Dönem : 22           Yasama Yılı : 1

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 18)

 

Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma Komisyonu

Raporu (1/325)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü              23.12.2002

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/6088

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

LİSTE

Esas No. :                                Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/388                                Çevre Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/393                                Hayvanları Koruma Kanunu Tasarısı

1/864                                Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu

                        ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair

                        Kanun Tasarısı

                        Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına

                        Dair Kanun Tasarısı

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü              22.10.2002

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-522/5247

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 9.9.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Sicil notu ortalamasının hesaplanmasında, subaylarda teğmen, astsubaylarda astsubay çavuş rütbeleri hariç olmak üzere diğer bütün rütbelere ait sicil notları aynı değerde kabul edilmekte ve genç rütbelerdeki olumsuz siciller personelin daha sonraki meslekî yaşamını olumsuz yönde etkilemekte ve bu durum personelin mağduriyetine sebep olmaktadır.

Ayrıca, genç rütbelerde alınan olumsuz bir sicil veya sicilleri müteakip, kendisini çok iyi yetiştirerek mükemmel seviyeye getiren ve bütün sicil notları tam olan bir personelin, genç rütbelerde almış olduğu olumsuz siciller nedeniyle yeterlik derecesi sıralamasında üst bölümde yer alan kritik görevlere seçilmeleri söz konusu olamamaktadır.

Tasarı ile; personelin daha gerçekçi bir kıdem sıralamasına tâbi tutulması öngörülmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. – Madde ile; genç rütbelerde alınan olumsuz bir sicil veya sicilleri müteakip, kendisini çok iyi yetiştiren ve mükemmel seviyeye getiren personelin, genç rütbelerde almış olduğu olumsuz siciller nedeniyle yeterlik derecesi sırlamasında üst bölümde yer alan kritik görevlere seçilmelerinde problemler yaşandığından, personelin daha gerçekçi bir kıdem sıralamasına tâbi tutulması öngörülmektedir.

Madde 2. – Yürürlük maddesidir.

Madde 3. – Yürütme maddesidir.

 


Millî Savunma Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Savunma Komisyonu

Esas No. : 1/325         8.1.2003

  Karar No. : 2

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak 22.10.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, “Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” söz konusu dönemde sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 23.12.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza tasarının yenilendiği bildirilmiştir. 26.12.2002 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/325 esas no.lu Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 8.1.2003 tarihinde yaptığı 2 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül’ün başkanlığında, Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları, Genelkurmay Başkanlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımıyla Komisyonumuzda incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Sicil notu ortalamasının hesaplanmasında; subaylarda teğmen, astsubaylarda çavuş rütbeleri hariç olmak üzere diğer bütün rütbelere ait sicil notlarının aynı değerde kabul edilmesinden dolayı  genç rütbelerde alınan olumsuz sicillerin personelin daha sonraki meslekî yaşamını olumsuz yönde etkilediği,

Genç rütbelerde alınan olumsuz sicillerin, müteakip dönemde kendisini çok iyi yetiştiren personelin yeterlik derecesi sıralamasında üst bölümde yer alan kritik görevlere seçilmelerine engel olduğu,

Tasarı ile personelin daha gerçekçi bir kıdem sıralamasına tâbi tutulmasının öngörüldüğü,

Görülmektedir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Tasarının özellikle amiral ve general rütbelerindeki terfilerde önem taşıdığı, 1998 yılına kadarki dönemde Türk Silâhlı Kuvvetlerinde yüzbaşı ve binbaşı gibi rütbelerdeki sicillerin dikkate alınmasından dolayı üst kurmay sınıfların sicillerinin birbirine çok yakın olması nedeniyle 1998 yılında çıkartılan 4374 sayılı Kanun ile üsteğmenlik sicillerinin de dikkate alınmaya başlandığı,

Uygulama ile geçen 4 yıl içinde genç rütbede alınan birkaç olumsuz sicilin kritik görevlere başarılı personelin getirilmesini engellediği,

Teğmenlikte geçen sürelerin ise teğmenlerin değişik sınıf okullarında bulunmaları, öğrenci sayılmaları ve idarî sorumluluk taşımamaları nedeniyle sicil yönünden dikkate alınmadığı,

Kaldı ki genç rütbelerde sicil amirlerinin de yüzbaşı ve binbaşı rütbelerinde bulunduğu ve olumsuz sicillere daha kolay imza atılabildiği,

Sivil hayatta maaş terfi sisteminde son 3 yıllık, bazı meslek memurları içinse son 2 yıllık sicillerin dikkate alındığı, üst kademe askerî rütbelerde ise sadece son sicil döneminin dikkate alınamadığı,

Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.

Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.

Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkanvekili

Sözcü

Kâtip

 

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

Mehmet Asım Kulak

 

Karaman

Adana

Bartın

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

Telat Karapınar

İsmail Değerli

 

Afyon

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Ensar Öğüt

Sedat Pekel

Niyazi Pakyürek

 

Ardahan

Balıkesir

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Küçükaşık

Osman Nuri Filiz

Fehmi Uyanık

 

Bursa

Denizli

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Muhsin Koçyiğit

Fahri Keskin

Mehmet Vedat Yücesan

 

Diyarbakır

Eskişehir

Eskişehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Cengiz Kaptanoğlu

İnci Gülser Özdemir

Tevfik Ensari

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdal Karademir

Murat Yılmazer

Miraç Akdoğan

 

İzmir

Kırıkkale

Malatya

 

Üye

Üye

 

 

Süleyman Turgut

Erdoğan Kaplan

 

 

Manisa

Tekirdağ

 

 

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL

KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (n) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“n) Sicil Notu Ortalaması :

A) 1. Teğmen rütbesi için; bulunulan rütbede alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.

2. Üsteğmen rütbesi için; teğmenliğe nasıptan itibaren alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.

3. Yüzbaşı rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

4. Binbaşı rütbesi için, üsteğmenliğe nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, binbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

5. Yarbay rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, yarbay rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, binbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

6. Albay rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, albay rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, yarbay rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 95’i, binbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

B) 1. Astsubay çavuş rütbesi için; bulunulan rütbede alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.

2. Kıdemli çavuş rütbesi için; astsubay çavuşluğa nasıptan itibaren alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.

3. Üstçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

4. Kıdemli üstçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, kıdemli üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

5. Başçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, başçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, kıdemli üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.

6. Kıdemli başçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, kıdemli başçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, başçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 95’i, kıdemli üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.”

MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. – Bu Kanun Hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Bülent Ecevit

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

D. Bahçeli

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

M. Yılmaz

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Türker

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Z. Sezer

F. Bal

A. Doğan

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

Prof. Dr. M. Kocabatmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Dr. Y. Karakoyunlu

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

M. Bayer

Prof. Dr. Ş.Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

E. Toprak

Dr. R. Doğru

H. T. İçli

 

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

 

T. Gülek

Prof. Dr. A. Çelikel

F. Bal

 

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

M. Ecemiş

S. Oral

Prof. Dr. N. Tekin

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı V.

 

Prof. Dr. A. Akcan

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Prof. Dr. A. Çelikel

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

N. Arseven

A. K. Tanrıkulu

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

Z. Çakan

Prof. Dr. B. S. Çağlayan

M. Taşar

 

Orman Bakanı

 

Çevre Bakanı

 

Prof. Dr. N. Çağan

 

F. Aytekin

 

 

 

 

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL

KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

SIRA SAYISI 18’İN SONU