Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 18)
Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Millî Savunma Komisyonu
Raporu (1/325)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 23.12.2002
Sayı : B.02.0.KKG/196-279/6088
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas No. : Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/388 Çevre Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/393 Hayvanları
Koruma Kanunu Tasarısı
1/864 Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu
ile Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı
Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair
Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 22.10.2002
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-522/5247
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 9.9.2002 tarihinde kararlaştırılan “Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent
Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sicil notu ortalamasının
hesaplanmasında, subaylarda teğmen, astsubaylarda astsubay çavuş rütbeleri
hariç olmak üzere diğer bütün rütbelere ait sicil notları aynı değerde kabul
edilmekte ve genç rütbelerdeki olumsuz siciller personelin daha sonraki meslekî
yaşamını olumsuz yönde etkilemekte ve bu durum personelin mağduriyetine sebep
olmaktadır.
Ayrıca, genç rütbelerde
alınan olumsuz bir sicil veya sicilleri müteakip, kendisini çok iyi
yetiştirerek mükemmel seviyeye getiren ve bütün sicil notları tam olan bir
personelin, genç rütbelerde almış olduğu olumsuz siciller nedeniyle yeterlik
derecesi sıralamasında üst bölümde yer alan kritik görevlere seçilmeleri söz
konusu olamamaktadır.
Tasarı ile; personelin
daha gerçekçi bir kıdem sıralamasına tâbi tutulması öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Madde ile;
genç rütbelerde alınan olumsuz bir sicil veya sicilleri müteakip, kendisini çok
iyi yetiştiren ve mükemmel seviyeye getiren personelin, genç rütbelerde almış
olduğu olumsuz siciller nedeniyle yeterlik derecesi sırlamasında üst bölümde
yer alan kritik görevlere seçilmelerinde problemler yaşandığından, personelin
daha gerçekçi bir kıdem sıralamasına tâbi tutulması öngörülmektedir.
Madde 2. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. – Yürütme
maddesidir.
Millî
Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma
Komisyonu
Esas No. : 1/325 8.1.2003
Karar No. : 2
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak
22.10.2002 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, “Türk
Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” söz konusu dönemde sonuçlandırılamadığından kadük olmuş ve 23.12.2002
tarihinde Bakanlar Kurulunca Başkanlığınıza tasarının yenilendiği
bildirilmiştir. 26.12.2002 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen 1/325 esas no.lu Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 8.1.2003 tarihinde
yaptığı 2 nci birleşiminde Hükümeti temsilen Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi
Gönül’ün başkanlığında, Millî Savunma ve Maliye Bakanlıkları, Genelkurmay
Başkanlığı ve T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de
katılımıyla Komisyonumuzda incelenip görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
Sicil notu ortalamasının hesaplanmasında;
subaylarda teğmen, astsubaylarda çavuş rütbeleri hariç olmak üzere diğer bütün
rütbelere ait sicil notlarının aynı değerde kabul edilmesinden dolayı genç rütbelerde alınan olumsuz sicillerin
personelin daha sonraki meslekî yaşamını olumsuz yönde etkilediği,
Genç rütbelerde alınan olumsuz sicillerin,
müteakip dönemde kendisini çok iyi yetiştiren personelin yeterlik derecesi
sıralamasında üst bölümde yer alan kritik görevlere seçilmelerine engel olduğu,
Tasarı ile personelin daha gerçekçi bir
kıdem sıralamasına tâbi tutulmasının öngörüldüğü,
Görülmektedir.
Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;
Tasarının özellikle amiral ve general
rütbelerindeki terfilerde önem taşıdığı, 1998 yılına kadarki dönemde Türk
Silâhlı Kuvvetlerinde yüzbaşı ve binbaşı gibi rütbelerdeki sicillerin dikkate
alınmasından dolayı üst kurmay sınıfların sicillerinin birbirine çok yakın
olması nedeniyle 1998 yılında çıkartılan 4374 sayılı Kanun ile üsteğmenlik
sicillerinin de dikkate alınmaya başlandığı,
Uygulama ile geçen 4 yıl içinde genç
rütbede alınan birkaç olumsuz sicilin kritik görevlere başarılı personelin
getirilmesini engellediği,
Teğmenlikte geçen sürelerin ise
teğmenlerin değişik sınıf okullarında bulunmaları, öğrenci sayılmaları ve idarî
sorumluluk taşımamaları nedeniyle sicil yönünden dikkate alınmadığı,
Kaldı ki genç rütbelerde sicil amirlerinin
de yüzbaşı ve binbaşı rütbelerinde bulunduğu ve olumsuz sicillere daha kolay
imza atılabildiği,
Sivil hayatta maaş terfi sisteminde son 3
yıllık, bazı meslek memurları içinse son 2 yıllık sicillerin dikkate alındığı,
üst kademe askerî rütbelerde ise sadece son sicil döneminin dikkate
alınamadığı,
Şeklinde görüşler dile getirilmiştir.
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı
açıklamaları takiben tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 1 inci maddesi ile
yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
Yüksel
Çavuşoğlu |
Ziyaeddin
Yağcı |
Mehmet Asım Kulak |
|
Karaman |
Adana |
Bartın |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mahmut
Koçak |
Telat
Karapınar |
İsmail
Değerli |
|
Afyon |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ensar
Öğüt |
Sedat
Pekel |
Niyazi
Pakyürek |
|
Ardahan |
Balıkesir |
Bursa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Küçükaşık |
Osman
Nuri Filiz |
Fehmi
Uyanık |
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muhsin
Koçyiğit |
Fahri
Keskin |
Mehmet
Vedat Yücesan |
|
Diyarbakır |
Eskişehir |
Eskişehir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cengiz
Kaptanoğlu |
İnci
Gülser Özdemir |
Tevfik
Ensari |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Erdal
Karademir |
Murat
Yılmazer |
Miraç
Akdoğan |
|
İzmir |
Kırıkkale |
Malatya |
|
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman
Turgut |
Erdoğan
Kaplan |
|
|
Manisa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL
KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – 27.7.1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (n) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“n) Sicil Notu Ortalaması :
A) 1. Teğmen rütbesi için; bulunulan rütbede alınan muteber
sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.
2. Üsteğmen rütbesi için; teğmenliğe nasıptan itibaren
alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.
3. Yüzbaşı rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her
rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, yüzbaşı rütbesindeki sicil
notu ortalamasının % 100’ü, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının %
70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.
4. Binbaşı rütbesi için, üsteğmenliğe nasıptan itibaren her
rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, binbaşı rütbesindeki sicil
notu ortalamasının % 100’ü, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının %
90’ı, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan
ortalamasıdır.
5. Yarbay rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her
rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, yarbay rütbesindeki sicil
notu ortalamasının % 100’ü, binbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının %
90’ı, yüzbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, üsteğmen
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.
6. Albay rütbesi için; üsteğmenliğe nasıptan itibaren her
rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, albay rütbesindeki sicil notu
ortalamasının % 100’ü, yarbay rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 95’i,
binbaşı rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 90’ı, yüzbaşı rütbesindeki
sicil notu ortalamasının % 85’i, üsteğmen rütbesindeki sicil notu ortalamasının
% 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.
B) 1. Astsubay çavuş rütbesi için; bulunulan rütbede alınan
muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.
2. Kıdemli çavuş rütbesi için; astsubay çavuşluğa nasıptan
itibaren alınan muteber sicil notlarının aritmetik ortalamasıdır.
3. Üstçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan
itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, üstçavuş
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil
notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.
4. Kıdemli üstçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan
itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, kıdemli üstçavuş
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, üstçavuş rütbesindeki sicil notu
ortalamasının % 90’ı, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının %
70’i alınarak hesaplanan ortalamasıdır.
5. Başçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan
itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, başçavuş
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, kıdemli üstçavuş rütbesindeki
sicil notu ortalamasının % 90’ı, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının
% 85’i, kıdemli çavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak
hesaplanan ortalamasıdır.
6. Kıdemli başçavuş rütbesi için; kıdemli çavuşluğa nasıptan
itibaren her rütbede alınan muteber sicil not ortalamalarının, kıdemli başçavuş
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 100’ü, başçavuş rütbesindeki sicil notu
ortalamasının % 95’i, kıdemli üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının %
90’ı, üstçavuş rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 85’i, kıdemli çavuş
rütbesindeki sicil notu ortalamasının % 70’i alınarak hesaplanan
ortalamasıdır.”
MADDE 2. – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. – Bu Kanun Hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Türker |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Z. Sezer |
F. Bal |
A. Doğan |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. M. Kocabatmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Bayer |
Prof. Dr. Ş.Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
E. Toprak |
Dr. R. Doğru |
H. T. İçli |
|
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
|
T. Gülek |
Prof. Dr. A. Çelikel |
F. Bal |
|
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
M. Ecemiş |
S. Oral |
Prof. Dr. N. Tekin |
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı V. |
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Prof. Dr. A. Çelikel |
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
N. Arseven |
A. K. Tanrıkulu |
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
Z. Çakan |
Prof. Dr. B. S.
Çağlayan |
M. Taşar |
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
MİLLÎ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRK
SİLÂHLI KUVVETLERİ PERSONEL
KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. – Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. – Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. – Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
SIRA SAYISI 18’İN SONU