Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 868)
Sosyal Sigortalar Kanunu, Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanunu, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/981)
T.C.
Başbakanlık 13.5.2002
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-400/2620
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.4.2002 tarihinde kararlaştırılan
“Sosyal Sigortalar Kanunu, Tarım İşçileri
Sosyal Sigortalar Kanunu, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu,
Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu
Kanunu ile Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
25.8.1999 tarihli ve 4447
sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu, 8.9.1999 tarihli ve 23810 sayılı Resmî
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur. Ancak, 4447 sayılı Kanunun bazı
maddeleri, Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli ve E.1999/42 , K.2001/41
sayılı Kararı ile iptal edilmiş ve iptal hükmünün Resmî Gazetede yayımlanmasını
takip eden 6 aylık sürede yürürlüğe girmesi kararlaştırılmıştır. Anılan karar,
23.11.2001 tarihli ve 24592 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
Tasarı ile;
- Yüksek Mahkemenin bahse
konu Kararında belirtilen iptal gerekçeleri dikkate alınarak yeniden
kademelendirme yapılmış,
- Kademelendirmede hizmet
süreleri bakımından oransal eşitlik sağlanmış,
- Kadın ve erkek
çalışanların asgarî emeklilik yaşlarının kademelendirilmesinde kademeler
arasındaki farklılık giderilmiş,
- Sosyal güvenlik kuruluşlarının
aktüeryal dengesi gözetilmiş,
ve böylece yasal boşluk
doğmasını önlemek amacıyla adil, makul ve ölçülü düzenleme yapılması
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile, 506
sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu uyarınca yaşlılık aylığından yararlanabilmek
için gerekli şartların daha anlaşılabilir hale getirilmesi ve uygulamada ortaya
çıkabilecek tereddütlerin giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. – Madde ile,
Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli ve E.1999/42, K.2001/41 sayılı Kararında
belirtilen iptal gerekçeleri dikkate alınarak, geçiş süreci ile ilgili
kademelendirmede hizmet süresi bakımından oransal eşitliğin sağlanması, 506
sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa tâbi kadın ve erkek sigortalıların asgarî
emeklilik yaşları arasındaki farklılıkların giderilmesi, aktüeryal dengeler de
gözetilerek adil, makul ve ölçülü bir geçiş dönemi amaçlanmaktadır.
Madde 3. – Madde ile,
Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli ve E.1999/42, K.2001/41 sayılı Kararında
belirtilen iptal gerekçeleri dikkate alınarak, geçiş süreci ile ilgili
kademelendirmede hizmet süresi bakımından oransal eşitliğin sağlanması, 2925
sayılı Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununa tâbi sigortalıların asgarî
emeklilik yaşları arasındaki farklılıkların giderilmesi, aktüeryal dengeler de
gözetilerek adil, makul ve ölçülü bir geçiş dönemi amaçlanmaktadır.
Madde 4. – Madde ile,
Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli
ve E.1999/42, K.2001/41 sayılı Kararında belirtilen iptal gerekçeleri dikkate
alınarak, geçiş süreci ile ilgili kademelendirmede hizmet süresi bakımından
oransal eşitliğin sağlanması, 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanununa tâbi kadın ve erkek iştirakçilerin asgarî emeklilik yaşları arasındaki
farklılıkların giderilmesi, aktüeryal dengeler de gözetilerek adil, makul ve
ölçülü bir geçiş dönemi amaçlanmaktadır.
Madde 5. – 4447 sayılı
Kanunla yaş haddinden emekliye ayrılanlara aylık bağlanabilmesi için aranan 10
yıl hizmet şartı 15 yıla çıkarılmıştır.
Anayasa Mahkemesinin,
4447 sayılı Kanunla 5434 sayılı Kanuna eklenen geçici 206 ncı maddenin iptaline
ilişkin Kararında yer alan; yeni düzenleme ile getirilen 8 yıl fiilî hizmeti
olanların önceden olduğu gibi 10 yıl hizmet süresini ve 61 yaşını tamamlamaları
halinde emekliliğe hak kazanmalarının ve ayrıca 8 yıldan az hizmeti olanların
değişiklik gereği 15 yıla çıkartılmasının adil ve makul bir düzenleme olmadığı;
ayrıca, önceki kurala göre 10 yıl sonra emekli olabileceği düşüncesiyle 50
yaşın üzerinde ve 8 yıldan az hizmeti olan iştirakçiler 65 yaşında zorunlu olarak
görevden ayrılacaklarından bunların emekli olabilmeleri olanağı da imkânsızlaşacağı gerekçeleri dikkate
alınarak, madde ile, 8.9.1999 tarihinde iştirakçi olanlardan 50 ve daha yukarı
yaşlarda bulunanların yaş haddi nedeniyle istekleri üzerine veya re’sen
emekliye ayrıldıklarında kendilerine emekli aylığı bağlanabilmesi için
kazanılmış hakları olan 10 yıllık fiilî hizmet süresinin muhafaza edilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 6. – Madde ile,
Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli
ve E.1999/42, K.2001/41 sayılı Kararında belirtilen iptal gerekçeleri dikkate
alınarak, geçiş süreci ile ilgili kademelendirmede hizmet süresi bakımından
oransal eşitliğin sağlanması, 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer
Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununa tâbi kadın ve erkek
sigortalıların asgarî emeklilik yaşları arasındaki farklılıkların giderilmesi,
aktüeryal dengeler de gözetilerek adil, makul ve ölçülü bir geçiş dönemi
amaçlanmaktadır.
Madde 7. – Madde ile,
Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli
ve E.1999/42, K.2001/41 sayılı Kararında belirtilen iptal gerekçeleri dikkate
alınarak, geçiş süreci ile ilgili kademelendirmede hizmet süresi bakımından
oransal eşitliğin sağlanması, 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa tâbi kadın ve erkek sigortalıların asgarî
emeklilik yaşları arasındaki farklılıkların giderilmesi, aktüeryal dengeler de
gözetilerek adil, makul ve ölçülü bir geçiş dönemi amaçlanmaktadır.
Madde 8. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 9. – Yürütme
maddesidir.
Sağlık, Aile, Çalışma
ve 16.05.2002
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No. : 1/981
Karar No. : 24
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
25.8.1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu, 8.9.1999 tarihli ve 23810 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur. Ancak, 4447 sayılı Kanunun bazı maddeleri, Anayasa Mahkemesinin 23.2.2001 tarihli ve E. 1999/42, K. 2001/41 sayılı kararı ile iptal edilmiş ve iptal hükmünün Resmî Gazetede yayımlanmasını takip eden 6 aylık sürede yürürlüğe girmesi kararlaştırılmıştır. Anılan Karar, 23.11.2001 tarihli ve 24592 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
Anayasa Mahkemesinin bu
kararı üzerine bu defa, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından
hazırlanan “Sosyal Sigortalar Kanunu, Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanunu,
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer
Bağımsız ÇalışanlarSosyal SigortalarKurumu Kanunu ile Tarımda Kendi Adına ve
Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Bakanlar Kurulu tarafından 13.5.2002
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuştur. Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığınca 14.5.2002 tarihinde Tali Komisyon olarak
Komisyonumuza, Esas Komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen söz
konusu Tasarı, Komisyonumuzun 16.5.2002 tarihlerinde yaptığı 38 inci
birleşiminde, hükümeti temsilen Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı
başkanlığında, Başbakanlık, Adalet, Maliye ve Çalışma bakanlıkları ile Emekli
Sandığı Genel Müdürlüğü, Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı ve Bağ-Kur Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ile;
Anayasa Mahkemesinin
iptal kararı üzerine söz konusu kararında belirtilen iptal gerekçeleri dikkate
alınarak, ilgili kanunlarda emekliliğe geçiş süreci ile ilgili kademelendirmede
hizmet süresi bakımından oransal eşitlik sağlanarak, kadın ve erkek bakımından
asgarî emeklilik yaşları arasındaki farklılığın giderilmesi ve aktüeryal
dengeler de dikkate alınarak daha dengeli geçiş dönemi sağlanması
amaçlanmıştır.
Tasarı ile ayrıca
8.9.1999 tarihinde sandık iştirakçisi olanlardan 50 ve daha yukarı yaşlarda
bulunanların, yaş haddi nedeniyle istekleri üzerine ya da resen emekliye
ayrılmaları halinde fiilî hizmet sürelerinin 10 yılı doldurmuş olmaları
şartıyla emekli aylığına hak kazanmaları öngörülmektedir. Burada da emekli
aylığına hak kazanmak için kazanılmış hak olan 10 yıllık fiilî hizmet süresinin
korunması amaçlanmıştır.
Tasarının Komisyonumuzda
görüşülmesi sırasında, Hükümeti temsilen Komisyon Toplantısına katılan Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanı tarafından Tasarı ile ilgili verilen bilgide, Tasarı
hazırlanırken öncelikle Yüksek Mahkemenin bahse konu kararında belirtilen iptal
gerekçelerinin dikkate alındığı belirtilmiştir.
Sayın Bakan tarafından
Tasarının genel gerekçesi işaret edilerek,
Sosyal güvenlik
kuruluşlarının aktüeryal dengesinin göz önünde bulundurularak kademelendirmede
hizmet süreleri bakımından oransal eşitliğin sağlandığı ve kadın ve erkek
çalışanların asgarî emeklilik yaşlarının kademelendirilmesinde kademeler
arasındaki farklılığın giderildiği, böylece yasal boşluk doğmasını önlemek
amacıyla adil, makul ve ölçülü düzenleme yapıldığı tekrar belirtilmiştir.
Komisyon toplantısında
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi
kabul edilerek maddelerine geçilmiştir.
Tasarının çerçeve 2 nci
maddesinin görüşülmesi sırasında malûllük, yaşlılık ve ölüm aylığından
yararlanabilmek için ödenmesi gereken prim gün sayısının madde bentlerinde
sadece erkekler için öngörülmediğine dikkat çekilerek, bunun hem kadınları hem
de erkekleri kapsadığı belirtilmiştir.
Tasarının; çerçeve 1, 2,
3, 4, 5, 6 ve 7 nci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9 uncu
maddeleri Komisyonumuzda aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz Plan ve Bütçe
Komisyonuna sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Ertuğrul Kumcuoğlu |
Hasan Basri Üstünbaş |
Ali Kemal Başaran |
|
|
Aydın |
Kayseri |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Sebahat Vardar |
Mehmet Zeki Okudan |
Mahfuz Güler |
|
|
Bilecik |
Antalya |
Bingöl |
|
|
|
(Muhalifim,
muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Karslıoğlu |
Ali Ahmet Ertürk |
İbrahim Konukoğlu |
|
|
Bolu |
Edirne |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Perihan Yılmaz |
Erol Karan |
Özkan Öksüz |
|
|
İstanbul |
Karabük |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mükremin Taşkın |
Ahmet Demircan |
Mesut Türker |
|
|
Nevşehir |
Samsun |
Yozgat |
|
|
|
(Muhalifim, muhalefet şerhi eklidir) |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşülen Kanun
Tasarısının emeklilik yaşı Türkiye gerçekleriyle uyuşmamaktadır. Kadında 58,
erkekte 60 yaş Türkiye için fazladır. Bunun kadınlarda 50, erkeklerde 55 olarak
düzenlenmesi Türkiye’nin sosyal yapısına daha uygundur.
|
|
Mehmet Zeki Okudan |
|
Ahmet Demircan |
|
|
Antalya |
|
Samsun |
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SOSYAL SİGORTALAR KANUNU,
TARIM İŞÇİLERİ SOSYAL SİGORTALAR KANUNU, TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI
KANUNU, ESNAF VE SANATKÂRLAR VE DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR
KURUMU KANUNU İLE TARIMDA KENDİ ADINA VE HESABINA ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR
KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6
ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 8. - Tasarının 8
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9. - Tasarının 9
uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 17.5.2002
Esas No.: 1/981
Karar No.: 100
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca
hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 13.5.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlıkça 14.5.2002 tarihinde tali komisyon
olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, esas komisyon olarak
da Komisyonumuza havale edilen, "Sosyal Sigortalar Kanunu, Tarım İşçileri
Sosyal Sigortalar Kanunu, Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu, Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile
Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
16.5.2002 tarihinde yapmış olduğu 41 inci birleşimde, Hükümeti temsilen Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanı Yaşar Okuyan ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Personel Başkanlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; sosyal güvenliğe ilişkin
çeşitli kanunlarda değişiklik öngören ve İşsizlik Sigortası uygulamasını getiren 4447 sayılı İşsizlik
Sigortası Kanunu 25.8.1999 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Kurulunda kabul edilerek 8.9.1999 tarihinde Resmi Gazetede yayımı ile yürürlüğe
girmiştir. Ancak, sözkonusu Kanunun
bazı maddelerinin iptali için Anayasa
Mahkemesine yapılan başvuru üzerine, Anayasa Mahkemesi 23.2.2001 tarih
ve 2001/41 sayılı kararı ile anılan Kanunun, emeklilikte kademeli bir geçiş
öngören maddelerini, kademelerin
eşitlik ilkesine aykırı bir şekilde düzenlendiği gerekçesiyle iptal etmiş ve
uygulamada hukuki bir boşluk doğmasını önlemek için iptal hükmünün Resmi
Gazetede yayımlanmasını takiben altı ay sonra yürürlüğe gireceğine karar
vermiştir. Anılan iptal kararı 23.11.200l tarihli Resmi Gazetede
yayımlanmıştır. Tasarı, Anayasa Mahkemesinin iptal kararı sonrasında
doğabilecek hukuki boşluğun giderilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçeleri ile
sosyal güvenlik kuruluşlarının aktüeryal dengeleri gözetilerek, kadın ve
erkek çalışanların asgari emeklilik yaşlarının yeniden kademelendirilmesinin
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının geneli üzerinde
yapılan görüşmelerde;
- Tasarı ile getirilen düzenlemelerin 4447
sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 8/9/1999 tarihinden itibaren değil, Anayasa
Mahkemesinin vermiş olduğu 6 aylık sürenin sona erdiği 23/5/2002 tarihinden
itibaren yürürlüğe girmesi gerektiği, aksi halde geriye dönük bir kanun
çıkarılarak uygulamada hukuki sorunlara yol açılabileceği,
- Sosyal güvenlik kuruluşlarının mali
dengesinin aynı zamanda işverenleri ve işgücü maliyetlerini de yakından
ilgilendirdiği, işgücü maliyeti artırılmadan mali dengenin sağlanmasına
çalışılması gerektiği,
- Yürürlük tarihinin, Anayasa Mahkemesinin
vermiş olduğu altı aylık sürenin sona erdiği tarih olarak belirlenmesinin,
Anayasa Mahkemesinin muhtemel bir iptal gerekçesini de ortadan kaldırmış
olacağı,
- Emeklilik aylıklarına ilişkin olarak, hem sosyal güvenlik
kurumları arasında, hem de kurumların kendi içlerinde önemli dengesizlikler
bulunduğu, bunların giderilmesi gerektiği,
- Tasarı ile Anayasa Mahkemesinin iptal
gerekçelerinin tam olarak karşılanıp, karşılanmadığı,
Şeklindeki görüş, eleştiri ve soruları
takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesinin;
kademelendirmenin eşitliğe ve hakkaniyete uygun olarak yapılmadığı esasına
dayandığı, Tasarının bu gerekçeler doğrultusunda hazırlandığı,
- Tasarı ile getirilen hükümlerin yürürlük
tarihi olarak, 4447 sayılı Kanunun yürürlük tarihinin esas alındığı, yürürlük
tarihinin Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu sürenin sona erdiği tarih olarak değiştirilmesinin, sosyal güvenlik
kuruluşlarına ek mali yükler
getireceği,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi; aynen,
- Emekli maaş ödemelerinde ortaya
çıkabilecek tereddütlerin ve hukuki ihtilafların giderilmesi amacıyla; 506 sayılı Kanunun ek 38 inci maddesini
değiştiren bir düzenlemenin metne yeni çerçeve 2 nci madde olarak eklenmesi
suretiyle,
- Çerçeve 2 nci maddesi; (B) bendinin
başında yer alan "8/9/1999"
ibaresinin "23/5/2002" şeklinde değiştirilmesi, (a) alt bendinin
başına, " A) bendi kapsamında olanlar hariç" ibaresinin eklenmesi, (B)
bendinin (n), (o) ve (p) alt bentleri ile (C) bendinin (b) alt bendinde yer alan süre ve tarihlerin
yukarıda yapılan değişiklik paralelinde yeniden düzenlenmesi suretiyle, çerçeve
3 üncü madde olarak,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; (B) bendinin
başında yer alan "8/9/1999" tarihinin "23/5/2002" şeklinde
değiştirilmesi, (a) alt bendinin başına
"(A) bendi kapsamında olanlar hariç" ibaresinin eklenmesi ve (B) bendinin alt bentlerinde yer alan
sürelerin yukarıdaki değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmesi ve (n) alt
bendinin eklenmesi suretiyle, çerçeve 4 üncü madde olarak,
- Çerçeve 4 üncü maddesi; madde
çerçevesinin kanun tekniğine uygun olarak yeniden düzenlenmesi, (b) bendinden
önce gelmek üzere "23/5/2002 tarihinde" ibaresinin eklenmesi (o) ve (p) alt bentlerinde yer alan
sürelerin yukarıda yapılan değişikliğe paralel olarak yeniden düzenlenmesi
suretiyle, çerçeve 5 inci madde olarak,
- Çerçeve 5 inci maddesi; 6 ncı madde
olarak aynen,
- Çerçeve 6 ncı maddesi; ilk cümlesi ile
(a), (n) ve (o) bentlerinin yukarıdaki maddelerde yapılan değişikliklere
paralel olarak yeniden düzenlenmesi, (p) ve
(r) bentlerinin metinden çıkarılması suretiyle 7 nci madde olarak,
- Çerçeve 7 nci maddesi; ilk cümlesi ile
(a), (n) ve (o) bentlerinin önceki madde doğrultusunda değiştirilmesi, (p) ve
(r) bentlerinin metinden çıkarılması
suretiyle 8 inci madde olarak,
- Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı ve
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünün
kendi özel kanunları yürürlüğe girinceye kadar mevcut
yönetmelikleri ve genel hükümler çerçevesinde faaliyette bulunmalarını öngören
bir düzenlemenin geçici 1 inci madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 8 ve 9
uncu maddeleri, 9 ve 10 uncu maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz
olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
Ahmet Kabil |
|
|
Antalya |
Ankara |
Rize |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
Gaffar Yakın |
Sait Açba |
|
|
Bartın |
Afyon |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Zeki Sezer |
M. Güven Karahan |
Hüseyin Arabacı |
|
|
Ankara |
Balıkesir |
Bilecik |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necati Yöndar |
Hayati Korkmaz |
M. Altan Karapaşaoğlu |
|
|
Bingöl |
Bursa |
Bursa |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Duran |
Aslan Polat |
S. Metin Kalkan |
|
|
Çankırı |
Erzurum |
Hatay |
|
|
|
(Muhalefet şerhim ektedir) |
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aydın Ayaydın |
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Çalış |
Arslan Aydar |
Mehmet Serdaroğlu |
|
|
Karaman |
Kars |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Necdet Tekin |
Kemal Köse |
Süleyman Çelebi |
|
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Mardin |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Ergun |
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
|
Muğla |
Sakarya |
Sakarya |
|
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Yaşar Topçu |
Lütfi Ceylan |
Bekir Gündoğan |
|
|
Sinop |
Tokat |
Tunceli |
MUHALEFET ŞERHİ
Sosyal Güvenlik Kurumları Kanunlarında
Değişiklik Yapan 1/981 sayılı Kanun Tasarısına ait muhalefet şerhi aşağıda
takdim edilmiştir.
Tasarı ile 25.8.1999 tarih ve 4447 sayılı
Kanunun Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümleri yeniden
düzenlemektedir.
1. – Tasarı ile emeklilik yaşı
yükseltilmektedir. Gerekçe olarak sosyal güvenlik kurumlarının geliri ile
emeklilik giderlerinin karşılanamadığı ifade edilmektedir. Türkiye’de çalışma
şartlarının ağırlığı ve işsizliğin yaygın oluşu sebebi ile ileri yaşlarda iş
bulmayı zorlaştırmaktadır. Bu yaşlarda kişiler iş bulamama durumunda, emekli
olma imkânları da ellerinden alınacağı için, yoksulluk ve sefalet şartlarında
yaşamak zorunda kalacaklardır. İşsizlik sigortasının şartlarıda işsiz
insanların ihtiyacını karşılamaktan uzaktır.
2. – Sosyal Güvenlik Kurumlarının açıkları
bütçenin transfer kalemlerinden karşılanmalıdır. Bu devletin temel görevleri
arasındadır. Kimseyi aç ve açıkta bırakmamak devletin temel görevidir.
3. – Sosyal Güvenlik
Kurumları arasında ve aynı sosyal güvenlik kurumunun emeklileri arasında
emeklilik maaşı bakımından farklılıklar bulunmaktadır. Hükümetin sosyal
güvenlik kurumlarını, ödenen prim miktarını ve ödeme süresini esas alan
anlayışla, emekliler arasında farkı giderecek şekilde yeniden düzenlemesi
gerekir. 16.05.2002
|
|
Aslan Polat |
|
Cevat Ayhan |
|
|
Erzurum |
|
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
SOSYAL SİGORTALAR KANUNU, TARIM İŞÇİLERİ SOSYAL SİGORTALAR
KANUNU, TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU, ESNAF VE SANATKÂRLAR VE
DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNU İLE TARIMDA KENDİ
ADINA VE HESABINA ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1. – 17.7.1964 Tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun değişik 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “A) Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilk defa sigortalı olarak çalışmaya
başlayanların yaşlılık aylığından yararlanabilmesi için;” ibaresi “A) Yaşlılık
aylığından yararlanabilmek için sigortalıların;” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2. – 506 sayılı Kanunun geçici 81 inci maddesinin
birinci fıkrasının Anayasa Mahkemesince iptal edilen (b) bendi ile (C) bendinin
(b) alt bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“B) 8.9.1999 tarihinde;
a) Sigortalılık süresi 17 (dahil) yıldan fazla 18 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 41 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 21 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 23 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 45 yaşını doldurmaları ve en az 5000 gün,
b) Sigortalılık süresi 16 (dahil) yıldan fazla 17 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 42 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 20 yıl (dahil) dan fazla 21 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 46 yaşını doldurmaları ve en az 5075 gün,
c) Sigortalılık süresi 15 (dahil) yıldan fazla 16 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 43 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 18 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 20 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 47 yaşını doldurmaları ve en az 5150 gün,
d) Sigortalılık süresi 14 (dahil) yıldan fazla 15 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 44 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 17 yıl (dahil) dan fazla 18 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 48 yaşını dordurmaları ve en az 5225 gün,
e) Sigortalılık süresi 13 (dahil) yıldan fazla 14 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 45 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 15 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 17 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 49 yaşını doldurmaları ve en az 5300 gün,
f) Sigortalılık süresi 12 (dahil) yıldan fazla 13 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 46 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 14 (dahil) yıldan fazla 15 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 50 yaşını doldurmaları ve en az 5375 gün,
g) Sigortalılık süresi 11 (dahil) yıldan fazla 12 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 47 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 12 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 14 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 51 yaşını doldurmaları ve en az 5450 gün,
h) Sigortalılık süresi 10 (dahil) yıldan fazla 11 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 48 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 11 (dahil) yıldan fazla 12 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 52 yaşını doldurmaları ve en az 5525 gün,
ı) Sigortalılık süresi 9 (dahil) yıldan fazla 10 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 49 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 9 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 11 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 53 yaşını doldurmaları ve en az 5600 gün,
j) Sigortalılık süresi 8 (dahil) yıldan fazla 9 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 50 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 8 (dahil) yıldan fazla 9 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 54 yaşını doldurmaları ve en az 5675 gün,
k) Sigortalılık süresi 7 (dahil) yıldan fazla 8 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 51 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 6 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 8 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 55 yaşını doldurmaları ve en az 5750 gün,
l) Sigortalılık süresi 6 (dahil) yıldan fazla 7 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 52 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 5 (dahil) yıldan fazla 6 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 56 yaşını doldurmaları ve en az 5825 gün,
m) Sigortalılık süresi 5 (dahil) yıldan fazla 6 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 53 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 3 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 5 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 57 yaşını doldurmaları ve en az 5900 gün,
n) Sigortalılık süresi 4 (dahil) yıldan fazla 5 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 54 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 2 (dahil) yıldan fazla 3 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 58 yaşını doldurmaları ve en az 5975 gün,
o) Sigortalılık süresi 3 (dahil) yıldan fazla 4 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 55 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 2 yıldan az olan erkekler 25 yıllık sigortalılık süresini
ve 59 yaşını doldurmaları ve en az 6050 gün,
p) Sigortalılık süresi 2 (dahil) yıldan fazla 3 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 56 yaşını doldurmaları ve en
az 6050 gün,
r) Sigortalılık süresi 2 yıldan az olan kadınlar 20 yıllık
sigortalılık süresini ve 57 yaşını doldurmaları ve en az 6050 gün,
Malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş
bulunmaları şartı ile yaşlılık aylığından yararlanabilirler.”
“b) 8.9.1999 tarihinde (a) bendinde öngörülen şartları
yerine getiremeyenlerden bu şartları;
ba) 9.9.1999 ile 8.9.2002 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 52, erkek ise 56 yaşını doldurmuş olmaları,
bb) 9.9.2002 ile 8.9.2005 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 54, erkek ise 57 yaşını doldurmuş olmaları,
bc) 9.9.2005 ile 8.9.2008 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 56, erkek ise 58 yaşını doldurmuş olmaları,
bd) 9.9.2008 tarihinden sonra yerine getiren kadınlar 58,
9.9.2008 ile 8.9.2011 tarihleri arasında yerine getiren erkekler 59 yaşını
doldurmuş olmaları,
be) 9.9.2011 tarihinden sonra yerine getiren erkekler 60
yaşını doldurmuş olmaları, şartı ile yaşlılık aylığından yararlanabilirler.”
MADDE 3. – 17.10.1983 tarihli ve 2925 sayılı Tarım İşçileri
Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 2 nci maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal
edilen (B) bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“B) 8.9.1999 tarihinde;
a) Sigortalılık süresi 12 (dahil) yıldan fazla 13 yıldan az
olanlar kadın ise 41, erkek ise 45 yaşını doldurmuş olmaları,
b) Sigortalılık süresi 11 (dahil) yıldan fazla 12 yıldan az
olanlar kadın ise 42, erkek ise 46 yaşını doldurmuş olmaları,
c) Sigortalılık süresi 10 (dahil) yıldan fazla 11 yıldan az
olanlar kadın ise 43, erkek ise 47 yaşını doldurmuş olmaları,
d) Sigortalılık süresi 9 (dahil) yıldan fazla 10 yıldan az
olanlar kadın ise 44, erkek ise 48 yaşını doldurmuş olmaları,
e) Sigortalılık süresi 8 (dahil) yıldan fazla 9 yıldan az
olanlar kadın ise 45, erkek ise 49 yaşını doldurmuş olmaları,
f) Sigortalılık süresi 7 (dahil) yıldan fazla 8 yıldan az
olanlar kadın ise 46, erkek ise 50 yaşını doldurmuş olmaları,
g) Sigortalılık süresi 6 (dahil) yıldan fazla 7 yıldan az
olanlar kadın ise 47, erkek ise 51 yaşını doldurmuş olmaları,
h) Sigortalılık süresi 5 (dahil) yıldan fazla 6 yıldan az
olanlar kadın ise 48, erkek ise 52 yaşını doldurmuş olmaları,
ı) Sigortalılık süresi 4 (dahil) yıldan fazla 5 yıldan az
olanlar kadın ise 49, erkek ise 53 yaşını doldurmuş olmaları,
j) Sigortalılık süresi 3 (dahil) yıldan fazla 4 yıldan az
olanlar kadın ise 50, erkek ise 54 yaşını doldurmuş olmaları,
k) Sigortalılık süresi 2 (dahil) yıldan fazla 3 yıldan az
olanlar kadın ise 51, erkek ise 55 yaşını doldurmuş olmaları,
l) Sigortalılık süresi 1 (dahil) yıldan fazla 2 yıldan az
olanlar kadın ise 52, erkek ise 56 yaşını doldurmuş olmaları,
m) Sigortalılık süresi 1 yıldan az olanlar kadın ise 53,
erkek ise 57 yaşını doldurmuş olmaları,
ve en az 15 yıllık sigortalılık süresi ile 3600 gün prim
ödeme şartlarını yerine getirmeleri halinde yaşlılık aylığından
yararlanabilirler.
MADDE 4. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun geçici 205 inci maddesi Anayasa
Mahkemesince iptal edilen hükümleri ile birlikte aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
“Geçici Madde 205. – 8.9.1999 tarihinde;
Kadın iştirakçilerden 20, erkek iştirakçilerden 25 fiilî
hizmet yılını dolduranların istekleri üzerine emekli aylığı bağlanır.
a) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya 2 tam yıl veya
daha az kalan iştirakçilerden kadın ise 38, erkek ise 43 yaşını,
b) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 2 tam yıldan
fazla, 3 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 41, 2 tam yıldan fazla,
3 yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 45 yaşını,
c) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 3 tam yıldan
fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 42, 3 yıl 6 aydan fazla,
5 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 46 yaşını,
d) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 4 tam yıldan
fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 43, 5 yıldan fazla, 6
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 47 yaşını,
e) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 5 tam yıldan
fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 44, 6 yıl 6 aydan fazla,
8 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 48 yaşını,
f) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 6 tam yıldan
fazla, 7 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 45, 8 yıldan fazla, 9
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 49 yaşını,
g) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 7 tam yıldan
fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 46, 9 yıl 6 aydan fazla,
11 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 50 yaşını,
h) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 8 tam yıldan
fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 47, 11 yıldan fazla, 12
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 51 yaşını,
ı) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 9 tam yıldan
fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 48, 12 yıl 6 aydan
fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 52 yaşını,
j) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 10 tam yıldan
fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 49, 14 yıldan fazla, 15
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 53 yaşını,
k) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 11 tam yıldan
fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 50, 15 yıl 6 aydan
fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 54 yaşını,
l) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 12 tam yıldan
fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 51, 17 yıldan fazla, 18
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 55 yaşını,
m) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 13 tam yıldan
fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 52, 18 yıl 6 aydan
fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 56 yaşını,
n) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 14 tam yıldan
fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 53, 20 yıldan fazla 21
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 57 yaşını,
o) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 15 tam yıldan
fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 54, 21 yıl 6 aydan
fazla, 23 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 58 yaşını,
p) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 16 tam yıldan
fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 55, 23 yıldan fazla, 24
yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 59 yaşını,
r) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 17 tam yıldan
fazla, 18 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 56 yaşını,
s) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 18 tam yıldan
fazla, 19 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 57 yaşını,
doldurmaları ve kadın iştirakçinin 20, erkek iştirakçinin 25
fiilî hizmet süresini tamamlamaları halinde istekleri üzerine emekli aylığı
bağlanır.
39 uncu maddenin (e) ve (f) fıkraları kapsamına girenlere 25
fiilî hizmet yılını ve yukarıdaki yaşları doldurmaları halinde emekli aylığı bağlanır.
32 nci madde gereğince fiilî hizmet sürelerine zam
yapılanların bu maddede belirtilen yaş hadlerinden, hizmetlerine eklenen fiilî
hizmet süresi zammı kadar indirim yapılır.
MADDE 5. – 5434 sayılı Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal
edilen geçici 206 ncı maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Geçici Madde 206. – 8.9.1999 tarihinde sandık iştirakçisi
olanlardan 50 ve daha yukarı yaşlarda bulunanlar, yaş haddi nedeniyle istekleri
üzerine veya re’sen emekliye ayrıldıklarında fiilî hizmet sürelerinin 10 yılı
doldurmuş olması şartıyla emekli aylığına hak kazanırlar.”
MADDE 6. – 2.9.1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun
geçici 10 uncu maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“8.9.1999 tarihinden önce sigortalı olanlardan, 1.10.1999
tarihi itibariyle, kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödeme süresinin
dolmasına,
a) 2 tam yıldan fazla, 3 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 41 yaşını, 2 tam yıldan fazla, 3 yıl 6 aydan daha az kalan erkeklere
45 yaşını,
b) 3 tam yıldan
fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 42 yaşını, 3 yıl 6 aydan fazla, 5
tam yıl veya daha az kalan erkeklere 46 yaşını,
c) 4 tam yıldan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 43 yaşını, 5 tam yıldan fazla, 6 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 47 yaşını,
d) 5 tam yıldan fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 44 yaşını, 6 yıl 6 aydan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 48 yaşını,
e) 6 tam yıldan fazla, 7 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 45 yaşını, 8 tam yıldan fazla, 9 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 49 yaşını,
f) 7 tam yıldan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 46 yaşını, 9 yıl 6 aydan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 50 yaşını,
g) 8 tam yıldan fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 47 yaşını, 11 tam yıldan fazla, 12 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 51 yaşını,
h) 9 tam yıldan fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 48 yaşını, 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 52 yaşını,
ı) 10 tam yıldan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 49 yaşını, 14 tam yıldan fazla, 15 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 53 yaşını,
j) 11 tam yıldan fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 50 yaşını, 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 54 yaşını,
k) 12 tam yıldan fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 51 yaşını, 17 tam yıldan fazla, 18 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 55 yaşını,
l) 13 tam yıldan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 52 yaşını, 18 yıl 6 aydan fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 56 yaşını,
m) 14 tam yıldan fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 53 yaşını, 20 tam yıldan fazla, 21 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 57 yaşını,
n) 15 tam yıldan fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 54 yaşını, 21 yıl 6 aydan fazla, 23 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 58 yaşını,
o) 16 tam yıldan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 55 yaşını, 23 tam yıldan fazla, 24 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 59 yaşını,
p) 17 tam yıldan fazla, 18 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 56 yaşını,
r) 18 tam yıldan fazla, 19 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 57 yaşını,
Doldurmaları, kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim
ödemeleri şartıyla ve talepte bulunmaları halinde, yaşlılık aylığı bağlanır.”
MADDE 7. – 17.10.1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi
Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Geçici 7 nci
maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
“8.9.1999 tarihinden önce sigortalı olanlardan, 1.10.1999
tarihi itibarıyla, kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödeme süresinin
dolmasına;
a) 2 tam yıldan fazla, 3 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 41 yaşını, 2 tam yıldan fazla, 3 yıl 6 aydan daha az kalan erkeklere
45 yaşını,
b) 3 tam yıldan fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 42 yaşını, 3 yıl 6 aydan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 46 yaşını,
c) 4 tam yıldan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 43 yaşını, 5 tam yıldan fazla, 6 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 47 yaşını,
d) 5 tam yıldan fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 44 yaşını, 6 yıl 6 aydan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 48 yaşını,
e) 6 tam yıldan fazla, 7 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 45 yaşını, 8 tam yıldan fazla, 9 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 49 yaşını,
f) 7 tam yıldan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 46 yaşını, 9 yıl 6 aydan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 50 yaşını,
g) 8 tam yıldan fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 47 yaşını, 11 tam yıldan fazla, 12 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 51 yaşını,
h) 9 tam yıldan fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 48 yaşını, 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 52 yaşını,
ı) 10 tam yıldan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 49 yaşını, 14 tam yıldan fazla, 15 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 53 yaşını,
j) 11 tam yıldan fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 50 yaşını, 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 54 yaşını,
k) 12 tam yıldan fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 51 yaşını, 17 tam yıldan fazla, 18
yıl 6 ay veya daha az kalan erkeklere 55 yaşını,
l) 13 tam yıldan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 52 yaşını, 18 yıl 6 aydan fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 56 yaşını,
m) 14 tam yıldan fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 53 yaşını, 20 tam yıldan fazla, 21 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 57 yaşını,
n) 15 tam yıldan fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 54 yaşını, 21 yıl 6 aydan fazla, 23 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 58 yaşını,
o) 16 tam yıldan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 55 yaşını, 23 tam yıldan fazla, 24 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 59 yaşını,
p) 17 tam yıldan fazla, 18 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 56 yaşını,
r) 18 tam yıldan fazla, 19 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 57 yaşını,
doldurmaları, kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim
ödemeleri şartıyla ve talepte bulunmaları halinde, yaşlılık aylığı bağlanır.”
MADDE 8. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
SOSYAL SİGORTALAR KANUNU, TARIM İŞÇİLERİ SOSYAL SİGORTALAR
KANUNU, TÜRKİYE CUMHURİYETİ EMEKLİ SANDIĞI KANUNU, ESNAF VE SANATKÂRLAR VE
DİĞER BAĞIMSIZ ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KURUMU KANUNU İLE TARIMDA KENDİ
ADINA VE HESABINA ÇALIŞANLAR SOSYAL SİGORTALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar
Kanununun değişik 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan "A) Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilk defa sigortalı olarak çalışmaya
başlayanların yaşlılık aylığından yararlanabilmesi için;" ibaresi "A)
Yaşlılık aylığından yararlanabilmek için sigortalıların;" şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 2.- 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun Ek 38 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ek Madde 38.- Bu Kanuna göre bağlanan gelir ve
aylıklar ile geçici 76 ncı maddeye göre yapılan telafi edici ödemeler, her ay
ödeme tarihlerinde bir önceki aya göre Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından
açıklanan en son temel yıllı kentsel yerler tüketici fiyatları indeksi artış
oranı kadar artırılarak belirlenir."
MADDE 3.- 506 sayılı Kanunun geçici 81 inci maddesinin
birinci fıkrasının Anayasa Mahkemesince iptal edilen (B) bendi ile (C) bendinin
(b) alt bendi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"B) 23/5/2002 tarihinde;
a) (A) bendi kapsamında olanlar hariç sigortalılık süresi 17
(dahil) yıldan fazla olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 41 yaşını
doldurmaları, sigortalılık süresi 21 yıl 6 ay (dahil) dan fazla olan erkekler
25 yıllık sigortalılık süresini ve 45 yaşını doldurmaları ve en az 5000 gün,
b) Sigortalılık süresi 16 (dahil) yıldan fazla, 17 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 42 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 20 yıl (dahil) dan fazla 21 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 46 yaşını doldurmaları ve en az 5075 gün,
c) Sigortalılık süresi 15 (dahil) yıldan fazla, 16 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık
süresini ve 43 yaşını doldurmaları, sigortalılık süresi 18 yıl 6 ay (dahil) dan
fazla 20 yıldan az olan erkekler 25 yıllık sigortalılık süresini ve 47 yaşını
doldurmaları ve en az 5150 gün,
d) Sigortalılık süresi 14 (dahil) yıldan fazla, 15 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 44 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 17 yıl (dahil) dan fazla 18 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 48 yaşını doldurmaları ve en az 5225 gün,
e) Sigortalılık süresi 13 (dahil) yıldan fazla, 14 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 45 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 15 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 17 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 49 yaşını doldurmaları ve en az 5300 gün,
f) Sigortalılık süresi 12 (dahil) yıldan fazla, 13 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 46 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 14 (dahil) yıldan
fazla 15 yıl 6 aydan az olan erkekler 25 yıllık sigortalılık süresini ve 50
yaşını doldurmaları ve en az 5375 gün,
g) Sigortalılık süresi 11 (dahil) yıldan fazla, 12 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 47 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 12 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 14 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 51 yaşını doldurmaları ve en az 5450 gün,
h) Sigortalılık süresi 10 (dahil) yıldan fazla, 11 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 48 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 11 (dahil) yıldan fazla 12 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 52 yaşını doldurmaları ve en az 5525 gün,
ı) Sigortalılık süresi 9 (dahil) yıldan fazla, 10 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 49 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 9 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 11 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 53 yaşını doldurmaları ve en az 5600 gün,
j) Sigortalılık süresi 8 (dahil) yıldan fazla, 9 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 50 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 8 (dahil) yıldan fazla 9 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 54 yaşını doldurmaları ve en az 5675 gün,
k) Sigortalılık süresi 7 (dahil) yıldan fazla, 8 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 51 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 6 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 8 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 55 yaşını doldurmaları ve en az 5750 gün,
l) Sigortalılık süresi 6 (dahil) yıldan fazla, 7 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 52 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 5 (dahil) yıldan fazla 6 yıl 6 aydan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 56 yaşını doldurmaları ve en az 5825 gün,
m) Sigortalılık süresi 5 (dahil) yıldan fazla, 6 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 53 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 3 yıl 6 ay (dahil) dan fazla 5 yıldan az olan erkekler 25
yıllık sigortalılık süresini ve 57 yaşını doldurmaları ve en az 5900 gün,
n) Sigortalılık süresi 4 (dahil) yıldan fazla, 5 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 54 yaşını doldurmaları,
sigortalılık süresi 2 yıl 8 ay 15 (dahil) günden fazla 3 yıl 6 aydan az olan erkekler 25 yıllık sigortalılık
süresini ve 58 yaşını doldurmaları ve en az 5975 gün,
o) Sigortalılık süresi 3 (dahil) yıldan fazla, 4 yıldan az
olan kadınlar 20 yıllık sigortalılık süresini ve 55 yaşını doldurmaları ve en
az 5975 gün,
p) Sigortalılık süresi 2 yıl 8 ay 15 (dahil) günden fazla, 3 yıldan az olan kadınlar 20 yıllık
sigortalılık süresini ve 56 yaşını doldurmaları ve en az 6050 gün,
Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş
bulunmaları şartı ile yaşlılık aylığından yararlanabilirler."
"b) 23/5/2002 tarihinde (a) bendinde öngörülen şartları
yerine getiremeyenlerden bu şartları;
ba) 24/5/2002 ile 23/5/2005 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 52, erkek ise 56 yaşını doldurmuş olmaları,
bb) 24/5/2005 ile 23/5/2008 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 54, erkek ise 57 yaşını doldurmuş olmaları,
bc) 24/5/2008 ile 23/5/2011 tarihleri arasında yerine
getirenler kadın ise 56, erkek ise 58 yaşını doldurmuş olmaları,
bd) 24/5/2011 tarihinden sonra yerine getiren kadınlar 58,
24/5/2011 ile 23/5/2014 tarihleri arasında yerine getiren erkekler 59 yaşını
doldurmuş olmaları,
be) 24/5/2014 tarihinden sonra yerine getiren erkekler 60 yaşını doldurmuş olmaları,
Şartı ile yaşlılık aylığından yararlanabilirler."
MADDE 4.- 17/10/1983 tarihli ve 2925 sayılı Tarım İşçileri
Sosyal Sigortalar Kanu-nunun geçici 2 nci maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen (B) bendi aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
"B) 23/5/2002
tarihinde;
a) (A) bendi kapsamında olanlar hariç sigortalılık süresi 12
yıl 3 (dahil) aydan fazla olanlar kadın
ise 41, erkek ise 45 yaşını doldurmuş olmaları,
b) Sigortalılık süresi 11 yıl 6 (dahil) aydan fazla 12 yıl 3 aydan az olanlar kadın ise
42, erkek ise 46 yaşını doldurmuş olmaları,
c) Sigortalılık süresi 10 yıl 9 (dahil) aydan fazla 11 yıl 6 aydan az olanlar kadın ise
43, erkek ise 47 yaşını doldurmuş olmaları,
d) Sigortalılık süresi 10 (dahil) yıldan fazla 10 yıl 9
aydan az olanlar kadın ise 44, erkek ise 48 yaşını doldurmuş olmaları,
e) Sigortalılık süresi
9 yıl 3 (dahil) aydan fazla 10 yıldan az olanlar kadın ise 45, erkek ise
49 yaşını doldurmuş olmaları,
f) Sigortalılık süresi 8 yıl 6 (dahil) aydan fazla 9 yıl 3 aydan az olanlar kadın
ise 46, erkek ise 50 yaşını doldurmuş olmaları,
g) Sigortalılık süresi 7 yıl 9 (dahil) aydan fazla 8 yıl 6
aydan az olanlar kadın ise 47, erkek ise 51 yaşını doldurmuş olmaları,
h) Sigortalılık süresi 7 (dahil) yıldan fazla 7 yıl 9 aydan az olanlar kadın ise 48, erkek ise 52
yaşını doldurmuş olmaları,
ı) Sigortalılık süresi 6 yıl 3 (dahil) aydan fazla 7 yıldan az olanlar kadın ise
49, erkek ise 53 yaşını doldurmuş olmaları,
j) Sigortalılık süresi 5 yıl 6 (dahil) aydan fazla 6 yıl 3 aydan az olanlar kadın
ise 50, erkek ise 54 yaşını doldurmuş olmaları
k) Sigortalılık süresi 4 yıl 9 (dahil) aydan fazla 5 yıl 6
aydan az olanlar kadın ise 51, erkek ise 55 yaşını doldurmuş olmaları,
l) Sigortalılık süresi 4 (dahil) yıldan fazla 4 yıl 9 aydan az olanlar kadın ise 52, erkek ise 56
yaşını doldurmuş olmaları,
m) Sigortalılık süresi 3 yıl 3 (dahil) aydan fazla 4 yıldan
az olanlar kadın ise 53, erkek ise 57 yaşını doldurmuş olmaları,
n) Sigortalılık süresi 2 yıl 8 ay 15 (dahil) günden fazla 3 yıl 3 aydan az olanlar kadın
ise 54, erkek ise 58 yaşını doldurmuş olmaları,
ve en az 15 yıllık sigortalılık süresi ile 3600 gün prim
ödeme şartlarını yerine getirmeleri halinde yaşlılık aylığından
yararlanabilirler.
MADDE 5.- 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Emekli Sandığı Kanununun Geçici 205 inci maddesinin birinci fıkrasının,
"b" bendinden önce satırbaşı olmak üzere "23.5.2002
tarihinde;" ibaresi eklenmiş,
Anayasa Mahkemesince iptal edilen
(b), (c), (d), (e), (f), (g), (h), (i) ve (j) bentleri ile ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve birinci fıkraya (j)
bendinden sonra gelmek üzere (k), (l), (m), (n), (o) ve (p)
bentleri ile aynı fıkranın sonuna " Emeklilik hizmet sürelerini
23/5/2002 tarihinde doldurmuş olan kadın iştirakçiler 40, erkek iştirakçiler 44
yaşını doldurduklarında emekli aylığına hak kazanırlar." cümlesi
eklenmiştir.
"b) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 3 tam yıl
veya daha az kalan kadın iştirakçiler 41, 3 yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 45 yaşını,
c) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 3 tam yıldan
fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 42, 3 yıl 6 aydan fazla, 5 tam yıl veya daha az
kalan erkek iştirakçiler 46 yaşını,
d) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 4 tam yıldan
fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 43, 5 yıldan fazla, 6 yıl 6 ay veya daha az
kalan erkek iştirakçiler 47 yaşını,
e) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 5 tam yıldan
fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 44, 6 yıl 6 aydan fazla, 8 tam yıl veya daha az
kalan erkek iştirakçiler 48 yaşını,
f) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 6 tam yıldan
fazla, 7 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 45, 8 yıldan fazla, 9 yıl 6 ay veya daha az
kalan erkek iştirakçiler 49 yaşını,
g) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 7 tam yıldan
fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 46, 9 yıl 6 aydan
fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 50 yaşını,
h) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 8 tam yıldan
fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 47, 11 yıldan fazla,
12 yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 51 yaşını,
i) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 9 tam yıldan
fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 48, 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan erkek
iştirakçiler 52 yaşını,
j) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 10 tam yıldan
fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 49, 14 yıldan
fazla, 15 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkek iştirakçiler 53 yaşını,
k) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 11 tam yıldan
fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 50, 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya daha
az kalan erkek iştirakçiler 54 yaşını,
l) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 12 tam yıldan
fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 51, 17 yıldan
fazla, 18 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkek iştirakçiler 55 yaşını,
m) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 13 tam yıldan
fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 52, 18 yıl 6 aydan
fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan erkek iştirakçiler 56 yaşını,
n) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 14 tam yıldan
fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan
kadın iştirakçiler 53, 20 yıldan fazla,
21 yıl 6 ay veya daha az kalan erkek iştirakçiler 57 yaşını,
o) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 15 tam yıldan
fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan kadın iştirakçiler 54, 21 yıl 6 aydan fazla, 22 tam yıl kalan erkek iştirakçiler 58 yaşını,
p) Emeklilik hizmet sürelerini doldurmaya; 16 tam yıldan
fazla, 17 tam yıl kalan kadın iştirakçiler 55 yaşını,
doldurmaları ve kadın iştirakçinin 20, erkek iştirakçinin 25
fiili hizmet süresini tamamlamaları halinde istekleri üzerine emekli aylığı
bağlanır.
39 uncu maddenin (e) ve (f) fıkraları kapsamına girenlere 25
fiili hizmet yılını ve yukarıdaki yaşları doldurmaları halinde emekli aylığı
bağlanır.
32 inci madde gereğince fiili hizmet sürelerine zam
yapılanların bu maddede belirtilen yaş hadlerinden, hizmetlerine eklenen fiili
hizmet süresi zammı kadar indirim yapılır."
MADDE 6.- 5434 sayılı Kanunun Anayasa Mahkemesince iptal
edilen geçici 206 ncı maddesi aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"Geçici Madde 206.- 8/9/1999 tarihinde Sandık iştirakçisi olanlardan 50 ve daha yukarı
yaşlarda bulunanlar, yaş haddi nedeniyle istekleri üzerine veya re'sen emekliye
ayrıldıklarında fiilî hizmet sürelerinin 10 yılı doldurmuş olması şartıyla
emekli aylığına hak kazanırlar."
MADDE 7.- 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun
geçici 10 uncu maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"23/5/2002 tarihini takip eden aybaşı itibarıyla, kadın
ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödeme süresinin dolmasına;
a) 3 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 41, 3 yıl 6 ay
veya daha az kalan erkeklere 45 yaşını,
b) 3 tam yıldan fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 42 yaşını, 3 yıl 6 aydan
fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan erkeklere 46 yaşını,
c) 4 tam yıldan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 43 yaşını, 5 tam yıldan fazla, 6 yıl 6 ay veya daha az kalan erkeklere 47 yaşını,
d) 5 tam yıldan fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 44 yaşını, 6 yıl 6 aydan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 48 yaşını,
e) 6 tam yıldan fazla,
7 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 45 yaşını, 8 tam yıldan fazla, 9
yıl 6 ay veya daha az kalan erkeklere 49 yaşını,
f) 7 tam yıldan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 46 yaşını, 9 yıl 6 aydan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 50 yaşını,
g) 8 tam yıldan fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 47 yaşını, 11 tam yıldan fazla, 12 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 51 yaşını,
h) 9 tam yıldan fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 48 yaşını, 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 52 yaşını,
ı) 10 tam yıldan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 49 yaşını, 14 tam yıldan fazla, 15 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 53 yaşını,
j) 11 tam yıldan fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 50 yaşını, 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 54 yaşını,
k) 12 tam yıldan fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 51 yaşını, 17 tam yıldan fazla, 18 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 55 yaşını,
l) 13 tam yıldan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 52 yaşını, 18 yıl 6 aydan fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan erkeklere
56 yaşını,
m) 14 tam yıldan fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 53 yaşını, 20 tam yıldan fazla, 21 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 57 yaşını,
n) 15 tam yıldan fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 54 yaşını, 21 yıl 6 aydan
fazla veya 22 tam yıl kalan erkeklere 58 yaşını,
o) 16 tam yıldan fazla veya 17 tam yıl kalan kadınlara 55
yaşını, doldurmaları, kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödemeleri
şartıyla ve talepte bulunmaları halinde, yaşlılık aylığı bağlanır."
MADDE 8.- 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi
Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun geçici 7 nci
maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiştir.
"23/5/2002 tarihini takip eden aybaşı itibarıyla, kadın
ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödeme süresinin dolmasına;
a) 3 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 41, 3 yıl 6 ay
veya daha az kalan erkeklere 45 yaşını,
b) 3 tam yıldan fazla, 4 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 42 yaşını, 3 yıl 6 aydan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 46 yaşını,
c) 4 tam yıldan fazla, 5 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 43 yaşını, 5 tam yıldan fazla, 6 yıl 6 ay veya daha az kalan erkeklere 47 yaşını,
d) 5 tam yıldan fazla, 6 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 44 yaşını, 6 yıl 6 aydan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 48 yaşını,
e) 6 tam yıldan fazla,
7 tam yıl veya daha az kalan kadınlara 45 yaşını, 8 tam yıldan fazla, 9
yıl 6 ay veya daha az kalan erkeklere 49 yaşını,
f) 7 tam yıldan fazla, 8 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 46 yaşını, 9 yıl 6 aydan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 50 yaşını,
g) 8 tam yıldan fazla, 9 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 47 yaşını, 11 tam yıldan fazla, 12 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 51 yaşını,
h) 9 tam yıldan fazla, 10 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 48 yaşını, 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 52 yaşını,
ı) 10 tam yıldan fazla, 11 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 49 yaşını, 14 tam yıldan fazla, 15 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 53 yaşını,
j) 11 tam yıldan fazla, 12 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 50 yaşını, 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya daha az kalan
erkeklere 54 yaşını,
k) 12 tam yıldan fazla, 13 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 51 yaşını, 17 tam yıldan fazla, 18 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 55 yaşını,
l) 13 tam yıldan fazla, 14 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 52 yaşını, 18 yıl 6 aydan
fazla, 20 tam yıl veya daha az kalan erkeklere 56 yaşını,
m) 14 tam yıldan fazla, 15 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 53 yaşını, 20 tam yıldan fazla, 21 yıl 6 ay veya daha az kalan
erkeklere 57 yaşını,
n) 15 tam yıldan fazla, 16 tam yıl veya daha az kalan
kadınlara 54 yaşını, 21 yıl 6 aydan fazla veya 22 tam yıl kalan erkeklere 58 yaşını,
o) 16 tam yıldan fazla veya 17 tam yıl kalan kadınlara 55 yaşını, doldurmaları,
kadın ise 20, erkek ise 25 tam yıl prim ödemeleri şartıyla ve talepte
bulunmaları halinde, yaşlılık aylığı bağlanır."
GEÇİCİ MADDE 1.- Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı ve
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünün kendi özel kanunları yürürlüğe girinceye
kadar, her türlü faaliyet ve işlemleri ile personeli hakkında bu Kurumların
mevcut yönetmelikleri ve genel hükümler
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 9.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş.Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Dr. R. Doğru |
R. Önal |
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
İ. Cem |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı V. |
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. A. Akcan |
|
|
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |