2001 MALÎ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARELER
BÜTÇE KANUNU
Kanun No. 4613 |
|
Kabul Tarihi : 20.12.2000 |
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
Ödenekler, Öz Gelirler,
Hazine Yardımı
MADDE 1. – a) Katma
bütçeli idarelerin 2001
yılında yapacakları hizmetler
için 4 784 252 200 000 000 lira
ödenek verilmiştir.
b) Katma bütçeli
idarelerin 2001 yılı
gelirleri 300 000 000 000
000 lirası öz gelir, 3 521 787 300 000 000 lirası Hazine yardımı,
962 464 900 000 000 lirası
yükseköğretim kurumlarının cari
hizmet giderlerine yapılacak
Devlet katkısı olmak
üzere toplam 4 784 252 200 000 000 lira olarak tahmin
edilmiştir.
Bağlı Cetveller
MADDE 2. – Katma bütçeli idarelerin,
a) Ödenek dağılımı “A” işaretli,
b) Gelirleri, her bir idarenin
bütçesine ekli “B” işaretli,
c) Gelirlerin dayandığı hükümler
ekli “C” işaretli,
d) Mevcut lojman, sosyal tesis,
telefon, faks ve kadro sayıları “L” işaretli,
e) Harcamalara ilişkin
formül ekli “R” işaretli,
f) Sahip oldukları taşıtlar ve
2001 yılında Taşıt Kanunu uyarınca satın alacakları taşıtların cinsi, adedi,
hangi hizmetlerde kullanılacağı ve azamî satınalma bedelleri “T” işaretli,
Cetvellerde gösterilmiştir.
İdarelere
İlişkin Özel Hükümler
Tarım Reformu Uygulaması ile İlgili Davaların Takibi
MADDE 3. – Tarım Reformu Genel Müdürlüğünün toprak ve
tarım reformu uygulaması ile ilgili uyuşmazlık ve davaları bu Genel Müdürlük
adına gerektiğinde Hazine avukatları tarafından da takip edilir.
Özel Ödeneklere İlişkin İşlemler
MADDE 4. – a) Karayolları, Köy Hizmetleri ve Devlet Su
İşleri Genel Müdürlükleri; Genel ve Katma Bütçeli Kuruluşlar hariç diğer kamu
kurum ve kuruluşları gerçek ve tüzel kişilerden vaki olacak hizmet taleplerini
kendi imkanları nispetinde, yapılacak anlaşmalar esasları dahilinde ve bedeli
mukabilinde yerine getirmeye yetkilidirler. Bu amaçla yatırılacak paralar, bir
taraftan adı geçen kuruluşlar bütçelerinin (B) işaretli cetveline gelir, diğer
taraftan (A) işaretli cetvelde mevcut
veya yeniden açılacak tertiplere
Maliye Bakanlığınca ödenek kaydolunur.
Bu özel tertiplerdeki
ödeneklerden önceki yılda harcanmayan kısımları cari yıl bütçesine devren gelir
ve ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
İşin gerektirdiği hallerde ve
yaptırılacak iş bedelinin saymanlık hesaplarına intikal etmesi halinde gelir ve
ödenek kaydı işlemini beklemeksizin “A” işaretli cetvelin ilgili proje
ödeneklerinden gerekli harcama yapılabilir.
Yapılan harcama tutarı kadar
ödeneği, özel tertipten önceden harcama yapılan tertibe aktarmaya Maliye Bakanı
yetkilidir.
b) Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü tarafından 3/7/1968 tarihli ve 1053 sayılı Kanun gereğince yürütülen
içme suyu tesisleri ile ilgili
olarak kendi usullerine göre borçlandırılan bedeller, taksitlerinin ilgili
belediyelerce süresinde ödenmemesi halinde, ödenmeyen taksitler, 2/2/1981
tarihli ve 2380 sayılı Kanun uyarınca belediyelere ayrılan paylardan İller
Bankasınca kesilerek Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğüne ödenir.
c) Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünce inşaatı gerçekleştirilen baraj ve HES tesislerinin işletme
hakkının devredilmesinden elde edilecek paylarla ilgili olarak, anılan Genel
Müdürlük bütçesine ekli (B) işaretli cetvelin "İçmesuyu Tesisleri ve
Hidroelektrik Santrallerinin Devrinden Sağlanan Paylar" bölümünde yer alan
tutarın üzerinde gerçekleşen gelir fazlalarını enerji sektörü yatırımlarında
kullanılmak üzere mevcut veya yeni açılacak tertiplere ödenek kaydetmeye Maliye
Bakanı yetkilidir.
d) Karayolları Genel Müdürlüğü
bütçesine ekli (B) işaretli cetvelin "Yol, Köprü ve Tünel Gelirleri"
bölümünde yer alan tutarların üzerinde gerçekleşen gelir fazlalarının, aynı
nitelikteki yatırımlarda ve alt yapının bakım, onarım ve işletme giderlerinde
kullanılmak üzere, mevcut veya yeni açılacak tertiplere ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı yetkilidir.
(c) ve (d) bentleri uyarınca
ödenek kaydedilen tutarlardan yapılacak harcamalar, "2001 Yılı Programının
Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar" hükümlerine göre
yılı yatırım programı ile ilişkilendirilir.
Karayolları Genel Müdürlüğü Yol Bakım İşleri İçin Gelecek Yıla Geçici
Yüklenmelere Girişilmesi
MADDE 5. – Karayolları Genel Müdürlüğünce, yol ve otoyol
bakım işleri için yılları bütçelerinde yer alan ödeneklerin yarısını geçmemek
üzere ilgili Bakan onayıyla gelecek yıla geçici yüklenmelere girişilebilir.
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Bütçesi ile İlgili İşlemler
MADDE 6. – a)
29/4/1959 tarihli ve 7258 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi gereğince her çeşit
spor saha ve tesisleri vücuda getirmek amacı ile Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğü bütçesinin (A) işaretli cetvelinde yer alan projelerin Gençlik ve
Spor Genel Müdürlüğünce 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Kanun hükümleri
uyarınca yapılabilecek işler dışında kalanlara ait ödenekleri, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı Bütçesine aynı amaçla aktarmaya Maliye Bakanı yetkilidir.
b) Yıllık yatırım programlarına
ek yatırım cetvellerinde inşaat ve büyük onarım projeleri arasında yer alan ve
Genel Müdürlük onayı ile İl Müdürlüklerince emaneten yaptırılması uygun görülen
işlerin karşılıkları münhasıran proje ile ilgili harcamalarda kullanılmak üzere
hizmetin ait olduğu Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bütçesinin ilgili yatırım
tertibindeki ödenekten il müdürlüklerine yardım yolu ile ödenebilir.
c) Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğü bütçesine ekli (B) işaretli cetvelin “Futbol Müsabakaları Müşterek
Bahis Hâsılatından Elde Edilecek Gelir” tertibinde kayıtlı kaynaktan sağlanacak
gelir fazlalarını sportif hizmetler ve spor tesislerinin yapım, bakım ve büyük
onarımlarında kullanılmak üzere Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü bütçesine bir
yandan özel gelir, diğer yandan açılacak özel tertibe ödenek kaydetmeye,
Çeşitli kurum ve kuruluşlar ile
şahıslar tarafından Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne bağlı spor federasyonları
ile dairelere yapılan nakdî yardım ve bağışlarla kendi faaliyet ve
hizmetlerinden sağladıkları gelirleri, Genel Müdürlük onayı ile federasyonların ve dairelerin gençlik ve
sportif hizmetleri ile mal ve hizmet alımlarında kullanılmak üzere Genel
Müdürlük bütçesine bir yandan özel gelir, diğer yandan açılacak özel tertiplere
ödenek kaydetmeye,
Gençlik ve Spor Genel
Müdürlüğünün mülkiyetinde bulunan ve spor amaçlı ayrılmış taşınmaz malların;
satışından, mülkiyetin gayri aynî hak tesisinden ve kiralanmasından elde edilen
gelirlerini, sportif hizmetler ve spor tesislerinin yapım, bakım ve büyük
onarım giderlerinde kullanılmak üzere Genel Müdürlük bütçesine bir yandan özel
gelir, diğer yandan açılacak özel tertibe ödenek kaydetmeye,
Maliye Bakanı yetkilidir. Bu
ödeneklerden yılı içinde sarf edilemeyen kısmı ertesi yıl bütçesinin ilgili
tertiplerine devren gelir ve ödenek kaydolunur.
Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Bütçesi ile İlgili İşlemler
MADDE 7. – Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü
Bütçesine ekli (B) işaretli cetvelde yıl içinde meydana gelebilecek gelir
fazlalarını bir yandan özel gelir,
diğer yandan mevcut veya yeni açılacak özel tertibe ödenek kaydetmeye Maliye
Bakanı yetkilidir.
Yatırım harcamaları, "2001
Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar"
hükümlerine göre yatırım programı ile ilişkilendirilir.
Bu ödeneklerin yılı içinde sarf
edilemeyen kısmı ertesi yıl bütçesinin ilgili tertibine devren gelir ve ödenek
kaydolunur.
Yükseköğretim Kurumları ile İlgili Hükümler
MADDE 8. – a)
Yükseköğretim kurumlarınca önceki yıllarda bastırılan ders kitapları ve
teksirlerin satış bedelleri Devlet İstatistik Enstitüsü toptan eşya fiyatları
indeksine göre, yükseköğretim kurumları tarafından her yıl yeniden tespit
edilir.
b) 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 46 ncı maddesine göre özel ödenek kaydolunan miktarlar üniversite
adına T.C. Ziraat Bankası şubelerinden
birinde açılacak hesaba yatırılır ve harcamalar bu hesaptan yapılır.
c) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 46 ncı maddesine göre kısmî zamanlı olarak çalıştırılacak öğrenciler hakkında, 1475 sayılı İş Kanununun işçi sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili hükümleri ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun iş kazası ve meslek hastalıkları sigortası ile ilgili hükümleri hariç diğer hükümleri uygulanmaz.
d) 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununa tâbi yükseköğretim kurumlarında kayıtlı yükseköğrenim öğrencilerinin
her türlü tedavi giderlerinin karşılanması için, bu kurumların bütçelerinde
tertiplenen transfer ödeneklerinin karşılıkları Yükseköğretim Kurulunca tespit
edilecek esas ve usuller çerçevesinde kullanılmak üzere kurumlar adına T.C.
Ziraat Bankası şubelerinden birinde açılacak hesaba yatırılır.
e) 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 46 ncı maddesi uyarınca; elde edilen gelirlerin özel gelir ve ödenek kaydedilen
tutarlarının yüzde 10'una kadar olan kısmı, üniversite yönetim kurulunun tespit
edeceği başarılı, gelir düzeyi düşük öğrencilerin burs, kitap ve kırtasiye ile
beslenme yardımı ödemelerinde kullanılır.
f) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci
maddesine göre, üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerinde; ilgili yönetim
kurulunun önerisi ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile sadece bir döner sermaye
işletmesi kurulabilir. Üniversite veya yüksek teknoloji enstitüleri ile bunlara
bağlı birimlerde mevcut döner sermaye işletmeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren 6 ay içinde birleştirilerek tek döner sermaye işletmesi
haline dönüştürülür.
2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 58 inci maddesinin 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile değişik
dördüncü fıkrası uyarınca kuruluş veya birimin araç, gereç, bilimsel
araştırma ve diğer ihtiyaçlarına harcanmak üzere döner sermaye gelirlerinden
ayrılan en az % 30'luk miktar, bu ihtiyaçların yanı sıra devam etmekte olan
projelerin tamamlanmasına yönelik inşaat işleri ile her türlü bakım ve
onarım için harcanabilir.
g) 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 55 inci maddesine göre yükseköğretim kurumları adına tapuda
kayıtlı taşınmazların kiralanması,
satılması ve işletilmesi suretiyle elde edilecek gelirler ile Hazine adına
kayıtlı olup, yükseköğretim kurumlarına tahsis edilmiş taşınmaz malların
üzerinde herhangi bir inşaat yapılmamak ve irtifak hakkı tesisine konu
edilmemek şartıyla, eğitim, sağlık ve sosyal amaçlı kiralanması ve işletilmesi suretiyle
elde edilecek gelirlerin tamamını
ilgili yükseköğretim kurumunun her çeşit cari (personel hariç) ve
yatırım harcamalarında (Yükseköğretim kurumları adına tapuda kayıtlı
taşınmazların satılması suretiyle elde edilen gelirlerin tamamı sadece yatırım
harcamalarında) kullanılmak üzere bir yandan özel gelir, diğer yandan mevcut
veya yeni açılacak tertibe özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Yatırım harcamaları, "2001 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve
İzlenmesine Dair Karar" hükümlerine göre Yatırım Programı ile
ilişkilendirilir. Bu ödeneklerin yılı içinde harcanmayan kısmı ertesi yılın
bütçesine devren gelir ve ödenek kaydolunur.
Hazine adına kayıtlı olup
yükseköğretim kurumlarına tahsis edilmiş taşınmaz mallar üzerinde ilgili
yükseköğretim kurumlarının teklifi üzerine, öğrenci yurt binası ve müştemilatı
yaptırılmak üzere mülkiyetin gayri ayni hak tesis edilebilir.
h) Üniversite veya yüksek
teknoloji enstitüsü rektörleri ve rektör yardımcıları üniversite veya yüksek
teknoloji enstitülerindeki döner sermaye işletmelerinin birinden katkılarına
bakılmaksızın 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci maddesindeki esaslara
göre pay alırlar.
ı) Yükseköğretim Kurulu
Bütçesinin 111-01-3-352-900 (Öğretim Üyesi Yetiştirme Projesi) tertibine konan
ödenek, cari harcamalarda kullanılmak üzere (personel hariç) bu proje kapsamında lisansüstü eğitim veren
yükseköğretim kurumlarının bütçelerine, görevlendirilen öğrencilerin sayıları
ve öğrenim alanları dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun teklifi üzerine Maliye Bakanlığınca aktarılır.
j) Üniversiteler ve yüksek
teknoloji enstitülerinde iktisat, işletme, hukuk, uluslararası ilişkiler, bilgi
teknolojileri ve ileri teknolojiler ile öğretmenlik alanlarında ikinci öğretim
kapsamında yürütülecek tezsiz yüksek lisans programlarının açılması,
öğrencilerden alınacak öğretim ücretleri, bu programlarda fiilen ders veren
öğretim üyelerine ödenecek ek ders ücretleri, aşağıda belirtilen esaslara
uyulmak kaydıyla ilgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim
kurulunun teklifi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir ve bu
kararların birer örneği Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından Maliye
Bakanlığına gönderilir.
Toplanan öğretim ücretleri
ilgili kurumların bütçesine özel ödenek kaydedilir. Kaydolunan özel ödeneğin %
30'undan az olmamak üzere ilgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü
yönetim kurulunca belirlenecek miktarı araştırma fonuna aktarılır. Geri kalanı
ise, 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun 11 inci maddesi (son fıkrası
hariç) ve 19.11.1992 tarihli ve 3843
sayılı Kanunun 10 uncu maddesi
hükümleri dikkate alınarak, 2914 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin dördüncü
fıkrasında akademik unvanlar itibariyle öngörülen ek ders ücretinin her
halükarda 10 katını ve aynı maddede öngörülen sınav ücretinin 5 katını geçmemek
üzere bu eğitim programında fiilen ders veren öğretim üyelerine ek ders ve
sınav ücreti olarak; 3843 sayılı Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen esaslara
göre de bu program için görevlendirilen idari personele fazla çalışma ücreti
olarak ödenir. Özel ödeneğin yeterli olmadığı gerekçe gösterilerek kurum
bütçesi, döner sermaye, araştırma fonu, vakıf, dernek ve sair kaynaklardan
ayrıca ders ve sınav ücreti veya herhangi bir ödeme yapılamaz.
Bu bentte yapılan düzenleme
dışında kalan hususlar hakkında 3843 sayılı Kanun ile 2914 sayılı Kanun
hükümleri uygulanır.
Gerektiğinde yukarıdaki
fıkralarda yer alan hükümler kısmen veya tamamen ileri uzaktan eğitim
teknolojileri kullanmak suretiyle ikinci öğretim kapsamında yürütülecek tezsiz
yüksek lisans programları için de uygulanabilir.
Öğretim ücretlerinin
toplanmasına ve özel ödenek kaydedilmesine ve bu bentte düzenlenen diğer
hususlara ilişkin esas ve usuller Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının görüşü
alınarak Maliye Bakanlığınca belirlenir.
Vakıflar Genel Müdürlüğü Bütçesi ile İlgili İşlemler
MADDE 9. – Vakıflar Genel Müdürlüğü bütçesinin (B)
işaretli cetvelinde yıl içinde meydana gelebilecek gelir fazlalarını bir yandan
özel gelir, diğer yandan mevcut veya yeni açılacak özel tertibe ödenek
kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Yatırım harcamaları, "2001 Yılı Yatırım Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar" hükümlerine göre yatırım programı ile ilişkilendirilir.
Bu ödeneklerin yılı içinde
harcanmayan kısmı ertesi yıl bütçesinin ilgili tertibine devren gelir ve ödenek
kaydolunur.
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Bütçesi ile
İlgili İşlemler
MADDE 10. – Kuruma ait taşınmazların satışından veya
kiraya verilmesinden elde edilen gelirlerin % 50'si özürlü hizmetlerinde
kullanılmak üzere kurum bütçesine bir yandan özel gelir diğer taraftan özel
ödenek kaydedilir. Bu ödeneklerin yılı içerisinde harcanmayan kısmı ertesi yıl
bütçesinin ilgili tertibine devren gelir ve ödenek kaydolunur.
ÜÇÜNCÜ
KISIM
Diğer
Hükümler
MADDE 11. – Bu Kanunda yer alan hükümler saklı kalmak
üzere, Genel Bütçe Kanunu hükümleri katma bütçeli idareler hakkında da
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 12. – Bu Kanun 1/1/2001 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13. – Bu Kanunun;
a) Vakıflar Genel Müdürlüğü,
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu
Genel Müdürlüğü ve Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü ile ilgili hükümlerini
Başbakan ve Maliye Bakanı,
b) Yükseköğretim Kurulu ve
Üniversiteler ile ilgili hükümlerini Maliye ve Milli Eğitim Bakanları,
c) Karayolları Genel
Müdürlüğü ile ilgili hükümlerini Maliye
ve Bayındırlık ve İskan Bakanları,
d) Hudut ve Sahiller Sağlık
Genel Müdürlüğü ile ilgili hükümlerini
Maliye ve Sağlık Bakanları,
e) Tarım Reformu Genel Müdürlüğü
ile ilgili hükümlerini Maliye ve Tarım ve Köyişleri Bakanları,
f) Orman Genel Müdürlüğü ile
ilgili hükümlerini Maliye ve Orman Bakanları,
g) Petrol İşleri
Genel Müdürlüğü ve Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğü ile ilgili hükümlerini Maliye ve Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanları,
Yürütür.