Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 655)
Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Plan
ve Bütçe
Komisyonu
Raporu (1/839)
T.C.
Başbakanlık 14.4.2001
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-290/1767
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 9.4.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
14.1.1970 tarihli ve 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Kanununun yürürlüğe girdiği 26.1.1970 tarihinden bugüne kadar
geçen 31 yıllık süre içinde hızla değişen ekonomik koşullar ve merkez
bankacılığı konusunda başta Avrupa Birliği normları olmak üzere dünyada meydana
gelen gelişmeler çerçevesinde Kanunda değişiklik yapılması gereği doğmuştur.
Bu çerçevede hazırlanan Tasarı ile; Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası (Banka)’nın temel amacının fiyat istikrarını sağlamak olduğu ve
Bankanın ülke para politikasının belirlenmesinde ve uygulanmasında tek yetkili
ve sorumlu olduğu hükme bağlanmıştır.
– Banka, ana hedef olan enflasyonla mücadelenin etkin
biçimde sürdürülmesi amacıyla, bir çok ülkede başarıyla uygulanan enflasyon
hedefini Hükümetle birlikte belirleme görev ve yetkisiyle donatılmıştır.
– Banka, fiyat istikrarını sağlamak, enflasyonla
mücadele edebilmek için günümüz merkez bankacılığında kullanılan para
politikası araçlarını doğrudan belirleme ve kullanma ile görevli ve yetkili
kılınmıştır.
– Bankanın temel hedefini gerçekleştirebilmesi
için;açık piyasa işlemleri, döviz ve efektif işlemleri, reeskont ve avans
işlemleri, zorunlu karşılık ve umumî disponibilite ile uygun bulacağı diğer
para politikası araçlarından yararlanması öngörülmüştür.
– Fiyat istikrarının gerçekleştirilmesinde etkinlik
sağlanması amacıyla, dünyadaki uygulamalar da göz önüne alınarak Banka
bünyesinde Para Politikası Kurulu oluşturulmuştur.
– Enflasyon hedeflemesinin gerektirdiği analitik ve
istatistiksel yeterliliğinin artırılması için, Banka, finansal sistemle ilgili
tüm istatistikî bilgiler ile ekonomideki ve ödemeler dengesindeki gelişmelerin
izlenmesinde gerekli görülecek diğer istatistikî bilgileri toplama yetkisine
sahip kılınmıştır.
– Finansal sistemde istikrarı sağlama görev ve yetkisi
kapsamında, Bankaya malî sistemin alt yapısının güçlendirilmesi, malî sistemin
taşıdığı risklerin belirlenmesi amacıyla sistemi izleme ve değerlendirmeler
yapma, malî sistemdeki risklerin sektörün geneline yayılmasını önlemek için
gerekli tedbirleri alma yetkisi verilmiştir.
– Banka, bir bütün olarak makro ekonomik dengelerin
sağlanması açısından, teknolojik gelişmelerden de yararlanarak etkin ve
güvenilir bir ödeme sistemi kurmak ve sürdürmekle görevlendirilmiştir.
– Fiyat istikrarını sağlama amacıyla çelişmemek
kaydıyla Bankaca Hükümetin büyüme ve istihdam politikalarının desteklenmesi
öngörülmüştür.
– Bankanın para politikasının belirlenmesinde
şeffaflığın sağlanması ve para politikası kararlarında hesap
verilebilirliğin/açıklanabilirliğin gerçekleştirilmesi amacıyla, Bankanın
bilanço, kâr ve zarar hesaplarının bağımsız denetim kuruluşlarınca
denetlenebilmesi ve Banka faaliyetleri ile uygulanmış ve uygulanacak olan para
politikası hakkında Banka tarafından yılda iki defa Bakanlar Kuruluna rapor
sunulması, para politikası hedefleri ve uygulamalarına ilişkin dönemsel
raporlar hazırlanarak kamuoyuna duyurulması esası getirilmiştir.
– Bankanın, temel hedefine ekonomi ilkelerine göre
ulaşmasının sağlanması, görev ve yetkilerini kendi sorumluluğu altında etkin ve
bağımsız kullanabilmesi amacıyla, hiçbir makam ve merciin Bankaya talimat
veremeyeceği hükme bağlanmıştır.
– Bankaya verilen yeni görevlerle belirlenen hedefler
sonucu ve ekonomik koşullarda meydana gelen değişiklikler nedeniyle uygulama
olanağı kalmayan maddeler yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Başta Avrupa
Birliği olmak üzere, dünyadaki gelişmeler de değerlendirilerek, Bankanın temel
amacının fiyat istikrarını sağlama olduğu açıkça belirtilmiştir.
Banka, bu temel amaca ulaşmak için, uygulanacak para politikası ve
araçlarını doğrudan kendisi belirleyecek ve bu Kanunla kendisine verilen görev ve yetkileri kendi sorumluluğu altında
bağımsız olarak kullanacaktır.
Maddede, Bankanın, ülkenin para politikasının belirlenmesi ve
uygulanmasında tek yetkili ve sorumlu
olduğu ve Hükümetle birlikte para politikası stratejisi çerçevesinde
enflasyon hedefini belirleyeceği belirtilerek, Avrupa Birliği normları ile uyum
sağlanmıştır.
Ayrıca, Bankanın ödeme, menkul kıymet transferi ve mutabakat sistemleri
kurabileceği öngörülmüştür. Ödeme sistemlerinin Banka dışında diğer bankalarca
veya başka kuruluşlarca da kurulup, işletilebilmesi karşısında, bu sistemlerin
de sorunsuz ve kesintisiz çalışabilmesine yönelik müdahalelerde bulunma,
gerektiğinde düzenlemelerini yapma, gözetim ve denetimi konusunda Bankaya görev ve yetki verilmiştir.
Banka, teknolojik gelişmeler karşısında ortaya çıkabilecek elektronik
para gibi ödeme yöntemleri ve araçlarını belirleme ile elektronik ortamda
yürütülecek işlemlere ilişkin düzenleme yapma konularında yetkili kılınmıştır.
Bankanın fiyat istikrarını sağlama amacıyla, finansal sistemde istikrarı
sağlayıcı ve para ve döviz piyasaları ile ilgili her türlü düzenleyici
tedbirleri alabileceği hükme bağlanmıştır.
Bankanın temel amacını gerçekleştirebilmesi için gerekli olan bağımsız
yapının sonucu olarak, hiçbir makam ve merciin Bankaya talimat veremeyeceği
hükme bağlanmıştır.
Banka, Hükümetin büyüme ve istihdam politikaları ile kendi para politikası arasındaki uyumu, temel amacı
olan fiyat istikrarını sağlama ile çelişmemek kaydıyla gözetecektir.
Bu esaslar çerçevesinde Bankanın temel görev ve yetkileri yeni bir
sistematik içinde düzenlenmiştir.
Madde 2. - Madde ile,
Bankanın organları arasına Para Politikası Kurulu da dahil edilerek Bankanın
organları yeniden düzenlenmiştir.
Madde 3. - Madde ile,
Bankanın anonim şirket yapısına uygun biçimde, Türk Ticaret Kanununun yönetim
kuruluna ilişkin hükümlerine paralel olarak oluşturulmuş bulunan Banka
Meclisinin görev ve yetkileri ayrıntılı olarak yeniden düzenlenmiştir.
Madde 4. - Madde ile, fiyat istikrarının
gerçekleştirilmesinde etkinlik sağlanması amacıyla Banka bünyesinde Para
Politikası Kurulu oluşturulmuş ve Kurulun görev ve yetkileri belirlenmiştir.
Ayrıca, Kurulun bu görev ve yetkilerini kullanırken şeffaflığın sağlanmasına
yönelik düzenlemeler de yapılmıştır.
Madde 5. - Madde ile,
bağımsız bir şekilde ve uyum içinde görev yapmalarını teminen Başkanın önerisi
üzerine müşterek kararla atanacak olan Başkan Yardımcılarının görev süreleri
uzatılmıştır.
Başkan Yardımcılarının görev süreleri dolmadan görevden alınamayacakları
yönündeki hükümle Bankanın bağımsız olarak faaliyet göstermesi sağlanmaya
çalışılmıştır.
Madde 6. - Madde ile, malî
sistemdeki risklerin sektörün geneline yayılmasını önlemek için gerekli
düzenlemeler yapılmıştır.
Ayrıca, Bankalar Kanununun 15 inci maddesinin (5) numaralı fıkrasının
(b) bendindeki düzenlemeye paralel olarak, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna
olağanüstü durumlarda avans verilmesi; bankacılık sisteminde belirsizlik ve
güvensizlik oluşması ve fon çekilişlerinin hızlanması halinde de bankalara
verilebilecek krediler konusunda düzenlemeler yapılmıştır.
Bankalar, özel finans kurumları ve Bankaca uygun görülecek diğer malî
kurumların karşılaşabilecekleri riskleri önlemek amacıyla, yükümlülükleri esas
alınarak, Banka nezdinde açılacak bir hesapta nakden zorunlu karşılık tesis
etmeleri öngörülmüştür. Bu karşılığın oranı ile yükümlülüklerin kapsamı, tesis
süresi, bu yükümlülükler için tesis edilen karışlığa gerektiğinde ödenecek faiz
oranı ve mevduat veya katılma hesaplarından olağanüstü çekilişlerde yapılacak
işlemler de dahil olmak üzere uygulamaya yönelik her türlü usul ve esasları
belirleme yetkisi Bankaya verilmiştir. Ayrıca, adı geçen kuruluşların
taahhütlerine karış bulunduracakları umumi disponibilitenin nitelik ve oranının
gerektiğinde Bankaca tespit edilmesi öngörülmüş, zorunlu karşılığın tesis amacı
dışında hiçbir amaç ve konunun finansmanı için kullanılamayacağı, temlik ve
haciz edilemeyeceği belirtilmiştir.
Zorunlu karşılık ve umumi disponibiliteye ilişkin olarak Bankaca
belirlenecek usul ve esaslara aykırı davrananlara da cezai faiz tahakkuk
ettirilmesi öngörülmüş, bu faizin 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanuna göre tahsil edilerek, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna gelir kaydedilmesi esası benimsenmiştir.
Bankanın temel görev ve yetkilerinin yürütülmesi ile Kanun ve mevzuat
ile Bankaya verilen yetkiler çerçevesinde bankaların, ödünç para verme
işlemleri ve mevduat kabulünde uygulayacakları faiz oranlarını belirlenecek
esaslara göre Bankaya bildirmeleri hükme bağlanmış, bankalardaki mevduatın vade
ve türleri ile özel finans kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerinin
belirlenmesinde Banka yetkili kılınmıştır.
Madde 7. – Madde ile , malî açıdan şeffaflığın ve kamuouyuna hesap
verilebilirliğin sağlanması amacıyla Bankanın, bilanço, kâr ve zarar
hesaplarını bağımsız denetim kuruluşlarına denetlettirebilmesi hükme
bağlanmıştır.
Başkan tarafından Bankanın faaliyetleri ile uygulanmış ve uygulanacak
para politikası hakkında her yıl nisan ve ekim aylarında Bakanlar Kuruluna
bilgi verilmesi ve Bankaca dönemsel olarak hazırlanacak raporların kamuoyuna
duyurulması öngörülerek, hesap verilebilirlik ve şeffaflık sağlanmıştır.
Belirlenen hedeflere ilân edilen sürede ulaşılamaması ya da ulaşılamama
olasılığının ortaya çıkması halinde Bankanın, bu durumunun nedenlerini ve
alınması gereken önlemleri Hükümete yazılı olarak bildirmesi ve kamuoyuna açıklaması
zorunluluğu getirilerek, kamuoyunun aydınlatılması öngörülmüştür.
Madde 8. – Öncelikli işlevi para politikasının yürütülmesi yoluyla fiyat
istikrarının sağlanması olan Bankanın bu hedefine ulaşmasında finansal
istikrarın sağlanması da büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, Bankanın,
bankalar, özel finans kurumları ve diğer malî kurumların malî yapıları hakkında
doğru ve yeterli bilgiye sahip olması bir zorunluluktur. Bu doğrultuda, madde
ile, söz konusu kurumların istenilecek bilgi ve belgeleri, yıllık
bilançolarını, kâr ve zarar hesaplarını, idare meclisi ve denetçi raporları ile
birlikte Bankaya vermekle yükümlü oldukları hükmü getirilmiştir. Ayrıca, anılan
kurumların gönderdikleri bilgilerin, kayıtları ile uyumlu olup olmadığı
konusunda görüş içeren bağımsız denetim raporlarının Bankaya gönderilmesinin
sağlayacağı yarar gözetilerek bu yönde bir düzenleme de yapılmıştır.
Fiyat istikrarının sağlanmasına yönelik politikaların hatalı bilgi akışı
veya bilgi akışındaki gecikme nedeniyle aksamaması için, Bankaya, bilgi verme
yükümlülüğüne aykırı davrananlar hakkında idarî önlem alma yetkisi verilmiştir.
Kendisinden bilgi istenen kurumların malî durumlarında olumsuzluklar
tespit edildiğinde, gerekli önlemlerin alınması amacıyla ilgili gözetim
otoritelerinin bilgilendirilmesine yönelik olarak düzenleme yapılmıştır.
Bankanın, bu Kanunla kendisine verilen görevleri gerçekleştirebilmesi
için istatistiki bilgi toplama yetkisine de sahip olma zorunluluğu gözetilerek
bu konuda gerekli düzenleme yapılmıştır.
Özellikle dış hizmet hesapları ile ilgili olarak, bu alanda karşılaşılan
güçlükler göz önünde bulundurularak, ödemeler dengesi istatistiklerin
toplanmasına, dış hizmet girdilerinin ölçümlenmesine ilişkin kurumsal yetki
güçlendirilmiştir. Böylece, mevzuatın, Avrupa Birliği normlarına uyumu
sağlanmıştır.
Madde 9. – Madde ile, Bankanın temel amacı olan fiyat istikrarını
sağlamaya yönelik olarak kullanacağı para politikası araçları içinde reeskont
ve avans işlemleri de sayılmış, Bankanın günün koşul ve gereklerine göre işlem
yapabilmesini teminen Bankaya reeskont ve avans işlemlerine ilişkin gerekli tüm
düzenlemeleri yapma olanağı tanınmıştır.
Madde 10. – Madde ile, para politikası aracı olarak açık piyasa
işlemleri düzenlenmiştir. Bu düzenlemeden amaç, birçok ülkede para arzının ve
ekonominin likiditesinin düzenlenmesinde en etkin araç olarak kullanılan açık
piyasa işlemlerinin ülkemizde de aynı etkinlikle kullanılabilmesini
sağlamaktır. Maddenin birinci fıkrasında da, Bankaya Türk Lirası karşılığında
menkul kıymet kesin alım satımı, geri satma anlaşması imzalayarak satın alma ve
geri alma anlaşması imzalayarak satabilme işlemleri de yapma yetkisi
verilmektedir. Ayrıca,Bankaya, ekonomideki ve para piyasasındaki gelişmelere
göre uygulamaya ilişkin usul ve esasları düzenleme yetkisi verilmiş ve böylece
bu işlemlere esneklik kazandırılmıştır. Diğer taraftan, açık piyasa
işlemlerinin, Hazine de dahil olmak üzere, hiçbir kamu kurum ve kuruluşu ile
diğer kurum ve kuruluşlara kredi sağlamak amacıyla yapılamayacağı vurgulanmış
ve vadesi 91 günü geçen menkul kıymetlerin açık piyasa işlemlerine dahil
edilemeyeceği belirtilerek Bankanın açık piyasa işlemleri portföyünün likit bir
halde bulunması amaçlanmıştır.
Ayrıca, Bankanın, bu işlemleri yapacağı kurum ve kuruluşları, bankalar
ile Sermaye Piyasası Kurulunca belirlenen aracı kuruluşlar arasından seçmesi
zorunluluğu getirilmiş ve böylece ikincil piyasanın gelişmesine katkı
sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 11. – Madde ile, Bankanın, Türk Lirasının yabancı paralar
karşısındaki değerini belirlemek amacıyla, uyguladığı para politikası
çerçevesinde, döviz ve efektiflerin vadesiz ve vadeli alım ve satımı ile
şartları önceden belirlenmek suretiyle dövizlerin Türk Lirası ile değişimi ve
swap, forward gibi sair türev işlemleri yapabileceği düzenlenmiştir.
Ayrıca Bankanın ülke altın ve döviz rezervleri ile ilgili işlemlerde
etkinliğinin artırılmasını sağlayacak ve ortaya çıkabilecek yeni koşulları da
kapsayacak bir düzenleme getirilmiştir.
Madde 12. – Madde ile , Bankanın bağımsızlığının ve para politikasının
etkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin sağlanması amacıyla Bankanın
yapamayacağı işlemler düzenlenmiş, ayrıca Bankanın kendi işlemlerine ilişkin
olarak teminat verebileceği konusuna açıklık getirilmiştir.
Madde 13. – Madde ile, Türk Lirası değerinin değişmesi nedeniyle
Bankanın aktif ve pasifindeki altın ve dövizlerin yeniden değerlendirilmesi
sonucu oluşan gerçekleşmemiş gelir veya giderlerin geçici bir hesapta
izleneceği ve bu gelir ve giderlerin gerçekleşmesi halinde, gerçekleşen
tutarların kâr ve zarar hesabına aktarılarak bu hesaptan dağıtıma tabi
tutulacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 14. – Madde ile, Kanunun etkin olarak uygulanması, böylece Kanunla
Bankaya verilen görev ve yetkilerin eksiksiz yerine getirilebilmesi amacıyla
Kanunda düzenlenen yükümlülüklerin ihlalleri, Bankanın Bankalar Kanununa tâbi
olmadığı ve mensuplarının da ceza hukuku açısından memur sayılmadığı göz önünde
bulundurularak, Bankalar Kanununa paralel yaptırımlara tâbi tutulmuştur.
Madde 15. – Madde ile, Bankaya verilen yeni görevler ve belirlenen
hedefler sonucu ve ekonomik koşullardaki değişim nedeniyle uygulanma olanağı
kalmayan maddeler yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde – Madde ile, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte görevde
bulunan Başkan (Guvernör) Yardımcılarının görev sürelerinin, değişiklikten
önceki hüküm çerçevesinde üç yıl olarak uygulanması amaçlanmıştır.
Madde 16. – Yürürlük maddesidir.
Madde 17. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu 19.4.2001
Esas No.: 1/839
Karar No.: 39
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 14.4.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 16.4.2001 tarihinde tali Komisyon olarak
Adalet Komisyonuna, esas Komisyon olarak da Komisyonumuza havale olunan
"Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 18.4.2001 tarihinde yaptığı 40 ıncı
birleşimde Hükümeti temsilen Devlet Bakanı Kemal Derviş ile Maliye Bakanlığı,
Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, günümüzde Merkez Bankaları hemen her ülkede, para
piyasasının düzenlenmesi, ülke içindeki
bankaların kredi hacmi ile bu kredilerin dağılımını ayarlamak, altın ve döviz
rezervlerini yönetmek, dış ödemelerin düzenlenmesi ile devletin haznedarlığı
işlevini yerine getirmek gibi önemli görevler
üstlenmektedir. Ülkemizde sözkonusu görevleri yerine getirmek üzere
11.8.1930 tarihinde 1715 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununun
kabul edilmesiyle bir Merkez Bankası kurulmuştur. Daha sonra, 1970'li yılların
ekonomik koşullarına uygun olarak Bankanın görev ve yetkileri 4.1.1970 tarih ve
1211 sayılı Kanun ile yeniden düzenlenmiştir.
1980'den sonra Dünya ekonomisinde yaşanan ekonomik gelişmeler dikkate
alındığında, para politikalarının
tespit edilerek uygulanmasında Merkez
Bankalarına, 1970'lerin ekonomik şartları ile karşılaştırılmayacak ölçüde
önemli görevler yüklenmiştir. Dünya'nın
globalleşmesi ile mal ve hizmetlerin yanında sermaye de ülkeler
arasında serbestçe hareket etmeye
başlamıştır. Sıcak para olarak tanımlanan sermaye hareketleri, ülkelerin para
politikalarını önemli ölçüde
etkilemekte ve para politikalarının
uygulayıcısı konumundaki Merkez Bankalarının, bu yeni şartlara göre
reorganizasyonu gündeme gelmektedir. Bu
çerçevede, Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasının da 1970'den bugüne kadar geçen 31 yıllık süre içinde hızla değişen
ekonomik koşullar ve merkez bankacılığı konusunda, başta Avrupa Birliği normları olmak üzere, dünyada meydana gelen gelişmeler doğrultusunda görev ve
sorumluluklarında değişiklik yapılması zarureti hasıl olmuştur.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası Kanununda;
- Fiyat istikrarını sağlamanın bankanın temel amacı olduğunun hükme
bağlanmasına, fiyat istikrarının sağlanmasında etkinliği sağlamak amacıyla Para
Politikası Kurulu kurulmasına,
- Avrupa Birliği normlarına uygun olarak, Bankanın para politikasına
uygun enflasyon hedefini Hükümetle birlikte belirlemesine,
- Bankanın para politikası araçlarını, doğrudan tespit edebilmesine, bu para politikası araçları
kapsamına reeskont ve avans işlemlerinin de dahil edilmesine, bir para politikası aracı olan açık piyasa
işlemlerinin günün ekonomik şartlarına göre yeniden belirlenmesine, para
politikası çerçevesinde döviz ve efektiflerin vadesiz ve vadeli alım ve satımı
ile şartları önceden belirlenmek kaydıyla dövizlerin Türk lirası ile değişimi
ve swap, forward gibi sair türev işlemleri yapabilmesine,
- Banka Meclisinin görev ve yetkilerinin, Türk Ticaret Kanununun anonim
şirketlerin yönetim kuruluna ilişkin hükümleri doğrultusunda yeniden
belirlenmesine,
- Para ve kredi konusunda Bankanın yetki ve sorumluluklarının, mali
sistemdeki risklerin sektörün geneline yayılmaması ve 4389 sayılı Bankalar
Kanunu hükümleri çerçevesinde yeniden belirlenmesine,
- Bankanın, bilanço, kar ve zarar hesaplarının bağımsız denetim
kuruluşlarınca denetlenebilmesine, Banka faaliyetleri ile politikaları hakkında Bankanın yılda iki defa Bakanlar Kuruluna
rapor sunmasına, para politikası hedefleri ve uygulamalarına ilişkin
dönemsel raporlar hazırlayarak
kamuoyuna duyurulmasına,
- Bankalar, özel finans kurumları ile diğer mali kurumların mali
yapıları hakkında Bankaya doğru ve yeterli bilgi sunmalarına,
Yönelik değişiklik ve düzenlemelerin
yapılmasının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Ayrıca, Bankaya verilen yeni görevlerle belirlenen hedefler ile ekonomik
koşullarda meydana gelen değişiklikler
nedeniyle 1211 sayılı Kanunda uygulama olanağı kalmayan bazı maddelerin yürürlükten kaldırılması hükme bağlanmıştır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;
- Merkez Bankası Kanununda, Türk ve Dünya ekonomisinde son 30 yıldır
yaşanan ekonomik gelişmelere paralel değişiklikler öngörülmesinin memnuniyetle
karşılandığı, ancak dünyaki ekonomik
gelişmeler sonucu merkez bankalarının görev ve sorumluluklarında meydana
gelen değişimlerin ülkemiz Merkez
Bankasına da yansıtılmasının bugünkü ekonomik sorunları tek başına çözmekten
uzak olduğu,
- Bankanın, ülkenin değişen
ekonomik politikalarının uygulanmasında dinamik görev yapma zorunluluğunun
bulunduğu, özellikle döviz kuru ile para hacminin belirlenmesinde
Bankanın, acil karar alarak, uygulama
mekanizmalarını hızlı bir biçimde harekete geçirmesinin gerektiği,
- Bankanın son yaşanan ekonomik krizde mali sorumluluğu bulunduğu
görüşleri ifade edilmekle birlikte
ekonomik krizin mali piyasaların tamamını etkiler boyuta gelmesinde tek sorumlu
olarak gösterilmesinin yanlış olduğu,
- Ekonomik sisteminin sağlıklı bir şekilde işlemediği bir ortamda Merkez
Bankası Kanununda değişiklik yapılmasının doğru bir yaklaşım olmadığı, bu
nedenle ekonominin bütün sektörleri ile bir bütün olarak denge noktasına gelmesinden sonra
değişikliklerin yapılmasının daha yararlı olacağı,
- Ülkenin son yıllarda büyük oranda kamu açığı ile karşı karşıya
bulunmasından dolayı iç ve dış borç
stokunun arttığı, bütçelerin bir borç
ödeme programı haline geldiği,
- Merkez Bankası Kanununda yapılması öngörülen değişikliklerin, Bankalar
Kanununda ekonomik krize neden olan
mali piyasalardaki sorunların çözümüne yönelik değişiklikler yapıldıktan sonra
gerçekleştirilmesinin daha yararlı olacağı,
- Öngörülen mali değişiklikler ile mali piyasaların düzenlenmesi
konusunda Bankanın yükümlülük altına gireceği, özellikle Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonu'na kaynak sağlama yetkisinin uygulamada sorunlara neden
olabileceği,
- Son yıllarda çıkarılan kanunların büyük ölçüde kamunun harcamalarını
artıran düzenlemeler öngördüğü, ekonomik program ile bağdaşmayan bu
düzenlemelerin kamunun açığını daha da artırarak bugünkü ekonomik krizin nedenlerinden biri olduğu,
- Hazinenin %51'lik hissesi ve
Banka Başkanının Başbakan tarafından atanması hususları dikkate
alındığında bankanın özerkliğini zedelediği,
- Bankanın, Kanunla verilen görev ve yetkileri bağımsız olarak yerine getirmesi hükmünün memnuniyetle
karşılandığı, ancak hiçbir makam ve merci tarafından Bankaya talimat
verilemiyeceği şeklinde bir ifadenin uygun, görülmediği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda ;
- Ekonomik şartlarda son 30
yılda önemli değişikliklerin meydana geldiği, bu çerçevede Merkez
Bankalarının ülkelerin ekonomik
politikaların uygulanmasında çok önemli işlevler yerine getirmeye başladığı,
- Tasarı ile; Bankaya fiyat istikrarını sağlama görevinin verildiği, bu
görevin enflasyonun kontrol altına alınmasına olumlu katkı sağlayacağı,
- Öngörülen düzenlemeler ile Bankaya para politikası araçlarını kullanma
yetkisinin verildiği, Para Politikası Kurulu oluşturularak para politikalarının
uygulanmasında Avrupa birliği normlarına uyum sağlanmasının hedeflendiği,
- Bankanın özerkliğinin sadece
para politikalarının tesbit edilerek uygulanması anlamına geldiği, ülkenin
genel ekonomik politikalarının Banka
tarafından belirlenip uygulanmasının ise
sözkonusu olmadığı,
- Para Politikası Kurulunun asıl amacının para hacminin belirlenmesinde
etkin olmak ve fiyat istikrarını
sağlamak olduğu, dolayısıyla bu Kurulun karşılıksız para basılmasını önleyerek,
enflasyonun kontrol altına alınmasına katkı sağlamaya yönelik yetkilerle
donatıldığı,
- Bankanın, Hükümetlerin genel politikaları dışında, ancak bu
politikalarla uyumlu fiyat istikrarı ve
para politikasına yönelik programın oluşturulmasında etkin rol almasının
amaçlandığı,
İfade edilmiştir.
Tümü üzerinde yapılan müzakereleri müteakip Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci madde ile yeniden düzenlenen 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununun 4 üncü
maddesinin üçüncü fıkrasının (I) numaralı bendinin (b) alt bendi, Bankanın, Türk lirasının yabancı
paralar karşında, değerinin korunmasına
yönelik kur rejimini belirleme yetkisini Hükümetle birlikte kullanabilmesi, aynı bendin (
c) alt bendi, 1211 sayılı Kanunun
bütününde terim birliğinin sağlanması amacıyla "Kanuni Karşılıklar"
ifadesi yerine "zorunlu karşılıklar
ve umumi disponibilite" ifadesinin
eklenmesi, aynı fıkranın (II) numaralı bendinin (b) alt bendi, Bankanın Hükümetle birlikte öncelikle enflasyon
hedefini tespit etmesi ve bu tespite uyumlu olarak para politikasını oluşturmasına
yönelik olarak yeniden düzenlenmesi ve beşinci fıkrası, Bankanın görev
yetkilerine ilişkin çerçevenin 1211 sayılı Kanunla belirlenmesi ve aynı Kanunun
diğer maddelerinde Bankanın özerkliği hususunun belirtilmesinden dolayı "Hiçbir
makam ve merci Bankaya talimat veremez" şeklindeki ifadenin metinden çıkartılması suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü madde ile 1211 sayılı Kanunun 22 nci maddesinden sonra
gelmek üzere eklenmesi öngörülen "Para Politikası Kurulu" başlıklı
22/A maddesi, birinci fıkrasında yer alan "Başkanın (Guvernör) daveti
üzerine," ifadesi Hazine temsilcisinin yeni oluşturulan Para Politikası Kurulu'na
katılımına devamlılık kazandırmak amacıyla metinden çıkarılması ve
beşinci fıkrasının ( c) bendinden sonra gelmek üzere, para politikasının
uygulanmasına ilişkin hususların Para Politikası Kuruluna ait olduğuna açıklık getiren bir düzenlemenin yeni (d)
bendi olarak eklenmesi suretiyle,
- Çerçeve 5 inci maddesinden sonra gelmek üzere, Tasarının 15 inci maddesi ile uygulama olanağı
kalmaması nedeniyle yürürlükten kaldırılan maddelerin 1211 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin (b) fıkrası kapsamından da çıkarılmasına
yönelik bir düzenlemenin çerçeve 6 ncı madde olarak metne eklenmesi ve müteakip
madde numaralarının yeniden teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 6 ncı maddesi ile yeniden düzenlenen 1211 sayılı Kanunun 40
ıncı maddesi madde metninde geçen
terimlere açıklık kazandırmak amacıyla redaksiyona tabi tutulması ve
madde numarasının 7 olarak değiştirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 7 nci maddesi ile yeniden düzenlenen 1211 sayılı Kanunun 42
nci maddesi, üçüncü fıkrasının sonuna
Bankanın faaliyetlerine ilişkin
olarak, yılda iki defa Plan ve Bütçe Komisyonunu bilgilendirmesine olanak sağlayan
bir hükmün eklenmesi ve madde
numarasının 8 olarak değiştirilmesi suretiyle,
- Geçici 1 inci maddesi; kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve
usuller doğrultusunda redaksiyona tabi
tutulması ve bu maddeden sonra gelmek
üzere, Banka tarafından Hazineye verilen avanslar ile kamu kurum ve
kuruluşlarına verilen kredilerin tasfiyesi ve Hazinenin ihraç ettiği borçlanma araçlarının, Banka tarafından birincil piyasadan
da satın alma olanağının
sağlanmasına ilişkin bir düzenlemenin
yeni geçici 2 nci madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- 2, 3 ve 5 inci maddeleri aynen,
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ve 15 inci maddeler ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 16 ve 17 inci maddeler 9, 10, 11, 12, 13, 14 ve 15, 16, 17, ve 18 inci
maddeler olarak aynen, kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Nihat Gökbulut |
|
|
Antalya |
Ankara |
Kırıkkale |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
Sait Açba |
|
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki Sezer |
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
|
|
Ankara |
Balıkesir |
Bilecik |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necati Yöndar |
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
|
Bingöl |
Bitlis |
Bursa |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Tezmen |
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
|
Bursa |
Çankırı |
Çankırı |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aslan Polat |
MehmetSadri Yıldırım |
S. Metin
Kalkan |
|
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir.) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Dönen |
Ali Er |
Masum Türker |
|
|
Hatay |
İçel |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nesrin Nas |
Celal Adan |
Hasan Çalış |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
|
Kars |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Köse |
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
|
Kocaeli |
Mardin |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Kabil |
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
Rize |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Çakar |
Kemal Kabataş |
Lütfi Ceylan |
|
|
Samsun |
Samsun |
Tokat |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Bekir Gündoğan |
|
|
|
|
Tunceli |
|
MUHALEFET ŞERHİ
14.1.1970 tarih ve 1211 sayılı T.C. Merkez Bankası
Kanununda değişiklik yapan 1/839 sayılı Kanun tasarısı ile ilgili muhalefet
şerhidir.
1. Tasarı 16.4.2001 tarihinde komisyon üyelerine
dağıtılmış ve 18.4.2001 tarihinde müzakere edilmiştir. Komisyon 17.4.2001
tarihinde de geç vakitlere kadar diğer tasarıları müzakere ettiği için üyeler
tasarıyı yeterince tetkik edememişlerdir.
2. Bir alt komisyon kurulup tasarı üzerinde çalışılması
teklif edilmiş, aciliyeti gerekçe gösterilerek reddedilmiştir. Tasarı bu
şartlarda acele ile komisyondan geçirilmiştir.
3. Tasarı Hükümetin acele TBMM’den geçirmek istediği 15
tasarı arasında zikredilmektedir. Hükümetin kredi almak için kapısını çaldığı
dışçevreler tarafından bu tasarıların acele çıkarılması istenmektedir. Ancak bu
acelenin haklı bir sebebi yoktur. Hükümetin telaşı yersizdir.
Benzeri bazı kanunlar da geçmişte acele ile geçirilmiş
ancak hemen ardından tekrar tekrar tadili yoluna gidilmiştir. Bankalar Kanunu
bunlardan biridir ve önümüzdeki günlerde tekrar tadil edilecektir.
Kasım 2000 ve Şubat 2001’de yaşanan iktisadî krizlerin
sebebi kanunların eksikliği değildir. Sebep hükümetin bilgisizliği,
beceriksizliği ve acizliğidir. Hükümet Türkiye’nin meselelerini idare edemiyor.
Hükümetin aczi karşısında bürokrasi de siyasî irade
eksikliği sebebi ile verimli ve başarılı bir çalışma yapamamaktadır. Hatta bu
sebeple güvenilir olmaktan çıkmaktadır.
Gelişmeleri takip eden uzmanlar 2000 yılı Eylül ayında,
uygulanan istikrar programında ince ayar gerektiğini açıkça ifade etmişlerdi.
Ancak hükümetin bu ikazı dikkate alması gerekirken tersine ikazı yapanlar
azarlanmıştır.
4. Son yaşanan krizde Merkez Bankası krizi
yönetememiştir. Gerekli tedbirleri zamanında alamamıştır. Dalgalı kura
geçileceği halde kriz öncesi kurdan 5 milyar dolar satılmıştır. Bunun 2 milyar
dolarının iki bankaya satıldığı ifade edilmektedir. Kriz sonrası kurlar dikkate
alınırsa satılan 5 milyar dolar sebebi ile devletin zararı 3 katrilyon TL.
mertebesindedir.
5. Merkez Bankası Kanunu değiştirilmeden önce son
krizin ülke ekonomisinde meydana getirdiği hasar miktarı ve bunun sebep ve
sorumluları tespit edilmelidir. Kanundan gelen eksiklikler varsa buna göre
değişiklik yapılmalıdır.
6. Tasarı ile siyasî iradeye, TBMM’ne ve hükümete
kapalı bir merkez bankası hedef alınmaktadır. Ülkeyi yönetim hakkı ve vazifesi
TBMM’den güven oyu almış hükümete aittir. Seçimler bunun için yapılır. Merkez
Bankasının görevi hükümetin politikalarına uyum içinde çalışmaktır.
Son yıllarda, ara rejimler döneminde, özerk kurumlar
kurularak kamu yönetiminin bazı alanları siyasî iradenin, hükümetin icra
sahasının, TBMM’nin denetim sahasının dışına çıkarılmaktadır. Hükümete rağmen
icra gücü oluşturulmaktadır. Bu anlayış ve uygulamalar neticede demokrasiyi
tahrip eder ve ülkeyi bürokratik totaliter bir düzene götürür. Ülkenin
kalkınması ve gelişmesinin demokrasi ve hukukun güçlenmesine bağlı olduğu iyi
bilinmelidir.
7. Tasarı ile kurulacak “Para Politikası Kurulu” fiyat
istikrarını ve enflasyon hedefini belirleyecektir. Bunların sağlanması para
politikası ile birlikte yatırım, üretim ve ihracatın da dengeli gelişmesine
bağlıdır. Netice olarak Merkez Bankası Başkanı ve yardımcılarından teşekkül
edecek bir kurul yetersiz kalır. Bu kurulda DPT, Hazine, Dış Ticaret ve Maliye
müsteşarları da bulunmalıdır.
8. Merkez Bankasının batık bankalar için kullanılmak
üzere kredi vermesi hükmü getirilmektedir. Milyarlarca dolar batıran, kaçıran
bu bankalara kredi verilmesi devletin daha büyük zarar etmesine sebep
olacağından kabul edilemez.
9. Merkez Bankasının yabancı denetim kuruluşları
tarafından denetlenmesine imkân veren hüküm getirilmiştir. Millî menfaatlere ve
devlet haysiyetine uygun değildir.
10. Mevcut kanunda 40 ıncı maddenin (b) bendine göre
banka millî ekonomi ihtiyaç ve icaplarına uygun faaliyetler için kredi tahsis
edebilmektedir. Tasarı ile bu yetki ve görev iptal edilmektedir.
|
|
Cevat Ayhan |
Zeki Ergezen |
|
|
Sakarya |
Bitlis |
|
|
Sait Açba |
Aslan Polat |
|
|
Afyon |
Erzurum |
|
Hüseyin Karagöz |
|
|
|
Çankırı |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYET MERKEZ BANKASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 14.1.1970 tarihli ve 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Kanununun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 4. – Bankanın temel amacı fiyat istikrarını sağlamaktır. Banka,
fiyat istikrarını sağlamak için uygulayacağı para politikasını ve kullanacağı
para politikası araçlarını doğrudan kendisi belirler.
Banka, fiyat istikrarını sağlama amacı ile çelişmemek kaydıyla Hükümetin
büyüme ve istihdam politikalarını destekler.
Bankanın temel görev ve yetkileri şunlardır:
I. – Bankanın temel görevleri;
a) Açık piyasa işlemleri yapmak,
b) Türk Lirasının yabancı paralar karşısındaki değerinin belirlenmesi
için döviz ve efektiflerin vadesiz ve vadeli alım ve satımı ile dövizlerin Türk
Lirası ile değişimi ve diğer türev işlemlerini yapmak,
c) Bankaların ve Bankaca uygun görülecek diğer malî kurumların
yükümlülüklerini esas alarak kanunî karşılıklar ile ilgili usul ve esasları
belirlemek,
d) Reeskont ve avans işlemleri yapmak,
e) Ülke altın ve döviz rezervlerini yönetmek,
f) Türk Lirasının hacim ve tedavülünü düzenlemek, ödeme ve menkul kıymet
transferi ve mutabakat sistemleri kurmak, kurulmuş ve kurulacak sistemlerin
kesintisiz işlemesini ve denetimini sağlayacak düzenlemeleri yapmak, ödemeler
için elektronik ortam da dahil olmak üzere kullanılacak yöntemleri ve araçları
belirlemek,
g) Finansal sistemde istikrarı sağlayıcı ve para ve döviz piyasaları ile
ilgili düzenleyici tedbirleri almak,
h) Malî piyasaları izlemek,
ı) Bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans kurumlarındaki
katılma hesaplarının vadelerini belirlemektir.
II. – Bankanın temel yetkileri;
a) Türkiye’de banknot ihracı imtiyazı tek elden bankaya aittir.
b) Banka, ülkenin para politikasının belirlenmesi ve uygulanmasında tek
yetkili ve sorumludur. Banka, para politikası stratejisi çerçevesinde Hükümetle
birlikte enflasyon hedefini belirler.
c) Banka, fiyat istikrarını sağlamak amacıyla bu Kanunda belirtilen para
politikası araçlarını kullanmaya, uygun bulacağı diğer para politikası
araçlarını da doğrudan belirlemeye ve uygulamaya yetkilidir.
d) Banka, olağanüstü hallerde ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun
kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda, belirleyeceği usul ve esaslara
göre bu Fona avans vermeye yetkilidir.
e) Banka, nihaî kredi mercii olarak bankalara kredi verme işlerini
yürütür.
f) Banka, bankaların ödünç para verme işlemlerinde ve mevduat kabulünde
uygulayacakları faiz oranlarını, belirleyeceği usul ve esaslara göre
bankalardan istemeye yetkilidir.
g) Banka, malî piyasaları izlemek amacıyla bankalar ve diğer malî
kurumlardan ve bunları düzenlemek ve denetlemekle görevli kurum ve
kuruluşlardan gerekli bilgileri istemeye ve istatistiki bilgi toplamaya
yetkilidir.
III. – Bankanın başlıca müşavirlik görevleri;
a) Banka, Hükümetin malî ve ekonomik müşaviri, malî ajanı ve
haznedarıdır. Bankanın Hükümetle ilişkisi, Başbakan aracılığı ile sağlanır.
b) Banka, finansal sistemle ilgili olarak istenilecek hususlarda
Hükümete görüş verir.
c) Banka, bankalar ve uygun göreceği diğer mali kurumlar hakkındaki
görüşlerini ve tespitlerini Başbakanlık ile bu kurum ve kuruluşları düzenleme
ve denetleme yetkisine sahip kuruluşlara bildirebilir.
Banka, bu Kanunla ve mevzuatla kendisine verilen yetki ve görevlerle
ilgili olarak düzenlemeler yapmaya ve bunları uygulamaya, bu düzenlemelere tâbi
kurum ve kuruluşlar nezdinde bunlara uygun hareket edilip edilmediğini ve
kendisine gönderilen bilgilerin doğru olup olmadığını denetlemeye görevli ve
yetkilidir.
Banka, bu Kanun ile kendisine verilen görev ve yetkileri, kendi
sorumluluğu altında bağımsız olarak yerine getirir ve kullanır. Hiçbir makam ve
merci Bankaya talimat veremez.
Banka, para politikası araçlarının kullanımı sırasında işlem yaptığı
banka, kişi veya kurumun iflası halinde, alacaklı olduğu miktar ve faizi için iflas masasına imtiyazlı alacaklı
sıfatıyla iştirak eder.
Banka mensuplarının görevlerini yerine getirmelerinden doğan tazminat
davaları ancak Banka aleyhine açılabilir. Bankanın rücu hakkı saklıdır.”
MADDE 2. – 1211 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Organlar
Madde 13. – Bankanın organları şunlardır :
a) Genel Kurul,
b) Banka Meclisi,
c) Para Politikası Kurulu,
d) Denetleme Kurulu,
e) Başkanlık (Guvernörlük),
f) Yönetim Komitesi.”
MADDE 3. – 1211 sayılı Kanunun (II) numaralı Kısmının (II) numaralı
Bölümünün başlığı “Banka Meclisi ve Para Politikası Kurulu” olarak ve 22 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 22. – Banka Meclisi;
a) Para politikası stratejisi ve enflasyon hedefi doğrultusunda
uygulanabilecek para politikasına ve kullanılabilecek para politikası
araçlarına ilişkin kararların alınması,
b) Tedavüldeki banknotların değiştirilmesine, tedavülden kaldırılmasına
ve yok edilmesine ilişkin konularda düzenleme yapılması ve karar alınması,
c) Açık piyasa işlemlerine, döviz ve efektif işlemlerine, reeskont ve avans
işlemleri ile reeskont ve avans faiz oranlarına zorunlu karşılıklara ve umumi
disponibiliteye, diğer para politikası işlemleri ve araçlarına, ülke altın ve
döviz rezervlerinin yönetimine ilişkin usul ve esasların tespiti ile gerekli
düzenlemelerin yapılması,
d) 40 ıncı maddenin (I) ve (III) numaralı fıkralarında düzenlenen
hususlarda karar alınması,
e) Ödeme ve menkul kıymet transferi ve mutabakat sistemlerinin
güvenilirlik ve etkinliklerini artıracak şartlarda kurulması konusunda karar
alınması, ödeme yöntemleri ile araçlarının usul ve esaslarının belirlenmesi,
takas odalarının gözetim ve denetimine ilişkin düzenlemelerin yapılması,
f) Bilgi istemeye, risk ve istatistiki bilgileri toplamaya ilişkin usul
ve esasların belirlenmesi,
g) Şube açılması, muhabir temin edilmesi, temsilcilik ve büro kurulması
ile Banknot Matbaasına ilişkin konularda düzenleme yapılması ve karar alınması,
h) Provizyon ve ihtiyatlara ilişkin konularda karar alınması ile kârın
dağıtılmasından sonraki bakiyenin Hazineye verilmesine ilişkin usul ve
esasların belirlenmesi,
ı) Bankanın bütçesinin, yıllık faaliyet raporunun, bilanço, kâr ve zarar
hesaplarının ve Genel Kurul gündeminin hazırlanması,
j) Sermayenin artırılmasına ve Esas Mukavelede değişiklik yapılmasına
ilişkin olarak Genel Kurula öneride bulunulması,
k) Bankanın idare, teşkilât ve hizmetleri ile personeline ilişkin olarak
hazırlanan düzenlemelerin onaylanması,
l) Bankanın ihtiyacı için gayrimenkul satın alınması veya iktisabı,
maliki bulunduğu gayrimenkullerin gerektiğinde satılması, trampa edilmesi,
bağışlanması ve sair işlemlerde bulunulması hakkında karar alınması,
m) Bankanın diğer organlarına vereceği yetkiler kapsamı dışındaki
meblağlara ve kıymetlere ilişkin bağış, sulh, ibra, feragat ve terkin
konularında karar verilmesi,
n) Bankanın personel kadrolarının onaylanması,
o) Bu Kanunda Para Politikası Kurulu kararına bağlı konular dışında
kalan, Başkanlık (Guvernörlük) ça inceleme ve onaya sunulacak sair hususlar
hakkında karar alınması ve düzenleme yapılması,
İle görevli ve yetkilidir.”
MADDE 4. – 1211 sayılı Kanuna 22 nci maddeden sonra gelmek üzere
aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Para Politikası Kurulu
MADDE 22/A - Para Politikası Kurulu, Başkan (Guvernör) ın başkanlığı
altında, Başkan (Guvernör) Yardımcıları, Banka Meclisince üyeleri arasından
seçilecek bir üye ve Başkan (Guvernör) ın önerisi üzerine müşterek kararla
atanacak bir üyeden oluşur. Başkan (Guvernör) ın daveti üzerine, Hazine
Müsteşarı veya belirleyeceği Müsteşar Yardımcısı toplantılara oy hakkı
olmaksızın katılabilir. Başkanlık (Guvernörlük), Başkan (Guvernör) Yardımcılığı
ve Banka Meclisi üyeliği görevi sona erenlerin Para Politikası Kurulu üyeliği
de sona erer.
Müşterek kararla atanacak üyenin para politikası konusunda
çalışmalarının bulunması ve ekonomi, işletme, bankacılık ve finans alanlarından
birinde akademik unvana sahip, görevi ile ilgili alanda en az 10 yıl çalışmış,
yeterli bilgi ve tecrübeye sahip olması gerekir. Bu üyenin görev süresi beş
yıldır.
19 uncu maddedeki yasaklar atanan üye için de geçerlidir. Ancak,
üniversitelerde alınacak görevler bu hükmün dışındadır. Atanan üye, Banka
Meclisi üyeleri ile aynı malî ve sosyal haklara sahiptir.
21 inci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları, Para Politikası Kurulu
toplantıları için de uygulanır.
Para Politikası Kurulu;
a) Fiyat istikrarını sağlamak amacıyla para politikası ilke ve
stratejilerinin belirlenmesi,
b) Para politikası stratejisi çerçevesinde Hükümetle birlikte enflasyon
hedefinin belirlenmesi,
c) Para politikası hedefleri ve uygulamaları konusunda belirli dönemler
itibarıyla raporlar hazırlayarak Hükümetin ve belirleyeceği esaslar
doğrultusunda kamuoyunun bilgilendirilmesi,
İle görevli ve yetkilidir.
Para Politikası Kurulu, ilan edeceği hususları ve bunların ilan şeklini
belirler. Para Politikası Kurulunca Resmî Gazete’de ilanı istenilecek hususlar
gecikmeksizin ilan edilir.
Para Politikası Kurulu kararları, Başkan (Guvernör) tarafından yürütülür
ve Banka Meclisinin bilgisine sunulur.”
MADDE 5. – 1211 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 29. – Başkan (Guvernör)a yardımcı olmak üzere dört Başkan
(Guvernör) Yardımcısı atanır. Başkan (Guvernör) Yardımcıları hukuk, maliye,
ekonomi, işletme, bankacılık ve finans alanlarından birinde lisans veya
lisansüstü öğrenim görmüş, yeterli bilgi ve deneyime sahip ve meslekleri ile
ilgili olarak en az on yıl çalışmış kişiler arasından Başkan (Guvernör) ın
önerisi üzerine müşterek kararla beş yıl süre ile atanırlar. Başkan (Guvernör)
Yardımcıları bu sürenin sonunda yeniden atanabilirler. Başkan (Guvernör)
Yardımcıları hakkında da 27 nci maddenin birinci fıkrası ve 28 inci maddenin
ikinci fıkrası uygulanır.”
MADDE 6. – 1211 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 40. - I- a) Banka, nihaî kredi mercii sıfatıyla ödeme sisteminde
aksamalara sebep olabilecek geçici likidite sıkışıklıklarını ve finansal
piyasaların etkin bir şekilde çalışmasını engelleyebilecek teknik kaynaklı
ödeme sorunlarını gidermek amacıyla, sisteme, teminat karşılığında gün içi veya
gün sonu kredi imkânı sağlayabilir.
b) Banka, 4389 sayılı Bankalar Kanununun 15 inci maddesinin (5) numaralı
fıkrasının (b) bendi uyarınca, olağanüstü hallerde ve Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonunun kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumunun talebi üzerine bu Fona avans vermeye yetkilidir. Verilen
avansın vadesi, tutarı, geri ödeme şekil ve şartları ile uygulanacak faiz oranı
ve diğer hususlar Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun görüşü alınarak
Bankaca belirlenir.
c) Bankaca, banka sisteminde belirsizlik ve güvensizlik oluşması ve fon
çekilişlerinin hızlanması halinde, haklarında belirsizlik ve güvensizlik oluşan
bankalara, şartları Banka tarafından kararlaştırılmak üzere, fon çekilişlerini
karşılayacak miktarda kredi verilebilir. Bu hüküm gereğince kendisine kredi
verilen bankaların iflası halinde Banka, verilen kredi miktarı ve faizi için
iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak eder.
II- Bankalar, özel finans kurumları ve elektronik ödeme araçlarını
çıkaran kuruluşlar da dahil olmak üzere Bankaca uygun görülecek diğer malî
kurumların yükümlülükleri esas alınarak, Banka nezdinde açılacak bir hesapta
nakden tesis edilecek zorunlu karşılığın oranı, zorunlu karşılığa tâbi
yükümlülüklerin kapsamı, tesis süresi, bu yükümlülükler için tesis edilen
karşılığa gerektiğinde ödenecek faiz oranı ve mevduat veya katılma
hesaplarından olağanüstü çekilişlerde yapılacak işlemler de dahil olmak üzere
uygulamaya yönelik her türlü usul ve esaslar Bankaca belirlenir.
Yukarıda belirtilen kuruluşların taahhütlerine karşı bulunduracakları
umumi disponibilitenin nitelik ve oranı gerektiğinde Bankaca tespit edilir.
Zorunlu karşılık hiçbir amaç ve konunun finansmanı için kullanılamaz,
temlik ve haciz edilemez.
Banka, zorunlu karşılığı ve umumi disponibiliteyi süresinde tesis
etmeyen veya eksik tesis edenlere, eksik kısım üzerinden belirleyeceği usul ve
esaslara göre cezai faiz tahakkuk ettirir. Tahakkuk ettirilen cezai faiz
alacakları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri gereğince tahsil edilir. Tahsil edilen cezai faizler Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonuna gelir kaydedilir.
III- a) Bankanın temel görev ve yetkilerinin yürütülmesi amacıyla
mevzuatla Bankaya verilen yetkiler çerçevesinde bankalar, ödünç para verme
işlemleri ve mevduat kabulünde uygulayacakları faiz oranlarını belirlenecek
esaslara göre Bankaya bildirirler.
b) Banka, bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans
kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerini belirler."
MADDE 7. - 1211 sayılı Kanunun 42 nci maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Özel denetim ve kamuoyunun aydınlatılması
Madde 42. - Başbakan, Bankanın işlem ve hesaplarını denetlettirebilir.
Başbakanlık bu hususta her türlü bilgiyi Bankadan isteyebilir.
Banka, bilanço, kâr ve zarar hesaplarını bağımsız denetim kuruluşlarına
denetlettirebilir.
Başkan (Guvernör) tarafından, Banka faaliyetleri ile uygulanmış ve
uygulanacak olan para politikası hakkında her yıl nisan ve ekim aylarında
Bakanlar Kuruluna rapor sunulur.
Banka, para politikası hedefleri ve uygulamalarına ilişkin dönemsel
raporlar hazırlar ve kamuoyuna duyurur. Raporların hangi dönemler itibarıyla
hazırlanacağı, kapsamı ve açıklanma usulü Bankaca belirlenir. Banka, belirlenen
hedeflere ilan edilen sürelerde ulaşılamaması ya da ulaşılamama olasılığının
ortaya çıkması halinde, nedenlerini ve alınması gereken önlemleri Hükümete
yazılı olarak bildirir ve kamuoyuna açıklar."
MADDE 8. - 1211 sayılı Kanunun 43 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 43. - Türkiye'de faaliyette bulunan bütün bankalar, özel
finans kurumları ve Bankaca uygun görülecek diğer malî kurumlar, yıllık
bilançoları ile kâr ve zarar hesaplarını, idare meclisi ve denetçi raporları
ile birlikte, genel kurullarının toplantı tarihinden; bağımsız denetim
kuruluşlarınca hazırlanacak denetim raporlarını ise düzenlenme tarihinden
itibaren en geç bir ay içinde Bankaya vermekle yükümlüdürler.
Banka, bu Kanun ve mevzuat ile kendisine verilen görevleri yerine
getirebilmek amacıyla birinci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşlardan her
türlü bilgi ve belgeyi, belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde istemeye
yetkilidir. Birinci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşlar, kendilerinden
istenen bilgileri Bankanın belirteceği süre içinde vermeye mecburdurlar. Banka,
gerektiğinde kendisine verilmesi gereken bilgileri doğru ve zamanında vermeyen
birinci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşların bu Kanunun verdiği yetkilere
konu olan işlemlerini sınırlayabilir veya durdurabilir.
Banka, kendi yetki ve görev alanına giren hususlarla ilgili olarak
birinci fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşları düzenleme ve denetleme ile
görevli kurum ve kuruluşlardan bilgi isteyebilir. Banka, gerektiğinde birinci
fıkrada belirtilen kurum ve kuruluşlar hakkındaki görüşlerini ve tespitlerini
Başbakanlık ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna ve bu kurum ve
kuruluşları düzenleme ve denetleme yetkisine sahip olan diğer kurum ve
kuruluşlara bildirebilir.
Banka, istatistiki bilgilerin toplanmasında, kamu kurum ve kuruluşları,
Hazine Müsteşarlığı, Devlet İstatistik Enstitüsü, diğer ülkelerin istatistiki
bilgi toplamaya yetkili makamları ve uluslararası kuruluşlarla işbirliği yapabilir.
Banka, finansal sistemle ilgili tüm istatistiki bilgiler ile ekonomideki ve
ödemeler dengesindeki gelişmelerin izlenmesinde gerekli görülecek diğer
istatistiki bilgileri bankalar, diğer malî kurumlar ile kişilerden doğrudan isteme
ve toplama yetkisine sahiptir. Kendilerinden bilgi istenilenler, bu bilgileri
Bankanın belirleyeceği usul ve esaslara göre doğru olarak vermekle
yükümlüdürler. Banka, bu bilgilerin doğru olup olmadığını ilgililer nezdinde
araştırmaya ve denetlemeye, ek bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
Banka, gerekli gördüğü istatistiki bilgileri yayımlayabilir. Ancak
banka, toplanan istatistiki bilgilerden kişisel ve özel nitelikte olanları
yayımlayamaz, açıklayamaz, Bankacılık Dü-zenleme ve Denetleme Kurumu dışında
resmî veya özel herhangi bir makama veremez. Bu bilgiler istatistiki amaçlar
dışında ve ispat aracı olarak kullanılamaz."
MADDE 9. - 1211 sayılı Kanunun 45 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 45. - Banka, muteber saydığı asgari üç imzayı taşımak ve
vadelerine en çok 120 gün kalmış olmak şartıyla ve kendi belirleyeceği esaslar
dahilinde bankalar tarafından verilecek ticarî senet ve vesikaları reeskonta
kabul edebilir. Reeskonta kabul edilecek ticarî senet türleri ve diğer koşullar
Bankaca belirlenir. Bu madde gereğince verilecek kredilerin en yüksek sınırı ve
kredi türlerine göre limitleri, para politikası ilkeleri göz önünde tutulmak
suretiyle Bankaca belirlenir.
Banka reeskonta kabul edebileceği senetler karşılığında avans da
verebilir."
MADDE 10. - 1211 sayılı Kanunun 52 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 52. - Banka, para politikasının hedefleri çerçevesinde, para
arzının ve ekonominin likiditesinin etkin bir şekilde düzenlenmesi amacıyla,
Türk Lirası karşılığında menkul kıymet kesin alım satımı, geri alım vaadi ile
satım ve geri satım vaadi ile alım işlemleri, menkul kıymetlerin ödünç alınıp
verilmesi, Türk Lirası depo alınması ve verilmesi gibi açık piyasa işlemlerini
yapabilir ve bu işlemlere aracılık edebilir. Bankaca başvurulacak açık piyasa
işlemleri ile bu işlemlerle ilgili usul ve esaslar, açık piyasa işlemlerine
konu olacak yüksek likiditeye sahip ve az riskli araçlar Bankaca belirlenir.
Banka, açık piyasa işlemleri çerçevesinde kendi nam ve hesabına vadesi
91 günü aşmayan, ikincil piyasada alınıp satılabilen likidite senetleri ihraç
edebilir. Ancak, likidite senetlerinin devamlı bir alternatif yatırım aracı
olma niteliği kazanmasının engellenmesi, ihraçlarının sadece açık piyasa
işlemlerinin etkinliğinin artırılması amacıyla sınırlı tutulması hususları göz
önünde bulundurulur. Bankanın geri alım vaadi ile satım ve geri satım vaadi ile
alım işlemleri ile Türk Lirası depo işlemlerinin anlaşma süresi 91 günü aşamaz,
sürenin başlangıcı işlemlerin valör tarihidir.
Banka, bu madde kapsamına giren işlemlerle ilgili kurum ve kuruluşları;
bankalar ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre belirlenen aracı
kurumlar arasından işlemin özelliğini göz önünde bulundurarak tespit etmeye
yetkilidir.
Açık piyasa işlemleri, yalnızca para politikası amaçları için yürütülür
ve Hazineye, kamu kurum ve kuruluşları ile diğer kurum ve kuruluşlara kredi
amacıyla yapılamaz."
MADDE 11. - 1211 sayılı Kanunun 53 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 53. - a) Banka, uyguladığı para politikası çerçevesinde,
Türk Lirasının yabancı paralar karşısındaki değerini belirlemek amacıyla, döviz
ve efektiflerin vadesiz ve vadeli alım ve satımı ile şartları önceden
belirlenmek suretiyle dövizlerin Türk Lirası ile değişimi ve diğer türev
işlemleri yapabilir.
b) Banka, ülke altın ve döviz rezervlerini para politikası hedefleri ve
uygulamaları çerçevesinde yönetir. Bu amaçla Banka, sırasıyla güvenli yatırım,
likidite ve getiri önceliklerini dikkate alarak belirleyeceği usul ve esaslara
göre yurt içi ve yurt dışı piyasalarda vadeli ya da vadesiz altın, döviz,
menkul kıymet, türev ürün alım satım, borçlanma ve borç verme işlemlerini de
içeren tüm bankacılık faaliyetlerinde bulunabilir."
MADDE 12. - 1211 sayılı Kanununun 56 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 56. - Banka, Hazine ile kamu kurum ve
kuruluşlarına avans veremez ve kredi açamaz, Hazine ile kamu kurum ve
kuruluşlarının ihraç ettiği borçlanma araçlarını birincil piyasadan satın
alamaz.
Banka, bu Kanunla yetki verilen işlemler dışında avans
veremez ve kredi açamaz, vereceği avans ve açacağı kredi teminatsız veya
karşılıksız olamaz, her ne şekilde olursa olsun kefil olamaz ve doğrudan
kendisi ile ilgili işlemler dışında teminat veremez.”
MADDE 13. - 1211 sayılı Kanunun 61 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 61. - Türk Lirası değerinin değişmesi nedeniyle
Bankanın aktif ve pasifindeki altın ve dövizlerin yeniden değerlendirilmesi
sonucu oluşan gerçekleşmemiş gelir veya giderler geçici bir hesapta izlenir. Bu
gelir ve giderlerin gerçekleşmesi halinde, gerçekleşen tutarlar kâr ve zarar
hesabına aktarılarak, bu hesaptan dağıtıma tâbi tutulur.”
MADDE 14. - 1211 sayılı Kanunun 68 inci maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ceza hükümleri
Madde 68.- I -
Bu Kanunun :
a) 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında ve açık piyasa
işlemleri ile ilgili 52 nci maddesinde verilen yetkiler çerçevesinde Banka
tarafından yapılan düzenlemelere uymayan; 40 ıncı maddesinin (II) numaralı
fıkrası uyarınca zorunlu karşılık ve umumî disponibilite için tespit edilen
oranları süresi içinde tesis etmeyen veya eksik tesis eden bankaların, özel
finans kurumlarının ve diğer malî kurumların görevli ve ilgilileri hakkında bir
milyar liradan iki milyar liraya kadar ağır para cezası,
b) 43 üncü maddesinin birinci ve ikinci fıkraları ile
44 üncü maddesinde belirtilen bilgi ve belgeleri vermeyen veya gerçeğe aykırı
bilgi ve belge veren ya da 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında öngörülen
denetimin yapılmasını engelleyen bankalar, özel finans kurumları ve diğer malî
kurumların görevli ve ilgilileri hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis ve iki
milyar liradan dört milyar liraya kadar ağır para cezası,
Uygulanır.
Bu fıkrada belirtilen suçlar dolayısıyla kovuşturma
yapılması, Kanuna aykırılığın Bankaca tespiti halinde Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumuna bildirimde bulunulmasına; diğer hallerde Bankanın görüşü
alınarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından Cumhuriyet Başsavcılığına yazılı başvuruda
bulunulmasına bağlıdır. Bu durumda 4389 sayılı Bankalar Kanununun 24 üncü
maddesinin ilgili hükümleri uygulanır.
II - a) Bu Kanunun 35 inci maddesinin birinci ve ikinci
fıkralarına aykırı hareket eden Banka mensupları için bir yıldan üç yıla kadar
ağır hapis ve iki milyar liradan dört milyar liraya kadar ağır para cezasına
hükmolunur.
Sırları kendileri veya başkaları için yarar sağlamak
amacıyla açıklayan Banka mensupları hakkında, üç yıldan beş yıla kadar ağır
hapis ve beş milyar liradan az olmamak üzere ağır para cezasına hükmolunur.
b) Görevleri dolayısıyla kendilerine tevdi olunan veya
muhafazaları, denetimleri veya sorumlulukları altında bulunan Bankaya ait para
veya sair varlıkları zimmetine geçiren Banka mensupları, altı yıldan oniki yıla
kadar ağır hapis cezası ile cezalandırılacakları gibi Bankanın uğradığı zararı
tazmine mahkûm edilirler.Bu bentte gösterilen suç, Bankayı aldatacak ve fiilin
açığa çıkmamasını sağlayacak her türlü hileli faaliyette bulunmak suretiyle
işlenmişse faile oniki yıldan aşağı olmamak üzere ağır hapis ve meydana gelen
zararın üç katı kadar ağır para cezası verilir. Ayrıca meydana gelen zararın
ödenmemesi halinde mahkemece re’sen ödettirilmesine hükmolunur. Zararın
kovuşturma yapılmadan önce tamamıyla ödenmiş olması halinde cezaların yarısı;
ödeme hükümden önce gerçekleştirilmiş ise üçte biri indirilir.
Bu fıkrada belirtilen suçlar ve Kanunda belirtilen
görevlerin yerine getirilmesi sırasındaki fiilleri dolayısıyla Banka personeli
hakkında kovuşturma yapılması Banka Meclisinin; atama ve seçim suretiyle görev
yapan diğer mensuplar hakkında kovuşturma yapılması ise Başbakanın Cumhuriyet
Başsavcılığına yazılı başvuruda bulunmasına bağlıdır.
III - a) Bankanın itibarını kırabilecek veya şöhretine
ya da servetine zarar verebilecek bir hususa kasten sebep olan ya da bu yolda
asılsız haber yayanlar ve yayınlayanlar için bir yıldan iki yıla kadar hapis ve
iki milyar liradan dört milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur.
b) Bu Kanunun 43 üncü maddesinin dördüncü fıkrasındaki
bilgi ve belgeleri belirlenen usul ve esaslar içerisinde doğru olarak vermeyen
gerçek kişiler ve tüzelkişilerin sorumluları hakkında beşyüz milyon liradan bir
milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur.
Bu fıkrada belirtilen suçlar dolayısıyla kovuşturma
yapılması, Başkanlığın (Guvernörlüğün) CumhuriyetBaşsavcılığına yazılı
başvuruda bulunmasına bağlıdır.”
MADDE 15. - 1211 sayılı Kanunun 46, 47, 48, 49, 50, 51
ve 54 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanun ile değiştirilen 29 uncu maddede
yer alan görev sürelerine ilişkin hüküm, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
görevde bulunan Başkan (Guvernör) Yardımcıları hakkında uygulanmaz.
MADDE 16. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 17. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYET MERKEZ BANKASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 14/1/1970 tarihli ve 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Kanununun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 4.- Bankanın temel amacı fiyat istikrarını sağlamaktır.
Banka, fiyat istikrarını sağlamak için uygulayacağı para politikasını ve
kullanacağı para politikası araçlarını doğrudan kendisi belirler.
Banka, fiyat istikrarını sağlama amacı ile çelişmemek kaydıyla Hükümetin
büyüme ve istihdam politikalarını destekler.
Bankanın temel görev ve yetkileri şunlardır:
I.- Bankanın temel görevleri;
a) Açık piyasa işlemleri yapmak,
b) Hükümetle birlikte Türk Lirasının iç ve dış değerini korumak için
gerekli tedbirleri almak ve yabancı paralar ile altın karşısındaki muadeletini
tespit etmeye yönelik kur rejimini belirlemek, Türk Lirasının yabancı paralar
karşısındaki değerinin belirlenmesi için döviz ve efektiflerin vadesiz ve
vadeli alım ve satımı ile dövizlerin Türk Lirası ile değişimi ve diğer türev
işlemlerini yapmak,
c) Bankaların ve Bankaca uygun görülecek diğer mali kurumların
yükümlülüklerini esas alarak zorunlu karşılıklar ve umumi disponibilite ile ilgili usul ve esasları belirlemek,
d) Reeskont ve avans işlemleri yapmak,
e) Ülke altın ve döviz rezervlerini yönetmek,
f) Türk Lirasının hacim ve tedavülünü düzenlemek, ödeme ve menkul kıymet
transferi ve mutabakat sistemleri kurmak, kurulmuş ve kurulacak sistemlerin
kesintisiz işlemesini ve denetimini sağlayacak düzenlemeleri yapmak, ödemeler
için elektronik ortam da dahil olmak üzere kullanılacak yöntemleri ve araçları
belirlemek,
g) Finansal sistemde istikrarı sağlayıcı ve para ve döviz piyasaları ile
ilgili düzenleyici tedbirleri almak,
h) Mali piyasaları izlemek,
ı) Bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans kurumlarındaki
katılma hesaplarının vadelerini belirlemektir.
II- Bankanın temel yetkileri;
a) Türkiye'de banknot ihracı imtiyazı tek elden Bankaya aittir.
b) Banka, Hükümetle birlikte enflasyon hedefini tespit eder, buna uyumlu
olarak para politikasını belirler.
Banka, para politikasının uygulanmasında tek yetkili ve sorumludur.
c) Banka, fiyat istikrarını sağlamak amacıyla bu Kanunda belirtilen para
politikası araçlarını kullanmaya, uygun bulacağı diğer para politikası
araçlarını da doğrudan belirlemeye ve uygulamaya yetkilidir.
d) Banka, olağanüstü hallerde ve Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun
kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda, belirleyeceği usul ve esaslara
göre bu Fona avans vermeye yetkilidir.
e) Banka, nihai kredi mercii olarak bankalara kredi verme işlerini
yürütür.
f) Banka, bankaların ödünç para verme işlemlerinde ve mevduat kabulünde
uygulayacakları faiz oranlarını, belirleyeceği usul ve esaslara göre
bankalardan istemeye yetkilidir.
g) Banka, mali piyasaları izlemek amacıyla bankalar ve diğer mali
kurumlardan ve bunları düzenlemek ve denetlemekle görevli kurum ve
kuruluşlardan gerekli bilgileri istemeye ve istatistiki bilgi toplamaya
yetkilidir.
III- Bankanın başlıca müşavirlik görevleri;
a) Banka, Hükümetin mali ve ekonomik müşaviri, mali ajanı ve
haznedarıdır. Bankanın Hükümetle ilişkisi, Başbakan aracılığı ile sağlanır.
b) Banka, finansal sistemle ilgili olarak istenilecek hususlarda
Hükümete görüş verir.
c) Banka, bankalar ve uygun göreceği diğer mali kurumlar hakkındaki
görüşlerini ve tespitlerini Başbakanlık ile bu kurum ve kuruluşları düzenleme
ve denetleme yetkisine sahip kuruluşlara bildirebilir.
Banka, bu Kanunla ve mevzuatla kendisine verilen yetki ve görevlerle
ilgili olarak düzenlemeler yapmaya ve bunları uygulamaya, bu düzenlemelere tabi
kurum ve kuruluşlar nezdinde bunlara uygun hareket edilip edilmediğini ve
kendisine gönderilen bilgilerin doğru olup olmadığını denetlemeye görevli ve
yetkilidir.
Banka, bu Kanun ile kendisine verilen görev ve yetkileri, kendi
sorumluluğu altında bağımsız olarak yerine getirir ve kullanır.
Banka, para politikası araçlarının kullanımı sırasında işlem yaptığı
banka, kişi veya kurumun iflası halinde, alacaklı olduğu miktar ve faizi için
iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak eder.
Banka mensuplarının görevlerini yerine getirmelerinden doğan tazminat
davaları ancak Banka aleyhine açılabilir. Bankanın rücu hakkı saklıdır."
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- 1211 sayılı Kanuna 22 nci maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki 22/A maddesi eklenmiştir.
"Para Politikası Kurulu
MADDE 22/A.- Para Politikası Kurulu, Başkan (Guvernör)ın başkanlığı
altında, Başkan (Guvernör) Yardımcıları, Banka Meclisince üyeleri arasından
seçilecek bir üye ve Başkan (Guvernör)ın önerisi üzerine müşterek kararla
atanacak bir üyeden oluşur. Hazine Müsteşarı veya belirleyeceği Müsteşar
Yardımcısı toplantılara oy hakkı olmaksızın katılabilir. Başkanlık
(Guvernörlük), Başkan (Guvernör) Yardımcılığı ve Banka Meclisi üyeliği görevi
sona erenlerin Para Politikası Kurulu üyeliği de sona erer.
Müşterek kararla atanacak üyenin para politikası konusunda
çalışmalarının bulunması ve ekonomi, işletme, bankacılık ve finans alanlarından
birinde akademik unvana sahip, görevi ile ilgili alanda en az 10 yıl çalışmış, yeterli bilgi ve tecrübeye
sahip olması gerekir. Bu üyenin görev süresi beş yıldır.
19 uncu maddedeki yasaklar atanan üye için de geçerlidir. Ancak,
üniversitelerde alınacak görevler bu hükmün dışındadır. Atanan üye, Banka
Meclisi üyeleri ile aynı mali ve sosyal haklara sahiptir.
21 inci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları, Para Politikası Kurulu toplantıları için de
uygulanır.
Para Politikası Kurulu;
a) Fiyat istikrarını sağlamak amacıyla para politikası ilke ve
stratejilerinin belirlenmesi,
b) Para politikası stratejisi çerçevesinde Hükümetle birlikte enflasyon
hedefinin belirlenmesi,
c) Para politikası hedefleri ve uygulamaları konusunda belirli dönemler
itibarıyla raporlar hazırlayarak Hükümetin ve belirleyeceği esaslar
doğrultusunda kamuoyunun bilgilendirilmesi,
d) Hükümetle birlikte Türk Lirasının iç ve dış değerini korumak için
gerekli tedbirlerin alınması ve yabancı paralar ile altın karşısındaki
muadeletini tespit etmeye yönelik kur rejiminin belirlenmesi,
İle görevli ve yetkilidir.
Para Politikası Kurulu, ilan edeceği hususları ve bunların ilan şeklini
belirler. Para Politikası Kurulunca Resmi Gazetede ilanı istenilecek
hususlar gecikmeksizin ilan edilir.
Para Politikası Kurulu kararları, Başkan (Guvernör) tarafından yürütülür
ve Banka Meclisinin bilgisine sunulur."
MADDE 5.- Tasarının 5 inci
maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6.- 1211 sayılı Kanunun 36
ncı maddesinin (b) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Banka 45, 52 ve 53 üncü maddelerde yazılı işlemler dolayısıyla
da banknot ihraç etme yetkisini haizdir."
MADDE 7.- 1211 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 40.- I- a) Banka, nihai kredi mercii sıfatıyla ödeme
sisteminde aksamalara sebep olabilecek geçici likidite sıkışıklıklarını ve
finansal piyasaların etkin bir şekilde çalışmasını engelleyebilecek teknik
kaynaklı ödeme sorunlarını gidermek amacıyla, sisteme, teminat karşılığında gün
içi veya gün sonu kredi imkânı sağlayabilir.
b) Banka, 4389 sayılı Bankalar Kanunu-nun 15 inci maddesinin (5)
numaralı fıkrasının (b) bendi uyarınca, olağanüstü hallerde ve Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonunun kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun talebi üzerine bu Fona avans
vermeye yetkilidir. Verilen avansın vadesi, tutarı, geri ödeme şekil ve
şartları ile uygulanacak faiz oranı ve diğer hususlar Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumunun görüşü alınarak Bankaca belirlenir.
c) Bankaca, banka sisteminde belirsizlik ve güvensizlik oluşması ve fon
çekilişlerinin hızlanması halinde, haklarında belirsizlik ve güvensizlik oluşan
bankalara, şartları Banka tarafından kararlaştırılmak üzere, fon çekilişlerini
karşılayacak miktarda kredi verilebilir. Bu hüküm gereğince kendisine kredi
verilen bankaların iflası halinde Banka, verilen kredi miktarı ve faizi için
iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak eder.
II- Bankalar, özel finans kurumları ve elektronik ödeme araçlarını
çıkaran kuruluşlar da dahil olmak üzere Bankaca uygun görülecek diğer mali
kurumların yükümlülükleri esas alınarak, Banka nezdinde açılacak bir hesapta nakden tesis edilecek zorunlu
karşılıkların oranı, zorunlu karşılığa tabi yükümlülüklerin kapsamı, tesis
süresi, bu yükümlülükler için tesis edilen karşılıklara gerektiğinde ödenecek
faiz oranı ve mevduat veya katılma hesaplarından olağanüstü çekilişlerde
yapılacak işlemler de dahil olmak üzere uygulamaya yönelik her türlü usul ve
esaslar Bankaca belirlenir.
Yukarıda belirtilen kuruluşların taahhütlerine karşı bulunduracakları
umumi disponibilitenin nitelik ve oranı gerektiğinde Bankaca tespit edilir.
Zorunlu karşılıklar hiçbir amaç ve konunun finansmanı için kullanılamaz,
temlik ve haciz edilemez.
Banka, zorunlu karşılıkları ve umumi disponibiliteyi süresinde tesis
etmeyen veya eksik tesis edenlere, eksik kısım üzerinden belirleyeceği usul ve
esaslara göre cezai faiz tahakkuk ettirir. Tahakkuk ettirilen cezai faiz
alacakları, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri gereğince tahsil edilir. Tahsil edilen cezai faizler Tasarruf
Mevduatı Sigorta Fonuna gelir kaydedilir.
III- a) Bankanın temel görev ve yetkilerinin yürütülmesi amacıyla
mevzuatla Bankaya verilen yetkiler çerçevesinde bankalar, ödünç para verme
işlemleri ve mevduat kabulünde uygulayacakları faiz oranlarını belirlenecek
esaslara göre Bankaya bildirirler.
b) Banka, bankalardaki mevduatın vade ve türleri ile özel finans
kurumlarındaki katılma hesaplarının vadelerini belirler."
MADDE 8.- 1211 sayılı Kanunun 42 nci maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Özel denetim ve kamuoyunun aydınlatılması
Madde 42.- Başbakan, Bankanın işlem ve hesaplarını denetlettirebilir.
Başbakanlık bu hususta her türlü bilgiyi Bankadan isteyebilir.
Banka, bilanço, kâr ve zarar hesaplarını bağımsız denetim kuruluşlarına
denetlettirebilir.
Başkan (Guvernör) tarafından, Banka faaliyetleri ile uygulanmış ve
uygulanacak olan para politikası hakkında her yıl nisan ve ekim aylarında
Bakanlar Kuruluna rapor sunulur. Banka, faaliyetlerine ilişkin olarak, yılda
iki defa Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonunu bilgilendirir.
Banka, para politikası hedefleri ve uygulamalarına ilişkin dönemsel
raporlar hazırlar ve kamuoyuna duyurur. Raporların hangi dönemler itibarıyla
hazırlanacağı, kapsamı ve açıklanma usulü Bankaca belirlenir. Banka, belirlenen
hedeflere ilan edilen sürelerde ulaşılamaması ya da ulaşılamama olasılığının
ortaya çıkması halinde, nedenlerini ve alınması gereken önlemleri Hükümete
yazılı olarak bildirir ve kamuoyuna açıklar."
MADDE 9.- Tasarının 8 inci maddesi
9 uncu madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 10.- Tasarının 9 uncu
maddesi 10 uncu madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 11.- Tasarının 10 uncu maddesi
11 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 12.- Tasarının 11 inci maddesi
12 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 13.- Tasarının 12 nci maddesi
13 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 14.- Tasarının 13 üncü
maddesi 14 üncü madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 15.- Tasarının 14 üncü maddesi
15 inci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 16.- Tasarının 15 inci maddesi
16 ncı madde olarak aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunun 5 inci maddesi ile değiştirilen 1211 sayılı Kanunun 29 uncu maddesinde yer alan
görev sürelerine ilişkin hüküm, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte görevde
bulunan Başkan (Guvernör) Yardımcıları hakkında uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 2.- Bu Kanunun 16 ncı maddesi ile yürürlükten kaldırılan 1211 sayılı Kanunun 50 nci maddesinde
belirtilen avans hesabında biriken tutar, Hazine Müsteşarlığı ve Banka arasında
belirlenecek esaslara göre; 51 inci maddesi uyarınca kamu kurum ve
kuruluşlarına verilen krediler, verildikleri şartlarla geri ödenmek üzere
tasfiye edilir.
Banka, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten başlayarak 6 ay süre ile,
Hazinenin ihraç ettiği borçlanma araçlarını birincil piyasadan da satın
alabilir.
MADDE 17.-Tasarının 16 ncı maddesi
17 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
MADDE 18.- Tasarının 17 nci
maddesi 18 inci madde olarak aynen kabul
edilmiştir. Bülent Ecevit
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
M. C. Ersümer |
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
|
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|