BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 4684 |
|
Kabul Tarihi : 20.6.2001 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Kamu Bankalarına İlişkin Hükümler
MADDE 1.- A) 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin (4) numaralı
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (5) numaralı fıkrasında yer alan "3346
sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet Meclisince
Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun" ibaresi fıkra metninden
çıkarılmıştır.
4. Bankaların yıllık faaliyetleri ile ilgili olarak (2000
yılı faaliyetleri dahil) genel kurullarına sunacağı yıllık bilançoları ile kâr
ve zarar cetvellerinin; 4389 sayılı Bankalar Kanununun 13 üncü maddesinin (2)
numaralı fıkrasında belirtilen bağımsız denetim kuruluşlarınca onaylanması
şarttır.
B) 4603 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin (1) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
1. Bankaların, bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce çeşitli kanun ve kararnamelerle verilmiş
görevler nedeniyle doğan ve bütçe ödenekleri ile karşılanamayan yıllara ilişkin
olarak banka sigorta muamele vergisi eklenerek oluşmuş görev zararı alacakları,
yeniden yapılandırılmaları kapsamında belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
tasfiye edilir. Bankalara bedeli önceden ödenmeden görev verilemez.
C) 4603 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesinin (3) numaralı fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
3. Yeniden yapılandırma sürecinde bankaların yönetim kurulunca istihdam fazlası olarak tespit edilen banka personeli, 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesine (süreler hariç) göre, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilir. Ancak, bu şekilde nakledilen personelden, anılan madde uyarınca eski kadrolarına ait hakları şahıslarına bağlı olarak saklı tutulanlar için bankacılık tazminatı da şahıslarına bağlı bir hak teşkil etmez. Bu durumda, söz konusu 22 nci madde kapsamında Özelleştirme Fonu tarafından yapılması gereken ödemeler ilgili bankalar tarafından yapılır.
MADDE 2.- 4603 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2- Geçici 1 inci
maddenin (2) numaralı fıkrasında
belirtilen süreler içinde emeklilik hakkını kullanmayanlara, bu maddenin yayımı
tarihinden itibaren iki ay içinde emeklilik başvurusunda bulunmaları halinde,
emekli ikramiyeleri % 25 fazlasıyla ödenir.
506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun geçici 20 nci maddesine göre kurulmuş T. Emlak Bankası A.Ş.
Mensupları Emekli ve Yardım Sandığı Vakfına tabi personel için de geçici 1 inci
maddenin (2) numaralı fıkrası ve bu madde hükümleri uygulanır. Ancak, söz
konusu personel için geçici 1 inci maddede öngörülen süreler bu
maddenin yayımı tarihinden itibaren başlar.
Bu madde kapsamında emekli olan
personel, emekli oldukları tarihten itibaren üç yıl içinde bu bankalarda
yeniden istihdam edilemez.
T.Emlak Bankası A.Ş.
Mensupları Emekli ve Yardım Sandığı
Vakfı üyesi personele, emekli
olduklarında, bu Sandığa tabi olarak çalıştıkları ve "emekli ikramiyesi" veya "kıdem tazminatı"
veya "iş sonu tazminatı" alamadıkları yıllar için, Bankadaki emsali
T.C. Emekli Sandığına tabi personele
her bir hizmet yılı için ödenmesi gereken "emekli ikramiyesi" tutarı kadar kıdem tazminatı Türkiye Emlak
Bankası A.Ş. tarafından ödenir. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
emekli olan, söz konusu Vakıf üyesi personel için de, her hizmet yılı için
kendi hizmet dönemlerinde geçerli olan emekli ikramiyesi tutarları dikkate
alınarak kıdem tazminatı hesaplanmak üzere
ve geçmişe yönelik herhangi bir gecikme zammı, faiz veya fer’î diğer bir hak ödenmemek kaydıyla bu fıkra hükmü uygulanır.
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası, Türkiye Halk Bankası A.Ş. ve
Türkiye Emlak Bankası A.Ş.'nde 5434 sayılı Kanuna tabi olarak çalışmakta olan
personelden, emeklilik hakkını elde
etmeden, bu Kanundan faydalanmak amacıyla 31.12.2001 tarihine kadar bu
görevlerinden istifaen ayrılanlara,
5434 sayılı Kanun hükümlerine göre hesaplanacak emeklilik ikramiyesi miktarını
aşmamak ve emekli olma şartı aranmamak üzere hesaplanacak miktar, ilgili bankalarca ikramiye olarak
ödenir. Bunlardan, bilahare T.C. Emekli Sandığından emekli aylığı bağlanmasına
hak kazananlara, Sandıkça ödenecek
emeklilik ikramiyesinin hesabında,
ikramiye ödenen bu süreler dikkate alınmaz. T. Emlak Bankası A.Ş.
Mensupları Emekli ve Yardım Sandığı Vakfına tabi olarak çalışan personelden,
aynı sürede istifa ederek ayrılanlara da, Vakfa tabi süreler için, emekli olma
şartı aranmaksızın yukarıdaki fıkra hükümlerine göre hesaplanacak kıdem
tazminatı ilgili bankaca ödenir.
GEÇİCİ MADDE 3- Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketinin yeniden yapılandırma çalışmaları sürecinde,
Bankanın her türlü bankacılık
hizmetleri ile bankacılık iş ve işlemlerinden ve bankalara olan
yükümlülüklerden doğan taahhütleri
ve bankacılıkla ilgili sabit kıymetler dahil kanunî takibe intikal etmiş alacaklar ile 2001/2202 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararının 1 inci maddesi ile devri öngörülen Türkiye Emlak Bankası A.Ş.'nin
varlıkları hariç tüm aktifleri bankaların yönetim kurullarının kendi aralarında
düzenleyecekleri protokol doğrultusunda, protokole konu bütün hak, alacak ve
borçlar, alacaklıların rızası veya sair herhangi bir işleme gerek kalmaksızın,
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketine veya Türkiye Halk Bankası
Anonim Şirketine devredilir. Söz konusu işlemlere ilişkin olarak Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumunun uygun görüşü alınır.
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi veya Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi tarafından
devir alınacak taahhütler ile aktifler arasındaki menfi fark devir alan bankaya
Hazine Müsteşarlığınca nakit ve/veya tahvil şeklinde sermaye olarak ödenir.
Devir tarihi itibarıyla nazım hesaplarda yer alan taahhütlere de nakde
dönüştükleri takdirde nakde dönüştükleri tarih itibarıyla aynı işlem uygulanır.
Devir işlemlerinin
tamamlanmasını takiben Türkiye Emlak Bankası Anonim Şirketinin bankacılık
işlemleri yapma ve mevduat kabul etme yetkisi sona ererek tasfiye haline girer.
Bankanın tasfiyesi banka genel kurulunca belirlenecek üç kişiden oluşan Tasfiye
Kurulunca genel hükümlere göre yürütülür.
Tasfiye Kurulu, 2004 sayılı İcra
ve İflas Kanununda yazılı iflas dairesi, alacaklılar toplantısı ile iflas
idaresi görev ve yetkilerine de sahip olarak Kanun hükümleri çerçevesinde
Bankayı tasfiye eder. Tasfiye Kurulu, iflas masasının aktifindeki paralarla,
iflas idaresi sıfatıyla tahsil ettiği paraları muhafaza ve nemalandırma
hususunda 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun 9 uncu ve sair ilgili maddelerine
tabi değildir. 492 sayılı Harçlar Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrası
hükmü bu paralar için uygulanmaz.
Tasfiye Kurulu, her türlü
alacaklar bakımından tahkim, sulh, kabul ve feragat yetkileri ile banka hak ve
alacaklarının takip, tahsil ve tasfiyesinde geçici 4 üncü maddede yer alan
kanunî haklardan aynen yararlanır. Tasfiyeye konu menkul ve gayrimenkullerin
satışında 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
hükümleri uygulanmaz.
Söz konusu devir işlemlerinde
4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanunun 7, 10 ve 11 inci maddesi
hükümleri uygulanmaz.
GEÇİCİ MADDE 4 - Yeniden
yapılandırma süreci içinde, bankalarca başlatılmış ve devam eden takipler
sonuçlandırılıncaya kadar
borçluların iflası halinde 2004
sayılı İcra ve İflas Kanununun 221 inci maddesindeki iflas bürosu bankaların
temsilcisinin katılımı ile teşekkül eder. 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun
223 üncü maddesindeki İflas İdaresinin,
bankaların talep etmesi halinde üyelerinden bir veya ikisi bankaların
göstereceği iki kat aday arasından icra tetkik mercii tarafından seçilir.
Bankalar bir üye seçtirmişse, icra tetkik mercii diğer bir üyeyi alacak
tutarı itibarıyla çoğunlukta
olanların göstereceği iki aday
arasından, bir üyeyi de alacaklı sayısı itibarıyla çoğunlukta olanların
göstereceği adaylar arasından seçer. Bankalar iki üye seçtirmişse, diğer bir
üye icra tetkik mercii tarafından alacaklı sayısı itibarıyla çoğunlukta
olanların göstereceği iki aday arasından seçilir.
Yeniden yapılandırma süreci
içinde, bankalarca kredi alacaklarının
tahsili amacıyla açılmış veya açılacak dava veya takipler sonuçlandırılıncaya
kadar 492 sayılı Harçlar Kanununun 2
nci, 23 üncü, 29 uncu maddeleri ve 2548 sayılı Ceza Evleriyle Mahkeme Binaları
İnşası Karşılığı Olarak Alınacak Harçlar
ve Mahkûmlara Ödettirilecek Yiyecek Bedelleri Hakkında
Kanunun 1 inci maddesi hükümleri uygulanmayacağı gibi her türlü ihtiyati tedbir
ve ihtiyati haciz taleplerinde teminat şartı aranmaz. Ayrıca bankaların mahkeme
ilamını alması ve tebliğe çıkartması işlemlerinde karşı tarafa yükletilmiş olan
harcın ödenmiş olması şartı da aranmaz.
Türkiye Emlak Bankası A.Ş.'nin
tasfiyesi hükmen sonuçlandırılıncaya kadar aynı hükümlerin uygulanmasına devam
olunur.
Bankaların alacaklarına ilişkin
davalarda 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun seri muhakeme usulü
hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 5 - Bankaların
yeniden yapılandırılması ile görevli
yönetim ve denetim kurulu üyeleri, yürütmekte oldukları görevlerden
yalnızca, reel sektörün faaliyetlerinin gelişip devamını temin etmek,
bankaların aktiflerini seyyal kılmak, pasif
kalitesini yükseltmek ve bankaların reorganizasyonunu sağlayarak süratle
özelleştirmeye hazırlamak amacıyla yapacakları ve konusu açıkça suç teşkil
etmeyen iş ve işlemlerden dolayı sorumlu tutulamazlar. Yeniden yapılandırma
sürecinde ve bu amaca yönelik olarak bu kişilerin iş ve işlemleriyle ilgili,
üçüncü kişilerce kusura dayalı açılacak davalar, temsil ettikleri banka veya
bankalara açılır. Bankaların rücu hakkı saklıdır.
MADDE 3.- 11.1.1954 tarihli ve 6219 sayılı Türkiye
Vakıflar Bankası Türk Anonim Ortaklığı Kanununun ek 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Ek Madde 2 - Bankanın (A) grubu
hisseleri ile (B) grubundan Vakıflar Genel Müdürlüğüne ait olanların satışına
ve bu satışla ilgili usul ve esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 4.- 11.6.1937 tarihli ve 3242 sayılı Göçmenlere
Nakledilenlere ve Muhtaç Çiftçilere Tohumluk ve Yemeklik Dağıtılması Hakkında
Kanun, 14.7.1970 tarihli ve 1311 sayılı Türkiye Bağcılığının Modernleştirilmesi
ve Bağcılığımızın Kalkındırılması Hakkında Kanun, 15.3.1977 tarihli ve 2085
sayılı Küçük Çiftçilerin T.C. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerine Olan
Borçlarının 10 Yılda 10 Eşit Taksitle Faizsiz Ödenmesine İlişkin Kanun,
8.7.1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi
Hakkında Kanun, 5.3.1992 tarihli ve 3782 sayılı Küçük Çiftçilerin T.C. Ziraat
Bankasına ve Tarım Kredi Kooperatiflerine Olan Bir Kısım Borç Faizlerinin
Silinmesine Dair Kanun, 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel
Rejiminin Düzenlenmesi ve
233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesinin (c) fıkrası
ve 27.4.1995 tarihli ve 4106 sayılı Çiftçilerin T.C. Ziraat Bankasına, Tarım
Kredi Kooperatiflerine, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne, Türkiye Zirai
Donatım Kurumuna, Toprak Mahsulleri Ofisine, Orman ve Köy İlişkileri Genel
Müdürlüğüne Olan Bir Kısım Borç Faizlerinin Silinmesine Dair Kanunun 2 nci
maddesinin (a) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
27.4.1995 tarihli ve 4106 sayılı Çiftçilerin T.C. Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğüne, Türkiye Zirai Donatım Kurumuna, Toprak Mahsulleri Ofisine, Orman ve Köy İlişkileri Genel Müdürlüğüne Olan Bir Kısım Borç Faizlerinin Silinmesine Dair Kanunun 1 inci, 3 üncü, 4 üncü, 9 uncu ve 10 uncu madde metinlerinden "T.C. Ziraat Bankası" ve "Tarım Kredi Kooperatifleri" ibareleri çıkarılmıştır.
İKİNCİ
BÖLÜM
Bazı Fonların Tasfiyesi ile İlgili Hükümler
MADDE 5.– 9.6.1958 tarihli ve 7126 sayılı Sivil Savunma
Kanununun 36 ncı maddesi aşağıdaki şekilde, 38 inci maddesinde geçen
"Sivil Savunma Fonundan;" ibaresi "Aşağıda sayılan giderler
İçişleri Bakanlığı bütçesine konulan ödeneklerden ve/veya özel ödenek
kaydedilen tutarlardan karşılanır." şeklinde değiştirilmiş; 37, 39 ve 46 ncı maddeleri ile 38 inci
maddesinin (e) bendinde yer alan "karşılanır." ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Madde 36- Sivil savunmanın
gerektirdiği her türlü giderler ile 38 inci maddede belirlenen giderlerin
karşılanmasında kullanılmak üzere;
a) Giderlerini özel gelirleriyle
karşılayan ve Hazine yardımı almayan katma bütçeli idareler gelir bütçelerinin
yüzde 1'i,
b) Sermayesinin tamamı Devlet tarafından verilen ve sermayesinde
Devletin iştiraki olan teşekkül, müessese ve şirketler ile resmi ve özel
bankalar ve özel kanunlarla kurulan kurum ve teşekküller ile sermayesinin
yarısından fazlasına bunların iştiraki suretiyle tesis edilen ortaklıkların
bütçelerinin veya bilançolarındaki safi kârlarının binde 5'i,
c) Bağış ve yardımlar,
İçişleri Bakanlığı Merkez
Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar Maliye
Bakanlığınca bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan sivil savunma
hizmetlerinde kullanılmak üzere İçişleri Bakanlığı bütçesinde açılacak
tertiplere özel ödenek kaydedilir. Özel ödenek kaydedilen bu tutarlardan yılı
içerisinde harcanmayan miktarları ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Bu maddede öngörülen gelirlerin
tahsilatında 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümleri uygulanır. Süresinde yatırılmayan tutarlar için söz konusu Kanunda
belirtilen gecikme cezaları dışında ayrıca ita amirleri ve muhasiplerden bu tutarların
yüzde 10'u oranında ceza tahsil edilir.
Afet durumlarında, ilgili
saymanlık hesaplarından acil ihtiyaçları karşılamak amacıyla gerekli işlemler
ve belgeler daha sonra tamamlanmak ve mahsubu özel ödenek kaydedilen
tutarlardan yapılmak üzere gerekli
sayıda personele ayrı ayrı olmak üzere avans verilebilir.
Özel ödenek kaydedilen
tutarların toplanması, harcanması ve genel hükümlerin avans ve kredilere dair
sınırlamalarına bağlı kalınmaksızın avans verilmesi ile mahsubuna ilişkin usul
ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine İçişleri Bakanlığınca
çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 6.- 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata
Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair
Kanunun 33 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde, 46 ncı maddesinde yer alan
"fondan" ibaresi ile ek 6 ncı
maddesindeki "fon hesabından" ibaresi "afet tertiplerinden",
"Fon Harcama Yönetmeliği"
ibaresi de "Afet Harcamaları Yönetmeliği" olarak değiştirilmiş ve 34,
35, 37, 38, 39, 41 ve 44 üncü maddeleri ile
ek 5 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
Mali hükümler:
Madde 33 - Bu Kanun gereğince
yapılacak harcamaları karşılamak üzere;
a) Her yıl iktisadi Devlet
teşekkülleri ile en az sermayesinin yarıdan fazlası Devlete ait bulunan banka
ve müesseselerin yıl sonu bilanço kârlarının yüzde 3'ü nispetinde ödeyecekleri
hisseler,
b) Bu Kanun uyarınca borçlu bulunan hak sahiplerince yatırılacak
taksit ve faiz ödemeleri,
c) Bu Kanun uyarınca yaptırılan
ve ihtiyaç fazlası olduğu anlaşılan
konutların satışından elde edilecek gelirler,
d) Bu Kanun uyarınca
kamulaştırılan veya satın alınan araziler üzerinde oluşturulan ve ihtiyaç
fazlası olduğu anlaşılan arsaların satışından elde edilen gelirler,
e) Nakdi yardım ve bağışlar,
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar, bu
Kanunda belirtilen harcamalarda kullanılmak üzere Maliye Bakanlığınca bir
yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
bütçesinde açılacak afet tertibine özel ödenek kaydedilir. Bu suretle ödenek
kaydedilen miktarlardan yılı içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl
bütçesine devren özel gelir ve ödenek
kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
(a) bendinde belirtilen gelirler
mayıs ve kasım ayları içerisinde iki eşit taksitte ödenir ve hesaba
yatırıldıkları yılın, yıllık beyannamesiyle bildirilecek gelirlerden ve kurum
kazançlarından indirilir. Süresinde yatırılmayan hisseler 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
Tabii afet nedeniyle özel ve
kamu kuruluşları ile kişiler tarafından her ne ad altında olursa olsun toplanan
nakdi bağış ve yardımlar Maliye
Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü adına açılacak özel hesaplarda toplanır ve nemalandırılır. Gerektiğinde döviz
hesabı da açılabilir. Bu hesaplarda
toplanan miktarlar Maliye Bakanlığınca ihtiyaca göre ilgili kurum bütçelerine
özel gelir ve ödenek kaydedilmek suretiyle kullandırılır. Bu ödeneklerden yılı
içerisinde kullanılmayan miktarları, ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Acil durumlarda, il valilikleri
adına açılacak acil afet hesaplarına, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesinin
afet tertiplerinden ödeme yapılır. Bu hesaplardan yapılacak harcamaların
belgeleri il özel idaresinde saklanır ve il özel idare bütçesi ile birlikte
Sayıştayca denetlenir. Yıl sonunda harcanmayan miktarlar ile faiz gelirleri
birinci fıkrada belirtilen hesaba yatırılır.
Afet tertipleri ile acil afet
hesaplarından verilecek avanslar,
yapılacak yardım ve harcamaların usul ve esasları Maliye Bakanlığı ve
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca müştereken hazırlanacak bir yönetmelikle
tespit edilir.
Çeşitli kanunlarda Afetler
Fonuna yapılan atıflar, afet tertiplerine veya acil afet hesaplarına yapılmış
sayılır.
MADDE 7.- 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut
Kanununun 1 inci maddesindeki "için
Toplu Konut Fonunun meydana getirilmesi ve
kullanılması" ibaresi metinden çıkarılmış; 2 nci maddesi başlığı ile
birlikte, 412 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eklenen ek 1 inci maddesinin
(b) bendi aşağıdaki şekilde ve 3645 sayılı Kanunla eklenen ek 1 inci maddesinin
birinci fıkrasındaki "Toplu Konut Fonundan" ibaresi "Toplu Konut
İdaresince" şeklinde değiştirilmiş; 3, 7 ve 8 inci maddeleri ile 412 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile eklenen
ek 1 inci maddesinin (f) ve (g) bentleri ve ek 3 üncü maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Toplu Konut İdaresinin
gelirleri, harcamaları ve denetimi:
Madde 2 - Toplu Konut İdaresinin
gelirleri;
a) İdare tarafından satışı
yapılacak konut, işyeri, arsa ve arazilerin satış ve kira gelirlerinden,
b) İdare tarafından açılacak
kredilerin geri ödemelerinden,
c) Hazine arsaları üzerine
yapılan konut ve işyerlerinin arsa maliyet bedellerinin en çok yüzde 25'ine
kadar alınacak katılım payından,
d) Hazine Müsteşarlığının uygun
görüşü üzerine yurt dışından sağlanacak kredilerden,
e) Faiz gelirlerinden,
f) Bütçe kanunları ile tahsis
edilen ödenekten,
g) İdareye yapılacak bağış ve
yardımlardan,
Meydana gelir.
Toplu Konut İdaresinin
kaynakları aşağıdaki amaçlar için kullanılır:
a) Ferdi ve toplu konut kredisi
verilmesi veya konut kredilerine faiz
sübvansiyonu yapılması.
b) Toplu konut alanlarına arsa
temin edilmesi.
c) Araştırma, turizm alt
yapıları, konut alt yapıları, okul, karakol, ibadethane, sağlık tesisleri, spor
tesisleri, postane, çocuk parkları, benzeri tesisler ve konut sektörü sanayiini
teşvik için yatırım ve işletme kredisi verilmesi.
d) İş ve istihdam yaratmak üzere
esnaf ve sanatkarlara ait işyerleri ve küçük sanayi teşebbüslerinin kredi yoluyla
desteklenmesi.
e) Afet mahallerinde konut
yapımının teşvik ve desteklenmesi.
İdare kaynaklarının kullanımına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulacak yönetmelikle
tespit edilir.
Toplu Konut İdaresinin gelir ve
giderleri Yüksek Denetleme Kurulu
denetimine tabidir.
b) Yurt dışından, görev alanıyla
ilgili harcamalarda kullanılmak üzere Hazine Müsteşarlığının uygun görüşü
üzerine kredi almaya karar vermek,
MADDE 8.-
4.12.1984 tarihli ve 3096 sayılı Türkiye Elektrik Kurumu Dışındaki
Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi, Dağıtımı ve Ticareti ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanunun ek 1,
ek 2, ek 3, ek 4, ek 5 ve ek 6 ncı
maddeleri yürürlükten kaldırılmış ve aynı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 4.- 31.12.2001
tarihine kadar yürürlüğe girecek olan
Elektrik Enerjisi Fonu Anlaşmaları uyarınca taahhüt edilen
yükümlülükleri karşılamak üzere;
a) 28.5.1986 tarihli ve 3291
sayılı Kanunun ek 2 nci maddesi gereğince tahsil olunan katkı payı tutarları,
b) Tabii kaynakların ve
tesislerin özelleştirilmesi veya işletme haklarının devrinden elde edilen
gelirlerden Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenecek miktarda ayrılacak paylar,
c) İrat kaydedilen teminatlar
ile şirketlere sağlanan hizmetler karşılığı elde edilen tahsilat,
d) Elektrik Enerjisi Fonundan
kullandırılan kredilerin geri dönüşleri ile bu Fonun yükümlülüklerinden dolayı
verilecek kredilerin geri dönüşleri,
e) Diğer gelirler,
Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı merkez ödemelerini
gerçekleştiren merkez saymanlığı hesabına yatırılır. Bu miktarlar Maliye Bakanlığınca
bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Elektrik Enerjisi
Fonunun bu fıkrada belirtilen yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde
kullanılmak üzere Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesinde açılacak
tertibe özel ödenek kaydedilir. Özel ödenek kaydedilen tutarlardan yılı
içerisinde kullanılmayan miktarları ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Bu maddede belirtilen
gelirlerin takibi ile yükümlülüklerin
yerine getirilmesine ilişkin her türlü iş ve işlemler Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı nezdinde yürütülür.
MADDE 9.- 6.6.1985 tarihli ve 3218 sayılı Serbest
Bölgeler Kanununun 7 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde, 13
üncü maddesindeki "fona" ibaresi "hesaba" olarak
değiştirilmiş ve 12 nci maddesindeki
"; 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu; 832 sayılı Sayıştay
Kanunu; 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu" ibareleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
Serbest bölgelerin gelir ve harcamaları:
Madde 7 - Serbest
bölgelerden elde edilen gelirlerden;
a) Faaliyet ruhsatı ve izin
belgesi karşılığı tahsil edilecek ücretler,
b) Yurt dışından bölgeye
getirilen mallar ile bölgeden Türkiye’ye çıkarılan malların CIF değeri üzerinden peşin olmak üzere binde
5 oranında ödenecek ücretler,
c) Serbest bölgeyi işleten
gerçek veya tüzel kişilerle yapılacak sözleşmeler uyarınca tahsil edilecek
tutarlar,
d) Bölge faaliyetlerinden sağlanan
diğer gelirler,
İlgili idare tarafından
sözleşmeler gereği tüzel kişilere yapılan gelir payı aktarmaları düşüldükten
sonra Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde açılacak bir özel hesaba
yatırılır. Bu hesapta toplanan tutarlardan ret ve iadeler düşüldükten sonra
kalan tutar, Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığı merkez ödemelerini yapan merkez saymanlığı hesabına yatırılır.
Merkez saymanlık hesabına yatırılan meblağın yüzde 90'ı genel bütçeye gelir, yüzde 10'u da serbest bölgelerin kurulması, bakım ve onarımı, geliştirilmesi,
eğitim ve araştırma faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ile dış ticaretin
desteklenmesi amacıyla kullanılmak üzere genel bütçeye özel gelir kaydedilir.
Özel gelir kaydedilen bu tutarlar Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığı bütçesinde
açılacak tertiplere Maliye Bakanlığınca özel ödenek kaydedilir. Bu suretle
ödenek kaydedilen miktarlardan yılı içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl
bütçesine devren özel gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Serbest bölgelerde yatırım ve
tesis safhasında kullanılan mallar,
tevsi ve kapasite artırmak amacıyla getirilen mallar, kullanıcının kendisine
ait olmayan bakım ve onarım maksadıyla getirilen mallar, bölgelere geçici
olarak getirilen araç, gereç ve ekipmanlar, fason üretim amacıyla getirilen
mallar birinci fıkranın (b) bendi hükmü uyarınca bir ücrete tabi tutulmaz.
Ancak, bakım ve onarım ile fason üretimde yaratılan katma değer üzerinden bu
ücret alınır.
Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası nezdinde oluşturulan özel hesabın işleyişi ile özel ödenekten yapılacak harcamalara ilişkin usul ve
esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Başbakanlık Dış Ticaret
Müsteşarlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Gelirlerin zamanında
yatırılmaması halinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümleri uygulanır.
MADDE 10.- 5.6.1986 tarihli ve 3308 sayılı Çıraklık ve
Meslek Eğitimi Kanununun Beşinci Kısım Başlığı "Çıraklık, Mesleki ve
Teknik Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Faaliyetlerinin
Desteklenmesi", 24 üncü maddesinin birinci fıkrasındaki "fon"
ibaresi "saymanlık" olarak, 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve 3 üncü maddesinin (i) bendi, 24 üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki "fona" ibaresi, 33 ve 40 ıncı maddeleri ile 42 nci
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Madde 32 - a) Çıraklık, mesleki
ve teknik eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırma hizmet ve faaliyetlerinde
kullanılmak üzere;
1) Bakanlık bünyesinde bulunan döner sermaye işletmelerinin kârları,
2) Bakanlığa bağlı kurumlarda
eğitim öğretimde üretilen malların satışından elde edilen gelirler,
3) Bağış, yardım ve diğer her
türlü gelirler,
Milli Eğitim Bakanlığı Merkez
Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar Maliye
Bakanlığınca bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Bakanlık
bütçesinde açılacak tertiplere özel ödenek kaydedilir. Bu suretle ödenek
kaydedilen miktarlardan yılı içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl
bütçesine devren özel gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
b) Çıraklık, mesleki ve teknik
eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırma hizmet ve faaliyetlerinde kullanılmak
üzere Bakanlık bütçesine özel ödenek kaydedilen bu tutarlar aşağıdaki
hizmetlerin yerine getirilmesinde kullanılır:
1) Çıraklık, örgün ve yaygın
mesleki ve teknik öğretim kurumlarında görevli yönetici, öğretmen, uzman,
kadrolu ve kadrosuz usta öğreticilerin nitelik ve niceliklerinin yükseltilmesi
için yurt içinde eğitilmelerinde,
2) Mesleki ve teknik eğitim
metotlarının ve araçlarının araştırılması, geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılmasında,
3) Çıraklık, örgün ve yaygın
mesleki ve teknik öğretim kurumlarının atölye ve laboratuvarları için makine,
araç, takım ve teçhizat alınması, gerektiğinde
kiralanması, bunların bakım ve tamirinde,
4) Çıraklık, örgün ve yaygın
mesleki ve teknik eğitim kurumlarında görevli kadrolu ve kadrosuz atölye ve
meslek dersi öğretim elemanlarına asli görevleri dışında, okulda ve
işyerlerinde yapılan eğitimle ilgili normal maaş ve ücretlerine ilave ek ücret
ödenmesinde,
5) Çıraklık, örgün ve yaygın
mesleki teknik eğitimle ilgili her türlü yayınların hazırlatılması, tercümesi,
çoğaltılması, satın alınması ve dağıtılmasında,
6) Çeşitli mesleklerde
çalışmakta olanlara hizmet içinde ve mesleklerinde gelişmeleri için gerekli
bilgi ve becerilerin kazandırılması için Bakanlığa bağlı eğitim kurumlarında
kurslar, seminerler ve eğitim programları düzenlenmesinde,
7) İş öncesi eğitimi, yaygın ve
çıraklık eğitiminde,
8) Çıraklık ve Mesleki Eğitim
Kurulu ile İl Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kurulu toplantılarına katılan başkan,
üye, müşavir üye, imtihan ve mesleki ihtisas komisyonu üyelerine Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine tespit edilecek miktarda verilecek yolluk ve
huzur hakkı ödemelerinde.
MADDE 11.- 12.4.1990 tarihli ve 3624 sayılı Küçük ve
Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı Kurulması
Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin (b) bendi ile 14 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde, 10 uncu maddesindeki "Başkanlık ve Fonun" ibaresi
"Başkanlığın", 17 nci maddesinin (d) bendinde yer alan "15 inci
maddede" ibaresi "14 üncü maddede" olarak değiştirilmiş; 2 nci maddesindeki
"fon" tanımı, 17 nci maddesinin (I) numaralı fıkrasındaki "ile
Başkanlık emrinde kurulan fon" ibaresi ile 15 ve 16 ncı maddeleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
b) Başkanlıkça hazırlanan
bütçeyi, personel kadrolarını, geçici nitelikteki danışman sayılarını ve
personele ödenecek gündelik miktarlarını onaylamak,
Madde 14- Başkanlık bütçesi aşağıdaki gelirlerden oluşur:
a) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
bütçesine konulacak ödenekler,
b) 233 sayılı Kamu İktisadi
Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye tabi teşekkül, müessese ve
bağlı ortaklıkların yıllık ve kurumlar vergisi matrahına esas kârlarının binde
1'i nispetinde ödeyecekleri aidatlar,
c) Sermayesinin yüzde 50'sinden
fazlası kamu kurum ve kuruluşlarına ait bankaların kurumlar vergisine matrah
olan yıllık kârlarının yüzde 2'si nispetinde ödeyecekleri aidatlar,
d) Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar
Konfederasyonunun yıllık gelirinin yüzde 2'si nispetinde ödeyeceği aidat,
e) Türkiye Ticaret, Sanayi,
Deniz Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları Birliğinin yıllık gelirinin yüzde
2'si nispetinde ödeyeceği aidat,
f) Başkanlık tarafından
verilecek hizmetler karşılığında alınacak ücretler,
g) Organize sanayi bölgeleri
müteşebbis heyetlerince yapılan arsa satış hasılatlarının yüzde 1'i oranında
ayrılacak pay,
h) Dış kaynaklardan sağlanan
krediler,
i) Başkanlığa yapılacak bağış ve
yardımlar ile Başkanlığın sahip olduğu mal ve haklardan kaynaklanan sair
gelirler.
Başkanlık bütçesine kaynak teşkil
eden ilgili kuruluşların aidatları bir önceki yıla ait kâr miktarlarına göre,
her yıl mayıs ve ekim aylarında olmak üzere iki taksit halinde, ilgili
kuruluşlarca Başkanlığın kamu bankalarının birisinde açtırdığı hesabına
yatırılır. Ödenen aidatlar, bu kurum ve kuruluşlarca matrah hesabına gider
olarak kaydedilir.
Başkanlık bütçesinin
gelirleriyle ilgili alacaklar, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
Başkanlık bütçesinin gelir,
gider ve muhasebesine ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü
alınarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak bir yönetmelikle
düzenlenir.
MADDE 12.- 9.12.1994 tarihli ve 4059 sayılı Hazine
Müsteşarlığı ile Dış Ticaret Müsteşarlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 7 nci maddesinin (e) fıkrasının son cümlesindeki "6.6.1985 tarih
ve 3218 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde hükmolunan Serbest Bölgeleri Tesis ve
Geliştirme Fonundan" ibaresi
"bütçeden", ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki
"Gelir İdaresini Geliştirme Fonundan" ibaresi "213 sayılı Vergi
Usul Kanununun ek 13 üncü maddesinin
(4) numaralı fıkrası uyarınca", ikinci fıkrası "Bu ödemeler bütçeden
karşılanır." şeklinde değiştirilmiş ve aynı Kanuna aşağıdaki ek ve geçici
maddeler eklenmiştir.
EK MADDE 2.- Ülkemizin zirai ve
sınai ürün ve malları ile doğal
kaynaklarından üretilen maddeleri dünya piyasalarında tanıtmak ve bulunacak
yeni piyasaların şartlarını tespit ederek bunları üretim bölgelerine duyurmak,
dünya piyasa hareketlerini yakından takip ederek ilgilileri zamanında haberdar
etmek ve dış ticaret konusunda eğitmek, ihraç imkânı bulunan malların
üretimleri ve ihracatları ile ihracatta katma değeri artırma çarelerini
araştırmak, uluslar arası ticari ilişkilerin geliştirilmesi için yerli ve yabancı
kuruluşlar ile işbirliği ve
koordinasyonu sağlamak, bakanlıkların ve ticaret ve sanayi odaları ile Odalar
Birliğinin ve ihracatçı birliklerinin ihracat ile ilgili faaliyetlerinde
işbirliği yapmak, kamu kurum ve kuruluşları ile mesleki kuruluşlar tarafından
talep edilecek bu
konular ve dış
ticaretle ilgili diğer
konularda araştırma ve uygulamaları yapmak amacıyla tüzel
kişiliği haiz ve özel hukuk hükümlerine tabi,
idari ve mali özerkliğe sahip, Başbakanlık Dış Ticaret Müsteşarlığına
bağlı İhracatı Geliştirme Etüd
Merkezi kurulmuştur.
Merkezin idare organları Yönetim Kurulu ve Genel
Sekreterliktir.
Yönetim Kurulu, Müsteşarın
başkanlığında ihracattan sorumlu
Müsteşar Yardımcısı, İhracat Genel Müdürü, Dış Ticarette Standardizasyon
Genel Müdürü ile Gümrük Müsteşarlığı, Dışişleri, Maliye, Tarım ve Köyişleri ve
Sanayi ve Ticaret bakanlıklarının birer temsilcisi ve ihracatçı
birliklerinin temsilcileri ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Genel
Sekreterinden oluşur. Müsteşar
Yardımcısı aynı zamanda Merkezin Genel Sekreteridir. Genel Sekreter Merkezin
sevk ve idaresinden dolayı Yönetim Kuruluna karşı sorumludur.
Merkez idare organlarının görev
ve yetkileri ile kararlarının ilgili bakan tarafından denetimine ilişkin usul
ve esaslar Dış Ticaret Müsteşarlığınca
çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir.
Merkezin gelirleri; ihracatçı
birliklerinin aylık gerçekleşen
gelirlerinin en çok yüzde onu, Türkiye Ticaret, Sanayi, Deniz Ticaret Odaları
ve Borsalar Birliğinin aylık gerçekleşen gelirlerinin en çok yüzde biri olmak
üzere Merkez Yönetim Kurulunca belirlenen ve ilgili bakan tarafından
onaylanarak kesinleşen katkı paylarından müteakip ayın 15'ine kadar yapılan
aylık tahsilatlar, hizmet karşılığı alacağı ücretler, Dış Ticaret Müsteşarlığı
bütçesine Merkeze yardım amacıyla konulan
ödenek ile bağış ve yardımlardan oluşur.
İhracatı Geliştirme Etüd
Merkezinin yerine getireceği hizmetlerin gerektirdiği görevler, sözleşmeli personel eliyle yürütülür.
Kurum personelinin, ayrıca 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (1), (4),
(5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde
belirtilen şartları taşımaları zorunludur.
Sözleşmeli personelin hizmete alınmaları, görev ve yetkileri, nitelikleri,
atanma, ilerleme, yükselme, görevden alınma şekilleri, disiplin esasları,
yükümlülükleri, unvan ve sayıları Bakanlar Kurulu kararı ile çıkarılacak
yönetmelik ile düzenlenir.
Sözleşmeli personelin ücret ile
diğer mali ve sosyal hakları ile sözleşme esasları; Merkezin bağlı olduğu Dış Ticaret Müsteşarlığındaki emsali
personelin mali ve sosyal haklarını geçmemek üzere, Genel Sekreterin teklifi ve
Yönetim Kurulunun onayı alındıktan sonra Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir.
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
personeli hakkında, 5434 sayılı T.C.
Emekli Sandığı Kanunu hükümleri ile ek ve değişiklikleri uygulanır.
Hizmet sürelerinin
değerlendirilmesi, 5434 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır.
İşçi statüsünde çalışmakta iken,
istekleri üzerine sözleşmeli personel statüsüne geçen personele, iş mevzuatına göre herhangi bir tazminat ödenmez. Bu
personelin önceden kıdem tazminatı ödenmiş süreleri hariç, kıdem tazminatına esas olan
geçmiş hizmet süreleri 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre
emekli ikramiyelerinin hesabında dikkate alınır.
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
personelinin emeklilik işlemlerinde, genel idare hizmetleri sınıfında görev
yapan genel müdürler için belirlenen ek gösterge rakamını geçmemek üzere, ifa
ettikleri görevleri itibarıyla, 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa göre
girebilecekleri sınıflardaki benzer görevlerin aynı kadro, unvan ve derecesi
için belirlenmiş ek göstergeleri uygulanır.
Sözleşmeli statüye geçen
personel hakkında, yukarıdaki hükümler dışında, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu hükümleri uygulanır.
Merkezin bütçesi ve harcamaları
genel bütçeli kurumların tabi olduğu hükümlere tabi olmayıp mali yıl itibarıyla Genel Sekreterlikçe hazırlanır ve
Yönetim Kurulunun uygun görüşü ve
ilgili bakanın onayını müteakip yürürlüğe girer.
Merkezin gelir ve giderleri,
Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunun denetimine tabidir.
Yönetim Kurulu üyelerine, kamu
iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu üyelerine verilen ücreti geçmemek üzere
ilgili bakanın onayı ile belirlenecek miktarda huzur hakkı verilir.
Merkezin gelir, gider ve
muhasebe usulleri ile diğer mali konulara ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınarak
ilgili bakanlıkça çıkarılacak yönetmeliklerde düzenlenir.
GEÇİCİ MADDE 12- Bu maddenin yürürlük tarihinde, İhracatı Geliştirme Etüd Merkezinde çalışmakta olan personel arasından, sözleşmeli personel statüsüne geçmek istemeyen personelden, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa bağlı olanların bu bağlılığı devam eder ve bunlar hakkında bu Kanunun ek 2 nci maddesi hükümleri uygulanmaz. Bunların mali ve sosyal haklarının belirlenmesine ilişkin mevcut hükümlerin uygulanmasına devam olunur. Bu personelden emeklilik veya diğer şekilde boşalmış olan pozisyonlar, hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır ve yerlerine aynı statüde yeni personel alınamaz.
MADDE 13.– 25.2.1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera
Kanununun 30 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Mali Hükümler
Madde 30 - Bu Kanunla Bakanlığa
verilen görevlerin gerçekleştirilmesi amacıyla personel giderleri hariç her
türlü carî, yatırım ve transfer giderleri ile huzur haklarının ödenmesinde
kullanılmak üzere;
a) Her türlü tütün mamulleri ile
alkollü içkilerin imalat ve ithalatçıları tarafından yurt içinde yapılacak
teslimlerde satış fiyatı üzerinden hesaplanacak yüzde 3 oranında alınacak pay,
b) Bu Kanuna göre otlatma
amacıyla kiraya verilen mera, yaylak ve kışlaklardan yönetmelikte belirtilen usule göre alınacak ücretler,
c) Üreticilerden satın alınan
sütün satın alma bedelinin binde 1'i oranında, süt işleyen kuruluşlarca
yapılacak kesinti,
d) Yurt içinde yetiştirilen ve
satışı yapılan büyük ve küçükbaş canlı hayvanların satış bedellerinin binde 1'i oranında satıcılarından alınacak
pay,
e) Tahsis amacının
değiştirilmesi için başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişilerden, tahsis amacı
değiştirilen meradan elde edilecek yirmi yıllık ot geliri esas alınarak, komisyonca tespit edilecek miktarda
alınacak ücret,
f) Yayla turizmi amacıyla 20 nci
madde çerçevesinde verilecek yapı izinlerinden valiliklerce tespit edilecek
miktarda alınan yapı ruhsat ücretleri ile bu yerlerin yıllık kira bedelleri,
g) Her türlü bağış ve yardımlar,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır. Yatırılan bu tutarlar Maliye
Bakanlığınca bir yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Bakanlık
bütçesinde açılacak tertiplere özel ödenek
kaydedilir. Kaydedilen özel ödeneklerden yılı içerisinde kullanılmayan
tutarlar, Maliye Bakanlığınca söz konusu Bakanlığın ertesi yıl bütçesine devren
özel gelir ve ödenek kaydedilir.
Bu maddede belirtilen gelirler,
tahsilatın yapıldığı tarihi takip eden ayın 15'ine kadar saymanlık hesabına
yatırılır ve gelirlerin tahsilatında 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Bu madde uyarınca yapılacak
tahsilatlara ilişkin diğer hususlar ile Bakanlık bütçesine özel ödenek
kaydedilen tutarların harcama usul ve esasları ile ödenecek huzur hakları
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlık tarafından çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 14.– 19.10.1989 tarihli ve 383 sayılı Özel Çevre
Koruma Kurumu Başkanlığı Kurulmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin X. Bölüm
başlığı metinden çıkarılmış; 22 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde, 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasındaki "Bu Fon'un
kullanılması" ibaresi "Kurum harcamaları" şeklinde değiştirilmiş
ve 23 üncü maddesinin başlığı
dahil ikinci fıkrası dışındaki
diğer fıkraları yürürlükten kaldırılmıştır.
Kurumun Gelirleri ve Harcamaları
Madde 22.- Kurum, bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin amacı doğrultusunda yapılacak harcamaları karşılamak
üzere aşağıda belirtilen kaynaklardan gelir sağlar:
a) Çevre Bakanlığı bütçesinden
Kuruma aktarılacak meblağlar.
b) Her türlü yardım ve bağışlar
ile Hazine Müsteşarlığının uygun görüşü üzerine alınacak dış krediler.
c) Kira ve işletme gelirleri ile
koruma altındaki bölgelerde günübirlik alan olarak işletilen alanlardan elde
edilen gelirler.
d) İmar planları yapımına ve harita
yapımına iştirak bedelleri.
e) Çevre Bakanlığı bütçesine
özel ödenek olarak kaydedilen miktarlardan Çevre Bakanınca uygun görülecek
miktarda yapılacak aktarmalar.
f) Diğer gelirler.
Kurumun bütçe, gelir ve harcama
usul ve esasları Maliye Bakanlığının uygun
görüşü alınarak Çevre Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Kurumun gelir ve giderlerine
ilişkin hesaplar Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunca denetlenir.
MADDE 15.- A) 3.6.1938 tarihli ve 3423 sayılı Milli
Eğitim Bakanlığına Bağlı Meslekî ve Teknik Öğretim Okulları Döner Sermayesi
Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasındaki "Fonundan"
ibaresi "gelirlerinden" olarak değiştirilmiştir.
B) 21.12.1959 tarihli ve 7397
sayılı Sigorta Murakabe Kanununun 30 uncu maddesinin son fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Denetleme aidatı olarak tahsil
edilen tutarlar genel bütçeye özel gelir kaydedilmek üzere Hazine Müsteşarlığının merkez ödemelerini
yapan saymanlık müdürlüğü hesaplarına
yatırılır. Özel gelir kaydedilen bu tutarlar, münhasıran Sigorta Denetleme
Kurulu hizmetlerinde kullanılmak üzere
Maliye Bakanlığınca Hazine Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek
kaydedilir. Bu suretle ödenek kaydedilen miktarlardan yılı içinde harcanmayan
tutarları ertesi yıl bütçesine devren
özel gelir ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Zamanında
yatırılmayan denetleme aidatlarının tahsilatında 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
C) 10.9.1960 tarihli ve 79
sayılı Millî Korunma Suçlarının Affına, Millî Korunma Teşkilât, Sermaye ve Fon
Hesaplarının Tasfiyesine ve Bazı Hükümler İhdasına Dair Kanunun 5 inci
maddesinin (c) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Akaryakıt fiyatlarında
istikrarın sağlanması amacıyla petrol
ürünlerinden Bakanlar Kurulunca belirlenecek esaslar dahilinde Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığınca belirlenecek miktarlarda Akaryakıt Fiyat İstikrar Payı alınır ve genel bütçeye gelir
kaydedilir.
D) 4.1.1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanununun ek 13 üncü maddesinin başlığı ile (1), (2), (3) ve
(5) numaralı fıkraları yürürlükten kaldırılmış ve (4) numaralı fıkrasının (a)
bendinde yer alan "(sözleşmeli personel ile bağlı kuruluşların üst düzey
yönetici kadrolarına atananlar dahil)" ibaresi "(sözleşmeli personel
ile bağlı kuruluşların personeli dahil)" şeklinde değiştirilmiş ve bu
fıkranın son paragrafına "Bu
ödemeler bütçeden karşılanır. Bağlı kuruluşlar personeline yapılacak ek
ödemelerin belirlenmesinde, bunlara ödenmekte olan ikramiye, fazla mesai ücreti
gibi farklı ödemeler ile diğer imkânlar
dikkate alınır ve bağlı kuruluş bütçelerinden ödenir." cümlesi
eklenmiştir.
E) 4.11.1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci
maddesinin başlığında yer alan "ve araştırma fonu" ibaresi
metinden çıkarılmış; (a) fıkrasının dördüncü bendinde yer alan "araştırma
fonu" ibaresi "bilimsel araştırma projeleri" şeklinde
değiştirilmiş ve (b) fıkrası yürürlükten kaldırılarak maddeye aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
Üniversitelerde araştırma
projelerinin finansmanında kullanılmak üzere; üniversite döner sermaye
işletmelerinden, öğretim üyelerinin doğrudan veya dolaylı katkısı olup
olmadığına bakılmaksızın elde edilen her türlü gayri safi hasılatın yüzde
10'undan az olmamak üzere, üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği orandaki
tutar, döner sermaye saymanınca tahsilatı takip eden ayın ilk haftası içinde
Bütçe Dairesi Başkanlığı hesabına yatırılır. Süresi içinde yatırılmayan
tutarların tahsilinde, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun hükümleri uygulanır.
Bütçe Dairesi Başkanlığı
hesabına yatırılan bu tutarlar ile araştırma projelerinden elde edilen gelirler
ve bu amaçla tahsil edilen bağış ve yardımlar, Maliye Bakanlığınca ilgili
üniversite bütçesine bir yandan özel gelir, diğer yandan açılacak tertiplere
özel ödenek kaydedilir. Bu suretle ödenek kaydedilen miktarlardan yılı
içerisinde harcanmayan tutarları ertesi yıl bütçesine devren özel gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Araştırma projelerine bütçe ile
tahsis olunan ödenekler ve/veya yukarıdaki hükümler uyarınca özel ödenek
kaydolunan tutarlar; üniversite yönetim kurulunca gerekli görüldüğü takdirde,
her bir proje için avans verilmek suretiyle de
kullandırılabilir.
Araştırma projelerinin
seçilmesi, uygulanması ve izlenmesi ile ödeneklerin kullandırılması, genel
hükümlerin avans ve kredi sınırlamalarına bağlı kalınmaksızın avans verilmesi
ve bu avansın mahsubuna dair usul ve esaslar Maliye Bakanlığının uygun görüşü
alınarak, Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
F) 8.1.1985 tarihli ve 3143
sayılı Sanayi ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 10
uncu maddesinin (m) bendinde yer alan "Bakanlık bütçesinde mevcut bulunan
veya yer alacak olan fonlardan" ibaresi "Bakanlık bütçesinden"
şeklinde değiştirilmiştir.
G) 24.3.1988 tarihli ve 3418
sayılı Eğitim, Gençlik, Spor ve Sağlık Hizmetleri Vergisinin İhdası ile 3074
Sayılı Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanunu, 197 Sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi
Kanunu, 1318 Sayılı Finansman Kanunu, 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu, 213
Sayılı Vergi Usul Kanunu, 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun ve 492 Sayılı Harçlar Kanununda Değişiklikler Yapılması ve Bu Kanunlara
Bazı Hükümler Eklenmesine Dair Kanunun 39 uncu maddesinin (a) bendinde geçen
"payların yarısı" ibaresi "paylar", "Başbakanlık
Bütçesinde," ibaresi "dağılımı Başbakan onayı ile belirlenmek
suretiyle Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk
Esirgeme Kurumu Genel Müdürlükleri bütçelerinde,"olarak değiştirilmiş;
"bu bakanlıklarca belirlenecek ve yeniden" ibaresi ile
"Başbakanlık bütçesine kaydedilen ödeneğin, Gençlik ve
Spor Genel Müdürlüğü ile Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü arasında paylaşımına Başbakan yetkilidir." cümlesi
metinden çıkarılmış; (b) bendi yürürlükten kaldırılmış ve son fıkrasındaki
"(a) ve (b) bentlerine göre Başbakanlık ve bakanlıkların" ibaresi
"(a) bendine göre ilgili kurumların" olarak değiştirilmiştir.
H) 12.4.2000 tarihli ve 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 15 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "fon hesabına alacak kaydeder." ibaresi " genel bütçeye
gelir kaydeder." şeklinde değiştirilmiştir.
I) 30.4.1992 tarihli ve 3797
sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 32 nci
maddesinin (l) bendinde yer alan "Fonu" ibaresi metinden çıkarılmış
ve 44 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Çıraklık, Mesleki ve Teknik
Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı
Madde 44.- Çıraklık, Mesleki ve
Teknik Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı, 3308 sayılı
Çıraklık ve Meslek Eğitimi Kanununda öngörülen çıraklık, mesleki ve teknik
eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırmaya
dair iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir.
MADDE 16.- a)
27.10.1960 tarihli ve 118 sayılı İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi Kurulması
Hakkında Kanun,
b) 6.12.1984 tarihli ve 3100
sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları
Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin (5) numaralı
fıkrası,
c) 28.5.1986 tarihli ve 3291 sayılı Kanunun ek 2 nci maddesinin
dördüncü fıkrasında yer alan "Elektrik Enerjisi Fonu'nda toplanmak
üzere" ibaresi,
d) 23.7.1995 tarihli ve 4123
sayılı Tabii Afet Nedeniyle Meydana Gelen Hasar ve Tahribata İlişkin
Hizmetlerin Yürütülmesine Dair Kanunun 3 üncü maddesinde yer alan "bağış ve
yardımlardan, her ne ad altında toplanırsa toplansın nakdi olanlar Afetler
Fonuna;" ve "ise" ibareleri,
e) 18.6.1999 tarihli ve 4389
sayılı Bankalar Kanununun 20 nci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (b) bendi,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bazı Vergi Kanunlarında Değişiklik Yapılmasına
Dair Hükümler
MADDE 17.- 31.12.1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 38 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Mükelleflerin iktisap tarihinden itibaren en az iki tam yıl
süreyle işletmelerinde kayıtlı bulunan
gayrimenkul, iştirak hisseleri
ve amortismana tabi
diğer iktisadi kıymetleri elden çıkarmaları halinde, bu iktisadi kıymetlerin maliyet
bedeli bunların elden çıkarıldıkları ay hariç olmak üzere Devlet İstatistik
Enstitüsünce belirlenen toptan eşya fiyat endeksindeki artış oranında
artırılarak kazancın tespitinde dikkate alınabilir. Rüçhan hakkı kullanılmak
suretiyle edinilen iştirak hisseleri ile iştirak edilen kurumun ihtiyat
akçeleri, banka provizyonları ve Vergi Usul Kanununa göre ayrılan yeniden
değerleme fonlarının sermayeye ilavesi dolayısıyla bedelsiz alınan iştirak
hisselerinin en az iki yıl öncesinde iştirak edilen şirketlere ait olması
halinde, rüçhan hakkı kullanılmak suretiyle edinilen veya alınan bu iştirak
hisseleri iki yıl önce iktisap edilmiş sayılır. Rüçhan hakkı kullanılmak
suretiyle veya bedelsiz olarak edinilen hisseler için maliyet bedeli artırımı, bu hisselerin itibari değeri üzerinden
bunların edinilmesine yol açan sermaye artırımının tescili tarihinden itibaren
uygulanır. Bu hüküm 39 uncu madde gereğince işletme hesabı esasına göre ticari
kazancın tespitinde de uygulanır. Bilanço esasında defter tutan mükellefler
tarafından artırılan maliyet bedeline tekabül eden kazançlar, bilançonun
pasifinde özel bir fon hesabında gösterilir. Bu fon, sermayeye ilave dışında
herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya işletmeden çekildiği
takdirde, o yılın kazancına dahil edilerek vergiye tabi tutulur. Söz konusu
iktisadi kıymetlerin alım satımı ile devamlı olarak uğraşanlar, alım satımını
yaptıkları iktisadi kıymetler için bu hükümden yararlanamaz. Şu kadar ki,
inşaat yapımına tahsis edilen arsa ve arazilere ilişkin olarak inşaatın bitim
tarihine kadar geçen süre için bu fıkra hükmüne göre maliyet bedeli artırımı
yapılabilir. Ancak, inşaatın tamamlanmasından önce satışı yapılan
gayrimenkuller için maliyet artırımı satışın yapıldığı tarihe kadar uygulanır.
Bu fıkra hükmünün uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit etmeye Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
MADDE 18.- A) 3.6.1949 tarihli ve 5422 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanununun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (7) numaralı bendinin
birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kurumlar vergisi
beyannamelerinde her yılın zararı ayrı ayrı gösterilmek ve beş yıldan fazla
nakledilmemek koşuluyla geçmiş yılların mali bilançolarına göre meydana gelen
zararlar (aynı sektörde faaliyet göstermesi, son beş yıla ilişkin kurumlar
vergisi beyannamelerinin kanuni süresinde verilmiş olması koşullarıyla 37 ve 39
uncu maddeler çerçevesinde devir alınan kurumların, devir tarihi itibarıyla
zarar dışındaki aktif toplamını geçmeyen zararları ile 38 inci maddede belirtilen
bölünme işlemi sonucu münfesih olan kurumun zarar dışındaki aktif toplamını
geçmeyen zararları dahil.).
B) 5422 sayılı Kanunun Beşinci
Bölüm başlığı "Tasfiye-Birleşme-Devir-Bölünme ve Hisse Değişimi"
olarak ve 38 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bölünme ve hisse değişimi
Madde 38.- Aşağıdaki işlemler
bölünme veya hisse değişimi
hükmündedir.
1- Tam mükellef bir sermaye
şirketinin tasfiyesiz olarak infisah etmek suretiyle bütün mal varlığı, alacak
ve borçlarını mukayyet değerleri üzerinden mevcut veya yeni kurulacak tam
mükellefiyete tabi iki veya daha fazla sermaye şirketine devretmesi ve
karşılığında devredilen sermaye şirketinin ortaklarına devralan sermaye
şirketinin sermayesini temsil eden iştirak hisseleri verilmesi (devredilen
şirketin ortaklarına verilecek iştirak hisselerinin itibari değerinin % 10'una
kadarlık kısmının nakit olarak ödenmesi
işlemin bölünme sayılmasına engel değildir.).
2- Tam mükellef bir sermaye
şirketinin bilançosunda yer alan gayrimenkuller ve iştirak hisseleri ile üretim tesisleri, hizmet işletmeleri ve bu
tesis ve işletmelere bağlı gayrimaddi haklar,
hammadde, yarı mamul ve mamul malların, mukayyet değerleri üzerinden
mevcut veya yeni kurulacak tam mükellef bir sermaye şirketine, bu değerleri
devreden şirketin ortaklarına verilmek veya devreden şirkette kalmak üzere,
devralan şirketin iştirak hisseleri karşılığında aynî sermaye olarak konulması.
3- Tam mükellef bir sermaye
şirketinin, diğer bir sermaye şirketinin hisselerini, bu şirketin yönetimini ve
hisse senedi çoğunluğunu elde edecek şekilde devralması ve karşılığında bu
şirketin ortaklarına kendi şirketinin sermayesini temsil eden iştirak
hisselerini vermesi (hisseleri devralınan şirketin ortaklarına verilecek
iştirak hisselerinin itibari değerinin % 10'una kadarlık kısmının nakit olarak ödenmesi işlemin hisse değişimi
sayılmasına engel değildir.).
Aktifi ve pasifi düzenleyici
hesaplar ilgili olduğu aktif veya pasif hesapla birlikte devrolunur.
Maliye Bakanlığı bölünme
işlemleri ile ilgili usulleri belirlemeye yetkilidir.
C) 5422 sayılı Kanunun 39 uncu
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Devir ve bölünme hallerinde
vergilendirme
Madde 39.- A) Devirlerde,
aşağıdaki şartlara uyulduğu takdirde, münfesih kurumun sadece devir tarihine
kadar elde ettiği kazançlar vergilendirilip, doğrudan doğruya birleşmeden doğan
kârlar hesaplanmaz ve vergilendirilmez.
1- Münfesih kurum ile birleşilen
kurum, müştereken imzalayacakları bir devir beyannamesini, birleşme tarihinden
itibaren on beş gün içinde münfesih kurumun bağlı bulunduğu vergi dairesine
verirler ve bu beyannameye devir bilançosunu bağlarlar.
2- Birleşilen kurum münfesih
kurumun tahakkuk etmiş ve edecek vergi borçlarını ödeyeceğini ve diğer
vecibelerini yerine getireceğini devir beyannamesine bağlı bir beyanname ile
taahhüt eder. Mahallin en büyük mal memuru bu hususta birleşilen kurumdan
ayrıca teminat isteyebilir.
B) 38 inci maddenin birinci
fıkrasının (1) numaralı bendine göre gerçekleştirilen bölünmelerde, aşağıdaki
şartlara uyulduğu takdirde bölünme suretiyle münfesih hale gelen kurumun sadece
bölünme tarihine kadar elde ettiği kazançlar vergilendirilip, doğrudan doğruya
bölünmeden doğan kârlar hesaplanmaz ve vergilendirilmez.
1- Bölünen kurum ile bu kurumun varlıklarını devralan kurumlar
müştereken imzalayacakları bir bölünme beyannamesini, bölünme tarihinden
itibaren on beş gün içinde bölünen kurumun bağlı olduğu vergi dairesine
verirler ve bu beyannameye bölünme tarihindeki bilanço ve gelir tablosunu,
bölünme sözleşmesini ve bölünen kurumun varlıklarını devralan kurumların yeni
sermaye yapısını gösteren Ticaret Sicili Müdürlüğü yazısının bir örneğini
bağlarlar.
2- Bölünen kurumun varlıklarını
devralan kurumlar, bölünen kurumun bölünme tarihine kadar tahakkuk etmiş ve
edecek vergi borçlarından müteselsilen sorumlu olacaklarını ve bu vecibelerini
yerine getireceklerini bölünme
beyannamesine bağlı bir taahhütname ile taahhüt ederler. Mahallin en
büyük mal memuru bu hususta bölünen kurum ile bu kurumun varlıklarını devralan
kurumlardan teminat isteyebilir.
C) Bu maddeye göre yapılan devir
ve bölünmelerde, devir veya bölünme tarihine kadar olan kazancın
vergilendirilmesi için devir veya bölünmeye ilişkin şirket yetkili kurulu
kararının Ticaret Sicilinde tescil edildiği tarih itibarıyla hesaplanan kazanç,
bu kararın ilan edildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde bölünme veya devir
dolayısıyla münfesih hale gelen kurumun bağlı bulunduğu vergi dairesine
kurumlar vergisi beyannamesi ile beyan edilir.
Bu beyannameye devir veya bölünme bilançosu ile gelir tablosu bağlanır.
D) 38 inci maddenin birinci
fıkrasının (2) ve (3) numaralı
bentlerinde belirtilen işlemlerden doğan kârlar hesaplanmaz ve
vergilendirilmez. 38 inci maddenin birinci fıkrasının (2) numaralı bendine göre
gerçekleştirilen bölünme işlemlerinde bölünen kurumun bölünme tarihine kadar
tahakkuk etmiş ve edecek vergi borçlarından bölünen kurumun varlıklarını
devralan kurumlar müteselsilen sorumlu olur.
D) 5422 sayılı Kanunun 42 nci
maddesinin başlığı ile üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Tasfiye, birleşme, devir ve
bölünme halinde ödeme
39 uncu maddenin (A) ve (B)
fıkrası hükümleri dahilinde vukua gelen devir ve bölünmelerde, münfesih kurum
namına tahakkuk eden vergiler 40 ıncı maddede yazılı sürelerde birleşilen veya
devralan kurumlardan alınır.
E) 5422 sayılı Kanunun geçici 21
inci maddesinin (3) numaralı fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve aynı Kanunun
geçici 28 inci maddesinin (a) fıkrasının üçüncü paragrafında yer alan
"Bakanlar Kurulu bu oranı % 10'a kadar indirmeye yetkilidir."
cümlesi, "Bakanlar Kurulu bu oranı işlemlerin türlerine göre ayrı ayrı
veya topluca % 0'a kadar indirmeye veya
kanuni oranına kadar artırmaya
yetkilidir." şeklinde değiştirilmiştir.
F) 5422 sayılı Kanunun geçici 29
uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (6) ve (7) numaralı bentler eklenmiştir.
6. Türkiye’de faaliyette bulunan
bankaların aktifinde kayıtlı olan gayrimenkuller ve iştirak hisselerinin
satışından doğan kazançlar ile bu bankalara doğrudan veya dolaylı olarak iştiraki
bulunan tam mükellef sermaye şirketlerinin aktifinde kayıtlı olan
gayrimenkuller ve iştirak hisselerinin satışından doğan kazançların satışın yapıldığı yılda banka sermayesine ilave
edilen kısmı kurumlar vergisinden müstesnadır. Vadeli satış halinde, satışın
yapıldığı hesap dönemini takip eden ikinci hesap dönemi sonuna kadar banka
sermayesine ilave edilen tutarlar da bu istisnadan yararlanır. İlk yapılan
tahsilatın iştirak hissesi veya gayrimenkulün maliyet bedeline ilişkin olduğu
kabul edilir. Bu bent hükmüne göre vergiden müstesna tutulan kazançlar, Gelir
Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fıkrasının (6) numaralı bendinin
(b-ii) alt bendine göre vergi tevkifatına tabi tutulmaz. Türk Ticaret Kanununun
391 inci maddesinin bu suretle gerçekleştirilecek sermaye artırımına aykırı
hükümleri uygulanmaz. Bu bent hükmünün yürürlüğe girdiği tarihten sonra bu bent
kapsamında yapılacak işlemler tapu ve
kadastro harcından, düzenlenen kağıtlar damga vergisinden, lehe alınan paralar
banka ve sigorta muameleleri vergisinden müstesnadır. Bu hükümden yararlanan
kurumların gayrimenkul ile iştirak hisselerinin satışından doğan kazancın
tespitinde Gelir Vergisi Kanununun 38 inci maddesinin son fıkrası hükmü
uygulanmaz. Bu bentte belirtilen istisna hükümleri bu bendin yürürlük tarihi
itibarıyla banka kayıtlarına göre Türkiye'de faaliyet gösteren bankalara borçlu
durumda olan tam mükellef sermaye
şirketlerinin ve kefillerinin, bu Kanunun yayımı tarihinde sahip oldukları ve bu
borçlara karşılık bankalara devrettikleri gayrimenkul ve iştirak hisselerinden
doğan kazançlar için de uygulanır.
Bu kazançların sermayeye ilavesi
nedeniyle ortaklarca elde edilen menkul sermaye iradı için beyanname verilmez,
başka gelirler nedeniyle verilen beyannameye bu gelir dahil edilmez.
7. Türkiye'de faaliyette bulunan
bankalarla ilgili olarak yukarıda yer alan hükümler, Türkiye'de faaliyette
bulunan özel finans kurumları hakkında da uygulanır.
MADDE 19.- A)
25.10.1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin
(4) numaralı fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Gelir Vergisi Kanununun 81
inci maddesinde belirtilen işlemler ile Kurumlar Vergisi Kanununa göre yapılan
devir ve bölünme işlemleri ( Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından
Katma Değer Vergisi Kanununun 30 uncu maddesinin (a) bendi hükmü uygulanmaz.
İşlem sonunda faaliyetini bırakan, bölünen veya infisah eden mükelleflerce
yüklenilen ve indirilemeyen vergiler, faaliyete başlayan veya devir ve bölünme
sonrasında devredilen veya bölünen
kurumların varlıklarını devralan mükellefler tarafından mükerrer
indirime yol açmayacak şekilde indirim konusu yapılır.),
B) 3065 sayılı Kanunun geçici 10
uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
5422 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun geçici 28 inci maddesi ile geçici 29 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (6) ve (7) numaralı bentleri kapsamındaki
teslimler vergiden müstesnadır.
MADDE 20.- 13.7.1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider
Vergileri Kanununun 29 uncu maddesine aşağıdaki (s) bendi eklenmiştir.
s) Kurumlar Vergisi Kanununa
göre yapılan birleşme, devir, bölünme ve hisse değişimi işlemlerinden doğan
kazançlar.
MADDE 21.- 29.7.1970 tarihli ve 1318 sayılı Finansman
Kanununun 3 üncü maddesinin (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
d) Gelir Vergisi Kanununun 81
inci maddesi hükümlerine uygun olarak şahıs şirketlerinin sermaye şirketine
dönüşme veya ferdi işletmelerin sermaye şirketlerine devrolunması ile Kurumlar
Vergisi Kanununa göre yapılan birleşme, devir ve bölünme halleri veya Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine göre nev'i değişikliği nedeniyle yeni şirkete
devredilecek taşıtlar,
MADDE 22.- A)
1.7.1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 22 nci maddesinin (a)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
a) Anonim, eshamlı komandit ve
limited şirket mukavelenamelerinin veya bunların süre uzatmaları hakkındaki
kararlarının tescil ve ilanı tarihinden itibaren üç ay içinde,
B) 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "I . Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün
(3) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
3. Anonim, eshamlı komandit ve
limited şirket mukavelenameleri: (Binde
5)
(Vergi miktarı 13.000.000.000.-
lirayı aşamaz.)
C) 488 sayılı Kanuna ekli (2)
sayılı tablonun "IV- Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar"
başlıklı bölümüne, (15) numaralı fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki (16),
(17) ve (18) numaralı fıkralar eklenmiştir.
16. Anonim, eshamlı komandit ve
limited şirketlerin sermaye artırımlarına ilişkin olarak düzenlenen kağıtlar.
17. Kurumlar Vergisi Kanununa
göre yapılan birleşme, devir ve bölünmeler nedeniyle düzenlenen kağıtlar.
18. Bankalarca konut edinmek
isteyenlere (daha önce aynı nitelikte bir kredi kullandırılmamış olması
şartıyla kullandırılacak kredinin ana para tutarının elli milyar lirayı aşmayan
kısmı için) bireysel konut kredisi verilmesi ile ilgili olarak düzenlenen
kağıtlar ( Bu tutar her yıl yeniden değerleme oranında artırılır.).
MADDE 23.- A) 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar
Kanununun 123 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Anonim, eshamlı komandit ve
limited şirketlerin birleşme, devir ve bölünmeleri nedeniyle yapılacak işlemler
harca tabi tutulmaz.
B) 492 sayılı Kanuna bağlı
"Tapu ve kadastro işlemlerinden alınacak harçlar:" başlıklı (4)
sayılı tarifenin "I- Tapu işlemleri" bölümünün 13.c fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
c) (a) fıkrası dışında kalan her
nevi cins ve kayıt tashihinde
emlak vergisi değeri üzerinden
(Onbinde 5)
MADDE 24.-
21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 36 ncı maddesi madde başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Birleşme, devir, bölünme ve
şekil değiştirme halleri
Madde 36.- Bu Kanunun tatbiki
bakımından;
a) İki veya daha ziyade hükmî
şahsın birleşmesi halinde yeni kurulan hükmî şahıs,
b) Devir halinde devir alan
hükmî şahıs,
c) Bölünme halinde bölünen hükmî
şahsın varlıklarını devralan hükmî şahıslar,
d) Şekil değiştirme halinde yeni
hükmî şahıs,
Birleşen, devir alınan, bölünen
veya eski şekildeki hükmî şahıs ve şahısların yerine geçer.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
GEÇİCİ MADDE 1.- 8.7.1948 tarihli ve 5254 sayılı Muhtaç
Çiftçilere Ödünç Tohumluk Verilmesi Hakkında Kanun uyarınca tohumluk
dağıtımıyla ilgili olarak yapılan uygulamaların, birden fazla bakanlık eliyle
yürütülmesi sonucunda bu uygulamaların muhatapları ve tarafları arasında oluşmuş
ve/veya oluşacak olan görev zararı kapsamındaki borç alacak ilişkisinin
tasfiyesi aşağıda yer alan esas ve usuller dahilinde gerçekleştirilir:
a) 5254 sayılı Kanunun;
1) 9 uncu maddesi kapsamında,
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin 31.12.2000 tarihi
itibarıyla Hazineden olan alacakları ve Bankaca 2000 yılına ilişkin olarak
dağıtılan tohumlukların bedeli,
2) 10 uncu maddesi kapsamında,
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketinin 31.12.2000 tarihi itibarıyla Tarım ve Köyişleri Bakanlığından
olan alacakları ile bu alacaklara ilişkin 31.12.2000-31.5.2001 tarihleri
arasında tarımsal kredi faiz oranı üzerinden yürütülecek faiz tutarı,
bu faize ilişkin
banka sigorta muamele vergisi ve masraflar ile Bankaca 2000 yılına ilişkin
olarak dağıtılan tohumluk bedeline yönelik olarak 2000 yılında kullandırılan
tohumluk bedeline kullandırıldığı tarihten 31.5.2001 tarihine kadar tarımsal
kredi faiz oranı üzerinden yürütülecek faiz tutarı,
Hazinece, görev zararı
kapsamında 2001 Malî Yılı Bütçe Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde
ödenerek tasfiye edilir.
b) 5254 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesi kapsamında ödenmeyen alacaklarla ilgili olarak Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketince Maliye Bakanlığına devredilen senet bedellerinin
takip ve tahsiline anılan Bakanlıkça 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümleri dahilinde devam olunur. 2000 yılına ilişkin
olarak tohumluk borçlarını vadesinde ödemeyenlerin borçları da Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketince, 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri dahilinde takip ve tahsil edilmek üzere
Maliye Bakanlığına devrolunur.
c) Tasfiye edilen hesaplar
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi nezdinde bankalar yeminli murakıplarınca denetlenir. Avans
mahiyetinde tasfiye edilen tutarlar ile denetlenen tutarlar arasında
farklılıklar bulunması halinde, Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın
onayı ile belirlenecek süre, usul ve esaslar kapsamında, farklılıklardan doğan
yükümlülükler yerine getirilir.
Görev zararlarının tasfiye
edilmesini müteakiben doğabilecek farklılıklar nedeniyle Hazineye ait
yükümlülükler, ilgili yıl bütçesine bu amaçla konulacak ödenek ile karşılanır.
GEÇİCİ MADDE 2.- 4603 sayılı Kanunun 2 nci maddesi uyarınca
gerçekleştirilen yeniden yapılandırma çalışmaları kapsamında, Türkiye Emlak
Bankası Anonim Şirketi tarafından Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
bilanço değerleri üzerinden devredilen gayrimenkullerin rayiç değerlerinin
bilanço değerlerinden düşük olması durumunda, Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı bu gayrimenkulleri piyasa durumunu göz önünde bulundurarak tespit
edeceği bedel ve satış şartları ile satabilir.
GEÇİCİ MADDE 3.- a) Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu
kesintileri, bu konuda yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar yürürlükten kaldırılan hükümlere göre tahsil
edilmeye devam olunur ve doğrudan genel bütçeye gelir yazılmak üzere Hazine
hesaplarına intikal ettirilir. Kesinti oranlarını sıfıra kadar indirmeye veya
onbeş puana kadar yükseltmeye veya kesintiyi tümüyle kaldırmaya Bakanlar Kurulu
yetkilidir.
Bu kesintilerin tahakkuk ve
tahsili Maliye Bakanlığınca vergi gelirlerine ilişkin yetkiler kapsamında takip
edilir ve kesintilerin tahsilinde 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Kaynak Kullanımını Destekleme
Fonundan ihtisas kredilerine ödenmesi gereken destekleme primleri nedeniyle
bankalara ödenmemiş birikmiş borçlar,
Hazinenin görev zararı borcu olarak kabul edilir ve bu borçların
tasfiyesine ilişkin hükümler çerçevesinde işlem yapılır.
b) 6.12.1984 tarihli ve 3100 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesinin (5) numaralı fıkrası uyarınca ödeme kaydedici cihaz
özel hesabında biriken mevcut nakit bütçeye gelir yazılmak üzere Hazine
hesaplarına intikal ettirilir.
c) Bu Kanunla tasfiye edilen
Akaryakıt Fiyat İstikrar Fonunun 31.12.2001 tarihine kadar tahakkuk eden, ancak
ödenemeyen yükümlülükleri bütçeye bu amaçla konulacak ödenekten karşılanır.
d) Tasfiye edilen Toplu Konut
Fonu gelirleri arasında yer alan aşağıdaki gelirlerin, bu konuda yeni bir
düzenleme yapılıncaya kadar Hazine adına tahsiline devam edilerek Hazine
hesaplarına intikali sağlanır.
1-Tekel idaresi ve tekel dışında
kalan gerçek ve tüzel kişiler tarafından imal edilen alkollü ve alkolsüz
içkiler, tütün mamulleri, ispirto ve ispirtolu içkiler ve her türlü içki
imalinde kullanılan alkollü ve alkolsüz özütlerin istihsal vergisine esas
matrahları üzerinden en fazla yüzde 15'i nispetinde hesaplanacak ve istihsal
vergisinden ayrılacak miktarlar (Bu maddelerin istihsal vergisinin fona
ödenecek meblağı karşılamaması veya istihsal vergisinin mevcut olmaması halinde
de yukarıda açıklanan şekilde hesaplanacak miktar Tekel İdaresi ve Tekel
dışında gerçek ve tüzel kişiler tarafından bütçeye ödenir.),
2- Diğer mevzuatla Toplu Konut
Fonu için verilmesi öngörülen paralar,
3- Tekel idaresinin ithal ettiği
maddelerden alınan paylar.
Yukarıdaki bentlerde belirtilen
nispet ve miktarları yeniden tespite, azaltmaya veya kaldırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Mevzuatta Toplu Konut Fonuna
yapılmış bulunan atıflar, Toplu Konut İdaresine yapılmış sayılır.
e) 24.3.1988 tarihli ve 3418
sayılı Kanunun 39 uncu maddesinin bu Kanunla yürürlükten kaldırılan (b) bendine
göre 31.12.2001 tarihi itibarıyla tahakkuk eden gelirlerden harcanmayan miktarlar, 3418 sayılı Kanunun
bu Kanunla değişik 39 uncu maddesinin (a) bendi hükümleri çerçevesinde ertesi yıl bütçelerine özel gelir ve ödenek
kaydedilir.
f) 23.5.2000 tarihli ve 4568 sayılı Kanunla tasfiye edilen Kamu
Ortaklığı Fonunun kullanım alanları ile ilgili olarak sağlanmış olan Hazine
garantili dış proje kredilerinden 1.1.2001 tarihi itibarıyla geri ödemesi devam
edenler, bu tarihten geçerli olmak üzere Hazine tarafından devralınır.
g) Bu Kanunla tasfiye
edilen fonlar için, 1.1.2002 tarihinden
itibaren tahsil edilecek genel bütçe vergi, resim ve harç gelirlerinden,
24.3.1988 tarihli ve 3418 sayılı Kanunun 39 uncu maddesi hariç olmak üzere pay
ayrılmaz.
h) Bu Kanunla tasfiye edilen
fonlardan finansmanı sağlanmak üzere yıllara sari olarak yapılan sözleşmelerde
yer alan ve 1.1.2002 tarihinden sonrasına sirayet eden hak ve yükümlülükler
ilgili idareler nezdinde devam eder. Ancak, 1.1.2002 tarihinden itibaren bu
çerçevede yapılacak ödemeler, konsolide bütçeye dahil idareler için bütçede
ilgili fonun hizmetine devamını sağlamak üzere açılacak tertip veya özel
tertiplerden, diğer idarelerde ise bütçelerinden yapılır.
ı) Mera Fonundan
ücret ödenmek suretiyle
çalışmakta olan toplam doksan personelden, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununda belirtilen genel ve özel şartları taşıyanlar, istekleri halinde Tarım
ve Köyişleri Bakanlığındaki durumlarına uygun boş memur kadrolarına üç ay
içinde atanırlar. Bunlar hakkında 3.11.1999 tarihli ve 4460 sayılı Kanunun 1
inci maddesinin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları hükümleri uygulanır.
Bu Kanun hükümlerinden
faydalanmak istemeyenler ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen
genel ve özel şartları taşımayanların her türlü yasal hakları ödenerek
kurumlarıyla ilişikleri kesilir.
j) Bu Kanunla ve diğer mevzuatla
tasfiye edilen fonlar hakkında, bu Kanunda düzenleme bulunmayan hususlarda,
21.2.2001 tarihli ve 4629 sayılı
Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (d) bendi ile (B), (C) ve (D)
fıkraları hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 4.- Bu Kanunun 1 inci maddesinin ( C ) fıkrası
ile değiştirilen 4603 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (3) numaralı
fıkrası uyarınca diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilecek personelden
konsolide bütçeye tâbi kamu kurum ve kuruluşlarına dağıtılacak personel için,
Devlet Personel Başkanlığınca nakil işlemi tamamlanmadan önce Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınır.
MADDE 25.- Bu
Kanunun;
a) 1 inci maddesinin (A) ve (B)
fıkraları 25.11.2000 tarihinden geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12,
13, 14, 15 ve 16 ncı maddeleri ile geçici 3 üncü maddesinin (f) fıkrası
dışındaki diğer fıkraları 1.1.2002 tarihinde,
c) Geçici 3 üncü maddesinin (f)
fıkrası 1.1.2001 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
d) Diğer maddeleri yayımı
tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 26.- Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.