Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 464)

 

Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı ve

Millî Savunma Komisyonu Raporu (1/562)

 

 

                       

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

4.4.2003

 

Sayı : B.02.0.KKG/196-279/1474

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

 

LİSTE

Esas No.

Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/379

Askerlik Kanunu Tasarısı

1/381

Harp Araç ve Gereçleri ile Silâh, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı

1/383

Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı

1/386

Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/390

Türk Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp İstihkakına İlişkin Kanun Tasarısı

1/397

Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/402

Türkiye Cumhuriyeti Ordusu Subay, Askerî Memur ve Muadilleriyle Astsubayların Giyeceğine Dair Kanunun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/469

Sıtma ve Frengi İlaçları İçin Kanunun Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/553

Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

Esas No.

Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/581

Memleket İçi Düşmana Karşı Silahlı Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/602

Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/623

Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/820

Ateşli Silâhlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/863

Türk Silahlı Kuvvetleri Hasta Beslenme Kanunu Tasarısı

1/908

Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/920

Askerî Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/935

Türk Silahlı Kuvvetleri Stratejik Hedef Planının Gerçekleştirilmesi Maksadıyla Gelecek Yıllara Sari Taahhütlere Girişme Yetkisi Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/937

Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/953

İstiklâl Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Verilmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1010

Askerî Hâkimler Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1025

Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/1035

Bazı Askerî Hastanelere Döner Sermaye Tahsisine Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/1037

Meslekî Eğitim Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

 

Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı                           

 


                       

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

22.6.1999

 

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/2695

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

                               

1/403 Savunma Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı

 

                       

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

3.5.1996

 

Sayı : B.02.0.KKG/196-342/1847

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 78 inci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Mesut Yılmaz

                                       Başbakan

                               

1/662 Savunma Sanayii Güvenliği Kanun Tasarısı (S. Sayısı : 553)

                       

T.C.

 

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

5.1.1994

 

Sayı : B.02.0.KKG/101-322/07086

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.12.1993 tarihinde kararlaştırılan "Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Prof. Dr. Tansu Çiller

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonunun sağlanması amacıyla başlatılan yeni savunma sanayii hamlesi çerçevesinde uluslararası ilişkilerin yoğunluk kazanması ve Türkiye'deki özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerine olan ilginin artması sonucunda, teknoloji transferindeki ana unsurlardan biri olan savunma sanayii güvenliği konusu önem kazanmıştır.

Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu her türlü silah, mühimmat, araç ve gerecin doğrudan satın alma veya yatırım yolu ile tedarik edilmesinde, araştırma ve geliştirme çalışmalarında, gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemeyle ilgili olanların, bunları bilmesi gerekenler veya yetkili kişilerin dışında kalanlara bir menfaat karşılığı veya karşılıksız olarak vermelerini ve açıklamalarını önlemek; çalışma veya sabotaja karşı korunmalarını sağlamak, ulusal ve uluslararası menfaatlerimiz ile teknoloji transferi anlaşmaları açısından büyük önem taşımaktadır.

Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve gereçlerinin ve bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı, satımı, her tip üretim, araştırma ve geliştirme faaliyeti ile bunlara ilişkin hizmet ve altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli projelerin etkili bir şekilde korunması, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin güvenilirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile mümkün olabilecektir. Bu koruma ve güvenliğin sağlanması için, genel savunma sanayii güvenlik esaslarının bir kanun ile düzenlenmesinde zaruret bulunmaktadır.

Tasarı yukarıda belirtilen hususlar dikkate alınarak düzenlenmiş ve konunun çok genel mahiyette bir çerçevesi oluşturulmuş bulunmaktadır. Bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikte de, uygulama ile ilgili ayrıntılar tespit edilecektir.

Sonuç olarak, savunma sanayii güvenliğinin özel bir kanun ile düzenlenmesi; belirli bir Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamının tesisi, ulusal ve uluslararası uygulamalarda ve teknoloji transferinde, savunma sanayii güvenliği alanında mevcut olan mevzuat boşluğunun doldurulması, ülke menfaatlerinin gözetilerek savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi bakımından uygun ve gerekli mütalaa edilmektedir.

Tasarı, bu amaçla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Savunma sanayiinde gizlilik dereceli her türlü bilgi, belge, proje ve malzemelerin bulunduğu ve bu hizmetlerin yürütüldüğü yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasının amaçlandığı belirtilmektedir.

Madde 2. - Kanunun konu, kişi, yer bakımından uygulama alanı belirtilmekte, tüm kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsadığı hükme bağlanarak, gelişen savunma sanayii alanında hizmet verecek olan bütün sanayi kesimi Kanun kapsamına dahil edilmektedir.

Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan askeri tesisler ile bunların personeli ise ayrı mevzuata tabi olduğundan, bu Kanun kapsamı dışında bırakılmaktadır. Ancak, bu tesislerde gerçekleştirilecek savunma sanayii projeleri için, savunma sanayii faaliyetlerinin tek elden takip edilmesinin sağlanması amacıyla istisna getirilerek bu projeler Kanun kapsamına alınmaktadır.

NATO ile ilgili iş ve projelerde, güvenlik işlemlerinin Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından yürütülmesi öngörülmektedir.

Madde 3. - Kanun metninde geçen gizlilik derecesi, gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme, gizlilik dereceli proje, bilmesi gereken kişi, kişi güvenlik belgesi, tesis güvenlik belgesi ve Makamın tanımları yapılmaktadır.

Madde 4. - Bu Madde ile, Makama verilen görevin yerine getirilmesine ilişkin olarak mevzuat çerçevesinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılacak işbirliği ve koordinasyon şeklinin esasları belirtilmektedir.

Madde 5. - Savunma sanayii projelerinde gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, değiştirilmesi, açıklanması ile bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usullerin, uluslararası hukuk kuralları ve anlaşmalar gözönüne alınarak yönetmelikle belirleneceği ifade edilmektedir.

Madde 6. - Savunma sanayii güvenliğini temin etmek için gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeyi kullanacak olan kişiler ile bunların bulundukları tesislerin güvenilir olması gerekmektedir. Bu sebeple, bilmesi gereken kişi için "Kişi Güvenlik Belgesi", projenin uygulanacağı tesis veya yer için de "Tesis Güvenlik Belgesi" alınması zorunluluğu getirilerek, bu belgeler alınmadan herhangi bir kişi veya kuruluşa gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemenin verilmemesi amaçlanmaktadır.

Madde 7. - Bu madde ile gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin yurt dışında ve yurt içinde satış ve devrinin belirtilen esaslar çerçevesinde yapılması hükmü getirilerek, ilgili anlaşmalar ve 3763 sayılı Kanun ile bir paralellik sağlanmıştır.

Madde 8. - Kanun kapsamında faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre fizikî koruma önlemlerini almalarının zorunlu olduğu belirtilmektedir.

Ayrıca, tesis yeri, çevre şartları, üretim şekli, maruz kalacağı tehlikelerin niteliği, teknolojik gelişmeler gibi mevcut veya önceden belirlenemeyen, ancak tesis koruma sistemlerinin projelendirilmelerini önemli ölçüde etkileyebilen unsurların da dikkate alınması zarureti bulunduğundan, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamına ilave fizikî koruma önlemlerini aldırtma yetkisi verilmektedir.

Madde 9. - Bu maddede, gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin, taşınması sırasında herhangi bir şekilde bilmesi gerekmeyen kişilerin eline geçmemesi veya tahrip edilmelerinin önlenmesi için alıcı ve göndericinin sorumluluklarının bulunduğu belirtilmektedir. Yapılacak taşıma planlarının Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca uygun bulunduğu takdirde uygulamaya konulabilmesi ve konunun genel esaslarının ayrıca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenmesi de öngörülmektedir.

Madde 10. - Yerli veya yabancı kişilerin Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislere yapacakları ziyaretlerde, özellikle tesisin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme ihtiva eden kısımlarının kötü niyetli kişilerce görülüp, tetkik edilerek, güvenliğin ihlal edilmesini engellemek için, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamından izin alınması şartı getirilmektedir. Bu madde uygulanırken proje ile ilgili müteaddit ziyaretler için Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamının mevcut uluslararası uygulamaları da dikkate alarak, uygun çözümler öngörebileceği ve konuya ilişkin diğer hususların yönetmeliklerle düzenlenebileceği değerlendirilmektedir.

Madde 11. - Kanunda öngörülen güvenlik önlemlerinin denetimi düzenlenmekte ve denetimin bir heyet tarafından yapılması hükme bağlanmaktadır.

Ayrıca, Savunma Sanayii Millî Güvenlik Makamınca yapılacak denetimlerin, İçişleri Bakanlığının 2495 sayılı Kanuna istinaden yapacağı denetimlere engel olmayacağı açıklığa kavuşturulmaktadır.

Madde 12. - Bu maddede, Kanun kapsamındaki hükümlere aykırı hareket edenlere ilişkin müeyyideler belirtilmiştir.

Madde 13. - Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usullerin Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği açıklanmaktadır.

Geçici Madde 1. - Daha önce faaliyete geçen savunma sanayii kuruluşları hakkında Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl sonra, bu Kanun hükümlerinin uygulanması öngörülmekte ve böylece bu kuruluşlara bir yıllık intibak süresi sağlanmaktadır.

Madde 14. - Yürürlük maddesidir.

Madde 15. - Yürütme maddesidir.

 

 

Millî Savunma Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Millî Savunma Komisyonu

28.5.2004

 

Esas No. : 1/562

 

 

 

Karar No. : 18

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanarak; 5.1.1994 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve dönemin sona ermesiyle 3.5.1996 tarihinde yenilenen ve Başkanlıkça havale edildiği Komisyonumuzda 12.2.1998 tarihinde görüşülerek Genel Kurul Gündeminde yerini alan, ancak dönemin sona ermesiyle kadük olan ve 21 inci dönemde de 22.6.1999 tarihinde yenilenmesini müteakip 29.6.1999 tarihinde havale edildiği Komisyonumuzda 11.1.2001 tarihinde görüşülerek Genel Kurul Gündemine inen, ancak dönemin sona ermesi ile tekrar kadük olan ve son olarak Bakanlar Kurulunca 4.4.2003 tarihinde yenilenerek Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 15.4.2003 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen 1/562 esas numaralı "Savunma Sanayii Güvenliği Kanunu Tasarısı" Komisyonumuzun 26.5.2004 tarihinde yaptığı 12 nci birleşiminde Millî Savunma, Sanayi ve Ticaret, İçişleri ve Adalet bakanlıkları ile Genelkurmay Başkanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

          Savunma sanayiimizin geliştirilmesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin modernizasyonu amacıyla başlatılan yeni savunma sanayii hamlesi çerçevesinde, özel sektör ağırlıklı savunma sanayii projelerinde ve teknoloji transferi konularında savunma sanayii güvenliği konusunun önem kazandığı,

Savunma ihtiyacımız olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silahının, mühimmatının, araç ve gereçlerinin ve bunların önemli ve kritik alt sistem ve parçalarının alımı, satımı, her tip üretim, araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile bunlara ilişkin hizmet ve altyapı tesis faaliyetlerinin tümünü kapsayan gizlilik dereceli projelerin etkili bir şekilde korunmasının, ancak bunlara nüfuz edecek kişilerin güvenirliği ve bunların muhafaza edileceği tesislerin iyi korunması ile mümkün olabileceği,

Tasarı ile, savunma sanayii güvenliğinin özel bir kanun ile düzenlenerek bu konudaki mevzuat boşluğunun giderilmesinin amaçlandığı

Görülmektedir.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

Türk Silahlı Kuvvetleri açısından olduğu kadar savunma sanayii açısından da gizlilik ve güvenliğin büyük önem taşıdığı ve bu konuda yasal düzenleme yapılmasının gerekli olduğu,

Türk Silahlı Kuvvetlerinin çağın gereği olan son sistem silah teknolojilerine geçmesiyle beraber bu tür düzenlemelerin uluslararası veya çoklu anlaşmalar ile de zorunlu hale geldiği, bu anlaşmalardaki temel amacın da bu tür teknolojilerin ilgisiz ve yetkisiz kişilerin eline geçmesinin önlenmesi olduğu,

İfade edilmiş ve Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamaları takiben Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda Kanunun amacının daha açık ve net bir şekilde ifade edilebilmesi amacıyla "veya savunma sanayii, teknolojisi ve teçhizat sahasında araştırma, geliştirme, imalat ve montaj yapan gerçek ve tüzel kişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait" ibaresi eklenmek suretiyle değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 2 nci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda 26.6.2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre kurulan tesisleri de Kanun kapsamına alacak şekilde ve NATO projelerinin güvenlik işlemlerinin Millî Savunma Bakanlığı ile koordineli olarak yürütüleceği açıkça belirtilerek değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 4 üncü maddesi üzerinde yapılan görüşmelerde; verilen bir önerge ile dördüncü fıkrada tadat edilen beş kamu kurum ve kuruluşu yerine; ihtiyaç duyulması halinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşlerinin alınmasına imkân sağlayarak idarenin takdir hakkını genişleten bir düzenleme önerilmiştir.

Komisyonumuz bu görüşe katılmakla beraber bu Kanun Tasarısıyla çok yakından ilgili olarak ve gündemin birinci maddesi olarak görüşülen "Harp Araç ve Gereçleri ile Silah Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı"nın ilgili maddesinde yapılan düzenlemeye paralel olarak burada da ilgili bakanlıklar ile Genelkurmay Başkanlığının isimlerinin ayrıca metinde sayılmasından sonra bu takdir hakkının idareye tanınmasının daha yerinde olacağına karar vermiştir.

İlgili dört adet kamu kuruluşunun bu önergeye redaksiyon ile eklenmesini müteakip Tasarının 4 üncü maddesi önerge doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 5 inci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda "Milletlerarası Savunma Sanayii Çalışma Grubu"nun adının değiştirilmesine paralel olarak madde metninde geçen isim "Çok Uluslu Sanayii Güvenliği Çalışma Grubu" şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 7 nci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda (b) bendinde yer alan "3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye'de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun" ibaresi Komisyonumuzun bugünkü gündeminde 1 inci madde olarak görüşülen ve değiştirilerek kabul edilen 1/561 esas numaralı "Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun Tasarısı" ile paralellik sağlanması gerekçesiyle, "Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun" şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 8 inci ve 9 uncu maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 10 uncu maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda madde metninde geçen "en az 25 iş günü öncesinde başvurulur." İbaresi yerli ve yabancı kişilerin yapacakları ziyaretlerde idareye takdir hakkı tanıyabilmek gerekçesiyle "makul bir süre öncesinden başvurulur." şeklinde değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 11 inci maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda ve gizlilik derecesine dikkat edilmeden yılda iki defa denetim yapılması ağır bir iş yükü ve masraf gerektirdiği gibi makamın denetim esnekliğini de sınırlamakta olduğu gerekçesiyle yeniden düzenlenmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 13 üncü maddesi; kabul edilen önerge doğrultusunda ve metinde öngörülen bir yıllık sürenin başlangıcını belirtmek ve kanun yapma tekniğine uygunluğu sağlamak amacıyla metne "Kanunun yayımı tarihinden itibaren" ibaresinin eklenmesi suretiyle kabul edilmiştir.

         Tasarının geçici 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 14 ve 15 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

    Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Cengiz Kaptanoğlu

Yüksel Çavuşoğlu

Ziyaeddin Yağcı

 

İstanbul

Karaman

Adana

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Asım Kulak

Mahmut Koçak

Osman Akman

 

Bartın

Afyon

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Ensar Öğüt

Sedat Pekel

Orhan Taş

 

Ardahan

Balıkesir

Sivas

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Nuri Filiz

Fahri Keskin

İnci Özdemir

 

Denizli

Eskişehir

İstanbul

 

 

Üye

 

 

 

Murat Yılmazer

 

 

 

Kırıkkale

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

SAVUNMA SANAYİİ GÜVENLİĞİ

KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, savunma sanayii kapsamında yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje programlarına katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.

 

 

 

 

Kapsam

MADDE 2. - Bu Kanun, savunma sana-yiine ait gizlilik dereceli her türlü anlaşma ile bilgi, belge, proje, malzeme veya hizmetlerin alımını, satımını, üretimini, araştırma ve geliştirmesini, muhafazasını ve depolanmasını yapacak veya yaptıracak bütün kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisleri kapsar.

Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında bulunan askeri tesisler ile personeli, bu Kanunun kapsamı dışındadır. Ancak, askeri tesislerde gerçekleştirilen savunma sanayii projelerinde bu Kanunda belirtilen sanayi güvenliği esasları ve kontrolü uygulanır.

NATO'yu ilgilendiren iş ve projelere ait güvenlik işlemleri, sorumlu makam olan Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO güvenlik esas ve usulleri çerçevesinde yürütülür.

 

 

 

 

 

 

Tanımlar

MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;

a) Gizlilik derecesi; bilmesi gereken kişi-ler dışındakilere açıklanması veya verilmesi milli güvenlik ve ülke menfaatleri bakımından sakıncalı görülen bilgi, belge ve malzemenin, önem derecelerine göre "çok gizli", "gizli", "özel" ve "hizmete özel" şeklinde sınıflandırılmasını ve adlandırılmasını;

b) Gizlilik dereceli bilgi, belge ve malzeme; kriptografik ve atomal bilgi ve malzeme de dahil olmak üzere, gizlilik dereceli içeriğe sahip her türlü kaydı, yazılı ve sözlü haberleşme ortamını, mesajları, belgeleri ve silah, mühimmat, araç ve gereç gibi her çeşit malzeme ile bunların parça ve kısımlarını, yazılım ve donanımları,

c) Gizlilik dereceli proje; savunma ihtiyacı olan ve gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden her türlü harp silah, araç ve gereçleri ile, bunların önemli ve kritik alt sistemlerinin ve parçalarının alımını ve satımını, her tip üretim faaliyeti ile araştırmasını ve geliştirmesini, bunlarla ilgili hizmet ve altyapı tesis ve faaliyetlerini kapsayan çalışmaların bütününü,

d) Bilmesi gereken kişi; gizlilik dereceli bir bilgiyi, belgeyi, projeyi veya malzemeyi, ancak görevi gereği öğrenme ve kullanma sorumluluğu bulunan ve gerekli gizlilik derecesini haiz "Kişi Güvenlik Belgesi"ne sahip kişiyi,

e) Kişi Güvenlik Belgesi; gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeye nüfuz edebilmeyi veya bunların bulunduğu yer ve tesislere giriş iznini sağlayan belgeyi,

f) Tesis Güvenlik Belgesi; bir tesiste bulunan veya bulunabilecek gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin fiziki güvenliklerinin sağlanması için, tesisin bulunduğu yer ve çevre şartları ile, maruz kalabileceği dış ve iç tehditler gözönüne alınarak projelendirilmiş olan koruma önlemlerinin uygun bulunduğunu belirten belgeyi,

g) Savunma Sanayii Milli Güvenlik Makamı (Makam); Millî Savunma Bakanlığını,

ifade eder.

Makam

MADDE 4. - Makam, görevini yerine getirmek için, aşağıdaki esaslar dahilinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği ve koordinasyonda bulunur.

a) Bu Kanun kapsamındaki müracaatlar, doğrudan doğruya ve yazılı olarak Makama yapılır.

b) Gereken güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması, Makamın talebi üzerine, mevzuata uygun olarak, Millî İstihbarat Teşkilâtı Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü veya Mahalli Mülki İdare Amirlikleri tarafından yaptırılır. Sonuç Makama bildirilir.

c) Makam, müracaatın kapsam ve niteliğine göre, Genelkurmay Başkanlığı, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliğinin görüşlerini alır.

d) Savunma sanayii güvenliği faaliyetlerinin merkezî olarak izlenebilmesini teminen, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO projeleri kapsamındaki savunma sanayii güvenlik faaliyetleri hakkında Makama bilgi verilir.

e) Savunma sanayii güvenliği kapsamında faaliyet gösteren kuruluşlar, kendi tesisleri için hazırlayacakları özel savunma sanayii güvenliği yönetmeliğini, Makama onaylattıktan sonra uygulamaya koyarlar.

Gizlilik derecelerinin belirlenmesi

MADDE 5. - Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge, malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, milletlerarası Savunma Sanayii Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.

Gizlilik dereceli bilgilerin verilmesi

MADDE 6. - Makamdan; gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzemeye nüfuzu gerektiren savunma sanayii konuları ile ilgisi olan her kişi için "Kişi Güvenlik Belgesi" ve projenin uygulanacağı tesis veya yer için de "Tesis Güvenlik Belgesi" alınması zorunludur.

Bu belgeler temin edilmeden, ilgililere, gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme açıklanamaz ve verilemez; bunların bulunduğu yerlere ve tesislere girilemez; gizlilik dereceli bilgi ihtiva eden anlaşma, sözleşme veya alt sözleşme çalışmalarına ve uygulamalarına iştirak edilemez.

Askeri personel hakkında gerekli gizlilik derecesi ve soruşturması için Genelkurmay Başkanlığı ile koordinede bulunulur.

Kişi Güvenlik Belgesine sahip kişilerin, yürüttükleri projeler ile ilgili gizlilik dereceli bilgilere nüfuz etmelerine ilişkin esas ve usuller yönetmelikte belirtilir.

Satış ve devir yetkisi

MADDE 7. - Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılır :

a) Yurtdışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.

b) Yurtiçinde geliştirme ve üretilme durumunda, 3.1.1940 tarihli ve 3763 sayılı Türkiye'de Harp Silah ve Mühimmatı Yapan Hususi Sanayi Müesseselerinin Kontrolü Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.

c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler uygulanır.

Tesis fiziki koruma önlemleri

MADDE 8. - Bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişiler, 22.7.1981 tarihli ve 2495 sayılı Bazı Kurum ve Kuruluşların Korunması ve Güvenliklerinin Sağlanması Hakkında Kanun hükümlerine göre, tesislerinde gerekli fiziki koruma önlemlerini almak zorundadır.

Tesisin bulunduğu yer, çevre, iklim şartları, üretim şekli ve maruz kalacağı tehlikelerin niteliği ile teknolojik etkenler dikkate alınarak, ilave fiziki koruma önlemlerinin alınması Makam tarafından istenebilir.

Taşıma sırasında alınacak fiziki koruma önlemleri

MADDE 9. - Gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin taşınması sırasında alınacak fiziki koruma önlemlerine ve kurye hizmetine ilişkin genel esaslar, yönetmelikte belirtilir.

Gizlilik dereceli bilgi, belge veya malzemenin taşınması sırasında güvenliklerinin ve korunmalarının sağlanması için gereken fiziki koruma önlemlerinin, gönderici ve alıcı tarafından alınması veya aldırtılması zorunludur. Bu önlemleri ihtiva eden taşıma planları önceden hazırlanarak Makamın onayına sunulur. Bu onay alınmadan herhangi bir taşıma yapılamaz.

Ziyaretler

MADDE 10. - Türk vatandaşlarının veya yabancı kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler için, Makama, en az 25 iş günü öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin alındıktan sonra gerçekleştirilebilir.

Yurtiçi ve yurtdışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı esaslar yönetmelikte belirtilir.

Güvenlik denetlemeleri

MADDE 11. - Kanun kapsamındaki tesisler; verilecek "Tesis Güvenlik Belgesi"ne esas teşkil etmek üzere ve uygulamakla zorunlu bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarının ve "Tesis Güvenlik Belgesi" ile "Kişi Güvenlik Belgeleri"nin yılda iki defa kontrolü için, Makamın koordinesinde, İçişleri Bakanlığı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından denetlenir.

NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığından da yetkili personelin katılması talep edilir.

Askeri tesislerdeki savunma sanayii güvenlik denetlemesi, yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın talebi üzerine, Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet tarafından yapılır.

2495 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.

Ceza hükümleri

MADDE 12. - 8 inci maddede belirtilen fiziki koruma önlemlerini almayanlar hakkında, 2495 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinde öngörülen ceza hükümleri uygulanır.

6 ncı ve 9 uncu madde hükümlerine aykırı davrananlar ile 10 uncu maddede belirtilen izni almadan ziyaret yaptıranlar, eylemleri başka bir suç teşkil etmediği takdirde altı aydan bir yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.

 

Yönetmelik

MADDE 13. - Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, Millî Savunma Bakanlığınca bir yıl içerisinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.

 

 

GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce faaliyete geçmiş bulunan savunma sanayii kuruluşları hakkında, yürürlük tarihinden itibaren bir yıl sonra bu Kanun hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 14. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

MİLLÎ SAVUNMA KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

SAVUNMA SANAYİİ GÜVENLİĞİ KANUNU TASARISI

Amaç

MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, Savunma Sanayii kapsamında yapılan anlaşmalarda yer verilen ve doğrudan satın alma, müşterek proje programlarına katılım, teşvik veya yatırım yolu ile tedarik edilecek veya savunma sanayii, teknoloji ve teçhizatı sahasında araştırma, geliştirme, imalat ve montaj yapan gerçek ve tüzel kişilerle bu konularda çalışan şahıslara ait her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje, malzeme ve hizmetlerin ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin ve korunmasının sağlanmasıdır.

Kapsam

MADDE 2. - Bu Kanun, savunma sanayiine ait gizlilik dereceli her türlü anlaşma ile bilgi, belge, proje, malzeme veya hizmetlerin alımını, satımını, üretimini, araştırma ve geliştirmesini, muhafazasını ve depolanmasını yapacak veya yaptıracak bütün kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri ve bunların faaliyet gösterecekleri tesisler ile 26 Haziran 2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa göre kurulan tesisleri kapsar.

Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve kuruluşlarında bulunan askeri tesisler ile personeli bu Kanunun kapsamı dışındadır. Ancak, askeri tesislerde gerçekleştirilen savunma sanayii projelerinde bu Kanunda belirtilen sanayi güvenliği esasları ve kontrolü uygulanır.

NATO’yu ilgilendiren iş ve projelere ait güvenlik işlemleri, sorumlu makam olan Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO güvenlik esas ve usulleri çerçevesinde Millî Savunma Bakanlığı ile koordineli olarak yürütülür.

 

 

 

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Makam

MADDE 4. - Makam, görevini yerine getirmek için, aşağıdaki esaslar dahilinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği ve koordinasyonda bulunur.

a) Bu Kanun kapsamındaki müracaatlar, doğrudan doğruya ve yazılı olarak Makama yapılır.

b) Gereken güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması, Makamın talebi üzerine, mevzuata uygun olarak, Millî İstihbarat Teşkilâtı Müsteşarlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü veya Mahalli Mülki İdare Amirlikleri tarafından yaptırılır. Sonuç Makama bildirilir.

c) Makam, müracaatın kapsam ve niteliğine göre, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Genelkurmay Başkanlığı ile ihtiyaç duyulan diğer ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerini alır.

d) Savunma sanayii güvenliği faaliyetlerinin merkezî olarak izlenebilmesini teminen, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez Kurulu Başkanlığı tarafından, NATO projeleri kapsamındaki savunma sanayii güvenlik faaliyetleri hakkında Makama bilgi verilir.

e) Savunma sanayii güvenliği kapsamında faaliyet gösteren kuruluşlar, kendi tesisleri için hazırlayacakları özel savunma sanayii güvenliği yönetmeliğini, Makama onaylattıktan sonra uygulamaya koyarlar.

Gizlilik derecelerinin belirlenmesi

MADDE 5. - Savunma sanayii ile ilgili bilgi, belge, malzeme ve projelere gizlilik derecesinin verilmesi, işaretlenmesi, aktarılması, muhafazası, derecesinin değiştirilmesi, açıklanması ile bu konulardaki eğitime ilişkin esas ve usuller, Çok Uluslu Sanayii Güvenliği Çalışma Grubunun onaylanmış kararları ve ülkelerle imzalanmış savunma sanayii işbirliği anlaşmaları dikkate alınarak, yönetmelikle belirlenir.

 

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Satış ve devir yetkisi

MADDE 7. - Gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve malzemenin anlaşmalarda belirlenenlerin dışındaki ülke ve kişilere veya yurt içinde, açıklanması veya satışı veya devri, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yapılır :

a) Yurt dışından, herhangi bir anlaşma dahilinde temin edilmiş ise, anlaşmada yer alan hükümler geçerlidir.

b) Yurt içinde geliştirme ve üretilme durumunda, Harp Araç ve Gereçleri ile Silah, Mühimmat ve Patlayıcı Madde Üreten Sanayi Kuruluşlarının Denetimi Hakkında Kanun kapsamında işlem yapılır.

c) NATO projelerinde, anlaşmada yer alan hükümler uygulanır.

 

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Ziyaretler

MADDE 10. - Türk vatandaşlarının veya yabancı kişilerin, bu Kanun kapsamında faaliyet gösteren tesislerin gizlilik dereceli bilgi, belge, proje veya malzeme bulunduran kısımlarına yapacakları ziyaretler için, Makama, makul bir süre öncesinden başvurulur ve ziyaret, izin alındıktan sonra gerçekleştirilebilir.

Yurt içi ve yurt dışı ziyaretler ile ilgili ayrıntılı esaslar yönetmelikte belirtilir.

Güvenlik denetlemeleri

MADDE 11. - Kanun kapsamındaki tesisler; uygulamakla zorunlu bulundukları savunma sanayii güvenliği esaslarına yönelik olarak, Makamın koordinesinde, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı yetkililerinden oluşturulacak bir heyet tarafından asgari, yılda bir defa denetlenir. Şartları sağladığı belirlenen tesislere, Tesis Güvenlik Belgesi verilir.

NATO projelerinin gerçekleştirildiği tesisler için heyete, Kuzey Atlantik Andlaşması Merkez  Kurulu Başkanlığından da yetkili personelin katılması talep edilir.

Askeri tesislerdeki savunma sanayii güvenlik denetlemesi, yukarıda belirtilen esasların dışındadır. Bu tesisler, Makamın talebi üzerine, Genelkurmay Başkanlığı yetkilileri ile oluşturulacak bir heyet tarafından yapılır.

2495 sayılı Kanunun uygulanması ile ilgili olarak İçişleri Bakanlığına tanınan denetim yetkisi saklıdır.

 

 

 

MADDE 12. - Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

Yönetmelik

MADDE 13. - Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usuller, Millî Savunma Bakanlığı tarafından, Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.

GEÇİCİ  MADDE  1. - Tasarının  Geçici 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 14. - Tasarının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 15. - Tasarının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.               

Prof. Dr. T. Çiller

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bakanı ve Başb. Yrd.

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. Karayalçın

N. Cevheri

Y. Aktuna

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

A. Ataç

İ. Tez

B. S. Daçe

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

T. Akyol

A. Ş. Erek

N. Kurt

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. Kahraman

C. Erhan

N. Tekinel

 

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

 

E. Şahin

M. A. Yılmaz

Ş. Erdem

 

 

 

 

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

 

 

 

 

 

 

M. S. Oktay

M. Gölhan

N. Menteşe

 

 

 

 

 

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

 

 

 

 

O. Kumbaracıbaşı

İ. Attila

N. Ayaz

 

 

 

 

 

 

Bay. ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

Ulaştırma Bakanı

 

 

 

 

 

 

O. Kumbaracıbaşı

M. K. Dinç

M. Köstepen

 

 

 

 

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çal. ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

 

 

 

 

R. Şahin

M. Moğultay

M. T. Köse

 

 

 

 

 

 

Enerji ve Tabiî Kay. Bakanı V.

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

 

 

 

 

R. Şahin

D. F. Sağlar

A. Ateş

 

 

 

 

 

 

Orman Bakanı

 

Çevre Bakanı

 

 

 

 

 

 

H. Ekinci

 

R. Akçalı