Dönem : 21 Yasama Yılı : 4
T.B.M.M. (S. Sayısı : 874)
Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine
Dair Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu
(1/980)
NOT : Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ve Adalet
komisyonlarına havale edilmiştir.
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
13.5.2002 |
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-438/2600 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Adalet Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 29.3.2002 tarihinde kararlaştırılan “Aile Mahkemelerinin
Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasanın “Ailenin
korunması... kenar başlıklı 41 inci maddesinde, ailenin Türk toplumunun temeli
olduğu ve Devletin, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların
korunması için gerekli tedbirleri alacağı ve gereken teşkilâtı kuracağı
belirtilmektedir. Toplumun temelini oluşturan ailenin korunması için gerekli
önlemlerin alınması ihtiyacı her geçen gün artmaktadır. Hiç şüphesiz, bir
toplumda sosyal barış ve adaletin sağlanmasında, demokratik haklara saygılı,
sağlıklı, topluma yararlı bireylerin yetiştirilmesinde ailenin önemi inkâr
edilemez bir gerçektir. Ailenin korunması görevi ise Devlete aittir. Günümüzde
birçok sahada olduğu gibi sosyal yapıdaki baş döndürücü gelişmeler ve karmaşıklık,
eşlerin ve çocukların da sorunlarının artmasına ve olumsuzluklar yaşamalarına
neden olabilmektedir. Bu sorunların çözümünde yargı alanına giren konular
bakımından da birtakım yenilikler getirilmesi zorunluluğu bulunmaktadır.
Birçok ülkenin iç
hukuklarında aile mahkemelerine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı, örneğin
Kanada ve Almanya’da aile mahkemeleri bulunduğu bilinmektedir. Ülkemizde ise
yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre, aileye ilişkin dava ve işler halen
genel mahkemelerde görülmektedir. Bu mahkemeler, aileye ilişkin davaların yanı
sıra diğer hukuk davalarına da bakmak durumunda olup, ayrıca aile ile ilgili
uyuşmazlıkların çözümünde ihtiyaç duyulan, psikolog, pedagog ve sosyal
çalışmacı mahkeme bünyesinde bulunmamaktadır. Buysa, mevcut mahkemelerin aile
hukukundan doğan dava ve işlerin çözümlenmesinde kendilerinden beklenen işlevi
yeterince yerine getirmesine engel olmaktadır. Ayrıca, 8.12.2001 tarihli ve
24607 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak 1 Ocak 2002 tarihinden itibaren
yürürlüğe girmiş olan 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun
özellikle aile hukukuna ilişkin hükümlerinden beklenen amacın gerçekleşmesi
bakımınından da aile mahkemelerinin kurulması bir ihtiyaç haline gelmiştir.
Tasarıyla kurulması
öngörülen ve bünyesinde psikolog, pedagog ve sosyal çalışmacı bulunan aile
mahkemeleri, aile hukukundan doğan dava ve işleri, taraflar arasındaki
karşılıklı saygı, sevgi ve hoşgörünün korunması ilkesini gözeterek, gerektiğinde
uzmanlardan da yararlanarak, eşlerin ve çocukların karşı karşıya oldukları
sorunların sulh yoluyla çözümünü sağlamaya çalışacaktır. Böylece, yargılama
görevinin yanında toplumun temel taşı olan ailenin korunmasına yönelik koruyucu,
eğitici ve sosyal önlemler alma gibi önemli işlevleri de yerine getirecek olan
aile mahkemelerinin kurulması amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Kanunun amaç
ve kapsamının, aile hukukundan doğan dava ve işleri görmek üzere kurulan aile
mahkemelerinin kuruluş, görev ve yargılama usullerini düzenlemek olduğu
belirtilmiştir.
Madde 2. – Aile
mahkemelerinin kuruluşuna ilişkin esaslar açıklanmıştır.
Madde 3. – Aile
mahkemesine atanacak hâkimlerin nitelikleri belirtilmiştir.
Madde 4. – Aile
mahkemelerinin görevleri, 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî
Kanununun İkinci Kitabı ile 3.12.2001 tarihli ve 4722 sayılı Türk Medenî
Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanuna göre aile hukukundan
doğan dava ve işler, 20.5.1982 tarihli ve 2675 sayılı Milletlerarası Özel Hukuk
ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna göre aile hukukuna ilişkin yabancı mahkeme
kararlarının tanıma ve tenfizi ile kanunlarla verilen diğer görevler olarak
hükme bağlanmıştır.
Madde 5. – Aile mahkemesine
atanacak uzmanların görevleri, nitelikleri ve reddolunabilecekleri
belirtilmiştir. Ayrıca iş durumlarının müsait olmaması veya hukukî veya fiili
bir engel bulunması ya da başka bir uzmanlık dalına ihtiyaç duyulması
hallerinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarında aynı nitelikte olan çalışanlar
veya serbest meslek icra edenlerden de yararlanılacağı öngörülmüştür.
Madde 6. – Aile
mahkemelerince, diğer kanunlardaki hükümler saklı kalmak üzere, görev alanına
giren konularda, yetişkinler ve küçükler hakkında alınabilecek koruyucu,
eğitici ve sosyal önlemler, Türk Medenî Kanunu hükümleri de dikkate alınarak
düzenlenmiştir. Maddede geçen sosyal hizmet kurumlarına, Sosyal Hizmetler ve
Çocuk Esirgeme Kurumu gibi kurumlar örnek olarak gösterilebilir.
Madde 7. – Aile
mahkemelerinin görevli olduğu dava ve işlerde geçerli olan usul kuralları
açıklanmış, özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunda hüküm
bulunmayan konularda, Türk Medenî Kanununun aile hukukuna ilişkin usul
hükümleri ile 18.6.1927 tarihli ve 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu
hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.
Madde 8. – Yeni ihdas
edilen kadrolara ilişkindir.
Madde 9. – Değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler belirtilmiştir.
Geçici Madde 1. – Bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, aile mahkemelerinin görevine giren ve halen
görülmekte olan dava ve işlerle ilgili olarak yapılacak işlemlere açıklık
getirilmiştir.
Madde 10. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 11. – Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Adalet Komisyonu |
30.5.2002 |
|
|
Esas No. : 1/980 |
|
|
|
Karar No. : 33 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca esas
Komisyon olarak 14.5.2002 tarihinde Komisyonumuza havale edilen “Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 29.5.2002 tarihli 54 üncü toplantısında Adalet Bakanı Sayın
Prof. Dr. Hikmet Sami Türk ile Adalet, Maliye ve Devlet Bakanlıkları
temsilcilerinin de katılmalarıyla incelenip görüşülmüş, gerekçesi uygun
görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiş, maddeler üzerindeki kabul, ilave
ve değişiklikler sırasıyla aşağıda açıklanmıştır.
Tasarının 1 inci ve 2 nci
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 3 üncü
maddesinde yer alan “tercihan” kelimesinden sonra bu kelimenin sayılan
vasıfların hepsini kapsaması amacıyla “ ; ” konulmuştur.
Tasarının 4 üncü
maddesinin (1) numaralı bendinde yer alan “Kanununa” kelimesi “Kanuna” olarak
düzeltilmiş, “aile hukukundan doğan” ibaresinden sonra Türk Medenî Kanununun
397 nci maddesinde “vesayet makamı” olarak sulh hukuk mahkemesi belirlendiğinden,
bu madde hükmünü saklı tutmak amacıyla “ve kanunun başka bir mahkemeye
bırakmadığı” ibaresi eklenmiştir.
Tasarının 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “tercihan” kelimesinden sonra 3 üncü
maddede yapılan ilaveye paralel olarak “ ; ” konulmuş, “sosyal çalışmacı”
ibaresi yerleşmiş bir terim olması nedeniyle “sosyal hizmet uzmanı” olarak
değiştirilmiş, bu değişikliğe paralel olarak (1) sayılı cetvelde de gerekli
düzeltme yapılmıştır.
Maddenin ikinci fıkrası
diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar veya serbest meslek icra
edenlerden hangi statüde yararlanılacağının belirlenmesi amacıyla yeniden
düzenlenmiştir.
Tasarının 6 ncı maddesi
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 7 nci
maddesinin ikinci fıkrası, Türk Medenî Kanununun 397 nci maddesine göre vesayet
makamı görevi sulh hukuk mahkemesince yerine getirildiği için gereksiz
görülerek madde metninden çıkarılmıştır.
Tasarının 8 inci maddesi
aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 9 uncu
maddesinin ikinci fıkrası, fıkraya açıklık getirmek üzere yeniden
düzenlenmiştir.
Tasarının geçici 1 inci
maddesine, bu Kanuna göre kurulacak olan aile mahkemelerinin son genel nüfus
sayımı esas alınarak kurulacağı hususuna açıklık getirmek üzere üçüncü fıkra
ilave edilmiştir.
Tasarının yürürlüğe
ilişkin 10 uncu ve yürütmeye ilişkin 11 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Emin Karaa |
İ. Sühan Özkan |
Salih Erbeyin |
|
|
|
Kütahya |
İstanbul |
Denizli |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Yekta Açıkgöz |
Müjdat Kayayerli |
Ramazan Toprak |
|
|
|
Samsun |
Afyon |
Aksaray |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Kenan Sönmez |
Mustafa Kemal Aykurt |
Mehmet Gözlükaya |
|
|
|
Bursa |
Denizli |
Denizli |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Fahrettin Kukaracı |
Ali Günay |
Erol Al |
|
|
|
Erzurum |
Hatay |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Gül |
Mehmet Pak |
Hayri Diri |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Işılay Saygın |
Edip Özbaş |
Sevgi Esen |
|
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kayseri |
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cemal Özbilen |
Erdoğan Sezgin |
Yahya Akman |
|
|
|
Kırklareli |
Samsun |
Şanlıurfa |
|
|
|
|
(Toplantıya katılmadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Orhan Bıçakçıoğlu |
Mehmet Çiçek |
Fethullah Erbaş |
|
|
|
Trabzon |
Yozgat |
Van |
|
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
AİLE MAHKEMELERİNİN KURULUŞ, GÖREV VE YARGILAMA USULLERİNE
DAİR KANUN
TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. –- Bu Kanunun amacı, aile
mahkemelerinin kuruluş, görev ve yargılama usullerini düzenlemektir.
Bu Kanun, aile hukukundan doğan dava ve
işleri görmek üzere kurulan aile mahkemelerine dair hükümleri kapsar.
Aile
Mahkemelerinin kuruluşu
MADDE 2. – Aile mahkemeleri, Adalet
Bakanlığınca Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun olumlu görüşü alınarak her
ilde ve merkez nüfusu yüzbinin üzerindeki her ilçede, tek hâkimli ve asliye
mahkemesi derecesinde olmak üzere kurulur. Aile mahkemelerinin yargı çevresi,
kurulduğu il ve ilçenin mülkî sınırlarıyla belirlenir. Ancak yargı çevresi,
Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
değiştirilebilir.
Gerektiğinde birinci fıkradaki usule göre
bir yerdeki aile mahkemesinin birden çok dairesi kurulabilir. Bu durumda
daireler numaralandırılır. Aile mahkemesi kurulamayan yerlerde bu Kanun
kapsamına giren dava ve işlere, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
belirlenen asliye hukuk mahkemesince bakılır.
Aile mahkemelerinde bir yazı işleri müdürü
ile yeteri kadar personel bulunur.
Aile
mahkemeleri hâkimlerinin nitelikleri ve atanmaları
MADDE 3. – Aile mahkemelerine, atanacakları
bölgeye veya bir alt bölgeye hak kazanmış, adlî yargıda görevli, tercihan evli
ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve aile hukuku alanında lisansüstü
eğitim yapmış olan hâkimler arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
atama yapılır.
Aile
mahkemelerinin görevleri
MADDE 4. - Aile mahkemeleri, aşağıdaki
dava ve işleri görürler :
1. 22.11.2001 tarihli ve 4721 ve sayılı Türk
Medenî Kanununun İkinci Kitabı ile 3.12.2001 tarihli ve 4722 sayılı Türk Medenî
Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanununa göre aile hukukundan
doğan dava ve işler,
2. 20.5.1982 tarihli ve 2675 sayılı
Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna göre aile hukukuna
ilişkin yabancı mahkeme kararlarının tanıma ve tenfizi,
3. Kanunlarla verilen diğer görevler.
Aile
mahkemeleri bünyesinde bulunan uzmanlar
MADDE 5. - Her aile mahkemesine,
1. Davanın esasına girilmeden önce veya
davanın görülmesi sırasında, mahkemece istenen konular hakkında taraflar
arasındaki uyuşmazlık nedenlerine ilişkin araştırma ve inceleme yapmak ve
sonucunu bildirmek,
2. Mahkemenin gerekli gördüğü hallerde
duruşmada hazır bulunmak, istenilen konularla ilgili çalışmalar yapmak ve görüş
bildirmek,
3. Mahkemece verilecek diğer görevleri
yapmak,
Üzere Adalet Bakanlığınca, tercihan evli
ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve aile sorunları alanında lisansüstü
eğitim yapmış olanlar arasından, birer psikolog, pedagog ve sosyal çalışmacı
atanır.
Bu görevlilerin bulunmaması, iş
durumlarının müsait olmaması veya görevin bunlar tarafından yapılmasında hukukî
veya fiilî herhangi bir engel bulunması ya da başka bir uzmanlık dalına ihtiyaç
duyulması hallerinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar veya
serbest meslek icra edenlerden yararlanılır.
Bu uzmanlar, 18.6.1927 tarihli ve 1086
sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda düzenlenen hâkimin reddi sebeplerine
göre reddolunabilir.
Koruyucu,
eğitici ve sosyal önlemler
MADDE 6. - Aile mahkemesi, diğer
kanunlardaki hükümler saklı kalmak üzere görev alanına giren konularda :
1. Yetişkinler hakkında;
a) Evlilik birliğinden doğan
yükümlülükleri konusunda eşleri uyararak, gerektiğinde uzlaştırmaya,
b) Ailenin ekonomik varlığının korunması
veya evlilik birliğinden doğan malî yükümlülüklerin yerine getirilmesine
ilişkin gerekli önlemleri almaya,
c) Resmî veya özel sağlık veya sosyal
hizmet kurumlarına, huzur evlerine veya benzeri yerlere yerleştirmeye,
d) Bir meslek edinme kursuna veya uygun
görülecek bir eğitim kurumuna vermeye,
2. Küçükler hakkında,
a) Bakım ve gözetime yönelik nafaka
yükümlülüğü konusunda gerekli önemleri almaya,
b) Bedensel ve zihinsel gelişmesi
tehlikede bulunan veya manen terk edilmiş halde kalan küçüğü, ana ve babadan
alarak bir aile yanına veya resmî ya da özel sağlık kurumuna veya eğitimi güç
çocuklara mahsus kuruma yerleştirmeye,
c) Çocuk mallarının yönetimi ve
korunmasına ilişkin önlemleri almaya,
d) Genel ve katma bütçeli daireler,
mahallî idareler, kamu iktisadî teşebbüsleri ve bankalar tarafından kurulmuş
teşekkül, müessese veya işletmelere veya benzeri işyerlerine yahut meslek
sahibi birinin yanına yerleştirmeye
Karar verebilir.
Aile mahkemesince verilen bu kararların
takip ve yerine getirilmesinde 5 inci maddeye göre atanan uzmanlardan biri veya
birkaçı görevlendirilebilir. Bu kararlara uyulmaması halinde Hukuk Usulü
Muhakemeleri Kanununun 113/A maddesi uygulanır.
Usul
hükümleri
MADDE 7. - Aile mahkemeleri, önlerine gelen
dava ve işlerin özelliklerine göre, esasa girmeden önce, aile içindeki
karşılıklı sevgi, saygı ve hoşgörünün korunması bakımından eşlerin ve
çocukların karşı karşıya oldukları sorunları tespit ederek bunların sulh
yoluyla çözümünü gerektiğinde uzmanlardan da yararlanarak teşvik eder. Sulh
sağlanamadığı takdirde yargılamaya devam olunarak esas hakkında karar verilir.
Bu Kanunun uygulanmasında, vesayet makamı
olarak aile mahkemesince verilen kararlara karşı, Türk Medenî Kanununun 397 nci
maddesinde belirtilen denetim makamı görevi, varsa bir sonraki numaralı aile
mahkemesince, yoksa o yerdeki asliye hukuk mahkemesince, asliye mahkemesi
derecesinde başka mahkeme yoksa en yakın yerdeki aile mahkemesi veya 2 nci
maddenin ikinci fıkrasına göre görevlendirilen asliye hukuk mahkemesince yerine
getirilir.
Özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla, bu Kanunda hüküm bulunmayan konularda Türk Medenî Kanununun aile
hukukuna ilişkin usul hükümleri ile Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümleri
uygulanır.
Kadrolar
MADDE 8. - Adalet Bakanlığı taşra
teşkilâtında kullanılmak üzere ekli (1) ve (2) sayılı listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek 13.12.1983 tarih ve 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
(I) ve (II) sayılı cetvelin ilgili bölümlerine eklenmiştir.
Değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 9. - 14.1.1998 tarihli ve 4320
sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki
"Sulh Hâkimi" ibaresi "Aile Mahkemesi Hâkimi" olarak
değiştirilmiştir.
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 8 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (4) numaralı bendindeki "Borçlar Kanununun
91, 92 nci maddelerinde mahkemeye veya hâkime verilen işleri”, ibaresi hariç
olmak üzere (4) ve (5) numaralı bendi yürürlükten kaldırılmış ve mevcut (6)
numaralı bendi (5) numaralı bent olarak teselsül ettirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Aile mahkemesi kurulan
yerlerde bu mahkemeler faaliyete geçtiğinde, yargı çevresi içerisinde ve görev
alanına giren sonuçlanmamış dava ve işler, yetkili ve görevli aile mahkemesine
devredilir.
Aile mahkemelerinin bütün yurtta kuruluşu
ve faaliyete geçmeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl
içinde tamamlanır.
Yürürlük
MADDE 10. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
AİLE MAHKEMELERİNİN KURULUŞ, GÖREV VE YARGILAMA USULLERİNE
DAİR KANUN
TASARISI
Amaç ve
kapsam
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Aile
mahkemelerinin kuruluşu
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Aile
mahkemeleri hâkimlerinin nitelikleri ve atanmaları
MADDE 3. – Aile mahkemelerine atanacakları
bölgeye veya bir alt bölgeye hak kazanmış, adlî yargıda görevli, tercihan; evli
ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve aile hukuku alanında lisansüstü
eğitim yapmış olan hâkimler arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca
atama yapılır.
Aile
mahkemelerinin görevleri
MADDE 4. – Aile mahkemeleri aşağıdaki dava
ve işleri görürler :
1. 22.11.2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk
Medenî Kanununun İkinci Kitabı ile 3.12.2001 tarihli ve 4722 sayılı Türk Medenî
Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanuna göre aile hukukundan
doğan ve kanunun başka bir mahkemeye
bırakmadığı dava ve işler.
2. 20.5.1982 tarihli ve 2675 sayılı
Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanuna göre aile hukukuna
ilişkin yabancı mahkeme kararlarının tanıma ve tenfizi,
3. Kanunlara göre verilen diğer görevler.
Aile
mahkemeleri bünyesinde bulunan uzmanlar
MADDE 5. – Her aile mahkemesine,
1. Davanın esasına girilmeden önce veya
davanın görülmesi sırasında, mahkemece istenen konular hakkında taraflar
arasındaki uyuşmazlık nedenlerine ilişkin araştırma ve inceleme yapmak ve
sonucunu bildirmek,
2. Mahkemenin gerekli gördüğü hallerde
duruşmada hazır bulunmak, istenilen konularla ilgili çalışmalar yapmak ve görüş
bildirmek,
3. Mahkemece verilecek diğer görevleri
yapmak,
Üzere Adalet Bakanlığınca, tercihan evli
ve çocuk sahibi, otuz yaşını doldurmuş ve aile sorunları alanında lisansüstü
eğitim yapmış olanlar arasından, birer psikolog, pedagog ve sosyal hizmet
uzmanı atanır.
Bu görevlilerin bulunmaması, iş
durumlarının müsait olmaması veya görevin bunlar tarafından yapılmasında hukukî
veya fiilî herhangi bir engel bulunması ya da başka bir uzmanlık dalına ihtiyaç
duyulması hallerinde, diğer kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlardan
yararlanılabilir. Bunların bulunmaması halinde ise serbest meslek icra
edenlerden bilirkişi olarak yararlanılabilir.
Bu uzmanlar, 18.6.1927 tarihli ve 1086
sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda düzenlenen hâkimin reddi sebeplerine
göre reddolunabilir.
Koruyucu,
eğitici ve sosyal önlemler
MADDE 6. – Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Usul
hükümleri
MADDE 7. – Aile mahkemeleri, önlerine
gelen dava ve işlerin özelliklerine göre, esasa girmeden önce, aile içindeki
karşılıklı sevgi, saygı ve hoşgörünün korunması bakımından eşlerin ve
çocukların karşı karşıya oldukları sorunları tespit ederek bunların sulh
yoluyla çözümünü gerektiğinde uzmanlardan da yararlanarak teşvik eder. Sulh
sağlanamadığı takdirde yargılamaya devam olunarak esas hakkında karar verilir.
Özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla, bu Kanunda hüküm bulunmayan konularda Türk Medenî Kanununun aile
hukukuna ilişkin usul hükümleri ile Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümleri
uygulanır.
Kadrolar
MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi (1) sayılı listede yapılan değişiklikle
birlikte Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Değiştirilen
ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 9. - 14.1.1998 tarihli ve 4320 sayılı
Ailenin Korunmasına Dair Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasındaki
"Sulh Hâkimi" ibaresi "Aile Mahkemesi Hâkimi" olarak
değiştirilmiştir.
Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 8 inci
maddesinin (II) numaralı fıkrasının (4) numaralı bendinin "Borçlar
Kanununun 91, 92 nci maddelerinde mahkemeye veya hâkime verilen işleri,”
ibaresi dışındaki kısmı ile (5) numaralı bendi yürürlükten kaldırılmış ve
mevcut (6) numaralı bendi (5) numaralı bent olarak teselsül ettirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Aile mahkemesi kurulan
yerlerde bu mahkemeler faaliyete geçtiğinde, yargı çevresi içerisinde ve görev
alanına giren sonuçlanmamış dava ve işler, yetkili ve görevli aile mahkemesine
devredilir.
Aile mahkemelerinin bütün yurtta kuruluşu
ve faaliyete geçmeleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl
içinde tamamlanır.
Bu Kanuna göre kurulacak aile mahkemeleri,
son genel nüfus sayımı esas alınarak kurulur.
Yürürlük
MADDE 10. – Tasarının 10 uncu maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 11. – Tasarının 11 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
F. Ünlü |
Dr. R. Doğru |
R. Önal |
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
Dışişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Doç. Dr. O. Durmuş |
O. Vural |
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı V. |
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Keçeciler |
|
|
Orman Bakanı |
|
Çevre Bakanı |
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER
(1)
SAYILI LİSTE
KURUMU : ADALET
BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI : TAŞRA
(I)
SAYILI CETVEL
İHDAS
EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
1 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
2 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
3 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı
İşleri Müdürü |
5 |
37 |
37 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
5 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
6 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
7 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
8 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
9 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
10 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
11 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt
Kâtibi |
12 |
51 |
51 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal
Çalışmacı |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
YH |
Mübaşir |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
1413 |
1413 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) SAYILI LİSTE
KURUMU :
ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI :
TAŞRA
(II) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
(MESLEK MENSUPLARI)
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
Hâkim ve Savcı |
1 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve Savcı |
2 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve Savcı |
3 |
40 |
40 |
|
|
|
Hâkim ve Savcı |
4 |
37 |
37 |
TOPLAM 157 157
ADALET
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU :
ADALET BAKANLIĞI
TEŞKİLÂTI :
TAŞRA
(I) SAYILI CETVEL
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
GİH |
Yazı İşleri Müdürü |
1 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı İşleri Müdürü |
2 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı İşleri Müdürü |
3 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı İşleri Müdürü |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
GİH |
Yazı İşleri Müdürü |
5 |
37 |
37 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
5 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
6 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
7 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
8 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
9 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
10 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
11 |
60 |
60 |
|
|
|
GİH |
Zabıt Kâtibi |
12 |
51 |
51 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Psikolog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Pedagog |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
SH |
Sosyal Hizmet Uzmanı |
4 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal Hizmet Uzmanı |
5 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal Hizmet Uzmanı |
6 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal Hizmet Uzmanı |
7 |
30 |
30 |
|
|
|
SH |
Sosyal Hizmet Uzmanı |
8 |
37 |
37 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
|
|
|
SERBEST |
|
|
|
|
|
|
|
KADRO |
|
|
|
SINIF |
UNVAN |
DERECESİ |
ADEDİ |
TOPLAM |
|
|
|
|
YH |
Mübaşir |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Mübaşir |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
8 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
9 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
10 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
11 |
30 |
30 |
|
|
|
YH |
Hizmetli |
12 |
37 |
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOPLAM |
1413 |
1413 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) SAYILI LİSTE
(Tasarıya ekli (2) sayılı liste
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.)