Dönem
: 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 799)
Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonu
Raporu
(1/943)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
28.12.2001 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-368/6059 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 24.10.2001 tarihinde kararlaştırılan “Sendikalar Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sendikalar, mal varlıkları ve gelirlerini mevzuatta yer
alan kısıtlamalar nedeniyle sadece grev ve lokavt fonlarından yardım öngörülen
hususlarda kullanabilmektedir. Buna karşılık değişik nedenlerle grev ve lokavta
gidilemeyen durumlarda biriken ve hatta giderek katlanan üye aidatlarından elde
edilen nakit gelirlerinin değerlendirilememesi atıl bir durum yaratmaktadır.
Hazırlanan Tasarı ile; sadece işveren sendikalarının
üye işverenlerine kredi şeklinde yardım yapabilmeleri öngörülmüş, içinde
bulunduğumuz kriz ortamından büyük zarar gören işverenlere bizzat üyesi
bulundukları işveren sendikasınca kredi kullandırılması amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, işveren sendikalarına genel kurul
kararıyla nakit gelirlerinin en fazla üçte ikisi oranında, üyelerine kredi
verebilme imkânı sağlanmak amacıyla Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesine bir
fıkra eklenmektedir.
Madde 2. – Sendikalar Kanununun 39 uncu maddesinin
üçüncü fıkrası sendika ve konfederasyonların elde ettikleri gelirleri üyeleri
ve mensupları arasında dağıtamayacağı hükmüne amirdir. Yapılan düzenleme ile bu
sınırlama işveren sendika ve konfederasyonları açısından kaldırılmaktadır.
Madde 3. – Madde ile, işveren sendika ve
konfederasyonlarının üyelerine borç verebilmesine imkân tanıyabilmek amacıyla,
sendika ve konfederasyonların giderlerini düzenleyen Sendikalar Kanununun 44
üncü maddesinde değişiklik yapılmaktadır.
Madde 4. – Yürürlük maddesidir.
Madde 5. – Yürütme maddesidir.
Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler |
16.1.2002 |
|
|
Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/943 |
|
|
|
Karar No. : 21 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak
Bakanlar Kurulunca 28.12.2001 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve 4.1.2002 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilen, “Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı”, Komisyonumuzun 10.1.2002 ve 15.1.2002 tarihlerinde yaptığı 30 ve 31
inci Birleşimlerinde, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
Adalet Bakanlığı ile Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu ile Türkiye
Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası Temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
İşveren sendikaları gelirlerini sadece grev ve lokavt
fonlarından ve yasal olarak yardım öngörülen durumlarda kullanabilmektedirler.
Ancak grev ve lokavta gidilemeyen durumlarda üye aidatları giderek artmakta ve
bu gelirler değerlendirilememektedir.
Tasarı ile;
İşveren sendikalarının üyelerine genel kurul kararıyla
geri dönüş koşullarının da belirlenerek nakit gelirlerinin en fazla üçte ikisi
oranında kredi şeklinde yardım yapabilmeleri öngörülmektedir.
Bu anlamda sendika ve konfederasyonların elde ettikleri
gelirleri üyeleri arasında dağıtamayacağı hükmü, yapılan düzenleme ile işveren
sendika ve konfederasyonları açısından kaldırılmakta, işveren sendika ve
konfederasyonlarının giderlerini düzenleyen Sendikalar Kanununun ilgili
maddeleri tekrar düzenlenmektedir.
Komisyon toplantısında Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde, Komisyon üyelerimiz tarafından tasarı ile ilgili olarak;
Tasarının yasalaşması ile üye işverenlere kredi verme
olanağının sağlanacağı bu sayede üyeler arasındaki ekonomik hak ve menfaatlerin
korunacağı,
Üyelerinin tamamı müteşebbis olan işveren sendikalarına
üyesi bulundukları işveren sendikasınca kredi kullandırılmasının son ekonomik
kriz yüzünden ortaya çıkan güç durumda üyeler arasında dayanışma sağlayacağı,
bunun da reel sektörde ekonomik canlanma sağlayacağı,
Tasarının bir an önce yasalaşması ve işveren
sendikalarının kendi üyelerine yapmak istediği ekonomik yardımların önünün
açılmasının uygun olduğu da belirtilmiştir.
Komisyon toplantısında Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerin ardından Tasarının genel gerekçesi kabul edilerek
maddelerine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile yapılan
düzenlemenin sonuna redaksiyon ile “ler” ibaresi eklenerek çerçeve 1 inci, 2
nci, 3 üncü maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 ve 5 inci maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere yüksek
Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
Ali Kemal Başaran |
|
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sebahat Vardar |
Mehmet Zeki Okudan |
Mahfuz Güler |
|
|
Bilecik |
Antalya |
Bingöl |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Karslıoğlu |
Ersoy Özcan |
Orhan Şen |
|
|
Bolu |
Bolu |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
Perihan
Yılmaz |
|
|
Edirne |
Gaziantep |
İstanbul |
|
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Özkan Öksüz |
Mükremin Taşkın |
Doğan Baran |
|
|
Konya |
Nevşehir |
Niğde |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Şükrü Ünal |
Mesut Türker |
|
|
|
Osmaniye |
Yozgat |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
5.5.1983 TARİHLİ VE 2821
SAYILI SENDİKALAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI HAKKINDA
MUHALEFET ŞERHİMDİR
Tasarı ile Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesine ilave
edilen fıkra ile, işveren sendikalarına Genel Kurul kararıyla mevcut üyelerine
kredi verebilme yetkisi vermektedir.
Kanundaki bu değişikliklerle, art niyetli bir yönetim
tarafından sendikanın birikmiş kapitali rahatlıkla suiistimal edilebilecek
duruma getirilmiştir.
Kanunlardaki açıklıklar nedeniyle, özelleştirilen ve
hatta devletin elindeki bankaların çok rahat bir şekilde içlerinin
boşaltıldığı, güncel tabiriyle hortumlandığı, yönetim kurullarının emrinde
yüklü miktarda kapitallerin bulunduğu Oda ve Derneklerin başkanlığı ve yönetimi
için ciddî kavgaların yapıldığı, rant beklentisi olan her teşkilâtlanmada
taşlı, sopalı, bıçaklı kavgalı toplantıların olağan hale geldiği ülkemizde, çok
rahat bir şekilde milyon dolarların belirli çevrelerin inisiyatifi ile kendi
çıkarları doğrultusunda kullanabilmelerine imkân sağlayacak ciddî açıkları
bulunan bir Kanun değişikliği, bir koyun sürüsünü dağda kurtlarla baş başa
bırakmakla aynı anlama gelebilir.
Gayet iyi niyetler ve ümitlerle oluşturulan bu
kuruluşların imkânları; Art niyetli kişiler tarafından milletin iradesinin
tecelli ettirilmesinin gerektiği bu kutsal yapı da alet edilerek, kanunların
kendi kötü emellerine alet edebilmelerine imkân verecek şekilde çıkması
sağlanarak, karanlık zihniyetlere peşkeş anlamına gelebilir.
Birinci maddedeki değişiklikte “geri dönüş koşullarının
belirlenmesi şartıyla” ifadesi muğlak bir ifade olup, art niyetli bir yönetim
tarafından Genel Kurulun yanlış yönlendirilmesi suretiyle, kredinin batık
birkaç şirkete çok cazip şartlarla verilmesine engel değildir. Şu ana kadar
ülke olarak yaşadığımız olayları göz önüne alacak olursak, bunun kaçınılmaz bir
son olarak görülme ihtimali vardır.
Buna engel olunması için Kanunu suiistimale imkân
vermeyecek kesin hükümlerin yer aldığı ifadeler kullanılmalıdır. Örneğin,
“Genel Kurulda belirlenecek şirketlere, Kalkınma Bankası ya da Eximbank
kredileriyle eş şartlarda kredi verilir.” anlamında bir ifade kullanılmalıdır.
3 üncü maddedeki “sosyal amaçlı harcama” ifadesi de
yetersiz olup, çok rahat bir şekilde suiistimal edilebilecektir. “Sosyal amaçlı
harcama” kapsamı içerisine ne tür harcamaların girebileceğini de hayallerinize
bırakıyorum. Sosyal amaçlı harcamanın niteliklerinin Kanunda açıkça ve
tartışmaya mahal vermeyecek kesin ifadelerle belirtilmesi, ihtilafı ve
kargaşayı önleyecektir.
Baştan çıkaran ve uğrunda ölümüne kavgalar yapılan
nakit gelirleri için, “Belirli aralıklarla Genel Kurul tarafından belirlenecek
bir tavan konulmalı ve kasa mevcudu belli bir miktara ulaştığında üyelerden
belirli bir süre aidat alınmaz” anlamına gelebilecek bir ibarenin konulmaması,
Kanunun geneli olarak görünen en büyük eksikliktir.
Yukarıda belirttiğim gerekçelerle mevcut tasarıya bu
haliyle muhalif olduğumu belirtirim.
16.1.2002
Mehmet Zeki Okudan
Antalya
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SENDİKALAR
KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar
Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“İşveren sendikaları, nakit mevcudunun azamî üçte
ikisini aşmamak kaydıyla ve Genel Kurul kararıyla birikmiş nakit gelirlerinin
geri dönüş koşullarının belirlenmesi şartıyla mevcut üyelerine kredi
verebilir.”
MADDE 2. – 2821 sayılı Kanunun 39 uncu maddesinin
üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşçi sendika ve konfederasyonları elde ettikleri
gelirleri üyeleri ve mensupları arasında dağıtamazlar. Sendika ve
konfederasyonların grev ve lokavt süresince tüzüklerine göre üyelerine
yapacakları yardımlar bu hükmün dışındadır.”
MADDE 3. – 2821 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin
dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşçi sendikaları ve konfederasyonları üyeleriyle
çalıştırdıkları işçiler dahil hiç kimseye borç veremezler. Sendika ve
konfederasyonlar nakit gelirlerinin yüzde beşini aşmamak kaydıyla sosyal amaçlı
harcamayı, Genel Kurul kararıyla yönetim kurulunu yetkilendirebilirler.”
MADDE 4. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
H. H. Özkan |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
O. Vural |
|
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SENDİKALAR KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar
Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“İşveren sendikaları, nakit mevcudunun azamî üçte
ikisini aşmamak kaydıyla ve Genel Kurul kararıyla birikmiş nakit gelirlerinin
geri dönüş koşullarının belirlenmesi şartıyla mevcut üyelerine kredi
verebilirler.”
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. – Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. – Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.