Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 585)
Demokratik
Sol Parti Genel Başkanı İstanbul Milletvekili Bülent Ecevit, Milliyetçi Hareket
Partisi Genel Başkanı Osmaniye Milletvekili Devlet Bahçeli, Anavatan Partisi
Genel Başkanı Rize Milletvekili Mesut Yılmaz ile 216 Milletvekilinin; Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun
Teklifi ve Anayasa
Komisyonu
Raporu (2/636)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifimiz, gerekçesi ile birlikte ilişikte
sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
|
Bülent Ecevit |
Devlet Bahçeli |
Mesut Yılmaz |
|
|
|
İstanbul |
Osmaniye |
Rize |
|
|
|
Aydın Tümen |
Emrehan Halıcı |
Zeki Sezer |
|
|
|
Ankara |
Konya |
Ankara |
|
|
|
Ziya Aktaş |
Rahmi Sezgin |
Güler Aslan |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Esvet Özdoğu |
Mehmet Çümen |
Saffet Başaran |
|
|
|
Ankara |
İzmir |
İzmir |
|
|
|
Hasan Suna |
Melda Bayer |
Kemal Vatan |
|
|
|
Yalova |
Ankara |
İzmir |
|
|
|
Yücel Erdener |
İsmet Vursavuş |
Oğuz Aygün |
|
|
|
İstanbul |
Adana |
Ankara |
|
|
|
Gönül Saray |
Mustafa İlimen |
Nural Karagöz |
|
|
|
Amasya |
Edirne |
Kırklareli |
|
|
|
A. Ahmet Ertürk |
Fikret Tecer |
Mustafa Tuğmaner |
|
|
|
Edirne |
Kırşehir |
Mardin |
|
|
|
Ali Tekin |
Hasan Erçelebi |
Mehmet Kocabatmaz |
|
|
|
Adana |
Denizli |
Denizli |
|
|
|
Ahmet Zamantılı |
Fikret Uzunhasan |
Sulhiye Serbest |
|
|
|
Tekirdağ |
Muğla |
İstanbul |
|
|
|
Mustafa Karslıoğlu |
Ali Günay |
M. Hadi Dilekçi |
|
|
|
Bolu |
Hatay |
Kastamonu |
|
|
|
Mehmet Yaşar Ünal |
Hasan Macit |
A. Sancar Sayın |
|
|
|
Uşak |
Burdur |
Antalya |
|
|
|
Perihan Yılmaz |
Ayşe Gürocak |
Ertuğrul Kumcuoğlu |
|
|
|
İstanbul |
Ankara |
Aydın |
|
|
|
Halit Dikmen |
Hikmet Uluğbay |
M. Cihan Yazar |
|
|
|
Aydın |
Ankara |
Manisa |
|
|
|
Masum Türker |
Bahri Sipahi |
Akif Serin |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İçel |
|
|
|
Fadlı Ağaoğlu |
Burhan Bıçakçıoğlu |
Mustafa Güven Karahan |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
Balıkesir |
|
|
|
Suat Çağlayan |
Osman Kılıç |
Necdet Saruhan |
|
|
|
İzmir |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Mahmut Erdir |
T. Boray Baycık |
Hasan Özgöbek |
|
|
|
Eskişehir |
Zonguldak |
Uşak |
|
|
|
Bekir Gündoğan |
Hasan Gülay |
Şadan Şimşek |
|
|
|
Tunceli |
Manisa |
Edirne |
|
|
|
Necati Albay |
Zeki Eker |
Çetin Bilgir |
|
|
|
Eskişehir |
Muş |
Kars |
|
|
|
Faruk Demir |
Cahit Savaş Yazıcı |
Gaffar Yakın |
|
|
|
Ardahan |
İstanbul |
Afyon |
|
|
|
Ali Rahmi Beyreli |
Mustafa Vural |
Turhan İmamoğlu |
|
|
|
Bursa |
Antalya |
Kocaeli |
|
|
|
Süleyman Yağız |
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Hasan Fehmi Konyalı |
|
|
|
İstanbul |
Bartın |
Ordu |
|
|
|
Ömer Üstünkol |
Numan Gültekin |
İsmail Bozdağ |
|
|
|
Zonguldak |
Balıkesir |
Manisa |
|
|
|
İsmail Aydınlı |
Tayfun İçli |
İhsan Çabuk |
|
|
|
İstanbul |
Ankara |
Ordu |
|
|
|
Halil Çalık |
Hasan Akgün |
Hüsamettin Özkan |
|
|
|
Kocaeli |
Giresun |
İstanbul |
|
|
|
Fikret Ünlü |
Metin Bostancıoğlu |
Hasan Gemici |
|
|
|
Karaman |
Sinop |
Zonguldak |
|
|
|
Şükrü Sina Gürel |
Ali Arabacı |
Sebahat Vardar |
|
|
|
İzmir |
Bursa |
Bilecik |
|
|
|
Ahmet Güzel |
B. Fırat Dayanıklı |
Mustafa Düz |
|
|
|
İstanbul |
Tekirdağ |
İstanbul |
|
|
|
Zafer Güler |
|
Hüseyin Mert |
|
|
|
İstanbul |
|
İstanbul |
|
|
|
İsmail Köse |
Oktay Vural |
Mehmet Şandır |
|
|
|
Erzurum |
İzmir |
Hatay |
|
|
|
Mustafa Verkaya |
Ahmet Çakar |
Doç. Dr. Kürşat Eser |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Aksaray |
|
|
|
Birol Büyüköztürk |
Ali Gebeş |
Mehmet Kaya |
|
|
|
Osmaniye |
Konya |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Basri Coşkun |
İbrahim Halil Oral |
Abbas Bozyel |
|
|
|
Malatya |
Bitlis |
Iğdır |
|
|
|
Arslan Aydar |
Sedat Çevik |
Hidayet Kılınç |
|
|
|
Kars |
Ankara |
İçel |
|
|
|
Seydi Karakuş |
İrfan Keleş |
Hasan Kaya |
|
|
|
Kütahya |
Çankırı |
Konya |
|
|
|
M. Sait Gönen |
Nesrin Ünal |
Namık Hakan Durhan |
|
|
|
Konya |
Antalya |
Malatya |
|
|
|
Müjdat Kayayerli |
Mustafa Yaman |
Reşat Doğru |
|
|
|
Afyon |
Giresun |
Tokat |
|
|
|
M. Nuri Tarhan |
H. Hüseyin Balak |
Orhan Bıçakçıoğlu |
|
|
|
Hatay |
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
Mehmet Ceylan |
Vahit Kayrıcı |
Ali Keskin |
|
|
|
Sivas |
Çorum |
Denizli |
|
|
|
A. Kenan Tanrıkulu |
Koray Aydın |
Mücahit Himoğlu |
|
|
|
İzmir |
Ankara |
Erzurum |
|
|
|
Hüsnü Yusuf Gökalp |
Osman Durmuş |
İsmail Hakkı Cerrahoğlu |
|
|
|
Sivas |
Kırıkkale |
Zonguldak |
|
|
|
Ramazan Mirzaoğlu |
Mehmet Arslan |
Mustafa Zorlu |
|
|
|
Kırşehir |
Ankara |
Isparta |
|
|
|
Mehmet Nacar |
Şaban Kardeş |
İsmail Çevik |
|
|
|
Kilis |
Bayburt |
Nevşehir |
|
|
|
Cumali Durmuş |
Hayrettin Özdemir |
Hasan Basri Üstünbaş |
|
|
|
Kocaeli |
Ankara |
Kayseri |
|
|
|
Osman Müderrisoğlu |
Salih Erbeyin |
Süleyman Coşkuner |
|
|
|
Antalya |
Denizli |
Burdur |
|
|
|
Bozkurt Yaşar Öztürk |
Armağan Yılmaz |
Dr. Ersoy Özcan |
|
|
|
İstanbul |
Uşak |
Bolu |
|
|
|
Nail Çelebi |
Metin Ergun |
Ali Uzunırmak |
|
|
|
Trabzon |
Muğla |
Aydın |
|
|
|
Şevket Yahnici |
Mehmet Kundakçı |
S. Turan Çirkin |
|
|
|
Ankara |
Osmaniye |
Hatay |
|
|
|
Adnan Fatin Özdemir |
Yusuf Kırkpınar |
Vedat Çınaroğlu |
|
|
|
Adana |
İzmir |
Samsun |
|
|
|
Şefkat Çetin |
Recai Yıldırım |
Kemal Köse |
|
|
|
Ankara |
Adana |
Kocaeli |
|
|
|
Bekir Ongun |
Mustafa Enöz |
Doç. Dr. Mustafa Gül |
|
|
|
Aydın |
Manisa |
Elazığ |
|
|
|
Mustafa Haykır |
Dr. Mükremin Taşkın |
O. Fevzi Zihnioğlu |
|
|
|
Kırşehir |
Nevşehir |
Sakarya |
|
|
|
Mehmet Gül |
Lütfi Ceylan |
Orhan Şen |
|
|
|
İstanbul |
Tokat |
Bursa |
|
|
|
Burhan Orhan |
Ahmet Erol Ersoy |
Mihrali Aksu |
|
|
|
Bursa |
Yozgat |
Erzincan |
|
|
|
M. Metanet Çulhaoğlu |
Ayhan Çevik |
Muzaffer Çakmaklı |
|
|
|
Adana |
Van |
Şanlıurfa |
|
|
|
Yalçın Kaya |
Dr. Hasan Çalış |
Mehmet Hanifi Tiryaki |
|
|
|
İçel |
Karaman |
Gaziantep |
|
|
|
Hakkı Duran |
Abdurrahman Küçük |
Zeki Çakan |
|
|
|
Çankırı |
Ankara |
Bartın |
|
|
|
Nejat Arseven |
İ. Yaşar Dedelek |
Nihat Gökbulut |
|
|
|
Ankara |
Eskişehir |
Kırıkkale |
|
|
|
Nesrin Nas |
Bülent Akarcalı |
Nurettin Dilek |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Diyarbakır |
|
|
|
Ahmet Kabil |
Cengiz Aydoğan |
A. Emre Kocaoğlu |
|
|
|
Rize |
Antalya |
İstanbul |
|
|
|
Cengiz Altınkaya |
Abdulbaki Erdoğmuş |
Aydın Ayaydın |
|
|
|
Aydın |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
|
İ. Sühan Özkan |
Hakkı Oğuz Aykut |
Cavit Kavak |
|
|
|
İstanbul |
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
M. Salih Yıldırım |
Yüksel Yalova |
İlhan Aküzüm |
|
|
|
Şırnak |
Aydın |
Kars |
|
|
|
Evren Bulut |
Ahat Andican |
Murat Başesgioğlu |
|
|
|
Edirne |
İstanbul |
Kastamonu |
|
|
|
Şamil Ayrım |
Cemal Özbilen |
Ali Güner |
|
|
|
İstanbul |
Kırklareli |
Iğdır |
|
|
|
Ali Er |
Mehmet Ali İrtemçelik |
Hasan Özyer |
|
|
|
İçel |
İstanbul |
Muğla |
|
|
|
Beyhan Aslan |
Mehmet Güneş |
M. Cumhur Ersümer |
|
|
|
Denizli |
Şanlıurfa |
Çanakkale |
|
|
|
Rıfat Serdaroğlu |
Işılay Saygın |
Turhan Tayan |
|
|
|
İzmir |
İzmir |
Bursa |
|
|
|
Mecit Piruzbeyoğlu |
Burhan İsen |
Ali Doğan |
|
|
|
Hakkâri |
Batman |
Kahramanmaraş |
|
|
|
Yücel Seçkiner |
Erkan Kemaloğlu |
Enis Sülün |
|
|
|
Ankara |
Muş |
Tekirdağ |
|
|
|
Sebgetullah Seydaoğlu |
Miraç Akdoğan |
E. Safder Gaydalı |
|
|
|
Diyarbakır |
Malatya |
Bitlis |
|
|
|
Levent Mıstıkoğlu |
Ömer Ertaş |
Ersin Taranoğlu |
|
|
|
Hatay |
Mardin |
Sakarya |
|
|
|
Işın Çelebi |
Veysel Atasoy |
Mehmet Keçeciler |
|
|
|
İzmir |
Zonguldak |
Konya |
|
11.12.2000
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Gördüğüm lüzum üzerine Anayasa değişikliğini içeren
paketle ilgili değişiklik teklifine atmış olduğum imzamı geri almaktayım.
Gereğinin yapılmasını arz ederim.
Mehmet
Ali İrtemçelik
İstanbul
GENEL GEREKÇE
Anayasanın 69 uncu maddesinin altıncı fıkrasında, bir
siyasî partinin, 68 inci maddenin dördüncü fıkrası hükümlerine aykırı
eylemlerinden dolayı temelli kapatılmasına, onun bu nitelikteki fiillerin
işlendiği bir odak haline geldiğinin Anayasa Mahkemesince tespit edilmesi
halinde karar verileceği hükme bağlanmaktadır.
Anılan hükümde, bir siyasî partinin 68 inci maddenin
dördüncü fıkrasındaki “Siyasî partilerin tüzük ve programları ile eylemleri,
devletin bağımsızlığına, ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, insan
haklarına eşitlik ve hukuk devleti ilkelerine, millet egemenliğine, demokratik
ve laik cumhuriyet ilkelerine aykırı olamaz; sınıf, zümre diktatörlüğünü veya
herhangi bir tür diktatörlüğü savunmayı ve yerleştirmeyi amaçlayamaz; suç
işlenmesini teşvik edemez” hükmüne aykırı eylemlerin işlendiği bir odak haline
gelip gelmediğinin tespiti Anayasa Mahkemesine bırakılmakta; ancak bu fiillerin
işlendiği konusunda mahkeme kararı bulunması gibi koşullar öngörülmediğinden,
Anayasa Mahkemesine soyut ve sınırları belirsiz bir takdir yetkisi tanınmış
olmaktadır.
Anayasa Mahkemesinin, bir siyasî partinin yukarıda sözü
edilen fiillerin işlendiği bir odak durumuna geldiğini belirleyebilmesi için,
öncelikle bu fiillerin işlendiğine karar vermesi, başka bir ifadeyle, bu
eylemleri işleyen failleri yargılaması gerekmektedir.
Oysa, Anayasa Mahkemesi, Anayasanın 148 inci maddesine
göre sadece bu maddenin üçüncü fıkrasında sayılan kişilerin görevleriyle ilgili
suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılayabilmekte; bunun dışındaki
kişilerin Anayasa Mahkemesince yargılanmasına ise olanak bulunmamaktadır.
Yine bu ilkeye uygun olarak, 2949 sayılı Anayasa
Mahkemesinin Kuruluş ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanunun “Siyasî partilerin
kapatılması davaları” başlıklı 33 üncü maddesine göre, siyasî partilerin
kapatılmasına ilişkin davalar dosya üzerinden incelenmekte ve karara
bağlanmakta; diğer bir anlatımla bu davalarda, suç oluşturan eylemlerin işlenip
işlenmediğini belirleyecek bir yargılama usulü de bulunmamaktadır.
Bu nedenle, yukarıda sayılan eylemlerin işlenip
işlenmediğinin yetkili mahkemelerce yapılacak bir yargılama sonucunda
belirlenip kesin hükme bağlanmasından sonra, bu kesin hükümlerin odak
oluşturmaya yeterli olup olmadığının Anayasa Mahkemesince tespit edilmesini ve
bu tespite dayanarak kapatma kararı verilmesini sağlayacak bir düzenlemeye
gereksinim duyulmaktadır.
Anayasanın 86 ncı maddesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerinin ödenek ve yolluklarının kanunla düzenlenmesini öngörmekle birlikte,
emeklilik işlemlerinin ne şekilde yapılacağına ilişkin herhangi bir düzenleme
içermemektedir. Bu durum, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin emeklilik
haklarına ilişkin yasal düzenlemeleri anayasal dayanak yönünden boşlukta
bırakmakta ve Anayasa Mahkemesince iptaline neden olmaktadır.
Oysa Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin emeklilik
haklarının, bütün üyeler ile bunların emeklilerini kapsayacak biçimde ayrı bir
şekilde düzenlenmesi, emeklilik hakları bakımından eşitliğin sağlanabilmesi
için zorunludur. Zira, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin emeklilik
işlemlerine ilişkin olarak çıkarılan kanunların çeşitli defalar Anayasa
Mahkemesince iptal edilmesi nedeniyle doğan yasal boşluklar yüzünden T.C.
Emekli Sandığı ile ilgilendirilen Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ile
diğer sosyal güvenlik kurumlarından emekli olanlar arasında eşitsizlik ortaya
çıkmaktadır.
Bu hususlar, 3671 sayılı Kanunun bazı hükümlerinin
Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi nedeniyle çıkarılmış olan 4505 sayılı
Kanunla Anayasa ve Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçelerine uygun olarak
giderilmiş bulunmaktadır. Ancak Anayasaya uygunluğu sağlamak üzere yapılmış
olan söz konusu düzenlemelerin genel esaslarının Anayasaya da yansıtılmasında,
bir daha iptale yol açılmaması için yarar görülmektedir.
Hazırlanan Teklifle, TBMM üyeleri ile emeklilerinin
emeklilik işlemlerinin kanunla düzenlenmesi ve bunların T.C. Emekli Sandığı ile
ilgilendirilmesi öngörülmekte; üyeliği sona erenlerden istekte bulunanların da
ilgilerinin devam etmesine olanak sağlanmaktadır. Böylece, bütün Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeleri ile bunların emeklilerinin emeklilik haklarından aynı
derecede yararlanabilmeleri sağlanacaktır. Bu değişikliklere paralellik
sağlamak üzere maddenin 2 nci fıkrasındaki sosyal güvenlik kuruluşları ibaresi
de T.C. Emekli Sandığı olarak değiştirilmektedir.
Diğer taraftan, Sayın Cumhurbaşkanının 4505 sayılı
Yasayı onaylaması sırasında Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına yazmış
olduğu yazıda batı ülkelerinde olduğu gibi Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerinin özlük haklarının TBMM tarafından belirlenmesi için Anayasa
değişikliği yapılması yönündeki görüşü de teklifin hazırlanmasında dikkate
alınan bir diğer husus olmuştur.
Hazırlanan teklifle, gerek Türkiye Büyük
Millet Meclisinin, gerekse üyelerinin saygınlığını zedeleyici tartışmaların
sona erdirilmesi hedeflenmiştir.
Anayasanın 101 inci maddesine göre
Cumhurbaşkanı 7 yıllık bir süre için seçilmektedir. Üçüncü fıkraya göre de bir
kimse iki defa Cumhurbaşkanı seçilememektedir.
Teklifte, parlamenter rejimin dünyadaki
diğer örneklerine uygun olarak Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıl olarak
belirlenmekte ve aynı zamanda aynı kişinin bir kez daha Cumhurbaşkanı
seçilebilmesi olanağı getirilmektedir. Bu teklifle tecrübesinden
faydalanılacağına inanılan Cumhurbaşkanının tekrar seçilmesinin istikrar
sağlayıcı nitelikte olduğu değerlendirilerek, bir kimsenin üst üste veya farklı
zamanlarda en fazla iki kez Cumhurbaşkanı seçilebilmesine ve mevcut
Cumhurbaşkanının da bu düzenlemeden yararlanmasına olanak tanınmaktadır.
Teklifte yeralan son değişiklik Anayasanın
Geçici 15 inci maddesinin son fıkrasının yürürlükten kaldırılmasıdır. Bu
değişiklikle, 12 Eylül 1980 - 6 Aralık 1983 döneminde çıkarılan kanunlar, kanun
hükmünde kararnameler ile 2324 sayılı Anayasa Düzeni Hakkında Kanun uyarınca
alınan karar ve tasarrufların Anayasaya aykırılığını iddia etme imkânı
getirilmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Genel gerekçede belirtilen
nedenlerle, 68 inci maddenin dördüncü fıkrasına aykırı eylemlerin işlendiğinin
yetkili mahkemelerce kesin hükme bağlanması koşulunu öngörmekte ve bu kesin
hükmün odak oluşturmaya yeterli olup olmadığını belirleme yetkisi ile odak
haline gelme nedeniyle temelli kapatmaya karar verme yetkisi yine Anayasa
Mahkemesine bırakılmaktadır.
Madde 2. – Madde ile, Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyelerinin ödenek, yolluk ve emeklilik işlemlerinin kanunla
düzenlenmesi, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ile bunların emeklilerinin
T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirilerek, üyeliği sona erenlerin de
ilgilerinin devam etmesi öngörülmektedir. Böylece, Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerinin emeklilik işlemlerinin kanunla düzenlenmesi konusunda anayasal
dayanak sağlanmakta, T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilmesi suretiyle de,
farklı sosyal güvenlik kuruluşları ile ilgili kurulmasından doğan, emeklilik
haklarına ilişkin eşitsizlikler giderilmekte, aynı emeklilik hak ve
imkânlarından yararlanma sağlanmaktadır.
Bu değişikliklere paralellik sağlamak
üzere maddenin 2 nci fıkrasındaki sosyal güvenlik kuruluşları ibaresinin de
T.C. Emekli Sandığı olarak değiştirilmesi öngörülmektedir.
Madde 3. – Madde ile Cumhurbaşkanın görev
süresinin 5 yıl olarak belirlenmesi ve bir kimsenin en fazla iki kez
Cumhurbaşkanı seçilebilmesine ve bu düzenlemeden mevcut Cumhurbaşkanının da
yararlanmasına olanak sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 4. – Madde ile geçici 15 inci
maddenin son fıkrasının yürürlükten kaldırılması öngörülmekte; 12 Eylül 1980 -
6 Aralık 1983 döneminde çıkarılan kanunlar, kanun hükmünde kararnameler ile
2324 sayılı Anayasa Düzeni Hakkında Kanun uyarınca alınan karar ve
tasarrufların Anayasaya aykırılığının iddia edilmesinin sağlanması
amaçlanmaktadır.
Madde 5. – Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe gireceği ve halkoylamasına
gidilmesi halinde tümüyle oylanacağı hükme bağlanmaktadır.
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Anayasa Komisyonu |
19.1.2001 |
|
|
Esas No. : 2/636 |
|
|
|
Karar No.
: 8 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 11.12.2000 tarihinde esas
komisyon olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen; Demokratik Sol Parti Genel
Başkanı İstanbul Milletvekili Bülent Ecevit, Milliyetçi Hareket Partisi Genel
Başkanı Osmaniye Milletvekili DevletBahçeli, Anavatan Partisi Genel Başkanı
Rize Milletvekili Mesut Yılmaz ile 217 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkin Kanun Teklifi (2/636),
Komisyonumuzun 14.12.2000, 10.1.2001 ve 18.1.2001 tarihli toplantılarında
Adalet Bakanı Sayın Hikmet Sami Türk ve diğer yetkililerin katılımıyla
görüşülmüştür.
Teklif ile;
- Anayasanın 69 uncu maddesinin altıncı
fıkrasının değiştirilmesi öngörülerek; bir siyasî partinin Anayasanın 68 inci
maddesinin dördüncü fıkrası hükümlerine aykırı eylemlerinden ötürü temelli
kapatılmasına, ancak o partinin kanunla belirlenen ölçütlere göre bu
nitelikteki fiilleri işlediğinin yetkili mahkemelerce kesin hükme bağlandığı ve
bu kesin hükmün odak oluşturmaya yeterli olduğu hususunun Anayasa Mahkemesince
tespit edilmesi halinde karar verileceği hükme bağlanmaktadır. Bu şekilde; odak
haline gelmenin tespitinde bazı koşullar getirilmesi suretiyle Anayasa
Mahkemesine tanınan soyut ve sınırları belirsiz takdir yetkisinin sınırlanması
amaçlanmakta; siyasî partilerin bu nedenle kapatılmasında Anayasa Mahkemesinden
önce bir yargı kararının bulunması şartı aranmaktadır.
- Anayasanın 86 ncı maddesinin
değiştirilmesi suretiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyeleri ile emeklilerinin emeklilik işlemlerinin
kanunla düzenlenmesi ve bunların T.C. Emekli Sandığı ile ilgilendirilmesi
öngörülmekte, üyeliği sona erenlerden istekte bulunanların da ilgilerinin devam
etmesine imkân sağlanmaktadır. Bu
düzenleme ile Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin emeklilik haklarına
ilişkin Anayasal boşluğun doldurulmasının amaçlandığı ifade edilmektedir.
Anayasanın 101 inci maddesinin değiştirilmesi
suretiyle;
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıl olarak öngörülmekte ve aynı kişinin iki kez Cumhurbaşkanı seçilebilmesi imkânı getirilmektedir. Bunun yanısıra bu düzenlemeden mevcut Cumhurbaşkanının da yararlanması amaçlanmaktadır.
Ayrıca, Anayasanın Geçici 15 inci maddesinin son
fıkrasının yürürlükten kaldırılması da öngörülmektedir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde şu görüşler dile
getirilmiştir :
– Siyasî partiler sistemin vazgeçilmez unsurlarıdır ve
bu nedenle Anayasada özel hükümlerle düzenlenmiştir. 1995 yılında
gerçekleştirilen Anayasa değişikliğinde siyasî partilerin aykırı
davranamayacakları ilkeler belirlenmiştir. Rejimin temel kurallarına uyulmaması
halinde siyasî partilerin kapatılması müeyyidesi sınırlı olmakla birlikte Batı
ülkelerinde de yer almaktadır. Özellikle odak kavramının kriterlerinin
Anayasada yer alması ve bu çerçevede Anayasa Mahkemesinin takdir hakkını
kullanması uygun olacaktır.
– Parlamentomuzun kısa bir süre önce Cumhurbaşkanını
seçmesi nedeniyle bu konu artık daha iyi değerlendirilebilecektir.
Teklifin, daha önce Genel Kurulda görüşmeleri sürerken
Komisyona geri çekilen ve Anayasa Komisyonunun gündeminde bekleyen 2/479 Esas
No.lu dosya ile birleştirilerek görüşülmesine yönelik önerge Komisyonumuzca
kabul edilmemiştir.
Anayasa Mahkemesinin Siyasî Partiler Kanununun 103 üncü
maddesiyle ilgili olarak verdiği iptal kararının gerekçesinin beklenmesi ve
çalışmalara bundan sonra devam edilmesi şeklindeki önerge Komisyonumuzca kabul
edilmiş ve bu teklif üzerindeki çalışmalar, gerekçeli kararın yayınlanmasından
sonraki bir süreye ertelenmiştir.
Komisyonumuzun 10.1.2001 tarihli toplantısında
öncelikle maddelere geçilmesi oy çokluğu ile kabul edilmiş, devamla Anayasa
Mahkemesinin Siyasî Partiler Kanununun 103 üncü maddesiyle ilgili iptal
kararının gerekçesi görüşülmüş; ve Teklifin maddeleri ile ilgili olarak verilen
önergelerle birlikte Alt Komisyonda değerlendirilmesi konusunda verilen önerge
kabul edilmiştir.
Komisyonumuz, 18.1.2001 tarihli toplantısında Alt
Komisyon raporunu görüşmüştür. Bu toplantıda öncelikle Teklifin Anayasanın 69
uncu maddesinde değişiklik öngören 1 inci maddesi görüşülmüştür. Demokratik
rejimin korunması siyasî partilerin güven içinde olmalarının ön şartıdır.
Siyasî partiler Anayasada yasaklanan faaliyetlerde bulunmamalı, aradaki denge
kurulmalı ve korunmalıdır. Siyasî partiler başka ülkelerde de kapatılmaktadır. Ülkemizde
de Anayasa ve Siyasî Partiler Kanununda kapatılma sebep ve usulleri yer
almaktadır. 1 inci madde ile ilgili olarak Alt Komisyonun düzenlediği metinde
Anayasa Mahkemesince siyasî partilerin kapatılması kararının üçte iki
çoğunlukla verileceği; Anayasa Mahkemesinin kapatılma kararının yanı sıra dava
konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin Devlet yardımından
kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına da karar verebileceği yer almaktadır.
Komisyonumuz, Alt Komisyon metnini benimsemekle birlikte
yedinci fıkradan sonra eklenmesi öngörülen fıkralardan birincisinin altıncı;
ikinci fıkranın ise dokuzuncu fıkradan sonra gelmesinin teknik açıdan uygun
olacağı yönündeki önergeyi oy çokluğu ile kabul etmiştir.
Bu metin üzerinde;
– Üçte iki çoğunluk yerine beşte üç çoğunluğun
aranmasının Anayasa Mahkemesinin çalışması açısından daha doğru olacağı; Karar
nisabının 69 uncu maddede değil Anayasa Mahkemesinin çalışma ve yargılama
usulünü düzenleyen 149 uncu maddenin birinci fıkrasında yer almasının hukuk
tekniği açısından uygun olacağı; ancak değişiklik teklif edilen maddeler
arasında bu maddenin olmaması nedeni ile 69 uncu maddede yer aldığı,
– Hüküm giyme unsurunun odağın tespitinde aranmasının
gerektiği,
– Siyasî partilerin kapatılması davalarının bir kişinin
iradesi ile değil bir süzgeçten geçerek açılmasının gerekliliği,
– Odak kavramına dayalı olarak kapatmanın Avrupa
Birliği müktesebatına aykırı ve bu kavramın kendi içinde tutarsız olduğu,
– Şiddete başvurma, bölücülük, yabancı düşmanlığı, hoş
görüsüzlük ve yakın tehlikenin kapatmada dikkate alınabilecek kriterler
arasında yer aldığı,
Aleyhte olarak ifade edilmiştir.
Bu görüşler karşısında üçte iki çoğunluğun aranması ve
odağın kriterlerinin Anayasada yer almasının siyasî partiler açısından önemli bir
güvence olacağına dikkat çekilmiştir.
Anayasanın tamamının azamî mutabakat ve millî
ihtiyaçlar doğrultusunda en kısa sürede gözden geçirilmesi temennisi
üyelerimizce dile getirilmiştir.
Bu görüşmelerden sonra 1 inci madde Alt Komisyondan
gelen metnin kabul edilen önerge doğrultusunda çerçevesinin değiştirilmesi
suretiyle ve oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Ödenek ve yolluklarla ilgili çerçeve 2 nci maddenin
metinden çıkarılması için verilen önerge Komisyonumuzca oy birliği ile kabul
edilmiştir.
Teklifin 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak görüşmeye
açılmıştır. Bu madde ile Anayasanın 101 inci maddesinin değiştirilmesi
öngörülmektedir. Cumhurbaşkanının seçileceği sürenin yanı sıra diğer organlarla
dengesi, görev ve yetkilerinin birlikte değerlendirilmesinin zorunlu olduğu bu
madde ile ilgili görüşmelerde ifade edilmiştir. Cumhurbaşkanının oldukça
yetkili ancak sorumsuz olduğu bu nedenle öngörülen teklifin doğru olmadığı
belirtilmiştir. Bu düzenleme tarzının yarı başkanlık ya da başkanlık sisteminin
geçerli olduğu ülkelerde uygulandığı dile getirilmiştir. Özellikle ikinci beş
yıl için seçilme imkânının tanınmasının Cumhurbaşkanının tarafsızlığını
zedeleyeceği ve her dönemde parlamentoyu Cumhurbaşkanlığı seçimi sorunuyla
karşı karşıya getireceği söylenmiştir. Aleyhte bu görüşler karşısında
Cumhurbaşkanının görev süresi yönünden 5+5 düzenlenmesinin pek çok ülkede
geçerli bir tarz olduğu, yedi yıllık sürenin çok, beş yıllık bir sürenin ise
başarılı hizmetler veren bir Cumhurbaşkanına fırsat verme bakımından az olacağı
ve bu düzenlemenin yerinde olduğu ifade edilmiştir. Görüşmeler sırasında bu
düzenlemenin mevcut Cumhurbaşkanı içinde geçerli olacağının altı çizilmiştir.
Madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Teklifin 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak görüşülmüş;
Anayasanın geçici 15 inci maddesinin son fıkrasının kaldırılması hukuk devleti
ilkesi ve demokratikleşme yönünde önemli bir adım olarak değerlendirilmiş ve
Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.
Teklifin 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak oya sunulmuş ve
Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin tümü ile Genel Kurulda öncelik ve ivedilikle görüşülmesinin
önerilmesi oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa
saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Turhan Tayan |
N. Kemal Atahan |
Mehmet Nacar |
|
|
Bursa |
Hatay |
Kilis |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
E. Cenap Gülpınar |
Ahmet İyimaya |
Cemil Çiçek |
|
|
Şanlıurfa |
Amasya |
Ankara |
|
|
|
(Karşıyım; |
|
|
|
|
Muhalefet şerhi
vereceğim; |
|
|
|
|
geçici 15 inci
madde hariç) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
H. Tayfun İçli |
Salih Çelen |
Şaban Kardeş |
|
|
Ankara |
Antalya |
Bayburt |
|
|
|
(Muhalifim; |
|
|
|
|
15 inci madde
hariç) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Alptekin |
Ayvaz Gökdemir |
Edip Özgenç |
|
|
Bolu |
Erzurum |
İçel |
|
|
|
(Muhalifim; |
|
|
|
|
geçici 15 inci
madde hariç) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cahit Tekelioğlu |
Cavit Kavak |
Osman Kılıç |
|
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Saruhan |
Mustafa Verkaya |
Nevzat Yalçıntaş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(İmzada
bulunmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Işın Çelebi |
Rahmi Sezgin |
Mustafa Kamalak |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
(İmzada
bulunmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Çevik |
Mehmet Kundakçı |
Şeref Malkoç |
|
|
Nevşehir |
Osmaniye |
Trabzon |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Ali Naci Tuncer |
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
|
|
(3 üncü madde |
|
|
|
|
hariç, muhalifim) |
|
KARŞI OY GÖRÜŞÜMÜZ
1 inci maddeyle ilgili görüşümüz :
Anayasal seviyede ele alınan parti kapatma rejiminin,
tek sebep bazında değerlendirilmesi, bir kurucu iktidar hatasıdır. Değiştirilen
madde ve düzenlenen konu ile ilgisi ve varlığı tartışmasız olan sorunların
çözüm zamanı, o maddenin değiştirildiği zamandır. Aksine davranış, taksitli
anayasa değişikliğinden, taksitli madde değişikliğine geçişi ulusal kader
haline döndürür. Böylesi bir lüksümüzün olmadığını düşünüyoruz.
1. Avrupa Birliği müktesebatındaki parti kapatma ölçütlerinin
büyük ölçüde benimsenmesi gerekir. Avrupa Birliği normları uyarınca, yakın
gelecekte aynı maddeyi yeniden değiştirmek zorunlu olacaktır. Avrupa İnsan
Hakları Mahkemesinin ve Venedik Komisyonunun benimsediği ölçütler "şiddete
başvurma ile somut ve mevcut tehlike" dir. Odak kriteri, demokrasinin ve
siyasal partilerin korunma dengesini ve "son çare" çözümünü
sağlamaktan uzaktır. Şiddete başvurma kriterinin "etnik bölücülük, yabancı
düşmanlığı ve hoşgörüsüzlük" durumlarını da içerdiği unutulmamalıdır.
2. Devlet yardımının kesilmesi, faaliyetin geçici
durdurulması, seçimlere girememe gibi kademeli yaptırımlar, serbest seçenek
olarak değil, bir kademe uygulanmadan öbür kademeye geçilememe biçiminde ele
alınmalıdır. Yardımın kısmen kesilmesi yaptırımı, amaçla bağdaşmaz. Tam ve
süreli kesme esası benimsenmelidir.
3. Kapatma davasının açılması, Yargıtay Ceza Daireleri
Başkanlar Kurulunun süzgeç kararına bağlanmalı, kapatmanın kabulüne ilişkin
kararlarda nitelikli çoğunluk öngörülmeli, kapatılmaya davranışlarıyla neden
olanların üyeliklerinin düşürülmesi, onların savunmalarının alınmasına ve
delillerinin toplanmasına bağlı kılınmalıdır.
4. 69 uncu maddede yer alan yaptırımsız kurallar için
hangi yaptırımların uygulanacağı düzenlenmelidir. "Kapatılan partilerin
devamı olan partilere uygulanacak yaptırımlar, devam kriterleri",
"seçim harcama tavanı kriterleri" ve "bunların aşılması halinde
uygulanacak yaptırımlar"... çözülmesi gereken madde içi sorunların
bazılarıdır.
5. Kapatma davalarında aranacak nitelikli karar nisabının anayasadaki yeri, 149/1 maddesidir. Hızlı anayasa yapımı adına anayasa sistemini bozan bu tür anlayışları, hukuka uzak bir irade birliğinin tezahürü olarak görüyoruz.
Siyasî tarihimizi bir partiler mezarlığı haline getiren
anti demokratik yaklaşımların ve toplum mühendisliğine dayalı süreçlerin
getirdikleri ve götürdükleri bilim temelinde ortaya konmalıdır. Burada,
behemahal partileri suçlayan tek-açılı bakış, doğru değildir. Devlet de,
demokrasi de, ortak değerimizdir. Ne biri abartılmalı, ne öbürü
küçümsenmelidir. Anayasacılık, bu temel sosyolojik sorunun, kuşkusuz küçük bir
parçasıdır; ama tam-çözeni değildir.
2 nci maddeyle ilgili görüşümüz :
Cumhurbaşkanının görev süresi ve seçilme sayısı, ancak
hükümet sistemi tercihi ile birlikte ele alınabilecek bir sorundur (Any. Mad.
104, 108 ve diğ.). Bu teklifin görüşüldüğü ve komisyonda sonuçlandırıldığı şu
gün ve saatte, Cumhurbaşkanı seçimi/süresi gibi bir somut sorun yoktur. Yasama
çoğunluğunun çapraz beraberlik içinde nasıl sorun üretebileceğinin bulunmaz
örneği, bu madde değişikliğidir :
1. “Yedi yıl” ve “üstüste seçilememe” kuralı, bir
tarihî tecrübenin eseridir (1961 Anayasası). Kaldı ki Cumhurbaşkanının
“tarafsızlığı”, “hakem konumu”, aynı şahsın ancak bir dönem için seçilebilmesi
kuralını zorunlu kılar. İzleyen dönem için seçilmeyi tasarlayan Cumhurbaşkanı,
siyasete bağımlı hale gelir ve devleti temsilde ve görevlerinde tarafsızlığını
yitirir. Kuvvetler dengesi ve ahengi bozulur. Çankaya, bir takım karmaşık
pazarlıkların odağı haline gelir.
2. Cumhurbaşkanlığı iktidarının şahsileşmesi, izleyen
dönemde seçilmenin mümkün olduğu hallerde daha da yoğunlaşır. Kimi zamanlar
yaşanan “Patronaj ilişkileri”, süreklilik kazanır.
3. Cumhurbaşkanlığı seçim dönemleri, genellikle kriz
doğuran dönemlerdir. En son seçimde dahi, kriz söylemleri, rical-i devletin
dillerinden düşmemiştir. Yedi yılda bir yerine, beş yılda bir kriz potansiyeli,
iki yıllık krizsiz dönemi gözardı etmek demektir. Bu yönüyle teklif,
gerçeğimize gözünü kapatmıştır.
4. Emsal alınan ülkelerin mukayese verileri (hükümet
sistemi vb.), bizim sistemimizle uyuşmamaktadır.
5. Devletin başına yedi yılda bir başka kişinin
seçilmesi, bizatihi bir değişimdir ve bazen de genel değişime ivme kazandırır.
Son seçimdeki tercihin hukuk devleti ve diğer yükselen değerler bakımından
sistemimizde/toplumumuzda yol açmaya başladığı sonuçları hep birlikte
gözlüyoruz.
6. Madde ile ilgili geçici bir hüküm sevkedilmedikçe,
kuralın mevcut Cumhurbaşkanına etkisi, tartışmalı kalacaktır. Ne gerekçe, ne
müzakereler ve ne de alakalı önergenin reddi, sorunu çözemeyecektir. (Tarihi
yorum/gai yorum karşıtlığı, seçim kararının oluşturduğu tasarruf kategorisi
vs.). Açık bir hüküm sevketmek varken, yoruma havale edilen potansiyel kriz
üretkenliği, rasyonel değildir.
Bu teklif, Cumhurbaşkanlığı seçimindeki öngörülerin
gerçekleşmemiş olmasına yönelik bir girişimdir. Hukukun amaca araç kılınması
hadisesidir. Gerekçede de vurgulandığı gibi olaya ve yüklenen psikolojiye özgü
bir tekliftir.
3 üncü maddeyle ilgili görüşümüz :
Madde, şöyle kaleme alınmalıydı :“12 Eylül 1980 -
4.12.1983 tarihleri arasında çıkarılan kanunlar, kanun hükmünde kararnameler
ile 2324 sayılı Anayasa düzeni Kanunu uyarınca alınan karar ve tasarruflar
hakkında mahkemelerde Anayasaya aykırılık itirazı ileri sürülebileceği gibi bu
değişikliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde iptal davası
dahi açılabilir.”
12 Eylül 1980 - 4.12.1983 tarihleri arasında çıkarılan
kuralların yargısal denetimini önleyen geçici 15 inci maddenin son fırkasının
sadece yürürlükten kaldırılması, amaçlanan sonucu gerçekleştirmeye elverişli
değildir. Amaç, 12 Eylül dönemi kurallarından Anayasaya aykırı olanların,
yüksek mahkeme kararlarıyla hukuk düzenimizden ayıklanmasını sağlamaktır.
Anayasamızın 148, 150 ve diğer maddelerinde düzenlenen
iptal davasının, partiler ve milletvekilleri tarafından açılabilmesi için,
geçici bir yetki kuralının ihdasına ihtiyaç vardır. Salt yürürlükten kaldırılma
kuralının yorumundan bu tür bir sonuca varılamaz. Çünkü, usulî imkânlar ve dava
hakları, açık bir hukuk kuralının varlığına muhtaçtır (Anayasa Madde 148/6,
Madde 142). Ayrıca, Anayasamızın 151 inci maddesinde düzenlenen ve Resmî
Gazetede yayımdan başlayan süre hükmünün, çok önceden yayımlanan 12 Eylül
kurallarını da kapsayabileceği düşüncesi, pozitif hukuku yansıtmaz. Bir metne,
taşımadığı olgu ve anlamlar yüklenemez.
Önerimiz, kurumsal olarak yürürlükten kaldırıcı bir
anlam içerdikten başka, 12 Eylül dönemi hukukunun tasfiyesi rejimini harekete
geçirme yetkisini, seçilmiş iradeye de vermektedir. Bu dinamik, yoruma terk
edilecek ve kural koymaktan kaçınılacak kadar önemsiz değildir. Böyle bir
kural, seçilmiş iradenin ve Meclisin kendi aslî iktidarını eline alma
inisiyatifidir.
4 yıla yakın süre içinde hummalı biçimde çıkarılan ve
denetim dışında bırakılan 12 Eylül dönemi tasarruflarına karşı başvurulacak
iptal yolu için, altmış günlük genel süre, yeterlik sınırlarının çok gerisinde
kalmaktadır. Uzun dönem ara rejiminin ürettiği kurallar için, bir senenin
altında kalmayacak dava açma süresini tanımak, işin tabiatının gereğidir.
Anayasanın 152 nci maddesinde düzenlenen somut norm
denetimi, başka deyimle dava mahkemesinin bir itiraz üzerine veya kendiliğinden
Anayasaya aykırılık sürecini işletmesi, hiçbir süreye bağlı olmaksızın
mümkündür.
4 üncü maddeyle ilgili görüşümüz :
Halkoylamasına katılanın, oyunu her seçenek için ayrı
ayrı açıklayabilmesi için “her maddenin müstakil olarak” oya sunulması gerekir.
Değiştirilen hiçbir maddenin diğeriyle benzerliği veya bağıntısı yoktur. Mevcut
teklif, halkoyundan kaçan, -kazara- halkoyuna başvurunun gerçekleşmesi halinde,
her somut öneri için halkın görüşünü açıklamasına engel olan bir tekliftir.
Anayasanın verdiği seçenekten daima toptancı olanının tercihi, katılımdan
çekinen bir tercihtir (Bkz. şimdiye kadarki Anayasa değişikliği teklifleri)
(Any. Mad. 175/7).
Vurgulayalım ki bu tekliflerin gerek benzeri paketin
önceden görüşüldüğü uzlaşma ve ihtisas komisyonlarındaki beyanlarımız ve
gerekse son görüşmelerdeki açıklamalarımız, atıf yoluyla karşı oyumuzun bir parçasıdır.
Saygılarımızla.
|
|
Ahmet İyimaya |
Ayvaz Gökdemir |
|
|
Amasya |
Erzurum |
|
|
Ali Naci Tuncer |
Salih Çelen |
|
|
Trabzon |
Antalya |
Anayasa
Komisyonu
AnayasaAlt
Komisyon Raporu
Esas No. : 2/636 17.1.2001
ANAYASA KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Komisyonumuzun 10.1.2001 tarihli toplantısında verilen
karar uyarınca oluşturulan Alt Komisyonumuzun 11.1.2001, 12.1.2001 ve 17.1.2001
tarihlerinde Başkanlığa Hatay Milletvekili Sayın NamıkKemal Atahan’ı seçerek
çalışmalarını sonuçlandırmıştır.
Demokratik Sol Parti Genel Başkanı İstanbul
Milletvekili Bülent Ecevit, Milliyetçi Hareket Partisi Genel Başkanı Osmaniye
Milletvekili Devlet Bahçeli, Anavatan Partisi Genel Başkanı Rize Milletvekili
MesutYılmaz ile 217 Milletvekilinin; Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesine İlişkinKanun Teklifi ile ilgili olarak;
SayınMustafa Kamalak, Anayasanın 69 uncu maddesinin 6
ncı fıkrasının “Bir siyasî partinin 68 inci maddenin dördüncü fıkrası
hükümlerine aykırı eylemlerinden ötürü temelli kapatılmasına, ancak onun bu
nitelikteki fiillerin işlendiği bir odak haline geldiğinin Anayasa Mahkemesince
üçte iki oy çokluğu ile tespit edilmesi halinde karar verilir. Ancak şiddet
içermeyen fiiller ile sorumsuzluk kapsamındaki fiiller odaklaşmanın tespitinde
dikkate alınmaz.” şeklinde değiştirilmesini önermektedir. Bu öneri odak ve
şiddet içermeyen fiiller, sübut bulmamış fiiller ve sorumsuzluk kapsamındaki
fiiller kriterlerini birlikte içermesi ve bu kriterlerin de oldukça soyut
olması nedeniyle kabul görmemiştir.Bu öneride yer alan siyasî parti kapatma
davalarında 2/3 çoğunlukla karar verilmesi hususunun 69 uncu maddede ayrı bir
fıkra olarak yer alması konusunda Komisyonumuzda görüş birliğine varılmıştır.
Ayrıca Anayasa Komisyonuna sunulan ve MHP, DSP ve
ANAP’lı üyelerimizin imzasını taşıyan önergede yer alan “seçimlere girmeme”
yaptırımının bu önergeden çıkarılması, “Devlet yardımından yoksun bırakmanın”
“kısmen veya tamamen” olarak yer alması ve 69 uncu maddeye “üçte iki çoğunlukla
karar verme” hükmünün eklenmesi şekliyle Anayasa Komisyonuna sunulması
kararlaştırılmıştır.
Anayasanın 69 uncu maddesiyle ilgili yeni düzenleme,
raporumuz ekinde sunulmuştur.
- 86 ncı maddenin Teklif metninden çıkarılmasının uygun
olacağı değerlendirilmiştir.
- 101 inci madde değişikliği ile geçici 15 inci
maddenin son fıkrasının kaldırılmasına yönelik değişikliğin mevcut şekliyle
korunması oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Sayın Ahmet İyimaya, muhalefet şerhinde belirttiği
görüşlerini Alt Komisyonda da ifade etmiştir.
Raporumuz, Anayasa Komisyonu Başkanlığına saygı ile
sunulur.
|
|
Namık Kemal Atahan |
Mehmet Nacar |
Işın Çelebi |
|
|
Hatay |
Kilis |
İzmir |
|
|
|
|
(101 inci madde
değişikliği |
|
|
|
|
ile yapılan 5+5
önerisini |
|
|
|
|
benimsemiyorum. |
|
|
|
|
Kanunun Ana
Komisyonda |
|
|
|
|
tartışılmasını
gerekli |
|
|
|
|
görüyorum.) |
|
|
Ahmet İyimaya |
|
Şeref Malkoç |
|
|
Amasya |
|
Trabzon |
|
|
(Karşı
oyum ektedir.) |
|
(Kürsü
masuniyeti AİHS terör |
|
|
|
|
ve
şiddet kriterleri |
|
|
|
|
ve
hüküm giyme şartının |
|
|
|
getirilmesi
gerekir.) |
|
KARŞI OY
Anayasal seviyede ele alınan parti kapatma rejiminin,
tek sebep bazında değerlendirilmesi, bir kurucu iktidar hatasıdır. Değiştirilen
madde ve düzenlenen konu ile ilgisi ve varlığı tartışmasız olan sorunların
çözüm zamanı, o maddenin değiştirildiği zamandır. Aksine davranış, taksitli
anayasa değişikliğinden, taksitli madde değişikliğine geçişi ulusal kader
haline döndürür. Böylesi bir lüksümüzün olmadığını düşünüyorum.
1. Avrupa Birliği müktesebatındaki parti kapatma
ölçütlerinin büyük ölçüde benimsenmesi gerekir. Tersine davranış, yakın
gelecekte aynı maddeyi yeniden değiştirmeyi zorunlu kılar. Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesinin ve Venedik Komisyonun benimsediği ölçütler “şiddete başvurma ile
somut ve mevcut tehlike”dir. Odak kriteri, demokrasinin ve siyasal partilerin
korunma dengesini ve “son çare” çözümünü sağlamaktan uzaktır. Şiddete başvurma
kriterinin “etnik bölücülük, yabancı düşmanlığı ve hoşgörüsüzlük” durumlarını
da içerdiği unutulmamalıdır.
2. Devlet yardımının kesilmesi, faaliyetin geçici
durdurulması, seçimlere girememe gibi kademeli yaptırımlar serbest seçenek
olarak değil, bir kademe uygulanmadan öbür kademeye geçilememe biçiminde ele
alınmalıdır.
3. Kapatma davasının açılması, Yargıtay Ceza Daireleri
Başkanlar Kurulunun süzgeç kararına bağlanmalı, kapatmanın kabulüne ilişkin
kararlarda nitelikli çoğunluk öngörülmeli, kapatılmaya davranışlarıyla neden
olanların üyeliklerinin düşürülmesi, onların savunmalarının alınmasına ve
delillerinin toplanmasına bağlı kılınmalıdır.
4. 69 uncu maddede yer alan yaptırımsız kurallar için
hangi yaptırımların uygulanacağı düzenlenmelidir. “Kapatılan partilerin devamı
partilere uygulanacak yaptırımlar devam kriterleri” “seçim harcama tavanı
kriterleri” ve “bunların aşılması halinde uygulanacak yaptırımlar”, çözülmesi
gereken madde içi sorunlardır. Karar nisabının tanzim yeri, elbetteki Anayasa maddesi
149 olmalıdır.
5. DYP, geçici 15 inci maddedeki değişikliğin dışında
kalan diğer tekliflere de karşıdır. “Çankaya”dan intikam anlayışını barındıran
“5+5” formülü, veriliş zamanı ve mevcut cumhurbaşkanımızın hukukun yanında yer
alan tavrı bakımından gerçek bir ihtiyaca dayalı değildir. Ayrıca
Cumhurbaşkanının seçim dönemi ve sayısı, Hükümet sistemi tercihinden ayrı
olarak çözülebilecek bir sorun değildir. (Anayasa Madde 104) Geçici 15 inci
madde değişikliğinde, “Partilere, Anayasa Mahkemesinde dava açmak için süreli
bir hak” tanınmalıdır.
15.1.2001
Ahmet
İyimaya
Amasya
ALT KOMİSYONCA ANAYASANIN 69 UNCU MADDESİNE İLİŞKİN
OLARAK
KABUL
EDİLEN DÜZENLEME
MADDE1. – 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 69 uncu maddesinin altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle ile yedinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve son fıkra
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bir siyasî parti, bu nitelikteki fiiller o partinin üyelerince yoğun
bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre, genel başkan, merkez
karar ve yönetim organları veya Türkiye Büyük Millet Meclisindeki grup genel
kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği yahut bu
fiiller doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık içinde işlendiği
takdirde, söz konusu fiillerin odağı haline gelmiş sayılır.”
“Anayasa Mahkemesi, yukarıdaki fıkralara göre temelli kapatma yerine,
dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin Devlet yardımından
kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilir.”
Anayasa Mahkemesince siyasî partilerin kapatılmasına üçte iki çoğunlukla
karar verilir.
“Siyasî partilerin kuruluş ve çalışmaları, denetlenmeleri, kapatılmaları
ya da Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmaları ile siyasî
partilerin ve adayların seçim harcamaları ve usulleri yukarıdaki esaslar
çerçevesinde kanunla düzenlenir.”
DEMOKRATİK SOL PARTİ GENEL BAŞKANI İSTANBUL MİLLETVEKİLİ BÜLENT ECEVİT, MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ GENEL BAŞKANI OSMANİYE MİLLETVEKİLİ DEVLET BAHÇELİ, ANAVATAN PARTİSİ GENEL BAŞKANI RİZE MİLLETVEKİLİ MESUT YILMAZ İLE 216 MİLLET-
VEKİLİNİN
TEKLİFİ
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI
MADDELERİNİN
DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 69 uncu maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bir siyasî partinin 68 inci maddenin dördüncü fıkrası hükümlerine
aykırı eylemlerinden ötürü temelli kapatılmasına, ancak o partinin kanunla
belirlenen ölçütlere göre bu nitelikteki fiilleri işlediğinin yetkili
mahkemelerce kesin hükme bağlandığı ve bu kesin hükmün odak oluşturmaya yeterli
olduğu hususunun Anayasa Mahkemesince tespit edilmesi halinde karar verilir.”
MADDE2. – Türkiye Cumhuriyeti Ana-yasasının 86 ncı maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesi “Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin ödenek,
yolluk ve emeklilik işlemleri kanunla düzenlenir” şeklinde değiştirilmiş;
fıkranın sonuna “Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ile bunların emeklileri
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı ile ilgilendirilirler ve üyeliği sona
erenlerin istekleri halinde ilgileri devam eder” ibaresi eklenmiş ve aynı
maddenin ikinci fıkrasında geçen “sosyal güvenlik kuruluşları” ibaresi “Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı” olarak değiştirilmiştir.
MADDE3. – Türkiye Cumhuriyeti Ana-yasasının 101 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Cumhurbaşkanı, Türkiye Büyük Millet Meclisince kırk yaşını doldurmuş ve
yükseköğrenim yapmış kendi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme
yeterliğine sahip Türk vatandaşları arasından beş yıllık bir süre için seçilir.
Bir kimse, en fazla iki kez Cumhurbaşkanı seçilebilir.”
MADDE4. – Türkiye Cumhuriyeti Ana-yasasının, Geçici 15 inci maddesinin
son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE5. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer ve halk oylamasına
sunulması halinde tümüyle oylanır.
ANAYASA
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI
MADDELERİNİN
DEĞİŞTİRİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. – 7.11.1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 69 uncu maddesinin altıncı fıkrasına aşağıdaki cümle ile altıncı
ve dokuzuncu fıkralarından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve
son fıkra aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bir siyasî parti, bu nitelikteki fiiller o partinin üyelerince yoğun
bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre, genel başkan, merkez
karar ve yönetim organları veya Türkiye Büyük Millet Meclisindeki grup genel
kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği yahut bu
fiiller doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık içinde işlendiği
takdirde, söz konusu fiillerin odağı haline gelmiş sayılır.”
“Anayasa Mahkemesi, yukarıdaki fıkralara göre temelli kapatma yerine,
dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin Devlet yardımından
kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilir.”
“Anayasa Mahkemesince siyasî partilerin kapatılmasına üçte iki
çoğunlukla karar verilir.”
“Siyasî partilerin kuruluş ve çalışmaları, denetlenmeleri, kapatılmaları
ya da Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmaları ile siyasî
partilerin ve adayların seçim harcamaları ve usulleri yukarıdaki esaslar
çerçevesinde kanunla düzenlenir.”
MADDE2. – Teklifin 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE3. – Teklifin 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE4. – Teklifin 5 inci maddesi 4 üncü madde olarak Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.