Dönem : 22 Yasama Yılı : 1
T.B.M.M. (S. Sayısı : 251)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kebek Hükümeti Arasında
Sosyal Güvenlik Konusunda Mutabakatın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı ve
Dışişleri Komisyonu Raporu (1/598)
Not :Tasarı, Başkanlıkça Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal
İşler ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
12.5.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-629/2096 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 22.4.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile
Kebek Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik Konusunda Mütabakatın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kebek Hükümeti arasında ikili sosyal güvenlik alanında Anlaşma
imzalanması amacıyla başlatılan temaslar sonucunda üzerinde mutabakat sağlanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kebek Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik
Konusunda Mutabakat” 21 Kasım 2000 tarihinde Kebek’te imzalanmıştır.
Söz konusu Mutabakat her
iki ülkenin vatandaşlarına ve hak sahiplerine çeşitli haklar sağlamakta olup,
buna göre;
- Her iki Âkit Taraf
vatandaşları sosyal güvenlik hakları yönünden eşit işlem göreceklerdir.
- Bir sosyal güvenlik
yardımına hak kazanılırken her iki Âkit Tarafta geçen hizmet süreleri
birleştirilebilecektir.
- Her iki Âkit Tarafta
geçici olarak görevlendirilen ücretlilerin ve bağımsız çalışanların tâbi
olacakları sosyal güvenlik mevzuatı belirlenmiş olacaktır.
- Aylık bağlanmış
kimselerin ve hak sahiplerinin bu aylıkları diğer Âkit Tarafta ikametleri
halinde de kendilerine ödenecektir.Ayrıca, bu kimselerin üçüncü ülkede
oturmaları halinde de ödemelere devam edilecektir.
- İş kazası veya meslek
hastalığına uğrayan sigortalıların ikametgâhlarını diğer tarafa nakletmiş
olmaları halinde de gerekli yardımları almaları devam edecektir.
Mutabakat metni;
tanımları, uygulanacak mevzuatı, uygulamanın kapsadığı kişileri, işlem
eşitliğini, yardımların ihracını, her iki ülke bakımından ikamet ve
sigortalılık sürelerinin tanımını, geçici görevlilerin tâbi olacağı mevzuatı,
süre birleştirilmesi ile ilgili hususları, her iki ülkenin mevzuatı bakımından
yapılacak yardımların hesaplanmasını, her iki Âkit Tarafın sosyal güvenlikle
ilgili yetkili makam ve kurumları arasındaki karşılıklı yardımlaşmayı, talep, bildiri
ve itirazların sunulmasını, sorunların çözümüne ilişkin hususları, yürürlük,
süre ve sona erme gibi hükümleri, düzenlemektedir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
20.7.2003 |
|
|
Esas No. :1/598 |
|
|
|
Karar No. :125 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kebek Hükümeti Arasında Sosyal Güvenlik Konusunda Mutabakatın
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 24 Temmuz
2003 tarihli 20 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Kebek Hükümeti Arasında SosyalGüvenlik Konusunda Mutabakat 21
Kasım 2003 tarihinde Kebek’te imzalanmıştır.
Âkit Taraf
vatandaşlarının sosyal güvenlik hakları yönünden eşit işlem göreceklerini, her
iki Âkit Tarafta geçen hizmet sürelerini birleştirebileceklerini, iki Âkit
Tarafta geçici olarak görevlendirilen ücretlilerin ve bağımsız çalışanların
tâbi olacakları sosyal güvenlik mevzuatını, iş kazası veya meslek hastalığına
uğrayan sigortalıların, ikametgâhlarını diğer tarafa nakletmiş olmaları halinde
de gerekli yardımları almaya devam edecekleri gibi hususları düzenleyen
Mutabakat metni Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Emin Şirin |
Hüseyin Kansu |
|
|
Antalya |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Mustafa Dündar |
M. İhsan Arslan |
|
|
Adıyaman |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
|
|
Elazığ |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Fikret Ünlü |
Hasan Ören |
|
|
İstanbul |
Karaman |
Manisa |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
Nihat Eri |
|
Süleyman Gündüz |
|
|
Mardin |
|
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KEBEK HÜKÜMETİ ARASINDA SOSYAL GÜVENLİK KONUSUNDA MU-TABAKATIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 21 Kasım 2000
tarihinde Kebek’te imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Kebek Hükümeti
Arasında Sosyal Güvenlik Konusunda Mutabakat”ın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE2. - Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. - Bu Kanun
hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KEBEK HÜKÜMETİ ARASINDA SOSYAL GÜVENLİK KONUSUNDA MU-TABAKATIN
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE2. - Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Adalet Bakanı V. |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
B. Atalay |
M. V. Gönül |
A. Aksu |
|
|
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
|
|
K. Unakıtan |
H. Çelik |
Z. Ergezen |
|
|
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
M. H. Güler |
S. Güçlü |
|
|
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
|
|
M. Başesgioğlu |
A. Coşkun |
M. H. Güler |
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
E. Mumcu |
G. Akşit |
O. Pepe |
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
K. Tüzmen |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KEBEK HÜKÜMETİ
ARASINDA
SOSYAL GÜVENLİK KONUSUNDA
MUTABAKAT
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
VE
KEBEK HÜKÜMETİ
Sosyal Güvenlik alanında
mevzuatlarından karşılıklı olarak yararlanmayı arzu ederek,
aşağıdaki hususlarda
mutabık kalmışlardır.
KISIM I
GENEL HÜKÜMLER
Madde l
Tanımlar
1. Mutabakatta aksine bir
hüküm bulunmadığı takdirde, aşağıdaki deyimler karşılarında yazılı anlama
gelirler:
"Yetkili Makam"
Kebek bakımından; ilgili
mevzuatı uygulamakla görevli Kebek Bakanı, Türkiye bakımından; Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve ilgili diğer Bakanlıklar,
"Yetkili Kurum"
Kebek bakımından; 2 nci
maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde belirtilen mevzuatın uygulanmasından
sorumlu Kebek Bakanlık veya Kuruluşu, Türkiye bakımından; 2 nci maddenin l inci
fıkrasının (b) bendinde belirtilen mevzuatın uygulanmasından sorumlu kurum veya
kuruluşlar,
"Mevzuat"
Sosyal güvenlik dalları
ve rejimleri konusunda 2 nci maddede sözü edilen kanun, tüzük ve yönetmelikler
ile bunların ek ve değişiklikleri,
"Sigortalılık Süresi"
Kebek bakımından; Kebek
Gelirler Rejimi hakkındaki kanun uyarınca primlerin veya bir malullük gelirinin
ödendiği her yıl veya eşdeğer kabul edilen diğer bütün yıllar, Türkiye
bakımından; yürürlükteki mevzuata göre prim ödenen ve prim ödenmiş kabul edilen
süreler,
"Yardımlar"
Taraflardan her birinin
mevzuatında öngörülen bir aylık, gelir, ödenek, maktu bir miktar veya her nevi
tamamlayıcı, ek ya da zam niteliğindeki yardımlar dahil para yardımları,
"Vatandaş"
Kebek bakımından; Kanada
vatandaşlığını taşıyan ve 2 nci maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde sözü
edilen mevzuata tabi olan veya o mevzuata tabi olmuş olup, o mevzuat uyarınca
haklara sahip olan veya olmuş bulunan kimse, Türkiye bakımından; Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşlığını taşıyan ve 2 nci maddenin l inci fıkrasının (b)
bendinde sözü edilen mevzuata tabi olan veya o mevzuata tabi olmuş olup, o
mevzuat uyarınca haklara sahip olan veya olmuş bulunan kimse,
2. Bu maddede
tanımlanmayan herhangi bir deyim, uygulanacak mevzuatta kendisine atfedilen
anlamı taşır.
Madde 2
Mutabakatın Kapsadığı Mevzuat
l. Bu Mutabakat;
a) Kebek bakımından;
Kebek Gelirler Rejimine ilişkin mevzuata,
b) Türkiye Bakımından;
sadece malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarını kapsamak üzere;
I) 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununa,
II) 5434 sayılı T.C.
Emekli Sandığı Kanunu'na,
III) 1479 sayılı BAĞ-KUR
Kanunu'na,
IV) 2925 sayılı Tarım
İşçileri ile 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve
Hesabına Çalışanlar
Sosyal Sigortalar Kanunlarına,
V) 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununun geçici 20. Maddesine tabi sandıklar hakkındaki mevzuata,
uygulanır.
2. Bu Mutabakat, l inci
paragrafta sözü edilen mevzuatı tamamlayan veya o mevzuatın yerine geçen veya o
mevzuatı değiştiren kanun veya tüzük hükümlerine de uygulanır.
3. Bu Mutabakat, bir
taraf mevzuatını yeni haksahibi gruplar ve yeni yardımlarla genişleten kanun ve
tüzüklere, diğer tarafça bu kanun ve tüzüklerin yürürlüğe girmesini takip eden
3 ay içinde, bir itiraz bildiriminde bulunulmadıkça uygulanır.
4. Yeni bir sosyal
güvenlik dalını kapsayan kanun veya tüzük, bu hususta taraflar arasında
Mutabakatta değişiklik yapılması halinde uygulanır.
Madde 3
Kişisel Uygulama Alanı
Aksine hüküm bulunmadığı
takdirde, bu Mutabakat, taraflardan birinin mevzuatına tabi olan veya tabi
olmuş bulunan kimseler ile bunların haksahiplerine uygulanır.
Madde 4
İşlem Eşitliği
Mutabakatta aksine hüküm
bulunması hariç, 3 üncü maddede tanımlanan kimseler Âkit taraflardan birinin
mevzuatının uygulanmasında o tarafın vatandaşları ile eşit işleme tabidirler.
Madde 5
Yardımların İhracı
1. Bu Mutabakatta aksi
belirtilmedikçe; bir taraf mevzuatı veya Mutabakat uyarınca ödenecek yardımlar,
sadece yararlananın diğer taraf ülkesinde ikamet etmesi veya bulunması
nedeniyle indirilemez, değiştirilemez, kesilemez, iptal edilemez veya geri
alınamaz. Bu yardımlar diğer taraf ülkesinde de ödenir.
2. Bir Âkit Tarafça,
Mutabakata göre diğer Âkit Taraf ülkesinde ödenebilen bir yardım, birinci
tarafın kendi vatandaşlarına iç mevzuatı uyarınca uyguladığı aynı koşullarla,
her iki tarafın ülkeleri dışında da ödenir.
KISIM II
UYGULANACAK MEVZUATA İLİŞKİN HÜKÜMLER
Madde 6
Genel Kural
Bu Mutabakatta aksine
hüküm bulunmadıkça 7, 8, 9, 10 ve 11 inci madde hükümleri saklı kalmak üzere,
bir tarafın ülkesinde çalışan kimse o tarafın mevzuatına tabidir.
Madde 7
Kendi Hesabına Çalışanlar
Bir tarafın ülkesinde
ikamet eden ve diğer taraf ülkesinde veya her iki tarafın ülkesinde kendi ad ve
hesabına çalışan kimse bu çalışma ile ilgili olarak, yalnız ikamet yeri
ülkesinin mevzuatına tabidir.
Madde 8
Geçici Görevliler
Bir tarafın mevzuatına
tabi olan ve işvereni tarafından 60 ayı geçmeyen bir süre için diğer taraf
ülkesine geçici olarak gönderilen kimse, geçici görevli olarak bulunduğu süre
zarfında, bu çalışma ile ilgili olarak, birinci tarafın mevzuatına tabidir. Bu
süre, iki tarafın yetkili makamlarının onayı ile uzatılabilir.
Madde 9
Bir Uluslararası Nakliye Firması Tarafından
İstihdam Edilen Gemi Veya Uçak Personeli
l. Uluslararası bir
nakliyatçının gemi veya uçak personeli sıfatıyla her iki taraf ülkesinde
çalışan ve kendi ad ve hesabına ya da başkası hesabına hava veya deniz yolu ile
yolcu veya mal taşımacılığı yapan ve işyeri merkezi taraflardan birinin
ülkesinde bulunan kimse, bu çalışma ile ilgili olarak, yalnız işyeri merkezinin
bulunduğu tarafın mevzuatına tabidir.
2. Bununla birlikte,
anılan kimse, teşebbüsün işyeri merkezinin bulunduğu Taraf dışında diğer
tarafın ülkesinde bir şubesi veya daimi temsilciliğinin bulunması halinde
ülkesinde bu şube veya daimi temsilciliğin bulunduğu taraf mevzuatına tabidir.
3. 1 ve 2 nci
paragraflara karşın, istihdam edilen kimse, ağırlıklı olarak ikamet ettiği
taraf ülkesinde çalışıyorsa, bu çalışma ile ilgili olarak, kendisini istihdam
eden nakliyatçının o ülkede işyeri merkezi, şubesi veya daimi temsilciliği
bulunmasa dahi, yalnız o taraf mevzuatına tabi olur.
Madde 10
Devlet Hizmeti Gören Kimse
1. Taraflardan biri adına
devlet hizmeti gören ve diğer taraf ülkesinde bir çalışma için görevlendirilen
kimse, bu çalışma ile ilgili olarak birinci tarafın mevzuatına tabi olur.
2. Taraflardan birinin
ülkesinde ikamet eden ve o ülkede diğer taraf adına devlet hizmeti gören kimse,
bu çalışma ile ilgili olarak, o ülkede uygulanan mevzuata tabi olur. Ancak, bu
kimse kendisini istihdam eden tarafın vatandaşı ise, çalışmaya başladıktan veya
Mutabakatın yürürlüğe girmesinden itibaren 6 aylık bir süre zarfında, kendisini
istihdam eden ülke mevzuatının uygulanması yolunda tercihte bulunabilir.
3. Mutabakatın hiçbir
hükmü, 2 nci maddede sözü edilen mevzuatla ilgili olarak, 18 Nisan 1961 tarihli
Elçilik İlişkileri Hakkındaki Viyana Sözleşmesi hükümlerine veya 24 Nisan 1963
tarihli Konsolosluk İlişkileri Hakkındaki Viyana Sözleşmesi hükümlerine aykırı
biçimde yorumlanamaz.
Madde 11
Tabi Olmaya İlişkin İstisna Hükümleri
Her iki tarafın yetkili
makamları, karşılıklı anlaşmak suretiyle, bir kişi veya kişiler grubu ile
ilgili olarak 6, 7, 8, 9 ve 10'uncu madde hükümlerinin uygulanmasını
değiştirebilirler.
KISIM III
YARDIMLARA İLİŞKİN HÜKÜMLER
Madde 12
Sağlanacak Yardımlar
Bu Kısım;
l. Kebek bakımından 2 nci
maddenin l inci fıkrasının (a) bendinde sözü edilen mevzuatta öngörülen bütün
yardımlara uygulanır.
2. Türkiye bakımından ise
2 nci maddenin l inci fıkrasının (b) bendinde sözü edilen mevzuatta öngörülen
bütün yardımlara uygulanır.
Madde 13
Sürelerin Birleştirilmesi İlkesi
1. Bir kimsenin her iki
taraf mevzuatına göre geçmiş süreleri varsa ve o kimse bir yardımdan
yararlanmak için taraflardan yalnız birinin mevzuatına göre geçen süreler
itibariyle yardıma hak kazanmıyorsa, o tarafın yetkili kurumu, uyguladığı
mevzuat çerçevesinde yardımdan yararlanma hakkının doğmasında, gerektiği
ölçüde, kendi mevzuatına göre geçen süreleri ve diğer taraf mevzuatına göre
geçen süreleri çakışan sürelerden biri dikkate alınmak suretiyle birleştirir.
2. Bu Mutabakatın
herhangi bir diğer hükmüne bakılmaksızın, eğer bir taraf mevzuatı uyarınca, bir
kimse tarafından tamamlanmış sigortalılık sürelerinin toplamı bir yıldan az ise
ve eğer, sadece bu süreler gözönüne alınarak, mevzuat uyarınca bir yardım hakkı
doğmuyorsa, o tarafın yetkili kurumundan bu Mutabakat dolayısı ile bu süreler
ile ilgili olarak o kimseye yardım sağlanması talep edilemez. Şu kadar ki, bu
süreler uygulanan mevzuata göre yardım hakkının belirlenmesinde diğer tarafça
dikkate alınır.
Madde 14
Kebek Mevzuatı Uyarınca Sağlanacak Yardımlar
1.
Taraflardan her ikisinin mevzuatına tabi olmuş bulunan bir kimse, kendisi,
geçindirmekle yükümlü olduğu kimseleri, dul ve yetimleri veya hak sahipleri
için 13 üncü maddede öngörülen süre birleşimine başvurmaksızın, Kebek Mevzuatı
uyarınca bir yardımdan yararlanma hakkının doğması için gerekli koşulları
taşıyorsa, Kebek Yetkili Kurumu uyguladığı mevzuat hükümlerine göre yardım
miktarını belirler.
2. l inci paragrafta sözü
edilen kimse, süre birleşimine başvurmaksızın bir yardımdan yararlanma hakkının
doğması için gerekli koşulları taşımıyorsa, Kebek Yetkili Kurumu aşağıda
belirtildiği şekilde hareket eder:
a) Anılan kurum, Türk
Yetkili Kurumunun bir takvim yılında asgari 90 günlük bir sigortalılık
süresinin Türk Mevzuatına göre alacak kaydedildiğini tasdik etmesi halinde ve
bu sürenin Kebek Mevzuatında tanımlanan şekilde prim ödeme sürelerine dahil
olması kaydıyla, bir prim ödeme yılını tanır;
b) Anılan kurum 13 üncü
maddeye uygun olarak, (a) paragrafı uyarınca tanınan yılları ve Kebek
Mevzuatına göre geçen süreleri birleştirir.
3. Yardımdan yararlanma
hakkının 2 nci paragrafta öngörülen süre birleşimi çerçevesinde kazanılmış
olması halinde, Kebek Yetkili Kurumu ödenecek yardım miktarını aşağıda
belirtildiği şekilde tayin eder:
a) Yardımın kazançlara
bağlı olan kısmının miktarı Kebek Mevzuatına göre hesaplanır,
b) Bu Mutabakat uyarınca ödenecek
yardımın sabit oranlı birleşik miktarı;
Kebek Gelirler Rejimine
göre belirlenen sabit oranlı yardım miktarı ile bu rejime ilişkin mevzuatta
tanımlanan prim ödeme süreleri ve Kebek Gelirler Rejimindeki prim ödeme
süreleri arasındaki oranı gösteren kesrin çarpılması suretiyle hesaplanır.
Madde 15
Türk Mevzuatı Uyarınca Sağlanacak Yardımlar
l .Taraflardan her
ikisinin mevzuatına tabi olmuş bulunan bir kimse, kendisi, bakmakla yükümlü
olduğu kimseler, dul ve yetimler veya hak sahipleri için 13 üncü maddede
öngörülen süre birleşimine başvurmaksızın, Türk Mevzuatı uyarınca bir yardımdan
yararlanma hakkının doğması için gerekli koşulları taşıyorsa, Türk Yetkili
Kurumu uyguladığı mevzuat hükümlerine göre yardım miktarını belirler.
2. l. inci paragrafta
sözü edilen kimse, süre birleşimine başvurmaksızın bir yardımdan yararlanma
hakkının doğması için gerekli koşulları taşımıyorsa, Türk Yetkili Kurumu
aşağıda belirtildiği şekilde hareket eder:
a) Türk Mevzuatı uyarınca
bir yaşlılık ödemesi hakkı doğması için;
i) anılan kurum, Kebek
Yetkili Kurumu tarafından tasdik edilen her sigorta yılı için, Türk Mevzuatına
göre 360 prim gününü kabul eder.
ii) (a) i bendinin
uygulanmasıyla bir yardım hakkı doğmuyorsa, anılan kurum, Kebek ülkesinde
uygulanan yaşlılık sigortasına göre ikamet edilen her günü, Türk Mevzuatı
uyarınca prim ödenmiş bir gün olarak kabul eder, ancak bu gün Kebek Mevzuatına
göre geçen bir sigortalılık süresi ile çakışmamalıdır ve bu şekilde kabul
edilen gün sayısı da yılda 360'ı aşmamalıdır.
iii) anılan kurum, (a) i
ve (a) ii bentleri uyarınca tanınan günleri, Türk Mevzuatı kapsamında geçen
sürelerle birleştirir.
b) Türk Mevzuatı uyarınca
malullük veya ölüm yardımı hakkı doğması için, Kebek Gelirler Rejimi Yasasına
göre sigortalı olunan bir takvim yılı Türk Mevzuatınca 360 gün olarak kabul
edilir.
3. Bir kimsenin, Türk
Sigorta Rejimine giriş tarihinden önce, Kebek Gelirler Rejimi Yasası uyarınca
bir sigortalılık süresi veya Kebek ülkesinde uygulanan Yaşlılık Yasası uyarınca
bir ikamet süresi varsa, bu sürelerden başlangıç tarihi en eski olanı, Türk
Sigorta Rejimine giriş tarihi olarak kabul edilir.
4. Eğer yardımdan
yararlanma hakkı 2 nci paragrafta öngörülen süre birleşimi sayesinde
kazanılıyorsa, Türk Yetkili Kurumu ödenecek yardım miktarını aşağıdaki gibi
tayin eder:
a) Önce ödenecek teorik
yardımın miktarı, 2 nci fıkra uyarınca birleştirilmiş tüm sigortalılık
süreleri, Türk Mevzuatına göre geçmiş gibi kabul edilerek hesaplanır.
b) (a) bendine göre
hesaplanan tutar şu oranla çarpılır. Bu oranın payı Türk Mevzuatına göre
geçirilmiş sürelerin toplamıdır. Paydası ise Türk Mevzuatına göre geçirilmiş
sürelerin toplamı ile 2 nci paragrafta gözönüne alınması istenen sürelerin
toplamı ile elde edilen süredir.
c) (b) bendinin
uygulanmasında, yalnız 2 nci paragrafın (a) i bendi uyarınca tanınan sigortalı
sürelerin birleştirilmesi sayesinde bir yardım hakkı kazanılırsa, Kebek
Ülkesinde uygulanan yaşlılık sigortasının uygulanmasıyla kabul edilen ikamet
süreleri ödenecek yardımın hesaplanmasında dikkate alınmaz.
Madde 16
Üçüncü Taraf Mevzuatına Göre Geçen Süreler
Eğer bir kimse 14 veya 15
inci maddelerde öngörülen birleştirme işleminden sonra bir yardıma hak
kazanmıyorsa, taraflardan her birine sigortalılık sürelerinin birleştirilmesine
ilişkin hükümleri içeren yasal bir sosyal güvenlik belgesi ile bağlı olan bir
üçüncü tarafın mevzuatına göre geçen sigortalılık süreleri, bu bölümde
öngörülen usuller dahilinde, yardımlardan yararlanma hakkının tespitinde nazara
alınır.
KISIM IV
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 17
İdarî Düzenleme
1. Mutabakatın uygulama
usul ve esasları taraflarca düzenlenecek bir İdarî Düzenleme'de belirtilir.
2. Taraflardan her
birinin irtibat kurumları İdari Düzenleme'de gösterilir.
Madde 18
Yardım Talebi
1. Mutabakat hükümleri
uyarınca bir yardımdan yararlanmak için ilgili kimse, İdarî Düzenlemede
öngörülen usuller dahilinde talepte bulunur.
2. III üncü Kısmın
uygulanmasında, bir tarafın mevzuatına göre Mutabakatın yürürlüğe girmesinden
sonra yapılan bir yardım talebi aşağıdaki hallerde diğer tarafın mevzuatına
göre yapılmış bir talep sayılır;
a) İlgili kimsenin,
talebinin diğer tarafın mevzuatı uyarınca yapılmış bir talep olarak kabul
edilmesi niyetini belirtmesi halinde;
b) İlgili kimsenin, talep
tarihinde, sigortalılık sürelerinin diğer taraf mevzuatına göre geçtiğini
bildirmesi halinde;
Böyle bir talebin
alındığı tarih, bu talebin birinci tarafın mevzuatına göre alındığı tarih
olarak kabul edilir.
3. Talebin, 2 nci
paragrafta belirtildiği şekilde kabul edilmesi, ilgilinin yardım talebinin
diğer taraf mevzuatı uyarınca ertelenmesini istemesine engel olmaz.
Madde 19
Yardımların Ödenmesi
1. Her türlü para
yardımı, hak sahibi kimseye, ödemeyi yapacak olan tarafın parasına göre veya
ilgilinin ikamet yeri ülkesinde geçerli olan bir paraya göre, idarî giderler
veya yardımın ödenmesinde yapılan her nevi giderler için indirim yapılmaksızın
ödenir.
2. l inci paragrafın
uygulanmasında, bir kambiyo oranı uygulamasına başvurulması gerekiyorsa, bu
oran ödemenin yapıldığı tarihte yürürlükte olan orandır.
Madde 20
Bir Talep, Bir Bildirim veya Bir İtirazın Sunulması
1. Bir tarafın mevzuatı
uyarınca o tarafın yetkili makamına veya kurumuna belirli bir süre zarfında
yapılması gereken bir talep, bir bildirim veya itiraz aynı süre içinde diğer
tarafın yetkili makamına veya kurumuna yapılırsa geçerli sayılır. Bu durumda,
anılan ikinci tarafın yetkili makamı veya kurumu, sözkonusu talep, dilekçe,
bildirim veya bu itirazı vakit geçirmeden birinci tarafın yetkili makamına veya
kurumuna gönderir.
2. Bu dilekçe, bu talep
veya bu itiraz ya da bildirimin taraflardan birine gönderildiği tarih, diğer
tarafın bir yetkili makamına veya kurumuna sunulduğu tarih olarak kabul edilir.
Madde 21
Tıbbi Kontroller
1. Bir tarafın yetkili
kurumunun talebi üzerine, diğer tarafın yetkili kurumu ikinci taraf ülkesinde
ikamet eden veya bulunan bir kimseyi ilgilendiren tıbbî kontrolleri yapmak
üzere lüzumlu tedbirleri alır.
2. l inci paragrafta sözü
edilen tıbbi kontroller yalnız diğer tarafın ülkesinde yapılmış olmaları nedeniyle
geçersiz sayılamaz.
Madde 22
Gider ve Vizeden Bağışıklık
1. Bir tarafın
mevzuatının uygulanmasında bir belge veya evrakın düzenlenmesi ile ilgili
olarak o taraf mevzuatında öngörülen her nevi gider bağışıklığı veya indirimi
diğer taraf mevzuatının uygulanmasında gerekli belgeler ile evrakı da kapsar.
2. Mutabakat uyarınca
gerekli her nevi belge, elçilik veya konsolosluk vizesinden veya benzeri diğer
her nevi işlemden bağışıktır.
Madde 23
Kişisel Nitelikli Bilgilerin Korunması
1. Bu maddede,
"bilgi" sözcüğü bir gerçek veya tüzel kişinin kimliğinin kolayca
tespitine imkan veren her nevi bilgiyi ifade eder.
2. Bir tarafın mevzuatına
göre bir bilginin açığa vurulması gerekli olmadıkça, bir tarafın kurumunca
diğer tarafın kurumuna gönderilen her nevi bilgi gizli kalır ve münhasıran
Mutabakatın uygulanmasında kullanılır.
3. Bilgileri içeren bir
dosyaya girme, ülkesinde bu dosyanın bulunduğu taraf mevzuatına tâbidir.
Madde 24
İdari Yardımlaşma
Yetkili makamlar ve
kurumlar:
a) Mutabakatın uygulanmasında
gerekli her nevi bilgiyi karşılıklı olarak birbirlerine verirler;
b) Mutabakatın
uygulanmasıyla ilgili her nevi sorun için bir gider sözkonusu olmaksızın
birbirlerine yardım ederler;
c) Mutabakatın
uygulanması amacıyla alınan önlemler veya mevzuatlarında Mutabakatın
uygulanmasını etkileyecek biçimde meydana gelen değişiklikler konusunda her
nevi bilgiyi birbirlerine gönderirler;
d) Mutabakatın yorumunda
veya uygulanmasında karşılaşılan güçlükleri birbirlerine bildirirler.
Madde 25
Kurumlar Arası Ödemeler
l. Bir tarafın yetkili
kurumu diğer tarafın yetkili kurumuna 21 inci maddeye göre yapılan her tıbbi
kontrole ilişkin giderleri ödemek zorundadır. Bununla birlikte, yetkili
kurumların elinde mevcut tıbbî bilgiler veya diğer bilgilerin aktarılması idarî
yardımlaşmanın tamamlayıcı bir parçasını oluşturur ve gidersiz yerine
getirilir.
2. l inci Paragrafta
belirtilen ödemenin nasıl yapılacağı İdari Düzenleme'de belirtilir.
Madde 26
Haberleşmeler
1. Her iki tarafın
yetkili makamları, kurumları ve kuruluşları, aralarında kendi resmi dilleri ile
haberleşebilirler.
2. Bir mahkemenin veya
kurumun kararı diğer tarafın ülkesinde ikamet eden kimseye doğrudan
gönderilebilir.
Madde 27
Anlaşmazlıkların Çözülmesi
1. Her iki tarafın
yetkili makamları, taraflar arasında bu Mutabakatın yorumu ve uygulanmasında
doğabilecek her nevi anlaşmazlığı doğrudan müzakereler yolu ile çözmeye gayret
ederler.
2. Eğer ihtilaf,
müzakerelerin başlama tarihinden itibaren 6 ay zarfında çözümlenemediği
takdirde, taraflardan biri veya her ikisinin talebi üzerine, Hakem Komisyon'una
gönderilir. Bu Hakem Komisyonun oluşum tarzı ve işleyiş usulleri İdari
Düzenleme'de belirlenir.
3. Hakem Komisyonu
ihtilafın çözülmesi için uyuşmazlık hakkında Mutabakatın ruhu ve temel
ilkelerine göre bir karar verir. Komisyonun kararları bağlayıcı ve kesindir.
KISIM V
GEÇİCİ VE SON HÜKÜMLER
Madde 28
Geçici Hükümler
1. Mutabakat, yürürlük
tarihinden önceki süre için hiçbir yardım ödenmesi hakkını doğurmaz.
2. III üncü Bölümün
uygulanmasında ve l inci paragraf hükümleri saklı kalmak kaydıyla;
a) Mutabakatın yürürlüğe
girmesinden önce geçen bir sigortalılık süresi Mutabakat uyarınca bir yardımdan
yararlanma hakkının doğmasında nazara alınır,
b) Ölüm toptan ödemesi
dışındaki bir yardım, Mutabakatın yürürlüğe girmesinden önceki bir olayla
ilgili dahi olsa Mutabakat uyarınca ödenir.
c) Tarafların, hakların
zaman aşımına ilişkin mevzuat hükümleri dikkate alınmaksızın, 13 üncü madde ile
öngörülen hizmet birleştirilmesi sonucu bir yardım ödenmesi gerektiğinde ve bu
yardım talebi, Mutabakatın yürürlüğe giriş tarihinden itibaren iki yıl içinde
yapılırsa, Mutabakattan doğan haklar:
i) Olay Mutabakatın
yürürlüğe giriş tarihinden önce meydana gelmişse, yürürlük tarihinden itibaren,
veya,
ii) Mutabakatın yürürlüğe
giriş tarihinden sonraki olaylar için ise, emeklilik, ölüm veya yardım hakkı
doğuran tıbben onaylanmış bir malullük tarihinden itibaren,
kazanılır.
Şayet yardım talebi,
Mutabakatın yürürlüğe giriş tarihinden sonraki iki yıllık sürenin sona ermesinden
sonra yapılırsa, haklar, Taraflardan biri veya diğerinin mevzuatlarında
öngörülen tarihten itibaren kazanılır.
d) Vatandaşlık veya
ikamet durumu nedeniyle reddedilmiş uzatılmış veya durdurulmuş olan bir yardım,
ilgilinin talebi üzerine, Mutabakatın yürürlük tarihinden itibaren bağlanır
veya ihya edilir.
e) Mutabakatın yürürlüğe
girmesinden önce bağlanmış olan bir yardım, ilgilinin talebi üzerine yeniden
gözden geçirilir. Yardım aynı zamanda re'sen yeniden gözden geçirilebilir. Eğer
yeniden gözden geçirme işlemi Mutabakatın yürürlüğe girmesinden önce ödenen
miktarın altında bir yardımın tespiti sonucunu doğuruyorsa, yardım önceki
düzeyinde ödenmeye devam eder.
f) (d) ve (e) bentlerinde
öngörülen talep, Mutabakatın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıllık bir
süre içinde yapılırsa; tarafların, hakların zaman aşımına ilişkin mevzuat
hükümlerine rağmen, Mutabakattan doğan hakları, Mutabakat'ın yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren kazanılır.
g) (d) ve (e) bentlerinde
öngörülen talep, Mutabakatın yürürlüğe girmesini izleyen 2 yıllık sürenin sona
ermesinden sonra yapılırsa; uygulanan mevzuatın daha elverişli hükümleri saklı
kalmak kaydıyla, zaman aşımına uğramayan haklar, talep tarihi itibariyle
kazanılır.
3. 8 inci maddenin
uygulanmasında Mutabakatın yürürlüğe girdiği tarihte geçici görevli kişi
durumunda bulunan bir kimse ancak, o tarihten itibaren geçici olarak
görevlendirilmiş kabul edilir.
Madde 29
Mutabakatın Yürürlüğe Girmesi ve Fesih
l .Âkit Taraflardan her
biri diğer tarafa Mutabakatın yürürlüğe girmesi için gerekli olan iç usulleri
tamamladığını bildirir.
2. Mutabakat Âkit
Taraflar arasında karşılıklı mektup teatisi ile belirlenen yürürlüğe giriş
tarihinden itibaren sınırsız bir süre için geçerlidir. Mutabakat, taraflardan
birinin diğer tarafa yaptığı bildirim ile feshedilebilir. Mutabakat bildirim
tarihini izleyen en az 12 ay sonra, 31 Aralık'ta sona erer.
3 .Eğer Mutabakat sona
ererse, Mutabakat hükümleri uyarınca kazanılmış olan haklar devam eder ve
Mutabakat uyarınca kazanılmakta olan haklar üzerinde karar vermek üzere
müzakerelere girişilir.
21 Kasım 2000 tarihinde,
Kebek'da her iki metin aynı şekilde geçerli olmak üzere, Türkçe ve Fransızca
dillerinde düzenlenmiştir.
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ |
KEBEK HÜKÜMETİ |
|
|
|
ADINA |
ADINA |
|
|
Erhan ÖĞÜT |
Louise BEAUDOİN |
|
|
Büyükelçi |
Uluslararası İlişkiler Bakanı |