TÜTÜN, TÜTÜN MAMULLERİ, TUZ VE ALKOL İŞLETMELERİ GENEL
MÜDÜRLÜĞÜNÜN
YENİDEN YAPILANDIRILMASI İLE TÜTÜN VE
TÜTÜN MAMULLERİNİN ÜRETİMİNE, İÇ VE DIŞ ALIM VE
SATIMINA, 4046 SAYILI KANUNDA VE 233 SAYILI KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 4733 |
|
Kabul Tarihi : 3.1.2002 |
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; Tütün, Tütün Mamulleri, Tuz
ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünün yeniden yapılandırılması ile Tütün, Tütün
Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunun kurulmasına, bu
Kurumun görev ve yetkilerinin düzenlenmesine ve tütün ve tütün mamullerinin
Türkiye'de üretimine, iç ve dış alım ve satımına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakan :
Kurumun ilişkilendirildiği Devlet Bakanını,
b) Kurul :
Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurulunu,
c) Kurum :
Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumunu,
d) Genel Müdürlük: Tütün, Tütün
Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,
e) Açık artırma başlangıç fiyatı
: Her kalite grad-randıman tütün için son beş yılda Kurulca seçilecek üç yılın
ihraç fiyat ortalamasının yüzde elli eksiğini,
İfade eder.
MADDE 2. - Bu Kanunla ve diğer kanunlarla verilen
görevleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak üzere kamu tüzel kişiliğini
haiz, idari ve mali özerkliğe sahip, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler
Piyasası Düzenleme Kurumu kurulmuştur. Kurumun merkezi Ankara’dadır. Kurum
gerekli gördüğü yerlerde irtibat büroları kurabilir. Kurumun organları, Tütün,
Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurulu ve hizmet
birimleridir. Kurum, Başbakanın görevlendireceği bir Devlet Bakanı ile
ilişkilendirilir.
Kurul, Kurumun karar organıdır.
Kurul, biri Başkan ve biri Başkan vekili olmak üzere toplam yedi üyeden oluşur.
Kurul Başkan ve üyeleri; Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, Türkiye Ziraat
Odaları Birliği ve Genel Müdürlüğün ilgilendirildiği Bakanlığın önereceği
ikişer aday arasından Bakanlar Kurulunca atanır.
Kurul üyeleri; hukuk, iktisat,
işletme, uluslararası ilişkiler, kamu yönetimi, maliye, tıp, mühendislik ve
tütün eksperliği alanlarında yurt içinde ya da yurt dışında en az dört yıllık
yüksek öğrenim görmüş, mesleki açıdan yeterli bilgi ve deneyime sahip bulunan
ve meslekleri ile ilgili olarak kamuda veya özel sektörde en az on yıl çalışmış
kişiler arasından seçilir. Üyelerde ayrıca, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin (A) fıkrasının (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı
bentlerinde belirtilen şartlar aranır.
Kurul üyelerinin görev süresi
beş yıldır. Görev süresi biten üye yeniden seçilebilir. Herhangi bir nedenle
üyelikleri sona erenlerin yerlerine Bakanlar Kurulu tarafından bu maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen usule göre en geç bir ay içinde yeni bir üye
atanır. Bu şekilde atananlar, yerine atandıkları üyelerin sürelerini tamamlar.
Arka arkaya dört toplantıya veya bir yıl içinde toplam on toplantıya mazeretsiz
olarak katılmayan üyeler istifa etmiş sayılırlar.
Kurul üyelerinin görev süreleri
dolmadan görevlerine son verilemez. Ancak, bu Kanundaki yasakları ihlal ettiği
veya bu Kanun ile kendilerine verilen görevler ile ilgili olarak işlediği
suçlardan dolayı haklarında mahkumiyet kararı kesinleşen Kurul Başkan ve
üyeleri, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uyarınca Devlet memuru olmak için
aranan şartları kaybettikleri tespit edilen veya üç aydan fazla bir süre ile
hastalık, kaza veya başka bir nedenle görevlerini yapamaz durumda olan veya
görev süresinin kalan kısmında görevine devam edemeyeceği, üç aylık süre
beklenmeksizin tam teşekküllü bir hastaneden alınacak heyet raporu ile tevsik
edilen Kurul üyeleri, süreleri dolmadan Bakanlar Kurulu tarafından görevden
alınır.
Kurulun çalışma esasları, görev ve yetkileri
MADDE 3. - Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Bu Kanun gereğince Kurum tarafından yürütülecek görevler ile ilgili düzenlemeleri yapmak.
b) Bu Kanunda öngörülen idari
para cezalarının tahsil edilmesine ilişkin işlemleri yürütmek.
c) Satış ve uygunluk belgesi
başına alınacak tutarların tespiti ile tescil, izin ve ruhsat harçlarının Kurum
tarafından tahsiline ilişkin işlemleri yürütmek.
d) 4207 sayılı Tütün Mamullerinin
Zararlarının Önlenmesine Dair Kanunda yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla,
tütün ve alkol tüketiminden kaynaklanan kamusal, toplumsal ya da tıbbi
nitelikteki her türlü zararlı etkileri önleyecek düzenlemeleri yapmak, bunlarla
ilgili kararları almak.
e) Bu Kanunun uygulanmasıyla
ilgili sektörel düzenlemeler yapmak.
f) Yurt içinde ve yurt dışında
konusuyla ilgili kuruluşlarla işbirliği yapmak, gerektiğinde bu kuruluşlara
Kurumun üye olmasına karar vermek.
g) Personel atamaları da dahil
olmak üzere Kurumun personel politikasını oluşturmak.
h) Kuruma taşınır ve taşınmaz
mal veya hizmet alınması, satılması ve kiralanması konularında karar vermek.
ı) Kurumun alacak, hak ve borçları hakkında karar vermek.
j) Kuruma bağlı akredite
laboratuvarlarının tesis edilmesine ve işletilmesine ilişkin şartları tespit
etmek.
k) 1918 sayılı Kaçakçılığın Men
ve Takibine Dair Kanun, 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı
Kanunu, 492 sayılı Harçlar Kanunu ve diğer kanunlar ile Genel Müdürlüğe
verilmiş olan görevleri yürütmek.
l) Görev alanı ile ilgili
konularda gerekli gördüğü her türlü bilgiyi, tütün, tütün mamulleri ve alkollü
içkiler piyasasında mal veya hizmet üreten, pazarlayan, satan gerçek ve tüzel
kişilerle, bunların her türlü birliklerinden istemek.
m) Kanunlarla verilen diğer
görevleri yürütmek.
Kurul üyeleri, Kurulun para,
para hükmündeki evrak, senet ve diğer mevcutlarına karşı işledikleri suçlar ile
bilanço, tutanak, rapor ve benzeri her türlü belge ve defterler üzerinde
işledikleri suçlardan dolayı memur sayılırlar. Kurul üyelerinin, görevlerini
yaptıkları sırada öğrendikleri
gizli bilgileri açıklamaları
halinde, haklarında 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 229 uncu maddesi hükmü
uygulanır ve Kuruldaki görevlerine son verilir. Bu kişiler Kurul üyeliğine tekrar
seçilemezler.
Kurumun hizmet birimleri, Kurum personelinin
statüsü, atanma usulü ve özlük hakları
MADDE 4.- Kurul Başkanı Kurumun en üst amiri olup,
Kurumun genel yönetim ve temsilinden sorumludur. Kuruma, Kurul kararıyla iki başkan yardımcısı atanır.
Kurum hizmetlerinin gerektirdiği
asli ve sürekli görevler, idari hizmet sözleşmesiyle sözleşmeli olarak istihdam
edilen personel eliyle yürütülür. Kurum personeli ücret ve mali haklar dışında
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabidir.
Kurul Başkanı ve üyeleri ile
Kurum personeli 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa
tabidir. Emeklilik açısından Kurul Başkanı bakanlık müsteşarına, Kurul üyeleri
bakanlık müsteşar yardımcısına denk statüde olduğu kabul edilir.
Kurul Başkan ve üyeliklerine
atananlardan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu veya özel mevzuatla
düzenlenmiş personel rejimine tabi olanlar, Kuruldaki görevleri sona erdikten
sonra başvurmaları halinde ilgili Bakan tarafından, mükteseplerine uygun bir
kadroya atanırlar. Akademik unvanların kazanılması için gerekli şartlar
saklıdır.
Kurul Başkan ve üyelerinin aylık
net ücretleri, en yüksek Devlet memurunun her türlü ödemeler dahil aylık net
ücretinin iki katını geçmemek üzere Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
tarafından tespit edilir.
Kurul üyeleri göreve başlama ve
görevden ayrılma tarihlerinden itibaren bir ay içinde ve görevleri devam ettiği
sürece her iki yılda bir mal beyanında bulunmak zorundadır.
Kurum personelinin ücret ve
diğer mali hakları, Bakanlar Kurulunca belirlenecek esaslar çerçevesinde
Kurulca tespit olunur.
Kurumun gelir ve giderleri ile denetimi
MADDE 5. - Kurumun gelirleri şunlardır:
a) Yurt içinde üretilen veya ithal edilen tütün mamulleri ile alkol ve alkollü içkilerin yurt içinde yapılacak ilk teslimlerinde satış fiyatının binde dördü.
b) Mamul üretimi, satışı ve
uygunluk belgesi başına alınacak tutar.
c) Tescil, izin ve ruhsat
harçları.
d) Bu Kanunda yer alan idari
para cezalarının yüzde yirmibeşi.
Gerektiğinde (a) bendinde
belirtilen oranı yüzde elliye kadar azaltmaya, ödeme usul ve esaslarını tespite
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu tutar hiçbir vergiye matrah teşkil etmez.
Kurumun giderleri şunlardır:
a) İdari giderler.
b) Sektörle ilgili
araştırma-geliştirme faaliyetleri ile tütün ve alkol tüketiminden kaynaklanan
kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü zararlı etkileri önleyecek
çalışmaları yönlendirerek organizasyonu sağlamak üzere gerekli gördüğü faaliyetlerin
desteklenmesinden doğan giderler.
Kurumun giderleri Kurul
kararıyla yürürlüğe giren yıllık bütçeye göre yapılır. Kurumun bütçe yılı
takvim yılıdır. Yıllık gelir ve gider arasındaki fark Maliye Bakanlığınca
belirlenecek esaslar dahilinde genel bütçeye aktarılır. Kurumun mal ve
varlıkları Devlet malı sayılır, haczedilemez, rehnedilemez.
Kurum Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunun denetimine tabidir.
Üretici tütünlerinin alımı ve satımı, tütün mamulleri üretimi, tütün ve tütün
mamulleri ticareti
MADDE 6. - Üretici tütünleri yazılı sözleşme esası veya
açık artırma yöntemiyle alınır ve satılır. Sözleşmeli üretim esasına göre
üretilen tütünlerin fiyatları, tütün mamulleri üreticileri ve/veya tüccarlar
ile üreticiler ve/veya temsilcileri arasında varılan mutabakata göre
belirlenir. Yazılı sözleşme yapılarak üretilen tütünler dışında kalan üretici
tütünleri, açık artırma merkezlerinde açık artırma yöntemiyle alınır ve
satılır. Açık artırmaya başlangıç fiyatlarından başlanır ve satışa konu
tütünler en yüksek fiyatı veren alıcıya satılarak tescil edilir.
Türkiye’de tütün mamulleri
üretmek isteyenlerin; yıllık üretim kapasitesi tek vardiyada, sigara için iki
milyar adet, diğer tütün mamulleri için ise onbeş tondan az olmayan, tütün
hazırlama bölümleri dahil tam ve yeni teknoloji ile tesisler kurmaları şarttır.
Bu şartları yerine getirenler,
ürettikleri tütün mamullerini serbestçe satabilir, fiyatlandırabilir ve
dağıtabilirler. Türkiye’de tütün mamullerini üretmek ve satmak isteyenler,
Kurumdan üretim, satış ve/veya uygunluk belgesi almak zorundadırlar.
Üreticiden alınan tütünlerin
tütün satış merkezlerine veya Kuruma tescili kaydıyla, dahilde alınıp,
satılması, nakledilmesi ile standartlara uygun olan tütünlerin ihracı
serbesttir. Kırık ve döküntü tütünlerin gerektiğinde ihracatı Kurumdan izin
alınarak yapılır.
İşlendikten sonra ihraç amacıyla
olsa dahi tütün ithali ancak, üretim ihtiyaçlarıyla sınırlı olarak bu maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen tütün mamulleri üretenler tarafından yapılabilir.
Firmaların Ülke genelinde
kuruluş yeri nerede olursa olsun her satıcının sipariş verdikleri ürünleri
yerinde teslim etmeleri şarttır. Türkiye’de üretilen tütün mamullerinin ihracı
serbesttir.
Türkiye’de, marka bazında sigara
için yıllık en az iki milyar adet,
diğer tütün mamulleri için yıllık en az
onbeş ton üretenler, aynı markadan olmak üzere serbestçe ithalat yapabilirler,
fiyatlandırabilirler ve satabilirler. Bu fıkrada belirtilen üretim miktarlarına
ilişkin şartları yerine getirmeyenlerce yapılacak sigara ve diğer tütün
mamullerinin ithalatı, ithal edilen tütün mamullerinin fiyatının belirlenmesi
ve yurt içinde pazarlamasına ilişkin usul ve esaslar Kurumun önerisi üzerine
Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir. Bu maddede belirtilen şartlarla ilgili
işlemlerin tespit ve takibi Kurum tarafından yürütülür.
Tütün ve tütün mamullerinin
ithalatında Kurumdan uygunluk belgesi alınır.
Türkiye’de tütün eksperliği yapmak için, tütün eksperliği yüksek
okullarından veya muadili yerli ve yabancı okullardan lisans düzeyinde yüksek
öğrenim diploması alarak mezun olmak şarttır. Tütün eksperi unvanına sahip olmayanlar, tütün alım ve
satım muayenelerini, tütün vasıf, değer ve nevilerinin belirlenmesini ve tütün
işleme, bakım, fabrikasyon eksperliği yapamazlar, tütün işlerinde bilirkişi ve
hakem olamazlar. Tütün eksperlerinin görev, yetki ve mesleki sorumlulukları
Kurul tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir.
Tarımsal destekleme
MADDE 7. - Tarımsal destekleme politikaları çerçevesinde
doğrudan bütçeden veya uluslar arası kuruluşlardan sağlanan kaynaklardan,
doğrudan ve/veya dolaylı olarak yapılacak her türlü ödemelere ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Cezai hükümler
MADDE 8. - Kuruluş ve faaliyet iznini almadan tütün ve
tütün mamulleri ile alkollü içkiler
üretmek üzere fabrika, tesis veya imalathane kuran ve işletenlere;
işyerleri veya ikametgâhlarında söz konusu maddeleri üretenlere bir yıldan üç
yıla kadar hapis ve ikiyüzyirmibeş milyon liradan az olmamak üzere üretilmiş
tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içkiler piyasa değerinin on katı tutarında
ağır para cezası verilir. Bu hüküm 6 ncı maddenin ikinci ve üçüncü fıkrasına aykırı hareket edenler hakkında da
uygulanır.
Satış belgesi almadan satış
yapanlar, ellerindeki mamulâta el konulmakla birlikte ruhsat harcının on katı
tutarında ağır para cezası ile cezalandırılır.
Belirtilen suçları işleyenlere
yardım edenler hakkında asıl faillere verilecek cezaların yarısı hükmolunur. Bu
fiillere katılan memur ve görevliler de asıl failler gibi ceza görürler.
Yönetmelikler
MADDE 9.- A) 1) Kurulun çalışma usul ve esasları ile
Kurul üyeleri, Kurum personeli ile bunların yakınlarının yapamayacakları işler,
2) Kurumun hizmet birimleri ile
bunların görev ve sorumlulukları, kadro unvanları, sayıları ve Kurum
personelinin emeklilik statülerinin belirtilmesi açısından durumu,
Kurulun önerisi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak
yönetmeliklerle,
B) Tütün ve tütün mamulleri ile alkol ve alkollü içkilerin iç ve dış ticareti, sigara fabrikalarının kurulmasının izin ve şartları, üretilecek tütün mamullerinin teknik özelliklerinin belirlenmesi, üretim şartını karşılamayan firma mamullerinin fiyatlandırılması, dağıtılması, satışı ve kontrolü ile bayilikler verilmesi, üretici tütünlerinin yazılı sözleşme esası veya açık artırma yöntemi ile alınıp satılması, açık artırma başlangıç fiyatının teknik olarak saptanması, Dünyada ve Türkiye'deki gelişmeler dikkate alınarak açık artırma başlangıç fiyatını tespitte kullanılan oranın yüzde elliye kadar artırılması ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu ile bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili diğer usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılacak yönetmeliklerle,
Düzenlenir.
Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 10. - A) 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin ekindeki "(B) Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)"
bölümünde yer alan "Tütün, Tütün
Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğü" bu bölümden
çıkarılmış ve aynı Kanun Hükmünde Kararnamenin ekindeki "(A) İktisadi
Devlet Teşekkülleri (İDT)" bölümüne eklenmiştir.
B) 24.11.1994 tarihli ve 4046
sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 20 nci maddesinin
(C) bendinin sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Özelleştirme programında bulunan ve
sermayesinin tamamı Devlete ait olan anonim şirket statüsündeki kuruluşlarda,
Türk Ticaret Kanununun genel kurul toplantılarına ilişkin hükümleri uygulanmaz.
C) 4046 sayılı Kanunun 27 nci
maddesinin başlığı "Muafiyet" olarak değiştirilmiş ve maddeye
aşağıdaki bent eklenmiştir.
c) Özelleştirme programında
bulunan kuruluşlarda ticaret siciline tescil işlemleri ve Sermaye Piyasası
Kurulu kayıt işlemlerinden ücret alınmaz.
D) 2.1.1961 tarihli ve 196 sayılı Ekici Tütünleri Satış
Piyasalarının Desteklenmesine Dair Kanun, 9.5.1969 tarihli ve 1177 sayılı Tütün
ve Tütün Tekeli Kanunu ile 28.5.1986 tarihli ve 3291 sayılı 1211 Sayılı Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu, 3182 Sayılı Bankalar Kanunu, 2983 Sayılı Tasarrufların
Teşviki ve Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun, 2985 Sayılı
Toplu Konut Kanunu, 7.11.1985 tarihli ve 3238 Sayılı Kanun, 2499 Sayılı Sermaye
Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması ve 1177 Sayılı Tütün ve Tütün Tekeli
Kanununun Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılması ve Kamu İktisadi
Teşebbüslerinin Özelleştirilmesi Hakkında
Kanunun 17 nci maddesinin birinci fıkrası hükmü ile ikinci fıkrasında
yer alan "tütün ve tütün mamullerinin üretimi, ithalatı ve satışı ile
ekici tütünlerin borsalarda veya yazılı sözleşme yapılarak satılabilmesine
ilişkin usul ve esaslar ve" ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1.- A) Genel Müdürlüğün özelleştirme işlemleri
tamamlandıktan sonra, bu Kanunun 2 nci maddesindeki Kurul üyeliği için Genel
Müdürlüğün ilgilendirildiği Bakanlığın aday önerme yetkisi Kurula geçer.
B) 2002 ve müteakip yıllar tütün
ürünü için destekleme alımı yapılmaz. Bakanlar Kurulunca 2000 ve 2001 yılı
ürünü tütünlerinin Devlet nam ve hesabına alımında bulunmak üzere bir kamu
kuruluşu görevlendirilir. Bu kapsamdaki alımların masrafı ve finansmanı
bütçeden tahsis edilecek ödenekle sağlanır, alımlara ilişkin denetim Yüksek
Denetleme Kurulunca yapılır.
2000 ve 2001 yılı ürünleri için
1177 sayılı Kanuna ekli cetvelde isimleri yazılı tütün tarımı serbest olan
ilçeler dışında kalan yerler ile bu ilçelerin tespit edilmiş ve kesinleşmiş
tütün üretim alanlarının dışında kalan yerlerde ekilen tütün fideleri veya
dikilen tütünler sökülüp yok edilir. Failleri hakkında üç aydan bir seneye
kadar hapis cezası ve ekilmiş olan fideliklerin metrekare veya artığı için
beşyüz bin lira, dikilmiş olan tarlaların her bir dekar veya artığı için yüz
bin lira idari para cezası verilir. Tütünler toplanmışsa el konulmakla birlikte
her bir kilo ve artığından bir milyon lira idari para cezası alınır.
Yaprak tütün üretim bölgelerinde
ekim belgesi almadan veya belge almasına rağmen belgesinde belirtilen alandan
fazla veya ekim belgesinde kayıtlı yerden başka yerde ekim yapanların
tütünlerine el konulmakla birlikte haklarında iki aydan bir seneye kadar hapis
ve el konulmakla birlikte el konulan tütünlerin her bir kilo ve artığı için beş
milyon lira idari para cezasına hükmolunur.
Ekim belgesinde tespit edilen
miktarların kabul edilebilir bir sebep olmaksızın yüzde onundan fazla veya az
tütün teslim eden üreticiler hakkında fazla veya eksik teslim edilen
miktarların her kilo ve artığı için beşyüz bin lira idari para cezasına hükmolunur.
Ürettikleri tütünün tamamını teslim etmeyenler hakkında yukarıdaki cezaların
iki katı uygulanır.
Ekim ve ticaret belgesi olmadan
ellerinde tütün bulunduran, nakleden veya satan kimselerin tütünlerine ve nakil
vasıtalarına el konulur ve her bir kilo ve artığından bir milyon lira idari
para cezası alınır.
1177 sayılı Kanuna göre
kendilerine verilecek kontrol görevlerini yerine getirmeyen muhtarlar ve diğer
kolluk kuvvetleri hakkında on milyon lira idari para cezasına hükmolunur.
Bu Kanunla yürürlükten kaldırılan
1177 sayılı Kanunun bu fıkrada belirtilen hükümlerinin uygulanmasına 2001 yılı
ürünü kampanya döneminin bitimine kadar
devam edilir.
C) Kurumun teşkili aşamasında Kurumda istihdam edilecek personel
kadrolarının ve vasfının tespitini sağlamak üzere, Maliye Bakanlığı,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Personel
Başkanlığı ve Genel Müdürlükten birer temsilcinin katılımı ile bir komisyon
kurulur. Komisyon bu Kanunun yürürlüğe girmesini müteakip bir ay içinde
toplanır. Komisyonca belirlenecek kadroların tamamı istekleri halinde Genel
Müdürlüğün ilgili birimlerinde çalışan personelden karşılanır.
D) Kurum bu Kanunun yürürlüğe
girmesini müteakip en geç üç ay içinde görev yapmaya başlar. Bu süre içerisinde
bu Kanunla Kuruma verilen görevler Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
E) Kurumun, Genel Müdürlükten
devralacağı taşınır, taşınmaz mallar ile her türlü araç-gereç ve cihazların
aidiyeti ile devre ilişkin işlemler, Kurum ve Genel Müdürlük arasında yapılacak
protokoller ile belirlenir. Devre tabi mallar bedelsiz olup, devir ile ilgili
işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
F) Bu Kanunun yayımlandığı
tarihte tütün eksperi olarak çalıştığını belgeleyenlerin hakları saklıdır.
G) 6 ncı maddenin yedinci fıkrasında yer alan marka bazında sigara için en az iki milyar adet fiili
üretim miktarı ölçüsü, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi izleyen; birinci
takvim yılı sonuna kadar iki milyar adet, ikinci takvim yılı sonuna kadar bir
milyar sekiz yüz milyon adet, üçüncü takvim yılı sonuna kadar bir milyar altı
yüz milyon adet, dördüncü takvim yılı sonuna kadar bir milyar dört yüz milyon
adet, beşinci takvim yılı sonuna kadar bir milyar iki yüz milyon adet olarak
uygulanır.
Diğer tütün mamulleri için en az
onbeş ton fiili üretim miktarı ölçüsü bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi
izleyen; birinci takvim yılı sonuna kadar onbeş ton, ikinci takvim yılı sonuna
kadar ondört ton, üçüncü takvim yılı sonuna kadar onüç ton, dördüncü takvim
yılı sonuna kadar oniki ton, beşinci takvim yılı sonuna kadar onbir ton olarak
uygulanır.
Altıncı yıldan itibaren
uygulanacak olan bu ölçüleri sıfıra kadar indirmeye ve tütün, tütün mamulleri,
alkol ve alkollü içkilerin dış ticaretine ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 11. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.