Dönem : 21           Yasama Yılı : 4

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 883)

 

Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1012)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                24.6.2002

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-501/3535

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 17.6.2002 tarihinde kararlaştırılan “Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

3 Şubat 2002 tarihinde Afyon Sultandağı’nda meydana gelen deprem, Afyon merkez ve ilçeleri ile 48 belde ve 123 köy yerleşim yerinde toplam 505 293 vatandaşımızı etkilemiştir. Bölge çiftçilik ve hayvancılıkla geçinen düşük gelirli bir bölge olup, özellikle köy yerleşim yerlerinden nüfusları itibariyle belde belediyelerine dönüştüklerinden, belde halkının oturduğu konutlar mühendislik hizmeti görmemiş yöresel yapı malzemelerinden (taş, kerpiç, samanlı çamur) inşa edilen yapılardan oluşmaktadır. Bu yapılar, üzeri kamış, sazlık ve sıkıştırılmış topraktan oluşan bir çatı örtüsü ile kaplanmış, fen ve sanat kurallarına uygun olmayan yapılar olduğundan “Zorunlu Deprem Sigortası”da yapılamamaktadır. Yine bu yapılar, 50-100 yıllık olup her an hasar doğurabilecek yapılardır. Bölge halkının gelir düzeyinin düşük olması nedeniyle, bu yapılarını tamir edemedikleri gibi yeni fen ve sanat kurallarına uygun konut yapmaları da mümkün görünmemektedir.

Tasarı ile; Toplu Konut Kanununa eklenecek geçici madde ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Fen Heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının müştereken belirleyeceği usul ve esaslara göre kredi verilmesi öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile, 3.2.2002 tarihinde Afyon’da meydana gelen deprem sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Fen Heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen 3835 adet ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, kendi arsaları veya ilgili belediyeler tarafından toplulaştırma sonucunda elde edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilmesi ve bu kredinin kullandırılmasına ilişkin usul ve esasların Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığının müşterek teklifi üzerine Başbakan tarafından belirlenmesi; söz konusu kooperatifler için gereken 70 trilyon TL’nin Toplu Konut İdaresine; alt yapı ve toplulaştırma işlemleri için ihtiyaç duyulan 50 trilyon TL’nin ise Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İller Bankası Genel Müdürlüğü arasında yapılacak protokol çerçevesinde kullandırılmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine aktarılması, söz konusu tutarların harcanmayan kısmı ile kredi olarak kullandırılan kısmın geri dönüşünün Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Afet İşleri Genel Müdürlüğünce takip edilmesi ve tahsilini müteakip bir ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine özel ödenek kaydedilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Merkez Saymanlık hesabına yatırılması ayrıca, inşa edilecek veya onarılacak yapılarla ilgili ihale, sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler ve bu uygulamadan faydalanacakların verecekleri beyanname, taahhütname ve yapacakları sözleşmelerin her türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulması öngörülmektedir.

Madde 2. - Yürürlük maddesidir.

Madde 3. - Yürütme maddesidir.

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu                26.6.2002

Esas  No : 1/1012

Karar No : 104

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bakanlar Kurulunca, 24.06.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunularak Başkanlıkça aynı tarihte Komisyonumuza havale edilen, "Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı",  Komisyonumuzun 26.06.2002 tarihinde yapmış olduğu 47 nci birleşimde Hükümeti temsilen  Bayındırlık ve İskân Bakanı Abdülkadir Akcan ile Maliye Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi; 3 Şubat 2002 tarihinde Afyon ilinde meydana gelen deprem, Afyon  il merkezi ve ilçeleri ile 48 belde ve 123 köy yerleşim yerinde 500 binin üzerinde vatandaşımızı etkilemiştir. Sözkonusu bölgenin tek gelir kaynağı tarım ve hayvancılık olup, yörede yaşayan vatandaşlarımızın gelirleri son derece  düşüktür. Bu nedenle özellikle köy iken nüfusları nedeniyle belde haline dönüştürülen belediyelerdeki konutlar fen ve sanat kurallarına uygun olmayıp taş, kerpiç, samanlı çamur gibi yöresel yapı malzemelerinden inşa edilmişlerdir. Ayrıca sözkonusu yapılar oldukça yaşlı olup, her an hasar doğurabilecek durumdadırlar. Ancak, fen ve sanat kurallarına aykırı inşa edildiklerinden zorunlu deprem sigortası da yapılamamaktadır. Diğer taraftan yöre halkının gelir durumları itibariyle modern konutlar inşa edebilmesi mümkün görülmemektedir.

Yukarıda belirtilen mülahazalar doğrultusunda hazırlanan Tasarı ile; Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Fen Heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen ağır hasarlı ve yıkık konutların sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından müştereken belirlenecek usul ve esaslara göre kredi verilmesine  imkân sağlanması ve bu  doğrultuda gereken düzenlemelerin  yapılması amaçlanmıştır.

Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;

– Afyon ilinin gelir düzeyi düşük bir il olduğu, bu nedenle devletin desteği olmadan yörede yaşayan vatandaşlarımızın depremin verdiği hasarı kendi imkânları ile telafi edemeyecekleri, tasarının bu bakımdan olumlu karşılandığı ve ivedilikle kanunlaştırılmasında yarar görüldüğü, ancak bu çerçevede  zorunlu deprem sigortasına ilişkin olarak uygulamada ortaya çıkan aksaklıkların da giderilmesi gerektiği,

Uluslararası finans kuruluşlarının da desteklemesi suretiyle ülkemizde geniş çaplı bir mesken rehabilitasyon projesinin bir an önce hayata geçirilmesinde yarar bulunduğu,

– Dar gelirli vatandaşlarımızın konut edinme arzusunu teşvik etmek üzere, cazibesini yitirmiş olan konut-yapı kooperatifçiliğinin yeni bir yaklaşımla ele alınması gerektiği,

Şeklindeki görüşleri takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;

– Son yıllarda yaşadığımız deprem felaketlerinin depremlere önceden hazırlıklı olunmasının ne kadar hayatî bir önem taşıdığını gösterdiği, Devletimizin de bu alanda gerekli çalışmaları yaptığı, bu çerçevede zorunlu deprem sigortasına ilişkin düzenlemeler yapıldığı ve  doğal afet sigortası oluşturulduğu,

– Tasarının, doğal afet sigortası kapsamı dışında kalan yerlerde yaşayan ve depremden mağdur olan insanlarımızın, fen ve sanat kurallarına uygun modern konutlara sahip olabilmeleri için kuracakları kooperatiflerin devlet tarafından krediler yoluyla desteklenmesini öngördüğü, bu nedenle bir an önce kanunlaşmasında yarar görüldüğü,

İfade edilmiştir.

Genel üzerindeki görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının;

– Çerçeve 1 inci maddesi;  maddeye bağlı geçici 3 üncü maddenin, birinci fıkrasında yer alan "(3835)" ibaresi ile "... ilgili belediyeler tarafından..." ibaresinin uygulamanın kolaylaştırılması ve  idareye esneklik sağlanması amacıyla  metinden çıkarılması suretiyle,

Yürürlük ve yürütmeye ilişkin ikinci ve üçüncü maddeleri ise  aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa  saygı ile arz olunur.

 

                                 Başkan                            Başkan V.                                      Sözcü

                             Metin Şahin                 Hayrettin Özdemir                          Ahmet Kabil

                                Antalya                             Ankara                                         Rize

                                  Kâtip                                  Üye                                            Üye

                    Cafer Tufan Yazıcıoğlu             Gaffar Yakın                                 Sait Açba

                                  Bartın                               Afyon                                        Afyon

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                          Cengiz Aydoğan             M. Güven Karahan                      Hüseyin Arabacı

                                Antalya                            Balıkesir                                      Bilecik

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                            Zeki Ergezen                  Hayati Korkmaz                          Oğuz Tezmen

                                  Bitlis                                 Bursa                                         Bursa

                      (İmzada bulunamadı)

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                    M. Altan Karapaşaoğlu            Hakkı Duran                               Aslan Polat

                                  Bursa                               Çankırı                                      Erzurum

                                                                                                              (Muhalefet şerhim ektedir)

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                     Mehmet Sadri Yıldırım           S. Metin Kalkan                         Mehmet Dönen

                               Eskişehir                             Hatay                                         Hatay

                                                                (İmzada bulunamadı)

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                           Aydın Ayaydın                  Masum Türker                              Celal Adan

                                İstanbul                             İstanbul                                      İstanbul

                                                                                                                  (İmzada bulunamadı)

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                             Hasan Çalış                     Arslan Aydar                        Mehmet Serdaroğlu

                                Karaman                               Kars                                      Kastamonu

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                            Necdet Tekin                      Kemal Köse                            Süleyman Çelebi

                               Kırklareli                            Kocaeli                                       Mardin

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                             Metin Ergun                   Ş. Ramis Savaş                            Cevat Ayhan

                                  Muğla                              Sakarya                                      Sakarya

                                                                                                              (Muhalefet şerhim eklidir)

                                   Üye                                   Üye                                            Üye

                          Kemal Kabataş                   Yaşar Topçu                           Bekir Gündoğan

                                 Samsun                               Sinop                                        Tunceli

 

MUHALEFET ŞERHİ

1/1012 sayılı Toplu Konut Kanununda değişiklik yapan kanun tasarısı ile 3 Şubat 2002 tarihinde Afyon Sultandağı’nda meydana gelen deprem afeti için 120 trilyon TL ödenek tahsis edilmektedir. Bu ödeneğin 70 trilyon TL’sı belediye bölgelerinde olup, sigorta edilmemiş, sigorta edilemeyecek kadar zayıf, kerpiç, yığma taş duvarlı ve toprak tavanlı binalardan yıkık ve hasarlı olanların Toplu Konut Kredisi ile inşası için, 50 trilyon lirası da Afet İşleri, Karayolları ve İller Bankası Genel Müdürlüklerinin bölgedeki altyapı inşaatı için kullanılacaktır. Afete maruz kalan bölge halkının ihtiyaçlarının karşılanması için tasarının acele kamulaştırılması ve Bayındırlık Bakanlığının bölgedeki çalışmalarının kolaylaştırılması ve hızlandırılması gerekir.

Afetlerle ilgili tedbir alınması gereken bazı hususları da bu münasebetle ifade etmek isteriz.

1. Muhtelif zamanlarda meydana gelen afetlerde hak sahibi olanlardan bugüne kadar evleri inşa edilmemiş çok sayıda hak sahibi bulunmaktadır. 1966 Varto depreminden beri beklemekte olanlar da bunlar arasındadır. 1996’da bekleyenlerin toplam sayısı 30 000 adet mertebesinde idi. Bekleyen bu hak sahiplerinin takriben 10 000 adedi 1997 programına alınmıştı. Bekleyen hak sahiplerinin evlerinin yapılması için, uluslararası kuruluşlardan da destek alınarak, imkânlar süratle kullanılmalı ve projeler hızlandırılmalıdır.

2. Belediye bölgelerinde mecburî afet sigortası getirilmesine rağmen, Sultandağı depreminde de görüldüğü gibi, sigorta edilemeyecek kadar zayıf binalar bulunmaktadır. Zayıf binalar İç, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da büyük ekseriyeti teşkil etmektedirler. Bunlar genellikle kerpiç ve yığma taş, toprak çatı evlerdir.Statik ve dinamik yük ve darbelere karşı mukavemetli taşıyıcı sistem, kolon kiriş bulunmamaktadır. Bazı illerde binaların sayısı bakımından bunun nispeti yüzde doksan mertebesindedir.Bu husus dikkate alınarak, Afet Sigortası ve Afet Kanunlarında buna göre düzenleme yapılmalıdır. Aksi halde her afette mevzuat eksikliği sebebi ile yeni kanun çıkarma ihtiyacı ortaya çıkacak, afetzedelerin sıkıntısı ve idarenin zorluk ve imkânsızlıkları devam edecektir.

3. Marmara depreminden sonra yapılan teknik çalışmaların ışığında bölgelerin deprem riskine ve zemin şartlarına göre binaların kat irtifaı ve temelleri ile ilgili sınırlamalar, deprem darbelerine göre statik yapı ve temellerde emniyet sağlayacak uyulması mecburî teknik şartlar getirilmiştir. Bu çerçevede;

a) Yeni inşaat yapacak olanlar için imar adası ve bölgesi seviyesinde sondajlarda zemin karakteri tespit edilip buna göre kat irtifaı ve temel şartları tespit edilmiş ise parsel bazında tekrar zemin etüdü kaldırmak gerekir. Bu husus bir veya iki katlı kendi evini inşa edecekler için ilave malî külfet getirmekte ve inşaat maliyetini artırmaktadır.

b) Proje ve yapı denetim için getirilen şartlar kendi evini yapanlar için zemin etüdü ile birlikte inşaata başlamadan bir iki milyar mertebesinde maliyet getirmekte, bu husus, maliyeti artırdığı için inşaat ruhsatı alınmasını zorlaştırmakta, kaçak inşaatlara sebep olmakta veya inşaat yapılmasında serbestlik olan belediyeler civarındaki köylere yönelip tamamen kontrolsuz inşaat yapılmasına sebep olmaktadır.

Yapı denetim külfetinden kurtulmak için kendi evini yapanlar bir müteahhitle şeklen anlaşmakta bir iki milyar TL ödeyerek inşaatını kendi yürütmektedir.

İhtiyaçtan kaynaklanan yapı denetim düzenlememesinin ortaya çıkan yukarıdaki tecrübeler ışığında yeniden gözden geçirilmesinde fayda görülmektedir..

4. Deprem teknik çalışmaları neticesinde mevcut hasar görmemiş binaların güçlendirilmesi gerekmektedir. Kat mülkiyetine tâbi binalarda bunu görmek çok zor olmakta, muhtemel tehlikeyi hafife alan bazı kat malikleri buna razı olmamakta ve güçlendirilme yapılamamaktadır. Bunu mecburî kılan ve iskânın devamını bu şartın yerine getirilmesine bağlayan kanunî düzenlemeler yapılmalıdır.

5. Marmara depreminde hasar gören bölgelerde, bilhassa Adapazarında, alt yapı, yollar tamamlanamadığı için şehir harap haldedir. Toz ve çamur deryasında yaşanmaktadır. Belediyelerin mevcut ve ek gelir kaynakları ile bunu halletmesi mümkün değildir. Hükümetin kaynaklarını seferber ederek halka ızdırap veren bu eksikleri tamamlaması gerekir.

6. Marmara depreminde afette hak sahibi olup kendi evini yapanlara ve orta hasarlı hak sahiplerine verilen krediler zamanında ödenmemektedir. Yaygın şikâyetler mevcuttur. Ödemelerde gecikmeler önlenmelidir.

7. Marmara deprem bölgesinde ve özellikle çok katlı binalarda kat indirimi meselesi bugüne kadar çözülmemiştir.

Cevat Ayhan              Aslan Polat

            Sakarya                  Erzurum

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUNTASARISI

MADDE 1. – 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 3. – 3.2.2002 tarihinde Afyon ve civarında meydana gelen deprem sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Fen Heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen (3835) ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, kendi arsaları veya ilgili belediyeler tarafından toplulaştırma sonucunda elde edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilir. Söz konusu kredinin kullandırılmasına ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından müştereken belirlenir ve Başbakan onayı ile yürürlüğe girer.

Ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatifler için gereken 70 trilyon TL. Toplu Konut İdaresine; alt yapı ve toplulaştırma işlemleri için ihtiyaç duyulan 50 trilyon TL. ise Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İller Bankası Genel Müdürlüğü arasında yapılacak protokol çerçevesinde kullandırılmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine aktarılır.

Söz konusu tutarların harcanmayan kısmı ile kredi olarak kullandırılan kısmının geri dönüşü Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü tarafından takip edilir ve tahsilini müteakip bir ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine özel ödenek kaydedilmek üzere ve Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır.

Bu Madde uyarınca yeniden inşa edilecek veya onarılacak yapılarla ilgili ihale, sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler ve bu uygulamadan faydalanacakların verecekleri beyanname, taahhütname ve yapacakları sözleşmeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUNTASARISI

MADDE 1. –  2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE  3. –  3/2/2002 tarihinde Afyon ve civarında meydana gelen deprem sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Fen Heyetleri tarafından belediye yerleşim alanlarında belirlenen ağır hasarlı ve yıkık konut  sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatiflere, kendi arsaları veya toplulaştırma sonucunda elde edilecek arsalar üzerinde yapılacak konutlar için Toplu Konut İdaresi aracılığı ile kredi verilir. Söz konusu kredinin kullandırılmasına ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ile Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından müştereken  belirlenir ve Başbakan onayı ile yürürlüğe girer.

Ağır hasarlı ve yıkık konut sahibi afetzedelerin kuracağı kooperatifler için gereken 70 trilyon TL. Toplu Konut İdaresine; alt yapı ve toplulaştırma işlemleri için ihtiyaç duyulan 50 trilyon TL. ise Afet İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü ve İller Bankası Genel Müdürlüğü arasında yapılacak protokol çerçevesinde kullandırılmak üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine aktarılır.

Söz konusu tutarların harcanmayan kısmı ile kredi olarak kullandırılan kısmının geri dönüşü Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü tarafından takip edilir ve tahsilini müteakip bir ay içerisinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesindeki afet tertibine özel  ödenek kaydedilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılır.

Bu Madde uyarınca yeniden inşa edilecek veya onarılacak yapılarla ilgili ihale, sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler ve bu uygulamadan faydalanacakların verecekleri beyanname, taahhütname ve yapacakları sözleşmeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.

MADDE 2. – Tasarının yürürlüğe ilişkin 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının yürütmeye ilişkin 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. T. Toskay

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

N. Arseven

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Dr. Y. Karakoyunlu

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

R. Önal

Prof. Dr. A. Akcan

R. Önal

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

 

Prof. Dr. H. S. Türk

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

R. K. Yücelen

 

Dışişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

İ. Cem

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

Prof. Dr. A. Akcan

Doç. Dr. O. Durmuş

O. Vural

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

Z. Çakan

M. İ. Talay

M. Taşar

 

Orman Bakanı V.

 

Çevre Bakanı

 

M. İ. Talay

 

F. Aytekin