Dönem
: 21 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 586)
Demokratik
Sol Parti Grup Başkanvekili Ankara Milletvekili Aydın Tümen, Milliyetçi Hareket
Partisi Grup Başkanvekili Erzurum Milletvekili İsmail Köse ile Anavatan Partisi
Grup Başkanvekili Bartın Milletvekili Zeki Çakan’ın; Türkiye Büyük Millet
Meclisi İçtüzüğünün Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair İçtüzük Teklifi ve
Anayasa
Komisyonu Raporu (2/661)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesine Dair İçtüzük Teklifimiz gerekçesi ile birlikte
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
|
Aydın Tümen |
İsmail Köse |
Zeki Çakan |
|
|
Ankara |
Erzurum |
Bartın |
GENEL GEREKÇE
Anayasanın geçici 6 ncı maddesinin, Türkiye Büyük
Millet Meclisinin toplantı ve çalışmaları için kendi İçtüzüğü yapılıncaya kadar
Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya aykırı olmayan hükümlerin uygulanacağına
ilişkin hükmü doğrultusunda, Millet Meclisi İçtüzüğü 16.5.1996 tarihli ve 424
sayılı kararla değiştirilmiş ve Anayasaya uygun hale getirilmiştir.
Ancak, Meclisin daha hızlı, verimli, etkin ve sağlıklı
çalışabilmesi için bazı değişikliklerin daha yapılması gerekmektedir.
Nitekim, İçtüzüğün pek çok maddesinde değişiklik
öngören İçtüzük değişikliği teklifleri Anayasa Komisyonunca görüşülerek Genel
Kurul gündemine alınmış ve 13 üncü maddesine kadar da görüşülmüştür.
Söz konusu değişiklik teklifinin biran önce görüşülüp
sonuçlandırılamamış olması tekliften umulan faydayı geciktirmektedir.
Bu husus dikkate alınarak hazırlanmış olan İçtüzük
değişikliği teklifimizde; Ülkenin ihtiyacı olan kanunların mümkün olduğunca
çabuk çıkarılması, bunu teminen de, kanunların görüşülmesi prosedürüne dair
maddelerin değiştirilmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Görüşmeler sırasında, konuşmalar bittikten
sonra Komisyondan veya Hükümetten soru sorma müessesesinin amacı; görüşülen
konuyla ilgili metinlerde veya görüşmeler sırasında ortaya konulan görüşlerde
anlaşılamayan veya farklı anlamlara gelebilecek olan hususlara açıklık
kazandırmaktır. Bu kriterlere göre yöneltilebilecek soru adedinin de nihayet
üç-beş taneyi geçmeyeceği,
Dolayısıyla, Genel Kurul çalışmalarında zamanın
rasyonal kullanılması gereği de dikkate alınarak; görüşmeler sırasındaki
soru-cevap işlemleri için on dakikalık süre öngörülmesinin yeterli olacağı,
Düşünülmektedir.
Madde 2. – Bilindiği üzere, komisyon raporları; sıra
sayısı adı altında bastırılarak milletvekillerine ve ilgili yerlere
dağıtılmakta ve dağıtımından belli bir süre geçtikten sonra gündeme
alınmaktadır. Böylece, görüşülecek olan konuyla ilgili komisyon raporu ve varsa
metni önceden milletvekillerinin ve diğer ilgililerin bilgi ve tetkiklerine
sunulmakta ve sıra sayıları, Genel Kurulda görüşmelerine başlandığı ilk
birleşimin tutanağına da eklenmektedir.
Diğer taraftan, İçtüzüğün 79 uncu maddesinin mevcut
hükmü uyarınca; bir konunun Genel Kuruldaki görüşmelerine başlanırken, o
konudaki komisyon raporunun okunup okunmaması konusu da ayrıca Genel Kurulun
onayına sunulmaktadır.
Yapılan bu oylamalarda, komisyon raporlarının Genel
Kurulda okunmasının kabul edildiğine hemen hemen hiç rastlanmamakla birlikte,
bu oylamalar; karar yeter sayısı aranması veya yoklama yapılması taleplerine de
mesnet teşkil etmektedir. Dolayısıyla, gerek bu konuda yapılan ve tabiri caiz
ise sonucu belli olan oylamaların, gerekse bu oylamaların mesnet teşkil ettiği
talebe bağlı işlemlerin (karar yeter sayısı aranması veya yoklama yapılması ve
karar veya toplantı yeter sayısı bulunamaması halinde ara verilmesi ve aradan
sonra aynı işlemin tekrarlanması, ikinci yoklamada da toplantı yeter sayısının
bulunamaması halinde birleşimin kapatılması) Genel Kurulu meşgul ederek çalışma
süresinin ziyaına ve görüşülmekte olan konunun daha geç sonuçlandırılmasına
neden olduğu görülmektedir.
Yukarıda arz edilen mahzurların giderilmesini ve Genel
Kurul çalışma süresinin rasyonel kullanılmasını teminen; bir konunun Genel
Kuruldaki görüşmelerine başlanırken, o konudaki komisyon raporunun
okunmayacağının açıkça hükme bağlanmasının gerekli ve yeterli olduğu
düşünülmektedir.
Madde 3. – İçtüzüğün mevcut hükümleri ve teamülleri
uyarınca:
1. Kanun tasarı ve tekliflerinin önce tümü, sonra da
her bir maddesi üzerinde ayrı ayrı görüşme açılmakta, bu görüşmelerde; siyasî
parti gruplarına, komisyona, Hükümete ve şahısları adına ikişer milletvekiline
konuşma hakkı tanınmaktadır. Hak sahiplerinin, konuşma haklarının tamamını
kullanmaları durumunda bir tasarı veya teklifin:
Tümü üzerindeki görüşmeler 160,
Her bir maddenin görüşülmesi de 80,
Dakika sürmekte, dolayısıyla üç maddeden ibaret bir
tasarı veya teklifin görüşülmesinde sadece konuşmalar için 400 dakikaya, yani
yaklaşık yedi saate ihtiyaç bulunmaktadır.
Kaldı ki, tasarı veya tekliflerin görüşülmesi, sadece
konuşmalardan ibaret de değildir. Soru-cevap ve önerge işlemleri, oylamalar,
son konuşmalar.. için gerekli süre de ilave edildiğinde, birer fıkradan
müteşekkil üç maddeli bir tasarı veya teklifin görüşülüp sonuçlandırılabilmesi
için gerekli süre 530 dakikaya, yani yaklaşık 9 saate ulaşmaktadır. Kanun
tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi için bir haftada yaklaşık beş
saat süre bulunduğu dikkate alınırsa, dokuz saatlik süre, bu manada iki haftaya
tekabül etmektedir.
Görüleceği üzere, tasarı ve tekliflerin görüşülmesi
için öngörülmüş konuşma süreleri oldukça uzundur. Konuşma sürelerinin uzun
olması;
Özellikle iktidar grubu veya grupları ile komisyon ve
Hükümetin, konuşma haklarının tamamını veya bir kısmını kullanmamalarına,
Genellikle hatiplerin konu dışına çıkmalarına,
dolayısıyla gereksiz polemiklere, açıklama ve cevap hakkı taleplerine,
TBMM’ne intikal etmiş tasarı ve tekliflerin azımsanamayacak kısmının
görüşülememesine, dolayısıyla birikime,
Neden olmakta ve TBMM’nin verimliliği azalmaktadır.
Diğer taraftan, özellikle üç maddeden oluşan tasarı ve tekliflerde;
tasarı veya teklifin hem tümü, hem de maddeleri üzerinde ayrı ayrı görüşme
açılmasının da doğru bir yaklaşım olmadığı gözlenmektedir. Zira, bu tür bir
tasarı veya teklifin düzenlenme nedeni 1 inci maddesidir. Diğer maddeler, kanun
yapma tekniği nedeniyle şeklen yer verilen, yürürlük ve yürütme maddeleridir. O
halde, bu tür bir tasarı veya teklifin tümü hakkında ortaya konulacak görüşler,
1 inci maddesi için de ortaya konulmuş olacaktır. Bu düşünceden hareketle,
TBMM’nin 21 inci Yasama Döneminin ilk iki yasama yılında çıkarılmış 204
kanundan 99’unun uluslararası anlaşmalarla ilgili üçer maddeli tasarılar olduğu
da dikkate alınarak, hiç değilse az maddeden oluşan tasarı ve tekliflerin
maddeleri üzerinde ayrıca görüşme açılmasına gerek bulunmadığı sonucuna
varılabilir. Ancak İçtüzükteki konuşma süreleri kaide olarak tespit edildiğine
ve aksinin, Danışma Kurulunun önerisi ile Genel Kurulca kararlaştırılması
mümkün bulunduğuna, yani bu süreleri gerektiğinde (özellikle çok maddeli tasarı
ve tekliflerin görüşmelerinde) artırmak mümkün olduğuna göre, bu subleks
dikkate alınarak, az maddeli tasarı ve teklifler için varılan sonucun tüm
tasarı ve tekliflere teşmil edilmesinin dolayısıyla, tasarı ve tekliflerin
sadece tümü üzerinde görüşme açılmasının, maddeleri üzerinde ayrıca görüşme
açılmamasının uygun ve doğru olacağı düşünülmektedir.
2. Tasarı veya tekliflerin maddelerine geçilmesi, her bir maddesi ve
tümü için yapılacak oylamaların; yirmi üyenin istemde bulunması halinde açık
oyla, aksi takdirde işaretle yapılması gerekmektedir.
Gerek bu oylamalar (özellikle, istem üzerine yapılan açık oylamalar),
gerekse bu oylamaların mesnet teşkil ettiği talebe bağlı işlemler (karar yeter
sayısı aranması veya yoklama yapılması) Genel Kurulu meşgul ederek, çalışma
süresinin kaybına ve konuların daha geç sonuçlandırılmasına neden olmaktadır.
O halde, oylamaların mümkün olduğu kadar azaltılması ve işaretle
yapılması Genel Kurul çalışma süresine katkı sağlayacaktır.
Açıklanan nedenlerle :
Tasarı ve teklifler hakkında yapılacak konuşmalardan ve soru-cevap
işleminden sonra, maddeler üzerinde ayrıca görüşme açılmayacağı da dikkate
alınarak; tasarı veya teklifin maddelerine geçilip geçilmemesi hususunun değil,
benimsenip benimsenmemesi hususunun oya sunulmasının,
Maddeler üzerinde ayrıca görüşme açılmamasının doğal sonucu olarak,
maddelerin ayrı ayrı oylanmasına da gerek kalmayacağından; İçtüzüğün 82 nci
maddesi hükmü saklı tutulmak kaydıyla, sadece üzerinde önerge kabul edilen
maddelerin, kabul edilen önerge doğrultusunda oya sunulmasının,
Ve bu oylamaların işaretle yapılmasının,
Tümünün kesin oylamasının ise, halen uygulandığı üzere; açık oylamaya
tâbi işlerden değilse, yirmi üyenin talebi halinde açık oyla, aksi takdirde
işaretle yapılmasının,
Uygun olacağı düşünülmektedir.
3. Madde metinlerinin Genel Kurulda okutulup okutulmayacağına dair
herhangi bir hüküm bulunmamasına rağmen, bir maddenin görüşmelerine
başlanırken; madde metni Genel Kurulda teamülen okutulmaktadır.
Görüşmelere esas alınan komisyon raporu ve metnini de içeren sıra
sayılarının, İçtüzük gereğince, görüşmelerine başlandıkları tutanak dergisine
eklendiği ve yukarıdaki önerilerimiz uyarınca tasarı ve tekliflerin maddeleri
üzerinde ayrıca görüşme açılmayacağı hususları da dikkate alınarak, çalışma
süresinin kaybına neden olan bu uygulamaya son verilmesinin, ancak, tutanak üzerinde
yapılacak inceleme ve araştırmalarda kolaylık sağlayacağı düşüncesiyle, madde
metinlerinin numara sırasıyla ve önerge işlemleri dikkate alınarak tutanağa
dercedilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.
Yukarıda açıklanan tüm hususlar gözönünde bulundurularak, İçtüzüğün 81
inci maddesi “Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi” başlığı
altında yeniden düzenlenmiş, bu düzenlemede;
Tasarı ve tekliflerin görüşülme prosedürüne açıkça yer verilmesi,
Ayrıca, Genel Kurul çalışma süresinin rasyonel kullanılması, böylece;
hem görüşülen konuların daha kısa sürede sonuçlandırılması, hem de daha çok
konu görüşülebilmesi, dolayısıyla TBMM'nin verimliliğinin artırılması
amaçlanmıştır.
Madde 4. – İçtüzüğün 81 inci maddesinde yapılması öngörülen
değişiklikle, kanunların görüşülmesi prosedürü yeniden düzenlenmiş, bu cümleden
olarak; benimsenen tasarı ve tekliflerin maddeleri üzerinde ayrıca görüşme
açılmaması ve sadece üzerinde önerge kabul edilen maddelerin, kabul edilen
önerge doğrultusunda oylanması esası öngörülmüş olduğundan uygulama imkânı
kalmayacak olan 83 üncü maddenin yürürlükten kaldırılması amaçlanmıştır.
Madde 5. – İçtüzüğün 87 nci
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinin mevcut halinde sınırlama, sadece
milletvekillerince verilecek önergeler için öngörülmüştür. Oysa, Komisyon veya
Hükümetçe verilebilecek önergeler için de ayrıca sınırlama getirilmesinin ve bu
imkânın birer önerge ile sınırlandırılmasının,
Ayrıca, maddeler üzerinde verilebilecek Anayasaya aykırılık
önergelerinin de, bu cümlede öngörülen sınırlamaya dahil edilmesinin yani,
milletvekillerince, her madde için, Anayasaya aykırılık önergeleri dahil üçten
fazla önerge verilememesinin,
Böylece, bir tasarı veya teklifin maddeleri üzerinde işleme
konulabilecek önerge adedinin ihtilafa mahal bırakılmayacak şekilde
düzenlenmesinin,
Tasarı ve tekliflerin görüşülmelerinde, maddeleri üzerinde ayrıca
görüşme açılmayacağı dikkate alınarak; Başkanlığa verilen değişiklik önergeleri
üzerinde Başkanlıkça gerçekleştirilecek işlemlere (önergelerin; madde metinleri
ile mutabakatının kontrol edilmesi, geliş ve aykırılık sıralarının
belirlenmesi, komisyon ve Hükümet ile gruplara verilecek önerge suretlerinin
hazırlanması...vs) fırsat verilmesini teminen, maddenin ikinci fıkrasının ilk
cümlesinin de değiştirilmesinin ve değişiklik önergelerinin, görüşmeye konu
tasarı veya teklif hakkında gruplar adına yapılacak konuşmaların bitimine kadar
verilebilmesinin,
Nihayet, Başkanlığa verilen ve pekçok imzayı ihtiva eden değişiklik
önergelerindeki imzaların okutulması Genel Kurulun çalışma süresinin ziyaına
neden olduğundan, maddenin sekizinci fıkrasına bir cümle eklenerek; beşten
fazla imzalı önergelerde sadece ilk beş imzanın Genel Kurulda okutulmasının,
kalan imzaların ise ayrıca tutanağa eklenmesinin,
Uygun olacağı düşünülmüş, 87 nci maddedeki değişiklikler bu amaçla
düzenlenmiştir.
Madde 6. – Maddeyle; özel görüşme ve oylama usulü tespit edilebilecek
işler arasına ülkenin ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili
yeniden yapılanma konularıyla ilgili tasarı ve teklifler de dahil edilmekte ve
Danışma Kurulunda oybirliği (mutabakat) sağlanamaması halinde, siyasî parti
gruplarına da öneri götürebilme imkânı tanınmakta ve grup önerileri üzerine
Genel Kurulun, üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu ile karar verilebileceği
öngörülmektedir.
Madde 7. – Yürürlük maddesidir.
Madde 8. – Yürütme maddesidir.
AnayasaKomisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
19.1.2001 |
|
|
Anayasa Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 2/661 |
|
|
|
Karar No. : 7 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 12.1.2001 tarihinde esas komisyon
olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen “Demokratik Sol Parti Grup Başkanvekili
Ankara Milletvekili Aydın Tümen, Milliyetçi Hareket Partisi Grup Başkanvekili
Erzurum Milletvekili İsmail Köse ile Anavatan Partisi Grup Başkanvekili Zeki
Çakan’ın; Türkiye BüyükMilletMeclisi İçtüzüğünün Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair İçtüzük Teklifi (2/661)” Komisyonumuzun 17.1.2001 tarihli
toplantısında TBMM GenelSekreter Yardımcısı Rauf Bozkurt, Kanunlar ve Kararlar
Müdürü ve Müdür Yardımcısının katılımıyla görüşülmüştür.
Teklifle;
- Soru ve cevap süresi on dakika ile
sınırlandırılmakta.
- Komisyon raporlarının Genel Kurulda okunmaması, kaç
numaralı sıra sayı olarak bastırılıp dağıtıldığının Başkanlıkça ifade edilmesi
öngörülmekte,
- Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda
görüşülmesi yeniden düzenlenmekte, maddeler üzerinde ayrıca görüşme
açılmamasının uygun olacağı belirtilmekte, sadece üzerinde önerge kabul edilen
maddelerin bu önerge doğrultusunda oya sunulması ve oylamaların işaretle
yapılması usulü getirilmekte,
- Değişiklik önergelerinin milletvekillerince Anayasaya
aykırılık önergeleri dahil en fazla üç, Hükümet ve Komisyonca birer tane
verilebileceği öngörülmekte,
- Temel kanunlar, İçtüzük, ülkenin ekonomik ve
teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapılanma kanunlarını bütünü
ile veya kapsamlı olarak değiştiren tasarı veya tekliflerin Genel Kurulda
görüşülmesinde uygulanacak özel görüşme ve uygulama usulü tespiti yeniden
düzenlenmektedir.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmelerde; değişen
şartlara göre İçtüzük değişikliğinin bir ihtiyaç olduğu ancak, parlamentonun
hızlı, verimli, etkin ve sağlıklı çalışması kadar kalitenin de gözardı
edilmemesi gereği belirtilmiştir. Bu çerçevede bazı üyeler gerekçenin
değişikliği karşılamadığını ifade etmişlerdir.
Teklifin aleyhinde;
- Görüşmelerde ağırlığın komisyonlara çekilmesinin
doğru olacağı ancak bu durumun önünde Anayasal engel olduğu,
- Oylamanın, görüşmeye bağlı bir sonuç olması sebebiyle
görüşme yapılmayan ve okunmayan metinlerin oylanmasının doğru olmayacağı,
- Getirilen değişikliklerin muhalefetin sesini kısmaya
yönelik olduğu,
Belirtilmiştir.
Teklifin aleyhindeki bu görüşler karşısında,
- Hızlı çalışmanın görüşmesiz çalışma anlamına
gelmediği,
- Bu değişiklikle Medenî Kanun, Ceza Kanunu ve Ticaret
Kanunu gibi kapsamlı temel kanunların bir an önce çıkarılmasının amaçlandığı,
- Bugün parlamentonun toplumun çok gerisinde kalması
sebebiyle çalışmalara bir ivme kazandırılmasının gerekliliği,
- Parlamentonun denetim ve yasama yönünden oldukça
yüklü bir gündemi olması sebebiyle bu faaliyetlerini yeterince ve zamanında
yerine getiremediği ve bu durumun süre konusunu öne çıkardığı,
İfade edilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelere
geçilmesi oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi üzerindeki görüşmelerde denetim
ve yasama alanındaki soru-cevap müessesesinin dengelenmesi gereği üzerinde
durulmuştur. Bu hakkın sınırsız olarak tanınmasının mümkün olamayacağı,
ölçülülük kriteri dikkate alınmak suretiyle değerlendirilmesinin zorunlu
olduğu, kötüye kullanmaların önlenmesinin amaçlandığı belirtilmiştir. Bunun
yanı sıra komisyonlarda bu hakkın kullanılmasıyla ilgili bir sınırlama
olmadığına dikkat çekilmiştir. Bu madde Komisyonumuzca oy çokluğu ile kabul
edilmiştir.
Raporların okunması başlıklı 2 nci madde Komisyonumuzca
aynen benimsenmiştir.
Teklifin üçüncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan
numaralı bentler küçük harflerle başlayan bentlere dönüştürülmüş, üçüncü
fıkrasının (d) bendi olarak yazılması ve bentlerin teselsül ettirilmesi uygun
görülmüştür. Ayrıca bu maddede yazımla ilgili düzeltmeler yapılmıştır. Bu madde
de Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Teklifin 4 üncü maddesi İçtüzüğün 83 üncü maddesinin
yürürlükten kaldırılmasıyla ilgili olduğu için yürürlük ve yürütme
maddelerinden önce 6 ncı madde olarak yer alması kabul edilmiştir.
Değişiklik önergeleriyle ilgili 5 inci madde 4 üncü
madde olarak görüşülmüş ve metinde geçen “tasarı veya teklif hakkında gruplar
adına yapılacak konuşmalar bitinceye kadar” ibaresi değiştirilerek; değişiklik
önergelerinin sıra sayısının dağıtılmasından tasarı veya teklifin tümü hakkında
yapılacak konuşmalar bitinceye kadar verilebileceği ilavesi ve ayrıca “kalan
imzalar” ibaresi yerine “önerge” ibaresi getirilerek önergenin tutanağa
eklenmesi hususu Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
İçtüzüğün 91 inci maddesinin değiştirilmesini öngören
Teklifin 6 ncı maddesi 5 inci madde olarak görüşülmüş ve Komisyonumuzca metinde
geçen “uygulama” ibaresi “oylama” olarak değiştirilmek suretiyle kabul
edilmiştir.
Teklifin yürürlük ve yürütmeye ilişkin 7 ve 8 inci
maddeleri Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Maddelerin görüşülmesinin tamamlanmasından sonra Teklifin tümü ve Genel Kurul’da öncelikle görüşülmesinin önerilmesi oya sunulmuş ve Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurul’un onayına arz edilmek üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Turhan Tayan |
N. Kemal Atahan |
Mehmet Nacar |
|
|
Bursa |
Hatay |
Kilis |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
E. Cenap Gülpınar |
Ahmet İyimaya |
Cemil Çiçek |
|
|
Şanlıurfa |
Amasya |
Ankara |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
H. Tayfun İçli |
Salih Çelen |
Şaban Kardeş |
|
|
Ankara |
Antalya |
Bayburt |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Alptekin |
Ayvaz Gökdemir |
Edip Özgenç |
|
|
Bolu |
Erzurum |
İçel |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cahit Tekelioğlu |
Cavit Kavak |
Osman Kılıç |
|
|
İçel |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Saruhan |
Mustafa Verkaya |
Nevzat Yalçıntaş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Işın Çelebi |
Rahmi Sezgin |
İsmail Çevik |
|
|
İzmir |
İzmir |
Nevşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kundakçı |
Şeref Malkoç |
Ali Naci Tuncer |
|
|
Osmaniye |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
|
(Muhalifim) |
(İmzada
bulunamadı) |
DEMOKRATİK
SOL PARTİ GRUP BAŞKANVEKİLİ ANKARA MİLLETVEKİLİ AYDIN TÜMEN, MİLLİYETÇİ HAREKET
PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ ERZURUM MİLLETVEKİLİ İSMAİL KÖSE İLE ANAVATAN PARTİSİ
GRUP BAŞKANVEKİLİ BARTIN MİLLETVEKİLİ
ZEKİ ÇAKAN’IN TEKLİFİ
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNÜN
BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR İÇTÜZÜK
TEKLİFİ
MADDE 1. – 5.3.1973 tarihli ve 584 karar numaralı Türkiye Büyük Millet
Meclisi İçtüzüğünün 60 ncı maddesinin altıncı fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Soru ve cevap süresi on dakika ile sınırlıdır.”
MADDE2. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 79 uncu maddesi,
kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Raporların okunmaması
Madde 79. – Kanun tasarı ve tekliflerinin kabulüne veya reddine dair
esas komisyon raporları ile araştırma, soruşturma ve diğer komisyon raporları;
görüşmelerine başlanırken, Genel Kurulda okutulmaz. Ancak, bu raporların kaç
numaralı sıra sayısı olarak bastırılıp dağıtıldıkları Başkanca ifade edilir.”
MADDE 3. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 81 inci maddesi,
kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi
Madde 81. – Kanun tasarı ve teklifleri; Genel Kurulda, aşağıda
belirtilen prosedür uyarınca görüşülür.
1. Tasarı veya teklif hakkında görüşme açılır.
2. Varsa soru-cevap işlemi yapılır.
3. Tasarı veya teklifin benimsenip benimsenmemesi işaretle oylanır.
4. Varsa, madde sırasına göre, önerge işlemleri yapılır.
5. Sadece üzerinde önerge kabul edilen maddeler, kabul edilen önerge
doğrultusunda işaretle oylanır, diğer maddeler oylanmaz. 82 nci madde hükmü
saklıdır.
6. İstemde bulunulmuşsa, son konuşmalar yapılır.
7. Tasarı veya teklifin tümü kesin olarak oylanır.
Aksi, Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurulca kararlaştırılmamışsa;
kanun tasarı ve teklifleri hakkında siyasî parti grupları, Komisyon ve Hükümet
adına yapılan konuşmalar yirmişer, üyeler tarafından yapılan konuşmalar onar
dakika ile sınırlıdır.
Benimsenen tasarı veya tekliflerin madde metinleri okutulmaz ve
maddeleri üzerinde ayrıca görüşme açılmaz. Ancak madde metinleri tutanak
dergisine dercedilir.
Anayasa değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve tekliflerinin tümünün kesin oylaması; açık oylamaya tâbi işlerden değilse, yirmi üyenin talebi halinde açık oyla, aksi takdirde işaretle yapılır.
Benimsenmeyen veya kesin oylamasında tümü kabul edilmeyen kanun tasarı
ve teklifleri, Genel Kurulca reddedilmiş olur.”
MADDE4. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 83 üncü maddesi
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE5. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 87 nci maddesinin
birinci fıkrasının son cümlesi ile ikinci fıkrasının ilk cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve sekizinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu esaslar dairesinde her madde için komisyon ve Hükümetçe birer;
milletvekillerince, Anayasaya aykırılık önergeleri dahil, en fazla üç önerge
verilebilir.”
“Değişiklik önergeleri, bir tasarı veya teklife ait sıra sayısının
dağıtılmasından o tasarı veya teklif hakkında gruplar adına yapılacak
konuşmalar bitinceye kadar verilebilir.”
“Beşten fazla imzalı önergelerde ilk beş imza okunur, kalan imzalar
ayrıca tutanağa eklenir.”
MADDE6. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 91 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 91. – Temel kanunları, İçtüzüğü ve ülkenin ekonomik ve teknolojik
gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapılanma kanunlarını bütünü ile veya
kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı veya tekliflerin Genel
Kurulda görüşülmesinde uygulanacak özel görüşme ve uygulama usulü tespitine;
Hükümetin, esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun oybirliği
ile önerisi üzerine Genel Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma Kurulunda
oybirliği sağlanamaması halinde siyasî parti gruplarının önerisi üzerine Genel
Kurulca üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar verilebilir.”
MADDE7. – Bu İçtüzük hükümleri, yayımını takip eden ayın başında
yürürlüğe girer.
MADDE8. – Bu İçtüzük hükümleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından
yürütülür.
ANAYASA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNÜN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR İÇTÜZÜK
TEKLİFİ
MADDE 1. – Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 81
inci maddesi, kenar başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi
Madde 81. – Kanun tasarı ve teklifleri; Genel Kurulda,
aşağıda belirtilen usule göre görüşülür :
a) Tasarı veya teklifin tümü hakkında görüşme açılır.
b) Soru-cevap işlemi yapılır.
c) Tasarı veya teklifin benimsenip benimsenmemesi
işaretle oylanır.
d) Benimsenen tasarı veya tekliflerin madde metinleri
okutulmaz ve maddeleri üzerinde ayrıca görüşme açılmaz. Ancak madde metinleri
tutanakta yer alır.
e) Madde sırasına göre, önerge işlemleri yapılır.
f) Maddeler üzerinde verilmiş değişiklik önergelerinin
kabulü halinde madde kabul edilen önergeler doğrultusunda işaretle oylanır,
diğer maddeler oylanmaz. 82 nci madde hükmü saklıdır.
g) Tasarı veya teklifin tümü kesin olarak oylanır.
Aksi, Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurulca
kararlaştırılmamışsa; kanun tasarı ve teklifleri hakkında siyasi parti
grupları, komisyon ve hükümet adına yapılan konuşmalar yirmişer, üyeler
tarafından yapılan konuşmalar onar dakika ile sınırlıdır.
Anayasa değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve
tekliflerinin tümünün kesin oylaması; açık oylamaya tabi işlerden değilse,
yirmi üyenin talebi halinde açık oyla, aksi takdirde işaretle yapılır.
Benimsenmeyen veya kesin oylamasında tümü kabul edilmeyen
kanun tasarı ve teklifleri, Genel Kurulca reddedilmiş olur.
MADDE 4. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 87
nci maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi ile ikinci fıkrasının ilk cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve sekizinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
"Bu esaslar dairesinde her madde için komisyon ve
Hükümetçe birer; milletvekillerince, Anayasaya aykırılık önergeleri dahil, en
fazla üç önerge verilebilir."
"Değişiklik önergeleri bir tasarı veya teklife ait
sıra sayısının dağıtılmasından o tasarı veya teklifin tümü hakkında yapılacak
konuşmalar bitinceye kadar verilebilir."
"Beşten
fazla imzalı önergelerde ilk beş imza okunur, önerge tutanağa
eklenir."
MADDE 5. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 91
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 91. – Temel kanunları, İçtüzüğü ve ülkenin
ekonomik ve teknolojik gelişimi ile doğrudan ilgili yeniden yapılanma
kanunlarını bütünü ile veya kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan
tasarı veya tekliflerin Genel Kurulda görüşülmesinde uygulanacak özel görüşme
ve oylama usulü tespitine; Hükümetin,
esas komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun önerisi üzerine Genel
Kurulca karar verilebileceği gibi, Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması
halinde siyasi parti gruplarının önerisi
üzerine Genel Kurulca üye
tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyu ile de karar verilebilir.
MADDE 6. – Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 83
üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 7. – Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 8. – Teklifin 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
S. SAYISININ SONU