Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 826)
İstihdamın Teşviki Amacıyla Ücret Dışı Yüklerden Bazılarının
Ödenmesinin Ertelenmesi Hakkında Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/950)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
5.2.2002 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-415/667 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 17.1.2002 tarihinde kararlaştırılan
“İstihdamın Teşviki Amacıyla Ücret Dışı Yüklerden Bazılarının Ödenmesinin
Ertelenmesi Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Uygulanmakta olan “Güçlü
Ekonomiye Geçiş Programı” çerçevesinde, istihdamın teşvikine yönelik olarak
istihdamdaki ücret dışı yasal yükümlülüklerin geçici bir süre azaltılmasını
teminen, sigorta primleri, işsizlik sigortası primleri ile ücretlerden kesilen
gelir vergilerinin, kanunlarda öngörülen sürelerde ödenmesinin ertelenmesi
amacıyla bu Kanun Tasarısı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile,
işveren olarak kabul edilen gerçek ve tüzel kişilerin, ilave istihdamdan doğan
yasal yükümlülüklerinin geçici bir süre azaltılmasını ve istihdamın teşvikini
teminen, sigorta primleri ile işsizlik sigortası primlerinin işveren hissesine
düşen belli bir oranının ödenmesinin ertelenmesi öngörülmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, ilave istihdamdan doğan yasal
yükümlülüklerinin geçici bir süre azaltılmasını ve istihdamın teşvikini
teminen, ücretlere ilişkin gelir vergisinin belli oranlarının ödenmesinin
ertelenmesi öngörülmektedir.
Madde 3. - Yürürlük maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve |
|
|
|
Sosyal İşler Komisyonu |
18.2.2002 |
|
|
Esas No. : 1/950 |
|
|
|
Karar No. : 22 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 5.2.2002 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve 8.2.2002 tarihinde Tali Komisyon olarak
Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen,
“İstihdamın Teşviki Amacıyla Ücret Dışı Yüklerden Bazılarının Ödenmesinin
Ertelenmesi Hakkında Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 15.2.2002 tarihinde
yaptığı 34 üncü birleşiminde, Maliye Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Tasarı ile;
Uygulanan “Güçlü Ekonomiye Geçiş Programı”
doğrultusunda, işveren olarak kabul edilen gerçek ve tüzel kişilerin, ek
istihdamdan doğan yasal yükümlülüklerinin geçici bir süre azaltılması ve
istihdamın teşviki amacıyla, sigorta primleri ile işsizlik sigortası
primlerinin işveren hissesine düşen belli bir oranının ödenmesinin ertelenmesi
ile gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, ek istihdamdan doğan yasal
yükümlülüklerinin geçici bir süre azaltılmasının ve istihdamın teşviki
amacıyla, ücretlere ilişkin gelir vergisinin belli oranlarının ödenmesinin
ertelenmesi öngörülmüştür.
Tasarının Komisyonumuzda görüşülmesi
sırasında hükümet temsilcileri tarafından tasarı ve gerekçesi ile ilgili bazı
bilgiler verilmiştir.
Bu anlamda;
Tasarının Maliye Bakanlığı, Çalışma ve
SosyalGüvenlik Bakanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Hazine
Müsteşarlığı ile İşçi ve İşveren Sendikalarının görüş birliği ile hazırlandığı,
Kısa ve orta vadede uygulamaya konulacak
istihdamı teşvik edici tedbirler arasında ücret dışı yüklerin azaltılmasının
olduğu ve bu konuda işsizlik sigortası primlerinin 2002 yılı için birer puan
indirildiği ve böylelikle reel sektöre 750 trilyon kaynak sağlandığı da belirtilmiştir.
Tasarının yasalaşması ile, sigortalıların
gelir vergisi ile sigorta primleri işveren paylarının ertelenmesi sonucunda;
30.4.2001 tarihi itibariyle faaliyette
bulunan işyerleri için;
1.6.2001 tarihinden önce Sosyal Sigortalar
Kurumuna vermiş oldukları son dört aylık (Ocak-Nisan 2001 dönemine ait) sigorta
prim bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına ek olarak bu Kanunun yayımı
tarihinden 31.12.2002 tarihine kadar işe aldıkları işçiler için işe başlatılan
aydan itibaren 12 ay süre ile tahakkuk ettirilecek gelir vergisi ve damga
vergisi ile sigorta ve işsizlik sigortası primlerinin işveren paylarının,
Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine sahip
sendika üyesi işçiler için % 50,
Sendika üyesi olmayan işçiler için % 35,
En fazla 20’ye kadar işçi istihdam eden
işletmelerde çalışan işçiler için % 40 oranında bir yıl süre ile ertelemeye
tâbi tutulacağı belirtilmiştir.
Tasarı ile gerekçesi komisyon üyelerimizin
geneli tarafından benimsenerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesine, “31.12.2002
tarihine kadar işe aldıklari” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve fiilen
çalıştırdıkları” ibaresi eklenerek redaksiyona tâbi tutulmuş böylece 1 inci
madde ile 2 nci madde arasında ifadelerde paralellik sağlanmıştır. Tasarının 2
nci maddesi ile yürürlüğe ilişkin 3 üncü ve yürütmeye ilişkin 4 üncü maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Plan ve Bütçe Komisyonuna
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
Ali Kemal Başaran |
|
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sabahat Vardar |
Mehmet
Zeki Okudan |
Mustafa Karslıoğlu |
|
|
Bilecik |
Antalya |
Bolu |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ersoy Özcan |
Ali Ahmet Ertürk |
Özkan Öksüz |
|
|
Bolu |
Edirne |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail
Karakuyu |
Mükremin Taşkın |
Şükrü
Ünal |
|
|
Kütahya |
Nevşehir |
Osmaniye |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Ahmet
Demircan |
|
Mehmet Telek |
|
|
Samsun |
|
Afyon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
İSTİHDAMIN
TEŞVİKİ AMACIYLA ÜCRET DIŞI YÜKLERDEN BAZILARININ ÖDENMESİNİN ERTELENMESİ
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 156 ncı maddesinde ifade edilen ve 30.4.2001 tarihi itibarıyla
faaliyette bulunan işyerlerinde, 1.6.2001 tarihinden önce Sosyal Sigortalar
Kurumuna vermiş oldukları Ocak-Nisan 2001 dönemine ait 4 aylık sigorta prim
bord-rolarında bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak, bu Kanunun yayımı
tarihinden 31.12.2002 tarihine kadar işe aldıkları ve fiilen çalıştırdıkları
işçiler için, işe başlatılan aydan itibaren 12 ay süreyle tahakkuk ettirilecek
sigorta primleri ile işsizlik sigortası primlerinin işveren hisselerinin;
a)Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine
sahip sendika üyesi olan işçiler için % 50’si,
b) (a) bendi dışında kalan ve 20 ve daha
az sayıda işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 40’ı, 20’den
fazla işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 35’i,
Bir yıl süreyle ertelemeye tabi tutulur.
Ertelenen sigorta primleri ile işsizlik
sigortası primlerinin işveren hisseleri tutarına, erteleme süresi içinde
gecikme zammı uygulanmaz ve borcun ertelendiği süre zaman aşımının hesabında
dikkate alınmaz.
Erteleme süresi sonunda ertelenen prim
borcu 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 80 inci maddesi hükümlerine göre
tahsil edilir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
ertelemeye ilişkin uygulama usullerini belirlemeye yetkilidir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi
Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
28.2.2002 |
|
|
Esas No. : 1/950 |
|
|
|
Karar No. : 88 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 5.2.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 8.2.2002 tarihinde tali komisyon olarak
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen "İstihdamın Teşviki Amacıyla Ücret Dışı
Yüklerden Bazılarının Ödenmesinin Ertelenmesi Hakkında Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 27.2.2002 tarihinde yaptığı 31 inci birleşimde Hükümeti temsilen
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan ile Maliye Bakanlığı, Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; 14 Nisan 2001 tarihinde
uygulamaya konulan Türkiye'nin Güçlü Ekonomiye Geçiş Programında, kamu mali
disiplinin sağlanmasına, ekonomide istikrarlı bir büyüme ortamının
yaratılmasına, reel ekonominin rekabet gücünün ve dolayısıyla istihdamın artırılmasına yönelik temel
düzenlemelere yer verilmiştir. Bu düzenlemeler
kapsamında; 21 inci yüzyılda üretken ve güçlü bir özel sektörün
yaratılması, sağlıklı işleyen bir piyasa ekonomisinin oluşturulması amacıyla,
istihdamın teşvikine yönelik olarak, istihdamdaki ücret dışı yasal
yükümlülüklerden bazılarının geçici
olarak ertelenmesi gereği ortaya çıkmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde; ilave
istihdamdan doğan yasal yükümlülüklerin geçici bir süre azaltılması ve
istihdamın teşvik edilmesi amacıyla işveren olarak kabul edilen gerçek ve tüzel
kişilerin,
- Sigorta primleri ile işsizlik sigortası
primlerinin işveren hissesine düşen belli bir oranın, bu Kanunun yayım
tarihinden 31.12.2002 tarihine kadar
işe aldıkları işçiler için, işe başlatılan aydan itibaren bir yıl süre ile ertelenmesine,
- Bu Kanunun yayım tarihinden 31.12.2002
tarihine kadar işe aldıkları ve fiilen çalıştırdıkları işçilerin
ücretlerinden alınan gelir vergisinin bir kısmının, işe
başlanılan aydan itibaren bir yıl süre
ile beyanname verme süresini izleyen yılın aynı döneminde ödenmek üzere
ertelenmesine,
Yönelik düzenlemelerin yapılmasının
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
müzakerelerde;
- Tasarının olumlu karşılandığı, ancak
istihdamın kısa vadede artırılabilmesi için daha geniş kapsamlı ve etkili
vergisel teşviklerin uygulamaya konulması gerektiği,
- Ücretlerden alınan gelir vergisi
kesintilerinin ve sigorta primlerinin ödenmesinin bir yıl süre ile ertelenmesi
yerine, bu yükümlülüklerin geçici olarak tamamen kaldırılmasının, istihdam
maliyetlerini kısmen azaltacağından ek istihdam yaratılmasında daha etkili
sonuç doğuracağı,
- Ülkemizdeki işsizlik probleminin,
yabancı sermaye girişinin artırılmasıyla kalıcı olarak çözümlenebileceği,
yabancı sermaye girişinin artırılmasının da istihdam üzerindeki mevcut yasal
yükümlülüklerin azaltılmasına bağlı olduğu,
-
İhracatın ve dolayısıyla istihdamın artırılmasının özel sektörün uluslar
arası rekabet gücünün artırılmasına bağlı olduğu, özel sektörün uluslar
arası rekabet gücünün ise etkin ve
kapsamlı bir teşvik sisteminin kurulması ile artırılabileceği,
- Tasarının uygulamada tereddütlere yol
açabileceği, istihdam edilen işçi sayısına göre değişen farklı kademeli erteleme oranlarının orta ve küçük
boy işletmeler arasındaki rekabeti
olumsuz etkileyebileceği,
- İstihdamın artırılmasının iç talebin
teşvik edilmesine bağlı olduğu, zira tüketim artırılmadan üretimin artırılmasının
mümkün olamayacağı, bu nedenle bütçe imkanları çerçevesinde talebin
artırılmasına yönelik vergisel destekleme sisteminin oluşturulması ve sigorta primi oranlarının düşürülmesi
gerektiği,
- Tasarının sendikalaşmayı teşvik edecek
doğrultuda hazırlanmasının olumlu karşılandığı, ancak sadece faaliyette bulunan işyerlerinin yeni
istihdam edecekleri işçiler açısından bir teşvik öngördüğü, mevcut işçiler ile
yeni faaliyete geçecek işyerlerinde
istihdam edilecek işçilerin durumuna da
açıklık getirilmesi gerektiği,
- Sosyal güvenlik sisteminde aktüeryal
dengeyi sağlamak için son yıllarda yapılan düzenlemeler ile vergi oranlarında
yapılan artışlarından dolayı istihdam üzerindeki yasal yükümlülüklerin işveren
açısından taşınamaz bir yük haline geldiği, bu açıdan bakıldığında Tasarının
olumlu karşılandığı,
- Tasarının gerek sosyal güvenlik
kurumları, gerekse Hazine açısından idarenin denetimi ve ertelenen ödemelerin
takibi konusunda ilave yük
doğurabileceği,
- İstihdam sorununun kalıcı olarak çözümlenebilmesi ve kayıt
dışılığın önlenebilmesi açısından sigorta prim oranlarının geçmiş dönem
enflasyon oranı yerine hedeflenen
enflasyon oranına göre artırılması gerektiği,
- İşyerlerinde istihdam edilen 20'den az
veya 20'den fazla işçi sayısına göre farklı kademeli erteleme oranlarının
belirlenmesinin kayıt dışılığı
artırabileceği gibi, uygulamada sıkıntılar da yaratabileceği,
- Erteleme oranlarının
belirlenmesinde esas alınacak işçi sayısının tespitinde işveren tarafından
Sosyal Sigortalar Kurumuna verilen 4 aylık sigorta prim bordrolarında
bildirdikleri Ocak-Nisan 2001 dönemine
ait bildirim yerine ekonomik krizin olumsuz etkilerinin en çok hissedildiği
Nisan 2001'den sonraki bir dönemine ait bildirimin esas alınmasının daha isabetli olacağı,
Şeklindeki görüş ve değerlendirmeleri
müteakip Hükümet tarafından yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- 2001 yılında yaşanan ekonomik kriz
neticesinde daralan istihdamın kısa vadede artırılabilmesi amacıyla sözkonusu
Tasarının hazırlandığı,
- 2000 yılında % 6 olan işsizlik oranının
2001 yılında % 10.6'ya ulaştığı,
- 2002 yılında istihdamın artırılması
amacıyla konunun sosyal taraflarıyla çalışmalar yapıldığı, bu çalışmalar
sonucunda kısa, orta ve uzun vadeli önlemlerin gündeme geldiği, istihdamın
kısa vadede artırılması amacıyla
sözkonusu düzenlemenin hazırlandığı, orta ve uzun vadeli önlemleri kapsayan düzenlemelerin ise
önümüzdeki günlerde gündeme geleceği,
- Ülkemizde işçilik maliyetinin yüksek
olduğu, ancak Avrupa Birliği standartları dikkate alındığında bu maliyetin
yüksek olmadığı,
- Ülkemizde isçilik maliyetlerinin özel
sektörün rekabet gücünü etkileyen tek faktör olarak ele alınmaması gerektiği,
bu faktör dışında sermaye, kalite ve bürokratik engeller gibi 14 ayrı
faktörün bulunduğu, işçilik maliyetlerinin
bu unsurlar arasında 7 nci sırada yer aldığı,
- Özel sektörün uluslar arası rekabet
gücünün ve dolayısıyla ihracatın artırılabilmesi amacıyla konuyu bütün
unsurları ile değerlendirerek etkili ve kapsamlı düzenlemeler yapılması amacıyla çalışmaların devam ettiği,
- Tasarı ile öngörülen önlemlerin
uygulanmasında ortaya çıkabilecek
istismar ve tereddütlerin Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca hazırlanacak düzenlemeler ile
giderilebileceği,
- Erteleme yerine, geçici olarak muafiyet
getirilmesinin gerek Hazine, gerekse
sosyal güvenlik kuruluşları açısından ilave mali yük getireceği, bunun
uygulanmakta olan ekonomik programa aykırı olacağı,
- Sigorta
primlerinde yapılacak 1 puanlık indirimin SSK'ya maliyetinin 305 trilyon
lira civarında olacağı, 2002 yılında ek kaynak yaratılmasına bağlı olarak SSK
primlerinin yasal artış oranı dışında, Bakanlar Kuruluna tanınacak bir yetki
doğrultusunda belirlenmesinin amaçlandığı,
böylece işverenlere ilave bir teşvik imkanının sağlanabileceği,
- Tasarıda öngörülen farklı kademeli
erteleme oranlarının sosyal tarafların uzlaşması sonucu belirlendiği,
ertelemeye konu olacak işçi sayısının tespiti için belirlenen bildirim
döneminin bütçe imkânları çerçevesinde tespit edildiği,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan müzakereleri
müteakip tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeleri
üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının;
1 inci maddesi; birinci fıkrasının (b) bendinin; uygulamada küçük ve orta boy
işletmeler arasındaki rekabetin bozulmaması ve
% 40'lık kademeli erteleme oranından yararlanan işletmenin ilave işçi
istihdam etmesi durumunda daha düşük bir oranda kademeli erteleme oranı ile
karşı karşıya kalarak ilave işçi istihdamından vazgeçmesinin önlenmesi
amacıyla, bu bent kapsamına giren
işletmelerin % 37'lik tek bir erteleme oranına tabi olmaları amacıyla
redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
2 nci maddesi; birinci fıkrasında yer alan "... ve fiilen
çalıştırdıkları..." ibaresinin, uygulamada tereddütlere yol açmaması için
metinden çıkarılması ve bu fıkranın (b) bendinin de 1 inci maddede yapılan
değişiklik doğrultusunda yeniden düzenlenmesi suretiyle,
2 nci maddesinden sonra gelmek üzere;
işgücü maliyetlerini etkileyecek olan 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu
gereğince alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan günlük
kazancın alt sınırının, 2001 yılında yaşanan ekonomik daralma ve istihdamdaki
gerileme nedeniyle Bakanlar Kurulunca, 1.4.2002 ile 31.3.2003 tarihleri
arasında, 506 sayılı Kanununa göre
belirlenecek otomatik artış oranının altında bir oranda
artırılabilmesine imkan veren bir düzenlemenin 506 sayılı Kanuna ek geçici 3
üncü madde olarak eklenmesini öngören bir metnin 3 üncü madde olarak, bu
düzenlemeye paralel olarak aynı konuda Bakanlar Kuruluna yetki veren bir hükmün
1479 sayılı Kanununa geçici 18 inci madde olarak eklenmesini öngören bir metnin
ise 4 üncü madde olarak metne ilave edilmesi ve müteakip madde numaralarının
teselsül ettirilmesi suretiyle,
1.6.2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım
Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında
Kanun ile 506 sayılı Kanunun sosyal
yardım zammına ilişkin hususları düzenleyen ek 24 üncü maddesi kapsamından
çıkarılan birlik ve kooperatiflerin, 16.6.2000 tarihine kadarki birikmiş sosyal yardım zammı, gecikme zammı ve
faizlerin terkinine imkan veren bir düzenlemenin metne geçici 1 inci madde
olarak ilave edilmesi suretiyle,
Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü
maddeleri ise 5 ve 6 ncı maddeler
olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca, kanunların hazırlanmasında
uygulanan esas ve usullere göre, metine yapılan madde ilaveleri doğrultusunda
Tasarının başlığı yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Ahmet Kabil |
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
Sait Açba |
|
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki Sezer |
Cengiz Aydoğan |
M. Güven Karahan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Arabacı |
Zeki Ergezen |
Hayati Korkmaz |
|
|
Bilecik |
Bitlis |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oğuz Tezmen |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Hakkı Duran |
|
|
Bursa |
Bursa |
Çankırı |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
S. Metin Kalkan |
|
|
Erzurum |
Eskişehir |
Hatay |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Dönen |
Aydın Ayaydın |
Masum Türker |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Celal Adan |
Hasan Çalış |
Mehmet Serdaroğlu |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Kastamonu |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Köse |
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
|
|
Kocaeli |
Muğla |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cevat Ayhan |
Kemal Kabataş |
Yaşar Topçu |
|
|
Sakarya |
Samsun |
Sinop |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
|
|
Tokat |
Tunceli |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
İstihdamın Teşviki Amacıyla Ücret Dışı
Yükümlülüklerden Bazılarının Ertelenmesi Hakkında Kanun Tasarısının, aşağıda
açıklanan nedenlerle yetersiz olduğunu, öngörülen amacın gerçekleşmesinde
beklenen sonuçları yaratmayacağı görüşündeyiz.
1. 2000 yılı başından itibaren değişik
adlarla uygulamaya konulan IMF destekli programlar, ekonomide ciddî daralmaya
ve çok geniş boyutta işgücü kayıplarına neden olmuştur. Krizler ve yanlış
program uygulamaları nedeniyle yaklaşık birbuçuk milyon insanımız işini
kaybetmiştir. İşgücü kayıplarında, işsizliğin görülmemiş ölçüde artmasında,
yapısal reformlar ve kamu açıklarının kapatılması yaklaşımı içinde istihdam
maliyetlerinde yapılan olağanüstü artışlar ve vergi oranlarındaki yüksek
artışlar etkili olmuştur. Başarısız programlar ve uygulamalar ekonomide % 10
lar düzeyinde daralmaya, bunun sonucu olarak ta işsizliğin, yoksulluğun
artmasına neden olmuştur. Kriz ortamında işsizliğin artmasında, işverenlere
yüklenen aşırı yükler ve vergiler de etken olmuştur. Hükümet işsizliğin
artmasında etken olan yüksek vergilerde ve finansman yüklerinde kalıcı
indirimlere gitmek yerine, bir yıl süre ile vergiler ve prim ödemelerinde kısmî
ertelemeye gitmektedir. İstihdam maliyetlerinin kısmen iyileştirilmesinde
getirilen yükümlülük ertelemeleri beklenen sonuçları vermeyecektir.
İndirimlerin kalıcı bir yapıda düzenlenmesi daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
2. Tasarı ile işveren prim ödemelerinde %
50 - % 40 düzeyindeki bir kısım on iki ay süreyle erteleniyor. Benzer erteleme
işçi ücretleri içinde getiriliyor. Bu düzeyde indirimlerin ertelenmek yerine,
terkin edilmesi geçici süre için istihdamın teşvik edilmesinde daha etken
olacaktır.
3. Getirilen ertelemeler 30.4.2001
tarihinde istihdam edilen personel sayısı dikkate alınarak uygulanacaktır.
30.4.2001 tarihi krizin etkilerinin tümüyle yaşanmadığı bir tarihtir. Erteleme
uygulamasının beklenen amaca hizmet edebilmesi ve daha olumlu sonuçlar
yaratabilmesi için 30.4.2001 tarihinin 31.12.2001 tarihi olarak değiştirilmesi
daha doğru ve uygun olacaktır.
4. Yürürlükte olan 506 sayılı Yasada büyük
reform olarak gerçekleştirildiği ifade edilen değişikliklerde prim hesabında
esas tutulan günlük kazancın alt sınırının tespitinde Nisan ayı itibariyle her
yıl gerçekleşen enflasyon oranında arttırılması ve bu uygulamanın otomatik
olarak yürütülmesi esası getirilmiştir. Otomatik endeksleme esası yanlıştı,
Hükümet bu yanlışı fark etmiş ve bu esasın 1.4.2002 - 31.3.2003 tarihleri
arasında uygulanmamasına ilişkin yeni düzenleme getirmiştir. Tasarıda yer alan
düzenlemeye göre bu dönemde prime esas kazancın limitleri Bakanlar Kurulunca
belirlenecektir. Otomatik endeksleme esasına ilişkin düzenlemenin kalıcı olarak
kaldırılması ve yıllık artışların Bakanlar Kurulu Kararları ile belirlenmesi
daha doğru bir düzenleme olacaktır. 2002 yılı Nisanından itibaren Bakanlar
Kurulu Kararı ile belirlenecek ve muhtemelen daha düşük oranlı artışlar eski ve
yeni emekliler arasında maaş farklılıklarına da neden olacak ve sistemi daha da
bozacaktır.
|
|
Kemal Kabataş |
Celâl Adan |
Mehmet Sadri Yıldırım |
|
|
Samsun |
İstanbul |
Eskişehir |
|
|
Oğuz Tezmen |
Mehmet Dönen |
|
|
|
Bursa |
Hatay |
|
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
MUHALEFET ŞERHİ
İstihdamın Teşviki Amacıyla hazırlanan
1/950 sayılı Kanun Tasarısı ile ilgili muhalefet şerhidir.
Tasarı 2000 ve 2001 yıllarında yaşanan
iktisadî kriz neticesinde işyerlerinin kapanması ile milyon mertebesinde
çalışanın işini kaybetmesi üzerine istihdamın teşviki için getirilmiştir. SSK
işveren primi, işsizlik sigortası işveren primi ve yeni istihdam edilenlerin
muhtasar vergilerinin bir yıl süre ile ertelenmesi hükmü getirilmektedir. Bu
sayede istihdam üzerinde ücret dışı yüklerin geçici olarak azaltılması ile
istihdamın teşviki hedef alınmıştır.
1. Bugün iktisadî sıkıntının temel sebebi
üretimin ve yatırımın gerilemesidir. Bunun neticesi istihdamı caydırmakta,
işsizliği artırmaktadır. Halkın fakirleşmesi talebi azaltmıştır. Hükümetin
yapması gereken talebi artıracak, bunun neticesinde üretim ve yatırımı
artıracak tedbirler paketini bir bütün olarak tespit edip uygulamasıdır. Talep
ve üretim artmadıkça işçilik maliyetlerini azaltan tedbirler istihdamı
geliştirmez. Talebin iç tüketimde ve ihracatta ve nispette artırılabileceği
sektör, alt sektör, mal grupları ve pazarlar üzerinde derinliğine ve
genişliğine bir çalışma yapılması ile mümkündür. İhracat kabiliyetinin
geliştirilmesinde, kalite, imalat girdilerinin, finansman ve enerji maliyetleri
dikkatle değerlendirilmelidir.
Hükümet acil olarak tedbirler paketini bir
bütün olarak getirmelidir.
2. İlave istihdamda Nisan 2001’deki
çalışan sayısına ilaveten alınan personel sayısı esas alınmaktadır. Nisan 2001
krizin ilk dalgası günleridir. İstihdam bundan sonra azalmıştır. Bu bakımdan
Aralık 2001 tarihi baz alınmalıdır.
3. Yeni kurulan işyerlerinin ve mevcut
işyerlerinin mevcut çalışanları ile bu teşvikten faydalanamaması rekabeti
bozucu tesir meydana getirir.
4. Sigorta primi ve vergi ertelemelerinde
sendikalı olmaya yüzde 13 mertebesinde avantaj tanınması, KOBİ’lerin, küçük
kuruluşların aleyhine olur. Küçük işyerlerinde sendika kurulamamaktadır. Bu
işyerleri aleyhine olarak istihdam giderleri yükünde rekabeti bozucu tesir
meydana gelir.
5. Ertelenen sigorta primi ve vergiler
gider yazılmayacağından işletmelerin vergi matrahı fiktif olarak büyür ve vergi
yükleri artar.
6. SSK primlerinin enflasyona göre 1 Nisan
2002’de artırılması askıya alınarak, yeni uygulanacak taban ücretler için
Bakanlar Kuruluna bir yıl için yetki verilmiştir.
SSK taban ücretinin asgarî ücrete
indekslenmesi gerekmektedir. İş hayatının bu haklı talebi yerine
getirilmelidir. Teklif edilmesine rağmen dikkate alınmamıştır.
7. (6) maddeye göre SSK primine esas taban
ücretler düşük tutulacağından bu sürede emekli olanlar emekli maaşı yönünden
mağdur olacaklardır. Bu mağduriyetin giderilmesi gerekir.
|
|
|
|
28.2.2002 |
|
|
Aslan Polat |
Metin Kalkan |
Cevat Ayhan |
|
|
Erzurum |
Hatay |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
İSTİHDAMIN TEŞVİKİ AMACIYLA ÜCRET DIŞI YÜKLERDEN
BAZILARI-NIN ÖDENMESİNİN ERTELENMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 156 ncı maddesinde ifade edilen ve 30.4.2001 tarihi
itibarıyla faaliyette bulunan işyerlerinde, 1.6.2001 tarihinden önce Sosyal
Sigortalar Kurumuna vermiş oldukları Ocak-Nisan 2001 dönemine ait 4 aylık
sigorta prim bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak, bu Kanunun
yayımı tarihinden 31.12.2002 tarihine kadar işe aldıkları işçiler için, işe başlatılan
aydan itibaren 12 ay süreyle tahakkuk ettirilecek sigorta primleri ile işsizlik
sigortası primlerinin işveren hisselerinin;
a) Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine
sahip sendika üyesi olan işçiler için % 50’si,
b) (a) bendi dışında kalan ve 20 ve daha
az sayıda işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 40’ı, 20’den
fazla işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 35’i,
Bir yıl süreyle ertelemeye tabi tutulur.
Ertelenen sigorta primleri ile işsizlik
sigortası primlerinin işveren hisseleri tutarına, erteleme süresi içinde
gecikme zammı uygulanmaz ve borcun ertelendiği süre zaman aşımının hesabında
dikkate alınmaz.
Erteleme süresi sonunda ertelenen prim
borcu 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 80 inci maddesi hükümlerine göre
tahsil edilir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
ertelemeye ilişkin uygulama usullerini belirlemeye yetkilidir.
MADDE 2. - Gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin, Vergi Usul Kanununun 156 ncı maddesinde ifade edilen ve
30.4.2001 tarihi itibarıyla faaliyette bulunan işyerlerinde, 1.6.2001
tarihinden önce Sosyal Sigortalar Kurumuna vermiş oldukları Ocak-Nisan 2001
dönemine ait son 4 aylık sigorta prim bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına
ilave olarak, bu Kanunun yayımı tarihinden 31.12.2002 tarihine kadar işe
aldıkları ve fiilen çalıştırdıkları işçilerin ücretlerinden, işe başlanılan
aydan itibaren 12 ay süreyle kesilen ve süresinde beyan edilerek tahakkuk
ettirilen gelir vergisinin;
a) Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine
sahip sendika üyesi olan işçiler için % 50’si,
b) (a) bendi dışında kalan ve 20 ve daha
az sayıda işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 40’ı, 20’den
fazla işçi istihdam eden işletmelerde çalışan işçiler için % 35’i,
Beyanname verme süresini izleyen yılın
aynı döneminde ödenir.
Maliye Bakanlığı uygulamayla ilgili ek
bildirim almaya ve uygulama usullerini belirlemeye yetkilidir.
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
İSTİHDAMIN
TEŞVİKİ AMACIYLA ÜCRET DIŞI YÜKLERDEN BAZILARININ ÖDENMESİNİN ERTELENMESİ
HAKKINDA KANUN TASARISI İLE SOSYAL SİGORTALAR KANUNU VE ESNAF VE SANATKARLAR VE DİĞER BAĞIMSIZ
ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 04/01/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 156 ncı maddesinde ifade edilen ve 30/4/2001 tarihi itibarıyla
faaliyette bulunan işyerlerinde, 01/06/2001 tarihinden önce Sosyal Sigortalar
Kurumuna vermiş oldukları Ocak-Nisan 2001 dönemine ait 4 aylık sigorta
prim bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak, bu Kanunun yayımı
tarihinden 31/12/2002 tarihine kadar işe aldıkları işçiler için, işe başlatılan
aydan itibaren 12 ay süreyle tahakkuk ettirilecek sigorta primleri ile işsizlik
sigortası primlerinin işveren hisselerinin;
a) Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine sahip sendika üyesi
olan işçiler için %50'si,
b) (a) bendi dışında kalan işçiler için % 37'si,
Bir yıl süreyle ertelemeye tabi tutulur.
Ertelenen sigorta primleri ile işsizlik sigortası
primlerinin işveren hisseleri tutarına, erteleme süresi içinde gecikme zammı
uygulanmaz ve borcun ertelendiği süre zaman aşımının hesabında dikkate alınmaz.
Erteleme süresi sonunda ertelenen prim borcu 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun 80 inci maddesi hükümlerine göre tahsil edilir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ertelemeye ilişkin
uygulama usullerini belirlemeye yetkilidir.
MADDE 2.- Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, 213
sayılı Vergi Usul Kanununun 156 ncı maddesinde ifade edilen ve 30/04/2001
tarihi itibarıyla faaliyette bulunan işyerlerinde, 01/06/2001 tarihinden önce
Sosyal Sigortalar Kurumuna vermiş oldukları Ocak-Nisan 2001 dönemine ait son 4
aylık sigorta prim bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak, bu
Kanunun yayımı tarihinden 31/12/2002 tarihine kadar işe aldıkları işçilerin
ücretlerinden, işe başlanılan aydan itibaren 12 ay süreyle kesilen ve süresinde
beyan edilerek tahakkuk ettirilen gelir vergisinin;
a) Toplu iş sözleşmesi yapma ehliyetine sahip sendika üyesi
olan işçiler için % 50'si,
b) (a) bendi dışında kalan işçiler için % 37'si,
Beyanname verme süresini izleyen yılın aynı döneminde
ödenir.
Maliye Bakanlığı uygulamayla ilgili ek bildirim almaya ve
uygulama usullerini belirlemeye yetkilidir.
MADDE 3.- 17/07/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa aşağıdaki ek geçici madde
eklenmiştir.
"EK GEÇİCİ MADDE 3.- 01/04/2002 ile 31/03/2003
tarihleri arasında alınacak prim ve verilecek ödeneklerin hesabına esas tutulan
günlük kazancın alt sınırını ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bakanlar Kurulunca belirlenecek alt sınır
01/04/2003 tarihinden itibaren 78 inci maddenin birinci fıkrasına göre
artırılır.
Bu Kanunun yayımı tarihini takip eden ödeme dönemi başından
itibaren 96 ncı madde uyarınca bağlanmış gelir ve aylıklar birinci fıkraya göre
belirlenen alt sınır üzerinden hesaplanır."
MADDE 4. - 02/09/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanu-nuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 18.- Bu Kanunun 50 nci maddesine göre
belirlenmesi gereken, 01/04/2002 ile 31/03/2003 tarihleri arasında
sigortalıların ödeyecekleri primler ve bağlanacak aylıkların hesabına esas
gelir basamaklarını ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlar
Kurulu yetkilidir."
GEÇİCİ MADDE 1. - 01/06/2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım
Satış Kooperatif ve Birlikleri Hakkında Kanun kapsamındaki kooperatif ve
birliklerin, 17/07/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun Ek 24
üncü maddesine göre 16/06/2000 tarihine kadar tahakkuk ettirilen sosyal yardım
zammı ve buna ilişkin gecikme zammı ve faizleri terkin edilir.
MADDE 5. - Tasarının 3 üncü maddesi 5 inci madde olarak
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 4 üncü maddesi 6 ncı madde olarak aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Devlet Bahçeli |
|
|
|
|
Başbakan
V. |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
A. K. Tanrıkulu |
S. Oral |
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Bostancıoğlu |
R. Doğru |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
R. Doğru |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
H. H. Özkan |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı V. |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı V. |
|
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Doç. Dr. O. Durmuş |
S. Çakmakoğlu |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı V. |
Kültür
Bakanı V. |
Turizm
Bakanı V. |
|
|
E. S. Gaydalı |
H. Gemici |
N. Arseven |
|
|
Orman
Bakanı |
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
F. Aytekin |
|