

“Dış proje kredisi kullanımlarından kaynaklanan Katma Değer Vergilerinin karşılanmasında; dış kredi gerçekleştiği halde, KDV karşılığı iç kaynağın bulunamaması durumunda, Yatırım Programı ile ilişkilendirmek suretiyle ilgili kuruluşların bütçelerinin mevcut ya da yeni açılacak tertiplerine söz konusu miktarlarda ödenek eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir.”


MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.

 

 

Tablolar skaynerden tarandığı için yer almamıştır.

 

 

Sıra sayısının sonu