KAMU
İHALE SÖZLEŞMELERİ
KANUNU
Kanun No. 4735 |
|
Kabul Tarihi : 5.1.2002 |
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Tanımlar ve İlkeler
Amaç
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, Kamu İhale Kanununa göre
yapılan ihalelere ilişkin sözleşmelerin düzenlenmesi ve uygulanması ile ilgili
esas ve usulleri belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2.- Bu Kanun, Kamu İhale Kanununa tabi kurum ve
kuruluşlar tarafından söz konusu Kanun hükümlerine göre yapılan ihaleler
sonucunda düzenlenen sözleşmeleri kapsar.
MADDE 3.- Bu Kanunun uygulanmasında Kamu İhale
Kanununda yer alan tanımlar geçerlidir.
İlkeler
MADDE 4.- Bu Kanuna göre düzenlenecek sözleşmelerde,
ihale dokümanında yer alan şartlara aykırı hükümlere yer verilemez.
Bu Kanunda belirtilen haller
dışında sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme düzenlenemez.
Bu Kanun kapsamında yapılan kamu
sözleşmelerinin tarafları, sözleşme hükümlerinin uygulanmasında eşit hak ve
yükümlülüklere sahiptir. İhale dokümanı
ve sözleşme hükümlerinde bu prensibe aykırı maddelere yer verilemez. Kanunun yorum ve uygulanmasında bu prensip
göz önünde bulundurulur.
İKİNCİ BÖLÜM
Sözleşmelerin
Düzenlenmesi
Tip sözleşmeler
MADDE 5.- Bu Kanunun uygulanmasında uygulama birliğini
sağlamak üzere mal veya hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Tip
Sözleşmeler Resmi Gazetede yayımlanır.
İdarelerce yapılacak sözleşmeler
Tip Sözleşme hükümleri esas alınarak düzenlenir.
Sözleşme türleri
MADDE 6.- Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihaleler
sonucunda;
a) Yapım işlerinde; uygulama projeleri ve bunlara ilişkin mahal listelerine dayalı olarak, işin tamamı için isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden anahtar teslimi götürü bedel sözleşme,
b) Mal veya hizmet alımı
işlerinde, ayrıntılı özellikleri ve miktarı idarece belirlenen işin tamamı için
isteklinin teklif ettiği toplam bedel üzerinden götürü bedel sözleşme,
c) Yapım işlerinde; ön veya
kesin projelere ve bunlara ilişkin mahal listeleri ile birim fiyat tariflerine,
mal veya hizmet alımı işlerinde ise işin ayrıntılı özelliklerine dayalı olarak;
idarece hazırlanmış cetvelde yer alan her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş
kalemleri için istekli tarafından teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu
bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme,
Düzenlenir.
Sözleşmede yer alması zorunlu hususlar
MADDE 7.- Bu Kanuna göre düzenlenecek sözleşmelerde
aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin adı, niteliği, türü ve
miktarı, hizmetlerde iş tanımı.
b) İdarenin adı ve adresi.
c) Yüklenicinin adı veya ticaret
unvanı, tebligata esas adresi.
d) Varsa alt yüklenicilere
ilişkin bilgiler ve sorumlulukları.
e) Sözleşmenin bedeli, türü ve
süresi.
f) Ödeme yeri ve şartlarıyla
avans verilip verilmeyeceği, verilecekse şartları ve miktarı.
g) Sözleşme konusu işler için
ödenecekse fiyat farkının ne şekilde ödeneceği.
h) Ulaşım, sigorta, vergi, resim
ve harç giderlerinden hangisinin sözleşme bedeline dahil olacağı.
i) Vergi, resim ve harçlar ile
sözleşmeyle ilgili diğer giderlerin kimin tarafından ödeneceği.
j) Montaj, işletmeye alma,
eğitim, bakım-onarım, yedek parça gibi destek hizmetlerine ait şartlar.
k) Kesin teminat miktarı ile
kesin teminatın iadesine ait şartlar.
l) Garanti istenilen hallerde
süresi ve garantiye ilişkin şartlar.
m) İşin yapılma yeri, teslim
etme ve teslim alma şekil ve şartları.
n) Gecikme halinde alınacak
cezalar.
o) Mücbir sebepler ve süre uzatımı
verilebilme şartları.
p) Denetim, muayene ve kabul
işlemlerine ilişkin şartlar.
r) Yapım işlerinde iş ve
işyerinin sigortalanması ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar.
s) Sözleşmede değişiklik yapılma
şartları.
t) Sözleşmenin feshine ilişkin
şartlar.
u) Yüklenicinin sözleşme konusu
iş ile ilgili çalıştıracağı personele ilişkin sorumlulukları.
v) İhale dokümanında yer alan
bütün belgelerin sözleşmenin eki olduğu.
y) Anlaşmazlıkların çözümü.
İKİNCİ KISIM
Sözleşmenin Uygulanması
BİRİNCİ BÖLÜM
Fiyat Farkı,
Sigorta, Mücbir Sebepler, Denetim, Muayene ve Kabul İşlemleri
Fiyat farkı verilebilmesi
MADDE 8.- Sözleşme türlerine göre fiyat farkı
verilebilmesine ilişkin esas ve usulleri tespite Kamu İhale Kurumunun teklifi
üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Sözleşmelerde yer alan fiyat
farkına ilişkin esas ve usullerde sözleşme imzalandıktan sonra değişiklik
yapılamaz.
İş ve işyerinin sigortalanması
MADDE 9.- Yapım işlerinde yüklenici; işyerlerindeki her türlü araç, malzeme,
ihzarat, iş ve hizmet makineleri, taşıtlar, tesisler ile yapılan işin biten
kısımları için, özellik ve niteliklerine göre işe başlama tarihinden kesin
kabul tarihine kadar geçen süre içinde oluşabilecek deprem, su baskını, toprak
kayması, fırtına, yangın gibi doğal afetler ile hırsızlık, sabotaj gibi
risklere karşı ihale dokümanında belirtilen şekilde sigorta yaptırmak
zorundadır.
Mücbir sebepler
MADDE 10.- Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller
aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
d) Kısmî veya genel seferberlik
ilânı.
e) Gerektiğinde Kurum tarafından
belirlenecek benzeri diğer haller.
Süre uzatımı verilmesi,
sözleşmenin feshi gibi durumlar da dahil olmak üzere, idare tarafından yukarıda
belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için; yükleniciden
kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine
engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün
yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün
içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması ve yetkili
merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur.
Denetim, muayene ve kabul işlemleri
MADDE 11.- Teslim edilen mal, hizmet, yapım veya yapılan
işin muayene ve kabul işlemleri, idarelerce kurulacak en az üç kişilik muayene
ve kabul komisyonları tarafından yapılır. Mal veya yapılan iş yüklenici
tarafından idareye teslim edilmedikçe muayene ve kabul işlemleri yapılamaz.
Ancak sözleşmesinde hüküm
bulunması halinde; imalat veya üretim süreci gerektiren işler, muayene ve kabul
komisyonlarının yetki ve sorumluluğunu kaldırmaması şartıyla, ihale dokümanında
belirtilen kalite ve özelliklere göre yapılıp yapılmadığı hususunda, ilgili
idare tarafından belirli aşamalarda
ve aralıklarla denetlenebilir.
Taahhüdün tamamlanan ve müstakil
kullanıma elverişli bölümleri için kısmî kabul yapılabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Kesin Teminata
İlişkin Hükümler
Ek kesin teminat
MADDE 12.- Fiyat farkı ödenmesi öngörülerek ihale edilen
işlerde, fiyat farkı olarak ödenecek bedelin % 6'sı oranında, hakedişlerden
kesinti yapılmak suretiyle veya teminat olarak kabul edilen değerler üzerinden
ek kesin teminat alınır.
Kesin teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi
MADDE 13.- Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı
hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve yüklenicinin bu işten dolayı
idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra alınmış olan
kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların;
a) Yapım işlerinde; varsa eksik
ve kusurların giderilerek geçici kabul tutanağının onaylanmasından sonra
yarısı, Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesi getirilmesi ve kesin kabul tutanağının onaylanmasından
sonra kalanı,
b) Yapım işleri dışındaki
işlerde Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesinin getirildiği
saptandıktan sonra; alınan mal veya yapılan iş için bir garanti süresi
öngörülmesi halinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra kalanı, garanti
süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı,
Yükleniciye iade edilir.
Yüklenicinin bu iş nedeniyle
idareye ve Sosyal Sigortalar Kurumuna olan borçları ile ücret ve ücret sayılan
ödemelerden yapılan kanunî vergi kesintilerinin yapım işlerinde kesin kabul
tarihine, diğer işlerde kabul tarihine veya varsa garanti süresinin bitimine
kadar ödenmemesi halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın
kesin teminatlar paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa
kalanı yükleniciye geri verilir.
İşin konusunun piyasadan hazır
halde alınıp satılan mal alımı olması halinde, Sosyal Sigortalar Kurumundan
ilişiksiz belgesi getirilmesi şartı aranmaz.
İade edilemeyen teminatlar
MADDE 14.- 13 üncü maddeye göre mahsup işlemi
yapılmasına gerek bulunmayan hallerde; yapım işlerinde kesin hesap ve kesin
kabul tutanağının onaylanmasından, diğer işlerde ise işin kabul tarihinden veya
varsa garanti süresinin bitim tarihinden itibaren iki yıl içinde idarenin
yazılı uyarısına rağmen talep edilmemesi nedeniyle iade edilemeyen kesin
teminat mektupları hükümsüz kalır ve bankasına iade edilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar sürenin
bitiminde Hazineye gelir kaydedilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşmede Değişiklik,
Sözleşmenin
Devri ve Feshi
Sözleşmede değişiklik yapılması
MADDE 15.- Sözleşme imzalandıktan sonra, sözleşme
bedelinin aşılmaması ve idare ile yüklenicinin karşılıklı olarak anlaşması
kaydıyla, aşağıda belirtilen hususlarda sözleşme hükümlerinde değişiklik
yapılabilir:
a) İşin yapılma veya teslim
yeri.
b) İşin süresinden önce
yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla işin süresi ve bu süreye uygun olarak
ödeme şartları.
Sözleşmenin devri
MADDE 16.- Sözleşme, zorunlu hallerde ihale yetkilisinin
yazılı izni ile başkasına devredilebilir. Ancak, devir alacaklarda ilk
ihaledeki şartların aranması zorunludur. Ayrıca, isim ve statü değişikliği
gereği yapılan devirler hariç olmak üzere, bir sözleşmenin devredildiği tarihi
takibeden üç yıl içinde aynı yüklenici tarafından başka bir sözleşme
devredilemez veya devir alınamaz. İzinsiz devredilen veya devir alınan veya bir
sözleşmenin devredildiği tarihi takibeden üç yıl içinde devredilen veya devir
alınan sözleşmeler feshedilerek, devreden ve devir alanlar hakkında 20, 22 ve
26 ncı madde hükümleri uygulanır.
Yüklenicinin ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu veya mahkumiyeti
MADDE 17.- Yüklenicinin ölümü, iflası, ağır hastalığı,
tutukluluğu veya özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyeti hallerinde aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) Yüklenicinin ölümü halinde,
sözleşme feshedilmek suretiyle hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek
kesin teminatları ve varsa diğer alacakları varislerine verilir. Ancak, aynı
şartları taşıyan ve talepte bulunan varislere idarenin uygun görmesi halinde,
ölüm tarihini izleyen otuz gün içinde varsa ek teminatlar dahil taahhüdün
tamamı için gerekli kesin teminatı vermeleri şartıyla sözleşme devredilebilir.
b) Yüklenicinin iflas etmesi
halinde, sözleşme feshedilerek yasaklama hariç hakkında 20 ve 22 nci maddeye
göre işlem yapılır.
c) Ağır hastalık, tutukluluk
veya özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkumiyeti nedeni ile yüklenicinin
taahhüdünü yerine getirememesi halinde, bu durumun oluşunu izleyen otuz gün
içinde yüklenicinin teklif edeceği ve ilgili idarenin kabul edeceği birinin
vekil tayin edilmesi koşuluyla taahhüde devam edilebilir. Ancak, yüklenicinin
kendi serbest iradesi ile vekil tayin edecek durumda olmaması halinde, yerine
ilgililerce aynı süre içinde genel hükümlere göre bir yasal temsilci tayin
edilmesi istenebilir. Bu hükümlerin uygulanmaması halinde, sözleşme
feshedilerek yasaklama hariç haklarında 20 ve 22 nci maddeye göre işlem
yapılır.
Yüklenicinin ortak girişim olması halinde ölüm, iflas, ağır hastalık,
tutukluluk veya mahkumiyet
MADDE 18.- Ortak girişimlerce yerine getirilen
taahhütlerde, ortak girişimi oluşturan kişilerden birinin ölümü, iflası, ağır
hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya
dağılması sözleşmenin devamına engel olmaz. Ancak, bunlardan biri idareye pilot
ortak olarak bildirilmiş ise, pilot ortağın gerçek veya tüzel kişi olmasına
göre iflas, ağır hastalık, tutukluluk, özgürlüğü kısıtlayıcı bir cezaya
mahkumiyet veya dağılma hallerinde, sözleşme feshedilerek yasaklama hariç
haklarında 20 ve 22 nci maddeye göre işlem yapılır. Pilot ortağın ölümü halinde
ise sözleşme feshedilmek suretiyle yapılmış olan işler tasfiye edilerek kesin
teminat iade edilir. Bu durumların oluşunu izleyen otuz gün içinde diğer
ortakların teklifi ve idarenin uygun görmesi halinde de, teminat dahil o iş
için pilot ortağın yüklenmiş olduğu sorumlulukların üstlenilmesi kaydıyla
sözleşme yenilenerek işe devam edilebilir.
Pilot ortak dışındaki
ortaklardan birinin ölümü, iflası, ağır hastalığı, tutukluluğu, özgürlüğü
kısıtlayıcı bir cezaya mahkum olması veya dağılması halinde, diğer ortaklar
teminat dahil işin o ortağa yüklediği sorumlulukları da üstlenerek taahhüdü
yerine getirirler.
Yüklenicinin sözleşmeyi feshetmesi
MADDE 19.- Sözleşme yapıldıktan sonra mücbir sebep
halleri dışında yüklenicinin mali acz içinde bulunması nedeniyle taahhüdünü
yerine getiremeyeceğini gerekçeleri ile birlikte yazılı olarak bildirmesi
halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek
kesin teminatlar gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel
hükümlere göre tasfiye edilir.
İdarenin sözleşmeyi feshetmesi
MADDE 20.- Aşağıda belirtilen hallerde idare sözleşmeyi
fesheder:
a) Yüklenicinin taahhüdünü ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi veya işi süresinde bitirmemesi üzerine, ihale dokümanında belirlenen oranda gecikme cezası uygulanmak üzere, idarenin en az yirmi gün süreli ve nedenleri açıkça belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi,
b) Sözleşmenin uygulanması
sırasında yüklenicinin 25 inci maddede sayılan yasak fiil veya davranışlarda
bulunduğunun tespit edilmesi,
Hallerinde, ayrıca protesto
çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir
kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
Sözleşmeden önceki yasak fiil veya davranışlar nedeniyle fesih
MADDE 21.- Yüklenicinin, ihale sürecinde Kamu İhale
Kanununa göre yasak fiil veya davranışlarda bulunduğunun sözleşme yapıldıktan
sonra tespit edilmesi halinde, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar gelir
kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
Ancak, taahhüdün en az % 80’inin
tamamlanmış olması ve taahhüdün tamamlattırılmasında kamu yararı bulunması
kaydıyla;
a) İvediliği nedeniyle taahhüdün
kalan kısmının yeniden ihale edilmesi için yeterli sürenin bulunmaması,
b) Taahhüdün başka bir
yükleniciye yaptırılmasının mümkün olmaması,
c) Yüklenicinin yasak fiil veya
davranışının taahhüdünü tamamlamasını engelleyecek nitelikte olmaması,
Hallerinde, idare sözleşmeyi
feshetmeksizin yükleniciden taahhüdünü tamamlamasını isteyebilir ve bu takdirde
yüklenici taahhüdünü tamamlamak zorundadır. Ancak bu durumda, yüklenici
hakkında 26 ncı madde hükmüne göre işlem yapılır ve yükleniciden kesin teminat
ve varsa ek kesin teminatların tutarı kadar ceza tahsil edilir. Bu ceza
hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de tahsil edilebilir.
Sözleşmenin feshine ilişkin düzenlemeler
MADDE 22.- 19 uncu maddeye göre yüklenicinin fesih
talebinin idareye intikali, 20 nci maddenin (a) bendine göre belirlenen sürenin
bitimi, 20 nci maddenin (b) bendi ile 21 inci maddeye göre ise tespit tarihi
itibariyle sözleşme feshedilmiş sayılır. Bu tarihleri izleyen yedi gün içinde
idare tarafından fesih kararı alınır. Bu karar, karar tarihini izleyen beş gün
içinde yükleniciye bildirilir.
19, 20 ve 21 inci maddelere göre
sözleşmenin feshedilmesi halinde, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar
alındığı tarihten gelir kaydedileceği tarihe kadar Devlet İstatistik Enstitüsünce
yayımlanan aylık toptan eşya fiyat endeksine göre güncellenir. Güncellenen
tutar ile kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların tutarı arasındaki fark
yükleniciden tahsil edilir.
Hakedişlerden kesinti yapılmak
suretiyle teminat alınan hallerde, alıkonulan tutar gelir kaydedileceği gibi,
sözleşmenin feshedildiği tarihten sonra yapılmayan iş miktarına isabet eden
teminat tutarı da birinci fıkra hükmüne göre güncellenerek yükleniciden tahsil
edilir.
Gelir kaydedilen teminatlar,
yüklenicinin borcuna mahsup edilemez.
19, 20 ve 21 inci maddelere göre
sözleşmenin feshedilmesi halinde, yükleniciler hakkında 26 ncı madde
hükümlerine göre işlem yapılır. Ayrıca, sözleşmenin feshi nedeniyle idarenin
uğradığı zarar ve ziyan yükleniciye tazmin ettirilir.
Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshi
MADDE 23.- Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin
feshedilmesi halinde, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin
teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.
Öngörülemeyen durumlar nedeniyle işin tasfiyesi
MADDE 24.- Hizmet veya yapım sözleşmelerinde,
öngörülemeyen durumlar nedeniyle işin, sözleşme bedelinin üzerinde bir artış
ile tamamlanabileceğinin tespit edilmesi halinde, hesabı genel hükümlere göre
tasfiye edilerek kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir. Ancak
bu durumda, işin tamamının ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak
yerine getirilmesi zorunludur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Yasaklar ve Sorumluluklar
Yasak fiil ve davranışlar
MADDE 25.- Sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıda
belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz
kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla
sözleşmeye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b) Sahte belge düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
c) Sözleşme konusu işin
yapılması veya teslimi sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak,
fen ve sanat kurallarına aykırı, eksik, hatalı veya kusurlu imalat yapmak.
d) Taahhüdünü yerine getirirken
idareye zarar vermek.
e) Bilgi ve deneyimini idarenin
zararına kullanmak veya 29 uncu madde hükümlerine aykırı hareket etmek.
f) Mücbir sebepler dışında,
ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak taahhüdünü yerine
getirmemek.
g) Sözleşmenin 16 ncı madde
hükmüne aykırı olarak devredilmesi veya devir alınması.
İhalelere katılmaktan yasaklama
MADDE 26.- 25 inci maddede belirtilen fiil veya
davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında fiil veya davranışlarının
özelliğine göre, sözleşmeyi uygulayan bakanlık veya ilgili veya bağlı bulunulan
bakanlık tarafından bir yıldan az olmamak üzere iki yıla kadar bu Kanun
kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan
yasaklama kararı verilir.
Haklarında yasaklama kararı
verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye
şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek
veya tüzel kişi ortaklar hakkında birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı
verilir. Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması
durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs
şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin
yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da
aynı şekilde yasaklama kararı verilir.
Bu fiil veya davranışlarda
bulundukları tespit edilenler, yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe
kadar aynı idare tarafından yapılacak ihalelere de iştirak ettirilmezler.
Yasaklama kararları, yasaklamayı
gerektiren fiil veya davranışın tespit edildiği tarihi izleyen en geç otuz gün
içinde verilir.Verilen bu karar Resmi Gazetede yayımlanmak üzere en geç onbeş
gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Bu kararlar Kamu
İhale Kurumunca izlenerek, kamu ihalelerine katılmaktan yasaklı olanlara
ilişkin siciller tutulur.
İdareler, 25 inci maddede
belirtilen yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde,
gereğinin yapılması için bu durumu ilgili veya bağlı bulunulan bakanlığa
bildirmekle yükümlüdür.
Yüklenicilerin ceza sorumluluğu
MADDE 27.- İş tamamlandıktan ve kabul işlemi yapıldıktan
sonra tespit edilmiş olsa dahi, 25 inci maddede belirtilen fiil veya
davranışlardan Türk Ceza Kanununa göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda
bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile o işteki ortak veya vekilleri hakkında
Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre ceza kovuşturması yapılmak üzere yetkili
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Hükmolunacak cezanın
yanısıra, idarece 26 ncı maddeye göre verilen yasaklama kararının bitiş
tarihinden itibaren uygulanmak şartıyla bir yıldan az olmamak üzere üç yıla
kadar bu Kanun kapsamında yer alan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının
ihalelerine katılmaktan mahkeme kararıyla 26 ncı maddenin ikinci fıkrasında
sayılanlarla birlikte yasaklanırlar.
Bu Kanunda belirtilen yasak fiil
veya davranışları nedeniyle haklarında mükerrer ceza hükmolunanlar ile bu
kişilerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip olduğu sermaye şirketleri
veya bu kişilerin ortağı olduğu şahıs şirketleri, mahkeme kararı ile sürekli
olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanır.
Bu madde hükümlerine göre;
mahkeme kararı ile yasaklananlar ve ceza hükmolunanlar, Cumhuriyet
Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna, meslek
sicillerine işlenmek üzere de ilgili meslek odalarına bildirilir.
Sürekli olarak kamu ihalelerine
katılmaktan yasaklanmış olanlara ilişkin mahkeme kararları, Kamu İhale
Kurumunca bildirimi izleyen onbeş gün içinde Resmi Gazetede yayımlanmak
suretiyle duyurulur.
Görevlilerin ceza sorumluluğu
MADDE 28.- Muayene ve kabul komisyonlarının başkan ve
üyeleri, yapı denetim görevlileri ve ihtiyacın karşılanma sürecindeki her
aşamada görev alan diğer ilgililerin, görevlerini kanunî gereklere uygun veya
tarafsızlıkla yapmadıklarının, taraflardan birinin zararına yol açacak ihmalde
veya kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti halinde, haklarında ilgili
mevzuatları gereğince disiplin cezası uygulanır. Ayrıca, fiil veya
davranışlarının özelliğine göre haklarında ceza kovuşturması da yapılır ve
hükmolunacak ceza ile birlikte tarafların uğradıkları zarar ve ziyan genel
hükümlere göre kendilerine tazmin ettirilir. Haklarında kamu davası açılmasına
karar verilen idare görevlileri
yargılama sonuna kadar bu Kanun kapsamına giren işlerde görevlendirilemezler.
Bu Kanun kapsamına giren
işlerden dolayı yargı organlarınca herhangi bir ceza verilmiş olanlar, bu Kanun
kapsamına giren bütün kamu kurum ve kuruluşlarınca bu Kanunun ve ilgili diğer
mevzuatın uygulanması ile görevli ve yetkili kadrolara atanamaz ve görev
alamazlar.
Bilgi ve belgeleri açıklama yasağı
MADDE 29.- Bu Kanunun uygulanmasında görevliler ile
danışmanlık hizmeti sunanlar; yüklenicilerin iş ve işlemlerine, teknik ve mali
yapılarına ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve belgeleri ifşa
edemezler, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına kullanamazlar. Aksine
hareket edenler hakkında ilgisine göre 26 veya 28 inci maddede belirtilen
müeyyideler uygulanır.
Yapım işlerinde yüklenicilerin ve alt yüklenicilerin sorumluluğu
MADDE 30.- Yapım işlerinde yüklenici ve alt
yükleniciler, yapının fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılmaması, hileli
malzeme kullanılması ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan,
yapının tamamı için işe başlama tarihinden itibaren kesin kabul tarihine kadar
sorumlu olacağı gibi, kesin kabul onay tarihinden itibaren de onbeş yıl süreyle
müteselsilen sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre yüklenici ve
alt yüklenicilere ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci madde
hükümleri uygulanır.
Yapı denetim görevlilerinin sorumluluğu
MADDE 31.- Yapı denetimini yerine getiren idare
görevlileri, denetim eksikliği nedeniyle işin fen ve sanat kurallarına uygun
olarak yapılmamasından ortaya çıkan zarar ve ziyandan onbeş yıl süre ile
yüklenici ile birlikte müteselsilen sorumludur. Ayrıca haklarında 28 inci madde
hükümleri uygulanır.
Danışmanlık hizmeti sunucularının sorumluluğu
MADDE 32.- Danışmanlık hizmetlerinde; tasarım hatası,
uygulama yanlışlığı, denetim eksikliği, hatalı yaklaşık maliyet tespiti,
işlerin yürürlükteki mevzuata uygun olarak yapılmaması, meslek ahlakına uygun
davranılmaması, bilgi ve deneyimin idarenin yararına kullanılmaması ve benzeri
nedenlerle meydana gelen zarar ve ziyandan hizmet sunucusu doğrudan, yapı
denetimi hizmetinin sunulduğu durumda ise yapım işini üstlenen yüklenici ve alt
yüklenicilerle birlikte onbeş yıl süre ile müteselsilen sorumludur.
Bu zarar ve ziyan genel
hükümlere göre hizmet sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında
27 nci madde hükümleri uygulanır.
Tedarikçilerin sorumluluğu
MADDE 33.- Tedarikçiler taahhütleri çerçevesinde kusurlu
veya standartlara uygun olmayan malzeme verilmesi veya kullanılması, taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirilmemesi ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve
ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre
tedarikçiye ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci madde hükümleri
uygulanır.
Hizmet sunucularının sorumluluğu
MADDE 34.- Hizmet sunucuları taahhütleri çerçevesinde
kusurlu veya standartlara uygun olmayan malzeme seçilmesi, verilmesi veya
kullanılması, tasarım hatası, uygulama yanlışlığı, denetim eksikliği, taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirilmemesi ve benzeri nedenlerle ortaya çıkan zarar ve
ziyandan doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet
sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir. Ayrıca haklarında 27 nci madde hükümleri
uygulanır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Çeşitli Hükümler
MADDE 35.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, Kamu
İhale Kanununun teminatlara ilişkin hükümleri uygulanır.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 36.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde Borçlar
Kanunu hükümleri uygulanır.
Tebligat
MADDE 37.- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde
yapılacak tebliğler hakkında Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Değişiklik yapılması
MADDE 38.- Bu Kanun hükümlerine ilişkin değişiklikler,
ancak bu Kanuna hüküm eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle
düzenlenir.
Son
Hükümler
MADDE 39.- a) Kamu İhale Kanununa göre yapılan ihalelere
ilişkin düzenlenen sözleşmeler açısından 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet
İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.
b) Diğer kanunların 8.9.1983
tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunundan muafiyet tanıyan hükümleri ile
bu Kanuna uymayan hükümleri uygulanmaz.
Tip sözleşmelerin hazırlanması
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunun uygulanmasına yönelik olarak
çıkarılacak tip sözleşmeler, ilgili kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak
Kamu İhale Kurumu tarafından Kanunun yürürlüğe gireceği tarihe kadar hazırlanır
ve Resmi Gazetede yayımlanır.
Bunların yürürlüğe konulmasına
kadar idareler, mevcut sözleşme esas ve hükümlerini uygulamaya devam ederler.
Yürürlük
MADDE 40.- Bu Kanun 1.1.2003 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 41.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.