Dönem : 21           Yasama Yılı : 4

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 782)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve

 Dışişleri Komisyonu Raporu (1/924)

                                      

Not : Tasarı Başkanlıkça, Adalet ve Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

19.10.2001

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-348/4904

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığımıza arzı Bakanlar Kurulunca 24.8.2001 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GEREKÇE

“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşması” Hükümetimiz adına Adalet Bakanı Sayın Prof. Dr. Hikmet Sami Türk; Hindistan Cumhuriyeti adına ise, İçişleri Bakanı Sayın Lal Krishna Advanı tarafından 29 Haziran 2001 tarihinde Ankara’da imzalanmıştır.

Söz konusu Suçluların İadesi Anlaşması, Türkiye ile Hindistan arasında suçlarla mücadelenin hukukî çerçevesini oluşturmak amacıyla hazırlanmış ve imzalanmıştır.

Anlaşma, dibace bölümünü takip eden 29 maddeden oluşmaktadır. Avrupa Konseyi bünyesinde gerçekleştirilen, Ülkemizin de taraf bulunduğu çok taraflı “Suçluların İadesine Dair Avrupa Sözleşmesi” temel alınmıştır. Ancak, ikili müzakereler sırasında Hindistan tarafının önerileri de iç hukukumuza aykırı düşmediği hallerde benimsenmiştir.

Anlaşma;

(a) - Suçluların iadesi yükümlülüğü,

(b) - Suçluların iadesini gerektiren fiiller,

(c) - Suçluların iadesi ve takibat,

(d) - İadenin reddedilmesi nedenleri,

(e) - Siyasî nitelikteki suçlarla ilgili istemlerin yerine getirilemeyeceği hususu ve istisnaları,

(f) - Suçun işlendiği yer,

(g) - Aynı filler dolayısıyla takibat yapılmakta olması,

(ğ) - Non bis in idem kuralı,

(h) - Zamanaşımı,

(ı) - Ölüm cezası,

(i) - İstem ve gerekli belgeler,

(j) - Kanıtlar,

(k) - Hususilik kuralı,

(l) - Üçüncü bir Devlete yeniden iade,

(m) - Geçici tutuklama,

(n) - İstemlerin çakışması,

(o) - Teslimat,

(ö) - Tehirli ve şartlı teslim,

(p) - Eşyanın teslimi,

(r) - Uygulanacak yasalar,

(s) - Suçluların iadesi konusunda karşılıklı hukukî yardımlaşma,

(ş) - Dil, masraflar ve uluslararası yükümlülükler,

(t) - Onaylama ve yürürlüğe giriş,

ile ilgili hususları sistematik açıdan düzenlemektedir.

Anlaşma, onaylama işlemlerini takip eden süreç içinde onay belgelerinin karşılıklı değişimi tarihinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.

Sözleşen Devletlerden her birinin, diplomatik kanaldan bildirim yapmak suretiyle herhangi bir zamanda fesih hakları mevcut olup, bildirimin yapılması durumunda Anlaşma altı ay sonra yürürlükten kalkacaktır.

Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

30.11.2001

 

Esas No. : 1/924

 

 

Karar No. : 54

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna DairKanun Tasarısı Komisyonumuzun 15 Kasım 2001 tarihli 25 inci Birleşiminde Dışişleri Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Türkiye ile Hindistan arasında iki taraflı olarak suç işleme olaylarının artması karşısında bu suçlarla mücadelenin hukukî çerçevesini oluşturmak amacıyla imzalanan Anlaşma Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Üye

Üye

 

Kâmran İnan

Saffet Arıkan Bedük

Hikmet Uluğbay

 

Van

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Ş.Bülent Yahnici

Nesrin Ünal

Teoman Özalp

 

Ankara

Antalya

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Servet Sazak

Zafer Güler

Osman Yumakoğulları

 

Eskişehir

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Necati Çetinkaya

Birol Büyüköztürk

Mehmet Yaşar Ünal

 

Manisa

Osmaniye

Uşak

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ ARASINDA SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. - 29 Haziran 2001 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Suçluların İadesi Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜ-METİ ARASINDA SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

N. Arseven

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Dr. Y. Karakoyunlu

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

R. Önal

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. S. Türk

S. Çakmakoğlu

R. K. Yücelen

 

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

İ. Cem

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

K. Aydın

Doç. Dr. O. Durmuş

O. Vural

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

Z. Çakan

M. İ. Talay

M. Taşar

 

Orman Bakanı

Çevre Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

F. Aytekin

 

 

 

 

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ

İLE

HİNDİSTAN CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ

ARASINDA

SUÇLULARIN İADESİ ANLAŞMASI

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Hindistan Cumhuriyeti Hükümeti (bundan sonra “Sözleşen Devletler” olarak anılacaktır),

Her iki ülke arasında suçların önlenmesinde daha etkin bir işbirliğini sağlamak isteği ile aralarında suçluların iadesi konusunda bir anlaşma yaparak,

Aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır:

Madde 1

Suçluların İadesi Yükümlülüğü

1. Herbir Sözleşen devlet, işbu Anlaşmada belirtilen durumlarda ve şartlara bağlı olarak, bir Devletin Ülkesinde 2 nci Maddede tanımlanan iadeye konu bir suç nedeniyle itham veya mahkûm edilen ve diğer Devletin ülkesinde bulunan herhangi bir kişiyi, suçun bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden önce veya sonra işlendiğine bakılmaksızın birbirlerine iade etmeyi üstlenir.

2. 2 nci maddede belirtilen ve Talep Eden Devletin ülkesi dışında işlenmiş olmakla birlikte bu Devletin yargı yetkisine giren bir suç söz konusu olduğunda, istenilen Devlet mütekabil koşullarda işlenmiş böyle bir suç üzerinde yargı yetkisine sahip ise, yine suçlu iade edilecektir. Bu gibi durumlarda, İstenilen Devlet, suçun ağırlığı da dahil olmak üzere, meselenin tüm yönlerini dikkate alacaktır.

3. Suç, Talep Eden Devlet ülkesi dışında işlenmişse İstenilen Devlet, iadeyi bu Anlaşmanın hükümlerine bağlı kalarak:

(a) İstenilen Devletin mevzuatı benzer koşullarda işlenen böyle bir suçun cezalandırılmasını öngörüyorsa veya,

(b) Suç, Talep Eden Devletin uyruğu tarafından işlenmiş ve bu Devletin yasalarına göre bu kişiyi yargılama yetkisi varsa,

kabul edecektir.

Madde 2

Suçlunun İadesini Gerektiren Filler

1. Gerek Talep Eden Devletin ve gerek İstenilen Devletin kanunlarınca en aşağı bir sene özgürlüğü bağlayıcı bir cezayı veya daha ağır bir cezayı mucip fiiller suçlunun iadesini yükümlü kılar. Talep Eden Devletin ülkesinde mahkûmiyet kararı verilip hapis cezasına hükmedilmişse, verilen ceza en aşağı altı ay olmalıdır.

2. İade istemi, Talep Eden Devlet ve İstenilen Devletin Kanunlarınca özgürlüğü bağlayıcı bir ceza ile cezalandırılan çeşitli suçlara taalluk etmekle beraber bunlardan bazıları verilebilecek ceza sürelerine ait koşula uymuyor ise, İstenilen Devlet, bu sonuncu suçlar için dahi iadeyi sağlamak hakkına haiz olacaktır.

Madde 3

Suçluların İadesi ve Takibat

1. İstenilen kişi iadesine konu suç için İstenilen Devletin mahkemeleri tarafından yargılanabilecekse, bu Devlet iade talebini reddedebilir.

2. İstenilen Devlet, bu maddenin 1 inci paragrafında belirtilen nedenden dolayı bir iade talebini reddetmesi halinde, adlî takibat yapılabilmesi için meseleyi yetkili makamlarına iletecektir. Bu makamlar karar verirken, kendi mevzuatlarına göre önemli bir suç için izlenen yöntemi uygulayacaklardır.

3. Eğer yetkili makamlar böyle bir olayda takibat yapılmamasına karar verirlerse, iade istemi bu Anlaşma çerçevesinde yeniden değerlendirilecektir.

Madde 4

İadenin Reddedilmesinin Nedenleri

Kişi aşağıdaki durumlarda iade edilmeyebilir:

1. Suçlu iadeye konu suç için, altı ay ya da daha fazla süreli hapis ya da başka tür hürriyeti kısıtlama cezasına mahkûm olmamışsa;

2. İadesinin talep edildiği suç nedeniyle İstenilen Devlet ülkesinde takibata uğramışsa daha önceden bu Devletin herhangi bir yasası doğrultusunda beraat etmiş veya mahkûm edilmiş olup da serbest bırakılmaya hak kazanmışsa,

3. İadesinin talep edildiği suç nedeniyle, üçüncü bir Devletin ülkesinde daha önce mahkûm edilmiş veya beraat etmişse.

Madde 5

Siyasî Suçlar

1. İadeye konu olan suç, İstenilen Devletçe siyasî suç kabul edildiği taktirde iade istemi yerine getirilmeyecektir.

2. Bu Anlaşmanın amaçları bakımından aşağıdaki suçlar siyasî suç olarak kabul edilmeyecektir:

(a) 16 Aralık 1970 tarihinde La Haye’de imzaya açılan Uçakların Kanun Dışı Yollarla Ele Geçirilmesinin Önlenmesine İlişkin Sözleşmenin kapsamına giren bir suç;

(b) 13 Eylül 1971 tarihinde Montreal’de imzaya açılan Sivil Havacılığın Güvenliğine Karşı Kanun Dışı Eylemlerin Önlenmesi Sözleşmesi kapsamına giren bir suç;

(c) 14 Aralık 1973 tarihinde New York’ta imzaya açılan Diplomatik Ajanlar da Dahil Olmak Üzere Uluslararası Korunmaya Sahip Kişilere Karşı İşlenen Suçların Önlenmesi ve Cezalandırılmasına Dair Sözleşme kapsamına giren bir suç;

(d) 18 Aralık 1979 tarihinde New York’ta imzaya açılan Rehine Alınmasına Karşı Uluslararası Sözleşmenin kapsamına giren bir suç;

(e) Adam öldürme;

(f) Devlet Başkanı veya Hükümet Başkanı veya bunların aile üyelerine yönelik öldürme veya buna teşebbüs;

(g) Kasten adam öldürme veya tedbirsizlikle ölüme sebebiyet;

(h) Silahla, tehlikeli maddeyle veya başka bir şekilde insan vücuduna cismen zarar vermek veya yaralamaya sebebiyet, kasten yaralama veya ağır ıstırap verecek şekilde vücut bütünlüğüne zarar vermek;

(i) İnsan hayatını tehlikeye atması ya da önemli maddî hasara yol açması muhtemel bir patlamaya neden olmak;

(j) Gerek kendisi gerek bir başka kişi vasıtasıyla, insan hayatını tehlikeye atmak ya da önemli maddî hasara yol açmak amacıyla patlayıcı madde imal etmek veya bulundurmak;

(k) Kendisi veya bir başka kişi vasıtasıyla insan hayatını tehlikeye atmak amacıyla ateşli silah ya da patlayıcı madde bulundurmak;

(l) Kendisi veya bir başka kişinin yakalanmasına ya da tutuklanmasına karşı koymak veya engellemek amacıyla ateşli silah kullanmak;

(m) İnsan hayatını tehlikeye atmak kasdıyla ya da dikkatsizlikle başka bir kişinin hayatını tehlikeye sokabilecek şekilde gerek kamu yararı gerek başka bir amaçla kullanılan mallara zarar vermek;

(n) Adam kaldırma, kız, kadın veya çocuk kaçırma, rehin alma dahil yasadışı hürriyeti tahdit veya alıkoyma;

(o) Adam öldürmeye azmettirme;

(p) Talebin yapıldığı anda, İstenilen Devletin kanunlarına göre siyasî olarak kabul edilmeyen, terörizm ile ilgili diğer herhangi bir suç;

(r) Yukarıda belirtilen suçlardan herhangi birini işlemeye teşebbüs etmek veya işlemek için teşekkül kurmak ya da böyle bir suçun işlenmesine iştirak etmek veya iştirak etmeye teşebbüs;

3. Bu madde, Sözleşen Devletlerin, diğer herhangi bir çok taraflı sözleşme ile taahhüt ettiği ya da taahhüt edebileceği yükümlülükleri etkilemiyecektir.

Madde 6

Askerî Suçlar

Genel anlamda ceza hukukuna göre suç teşkil etmeyen askerî suçlar dolayısıyla iade işbu Anlaşmanın uygulama alanı dışında bırakılmıştır.

Madde 7

Malî Suçlar

Vergiler, harçlar, gümrük vergileri ve döviz dahil malî nitelikteki suçlar için bu anlaşma hükümlerine göre iade sağlanacaktır.

Madde 8

Uyrukların İadesi

1. Sözleşen Devletlerin uyrukları, eylemin İstenilen Devletin mevzuatına göre de suç oluşturması ve bu Devletin meseleyi kovuşturulmak üzere kendi yetkili makamlarına iletmesi kaydıyla, diğer Sözleşen Devlete iade edilmeyecektir.

2. Eğer İstenilen Devlet uyruğunu iade etmez ise, Talep Eden Devletin istemi üzerine, mevzuatına uygun olduğu takdirde, meseleyi kovuşturulmak üzere yetkili makamlarına iletecektir. Bu amaçla, suçla ilgili dosyalar, bilgiler ve belgeler 14 üncü maddede öngörülen yöntemle ücretsiz olarak gönderilecektir. Talep eden Devlet, isteminin sonucundan haberdar edilecektir.

Madde 9

Suçun İşlendiği Mahal

İade talebine konu olan suç  Talep Eden Devletin ülkesi dışında işlenmişse, iade ancak İstenilen Devletin mevzuatının, ülkesi dışında işlenen aynı tür bir suçun kovuşturulmasına müsaade etmemesi veya isteme konu suçun bu Anlaşma hükümlerine göre iadeye cevaz vermemesi halinde reddolunabilir.

Madde 10

Aynı Fiiler Dolayısıyla Takibat Yapılmakta Olması

İstenilen Devlet, iade istemine konu olan suç veya suçlar dolayısıyla, zaten hakkında takibat yapmakta olduğu kişinin iadesini reddedebilir.

Madde 11

Non Bis In Idem

İadesi talep edilen şahıs hakkında İstenilen Devletin yetkili makamlarınca iade talebine konu edilen bir veya birkaç fiilden dolayı kesinleşmiş olarak karar verilmiş ise iadeye cevaz yoktur. İstenilen Devletin yetkili makamlarınca aynı fiil veya fiiler hakkında takibat yapılmamasına veya yapılmış bulunan takibata son verilmesine karar verilmiş ise iade talebi reddolunabilir.

Madde 12

Zamanaşımı

Dava veya cezanın Talep Eden Devlet mevzuatına göre zamanaşımına uğramış olması halinde iadeye cevaz yoktur.

Madde 13

Ölüm Cezası

Talep Eden Devletin Kanunlarında iade talebine konu olan fiilin ölüm cezasına müstelzim olmasına mukabil, İstenilen Devletin mevzuatında ölüm cezası bulunmaması veya bu cezanın umumiyetle tatbik edilmemesi halinde, iade, ancak Talep Eden Devlet ölüm cezasının infaz edilmeyeceğine dair İstenilen Devlete kâfi teminat vermediği takdirde reddolunabilir.

Madde 14

İstem ve Gerekli Belgeler

1. İşbu Anlaşmaya göre, iade talebi diplomatik kanaldan yapılacaktır. İki Devlet arasında karşılıklı istişarede bulunulmak suretiyle diğer iletişim yolları da kullanılabilir.

2. İade talepnamesine;

(a) Talep Eden Devlet Kanunlarında öngörülen usule uygun olarak düzenlenen muhkûmiyet kararı ve hükmün veya tutuklama müzekkeresinin veya aynı değerdeki diğer bir belgenin aslı veya onaylı örneği;

(b) İade istemine konu olan suçun (suçların) işleniş tarihleri ve mahalleri, ilgili kanun maddeleri belirtilmek suretiyle hukukî tavsiflerini içeren belge,

(c) Suç (suçlara) uygulanan kanun maddeleri metinleri,

(d) İadesi istenen kişinin mümkün olduğu kadar doğru tanımıyla birlikte kimliğini ve uyruğunu tespite yarayacak fotoğraf, parmak izi fişleri, pasaport ayrıntıları vesaire gibi sağlanan bilgiler,

eklenecektir.

3. Talep Eden Devletçe gönderilen bilgilerin İstenilen Devletçe karar verme bakımından yetersiz görülmesi halinde, İstenilen Devlet, Talep Eden Devlet tarafından bir ay içinde kendisine iletilmek üzere, tamamlayıcı bilgi isteminde bulunabilir. Bu süre geçerli nedenlerle ve Tarafların karşılıklı rızalarıyla uzatılabilir.

Madde 15

Kanıtlar

1. İstenilen Devletin makamları :

İadeye ilişkin bütün işlemlerde, yeminli olarak veya bunu teyiden elde edilen her kanıtı, her müzekkereyi veya bununla ilgili belgeyi veya bir mahkûmiyete ilişkin olayları açıklayan adlî belgeyi eğer;

(a) (i) Belge müzekkere ise, Talep Eden Devletin hâkimi, sulh hâkimi veya yetkili makamı tarafından imzalanmışsa veya, herhangi bir belge söz konusu olup da, aslı anılan merciler tarafından onaylanmışsa,

(ii) Bazı tanıkların yeminli beyanıyla veya Talep Eden Devletin ilgili Bakanının resmî mührüyle tasdik olunmuşsa,

(b) İstenilen Devletin mevzuatına göre kabul edilebilecek bir yöntemle onaylanmışsa,

delil olarak kabul edecektir.

2. 1 inci paragrafta belirtilen kanıtlar, bunların Talep Eden Devlette veya üçüncü bir Devlette yeminli veya yeminsiz olarak teyit edilmiş olup olmadığına bakılmaksızın, İstenilen Devlette iade işlemlerinde geçerli addedilecektir.

Madde 16

Hususîlik Kuralı

1. Aşağıda belirtilen haller dışında iade edilen şahıs iadeden evvel ika ettiği ve iadeye esas olandan başka bir fiilden dolayı takip veya muhakeme edilemeyeceği gibi bir ceza veya emniyet tedbirinin infazı için tevkif edilemez ve kezalik herhangi bir surette hürriyeti kısıtlanamaz :

(a) İade eden Devletin buna muvafakat etmesi. Muvafakatı istihsal için bir talepte bulunulacak ve buna 14 üncü maddede mezkûr belgeler ile iade edilen şahsın suça müteallik olarak yaptığı beyanın zaptı eklenecektir. Muvafakat, ancak şahsın talep edilmesine sebep olan suçun bizatihî bu Anlaşmaya göre iadeyi icap ettirmesi halinde gösterilir.

(b) İade edilen şahsın nihaî  olarak  serbestîsine kavuşmasını takip eden 45 gün zarfında iade edildiği Devletin arazisini, elinde imkân olduğu halde terk etmemesi veya terk ettikten sonra buraya geri dönmesi halinde.

(c) Suçlunun iadesini sağlamak amacıyla ispatlanan maddî olaylar sonucunda iadeye elverişli daha hafif bir suçun ortaya çıkması.

2. Suç addolunan fiilin evsafı takibat esnasında değişmişse, iade edilen şahıs hakkında ancak yeniden tavsif edilen suçun unsurları iadeyi icap ettiriyorsa takibat ve muhakeme yapılabilir.

Madde 17

Üçüncü Bir Devlete Yeniden İade

16 ncı maddenin 1 inci paragrafının (b) bendinde öngörülen hal müstesna olmak üzere Talep Eden Devletin kendisine teslim edilip de üçüncü bir Devlet tarafından iadeye mukaddem suçlardan dolayı istenilen  şahsı kendisine teslim etmiş olan Devletin rızasını almadan, üçüncü bir Devlete iade edemez. Talep edilen Devlet, 14 üncü maddede belirtilen belgeleri isteyebilir.

Madde 18

Geçici Tutuklama

1. Müstacel hallerde, iadeyi Talep Eden Devletin yetkili makamları iadesini istediği şahsın geçici tutuklanmasını talep edebilirler; İstenilen Devletin yetkili makamları ise, bu talep hakkında kendi kanunlarına göre karar verecektir.

2. Geçici tutuklama talebinde 14 üncü maddenin 2 (a) bendinde belirtilen belgelerden birinin mevcudiyeti ve iade talebinde bulunulacağı belirtilecektir. Bu talepte, ayrıca yapılacak iade talebine konu teşkil eden fiil, bunun ika edildiği yer ve tarih ve istenilen şahsın eşkâli olanaklar nispetinde açıklanacaktır.

3. Geçici tutuklama ile ilgili bir talep, İstenilen Devletin yetkili makamlarına diplomatik yollardan gönderilebileceği gibi posta veya telgraf ile ya da İnterpol aracılığıyla veya yazıya dönüştürülebilen veya Sözleşen Devletler tarafından kabul edilen diğer herhangi bir yöntemle de gönderilebilir.

4. Talepte bulunan makam, talebinin sonucu hakkında vakit geçirilmeden haberdar edilecektir.

5. Geçici tutuklama, tutuklamayı takip eden 60 günlük süre zarfında İstenilen Devlete iade talebinin ve 14 üncü maddede belirtilen belgelerin tevdi edilmemesi halinde sona erer; geçici tutuklama hiçbir surette tevkifi takip eden 90 günü geçemez. Geçici serbest bırakma her zaman mümkündür; ancak İstenilen Devlet, iade talep edilen şahsın kaçmasına mâni olmak için gerekli gördüğü önlemleri alacaktır.

6. Serbest bırakma, iade talebinin ahiren vürudu halinde yeni bir tutuklamaya veya iadeye mâni teşkil etmez.

Madde 19

İstemlerin Çakışması

Birden fazla Devlet tarafından aynı fiilden veya değişik fiilerden dolayı aynı esnada iade talep edildiği takdirde, İstenilen Devlet bütün koşulları ve bilhassa suçların birbirlerine nispeten ağırlık oranlarını ve ika edildikleri yeri, taleplerin mütekabil tarihlerini, istenilen şahsın uyruğunu ve bilahare başka bir Devlete yeniden iade olanağını dikkate alarak karar verecektir.

Madde 20

Teslimat

1. İstenilen Devlet, iade hakkındaki kararını 14 üncü maddenin 1 inci paragrafında öngörülen yöntemle Talep Eden Devlete bildirecektir.

2. Tam veya kısmî ret halinde nedenleri gösterilecektir.

3. Talebin kabul edilmesi halinde, Talep Eden Devlete teslim yer ve tarih ile istenilen şahsın iade edilmek üzere ne kadar süre tutuklu kaldığı hakkında bilgi verilecektir.

4. İadesi talep edilen şahıs, belirlenen tarihte teslim alınmadığı taktirde, işbu maddenin 5 inci fıkrasında öngörülen hal saklı kalmak kaydıyla, 30 günlük bir sürenin hitamında serbest bırakılabilir. Eğer şahıs, söz konusu süre içinde teslim alınmaz ise, İstenilen Devlet bu şahsı aynı suçtan dolayı iade etmeyi reddedebilir.

5. İade edilecek şahsın mücbir sebeplerden dolayı teslim edilememesi veya teslim alınamaması halinde diğer Devlet bu durumdan haberdar edilecektir. İki Devlet yeni bir teslim tarihi üzerinde mutabık kalacaklar ve işbu maddenin 4 üncü fıkrası hükümleri uygulanacaktır.

Madde 21

Tehirli veya Şartlı Teslim

1. İstenilen Devlet, iade talebi hakkında kararını verdikten sonra, şahıs aleyhine takibatta bulunabilmek veya esasen mahkûm olmuşsa, iade talebine konu olanların dışında bir fiilden dolayı uğradığı cezayı kendi ülkesinde çekebilmesi için iadesi istenilen şahsın teslimini erteleyebilecektir.

2. İstenilen Devlet teslimi tehir edeceği yerde, iadesi istenilen şahsı, Devletler arasında müştereken tesbit edilecek şartlar doğrultusunda Talep Eden Devlete geçici olarak teslim edebilecektir.

Madde 22

Eşyanın Teslimi

1. İstenilen Devlet, yasalarının olanak verdiği ölçüde ve Talep Eden Devletin istemi üzerine, aşağıda belirtilen eşyaya el koyacak ve bu Devlete teslim edecektir;

(a) Kanıt olarak istenilen veya;

(b) Suçun bir sonucu olarak edinilen ve yakalanması anında iadesi istenilen kişinin ziyletliğinde bulunan veya bulunduğu sonradan ortaya çıkarılan eşyalar,

2. İşbu maddenin 1 inci paragrafında belirtilen eşya iadesi istenilen kişinin ölümü ya da kaçmasından dolayı, iadesi gerçekleşmemiş olması halinde dahi Talep Eden Devlete teslim edilecektir.

3. Söz konusu eşya İstenilen Devletin sınırları içinde el koyma ya da müsadereye tâbi ise, bu Devlet karara bağlanmamış cezaî kovuşturmalara ilişkin olarak bunları geçici olarak muhafaza edebilir ya da geri verilmesi koşuluyla teslim edebilir.

4. İstenilen Devletin ya da üçüncü tarafların, yukarıda bahsedilen eşya üzerinde kazandıkları haklar saklıdır. Bu tür hakların varlığı halinde, eşya, yargılamadan sonra mümkün olan en kısa zamanda bedelsiz olarak İstenilen Devlete geri gönderilecektir.

Madde 23

Transit Geçiş

1. Sözleşen Tarafların birinin ülkesinden transit geçişe, 14 üncü maddede belirtilen yöntemlerle yapılacak istem üzerine, işbu istem ülkesinden transit geçişin yapılacağı Devlet tarafından, konuya ilişkin suçun bu Anlaşma hükümleri çerçevesinde siyasî veya tamamen askerî nitelikte bir suç olarak addedilmemesi kaydıyla müsaade edilecektir.

2. Kendisinden transite müsaade etmesi istenilen memleketin 8 inci madde anlamındaki uyruğunun transit olarak geçmesi reddolunabilir.

3. 14 üncü maddede belirtilen belgelerin tevdii, işbu maddenin 4 üncü paragrafı hükümleri saklı kalmak koşuluyla gereklidir.

4. Hava yolunun kullanılması halinde aşağıdaki hükümler uygulanacaktır.

(a) Aracın inmesi söz konusu değilse, Talep Eden Devlet aracın ülkesi üzerinden geçeceği Devleti haberdar edecek ve 14 üncü maddede belirtilen belgelerden birinin mevcut olduğunu bildirecektir. Planlanmamış bir inişi halinde, işbu bildirim 18 inci maddede sözü edilen geçici tutuklama etkisini doğuracak ve Talep Eden Devlet nizamî bir transit talebinde bulunacaktır.

(b) Aracın inmesi amaçlanıyorsa, Talep Eden Devlet nizamî bir transit talebinde bulunacaktır.

Madde 24

Uygulanacak Yasalar

İade ve geçici tutuklama ile ilgili işlemler sadece İstenilen Devletin yasalarına uygun olarak yerine getirilecektir.

Madde 25

Suçluların İadesi Konusunda Karşılıklı Hukukî Yardımlaşma

Sözleşen Devletlerden her biri, yasaların izin verdiği ölçüde, iade isteminin yapıldığı suçla ilgili cezaî konularda birbirlerine en geniş anlamda yardımda bulunacaktır.

Madde 26

Dil

İşbu Anlaşmanın uygulanmasında, Sözleşen Devletler kendi ulusal dilini (dillerini) kullanacak ve ilgili belgelerin İngilizce’ye yapılmış onaylı çevirilerini ekleyeceklerdir.

Madde 27

Masraflar

1. İade nedeniyle İstenilen Devletin sınırları içinde yapılan masraflar bu Devlet tarafından karışlanacaktır.

2. Ülkesi üzerinden transit geçit talebinde bulunulan Devletin sınırları içinde transit geçiş nedeniyle ortaya çıkan masraflar Talep Eden Devlet tarafından karşılanacaktır.

Madde 28

Uluslararası Yükümlülükler

İşbu Anlaşma, Sözleşen Devletlerin taraf oldukları Uluslararası Sözleşmeler/Anlaşmalardan kaynaklanan haklarını ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.

Madde 29

Onaylama ve Yürürlüğe Giriş

1. İşbu Anlaşma onaylamaya tâbidir ve onaylama belgelerinin karşılıklı olarak değişimi tarihinden 30 gün sonra yürürlüğe girecektir.

2. Sözleşen Devletlerden herbiri diplomatik yollardan diğerine bildirim yapmak suretiyle işbu Anlaşmayı herhangi bir anda feshedebilir; ve bu tür bir bildirimin yapılması durumunda, Anlaşma bildirimin alınması tarihinden altı ay sonra yürürlükten kalkacaktır.

Yukarıdaki hükümlere tanık olmak üzere, Sözleşen Devletlerin Yetkili Temsilcileri işbu Anlaşmayı imzalayıp mühürlemişlerdir.

Ankara’da 29 Haziran 2001 tarihinde, Türkçe, Hintçe ve İngilizce olarak üç nüsha olarak yapılmıştır, her üç nüsha aynı ölçüde geçerlidir. Yorumda farklılık olması halinde İngilizce metin esas alınacaktır.

 

 

Türkiye Cumhuriyeti

Hindistan Cumhuriyeti

 

Hükümeti adına

Hükümeti adına

 

Prof. Dr. Hikmet Sami TÜRK

Lal Krishna ADVANI

 

Adalet Bakanı

İçişleri Bakanı