ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNU
(ENDÜSTRİ BÖLGELERİ
KANUNU VE ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI HAKKINDA
KANUN)
Kanun No. 4737 |
|
Kabul Tarihi : 9.1.2002 |
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, yatırımları teşvik etmek,
yurt dışında çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma
yönlendirmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere endüstri
bölgelerinin kurulması, yönetim ve işletilmesine ilişkin esasları düzenlemektir.
Bu Kanun, Endüstri Bölgeleri
Koordinasyon Kurulunun oluşumunu, endüstri bölgelerinin kurulmasını ve bu
bölgelerde gerçekleştirilecek yatırımlara ilişkin izin ve teşvikleri kapsar.
Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu
MADDE 2. – Endüstri bölgeleri kurulacak alanları
belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere
Başbakanlık Müsteşarının başkanlığında; Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve
Köyişleri, Sanayi ve Ticaret, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür, Turizm ve Çevre bakanlıkları müsteşarları, Devlet Plânlama
Teşkilâtı, Hazine, Dış Ticaret ve Denizcilik müsteşarları, Köy Hizmetleri Genel
Müdürü ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri
Bölgeleri Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.
Kurul, gerektiğinde ilgili kurum
ve kuruluşların görüşlerine başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya
davet eder. Kurulun sekretarya hizmetleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından yürütülür.
Endüstri bölgeleri
MADDE 3. - Ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji
transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek ve
yabancı sermaye girişini artırmak amacıyla; Sanayi ve Ticaret Bakanlığının
önerisi üzerine Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunca belirlenen yerlerde,
Bakanlar Kurulunca endüstri bölgeleri kurulabilir. Endüstri bölgelerinin
kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararları Resmî Gazetede yayımlanır.
Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla
kullanılamaz.
Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, endüstri bölgesi olarak tespit edilen alanın sınırları içinde olan il valisinin başkanlığında, ilgili belediye başkanı ve Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından yürütülür.
Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişiler Sanayi ve Ticaret Bakanlığına başvurur. Başvuru ile ilgili olarak çevresel etki değerlendirmesi raporu üzerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucu ÇED olumlu kararı verilen ve yatırımı kabul edilen faaliyetler hakkında gerekli izin, onay ve ruhsatlar verilmeden önce başvuruda bulunan kuruluşun yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının % 0.5’ini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde kullanılmak üzere katkı payı olarak yatırması zorunludur. Yatırılan bu tutar Maliye Bakanlığınca bir yandan genel bütçeye özel gelir diğer yandan Bakanlık bütçesinde açılacak tertiplere özel ödenek kaydedilir.
Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli arazi temini ve alt yapı ile ilgili giderler Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulacak ödenek ile bu madde hükmüne göre kaydedilecek özel ödenekten karşılanır. Kaydedilen özel ödeneklerden yılı içerisinde kullanılmayan tutarlar, Maliye Bakanlığınca Sanayi ve Ticaret Bakanlığının ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve ödenek kaydedilir.
Kamulaştırma ödeneği Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanan endüstri bölgesi arazisi Hazine adına
tapuda tescil edilir.
Bu Kanun kapsamında yapılacak
harcamalarda 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Endüstri bölgesi ilan edilmiş yerlerde yatırım yapmak isteyen yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişiler 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu maddesinde ve “Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği”nde düzenlenen Çevresel Etki Değerlendirme Raporunu hazırlayıp Çevre Bakanlığına sunmakla yükümlüdürler. Ancak bu faaliyetler yer tetkiki kararından muaftırlar.
Raporun sunulması üzerine Çevre Bakanlığınca, faaliyetin niteliğine bağlı olarak, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna üye bakanlık ve diğer kuruluşlardan gerek görülenler ile Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlıkları, faaliyetin gerçekleştirileceği yerin il belediye başkanlığı ve bilimsel kuruluşların temsilcilerinden oluşan inceleme ve değerlendirme komisyonu kurulur. Raporun Çevre Bakanlığına intikali tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme ve nihai karar verme süreci en geç iki aydır. Bu süreye, faaliyet sahibinin raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi, düzeltilmek üzere kendisine geri verilen raporunu onbeş gün içinde düzeltmek zorundadır.
Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu üzerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucu ÇED olumlu kararı verilen faaliyetler hakkında ilgili kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın onbeş gün içinde gerekli izin, onay ve ruhsatlar verilir. Bütün bu işlemler üç ay içerisinde tamamlanır.
Endüstri bölgelerinin yönetim ve
işletilmesinde görev alan komisyon üyelerine, kamu iktisadî teşebbüslerinde
yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler
tutarında ücret ödenir. Bu ödemeler Sanayi ve Ticaret Bakanlığının bütçesinden
karşılanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi
tutulmaz.
Teşvik tedbirleri
MADDE 4.- Endüstri bölgelerinde yeni işe başlayan gerçek ve tüzel kişilerin bu bölgelerde yapacakları yatırımlara yatırım teşvik kararnamesi çerçevesinde hangi teşviklerin verileceği ve verilecek tüm teşviklerin hangi yatırımlara ne şekilde ve ne ölçüde uygulanacağı hususlarında Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Endüstri bölgeleri içinde kalan özel mülkiyet konusu arazi ve arsaların yatırım faaliyetlerine tahsisi amacıyla, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi hükümlerine göre acele kamulaştırma yapılabilir. Bu şekilde kamulaştırılan taşınmaz mallar, tapuda Hazine adına tescil edilir. Kamulaştırılan bu taşınmaz malların kamulaştırma bedelleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesinden karşılanmış ise, bu taşınmaz mallar üzerinde sözleşmesinde belirtilen süre kadar yatırımcılar lehine bedeli karşılığında, kamulaştırma bedeli yatırımcılar tarafından karşılanmış ise yatırımcılar lehine bedelsiz olarak irtifak hakkı tesis edilebilir. İrtifak haklarına ilişkin tüm işlemler Maliye Bakanlığınca yapılır.
Yönetmelik
MADDE 5. – Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu ve
komisyonların çalışmaları, endüstri bölgelerinin seçimi, yatırım izninin
verilmesi, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı bütçesine özel ödenek kaydedilen
tutarların harcama usul ve esasları ile bu Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer
hususlar Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
MADDE 6. – 12.4.2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize
Sanayi Bölgeleri Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci
cümlesine “tutarı” kelimesinden sonra gelmek üzere “ve genel idare giderleri”
ibaresi eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. – 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu
hükümlerine göre kurulmuş bulunan mevcut organize sanayi bölgelerinden Sanayi
ve Ticaret Bakanlığınca uygun görülenler, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon
Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi olarak ilan
edilebilirler.
Endüstri bölgesi kurulması talep
edilen yerlerde, organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle
mevcut organize sanayi bölgeleri bu madde uyarınca endüstri bölgesi olarak ilan
edilebilirler.
Endüstri bölgesi olarak ilan
edilen organize sanayi bölgeleri mevcut organları vasıtasıyla sevk ve idare
edilir. Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı gerçekleştiren
yatırımcılar yine bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.
Yürürlük
MADDE 7. – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 8. – Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.