Dönem
: 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 782)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu
Raporu (1/924)
Not : Tasarı Başkanlıkça,
Adalet ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
19.10.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-348/4904 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığımıza arzı
Bakanlar Kurulunca 24.8.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GEREKÇE
“Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi
Anlaşması” Hükümetimiz adına Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami Türk;
Hindistan Cumhuriyeti adına ise, İçişleri Bakanı Sayın Lal Krishna Advanı
tarafından 29 Haziran 2001 tarihinde Ankara’da imzalanmıştır.
Söz konusu Suçluların
İadesi Anlaşması, Türkiye ile Hindistan arasında suçlarla mücadelenin hukukî
çerçevesini oluşturmak amacıyla hazırlanmış ve imzalanmıştır.
Anlaşma, dibace bölümünü
takip eden 29 maddeden oluşmaktadır. Avrupa Konseyi bünyesinde
gerçekleştirilen, Ülkemizin de taraf bulunduğu çok taraflı “Suçluların İadesine
Dair Avrupa Sözleşmesi” temel alınmıştır. Ancak, ikili müzakereler sırasında
Hindistan tarafının önerileri de iç hukukumuza aykırı düşmediği hallerde
benimsenmiştir.
Anlaşma;
(a) - Suçluların iadesi
yükümlülüğü,
(b) - Suçluların iadesini
gerektiren fiiller,
(c) - Suçluların iadesi
ve takibat,
(d) - İadenin
reddedilmesi nedenleri,
(e) - Siyasî nitelikteki
suçlarla ilgili istemlerin yerine getirilemeyeceği hususu ve istisnaları,
(f) - Suçun işlendiği
yer,
(g) - Aynı filler
dolayısıyla takibat yapılmakta olması,
(ğ) - Non bis in idem
kuralı,
(h) - Zamanaşımı,
(ı) - Ölüm cezası,
(i) - İstem ve gerekli belgeler,
(j) - Kanıtlar,
(k) - Hususilik kuralı,
(l) - Üçüncü bir Devlete
yeniden iade,
(m) - Geçici tutuklama,
(n) - İstemlerin
çakışması,
(o) - Teslimat,
(ö) - Tehirli ve şartlı
teslim,
(p) - Eşyanın teslimi,
(r) - Uygulanacak
yasalar,
(s) - Suçluların iadesi
konusunda karşılıklı hukukî yardımlaşma,
(ş) - Dil, masraflar ve
uluslararası yükümlülükler,
(t) - Onaylama ve
yürürlüğe giriş,
ile ilgili hususları
sistematik açıdan düzenlemektedir.
Anlaşma, onaylama
işlemlerini takip eden süreç içinde onay belgelerinin karşılıklı değişimi
tarihinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.
Sözleşen Devletlerden her
birinin, diplomatik kanaldan bildirim yapmak suretiyle herhangi bir zamanda
fesih hakları mevcut olup, bildirimin yapılması durumunda Anlaşma altı ay sonra
yürürlükten kalkacaktır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
30.11.2001 |
|
|
Esas No. : 1/924 |
|
|
|
Karar No. : 54 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna DairKanun Tasarısı Komisyonumuzun
15 Kasım 2001 tarihli 25 inci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ile Adalet
Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye ile Hindistan
arasında iki taraflı olarak suç işleme olaylarının artması karşısında bu
suçlarla mücadelenin hukukî çerçevesini oluşturmak amacıyla imzalanan Anlaşma
Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Üye |
Üye |
|
|
Kâmran İnan |
Saffet Arıkan Bedük |
Hikmet Uluğbay |
|
|
Van |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ş.Bülent Yahnici |
Nesrin Ünal |
Teoman Özalp |
|
|
Ankara |
Antalya |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Servet Sazak |
Zafer Güler |
Osman Yumakoğulları |
|
|
Eskişehir |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Necati Çetinkaya |
Birol Büyüköztürk |
Mehmet Yaşar Ünal |
|
|
Manisa |
Osmaniye |
Uşak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ
ARASINDA SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 29 Haziran
2001 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşması”nın onaylanması uygun
bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ
ARASINDA SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|
|
|
|
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA
SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ve Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti (bundan sonra “Sözleşen Devletler”
olarak anılacaktır),
Her iki ülke arasında
suçların önlenmesinde daha etkin bir işbirliğini sağlamak isteği ile aralarında
suçluların iadesi konusunda bir anlaşma yaparak,
Aşağıdaki hususlarda
mutabık kalmışlardır:
Madde 1
Suçluların İadesi Yükümlülüğü
1. Herbir Sözleşen
devlet, işbu Anlaşmada belirtilen durumlarda ve şartlara bağlı olarak, bir
Devletin Ülkesinde 2 nci Maddede tanımlanan iadeye konu bir suç nedeniyle itham
veya mahkûm edilen ve diğer Devletin ülkesinde bulunan herhangi bir kişiyi,
suçun bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden önce veya sonra işlendiğine
bakılmaksızın birbirlerine iade etmeyi üstlenir.
2. 2 nci maddede
belirtilen ve Talep Eden Devletin ülkesi dışında işlenmiş olmakla birlikte bu
Devletin yargı yetkisine giren bir suç söz konusu olduğunda, istenilen Devlet
mütekabil koşullarda işlenmiş böyle bir suç üzerinde yargı yetkisine sahip ise,
yine suçlu iade edilecektir. Bu gibi durumlarda, İstenilen Devlet, suçun
ağırlığı da dahil olmak üzere, meselenin tüm yönlerini dikkate alacaktır.
3. Suç, Talep Eden Devlet
ülkesi dışında işlenmişse İstenilen Devlet, iadeyi bu Anlaşmanın hükümlerine
bağlı kalarak:
(a) İstenilen Devletin
mevzuatı benzer koşullarda işlenen böyle bir suçun cezalandırılmasını
öngörüyorsa veya,
(b) Suç, Talep Eden
Devletin uyruğu tarafından işlenmiş ve bu Devletin yasalarına göre bu kişiyi
yargılama yetkisi varsa,
kabul edecektir.
Madde 2
Suçlunun İadesini Gerektiren Filler
1. Gerek Talep Eden
Devletin ve gerek İstenilen Devletin kanunlarınca en aşağı bir sene özgürlüğü
bağlayıcı bir cezayı veya daha ağır bir cezayı mucip fiiller suçlunun iadesini
yükümlü kılar. Talep Eden Devletin ülkesinde mahkûmiyet kararı verilip hapis
cezasına hükmedilmişse, verilen ceza en aşağı altı ay olmalıdır.
2. İade istemi, Talep
Eden Devlet ve İstenilen Devletin Kanunlarınca özgürlüğü bağlayıcı bir ceza ile
cezalandırılan çeşitli suçlara taalluk etmekle beraber bunlardan bazıları
verilebilecek ceza sürelerine ait koşula uymuyor ise, İstenilen Devlet, bu
sonuncu suçlar için dahi iadeyi sağlamak hakkına haiz olacaktır.
Madde 3
Suçluların İadesi ve Takibat
1. İstenilen kişi
iadesine konu suç için İstenilen Devletin mahkemeleri tarafından
yargılanabilecekse, bu Devlet iade talebini reddedebilir.
2. İstenilen Devlet, bu
maddenin 1 inci paragrafında belirtilen nedenden dolayı bir iade talebini
reddetmesi halinde, adlî takibat yapılabilmesi için meseleyi yetkili
makamlarına iletecektir. Bu makamlar karar verirken, kendi mevzuatlarına göre
önemli bir suç için izlenen yöntemi uygulayacaklardır.
3. Eğer yetkili makamlar
böyle bir olayda takibat yapılmamasına karar verirlerse, iade istemi bu Anlaşma
çerçevesinde yeniden değerlendirilecektir.
Madde 4
İadenin Reddedilmesinin
Nedenleri
Kişi aşağıdaki durumlarda
iade edilmeyebilir:
1. Suçlu iadeye konu suç
için, altı ay ya da daha fazla süreli hapis ya da başka tür hürriyeti kısıtlama
cezasına mahkûm olmamışsa;
2. İadesinin talep
edildiği suç nedeniyle İstenilen Devlet ülkesinde takibata uğramışsa daha
önceden bu Devletin herhangi bir yasası doğrultusunda beraat etmiş veya mahkûm
edilmiş olup da serbest bırakılmaya hak kazanmışsa,
3. İadesinin talep
edildiği suç nedeniyle, üçüncü bir Devletin ülkesinde daha önce mahkûm edilmiş
veya beraat etmişse.
Madde 5
Siyasî Suçlar
1. İadeye konu olan suç,
İstenilen Devletçe siyasî suç kabul edildiği taktirde iade istemi yerine
getirilmeyecektir.
2. Bu Anlaşmanın amaçları
bakımından aşağıdaki suçlar siyasî suç olarak kabul edilmeyecektir:
(a) 16 Aralık 1970
tarihinde La Haye’de imzaya açılan Uçakların Kanun Dışı Yollarla Ele
Geçirilmesinin Önlenmesine İlişkin Sözleşmenin kapsamına giren bir suç;
(b) 13 Eylül 1971
tarihinde Montreal’de imzaya açılan Sivil Havacılığın Güvenliğine Karşı Kanun
Dışı Eylemlerin Önlenmesi Sözleşmesi kapsamına giren bir suç;
(c) 14 Aralık 1973
tarihinde New York’ta imzaya açılan Diplomatik Ajanlar da Dahil Olmak Üzere
Uluslararası Korunmaya Sahip Kişilere Karşı İşlenen Suçların Önlenmesi ve
Cezalandırılmasına Dair Sözleşme kapsamına giren bir suç;
(d) 18 Aralık 1979
tarihinde New York’ta imzaya açılan Rehine Alınmasına Karşı Uluslararası
Sözleşmenin kapsamına giren bir suç;
(e) Adam öldürme;
(f) Devlet Başkanı veya
Hükümet Başkanı veya bunların aile üyelerine yönelik öldürme veya buna
teşebbüs;
(g) Kasten adam öldürme
veya tedbirsizlikle ölüme sebebiyet;
(h) Silahla, tehlikeli
maddeyle veya başka bir şekilde insan vücuduna cismen zarar vermek veya
yaralamaya sebebiyet, kasten yaralama veya ağır ıstırap verecek şekilde vücut
bütünlüğüne zarar vermek;
(i) İnsan hayatını
tehlikeye atması ya da önemli maddî hasara yol açması muhtemel bir patlamaya
neden olmak;
(j) Gerek kendisi gerek
bir başka kişi vasıtasıyla, insan hayatını tehlikeye atmak ya da önemli maddî
hasara yol açmak amacıyla patlayıcı madde imal etmek veya bulundurmak;
(k) Kendisi veya bir
başka kişi vasıtasıyla insan hayatını tehlikeye atmak amacıyla ateşli silah ya
da patlayıcı madde bulundurmak;
(l) Kendisi veya bir
başka kişinin yakalanmasına ya da tutuklanmasına karşı koymak veya engellemek
amacıyla ateşli silah kullanmak;
(m) İnsan hayatını
tehlikeye atmak kasdıyla ya da dikkatsizlikle başka bir kişinin hayatını
tehlikeye sokabilecek şekilde gerek kamu yararı gerek başka bir amaçla
kullanılan mallara zarar vermek;
(n) Adam kaldırma, kız,
kadın veya çocuk kaçırma, rehin alma dahil yasadışı hürriyeti tahdit veya
alıkoyma;
(o) Adam öldürmeye
azmettirme;
(p) Talebin yapıldığı
anda, İstenilen Devletin kanunlarına göre siyasî olarak kabul edilmeyen,
terörizm ile ilgili diğer herhangi bir suç;
(r) Yukarıda belirtilen
suçlardan herhangi birini işlemeye teşebbüs etmek veya işlemek için teşekkül
kurmak ya da böyle bir suçun işlenmesine iştirak etmek veya iştirak etmeye
teşebbüs;
3. Bu madde, Sözleşen
Devletlerin, diğer herhangi bir çok taraflı sözleşme ile taahhüt ettiği ya da
taahhüt edebileceği yükümlülükleri etkilemiyecektir.
Madde 6
Askerî Suçlar
Genel anlamda ceza hukukuna
göre suç teşkil etmeyen askerî suçlar dolayısıyla iade işbu Anlaşmanın uygulama
alanı dışında bırakılmıştır.
Madde 7
Malî Suçlar
Vergiler, harçlar, gümrük
vergileri ve döviz dahil malî nitelikteki suçlar için bu anlaşma hükümlerine
göre iade sağlanacaktır.
Madde 8
Uyrukların İadesi
1. Sözleşen Devletlerin
uyrukları, eylemin İstenilen Devletin mevzuatına göre de suç oluşturması ve bu
Devletin meseleyi kovuşturulmak üzere kendi yetkili makamlarına iletmesi
kaydıyla, diğer Sözleşen Devlete iade edilmeyecektir.
2. Eğer İstenilen Devlet
uyruğunu iade etmez ise, Talep Eden Devletin istemi üzerine, mevzuatına uygun
olduğu takdirde, meseleyi kovuşturulmak üzere yetkili makamlarına iletecektir.
Bu amaçla, suçla ilgili dosyalar, bilgiler ve belgeler 14 üncü maddede
öngörülen yöntemle ücretsiz olarak gönderilecektir. Talep eden Devlet,
isteminin sonucundan haberdar edilecektir.
Madde 9
Suçun İşlendiği Mahal
İade talebine konu olan suç Talep Eden Devletin ülkesi dışında
işlenmişse, iade ancak İstenilen Devletin mevzuatının, ülkesi dışında işlenen
aynı tür bir suçun kovuşturulmasına müsaade etmemesi veya isteme konu suçun bu
Anlaşma hükümlerine göre iadeye cevaz vermemesi halinde reddolunabilir.
Madde 10
Aynı Fiiler
Dolayısıyla Takibat Yapılmakta Olması
İstenilen Devlet, iade istemine konu olan
suç veya suçlar dolayısıyla, zaten hakkında takibat yapmakta olduğu kişinin
iadesini reddedebilir.
Madde 11
Non Bis In
Idem
İadesi talep edilen şahıs hakkında
İstenilen Devletin yetkili makamlarınca iade talebine konu edilen bir veya
birkaç fiilden dolayı kesinleşmiş olarak karar verilmiş ise iadeye cevaz
yoktur. İstenilen Devletin yetkili makamlarınca aynı fiil veya fiiler hakkında
takibat yapılmamasına veya yapılmış bulunan takibata son verilmesine karar
verilmiş ise iade talebi reddolunabilir.
Madde 12
Zamanaşımı
Dava veya cezanın Talep Eden Devlet
mevzuatına göre zamanaşımına uğramış olması halinde iadeye cevaz yoktur.
Madde 13
Ölüm Cezası
Talep Eden Devletin Kanunlarında iade
talebine konu olan fiilin ölüm cezasına müstelzim olmasına mukabil, İstenilen
Devletin mevzuatında ölüm cezası bulunmaması veya bu cezanın umumiyetle tatbik
edilmemesi halinde, iade, ancak Talep Eden Devlet ölüm cezasının infaz
edilmeyeceğine dair İstenilen Devlete kâfi teminat vermediği takdirde
reddolunabilir.
Madde 14
İstem ve
Gerekli Belgeler
1. İşbu Anlaşmaya göre, iade talebi
diplomatik kanaldan yapılacaktır. İki Devlet arasında karşılıklı istişarede
bulunulmak suretiyle diğer iletişim yolları da kullanılabilir.
2. İade talepnamesine;
(a) Talep Eden Devlet Kanunlarında
öngörülen usule uygun olarak düzenlenen muhkûmiyet kararı ve hükmün veya
tutuklama müzekkeresinin veya aynı değerdeki diğer bir belgenin aslı veya
onaylı örneği;
(b) İade istemine konu olan suçun
(suçların) işleniş tarihleri ve mahalleri, ilgili kanun maddeleri belirtilmek
suretiyle hukukî tavsiflerini içeren belge,
(c) Suç (suçlara) uygulanan kanun
maddeleri metinleri,
(d) İadesi istenen kişinin mümkün olduğu
kadar doğru tanımıyla birlikte kimliğini ve uyruğunu tespite yarayacak
fotoğraf, parmak izi fişleri, pasaport ayrıntıları vesaire gibi sağlanan
bilgiler,
eklenecektir.
3. Talep Eden Devletçe gönderilen
bilgilerin İstenilen Devletçe karar verme bakımından yetersiz görülmesi
halinde, İstenilen Devlet, Talep Eden Devlet tarafından bir ay içinde kendisine
iletilmek üzere, tamamlayıcı bilgi isteminde bulunabilir. Bu süre geçerli
nedenlerle ve Tarafların karşılıklı rızalarıyla uzatılabilir.
Madde 15
Kanıtlar
1. İstenilen Devletin makamları :
İadeye ilişkin bütün işlemlerde, yeminli
olarak veya bunu teyiden elde edilen her kanıtı, her müzekkereyi veya bununla
ilgili belgeyi veya bir mahkûmiyete ilişkin olayları açıklayan adlî belgeyi
eğer;
(a) (i) Belge müzekkere ise, Talep Eden
Devletin hâkimi, sulh hâkimi veya yetkili makamı tarafından imzalanmışsa veya,
herhangi bir belge söz konusu olup da, aslı anılan merciler tarafından
onaylanmışsa,
(ii) Bazı tanıkların yeminli beyanıyla
veya Talep Eden Devletin ilgili Bakanının resmî mührüyle tasdik olunmuşsa,
(b) İstenilen Devletin mevzuatına göre
kabul edilebilecek bir yöntemle onaylanmışsa,
delil olarak kabul edecektir.
2. 1 inci paragrafta belirtilen kanıtlar,
bunların Talep Eden Devlette veya üçüncü bir Devlette yeminli veya yeminsiz
olarak teyit edilmiş olup olmadığına bakılmaksızın, İstenilen Devlette iade
işlemlerinde geçerli addedilecektir.
Madde 16
Hususîlik
Kuralı
1. Aşağıda belirtilen haller dışında iade
edilen şahıs iadeden evvel ika ettiği ve iadeye esas olandan başka bir fiilden
dolayı takip veya muhakeme edilemeyeceği gibi bir ceza veya emniyet tedbirinin
infazı için tevkif edilemez ve kezalik herhangi bir surette hürriyeti
kısıtlanamaz :
(a) İade eden Devletin buna muvafakat
etmesi. Muvafakatı istihsal için bir talepte bulunulacak ve buna 14 üncü
maddede mezkûr belgeler ile iade edilen şahsın suça müteallik olarak yaptığı
beyanın zaptı eklenecektir. Muvafakat, ancak şahsın talep edilmesine sebep olan
suçun bizatihî bu Anlaşmaya göre iadeyi icap ettirmesi halinde gösterilir.
(b) İade edilen şahsın nihaî olarak
serbestîsine kavuşmasını takip eden 45 gün zarfında iade edildiği
Devletin arazisini, elinde imkân olduğu halde terk etmemesi veya terk ettikten
sonra buraya geri dönmesi halinde.
(c) Suçlunun iadesini sağlamak amacıyla
ispatlanan maddî olaylar sonucunda iadeye elverişli daha hafif bir suçun ortaya
çıkması.
2. Suç addolunan fiilin evsafı takibat
esnasında değişmişse, iade edilen şahıs hakkında ancak yeniden tavsif edilen
suçun unsurları iadeyi icap ettiriyorsa takibat ve muhakeme yapılabilir.
Madde 17
Üçüncü Bir
Devlete Yeniden İade
16 ncı maddenin 1 inci paragrafının (b)
bendinde öngörülen hal müstesna olmak üzere Talep Eden Devletin kendisine
teslim edilip de üçüncü bir Devlet tarafından iadeye mukaddem suçlardan dolayı
istenilen şahsı kendisine teslim etmiş
olan Devletin rızasını almadan, üçüncü bir Devlete iade edemez. Talep edilen
Devlet, 14 üncü maddede belirtilen belgeleri isteyebilir.
Madde 18
Geçici Tutuklama
1. Müstacel hallerde, iadeyi Talep Eden
Devletin yetkili makamları iadesini istediği şahsın geçici tutuklanmasını talep
edebilirler; İstenilen Devletin yetkili makamları ise, bu talep hakkında kendi
kanunlarına göre karar verecektir.
2. Geçici tutuklama talebinde 14 üncü
maddenin 2 (a) bendinde belirtilen belgelerden birinin mevcudiyeti ve iade
talebinde bulunulacağı belirtilecektir. Bu talepte, ayrıca yapılacak iade
talebine konu teşkil eden fiil, bunun ika edildiği yer ve tarih ve istenilen
şahsın eşkâli olanaklar nispetinde açıklanacaktır.
3. Geçici tutuklama ile ilgili bir talep,
İstenilen Devletin yetkili makamlarına diplomatik yollardan gönderilebileceği
gibi posta veya telgraf ile ya da İnterpol aracılığıyla veya yazıya
dönüştürülebilen veya Sözleşen Devletler tarafından kabul edilen diğer herhangi
bir yöntemle de gönderilebilir.
4. Talepte bulunan makam, talebinin sonucu
hakkında vakit geçirilmeden haberdar edilecektir.
5. Geçici tutuklama, tutuklamayı takip
eden 60 günlük süre zarfında İstenilen Devlete iade talebinin ve 14 üncü
maddede belirtilen belgelerin tevdi edilmemesi halinde sona erer; geçici
tutuklama hiçbir surette tevkifi takip eden 90 günü geçemez. Geçici serbest
bırakma her zaman mümkündür; ancak İstenilen Devlet, iade talep edilen şahsın
kaçmasına mâni olmak için gerekli gördüğü önlemleri alacaktır.
6. Serbest bırakma, iade talebinin ahiren
vürudu halinde yeni bir tutuklamaya veya iadeye mâni teşkil etmez.
Madde 19
İstemlerin Çakışması
Birden fazla Devlet tarafından aynı
fiilden veya değişik fiilerden dolayı aynı esnada iade talep edildiği takdirde,
İstenilen Devlet bütün koşulları ve bilhassa suçların birbirlerine nispeten
ağırlık oranlarını ve ika edildikleri yeri, taleplerin mütekabil tarihlerini,
istenilen şahsın uyruğunu ve bilahare başka bir Devlete yeniden iade olanağını
dikkate alarak karar verecektir.
Madde 20
Teslimat
1. İstenilen Devlet, iade hakkındaki
kararını 14 üncü maddenin 1 inci paragrafında öngörülen yöntemle Talep Eden
Devlete bildirecektir.
2. Tam veya kısmî ret halinde nedenleri
gösterilecektir.
3. Talebin kabul edilmesi halinde, Talep
Eden Devlete teslim yer ve tarih ile istenilen şahsın iade edilmek üzere ne
kadar süre tutuklu kaldığı hakkında bilgi verilecektir.
4. İadesi talep edilen şahıs, belirlenen
tarihte teslim alınmadığı taktirde, işbu maddenin 5 inci fıkrasında öngörülen
hal saklı kalmak kaydıyla, 30 günlük bir sürenin hitamında serbest
bırakılabilir. Eğer şahıs, söz konusu süre içinde teslim alınmaz ise, İstenilen
Devlet bu şahsı aynı suçtan dolayı iade etmeyi reddedebilir.
5. İade edilecek şahsın mücbir sebeplerden
dolayı teslim edilememesi veya teslim alınamaması halinde diğer Devlet bu
durumdan haberdar edilecektir. İki Devlet yeni bir teslim tarihi üzerinde
mutabık kalacaklar ve işbu maddenin 4 üncü fıkrası hükümleri uygulanacaktır.
Madde 21
Tehirli veya Şartlı
Teslim
1. İstenilen Devlet, iade talebi hakkında
kararını verdikten sonra, şahıs aleyhine takibatta bulunabilmek veya esasen
mahkûm olmuşsa, iade talebine konu olanların dışında bir fiilden dolayı
uğradığı cezayı kendi ülkesinde çekebilmesi için iadesi istenilen şahsın
teslimini erteleyebilecektir.
2. İstenilen Devlet teslimi tehir edeceği yerde, iadesi
istenilen şahsı, Devletler arasında müştereken tesbit edilecek şartlar
doğrultusunda Talep Eden Devlete geçici olarak teslim edebilecektir.
Madde 22
Eşyanın Teslimi
1. İstenilen Devlet,
yasalarının olanak verdiği ölçüde ve Talep Eden Devletin istemi üzerine,
aşağıda belirtilen eşyaya el koyacak ve bu Devlete teslim edecektir;
(a) Kanıt olarak
istenilen veya;
(b) Suçun bir sonucu
olarak edinilen ve yakalanması anında iadesi istenilen kişinin ziyletliğinde
bulunan veya bulunduğu sonradan ortaya çıkarılan eşyalar,
2. İşbu maddenin 1 inci
paragrafında belirtilen eşya iadesi istenilen kişinin ölümü ya da kaçmasından
dolayı, iadesi gerçekleşmemiş olması halinde dahi Talep Eden Devlete teslim
edilecektir.
3. Söz konusu eşya
İstenilen Devletin sınırları içinde el koyma ya da müsadereye tâbi ise, bu
Devlet karara bağlanmamış cezaî kovuşturmalara ilişkin olarak bunları geçici
olarak muhafaza edebilir ya da geri verilmesi koşuluyla teslim edebilir.
4. İstenilen Devletin ya
da üçüncü tarafların, yukarıda bahsedilen eşya üzerinde kazandıkları haklar
saklıdır. Bu tür hakların varlığı halinde, eşya, yargılamadan sonra mümkün olan
en kısa zamanda bedelsiz olarak İstenilen Devlete geri gönderilecektir.
Madde 23
Transit Geçiş
1. Sözleşen Tarafların
birinin ülkesinden transit geçişe, 14 üncü maddede belirtilen yöntemlerle
yapılacak istem üzerine, işbu istem ülkesinden transit geçişin yapılacağı
Devlet tarafından, konuya ilişkin suçun bu Anlaşma hükümleri çerçevesinde
siyasî veya tamamen askerî nitelikte bir suç olarak addedilmemesi kaydıyla
müsaade edilecektir.
2. Kendisinden transite
müsaade etmesi istenilen memleketin 8 inci madde anlamındaki uyruğunun transit
olarak geçmesi reddolunabilir.
3. 14 üncü maddede
belirtilen belgelerin tevdii, işbu maddenin 4 üncü paragrafı hükümleri saklı
kalmak koşuluyla gereklidir.
4. Hava yolunun
kullanılması halinde aşağıdaki hükümler uygulanacaktır.
(a) Aracın inmesi söz
konusu değilse, Talep Eden Devlet aracın ülkesi üzerinden geçeceği Devleti
haberdar edecek ve 14 üncü maddede belirtilen belgelerden birinin mevcut
olduğunu bildirecektir. Planlanmamış bir inişi halinde, işbu bildirim 18 inci
maddede sözü edilen geçici tutuklama etkisini doğuracak ve Talep Eden Devlet
nizamî bir transit talebinde bulunacaktır.
(b) Aracın inmesi
amaçlanıyorsa, Talep Eden Devlet nizamî bir transit talebinde bulunacaktır.
Madde 24
Uygulanacak Yasalar
İade ve geçici tutuklama
ile ilgili işlemler sadece İstenilen Devletin yasalarına uygun olarak yerine
getirilecektir.
Madde 25
Suçluların İadesi Konusunda Karşılıklı Hukukî Yardımlaşma
Sözleşen Devletlerden her
biri, yasaların izin verdiği ölçüde, iade isteminin yapıldığı suçla ilgili
cezaî konularda birbirlerine en geniş anlamda yardımda bulunacaktır.
Madde 26
Dil
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasında, Sözleşen Devletler kendi ulusal dilini (dillerini) kullanacak
ve ilgili belgelerin İngilizce’ye yapılmış onaylı çevirilerini ekleyeceklerdir.
Madde 27
Masraflar
1. İade nedeniyle
İstenilen Devletin sınırları içinde yapılan masraflar bu Devlet tarafından
karışlanacaktır.
2. Ülkesi üzerinden
transit geçit talebinde bulunulan Devletin sınırları içinde transit geçiş
nedeniyle ortaya çıkan masraflar Talep Eden Devlet tarafından karşılanacaktır.
Madde 28
Uluslararası Yükümlülükler
İşbu Anlaşma, Sözleşen
Devletlerin taraf oldukları Uluslararası Sözleşmeler/Anlaşmalardan kaynaklanan
haklarını ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.
Madde 29
Onaylama ve Yürürlüğe Giriş
1. İşbu Anlaşma
onaylamaya tâbidir ve onaylama belgelerinin karşılıklı olarak değişimi
tarihinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.
2. Sözleşen Devletlerden
herbiri diplomatik yollardan diğerine bildirim yapmak suretiyle işbu Anlaşmayı
herhangi bir anda feshedebilir; ve bu tür bir bildirimin yapılması durumunda,
Anlaşma bildirimin alınması tarihinden altı ay sonra yürürlükten kalkacaktır.
Yukarıdaki hükümlere
tanık olmak üzere, Sözleşen Devletlerin Yetkili Temsilcileri işbu Anlaşmayı
imzalayıp mühürlemişlerdir.
Ankara’da 29 Haziran 2001
tarihinde, Türkçe, Hintçe ve İngilizce olarak üç nüsha olarak yapılmıştır, her
üç nüsha aynı ölçüde geçerlidir. Yorumda farklılık olması halinde İngilizce
metin esas alınacaktır.
|
|
Türkiye Cumhuriyeti |
Hindistan Cumhuriyeti |
|
|
Hükümeti adına |
Hükümeti adına |
|
|
Prof. Dr. Hikmet Sami
TÜRK |
Lal Krishna ADVANI |
|
|
Adalet Bakanı |
İçişleri Bakanı |